Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
01-10-2016 00:24:32
Daan!
Daan!
Jep  

01-10-2016 09:19:24
icened
icened
En nu nog de software voor de HSL Schiphol - Antwerpen en de klassieke spoorlijnen%07% Jammer genoeg hebben ze Alstom niet de order gegeven om ERTMS te leveren. Zie bijvoorbeeld de ICE en de DB Schenker serie 189 tussen Duitsland - Nederland.

Op de HSL Antwerpen - Nederlandse grens heeft Alstom ERTMS geleverd.
 

01-10-2016 10:40:14
sjoerd
sjoerd
Ja, en dat ging toen ook niet goed, weet je nog? Ik hoor van mijn collega bij Lloyds dat Alstom wel op meer plekken de boel wat ECTS/ERTMS betreft niet voor elkaar krijgt...  

01-10-2016 10:44:39
mren
mren
Ironisch genoeg is de partij die dat het beste voor elkaar heeft nog Ansaldo STS %08%  


01-10-2016 11:16:08
icened
icened
Bombardier had moeite met zijn ERTMS in zijn locomotieven reeks 28. Alstom kwam met een oplossing door de locomotief reeks 13 tussen de M 6 rijtuigen in te zetten. En de voorste/achterste M 6 stuurstandrijtuig te voorzien van ERTMS:

http://www.open.ou.nl/hon/M6testtreind.jpg

De Alstom ERTMS op de HSL Antwerpen - Nederlandse grens was niet het probleem. De Ansaldo STS in de Thalys doet het wel prima.

Laatst bewerkt door icened op 01-10-2016 11:23
 

01-10-2016 11:17:45
waalkade
waalkade
Quote
sjoerd (za 01 okt 2016 10:40:14 https://www.somda.nl/forum/15278/p593259/): Ja, en dat ging toen ook niet goed, weet je nog? Ik hoor van mijn collega bij Lloyds dat Alstom wel op meer plekken de boel wat ETCS/ERTMS betreft niet voor elkaar krijgt...
Zijn die technici bij Alstom en Bombardier nou zo dom, of is ETCS/ERTMS nu zo krom?%08%
 

01-10-2016 11:25:38
icened
icened
De ERTMS heeft in ieder geval nog kinderziektes. Daarom zal wel om de twee jaar een ERTMS conferentie worden gehouden.  

01-10-2016 13:56:43
b2py
b2py
De specificatie biedt ruimte voor interpretatie, dan krijg je dat fabrikanten niet compatibel hardware en software maken..  

01-10-2016 14:24:28
Klaasje
Klaasje
Dat is op zich best logisch als je je bedenkt wat voor enorme hoeveelheid informatie er overgedragen moet worden van de baan naar de trein onder level 2. Dat is het nadeel van een systeem wat zowel veilig moet zijn als alles moet kunnen: Het moet perfect werken alsmede heel veel tegelijk kunnen doen. Als je dat alleen al vergelijkt met wat de specificatie van ATB-EG inhoud dan zie je dat het verschil enorm is waardoor het zowel lastiger wordt om het goed te implementeren alsmede om het goed te testen.  

01-10-2016 16:39:55
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
plus het feit dat ATB-EG apparatuur (zowel baanzijde als trein) door slechts 1 en dezelfde partij wordt ontwikkeld (een zekere firma uit Franrijk wiens naam begint met een "A"). Dat maakt het ook wat makkelijker (en tegelijkertijd duurder).  

01-10-2016 19:08:43
icened
icened
Beter wat duurder en goede kwaliteit dan goedkoop en slecht. En we weten sinds de Fyra debacle dat goedkoop soms ook duurkoop kan zijn.

Als Alstom de goede kandidaat is om ERTMS op perceel Zuid of perceel Noord te leveren ben ik daar een groot voorstander. Maar dit is even niet on topic.

Laatst bewerkt door icened op 01-10-2016 19:10
 

01-10-2016 19:35:34
Daan!
Daan!
Zeker omdat V250 niet de goedkoopste optie was.....  

01-10-2016 22:25:14
Chrisdb
Chrisdb
Waarmee maar weer blijkt dat duurkoop soms ook echt duurkoop is...  

06-10-2016 09:31:21
aarclay
aarclay
Het gaat er op lijken dat er fietsen binnenkort meemogen in de HSL-treinen van de IC Direct en later de IC Brussel (via HSL). Maar wat is de reden dat dit normaal niet toegestaan is, en dat IL&T er apart toestemming voor moet geven? Als de fietsen maar netjes in een fietsenrijtuig staan, is er toch niks mis? Ook staan ze dan niet in de weg bij eventuele evacuaties etc. Of is het de constructie waarin de fietsen gezekerd moeten zitten om te voorkomen dat ze bij een hellende bocht omkieperen en voor gevaar kunnen zorgen?

Laatst bewerkt door aarclay op 06-10-2016 09:32


Choo choo.....
 

06-10-2016 10:35:03
cuneo56
cuneo56
Het is al eerder besproken.
De toezicht houder wil niet dat bij een noodremming of erger, reizigers door de fietsen die min of meer ongecontroleert bewegen gewond kunnen raken en in eerste instantie wou de vervoerder geen steeds af te sluiten ruimte daarvoor gebruiken.
Kennelijk is er nu iets bedacht waar alle partijen mee kunnen leven.
 

06-10-2016 13:29:39
daniel81
daniel81
Inderdaad, is uitgebreid besproken in het ICR-topic. Per stam komt er een rijtuig in waarin fietsen vastgezet kunnen worden.  

10-10-2016 08:02:51
Chrisdb
Chrisdb
Vraag me dan vooral af hoe een en ander eruit gaat zien. Wordt dat zoiets als de oude fietsrijtuigen type Plan E of zoals de voormalige BKD-rijtuigen enkele zomers rondreden?

Daarnaast - een en ander zal waarschijnlijk wel uitgebreid besproken zijn maar ik kon het niet zo goed terugvinden.

Op dit moment rijdt IC direct in Sandwichbedrijf. Dat zal dadelijk ook met de IC Den Haag - Eindhoven gebeuren en naar verluid ook de Beneluxtrein.

Die laatste is vreemd, vanwege de taakverdeling in de treindienst: NS verzorgt de rijtuigen, NMBS de tractie. Gaat NMBS nu locs van NS huren of heeft ze zelf voldoende Traxx-locs achter de hand? Of blijft de Benelux gewoon in de huidige configuratie rijden? Zeker nu het nog maar de vraag is OF de Benelux gedurende deze concessieperiode nog over de HSL gaat rijden (ik vermoed dat dit strategisch onderhandelingsvoer voor NS met I&M wordt voor de volgende concessie) vraag ik me af of dat nog enig nut heeft. Belangrijkste is nu dat IC direct zijn uitval gaat terugdringen.

Laatst bewerkt door Chrisdb op 10-10-2016 08:08
 

10-10-2016 08:06:48
AlexNL
AlexNL
Ik denk dat NS geen andere keuze heeft dan de Benelux (uiteindelijk) via de HSL te sturen. Daartoe zijn ze volgens de concessie verplicht, en met het Fyra-drama in het achterhoofd zullen zelfs de PvdA en de SP NS daaraan willen houden.  

10-10-2016 08:14:46
cuneo56
cuneo56
Dat ook de Benelux sandwich gaat worden met als 2e een NS lok komt door het mislukken van het project met van ETCS voorziene, omgebouwde ICR Bs'en.
NS levert i.p.v. een Bs rijtuig straks een (Bs) rijtuig +lok
 

10-10-2016 08:37:11
nohab
nohab
Dus de Benelux rijdt straks met aan de ene kant een NMBS-loc en aan de andere kant een NS-loc?


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

10-10-2016 08:38:19
Daan!
Daan!
Ja  

10-10-2016 08:59:09
dh3201
dh3201
Quote
AlexNL (ma 10 okt 2016 08:06:48 https://www.somda.nl/forum/15278/p594129/): Ik denk dat NS geen andere keuze heeft dan de Benelux (uiteindelijk) via de HSL te sturen. Daartoe zijn ze volgens de concessie verplicht

Dan moet toch eerst het versieprobleem van de software opgelost worden?
Nu mogen de op de HSL toegelaten locs niet in België komen, en de in België toegelaten locs niet op de HSL komen.


Shqiperise-lopers?
 

10-10-2016 09:24:18
AlexNL
AlexNL
NS heeft twee keuzes: of ze fixen het (of dat nou gebeurt met een Traxx, Vectron of zelfs een omgebouwde HLE18 is niet relevant), of NS levert de concessie in. Meer opties zijn er niet.  

10-10-2016 09:26:44
thom
thom
Quote
cuneo56 (ma 10 okt 2016 08:14:46 https://www.somda.nl/forum/15278/p594131/): Dat ook de Benelux sandwich gaat worden met als 2e een NS lok komt door het mislukken van het project met van ETCS voorziene, omgebouwde ICR Bs'en.
NS levert i.p.v. een Bs rijtuig straks een (Bs) rijtuig +lok

De Bs'en zijn allang opgeruimd

Verder is het project BDs met Traxxen besturing niet mislukt, maar gewoon afgeblazen doordat men de keuze gemaakt heeft voor het rijden met 2 Traxx'en ondank men dat betrouwbaarder achtte.
 

10-10-2016 09:52:47
cuneo56
cuneo56
Als er geen Pakwagen deur in zit is het voor mij niet echt. %02%  

10-10-2016 15:42:06
thom
thom
Ja, zo ken ik er nog wel een paar...  

10-10-2016 17:46:17
nohab
nohab
Quote
thom (ma 10 okt 2016 09:26:44 https://www.somda.nl/forum/15278/p594139/):
Quote
cuneo56 (ma 10 okt 2016 08:14:46 https://www.somda.nl/forum/15278/p594131/): Dat ook de Benelux sandwich gaat worden met als 2e een NS lok komt door het mislukken van het project met van ETCS voorziene, omgebouwde ICR Bs'en.
NS levert i.p.v. een Bs rijtuig straks een (Bs) rijtuig +loc

De Bs'en zijn allang opgeruimdVerder is het project BDs met Traxxen besturing niet mislukt, maar gewoon afgeblazen doordat men de keuze gemaakt heeft voor het rijden met 2 Traxx'en ondanks dat men dat betrouwbaarder achtte.
Op de plek van 'ondanks' had vermoedelijk 'omdat' moeten staan? Mij lijkt het dat men met die Bs'en is gestopt omdat men onvoldoende vertrouwen had in de bedrijfszekerheid daarvan.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

10-10-2016 17:56:51
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Gaat om de BDs. De Bs is al enkele jaren geleden afgevoerd. Het is al enkele malen aangegeven, maar het traject ombouw BDs voor TRAXX is na verloop van tijd gestopt omdat vooral de doorlooptijd te lang zou zijn. Daarnaast was het dan ook de vraag in hoeverre het betrouwbaar was. Er is gekozen door NS voor bewezen technologie (TRAXX voor en achter), alhoewel dat misschien uiteindelijk duurder is. Het is wel sneller (onder het mom van spoedbestelling bij Bombardier) en hopelijk ook betrouwbaarder.

Laatst bewerkt door SleutelMan op 10-10-2016 17:57
 

10-10-2016 17:58:55
Frontier
Frontier
En de BDs heet inmiddels Bpmbdzf7.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


10-10-2016 18:21:13
mren
mren
Quote
AlexNL (ma 10 okt 2016 09:24:18 https://www.somda.nl/forum/15278/p594138/): NS heeft twee keuzes: of ze fixen het (of dat nou gebeurt met een Traxx, Vectron of zelfs een omgebouwde HLE18 is niet relevant), of NS levert de concessie in. Meer opties zijn er niet.

Optie 3: we rommelen nog even onduidelijk door en de staatssecretaris vindt het uiteindelijk weer allemaal 'jammer, maar het is niet anders'.
 

10-10-2016 20:38:40
mvboetzela
mvboetzela
Optie 3 is zonder meer de meest waarschijnlijke.
Toegevoegd argument: op korte termijn is alleen NS in staat om iets te rijden.
 

10-10-2016 20:53:21
AlexNL
AlexNL
Dat was één van de argumenten die in 2013 werd gebruikt om de HSL toch maar bij NS te houden, toen Arriva en DB hun plannen presenteerden.

Zoals het er nu naar uitziet zal NS in heel 2017 echter niet leveren. Daarnaast is er geen enkele garantie dat het NS in 2018 wél gaat lukken.

Moeten we dan toch maar achter die half uitgedroogde wortel aan blijven lopen, of moeten we eens rondkijken om te zien of er ergens een wortel te vinden die vers is?
 

10-10-2016 20:55:14
icened
icened
Kies ook voor optie 3. Met de toevoeging dat de NS Coradia de opvolger wordt van de Benelux +. Zal NMBS ook meedoen met de NS?  

10-10-2016 21:13:06
AlexNL
AlexNL
Er is nog helemaal niet duidelijk wat er op lange termijn gaat gebeuren. De eerste tranche ICNG is bedoeld voor het binnenlands verkeer (+ HSL) en over de M7 is ook nog niks bekend. Of er na 2024 überhaupt nog een Benelux ís, is onbekend.

Maar dat even terzijde, denk je nou echt dat optie 3 acceptabel is?
 

10-10-2016 22:09:23
icened
icened
Acceptabel? Nee natuurlijk niet. Maar hoe reëel is dat er een goed alternatief op korte termijn komt? Zoals je al aangeeft is het afwachten hoe het vanaf 2025 verder gaat.

NMBS heeft vooral belang in de Thalys. De andere trein tussen Amsterdam - Brussel mag qua reistijd niet concurreren met de Thalys. En is vooral van toegevoegde waarde voor treinreizigers die kiezen voor goedkopere en flexibelere treinen. Het is wel te hopen dat de nieuwe Beneluxtrein (als het er komt) betrouwbaarder en punctueler is. De punctualiteit hangt niet alleen af van de trein zelf. De Noord Zuidverbinding in Brussel is ook een knelpunt.

Wat wil NS met internationale treinverbindingen? De Minister van I & M heeft in ieder geval voor gezorgd dat tussen Amsterdam - Brussel tijdswinst geboekt wordt door de Benelux tussen Amsterdam - Breda te integreren in de IC Direct Amsterdam - Breda. Als het echt vanaf december 2017 gaat rijden.
 

10-10-2016 22:25:32
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Tijdswinst misschien ten opzichte van de huidige DRGL. Met dat geintje van stoppen in Bd (en ook Ndkp ?) is volgens mij de oude DRGL van enkele jaren geleden ongeveer even snel (weliswaar zonder stop in Brusl ). En zeker goedkoper, want via de HSL zal wel weer een argument zijn om de prijs te verhogen.

Hoewel ik zeker voorstander ben van een snellere Benelux (de huidige DRGL vind ik wel erg traag) ben ik misschien wat cynisch geworden door de ontwikkelingen van de laatste jaren. Ook de ontwikkelingen rondom SW9/VR9 stemmen me in dat opzicht niet hoopvol (zag hier eerder berichten voorbij komen dat toelating van die versie pas voorzien wordt voor september of oktober 2017. En volgens mij was dat niet het 1e uitstel).

Ergo: Dat wordt straks boemelen naar Atw of als je verder naar het zuiden moet met de Thalys naar Brusz (wat overigens wel te doen is als je vroeg genoeg boekt, maar niet echt geschikt voor last minute waarvoor de BNL natuurlijk wel uitermate geschikt is).
 

10-10-2016 22:27:12
Daan!
Daan!
Is dat laatste zeker dan? Dat zou namelijk ook betekenen dat de stammen icr weer overhoop moeten worden gehaald of een aantal terzijde gaan.  

10-10-2016 22:38:29
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Bedoelde meer de praktische keuze als reiziger, niet of er daadwerkelijk de huidige TRAXX+ICR combinatie wel of niet als (tijdelijke) BNL gaat rijden via de HSL naar Belgë. Dat gaat vermoedelijk wel gebeuren (vraag is per wanneer dan), maar of je er wat mee opschiet tov het huidige aanbod is dus de vraag.  

10-10-2016 22:42:18
Daan!
Daan!
Sorry ik reageerde icened die zei dat de Bnlx geïntegreerd wordt in de ICD.  

11-10-2016 04:55:02
roja
roja
Het is al jaren aan modderen met het Benelux vervoer tussen Amsterdam CS en Brussel Zuid. Het is het ene gat dichten met het andere.Kost handen vol geld. Waarom geen trekduw eenheden zoals men die ook kent in de omliggende landen met materieel dat 200 km/u kan rijden. Onvoorstelbaar wat een toekomst gericht vervoer anno 2016/2017. Het zijn en blijven een stel prutsers. En zo zal het voorlopig ook wel blijven. Loc voor en achter en dan via Breda !!!! kopmaken, kost onnodige tijd en spoorbezetting, reizigers uit Dordrecht en Roosendaal laten we lekker in de kou staan. Bedankt NS/Prorail.  

11-10-2016 05:30:37
MasterE
MasterE
Dat laatste is een eis van de politiek in Bd, anders kwam er geen HSL.


Mcn Asd
 

11-10-2016 06:23:17
gvttreinen
gvttreinen
De eis was toch dat Bd een verbinding met Antwerpen zou krijgen en dat hoefde niet perse de Benelux zijn?
Hollandsche zuinigheid en polderen leidde tot deze halfslachtige maatregel.
 

11-10-2016 07:03:32
b2py
b2py
Ik zou hem uiterst efficiënt noemen. De 2 plaatsen hebben hem enkel vanwege de locatie in het netwerk, niet omdat ze zo bijster boeiend zijn  

11-10-2016 07:14:37
icened
icened
De treinverbinding tussen Breda - Antwerpen via de HSL is een treinverbinding met een valse start. De inleiding was de keuze van de kabinet Kok om de HSL via de A 16 aan te leggen naar Antwerpen. De voorkeur van de Belgische overheid ging uit naar een HSL tracé via Roosendaal.

Vervolgens zag/ziet NMBS geen heil in verbindingen Den Haag - Brussel (1 keer p/u). De Fyra flopte daarna. En NMBS wil met de compromistrein Benelux + vooral de kosten drukken vanwege hoge infraheffingen van Infrabel op de HSL Antwerpen - Breda. Waarom geen NMBS IC die vanaf niveau -2 op Antwerpen Centraal deels worden doorgetrokken naar Breda?

Open acces vervoerders zullen beter hun best om wat van de verbindingen via de HSL Antwerpen - Breda te maken.
 

11-10-2016 07:19:30
ZJ37
ZJ37
Wat is er voor nodig om de Belgische verbinding naar Noorderkempen bijvoorbeeld door te trekken naar Bd? Is dat met 'wat' aanpassingen niet gewoon mogelijk?  

11-10-2016 07:22:57
icened
icened
Gewoon zuinigheid van NMBS. Ze willen amper/geen geld besteden aan de HSL Antwerpen - Breda. Dat heeft geen prioriteit en daar willen ze liefst zoveel mogelijk op bezuinigen. Het is niet alleen de schuld van de NS en de Nederlandse overheid.

De locomotieven reeks 18 kan onder vier stroomsystemen rijden. Eventjes ATB en ERTMS installeren in de reeks 18 moet toch mogelijk zijn. Het is immers afgeleid van de Vectron.

Laatst bewerkt door icened op 11-10-2016 07:39
 

11-10-2016 08:08:28
AlexNL
AlexNL
Het doortrekken van de Noorderkempenshuttle in zijn huidige vorm is niet mogelijk zonder de Desiro's aan te passen: die zijn niet ontworpen voor inzet onder 1,5 kV en schakelen uit zodra ze merken dat er minder dan 2000 V = op de bvl staat. Ook hebben ze geen ATB.

HLE 18 is op dit moment evenmin een optie: ETCS op die toestellen staat nog niet op punt (daar is Siemens nog mee bezig) en ze bezitten geen ATB. Inbouw daarvan is niet gepland.

De meest pragmatische oplossing zou denk ik zijn om die paar seinen tussen de HSL en station Breda te voorzien van ETCS-bakens (L1 Limited Supervision, zoals in Zwitserland?) in afwachting van een landelijke uitrol van ETCS.

Een alternatief is het geven van een ontheffing voor dat stukje spoor: we hebben het over 3 kilometer waar de trein dan onbeveiligd zou rijden, aan een beperkte snelheid ook nog (Vmax ter plaatse is 80 km/u).
 

11-10-2016 08:59:51
dh3201
dh3201
Quote
ZJ37 (di 11 okt 2016 07:19:30 https://www.somda.nl/forum/15278/p594243/): Wat is er voor nodig om de Belgische verbinding naar Noorderkempen bijvoorbeeld door te trekken naar Bd?

Politieke wil. Dat is er nu niet, en ik zie dat er voorlopig ook niet komen.


Shqiperise-lopers?
 

11-10-2016 11:13:35
treinfan
treinfan
@AlexNL Het geld dat klaarstond voor ERTMS gaat nu gebruikt worden voor de bereikbaarheid van Schiphol, dus ook de Nederlandse politiek heeft geen zin om te investeren in mogelijkheden voor internationaal treinverkeer.
Edit: ERTMS voor Bd staat voorzien in 2025 https://www.ovmagazine.nl/2016/09/ertms-pas-in-2038-volledig-uitgerold-1223/

@icened volgens mij is er geen enkele vervoerder die interesse heeft getoond in een verbinding Breda - Antwerpen. Ik kan dus geenzins zeggen dat zij beter hun best doen.

Laatst bewerkt door treinfan op 11-10-2016 11:23
 

11-10-2016 12:33:21
roja
roja
Nee de politiek heeft tot u toe altijd de ogen gesloten en haar oren dicht gehad. Ook de regering is hierin in gebreken gebleven. Kost handen vol met geld door die onzinnige aanpassingen. IC Direct is toch ook een grote aanfluiting om met 160/u materieel over een Kostbaar HSL baanvak te rijden, met vertraging zit je steeds de Thalys in de weg.Erg frustreerend in je werk uitvoering. Station Breda is prachtig, alleen in een verbinding met België onlogisch, kost veel te veel reistijd. Kijk eens over de grenzen, men heeft de EU toch hoog in het vaandel. Regeren is vooruitzien en tevens het geld op een juiste manier besteden, in plaats van al dat prutswerk, hobbyisten noem ik dat. met vriendelijk groet en doe u voordeel hiermee. J a a p.  

11-10-2016 12:53:08
sjoerd
sjoerd
De rol van de overheden en de politiek is inderdaad sterk onderbelicht geworden in de Fyra-enquete. Niet zozeer wat er niet gedaan is, maar vooral wat er wel gedaan is om het project te frustreren. Maar voor we alles wat al honderd keer is gezegd weer gaan herkauwen, kunnen we beter terug naar de realiteit. Geen enkele vervoerder heeft het materieel om het beter te doen dan NS nu doet: het is op dit moment het enige spul dat 160 km/h kan en mag en dat is dus nu het best haalbare, gezien de huidige technische en logistieke mogelijkheden. Dan kun je wel mopperen, maar het is niet anders.  

11-10-2016 13:37:28
treinfan
treinfan
Als je geld hebt om te investeren: in Italië staan nog wat hogesnelheidstreinen opgesteld met werkende ATB en ETCS.%08%  

11-10-2016 15:40:13
koploper1
koploper1
Alleen reden ze niet ( moesten om de 3 dagen worden gereset ) vlogen ze in de brand verloren ze onderdelen en zaten er onderdelen in die helemaal geen functie hadden.

Laatst bewerkt door moderator op 11-10-2016 16:10, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

11-10-2016 17:40:19
sjoerd
sjoerd
Terug naar de realiteit dus. Voorlopig 160 km/h in den lande en voorlopig niet per trein tussen Breda en Antwerpen. Connexxion overwoog vorige week nog om Lijn 19, de oude Bredabus tussen Hulst en Breda op te heffen, want binnenkort zou toch iedereen met de trein kunnen. Hoe je dan weer in Hulst en Terneuzen zou kunnen komen, ach ja... Intussen lijkt de gemeente Breda van alle ontwikkelingen (of eigenlijk het gebrek daaraan) nog helemaal niet op de hoogte te zijn. Breda, het Parijs van het Noorden. Ach ja...  


11-10-2016 17:58:06
sjoerd
sjoerd
Quote
dh3201 (di 11 okt 2016 08:59:51 https://www.somda.nl/forum/15278/p594266/):
Quote
ZJ37 (di 11 okt 2016 07:19:30 https://www.somda.nl/forum/15278/p594243/): Wat is er voor nodig om de Belgische verbinding naar Noorderkempen bijvoorbeeld door te trekken naar Bd?

Politieke wil. Dat is er nu niet, en ik zie dat er voorlopig ook niet komen.

Zeker ook politieke wil, maar ja, men heeft daar absoluut geen verstand van zaken. Voorlichting geven is niet het sterkste punt van de spoorbedrijven. En voor goede info-uitwisseling zijn twee slimme partijen nodig...
Alex geeft treffend aan dat de techniek ook een struikelblok is. En het geven van ontheffing aan materieel zonder ATB en/of aanvullende ETCS-bakens is welhaast uitgesloten. Net krijgt de rest van de seinen op de Brabantroute binnenkort ATB-vv; dan gaat men nu het risico op Breda Aansluiting (nieuw) en Breda westzijde niet juist weer verhogen.
 

11-10-2016 18:07:42
ZJ37
ZJ37
Het risico te Bda lost zich vanzelf op zolang er geen treinen Bd-Atw v.v. rijden.  

11-10-2016 18:21:42
AlexNL
AlexNL
Het risico lijkt mij redelijk klein: het gaat om een afstand van 3 kilometer, er wordt aan lage snelheid gereden (80 km/u) en tot aan het uitrijsein op de HSL rijdt de trein onder ERTMS. Staat het uitrijsein op rood, dan zal de MA daar eindigen. We hebben het over niet meer dan 2 seinen tussen Bda en Bd. Er zijn trajecten waar treinen langer onbeveiligd rijden, en aan hogere snelheden. (Rsd - Esn, Mt - Visé).

Ik begrijp echter wel dat het geven van meer ontheffingen niet zonder meer is geregeld. Vandaar dat ik ETCS LS voorstelde: geen volledige uitrol van ERTMS in Breda, maar een baken dat de bestaande seinbeelden vertaalt naar ETCS. Dat wordt in o.a. Zwitserland al jaren gebruikt als voorbereiding op de transitie naar ETCS full supervision.

Wat ik niet weet: hoe reageren andere treinen hierop? Hoe reageert een ES64F4 die van Venlo naar de Kijfhoek rijdt als die ineens een ETCS-baken tegenkomt?
 

11-10-2016 18:32:07
gvttreinen
gvttreinen
Anders met max 40 van Bda naar Bd rjden..kan zonder beveiling en kost minimale extra reistijd  

11-10-2016 19:42:09
Klaasje
Klaasje
Quote
AlexNL (di 11 okt 2016 18:21:42 https://www.somda.nl/forum/15278/p594329/): Het risico lijkt mij redelijk klein: het gaat om een afstand van 3 kilometer, er wordt aan lage snelheid gereden (80 km/u) en tot aan het uitrijsein op de HSL rijdt de trein onder ERTMS. Staat het uitrijsein op rood, dan zal de MA daar eindigen. We hebben het over niet meer dan 2 seinen tussen Bda en Bd. Er zijn trajecten waar treinen langer onbeveiligd rijden, en aan hogere snelheden. (Rsd - Esn, Mt - Visé).

Ik begrijp echter wel dat het geven van meer ontheffingen niet zonder meer is geregeld. Vandaar dat ik ETCS LS voorstelde: geen volledige uitrol van ERTMS in Breda, maar een baken dat de bestaande seinbeelden vertaalt naar ETCS. Dat wordt in o.a. Zwitserland al jaren gebruikt als voorbereiding op de transitie naar ETCS full supervision.

Wat ik niet weet: hoe reageren andere treinen hierop? Hoe reageert een ES64F4 die van Venlo naar de Kijfhoek rijdt als die ineens een ETCS-baken tegenkomt?

Leuk.. Maar ProRail kennende: "We kennen nog geen LS, hoe werkt dat? Is dat wel veilig?" Is het veel duurder en trager om dat aan te leggen dan te wachten tot het ERTMS-project in Breda is aangeland. Het is dan slimmer om een normale Level 1-implementatie te bouwen of een STM-ATB in de Belgische HLE 18 in te bouwen. Dat laatste wil de NMBS echter niet terwijl ze vanwege "internationaal" vervoer subsidie voor die loc's hebben gekregen.
 

11-10-2016 20:11:49
Frontier
Frontier
Is er met wat efficiënter plannen niet gewoon een ICR sandwich-stammetje vrij te spelen wat op en neer kan pendelen van Bd naar Atw? Lijkt me stukken eenvoudiger dan ander materieel en/of infra aan te passen.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

11-10-2016 20:20:04
AlexNL
AlexNL
Dan moet de software op de Traxx wel eerst toegelaten worden voor het Belgische deel van de HSL.

Anders kan NS misschien nog wel een FLIRT lenen van Abellio NRW? Die lusten 25 kV, hebben ATB en ERTMS, en kunnen 160 km/u. Om tot in Antwerpen Centraal te komen heb je niet meer nodig.

Nou ja, 3 kV wel, maar het zou me verbazen als die treinen daar niet mee om kunnen gaan.
 

11-10-2016 20:39:42
sjoerd
sjoerd
Alex, ik bewonder je doortastendheid. Het zijn inderdaad minor problems. Het kan niet want het kan niet; daar houden we niet van.  

11-10-2016 20:46:05
AlexNL
AlexNL
Niet lullen maar poetsen  

11-10-2016 21:30:11
aarclay
aarclay
Quote
AlexNL (di 11 okt 2016 20:20:04 https://www.somda.nl/forum/15278/p594339/): Anders kan NS misschien nog wel een FLIRT lenen van Abellio NRW? Die lusten 25 kV, hebben ATB en ERTMS, en kunnen 160 km/u. Om tot in Antwerpen Centraal te komen heb je niet meer nodig.

Jawel, de toelating... duurt eventjes voordat het daar mag rijden. En de NMBS kennende duurt dat ook echt lang.


Choo choo.....
 

12-10-2016 01:20:09
thom
thom
Quote
AlexNL (di 11 okt 2016 20:20:04 https://www.somda.nl/forum/15278/p594339/): Dan moet de software op de Traxx wel eerst toegelaten worden voor het Belgische deel van de HSL.

Anders kan NS misschien nog wel een FLIRT lenen van Abellio NRW? Die lusten 25 kV, hebben ATB en ERTMS, en kunnen 160 km/u. Om tot in Antwerpen Centraal te komen heb je niet meer nodig.

Nou ja, 3 kV wel, maar het zou me verbazen als die treinen daar niet mee om kunnen gaan.

Even hoor... als je dat als argumenten neemt, de Traxx kan ook 25 kV aan, heeft ETCS en ATB... %08%

Oftewel, die Flirt heeft hetzelfde probleem als de Traxx, of de Flirt dezelfde oplossing voor de Traxx.... %08%

Laatst bewerkt door thom op 12-10-2016 01:21
 

12-10-2016 07:05:24
icened
icened
De ERTMS (software) van Bombardier heeft een minder grote reputatie. Zie problemen met reeks 28, HSL Stockholm - Umea, ERTMS Traxx op Gotthardlijn, ERTMS diesellocomotief Shunter. Zo kan ik nog een tijdje doorgaan.

Wordt de nieuwe SR 9 software geïnstalleerd in alle Traxx locomotieven van NS en NMBS? Of blijven ook in de komende jaren verschillen tussen NS serie 186 en NMBS Traxx reeks 28 locomotieven qua ERTMS software?

En gaat de NS en NMBS Traxx geheel in sandwich rijden tussen Amsterdam - Brussel? Of rijdt de NS Traxx alleen tussen Amsterdam - Breda samen met de NMBS Traxx reeks 28? En wordt de NS Traxx afgekoppeld (tijdsverlies)? Waarna de NMBS reeks 28 tussen Breda - Brussel het resterende doet.

Laatst bewerkt door icened op 12-10-2016 07:09
 

12-10-2016 09:14:37
VIRMm1
VIRMm1
Dat gaat toch niet. Dan moet er op de terugweg nog gerangeerd worden te Bd  

12-10-2016 10:45:35
yappa
yappa
Quote
aarclay (di 11 okt 2016 21:30:11 https://www.somda.nl/forum/15278/p594344/):
Quote
AlexNL (di 11 okt 2016 20:20:04 https://www.somda.nl/forum/15278/p594339/): Anders kan NS misschien nog wel een FLIRT lenen van Abellio NRW? Die lusten 25 kV, hebben ATB en ERTMS, en kunnen 160 km/u. Om tot in Antwerpen Centraal te komen heb je niet meer nodig.

Jawel, de toelating... duurt eventjes voordat het daar mag rijden. En de NMBS kennende duurt dat ook echt lang.

Och, de drielandentrein Aachen - Maastricht - Luik moet per 2018 of 2019 gaan rijden, en ik neem aan dat ze daarvoor Flirt in gedachten hebben. Dus die toelating in België moet er toch wel komen, of je nou tussen Breda en Antwerpen wilt pendelen of niet. Is er alleen nog een klein detail dat die Flirts niet van Abellio zijn maar van NRW, en die zullen ze niet zo graag elders inzetten.
 

12-10-2016 10:52:48
phantom
phantom
Als je de heen rit naar Bd doet met een NS traxx voorop,dan kan die langs het perron staan tot de trein naar Atw weg is om dan de loc aan de kant te zetten.
Komt de trein terug uit Atw dan plak je de ns loc weer voor aan de trein en heb je weer een "sandwich" treintje.
Maar het kan allemaal veel makkelijker met dingen die hier eerder aangehaald zijn,echter zolang de wil er niet is om die oplossingen ook op korte termijn toe te passen,dan kan je blijven speculeren en ja maar ja maar roepen tot je een ons weegt%03%
Er wordt helaas door vele partijen liever gesproken in onmogelijkheden en onwil.
Daar zijn de reizigers immers meer mee geholpen dan met samenwerken


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

12-10-2016 11:51:27
broek53
broek53
Waarom zou je die loc eraf willen halen, dan? Dat is mij even ontgaan, denk ik.
Overigens (om toch maar weer even in complicaties te spreken): het aankoppelen van een loc en een remproefje is één ding, maar een compositie klaarmaken voor sandwichbedrijf is zoiets als een tweede motorwagen aan een treinstel plakken, naar ik begrepen heb. Dat vergt dus nogal wat beproevingen en dus tijd.
 

12-10-2016 11:53:36
cuneo56
cuneo56
Zou kunnen , of het praktisch is, is een tweede.
In Amsterdam/ De Watergraafsmeer, moeten dan de beide loks van plaatswisselen.
En dan is het ook nog even de vraag of na het samenstellen van de Sandwich in Breda deze direct weg kan of dat er een uitgebreide test moet plaatsvinden zoals dat nu bij het samenstellen van de Sandwich stam gebeurd.
Want als ik een Zwitserse Machinist mag geloven die zelf ook met Traxxen in multiple daar rijdt; komt een flink deel van de storingen (in iedergeval daar) ook van te vlot willen zijn bij het samenstellen/afbreken voort.

Laatst bewerkt door cuneo56 op 12-10-2016 11:54
 

12-10-2016 12:06:46
dh3201
dh3201
Je zou bijna willen om er maar een luxe touringcar te laten rijden. Scheelt een hoop geneuzel. Zien Arriva of FlixBus hier nog geen brood in?


Shqiperise-lopers?
 

12-10-2016 13:34:53
AgentX
AgentX
Quote
cuneo56 (wo 12 okt 2016 11:53:36 https://www.somda.nl/forum/15278/p594398/): Zou kunnen , of het praktisch is, is een tweede.
In Amsterdam/ De Watergraafsmeer, moeten dan de beide loks van plaatswisselen.
En dan is het ook nog even de vraag of na het samenstellen van de Sandwich in Breda deze direct weg kan of dat er een uitgebreide test moet plaatsvinden zoals dat nu bij het samenstellen van de Sandwich stam gebeurd.
Want als ik een Zwitserse Machinist mag geloven die zelf ook met Traxxen in multiple daar rijdt; komt een flink deel van de storingen (in iedergeval daar) ook van te vlot willen zijn bij het samenstellen/afbreken voort.


En wat dacht je van als Shl-Asd een keer dicht zit? Dan eindigen alle laatste stammen (die via Asdz naar Wgm zijn gegaan) verkeerdom op de Wgm!
 

12-10-2016 13:52:28
cuneo56
cuneo56
Quote
AgentX (wo 12 okt 2016 13:34:53

En wat dacht je van als Shl-Asd een keer dicht zit? Dan eindigen alle laatste stammen (die via Asdz naar Wgm zijn gegaan) verkeerdom op de Wgm!


Met dat soort scenario's houden de beleidsmakers al zelden rekening kan ik je uit ervaring melden, dus hoeft een Somda lezer dat ook niet %02%
 

12-10-2016 14:04:03
nohab
nohab
Quote
AgentX (wo 12 okt 2016 13:34:53 https://www.somda.nl/forum/15278/p594407/):
Quote
cuneo56 (wo 12 okt 2016 11:53:36 https://www.somda.nl/forum/15278/p594398/): Zou kunnen , of het praktisch is, is een tweede.
In Amsterdam/ De Watergraafsmeer, moeten dan de beide locs van plaats wisselen.
En dan is het ook nog even de vraag of na het samenstellen van de sandwich in Breda deze direct weg kan of dat er een uitgebreide test moet plaatsvinden zoals dat nu bij het samenstellen van de sandwich stam gebeurT.
Want als ik een Zwitserse machinist mag geloven die zelf ook met Traxxen in multiple daar rijdt komt een flink deel van de storingen (in ieder geval daar) ook van te vlot willen zijn bij het samenstellen/afbreken voort.
En wat dacht je van als Shl-Asd een keer dicht zit? Dan eindigen alle laatste stammen (die via Asdz naar Wgm zijn gegaan) verkeerdom op de Wgm!
Als je daar vandaan weer dezelfde weg naar Shl gaat kom je weer goed uit. En anders driehoeken via Wp en Dmnz.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

12-10-2016 14:35:56
Daan!
Daan!
Ja, maar handig is het natuurlijk niet. Maar goed, deze discussie lijkt me overbodig. De benelux gaat in sandwich rijden. Dat is de reden waarom er 7 of 8 locs zijn bijbesteld.  

12-10-2016 16:32:23
waalkade
waalkade
Quote
dh3201 (wo 12 okt 2016 12:06:46 https://www.somda.nl/forum/15278/p594401/): Je zou bijna willen om er maar een luxe touringcar te laten rijden. Scheelt een hoop geneuzel. Zien Arriva of FlixBus hier nog geen brood in?
Even bij Flixbus gekeken, 50 minuten reistijd en het kost 5 euro.
Dat is denk ik de reden, daar kan de trein nooit mee concurreren.
 

12-10-2016 19:35:50
maurits
maurits
Er mist dus wat in het middensegment, dus zeg maar voor €10 in 25 minuten. En laat dat nou net de markt voor de trein zijn...


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

13-10-2016 08:54:03
mich
mich
Quote
icened (wo 12 okt 2016 07:05:24 https://www.somda.nl/forum/15278/p594360/): De ERTMS (software) van Bombardier heeft een minder grote reputatie. Zie problemen met reeks 28, HSL Stockholm - Umea, ERTMS Traxx op Gotthardlijn, ERTMS diesellocomotief Shunter. Zo kan ik nog een tijdje doorgaan.

Wordt de nieuwe SR 9 software geïnstalleerd in alle Traxx locomotieven van NS en NMBS? Of blijven ook in de komende jaren verschillen tussen NS serie 186 en NMBS Traxx reeks 28 locomotieven qua ERTMS software?

En gaat de NS en NMBS Traxx geheel in sandwich rijden tussen Amsterdam - Brussel? Of rijdt de NS Traxx alleen tussen Amsterdam - Breda samen met de NMBS Traxx reeks 28? En wordt de NS Traxx afgekoppeld (tijdsverlies)? Waarna de NMBS reeks 28 tussen Breda - Brussel het resterende doet.


Dat zal ben ik bang met nieuwe software ook niet verbeteren. Je merkt aan de software dat Bombardier er geen kaas van gegeten heeft. Hebben ze bij de laatste software update eindelijk de vervelende fout eruit gehaald dat je een snelremming krijgt als je ED gaat remmen naar 30sec of meer geen tractie, nu krijg je standaard een snelremming die niet op te heffen is(dus loc weer volledig uit en weer opbouwen) als je een trein aankoppeld die niet voldoende gevuld is met lucht. Hij zegt dan treinleidingbreuk gesignaleerd... dit toont bij mij wel aan dat ze bij Bombardier nog het een en ander te leren hebben/cq er mensen zitten met onvoldoende treinenkennis. Zo zitten er nog meer fouten in, bv. bij langzaamrijden is de tijd parameter tekort dat er zonder signaal van bakens gereden kan worden en krijg je wederom snelremmingen. Ook de dodeman testen resulteerd regelmatig in het moeten resetten.
 

13-10-2016 15:52:41
mdeen
mdeen
Lijkt me een kwestie van "Eisen opschrijven, niet over nadenken, programmeren".
En dan blijkt dat heel veel dingen die logisch lijken in de praktijk niet handig zijn of dat er iets meer cases zijn waarin het kan optreden.

Die fout met ED remmen zonder tractie, die trad niet op als je niet remde en gewoon 30 seconden zonder tractie reed?
 

13-10-2016 18:44:08
icened
icened
NS bevestigt problemen met ERTMS van Bombardier. Lees op treinreiziger.nl dat 24 locomotieven van NS en NMBS aangepast worden met de nieuwe ERTMS software van Bombardier.

Opmerkelijk want als goed is gaat NMBS toch over de locomotieven bij de Benelux+? Of komt dat omdat ze ook de Benelux + in sandwichformatie willen laten rijden?

Laatst bewerkt door icened op 13-10-2016 18:44
 

13-10-2016 18:53:07
AlexNL
AlexNL
Inderdaad, omdat het stuurstandrijtuigenombouwprogramma* is stopgezet levert NS een alternatief: Traxx-locs.


* Leontine, draai jij de lettertjes even om?
 

13-10-2016 22:58:49
icened
icened
Die 'alternatief' is bepaald ook niet goedkoop. Maar in de HSL soap zijn de kosten al lang gierend uit de hand gelopen.  

13-10-2016 23:34:33
broek53
broek53
Nou, en?  

14-10-2016 06:12:26
Chrisdb
Chrisdb
Quote
icened (do 13 okt 2016 22:58:49 https://www.somda.nl/forum/15278/p594564/): Die 'alternatief' is bepaald ook niet goedkoop. Maar in de HSL soap zijn de kosten al lang gierend uit de hand gelopen.


Tsja... Bombardier levert waarschijnlijk gewoon de kwaliteit die voor het betaalde bedrag staat, oftewel beperkt. Als NS meer kwaliteit wil, moet ze meer betalen.

Zo gaan die dingen...

Ik vraag me af waar vooral de grens ligt. Dat zelfs NS zegt van 'dit wordt ons te duur voor een tijdelijke oplossing in tijden van bezuinigingen en een grotere roep om meer geld naar sociale veiligheid, dan blijven we maar op de oude manier doorgaan, die Nederlandse locs kunnen we wel elders inzetten (IC Berlijn/extra IC direct) en het geld dat vrijkomt zou alsnog in een 2e HC op DDZ-6 gestopt kunnen worden'.

Laatst bewerkt door Chrisdb op 14-10-2016 06:21
 

14-10-2016 07:20:32
broek53
broek53
De eerste veronderstelling omtrent Bombardier is te belachelijk voor woorden. Het is al erg genoeg dat ze het gewoon niet erg goed kunnen en dan denk jij dat dat komt omdat ze er een paar leerlingen aan laten werken en dat een paar jaar laten aanlopen - met de zekerheid van een enorme reputatieschade. Zo gaan die dingen dus niet...

Daarnaast denk je hopelijk niet dat NS blindweg geld aan Bombardier blijft overmaken omdat dat bedrijf om wat voor reden dan ook niet levert wat het is opgedragen en waarvoor ze getekend hebben? Soort blanco cheque dus. Nou, de enige die hier armer van wordt, is Bombardier.
 

14-10-2016 09:20:33
Daan!
Daan!
http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/dijksma_bereid_slechtere_prestaties_hsl_te_accepteren-147774

Er komen definitief 12 beneluxtreinen naar Amsterdam en 4 naar Den Haag.
 

14-10-2016 09:29:05
icened
icened
De gemeente Den Haag heeft niks te klagen. Maar dat doen ze natuurlijk wel.

Laatst bewerkt door icened op 14-10-2016 09:40
 

14-10-2016 09:36:01
Daan!
Daan!
Citaat uit bericht:
Reizigers uit Den Haag zijn trouwens in de toekomst sneller in België als zij per intercity naar Breda reizen en daar overstappen op de Intercity naar Brussel.

Weet iemand hoe dit kan?
 

14-10-2016 10:20:41
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
1900 naar Bd en dan overstappen op de Benelux vanaf daar, gok ik. Die 4x per dag vanaf Gv(c) zal vermoedelijk wel een briljant ingefrommeld pad krijgen tussen Gv(c) en Rtd denk ik zo...

Laatst bewerkt door SleutelMan op 14-10-2016 10:21
 

14-10-2016 10:37:15
Daan!
Daan!
Maar dan snap ik niet waarom je eerst naar Bd zou moeten gaan. Te Rtd overstappen is dan toch net zo snel?  

14-10-2016 10:41:59
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Ligt er maar aan of het aansluit denk ik. Aangezien de Benelux maar 1x per uur rijdt kan het zo zijn dat je m net mist of langer moet wachten (of verder moet lopen) in Rtd dan dat je in Bd zou moeten doen.  

14-10-2016 12:37:16
mvboetzela
mvboetzela
In 2017 kan dit sowieso niet, omdat de IC Brussel dan nog via Rsd blijft rijden. Vanaf drgl 2018 (in de veronderstelling dat er de BNL dan over de HSL en via Bd gaat rijden) kan het sneller zijn als de IC-D Gvc-Ehv achter de BNL aan de HSL op gaat, waardoor je tijdens het kopmaken van die laatste in Bd de overstap wel haalt, maar in Rtd niet. Geen idee of dat daadwerkelijk aan de orde is, maar dat zou wel een logische verklaring zijn.

Laatst bewerkt door mvboetzela op 14-10-2016 12:37
 

14-10-2016 13:14:00
BGM104
BGM104
Dat is helemaal correct. Het kopmaken IC Brussel duurt ongeveer 8 a 9 minuten. Tussen 9200 en 1100 ontstaat een 5 a 6 min overstap te Bd, zoals de plannen nu zijn.  

14-10-2016 16:43:12
daniel81
daniel81
Dus zit er straks geen hond in de Haagse Benelux en kan dat politieke gedrocht na 2 jaar wegkwijnen ook weer worden opgeheven = omgezet worden in een normale BNL
Slim bekeken! (of puur inpassingstoeval, maar dan wel een heel gelukkige)
 

14-10-2016 17:02:18
icened
icened
Liever 16 keer per dag Amsterdam - Brussel dan 12 keer per dag Amsterdam - Brussel + 4 keer per dag Den Haag - Brussel. De reden is mogelijk dat de gemeente Den Haag zijn station gemoderniseerd heeft. En daarom vindt dat het recht heeft op een aantal slagen Den Haag - Brussel via de HSL. Ze wilden zelfs 8 keer per dag. En dat de overheid daarom deels de gemeente Den Haag tegemoet is gekomen.

Maar weet uit het verleden dat NMBS tegen een HSL trein Den Haag - Brussel is geweest. Hun argumentatie was dat het vreemd dat je eerst een HSL laat rijden tussen Brussel - Rotterdam. En vervolgens tussen Rotterdam - Den Haag de HST laat boemelen op klassiek spoor.

Maar dat gebeurt eigenlijk ook tussen Schiphol - Amsterdam.

Laatst bewerkt door icened op 14-10-2016 17:03
 

14-10-2016 17:08:06
yappa
yappa
Ben benieuwd hoe NMBS dan omschrijft was de Benelux doet tussen Antwerpen en Brussel  

14-10-2016 17:12:54
daniel81
daniel81
Inderdaad, vanuit Brussel naar het noorden ben je al bijna bij Mechelen voordat er enigszins vaart gemaakt wordt, en dan is dat nog 'maar' 160 km/h.
Maar wat Den Haag betreft: dat was toch ook een Sleutelproject, dus grotendeels gefinancierd door het Rijk?
 

14-10-2016 19:59:14
dh3201
dh3201
Internationaal vervoer is de gemeente Den Haag toch niet enkel aan NS gebonden?
Maar ik denk eerder dat er geen enkele andere vervoerders door de Belgische regelmolen heen komen voor het in de praktijk brengen van een internationale treinverbinding naar Brussel...


Shqiperise-lopers?
 

14-10-2016 20:29:45
sjoerd
sjoerd
Misschien de HTM eens polsen? Die heeft materieel-ervaring met de Belgen.%02%  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl