Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
09-08-2014 15:49:47
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
AlexNL (vr 08 aug 2014 18:48:29 https://www.somda.nl/forum/14879/p503984/):
Quote
sfj (vr 08 aug 2014 17:40:43 https://www.somda.nl/forum/14879/p503973/): Maar die zullen dan toegelaten moeten worden op de hsl als de bnl daar op termijn overheen zou gaan rijden. Plus dat 140 dan wellicht een beperkende factor is. Maargoed we vallen in herhaling met z'n allen.


Er zijn 2800'en die zijn getooid met een 160-klevertje aan de zijkant.


Klopt, en die zijn ongeldig: een aantal 2800'den hadden als proef de nieuwe software erop waardoor ze net zoals de Nederlandse broertjes 160 mochten.
Echter omdat er problemen waren met de software op het Belgische deel zijn deze weer gedowngraded, daarbij is eveneens het niet meer mogelijk 160 te rijden.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

09-08-2014 16:15:14
Sully123
Sully123
Volgens op de rails zou vandaag mogelijk de 186 001 naar Nederland komen en morgen een slag naar Dvge maken. Ik dacht bij Em de grens over naar de Wgm.  

09-08-2014 16:16:23
Amazonous
Amazonous
Overmorgen ...

"Zoals het er nu naar uitziet levert railadventure maandag de eerste 'eigen' NS-Traxx, de 186 001, af in Emmerich. De locomotief zal aansluitend naar de Watergraafsmeer worden gebracht. Een dag later mag de machine voor het eerst zelfstandig het spoor op: in de planning staan twee slagen naar Deventer Goederen. Waarschijnlijk woensdag wordt het toekomstige werkterrein verkend als via de HSL naar Tilburg wordt gereden."

Laatst bewerkt door Amazonous op 09-08-2014 16:16
 

09-08-2014 16:17:36
Sully123
Sully123
Ik las het net. Loc nog lekker in Mönchengladbach  


09-08-2014 17:08:35
ziemon
ziemon
Op dit moment:
http://www.railcolor.net/index.php?nav=1405330&id=6564&action=dview
 

09-08-2014 17:40:39
Ovindel
Ovindel
Apart dat de loc voor Nederland, Duitsland, Oostenrijk en België geschikt zou zijn maar die laatste 3 landen doorgekruist zijn: http://www.railcolor.net/index.php?nav=1000006&file=bomb_186001_57&action=image  

09-08-2014 17:54:11
Rolffiej19
Rolffiej19
Heeft te maken met het 160km/h verhaal


MCN ASD
 

09-08-2014 18:04:57
cuneo56
cuneo56
Zou dus zoveel inhouden dat de lok technisch geschikt is voor die landen ( en er een type toelating voorhanden is) , maar deze lok zelf niet vanwege b.v. missende inschrijving voor die landen.
Inderdaad, in tegenstelling tot het wegvervoer maakt de spoorsector het (zichzelf) steeds lastiger.
Was het enkele jaren terug zou dat de regel b.v. was dat alles wat in Duitsland onder 15Kv~ mocht rijden dat ook in Venlo onder de 15 Kv mocht, moet tegenwoordig elke lok apart per land ingeschreven zijn.
Wat dus b.v. tot die merkwaardige kunstruktie daar van de autoslaap treinen lijdt!
 

09-08-2014 19:39:40
mich
mich
Het gaat om de 160km/h en de software. Alle traxx van NS international mogen niet naar Bh, Em en over de Betuweroute.  

09-08-2014 20:32:18
dlm4yjp
dlm4yjp
NS International die alleen nationaal kan.. Jup, logisch %08%


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

09-08-2014 20:45:32
dh3201
dh3201
Quote
mich (za 09 aug 2014 19:39:40 https://www.somda.nl/forum/14879/p504072/): Het gaat om de 160km/h en de software. Alle traxx van NS international mogen niet naar Bh, Em en over de Betuweroute.

Dus ook geen NS traxx voor de CNL naar Emmerich. Wie levert dan de loc? DB met een 189?


Shqiperise-lopers?
 

09-08-2014 20:50:41
PlanX
PlanX
Inmiddels staat de 186 001 in Emmerich te wachten om naar Nederland gebracht te worden. https://www.flickr.com/photos/69195288@N07/14682901220/  

09-08-2014 21:31:56
cuneo56
cuneo56
Quote
dh3201 (za 09 aug 2014 20:45:32 https://www.somda.nl/forum/14879/p504077/):
Dus ook geen NS traxx voor de CNL naar Emmerich. Wie levert dan de loc? DB met een 189?

MRCE met 189 ers, NS Traxxen mogelijk later.
 

09-08-2014 21:53:18
MasterE
MasterE
Quote
dlm4yjp (za 09 aug 2014 20:32:18 https://www.somda.nl/forum/14879/p504076/): NS International die alleen nationaal kan.. Jup, logisch %08%


Daarom valt de ICD nu onder NSR!


Mcn Asd
 

09-08-2014 23:04:49
sik214
sik214
Quote
mich (za 09 aug 2014 19:39:40 https://www.somda.nl/forum/14879/p504072/): Het gaat om de 160km/h en de software. Alle traxx van NS international mogen niet naar Bh, Em en over de Betuweroute.
Was de rit met een HSA traxx op 5-5-'13 met een ICB Asd-Bh vv. dan dus eigenlijk niet mogelijk??
 

09-08-2014 23:09:40
broek53
broek53
Ssssst....  

09-08-2014 23:17:01
Sully123
Sully123
Quote
sik214 (za 09 aug 2014 23:04:49 https://www.somda.nl/forum/14879/p504089/):
Quote
mich (za 09 aug 2014 19:39:40 https://www.somda.nl/forum/14879/p504072/): Het gaat om de 160km/h en de software. Alle traxx van NS international mogen niet naar Bh, Em en over de Betuweroute.
Was de rit met een HSA traxx op 5-5-'13 met een ICB Asd-Bh vv. dan dus eigenlijk niet mogelijk??


Was de mooiste combi die je maar kon denken!
 

09-08-2014 23:18:04
Sully123
Sully123
Maar hoe kan het dat de traxx van serie 2800 van de NMBS wel in Bh en verder kunnen komen? Lijken mij ook 186-ers.  

09-08-2014 23:48:49
MasterE
MasterE
Het gaat om de softwareversie!


Mcn Asd
 

10-08-2014 06:24:28
nohab
nohab
Quote
cuneo56 (za 09 aug 2014 21:31:56 https://www.somda.nl/forum/14879/p504081/):
Quote
dh3201 (za 09 aug 2014 20:45:32 https://www.somda.nl/forum/14879/p504077/):
Dus ook geen NS-Traxx voor de CNL naar Emmerich. Wie levert dan de loc? DB met een 189?

MRCE met 189'ers
NS die 2 189'ers huurt van MRCE, MRCE is geen vervoerder.

Laatst bewerkt door nohab op 10-08-2014 06:24


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

10-08-2014 10:04:19
kleine_man
kleine_man
Het gaat om software versie 6. Voor de HSL en BR heeft een lok versie 6.2 nodig. Deze versie wordt echter nog door weinig landen geaccepteerd, die rijden op versie 6.1.

Internationale goederenboeren klagen steen en been hierover.

(PS: het kan zijn dat ik de versies door elkaar haal)

Laatst bewerkt door kleine_man op 10-08-2014 10:04


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

10-08-2014 11:36:18
mich
mich
de huidige goederenversie mag wel in het buitenland.  

10-08-2014 15:35:01
smarkie
smarkie
Op de hsl is alleen sw7h toegelaten voor reizigersvervoer  

10-08-2014 17:09:18
Sully123
Sully123
Welk certificaat heeft de loc gekregen dan in Duitsland vanwege de ritten die ze daar gedaan hebben met de 186 001 en (niet zeker) de 186 002? Meende dat er een bericht van Op de rails was.  

10-08-2014 21:01:47
AlexNL
AlexNL
Quote
dlm4yjp (za 09 aug 2014 15:49:47 https://www.somda.nl/forum/14879/p504049/):

Klopt, en die zijn ongeldig: een aantal 2800'den hadden als proef de nieuwe software erop waardoor ze net zoals de Nederlandse broertjes 160 mochten.
Echter omdat er problemen waren met de software op het Belgische deel zijn deze weer gedowngraded, daarbij is eveneens het niet meer mogelijk 160 te rijden.


Ooit moeten die locs toch over de HSL gaan rijden tussen Antwerpen en Breda, dus er is werk aan de winkel voor Bombardier om de software ook goed werkend te krijgen in België. Kan er eindelijk gereden worden met de waanzinnige snelheid van 160 km/h...
 

10-08-2014 23:24:17
ziemon
ziemon
De afgelopen dagen heb ik veel reacties langs zien komen, over het uiterlijk van de nieuwe NS 186. Daar vielen me 2 dingen bij op: het (nostalgische?) verlangen een NL nummer te gebruiken (bv 1901) en het feit dat de logos zo klein zijn tov het grote blauwe vlak.

Dus maakte ik twee alternatieve kleurstellingen, die dit verhelpen, zonder een grote veranderingen nodig te maken:

http://www.railcolor.net/index.php?nav=1405330&id=6566&action=dview
 

11-08-2014 00:48:53
Ovindel
Ovindel
Ik vind de photoshop erg geslaagd! %02%
Alles in het geel en de logo's en nummers zwart wordt denk ik weer teveel geel van het goede dus dit is een mooie tussenoplossing. Stuur op naar de NS zou ik zeggen! Voordat ze de rest gespoten hebben.... nou ja het zal toch wel niet helpen maar wie weet.
 

11-08-2014 00:56:11
AlexNL
AlexNL
Ik vind zo'n gigantisch logo juist helemaal niet mooi, de wat subtielere logo's vind ik veel mooier. Wat ik mis is een vishaak op de neus.  

11-08-2014 06:12:08
nohab
nohab
Quote
ziemon (zo 10 aug 2014 23:24:17 https://www.somda.nl/forum/14879/p504170/): De afgelopen dagen heb ik veel reacties langs zien komen, over het uiterlijk van de nieuwe NS 186. Daar vielen me 2 dingen bij op: het (nostalgische?) verlangen een NL nummer te gebruiken (bv 1901) en het feit dat de logos zo klein zijn tov het grote blauwe vlak.

Dus maakte ik twee alternatieve kleurstellingen, die dit verhelpen, zonder een grote veranderingen nodig te maken:

http://www.railcolor.net/index.php?nav=1405330&id=6566&action=dview
Vooral die tweede is natuurlijk veel te duur. Deze locs zijn puur een noodoplossing en het moet zo goedkoop mogelijk. En zo oogt het dan ook.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


11-08-2014 07:10:00
broek53
broek53
Het is uiteraard nonsens dat er op de verf van een nieuwe loc bezuinigd zou zijn, maar goed.
Alle waardering voor het ontwerp overigens. Klein puntje in de tekst: smaak is nu juist 100% NIET objectief.
 

11-08-2014 07:10:27
gvttreinen
gvttreinen
Kijk eens, dat zijn pas ontwerpen vooral het tweede spreekt me aan, vele malen beter als dat non-design van NS.
Maar de lok's rijden nog wel even in NL dus die kosten zullen wel meevallen.

Idd is smaak bij iedereen verschillend en kan je uit kostenbesparing de lok's gewoon fabrieksgrijs inzetten maar het oog wil toch ook wat en een aansprekelijk eigentijds design geeft mijns inzien een positiever indruk.
 

11-08-2014 09:00:42
lex_t
lex_t
Quote
smarkie (zo 10 aug 2014 15:35:01 https://www.somda.nl/forum/14879/p504132/): Op de hsl is alleen sw7h toegelaten voor reizigersvervoer


En dat noemen ze dan het europese beveiligingssysteem. Dat belooft wat. Waarom gebruikt men dan niet een oudere versie in NL als de rest van de wereld daar op draait? (Ik weet t antwoord al vrees ik..)
 

11-08-2014 09:43:34
dlm4yjp
dlm4yjp
Omdat de rest nog geupgraded moet worden, NL loopt daar iets te ver op vooruit, maar uiteindelijk zal alles naar deze versie toe gaan.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

11-08-2014 10:21:17
BGM104
BGM104
Quote
lex_t (ma 11 aug 2014 09:00:42 https://www.somda.nl/forum/14879/p504193/):
Quote
smarkie (zo 10 aug 2014 15:35:01 https://www.somda.nl/forum/14879/p504132/): Op de hsl is alleen sw7h toegelaten voor reizigersvervoer


En dat noemen ze dan het europese beveiligingssysteem. Dat belooft wat. Waarom gebruikt men dan niet een oudere versie in NL als de rest van de wereld daar op draait? (Ik weet t antwoord al vrees ik..)

Omdat de oudere software versies niet goed kunnen omgaan met de ETCS van Siemens op de HSL Zuid.

Laatst bewerkt door BGM104 op 12-08-2014 09:01
 

11-08-2014 13:21:12
279
279
misschien dat ik het gemist heb vanwege de vele berichten over de kleur,
maar is het "originele" 186 al bekend? of heeft deze serie geen volgnummer
in de BR 186?
 

11-08-2014 14:05:57
treinfan
treinfan
Je vraag is niet helemaal duidelijk, maar de nieuwe traxx'en van de NS zijn/worden genummerd van 186 001 t/m 186 019. Er zijn enkel fotobewerkingen (zoals die van ziemon) waarbij er andere nummers op zijn geplakt tijdens de bewerking  

11-08-2014 15:33:47
thom
thom
Ze zijn ook nieuw gebouwd, en geen gebruikte ongenummerde lokken.  

11-08-2014 16:36:37
lex_t
lex_t
Quote
BGM104 (ma 11 aug 2014 10:21:17 https://www.somda.nl/forum/14879/p504206/): Omdat de oudere software versies niet goed kunnen omgaan met de ETCS van de Siemens op de HSL Zuid.


Dan zit het probleem toch bij de Siemens ETCS? Wachten op het buitenland tot die een keer upgraden.. Wat denk je zelf? Dat wordt dan wéér een nieuwere versie die..
 

11-08-2014 17:05:23
thom
thom
Dus als Siemens vooruit loopt, moeten ze maar wachten op de rest tot die ook maar eens mee gaan ? Je moet ergens beginnen met een uitrol van een nieuwe versie, anders hadden we nog met stoomtreinen gereden.

Daar naast, wat maakt het uit dat er nu verschil in zit, goederentreinen rijden niet op de HSL en de lokken van de HSL komen feitelijk nergens anders...
 

11-08-2014 21:05:36
Daan!
Daan!
https://www.facebook.com/NedTrain/photos/ms.c.eJwzNzM3sTQ2MzYzMzK3sDTQM4fwjYyNLE1MTS0AZ3IGcg~-~-.bps.a.594187157291873.1073741827.222141231163136/767493623294558/?type=1&theater

Dit plaatst Nedtrain zojuist op Facebook. Opzich niet bijzonders, maar kijk eens wat er naast onze grote nieuw vriend staat. Weet iemand wat die daar nog doet?
 

11-08-2014 21:20:33
nohab
nohab
Als je daar een V250 meent te ontwaren, daar wordt nog steeds op reguliere basis onderhoud aan verricht en op zondag worden er dan ook altijd stellen uitgewisseld met de Dijksgracht. Kijk maar eens in het OD van gisteren want als ik het zie meld ik het altijd.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

11-08-2014 21:31:34
thom
thom
En dat doet Ansaldo Breda op een bij Nedtrain gehuurd spoor.  

11-08-2014 22:13:03
broek53
broek53
Quote
thom (ma 11 aug 2014 17:05:23 https://www.somda.nl/forum/14879/p504242/): Dus als Siemens vooruit loopt, moeten ze maar wachten op de rest tot die ook maar eens mee gaan ? Je moet ergens beginnen met een uitrol van een nieuwe versie, anders hadden we nog met stoomtreinen gereden.

Daarnaast, wat maakt het uit dat er nu verschil in zit, goederentreinen rijden niet op de HSL en de lokken van de HSL komen feitelijk nergens anders...
Siemens loopt niet vooruit, Siemens heeft dingen geknutseld waar weer een andere software-versie in het materieel voor nodig was. Dat had ze verboden moeten worden. En het is idioot dat je dan met een nieuwere versie in je materieel niet op een oudere versie baanapparatuur zou kunnen rijden. Dan heb je - inderdaad- nog steeds geen interoperabel beveiligingssysteem, want dit haasje-over houdt nooit op natuurlijk.

Laatst bewerkt door broek53 op 11-08-2014 22:13
 

11-08-2014 22:29:58
thom
thom
Dat tweede is inderdaad debiel te noemen, dat zou toch een vereiste moeten zijn.
Ik had het idee dat de benodigde hogere software versie op de HSL meer voort zou komen uit een grotere functionaliteit maar dat is dus kennelijk niet het geval ?
 

11-08-2014 23:53:49
lex_t
lex_t
Quote
broek53 (ma 11 aug 2014 22:13:03 https://www.somda.nl/forum/14879/p504279/): Siemens loopt niet vooruit, Siemens heeft dingen geknutseld waar weer een andere software-versie in het materieel voor nodig was.


Percies.
 

12-08-2014 00:54:58
AlexNL
AlexNL
De Nederlandse overheid heeft Infraspeed een paar keer een zak met geld mogen betalen om een nieuwe ETCS-versie te implementeren op de HSL-Zuid. Als ik het me allemaal goed herinner:

- De oorspronkelijk gevraagde en geïnstalleerde versie (baseline 2.2.2?) bleek een aantal bugs te bevatten waardoor het systeem niet zo interoperabel bleek te zijn als gehoopt
- De overheid heeft, als opdrachtgever, aan Infraspeed gevraagd om een nieuwere versie 2.3.0c te installeren. Infraspeed wilde dit wel doen, tegen meerprijs uiteraard.
- Ook 2.3.0c bleek fouten te bevatten (ik meen hand-off in grensgebied?) die zijn opgelost in 2.3.0d (d van debugged). Change Request ingediend bij Infraspeed (en betaald) en de boel werd geüpgraded.


Het lijkt mij dat er veel sprake is geweest van iets te vrije interpretatie van de standaarden en dat er ontwikkeld werd op basis van specificaties die nog lang niet rijp waren voor de HSL. De RBC-handoff bij Hazeldonk (tijdens de rit van RBC wisselen) was nog nergens ter wereld geïmplementeerd. Dat er hier ook nog eens twee leveranciers (Siemens/Alcatel in NL en Alstom in BE) bij kwamen kijken maakte het geheel nog eens veel moeilijker dan aanvankelijk gedacht.
 

12-08-2014 01:19:32
Ovindel
Ovindel
Ik ga even een hele stomme opmerking maken, maar stel dat de nieuwe Traxx'en wel in de 1900 serie waren genummerd... dan had je zoiets als 'de 1915 (loc) in de 1915 (treinnummer)' kunnen krijgen. %08%  

12-08-2014 07:34:38
Bert13
Bert13
Gelukkig heeft de 7450 ook wel eens trein 7450 gereden, de 7524 trein 7524, en heeft de 9547 vast wel eens trein 9547 gereden


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

12-08-2014 10:13:56
alle46
alle46
Quote
ziemon (zo 10 aug 2014 23:24:17 https://www.somda.nl/forum/14879/p504170/): De afgelopen dagen heb ik veel reacties langs zien komen, over het uiterlijk van de nieuwe NS 186. Daar vielen me 2 dingen bij op: het (nostalgische?) verlangen een NL nummer te gebruiken (bv 1901) en het feit dat de logos zo klein zijn tov het grote blauwe vlak.

Dus maakte ik twee alternatieve kleurstellingen, die dit verhelpen, zonder een grote veranderingen nodig te maken:

http://www.railcolor.net/index.php?nav=1405330&id=6566&action=dview

That's better!
 

14-08-2014 20:13:29
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
Hoera63 (za 09 aug 2014 03:34:02 https://www.somda.nl/forum/14879/p504018/): Ik geloof dat de planning voor treinen Amsterdam - London 2016 was. Gereden met de nieuwe E320 stellen.


laatste wat ik daar over had gelezen is dat het met de verbinding Amsterdam - Londen niet zo snel gaat lopen, en dat de stellen voorlopig worden ingezet op het huidige netwerk omdat ze meer capaciteit bieden en goedkoper zijn om te onderhouden...
 

15-08-2014 08:00:50
robert55
robert55
Het probleem is dat het UK vasthoudt aan de uitgebreide grenscontrole en de douane geen extra incheck stations wil. Dat betekent dat de controle [met uitstappen] in Lille moet plaatsvinden. Voor de dit jaar gestarte verbinding naar Marseille misschien dragelijk, voor Amsterdam - Londen commercieel dodelijk.  

15-08-2014 09:49:50
jorgo
jorgo
Voor een keer lijkt het me niet raar om hieraan vast te houden. Het gaat hier immers niet om principieel gedrag over het invoeren van een kilo rundergehakt, maar over een kwetsbare tunnelverbinding met internationale prestige. Ik ben zeker niet van de veiligheidsmaffia à la VS, maar hier hebben ze toch wel een punt.  

15-08-2014 10:06:30
Nelis
Nelis
Ik snap het britse standpunt ook wel, maar ik snap niet dat mobiele douane teams die bijvoorbeeld in brussel instappen en de trein controleren en in lille uitstappen na controle van de nieuwe reizigers geen optie kan zijn. Dat lijkt mij de minst tijdrovende en meest klant vriendelijke oplossing.  

15-08-2014 10:08:06
gvttreinen
gvttreinen
..en een handscanner meenemen om alle koffers en tassen te scannen.  


15-08-2014 10:21:41
Nelis
Nelis
Oh ja shit, ik had over het scannen van de koffers niet na gedacht. Ik zat meer te denken aan checks met honden enzo, maar dat zal voor engeland idd niet voldoen.  

15-08-2014 10:51:03
hellfire
hellfire
Quote
robert55 (vr 15 aug 2014 08:00:50 https://www.somda.nl/forum/14879/p504532/): Dat betekent dat de controle [met uitstappen] in Lille moet plaatsvinden. Voor de dit jaar gestarte verbinding naar Marseille misschien dragelijk, voor Amsterdam - Londen commercieel dodelijk.

Dat zou best wel eens mee kunnen vallen. Die stop in Lille zal dan grofweg een half uur duren, wellicht zelfs met overstap op een andere Eurostar om er zeker van te zijn dat niets in de trein achterblijft. Daar staat tegenover dat je op het vertrekstation niet meer een half uur van te voren hoeft in te checken. Dat is juist voor die security checks bedoeld. Dus onder de streep duurt de rit zelf langer, maar de reizigers zijn voor de hele reis ongeveer evenveel tijd kwijt.
 

15-08-2014 11:55:05
john2
john2
Quote
robert55 (vr 15 aug 2014 08:00:50 https://www.somda.nl/forum/14879/p504532/): Het probleem is dat het UK vasthoudt aan de uitgebreide grenscontrole en de douane geen extra incheck stations wil. Dat betekent dat de controle [met uitstappen] in Lille moet plaatsvinden. Voor de dit jaar gestarte verbinding naar Marseille misschien dragelijk, voor Amsterdam - Londen commercieel dodelijk.

Is controle in de trein geen optie? Wel of niet rijdend. Begin jaren tachtig heb ik ook enkele malen in een internationale trein douane controle gehad. Trein reed gewoon.
 

15-08-2014 11:56:54
sfj
De röntgenscanner John, zoals hierboven al genoemd wordt


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

15-08-2014 12:01:45
john2
john2
Ach ja, de tijd met techniek gaat ook vooruit. Maar een ID kaart of een paspoort zal eventueel nog wel met de hand gecontroleerd moeten worden.  

15-08-2014 13:30:13
Nelis
Nelis
Dat is voor een rontgenscanner fysiek onmogelijk. Een handscanner is een veel te groot stralingsrisico.  

15-08-2014 13:47:23
john2
john2
Een ID kaart of paspoort zal met de ogen uitgelezen moeten worden. Dit bedoelde ik ook met handmatig.  

15-08-2014 13:51:18
sfj
Dat is nou juist iets wat met de huidige techniek wel in een mobiel apparaatje gepropt kan worden. Maar röntgenstraling is gewoon echt niet gezond, ook aan de wal niet trouwens. Maargoed in deze tijd met alle mobiele telefoons en wifi kan je je afvragen of je nog veel van die straling merkt. Alleen heeft dat 0,zip te maken met de HSL denk ik.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

15-08-2014 14:28:17
nohab
nohab
De security van de Eurostar naar Londen is op z'n luchtvaarts en daarbij wordt je paspoort niet alleen met ogen maar ook met apparatuur gecontroleerd. Denk maar aan je vingerafdruk bijvoorbeeld die tegenwoordig standaard in je paspoort zit. En je bagage gaat door de scanner en dat zijn nogal grote apparaten.

Laatst bewerkt door nohab op 15-08-2014 14:28


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

15-08-2014 15:55:14
Frontier
Frontier
In Asd zou je een kopspoor wat paralel loopt aan spoor SF kunnen bouwen (beginnend bij de Ketelmakerstraat en dan helemaal doorlopend tot aan waar het busstation begint) met een eigen perron met bijbehorende Eurostar voorzieningen aan de noordzijde van het spoor.

In Rtd is tegenwoordig ook meer dan genoeg perroncapacteit, en helemaal als over een paar jaar de treinseries 4100, 4200 en 14100 tot het verleden zullen behoren, dan kan het perron aan spoor 1 mooi het Eurostar perron worden.

In Shl zou je kunnen denken aan een systeem met schuifbare wanden/hekken waarbij eenvoudig en snel een half perron kan worden afgesloten, vlak voor de trein zal arriveren. Alle checks kun je een niveau hoger op Plaza laten uitvoeren met bijbehorende afgeschermde wachtruimte, zodra de trein dan in aantocht is en het perron afgesloten is kunnen de reizigers naar beneden gestuurd worden.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

15-08-2014 16:09:09
AgentX
AgentX
Je vergeet wel nog waar je de complete terminal neer wil zetten met kofferscanapparatuur, douaneafdeling, wachtruimtes en bijbehorend vertier in de vorm van dure winkeltjes om dat laatste aangenaam te maken.  

15-08-2014 16:12:13
sfj
Ik hoor het alweer. Wie kan het Verenigd Koninkrijk bewegen alsnog deel te nemen aan Schengen? Dan is dat hele probleem zo ongeveer verdwenen


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

15-08-2014 17:16:58
mvboetzela
mvboetzela
Ehm, nee.
Het "probleem" is de tunnelveiligheid van de kanaaltunnel en dat los je niet op door de paspoortcontrole af te schaffen.
Een half perron afschermen kan ook heel goed: in Marne-la-Vallee is dit gedaan voor de Eurostar die daar rechtstreeks naartoe rijdt. Glazen wand midden over het perron met poorten die dicht gaan als er een Eurostar langs het perron komt.
 

15-08-2014 17:36:28
john2
john2
Als dan in Marne-La-Vallee reizigers in en uit stappen, dan neem ik aan dat deze mensen dan moeten wachten tot de glazenwand open gaat. Mooie gelegenheid voor de douane voor te controleren.  

15-08-2014 17:38:48
nohab
nohab
Dat is niet het enige probleem. Rond Calais zwerven tientallen of zelfs honderden niet-westerse illegalen die er alles - en dan ook echt alles - er voor over hebben om in het VK te komen. En die security is er onder andere dan ook voor om hen het reizen naar het VK te beletten.

Laatst bewerkt door nohab op 15-08-2014 17:39


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

15-08-2014 18:23:30
Frontier
Frontier
Quote
AgentX (vr 15 aug 2014 16:09:09 https://www.somda.nl/forum/14879/p504598/): Je vergeet wel nog waar je de complete terminal neer wil zetten met kofferscanapparatuur, douaneafdeling, wachtruimtes en bijbehorend vertier in de vorm van dure winkeltjes om dat laatste aangenaam te maken.

In Asd kan dat bijvoorbeeld op de plek waar nu dat armoedige oranje barak-gebouwtje staat, wellicht met meerdere verdiepingen zodat het deels over het spoor zelf neergezet kan worden, net zoals het hotel aan de andere kant van het station. Shl en Rtd kunnen het met minder faciliteiten doen, alleen het strikt noodzakelijke, zoals dat ook in bijvoorbeeld Marne-la-Vallée het geval is.

Quote
sfj (vr 15 aug 2014 16:12:13 https://www.somda.nl/forum/14879/p504599/): Ik hoor het alweer. Wie kan het Verenigd Koninkrijk bewegen alsnog deel te nemen aan Schengen? Dan is dat hele probleem zo ongeveer verdwenen
Ja, ze zijn op hun achterhoofd gevallen. Beter stapt Nederland morgen ook uit Schengen wat mij betreft, maar dat is weer een ander verhaal.

Bovendien zou dat alleen het douaneaspect oplossen, het veiligheidsaspect is ook een (terechte) eis van Eurotunnel zelf.

Laatst bewerkt door admin op 16-08-2014 19:33, reden: Regel met ongewenste classificatie verwijderd


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

15-08-2014 18:26:17
BGM104
BGM104
Het leuke is dat de controle voor de autotrein door de Kanaaltunnel niets voorstelt ten opzichte van de EuroStar en dus zo lek is als een mandje.  

15-08-2014 18:34:19
dlm4yjp
dlm4yjp
Dan moet je toch echt even goed kijken de volgende keer, tijdje terug was dat nog op discovery, hoop "verborgen" controles
Van camera's in het wegdek tot ultrarontgenscanners, van infrarood camera's tot weegschalen die het voertuig wegen en koppelen aan het gemiddelde gewicht van dat type voertuig.
Zit veel meer achter dan je zou denken.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

15-08-2014 18:38:52
BGM104
BGM104
Leuk, maar ik heb mijn paspoort mooi op zak kunnen houden tijdens mijn laatste bezoek.  

15-08-2014 18:47:10
michaben
michaben
Is er behoefte aan een stop op Shl? Lijkt me toch niet echt het meest logische om met het vliegtuig naar Schiphol te gaan terwijl je eigenlijk naar Londen wil. Op Shl wil je de doorstroming van treinen kort houden met oog op het beperkte aantal sporen en de vele treinen die er langs moeten, een perron een kwartier afsluiten zodat alleen gecontroleerde reizigers erop kunnen is dan niet echt gewenst. Reizigers die overstappen op Shl kunnen dan beter naar Asd reizen (de meeste stations met een verbinding met Shl hebben ook een verbinding met Asd), de enkeling die echt in Shl zijn reis begint kan met de (tegen die tijd) elk kwartier tijdende ICd naar Rtd en daar overstappen. In Rtd zijn met het verdwijnen van de Hoekse Lijn de sporen 1 en 2 overbodig en kan men een flinke terminal bouwen (eventueel zelfs het perron verbreden door het middenspoor op te offeren zodat er nog een route naar de loopbrug overblijft), aangrenzend aan het stationsgebouw (mogelijkheid tot een lounge).  

15-08-2014 19:12:48
Frontier
Frontier
Bij de Thalys stappen er in Shl toch ook veel meer reizigers in en uit dan in Rtd? Internationale treinen en internationale luchthavens zijn altijd goede combinaties. Reizigers die naar Londen vliegen maar vanwege een overboekte of geannuleerde vlucht een treinticket krijgen aangeboden, reizigers die een codeshare ticket hebben en vanuit zuid-oost Engeland of noord-west Frankrijk per Eurostar naar Schiphol reizen om daar hun vliegreis te beginnen, er zijn heel wat redenen te verzinnen waarom een stop in Shl wenselijk is. En even een kwartiertje capaciteit creëren op Shl hoeft toch niet zo ingewikkeld te zijn? Eurostar zal maar enkele keren per dag rijden, als je op die tijden even twee IC's in Asdz i.p.v. in Shl laat eindigen ben je d'r al.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

15-08-2014 19:36:21
Bert13
Bert13
Als je al IC's gaat schrappen, kun je die mensen denk ik beter met een gewone trein naar Rtd sturen en daar op laten stappen. Dat scheelt een hele berg met geld, en zoveel klantonvriendelijker is het niet. Maar goed, we zijn wel erg ideetjes aan het ventileren terwijl dat de plaats er niet voor is


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

15-08-2014 19:40:07
dh3201
dh3201
Gewoon een reguliere HSL tussen Amsterdam en Lille. En in Lille overstappen, met uitgebreide controle, op de Eurostar naar Londen.
Dan hoeft al dat geneuzel ook niet meer in Amsterdam, Schiphol en Rotterdam.


Shqiperise-lopers?
 

15-08-2014 19:40:30
Ovindel
Ovindel
Hele terminals bouwen voor die twee beoogde Eurostar treinen per dag lijkt mij een beetje teveel van het goede. Op Rtd zitten ze er denk ik ook niet op te wachten nu het nieuwe strakke station net opgeleverd is. Het is leuk bedacht, maar het oorspronkelijke plan van Eurostar om een overstap in Brussel Zuid te creëren is denk ik een realistischere optie.

@dh3201
Is ook een prima optie nu er een aantal Thalys treinen per dag naar Lille rijden.

Laatst bewerkt door Ovindel op 15-08-2014 19:41
 

16-08-2014 10:56:33
phantom
phantom
Quote
michaben (vr 15 aug 2014 18:47:10 https://www.somda.nl/forum/14879/p504627/): . In Rtd zijn met het verdwijnen van de Hoekse Lijn de sporen 1 en 2 overbodig en kan men een flinke terminal bouwen (eventueel zelfs het perron verbreden door het middenspoor op te offeren zodat er nog een route naar de loopbrug overblijft).

Hoekse lijn die verdwijnt ??
Weet niet hoe je daar bij komt maar die blijft toch echt liggen,en daar blijft toch echt iets overheen rijden.
Bovendien,waarom zou men in Rotterdam zoveel overhoop willen gooien straks voor een enkele "aparte" trein ?
Station bijna verbouwd en dan nog maar even zoveel geld ergens vandaan halen om sporen weg te halen(die men nog hard nodig heeft)een lounge te bouwen en meer van die flauwekul ?
Kan die aparte trein beter gewoon lekker door rijden,scheelt een hoop in de portemonnee %08%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

16-08-2014 11:01:29
Bert13
Bert13
Vanaf 2017 rijdt daar de RET, en die heeft niet spoor 1 in Rtd nodig.  

16-08-2014 11:02:54
michaben
michaben
We hebben het hier over Rtd, en daar verdwijnt de Hoekse Lijn toch echt in april 2017 Dat het stuk Sdm-Hld blijft liggen doet er in deze content niet toe.  

16-08-2014 11:35:55
phantom
phantom
Ik had toch echt het idee dat de RET aansluiting op Rtd CS zou behouden.
Zowiezo zal er af ent eo nog is een goederentrein overheen moeten dus dan zou ik zeggen dat er weinig veranderd aan de situatie opzich.
Afijn dat is redelijkk off topic aan het worden.
Punt is dat men beter kan zorgen dat die aansluiting elders zou komen,dat kan met de huidige thalys bv al geregeld worden.
Rotterdam nog is verbouwen voor die enkele trein is niet iets waar men op zit te wachten denk ik.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

16-08-2014 11:48:51
sjoerd
sjoerd
@Phantom: lees het artikel over de Hoekse Lijn in Op de Rails. Daar staan de plannen keurig in beschreven. Ook te leen of te koop als je geen lid bent.  

16-08-2014 11:56:59
dlm4yjp
dlm4yjp
die aansluiting blijft ook behouden, alleen echter wel via het metronetwerk en niet via het spoor.
De hoekse lijn gaat het metrospoor bij Sdm op, dat immers daar nog doodloopt.
1 spoor zal nog behouden blijven tbv goederenvervoer.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

16-08-2014 11:59:19
spiketrain
Moderator
spiketrain
En nu graag weer terug naar de HSL.


Groet, Spiketrain
 

16-08-2014 12:04:11
michaben
michaben
Of kijk op http://hoekselijn.stadsregio.nl/, daar staat een tekening van de aansluiting. Maar de Hoekse Lijn zelf is niet echt relevant voor de HSL, wat wel relevant wordt is als de sporen van de Hoekse Lijn tussen Sdm en Rtd overgeheveld zouden worden naar de Oude Lijn, dan zit je opeens met een overkruising te Rtd tussen de HSL en de sprinter Den Haag - Dordrecht. Dus ik vermoed dat er sowieso op termijn nog wel aanvullende werkzaamheden op het emplacement van Rtd zullen komen zodra de viersporigheid Gv-Rtd in dienst komt om dit op te lossen, en dan kan men de ombouw van spoor 1 tot HSL spoor ook meenemen. De impact hiervan op het gloednieuwe station valt mee, de grote verbouwing ging vooral over de reizigerstunnel, de overkapping en het stationsbouw en die kunnen gewoon op hun plek blijven staan, je hoeft alleen de sporen en het perron aan te passen, en dat is dus sowieso nodig voor de viersporigheid tussen Gv en Rtd.  

16-08-2014 23:20:23
Lovers83
Lovers83
NS heeft nog steeds internationale ambities... >> http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/ns_wil_belang_van_db_overnemen_in_thalys-146432

Maar wat ik zo verder interpreteer, is dat DB dus ook in de toekomst met Thalys wil concurreren...toch?
 

16-08-2014 23:49:18
Ovindel
Ovindel
Volgens mij klopt dat, want DB wil met Thalys en Eurostar gaan concurreren om o.a. Frankfurt - Londen.  

17-08-2014 08:43:26
Roland55
Roland55
Grappig overigens. NS laat eerst Thalys door Fyra debakel fors groeien om er daaarna via een omweg van te kunnen profiteren, ....en het verlies van de Benelux op te kunnen vangen.  

17-08-2014 08:59:28
nohab
nohab
Bij 'NS' kun je beter 'NMBS' invullen. NS zit er maar mee.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

17-08-2014 11:43:47
Hoera63
Hoera63
Over de Eurostar, ik meen gelezen te hebben dat deze bij haltering te Brussel Zuid alle controles uitvoert, daartussen kunnen mensen dus gewoon op en afstappen zoals Thalys.  

17-08-2014 13:36:35
BGM104
BGM104
Quote
Roland55 (zo 17 aug 2014 08:43:26 https://www.somda.nl/forum/14879/p504787/): Grappig overigens. NS laat eerst Thalys door Fyra debakel fors groeien om er daaarna via een omweg van te kunnen profiteren, ....en het verlies van de Benelux op te kunnen vangen.

NMBS en SNCF zitten helemaal niet te wachten op de beterwetende en bemoeizuchtige Ollanders, het zou me verbazen als NS een deel van de aandelen in Thalys weet te bemachtigen.
 

17-08-2014 13:56:22
Jorrit
Jorrit
Maar wat kan de NS qua invloed bereiken met 10%? Zelfs als ze de Belgen overtuigen van een standpunt heeft de SNCF een meerderheid. De NS moet goed bedenken waarom ze iets willen kopen waar de DB juist vanaf wil.

Ik hoor nu trouwens voor het eerst dat twee Thalys stellen van de NS zijn. Least Thalys die dan van de NS?
 

17-08-2014 14:41:11
Lovers83
Lovers83
2 Pbka's (4331 + 4332) zijn inderdaad NS eigendom. Volgens mij is er geen sprake van een lease constructie oid Zal waarschijnlijk een inclusiefje zijn geweest als onderdeel van de huidige partnerschap

Niks staat overigens nog vast. Kan ook zo zijn dat het een Frans/Belgisch onderonsje blijft. Zie hier nog een oud artikel over Thalys, van ruim een jaar geleden > http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/nmbs_krijgt_groter_aandeel_in_thalys-145435.
 

17-08-2014 16:18:30
cuneo56
cuneo56
De beide TGV-PBKA's worden wel geleased , maar inmiddels van het eigen NS Lease bedrijf als ik het goed gevolgd heb.  

17-08-2014 18:04:52
Lovers83
Lovers83
Toch wel? Via NSFSC zeker...?  

17-08-2014 18:39:32
aarclay
aarclay
In dat geval is het NS Lease B.V. te Utrecht.
Niet meer via Ierland...


Choo choo.....
 

17-08-2014 20:08:16
marciekemp
marciekemp
Ik geloof wel via NSFSC dat bedrijf bestaat nog steeds...  

17-08-2014 22:24:15
thom
thom
NS Financial Services is nog steeds gehuisvest in Ierland, en volgens mij was het de bedoeling om het in de toekomst aan te schaffen materieel niet meer via Ierland maar financieel in Nederland onder te brengen.  

18-08-2014 06:53:59
steely
steely
De eigendomsverhouding van de stellen isaf te leiden uit de nummers:http://www.v250.nl/thalys-pbka  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl