Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
13-07-2009 18:35:13
giuseppe
giuseppe
Is het trouwens de bedoeling, mocht de V250 ooit betrouwbaar worden, extra stellen te bestellen om bijvoorbeeld op de hanzelijn te gaan rijden?  

13-07-2009 19:24:53
aarclay
aarclay
Die kans acht ik zeer klein, want NS HiSpeed rijdt niet op dat traject.


Choo choo.....
 

13-07-2009 19:37:17
Lucchese
Lucchese
Quote
giuseppe: Is het trouwens de bedoeling, mocht de V250 ooit betrouwbaar worden, extra stellen te bestellen om bijvoorbeeld op de hanzelijn te gaan rijden?

Ik denk dat NS speciaal voor de Hanzelijn een nieuw type treinstel gaat ontwikkelen. De V250 hebben hiervoor te veel nadelen:
8 bakken per treinstel lijkt me toch te lang buiten de spits. Ik denk dat 4 of 6 bakken beter zijn. En mocht net 8 bakken te kort zijn. Moet je er gelijk 16 inzetten. Dat gat is te groot.
Een topsnelheid van 250km/u waar je maar 200 kan, pure kapitaal vernietiging.
En ook de kleine deuren waardoor een langere station stop nodig is(zeker in de spits)

Laatst bewerkt door Lucchese op 13-07-2009 19:37
 

13-07-2009 20:23:40
aarclay
aarclay
Of ze zetten V-IRM in.


Choo choo.....
 


13-07-2009 20:58:11
taigagaai
Moderator
taigagaai
Prima te doen. Een aparte pool opzetten voor die stellen. Die stellen worden uiteraard voorzien van ETCS en de voorbereiding op 25 kV wordt nu in dienst gesteld en karren maar met dat spul  

13-07-2009 23:26:50
vinny004
vinny004
Quote
giuseppe: Is het trouwens de bedoeling, mocht de V250 ooit betrouwbaar worden, extra stellen te bestellen om bijvoorbeeld op de hanzelijn te gaan rijden?
Ik meen dat het wel de bedoeling is (geweest) om wanneer de Hanzelijn en de Flevolijn zijn omgebouwd tot ERMTS/25 kV met de V250 naar Groningen te kachelen. Deze trein zal dan niet in Lelystad stoppen, en zeker niet in Hoogeveen... %08%
 

13-07-2009 23:52:00
lucky
lucky
En dan zeker een reguliere IC schrappen waarna ik het dubbele voor een kaartje betaal? Laat die lelijke eend maar mooi op die HSL en nergens anders.  

13-07-2009 23:55:02
broek53
broek53
Quote
vinny004:
Quote
giuseppe: Is het trouwens de bedoeling, mocht de V250 ooit betrouwbaar worden, extra stellen te bestellen om bijvoorbeeld op de hanzelijn te gaan rijden?
Ik meen dat het wel de bedoeling is (geweest) om wanneer de Hanzelijn en de Flevolijn zijn omgebouwd tot ERMTS/25 kV met de V250 naar Groningen te kachelen. Deze trein zal dan niet in Lelystad stoppen, en zeker niet in Hoogeveen... %08%
In your dreams, ja.
 

14-07-2009 07:52:35
mdeen
mdeen
Quote
Lucchese:
8 bakken per treinstel lijkt me toch te lang buiten de spits. Ik denk dat 4 of 6 bakken beter zijn. En mocht net 8 bakken te kort zijn. Moet je er gelijk 16 inzetten. Dat gat is te groot.

4 bakken enkeldeks is denk ik te weinig om mee te rijden. Dat is niets meer tegenwoordig. Wat is de minimale samenstelling van de NO tegenwoordig? Wordt er (uitgezonderd een vroege zondagtrein) nog met een enkel stel gereden?

Ik denk dat je bij enkeldeks materieel moet gaan voor 6 en 8 bakken. Kan NS ook aansluiten bij een zekere grote order die ten oosten van ons wordt gemaakt.

Maar is de NS daar al mee bezig? De perikelen in Nederland kennende zal er de eerste twee jaar nadat de Hanzelijn klaar is nog wel niks op rijden.
 

14-07-2009 08:51:51
broek53
broek53
"De NS" is hooguit aan het nadenken. Zolang er geen concessie is om over de hanzelijn (en ueberhaupt op het hoofdrailnet) te rijden, zal er concreet niets gebeuren, dat is zeker.  

14-07-2009 11:10:59
mren
mren
Quote
mdeen: Wat is de minimale samenstelling van de NO tegenwoordig? Wordt er (uitgezonderd een vroege zondagtrein) nog met een enkel stel gereden?


Ja, in de 1600 wordt overdag op Es-Dv regelmatig solo gereden en in de avonduren vaak het hele traject met enkel stel.
 

14-07-2009 11:34:24
luytjes
luytjes
En wat dacht je van de takken naar Groningen en Leeuwarden, na het splitsen in Zwolle. Dan blijven er, vooral naar Lw, ook vaak enkele stellen over.

Laatst bewerkt door luytjes op 14-07-2009 11:35
 

14-07-2009 18:51:50
vinny004
vinny004
Quote
broek53:
Quote
vinny004:
Quote
giuseppe: Is het trouwens de bedoeling, mocht de V250 ooit betrouwbaar worden, extra stellen te bestellen om bijvoorbeeld op de hanzelijn te gaan rijden?
Ik meen dat het wel de bedoeling is (geweest) om wanneer de Hanzelijn en de Flevolijn zijn omgebouwd tot ERMTS/25 kV met de V250 naar Groningen te kachelen. Deze trein zal dan niet in Lelystad stoppen, en zeker niet in Hoogeveen... %08%
In your dreams, ja.

Niet in mijn dromen. Het is slechts de vertaling van de letterlijke tekst van het projectbureau Hanzelijn:
* Infrastructuur wordt geschikt gemaakt voor 200 km/h
* Lelystad wordt voorbijgereden met deze snelheid
* De Hanzelijn wordt voorzien van een 25 kV bovenleiding (waar "tijdelijk" de normale spanning op kan staan, net als Ut-Asd)
* De Hanzelijn en Flevolijn staan op de nominatie om als eerste over te gaan op ERMTS.
-----------------+
Het enige materieel type dat de NS/ NS hispeed heeft om bovenstaand plaatje te kunnen vervolmaken is de Albatros (een vervolgorder bij AnsaldoBreda).
 

14-07-2009 19:26:30
timtrein
timtrein
Dat projectbureau is niet de vervoerder...  

14-07-2009 19:49:43
stefanuzz
stefanuzz
De Hanzelijn is misschien wel 'geschikt' voor snelheden tot 200km/h, maar het zal op circa 50% van het hele tracé niet gehaald worden in verband met de krappe bochten (zeker bij Lelystad opstel, Kampen-Zuid en bij Hattem (boog A28-IJsselbrug + wisselstraat met Veluwelijn en omschakeling naar normale capaciteit op bovenleiding). Kapitaalvernietiging is het dan zeker, als je maar 50% van het hele traject 200km/h kan.  

14-07-2009 22:40:07
AlexNL
AlexNL
VIRM is voorbereid op 25 kV, ETCS kan ook wel geïnstalleerd worden (zo oud is het treinstel nog niet tenslotte) en is goedgekeurd tot 160 km/h. Ik denk dat je op de Hanzelijn eerder VIRM (al dan niet gemoderniseerd) kunt verwachten dan een V250.

NS heeft zich al 1x in de vingers gesneden met AnsaldoBreda (minstens 3 jaar vertraagd, waar ze bij huisleverancier Bombardier meestal gewoon wel op tijd leveren), ik verwacht niet dat ze dat nogmaals gaan doen.
 

14-07-2009 22:51:56
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
mja, Bombardier en ETCS is ook zo'n doorslaand succes

Laatst bewerkt door SleutelMan op 14-07-2009 22:52
 

14-07-2009 22:56:12
broek53
broek53
Ik spreek kennelijk een buitengewoon vreemde taal, of niemand hier luistert. NS heeft geen concessie om over de Hanzelijn te rijden, NS Hispeed heeft geen concessie om over de Hanzelijn te rijden als deze een HSL zou worden, de Staat laat zorgvuldig in het midden of de Hanzelijn tot het hoofdrailnet gaat behoren, NS-concessie eindigt in 2014 en is (nog) niet verlengd, kortom: er gebeurt gewoon helemaal niets op dat gebied zolang er niet enige duidelijkheid geschapen zal worden.  

14-07-2009 23:01:56
p.s
p.s
Ik kan alleen nederlands lezen. Maar deze tekst kan ik gewoon lezen en is bij mij helemaal duidelijk.

Laatst bewerkt door p.s op 14-07-2009 23:02
 

14-07-2009 23:42:08
treinfreak
treinfreak
Trouwens hier nog foto's van het testen over de HSL.
--> http://www.flickr.com/photos/40449087@N03/3720963891/


wat is er leuker dan een trein? 2 treinen natuurlijk!
 

14-07-2009 23:52:41
thom
thom
Quote
AlexNL: VIRM is voorbereid op 25 kV, ETCS kan ook wel geïnstalleerd worden (zo oud is het treinstel nog niet tenslotte) en is goedgekeurd tot 160 km/h.

Sinds wanneer zou de ouderdom van een treinstel bepalend zijn of er een beveiligingssysteem ingebouwd kan worden dan?
 

15-07-2009 06:38:27
nohab
nohab
Zo'n investering moet je altijd afzetten tegen de verwachte resterende levensduur van het treinstel. Je gaat dat niet doen in een treinstel van bijna 30 jaar oud.  

15-07-2009 08:01:58
mdeen
mdeen
Quote
broek53: Ik spreek kennelijk een buitengewoon vreemde taal, of niemand hier luistert. NS heeft geen concessie om over de Hanzelijn te rijden, NS Hispeed heeft geen concessie om over de Hanzelijn te rijden als deze een HSL zou worden, de Staat laat zorgvuldig in het midden of de Hanzelijn tot het hoofdrailnet gaat behoren, NS-concessie eindigt in 2014 en is (nog) niet verlengd, kortom: er gebeurt gewoon helemaal niets op dat gebied zolang er niet enige duidelijkheid geschapen zal worden.

Ik had begrepen dat de Hanzelijn in de hoofdrailnetconcessie kwam, maar dat besluit is dus nog niet genomen? Ik zie een derde "nieuwe spoorlijn" debacle alweer opdoemen.

En mijn nachtmerrie van Rotterdam-Groningen via de snelle route met 2 overstappen en 3 vervoerders zou ook best nog eens waarheid kunnen worden?
Terwijl je natuurlijk gewoon rechtstreekse treinen van Rotterdam tot minstens Zwolle wil rijden. Breda-Zwolle kan via het 'HSL-netwerk' 40 minuten sneller dan via de huidige verbinding, zelfs als je de snelle verbinding met 2 overstappen pakt.
 

15-07-2009 08:52:47
broek53
broek53
De kans dat de Hanzelijn een aparte concessie wordt, is volgens mij alleen nog in percentages met een getal achter de komma uit te drukken, realistisch bezien. Anders gezegd: het zal vast wel een deel van het hoofdrailnet worden, als dat begrip blijft bestaan. En dat NS daar vervolgens de concessiehouder van blijft, is ook wel een kans van meer dan 50 %. Maar het gaat er in dit item maar om dat zolang daar geen zekerheid over is, NS geen investeringen in materieel of iets anders gaat doen dat specifiek de Hanzelijn betreft.  

15-07-2009 09:46:40
mdeen
mdeen
Ja, mooi is dat. Nieuw materieel bestel je niet in een jaar tijd, dus er zal volgend jaar toch wel een beslissing genomen moeten worden wil je überhaupt kunnen gaan rijden.

Of het wordt een tweede Amsterdam-Utrecht. "voorbereid" op 25kV en 200 km/h. Maar in de praktijk? 1500V en 140.
Ik weet het niet hoor, maar ik heb echt geen goed gevoel bij wat er in Nederland aan activiteiten ontplooid wordt als het gaat over nieuwe of opgewaardeerde lijnen. Het kan blijkbaar alleen met de grootst mogelijke moeite en we doen liever helemaal niets extra.
 

15-07-2009 10:18:15
broek53
broek53
Het gevoel alsof het in Nederland inmiddels allemaal door stroop loopt, dat deel ik wel, ja. En dan mag je blij zijn dat de Hanzelijn zelf er qua bouw goed uitziet (en niet op voorhand al vertraagd lijkt te gaan worden).  

15-07-2009 11:42:37
pothuize
pothuize
Quote
broek53: Ik spreek kennelijk een buitengewoon vreemde taal, of niemand hier luistert. NS heeft geen concessie om over de Hanzelijn te rijden, NS Hispeed heeft geen concessie om over de Hanzelijn te rijden als deze een HSL zou worden, de Staat laat zorgvuldig in het midden of de Hanzelijn tot het hoofdrailnet gaat behoren, NS-concessie eindigt in 2014 en is (nog) niet verlengd, kortom: er gebeurt gewoon helemaal niets op dat gebied zolang er niet enige duidelijkheid geschapen zal worden.
Michiel, je Nederlands is 100% (op deze blzz op zich al een fenomeen) en de begrijpelijkheid méér dan 100% terwijl je niet eens tussen de regels door hoeft te lezen.


adriaan
 

15-07-2009 11:48:14
Lotschberg
Lotschberg
Quote
AlexNL: NS heeft zich al 1x in de vingers gesneden met AnsaldoBreda (minstens 3 jaar vertraagd, waar ze bij huisleverancier Bombardier meestal gewoon wel op tijd leveren), ik verwacht niet dat ze dat nogmaals gaan doen.


OK, jij en ook de anderen mogen best vinden dat de NS zich met Ansaldo flink in de vingers heeft gesneden. Maar je kunt ook zeggen dat NS gewoon de domme pech had, na een openbare aanbesteding, dat slecht Ansaldo met een bot kwam. Alle andere materieel bouwers lieten het afweten en hadden er kennelijk geen trek in. Nu is het best interessant om te weten waarom zij geen bod deden?

OK, Ansaldo is een brekebeen, maar er valt er nog wel wat te relativeren wat betreft de leveringen van andere bouwers of het toegelaten krijgen van door hun gebouwd materieel. Ik noem alleen het SLT, de Cisalpino, in het verleden de 189 en nu het zeer algemene assen probleem dat de in Duitsland speelt.
 

15-07-2009 11:55:26
broek53
broek53
Dat alleen Ansaldo met een aanbieding kwam, wist ik niet. Ik denk dan dat de zuinigheid de wijsheid bedrogen heeft, in de zin dat waarschijnlijk meer aanbiedingen gekomen waren als NS niet materieel met max. snelheid 250 km/h had gewild dat destijds binnen akelig korte tijd geleverd zou moeten worden.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


15-07-2009 12:52:07
wouderobva
wouderobva
Vraag: Keert de V250 testtrein na elke testdag weer terug op Wgm?  

15-07-2009 13:08:56
train85
train85
Ja.  

15-07-2009 18:33:43
Lotschberg
Lotschberg
Quote
broek53: Dat alleen Ansaldo met een aanbieding kwam, wist ik niet. Ik denk dan dat de zuinigheid de wijsheid bedrogen heeft, in de zin dat waarschijnlijk meer aanbiedingen gekomen waren als NS niet materieel met max. snelheid 250 km/h had gewild dat destijds binnen akelig korte tijd geleverd zou moeten worden.


@broek53: Mijn mededeling is gebaseerd op een uitspraak van de vorige PDa , tijdens een van zijn laatste interviews.
 

15-07-2009 19:27:50
hsl
hsl
Dit designbureau zegt dat ze voor siemens hebben meegedaan voor een HSL trein.
http://www.fabrique.nl/index.asp?id=327&catid=275
 

15-07-2009 19:29:43
stefanuzz
stefanuzz
Leuke bijnaam voor dát ontwerp: de boggel?  

15-07-2009 19:32:17
geert
geert
Quote
hsl: Dit designbureau zegt dat ze voor siemens hebben meegedaan voor een HSL trein.
http://www.fabrique.nl/index.asp?id=327&catid=275

Men spreekt over een dubbeldekker op de HSL als iets vernieuwends. Meen toch dat de TGV-Duplex al weer 12 jaar rijdt...

Groetjes,
Geert
 

15-07-2009 20:54:48
treinfreak
treinfreak
Er rijdt volgens mij ook al een tijd in Japan van die dubbeldekker stellen


wat is er leuker dan een trein? 2 treinen natuurlijk!
 

15-07-2009 20:58:56
train85
train85
Is het misschien niet voor Siemens iets nieuws dubbeldeks HSL treinen of zijn die TGV Duplex ook van Siemens?  

15-07-2009 21:02:33
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
TGV (Duplex) is toch echt van Alstom geloof ik

Laatst bewerkt door SleutelMan op 15-07-2009 21:02
 

15-07-2009 21:08:00
train85
train85
Daarom denk ik dus dat die de eerste opdracht voor Siemens had kunnen zijn voor HSL dubbeldeks materieel.  

15-07-2009 23:10:12
Rolffiej19
Rolffiej19
Even nog terug komend op de lijn Asd-Ut daar zijn inmiddels Bakens geplaatst van het ETCS systeem dus er komt wat vooruitgang in  

15-07-2009 23:18:04
vinny004
vinny004
Quote
broek53: Ik spreek kennelijk een buitengewoon vreemde taal, of niemand hier luistert. NS heeft geen concessie om over de Hanzelijn te rijden, NS Hispeed heeft geen concessie om over de Hanzelijn te rijden als deze een HSL zou worden, de Staat laat zorgvuldig in het midden of de Hanzelijn tot het hoofdrailnet gaat behoren, NS-concessie eindigt in 2014 en is (nog) niet verlengd, kortom: er gebeurt gewoon helemaal niets op dat gebied zolang er niet enige duidelijkheid geschapen zal worden.

Kortom: Er is geen dienstregeling. Er is geen concessie. Er is geen vervoerder. En er is geen materieel.
Dat klinkt geweldig vind je niet?

De laatste jaren is het het Hanzelijndossier echt een sprookjesboek geworden zo lijkt het wel. Overigens heeft de NS ook een plan ontwikkeld: http://www.gb-vvd.nl/userfiles/Noordlink.pdf, dit plan heeft ook een hoog visie-gehalte, en representeert niet wat ze in 2012 willen gaan doen...

Maar goed misschien wordt het tijd om zelf maar wat Hogesnelheidsmaterieel te leasen en de Vinny-Express te beginnen. Snel van Breda naar Groningen (via R'dam, A'dam en Lelystad) Wie weet wordt het wel een succes...
 

15-07-2009 23:36:15
broek53
broek53
Je mag op mij inhakken wat je wilt, maar ik zou zeggen: don't shoot the messenger.
Overigens - maar dan zijn we bij het topic Hanzelijn - is er allang een dienstregelingmodel voor de hanzelijn als onderdeel van het gewone hoofdrailnet, althans: een lijnvoeringsmodel, waarop aanvullende werken in Zwolle, de Flevolijn, Amersfoort en de Zuidtak gebaseerd zijn. Alles uitgaande van de veronderstelling dat NS dat hoofdrailnet berijdt of op zijn minst de intercityverbindingen. NS zelf houdt met de langere-termijn-plannen overigens ook rekening met (datzelfde !) lijnvoeringsmodel, maar qua materieel gaat dat dus binnen de bestaande materieelsoorten ICM, VIRM en SLT.
Voor dit topic is alleen relevant dat er geen sprake is van de Hanzelijn met een hogere snelheid dan 160 km/h waar speciaal materieel over gaat rijden. En dus zeker niet speciaal NS-materieel, en al helemaal niet op korte termijn.

Laatst bewerkt door broek53 op 15-07-2009 23:37
 

15-07-2009 23:51:14
treinfreak
treinfreak
@ vinny doe mij alvast maar een kaartje %08%
Zit er allemaal (in theorie dan) veelbelovend uit.
Van de praktijk zal wel weer niks van komen
Als ze dan toch bezig zijn met geweldige plannen kunnen ze meteen tussen Groningen en leer 25 kv waslijntje hangen doortrekken naar Hamburg dan zie ik weer een mooie verbinding voor een ICE lijn


wat is er leuker dan een trein? 2 treinen natuurlijk!
 

16-07-2009 00:02:21
lucky
lucky
Neem liever de touringcar Groningen - Bremen (4x p/d) die maar 21 euro in de voorverkoop kost.  

16-07-2009 00:06:14
mren
mren
Als je dan toch gaat vergelijken: met Eurolines sta je voor 14 euro in Londen of Parijs...  

16-07-2009 01:16:31
jeanne
jeanne
Quote
hsl: Dit designbureau zegt dat ze voor siemens hebben meegedaan voor een HSL trein.
http://www.fabrique.nl/index.asp?id=327&catid=275


Interessant en een leuke studie, maar dit is niet het bewijst dat Siemens zelf ook daadwerkelijke een bod uit bracht?

Laatst bewerkt door jeanne op 16-07-2009 01:20
 

16-07-2009 09:02:31
mdeen
mdeen
Quote
broek53: Voor dit topic is alleen relevant dat er geen sprake is van de Hanzelijn met een hogere snelheid dan 160 km/h waar speciaal materieel over gaat rijden. En dus zeker niet speciaal NS-materieel, en al helemaal niet op korte termijn.


Niet hoger dan 160 of niet hoger dan 140? Want voor 160 heb je met de huidige gang van zaken ook iets anders dan ATB nodig (op zijn minst de Thalys oplossing).

En het wordt dus een tweede Amsterdam - Utrecht. Als dat echt zo is dan is het gewoon droevig gesteld met het Nederlandse spoorbedrijf en moet de NS niet de NMBS overnemen, maar andersom.
En dan vind ik dat de lijn maar gewoon aanbesteed moet worden. Als NS niet wil, dan anderen vast wel.

Laatst bewerkt door mdeen op 16-07-2009 09:03
 

16-07-2009 09:16:28
broek53
broek53
Nogmaals; ik ga dit topic geen forum laten worden voor de (wijze van) exploitatie van de Hanzelijn, noch laat ik mij verleiden om op het gehak op de NS in te gaan, als echt niet meer dan de boodschapper van wat er feitelijk gaande is.
140 of 160 sluit inderdaad aan op de discussie die daarover in het algemeen gevoerd wordt/is, en die inderdaad nogal heel erg "Kafka" is. Met de aantekening dat NS groot voorstander is om 160 te gaan rijden op dit soort baanvakken onder het gewone ATB-regime, wilde ik het wat de Hanzelijn betreft in dit topic hierbij laten.
 

16-07-2009 12:00:52
davidov08
davidov08
We gaan inderdaad behoorlijk off-topic; is er een moderator die deze discussie kan verplaatsen naar het "Dienstregling na ingebruikname Hanzelijn" topic?

Aangezien de Hanzelijn (en Flevolijn) sowieso niet geschikt is voor >200kmh is het per definitie geen hogesnelheidslijn, het lijkt raar de Hanzelijn dan in het topic HSL materieel te bespreken.
 

16-07-2009 12:04:21
mren
mren
Quote
mdeen: .
En dan vind ik dat de lijn maar gewoon aanbesteed moet worden. Als NS niet wil, dan anderen vast wel.

De lijn is aanbesteed. Of bedoel je de exploitatie? En zou dat dan de dienst Zwolle-Lelystad worden, of wordt er zomaar even een AMvB bijgeleverd zodat deze nieuwe vervoerder ook naar Groningen of Leiden mag rijden?
 

16-07-2009 13:00:46
fff604
fff604
Waarom niet?

Het beste is als er in de toekomstige concessie "hoofdrailnet" komt te staan dat de vervoerder de infrastructuur optimaal moet benutten. Dus niet boemelen over trajecten waar miljarden in zijn gepompt door de rijksoverheid om een hogere snelheid mogelijk te maken.

Laatst bewerkt door fff604 op 16-07-2009 13:01
 

16-07-2009 13:05:13
mren
mren
Ik vraas dat we dan al snel verzanden een een semantische discussie over 'optimaal benutten'. Misschien is het wegens weerstand/electriciteitsverbruik wel logischer om 140 te rijden ipv 160. Is een halfuursdienst 's avonds en na 1 uur 's nachts niet rijden ook geen flagrante schending van het optimaal benutten?  

16-07-2009 15:00:22
davidov08
davidov08
Het energieverbruik van een normale IC-trein op 160km/h traject ligt ca. 30% hoger dan bij 140, echter, als je bedenkt dat een (volledig zitplaats bezette) VIRM 1 liter benzine-equivalent gebruikt per 158 reizigerskilometers (1 op 158 dus), en een TGV/ICE bij 300km/h 1 op 50, moet je je eerder afvragen of energieverbruik wel een nuttige afweging is.

Immers, wanneer hogere snelheid reizigers uit de auto trekt (alle IC trajecten 160 km/h zou aanzienlijke reistijdverbetering kunnen opleveren), wordt er toch aanzienlijk meer energie bespaard ondanks het hogere energieverbruik van de trein. Een gemiddelde Nederlandse auto is immers niet boven de 1:15 á 1:20 uit te branden (en dan rij je de brandstof-optimale 90km/h op de snelweg).
 

16-07-2009 15:54:48
qj7141
qj7141
Ik weet niet waar deze stelling vandaan komt, maar enige nuancering is op z'n plaats. Het verschil in reistijdverbetering tussen 140 en 160 alleen is mijns inziens NIET aanzienlijk, er is onlangs hierover een rapport verschenen. We hebben veel meer aan een stationslayout met snelle wissels (zie de verhalen van Arco) èn een snelheidsverhoging naar 160.  


16-07-2009 18:06:21
davidov08
davidov08
Uiteraard, daar ben ik het helemaal mij eens; hoeveel procent van de tijd rijdt een IC niet op zijn 'topsnelheid'? Bij grote stations, en dat zijn de meeste IC stations, wel 10-15 minuten (helft voor, helft na). Met tussenstop-tijden van ca. 20 minuten (laat staan de stoppercity's) is dat nogal wat.

Neem bijvoorbeeld de Gooilijn; Asd-Amf kan zelfs nu al redelijk concurreren met de auto. De A1 staat in de spits zo vast als een blok. Het kan echter nog beter (immers, denk aan de reistijd in navervoer). 160 rijden op (een groot deel van) de Gooilijn zou behoorlijk onverantwoord zijn; maar met een snellere nadering/vertrek vanuit Asd (pas na Muiderpoort wordt er een beetje snelheid gemaakt, tot die tijd wordt je zelfs oor de trams ingehaald) zou makkelijk een paar minuten gewonnen kunnen worden: in de richting van Ass is dat al een stuk beter. Aan de kant van Amf idemdito.

Nogmaals; we raken nogal off-topic, laten we deze zaken verder bespreken in Investeringen infrastructuur spoorwegen en Hanzelijn-topics.

Laatst bewerkt door davidov08 op 16-07-2009 18:07
 

16-07-2009 20:10:31
wouderobva
wouderobva
Om 19:10 kwam de 486 008 lang Utzl ri Wgm. En dat is wel verdomd snel na de vermelding -zie opvallende berichten 16 juli: 18:13 uit Eindhoven vertrokken - het is dus echt wel een HSL
Let wel op de foto is dit de 486008 want er zijn twee V250 in ons land. De andere gepresenteerd op 7 juli is de 486001
http://robvanderwoude654.fotopic.net/c1242581.html

Laatst bewerkt door wouderobva op 17-07-2009 07:59
 

16-07-2009 20:12:51
bjornl
bjornl
Volgens mij heb ik er vanmorgen dan een stuk of acht gezien - de 486 001 t/m 486 008. Maar ik noem ze voor het gemak maar gewoon gezamenlijk 4806  

16-07-2009 20:20:27
dh3201
dh3201
Quote
mdeen: Niet hoger dan 160 of niet hoger dan 140? Want voor 160 heb je met de huidige gang van zaken ook iets anders dan ATB nodig (op zijn minst de Thalys oplossing).

ATB-NG gaat tot 200 km/h in stappen van 10 km/h, dus 20 stappen.


Shqiperise-lopers?
 

16-07-2009 21:07:45
vinny004
vinny004
Quote
broek53: Nogmaals; ik ga dit topic geen forum laten worden voor de (wijze van) exploitatie van de Hanzelijn, noch laat ik mij verleiden om op het gehak op de NS in te gaan, als echt niet meer dan de boodschapper van wat er feitelijk gaande is.
140 of 160 sluit inderdaad aan op de discussie die daarover in het algemeen gevoerd wordt/is, en die inderdaad nogal heel erg "Kafka" is. Met de aantekening dat NS groot voorstander is om 160 te gaan rijden op dit soort baanvakken onder het gewone ATB-regime, wilde ik het wat de Hanzelijn betreft in dit topic hierbij laten.
Even wat rechtzetten: Ik wilde echt niet op de NS noch op jouw hakken. Ik "hak" alleen op de huidige gang van zaken in de spoorwereld.

Ik wil nog wel even een algemene post doen omtrent HSL-lijnen en het materieel er op in Nederland:
Wat mij betreft is de Fyra uitermate geschikt als materieel voor 'ausbaustrecken', dat wil dus zeggen: uitgebouwde baanvakken waarbij de infrastructuur geschikt gemaakt is voor 200 km/h. In mijn optiek zijn dat - naast de Hanzelijn - ook de lijn Amsterdam - Utrecht en hopelijk in de toekomst ook Amsterdam - Arnhem en Amsterdam - Eindhoven.

Dat dit 'op korte termijn' niet realiseerbaar is en dat de plannen van de NS een andere kant op gaan, dat weet ik ondertussen ook wel, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het geen goed idee is
 

16-07-2009 22:16:41
train85
train85
Heb dit vandaag pas voor het eerst gelezen. Klein berichtje over de HSL gelezen op nu.nl

UTRECHT - De Thalys, de snelle treinverbinding tussen Amsterdam en Parijs, wordt vanaf 13 december een stukje sneller.

NS Hispeed heeft donderdag besloten dat de trein vanaf die datum over de hogesnelheidslijn (HSL) kan gaan rijden.
In de praktijk betekent dit dat een ritje van Amsterdam naar Parijs voortaan drie uur en 18 minuten duurt.

Reistijd

Reizigers zijn in tweeënhalf uur tijd van Rotterdam in Parijs. De reistijd op beide trajecten wordt daarmee dik een half uur verkort.
Vanaf Amsterdam tot Rotterdam rijdt de trein met 160 kilometer per uur in plaats van maximaal 140 kilometer per uur, wat nu het geval is.
Na Rotterdam wordt de snelheid opgevoerd naar 300 kilometer per uur. Tussen Antwerpen en Brussel wordt ook 160 kilometer per uur gereden.

Laatst bewerkt door train85 op 16-07-2009 23:24, reden: Kleine aanpassing in begintekst.
 

16-07-2009 23:07:14
davidov08
davidov08
Had ik al eerder gepost in DRGL2010 topic [leek mij daar wat beter passen dan in HSL materieel] https://www.somda.nl/www/forum/6029/  

16-07-2009 23:10:43
rail4marce
rail4marce
Vandaag reed het nieuwe HSL matrieel in ieder geval gewoon weer tussen Ehv en Blerick. Zie http://www.flickr.com/photos/rail4marcel2/


Naam is rail4marcel maar dat was 1 karakter teveel bij het aanmelden :P
 

17-07-2009 07:52:00
rob46
rob46
Quote
wouderobva: Om 19:10 kwam de 486 008 lang Utzl ri Wgm. En dat is wel verdomd snel na de vermelding -zie opvallende berichten 16 juli: 18:13 uit Eindhoven vertrokken - het is dus echt wel een HSL
Let wel op de foto is dit de 486008 want er zijn twee V250 in ons land. De andere gepresenteerd op 7 juli is de 486001 En als ik goed geinformeerd ben heeft die de naam fyra
http://robvanderwoude654.fotopic.net/c1242581.html

Slecht opgelet Rob tijdens de presentatie van de Fyra, dat was stel 4806 en de bakken zijn genummerd 4806-001 t/m 008, het tweede stel is nummerloos en rijdt momenteel niet. De testritten worden dus uitgevoerd met 4806.
 

17-07-2009 09:40:15
Dre
Dre
Conclusie, je hebt, zowel bij de presentatie als bij de rit uit Ehv gewoon één en hetzelfde stel gezien (4806).  

17-07-2009 09:57:52
mdeen
mdeen
Quote
vinny004: Even wat rechtzetten: Ik wilde echt niet op de NS noch op jouw hakken. Ik "hak" alleen op de huidige gang van zaken in de spoorwereld.

Idem hier. Dat NS niet veel doet als ze niet weten of ze wel mogen rijden is te begrijpen. Het is de algemene indruk van de hele spoorsector (die dus al bij het ministerie begint) waar ik het over heb.

Verder zal ik de Hanzelijn nu ook laten rusten.
 

17-07-2009 10:49:37
rob46
rob46
Quote
Dre: Conclusie, je hebt, zowel bij de presentatie als bij de rit uit Ehv gewoon één en hetzelfde stel gezien (4806).
Juiste conclusie, vandaag kwam de 4806 overigens met +30 in Ehv. aan.
 

17-07-2009 12:08:41
wouderobva
wouderobva
Quote
rob46:
Quote
wouderobva: Om 19:10 kwam de 486 008 lang Utzl ri Wgm. En dat is wel verdomd snel na de vermelding -zie opvallende berichten 16 juli: 18:13 uit Eindhoven vertrokken - het is dus echt wel een HSL
Let wel op de foto is dit de 486008 want er zijn twee V250 in ons land. De andere gepresenteerd op 7 juli is de 486001 En als ik goed geinformeerd ben heeft die de naam fyra
http://robvanderwoude654.fotopic.net/c1242581.html

Slecht opgelet Rob tijdens de presentatie van de Fyra, dat was stel 4806 en de bakken zijn genummerd 4806-001 t/m 008, het tweede stel is nummerloos en rijdt momenteel niet. De testritten worden dus uitgevoerd met 4806.
Ja, inderdaad heb ik een tweetal zaken niet juist opgepakt.
 

17-07-2009 15:27:18
jaques
jaques
zojuist (15.27h) vertrok de Fyra uit Ehv op weg naar het noorden  

18-07-2009 08:11:56
nohab
nohab
Vanmorgen tot 7:50 op Asb gewacht, maar niets gezien. Geen ritten vandaag of in het kader van het weekend een uurtje later of zo?  

18-07-2009 09:39:30
nicospilt
nicospilt
Ik heb bij Utrecht ruim een uur vergeefs gewacht. Waarom heeft het eerste stel eigenlijk het nummer 4806 en niet 4801? Het afzonderlijk nummeren van de bakken is ook niet gebruikelijk, althans niet op deze opvallende manier. Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=upSSTbFBK9A&fmt=18

Laatst bewerkt door nicospilt op 21-07-2009 21:17
 

18-07-2009 10:55:23
Railprutse
Railprutse
Er zijn dit Weekend geen Test ritten. Het stel is niet kapot.  

18-07-2009 15:50:59
giuseppe
giuseppe
Iemand een idee hoe de testritten verlopen, zijn er veel problemen?  

18-07-2009 16:34:31
nohab
nohab
Quote
Railprutse: Er zijn dit weekend geen testritten. Het stel is niet kapot.
Wat is er dan wel aan de hand? Kennelijk ben jij op de hoogte...
 

18-07-2009 16:51:24
aarclay
aarclay
Misschien gaan ze finetunen in de werkplaats? Nieuwe verbeteringen toepassen, aan de hand van de testritten die gereden zijn?

Misschien nemen de mensen van AnsaldoBreda wel een een weekje vakantie?


Choo choo.....
 

18-07-2009 18:04:38
JeroeNL
JeroeNL
Jammer want ik wou nu de zon niet scheen andere plekken uitproberen.
Dit is een foto van vrijdag. http://www.flickr.com/photos/arnold50/3730926496/
http://www.flickr.com/photos/arnold50/sets/72157621607794118/

Laatst bewerkt door JeroeNL op 18-07-2009 18:05
 

19-07-2009 15:49:48
JeroeNL
JeroeNL
Edit Taigagaai: vragen naar dienstregelingen is verboden

Laatst bewerkt door taigagaai op 19-07-2009 16:09
 

20-07-2009 13:25:24
treintim
treintim
Als de Prio-stammen straks in september de HSL op gaan, is het de/mijn vraag wat er met de huidige Benelux-dienst gebeurd. Het lijkt mij toch dat de Prio-stammen van de Benelux dan benodigd zijn voor de HSL?
Is het dan wel zó bijzonder dat er nu een Benelux met geel-blauwe rijtuigen rondrijdt? Zal dat in de toekomst niet vaker gebeuren, omdat er extra stammen moeten komen?
Dit vermoed ik.. Misschien dat we straks wel meerdere geel/blauwe stammen krijgen...

Laatst bewerkt door treintim op 20-07-2009 13:26
 

20-07-2009 13:53:05
cuneo56
cuneo56
Nee , heel misschen nog eentje, maar meer niet.
Er waren tot voor kort 11 stammen, 8 x Benelux en 3 voor Asd- Rtd via Hsl vanaf September.Hiermee kan op beide trajecten een uur dienst gereden worden.
De bonte 12e stam is gemaakt om een reserve te hebben, die zelf alleen in Benelux in gezet kan worden.
Er is nu een nieuw idee dat het noodzakelijk maakt dat de extra stam in de omloop mee gaat draaien; dus zou een nog te maken stam die de reserve gaat vervangen wel leuk zijn , maar dat kost natuurlijk geld, en tja crisis....

Ciao.
 

20-07-2009 13:57:50
broek53
broek53
Nou: de AmRo-shuttle wordt gereden met vier stammen (drie rijdend en een op reserve/in onderhoud) en de Beneluxdienst kan het af met acht, dus daarom is er nu een twaalfde stam bij gefabriekt (dat is die bonte stam). Alleen als de BNL zowel in Amsterdam (Watergraafsmeer) als in Brussel lang gekeerd zou worden (bijvoorbeeld omdat het trekduwbedrijf definitief beëindigd wordt), is er nog een dertiende stam nodig.  

20-07-2009 14:11:19
treintim
treintim
Tjonge, de echte kenners met een hoop feiten. Dank jullie wel!  

20-07-2009 15:51:58
rick
rick
Quote
broek53: de Beneluxdienst kan het af met acht
Inclusief reservestam?
 

20-07-2009 16:01:10
broek53
broek53
Neen, exclusief. Een stam op reserve is er niet.  

21-07-2009 09:12:21
mdeen
mdeen
Maar is die 12e stam dan als reserve voor de Benelux of voor de AmRo shuttle of voor allebei?

Enig idee wat de locinzet voor beide treinen wordt? Gaat men in Amsterdam en Rotterdam omlopen met de 186 of wordt die trek-trek gereden?
 

21-07-2009 09:30:22
broek53
broek53
De 12e stam kan alleen in de Beneluxdienst (alleen al doordat hij met een Bs rijdt, die niet HSL-geschikt is). Hij vervangt een stam die wel omgeschakeld kan worden en die als vierde stam aan de AmRo-shutlle wordt toegevoegd voor onderhoud en reserve: in de AmRo rijden de stammen 4971, 4972, 4974 en 4982. Daarmee blijft de Beneluxdienst voorshands rijden met 8 stammen zonder reserve (dat is overigens al sinds onheugelijke tijden zo).
De AmRo-shuttle werkt in Rotterdam met een wisselloc en op de Watergraafsmeer wordt de loc omgereden.

Laatst bewerkt door broek53 op 21-07-2009 12:02
 

21-07-2009 18:47:16
geertw
geertw
Kan er in Rtd niet worden omgelopen in de 34 minuten keertijd (a .28, v .02)?


http://www.ovinnederland.nl/
 

21-07-2009 19:14:11
broek53
broek53
Theoretisch wel, maar rangeren onder de kap van Rotterdam, met uithalen naar de Willemstunnel, is uitermate kwetsbaar.  

30-07-2009 13:37:38
Marc-sch
Marc-sch
De treindienst over de HSL (1000-serie):
- Deze dienst wordt met rode traxxen en HST-prio's (4 stammen, waarvan 1 reserve) gereden.
- Een ticket voor deze trein is duurder dan normaal, vanwege het HSL-traject. Ook is een reservering verplicht in één tweede en één eerste klas rijtuig (achteraan de stam).

De treindienst over het reguliere spoorwegnet (9200-serie):
- Deze dienst zal worden gereden met een mix tussen de 11.8-loc's en de rode traxxen en hst-prio's. Vanaf 7 september zullen alle rode traxxen naar bovenstaande serie gaan, zal het merendeel van de dienst door de groene Cargo-traxxen reeks 2800 van de NMBS/SNCB gereden worden en zullen er nog maar 4 HLE 1100 locs meerijden (met belgische mcn'en). Vanaf 15 december zullen ook deze 11.8 loc's vervangen worden door de groene cargo-traxxen.
- Voor deze trein is géén hogere prijs, omdat ook niet over de HSL-gereden wordt.


www.spoortechniek.nl | De online spoorweg encyclopedie
 

30-07-2009 14:24:01
treintim
treintim
Tjonge, waardevolle nieuwstoevoegende informatie, dankje, want dit is toch echt iets wat niemand nog wist.

Wel neem ik aan (en hoop ik, we zien het vanzelf wel) dat vanaf 7 september de vier HLE'11-en die nog dienst blijven doen, voor de helft bestaan uit de onlangs gereviseerde HLE'11 (de 1186 en de 1184, te herkennen aan de fris nieuw geschilderde zilveren luchtroosters).

Laatst bewerkt door treintim op 30-07-2009 14:31
 

30-07-2009 17:31:03
wouderobva
wouderobva
Ik kan het toch even niet nalaten om deze foto ( http://robvanderwoude654.fotopic.net/p59933797.html ) hier te tonen. Ik hoop nog een foto te kunnen maken - LEUK TER AFSLUITING VAN .... - van een NMBS2800 en 186 en 1100.  

30-07-2009 18:08:53
treinfreak
treinfreak
Die wordt letterlijk vervangen door een 186

Laatst bewerkt door admin op 31-07-2009 18:30, reden: Onnodige quote verwijderd


wat is er leuker dan een trein? 2 treinen natuurlijk!
 

30-07-2009 21:14:03
Jeffrenzo
Jeffrenzo
Quote
Marc-sch: Ook is een reservering verplicht in één tweede en één eerste klas rijtuig (achteraan de stam).


dus stel je woont in rotterdam en je studeert in Amsterdam kan je niet me je ov kaart over de hsl?

had me al eerder afgevraagd of het mocht of niet, dit lijkt mijn vraag te beantwoorden


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

30-07-2009 21:25:44
luytjes
luytjes
Om met een normaal vervoerbewijs Asd-Rtd met de FYRA te mogen reizen betaal je een toeslag van 7,40 euro (retour dus het dubbele). Met OV-studentenkaart mag dus wel, maar je moet nog flink bijbetalen. En dat geldt ook voor het niet-HSL-traject tussen Asd en Shl %09%

Laatst bewerkt door luytjes op 30-07-2009 21:31
 

30-07-2009 22:01:58
thom
thom
Quote
Jeffrenzo:
Quote
Marc-sch: Ook is een reservering verplicht in één tweede en één eerste klas rijtuig (achteraan de stam).


dus stel je woont in rotterdam en je studeert in Amsterdam kan je niet me je ov kaart over de hsl?

had me al eerder afgevraagd of het mocht of niet, dit lijkt mijn vraag te beantwoorden

Hij zegt dat je voor één rijtuig eerste klas en één rijtuig tweede klas verplicht dient te reserveren, dus voor de rest van de rijtuigen niet.

Maar dat zegt nog steeds niks over de kaartsoort waarmee je mag reizen, dus waar jij uit op maakt dat je er met je OV kaart niet overheen mag weet ik niet.
 

30-07-2009 22:08:42
rick
rick
Quote
treintim: Tjonge, waardevolle nieuwstoevoegende informatie, dankje, want dit is toch echt iets wat niemand nog wist.
Een deel daarvan wist ik inderdaad niet dus ik ben blij dat het gemeld is.
 

30-07-2009 23:00:58
dedominee
dedominee
Quote
thom: Hij zegt dat je voor één rijtuig eerste klas en één rijtuig tweede klas verplicht dient te reserveren, dus voor de rest van de rijtuigen niet.

Maar dat zegt nog steeds niks over de kaartsoort waarmee je mag reizen, dus waar jij uit op maakt dat je er met je OV kaart niet overheen mag weet ik niet.
Uhm... de feiten:
http://www.nshispeed.nl/images/stories/pdf/tarieven.pdf

Daar staat:

Standaardtarief is het algemeen geldende NS-tarief met bijbehorende toeslag om
over de HSL-Zuid te reizen.

Wanneer u in het bezit bent van een NSVoordeelurenkaart, krijgt u bij reizen na 09u00 40% korting op het algemeen geldende NS tarief over de hele reisroute.

!!! De korting geldt niet over de toeslag. !!!

!!! De OV-Studentenkaart is geldig op de HSL-Zuid (met toeslag). !!!

Dus wat gebeurt er: eenzelfde constructie als met de ICE's. U dient gewoon toeslag te dokken. Deze toeslag is niet gebaseerd op een vaste prijs (ICE) maar op de afstand die u rijdt.

Ik het zie het nog wel gebeuren dat dit concept ook voor de ICE doorgevoerd gaat worden (dus dat het toeslagkaartje Asd - Ut goedkoper is dan Asd - Ah).

Laatst bewerkt door admin op 31-07-2009 18:31, reden: Quote ingekort
 

30-07-2009 23:24:13
keesje
keesje
Je vraagt je werkelijk af wie zin heeft om ooit voor een retourtje Asd-Rtd 2e klas nog 44 Euro (incl toeslag) te lappen...  

30-07-2009 23:37:56
mren
mren
Gemiddeld wordt een uur reistijd op 20 euro gewaardeerd dus een halfuur sneller op 10 euro.  

30-07-2009 23:49:40
bjornl
bjornl
Ik denk ook niet dat veel "gewone" mensen Asd-Rtd met de Fyra gaan doen. Wel mensen die al een NS-abonnement hebben, en verder zakenmensen (tijd is geld).  

08-08-2009 00:29:31
broek53
broek53
Planning voor de proefritten met Fyra 4806 volgende week: proefritten Helmond - Blerick v.v. dinsdag 11 t/m vrijdag 14-8. di/wo, wo/do en do/vr overnacht het stel daarbij in Eindhoven.  

08-08-2009 06:51:38
treinfan
treinfan
Begrijp ik dan goed dat de Fyra op woensdag en donderdag nog een slagje Eindhoven-Watergraafsmeer-Eindhoven maakt of blijft deze meer dan 50 uur in het zuidelijk deel van ons land?  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl