Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
25-03-2014 18:22:00
phantom
phantom
Als het italiaanse spoorbedrijf wat daar treinen koopt en rijd de media heeft gevolgt dan denk ik niet dat die daar blij zal maken als ze ineens wat V250 mat krijgen aangeboden.
Laat staan van het aanbod gebruik gaat maken
Maargoed dat laat nog steeds zat andere potentiele klanten over die er misschien wel wat mee willen proberen.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

25-03-2014 20:47:32
dh3201
dh3201
Quote
jeanne (di 25 mrt 2014 14:45:34 https://www.somda.nl/forum/3884/p489756/): Of de Italianen kunnen er in Italië zelf mee gaan rijden.

Precies, en Italië is zo ongeveer het enige land waar materieel van AnsaldoBreda probleemloos functioneert, dus dat zal daar met de V250 vast ook wel lukken.


Shqiperise-lopers?
 

25-03-2014 21:13:05
krokodil
krokodil
Het zou mij niets verbazen als we volgende week het nieuws krijgen dat de NMBS een schikking heeft getroffen met AnsoldaBreda. NMBS trekt de claim van 40 miljoen in en krijgt daarvoor de drie V250-stellen. Die gaat de NMBS zo snel mogelijk inzetten om capaciteitsproblemen op hun hogesnelheidsnet op te vangen.  

26-03-2014 00:22:56
AlexNL
AlexNL
En waarom zouden ze dat doen? De Belgen hebben zat materieel dat op hun binnenlandse hogesnelheidslijnen (HSL 2 en HSL 4) kan rijden...  


26-03-2014 06:33:29
jor[D]1
jor[D]1
Het zou nij niet verbazen als de italiaanse overheid regelt dat FS de stellen moet kopen om het noodleidende Ansaldo te redden. FS heeft ook ooit ansaldo loks gekocht die eigenlijk voor de poolse spoorwegen waren.  

26-03-2014 18:20:21
cuneo56
cuneo56
Hallo,
Help me even welke loks je bedoeld, want ik ken alleen de beide types , half zusjes van de Traxx, die nu in Italië ( en omgeving) rijden na het mislukken van de verkoop naar Polen, naar dat zijn geen Ansaldo producten.
Ciao.
 

26-03-2014 22:38:38
jor[D]1
jor[D]1
Ik ben idderdaad in de war met de door.adtranz/bombardier voor pkp gebouwde traxx familie. Die serie is inderdaad geen Ansaldo product. De introductie van de E403 (een ander ansaldo product) is in italie overigens ook flink mis gegaan.  

08-04-2014 13:57:06
Hoera63
Hoera63
Alle Intercity Direct treinen zijn aan de kant gezet tot nader order, volgens nu.nl vanwege problemen met de stroomafnemers. http://m.nu.nl/algemeen/3746793/intercity-direct-treinen-kant-problemen.html  

08-04-2014 14:32:23
Ovindel
Ovindel
Dat komt als een verassing, voor de NS zelf ook zo te zien. Misschien heeft Bombardier een fout ontdekt en willen ze het zekere voor het onzekere nemen.  

08-04-2014 14:56:41
broek53
broek53
Politieke scoringsdrift: http://www.telegraaf.nl/binnenland/22484649/__D66__debat_over_falende_treinen__.html Een debat nog wel! Met enige oprechte bezorgdheid heeft het in ieder geval niets te maken.  

08-04-2014 14:59:23
ZJ37
ZJ37
Je bent me net voor Ook in de Volkskrant een artikel: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2824/Politiek/article/detail/3631208/2014/04/08/D66-wil-debat-over-falende-treinen.dhtml  

08-04-2014 15:45:16
Ovindel
Ovindel
Volgens Bombardier hebben alleen de TRAXX'en die op de HSL-Zuid rijden problemen: 'Voor zover bekend doen de problemen zich echter alleen voor bij de Traxx locomotieven die op de Nederlandse hogesnelheidslijn worden ingezet'.
http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/intercity_direct_op_verzoek_van_bombardier_van_spoor_gehaald-146141
Misschien zijn ze toch niet geschikt om op te voeren tot 160 km/h? %08%

Laatst bewerkt door Ovindel op 08-04-2014 15:45
 

08-04-2014 15:47:38
mich
mich
De stroomafnemers zijn tocht hetzelfde als de andere TRAXX? want er zijn er een paar van hsl-goederen-hsl gegaan.  

08-04-2014 16:00:22
mren
mren
Het gaat om ernstige scheurvorming, vermoedelijk door het vaak omschakelen op de HSL.
Daarom kunnen de andere wel blijven rijden, zoals goederen en benelux.
 

08-04-2014 16:04:55
john2
john2
Quote
Ovindel (di 08 apr 2014 14:32:23 https://www.somda.nl/forum/3884/p490970/): Dat komt als een verassing, voor de NS zelf ook zo te zien. Misschien heeft Bombardier een fout ontdekt en willen ze het zekere voor het onzekere nemen.

Dus moet men het zo zien dat men auto's naar de garage terug roept voor naar een bepaald onderdeel te kijken c.q. te vervangen.
 

08-04-2014 16:30:07
Daan!
Daan!
Quote
mren (di 08 apr 2014 16:00:22 https://www.somda.nl/forum/3884/p490990/): Het gaat om ernstige scheurvorming, vermoedelijk door het vaak omschakelen op de HSL.
Daarom kunnen de andere wel blijven rijden, zoals goederen en benelux.

Wat moet ik me daarbij voorstellen?
 

08-04-2014 16:39:01
Ovindel
Ovindel
Als er echt scheuren in die panto's ontstaan daar het vele omhoog en omlaag doen, gaan die nieuwe TRAXX'en het dan wel uithouden straks?
En opmerkelijk dat de Thalys hier nooit last van heeft gehad (zover ik weet).
 

08-04-2014 17:04:46
dh3201
dh3201
Omdat de Thalys misschien stroomafnemers van Alstom heeft en niet van Bombardier?


Shqiperise-lopers?
 

08-04-2014 17:30:16
sjoerd
sjoerd
Kweenie, maar hoeven die van de Thalys wellicht niet telkens naar beneden en weer omhoog? Want in- en uitschakelen zonder neerhalen en opzetten van de stroomafnemers op de koppen van de Thalys zou genoeg moeten zijn.  

08-04-2014 17:49:54
MasterE
MasterE
Ze moeten altijd neer in de spanningssluis, je wisselt ook van stroomafnemer 1,5 KV of 25 K, bij Thalys gaan ze per dag natuurlijk wel minder vaak op en neer, simpelweg omdat een Traxx meer slagen Asd-Bd maakt dan Thalys Asd-Parijs per dag.

Laatst bewerkt door MasterE op 08-04-2014 17:52


Mcn Asd
 

08-04-2014 17:51:47
nohab
nohab
De Thalys heeft verschillende stroomafnemers voor gelijk- en wisselspanning, waarbij die voor wisselspanning ook nog eens een wezenlijk andere constructie hebben met het oog op rijden op hoge snelheid. Ik ken geen railvoertuig dat zowel gelijk- als wisselspanning met dezelfde stroomafnemer afneemt.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

08-04-2014 17:57:39
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Bij de Thalys wordt er per slag dan wel weer vaker van spanning gewisseld (voorbeeld Asd-Paris, 1,5 kV DC -> 25 kV AC -> 1,5 kV DC -> 25 kV AC -> 3 kV DC -> 25 kV AC -> 25 kV AC (andere constructie voor bovenleiding van HSL spoor in Frankrijk betekent nogmaals zakken en omhoog)).

denk dat dat in totaal er niet zozeer ermee te maken heeft, ook gezien het feit dat er voor = en ~ stroom vrijwel altijd aparte afnemers zijn.

edit: Nohab was me (gedeeltelijk) voor

Laatst bewerkt door SleutelMan op 08-04-2014 17:58
 

08-04-2014 18:04:06
Nelis
Nelis
Het doet toch wel erg aan als paniekvoetbal. Met dagelijkse extra controle lijkt mij dat dit probleem toch wel onder controle te houden is tot dat bombardier verbeterde panto's kan leveren. Is het uberhaupt al voor gekomen dat er een HSL traxx met fysiek defecte panto is stil gevallen op de HSL?  

08-04-2014 18:14:32
thom
thom
Het lijkt op paniekvoetbal, omdat niemand hier weeg wat er nou exact aan de hand is. Waarschijnlijk als je dat wel weet zul je het wel begrijpen.

Verder gaat iedereen in de discussie dat het het vele spanningswisselen de oorzaak zou moeten zijn, maar ook dat is maar een gerucht.

Verder acht ik de kans erg groot dat Bombardier en Alstom hun stroomafnemers helemaal niet zelf bouwen en ze allebei bij Faively uit de fabriek zijn komen rollen.
 

08-04-2014 18:27:09
sjoerd
sjoerd
Nou ja, Thom, het ging niet om het wisselen van de spanning maar om het op- en neerlaten. Nu blijkt dat wel in eenzelfde handeling en altijd te gebeuren. Het oplaten gaat met een mechanische schok gepaard. En dat zijn geen aannames maar feiten. Of de boel daarvan kapot gaat is een aanname.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de eloks vroeger nogal eens preventief een ruilpanto kregen: dan wastie weer eens mooi zwart geschilderd. Maar of dat nog gebeurt??
Prorail komt er namelijk intussen ook achter dat het preventief smeren van wissels het aantal mechanische storingen decimeert... Tja, dat wisten we 30 jaar geleden ook al.
 

08-04-2014 18:32:10
nohab
nohab
Quote
SleutelMan (di 08 apr 2014 17:57:39 https://www.somda.nl/forum/3884/p491016/): Bij de Thalys wordt er per slag dan wel weer vaker van spanning gewisseld (voorbeeld Asd-Paris, 1,5 kV DC -> 25 kV AC -> 1,5 kV DC -> 25 kV AC -> 3 kV DC -> 25 kV AC -> 25 kV AC (andere constructie voor bovenleiding van HSL spoor in Frankrijk betekent nogmaals zakken en omhoog)).

Denk dat dat in totaal er niet zozeer ermee te maken heeft, ook gezien het feit dat er voor = en ~ stroom vrijwel altijd aparte afnemers zijn.

En reken dan maar eens uit hoe vaak per dag een Thalys van spanning wisselt en hoe vaak een Traxx op de HSL dat doet.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

08-04-2014 18:32:22
Frontier
Frontier
Vooral het neerlaten ziet er altijd bijzonder ruw uit bij een TRAXX, zeker in vergelijking met bijvoorbeeld een 1700 waar ze netjes langzaam zakken in plaats van vrijwel meteen op het dak neer te ploffen zoals bij een TRAXX.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

08-04-2014 18:33:24
b2py
b2py
Morgen weer een uurdienst op Asd - Bd, stapsgewijs opbouwen naar halfuursdienst.

http://www.nu.nl/binnenland/3747128/ns-woensdag-elk-uur-hsl-verbinding.html
 

08-04-2014 18:34:45
nohab
nohab
Quote
Frontier (di 08 apr 2014 18:32:22 https://www.somda.nl/forum/3884/p491027/): Vooral het neerlaten ziet er altijd bijzonder ruw uit bij een TRAXX, zeker in vergelijking met bijvoorbeeld een 1700 waar ze netjes langzaam zakken in plaats van vrijwel meteen op het dak neer te ploffen zoals bij een TRAXX.
Ik heb me ooit laten vertellen dat met dat snel neerlaten een spanningsboog wordt voorkomen die zich bij hoge spanningen natuurlijk veel eerder zal voordoen dan bij een lage spanning. Dat snel neerlaten is heel gebruikelijk in een land als Duitsland. Maar ik ben geen elektrotechnicus.

Laatst bewerkt door nohab op 08-04-2014 18:36


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


08-04-2014 18:52:52
MasterE
MasterE
Hoe snel of langzaam de stroomafnemer zakt maakt niets uit, als je de verbruikers uitschakeld krijg je nooit een vlamboog. Als alles instaat uiteraard wel.

De loc is volgens mij ontwikkeld om een trein van A naar B te brengen over landsgrenzen heen zonder van loc te wisselen. Dus om op de grens een keer van stroomafnemer te wisselen en niet elk half uur zoals gebrukelijk is bij het op en afrijden van de HSL.


Mcn Asd
 

08-04-2014 19:49:04
emdfan
emdfan
Quote
dh3201 (di 08 apr 2014 17:04:46 https://www.somda.nl/forum/3884/p491003/): Omdat de Thalys misschien stroomafnemers van Alstom heeft en niet van Bombardier?


Bombardier heeft geen panto's in programma, voorziet materieel met panto's van Stemmann en Schunk.

Quote
nohab (di 08 apr 2014 17:51:47 https://www.somda.nl/forum/3884/p491014/): De Thalys heeft verschillende stroomafnemers voor gelijk- en wisselspanning, waarbij die voor wisselspanning ook nog eens een wezenlijk andere constructie hebben met het oog op rijden op hoge snelheid. Ik ken geen railvoertuig dat zowel gelijk- als wisselspanning met dezelfde stroomafnemer afneemt.


Is niet helemaal waar, daar de panto's (Faiveley CX) van de PBKA, die gebruikt worden onder DC, ook in Duitsland onder de 15kV,16,6 Hz gebruikt wordt!

Quote
Frontier (di 08 apr 2014 18:32:22 https://www.somda.nl/forum/3884/p491027/): Vooral het neerlaten ziet er altijd bijzonder ruw uit bij een TRAXX, zeker in vergelijking met bijvoorbeeld een 1700 waar ze netjes langzaam zakken in plaats van vrijwel meteen op het dak neer te ploffen zoals bij een TRAXX.


Is geen vergelijk daar de 1700 nog voorzien is met een panto uit de 'Am serie' van Alstom, dus met op- en neer veer en de moderne panto's zoals die waar het hier om gaat met een luchtbalg.


Het probleem speelt bij de DC panto's (Schunk WBL85) en die worden niet op de HSL op- en/of neergelaten
(wel erop en eraf), de HSL heeft er niets mee te maken.

Laten we eens tellen vanaf vertrek Wgm, met panto keuze op "aut"
Wgm start: panto's staan op.
Dgr voor inrijsein: voorste automatisch op, gaat rijden voorste neer.
Aankomst Asd voorste op, gaat vertrekken voorste panto neer.
Aankomst Shl voorste op, gaat vertrekken voorste panto neer.
Hfd, oprijden HSL DC panto neer
Op HSL gebeurt niets met de DC panto's.
Rtd HSL af, panto op.
Aankomst Rtd voorste op, gaat vertrekken voorste panto neer.
Lombardijen oprijden HSL DC panto neer
Lzw afrijden HSL panto op.
Breda aankomst tweede/voorste panto op.
Lok los koppelen beide panto's neer, na aarden lok panto's op.
Rangeren met kopmaken; beide panto's op, naar trein beide panto's neer.

Dit maal twee voor terugkeer naar de Wgm, komt op ongeveer twintig bewegingen per twee panto's per
rit, maal vier ritten per dag en ongeveer vijf dagen in de week maakt tachtig bewegingen is een keer
of 4.000 per jaar.

Vanmiddag waren drie loks 'geinfecteerd' en waren nog niet alle loks gecontroleerd. Betreft zichtbare scheurtjes in de genoemde Schunk WBL85 panto's.

Emdfan

Laatst bewerkt door SleutelMan op 09-04-2014 00:35, reden: even wat quotes leesbaarder gemaakt
 

08-04-2014 21:56:00
mvschoon
mvschoon
Bedankt voor de verduidelijking!
Als ik je rekensom goed snap komt er overigens 40.000 uit, niet 4.000.
 

08-04-2014 22:16:29
pjkleton
pjkleton
Inderdaad ,dat is duidelijk, emdfan.

Maar ik begrijp ook, dat de DC pantograaf het probleem heeft, en niet de HSL panto,want die gaat veel minder op en neer tijdens zo'n rit van Amsterdam naar Breda,hoewel...wordt er niets gedaan bij de fasescheidingen?
Vr Peter.
 

08-04-2014 22:53:19
emdfan
emdfan
Bij phaselocks / fasescheidingen staat panto gewoon op, snelschak. uit, door de geaarde sectie, snelschak. in. Zijn trouwens geen specifieke HSL panto's, gewoon een AC panto (er mag er nog maar een gebruikt worden, met breed schuitje boven cab. 1 als ik het goed heb) minimaal geschikt voor 160km/h, te weten de Stemmann DSA 200, dit terzijde.

Quote
mvschoon (di 08 apr 2014 21:56:00 https://www.somda.nl/forum/3884/p491055/): Bedankt voor de verduidelijking!
Als ik je rekensom goed snap komt er overigens 40.000 uit, niet 4.000.


Rekensommetje is niet correct, te gehaast.

80 per dag, maakt per week bij 5 dagen inzet 400 en dit maal 50 weken is 20.000, gedeelt door twee panto's is zo'n 10.000 keer per jaar per panto.

emdfan

Laatst bewerkt door SleutelMan op 09-04-2014 00:38, reden: ook hier quotes gefixt
 

09-04-2014 01:26:37
aarclay
aarclay
Interessante flow van de beweging van de panto's, emdfan. Jij hebt het over een 'aut'-stand die voor 'automatisch' zal staan.

Nu vraag ik me af, moet de DC-panto bij het betreden van de HSL zelf handmatig dan nog worden naar binnen gehaald, waarna er over wordt geswitched naar de HSL DC-panto, of kan dit ook automatisch?

Laatst bewerkt door aarclay op 09-04-2014 01:27


Choo choo.....
 

09-04-2014 11:08:41
mich
mich
Omschakelen bij de spanningssluis moet je handmatig doen. Het automatisch opzetten van de tweede stoomafnemer doet de loc alleen bij het instaan van de rijtuigvoeding. Bij het ombouwen wisselt hij ook automatisch.  

09-04-2014 11:12:01
mich
mich
Quote
emdfan
Breda aankomst tweede/voorste panto op.
Lok los koppelen beide panto's neer, na aarden lok panto's op.
Rangeren met kopmaken; beide panto's op, naar trein beide panto's neer.


Na aankomst in Breda rijdt de loc incl trein naar een kopspoor. dus: aankomst breda beide op, rangeren 1 neer, aankomst kopspoor beide op, beide neer voor ontkoppelen. Daarna is de loc wisselloc voor de volgende trein, dus 1 stroomafnemer op, rangeren daarbij wissel rijrichting dus ook nog een keer wissel stroomafnemer, tegen de trein aan stroomafnemer neer, bij opbouwen beide op. Rangeren naar dekap 1 neer, stilstand perron beide op.

Laatst bewerkt door mich op 09-04-2014 11:13
 

05-05-2014 19:33:50
michaben
michaben
Ik zit trouwens even het alternatieve Fyra plan van de NS door te lezen, en daarin staat nergens dat Gvc-Ehv via de HSL gaat rijden in de tijdelijke situatie met TRAXX locs, maar wordt dit plan slechts genoemd wanneer het nieuwe HSL materieel instroomt. In dat geval zouden de 6-delige stammen dus alleen maar op Asd-Rtd, Asd-Bd, Gv-Brusz, Bd-Atw en Asd-Brusz komen te rijden (waarvan de laatste ten tijde van de presentatie van dat plan nog onzeker was of deze met TRAXX ging rijden, aangezien de NS nog op zoek ging naar materieel voor die verbinding). En daar zou het op zich wel moeten kunnen, naar Brusz is het weliswaar een rijtuig minder, maar als er zowel vanuit Gc als Asd een trein komt te rijden compenseert dat zichzelf wel weer.

Wat betreft beschikbaar ICR, in de materieelsamenstellingen op somda kun je 18 PRIO (waarvan 10 6-delig en 8 7-delig) en 18 ICR (waarvan 11 7-delig en 7 9-delig) stammen terugvinden. Daarbuiten nog een stuk of 50 losse rijtuigen. Een stuk of 300 rijtuigen dus, waarvan 32 BDs. Als je de BDs stammen zes rijtuigen ertussen geeft (met stuurstand dus 7-delig) zou je nog 12 stammen zonder stuurstand kunnen vormen.
 

05-05-2014 20:57:59
DutchFL
DutchFL
Dan lees je vermoedelijk een verouderd plan.

http://t.co/l5eQIPTXen
 

05-05-2014 21:23:20
michaben
michaben
Plan dat ik las was een voorstel voor 2015/2016, dit is volgens het plaatje voor 2017, hoewel er in het officiële persbericht van de NS niet expliciet staat dat dit in 2017 geheel gerealiseerd zal zijn.  

05-05-2014 21:43:14
kleine_man
kleine_man
Quote
Ovindel (ma 05 mei 2014 19:10:36 https://www.somda.nl/forum/323/p493418/):
Quote
AlexNL (ma 05 mei 2014 18:51:19 https://www.somda.nl/forum/323/p493417/): ...voor zover ik weet worden alle stammen 6 bakken lang...

Oei, dat hoop ik van niet. 9/10 bakken ICR, 6-8 bakken DDZ of 9 bakken ICM is echt het minimum in de spits, dus dat gaat onmogelijk passen. Er moeten dan toch echt 10 wagen stammen worden gecreëerd voor de 1900 en ik kan me vaag herinneren daar iets over gelezen te hebben een tijd geleden...


Of ETMET Tb-Bd?


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

05-05-2014 21:46:09
mren
mren
Quote
Ovindel (ma 05 mei 2014 19:10:36 https://www.somda.nl/forum/323/p493418/):
Quote
AlexNL (ma 05 mei 2014 18:51:19 https://www.somda.nl/forum/323/p493417/): ...voor zover ik weet worden alle stammen 6 bakken lang...

Oei, dat hoop ik van niet. 9/10 bakken ICR, 6-8 bakken DDZ of 9 bakken ICM is echt het minimum in de spits, dus dat gaat onmogelijk passen. Er moeten dan toch echt 10 wagen stammen worden gecreëerd voor de 1900 en ik kan me vaag herinneren daar iets over gelezen te hebben een tijd geleden...

Ik heb ooit ergens iets gelezen over een kwartiersdienst Ehv-Bd-? Maar weet niet hoe realistisch dat was.

Indien je de 1900 over de HSL leidt, is er denk ik toch wel behoefte aan treinverkeer tussen Bd en Ddr dus *zou* (speculeer) je een IC Ehv-Ddr krijgen in kwartiersligging met Ehv-Gvc via de HSL.
 

05-05-2014 21:48:24
sjoerd
sjoerd
ETMET Breda - Tilburg betekent dat alle overwegen moeten worden ondertunneld. Dat is hier al eerder voorbijgekomen. De overweg Stationsstraat/Julianastraat, de dorpsstraat te Rijen, is nu, met 6 reizigerstreinen per uur per richting, al redelijk onoversteekbaar.  

05-05-2014 23:36:15
scooter
scooter
Zover ik weet staat er een kwartier dienst op de planning voor Ehv-Rtd,waarbij een deel via de HSL zou gaan.Of dan alles met ICR wordt gereden betwijfel ik  

05-05-2014 23:36:21
Ovindel
Ovindel
Quote
mren (ma 05 mei 2014 21:46:09 https://www.somda.nl/forum/323/p493432/): Ik heb ooit ergens iets gelezen over een kwartiersdienst Ehv-Bd-? Maar weet niet hoe realistisch dat was.

Indien je de 1900 over de HSL leidt, is er denk ik toch wel behoefte aan treinverkeer tussen Bd en Ddr dus *zou* (speculeer) je een IC Ehv-Ddr krijgen in kwartiersligging met Ehv-Gvc via de HSL.

Kwartierdienst Ehv - Bd zou in ieder geval tijdens de spits zeker een goed idee zijn, vooral Ehv - Tb waar er nu maar 2 IC's per uur rijden.
Sowieso denk ik dat men de 2200 gaat verlengen naar Bd (waar die in de tijd van de 'Sneltrein' ook eindigde), omdat er anders geen IC verbinding Ddr - Bd meer is. Het mooiste zou zijn om deze dan inderdaad in een kwartiersligging te krijgen met de 1900 en misschien ook nog doortrekken naar Venlo om die verbinding ook tot stand te blijven houden.
Dan krijg je dus een mooi drietreinensysteem Sprinter/IC/ICD.
 

06-05-2014 00:33:24
AgentX
AgentX
Quote
scooter (ma 05 mei 2014 23:36:15 https://www.somda.nl/forum/323/p493442/): Zover ik weet staat er een kwartier dienst op de planning voor Ehv-Rtd,waarbij een deel via de HSL zou gaan.Of dan alles met ICR wordt gereden betwijfel ik


Waar zou je anders mee willen rijden?
 

06-05-2014 02:07:07
scooter
scooter
Bedoel eigenlijk de dienst die dan evt niet via de HSL gaat  

06-05-2014 06:51:13
nohab
nohab
Wordt er op de Watergraafsmeer nog gewerkt aan de V250's? Ik heb op 20 april voor het laatst een overbrenging tussen Dgr en Wgm gezien.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

06-05-2014 12:13:58
thom
thom
Ze freubelen tegenwoordig op de Zaanstraat aan die dingen, weet alleen niet of dat ipv de Wgm is maar zoiets zou ik me voor kunnen stellen omdat Nedtrain zijn capaciteit wel beter kan besteden...  

06-05-2014 13:04:40
broek53
broek53
In de Wgm wordt door Ansaldo allang niet meer aan V250 gewerkt. Er werd/wordt wel onderhoud gegeven aan de stellen die van NS zijn en op de Dgr staan opgesteld. Of dat nu nog gebeurt, weet ik niet.  

06-05-2014 14:00:47
jeanne
jeanne
Naar verluid zouden Ansaldo en de NMBS tot een vergelijk zijn gekomen (LOK Report - News van 6-5-'14).

Laatst bewerkt door jeanne op 06-05-2014 14:01


Jeanne Kok
 

06-05-2014 21:00:14
aarclay
aarclay
Er is wel twee halve V250 op de Zaanstraat die van 'hot naar her' wordt verplaatst. Die zou ook eens een keertje weer in elkaar moeten worden gezet lijkt me.

Laatst bewerkt door aarclay op 07-05-2014 00:29


Choo choo.....
 

06-05-2014 21:39:33
DutchFL
DutchFL
Quote
michaben (ma 05 mei 2014 21:23:20 https://www.somda.nl/forum/323/p493428/): Plan dat ik las was een voorstel voor 2015/2016, dit is volgens het plaatje voor 2017, hoewel er in het officiële persbericht van de NS niet expliciet staat dat dit in 2017 geheel gerealiseerd zal zijn.


Er is een voorstel van NS uit juni een een voorstel (welke het geworden is) uit september.
 

06-05-2014 22:04:46
thom
thom
Dat is niet direct een halve, maar een hele die in twee halve delen staat  


06-05-2014 22:43:12
AgentX
AgentX
Dan zijn het dus twee halve  

07-05-2014 10:23:16
reisthijs
reisthijs
In het concept-ontwerpvervoerconcessie http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/rapporten/2014/04/23/bijlage-1-concept-ontwerpvervoerconcessie-voor-het-hoofdrailnet-2015-2025.html staat duidelijk beschreven welke treinen er in dienstregeling 2017 via de HSL moeten rijden.  

07-05-2014 11:08:29
Ovindel
Ovindel
Dit dus (pagina 43):
Quote
Artikel 61: Binnenlandse verbindingen
1. NS voert het volgende binnenlandse bedieningspatroon uit:
a. met ingang van het dienstregelingsjaar 2017 tussen Amsterdam Centraal, Schiphol
en Rotterdam Centraal een treindienst met een frequentie van twee treinen per
richting per uur en een minimum van 32 treinen per richting per dag;
b. tussen Amsterdam Centraal, Schiphol, Rotterdam Centraal en Breda een treindienst
met een frequentie van twee treinen per richting per uur en een minimum van 32
treinen per richting per dag;
c. met ingang van het dienstregelingsjaar 2017 tussen Den Haag Centraal, Rotterdam
Centraal, Breda en Eindhoven een treindienst met een frequentie van twee treinen
per richting per uur en een minimum van 32 treinen per richting per dag.


Met 'tussen Gvc, Rtd, Bd, Ehv neem ik aan dat ze dus wel gewoon stoppen in Dt en Tb?
 

07-05-2014 16:26:18
nohab
nohab
Tb zal vast wel maar van Dt zou ik maar niet zo zeker zijn. Als er 1 station is waar in de loop der jaren treinen hebben doorgereden die er eerst stopten en andersom is het Dt wel. Dat die treinen niet naar Vl zouden doorrijden lees ik daar overigens niet.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

09-05-2014 11:53:49
daniel81
daniel81
Quote
Pim530 (do 08 mei 2014 07:22:30 https://www.somda.nl/forum/323/p493647/): Ik zou de Bf'jes maar vervangen door B's: de fiets mag immers toch niet mee.

Het zal vast niet expliciet geregeld zijn in de overeenkomst tussen het Rijk en NSR, maar die onzin dat de fiets niet meemag zou er nu m.i. echt uit moeten. Ik heb altijd het idee gehad dat dat fietsverbod vooruitlopend was op de inzet van de V250 die immers geen fietsruimte had; door bij ICR-prio al het fietsen te verbieden heb je de discussie over de fiets al gehad en begint die niet pas als je de V250 inzet
Nu de inzet van V250 van de baan is en ICR (mét fietsruimet) als vast materieel op de HSL blijft, zie ik geen reden meer voor dat fietsverbod.
 

09-05-2014 14:08:38
nohab
nohab
Dat fietsverbod was/is er niet omdat V250 geen fietsafdeling heeft maar V250 heeft geen fietsafdeling omdat er een fietsverbod geldt. Zoals in elk HSL-materieel in Nederland.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

09-05-2014 16:29:48
BGM104
BGM104
Desondanks is het fietsverbod een zuivere commerciele keuze.  

09-05-2014 17:12:26
nohab
nohab
Dat 'desondanks' begrijp ik niet maar de rest klopt.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

09-05-2014 17:25:49
michaben
michaben
De officiele reden is "Intercity direct rijdt over de hogesnelheidslijn, waardoor verhoogde veiligheidseisen van toepassing zijn. Fietsen kunnen de doorgang in de trein belemmeren, waardoor de veiligheid van reizigers in gevaar komt.". Volgens deze redenatie gaat het niet eens om de hogere snelheid, maar om de doorgang in de trein. Dat is dus helemaal geen argument dat op de hogesnelheidslijn slaat, want op een normale spoorlijn heb je er net zo goed last van als er fietsen het balkon blokkeren. Plus is dat niet juist het doel van een Bf rijtuig, ervoor zorgen dat de fietsen niet de doorgang belemmeren maar uit de weg gestald kunnen worden? In dat geval zou de reden moeten zijn dat er geen fietsen mee mogen omdat er geen Bf rijtuig meerijdt.  

09-05-2014 23:44:14
dh3201
dh3201
Niet alleen fietsen, maar ook (grote) bagage kan de doorgang in de trein belemmeren. Geldt er op de HSL ook een maximum omvang voor bagage?


Shqiperise-lopers?
 

10-05-2014 00:08:57
cuneo56
cuneo56
Het is inderdaad niet eens de snelheid , maar de voorwaarden waaraan de concessie houder moet voldoen voor het rijden over een HSL.
De toezichthouder heeft hierbij voor ogen de gevolgen van een noodstop in relatie tot reizigers/ bagage te beperken.
En het is dat er voor bestaande lijnen moeilijker/ niets aan veranderd kan worden , anders zou dat wat hier wel de "Veiligheids Jihad"wordt genoemd ook daar al wel toegeslagen hebben en beperkingen aan fietsen vervoer hebben opgelegd dunkt me.
 

10-05-2014 10:45:37
sjoerd
sjoerd
Je vraagt je wederom af wie dit nu allemaal bedenkt. Na de frontale botsing te Amsterdam heeft er ook een deskundoloog naar gekeken. Die kwam tot de slotsom dat de tafeltjes tussen de banken verwondingen konden veroorzaken. Ja, dat kan een fietsstuur ook, en de pook en de handrem in je auto eveneens. Diezelfde uitblinker kwam met het idee om de glazen wanden uit de Sprinters te slopen want dan kon je daar niet tegenaan vallen. Hij vergat dat je dan het volgende obstakel gaat raken en misschien wel een mens, want heb je wel eens een foto gezien van een stapel mensen na een noodstop van de metro? Een mens tegen je aan kan dodelijk zijn. Rondvliegende damestasjes in vliegtuigen ook.
Het eind zal zijn dat onze fiets is uitgerust met gordels en airbags. Dat is al bijna zo bij kinderzitjes. Daar kiept je fiets nog net niet van voorover of achterover. Wie op reis gaat loopt nu eenmaal risico's. Wie thuis blijft ook.
 

10-05-2014 11:10:47
Klaasje
Klaasje
Quote
cuneo56 (za 10 mei 2014 00:08:57 https://www.somda.nl/forum/323/p493822/): Het is inderdaad niet eens de snelheid , maar de voorwaarden waaraan de concessie houder moet voldoen voor het rijden over een HSL.
De toezichthouder heeft hierbij voor ogen de gevolgen van een noodstop in relatie tot reizigers/ bagage te beperken.
En het is dat er voor bestaande lijnen moeilijker/ niets aan veranderd kan worden , anders zou dat wat hier wel de "Veiligheids Jihad"wordt genoemd ook daar al wel toegeslagen hebben en beperkingen aan fietsen vervoer hebben opgelegd dunkt me.

Rare is dan weer wel dat een fiets conform het TGV-regime wel meemag. Met een gedemonteerd voorwiel en in een zak.
 

10-05-2014 11:34:07
cuneo56
cuneo56
Ja, want met de wielen er uit en ingepakt ,valt het onder de categorie koffers en kan het in de afgeschermde bagage rekken minder/geen kwaad.  

10-05-2014 11:49:01
Klaasje
Klaasje
Maar in de ICD slaat dat weer als een tang op een varken. Waar kan je die hoezen überhaubt halen?  

10-05-2014 11:56:34
nohab
nohab
In de fietsenwinkel.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

10-05-2014 12:07:58
Ovindel
Ovindel
Een beetje off-topic, maar in het Buitenlands spoor forumdeel werd dit artikel over een nieuwe SBB trein voor 250 km/u met speciaal fietsendeel gepost: http://www.bahnonline.ch/wp/74752/rollmaterial-beschaffung-nord-sued-verkehr-sbb-vergibt-auftrag-29-neue-zuege-an-stadler-rail.htm?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=rollmaterial-beschaffung-nord-sued-verkehr-sbb-vergibt-auftrag-29-neue-zuege-an-stadler-rail  

10-05-2014 12:14:12
gvttreinen
gvttreinen
249 km/h want dan is het nog net geen HSL materieel  

10-05-2014 13:01:15
dvdhoven
dvdhoven
NS is al jaren anti fiets in de trein. NS verwijst elke keer naar OV-fiets. Je kunt dit ook zien aan het ICM materieel, waarbij het aantal fietsplekken bij de renovatie met iets meer dan de helft is terug gebracht. Dat dit vervolgens chaotische taferelen oplevert, kun je vervolgens regelmatig beleven.
En voorwielen uit fietsen halen is alleen voorbehouden aan fietsen met uitvalassen. En een groot deel van de fietsers rijdt niet op dat soort fietsen. Dus dat is een non oplossing.
Gewoon een normale fietsenafdeling, zodanig dat je er een fiets kunt draaien. Een multifunctionele ruimte van een SLT, SGM, IRM, Bds voldoet daaraan. Een ICM niet.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 10-05-2014 13:01


Dick van den Hoven
 

10-05-2014 13:08:48
daniel81
daniel81
Als ik echter de voorgaande posts lees, lijkt het fietsverbod niet vanuit NS te komen maar vanuit ILT.
Wat inderdaad nogal onzinnig is: ILT moet doelen voorschrijven en geen middelen. Het doel is vrije doorgang in gangpaden en op balkons, dan is het aan de concessiehouder om middelen te verzinnen hoe blokkades door fietsen, koffers en reizigers voor wie geen zitplek beschikbaar is te voorkomen. Het inzetten van treinen met voldoende zitplaats- en bagagecapaciteit is dan een sympathieker middel dan het weren van iedereen en alles wat niet in het te krap geplande treintje past.
 

10-05-2014 13:46:28
cuneo56
cuneo56
Precies, het is nog toezichthouder (ILT), nog de vervoerder die er 100% "schuldig" aan is.
Ik denk dat ILT best kan leven met een ruimte voor fietsen waar geen reizigers tijdens de rit bij kunnen( en dus bij een eventuele noodstop daar niet mee in aanraking komen) maar een vervoerder wil dat niet omdat dat zitplaatsen kost en langere stationnementen oplevert, want dat gaat weer tegen de consessie in.
Maar zo zit de spoorsector tegenwoordig vol met dit soort circelvormige problemen
 

11-05-2014 10:29:00
Pim530
Pim530
Voor wat betreft de bagage gelden volgens mij ook in het binnenlands verkeer al normen met betrekking tot de grootte, die met regelmaat worden overschreden.  

11-05-2014 14:51:17
bnv
bnv
Over dat zogenaamde fietsverbod: bestaat er eigenlijk wel een echt fietsverbod? En zo ja, wie heeft dit dan uitgevaardigd? Vouwfietsen mogen toch wel mee, en die kunnen net zo gevaarlijk zijn.

Wel is al heel lang bekend dat NS het fietsvervoer niet bevordert. Dat begon al eind 60 'er jaren nu men begon met het niet meer inbouwen van pakwagens in nieuw materieel. Het eerste resultaat van dat beleid zien we aan de V 'tjes 441-483 vanaf 1969. Fietsen meenemen werd zo toch behoorlijk ontmoedigd.
En volgens mij is dat nu nog niet anders.

)Wel begint dit off topic te worden'

Laatst bewerkt door bnv op 11-05-2014 15:27
 

11-05-2014 17:34:08
Sully123
Sully123
Tijdens spits geld sowieso een verbod op fietsen in de trein. Vouwfiets weet ik niet zeker. De bepaling van de spits staat ook op regelement in de trein.  

12-05-2014 07:05:02
mdeen
mdeen
Quote
bnv (zo 11 mei 2014 14:51:17 https://www.somda.nl/forum/323/p493918/): Over dat zogenaamde fietsverbod: bestaat er eigenlijk wel een echt fietsverbod? En zo ja, wie heeft dit dan uitgevaardigd? Vouwfietsen mogen toch wel mee, en die kunnen net zo gevaarlijk zijn.

Ja, dat bestaat en dat heeft NS uitgevaardigd. Zie http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/reizen/meenemen-fiets-huisdier.html :
Quote
Let op dat iedere railvervoerder andere voorwaarden en prijzen hanteert en dat een Dagkaart fiets niet geldig is in de Intercity Direct.

En omdat de dagkaart fiets het enige kaartje is dat je voor je fiets kunt kopen betekent dat dat je geen fiets in de ICD mag meenemen. De AVR-NS paragraaf 10.5 zegt dat er een folder fiets is over de tarieven en de voorwaarden, maar die folder kan ik niet vinden.

Vouwfietsen mogen mee in ingeklapte toestand en alleen als andere reizigers er geen hinder van ondervinden en er mag geen gevaar of verontreiniging worden veroorzaakt.
 

12-05-2014 07:33:35
broek53
broek53
Er schuilt enige ironie in het feit dat we aan het dimdammen zijn over (geen) fietsen in de trein bij de enige materieelsoort die rijtuigen met speciale fietsafdelingen heeft.
Grappig is ook wel dat de Beneluxstammen er sinds begin dit jaar allemaal eentje hebben, ondermeer een gevolg van het feit dat bijna alle Bf's bij de rijtuigen zaten die naar de BNL zijn overgegaan,
En dat kwam weer omdat juist deze rijtuigen hun spanningskeuzeschakelaar nog hadden.
 

12-05-2014 14:25:22
john2
john2
Geld voor rollators hetzelfde regelement als voor vouwfietsen? Rollators en vouwfietsen kunnen allebei ingevouwen, ingeklapt worden. Trouwens hand geduwde rolstoelen ook, als er tenminste niemand in zit.  

12-05-2014 14:53:39
daniel81
daniel81
Over rollators en rolstoelen zijn geen bepalingen opgenomen in de Algemene Voorwaarden http://www.ns.nl/reizigers/klantenservice/klantenservice/voorwaarden-en-folders
Wel staat er:
"Transportmiddelen in de trein
NS heeft in de trein beperkte mogelijkheden om transportmiddelen mee te nemen. Zie hieronder wat de mogelijkheden zijn.

Fiets in de trein

Met een Dagkaart fiets kunt u uw fiets/ligfiets/gedemonteerde racefiets of tandem meenemen in het aangegeven gedeelte van de trein, wanneer u aan bepaalde voorwaarden voldoet.

Vouwfiets
Een opgevouwen vouwfiets geldt als grote bagage en mag kosteloos worden vervoerd, ook in de spitsuren. Hiervoor gelden wel voorwaarden.

Buggy's/kinderwagens
Buggy's en kinderwagens mag u meenemen in de trein, ook tijdens de spits. Zorg er wel voor dat u met uw buggy of kinderwagen de overige reizigers niet hindert.

Hulpmiddelen mindervalide reizigers
In de trein is ruimte voor de hulpmiddelen van minder valide reizigers. "
 

26-05-2014 17:42:23
Ovindel
Ovindel
Vandaag is het officieel: NS Hispeed wordt als merknaam opgeheven en de naam wordt weer terug veranderd naar NS Internationa(a)l. Nnu dus op z'n Engels met één 'a' minder.
http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/ns_hispeed_wordt_ns_international-146241
 

26-05-2014 18:30:29
TGr79
TGr79
Quote
broek53 (ma 12 mei 2014 07:33:35 https://www.somda.nl/forum/14879/p493983/): Er schuilt enige ironie in het feit dat we aan het dimdammen zijn over (geen) fietsen in de trein bij de enige materieelsoort die rijtuigen met speciale fietsafdelingen heeft.
Grappig is ook wel dat de Beneluxstammen er sinds begin dit jaar allemaal eentje hebben, ondermeer een gevolg van het feit dat bijna alle Bf's bij de rijtuigen zaten die naar de BNL zijn overgegaan,
En dat kwam weer omdat juist deze rijtuigen hun spanningskeuzeschakelaar nog hadden.


De Beneluxstammen hadden altijd al een fietsenruimte, en wel in het BD-rijtuig. Er is dus alleen maar extra fietsruimte gecreëerd.
 

26-05-2014 19:29:46
phantom
phantom
Opzich dan toch een rare ontwikkeling als men echt meer fiets ruimte heeft gecreerd,terwijl je maar met een paar bepaalde aparte fietsen daar gebruik van mag maken ?
(en dus niet met elke fiets,ondanks dat men regeltjes heeft gemaakt en er een reden aan heeft gehangen,dat niet elke fiets mee mag in de trein)
Alsof men nu ineens zoveel meer vouwfietsen en dergelijks mee wil nemen in de trein,dat die extra ruimte gerechtvaardigd is %03%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

26-05-2014 19:36:24
AgentX
AgentX
Ja, en volgend jaar zullen ze er dan wel weer uit gaan, want met de fiets over de HSL is uit den boze...  

26-05-2014 21:39:41
AlexNL
AlexNL
Tsja, als regels voor alles moeten gaan en er niemand bereid is om eens te kijken of er ook een andere manier is om invulling te geven aan het garanderen van de veiligheid wanneer er fietsen aan boord zijn, dan krijg je inderdaad dit soort gekke situaties.

In de nieuwe HST's die Stadler voor SBB gaat bouwen is wel gewoon een fietsenruimte aanwezig, terwijl die dingen toch echt wel een stuk harder zullen gaan rijden dan Neerlands' trots ooit nog zal doen.

Laatst bewerkt door AlexNL op 26-05-2014 21:40
 

26-05-2014 22:08:29
cuneo56
cuneo56
De Zwitserse evenknie van ILT is gelukkig een heel stuk meer praktijk gericht dan die in al haar Buurlanden en in Nederland.
( en ook de aantallen te vervoeren fietsen zijn daar beduidend minder dan in NL)
Ook de instroom van Bf'en heeft zoals broek53 al zeer terecht opmerkte niets met capaciteit voor fietsen van doen, maar vooral met de aanwezigheid van meerspannings omzetters.
 

26-05-2014 22:15:28
dh3201
dh3201
Heeft NS Hispeed soms een fietsenfobie?
Als er in een van de Berlijn-IC stammen een fietsenrijtuig ontbreekt is het ook in de andere stammen die nog wel een fietsenrijtuig hebben niet toegestaan om een fiets mee te nemen!


Shqiperise-lopers?
 

26-05-2014 23:29:24
cuneo56
cuneo56
??  

27-05-2014 00:41:17
mren
mren
Wegens revisie van één fietsenrijtuig werd consequent omgeroepen dat fietsenvervoer niet mogelijk zou zijn met de ICB, terwijl in het merendeel van de stammen gewoon een fietsenrijtuig zat.

Maar 'niet mogelijk' is wel zo gemakkelijk. Scheelt weer gedoe met oplopen en informeren van de reizigers.
 

27-05-2014 08:43:11
cuneo56
cuneo56
Dacht wel dat dit bedoeld werd, maar is een groot verschil tussen gepland manco zijn en niet kunnen garanderen welke treinen dat zal betreffen en het ongepland manco zijn en dan maar geheel verbieden.
Maar die nuance ligt soms moeilijk begrijp ik.
 

12-06-2014 23:51:19
aarclay
aarclay
We zijn al weer bijna drie maanden verder nadat AnsaldoBreda tot een schikking met NS is gekomen om de V250-stellen weer terug te nemen. De stellen staan hier nog steeds, en mijn vraag gaat er niet vanuit wanneer we die stellen kunnen uitzwaaien, maar naar het feit waarom het lang duurt?

Spelen er bepaalde zaken soms? Moet de IL&T een goedkeur gaan geven om de stellen het land uit te slepen, wat tijden duurt, of is AnsaldoBreda bezig met voorbereidingen, of speelt er wat anders?

Ik neem aan dat alle stellen weer overgedragen zijn aan AB?

Laatst bewerkt door aarclay op 12-06-2014 23:51


Choo choo.....
 

13-06-2014 00:00:50
broek53
broek53
Geen idee waarom de overeenkomst nog niet in de praktijk is uitgevoerd, maar wel een vermoeden: ik denk dat de financiële transacties eerst rond moeten zijn voordat NS de stellen uit handen geeft en dat Ansaldo ze ook nog eens officieel moet overnemen.
Ansaldo zal daar geen haast mee hebben, ook niet met het terughalen van de stellen die nog van het bedrijf zijn. Wat moeten ze er verder mee op het ogenblik?

Toestemming om stellen gesleept te vervoeren is het probleem niet; dat gebeurt immers regelmatig.
 

13-06-2014 00:06:48
Frontier
Frontier
Plus waar laat AnsaldoBreda al die stellen dan als ze ze op komen halen? Vijftien treinstellen bestaande uit ieder acht bakken kunnen ze niet zomaar even in Pistoia op het erf zetten, daar zal men eerst de nodige opstelcapaciteit voor moeten regelen.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

13-06-2014 09:42:54
john2
john2
Spoor bijleggen?  

13-06-2014 10:29:44
nohab
nohab
Wat denk je dat daar allemaal aan te pas komt aan bijvoorbeeld procedures in de ruimtelijke ordening? Die hebben ze in Italie ook.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

13-06-2014 10:55:12
thom
thom
Feitelijk gaat het alleen maar om het eigendomsrecht van de stellen.

Als ze straks terug overgedragen worden aan AB, geeft dat helemaal geen garantie dat ze terug gaan naar Italië. Het kan goed zijn dat AB de stellen lekker hier laat staan en er hier aan werkt tot ze een andere koper gevonden hebben en ze dan in 1x doorvoeren...
 

13-06-2014 11:08:12
john2
john2
Wachten tot er een andere koper zich aandient kan ook tot sint juttemis duren. En het lijkt me dat de betreffende treinstellen ook geen goed doen als ze lang stil staan. En dat de treinstellen bij NS plaats in beslag nemen met parkeren.

Laatst bewerkt door john2 op 13-06-2014 11:08
 

13-06-2014 11:19:35
jeanne
jeanne
Een gedeelte van de V250 kan straks wel naar ACT in Hrp, maar of je alle bakken daar kwijt kan geen idee.


Jeanne Kok
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl