Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
15-06-2016 01:12:00
AlexNL
AlexNL
Gelukkig is ook dat soort dingen afgedekt in de concessie onder de noemer "continuïteit". Het is ook nog niet eerder gebeurd in Nederland dat een vervoerder er met de pet naar is gaan gooien zodra bekend werd dat een ander de dienst zou gaan overnemen.

In 2010 verloor Syntus de concessie Gelderland aan Arriva, die vanaf december 2012 de treinen in die regio is gaan rijden. Toch heeft Syntus de concessie - zo goed en zo kwaad als ze destijds konden - uitgediend. Ook met het Brabantse busnetwerk heeft Veolia de dienstverlening tot op de laatste dag van hun concessie gewoon goed uitgevoerd.

Dat hoort dan ook gewoon bij goed ondernemerschap, als je dat níet doet kun je namelijk wel fluiten naar een volgende klus.
 

15-06-2016 12:36:46
Chrisdb
Chrisdb
Quote
MasterE (zo 12 jun 2016 11:18:32 https://www.somda.nl/forum/15278/p581630/): Het moet uiteindelijk 3500 Shl-Vl worden

3500 Shl-Vl zonder Hrl afsplitsen te Ehv is een optie in ETMET 2018.


Ben dan wel heel benieuwd wat je naar Hrl wilt laten doorrijden als de 3500 geheel naar Vl doorrijdt. Denk niet dat NS d'r vanaf komt als Zuid-Limburg nog maar 2x per uur een intercity heeft.

Quote
R1-2010 (do 09 jun 2016 21:33:08 https://www.somda.nl/forum/15278/p581296/): Het is uiteraard een tijdelijke 'oplossing'. Ik hoop tot april 2017.


En jij gelooft het. Hoe tijdelijk is tijdelijk? Als die korte ritjes NS bevalt, zullen ze het eerder zo laten.

Laatst bewerkt door Chrisdb op 15-06-2016 12:41
 

15-06-2016 12:51:14
Daan!
Daan!
Welkom bij de club Chris

Aan de noordkant zouden de 3000 en 800 na Asd richting Amr gaan de 1500 zou verlegd gaan worden naar de A2 corridor. Dus ik denk dat de 1500 dus naar Hrl gaat rijden.
 

15-06-2016 13:25:23
jorgo
jorgo
Quote
Chrisdb (wo 15 jun 2016 12:36:46 https://www.somda.nl/forum/15278/p581962/):
Quote
MasterE (zo 12 jun 2016 11:18:32 https://www.somda.nl/forum/15278/p581630/): Het moet uiteindelijk 3500 Shl-Vl worden

3500 Shl-Vl zonder Hrl afsplitsen te Ehv is een optie in ETMET 2018.


Ben dan wel heel benieuwd wat je naar Hrl wilt laten doorrijden als de 3500 geheel naar Vl doorrijdt. Denk niet dat NS d'r vanaf komt als Zuid-Limburg nog maar 2x per uur een intercity heeft.



Wordt een beetje OT zo, maar er is ook nog een plan om Ehv met Aachen Hbf te verbinden via Heerlen. Dat was oorspronkelijk één van de redenen om Lg-Herzogenrath te upgraden. Wat de status van dat plan is weet ik niet, maar als die met name politieke ambitie er toe leidt dat Hrl van de Randstad wordt losgekoppeld, zal men wel gaan piepen.
 


15-06-2016 15:30:33
Z2N
Z2N
Het hele principe van ETMET was dat je zes IC-treinen Asd - Ehv kreeg, en daarmee kan je dus Asd-Mt, Asd-Vl en Asd-Hrl creëren. Zuid-Limburg krijgt dan 10/20 dienst, maar wel nog steeds vier treinen op het uur.  

16-06-2016 09:59:06
daniel81
daniel81
Quote
b2py (di 14 jun 2016 09:42:00 https://www.somda.nl/forum/15278/p581829/): Als ik het goed begrijp is het kiezen uit twee kwaden. Het wel/niet opleiden van machinisten uit Eindhoven voor de FLIRT of het wel/niet knippen van de dienst Eindhoven - Den Haag in Breda. De facto: het zitplaatsentekort verder terugdringen of het opknippen van een treinserie.

Die snap ik niet. Bottleneck is straks immers niet het materieel zelf, maar het gebrek aan opgeleide machinisten; hetzij voor Flirt, hetzij voor 186+HSL.
Oftewel voor de zitplaatsen maakt het niet veel uit, de enige vraag is wélk materieeltype er aan de kant staat vanwege te weinig opgeleide machinisten.
 

16-06-2016 12:47:00
broek53
broek53
Er is materieel nodig om van Breda naar Eindhoven te rijden en er komt ICR aan de kant te staan.  

16-06-2016 12:53:01
daniel81
daniel81
Precies, dat bedoel ik.
Misschien dat de pendel IC Bd-Ehv met Flirts kan rijden, kunnen de opgeleide mcn-en meteen praktijkervaring opdoen
 

16-06-2016 16:56:09
michaben
michaben
Quote
Z2N (wo 15 jun 2016 15:30:33 https://www.somda.nl/forum/15278/p581981/): Het hele principe van ETMET was dat je zes IC-treinen Asd - Ehv kreeg, en daarmee kan je dus Asd-Mt, Asd-Vl en Asd-Hrl creëren.

Men ging juist uit van Amr-Mt/Hrl, Amr-Ehv en Sgn-Ehv in de eindsituatie, Gvc-Vl zou slechts tijdelijk tot Ehv ingekort worden, ik vermoed omdat er onvoldoende ICR is om tot Vl door te rijden, en dat met de instroom van ICNG Gvc-Ehv weer verlengd wordt tot Vl.
 

16-06-2016 17:19:15
MasterE
MasterE
Het doel is om per wijzigingsblad april Ehv-Gvc te doen.


Mcn Asd
 

17-06-2016 10:39:47
Chrisdb
Chrisdb
Quote
Daan! (wo 15 jun 2016 12:51:14 https://www.somda.nl/forum/15278/p581964/): Welkom bij de club Chris


Muchias Gracias!

Quote
Daan! (wo 15 jun 2016 12:51:14 https://www.somda.nl/forum/15278/p581964/):
Aan de noordkant zouden de 3000 en 800 na Asd richting Amr gaan de 1500 zou verlegd gaan worden naar de A2 corridor. Dus ik denk dat de 1500 dus naar Hrl gaat rijden.


De 1500 - die begint toch in Enkhuizen (weet de afkorting zo snel even niet)?
Daarmee krijgen we dan een extra verbinding Asd. Lijkt me verdedigbaar, als er maar minstens 4 treinen per uur met 't noorden blijven
 

17-06-2016 10:56:29
reisthijs
reisthijs
Quote
michaben (do 16 jun 2016 16:56:09 https://www.somda.nl/forum/15278/p582105/): Men ging juist uit van Amr-Mt/Hrl, Amr-Ehv en Sgn-Ehv in de eindsituatie,
Splitsen/combineren in Std, en heel veel kerende treinen in Ehv? Situaties waar men juist van af wil. Dat kan toch nooit de beoogde eindsituatie zijn?
 

17-06-2016 11:03:21
b2py
b2py
Het is niet in beton gegoten maar zo staat het wel in de LTSA  

18-06-2016 00:06:57
cuneo56
cuneo56
Het blijkt maar weer dat het onder de voor-vorige NS directeur ( Meerstadt),
ingestelde principe dat alle machinisten op al het materieel en op zoveel mogelijk trajecten moeten kunnen rijden zich nu ( weer) eens opbreekt.
Want wat is er op tegen de ene helft van de machinsten uit Ehv/ Vl nu de Traxx te leren en dan voorlopig zonder een HSL/ETCS opleiding de IC uit Den haag tussen Bd en Ehv te laten rijden en de andere helft voor de Flirt op te leiden?
Klanten blij en het kost je enkel wat extra capaciteit aan bijsturing voor Mcn'en diensten.
 

18-06-2016 08:17:41
VIRMm1
VIRMm1
NS wil een voorspelbaar product. Als er door een kleine verstoring meteen geen mcn meer beschikbaar zijn wordt de hele boel opgeheven. En dat wil men dus voorkomen.  

18-06-2016 08:35:08
Daan!
Daan!
Wat dat betreft is het jammer dat Flirt en SNG komt. NS had liever gezien dat dit één type geworden zou zijn.  

18-06-2016 09:15:16
phantom
phantom
Quote
VIRMm1 (za 18 jun 2016 08:17:41 https://www.somda.nl/forum/15278/p582323/):Als er door een kleine verstoring meteen geen mcn meer beschikbaar zijn wordt de hele boel opgeheven. En dat wil men dus voorkomen.


Als dat werkelijk zo is,dan zijn degene die in die verklaring trappen nog dommer dan gedacht.
Als er nu een blad op t spoor ligt in Den helder,dan heft men de drgl op.
Als een trein te laat vertrekt,heft men de drgl op.
Als er werkzaamheden zijn in Utrecht,dan heft men de drgl naar bv Den bosch op.
Ofwel nu al heft men om een verkeerde scheet van alles op,en dan wil men nu een voorspelbaar product en dus word niet tot b.v. het hieronder beschreven alternatief overgegaan omdat er dan wellicht sneller een drgl uitvalt ?
Bij die logica kan ik enkel maar dit %08%%08%%08% doen en vervolgens %04% omdat reizigers dus weer de dupe worden,vanwege een kromme beredenering van NS.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

18-06-2016 10:21:51
Daan!
Daan!
Dus jij zegt dat als om reden A er treinen worden opgeheven, NS niet mag werken aan het voorkomen van uitvallende treinen door reden B.

Dan ook nog mensen betitelen als dom en keihard lachen.

Okee......gedurfd
 

18-06-2016 10:27:21
ZJ37
ZJ37
Wat ik mij hier inderdaad bij afvraag of het NS niet lukt om voldoende machinisten opgeleid te krijgen op logische standplaatsen als Ehv, Rtd en Gvc. Het lijkt me een beetje zot om het opleidingencircus vanwege de dienstroosters perse in december al tot in Hdr te hebben geregeld.  

19-06-2016 09:06:59
Chrisdb
Chrisdb
Enerzijds is het de politieke druk die NS zo een soort van onder druk zet. Dan gaat NS zich gedragen als een kat in het nauw en die maakt rare sprongen Anderzijds heb je te maken met de agenda's van de machinisten zelf. Ik bedoel maar: het zomerseizoen is begonnen en papa de machinist wil ook weleens met z'n vrouw en kiddo's op vakantie. In de periode december - april zitten straks ook de nodige feestdagen (als de opleidingen dan nog bezig zijn) dus dan vallen er ook weer een paar dagen af.

Handiger was geweest om Hispeed toch een soort van overeind te houden. Kennis zat compact bij elkaar en de lijntjes waren kort. Door de integratie met NSR heb je die kennis wel, maar raakt die steeds meer in de 'vergetelheid' omdat je daar met tig meer treinseries te maken hebt.
 

19-06-2016 09:50:36
qj7141
qj7141
Dat valt toch ook te organiseren zonder een aparte club op te richten?  

19-06-2016 10:30:08
phantom
phantom
Quote
Daan! (za 18 jun 2016 10:21:51 https://www.somda.nl/forum/15278/p582336/): Dus jij zegt dat als om reden A er treinen worden opgeheven, NS niet mag werken aan het voorkomen van uitvallende treinen door reden B.


Tuurlijk mag NS wel trachten te voorkomen dat alles als een kaarten huis in elkaar stort.
Wat ik enkel zeg is dat men nu naar buiten communiceert onder het mom van voorspelbaar product en uitval van allerlei treinen voorkomen bij een kleine verstoring,dat ze het zo aanpakken.
Terwijl men ook nu en in het recente verleden al complete treinseries niet meer laat rijden als er ergens in NL een blaadje op het spoor ligt.
B.v. een trein in den helder valt uit en in den bosch rijden er gelijk 3 treinseries niet meer,das toch van de zotte,en toch doet men dat.
Dat rijmt mijn inziens niet met het aangedragen verhaal.
Of juist wel,t is maar net hoe je het bekijkt
Het word ook allmaal nog geaccepteerd ook,das misschien nog wel het ergste als er word geroepen reiziger op 1 enz enz enz.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

19-06-2016 22:04:02
Chrisdb
Chrisdb
Zekers, door binnen NSR een aparte PE (Productie Eenheid) in te richten die zich bezighoudt met de treindiensten over de HSL (is ook wat FNV Spoor aanbeveelt). In het verleden hebben (als ik o.a. FNV Spoor en de diverse mcn's van Hispeed mag geloven) de ICDirect en ICBrussel-mensen 'dedicated' gewerkt: oftewel bezig aan één klus. Dat kwam natuurlijk omdat je Fyra Brussel had en Fyra Breda. (is historisch perspectief). Dat is handig: kennis is compact en lijntjes zijn kort.

Vanuit kostentechnisch oogpunt (NS bezuinigt immers ook nog) is dat echter niet haalbaar. Bovendien heeft NSR het beleid dat elke machinist hetzelfde moet kunnen. Dedicated werken is gewoon heel duur - ter vergelijking: ik heb het in m'n werk als bedrijfsjournalist meegemaakt dat we niet meer alleen voor het bedrijfsblad en de bijbehorende nieuwswebsite schreven, maar ook werkzaamheden verrichten die totaal niet bij ons vakgebied hoorden (promotiewerkzaamheden, voorlichting e.d.). Waarom? Niet zozeer omdat mijn toenmalige bazen de bedrijfsjournalistiek nou zo omarmen, maar omdat er gewoon geen geld was om een apart corporate team en een apart journalistiek team te hebben.

Spijtig - ik ben zelf een groot voorstander (tot op zekere hoogte) van dedicated werken. Je hebt kwaliteit en kan dit makkelijker overdragen aan nieuwe generaties.

Laatst bewerkt door Chrisdb op 19-06-2016 22:10
 

19-06-2016 22:58:58
VIRMm1
VIRMm1
Zeker bied het voor de reiziger een hoop voordelen.

De keerzijde is echter ook weer dat ik veel machinisten heb horen klagen omdat dedicated HSL rijden niets meer is dan de hele dag pendelen tussen Wgm en Rtd/Bd. Komt op 't zelfde neer als het rondje om de kerk verhaal.

Maar ongetwijfeld leid het tot minder trein uitval...
 

19-06-2016 23:13:57
Frontier
Frontier
De IC Brussel is nog steeds dedicated, veelal gecombineerd met Thalys.

Verder zou dedicated werken juist geld moeten opleveren, je kunt enorm besparen op opleidingskosten aangezien je maar een klein deel van de machinisten hoeft op te leiden. Tevens zou het ook moeten leiden tot (veel) minder uitval, wat ook weer geld bespaart.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

19-06-2016 23:32:26
smarkie
smarkie
De icbrussel en de thalys, zijn beiden dedicated maar zeker niet gecombineerd.
Ook is er nog steeds een groep machinisten bij het voormalige nsh die dedicated hsl rijden


Mcn NS International Rtd
 

20-06-2016 08:34:01
dh3201
dh3201
NS kan ook de nieuwe Traxxen en Flirts nog een jaar aan de kant laten staan en pas inzetten als alle machinisten hiervoor opgeleid zijn.
De reiziger moet maar wennen aan dat zoiets tijd kost...



Shqiperise-lopers?
 

20-06-2016 09:20:13
Chrisdb
Chrisdb
@ @Frontier,

Je illustreert het heel mooi! Zo ver waren ze al bij Hispeed destijds (ondanks de haperingen in baan en materieel), alleen bij NSR wil dat besef niet zo goed doordringen, dunkt me. Bovendien ook beter voor de werksfeer/druk. In ons geval (bij dat bedrijfsblad) was die sfeer erg verziekt en de werkdruk te hoog.

@ @VIRMm1, waren dat Hispeed/International mcn's of mcn's van NSR?

Laatst bewerkt door Chrisdb op 20-06-2016 09:24
 

20-06-2016 10:16:26
VIRMm1
VIRMm1
Mcn die eerst bij nsr werkten en toen bij de hispeed ploeg gingen werken.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


20-06-2016 11:55:37
daniel81
daniel81
Quote
Chrisdb (zo 19 jun 2016 22:04:02 https://www.somda.nl/forum/15278/p582463/): Zekers, door binnen NSR een aparte PE (Productie Eenheid) in te richten die zich bezighoudt met de treindiensten over de HSL (is ook wat FNV Spoor aanbeveelt). In het verleden hebben (als ik o.a. FNV Spoor en de diverse mcn's van Hispeed mag geloven) de ICDirect en ICBrussel-mensen 'dedicated' gewerkt: oftewel bezig aan één klus. Dat kwam natuurlijk omdat je Fyra Brussel had en Fyra Breda. (is historisch perspectief). Dat is handig: kennis is compact en lijntjes zijn kort.

Vanuit kostentechnisch oogpunt (NS bezuinigt immers ook nog) is dat echter niet haalbaar. Bovendien heeft NSR het beleid dat elke machinist hetzelfde moet kunnen. Dedicated werken is gewoon heel duur - ter vergelijking: ik heb het in m'n werk als bedrijfsjournalist meegemaakt dat we niet meer alleen voor het bedrijfsblad en de bijbehorende nieuwswebsite schreven, maar ook werkzaamheden verrichten die totaal niet bij ons vakgebied hoorden (promotiewerkzaamheden, voorlichting e.d.). Waarom? Niet zozeer omdat mijn toenmalige bazen de bedrijfsjournalistiek nou zo omarmen, maar omdat er gewoon geen geld was om een apart corporate team en een apart journalistiek team te hebben.

Spijtig - ik ben zelf een groot voorstander (tot op zekere hoogte) van dedicated werken. Je hebt kwaliteit en kan dit makkelijker overdragen aan nieuwe generaties.


Ten eerste verschilt dit sterk van persoon tot persoon: de ene houdt van veel afwisseling en de andere besteedt het liefste al z'n tijd aan een klein subonderdeeltje. Dus daar kun je in z'n algemeenheid geen uitspraken over doen (behalve dan dat de teneur bij het NS-personeel duidelijk is dat er een behoefte aan afwisseling is.)

Bedrijfsmatig gezien zitten er twee kanten aan: enerzijds heb je inderdaad te maken met hogere opleidingskosten, langere opleidingstrajecten en het nadeel dat mensen wellicht te weinig iets doen om er echt ervaring mee op te bouwen.
Daar staat wel weer tegenover dat je personeel veel flexibeler kunt inzetten en niet bv de treindienst Zl-Kpn hoeft te staken omdat de enige 2 machinisten die daar wegbekendheid hebben, allebei ziek zijn (bij wijze van spreken).
 

20-06-2016 12:47:03
trdl85
trdl85
Quote
VIRMm1 (za 18 jun 2016 08:17:41 https://www.somda.nl/forum/15278/p582323/): NS wil een voorspelbaar product. Als er door een kleine verstoring meteen geen mcn meer beschikbaar zijn wordt de hele boel opgeheven. En dat wil men dus voorkomen.

En dat is nu geen dagelijkse praktijk???
Sorry hoor, maar dit is echt een flutreden.
Bijsturing is nu al de draad kwijt bij de kleinste verstoring.

Wordt tijd dat er eens flink wordt ingegrepen bij de NS.
De reiziger op de HSL wordt al jaren lang blij gemaakt met een dode mus, iedere belofte mond uit in een utgeklede variant van dat wat beloofd is.

Laatst bewerkt door trdl85 op 20-06-2016 12:48
 

20-06-2016 13:19:26
VIRMm1
VIRMm1
Oke, laten we het anders stellen.

Meneer @trdl85 wil van Ehv naar Gvc, en stapt aldaar op de trein.

Hij boft, want sinds kort rijd de NS over het HSL tracé, en zodoende zal hij eerder in Gvc zijn.

Echter stapt er in Ehv een machinist op de trein die geen bevoegdheid heeft om over de HSL te rijden. Vervelend, zijn collega wie de trein had moeten rijden staat te wachten in Den Bosch, omdat zijn passagiersrit door onvoorziene redenen niet rijdt.

Nu moet meneer @trdl85 in Bd de trein uit omdat de trein niet verder rijdt dan dat station. Een alternatieve trein is er niet, omdat er door omstandigheden bij NS niet genoeg bevoegde machinisten zijn op het moment.

Helaas, een half uur extra reistijd. Onvoorzien.



Dit is niet wat we willen. Niemand wil op het laatste moment erachter komen dat zijn/haar trein niet (verder) rijdt.

Door op voorhand de treindienst te knippen (tuurlijk is het geen nette oplossing, maar wel de beste) weet je van te voren waar je aan toe bent. Omdat je niet afhankelijk bent van andere treindiensten maar de machinist gewoon sowieso aanwezig is, weet je zeker dat je (ondanks dat je moet overstappen) wel de rit kan maken welke je van te voren gepland had.
 

20-06-2016 13:29:13
broek53
broek53
Volgens mij is de gedachtefout dat er bij een knip in Breda daaro altijd wel een machinisct is voor de vervolgtrein. Met het logistieke circus dat NS pleegt aan te rcihten, lijkt mij dat (ook) niet zeker - zoals dat nergens op het net zeker is.

Laatst bewerkt door broek53 op 20-06-2016 13:30
 

20-06-2016 13:34:31
treinfan
treinfan
@VIRMm1: wat denk je nu dat er zal gebeuren als er materieel defect raakt?
Reizigers Ehv -> Rtd krijgen +30 omdat er niets Ehv-Bd rijdt, reizigers Rtd -> Ehv krijgen ook +30 omdat er in Bd geen aansluitende trein rijdt...
Overigens zou in jouw situatie de trein nog via Ddr kunnen omrijden, dat kost maximaal +15.
 

20-06-2016 14:14:47
trdl85
trdl85
VIRMm1: ik bedoel precies wat broek53 ook aangeeft. Het is voor NSR al een hele grote prestatie als bij een kleine verstoring "ergens" op het net zowel de wel-bevoegde mcn voor Bd-Gvc, als de niet-hsl-bevoegde-mcn voor Bd-Ehv geregeld is.
Daardoor voorzie ik veel meer problemen dan noodzakelijk.
In december gaat de drgl weer grondig op de schop, mede oorzaak hiervan is het inpassen van de 1900 (1100) via de HSL.
Jaren voorbereiding gaan vooraf aan het maken van die dienstregeling, versperringsmaatregelen, spoorbezettingsgrafieken voor de stations, etc.
Dus mogen wij als reizigers dan van NSR verwachten dat de opleiding tijdig is afgerond ? De FLIRTS zijn ook niet in een week gebouwd....
 

20-06-2016 14:43:32
gvttreinen
gvttreinen
Precies, klinkt als 'fijn, we gaan binnenkort over de HSL naar Ehv maar zijn we nog iets vergeten?'  

20-06-2016 15:14:34
VIRMm1
VIRMm1
Quote
treinfan (ma 20 jun 2016 13:34:31 https://www.somda.nl/forum/15278/p582528/): @VIRMm1: wat denk je nu dat er zal gebeuren als er materieel defect raakt?
Reizigers Ehv -> Rtd krijgen +30 omdat er niets Ehv-Bd rijdt, reizigers Rtd -> Ehv krijgen ook +30 omdat er in Bd geen aansluitende trein rijdt...
Overigens zou in jouw situatie de trein nog via Ddr kunnen omrijden, dat kost maximaal +15.


Is dat nu niet het geval bij een defecte trein dan? Ik snap niet wat je vertellen.

En via Ddr was toch absoluut niet meer mogelijk? In de nieuwe drgl?
 

20-06-2016 16:30:51
maurits
maurits
Het is inderdaad een gedrocht van een "oplossing". Een korte overstap in Bd in combinatie met de slechte punctualiteit en hoge rituitval op de HSL gaat voor een zeer onbetrouwbare verbinding zorgen. Als je op de HSL zonder knip +5 oploopt kun je er nog redelijk vanuit gaan dat je trein door zal rijden naar Ehv. Met knip en +5 zie je in Bd nog net de sluitseinen van je aansluitende trein verdwijnen en heb je sowieso +30 aan de broek....

De volgende oplossing lijkt me wat klantvriendelijker (treinseries obv huidige drgl):
- Serie 1900 pendelt Gvc-Bd over de HSL.
- De serie 2200 (eindigt nu in Ddr) rijdt door naar Bd of de 2600 heeft een stel naar Vs+een stel naar Bd en splitst in Ddr waarna over de oude lijn wordt doorgereden naar Bd en vanaf Bd verder naar Ehv.

Zo behoud je een betrouwbare doorgaande verbinding Gv-Rtd-Bd-Ehv en isoleer je opleidingsproblematiek en allerlei ander technisch geknutsel op de HSL. De extra materieel- en personeelsinzet ten opzichte van een pendel-IC Ddr-Bd (die 1 keer per uur gaat rijden) en kerende treinen in Ddr en Bd is minimaal en voor de IC over de oude lijn kun je ieder materieeltype inzetten.

Op het moment dat NS (ooit...) de HSL goed onder de knie heeft kun je het alsnog omklappen.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

20-06-2016 17:44:07
steven
steven
Is dit niet zo'n kwestie dat wanneer dit plan daadwerkelijk naar buiten toe komt er alsnog door de politiek een stokje voor wordt gestoken? Zoals ook met de pendel Breda-Dordrecht?  

20-06-2016 18:15:23
daniel81
daniel81
Ik denk eerder dat dit er 1 is in de categorie dat de politiek voor een voldongen feit gesteld wordt, vergelijkbaar met toen de Albatrossen aan de kant werden gezet en de 'oplossing' bestond in een tijdelijke Benelux die 4x per dag reed oid. Die ging toen ook gepaard met uitvoerige politieke protesten maar toen kreeg men gewoon de boodschap terug dat het niet anders kon.
Meer recent speelde hetzelfde in december vorig jaar toen volgens NS ineens plan-V eruit moest.

Wat de politiek ook wil; ook die kunnen niet ineens een blik opgeleide machinisten openen. En als je nu alles op alles gaat zetten om de opleiding voor half december rond te krijgen, moet je weer treinen gaan opheffen omdat de machinisten in de schoolbanken zitten; ook niet echt een fijne oplossing.
 

20-06-2016 19:34:10
BGM104
BGM104
Quote
maurits (ma 20 jun 2016 16:30:51 https://www.somda.nl/forum/15278/p582547/):
De volgende oplossing lijkt me wat klantvriendelijker (treinseries obv huidige drgl):
- Serie 1900 pendelt Gvc-Bd over de HSL.
- De serie 2200 (eindigt nu in Ddr) rijdt door naar Bd of de 2600 heeft een stel naar Vs+een stel naar Bd en splitst in Ddr waarna over de oude lijn wordt doorgereden naar Bd en vanaf Bd verder naar Ehv.


Prima oplossing, alleen nog even regelen dat wat goederentreinen ergens onderweg aan de kant gaan of een ander pad krijgen. Dat heeft NS immers niet (meer) in eigen hand.
 

21-06-2016 05:34:31
phantom
phantom
Het is hier niet zo heel druk meer overdags met goederen treinen hoor.
Kan best stellen dat in het dagdeel er de helft van de goederenpaden ongebruikt bij liggen.
Behalve bij verstoringen of werkzaamheden zoals nu aan de BR,dan is het iets drukker.
Ruimte is er dus wel,zowel qua paden als mogelijkheden om aan de kant te gaan,Zlw heeft nu gelukkig nog spoor genoeg


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

21-06-2016 13:12:19
daniel81
daniel81
Laten ze dan in elk geval de absolute-minimum-van-het-minimum-acceptabele versie invoeren door dit scenario 1x per uur te volgen: de losse IC's Asd-Ddr, Ddr-Bd en Bd-Ehv aan elkaar te knopen.  

21-06-2016 16:06:20
traxx2016
traxx2016
Bericht Telegraaf:

CDA en D66 willen hsl opnieuw aanbesteed
1 uur geleden Inge Lengton

Den Haag - D66 en CDA willen dat de hogesnelheidslijn in het jaar 2025 opnieuw openbaar wordt aanbesteed. Daarmee wordt volgens de partijen recht gedaan aan het Fyra-debacle.

De Tweede Kamer debatteert morgen met het kabinet over het parlementaire onderzoek naar de Fyra, de Italiaanse flitstrein die na een maand rijden al uit de dienstregeling moest worden genomen. De politieke commissie die het geblunder onderzocht kwam onder andere tot de conclusie dat de NS in het treinendrama de eigen belangen belangrijker vond dan de belangen van de reiziger. Het kabinet wil desondanks de hsl-lijn in handen houden van de NS. Alleen als het bedrijf slecht blijft presteren op het flitsspoor kan het contract met NS worden opgebroken en kan de hsl al dan niet gedeeltelijk aan een concurrent worden gegeven.

D66 en CDA vinden die houding jegens de NS te mild. Morgen zullen ze in de Tweede Kamer dan ook voorstellen om de hsl in het jaar 2025, wanneer het huidige contract met NS afloopt, hoe dan ook opnieuw openbaar aan te besteden. Het kabinet zou nu al moeten beginnen met de voorbereidingen. Volgens Kamerlid Stientje van Veldhoven (D66) kan alleen op die manier goed bekeken worden of de dienstverlening die NS nu aanbiedt echt wel het maximaal haalbare is.

Volgens de politica heeft het geen zin om het hsl-contract tussen NS en Staat nu al te ontbinden. „Daarmee zijn reizigers alleen maar slechter af, want dan rijden er geen treinen meer.” Een openbare aanbesteding neemt meestal veel tijd in beslag en mocht een concurrent de concessie binnenslepen dan zullen er nieuwe treinen moeten worden besteld. Zo’n procedure neemt jaren in beslag.
 

21-06-2016 16:07:45
traxx2016
traxx2016
Je moet niet raar op kijken als de Hoofdrailnet ook na 2025 aanbesteed word, CDA en D66 wil van de NS af, dat is al jaren duidelijk  

21-06-2016 16:11:39
Daan!
Daan!
Quote
traxx2016 (di 21 jun 2016 16:06:20 https://www.somda.nl/forum/15278/p582669/):
Daarmee wordt volgens de partijen recht gedaan aan het Fyra-debacle.


En dit is precies waar het volgende debacle ontstaat. Zijn die partijen nou zo dom of ben ik nou zo slim?
 

21-06-2016 16:17:49
sjoerd
sjoerd
De Fyra-enquete heeft nog meer opgeleverd maar daarnaar weigeren de politici te kijken: hun eigen rol. En daardoor tuimelen ze nu opnieuw in dezelfde valkuil en zal ook het volgende project de sporen dragen van hun gebrek aan kennis en inzicht en vooral van hun onvermogen om naar hun eigen rol te kijken. Wie de concessie ook binnensleept, zal daarmee problemen krijgen.
Inspraak zonder inzicht geeft wederom uitspraak zonder uitzicht. Gelukkig worden de politieke clubs al eerder aanbesteed tijdens de verkiezingen.
 

21-06-2016 16:27:02
icened
icened
Bij het onderste gedeelte van de artikel van de Telegraaf lees je al dat geen openbare aanbesteding komt. De belangen van de treinreizigers komen op de "eerste plaats".

In een rapport van Ministerie van I & M zijn er aanwijzingen hoe het vervoer op het hoofdrailnet & hsl geregeld gaat worden:

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/kamerstukken/2016/04/29/kabinetsreactie-parlementaire-enquete-fyra/kabinetsreactie-parlementaire-enquete-fyra.pdf

Op blz. 10 lees je een aantal opties.

Laatst bewerkt door icened op 21-06-2016 16:33
 

21-06-2016 16:59:53
umbusko
umbusko
Quote
Daan! (di 21 jun 2016 16:11:39 https://www.somda.nl/forum/15278/p582671/):
Quote
traxx2016 (di 21 jun 2016 16:06:20 https://www.somda.nl/forum/15278/p582669/):
Daarmee wordt volgens de partijen recht gedaan aan het Fyra-debacle.


En dit is precies waar het volgende debacle ontstaat. Zijn die partijen nou zo dom of ben ik nou zo slim?

En daarmee wordt dus precies recht gedaan aan het Fyra-debacle. %08% Géén debacle meer, dat zou toch onvoorstelbaar zijn?
 

21-06-2016 18:45:22
AlexNL
AlexNL
Quote
traxx2016 (di 21 jun 2016 16:06:20 https://www.somda.nl/forum/15278/p582669/):

Volgens de politica heeft het geen zin om het hsl-contract tussen NS en Staat nu al te ontbinden. „Daarmee zijn reizigers alleen maar slechter af, want dan rijden er geen treinen meer.” Een openbare aanbesteding neemt meestal veel tijd in beslag en mocht een concurrent de concessie binnenslepen dan zullen er nieuwe treinen moeten worden besteld. Zo’n procedure neemt jaren in beslag.


Ja en nee. Als je de procedure nú in gang zet kun je regelen dat per dienstregeling 2021 een andere vervoerder over de HSL gaat rijden. Tot die tijd exploiteert NS de verbinding dan met het bestaande materieel (Traxx+ICR) onder de bestaande voorwaarden, handhaven status quo. Dat heeft wel een aantal gevolgen:

1) Het contract met NS moet ingeperkt worden, door de HSL uit het contract te halen. Hier kunnen juridische haken en ogen aan zitten (bijvoorbeeld: NS klaagt de staat aan).
2) Het aanbestedingstraject voor vervangend vervoer moet in gang worden gezet.
3) Parallel daaraan moet een traject worden gestart voor het rollend materieel, bijvoorbeeld via een leasemaatschappij.

Als je de aanbesteding van het rollend materieel niet goed voorbereidt krijg je dezelfde problemen als met de Fyra: er is onvoldoende tijd om dat te regelen, gevolg is minder vervoer en met een beetje pech krijg je opnieuw gebrekkige treinen.

Als je het op deze manier in elkaar steekt is er een redelijke kans dat het heraanbesteden slaagt en dat er vanaf december 2020 daadwerkelijk snelle, nieuwe treinen rijden over die lijn. Zoals men in 2000 voor ogen had.

Maar: dan vervult de overheid wel een grotere rol in het verhaal dan ze eigenlijk wilden, en is de marktinbreng beperkt tot de vraag "Staat er Arriva of Virgin op de trein?". Schiet je daar wat mee op?

De impact op de ICNG-bestelling laat ik dan nog buiten beschouwing: NS zal ongetwijfeld een schadeclaim indienen als de HSL hun wordt ontnomen nadat het definitieve contract met Alstom is getekend.

Laatst bewerkt door AlexNL op 21-06-2016 18:46
 

21-06-2016 21:51:33
reisthijs
reisthijs
De impact op de ICNG-bestelling zou zijn dat NS de opties voor vervolgleveringen niet zou hoeven inlossen - dat lijkt me vooral nadelig voor Alstom.  

21-06-2016 22:12:07
bnv
bnv
De eerste ronde van de ICNG bestelling kan dan dienen voor vervanging van ICM. ICNG is immers ook daarvoor bedoeld. Verdere bestellingen van ICNG voor de HSL worden dan in de wacht gezet tot het tijdstip dat het niet meer langer kan als NS alsnog de HSL behoudt. Weet zo niet wanneer dat moment intreedt.  

21-06-2016 23:01:04
icened
icened
Ministerie van I & M moet NS ook een bepaalde tijd geven om extra treinen aan te schaffen indien NS de HSL alsnog houdt. En kan NS niet met Alstom een raamwerk afsluiten voor een eventuele tweede order voor een bepaalde periode?  

21-06-2016 23:07:04
traxx2016
traxx2016
Maar verwachten jullie dat de NS ook na 2025 nog op de Hoofdrailnet rijd? En als het de hoofdrailnet word afgenomen is het dan einde verhaal voor de NS?  


21-06-2016 23:13:53
Daan!
Daan!
Wat een doemdenkerij allemaal. Allemaal speculatie o.b.v. twee partijen die iets ondoordachts hebben gezegd.  

21-06-2016 23:14:27
thom
thom
Het lijkt er steeds meer op dat de politiek continu met de wind mee draait en ze denken de met NSR gemaakte afspraken maken over het vervolgverhaal HSL maar te kunnen veranderen wanneer ze willen.

Ik kan me voorstellen dat NS daar nou niet echt vrolijk van word met het aanschaffen van materieel voor HSL in het verschiet, en dat de politiek zich daar zeker niet van bewust is...
 

21-06-2016 23:18:39
icened
icened
NS en de overheid (Ministerie van I & M) hebben een belangenverstrengeling. Ga dan vanuit dat NS het hoofdrailnet mag exploiteren. Zeker de Intercityverbindingen.

Wel hebben ze eens over gehad dat bepaalde sprinterverbindingen op het hoofdrailnet zoals Eindhoven - Weert, Apeldoorn - Enschede aan FMN zou worden gegeven. Dat is dat nu nog speculatie.

En NS niet die niet rijdt op het hoofdrailnet & hsl? Dan zal het Nederlandse spoornet mogelijk te vergelijken zijn met het Britse spoornet met veel verschillende vervoerders. Werkt in Groot Brittannië misschien. Maar of dat in Nederland gaat werken?
 

21-06-2016 23:19:14
AlexNL
AlexNL
Het is onmogelijk om daar uitspraken over te doen. De concessie 2025-2035 wordt waarschijnlijk pas in 2023 vergeven, het is gewoon niet mogelijk om te voorspellen wat voor politieke wind er dan waait.

Als er een coalitie VVD/CDA zit is de kans groot dat er een aanbesteding komt van het hele netwerk, maar waarschijnlijk in meerdere pakketten. Deze hoeven niet per sé regiogebonden te zijn, ze kunnen ook lijngebonden zijn (bijvoorbeeld de NoordOost als één pakket).

Of het einde verhaal is voor NS? Nee, denk ik niet. NS is namelijk erg sterk in het buitenland en -ondanks mooie woorden- zie ik het niet gebeuren dat NS Abellio moedwillig gaat laten afsterven.

Wat misschien wel gaat gebeuren is een beursgang van NS Groep zoals eerder al gebeurde met KPN en KLM, en dat hoeft niet eens slecht uit te pakken voor NS.
 

22-06-2016 09:22:16
icened
icened
Jammer dat NS/FMN afhankelijk zijn van de politiek. Het moet geen dagkoers zijn. Maar beleid op lange termijn zodat een spoorvervoerder zijn werk goed kan doen. En waardoor treinreizigers op de "eerste plaats" staan.

Die concessie kan beter voor 2023 gegeven worden. Dan kan NS ook een tweede order voor IC-NG aan Alstom geven.
 

22-06-2016 10:22:24
reisthijs
reisthijs
Quote
icened (di 21 jun 2016 23:01:04 https://www.somda.nl/forum/15278/p582718/): En kan NS niet met Alstom een raamwerk afsluiten voor een eventuele tweede order voor een bepaalde periode?
NS is nu bezig een raamwerk af te sluiten voor de periode tot 2030. Juist vanwege de onzekere toekomst van de concessie. ICNG is dus niet het grote probleem in dit verhaal.
 

22-06-2016 11:08:40
Chrisdb
Chrisdb
Quote
icened (di 21 jun 2016 23:18:39 https://www.somda.nl/forum/15278/p582722/): NS en de overheid (Ministerie van I & M) hebben een belangenverstrengeling. Ga dan vanuit dat NS het hoofdrailnet mag exploiteren. Zeker de Intercityverbindingen.

Wel hebben ze eens over gehad dat bepaalde sprinterverbindingen op het hoofdrailnet zoals Eindhoven - Weert, Apeldoorn - Enschede aan FMN zou worden gegeven. Dat is dat nu nog speculatie.

En NS niet die niet rijdt op het hoofdrailnet & hsl? Dan zal het Nederlandse spoornet mogelijk te vergelijken zijn met het Britse spoornet met veel verschillende vervoerders. Werkt in Groot Brittannië misschien. Maar of dat in Nederland gaat werken?


Nederland zal eerst kijken naar de Britse opknipping en daar lering uittrekken. Op basis daarvan valt natuurlijk nog niet te zeggen of het in Nederland ook zal slagen, maar ik voorzie wel kansen.

Het zou dan bijvoorbeeld voor SNCF interessant kunnen worden om bijvoorbeeld Nederlands zusje van de Ouigo in te leggen tussen Zwolle en Rotterdam, of voor DB om een ICE in te leggen tussen Eindhoven en Dusseldorf. NS zou (bij wijze van, als ze nog mee zou dingen) bijvoorbeeld de lijn Amsterdam - Eindhoven kunnen exploiteren. Het vergt natuurlijk de nodige afstemming tussen de vervoerders onderling (makkelijke overstap, op tijd rijden etc.), maar ik zou het niet meteen willen afserveren. Men zegt dat het in Groot Brittannië uiteindelijk ook is goedgekomen (alhoewel ik er nooit met de trein gereden heb, dus kan daar niet over oordelen).

Een beursgang zou misschien niet eens zo'n slecht idee zijn. Sterker nog: wat mij betreft liever gisteren als vandaag. De constructie zoals het nu geregeld is (I&M concessieverlener, MinFin als aandeelhouder) is belangenverstrengeling/broekzak-vestzak. Niemand is daar m.i. bij gebaat en het maakt NS wellicht wat lui. Dat zien we in het Fyra-alternatief.

Of een overname door een buitenlandse partij. DB die NS overneemt, of nog verder: NS en NMBS die samen tot BeneluxRail fuseren: voor mij is het echt niet heilig dat we een nationale spoorwegmaatschappij hebben. Het moet gewoon rijden voldoen! Uiteindelijk zal je toch meer naar pan-europese, beursgenoteerde, ondernemingen gaan.

Laatst bewerkt door Chrisdb op 22-06-2016 11:20
 

22-06-2016 13:38:22
bacr
bacr
Dat zijn nogal wat aannames die je doet, waarvan het de vraag is in hoeverre ze valide zijn.
Het is in het UK zonneklaar dat het treinvervoer voor bijv. forenzen schreeuwend duur is; treinreizen in de spits richting London wordt bijv. alleen maar gedaan omdat het auto-alternatief nòg duurder is en last heeft van nog meer files.

Hoe de prijs-kwaliteitverhouding op andere trajecten ligt, weet ik niet, maar om nu zonder meer er vanuit te gaan dat het in het UK allemaal wel goed gekomen is?

Dan voor wat betreft je opmerking over een beursgang: leuk bedacht hoor, maar ook al nagedacht over dat aandeelhouders dividend willen? Dus dat voor het dan beursgenoteerde spoorbedrijf de aandeelhouders, obligatiehouders en financiers op plek 1, 2 en 3 komen en de reiziger achteraan in de rij mag aansluiten?

Vooral ook leuk dat je de lijnen in Nederland wilt laten rijden door grote staatsmolochen uit Duitsland en Frankrijk. De staatsdeelneming NS van het spoor bannen om er vervolgens staatsbedrijven uit veel grotere landen voor terug te laten komen?

Niet dat concurrentie niet zou kunnen scherpen; NS mag best scherp aan de wind zeilend worden gehouden door de dreiging van andere toetreders. Maar laat dat dan bewezen niet-staatsbedrijven zijn ipv SNCF en DB als voorbeelden te noemen.
 

22-06-2016 15:36:35
cuneo56
cuneo56
Het zal nog wel even duren voordat ook de politiek begrijpt dat het concurrentie in OV grotendeels onzin is.
Vooral lijkt me dat de Dames en heren uit de politiek niet (willen) begrijpen dat de tot nu plaatsvindende concurrentie gaat over wie voor de minste subsidie een lijn/ lijnen pakket wil exploiteren, en de HSL/ HRN consessie gaan wie er het meeste geld voor wil betalen.
Ook is echte concurrentie door b.v andere producten of lijn voeringen door de gedwongen lijnvoeringen door de sanerings maatregelen van Prorail bijna niet meer mogelijk.
Ook het idee om stoptrein/ sprinter diensten op het HRN net los te willen aanbesteden is waanzin, NS doet dat er nu "om niet"bij, maar net als de rest van de stoptrein diensten in Nederland zal daar dus geld vanuit de concessie verlener op toegelegd moeten worden.

En het voorbeeld uit Engeland waar het "zou"werken.
Dat is ook het land waar een exploitant gedurende de looptijd van de concessie uit zichzelf het bijltje er bij neer heeft gelegd.
Ik hoop (en denk) dat de staatssecretaris goed geluisterd heeft op het congres gisteren waar vanuit de gebruikers gesteld werd dat een samenhangend netwerk veel belangrijker is dan aparte merken.
O Ja en wou de Politiek zelf niet kort geleden juist Prorail en NS samenvoegen? kennelijk ook na twee manden al weer vergeten!
 

22-06-2016 15:58:55
Daan!
Daan!
Voor de geïnteresseerden; om 15.45 u start een debat over de kabinetsreactie van de Fyra.  

22-06-2016 16:57:09
phantom
phantom
Quote
bacr (wo 22 jun 2016 13:38:22 https://www.somda.nl/forum/15278/p582757/):

Dus dat voor het dan beursgenoteerde spoorbedrijf de aandeelhouders, obligatiehouders en financiers op plek 1, 2 en 3 komen en de reiziger achteraan in de rij mag aansluiten?


En wat is het verschil nu qua gevoel voor de reiziger dan met wat je denkt als ze naar de beurs gaan ?
Ik zeg verrekte weinig,ik kan niet zeggen dat men nu de reiziger wel op 1,2,3 neerzet %03%

Quote
cuneo56 (wo 22 jun 2016 15:36:35 https://www.somda.nl/forum/15278/p582764/):
Ik hoop (en denk) dat de staatssecretaris goed geluisterd heeft op het congres gisteren waar vanuit de gebruikers gesteld werd dat een samenhangend netwerk veel belangrijker is dan aparte merken.
O Ja en wou de Politiek zelf niet kort geleden juist Prorail en NS samenvoegen? kennelijk ook na twee manden al weer vergeten!


Zelfs als er goed geluisterd is,dan zegt dat nog niks over het feit of er iets mee gedaan word.
Gezien het verleden qua regering,en luisteren en er daadwerkelijk iets mee doen,daar zitten grote gaten tussen.
Evenals in dingen beloven en ze dan niet waar maken,kortom een hoge pet heb ik niet op van de regering of individuen in die organisatie,en daar maken ze het zelf naar.
Je haalt al een leuk voorbeeld aan,dat samenvoegen ? ,das achter de deuren waarschijnlijk allang weer in de map met populistische uitspraken voor in de toekomst gegooid en zal niet worden uitgevoerd,want an heb je later geen dooie mus meer om iemand mee blij te maken.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

22-06-2016 20:08:41
BGM104
BGM104
Quote
Chrisdb (wo 22 jun 2016 11:08:40 https://www.somda.nl/forum/15278/p582747/): of voor DB om een ICE in te leggen tussen Eindhoven en Dusseldorf.

Dat kan DB nu ook al doen (als het zo winstgevend was), internationaal vervoer is immers vrijgegeven.
 

22-06-2016 23:09:14
mren
mren
NRC vat Kamerdebat van vanmiddag samen als "Kabinet blijft grote beslissingen over spoor voor zich uit schuiven", zie http://www.nrc.nl/handelsblad/2016/06/22/prikkel-voor-ns-hsl-moet-beter-2864735  

23-06-2016 00:18:17
thom
thom
Als je NS op de beurs gaat zetten, weet je zeker dat de Reiziger iig niet meer op 1 staat, dan word het financiële plaatje nóg belangrijker...  

23-06-2016 06:33:07
Chrisdb
Chrisdb
Quote
thom (do 23 jun 2016 00:18:17 https://www.somda.nl/forum/15278/p582809/): Als je NS op de beurs gaat zetten, weet je zeker dat de Reiziger iig niet meer op 1 staat, dan word het financiële plaatje nóg belangrijker...


Dat financiële plaatje kan alleen goedkomen als NS kwaliteit levert. Ik neem aan dat er ook aandeelhouders zijn die dat inzien. Als je namelijk geen kwaliteit levert, pakken meer mensen de auto en wordt het aandeel immers ook minder waard. Daarnaast kan dit een goede prikkel zijn om NS wat pittiger in de ring te zetten. Ik heb nu af en toe het idee dat ik naar de zoveelste huisvrouw met slonzig kapsel zit te kijken.

Quote
mren (wo 22 jun 2016 23:09:14 https://www.somda.nl/forum/15278/p582806/): NRC vat Kamerdebat van vanmiddag samen als "Kabinet blijft grote beslissingen over spoor voor zich uit schuiven", zie http://www.nrc.nl/handelsblad/2016/06/22/prikkel-voor-ns-hsl-moet-beter-2864735


Achja, niets nieuws onder de zon: dat is de vicieuze cirkel waarin de politiek zit. Ze moeten een besluit nemen over een bedrijf waar ze zelf aandeelhouder in zijn ......... en daar hebben ze eigenlijk niet zo'n zin in. Alleen daarom al moet NS weg bij de Staat. De politiek maakt het zodanig dat het voor NS niet aantrekkelijk is om het beter te doen.

Laatst bewerkt door Chrisdb op 23-06-2016 06:40
 

23-06-2016 07:03:15
mdeen
mdeen
Quote
bacr (wo 22 jun 2016 13:38:22 https://www.somda.nl/forum/15278/p582757/): Dat zijn nogal wat aannames die je doet, waarvan het de vraag is in hoeverre ze valide zijn.
Het is in het UK zonneklaar dat het treinvervoer voor bijv. forenzen schreeuwend duur is; treinreizen in de spits richting London wordt bijv. alleen maar gedaan omdat het auto-alternatief nòg duurder is en last heeft van nog meer files.

Dat was hier ook al lang gebeurd als NS volledige vrijheid had in hun tarief. Die vrijheid hebben ze niet, in de HRN concessie is een maximum afgesproken voor tariefstijging van enkele reizen en abonnementen.

Quote
Dan voor wat betreft je opmerking over een beursgang: leuk bedacht hoor, maar ook al nagedacht over dat aandeelhouders dividend willen? Dus dat voor het dan beursgenoteerde spoorbedrijf de aandeelhouders, obligatiehouders en financiers op plek 1, 2 en 3 komen en de reiziger achteraan in de rij mag aansluiten?

Dat vind ik ook het hele probleem met een beursgang. Goed, je haalt er geld mee op, maar je bent voor je leven slaaf van de beurs. En met het hele concessiewerk zal dat altijd een erg volatiele notering zijn. En je geeft het bedrijf nog meer (onhebbelijke) incentive om onmogelijk laag in te schrijven om die concessie maar te krijgen want anders gaat die beurskoers omlaag. Ik verwacht dat je dan juist meer Fyra-achtige toestanden krijgt te zien.
Daarbij doet NS het financieel helemaal niet zo verkeerd, er zijn geen financiele problemen. NS heeft geen beursgang nodig.
 

23-06-2016 08:18:16
b2py
b2py
Quote
thom (do 23 jun 2016 00:18:17 https://www.somda.nl/forum/15278/p582809/): Als je NS op de beurs gaat zetten, weet je zeker dat de Reiziger iig niet meer op 1 staat, dan word het financiële plaatje nóg belangrijker...
Het kan wle naar de beurs, op Japans model. Dan krijg je dus ook het vastgoed (Dat hebben ze al) en beheer & verkeersleiding van jouw concessie (Dat hebben ze niet)
 

23-06-2016 09:18:15
maarten83
maarten83
Quote
thom (do 23 jun 2016 00:18:17 https://www.somda.nl/forum/15278/p582809/): Als je NS op de beurs gaat zetten, weet je zeker dat de Reiziger iig niet meer op 1 staat, dan word het financiële plaatje nóg belangrijker...


Hoeft toch niet gelijk naar de beurs. De aandelen van de Holding kunnen toch overgedragen worden aan een andere partij.

Kan me niet voorstellen dat DB of SNCF geen interesse heeft in NS incl. dochterondernemingen zoals Abellio
 

23-06-2016 09:47:02
reisthijs
reisthijs
Kan me niet voorstellen dat de mededingingsautoriteiten zo'n grote overname zomaar toestaan.  

23-06-2016 10:25:33
dh3201
dh3201
Quote
phantom (wo 22 jun 2016 16:57:09 https://www.somda.nl/forum/15278/p582782/): En wat is het verschil nu qua gevoel voor de reiziger dan met wat je denkt als ze naar de beurs gaan ?
Ik zeg verrekte weinig,ik kan niet zeggen dat men nu de reiziger wel op 1,2,3 neerzet %03%

Ik denk dat eerder het personeel in actie komt bij een beursgang, omdat dan de pretparkroosters van plaats 1,2,3 verdwijnen omdat er meer winst gemaakt moet gaan worden....


Shqiperise-lopers?
 

23-06-2016 11:09:43
thom
thom
Quote
Chrisdb (do 23 jun 2016 06:33:07 https://www.somda.nl/forum/15278/p582814/):
Quote
thom (do 23 jun 2016 00:18:17 https://www.somda.nl/forum/15278/p582809/): Als je NS op de beurs gaat zetten, weet je zeker dat de Reiziger iig niet meer op 1 staat, dan word het financiële plaatje nóg belangrijker...


Dat financiële plaatje kan alleen goedkomen als NS kwaliteit levert. Ik neem aan dat er ook aandeelhouders zijn die dat inzien. Als je namelijk geen kwaliteit levert, pakken meer mensen de auto en wordt het aandeel immers ook minder waard. Daarnaast kan dit een goede prikkel zijn om NS wat pittiger in de ring te zetten. Ik heb nu af en toe het idee dat ik naar de zoveelste huisvrouw met slonzig kapsel zit te kijken.

Of er moet straks meer winst gemaakt worden waarbij men op de kosten gaat besparen, dat komt de reiziger ook niet ten goede...

Minder reserve personeel, minder reservematerieel, nog meer besparen op bakkilometers etc...
 

23-06-2016 11:48:45
bacr
bacr
Besparen op bakkilometers: we leggen weer wat wissels terug op knooppuntstations, zodat we makkelijker kunnen bijplaatsen en aftrappen op plekken waar dat nodig of nuttig is.... %08%  

23-06-2016 12:23:47
mren
mren
De NS gaat het voortaan alleen melden als Intercity Direct-treinen wél rijden. Op die manier wil het spoorwegbedrijf reizigers tegemoet komen.“De treinen op het hogesnelheidstraject rijden in principe niet,” legt woordvoerder Ruud van Oelen uit. “Als de treinen wegens ongeplande meevallers op het spoor tóch rijden, dan maken we dat meteen via alle officiële kanalen bekend: omroepberichten, vertrektijdborden, pushberichten via de NS-app. We willen dat het echt als een kadootje voelt als reizigers onverwachts toch op tijd bij hun afspraak kunnen komen.”

http://speld.nl/2016/06/23/voortaan-alleen-intercity-direct-treinen-omgeroepen-wel-rijden/

Laatst bewerkt door mren op 23-06-2016 12:29
 

23-06-2016 12:27:36
mren
mren
Quote
thom (do 23 jun 2016 11:09:43 https://www.somda.nl/forum/15278/p582842/):
Quote
Chrisdb (do 23 jun 2016 06:33:07 https://www.somda.nl/forum/15278/p582814/):
Quote
thom (do 23 jun 2016 00:18:17 https://www.somda.nl/forum/15278/p582809/): Als je NS op de beurs gaat zetten, weet je zeker dat de Reiziger iig niet meer op 1 staat, dan word het financiële plaatje nóg belangrijker...



Of er moet straks meer winst gemaakt worden waarbij men op de kosten gaat besparen, dat komt de reiziger ook niet ten goede...

Minder reserve personeel, minder reservematerieel, nog meer besparen op bakkilometers etc...



Dat hangt van de aansturing van het bedrijf af en de markt waarin het actief is. In een zwaar competitieve markt als supermarkten zie je dat Jumbo ontzettend inzet op klanttevredenheid ('7 zekerheden') en dat dat z'n resultaten oplevert.

Dat de 'markt' voor het vervoer per spoor veel minder directe concurrentie kent, zou inderdaad ook kunnen leiden tot het willen aftoppen van de piek in de ochtendspits.

Laatst bewerkt door mren op 23-06-2016 12:28
 

23-06-2016 12:28:54
Daan!
Daan!
Quote
mren (do 23 jun 2016 12:23:47 https://www.somda.nl/forum/15278/p582858/): De NS gaat het voortaan alleen melden als Intercity Direct-treinen wél rijden. Op die manier wil het spoorwegbedrijf reizigers tegemoet komen.“De treinen op het hogesnelheidstraject rijden in principe niet,” legt woordvoerder Ruud van Oelen uit. “Als de treinen wegens ongeplande meevallers op het spoor tóch rijden, dan maken we dat meteen via alle officiële kanalen bekend: omroepberichten, vertrektijdborden, pushberichten via de NS-app. We willen dat het echt als een kadootje voelt als reizigers onverwachts toch op tijd bij hun afspraak kunnen komen.”

http://speld.nl/2016/06/23/voortaan-alleen-intercity-direct-treinen-omgeroepen-wel-rijden/


Ik denk dat hier iemand de Speld niet kent. %02% De Speld moet je niet geloven namelijk. Dit is cynisch bedoeld.
 

23-06-2016 12:31:07
mren
mren
Als je mij bedoelt, sla je de plank mis. Je moet De Speld juist wél geloven. Ze geven daar slechts een kleine draai aan het nieuws (net als Koot&Bie) waarmee de vinger vaak op een leuke wijze op de zere plek wordt gelegd.  

23-06-2016 12:36:31
moderator
Moderator
moderator
En in dit topic houden we (serieuze) ontwikkelingen bij. Dus graag daarmee verder.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

23-06-2016 12:55:13
bnv
bnv
Quote
b2py (do 23 jun 2016 08:18:16 https://www.somda.nl/forum/15278/p582821/):
Quote
thom (do 23 jun 2016 00:18:17 https://www.somda.nl/forum/15278/p582809/): Als je NS op de beurs gaat zetten, weet je zeker dat de Reiziger iig niet meer op 1 staat, dan word het financiële plaatje nóg belangrijker...
Het kan wle naar de beurs, op Japans model. Dan krijg je dus ook het vastgoed (Dat hebben ze al) en beheer & verkeersleiding van jouw concessie (Dat hebben ze niet)


Beursgang is ingewikkelder dan men vaak denkt. Even een paar voorbeelden:
- er wordt kapitaal mee opgehaald om investeringen te kunnen doen. Welke bijvoorbeeld? De infrastructuur(Prorail) valt er niet onder.
- de staat zal dan niet (meer) uitsluitend alleen aandeelhouder zijn
- de kans op overname, door wie dan ook, bestaat. Lees ook de oudere discussie over het plan om de DB op de beurs te zetten hetgeen tot nu toe mislukt is. De staat zal geen monopolie dulden op het spoorwegnet;
- is het wel interessant voor een aandeelhouder om aandelen te kopen als het bedrijf, zonder staatssubsidie zoals nu, verliezen draait op de exploitatie?
- het risico voor een aandeelhouder is moeilijk in te schatten gezien het aanbestedingsbeleid, de kans om die te winnen en de looptijd daarvan.


Wellicht zo nog wat meer. Zoals de aloude discussie over staatsexploitatie of particuliere exploitatie of mengvormen daarvan. Daar zitten we intussen al 175 jaar over aan het bekvechten waar nu eenmaal geen patentoplossing voor is.

Laatst bewerkt door bnv op 23-06-2016 12:58
 

23-06-2016 16:04:09
sjoerd
sjoerd
Behalve dan dat het voor de reiziger eigenlijk nog het beste ging in de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw. O ja, ook toen waren er wel eens zorgelijke treinseries, locs en treinstellen met problemen, en liet een wissel het wel eens afweten. Maar er werd minder over gemauwd en in oplossingen gedacht in plaats van in problemen. En de politiek bemoeide er zich minder mee.  

23-06-2016 16:05:11
mdeen
mdeen
Quote
bnv (do 23 jun 2016 12:55:13 https://www.somda.nl/forum/15278/p582866/):

- is het wel interessant voor een aandeelhouder om aandelen te kopen als het bedrijf, zonder staatssubsidie zoals nu, verliezen draait op de exploitatie?

Volgens mij betaalt NS voor de HRN aan de staat en maakt winst. Ze hebben een paar jaar geleden zelfs 1,4 miljard superdividend uitgekeerd. Welk verlies draait NS?

Quote

- het risico voor een aandeelhouder is moeilijk in te schatten gezien het aanbestedingsbeleid, de kans om die te winnen en de looptijd daarvan.



Dat lijkt mij het grootste probleem hoewel het niet direkt een blokkade is. Er zijn toch wel meer openbaar vervoerbedrijven die niet in handen zijn van een overheid.
 

23-06-2016 16:56:00
phantom
phantom
Ik denk dat hier nog een ander probleem speelt,wat zich vaak bij ook andere bedrijven laat zien.
Men ziet inkomsten stijgen door her en der te beknibbelen op dingen,dus gaat men opzoek naar meer manieren om nog meer geld in de portemonnee te krijgen,meer geld is voor de baas en consorten altijd leuk.
Zelfs vaak zo leuk dat men maar blijft besparen op van alles om nog meer geld te krijgen,dat ze daarmee de fundering onder hun stoel vandaan meppen is niet relevant.
Word men uiteindelijk overbodig dan krijgt men nog een vette bonus mee en men gaat elders overnieuw beginnen om de portemonnee nog meer te spekken,een soort cirkel waarin men hogerop in het management enkel maar interesse meer heeft voor poen, en de rest doet er weinig/niks toe.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

23-06-2016 19:35:51
bnv
bnv
Intussen is woensdagmiddag (22.6) het Kamerdebat geweest over de Fyra en Prorail.
De NRC van vandaag (do.23.6) zegt er dit over: (zie verder hieronder):

Als ik dit lees, zou het nog wel eens zo kunnen zijn dat de Benelux blijft rijden met de TRAXX'en en ICR tot 2025. Risico nemen om nieuw materieel te bestellen is groter geworden gezien deze ontwikkelingen en men denkt wellicht: die TRAXX'n zijn nieuw en ICR heeft net allemaal revisie gehad en het spul kan die jaren nog wel mee.
------------------------------------------------------------------------

Dijksma pakt Kamer in over ProRail

Hoe moet het verder met de hogesnelheidslijn? Krijgt NS concurrentie? De Kamer sprak over marktwerking op het snelle spoor.
Hogesnelheidslijn
Door onze redacteur Mark Duursma | pagina 2 - 3
DEN HAAG.
Alleen CDA-Kamerlid Martijn van Helvert bleef zich verzetten. De overige Kamerleden gaven zich woensdag al snel gewonnen, overrompeld door de politieke behendigheid van staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu, PvdA). Spoorbeheerder ProRail kan zich voorbereiden op de overgang van bedrijf naar overheidsdienst.
Het is echt veel beter en logischer als ProRail direct wordt aangestuurd door het ministerie, zei Dijksma woensdag tijdens een Kamerdebat over de hogesnelheidslijn. Hun taak is 100 procent publiek, net als hun financiering. Dus wat moet je dan met een raad van commissarissen? Dijksma wil direct aan te spreken zijn op de prestaties van ProRail. „Als ik er over ga, dan ga ik er ook over.” Wat kan daar tegen zijn, vroeg ze retorisch. Stilte in de Kamer.
Bovendien, zei Dijksma tegen de Kamerleden, u heeft het laatste jaar steeds gevraagd om ingrijpen bij ProRail omdat er problemen waren. Het gaat nu weliswaar beter – topman Pier Eringa „functioneert uitstekend” – maar deze ingreep zorgt uiteindelijk voor meer rust en betere leiding. Zo speelde Dijksma de bal terug naar de Kamer: we voldoen aan uw wens.
De volledige spoorsector, van NS tot goederenvervoerders, sprak zich bij een recente hoorzitting uit tegen de opheffing van de zelfstandigheid van ProRail. Kabinet en Kamer leggen dat verzet naast zich neer. Eind dit jaar komt Dijksma met een voorstel, ProRail wordt mogelijk een agentschap zoals Rijkswaterstaat.
De positie van ProRail was een verrassend element in de kabinetsreactie op de vorige zomer gehouden parlementaire enquête over de Fyra. Het zes uur durende debat met Dijksma en minister Dijsselbloem (Financiën, PvdA) ging over die kabinetsreactie.
Een snelle verbinding tussen Amsterdam en Brussel komt er niet voor 2025, erkende Dijksma. In dat jaar loopt de tienjarige concessie van NS voor de hogesnelheidslijn af en liggen alle opties weer open. Tot die tijd is er sprake van lapwerk op de hsl en wil Dijksma NS stimuleren om „alles er uit te halen wat er in zit”.
De centrale vraag in de hsl-discussie gaat over de rol van NS. Behoudt NS na 2025 het recht op de hsl-concessie, of krijgen andere vervoerders de kans om zich te bewijzen?
Het antwoord op die vraag lijkt niet zozeer ingegeven door het veel bezongen belang van de reiziger, maar door partijpolitieke belangen. Oppositiepartijen CDA en D66 willen aanbesteden en zijn het meest kritisch over NS, kabinetspartijen VVD en PvdA houden zich op de vlakte. SP en PVV vinden elkaar in de wens om NS met rust te laten en weer samen te voegen met ProRail. De marktadepten staan nog steeds lijnrecht tegenover de staatsadepten, constateerde Liesbeth van Tongeren (GroenLinks) vroeg in het debat.
Een marktverkenning door een onafhankelijk bureau moet dit najaar onderzoeken of andere vervoerders het beter zouden doen op de hsl dan NS. Het is, benadrukte Dijksma, geen start van een aanbesteding, maar een middel om NS te prikkelen beter te presteren. Deze marktverkenning is ook bedoeld als uitdaging aan NS-concurrenten als Arriva om te bewijzen dat ze het beter kunnen.
Daarnaast volgt het kabinet de aanbeveling van de commissie om vier scenario’s over de ordening op het spoor uit te werken, variërend van een volledig monopolie tot aanbesteding van het hele spoornetwerk. Dijksma verwacht de uitkomsten van dit tweede onderzoek begin volgend jaar. Dijsselbloem nam een voorschot op de uitkomsten door NS uit te sluiten van regionale spoorlijnen. Duidelijker dan voorheen sprak hij zich uit over de machtspositie van NS, die eerlijke marktwerking onmogelijk maakt. Dijsselbloem: „We moeten NS niet meer in die positie brengen.”
Madeleine van Toorenburg (CDA), voorzitter van de Fyra-enquêtecommissie, volgde het debat vanaf de publieke tribune, temidden van de onderzoekers van de commissie. Veel gezelliger dan in haar eentje in de zaal, vond Van Toorenburg.
Als ik erover ga, dan ga ik er ook over’
Staatssecretaris Dijksma
 

23-06-2016 21:31:38
b2py
b2py
Zolang de kamer zo blijft zwalken zou ik ook eieren voor mijn geld kiezen..  

23-06-2016 22:16:00
Daan!
Daan!
En wat doen?  

23-06-2016 22:20:35
b2py
b2py
Geen treinen bestellen voor een godsvermogen als je die lijn toch kwijtraakt  

23-06-2016 22:57:51
ZJ37
ZJ37
Het is echt veel beter en logischer als ProRail direct wordt aangestuurd door het ministerie, zei Dijksma woensdag tijdens een Kamerdebat over de hogesnelheidslijn. Hun taak is 100 procent publiek, net als hun financiering.

Sjonge, dat geldt zeker niet voor de vervoerders? Dat je daar dan nog over moet discussiëren! Gewoon verder opknippen die hap op het HRN, meteen doen! %03%

Laatst bewerkt door ZJ37 op 23-06-2016 22:59
 

23-06-2016 23:30:45
AlexNL
AlexNL
Dat NS tot 2025 met Traxx en ICR over de HSL wil blijven karren is al jaren bekend. Dat stond ook gewoon te lezen in de plannen die in 2013 werden gepresenteerd en waar iedereen mee akkoord ging.  

23-06-2016 23:45:12
thom
thom
Da's al 3 jaar geleden, die afspraken zijn men bij de politiek allang weer vergeten  

24-06-2016 08:05:39
Chrisdb
Chrisdb
Quote
thom (do 23 jun 2016 11:09:43 https://www.somda.nl/forum/15278/p582842/):
Quote
Chrisdb (do 23 jun 2016 06:33:07 https://www.somda.nl/forum/15278/p582814/):
Quote
thom (do 23 jun 2016 00:18:17 https://www.somda.nl/forum/15278/p582809/): Als je NS op de beurs gaat zetten, weet je zeker dat de Reiziger iig niet meer op 1 staat, dan word het financiële plaatje nóg belangrijker...


Dat financiële plaatje kan alleen goedkomen als NS kwaliteit levert. Ik neem aan dat er ook aandeelhouders zijn die dat inzien. Als je namelijk geen kwaliteit levert, pakken meer mensen de auto en wordt het aandeel immers ook minder waard. Daarnaast kan dit een goede prikkel zijn om NS wat pittiger in de ring te zetten. Ik heb nu af en toe het idee dat ik naar de zoveelste huisvrouw met slonzig kapsel zit te kijken.

Of er moet straks meer winst gemaakt worden waarbij men op de kosten gaat besparen, dat komt de reiziger ook niet ten goede...

Minder reserve personeel, minder reservematerieel, nog meer besparen op bakkilometers etc...


Ik denk niet dat we eenzelfde malaise als bij Deutsche Bahn onder leiding van Harmut Mehdorn gaan krijgen. Dat bedrijf wilde ook naar de beurs en beknibbelde op alles waarop te beknibbelen viel. En natuurlijk zal een een aandeelhouder of de beursdruk ervoor zorgen dat er meer gedaan moet worden aan winstmaximalisatie, maar de overheid als aandeelhouder zou dat simpelweg ook kunnen eisen maar doet dit niet. Alleen meer winst bereik je niet door het product uit te hollen. Sterker nog: dan jaag je mensen dus verder de auto in.

Overigens zou ik best een aandeeltje NS willen als het de beurs op gaat

En inderdaad, met zo'n Kamer zou ik ook geen treinen bestellen. Ik vraag me af of de ICNG nu nog wel nut heeft. Ik zie het wel gebeuren dat NS dadelijk niet meer op de HSL rijdt. Tsja...

Laatst bewerkt door Chrisdb op 24-06-2016 08:13
 

24-06-2016 19:15:30
thom
thom
Misschien is dat nou juist de truc, dat de huidige aandeelhouder die winst niet eist

Of ICNG er komt voor de HSL zal geen kwestie van wel nog niet durven zijn, maar afhangen van het harde afspraken maken met de concessie verlener.
 

24-06-2016 19:22:46
gose91
gose91
Quote
Chrisdb (vr 24 jun 2016 08:05:39 https://www.somda.nl/forum/15278/p582973/): En inderdaad, met zo'n Kamer zou ik ook geen treinen bestellen. Ik vraag me af of de ICNG nu nog wel nut heeft. Ik zie het wel gebeuren dat NS dadelijk niet meer op de HSL rijdt. Tsja...

ICNG is helemaal niet speciaal voor de HSL. Die moet primair ICM gaan vervangen. Dat is geen lullige materieelserie en die is ook wel eens een keer klaar. En daarna, indien nog nodig tegen die tijd, moet het ICR van de HSL vervangen worden.
 

24-06-2016 19:26:21
thom
thom
Oftewel, Chris bedoelde de subserie ICNG die HSL geschikt zou moeten zijn.  

24-06-2016 19:33:45
Daan!
Daan!
Heel de serie ICNG wordt geschikt voor de HSL.

Quote
b2py (do 23 jun 2016 21:31:38 https://www.somda.nl/forum/15278/p582923/): Zolang de kamer zo blijft zwalken zou ik ook eieren voor mijn geld kiezen..


Dat zou ik dus juist niet doen. Als ik NS was zou ik een beetje ambitie tonen en laten zien dat zij het beste product willen leveren. Ik zou tegen Dijksma zeggen dat er een optie in de ICNG zit voor een versie naar België en dat die optie afgenomen kan worden als Dijksma zorgt dat NS na 2025 op de HSL mag rijden. Dan moet Dijksma zorgen dat er stations in België overgeslagen kunnen worden. Met een beetje mazzel kun je ICRm eerder dan 2025 vervangen in de benelux.
 

24-06-2016 19:35:10
michaben
michaben
Er is destijds expliciet afgesproken met de kamer dat ICNG als eerste op de HSL-Zuid ingezet gaat worden. Alleen de Benelux viel buiten deze afspraken. Welk materieel men als eerste afvoert staat hier los van, NS staat vrij TRAXX+ICR in binnenlandse treinseries in te zetten als men liever eerst ICM afvoert.  

24-06-2016 19:46:37
thom
thom
Quote
Daan! (vr 24 jun 2016 19:33:45 https://www.somda.nl/forum/15278/p583077/): Heel de serie ICNG wordt geschikt voor de HSL.


Zeker?

http://www.spoorpro.nl/materieel/2015/06/23/ns-vraagt-treinfabrikanten-om-offertes-voor-nieuwe-intercitys/ Daar lees ik toch:
"Een deel van de nieuwe treinen moet zowel op de HSL als het hoofdrailnet kunnen rijden"

Maar ik heb maar even snel gegoogled hoor.
 

24-06-2016 19:56:10
Daan!
Daan!
Ik heb nooit ergens gelezen dat maar een deel van de ICNG geschikt zou zijn voor de HSL. Ik denk dat dit gewoon een stuk slechte journalistiek is.

Logisch nadenkend, zou het hebben van twee versies, en met een versie voor België 3, ook helemaal niet handig zijn. Het is enorm inefficiënt en onnodig ingewikkeld.
http://nieuws.ns.nl/aanschaf-nieuwe-intercitys/ doet ook voorkomen alsof de hele ICNG geschikt wordt voor de HSL.

Laatst bewerkt door Daan! op 24-06-2016 19:56
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl