Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
13-06-2014 12:56:04
gvttreinen
gvttreinen
HKS is ook dichtbij  

13-06-2014 13:26:39
thom
thom
Er is wel meer opstelruimte dan alleen die van NSR hoor %03%

En het is redelijk simpel om te bedenken dat als de stellen overgedragen zijn, ze iig niet meer op door NSR/Nedtrain geclaimde sporen gestald zullen zijn...

Laatst bewerkt door thom op 13-06-2014 13:27
 

13-06-2014 16:27:52
AgentX
AgentX
Tenzij Ansaldo daarvoor gewoon huur betaalt. Oh wacht...  

13-06-2014 16:58:24
krokodil
krokodil
Laat AB het Olielijntje overnemen. Dan kunnen ze hun treinen daar goedkoop stallen. En dan rijdt er ook weer eens ander materieel op het Emmerlijntje.  


13-06-2014 17:10:43
gvttreinen
gvttreinen
Bij Na geen aansluiting op 't spoorwegnet meer.
Maar stallen op Prorailsporen welke niet verdeeld zijn, ik weet niet of dat kan.
Stallen op een van de particuliere aansluitingen (ACT bijvoorbeeld) zou het gunstigste zijn.
We zullen het wel merken.
 

13-06-2014 19:14:41
BGM104
BGM104
Quote
broek53 (vr 13 jun 2014 00:00:50 https://www.somda.nl/forum/14879/p497332/): Toestemming om stellen gesleept te vervoeren is het probleem niet; dat gebeurt immers regelmatig.

Juist wel! IL&T heeft destijds de V250 toegelaten en dat is ze op forse kritiek komen te staan. Het is wel begrijpelijk dat men daarom nu extra kritisch naar elke V250 actie kijkt. Voor iedere actie is toestemming van IL&T nodig. Daarnaast is AB zelf geen vervoerder. Is NT maar een beperkte vervoerder, waarbij het enige tijd twijfelachtig was of het veiligheidsattest het gesleep met V250 wel formeel mogelijk maakte. Het spreekt voor zich dat een goederenvervoerder die de V250 mag gaan afvoeren naar de grens ook de nodige papieren mag gaan aanleveren.
 

13-06-2014 19:37:50
broek53
broek53
Ervan uitgaande dat je gelijk hebt: wat een intrieste on-gelo-fe-lij-ke flauwekul.
Dat moest mij even van het hart
 

13-06-2014 21:59:59
aarclay
aarclay
Neem aan dat AB dan de huur van de sporen gaat betalen aan ProRail. Plus het feit dat de Dijksgracht op termijn ontruimd moet worden vanwege de sanering.


Choo choo.....
 

13-06-2014 22:59:31
broek53
broek53
Je mag aannemen wat je wilt, maar mijn betoog is nu juist dat we daar niets vanaf weten en alleen kunnen constateren dat er sinds eind vorig jaar kennelijk een deal is.
Wat wel een feit is : niemand huurt sporen van Prorail. Men betaalt een gebruiksvergoeding en de plaats waar het opstellen plaatsvindt, wordt in overleg vastgesteld (capaciteitsverdeling).
De sanering van de Dijksgracht, ik kan het kennelijk niet genoeg zeggen : op korte noch op middellange termijn is daar concreet sprake van.
 

14-06-2014 00:46:59
krokodil
krokodil
In de overeenkomst tussen NS en AB staat dat de NS van AB een bedrag ontvangt van elke V250 die AB aan een derde partij verkoopt. Is er ook sprake van een inspannings- danwel resultaatverplichting rondom de verkoop?  

15-06-2014 02:02:06
robert55
robert55
Welbegrepen eigenbelang van AB  

24-06-2014 17:16:48
5001516
5001516
Is er al een onderwerp voor de nieuwe NSR TraXX locs ? Begreep gisteren dat de eerste locs volgende maand al naar Nederland komen. Meer info heb ik jammer genoeg niet...  

24-06-2014 17:54:44
MasterE
MasterE
Volgens mij moet de eerste in augustus komen en dan elke week 1.


Mcn Asd
 

24-06-2014 18:39:41
Ovindel
Ovindel
Het blijft wel een groot mysterie in wat voor kleurstelling ze zullen zijn e.d. Meestal wordt er bij nieuw materieel van tevoren wel iets naar buiten gebracht maar nu blijft het stil. Maarja, afwachten dus...  

24-06-2014 18:44:49
MasterE
MasterE
Reken maar op traditioneel geel/blauw.

Vind dit wel wat: http://www.railcolor.net/index.php?nav=1411277&lang=1

Laatst bewerkt door MasterE op 24-06-2014 18:54


Mcn Asd
 

24-06-2014 23:10:11
Frontier
Frontier
Naar verluid heeft een V250 testritten gereden in Italie op de lijn Milaan-Turijn, Trenitalia heeft wellicht interesse: http://www.ferrovie.it/ferrovie.vis/timdettvp.php?id=3378


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

25-06-2014 07:43:40
aarclay
aarclay
Dat zal wel de 4816 geweest zijn, die een extra baanruimer heeft. Als dit goede resultaten geeft, verwacht ik op termijn wel een overbrenging van de V250 voor AB, waarbij de Dijksgracht flink kan worden opgeruimd.

Laatst bewerkt door aarclay op 25-06-2014 07:48


Choo choo.....
 

25-06-2014 08:16:31
Harrstein
Harrstein
Ik blijf achter het "1600/1700/1800 zien dr al zo uit, dus dan zal de 1900 ook wel zo gelijken" principe staan.

http://imgur.com/Wqfxkrm
 

25-06-2014 09:41:40
dlm4yjp
dlm4yjp
Dat principe kun je vergeten, op een ander forum is al reeds gemeld dat er een in geel/blauw opstelling gesignaleerd is in een werkplaats door een duitse medewerker, helaas ben ik zelf vergeten welk forum dat was.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

25-06-2014 19:01:49
broek53
broek53
Ze worden geel, maar met een brede donkerblauwe baan - als voortzetting van de IC-band op de rijtuigen - zo laat ik mij door ingewijden vertellen.  

25-06-2014 19:13:01
Ovindel
Ovindel
Zou het mooiste zijn als ze die band aan de ene kant dan doortrekken tot de cabine en aan de andere kant dezelfde afronding als bij ICR gebruiken. Dan lijkt het mooi een geheel. Als het vaste stammen als met de 1700+ICR is dan moet dat kunnen zonder doorbroken kleurstelling.
Kan de NS ook weer helemaal trots zijn omdat het lijkt alsof ze een nieuw 'treinstel' hebben.

Maar goed, ik ben maar wat aan het gissen...
 

25-06-2014 20:08:14
broek53
broek53
Dat gaat alleen op voor trekduwstammen, en dat worden het niet allemaal.  

25-06-2014 20:10:14
Ovindel
Ovindel
Een stuk terug werd er toch vermeld dat er maar één stam zonder BDs zou komen te zitten? Dan heb je één stammetje dat er op de terug(of heen-)reis niet zo mooi uit ziet.  

25-06-2014 20:12:46
broek53
broek53
Nee hoor, er komt wel een hele treinserie zonder BDs te zitten.  

25-06-2014 20:12:51
BGM104
BGM104
En dat is de serie 900 zoals het nu in de plannen staat.

Laatst bewerkt door BGM104 op 25-06-2014 20:13
 

25-06-2014 20:15:05
MasterE
MasterE
En de 1000 serie gaat in "sandwich bedrijf" rijden.


Mcn Asd
 

25-06-2014 20:26:06
Ovindel
Ovindel
Dus Traxx+BDs gaat straks alleen maar in de 1900 Gvc - Ehv (- Vl?) rijden? 19 stammen lijken me nogal veel daarvoor, niet? En dan houd je nog 13 BDs'en over toch?
Of gaan de Traxx+BDs stammen straks ook de Benelux-plus rijden? Maar met welke locs dan?

Straks hebben we genoeg BDs'en over dat we weer leuke stammetjes 1700-DDAR/DDM-BDs kunnen maken. %08%

Laatst bewerkt door Ovindel op 25-06-2014 20:29
 

25-06-2014 20:27:15
michaben
michaben
Dan gaat men nooit alle 32 de BDs rijtuigen nodig hebben als zowel de 900 als 1000 zonder BDs gaan rijden. Met de geplande HSL lijnvoering en frequenties zou je met 32 BDs rijtuigen in principe alle stammen in trek-duw moeten kunnen rijden.

Laatst bewerkt door michaben op 25-06-2014 20:28
 

25-06-2014 20:43:10
broek53
broek53
De Benelux moet juist met BDs gaan rijden op het moment dat hij via de HSL gaat, alleen al vanwege het kopmaken in Breda.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


25-06-2014 20:44:35
BGM104
BGM104
De series 1000, 1900 en 9200 gaan met BDs rijden. Het "sandwich bedrijf" in de serie 1000 is een tijdelijke maatregel tot de BDs rijtuigen gereed zijn.  

25-06-2014 21:04:01
michaben
michaben
De 9200 kent (met de beoogde rijtijd en de huidige keringen van 40 minuten) 8 diensten, de 1000 heeft 4 diensten nodig, de 1900 heeft er nu 11 maar zal er in de nieuwe uitvoeringen minder nodig hebben. Dan blijven er nog aardig wat BDs rijtuigen over.  

25-06-2014 21:47:58
broek53
broek53
Er komen alleen al in de komende drgl vijf Beneluxstammen bij voor de doortrek naar Amsterdam.  

25-06-2014 22:05:16
mvboetzela
mvboetzela
Quote
broek53 (wo 25 jun 2014 20:43:10 https://www.somda.nl/forum/14879/p499011/): De Benelux moet juist met BDs gaan rijden op het moment dat hij via de HSL gaat, alleen al vanwege het kopmaken in Breda.

Dat is eigenlijk wel sneu: nu er geen kopmaken in Antwerpen centraal meer nodig is wordt het in Breda weer geintroduceerd.

Laatst bewerkt door mvboetzela op 25-06-2014 22:05
 

25-06-2014 22:11:41
michaben
michaben
Quote
broek53 (wo 25 jun 2014 21:47:58 https://www.somda.nl/forum/14879/p499023/): Er komen alleen al in de komende drgl vijf Beneluxstammen bij voor de doortrek naar Amsterdam.

Die 8 diensten is op basis van de eindsituatie. Beoogde reistijd volgens het voorstel was 3:14, met een kering van 46 minuten zit je dan op een omloop van 8 uur, met een uurdienst dus 8 diensten. Uiteraard heb je meer stammen dan diensten (je moet wat reserve achter de hand houden), maar men zal geen 50% reserve achter de hand houden lijkt mij, zeker als ook de 1000 met hetzelfde materieel rijdt, want dan kan je bij defect materieel nog een 1000 vanaf Rtd door laten rijden als 9200 (heeft men al eerder gedaan met de 1014 die als vervanger van de defecte 914 doorreed naar Bd). Of men moet het zichzelf weer moeilijk gaan maken door slechts een deel van de hele HSL vloot toegelaten te krijgen in België waardoor dat trucje onmogelijk wordt.

Laatst bewerkt door michaben op 25-06-2014 22:13
 

25-06-2014 22:33:53
BGM104
BGM104
Helaas kan je niet 46 min blijven staan langs het perron te Brusz of Asd. Daarom wordt er doorgereden naar Vorst en Wgm, vervolgens is de keertijd daar dan weer tekort voor een keerpuntreiniging. Daarmee komen we op 10 materieeldiensten voor de 9200. Vervolgens komt daar nog 1 onderhoud, 1 logistieke reserve en 1 technische reserve overheen. De 9200 serie blijft een deelpark want de NMBS is tractieleverancier.  

25-06-2014 23:07:05
Ovindel
Ovindel
Dus dan krijgen we dus de NMBS 2800 serie met BDs? Ik dacht dat de nieuwe NS Traxx'en ook voor de Benelux besteld waren, dan was de bijkomstigheid ook dat je een doorlopende kleurstelling hebt over de hele trein.  

26-06-2014 08:06:50
Harrstein
Harrstein
Quote
dlm4yjp (wo 25 jun 2014 09:41:40 https://www.somda.nl/forum/14879/p498918/): Dat principe kun je vergeten, op een ander forum is al reeds gemeld dat er een in geel/blauw opstelling gesignaleerd is in een werkplaats door een duitse medewerker, helaas ben ik zelf vergeten welk forum dat was.


Ala dit? http://i.imgur.com/qquc5S0.jpg

Excuses over de slechte fotosoep. iets met gemaakt in 2 minuten in een schommelende sysntustrein.
 

30-06-2014 21:11:14
robert55
robert55
diesel  

01-07-2014 18:43:33
michaben
michaben
Quote
Ovindel (wo 25 jun 2014 20:26:06 https://www.somda.nl/forum/14879/p499007/): (...)de 1900 Gvc - Ehv (- Vl?)(...)

Hierover was nog altijd onduidelijkheid (ook bij mij), maar deze kamerbrief maakt duidelijk dat deze verbinding echt bedoeld is als Gvc-Ehv en er geen plannen zijn deze alsnog naar Vl te verlengen:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2014/06/30/voortgang-toezeggingen-hsl-zuid.html

Uitgaande van de huidige tijden tussen Gvc en Rtd en de 9 minuten tijdwinst zou je theoretisch om :21 en :51 aankomen te Ehv en vertrek om :12 en :42. Keertijd van 21 minuten moet haalbaar zijn, zelfs met omrijden via een keerspoor indien je cross-platform overstappen in beide richtingen wilt bieden. Dan heb je aan 7 diensten genoeg, plus misschien een reservestammetje.
 

01-07-2014 18:57:18
Ovindel
Ovindel
Als het daar op neer komt, dan heb je er dus niets aan als je in Ehv over moet stappen op de 800 naar Maastricht. Die vertrekt namelijk rond :02 en :32 en dan ben je de 10 minuten reistijdwinst alweer kwijt. Dus eigenlijk is er alleen een klein voordeeltje voor de reizigers die tussen Rtd - Bd over de HSL rijden. Ik ga maar niet weer een klaagzang over de kosten en baten van de HSL beginnen, maar soms twijfel ik echt aan het nut van die lijn.  

01-07-2014 19:00:36
AlexNL
AlexNL
Quote
michaben (di 01 jul 2014 18:43:33 https://www.somda.nl/forum/14879/p499731/):

Uitgaande van de huidige tijden tussen Gvc en Rtd en de 9 minuten tijdwinst zou je theoretisch om :21 en :51 aankomen te Ehv en vertrek om :12 en :42.


Vraag me wel af hoe dat dan moet in Breda, daar kom je (richting Ehv) ook 9 minuten eerder binnen en dan zit je precies in het pad van de 3600 naar Zl. De andere kant op zit je dan 3 minuten achter de huidige 900 richting Amsterdam, wat me ook niet wenselijk lijkt.

Grote wijzigingen op komst, lijkt me.
 

01-07-2014 19:04:42
michaben
michaben
Het kan natuurlijk ook best zijn dat het pad tussen Ehv en Bd gelijk blijft en de 1900 tussen Gvc en Rtd een ander pad krijgt. Een beetje nette kwartierligging met de 900 tussen Rtd en Bd is ook wel gewenst. Of beide krijgen een ander pad. Het ging mij meer om de rijtijd en het aantal benodigde stammen voor deze verbinding. De precieze invulling van de DRGL 2016 is nog niet bekend, maar waar het wel op neer lijkt te komen volgens deze brief is dat men een goede aansluiting op de nieuwe IC Ut-Vl wil, en tegelijkertijd ook een goede aansluiting naar Mt gaat dan niet, want ik neem aan dat men tussen Ut en Ehv ook een gelijkmatige spreiding wil van de treinen over het hele uur..  

01-07-2014 19:13:24
sjoerd
sjoerd
Ai, dat betekent dat DSSE (Eindhoven) veel mogelijkheden moet blijven bieden.  

01-07-2014 19:41:30
michaben
michaben
Qua doorstroomstation is het juist gunstig als alle ICs vanuit Tb keren en alle ICs vanuit Ht doorrijden. Je hoeft dan namelijk niet meer te kruisen, IC uit Tb komt altijd binnen op spoor 1 en wacht tot de IC vanuit Ut vanaf spoor 2 vertrokken is om vervolgens op z'n gemak naar het keerspoor te rijden. Kruisen voor het station is dan niet meer noodzakelijk, een LM ritje via het keerspoor kan wel 3 minuten wachten, schoonmakers kunnen alvast instappen en beginnen terwijl de trein nog op spoor 1 staan, en een achterliggende stoptrein zal nooit zo dicht op de IC zitten vanwege de extra stops dat deze daarvoor haast moet maken.  

01-07-2014 19:56:06
Ovindel
Ovindel
Overigens staan in de brief waar michaben naar linkt ook nog info over een IC Ddr - Bd, IC Bd - Atw en IC Rsd - Essen (- Charleroi). Daar zijn dus wel plannen voor.

Laatst bewerkt door Ovindel op 01-07-2014 19:56
 

01-07-2014 20:21:22
R1-2010
R1-2010
Het wordt nog aardig druk in het niet zo DSS-Breda:
- 1900 via HSL
- nieuwe IC Bd-Ddr
- kopmakende Benelux
- kerende 13600, 5000 en (ooit) de 5200
- 3600
- kerende 900

Ach, alle goederen (behalve die uit Zeeland volgens mij) gaan straks toch via de BR.
 

01-07-2014 20:52:05
michaben
michaben
Waarbij het waarschijnlijk ook gewenst is dat de 900 en 1900 in een kwartierdienst liggen, en voor de 1900 en 3600 zou dat ook fijn zijn (dat zou dan automatisch betekenen dat de 900 een aansluiting geeft op de 3600, mits deze aan hetzelfde perron stoppen).  

01-07-2014 20:58:17
nougo
nougo
Het wordt hoe dan ook een heel gepuzzel. 20 jaar geleden stak je met een aantal dienstregelingmakers na een weekje voorbereiding een dagje de koppen bij-elkaar en dan had je op het eind van de dag een basispatroon.

Als ik die brief van Mansveld lees dan val ik van mijn stoel... Een expertsessie met alle relevante partijen.... cofinanciering....(natuurlijk...ik zou als NS vooral niet te veel toezeggingen doen)..... en lange afstandskorting bij overstap op de IC naar Brussel kan a priori niet omdat U zit met een gesplitste reis....en daar kan ik als Minister niets aan doen...

Tsja. Dat heet doorpakken !..%03%

PS Begrijpt iemand wat er in die brief bedoeld wordt met "Sneller rijden ter hoogte van Rotterdam Centraal is volgens ProRail niet mogelijk vanwege de veiligheid van het HSL-vervoer aldaar.Ook niet als de infrastructuur een snelheid van 80 km per uur mogelijk zou maken".

Laatst bewerkt door nougo op 01-07-2014 21:03
 

02-07-2014 00:03:12
thom
thom
Tsja, maar wat wil je als er ineens meerdere partijen zijn met elk hun eigen prioriteiten zijn en die eigenlijk weinig geïnteresseerd zijn in de prioriteiten van een ander...

Vroeger was natuurlijk alles 1 en viel er niet zoveel te discussiëren en af te wegen..
 

02-07-2014 00:10:46
broek53
broek53
Ik kan merken dat je 'vroeger' niet bij de NS zat. ik wil niet zeggen dat het bloed af en toe van de muren droop, maar de keuzes en de discussies waren goeddeels dezelfde, alleen intern. Daar merkte de buitenwereld niets van - dat is het voornaamste verschil.  

02-07-2014 00:22:12
thom
thom
Oh, dat geloof ik zo van je

Maar ik kan me voorstellen dat de discussie er nu toch zeker niet makkelijker op geworden is met meerdere goederen-, reizigersvervoerders, infraheffingen en andere schijven die er tussen gekomen zijn?
 

02-07-2014 00:35:45
broek53
broek53
Nee, om maar te zwijgen van een Prorail dat zich - echt heus zonder enige kennis van zaken over hoe een landelijke dienstregeling in elkaar gezet moet worden - is gaan bemoeien met de planningsnormen en de wijze waarop je treinen moet inleggen. Om maar eens wat te noemen.

Neen, in die wereld moet je als weldenkend spoorman niet meer willen wezen, dat is duidelijk.
 

02-07-2014 01:11:10
ZJ37
ZJ37
Bij ProRail zijn die mensen er wel, maar erg schaars zijn ze zeker.

Om de haverklap wordt er van alles geroepen over snelheden, ERTMS, snelle infra op emplacementen als Ut en Ht waar je met PHS niets aan hebt, regionale plaatjes die harten bij provinciale bestuurders sneller doen kloppen maar voor geen meter in een landelijk netwerk passen... En zo kan ik wel even doorgaan.

Het is duidelijk dat veel geroepen wordt door mensen zonder enige kennis van inhoudelijke zaken en denken dat alles wel even kan.
 

02-07-2014 07:28:26
broek53
broek53
"De dienstregeling is van elastiek", zei mijn leermeester lang geleden al. Beperkt kneedbaar dus. Die nuance is eruit, blijkbaar, omdat een ieder zijn absolute gelijk wil halen en dat maakt het proces van kneden zo lastig, denk ik.  


02-07-2014 09:38:41
AgentX
AgentX
Dat is een gevaarlijke uitspraak; want zo "rekbaar" is de dienstregeling niet meer.  

02-07-2014 09:53:59
sjoerd
sjoerd
Dat is juist wat Broek betoogt.  

02-07-2014 17:43:12
michaben
michaben
De dienstregeling wordt natuurlijk ook complexer met de afsnijroutes zoals de HSL. In de ideale situatie ligt de symmetrie van de dienstregelingen op de grote knooppunten, de zogenaamde knooppuntdienstregeling. Dat vereist echter wel dat de rijtijden tussen die knooppunten strak op zo'n 28 minuten ligt (of met een kwartierdienst op 13, 28 of 43 minuten). Grote voordeel is dat je op deze manier de dienstregeling kunt plannen per trajectdeel, zonder rekening te houden met wat de gevolgen voor verderop zijn. Met alle extra stations, snelheidsaanpassingen en de HSL is daar weinig meer van over. De dienstregeling is meestal nog wel symmetrisch, maar die symmetrie ligt zelden meer op een knooppunt, en dat maakt de dienstregeling niet eenvoudiger. En qua aansluitingen moet je keuzes gaan maken, je kunt niet én de snelle én de trage verbinding Rtd-Bd een goede aansluiting bieden op de vervolgseries.  

02-07-2014 17:51:58
Ovindel
Ovindel
En groot voordeel had er kunnen zijn als de aansluiting HSL - oude lijn niet zo noordelijk had gelegen. Eigenlijk had de HSL tot in station Bd een vrije baan moeten hebben in zowel de richting Rtd als Atw. Dan had je veel minder problemen gehad met het inpassen. Zeker bij Breda Prinsenbeek zie ik straks gedoe ontstaan omdat er meer sprintertjes moeten stoppen terwijl de ICD er langs moet. Dat terwijl de HSL er pal naast ligt. %03%  

02-07-2014 18:34:42
sjoerd
sjoerd
Op zich heb je zeker een punt, maar ja, met al die bebouwing van ons dorpje en de A16 daar weer doorheen was daarvoor geen ruimte.
Overigens worden de Sprinters hier in de volgende jaardienst een kwartier verlegd, zoals nu al in de spits gebeurt, en dan gaan ze de IC Den Haag - Venlo in de weg zitten of andersom.
 

02-07-2014 19:21:11
Ovindel
Ovindel
Is het niet de bedoeling om uiteindelijk 4 sprinters per uur te laten rijden tussen Ddr - Bd? Verder krijg je straks de nieuwe IC Ddr - Bd, ICD Asd - Bd en ICD Gvc - Vl die ook langs Prinsenbeek komen.  

02-07-2014 19:24:34
AlexNL
AlexNL
Kunnen we Bdpb niet beter gewoon sluiten en vervangen door een busdienst Bd - Bdpb busstation - Zlw? Ik kan me niet voorstellen dat Bdpb heel erg druk is, zo heel veel stopt daar niet. Het zwaartepunt van de verbinding zal liggen op Bdpb - Bd (voor verdere aansluitingen).

Met een paar goede busverbindingen vanuit de woonkernen naar het grote station Breda zal de reistijdverlenging voor reizigers van/naar Bdpb volgens mij nog wel meevallen ook.

Laatst bewerkt door AlexNL op 02-07-2014 19:26
 

02-07-2014 19:30:23
MasterE
MasterE
Quote
Ovindel (wo 02 jul 2014 19:21:11 https://www.somda.nl/forum/14879/p499871/): Is het niet de bedoeling om uiteindelijk 4 sprinters per uur te laten rijden tussen Ddr - Bd? Verder krijg je straks de nieuwe IC Ddr - Bd, ICD Asd - Bd en ICD Gvc - Vl die ook langs Prinsenbeek komen.

2 sprinters per uur en 2x per uur Ddr-Rsd, dus 4x per uur Ddr-Zlw.


Mcn Asd
 

02-07-2014 19:31:59
michaben
michaben
Quote
sjoerd (wo 02 jul 2014 18:34:42 https://www.somda.nl/forum/14879/p499869/): Op zich heb je zeker een punt, maar ja, met al die bebouwing van ons dorpje en de A16 daar weer doorheen was daarvoor geen ruimte.

Waar je nu de bogen van Bd richting Atw hebt is zo te zien nog wel ruimte voor (krappe, denk net 80km/u) bogen de andere kant op, maar dit gaat dan wel gepaard met een (erg) hoge viaduct tot voorbij Prinsenbeek en pas daar daadwerkelijk invoegen. Daarvoor is het te krap met de gebundelde A16 en meerdere viaducten over de snelweg die te kort op elkaar liggen om af te kunnen dalen en moet je dus op een viaduct blijven erboven. Flinke impact op de omgeving, en viersporigheid waar per spoor maar zo'n 5 treinen per uur rijden klinkt een beetje zonde.
 

02-07-2014 19:42:19
gvttreinen
gvttreinen
@Michaben; en geen ruimte voor spanningssluis.  

02-07-2014 19:44:56
Ovindel
Ovindel
Quote
MasterE (wo 02 jul 2014 19:30:23 https://www.somda.nl/forum/14879/p499873/):
Quote
Ovindel (wo 02 jul 2014 19:21:11 https://www.somda.nl/forum/14879/p499871/): Is het niet de bedoeling om uiteindelijk 4 sprinters per uur te laten rijden tussen Ddr - Bd? Verder krijg je straks de nieuwe IC Ddr - Bd, ICD Asd - Bd en ICD Gvc - Vl die ook langs Prinsenbeek komen.

2 sprinters per uur en 2x per uur Ddr-Rsd, dus 4x per uur Ddr-Zlw.
Dat ging volgens mij over een optioneel verlengde PHS naar Bd, dan dus 4x/u Ddr - Bd en 2x/u Ddr - Rsd. Maar nu bedenk ik me dat dat een van de varianten op een IC Ddr - Bd was, dus komt dat toch uit op 4 treinen Ddr - Bd per uur.
Dan heb je dus tussen Bd en Bdpb 5 halfuurstreindiensten wat uitkomt op 10p/u per richting, waarvan dus twee stoppers die als de dienstregeling niet helemaal omgegooid wordt denk ik hun naam eer aan zullen doen: het verkeer stoppen.
 

02-07-2014 19:53:27
michaben
michaben
Zo'n stop kost je hooguit 2 minuten, en met een opvolgtijd van 3 minuten komt dat neer op dat de ICd 5 minuten achter de SPR aan kan rijden vanaf Zha, kunnen dus
prima 6 ICs en 6 sprinters per uur rijden bij Bdpa en je hebt nog ruimte over.

Laatst bewerkt door michaben op 02-07-2014 19:53
 

02-07-2014 20:01:05
sjoerd
sjoerd
Ah, dank je Michaben. Ik denk niet zo gauw aan complotten, maar het zag er even naar uit dat mijn plezier over (eindelijk) een halfuurdienst in Bdpb al door een hele club werd getorpedeerd nog voor die er is. Prinsenbeek is alleen bereikbaar met de streekbus naar Zevenbergen en dat is overdag ook een uurdienst, zondags niet eens. Daarmee ben je naar Breda station ongeveer een half uur onderweg in plaats van 4 minuten per trein.
In de vroege ochtend en in het begin van de avond stapt heel de luchtmacht in Bdpb uit en weer in. Verder veel forenzen, studenten en scholieren, ook uit Vlaanderen die hier nog gratis de auto kunnen parkeren. Nu nog betere aanslutingen in Breda en een frequentieverhoging. Als het van jullie mag...%02%

Laatst bewerkt door sjoerd op 02-07-2014 20:02
 

02-07-2014 20:35:15
ZJ37
ZJ37
Ik ben voor %08%  

03-07-2014 19:07:11
SchuurB
SchuurB
Quote
nougo (di 01 jul 2014 20:58:17 https://www.somda.nl/forum/14879/p499756/):

Begrijpt iemand wat er in die brief bedoeld wordt met "Sneller rijden ter hoogte van Rotterdam Centraal is volgens ProRail niet mogelijk vanwege de veiligheid van het HSL-vervoer aldaar.Ook niet als de infrastructuur een snelheid van 80 km per uur mogelijk zou maken".


Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
 

03-07-2014 19:42:16
michaben
michaben
Helemaal omdat de boog vanuit Rotterdam richting Schiphol wel 80km/u is, alleen de boog de andere kant op is 60km/u. En vanaf spoor 12 (wat tegenwoordig het standaard vertrekspoor richting Shl is) heb je te maken met een wissel waar je maximaal 60km/u mag, maar nog voor het volgende sein staat alweer een bord dat je 80km/u mag voor de boog richting HSL. Aan de zuidkant van Rotterdam is het inderdaad wel mag 60km/u, maar dat is maar zo'n kort stuk (alleen de wissels die ook zeer kort op elkaar liggen en direct aansluitend aan het perron) dat dit amper tijd kost.  

03-07-2014 21:03:54
timtrein
timtrein
Ik zie geen topic over specifiek de Benelux, maar die gaat vanaf december weer vanaf Amsterdam rijden aldus de berichtgeving: http://www.nu.nl/binnenland/3819092/beneluxtrein-weer-van-amsterdam-brussel.html  

03-07-2014 21:18:39
dlm4yjp
dlm4yjp
Dat was al een tijdje bekend, hetzij dit een tijd terug besproken is hier


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

21-07-2014 18:53:22
train85
train85
Volgens: http://www.ilpendolaremagazine.it/news/2014/06/25/il-v250-di-ansaldobreda-effettua-test-sulla-av-milano-torino/ gaan de Italianen testritten rijden met de V250 in hun land. Kan er toch op lijken dat ze een koper zoeken voor de dingen.

Laatst bewerkt door train85 op 21-07-2014 19:19
 

21-07-2014 18:57:48
sfj
Denk dat ze een koper zoeken

Maar dat is dan opzich wel goed nieuws. Ik vraag me af of er al plannen zijn om de stellen uit Amsterdam te repatriëren ?


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

21-07-2014 21:11:53
aarclay
aarclay
Ze hebben toch al een mogelijke koper? Trenitalia?


Choo choo.....
 

21-07-2014 21:29:20
train85
train85
Oh heb dat nog nergens gelezen.  

21-07-2014 21:37:40
cuneo56
cuneo56
Dat komt wel goed want de huidige baas van Finnmeccanica het moederbedrijf van Assaldo-Breda, Moretti, was tot voor kort de baas van de FS/Trenitalia en daarvoor de baas van ik meen RFI( zeg de Italiaanse tegenhanger van Prorail). Zijn toenmalige rechterhand is hem eerst bij RFI opgevolgd en daarna ook bij FS/ Trenitalia.
Oftewel ons kent ons!%02%

Laatst bewerkt door cuneo56 op 21-07-2014 21:38
 

21-07-2014 21:38:19
Frontier
Frontier
Stukje naar boven scrollen.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

21-07-2014 21:59:42
robert55
robert55
OP de foto in die link staat de 4816 [nooit in NL geweest toch?]. Uit de tekst: proefritten op de HSL Milaan - Turijn op 23/24 juni, maar gesleept door een D445, dus dat kan niet heel hard zijn gegaan (Vmax = 130)  

21-07-2014 22:57:11
cuneo56
cuneo56
In het artikel wordt ook gezegd :"na terugkeer van alle stellen"
Dus dat zegt al iets over de research van de schrijver.
Ik ga er van uit dat de DE-lok enkel voor het transport naar de buiten dienst gestelde HSL nodig is geweest, te meer daar in een andere bron over testen onder 25Kv werd gesproken.
 

28-07-2014 23:22:57
HZwoferink
HZwoferink
Railmagazine meld dat de eerder gemelde gele kleurstelling het daadwerkelijk gaat worden! De 186 002 is vandaag te Kassel gezien, zie hier voor het volledige bericht en reacties: https://www.facebook.com/Railmagazinenl?fref=ts


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

28-07-2014 23:37:58
aarclay
aarclay
Hoe steekt die nummering in elkaar? Ik dacht dat ze vanaf fabrikant allemaal verschillende nummers hanteerden?
Of beginnen ze per koper steeds bij 001 met 186 als prefix ervoor?

We mogen aannemen dat de 186 002 dan bij de NS de NS 1902 zal worden?


Choo choo.....
 

29-07-2014 00:23:47
thom
thom
Als je steeds bij elke koper bij 001 begint krijg je identieke loknummers, dat is nou niet echt zo handig.

Gezien het feit dat tegenwoordig de UIC nummering toch verplicht en leidend is vraag ik me af of de loks nog een 4 cijferige nummer krijgen, wat zou de meer waarde daar van zijn ?
Daar naast hebben de lokken die nu op de HSL rijden het ook niet...

Voor wat betreft de kleurstelling van die lokkenz het moet natuurlijk passen bij ICR en het zou me niks verbazen als dit de basis is en er nog wat stickerwerk bij komt kijken..

Laatst bewerkt door thom op 29-07-2014 00:27
 

29-07-2014 10:37:23
daniel81
daniel81
Of gewoon het Belgische systeem. De reeks 28 heeft een geheel eigen nummering die compleet losstaat van de volgnummers 186.  

29-07-2014 10:42:38
daniel81
daniel81
Quote
AlexNL (wo 02 jul 2014 19:24:34 https://www.somda.nl/forum/14879/p499872/): Kunnen we Bdpb niet beter gewoon sluiten en vervangen door een busdienst Bd - Bdpb busstation - Zlw? Ik kan me niet voorstellen dat Bdpb heel erg druk is, zo heel veel stopt daar niet. Het zwaartepunt van de verbinding zal liggen op Bdpb - Bd (voor verdere aansluitingen).

Met een paar goede busverbindingen vanuit de woonkernen naar het grote station Breda zal de reistijdverlenging voor reizigers van/naar Bdpb volgens mij nog wel meevallen ook.


Ik vraag me wel eens af of het niet handiger was geweest om van Bdpb een HSL-station te maken en Bd gewoon te laten zoals het was.
Dan hadden treinen Asd-Brusz in Bd geen kop hoeven te maken, was de verbindingslus Bd-Atw niet nodig geweest en had je een geweldige P&R voorziening langs de snelweg gehad in plaats van zoals nu dat je al het autoverkeer je binnenstad in trekt. En treinen Asd-Bd-Ehv hadden natuurlijk alsnog via de HSL kunnen rijden én in het hoofdstation stoppen. In Duitsland en Frankrijk is dat de standaard gang van zaken, maar de lokale ambities hebben het hier ogenschijnlijk gewonnen van het (inter)nationale belang %03%
 

29-07-2014 11:16:12
aarclay
aarclay
Quote
thom (di 29 jul 2014 00:23:47 https://www.somda.nl/forum/14879/p502964/): Als je steeds bij elke koper bij 001 begint krijg je identieke loknummers, dat is nou niet echt zo handig.

Gelukkig is een loknummer niet gelijk aan een UIC-nummer. En verder kent Nederland al enkele duplicaatnummers. Van de 1201 waren er geloof ik al 5 locs te benoemen uit heel Nederland.

Laatst bewerkt door aarclay op 29-07-2014 11:16


Choo choo.....
 

29-07-2014 13:28:15
kiekkiek
kiekkiek
Quote
daniel81 (di 29 jul 2014 10:42:38 https://www.somda.nl/forum/14879/p502997/):
Quote
AlexNL (wo 02 jul 2014 19:24:34 https://www.somda.nl/forum/14879/p499872/): Kunnen we Bdpb niet beter gewoon sluiten en vervangen door een busdienst Bd - Bdpb busstation - Zlw? Ik kan me niet voorstellen dat Bdpb heel erg druk is, zo heel veel stopt daar niet. Het zwaartepunt van de verbinding zal liggen op Bdpb - Bd (voor verdere aansluitingen).

Met een paar goede busverbindingen vanuit de woonkernen naar het grote station Breda zal de reistijdverlenging voor reizigers van/naar Bdpb volgens mij nog wel meevallen ook.


Ik vraag me wel eens af of het niet handiger was geweest om van Bdpb een HSL-station te maken en Bd gewoon te laten zoals het was.
Dan hadden treinen Asd-Brusz in Bd geen kop hoeven te maken, was de verbindingslus Bd-Atw niet nodig geweest en had je een geweldige P&R voorziening langs de snelweg gehad in plaats van zoals nu dat je al het autoverkeer je binnenstad in trekt. En treinen Asd-Bd-Ehv hadden natuurlijk alsnog via de HSL kunnen rijden én in het hoofdstation stoppen. In Duitsland en Frankrijk is dat de standaard gang van zaken, maar de lokale ambities hebben het hier ogenschijnlijk gewonnen van het (inter)nationale belang %03%


Natuurlijk was het veel slimmer geweest een station Breda HSL te bouwen, bijvoorbeeld op de plek waar de HSL en de lijn naar Roosendaal elkaar kruisen. De huidige oplossing is m.i. een buitengewoon beroerd compromis voortgekomen uit politiek getouwtrek.
 

29-07-2014 14:30:58
gvttreinen
gvttreinen
Oorspronkelijk was het de bedoeling geweest dat er een rechtstreekse trein 'Benelux V250' Asd - Brussel en pendels Asd - Bd en Bd - Antwerpen dus de noodzaak van zo`n 'weilandstation' was er niet, Bd kreeg toch zijn verbinding met België.
Nu moet de 'snelle Benelux' verplicht kopmaken in Bd en dan kan je aan een 'weilandstation' kunnen denken alleen vrees ik dat Breda gaat dwarsliggen bij verlies van een internationale verbinding via de stad!
Het bekt natuurlijk wel: London / Paris / Brussels / Breda...

Laatst bewerkt door gvttreinen op 29-07-2014 14:34
 

29-07-2014 14:44:03
daniel81
daniel81
Wat is de reden om niet weer terug te grijpen naar dit plan?
OK de V250 gaat er niet meer komen, maar op zich weerhoudt niets de N(MB)S ervan om Asd-Brusz, Asd-Bd en Bd-Atw te rijden.
Die weerstand is er echter wel en heeft natuurlijk alles te maken met de kostendekkingsgraad en een overaanbod in internationale verbindingen aan de zuidwestkant van NL.
Dat wijst er echter wel op dat vooraf, toen de beslissingen over de infra werden genomen, er kennelijk nooit iemand een serieuze berekening gemaakt heeft over de kostendekkingsgraad van de treinen die erover moesten gaan rijden.
 

29-07-2014 15:17:03
Ovindel
Ovindel
Wat te denken van de diensten Asd-Bd eens in de twee uur ofzo doortrekken naar Atw? Dat wordt dus dan Asd-Bd-Atw. De rechtstreekse Asd-Atw kan zo lekker doorkarren en in Breda zijn ze ook weer blij.

Zou er overigens met 160 km/u niet een knelpunt ontstaan met de Thalys die met 300 km/u tussen Rtd en Atw in één ruk doorrijdt? Zeker met al die binnenlandse 160 km/u diensten erbij.
 

29-07-2014 15:59:07
gvttreinen
gvttreinen
Oplossen net als Picardie, zijsporen met perrons voor de stoppende treinen.  

29-07-2014 17:21:37
thom
thom
Quote
aarclay (di 29 jul 2014 11:16:12 https://www.somda.nl/forum/14879/p503002/):
Quote
thom (di 29 jul 2014 00:23:47 https://www.somda.nl/forum/14879/p502964/): Als je steeds bij elke koper bij 001 begint krijg je identieke loknummers, dat is nou niet echt zo handig.

Gelukkig is een loknummer niet gelijk aan een UIC-nummer. En verder kent Nederland al enkele duplicaatnummers. Van de 1201 waren er geloof ik al 5 locs te benoemen uit heel Nederland.

Ik bedoelde met loknummers ook eigenlijk weer het UIC nummer.
Wat jij met loknummers bedoeld, is tegenwoordig alleen nog intern van betekenis, IL&T kijkt alleen nog maar naar de UIC nunners, van daar dat die tegenwoordig vermeld moeten staan op de buitenkant van het materieel.
 

29-07-2014 17:37:06
michaben
michaben
Quote
Ovindel (di 29 jul 2014 15:17:03 https://www.somda.nl/forum/14879/p503030/): Zou er overigens met 160 km/u niet een knelpunt ontstaan met de Thalys die met 300 km/u tussen Rtd en Atw in één ruk doorrijdt?

Het stuk tussen Rtd en Bd is dusdanig kort dat het verschil in reistijd tussen Thalys en ICd hier maar zo'n 3 á 4 minuten is. Uitgaande van een strakke kwartierdienst tussen de 900 en 1900 over de HSL kun je daar prima tussendoor, en nadat de treinen naar Bd eraf zijn kun je weer lekker doorscheuren.
 

29-07-2014 17:45:34
Ovindel
Ovindel
Ik bedoelde eigenlijk een knelpunt juist tussen Rtd en Atw bij IC met 160 km/u en Thalys met 300 km/u.  

29-07-2014 18:20:45
michaben
michaben
Maar daar rijden die binnenlandse diensten waar je het over had natuurlijk niet tussendoor, en ook hier is het verschil in rijtijd hooguit 8 minuten (met een stop op Noorderkempen zo rond de 10 minuten) dus zou je in theorie 2 snelle en 2 langzame treinen per uur kwijt moeten kunnen.  

29-07-2014 19:16:22
dennistd
dennistd
Quote
thom (di 29 jul 2014 17:21:37 https://www.somda.nl/forum/14879/p503047/):
Quote
aarclay (di 29 jul 2014 11:16:12 https://www.somda.nl/forum/14879/p503002/):
Quote
thom (di 29 jul 2014 00:23:47 https://www.somda.nl/forum/14879/p502964/): Als je steeds bij elke koper bij 001 begint krijg je identieke loknummers, dat is nou niet echt zo handig.

Gelukkig is een loknummer niet gelijk aan een UIC-nummer. En verder kent Nederland al enkele duplicaatnummers. Van de 1201 waren er geloof ik al 5 locs te benoemen uit heel Nederland.

Ik bedoelde met loknummers ook eigenlijk weer het UIC nummer.
Wat jij met loknummers bedoeld, is tegenwoordig alleen nog intern van betekenis, IL&T kijkt alleen nog maar naar de UIC nunners, van daar dat die tegenwoordig vermeld moeten staan op de buitenkant van het materieel.
Een korter nummer is ook gewoon handiger. Een machinist die loc 1902 mee moet nemen hoeft minder te onthouden dan wanneer hij loc NL NS 91 84 1186 002-9 moet pakken. Alle wegvoertuigen hebben immers ook kentekens (uic-nummers), maar toch hebben bussen en taxi's meestal ook nog een wagenparknummer (locnummer).

Laatst bewerkt door dennistd op 29-07-2014 19:16
 

29-07-2014 21:40:54
timtrein
timtrein
Het verkorte UIC-nummer telt zes cijfers (186 xxx), dat lijkt me ook nog wel te onthouden.  

29-07-2014 22:52:57
MasterE
MasterE
En daarvan hoef je er dan maar 3 te onthouden


Mcn Asd
 

29-07-2014 23:07:56
broek53
broek53
Zou het voor de overzichtelijkheid van de heel verschillende onderwerpen binnen dit topic een idee zijn om een topic "Ontwikkelingen NS-Traxx-locomotieven" oid af te splitsen?  

29-07-2014 23:56:36
Ovindel
Ovindel
Aan de ene kant ben ik het met je eens, aan de andere kant wil ik het de moderators niet aan doen om 51 pagina's door te zoeken.  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl