Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
05-02-2016 16:11:13
DingeZ
DingeZ
Het leek mij al sowieso de betere oplossing dan nu. Ik vind het dan ook ridicuul dat er nu een halfuur aan reistijd wordt ingeleverd alleen maar om op Gv te kunnen stoppen, terwijl Rtd - Gv een van de meest frequente en makkelijkste verbindingen van Nederland is. Daarnaast is bijna geen enkele Nederlander gebaat bij de stop op Zaventem. Die is alleen maar ingevoerd vanwege de financiële constructie rond die tunnel.  

05-02-2016 16:32:20
broek53
broek53
Zeker, dat is de ratio. Het zal veelal wel weer in de emotionele sfeer getrokken worden en dan is het overslaan van Den Haag meer dan Heel Erg en Woordbreuk en dan kan Arriva weer over een eigen verbinding met Brussel beginnen, maar goed
Overigens - om mijzelf maar even te antwoorden - het combineren van de ICdirect met de Brusselaar is strikt genomen ook niet nodig: het is een lijn met ERTMS nota bene, dus de baten van dit wondersysteem voor de treinopvolging kun je best eens benutten. M.a.w. de Brusselaar kan er in principe best bij op de HSL noordkant, al is het vlak voor of vlak achter een ICd. En tussen Asd en Shl is er in ieder geval ook al een pad, dus getalsmatig past hij daar ook.
 

05-02-2016 20:04:20
DingeZ
DingeZ
Als de 9200 gekoppeld wordt aan de 900 en er dus 1x/u Asd - Bd en 1x/u Asd - Brusz ontstaat, kunnen er in de 900 twee composities gespaard worden en in de 9200 nog één (door verkorte reistijd). Deze 18 rijtuigen zouden gebruikt kunnen worden om de overige 6 Benelux-stammen (als ik het goed heb) te verlengen naar 9 rijtuigen.  

05-02-2016 20:54:33
michaben
michaben
Uitgaande van de huidige tijdligging krijgt de 900 dan wel een lange kering in Bd, van :02 tot :57, en een korte kering in Asd zit er ook niet in. Je hebt dan 4 stammen nodig voor de 900, drie minder dan nu. Voor de 9200 zou je een stammetje minder nodig hebben, dus in totaal vier stammen minder. Daarmee kan je de Beneluxstammen elk met twee rijtuigen uitbreiden, echter volgens mij kom je A rijtuigen te kort om elke stam van twee A rijtuigen te voorzien.  


05-02-2016 21:06:06
Daan!
Daan!
Heb je ook de 2 A-rijtuigen meegenomen die nu niet ingezet gaan worden?  

05-02-2016 21:40:13
michaben
michaben
Die wel, ik was wel vergeten dat er nog enkele stammen rijden die nog 7 rijtuigen hebben. Als ik naar het materieelsamenstellingenoverzicht op somda kijk zou het met 4 stammen minder en de resterende A en BDs rijtuigen net lukken om 9-delige Beneluxstammen te vormen met elk twee A rijtuigen. Je houdt dan exact één BDs rijtuig over. Of drie rijtuigen extra voldoende is om deze twee treinen tussen Bd en Rtd samen te voegen durf ik niet te zeggen.

Laatst bewerkt door michaben op 05-02-2016 21:41
 

05-02-2016 21:41:54
MasterE
MasterE
Lekker hoor, speculaas in februari!


Mcn Asd
 

05-02-2016 21:46:13
michaben
michaben
Is een officieel advies van een consumentenorganisatie nu ook al speculaas? Of wilde je ook gewoon van je laten horen?  

05-02-2016 23:35:37
MasterE
MasterE
Het gaat uiteraard om de samenstelling van de treinen. Alles is straks 6 bakken sandwich. De Benelux met 1 A en de ICD met 2 A's.


Mcn Asd
 

06-02-2016 00:27:16
ZJ37
ZJ37
Jammer dat de AB's er niet meer zijn. Twee A's is zo overkill en 4 B's in de spits structureel te weinig.  

06-02-2016 07:22:03
R1-2010
R1-2010
Quote
MasterE (vr 05 feb 2016 23:35:37 https://www.somda.nl/forum/15278/p567691/): Het gaat uiteraard om de samenstelling van de treinen. Alles is straks 6 bakken sandwich. De Benelux met 1 A en de ICD met 2 A's.
Dan maken we er toch 7, 8 of 9 bakken van? De Den Haag-Eindhoven IC krijgt straks ook 9 bakken sandwich.

Maar doortrekken van de IC Direct zie ik er niet van komen. De stop in Den Haag is (politiek) te belangrijk. Tja.

Laatst bewerkt door R1-2010 op 06-02-2016 07:22
 

06-02-2016 08:35:39
michaben
michaben
Quote
MasterE (vr 05 feb 2016 23:35:37 https://www.somda.nl/forum/15278/p567691/): Het gaat uiteraard om de samenstelling van de treinen. Alles is straks 6 bakken sandwich.

In het voorstel van de NS ja, als je het voorstel van de Locov leest zie je dat er hiervoor minder stammen nodig zijn en die verdeling dus anders kan.
 

06-02-2016 11:51:17
Hoera63
Hoera63
Ik lees hier dat mensen de stammen willen herverdelen, maar waarom hang je de 6 bakken van de Benelux niet gewoon aan de IC-Direct? Dan kan je ze in Breda gewoon overnemen door een loc tegen de andere kant van de trein te zetten en met 6 bakken door te rijden. Op de terugweg krijg je wel een rangeerpuzzel, maar ook daar kan ongetwijfeld iets op gevonden worden.  

06-02-2016 12:12:03
PimTH
PimTH
Je zit dan wel met de eindrijtuigen. Ik vraag me af of je meerdere eindrijtuigen in één stam kan hebben.  

06-02-2016 12:45:51
maurits
maurits
De vraag is meer: Staat de techniek in het belang van een goede verbinding of verhindert technisch geneuzel het rijden van een goede verbinding?

Als je een doorgaande snelle IC-Direct A'dam-R'dam-Antwerpen-Brussel laat rijden kun je 12 bakken ICR met een Traxx aan weerzijden gemakkelijk vol krijgen en hoef je niet moeilijk te doen met splitsen, omlopen en eindrijtuigen...


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

06-02-2016 15:29:17
lex_t
lex_t
Ik moet opeens weer even aan de trek-duw benelux uit de jaren '70 denken. Reeks 25.5, Belgische zijgang-A en AB, 3 plan W's en een plan D. Dat dat zomaar kon..  

06-02-2016 18:35:18
cuneo56
cuneo56
Nou, zo maar. Er was niet voor niets de regel dat de WRDs altijd voorop naar Antwerpen moest rijden  

06-02-2016 18:44:44
broek53
broek53
Kip of ei: bij mijn beste weten liep de WRDs aan die kant vanwege het onderhoud in de Zaanstraat. Dat onderhoud was ook de reden om de plan W's achter de WRDs te groeperen. Zo kon het NL-deel direct de los in en het B-deel incl loc buiten blijven. Maar een technische reden zat er dus niet achter.

Laatst bewerkt door broek53 op 06-02-2016 19:34
 

06-02-2016 23:09:23
thom
thom
Quote
maurits (za 06 feb 2016 12:45:51 https://www.somda.nl/forum/15278/p567733/): De vraag is meer: Staat de techniek in het belang van een goede verbinding of verhindert technisch geneuzel het rijden van een goede verbinding?

Nouja, het is wel handig dat het deursysteem gewoon blijft werken en dat zal niet ontworpen zijn op 4 eindrijtuigen en 4 Traxxen in een trein...
 

17-02-2016 09:18:12
bond
bond
Na vandaag wordt het allemaal veel beter ("alleen aan de wind kunnen we niets doen"):
http://nieuws.ns.nl/intercity-direct-na-frequentieverhoging-volgt-prestatieverbetering/
 

17-02-2016 14:18:49
ZJ37
ZJ37
Gelukkig. Ik mis alleen het meteen stilleggen van de gehele HSL als er een hondendrol op het spoor ligt. Zou daar nog iets aan gedaan worden?  

17-02-2016 14:28:58
b2py
b2py
Het was toch eerst beter en dan meer? Of is dit een andersomliner?

Quote
ZJ37 (wo 17 feb 2016 14:18:49 https://www.somda.nl/forum/15278/p568839/): Gelukkig. Ik mis alleen het meteen stilleggen van de gehele HSL als er een hondendrol op het spoor ligt. Zou daar nog iets aan gedaan worden?

Deze reactie getuigt wel dat je het artikel in ieder geval niet gelezen hebt.

Laatst bewerkt door b2py op 17-02-2016 14:38
 

17-02-2016 15:08:15
ZJ37
ZJ37
Jawel, de incidentenbestrijding beter organiseren. Maar het snel oplossen van een incident zegt nog niks over de regelgeving om treindiensten te moeten staken om het minste en geringste.  

17-02-2016 15:39:36
treinfan
treinfan
Ook prachtig de zin "NS wil de verwijtbare uitval van treinen voor het einde van dit jaar halveren." in het artikel. Aan treinen die zonder legitieme reden uitvallen, willen ze dus niets doen%08%  

17-02-2016 16:11:20
bond
bond
De brug en de wind, het niet meetellen van uitgevallen treinen in punctualiteitscijfers, MAT64 en volle treinen zijn enkele onderwerpen in het AO van de TK-Cie I&M over het spoor. Nu te bekijken op: http://www.tweedekamer.nl/vergaderingen/livedebat/groen-van-prinstererzaal  

17-02-2016 18:51:43
thom
thom
Quote
treinfan (wo 17 feb 2016 15:39:36 https://www.somda.nl/forum/15278/p568851/): Ook prachtig de zin "NS wil de verwijtbare uitval van treinen voor het einde van dit jaar halveren." in het artikel. Aan treinen die zonder legitieme reden uitvallen, willen ze dus niets doen%08%

Nee, de 'niet verwijtbare uitval van treinen', dus niet uitval die ontstaat als de spoorbeheerder de hele tent platlegt....

Laatst bewerkt door thom op 17-02-2016 18:52
 

17-02-2016 21:23:41
sfj
In het huidige model kan NS er idd weinig aan doen als ProRail de boel weer eens platgooit. Dat valt NS niet te verwijten, hooguit degene die dat hele idee van marktwerking en opsplitsing van de verschillende takken van een spoorbedrijf ooit bedacht heeft.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

17-02-2016 21:26:43
gose91
gose91
De ProRail van de HSL heet anders, toch? Niet dat het voor het verhaal wat uitmaakt.  

17-02-2016 21:41:21
cuneo56
cuneo56
Prorail gaat wat betreft de verkeersleiding en calamiteiten organisatie gewoon ook over de HSL.
Over de Infra gaat het ITMC van het bedrijf dat de infra onderhoud , Infraspeed.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-02-2016 21:48:19
AlexNL
AlexNL
Quote
bond (wo 17 feb 2016 09:18:12 https://www.somda.nl/forum/15278/p568803/): Na vandaag wordt het allemaal veel beter ("alleen aan de wind kunnen we niets doen"):
http://nieuws.ns.nl/intercity-direct-na-frequentieverhoging-volgt-prestatieverbetering/


Wat leuk, alweer een nieuwe verpakking voor dezelfde loze beloftes die we al jaren mogen aanhoren. Waarom zou NS in een half jaar nu ineens wel kunnen leveren wat ze in de afgelopen 6,5 jaar nog niet is gelukt?

Ook mooi hoe de schuld op subtiele wijze in de schoenen van het rijdend personeel en het onderhoudspersoneel wordt geschoven, met zinsnedes als 'met als doel de fijne kneepjes te leren van het rijden op de HSL' en 'extra capaciteit aan hoogopgeleide technici'.
 

18-02-2016 07:03:59
phantom
phantom
extra capaciteit aan hoogopgeleide technici ?
Word daar dan mee gezegd dat ze of te weinig mensen hebben of dat het tecnisch personeel nu te dom is ?%03%
Afijn in beide gevallen is dat dan een gevolg van tekortkomingen door NS/Prorail aan de hand van al het wegbezuinigen wat men al jaren deed en nog steeds doet.
En wat betreft die beloftes,belofte maakt schuld,als ze de "schuld" die ze nu hebben opgebouwd richting de maatschappij zouden moeten gaan uitbetalen in euro's,dan rijden er volgende maand enkel nog rail fietsen over t spoor %08%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

18-02-2016 09:22:42
gose91
gose91
Quote
phantom (do 18 feb 2016 07:03:59 https://www.somda.nl/forum/15278/p568935/): extra capaciteit aan hoogopgeleide technici ?
Word daar dan mee gezegd dat ze of te weinig mensen hebben of dat het tecnisch personeel nu te dom is ?%03

Het komt ook over als "we trekken even een blik technici extra open". Binnen dat halve jaar zijn die net een beetje ingewerkt in de problematiek...
 

18-02-2016 09:42:47
thom
thom
Of ronden die juist hun opleidingen af en komen die nu beschikbaar. Dat men het nu roept wil niet zeggen dat ze er ook nu pas mee begonnen zijn, dat kan best al langer spelen...  

17-03-2016 15:01:02
Daan!
Daan!
In opdracht van de Hogeschool van Amsterdam doe ik onderzoek naar de windgevoeligheid van de Moerdijkbrug. Het doel is om een oplossing te vinden en de uitval van het aantal treinen te doen verminderen.

Ik vroeg me daarom af waarom treinen niet met aangepaste snelheid over de Moerdijkbrug kunnen. Kan iemand mij daarop antwoord geven?

In een artikel van http://www.treinreiziger.nl/userfiles/image/artikel/pdf/WindHSL.pdf las ik dat treinen hun kop kunnen worden opgetild en daardoor kunnen ontsporen.
Weet iemand of dit alleen het geval is, of kunnen treinen ook letterlijk omver worden geblazen?
 

17-03-2016 15:05:48
VIRMm1
VIRMm1
Nu kan ik het filmpje zo gauw niet meer vinden, maar ergens op YouTube staat een filmpje van een goederentrein die over een brug rijdt (in de VS als ik me niet vergis) en die door de harde wind van die brug wordt geblazen.

Het kan dus wel degelijk, alleen vraag ik me af in hoeverre dat bij een reizigerstrein ook kan gebeuren.
 

17-03-2016 15:11:12
Jan-Mark
Jan-Mark
https://www.youtube.com/watch?v=PgTnps8qdAE  

17-03-2016 15:45:59
bacr
bacr
Het staat me bij dat het niet persé het van de brug afblazen van de treinen is, maar dat er (ook) een gevaar is van de bovenleiding die door te harde rukwinden teveel heen en weer waait, met als gevolg dat de stroomafnemer in de bovenleiding verstrikt raakt.

Correct me if I'm wrong.
 

17-03-2016 15:49:14
dh3201
dh3201
Dat belooft wat voor de toekomstige elektrificatie van de vogelvluchtlijn. Op de Fehmarnsundbrücke kan het ook behoorlijk waaien.


Shqiperise-lopers?
 

17-03-2016 15:50:49
mdj
mdj
Quote
Daan! (do 17 mrt 2016 15:01:02 https://www.somda.nl/forum/15278/p571772/): In opdracht van de Hogeschool van Amsterdam doe ik onderzoek naar de windgevoeligheid van de Moerdijkbrug. Het doel is om een oplossing te vinden en de uitval van het aantal treinen te doen verminderen.


Misschien is het handig om je studie te vermelden: verschillende diciplines zullen een andere oplossing vinden:
-een werktuigbouwkundige zal meer focus leggen op bijvoorbeeld de bovenleiding (zwaarder uitvoeren),
-een civieler (meer beton),
-een bedrijfskundige (het gaat mij zoveel kosten in zoveel jaar, wat zijn de opbrengsten),
-een risicomanagement (risico=kans*gevolg)


Bij twijfel: gebruik beton.
 

17-03-2016 15:52:46
broek53
broek53
Quote
bacr (do 17 mrt 2016 15:45:59 https://www.somda.nl/forum/15278/p571776/): Het staat me bij dat het niet persé het van de brug afblazen van de treinen is, maar dat er (ook) een gevaar is van de bovenleiding die door te harde rukwinden teveel heen en weer waait, met als gevolg dat de stroomafnemer in de bovenleiding verstrikt raakt.

Correct me if I'm wrong.
Het is zelfs de enige kwestie. Dat treinen van de rails geblazen zouden worden bij een briesje windkracht 8 is (uiteraard) flauwekul.
 

17-03-2016 15:53:23
stefanvw14
stefanvw14
Maak de brug overdekt(Conform het netkousviaduct in Den Haag of de overkapping van Assh)  

17-03-2016 16:12:58
sjoerd
sjoerd
Quote
broek53 (do 17 mrt 2016 15:52:46 https://www.somda.nl/forum/15278/p571779/):
Quote
bacr (do 17 mrt 2016 15:45:59 https://www.somda.nl/forum/15278/p571776/): Het staat me bij dat het niet persé het van de brug afblazen van de treinen is, maar dat er (ook) een gevaar is van de bovenleiding die door te harde rukwinden teveel heen en weer waait, met als gevolg dat de stroomafnemer in de bovenleiding verstrikt raakt.
Correct me if I'm wrong.
Het is zelfs de enige kwestie. Dat treinen van de rails geblazen zouden worden bij een briesje windkracht 8 is (uiteraard) flauwekul.

Broek, was het niet ook zo dat het contact met de stroomafnemers met de dansende en zwiepende bovenleiding het elektrische contact teveel dreigde te verstoren, nog voor er verstrikking kon plaatsvinden?
 

17-03-2016 16:15:04
Daan!
Daan!
Broek53,

Heb je daar een bron van? Hoewel ik je hoog heb zitten, komt Broek53 op Somda.nl niet erg sterk over.

Ik zal her vanavond opzoeken maar treinreiziger sprak toch echt over een kopbak die opgetild zou kunnen worden waardoor de trein uiteindelijk ontspoort.
 

17-03-2016 16:20:35
sjoerd
sjoerd
Je kent de bronnen van Treinreiziger niet, Daan, en ook niet van anderen die hier bijdragen leveren.

Laatst bewerkt door sjoerd op 17-03-2016 16:34
 

17-03-2016 16:32:57
SchuurB
SchuurB
Het gaat om bronvermelding in een scriptie; gebruiker X van internetforum Somda als bron wordt door een begeleider niet geaccepteerd.  

17-03-2016 16:33:56
Daan!
Daan!
Ja dat snap ik allemaal wel, maar zo werkt het (soms helaas) niet in een onderzoek. Of ze nou gelijk hebben of niet. Ik kan niet aankomen met ze hebben 9/10 gelijk gehad of kreten als ik weet dat ze gelijk hebben.  

17-03-2016 16:36:06
mtlx
mtlx
Quote
Daan! (do 17 mrt 2016 15:01:02 https://www.somda.nl/forum/15278/p571772/): In opdracht van de Hogeschool van Amsterdam doe ik onderzoek naar de windgevoeligheid van de Moerdijkbrug. Het doel is om een oplossing te vinden en de uitval van het aantal treinen te doen verminderen.

Ik vroeg me daarom af waarom treinen niet met aangepaste snelheid over de Moerdijkbrug kunnen. Kan iemand mij daarop antwoord geven?

In een artikel van http://www.treinreiziger.nl/userfiles/image/artikel/pdf/WindHSL.pdf las ik dat treinen hun kop kunnen worden opgetild en daardoor kunnen ontsporen.
Weet iemand of dit alleen het geval is, of kunnen treinen ook letterlijk omver worden geblazen?

Treinen gaan in eerste instantie ook met aangepaste snelheid over de moerdijkbrug.
Snelheden: 300 (normale situatie), 220, 160, 80 en 0.
Bij 160 km/u wordt er op de moerdijkbrug over de windkracht 11 (!) gemeten. Bij windkracht 12 of hoger wordt het treinverkeer stilgelegd.
 

17-03-2016 16:44:10
sjoerd
sjoerd
Het is ook nooit verboden om zelf na te denken. Er zijn vele hooggelegen bruggen in ons land, waarvan een flink aantal met aanbruggen waarop geen windverband staat (stalen opbouw). Is op die aanbruggen ooit al eens een trein (deel) ontspoord wegens sterke zijwind? Nog geen lege goederenwagen. Om te voorkomen dat er weer iemand zegt dat je die niet kunt vergelijken: dat kan nu juist wel:
Ja, die andere bruggen liggen niet over zo'n breed water, ze liggen meer landinwaarts, ze zijn niet zo hoog als de HSL-brug, men rijdt er niet zo snel overheen. Ja, allemaal waar, maar een omgewaaide trein is nog nooit vertoond. Wel een weggewaaide wagen die in een vaart kukelde omdat hij vaart kreeg. Je kunt zelfs uitrekenen dat dat niet het gevaar is met de winddruk per m2.
 

17-03-2016 20:07:15
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
Daan! (do 17 mrt 2016 16:15:04 https://www.somda.nl/forum/15278/p571784/): Broek53,

Heb je daar een bron van? Hoewel ik je hoog heb zitten, komt Broek53 op Somda.nl niet erg sterk over.

Ik zal her vanavond opzoeken maar treinreiziger sprak toch echt over een kopbak die opgetild zou kunnen worden waardoor de trein uiteindelijk ontspoort.


Je moest is beter weten, als er iemand hier verstand van zaken heeft is hij het wel...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

17-03-2016 20:25:12
Dennis1977
Dennis1977
Dat Daan deze woorden hier durft uit te spreken over een persoon die louter nuttige bijdragen levert op dit forum!  

17-03-2016 20:29:03
mvboetzela
mvboetzela
Volgens mij lees je de reactie van Daan niet helemaal correct. Broek53 is inderdaad een zeer deskundig en gewaardeerd forumlid, maar in een wetenschappelijk onderzoek staat de bronvermelding "aldus Broek53 op www.somda.nl" nou eenmaal niet zo wetenschappelijk. Dat heeft niets met de persoon te maken.

Laatst bewerkt door mvboetzela op 17-03-2016 20:29
 

17-03-2016 20:30:52
Daan!
Daan!
Precies  

17-03-2016 20:31:43
broek53
broek53
Niet zo verontwaardigd, heren😊. Jullie lezen het volgens mij verkeerd: Daan bedoelt dat "pietje puk op Somda" geen sterke bronvermelding in zijn geschrift zou zijn.  

17-03-2016 20:39:40
Daan!
Daan!
Klopt inderdaad Broek. Fijn dat we elkaar begrijpen.  


17-03-2016 20:44:25
BGM104
BGM104
Quote
mtlx (do 17 mrt 2016 16:36:06 https://www.somda.nl/forum/15278/p571792/):
Snelheden: 300 (normale situatie), 220, 160, 80 en 0.
Bij 160 km/u wordt er op de moerdijkbrug over de windkracht 11 (!) gemeten. Bij windkracht 12 of hoger wordt het treinverkeer stilgelegd.

Dat is wel een erg lokale orkaan dan die meerdere keren per jaar genadeloos toeslaat.
 

17-03-2016 22:07:07
Z2N
Z2N
Wat ik mis bij de HSL-brug over het Hollandsch Diep, is zoiets simpels als een windgeleidend scherm. In Zuid-Frankrijk kan het door de mistral-wind hard waaien (boven de 100 km/h), en daar zijn in de viaducten van de LGV Méditerannée schermen aan de zijkanten van de viaducten verwerkt, die ervoor zorgen dat in ieder geval de wielen geen invloed hebben van de wind (deze blijven onder de hoogte van de schermen). En zelfs bij de hardste mistral zijn er daar geen grote vertragingen of baanvakstremmingen. De HSL-brug over het Hollandsch Diep heeft alleen maar hekjes, en hier zijn er wel problemen met harde wind. Ligt het dan aan mij, of ligt daar deels het probleem?

Laatst bewerkt door Z2N op 17-03-2016 22:07
 

17-03-2016 22:08:28
ZJ37
ZJ37
Kennelijk zijn er wel gradaties in het gebruik van de Moerdijkbrug bij diverse windsnelheden. Soms wordt er helemaal niet gereden en laatst werd over de gehele zuidsectie ongelooflijk onzinnig 80 km/u gereden.  

17-03-2016 23:06:12
pjkleton
pjkleton
Zou het de moeite waard zijn eens te gaan denken over een aangepaste bvl ophanging ,beter gezegd een zijwaartse begrenzing bij harde zijwind?
Ik dacht trouwens dat de DB ook wel problemen heeft met sterke zijwind op hoge viadukten die een dal oversteken.
Vr gr, Peter
 

17-03-2016 23:16:48
Daan!
Daan!
Z2N,
Heb je daar toevallig een goede foto van? Ik heb vanmiddag al even zitten googlen, maar dat levert geen gedetailleerde foto's op.

Overigens, hoeveel last hebben de Shinkansen of andere Japanse treinen last van de wind. Die hebben een andere kopvorm en de draaistellen zijn afgedekt. Zou het daardoor kunnen dat er meer downforce is en dat de wind minder invloed heeft op de draaistellen?
 

18-03-2016 00:03:02
sjoerd
sjoerd
Quote
pjkleton (do 17 mrt 2016 23:06:12 https://www.somda.nl/forum/15278/p571844/): Zou het de moeite waard zijn eens te gaan denken over een aangepaste bvl ophanging ,beter gezegd een zijwaartse begrenzing bij harde zijwind?
Ik dacht trouwens dat de DB ook wel problemen heeft met sterke zijwind op hoge viadukten die een dal oversteken.
Vr gr, Peter

De zijwaartse begrenzing is door de zijwaartsen (oftewel pijpen) die de rijdraad tegen zijwaarts bewegen vasthouden tamelijk goed begrensd. Boven recht spoor is deze vasthouding zig-zag om de sleepstukken van de stroomafnemer tegen groefvorming en verhitting te beschermen. Bovendien staat de HSL-rijdraad onder een hogere trekspanning dan de dubbele rijdraden van het gewone net. Het probleem is het opwaartse dansen, als gevolg van de sterke wind, dat over slechts enkele centimeters hoogte al het contact met de stroomafnemers onderbreekt. Dit heeft vonkvorming en wellicht draadbreuk tot gevolg. De zijwaartsen houden de opwaartse beweging namelijk niet tegen. De rijdraad is immers vrij opgehangen aan de hangdraad. De zijwaartse kan omhoog veren om de opdruk van de stroomafnemer te kunnen opvangen.
 

18-03-2016 00:16:57
AlexNL
AlexNL
Zou het niet voldoende zijn als een machinist de stroomafnemer laat zakken bij het oprijden van de HSL? Als een trein aan volle snelheid over de HSL heeft gereden tussen Barendrecht en de tunnelingang, dan zou hij nog wel genoeg momentum moeten hebben om de brug te kunnen passeren.

Of zit het probleem ergens anders: danst de bovenleiding zo hard dat er kans is op overslag op de bakken?
 

18-03-2016 00:36:44
Z2N
Z2N
Quote
Daan! (do 17 mrt 2016 23:16:48 https://www.somda.nl/forum/15278/p571845/): Z2N,
Heb je daar toevallig een goede foto van? Ik heb vanmiddag al even zitten googlen, maar dat levert geen gedetailleerde foto's op.


Van het viaduc de Ventabren:
http://lgv2030.free.fr/pictures/vernegues5.jpg
http://lgv2030.free.fr/pictures/ventabren3.jpg

Als je op deze video kijkt tussen 16:10 en 34:30 kun je zien dat alle bruggen en viaducten op de route van schermen voorzien zijn:
https://www.youtube.com/watch?v=u-akr1V249Y

En terug in Holland:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b7/Brug_Hollandsch_Diep.jpg
 

18-03-2016 07:33:58
Dead_Devil
Dead_Devil
Op de moerdijkbruh liggen de dporen in beton met verhoogde randen als ze die nou hoger hadden gemaakt had je het zelfde effect gehaf als de windschermen... Maar waarschijnlijk gaat de ontwerper van de brug dan klagen? Dus idd iets om die wind opwaards te sturen of misschien nog wel beter wat al is genoemd overkappen. Er is ruimte zat... Het enigste probleem wat je dan weer hebt is dat je luchtdruk opbouwd. Dus moeten er aan de stukken en begin stukken ontluchtings gaten komen  

18-03-2016 07:37:33
waalkade
waalkade
Op de brugvleugels van een groot schip monteert men soms een soort spoilers.
Die buigen de wind af, zodat je op de brugvleugel een soort windstilte krijgt.
 

18-03-2016 09:08:33
b2py
b2py
Leest niemand wat er gezegd wordt? Hierboven wordt door Broek gemeld dat de enige reden dat ze langzamer moeten rijden is dat de bovenleiding gaat dansen door de wind..  

18-03-2016 09:24:26
R1-2010
R1-2010
Is een vaste bovenleiding ipv een kabel geen optie? Geen idee of dat gaat met 300 km/h. Of 3 x zoveel masten. Tom Poes, verzin een list!  

18-03-2016 11:55:55
b2py
b2py
Pantograaf strijken en rollen, met 160 red je het eind van de brug wel.  

18-03-2016 12:09:46
MasterE
MasterE
Daar zit het hem allemaal niet in, men is echt bang dat we van de brug waaien.


Mcn Asd
 

18-03-2016 12:48:55
daniel81
daniel81
Wild idee: zet vlak voor zo'n storm eens een buitendienst gestelde mat'64 op de brug en kijk dan wat er echt gebeurt ipv al die ongefundeerde bangmakerij %06%  

18-03-2016 13:00:28
AgentX
AgentX
Geeneens een slecht idee, enige is dat de invloed van wind op een trein op die brug nogal verschilt wanneer die trein stilstaat versus wanneer die 300 of 160 km/h rijdt.  

18-03-2016 14:52:46
MasterE
MasterE
Als gevolg van berekeningen blijkt dat het kan, dus gaat de snelheid in stappen naar beneden tot 0 km/h. Er is een keuze gemaakt ervan uitgaande dat het weinig tot niet voor zou komen om te kiezen voor een verlaging van de snelheid op het gehele zuidelijke deel. Nu blijkt dat dat niet echt een handig besluit is geweest. Er wordt gewerkt aan een oplossing waar ik verder niet over kan en wil uitwijden, maar deze oplossing kost tijd en geld.


Mcn Asd
 

18-03-2016 17:11:09
bond
bond
Is die mogelijke oplossing voor een publiek gefinancierd civiel object zo'n geheim?  

18-03-2016 17:18:53
AgentX
AgentX
Ik ken er het fijne niet van, maar wellicht is het nog geheim omdat er nog aan gewerkt wordt.  

18-03-2016 19:41:00
MasterE
MasterE
Niet geheim, maar zoals gezegd er wordt nog aan gewerkt.  

19-03-2016 09:10:45
phantom
phantom
Vraag me dan wel af hoe je dit moet lezen/interpreteren.
Geheim omdat men een product aan het ontwikkelen is dat zonder patent door iedereen gejat gaat worden omdat het revolutionair is ?
Geheim vanwege vrees voor aanbestedings concurrentie ?
Geheim omdat dit weer zoveel miljoen gaat kosten en men bang is dat dan de stekker eruit getrokken word ?

Kortom kies er maar 1 ?
In het geval de 1ste optie dan snap ik het,in beide andere gevallen zie ik niet in waarom het geheim moet blijven.
Als bij nr 2 alles fair verloopt tenminste,may the best men win.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

19-03-2016 10:41:46
279
279
we kunnen natuurlijk ook gewoon even afwachten.....  

19-03-2016 11:28:54
sjoerd
sjoerd
Nieuwsgierigheid is goed, maar dat je iets wilt weten voor het bekend is, wordt vragen om speculaas zoals dat hier inmiddels is gaan heten. En speculaas is bijna niet uit te roeien. Hele verhalen en complotten zijn een niet weg te poetsen eigen leven gaan leiden. Het lijkt af en toe net de vaderlandse pers.  

19-03-2016 14:09:22
ZJ37
ZJ37
Dan blijf ik me nog steeds afvragen: In welk scenario mogen treinen met maximaal 80 km/u rijden over de Moerdijkbrug (en de rest van de zuidsectie)? Is dat vanwege de wind of andere oorzaken?  

19-03-2016 18:20:13
sjoerd
sjoerd
Nieuwsgierigheid tekent de ware wetenschapper. En die maken wel voorspellingen, maar wachten noodgedwongen op hun eigen resultaten en die van anderen.  

22-03-2016 09:37:30
Daan!
Daan!
Is er iemand die iets kan vertellen over de aerodynamica van de Shinkansen mbt windsnelheden?  

22-03-2016 10:04:29
b2py
b2py
Even op Sciencedirect of Scopus zoeken  

22-03-2016 12:01:38
SomdaSpott
SomdaSpott
Heb even lopen zoeken, maar kon het helaas niet vinden.  

22-03-2016 12:05:47
sjoerd
sjoerd
Vaak is er wel info over de wijze waarop de kop is vormgegeven, gezien het doel van de trein: hoge snelheidsvervoer. Maar in het ontwerp wordt de zijkant niet aangepast om zijwindgevoeligheid te verminderen. Wel worden er schortplaten aangebracht, vroeger volledig aan de onderzijde, nu om een ander doel te dienen, aan de bovenzijde omdat daar apparatuur staat. Je kunt je voorstellen dat een Thalys minder gevoelig is omdat deze in totaal lager is dan een conventionele trein. Ook Talgo's zijn lager.
Overigens zijn er wel artikelen over zijwindgevoeligheid te vinden, waarvan de belangrijkste uit 2010 stammen. Niet om nieuwe fabels in de wereld te helpen, maar wel om volledig te zijn: er blijkt wel degelijk gevaar van zijwind uit. De wielen van treinen zijn conisch, de spoorstaven staan in een zelfde helling naar binnen toe, waardoor de trein in recht spoor, even zonder vetergang gerekend, naar het midden zakt. Daardoor zouden de wielflenzen de rails normaal niet behoeven te raken. Dat verhoogt namelijk sterk de rijweerstand. Ook kan een wielflens opklimmen op een spoorstaaf. Dat gebeurt soms in bogen, waaruit ontsporing volgt, maar kan ook gebeuren bij sterke zijdelingse winddruk. Als niet alle assen ontsporen ontstaat er verschil in rijweerstand en daardoor snelheid waardoor een trein gaat scharen. Dat wil je niet hebben, en zeker niet op een brug. Ik heb hier geen bron, maar zal deze later vandaag toevoegen.
 

22-03-2016 12:10:59
b2py
b2py
Quote
SomdaSpott (di 22 mrt 2016 12:01:38 https://www.somda.nl/forum/15278/p572263/): Heb even lopen zoeken, maar kon het helaas niet vinden.

Eerste resultaat waar ik op zoek, schaalmodel 1:8 van een HST in windbelasting: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0167610516301222

Laatst bewerkt door b2py op 22-03-2016 12:11
 

09-04-2016 15:55:58
Daan!
Daan!
http://www.telegraaf.nl/binnenland/25569209/__Uitgelekt__NS_krijgt_laatste_kans_op_HSL__.html

-NS krijgt volgens bronnen een laatste kans op de HSL.
-Prorail wordt misschien onder IenM ondergebraht.
-Kabinet denkt na over de inrichting van het spoor, waarbij zowel gekeken wordt al het vervoer weer onder te brengen bij NS tot alles openbaar aanbesteden.

Laatst bewerkt door Daan! op 09-04-2016 16:19
 

09-04-2016 16:06:35
moderator
Moderator
moderator
Graag in het vervolg even een toelichting bij de link vermelden. Alvast bedankt.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

09-04-2016 20:59:33
ZJ37
ZJ37
Quote
Daan! (za 09 apr 2016 15:55:58 https://www.somda.nl/forum/15278/p574528/): http://www.telegraaf.nl/binnenland/25569209/__Uitgelekt__NS_krijgt_laatste_kans_op_HSL__.html

-NS krijgt volgens bronnen een laatste kans op de HSL.
-Prorail wordt misschien onder IenM ondergebraht.
-Kabinet denkt na over de inrichting van het spoor, waarbij zowel gekeken wordt al het vervoer weer onder te brengen bij NS tot alles openbaar aanbesteden.
Tjonge, nadenken over zaken die ze 20 jaar geleden bewust zelf verzonnen hebben. Het kost wat tijd, maar dan landt het ook in Den Haag...
 

10-04-2016 09:20:44
broek53
broek53
Als je de geschiedenisboeken leest, valt het extra op dat het Rijk al anderhalve eeuw zich beurtelings geroepen voelt het spoorwegwezen fundamenteel te reorganiseren om zich er daarna niet meer mee te hoeven bemoeien. Dat eerste gebeurt elke paar decennia, dat laatste mislukt dus steeds 😎.

Laatst bewerkt door broek53 op 10-04-2016 09:21
 

10-04-2016 09:42:37
traxx2016
traxx2016
Ik denk dat de NS echt moet vrezen voor zijn bestaan, er zijn politieke partijen die van de NS af willen, dat zijn o.a. cda en vvd. We moeten vrezen dat de NS de komende 10 jaar zijn laatste periode is in gegaan. Het spoor zal aanbesteed worden en dat zal in handen vallen van duitsers en de fransen. Verder moeten we niet raar op kjjken als de Hsl lijn binnen 2 jaar al word afgenomen. Ik snap ook niet dat de ns niet gewoon een paar ice koopt ipv al die traxxen.  

10-04-2016 10:18:32
Daan!
Daan!
Na jouw verhaal gelezen te hebben, denk ik alleen maar: waarom en op basis van wat, zeg je dit?  

10-04-2016 10:29:01
traxx2016
traxx2016
Dat is heel simpel, ik volg de politiek al jaren op de voet. De vvd wil alleen maar meer marktwerking en cda is 100% antie ns. En dat de kabinet de 4 opties wil uitzoeken beloofd weinig goeds. Ze nemen alle aanbevolen punten van de enquête over. Als de kabinet ervoor kiest om ee hoofdrail op te knippen en aantebesteden dan is het einde verhaal van de ns, ze kunnen nooit op tegen die grote reuzen uit Duitsland en Frankrijk, en misschien gooit de kabinet de ns wel op de beurs.  

10-04-2016 10:33:25
PimTH
PimTH
De NS is al naar de beurs gegaan: de staat heeft alleen alle aandelen.  

10-04-2016 10:45:26
Z2N
Z2N
Alleen al door de spelling wordt dit natuurlijk een onwaarschijnlijk verhaal.

Vergeet niet dat NS heel veel geld oplevert voor de staat in Dividend, en een beetje partij is hier ook van op de hoogte. Dat is de voornaamste reden waarom niemand eigenlijk van NS af wil: het levert geld op, je houdt maximale controle en door te dreigen met privatisering krijg je NS al een stuk efficiënter. Het feit is dat NS een stuk beter is gaan werken in de afgelopen jaren, meer treinen, meer reizigers, meer punctualiteit en meer winst. Het HSL-dossier en de soap rond de OV-studentenkaart hebben echter geleid tot problemen binnen het bedrijf, en beiden zijn direct te herleiden naar de politiek. Ook NS heeft wel fouten gemaakt, maar die wegen uiteindelijk niet op tegen het paardenmiddel privatisering.
 

10-04-2016 10:48:56
phantom
phantom
Er zijn er hier meer die al jaren de politiek (argwanend) volgen,en waarom zou het slecht zijn dat het kabinet nu dingen gaat onderzoeken ?
Ze hadden dit soort dingen al jaren eerder moeten onderzoeken en de beste ook werkelijk toepassen,enkel onderzoeken zet ook geen zoden aan de dijk.
NS is al een eeuwigheid degen met het alleen recht op het hoofdspoornet hier in NL en heeft nooit bang hoeven te zijn voor concurrentie en deed daarom maar wat men leuk vond om vervolgens lui achterover in de stoel te gaan zitten met de portemonnee open om te cashen.
Meer dan een "foei"heeft NS nooit gehad van de regering.
Ik snap eerlijk gezegd niet eens dat de regering NS nog een schot geeft op het rijden van treinen op de HSL,laat staan dat men toestaat dat er geen HSL treinen zullen gaan rijden maar normaal materiaal.
Typisch geval van iets speciaals maken en dan het niet ten volle gebruiken %03%
(ow trouwens das waar ook, het is niet "de kabinet" )


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

10-04-2016 11:19:51
thom
thom
Je kunt morgen wel stoppen met de NS, maar dan rijdt er helemaal geen enkele trein meer. Daarnaast zal elk andere vervoerder ook het probleem hebben van een levertijd met het bestellen van materieel...  

10-04-2016 11:53:40
broek53
broek53
Dat is wel een heel rechtlijnige vertaling van "ophouden met de NS". Natuurlijk komt er geen verandering die van de ene dag op de andere doorgevoerd wordt; dat is een proces van jaren.  

10-04-2016 11:55:23
broek53
broek53
Quote
PimTH (zo 10 apr 2016 10:33:25 https://www.somda.nl/forum/15278/p574588/): De NS is al naar de beurs gegaan: de staat heeft alleen alle aandelen.
De NS is nog nooit op de beurs geweest.
 

10-04-2016 12:47:31
traxx2016
traxx2016
NS maakt zeker ook fouten, als ze de HSL kwijt raken is dit helemaal hun eigen schuld. Het negeren van de opdracht / concessie HSL is toch wel kwalijk, in de concessie staat toch dat er minimaal 250 km gereden moet worden en wat doet de NS komt het met traxx loc die nog geen 160km kunnen en merendeel van de tijd uit valt, waarom niet als nog ICE's huren of desnoods de treinen die in Zwitserland / Oostenrijk rijden, die kunnen toch ook harder dan 200km , waarom het risico nemen dat je de HSL lijn kwijt raakt of nog erger de hoofdrailnet.  

10-04-2016 13:00:34
michaben
michaben
Ik vraag me af of commerciële partijen wel tegen normaal binnenlands tarief 250km/u willen rijden hier. Die 250km/u was een (prestige)eis van de overheid en niet een wens vanuit de markt, aangezien het verschil in reistijd tussen 200km/u en 250km/u ten hoogste 5 minuten zal zijn tussen Asd en Atw.  

10-04-2016 13:14:00
traxx2016
traxx2016
Als je gister RTL nieuws hebt gekeken die kwamen met een heel andere conclusie en dat reistijd verschil ruim 30 min bedraagt, voor een reis naar Brussel. En helemaal na die reactie van die etterbak van CDA, die niet langer wil wachten en ook de nieuwe treinen niet snel genoeg vind, maar het is al langer bekend dat CDA en D66 banden hebben met Arriva, CDA is al jaren de buikspreekpop van Arriva. Het is alleen te hopen dat de diktrom van de PVDA ook niet de weg van de Arriva gaat volgen en kiest om alles uit te gaan besteden.

We zullen het zien en met vrees volgen!!!!
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl