Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
30-07-2014 00:00:22
thom
thom
Maar dat die lokken er komen is pas de laatste pagina's duidelijk en voorheen was daar geen sprake van.
V250 is destijds ook uit dit topic gehaald om het overzicht te behouden en dat lijkt me nu ook een stuk duidelijker.
 

30-07-2014 00:27:16
Ovindel
Ovindel
Nou het ligt eraan wat men wilt: alleen de NSR locs in een apart topic of de NS Hispeed locs er ook bij die al sinds 2010 de Fyra/IC Direct rijden.  

30-07-2014 00:44:49
thom
thom
Laten we het dan makkelijk houden, alleen de nu aan te schaffen lokomotieven  

30-07-2014 08:48:39
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
het V250 topic is juist daarna weer samengevoegd met dit topic Thom.

Ik zal er eens over nadenken en met de rest van het beheer overleggen.
 


30-07-2014 09:41:28
AlexNL
AlexNL
Quote
timtrein (di 29 jul 2014 21:40:54 https://www.somda.nl/forum/14879/p503079/): Het verkorte UIC-nummer telt zes cijfers (186 xxx), dat lijkt me ook nog wel te onthouden.

Zou me niet verbazen als de locs een nummer krijgen in de 6xxx-reeks, afgeleid van het verkorte UIC-nummer. %08%
 

30-07-2014 11:43:16
DingeZ
DingeZ
Ik zie de laatste tijd steeds voorbij komen dat een 186 met ICR een testrit maakt van de Wgm ri Ah. Wat ik nog steeds niet snap, wat wordt er nu getest? De hele combinatie is toch al jaren bekend?  

30-07-2014 11:57:44
snowie
snowie
Het zijn test , of zoals je wilt try-out, ritten voor de aanstaande afname ritten die met de nieuwe TRAXX-en van NSI in de nabije toekomst gehouden zullen worden.  

30-07-2014 12:42:39
thom
thom
Is het niet gewoon voor het opleiden van personeel?  

30-07-2014 13:06:48
Ovindel
Ovindel
Quote
snowie (wo 30 jul 2014 11:57:44 https://www.somda.nl/forum/14879/p503126/): Het zijn test , of zoals je wilt try-out, ritten voor de aanstaande afname ritten die met de nieuwe TRAXX-en van NSI in de nabije toekomst gehouden zullen worden.
Wat hebben try-out ritten voor zin als je zoals DingeZ schrijft het materieel al jaren gebruikt?

Voor de duidelijkheid, de nieuwe Traxx-en worden toch van NSR? Gaan de oude dan ook over op NSR? Ze gaan (de komende jaren in ieder geval) alleen de IC Direct rijden die onder NSR valt.
 

30-07-2014 13:40:28
broek53
broek53
Het is de try-out voor de manier waarop de nieuwe Traxxen aan de spreekwoordelijke tand zullen worden gevoeld. Men wil niet al werkende weg erachter komen dat het toch anders moet; tijd is geld in het traject naar de afnamen van de nieuwe locs.  

30-07-2014 13:47:52
sfj
Lijkt me zinnig inderdaad, al was het alleen maar omdat het al bijna 20 jaar geleden is dat NS locomotieven aankoopt (de HSL locs zijn toch lease als ik me niet vergis?)


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

30-07-2014 15:13:31
snowie
snowie
Dank heren, ik begon bijna te denken dat ik het in het Spaans geschreven had %03%  

30-07-2014 15:51:41
DingeZ
DingeZ
Wat is er dan anders aan de nieuwe TRAXX'en, behalve dat ze gekocht zijn?  

30-07-2014 16:27:25
daniel81
daniel81
(Nagenoeg) niets, dat maakt de bestaande 186's zo geschikt voor de try-out

Elke nieuwe lok of treinstel maakt een afnameproefrit. En kennelijk onderzoekt men nu of Wgm-Ah een geschikte route daarvoor is, of ze onderweg alles kunnen testen wat er getest moet worden.
De huidige 186's zijn geleased, wat logischerwijs inhoudt dat de leasemaatschappij de loks ergens getest heeft. Oftewel NS heeft nog geen ervaring met afleveringsproefritten van Traxxen.
 

30-07-2014 18:34:10
phantom
phantom
Rare veronderstelling.
Als de lease maatschappij,geen problemen heeft gevonden tijdens hun afname ritten,wat zou er dan tussentijds fout kunnen gaan als men de loc koppelt aan al lang werkende rijtuigen ?
(dubbele afname ritten klinkt zo raar)
Zowel ICR als een 186er zijn al "lang" samen gekoppelt te zien op de sporen die NL rijk is.
Dus is er dan iets aparts aan de nieuw te verkrijgen locs,iets afwijkends,of heeft men dit voor wegleren bestempeld als afname ritten ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

30-07-2014 18:38:00
sfj
Wil jij niet even zeker weten dat alles correct werkt volgens afspraken als je een splinternieuwe auto koopt? Ik zie de relevantie wel in de testritten.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

30-07-2014 18:46:03
Ovindel
Ovindel
Ik denk dat het woord testritten een beetje dubbelzinnig is. Je kan stellen dat het is om toelating te verkrijgen (alhoewel je het dan eerder toelatingsritten zou noemen), dat het is om te bepalen of men een type materieel wel of niet wilt aanschaffen (oriënteren eigenlijk dus), of gewoon een simpel testritje om te checken of het geleverde exemplaar ook doet wat 'ie moet doen.
Is dus duidelijk voor mij dat het dus het laatste betreft. Klinkt nu logisch.
 

30-07-2014 19:32:05
thom
thom
Quote
phantom (wo 30 jul 2014 18:34:10 https://www.somda.nl/forum/14879/p503156/): Rare veronderstelling.
Als de lease maatschappij,geen problemen heeft gevonden tijdens hun afname ritten,wat zou er dan tussentijds fout kunnen gaan als men de loc koppelt aan al lang werkende rijtuigen ?
(dubbele afname ritten klinkt zo raar)
Zowel ICR als een 186er zijn al "lang" samen gekoppelt te zien op de sporen die NL rijk is.
Dus is er dan iets aparts aan de nieuw te verkrijgen locs,iets afwijkends,of heeft men dit voor wegleren bestempeld als afname ritten ?

Als je een auto koopt dan kijk je toch ook of alles werkt wat eraan zou moeten werken? Vooral bij een lok die een veelvuldige meervoud van jou auto kost...
Daarnaast is er in dit geval geen leasemaatschappij in beeld dus die taken zal NS zelf moeten doen.
En dat iets bij lok A werkt, wil niet zeggen dat het bij lok B ook daadwerkelijk werkt, er hoef maar ergens een bedradingsfout in de lok te zitten bv en je bent de sjaak.
Daarom doe je met elke machine een afname proefrit en als die slaagt dan teken je voor de overdracht en eerder niet. Kennelijk bekijkt men dus nu wat men wil beproeven, en daarmee ontwikkeld men dus ook de kennis en ervaring voor dit proces.

Overigens is er niets nieuws aan, alle 6400 zijn bijvoorbeeld ook individueel afgenomen met een uitgebreide proefrit.

En misschien nogwel het belangrijkste, NS zal willen dat de instroom van deze lokken vlekkeloos verloopt natuurlijk

Laatst bewerkt door thom op 30-07-2014 19:42
 

30-07-2014 19:41:49
dennistd
dennistd
En volgens mij hebben alles VIRM4's ook een proefrit gedaan bij aflevering een paar jaar geleden, die reden allemaal Amersfoort-Leiden als ik me niet vergis.  

30-07-2014 19:47:29
sfj
Elke materieelsoort maakt zo'n afnamerit. Typetoelating is er al daar het een model betreft wat al rondrijdt in Nederland en de rest van Europa. Slt, irm, dd-ar, alles, vziw ook na een revisie. Ze maken dan onder andere paar keer een snelremming en trekken snel op, rijden 10% boven de toelatingssnelheid. Maar er wordt nog veel meer gecontroleerd.

Laatst bewerkt door sfj op 30-07-2014 19:49


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

30-07-2014 20:55:11
edje
edje
Zelfs SGMm kreeg na Revisie, een testrit zodra ze in NL weer de beugel tegen de draad hadden staan. Regelmatig een proefritje meegemaakt van Hengelo naar Deventer.
Het zijn allemaal machines die 100% betrouwbaar moet werken, al is dat niet altijd zo in de praktijk.
 

31-07-2014 09:41:03
phantom
phantom
Quote
Quote
thom (wo 30 jul 2014 19:32:05 https://www.somda.nl/forum/14879/p503162/):

Als je een auto koopt dan kijk je toch ook of alles werkt wat eraan zou moeten werken? Vooral bij een lok die een veelvuldige meervoud van jou auto kost...
Daarnaast is er in dit geval geen leasemaatschappij in beeld dus die taken zal NS zelf moeten doen.


Ok dat je dat doet bij echt nieuw materieel lijkt me logisch,maar bv die ex CT loc die is al vele malen bij div maatschappijen in dienst geweest,daar ga je dan als deze reizigers spul moet gaan trekken toch niet weer een afnamerit laten doen.
Mag aan nemen dat voor dat de loc van eigenaar wisselde,deze is nagekeken op gebreken,en dat dat evt is aangepakt.
En zo zullen er wel meer al lang rondrijdende 186ers voor deze dienst worden gestrikt,moet je daar dan ook een afname rit mee doen omdat dat nu ineens voor ICR gezet wordt ipv voor een goederen trein ?
Zoals ik al eerder zei,als men afname ritten inzet omdat een voormalig goederen loc nu ineens voor ICR gezet gaat worden,dan snap ik daarvan de logica niet.
Alsof daar zoveel verschil inzit in de basis %03%
Maar corrigeer deze semi leek gerust als blijkt dat ik m niet helemaal snap


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

31-07-2014 09:44:53
dlm4yjp
dlm4yjp
Sterker nog, het is verplicht volgens de Europese norm, iedere machine moet een CE certificaat hebben, die krijg je enkel bij het succesvol voltooien van de bedrijfsafname.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

31-07-2014 09:59:49
visscher
visscher
Als je een nieuwe trein koopt lijkt het mij niet meer dan logisch om zelf te controleren of de machine voldoet aan de verwachtingen. Zie het als een proefrit van een nieuwe auto. Ook al is de machine eerder gebruikt geweest, er kunnen altijd gebreken ontstaan, ofwel door gebruik van de vorige gebruiker, ofwel door stilstand. NS wil voorkomen dat ze bij aanschaf reeds deze gebreken hebben.

Daarnaast heeft de loc waarschijnlijk ook nog wel een koppeling met de wagons. Weet niet of dit voor de deuren is, maar voor verlichting zal deze er zoiezo zijn. Een koppeling welke je ook zeker getest wil hebben. Een element welke bij goederentreinen vaak niet gebruikt wordt volgens mij, vandaar de proefritten met rijtuigen.
 

31-07-2014 10:09:17
hellfire
hellfire
Quote
phantom (do 31 jul 2014 09:41:03 https://www.somda.nl/forum/14879/p503183/):
Ok dat je dat doet bij echt nieuw materieel lijkt me logisch,maar bv die ex CT loc die is al vele malen bij div maatschappijen in dienst geweest,daar ga je dan als deze reizigers spul moet gaan trekken toch niet weer een afnamerit laten doen.
Mag aan nemen dat voor dat de loc van eigenaar wisselde,deze is nagekeken op gebreken,en dat dat evt is aangepakt.

De volgende berichten leggen uit waarom dat de NS met een leaselok proefritten aan het uitvoeren is:
Quote
snowie (wo 30 jul 2014 11:57:44 https://www.somda.nl/forum/14879/p503126/): Het zijn test , of zoals je wilt try-out, ritten voor de aanstaande afname ritten die met de nieuwe TRAXX-en van NSI in de nabije toekomst gehouden zullen worden.

Quote
broek53 (wo 30 jul 2014 13:40:28 https://www.somda.nl/forum/14879/p503141/): Het is de try-out voor de manier waarop de nieuwe Traxxen aan de spreekwoordelijke tand zullen worden gevoeld. Men wil niet al werkende weg erachter komen dat het toch anders moet; tijd is geld in het traject naar de afnamen van de nieuwe locs.

Het zijn dus geen afnameritten van de betreffende lok zelf!
 

31-07-2014 14:18:15
phantom
phantom
Het behoort dus altijd tot een standaardprocedure/verplichtingen alvorens je zelfs al langer rondrijdende locs/treinstellen in gebruik gaat nemen,na overname's en ook als je zoiets nieuw koopt.
Anders dan krijg je dus geen goedkeuring/bewijs van toelating op de nederlandse sporen.
Dan is het geheel duidelijk nu,bedankt voor de toelichting%02%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

31-07-2014 15:54:22
daniel81
daniel81
Goed geprobeerd, maar nog niet helemaal juist
Toelating geldt voor een materieeltype. Niet elk treinstel / lok hoeft separaat toegelaten te worden, één exemplaar is voldoende.
Procedure hiervoor valt onder verantwoordelijkheid van de ILT.
Doel: toetsen of product voldoet aan de gestelde (veiligheids)eisen en of het geen negatieve invloed heeft op andere treinen/installaties enz enz.

Een afnameproefrit geldt wel voor elk exemplaar. Verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de vervoerder. Doel: kijken of het exemplaar goed is en zonodig nog aangepast moet worden door de fabrikant.

Het loopt parallel aan elk ander product: voor elk product geldt een toelating per soort (b.v. voor auto's via de RDW, elektrische apparaten Kemakeur enz, misschien inmiddels ingeruild voor Europese keurmerken)
Daarnaast test ik als klant of het apparaat werkt (b.v. in een auto maak ik eerst een proefrit), zodat als ik niet tevreden ben de garage nog wat aanpassingen kan doen alvorens ik de auto overneem.

Dus in dit geval heeft de typegoedkeuring van de 186 al plaatsgevonden, maar wil NS zelf nog weten of elk nieuw te leveren exemplaaren ook voldoet. Daarvoor gaan ze straks als die loks afgeleverd zijn, proefritten rijden.
De ritjes die nu gereden worden, zijn bedoeld om te beoordelen of het bedachte testtraject geschikt is voor die proefritten.

Laatst bewerkt door daniel81 op 31-07-2014 15:55
 

31-07-2014 16:02:22
jeanne
jeanne
Daarbij zou je kunnen opmerken dat toelatingsritten en afnameritten elk hun eigen hebben juridisch karakter hebben.


Jeanne Kok
 

31-07-2014 18:03:08
phantom
phantom
Dit alles om t "makkelijker" te maken ?
Afijn met deze leuke nuances is dan is elk geval duidelijk wat er nog niet duidelijk was.
En waarbij er waarschijnlijk nog meerdere nuances zijn toe tevoegen,maar laat die punten en komma's maar zitten.
De basis van het waarom men dit nu voor die toekomstige hsl locs zo doet lijkt me vrij duidelijk %08%
Thnx %02%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


31-07-2014 19:36:29
thom
thom
In het spoorbedrijf is niks makkelijk, ga daar maar van uit...  

01-08-2014 11:08:36
MasterE
MasterE
Zou dit dan echt de eerste zijn? E186.001
https://www.facebook.com/Railmagazinenl/photos/pcb.549720911800849/549719448467662/?type=1&theater

Laatst bewerkt door MasterE op 01-08-2014 11:09


Mcn Asd
 

01-08-2014 11:26:35
DingeZ
DingeZ
Jup. Als ik het goed zie sluit de band precies aan op die van het ICR.  

01-08-2014 11:27:26
Nelis
Nelis
Het lijkt er verdacht veel op dat het the real deal is, althans er zijn geen duidelijke photoshop marks te zien. Ik vind het echt een inspiratieloze kleurstelling en uitvoering. Zelfs de grijze TRAXXen vind ik mooier.  

01-08-2014 11:31:10
broek53
broek53
Dat is 'm ja. Zullen we het bashen van de kelurstelling, dat nu in alle toonaarden gaat volgen, dan toch echt maar in een ander topic doen? (Hallo, heren van het beheer.)
Drie pagin's over de kleurstelling van een toevallige loc lijkt mij het volgen van de Ontwikkelingen van de HSL straks bij het teruglezen bijzonder te gaan hinderen.
 

01-08-2014 11:38:27
Daan!
Daan!
Quote
Nelis (vr 01 aug 2014 11:27:26 https://www.somda.nl/forum/14879/p503265/): Het lijkt er verdacht veel op dat het the real deal is, althans er zijn geen duidelijke photoshop marks te zien. Ik vind het echt een inspiratieloze kleurstelling en uitvoering. Zelfs de grijze TRAXXen vind ik mooier.


Wat had je dan verwacht, een paarse loc? NS voert het product intercity en daar past een kleurstelling bij, namelijk de blauw/gele. Het enige wat ik jammer vind is dat er niet één groot wit logo op de zijkant is gekomen en de voorkant. In lijn met DDZ zou je bijvoorbeeld een blauwe omlijsting om de cabine kunnen maken met een logo in het midden.

Laatst bewerkt door Daan! op 01-08-2014 11:38
 

01-08-2014 12:04:29
Ovindel
Ovindel
Hier staat nog een andere foto bij: http://www.railcolor.net/index.php?nav=1405330&id=6526&action=dview
Ze hadden beter die intercity-balk kunnen afronden op dezelfde manier als het ICR wat mij betreft.
 

01-08-2014 14:27:32
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
broek53 (vr 01 aug 2014 11:31:10 https://www.somda.nl/forum/14879/p503266/): Dat is 'm ja. Zullen we het bashen van de kelurstelling, dat nu in alle toonaarden gaat volgen, dan toch echt maar in een ander topic doen? (Hallo, heren van het beheer.)
Drie pagin's over de kleurstelling van een toevallige loc lijkt mij het volgen van de Ontwikkelingen van de HSL straks bij het teruglezen bijzonder te gaan hinderen.


Dit dus. Graag terug naar de feiten en niet eindeloos door bakkeleien over de kleurstelling.
 

01-08-2014 18:01:57
aarclay
aarclay
Het UIC-nummer, is dat dan: 91 84 1186 000-1 NL-NS?
Lastig te lezen op de foto, dat weer wel.

Laatst bewerkt door aarclay op 01-08-2014 18:37, reden: Dang... typo ;-)


Choo choo.....
 

01-08-2014 18:03:10
sfj
Nederland is 84, niet 85


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

01-08-2014 18:56:13
dennistd
dennistd
Zoals je op https://www.somda.nl/uic/ kunt nakijken zou het controlegetal dan niet 1 maar 3 zijn. Voor 91 84 1186 001 is het controlegetal wel 1, dus het juiste UIC-nummer is: 91 84 1186 001-1 NL-NS  

01-08-2014 19:41:19
spiketrain
Moderator
spiketrain
Onnodige vraag, waarop het antwoord vanzelf op dit forum zal verschijnen, verwijderd.


Groet, Spiketrain
 

01-08-2014 20:09:11
MasterE
MasterE
Lijst van de gekochte E NS186

Nummer UIC nummer
186-001 91 84 11 86 001-1 NL-NS
186-002 91 84 11 86 002-9 NL-NS
186-003 91 84 11 86 003-7 NL-NS
186-004 91 84 11 86 004-5 NL-NS
186-005 91 84 11 86 005-2 NL-NS
186-006 91 84 11 86 006-0 NL-NS
186-007 91 84 11 86 007-8 NL-NS
186-008 91 84 11 86 008-6 NL-NS
186-009 91 84 11 86 009-4 NL-NS
186-010 91 84 11 86 010-2 NL-NS
186-011 91 84 11 86 011-0 NL-NS
186-012 91 84 11 86 012-8 NL-NS
186-013 91 84 11 86 013-6 NL-NS
186-014 91 84 11 86 014-4 NL-NS
186-015 91 84 11 86 015-1 NL-NS
186-016 91 84 11 86 016-9 NL-NS
186-017 91 84 11 86 017-7 NL-NS
186-018 91 84 11 86 018-5 NL-NS
186-019 91 84 11 86 019-3 NL-NS


Mcn Asd
 

01-08-2014 20:17:29
gvttreinen
gvttreinen
Geen 1901 e.v., pffff, vroeger waren matnummers heilig.  

01-08-2014 21:27:59
aarclay
aarclay
Zullen we misschien even afwachten tot de aflevering? Voor hetzelfde geld plakken ze op de Wgm er binnenkort nog een sticker op.


Choo choo.....
 

01-08-2014 22:28:16
thom
thom
Quote
gvttreinen (vr 01 aug 2014 20:17:29 https://www.somda.nl/forum/14879/p503317/): Geen 1901 e.v., pffff, vroeger waren matnummers heilig.

Vroeger waren de materieel nummers ook de bedrijfs administratieve nummers, tegenwoordig is dat allemaal op UIC basis...
 

02-08-2014 01:36:26
lex_t
lex_t
t Lijken wel IBAN-nummers..  

02-08-2014 02:44:20
Ovindel
Ovindel
Ik weet niet waar ik dit moet plaatsen anders dan hier, anders hoor ik het wel... het heeft wel iets te maken met de HSL in elk geval. Een draadje voor de dienstregeling 2017 openen lijkt me wat te ver gegrepen.

Uit dit document (http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/brieven/2014/04/14/bijlage-2-afschrift-brief-ns-inzake-factsheet-treinverbinding-nederland-brussel-vanaf-december-2014.html) heb ik iets interessants kunnen halen. Op de laatste pagina staat namelijk dit:
Quote
In december 2016 zal een landelijk herontwerp van de Nederlandse dienstregeling plaatsvinden. Ook rijdt de Benelux vanaf dat moment via Breda en wordt tussen Rotterdam, Breda en Antwerpen over de HSL gereden. De combinatie van een nieuwe dienstregeling en een nieuwe route biedt kansen om de reistijd van de Beneluxtrein te verkorten.
 

02-08-2014 09:46:46
robert55
robert55
Raar dat die "Italiaanse" E is overgenomen in het korte nummer.  

02-08-2014 11:52:50
kleine_man
kleine_man
Ik mis het witte contrast-vlak op de neus.

Wat betreft de nummering: Elk land is vrij om binnen het UIC-nummer positie 5-11 te kiezen. Alleen Duitsland heeft besloten om dit door de EBA uit de laten voeren. Op haar beurt is de EBA uitgegaan van de DB nummering. Loks die in Duitsland ingeschreven staan hebben hun nummer van de EBA toegewezen gekregen, of ze nu actief zijn in Duitsland of niet. Verder kan de NS de loks als 1186 (pos. 5-8) inschrijven in Duitsland omdat daar alleen 6186 bezet is, de EBA zal dit doorgaans toelaten als er geen conflict in nummering optreed. Positie 9-11 zijn doorgaans volgnummers van de serie 001 etc.

Het staat de NS nog vrij om de loks intern in te schrijven onder de serie 1900.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

02-08-2014 11:54:34
mich
mich
het contrastvlak is niet meer nodig.  

02-08-2014 11:59:20
dlm4yjp
dlm4yjp
Plus dat het contrastvlak niet wit hoefde te zijn. Geel mocht bijvoorbeeld ook.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

02-08-2014 12:46:12
ZJ37
ZJ37
Quote
lex_t (za 02 aug 2014 01:36:26 https://www.somda.nl/forum/14879/p503328/): t Lijken wel IBAN-nummers..
Het is maar goed dat deze UIC-nummers niet worden gebruikt voor de reizigers voor als er bijvoorbeeld gesplitst wordt.
 

02-08-2014 19:34:05
ziemon
ziemon
Ik probeer alles zo goed mogelijk bij te houden op mijn site:

http://www.railcolor.net/index.php?nav=1411277&lang=1

En nog een nieuw plaatje:
http://www.railcolor.net/index.php?nav=1000001&lang=1&file=bomb_186001_54&action=image
 

02-08-2014 20:17:33
michaben
michaben
Zijn deze locs nu puur bedoeld voor de binnenlandse HSL diensten, en gaan de huidige gehuurde locs dan terug? Ik heb even zitten kijken, uitgaande dat in het nieuwe basisuurpatroon de keringen gunstiger uitpakken en je met trek-duwtreinen rijdt meer leeg naar de Wgm hoeven zou je met 16 diensten de 900/1000/1900 moeten kunnen uitvoeren, dus het zou haalbaar moeten zijn. En de Beneluxtrein blijft dan met de huidige locs rijden?  


02-08-2014 21:22:10
marciekemp
marciekemp
Ik weet wel dat er in Ehv lang gekeerd gaat worden met afrangeren ivm het reinigen van de treinen, dus er komt eigenlijk aan de ene kant een lange kering bii terwijl deze aan de andere kant eraf gaat, en als het goed is gaat er uiteindelijk ook 1 loc voor de CNL komen  

02-08-2014 22:04:49
broek53
broek53
X

Laatst bewerkt door broek53 op 02-08-2014 22:06
 

02-08-2014 22:29:19
robert55
robert55
Quote
kleine_man (za 02 aug 2014 11:52:50 https://www.somda.nl/forum/14879/p503356/):

Het staat de NS nog vrij om de loks intern in te schrijven onder de serie 1900.

Minder handig als ze er ooit mee naar Belgie willen, dat honderdtal is daar al in gebruik.
 

02-08-2014 22:48:09
thom
thom
Daarom zijn die UIC nummers zo handig, dan heb je die overlappingen dus niet meer...
Al zou NS ze 1900 noemen (Of een andere dwarsstraat), dan is dat een interne aangelegenheid die daarmee geen officiële betekenis heeft en dus is overlapping met de Belgen ook geen probleem.

Maar ik denk dat ze het heel simpel oplossen en dat de lok gewoon in dienst zal komen met alleen een UIC nummer en niks meer. De bestaande lokken hebben de nummers dubbel simpelweg omdat het UIC nummer later ingevoerd is, maar ik zou niet weten wat de toegevoegde waarde is om op nieuwe machines ook een dubbel nummer systeem aan te houden, die 2 extra nummertjes onthouden zal het probleem niet zijn...
 

02-08-2014 22:52:35
cuneo56
cuneo56
Of de gehuurde/ geleasde loks (ooit) terug gaan hangt zeker ook af van het project ombouw van de ICR-Bs'en om deze de 186'ers te kunnen laten aansturen in met name de Benelux dienst nieuwe stijl.
En of er NS-Traxx loks voor de CNL komt, is een leuk idee, maar de financieel verantwoordelijke partij( =DB) heeft daar ook nog wel iets van te vinden, zeker als die zich realiseert dat een doorgaande lok Amsterdam- Mannheim v.v een lok uitspaart.
 

02-08-2014 23:12:47
marciekemp
marciekemp
Tja mocht er een 186 voor de CNL komen wat zoals ik heb begrepen wel de bedoeling is dan zal er een locwissel in Em blijven bestaan net zoals nu al is, en dadelijk met de 189 zal blijven  

02-08-2014 23:27:19
sfj
Mogen/kunnen Traxx/189 wel harder dan 160 eigenlijk, welke in Nederland zijn toegelaten ?

Laatst bewerkt door sfj op 02-08-2014 23:34, reden: vraag ietsje duidelijker gemaakt mbt NL


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

02-08-2014 23:29:58
dh3201
dh3201
Nope.


Shqiperise-lopers?
 

02-08-2014 23:32:59
aarclay
aarclay
Elk materieel kent toch een marge van ongeveer 10% hoger? Je moet een loc gewoon niet op zijn uiterste laten lopen....

En ja, er zijn TRAXX'en die 200 km/h kunnen, maar dat zijn andere modellen. Deze zijn er gewoon niet voor geschikt. Dat zou voor de NS vast weer een heel toelatingstraject met veel tijd hebben gekost, terwijl de 186 allang beproefd is.

Laatst bewerkt door aarclay op 02-08-2014 23:33


Choo choo.....
 

02-08-2014 23:35:21
sfj
Oke. Dat vroeg ik me af. Dan is dat al een reden op zich dus om de locwissel te Em te handhaven, ving ik vandaag ook al ergens op.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

02-08-2014 23:41:50
edje
edje
Zou een mooi moment zijn geweest, om de Vectron MS in Nederland te introduceren.
Meerspannings lok en geschikt voor 200km/h. Een snelheid die ook iets meer indruk wekt bij de reizigers dan de 160km/h waar men nu mee over de HOGE SNELHEIDSLIJN, kruipt. Voor de rijtuigen, zou dan wel een passende oplossing gezocht moeten worden, Railjet stam lijkt me nog steeds een mooie oplossing.
 

02-08-2014 23:51:41
Ovindel
Ovindel
Quote
aarclay (za 02 aug 2014 23:32:59 https://www.somda.nl/forum/14879/p503430/): Elk materieel kent toch een marge van ongeveer 10% hoger? Je moet een loc gewoon niet op zijn uiterste laten lopen....
Volgens mij lopen de Traxx'en bij NS al op hun uiterste, want het zijn eigenlijk locs voor 140 km/u.

Quote
edje (za 02 aug 2014 23:41:50 https://www.somda.nl/forum/14879/p503432/): Zou een mooi moment zijn geweest, om de Vectron MS in Nederland te introduceren.
Meerspannings lok en geschikt voor 200km/h. Een snelheid die ook iets meer indruk wekt bij de reizigers dan de 160km/h waar men nu mee over de HOGE SNELHEIDSLIJN, kruipt. Voor de rijtuigen, zou dan wel een passende oplossing gezocht moeten worden, Railjet stam lijkt me nog steeds een mooie oplossing.
Maar het is nu juist de bedoeling om op een goedkope en snelle manier een oplossing te bieden. Het is de bedoeling deze stammen vanaf 2021 alweer te vervangen door nieuw materieel dat wel 200 km/u kan.
 

03-08-2014 00:16:35
cuneo56
cuneo56
Quote
sfj (za 02 aug 2014 23:35:21 https://www.somda.nl/forum/14879/p503431/): Oke. Dat vroeg ik me af. Dan is dat al een reden op zich dus om de locwissel te Em te handhaven, ving ik vandaag ook al ergens op.

Is juist geen reden, kijk naar de periode dat CNL 400/401 nog reed met de doorgaande 189'er tot/ van Frankfurt Hbf.
De tijdwinst door tussen Emmerich en Mannheim/ Frankfurt harder dan 140 te kunnen rijden is hooguit even groot als de tijd nodig voor de lokwissel in Emmerich.
Winst dan in besparing van een lok en in de personeels kosten.
( en ook minder kans op vertrek in Emmerich achter een cargo zoals nu nog wel eens voorkomt -;) )
 

03-08-2014 11:23:32
thom
thom
Quote
Ovindel (za 02 aug 2014 23:51:41 https://www.somda.nl/forum/14879/p503434/):
Quote
aarclay (za 02 aug 2014 23:32:59 https://www.somda.nl/forum/14879/p503430/): Elk materieel kent toch een marge van ongeveer 10% hoger? Je moet een loc gewoon niet op zijn uiterste laten lopen....
Volgens mij lopen de Traxx'en bij NS al op hun uiterste, want het zijn eigenlijk locs voor 140 km/u.


Die 10% eis is alleen voor de toelating.
Dwz, een lok die toegelaten moet worden voor 160 km/u moet op zijn proefrit een snelheid kunnen behalen van 160+10%= 176 Km/u.
Maar de maximum dienstsnelheid wordt dan ten alle tijde 160 km/u en niet hoger.

Of je de loks daarmee op hun uiterste laat lopen is een vraag, ze kunnen immers gewoon nog harder, maar wat ook mee speelt is hoe de loks ingezet worden.
Als ze de rustig de tijd hebben om 160 km/u te halen is er niet zo bijzonder veel aan de hand, moet je die machine vol vermogen uitsturen om de 160 km/u te halen en overal op tijd aan te komen ben je de lok een stuk zwaarder aan het belasten.
 

03-08-2014 12:02:39
charta
charta
Quote
Ovindel (za 02 aug 2014 23:51:41 https://www.somda.nl/forum/14879/p503434/):
Quote
aarclay (za 02 aug 2014 23:32:59 https://www.somda.nl/forum/14879/p503430/): Elk materieel kent toch een marge van ongeveer 10% hoger? Je moet een loc gewoon niet op zijn uiterste laten lopen....
Volgens mij lopen de Traxx'en bij NS al op hun uiterste, want het zijn eigenlijk locs voor 140 km/u.

Quote
edje (za 02 aug 2014 23:41:50 https://www.somda.nl/forum/14879/p503432/): Zou een mooi moment zijn geweest, om de Vectron MS in Nederland te introduceren.
Meerspannings lok en geschikt voor 200km/h. Een snelheid die ook iets meer indruk wekt bij de reizigers dan de 160km/h waar men nu mee over de HOGE SNELHEIDSLIJN, kruipt. Voor de rijtuigen, zou dan wel een passende oplossing gezocht moeten worden, Railjet stam lijkt me nog steeds een mooie oplossing.
Maar het is nu juist de bedoeling om op een goedkope en snelle manier een oplossing te bieden. Het is de bedoeling deze stammen vanaf 2021 alweer te vervangen door nieuw materieel dat wel 200 km/u kan.


Er is verschil tussen een "HOGE SNELHEIDSLIJN" en een "HOGESNELHEIDSLIJN". Waarschijnlijk wordt het laatste bedoeld. En het verschil tussen 160 en 200 km/h is maar 4,5 sec/km. Dat is voor Nederlandse afstanden niet de moeite om daarin te investeren, tenzij je er andere voordelen mee in huis kunt halen, zoals een nieuwe aansluitknoop of een kortere kering.
 

03-08-2014 12:08:41
john2
john2
Bij motorvoertuigen heb je kruissnelheid en topsnelheid, hiervan is de kruissnelheid de wenselijke snelheid. Geld dit ook voor E locs en D Locs?  

03-08-2014 13:10:51
NDS
NDS
Quote
thom (zo 03 aug 2014 11:23:32 https://www.somda.nl/forum/14879/p503451/):
Quote
Ovindel (za 02 aug 2014 23:51:41 https://www.somda.nl/forum/14879/p503434/):
Quote
aarclay (za 02 aug 2014 23:32:59 https://www.somda.nl/forum/14879/p503430/): Elk materieel kent toch een marge van ongeveer 10% hoger? Je moet een loc gewoon niet op zijn uiterste laten lopen....
Volgens mij lopen de Traxx'en bij NS al op hun uiterste, want het zijn eigenlijk locs voor 140 km/u.


Die 10% eis is alleen voor de toelating.
Dwz, een lok die toegelaten moet worden voor 160 km/u moet op zijn proefrit een snelheid kunnen behalen van 160+10%= 176 Km/u.
Maar de maximum dienstsnelheid wordt dan ten alle tijde 160 km/u en niet hoger.

Of je de loks daarmee op hun uiterste laat lopen is een vraag, ze kunnen immers gewoon nog harder, maar wat ook mee speelt is hoe de loks ingezet worden.
Als ze de rustig de tijd hebben om 160 km/u te halen is er niet zo bijzonder veel aan de hand, moet je die machine vol vermogen uitsturen om de 160 km/u te halen en overal op tijd aan te komen ben je de lok een stuk zwaarder aan het belasten.

Dat speeld wel bij DB Regio NRW, toen daar de RE1 en RE5 van 5 naar 6 Dubbeldeks rijtuigen moesten worden uitgebreid had de Br146.0 daar te weinig vermogen voor om ze optijd op snelheid te krijgen. De locs zijn daarvoor in 2011 omgebouwd waarbij het vermogen van 4200kw naar 5600kw is verhoogd zoals de andere 2 versies Br146.1 en Br146.2 ook al hadden.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

03-08-2014 14:55:33
michaben
michaben
Quote
john2 (zo 03 aug 2014 12:08:41 https://www.somda.nl/forum/14879/p503457/): Bij motorvoertuigen heb je kruissnelheid en topsnelheid, hiervan is de kruissnelheid de wenselijke snelheid. Geld dit ook voor E locs en D Locs?

Laten we het zo zeggen, naar mate de snelheid hoger wordt neemt je acceleratie steeds verder af tot deze nul is. Dat laatste gebeurd op het moment dat de luchtweerstand dusdanig groot is dat je volledige motorvermogen opgaat aan het compenseren van de luchtweerstand. Doordat het ten eerste heel lang duurt om deze eindsnelheid te bereiken en doordat je je volledige vermogen moet gebruiken die snelheid te gebruiken zal een trein nooit op die snelheid rijden, ik betwijfel of men zelfs met de proefritten de eindsnelheid bereikt. Op het eind kan het letterlijk een minuut duren voor je snelheidsmeter 1km/u hoger staat, zo traag wordt je acceleratie.
 

03-08-2014 17:42:55
thom
thom
Ongetwijfeld zal die maximum snelheid +10% ook in een bepaald tijdsbestek behaald moeten worden, dat maakt die proefrit wat minder oneindig  

03-08-2014 18:11:12
john2
john2
Er zal ook wel een wiskundig berekening aan te pas komen. De luchtweerstand per vierkante centimeter. Als men weet hoe groot een voorfront van een voertuig is dan kan men ook hat aantal vierkante centimeters uitrekenen. Misschien iets voor de wiskundeknobbels onder de Somda gebruikers. Of het een hoge druk of een lage druk gebied is? Bergachtige streek.  

03-08-2014 18:31:06
michaben
michaben
De luchtweerstand is niet berekenbaar, er is wel een formule om de luchtweerstand te benaderen, maar deze heeft naar de eenvoudig te bepalen parameters zoals snelheid, oppervlak en luchtdichtheid ook een coëfficiënt nodig die eigenlijk alleen bepaald kan worden door deze te meten in een windtunnel of door computersimulatie. Een minder nauwkeurige benadering kun je maken door op exact 140km/u de tractie uit te schakelen op een vlak en recht stuk spoor en te kijken hoe lang het duurt voor je op 130km/u zit, en hetzelfde van 20km/u naar 10km/u, met die gegevens kun je een redelijke gok maken hoe groot de luchtweestand is.  

03-08-2014 18:54:51
ziemon
ziemon
- Er zijn geen Traxx-locs die sneller kunnen dan 160 km/u. De versie voor 200 km/u is altijd theoretisch gebleven en de huidige modellen zullen nu vanwege de huidige TSI normen nooit sneller mogen dan 189 km/u. Van de Traxx AC3 met nieuwe kopvorm is me niet bekend of deze wel aan de TSI normering voor meer dan 190 km/u voldoet en of Bombardier dat uberhaupt nastreeft.

- de 160 km/u met Tatzlager-Antrieb ('onze' 186ers zijn eigenlijk allemaal als goederenlok ontwikkeld) is speciaal voor ons land voor elkaar gebokst. 140 km/u is de normale snelheid. Met 160 km/u van de Traxx MS is alleen mogelijk in Duitsland, Oostenrijk, Nederland en Belgie.

- De lease-locs gaan niet terug als de gekochte locs komen, deze zijn ter aanvulling

- Het eerder regel dan uitzondering dat de verkorte nummering (of te wel het nummer van een loc in de vloot van de vervoerder) van een loc na de eerste proefrit nog (meerdere keren) verandert. Dat kan helemaal onafhankelijk van het NVR-Nummer. De NS hanteert nog altijd 4-cijferige nummers of eenheden te onderscheiden of voor reizigers een makkelijker nummer te hebben. Bij locs is dat laatste alleen niet relevant.

- De NS heeft deze locs besteld om zo snel mogelijk te kunnen rijden. Een tijdelijke (nood)oplossing dus. Er is zelfs (bij de EU) dispensatie gevraagd (en gekregen) om zonder aanbesteding deze machines te mogen bestellen. Dus alles over alternatieve loctypen en snellere uitvoeringen is niet overwogen en niet van belang geweest. Dit zou een hele nieuwe toelatingsprocedure tot gevolg hebben gehad met als gevolg dat de NS wss het vervoerscontract had kunnen verliezen.

Laatst bewerkt door ziemon op 03-08-2014 18:57
 

03-08-2014 22:37:09
mich
mich
Praktisch geen enkel materieel haalt ooit zijn technische topsnelheid. De begrenzing in de toegelaten snelheid ligt meestal op het remvermogen, vervolgens tegenwoordig op bots en ontwerpnormen en daarna op aandrijving waaronder de tractiemotorophanging.

een 17/1800 bijvoorbeeld gaat ver over de 200km/h als je hem open zou kunnen/mogen gooien.

Mocht bij een toelatingsrit het materieel zijn topsnelheid +10% niet halen dan schroeven ze tijdelijk het vermogen op of ze laten hem opduwen.
 

06-08-2014 18:59:48
abcde
abcde
Quote
ziemon (zo 03 aug 2014 18:54:51 https://www.somda.nl/forum/14879/p503488/):

.... - De lease-locs gaan niet terug als de gekochte locs komen, deze zijn ter aanvulling.

Er van uitgaande dat de nieuwe locs allen gebruikt worden in de 900/1000/1900, waar zijn de lease-locs dan nog voor nodig ? Ongeveer 7 voor de Benelux-trein, maar hoeveel lease-locs blijven er dan nog over, en waarvoor ?

Laatst bewerkt door abcde op 06-08-2014 19:06
 

06-08-2014 19:14:04
2296
2296
Onderhoud,reserve en wissel lok op de lokatie's.  

06-08-2014 20:08:23
aarclay
aarclay
Dan ben ik benieuwd of de Lease-locs ook een mooie gele bestickering zullen krijgen. Dan maakt alles een mooi geheel.


Choo choo.....
 

07-08-2014 08:36:47
phantom
phantom
Denk het niet.
Dat verscil in jas zal denk ik blijven om zo het verschil in trein te benadrukken.
De ene straks in de benelux dienst,en de new kid over de hsl als ICD.
Maar dit is slechts mijn idee


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

07-08-2014 11:54:47
nohab
nohab
Denk ook dat die locs zo blijven maar dan puur uit kostenoogpunt.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

07-08-2014 18:02:51
abcde
abcde
Hoeveel locs worden er nu geleased ?  

07-08-2014 18:28:18
nohab
nohab
Volgens mij 15: de 186 111-121, 142, 144, 148 en 236. Waarbij de 111-121 rood zijn en de andere grijs.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

07-08-2014 19:04:04
Pim530
Pim530
NS heeft helemaal geen leaselocs nodig voor de Benelux...  

07-08-2014 19:14:04
sfj
Als ik me niet vergis mogen die 2800en max 140 en de hsl niet op. In hoeverre dat softwarematig is weet ik niet.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

07-08-2014 19:19:06
Pim530
Pim530
Ah ja natuurlijk, dan zal de NMBS ze mogelijk gaan leasen.  

07-08-2014 21:33:28
mvschoon
mvschoon
Quote
nohab (do 07 aug 2014 18:28:18 https://www.somda.nl/forum/14879/p503889/): Volgens mij 15: de 186 111-121, 142, 144, 148 en 236. Waarbij de 111-121 rood zijn en de andere grijs.
Plus de 122. En staan de 149 en de 239 ook niet al een jaar te niksen op de Wgm? De 148 heeft volgens mij ook nog geen reizigerstrein gereden (maar de afgelopen dagen wel testtestritten).
 

08-08-2014 06:02:58
nohab
nohab
Correct, 18 dus.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

08-08-2014 08:48:40
steely
steely
Hier staat een overzicht van de ingezette locs:
http://www.v250.nl/serie-186
 

08-08-2014 17:16:58
AJT
AJT
Quote
Pim530 (do 07 aug 2014 19:19:06 https://www.somda.nl/forum/14879/p503894/): Ah ja natuurlijk, dan zal de NMBS ze mogelijk gaan leasen.


Bij de Benelux van voor de Fyra was afgesproken dat Nederland de rijtuigen leverde en België de locs.
 

08-08-2014 17:21:51
sfj
Maar dat hoeft geen garantie te zijn dat het in de toekomst ook zo gaat.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

08-08-2014 17:38:46
thom
thom
Ik snap niet waarom de NMBS iets moet gaan leasen aan 186'ers aangezien de 2800'en in eigendom van hun zijn...

Verder kunnen die lokken toch gewoon blijven doen wat ze nu ook doen ?

Laatst bewerkt door thom op 08-08-2014 17:39
 

08-08-2014 17:40:43
sfj
Maar die zullen dan toegelaten moeten worden op de hsl als de bnl daar op termijn overheen zou gaan rijden. Plus dat 140 dan wellicht een beperkende factor is. Maargoed we vallen in herhaling met z'n allen.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

08-08-2014 17:56:01
nohab
nohab
Quote
thom (vr 08 aug 2014 17:38:46 https://www.somda.nl/forum/14879/p503971/): Ik snap niet waarom de NMBS iets moet gaan leasen aan 186'ers aangezien de 2800'en in eigendom van hEn zijn...
Ook dat zijn leaselocs, geen eigendom.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

08-08-2014 18:48:29
AlexNL
AlexNL
Quote
sfj (vr 08 aug 2014 17:40:43 https://www.somda.nl/forum/14879/p503973/): Maar die zullen dan toegelaten moeten worden op de hsl als de bnl daar op termijn overheen zou gaan rijden. Plus dat 140 dan wellicht een beperkende factor is. Maargoed we vallen in herhaling met z'n allen.


Er zijn 2800'en die zijn getooid met een 160-klevertje aan de zijkant.
 

08-08-2014 18:56:29
sfj
Weer wat geleerd, thanks.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

08-08-2014 23:18:08
waalkade
waalkade
Vandaag de nieuwe Eurostar vanuit de trein tussen Aken en Mönchengladbach gezien, hopelijk vlot de afname, zodat we die gauw in Asd zien.  

09-08-2014 03:34:02
Hoera63
Hoera63
Ik geloof dat de planning voor treinen Amsterdam - London 2016 was. Gereden met de nieuwe E320 stellen.  

09-08-2014 14:02:04
waalkade
waalkade
Quote
ziemon (za 02 aug 2014 19:34:05 https://www.somda.nl/forum/14879/p503405/): Ik probeer alles zo goed mogelijk bij te houden op mijn site:

http://www.railcolor.net/index.php?nav=1411277&lang=1

En nog een nieuw plaatje:
http://www.railcolor.net/index.php?nav=1000001&lang=1&file=bomb_186001_54&action=image
Volgens DSO staat zij sinds hedenmorgen in Mönchengladbach Hbf.
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl