Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
24-06-2016 20:29:35
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Aan de andere kant is een stel geschikt voor 3 spanningen en met meerdere beveiligingssystemen ook aardig duur in aanschaf en onderhoud. Anders hadden ze in België ook niet zoveel verschillende soorten locomotieven gehad.  

24-06-2016 20:30:52
MasterE
MasterE
Volgens mij ook alles HSL geschikt alleen een deelserie geschikt voor België.


Mcn Asd
 

24-06-2016 20:31:04
DingeZ
DingeZ
In de aanbesteding staat een optie voor stellen die niet geschikt zijn voor de HSL https://www.tenderned.nl/tenderned-web/aankondiging/detail/samenvatting/akid/4b412ff63fba3440b283990cfa16f3b7/cid/76015;jsessionid=C7DFA0E9733AADE0B721CDF842CF1900.node4  

24-06-2016 20:34:19
MasterE
MasterE
Het grootste deel dus geschikt HSL en HRN en opties voor 3 deelseries: HRN Only, België en Duitsland. Waarbij de optie België hoogstwaarschijnlijk direct wordt gelicht.

Laatst bewerkt door MasterE op 24-06-2016 20:36


Mcn Asd
 


24-06-2016 20:36:58
Daan!
Daan!
De bijsturing is alvast aan het studeren...  

24-06-2016 20:45:06
thom
thom
Ach, zo moeilijk is dat nou ookweer niet, zeker niet om een investering te rechtvaardigen van miljoenen om alles gelijk te trekken.

Gaan gewoon weer terug naar de oude tijden van mat54 en mat57

Laatst bewerkt door thom op 24-06-2016 20:45
 

24-06-2016 20:50:06
gose91
gose91
Tot voor kort waren er vijf varianten in het ICR, nog een paar in TRAXX. Gaat ook goed in de zin dat er nog nooit stammen per ongeluk in de verkeerde inzet zijn beland.  

24-06-2016 20:58:58
Daan!
Daan!
ICRm en Traxx is wel een ander verhaal dan ICNG. ICRm pendelt namelijk de gehele dag op en neer tussen dezelfde steden en daar wordt niet de gehele door af- en aangekoppeld. Iets wat bij ICNG wel zal gebeuren. Of dat met de buitenlandse versies ook zo gaat, is natuurlijk de vraag. Als NS treinen naar het buitenland integreert in de binnenlandse dienst, krijg je wel te maken met aan- en afkoppelen.  

24-06-2016 21:50:47
michaben
michaben
Er worden zo nu en dan wel eens AMRO stammen ingezet in de 900, deze rijden dan gewoon getrokken ipv sandwich. Maar met treinstellen is de kans inderdaad wat groter op dat soort situaties, niet zo zeer door het aan- en afkoppelen maar door treinseries die in elkaar overlopen. Op zich kan je dat wel prima uit elkaar houden door een gescheiden omloop te maken, maar de vraag is of je dat in de praktijk kunt volhouden. Dan zou de bijsturing 'nee' moeten verkopen op de vraag of men een treinstel beschikbaar heeft om een uitgevallen trein te vervangen, terwijl er wel een treinstel is en er een bevoegd machinist aanwezig is.  

24-06-2016 21:56:43
Daan!
Daan!
Quote
michaben (vr 24 jun 2016 21:50:47 https://www.somda.nl/forum/15278/p583101/): Er worden zo nu en dan wel eens AMRO stammen ingezet in de 900is.


Bij calamiteiten? De stammen zijn natuurlijk ook niet allemaal klaar dus dat zal waarschijnlijk ook iets schelen.
 

24-06-2016 22:09:36
Frontier
Frontier
Quote
michaben (vr 24 jun 2016 21:50:47 https://www.somda.nl/forum/15278/p583101/): Er worden zo nu en dan wel eens AMRO stammen ingezet in de 900, deze rijden dan gewoon getrokken ipv sandwich.

Getrokken i.p.v. sandwich terwijl het gewoon zou werken, daar ontgaat mij de logica van. %08%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

24-06-2016 22:17:39
umbusko
umbusko
Sterker nog, als ik hier zo lees over al dat geklungel met die wisselloc in Bd zou sandwich zelfs een zegen zijn. (Dat wil zeggen, als er niet ergens bij Hfd een stoute gans is die over het spoor hupst, dan maakt het toch allemaal niet uit.)  

24-06-2016 22:21:51
michaben
michaben
Als alles sandwich rijdt zou dat ideaal zijn ja, maar als er een stam sandwich rijdt en de rest niet raakt men compleet in de war vermoed ik %08%  

24-06-2016 22:48:16
sjoerd
sjoerd
In elk geval verliepen de exploitatie en het locwisselen gedurende mijn rondje hedenochtend door het station Breda van ruim twee uur, behoorlijk soepel. Het scheelt toch wel dat alle sporen weer beschikbaar zijn, al was er vanochtend weinig regelmaat in de doorrij- en vertreksporen te ontdekken. Alle reizigers- en cargodiensten zijn op twee of drie verschillende sporen aangekomen en vertrokken of doorgereden. Alsof VL Rsd alles eens lekker wilde uitproberen. De gehate trap was al vroeg dicht en de tunnel naar het centrum open. De wisselloc wordt van de tailtrack naar spoor 2 gereden, tussen de treinen naar Tb door, en wacht daar het vertrek naar de tailtrack van de volgende ICd af totdat hij er voor gezet mag worden. Alles verliep vandaag vrij soepel, al wist een enkele hc niet dat de Sprinters (nog) door Breda heen gingen. Spoor 2, het meest zuidelijke, heeft wel een perron maar geen uitgangen. Per saldo gaan we dus van 5 naar 6 perronsporen.  

25-06-2016 00:36:57
AlexNL
AlexNL
Op TenderNed (https://www.tenderned.nl/tenderned-web/aankondiging/detail/samenvatting.xhtml?aankondigingId=39279) is ook niks te vinden over een HSL-deelserie voor de eerste levering, integendeel. In de basisorder staat:
Quote

D. Operational characteristics
• Train Sets for intercity- type services on both the 1500 V DC electrified HRN and the 25 kV AC electrified HSL- Zuid, based upon proven technologies;



Dat geldt dus voor alle ICNG-treinen uit de eerste batch.

Laatst bewerkt door AlexNL op 25-06-2016 00:38
 

25-06-2016 12:12:57
MasterE
MasterE
Quote
michaben (vr 24 jun 2016 22:21:51 https://www.somda.nl/forum/15278/p583108/): Als alles sandwich rijdt zou dat ideaal zijn ja, maar als er een stam sandwich rijdt en de rest niet raakt men compleet in de war vermoed ik %08%


Per oktober wordt alles Sandwich.


Mcn Asd
 

25-06-2016 12:13:36
Daan!
Daan!
Wat gaan alle extra Traxxen dan tot die tijd doen? Elke week komt er nu ééntje binnen die dan niet direct inzetbaar is. Of bedoel je dat per oktober alles sandwich is en dat daar naartoe gewerkt wordt. Dus dat er geleidelijk aan meer sanwichstammen komen?

Laatst bewerkt door Daan! op 25-06-2016 12:14
 

25-06-2016 12:15:12
Z2N
Z2N
Ik denk geleverd worden.  

25-06-2016 12:27:58
MasterE
MasterE
Alles gaat in principe in 1 keer naar Sandwich. De nieuwe locs zullen gewoon mee rouleren in de 900 en 1000 serie.


Mcn Asd
 

25-06-2016 12:30:35
Diedje
Diedje
anders word het proces ook wel te lastig voor NS...  

25-06-2016 12:53:32
michaben
michaben
Maar in principe heeft men al voldoende locomotieven om de 900 sandwich te rijden. De huidige treindienst gebruikt 7 stammen plus twee wissellocs (Wgm en Bd) en een reserveloc te Rtd. Voor sandwichbedrijf heb je 12 locomotieven nodig bij keren onder de kap te Asd en 14 bij keren op de Wgm. Er zijn dus maar een paar locomotieven meer nodig, en die heeft men al. Wat er nu nog geleverd moet worden zal nodig zijn om de 1900 via de HSL te laten rijden volgend jaar.  

25-06-2016 13:39:05
Daan!
Daan!
Je zegt dat er nu 7 stammen worden ingezet in de 900. Die hebben allemaal 1 loc. Er staan 2 wissellocs en 1 reserveloc. In de huidige opzet komt dat dus neer op 7x1+2+1=10 locs.

Maar voor sandwichbedrijf heb je 12 locs nodig. Indien het aantal stammen gelijk blijft heb je dus 14 locs nodig. Gezien jouw berekening, wordt er in deze opzet gekeerd op Wgm. Maar je kunt het ook met 12 locs af als je keert te Asd. Waarmee ik dus concludeer dat je 1 stam uitspaart. Klopt deze aanname?

Het aantal stammen staat volgens mij al vast. Weet jij ook hoeveel stammen 162xx er komen. Dan zou je namelijk kunnen concluderen of er gekeerd gaat worden op Asd of Wgm, maar misschien weet jij of iemand anders dit wel?

Je kunt je überhaupt afvragen waarom je zou keren op de Wgm met een sanwichbedrijf, maar dat terzijde.
 

25-06-2016 13:52:30
MasterE
MasterE
Alle beschikbare locomotieven zijn nu in gebruik (900/1000, reserve, onderhoud, testprogramma, revisie). Eerder als oktober is niet mogelijk anders was het al gebeurt.


Mcn Asd
 

25-06-2016 14:41:59
treinfan
treinfan
Telt u mee? NS heeft momenteel 44 Traxx'en (001-024, 111-122, 142, 144, 148, 149, 236-239):
- 1 te Onnen naast rijtuigstam ICR voor ombouw naar volwielen
- 1 voor testen Bombardier (186 002)
- 1 als tweede loc bij afnameproefritten (186 020)
- 3 nog niet beschikbaar (186 022, 186 023 en 186 024)
- 2 voor CNL (186 237 en 186 238)
- 1 in Revisie
- 12 voor de 1000 (uitgaande van 50 min keertijd Wgm)
- 16 voor de 900 (50 min keertijd Wgm, 25 min keertijd Bd)
- 1 reserve Rtd
- 1 reserve Bd voor als er een loc stukgaat
- 2 reserve Wgm naast alle lang kerende stammen
- 3 Onderhoud Wgm

Dat moet dus prima kunnen ingaande deze week

Mocht ik ernaast zitten wat betreft de loc te On (zijn dat er 2?) of het aantal locs in revisie (zouden er ook 2 kunnen zijn), zou ik genoegen nemen zonder een reserveloc te Bd, want die is er nu ook niet.

Laatst bewerkt door treinfan op 25-06-2016 14:47, reden: 186 022 is ook nog niet beschikbaar
 

25-06-2016 14:51:15
Jack5812
Jack5812
Bij Hlmwph staat er dagelijks ook 1, iig op werkdagen.  

25-06-2016 14:55:10
treinfan
treinfan
Ik las net al dat de revisies bij Bombardier inmiddels klaar zijn, dus dan komt het weer keurig op 44 uit.  

25-06-2016 14:55:39
Daan!
Daan!
Wat betreft de traxxen en hun status heb ik hier (https://www.somda.nl/forum/15484/4/) een vraag gesteld om een overzicht te kunnen bijhouden.  

25-06-2016 15:46:17
MasterE
MasterE
Dat er fysiek misschien voldoende locomotieven zijn wil niet zeggen dat je morgen de 900 en 1000 serie in sandwich kan rijden. Geloof me als het eerder zou kunnen dan oktober had men dat gedaan. Hoe eerder hoe liever.

Laatst bewerkt door MasterE op 25-06-2016 15:51


Mcn Asd
 

25-06-2016 15:51:47
Daan!
Daan!
Ik wil je uiteraard best geloven, maar ik ben dan zo benieuwd wat er dan precies aan die locs nog moet gebeuren. Onderhoud komt op mij heel vreemd over als de locs (net) nieuw zijn evenals revisie. Volgens mij zijn namelijk alle lease locs gereviseerd op de grijze na.

Kortom: kun je misschien iets concreter/specifieker zijn waarom het dan niet kan?
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


25-06-2016 15:55:36
MasterE
MasterE
De afspraken voor de toekomst lopen onder tussen ook gewoon door. De locomotieven zijn nu gewoon niet beschikbaar voor de rijdende dienst. Dat zou anders in een later stadium tot problemen kunnen leiden.

Laatst bewerkt door MasterE op 25-06-2016 15:57


Mcn Asd
 

25-06-2016 16:07:04
michaben
michaben
Quote
Daan! (za 25 jun 2016 13:39:05 https://www.somda.nl/forum/15278/p583164/): Je zegt dat er nu 7 stammen worden ingezet in de 900. Die hebben allemaal 1 loc. Er staan 2 wissellocs en 1 reserveloc. In de huidige opzet komt dat dus neer op 7x1+2+1=10 locs.

Dat is de theorie ja, in de praktijk wordt er elke dag wel een stam en/of loc uitgewisseld door wat voor reden dan ook. In werkelijkheid zijn er voor een dag nu zo'n 10 locs voor de 1000 en 12 voor de 900 actief, exclusief de reserveloc te Rtd die overigens steeds minder vaak in actie hoeft te komen. Qua stammen zijn er meestal 8 actief in de 900 en 5 in de 1000, opnieuw omdat er in beide series elke dag wel eentje uitgewisseld wordt op de Wgm.
 

25-06-2016 16:17:16
MasterE
MasterE
Uitwisselen overdag ontkom je niet aan ivm de DC's.


Mcn Asd
 

25-06-2016 22:08:03
sfj
Quote
treinfan (za 25 jun 2016 14:41:59 https://www.somda.nl/forum/15278/p583170/): Telt u mee? NS heeft momenteel 44 Traxx'en (001-024, 111-122, 142, 144, 148, 149, 236-239)


Van de nieuwe serie zijn de 020, 023 en 024 nog van Bombardier, dus niet afgenomen!


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

25-06-2016 23:39:09
thom
thom
Quote
Daan! (za 25 jun 2016 13:39:05 https://www.somda.nl/forum/15278/p583164/): Maar voor sandwichbedrijf heb je 12 locs nodig. Indien het aantal stammen gelijk blijft heb je dus 14 locs nodig. Gezien jouw berekening, wordt er in deze opzet gekeerd op Wgm. Maar je kunt het ook met 12 locs af als je keert te Asd. Waarmee ik dus concludeer dat je 1 stam uitspaart. Klopt deze aanname?

De stammen gaan volgens mij ook naar de Wgm vanwege het reinigen, ook niet onbelangrijk, je kunt zo'n stam niet volcontinu rond laten knorren.

Laatst bewerkt door thom op 25-06-2016 23:40
 

25-06-2016 23:53:23
Daan!
Daan!
Zeker, maar de 1000 keert wel op Asd. Reinigen kan ook in de trein tijdens het keren of tijdens het rijden zoals nu wordt geprobeerd.  

25-06-2016 23:54:27
broek53
broek53
Quote
thom (za 25 jun 2016 23:39:09 https://www.somda.nl/forum/15278/p583220/):
Quote
Daan! (za 25 jun 2016 13:39:05 https://www.somda.nl/forum/15278/p583164/): Maar voor sandwichbedrijf heb je 12 locs nodig. Indien het aantal stammen gelijk blijft heb je dus 14 locs nodig. Gezien jouw berekening, wordt er in deze opzet gekeerd op Wgm. Maar je kunt het ook met 12 locs af als je keert te Asd. Waarmee ik dus concludeer dat je 1 stam uitspaart. Klopt deze aanname?

De stammen gaan volgens mij ook naar de Wgm vanwege het reinigen, ook niet onbelangrijk, je kunt zo'n stam niet volcontinu rond laten knorren.
Waarom niet?
 

26-06-2016 00:03:46
sfj
Ik weet uit eigen ervaring dat die AmRo's tijdens de keringen te Asd bestormd worden door enkele keerpuntreinigers, gewapend met zowel emmertje sop/dweil als vuilniszak. Dus daar hoeven ze dan ook weer niet per sé voor naar de Meer. Misschien om water bij te vullen, de voorzieningen daarvoor heb ik nooit kunnen ontdekken op Asd.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

26-06-2016 00:15:19
thom
thom
Hm, ik was in de veronderstelling dat men de stammen op de Wgm nogwel een beetje fatsoenlijk reinigde, maar als men dat met de 1000 gewoon op Asd doet dan valt dat nogwel mee.

Ik zou me misschen nog voor kunnen stellen dat twee serie's die op Asd gereinigd worden tijdens kopmaken misschien Drgl technisch niet past?

Water vullen kan idd niet op Asd CS en al zouden er waterputjes zijn dan had dat vast een drama geworden met een in dienst zijnd spoor ernaast.

Laatst bewerkt door thom op 26-06-2016 00:16
 

26-06-2016 08:50:08
dlm4yjp
dlm4yjp
De waterputjes zitten er nog bij de sporen die nog niet aangepakt zijn. Maar ik geloof dat het nu inmiddels niet zo gezond water meer is
Als ze het echt willen, zou het vanaf de perronzijde kunnen gebeuren, maar in alle haastigheid zou je natuurlijk de slang kunnen vergeten en maai je met vertrek de laatkomers omver


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

26-06-2016 10:21:34
michaben
michaben
Quote
thom (zo 26 jun 2016 00:15:19 https://www.somda.nl/forum/15278/p583224/): Hm, ik was in de veronderstelling dat men de stammen op de Wgm nogwel een beetje fatsoenlijk reinigde, maar als men dat met de 1000 gewoon op Asd doet dan valt dat nogwel mee.

Er zijn een aantal stammen dat planmatig uitgewisseld wordt overdag. Zo keert de 1021 normaal op de 1052 en de 1039 op de 1070. Een stam rijdt zover ik kan zien echter wel de hele dag zonder uitwisseling, dus de noodzaak waar hier over gesproken wordt zie ik niet, dan hadden alle stammen wel een uitwisseling gehad. Wat wordt er overigens bedoeld met "DC's"?
 

26-06-2016 10:58:18
MasterE
MasterE
DC = Dagelijkse Controle, 24 uurs controle.


Mcn Asd
 

26-06-2016 13:22:16
gose91
gose91
Waarvan er een paar in de nacht worden gedaan, maar niet allemaal. Die worden overdag dus gepland uitgewisseld en krijgen in de tijd dat ze op de Wgm staan.  

27-06-2016 07:19:41
mdeen
mdeen
Quote
dlm4yjp (zo 26 jun 2016 08:50:08 https://www.somda.nl/forum/15278/p583232/): De waterputjes zitten er nog bij de sporen die nog niet aangepakt zijn. Maar ik geloof dat het nu inmiddels niet zo gezond water meer is


Och, drinkwater was het toch nooit.
 

16-09-2016 17:11:12
Rolffiej19
Rolffiej19
Even een klein schopje : per 26 september a.s gaat zoals voorspeld de 900 volledig over naar sandwich bedrijf


MCN ASD
 

17-09-2016 09:07:54
Chrisdb
Chrisdb
Onlangs stond er een vacature op WerkenbijNS voor machinisten voor ICd en IC Brussel.

Ik dacht dat de diensten Intercity direct en Intercity Brussel waren gesplitst? De ICd hangt toch onder de reguliere standplaatsen van NSR Binnenland en de IC Brussel hangt toch onder NS International tegenwoordig, of is dat inmiddels weer teruggedraaid?

Laatst bewerkt door Chrisdb op 17-09-2016 09:09
 

17-09-2016 10:22:48
smarkie
smarkie
nope. icd hangt voor 80% onder NSR Rtd,Asd,Rsd & Gvc. daarnaast is er nog een groep van ICd/ICBru (standplaatsen Rtd,Asd,Bd) die onder een MSO van NSR vallen maar nog steeds NSInternational zijn, aangezien de integratie op pauze is gezet eind vorig jaar


Mcn NS International Rtd
 

17-09-2016 15:13:44
Chrisdb
Chrisdb
Quote
smarkie (za 17 sep 2016 10:22:48 https://www.somda.nl/forum/15278/p591679/): nope. icd hangt voor 80% onder NSR Rtd,Asd,Rsd & Gvc. daarnaast is er nog een groep van ICd/ICBru (standplaatsen Rtd,Asd,Bd) die onder een MSO van NSR vallen maar nog steeds NSInternational zijn, aangezien de integratie op pauze is gezet eind vorig jaar


O.o

Juist.... wat een rommeltje... lijkt me voor jullie ook niet echt bevorderlijk.
Is dit blijvend of hoe gaat het nu dadelijk verder?

Even Apeldoorn bellen?

(Volgens mij hadden ze het aparte bedrijfsonderdeel NS Hispeed beter alleen hernoemd naar NS International en zowel de ICd als de ICBru daar gehouden, maar goed, ik mag niets zeggen want ik werk er niet...)

Laatst bewerkt door Chrisdb op 17-09-2016 15:15
 

17-09-2016 17:53:00
smarkie
smarkie
Tja ach, rij gewoon nog treinen dus maakt niet heel veel uit.
Laat ik het daar maar bij houden, vuile was hoort binnen te blijven 😆


Mcn NS International Rtd
 

17-09-2016 21:08:23
daniel81
daniel81
Het was toch de bedoeling om het helemaal te integreren, maar vanwege onvoldoende bekwaamheid van de binnenlandse machinisten op de 186 en HSL was dat toch uitgesteld?
Op zich is de integratie logisch, gezien de HSL nu bij de HRN-concessie hoort en er ook meer binnenlandse verbindingen via de HSL gaan rijden. Ik vond het bv altijd al een groot raadsel waarom problemen met de 900 of de 1000 altijd op TT 752 te vinden waren ipv 751. (ik snap m wel maar naar de reiziger is dat niet uit te leggen...)
 

18-09-2016 17:03:56
Chrisdb
Chrisdb
Een integratie van de HSL concessie in de HRN concessie is logisch, maar ik zie niet in waarom dan ook meteen NS Hispeed/International en NS Reizigers in elkaar geschoven moeten worden, zeker gelet op de cultuur:

Het is geen geheim dat bij NSR Binnenland met scheve wenkbrauwen gekeken werd naar NS Hispeed. Nu is NSH terug bij NSR en wordt iedereen met de nek aangekeken alsof ze de kwaaie bier zijn. Dat was te verwachten en geheel onterecht, want het is een ploeg die juist zijn nek uitsteekt en risico's durft te nemen met inderdaad het risico dat alles naar de haaien zou gaan. Het cliche-beeld wat bij NSR leeft dat de NSI-ploeg zou denken dat ze 'meer' zijn dan de ander, is echt niet terecht. Heb met meerdere mensen op de treinen gesproken en je zag aan ze dat ze over alles onzeker waren en het beste voor hadden met alles en iedereen.

NSH had prima naast NSR kunnen blijven bestaan, gewoon enkel dat Hispeed vervangen door International was genoeg geweest. In mijn ogen is de concessie gegund aan NS als geheel, en niet specifiek aan een ander onderdeel. Dat zal officieel wel anders in elkaar zitten, maar NS zou als geheel moeten instaan voor de concessie. Dan had je vervolgens de workflow kunnen onderverdelen in NSR (reguliere treinen) en NSI/NSH (HSL-treinen en internationale treinen). Dan heb je bijvoorbeeld de stafdiensten in een Shared Service Center en dan werkt het toch ook?

Nu de integratie gestopt is heb je als gevolg dat iedereen overal geparkeerd is en men van voren niet weet dat men van achteren ook nog leeft. Het is maar de vraag of procedures nu wel op dezelfde manier geïnterpreteerd worden om een voorbeeld te noemen. Op mij komt deze organisatie in ieder geval erg over als een ongeorganiseerd kippenhok vol op tilt geslagen kippen (en dat bedoel ik niet ten nadele van het rijdend personeel maar wel van de managers).

Laatst bewerkt door Chrisdb op 18-09-2016 17:09
 

20-09-2016 16:57:46
AlexNL
AlexNL
Het Belgische TreinTramBus (broertje van ROVER) schrijft dat de Benelux maarliefst een jaar via Roosendaal zal blijven rijden omdat Bombardier maar blijft aanprutsen met ETCS.

http://treintrambus.be/actueel/blog/2361-dienstregeling-2017-enkele-mooie-uitbreidingen.html
 

20-09-2016 17:52:27
jeanne
jeanne
Wel eens waar niet de HSL, maar ook in Zwitserland krijgt Bombardier geen toelating voor de nieuwe Gotthard Basis Tunnel. De tijdelijke toelating voor wordt niet in een definitieve omgezet door het BAV.


Jeanne Kok
 

20-09-2016 18:16:32
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Dat heeft dan voornamelijk te maken met de ETCS versie gebruikt in België en/of de handover op de grens?

Overigens hebben de TRAXX'en ook een hele tijd op ETCS level 1 gereden in plaats van level 2 terwijl de Thalys (ETCS geleverd door Ansaldo STS) wel in staat was om op level 2 te functioneren. Inmiddels rijden de TRAXX'en wel op level 2, maar misschien zit het gedoe in de beruchte SW9 software versie? (zie ook het TRAXX topic).

Laatst bewerkt door SleutelMan op 20-09-2016 18:25
 

20-09-2016 18:19:28
nohab
nohab
ETCS.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 


20-09-2016 18:24:40
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Sorry, ik spel het altijd verkeerd om. Aangepast.  

20-09-2016 18:47:29
sfj
SW/VR09 is idd niet rond per december dus de benelux zal conventioneel blijven rijden.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

20-09-2016 19:50:29
cuneo56
cuneo56
Quote
SleutelMan (di 20 sep 2016 18:16:32 https://www.somda.nl/forum/15278/p592097/): Dat heeft dan voornamelijk te maken met de ETCS versie gebruikt in België en/of de handover op de grens?

Overigens hebben de TRAXX'en ook een hele tijd op ETCS level 1 gereden in plaats van level 2 terwijl de Thalys (ETCS geleverd door Ansaldo STS) wel in staat was om op level 2 te functioneren. Inmiddels rijden de TRAXX'en wel op level 2, maar misschien zit het gedoe in de beruchte SW9 software versie? (zie ook het TRAXX topic).

In tegenstelling tot lijn 4 in Belgie kan er in Nederland op de HSL niet per trein gekozen worden of er onder Level 1 of Level 2 gereden wordt.
Die " keuze " doet de trein trouwens zelf door al dan niet door te schakelen van ETCS level 1 naar 2.
En trouwens de eerste paar maanden dat de Thalys onder Level 2 reed waren alles behalve goed voor de punktualiteit.
 

20-09-2016 19:57:39
cuneo56
cuneo56
Quote
jeanne (di 20 sep 2016 17:52:27 https://www.somda.nl/forum/15278/p592090/): Wel eens waar niet de HSL, maar ook in Zwitserland krijgt Bombardier geen toelating voor de nieuwe Gotthard Basis Tunnel. De tijdelijke toelating voor wordt niet in een definitieve omgezet door het BAV.

merkwaardig genoeg mag er in de Lotschberg basis wel gewoon gereden blijven worden
 

20-09-2016 20:13:36
MasterE
MasterE
Quote
cuneo56 (di 20 sep 2016 19:50:29 https://www.somda.nl/forum/15278/p592116/):
Quote
SleutelMan (di 20 sep 2016 18:16:32 https://www.somda.nl/forum/15278/p592097/): Dat heeft dan voornamelijk te maken met de ETCS versie gebruikt in België en/of de handover op de grens?

Overigens hebben de TRAXX'en ook een hele tijd op ETCS level 1 gereden in plaats van level 2 terwijl de Thalys (ETCS geleverd door Ansaldo STS) wel in staat was om op level 2 te functioneren. Inmiddels rijden de TRAXX'en wel op level 2, maar misschien zit het gedoe in de beruchte SW9 software versie? (zie ook het TRAXX topic).

In tegenstelling tot lijn 4 in Belgie kan er in Nederland op de HSL niet per trein gekozen worden of er onder Level 1 of Level 2 gereden wordt.
Die " keuze " doet de trein trouwens zelf door al dan niet door te schakelen van ETCS level 1 naar 2.
En trouwens de eerste paar maanden dat de Thalys onder Level 2 reed waren alles behalve goed voor de punktualiteit.


Kleine correctie de trein kiest niets. Er wordt L1 of L2 aangeboden op de HSL. Het eerste blok is altijd L1 daarna schakelt het systeem over naar L2 Als de baan in L2 staat geschakeld.


Mcn Asd
 

20-09-2016 20:38:06
AlexNL
AlexNL
Quote
cuneo56 (di 20 sep 2016 19:57:39 https://www.somda.nl/forum/15278/p592118/):

merkwaardig genoeg mag er in de Lotschberg basis wel gewoon gereden blijven worden


Wat ik zo kan vinden gebruikt men in de Lotschbergtunnel een oudere ETCS-versie (2.2.2), maar ik lees ook dat die in de komende jaren zal worden geüpgrade naar 2.3.0d.
 

20-09-2016 20:51:33
cuneo56
cuneo56
Even een theoretische vraag in dit kader: Heb je als machinist in Belgie als je vanaf Antwerpen de HSL ( lijn 4) op rijdt , er invloed op/ kun je beinvloeden of je al dan niet doorschakeld van ETCS level 1 naar 2?
Dit even afgezien van mogelijke problemen dan bij de handover aan de grens.
 

20-09-2016 21:46:30
Chrisdb
Chrisdb
Quote
AlexNL (di 20 sep 2016 16:57:46 https://www.somda.nl/forum/15278/p592072/): Het Belgische TreinTramBus (broertje van ROVER) schrijft dat de Benelux maarliefst een jaar via Roosendaal zal blijven rijden omdat Bombardier maar blijft aanprutsen met ETCS.

http://treintrambus.be/actueel/blog/2361-dienstregeling-2017-enkele-mooie-uitbreidingen.html


Ik had niet anders verwacht.

Nog even en de Benelux blijft tot de volgende concessie via Roosendaal rijden. Dan is de ontwikkeling van ICNG zover dat veranderen van software in de Traxx geen zin meer heeft.

Of de Belgen gaan dwarsliggen...
 

21-09-2016 06:21:29
smarkie
smarkie
Quote
cuneo56 (di 20 sep 2016 20:51:33 https://www.somda.nl/forum/15278/p592124/): Even een theoretische vraag in dit kader: Heb je als machinist in Belgie als je vanaf Antwerpen de HSL ( lijn 4) op rijdt , er invloed op/ kun je beinvloeden of je al dan niet doorschakeld van ETCS level 1 naar 2?
Dit even afgezien van mogelijke problemen dan bij de handover aan de grens.

Puur op jouw vraag, nee dat heb je niet.
De betreffende trein zal altijd het hoogste nivo proberen te kiezen wat te gebruiken is.
Softwarematig kan wel zijn besloten dat dat treintype bijvoorbeeld alleen op nivo1 kunt rijden.

Bij problemen kan de bestuurder wel zelf kiezen om van nivo2 naar nivo1 te schakelen om de rit te vervolgen


Mcn NS International Rtd
 

28-09-2016 17:11:15
aarclay
aarclay
http://nieuws.ns.nl/alle-treinen-intercity-direct-nu-sandwich/

"Afgelopen weekend zijn hiervoor 10 treinen omgebouwd. Hier maakte NS van de nood een deugd: de ombouw was mogelijk door een buitendienststelling rond Schiphol, waardoor hier beperkt treinverkeer mogelijk was. Zo konden we alle treinen in één keer ombouwen." meldt de NS in hun nieuwsbericht.

Maar... NS-TRAXX'en kunnen toch al in sandwich-modus rijden, of is hier een softwareupgrade voor nodig, die dit weekend heeft plaatsgevonden? En is er ook een aanpassing aan de hardware voor nodig?


Choo choo.....
 

28-09-2016 17:28:54
mren
mren
Zo was er maandag gewoon nog elk kwartier een trein tussen Rotterdam en Breda terwijl er verderop een storing was.
Wow!

Laatst bewerkt door mren op 28-09-2016 17:29
 

28-09-2016 17:43:21
martijnham
martijnham
Lees in het NS bericht dat 'straks' ook de Benelux in sandwich formatie gaat rijden.  

28-09-2016 18:17:15
VIRMm1
VIRMm1
Daarvoor is de extra bestelling van Traxx locomotieven.

Omdat straks niet meer via Rsd gereden gaat worden maar via Bd is een snelle en betrouwbare kering gewenst, vandaar dus de extra loc.
 

28-09-2016 18:24:07
rick
rick
Quote
aarclay (wo 28 sep 2016 17:11:15 https://www.somda.nl/forum/15278/p592887/): knip
Gezien de vaagheid van persberichten over spoorvervoer zou het me niet verbazen als de ombouw bestond uit het aankoppelen van de tweede loc aan de stam.

Er staat ook dat bij een defecte loc de trein nog wel verder kan rijden, er is geen probleem met het rijden als de achterste loc dan de stam duwt?
 

28-09-2016 18:24:57
aarclay
aarclay
Maar eerst nog een soft- en hardwareupdate (SW9 en VR9) voor het zover is.
Ik had begrepen dat die al per oktober al toegelaten zou worden in Nederland en België?


Choo choo.....
 

28-09-2016 19:03:59
ZJ37
ZJ37
Quote
mren (wo 28 sep 2016 17:28:54 https://www.somda.nl/forum/15278/p592891/): Zo was er maandag gewoon nog elk kwartier een trein tussen Rotterdam en Breda terwijl er verderop een storing was.
Wow!
Ja ja, de propaganda machine draait direct op volle toeren. Wat wel gezegd moet worden: afgelopen week met een haperende wissel te Hfd ging 905 na uitvoerig overleg, wikken & wegen, toch naar Rtd en keerde daar zowaar op de 900 terug naar Bd.
 

28-09-2016 20:56:19
AlexNL
AlexNL
Quote
aarclay (wo 28 sep 2016 18:24:57 https://www.somda.nl/forum/15278/p592903/): Maar eerst nog een soft- en hardwareupdate (SW9 en VR9) voor het zover is.
Ik had begrepen dat die al per oktober al toegelaten zou worden in Nederland en België?

Nope.

Toelating van SW9/VR9 wordt in België niet meer verwacht voor september 2017.
 

28-09-2016 21:13:50
MasterE
MasterE
Is ook niet nodig, voor drgl 2018 gaat de 9200 toch niet over de HSL/via Bd.

Vwb de ombouw naar Sandwich: Dit betreft het bijplaatsen van de extra loc en vervolgens het gereedmaken van de sandwichcombinatie die ongeveer 2 uur in beslag neemt per trein.


Mcn Asd
 

28-09-2016 21:52:12
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
rick (wo 28 sep 2016 18:24:07 https://www.somda.nl/forum/15278/p592902/):
Quote
aarclay (wo 28 sep 2016 17:11:15 https://www.somda.nl/forum/15278/p592887/): knip
Gezien de vaagheid van persberichten over spoorvervoer zou het me niet verbazen als de ombouw bestond uit het aankoppelen van de tweede loc aan de stam.

Er staat ook dat bij een defecte loc de trein nog wel verder kan rijden, er is geen probleem met het rijden als de achterste loc dan de stam duwt?

Mocht de voorste loc bijvoorbeeld geen tractie kunnen geven dan kan inderdaad de achterste lok alleen bediend worden vanuit de voorste


MCN ASD
 

29-09-2016 00:42:22
thom
thom
Quote
aarclay (wo 28 sep 2016 17:11:15 https://www.somda.nl/forum/15278/p592887/): http://nieuws.ns.nl/alle-treinen-intercity-direct-nu-sandwich/

"Afgelopen weekend zijn hiervoor 10 treinen omgebouwd. Hier maakte NS van de nood een deugd: de ombouw was mogelijk door een buitendienststelling rond Schiphol, waardoor hier beperkt treinverkeer mogelijk was. Zo konden we alle treinen in één keer ombouwen." meldt de NS in hun nieuwsbericht.

Maar... NS-TRAXX'en kunnen toch al in sandwich-modus rijden, of is hier een softwareupgrade voor nodig, die dit weekend heeft plaatsgevonden? En is er ook een aanpassing aan de hardware voor nodig?

De stam als geheel moet er wel op voorbereid worden, de lokken moeten weten dat ze met elkaar moeten communiceren, de lus van het deursysteem van de ICR'en is anders omdat ze niet meer het laatste voertuig in de trein zijn dus mogelijk dat daar ook wat mee moet gebeuren.

Daarbij nog het fysiek combineren van de stam, en een uitgebreide controle of ook alles functioneert zoals bedoeld is en dan is 2 uur eigenlijk zo voorbij.
 

29-09-2016 00:52:02
Frontier
Frontier
Al die voorbereiding is allang in Haarlem gedaan, het is niets anders dan de tweede loc er tegenaan zetten, koppeling en kabels aansluiten en controleren of het werkt. NS doet het voorkomen alsof ze afgelopen weekend grootschalige verbouwingen hebben uitgevoerd, waarbij de leek vast meteen denkt 'Kijk, NS heeft nu de HSL/ICD hoog in het vaandel staan, heel goed.%02%', oftewel: propagandamissie voltooid. %03%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

29-09-2016 16:42:04
snowie
snowie
Er is een nieuwe spoor term tot stand gekomen als ik het zo lees - in sandwich rijden - brrrrr - het gaat hier toch gewoon om trek-trek ??
De rijtuigen worden gesandwiched tussen 2 locomotieven maar om nou te spreken van "in sandwich rijden"

Laatst bewerkt door snowie op 29-09-2016 16:44
 

29-09-2016 16:52:09
Frontier
Frontier
Trek-trek is wanneer de loc achterop in opzending mee rijdt.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

29-09-2016 16:56:15
snowie
snowie
Dan zou dit trek-duw moeten heten dan toch?  

29-09-2016 17:02:00
Frontier
Frontier
Trek-duw is met aan een kant een loc en aan de andere kant een functionele stuurstand.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

29-09-2016 17:13:34
rick
rick
Eigenlijk zit daar weinig trek aan als de loc achterop loopt en duwt.  

29-09-2016 17:20:57
rick
rick
Quote
Quote
Rolffiej19 (wo 28 sep 2016 21:52:12 https://www.somda.nl/forum/15278/p592931/):

Mocht de voorste loc bijvoorbeeld geen tractie kunnen geven dan kan inderdaad de achterste lok alleen bediend worden vanuit de voorste

Kan maar mag het ook? Of is er nog een beperking zoals maximaal 140 als een loc in opzending mee loopt.

Laatst bewerkt door rick op 29-09-2016 17:22
 

29-09-2016 17:25:12
michaben
michaben
Quote
rick (do 29 sep 2016 17:13:34 https://www.somda.nl/forum/15278/p593049/): Eigenlijk zit daar weinig trek aan als de loc achterop loopt en duwt.

Daarom heet het ook trek-duw Oftewel in de ene richting trekt de loc, in de andere richting duwt deze. Trek-Trek is in beide richtingen getrokken, en sandwich is dus eigenlijk Trek+Duw.
 

29-09-2016 17:27:48
rick
rick
Ah, subtiel verschil met de + en -  

29-09-2016 17:38:58
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
Quote
rick (do 29 sep 2016 17:20:57 https://www.somda.nl/forum/15278/p593052/):
Quote
Rolffiej19 (wo 28 sep 2016 21:52:12 https://www.somda.nl/forum/15278/p592931/):

Mocht de voorste loc bijvoorbeeld geen tractie kunnen geven dan kan inderdaad de achterste lok alleen bediend worden vanuit de voorste

Kan maar mag het ook? Of is er nog een beperking zoals maximaal 140 als een loc in opzending mee loopt.

Dat mag als het nodig is ja . En er zit dan een beperking op van 140 ja


MCN ASD
 

29-09-2016 17:44:44
cuneo56
cuneo56
Zulke benamingen ontstaan in de praktijk , vooral om de onderlingen verschillen snel duidelijk te hebben.
Zo werd intern naast Trek-Trek ook wel de term Trek-Sleep gebruikt.
En sandwich is de nieuwste term , maar toen er "Vroegah"combinaties van 2x 2200 met daartussen plan E'rondreed kenden we de Sandwich niet ( enkel om te eten).
Kan me niet herinneren dat daar een aparte term voor was.
Er bestaat wel de term klompentrein, maar die was origineel eigenlijk bedoeld voor de spitstreinen voor de werklieden ( ook al zo'n oude term )
 

30-09-2016 00:29:20
thom
thom
Quote
Frontier (do 29 sep 2016 00:52:02 https://www.somda.nl/forum/15278/p592948/): Al die voorbereiding is allang in Haarlem gedaan, het is niets anders dan de tweede loc er tegenaan zetten, koppeling en kabels aansluiten en controleren of het werkt. NS doet het voorkomen alsof ze afgelopen weekend grootschalige verbouwingen hebben uitgevoerd, waarbij de leek vast meteen denkt 'Kijk, NS heeft nu de HSL/ICD hoog in het vaandel staan, heel goed.%02%', oftewel: propagandamissie voltooid. %03%

Mijn term voorbereid was misschien niet zo handig gekozen, dat heeft Haarlem al eerder gedaan.
Het ging mij erom dat het fysiek tot stand gebracht moet worden, dus het combineren en het juist instellen van het materieel en het beproeven van de werking.

Want een Traxx is helaas niet zo slim dat als je er een kabel van de andere lok insteekt die mekaar vervolgens automatisch zien en zomaar samenwerken...
Daar moeten nogwel even wat schakelaars en instellingen omgezet worden.

Laatst bewerkt door thom op 30-09-2016 00:32
 

30-09-2016 00:37:27
Frontier
Frontier
Mee eens, maar om dat nou als 'ombouw' te gaan bestempelen zoals NS doet... maar ach, weet zo'n woordvoerder veel, die zal ondanks dat hij woordvoerder HSL is waarschijnlijk de ICD alleen van plaatjes kennen. Waarschijnlijk afgelopen maandagochtend tijdens de wekelijkse vergadering:
"Bijzonderheden?"
"De ICD rijdt per vandaag in sandwich-modus"
"Oh ja, dat is waar, kunnen we daar PR-technisch gezien misschien iets positiefs mee?"
*kijkt naar de woordvoerder
"Ik schrijf en publiceer morgen wel even een leuk persberichtje"
"Oké, top!"

Laatst bewerkt door Frontier op 30-09-2016 00:40


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

30-09-2016 00:48:25
thom
thom
Ja, enthousiasme ten top, dat zeker %08%  

30-09-2016 14:33:10
SchuurB
SchuurB
Quote
thom (vr 30 sep 2016 00:29:20 https://www.somda.nl/forum/15278/p593117/):

Want een Traxx is helaas niet zo slim dat als je er een kabel van de andere lok insteekt die mekaar vervolgens automatisch zien en zomaar samenwerken...
Daar moeten nogwel even wat schakelaars en instellingen omgezet worden.


Wat voor systeem hebben die Traxxen dan? Iets van superstandaard off-the-shelf Wendezugsteuerung (ZMS/ZDS/WTB)?
 

30-09-2016 14:51:02
nathanvos2
nathanvos2
Er zit het Duitse zeitmultiplexe wendesteuering. Ik meen dat de Traxxen technisch gezien ook kunnen communiceren met de Duitse stuurstanden.

Laatst bewerkt door moderator op 30-09-2016 17:47, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

30-09-2016 15:17:48
mtlx
mtlx
Voor de sandwichstammen wordt ZMS gebruikt, maar inderdaad, ZWS behoort ook tot de mogelijkheden en de Traxx kan ook met bijvoorbeeld een BR120 multiple rijden.

Multiple rijden met de Traxx is overigens een kwestie van de kabels er in steken en twee schakelaars goed zetten (de ene voor het type communicatie tussen de twee locs, dus ZMS e.d., de ander is een schakelaar voor het gebruikte type deurbediening), dus zo spannend is dat nu ook weer niet.

Laatst bewerkt door mtlx op 30-09-2016 15:21
 

30-09-2016 15:28:31
Hoera63
Hoera63
De Thalys stellen krijgen een kleine update in de kleurstelling: https://www.flickr.com/photos/jobiwannn/29727562920/in/photolist-MhVwLh-LMqYUW-LMqYoA-MzRnZM-MzR6Kn-Mf4okm-LGqwJi-McHh2G-LEmFu5-LEko7G-LEknhW-Muq2b2-MaMxqb-MBKVvg-MBKUKt-LEkiDJ-MBKTov-MBKSzr-MBKRYr-MBKRhX-MBKQ4e-MaMsQE-MBKMK6-MrEq1b-LEpfpi-LEpdV6-MrEnF1-MaMoaY-LEpaxp-MaMmPb-LEk9EG-LEk82b-LEp5x4-MyHHZ3-MaMj53-LEp2HB-MyHFDS-MyHF4y-LEoZRR-MaMfM1-MaMeZ9-MyHBWb-MBKydg-MrE8RY-MBKxwg-MaMbxu-MrE78h-MaM9pb-MrE4m5-MaM8sb  

30-09-2016 16:07:47
SchuurB
SchuurB
@ mtlx:

Ik dacht al bij mezelf: met ZMS moet dat toch zo gefixt zijn. Dan had ik dat dus goed.
 

30-09-2016 16:09:28
cuneo56
cuneo56
Quote
mtlx (vr 30 sep 2016 15:17:48 https://www.somda.nl/forum/15278/p593183/): Voor de sandwichstammen wordt ZMS gebruikt, maar inderdaad, ZWS behoort ook tot de mogelijkheden en de Traxx kan ook met bijvoorbeeld een BR120 multiple rijden.

Multiple rijden met de Traxx is overigens een kwestie van de kabels er in steken en twee schakelaars goed zetten (de ene voor het type communicatie tussen de twee locs, dus ZMS e.d., de ander is een schakelaar voor het gebruikte type deurbediening), dus zo spannend is dat nu ook weer niet.

Is mijn conclusie juist dat voor de beoogde Benelux inzet over de HSL/ Belgische lijn 4 dan software-9 noodzakelijk is omdat je dan invloed wil hebben op o.a. stroomafnemer gebruik van de "slave"lok en die dat niet zelf wil laten bepalen?
 

30-09-2016 16:34:40
mtlx
mtlx
Ik ben niet bekend met de Belgische regelgeving (ik rij enkel binnenland), dus ik weet niet in hoeverre dat een harde eis is om over de HSL te rijden.
Wel heeft de NS versie van de Traxx een 25 kV stroomafnemer speciaal voor België, die automatisch geselecteerd wordt als je de spanning omschakelt naar 25 KV België (deze wordt in Nederland als extra noodstroomafnemer gebruikt om van de baan af te komen in geval van een defect aan de Nederlandse/Duitse/Oostenrijkse 15/25 kV stroomafnemer).
Inderdaad zou echter in SW9 de optie moeten zitten om ook op de achterste loc stroomafnemers te blokkeren of handmatig te selecteren, in geval van defecten (net als een aantal andere mogelijkheden zoals het uitschakelen van ASG's op de slave).
De NBMS reek 28 wordt/is uitgerust met een update naar software 7D in oktober, waarmee ook ERTMS level 1 (beperkt?) gebruikt mag worden in België, maar level 2 schijnt dus blijkbaar nog altijd uit den bozen te zijn.
Wanneer SW9 komt weet ik niet, maar ik geloof dat er eerder in dit topic iets van september 2017 gezegd werd (dat weten anderen ongetwijfeld een stuk beter).
 

30-09-2016 19:09:10
AlexNL
AlexNL
SW9/VR9 is nog altijd niet toegelaten in België, er zijn nog altijd problemen mee en men verwacht niet meer dat die toelating voor 1-9-2017 rond is.

Meer details weet ik niet.
 

30-09-2016 21:55:46
icened
icened
Ach ja. De zoveelste aflevering van de HSL soap? Zal echt niet van opkijken als het ergens 2018 wordt.

Zag vandaag in nieuwste editie van Rail Magazine dat een aantal Bombardier locomotieven niet zijn toegelaten op de Gotthardlijn/Gotthard (basis) tunnel. Reden daarvoor is dat de ERTMS niet goed werkt van de Bombardier locomotieven waardoor ze onnodig stil komen staan en vertragingen veroorzaken voor andere treinen.

Ook een (Shunter) diesellocomotief voorzien van ERTMS is niet toegelaten in Nederland. De ERTMS van Bombardier werkt niet goed.

Bombardier blijft problemen houden met (software) ERTMS. Er worden inmiddels wel 2 NS ingezet tussen Amsterdam - Brussel.

Laatst bewerkt door icened op 30-09-2016 22:24
 

30-09-2016 23:02:24
cuneo56
cuneo56
Opmerkelijk in dit kader is dat een Zwitserse machinist die zelf met dubbeltractie Bombardier loks daar rijdt kan melden dat hij zelf op z'n gemak en model zo'n combinatie samenstelt en nog nooit problemen heeft gehad.
zie : http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?106,7931262,7931845#msg-7931845
Hoewel ik zelf geen mcn ben( was) heb ik wel het idee en de ervaring dat daar net als hier het een verschil is of er een machinist danwel een krukkedraaier voorop zit.
 

30-09-2016 23:40:45
AlexNL
AlexNL
Quote
icened (vr 30 sep 2016 21:55:46 https://www.somda.nl/forum/15278/p593220/):

Er worden inmiddels wel 2 NS ingezet tussen Amsterdam - Brussel.


Dat klopt, maar de software op die locomotieven is gedowngrade naar de versie die in België wordt geaccepteerd. Die twee NS-locs mogen ook niet meer op HSL-Zuid komen zonder eerst een bezoekje aan de Watergraafsmeer te brengen voor een update.
 

30-09-2016 23:57:14
Astraea
Astraea
Waardoor ze, laat me raden, weer niet in België mogen komen...?  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl