Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
29-04-2009 17:01:40
rick
rick
Quote
davidov08: @tgvfan: Ik denk niet dat op het hoofdrailnet met 200km/h gereden gaat worden met de V250, de Flevolijn mag daar dan voor 'geschikt' zijn (toch?), er is op die snelheid geen beveiligingssysteem. Ik weet niet of IVW er zo blij mee is dat we dan 200km/h gaan rijden %08%
Dat hebben ze toch in ieder geval al eens gedaan met een Thalys, ergens (Den Haag - ??) 200 km/u rijden?
 

29-04-2009 17:55:15
taurus
taurus
Is in het najaar van 1997 gedaan tussen Amsterdam en Utrecht, dus nog voor de ombouw naar 4-sporen. Het Thalysstel heeft daarbij een snelheid gehaald van 199,5 km/h. Deze rit vond uiteraard 's nachts plaats en voor de veiligheid waren de overwegen afgesloten.  

29-04-2009 18:56:44
rh_ii
rh_ii
Waarom zou je met die albatros op het hoofdnet 200 willen rijden als er een prachtige nagelnieuwe HSL ligt die daar speciaal voor bedoeld is? Uiteindelijk is het toch de bedoeling dat die V250 daar gaat rijden, op het gewone hoofdnet zal dat ding toch niet harder dan 140 gaan rijden lijkt me.

Bas
 

29-04-2009 21:44:14
nohab
nohab
Het was een proefrit om te bepalen hoe de zachte Nederlandse bodem zich gedraagt onder een zeer snel rijdende trein. En zo is de HSL aan zijn doorlopende betonnen onderbouw gekomen.  


29-04-2009 21:47:59
maarheeze
maarheeze
ja maar dan heeft het nu dus geen zin meer om te testen op het hoofrailnet en dus gewoon op de hsl waar de trein voor bedoeld is  

29-04-2009 21:50:30
nohab
nohab
Klopt, maar waar leid jij uit af dat dat het plan zou zijn? Probeer uit de berichten wel de goede conclusies te trekken.  

29-04-2009 22:28:31
maarheeze
maarheeze
Quote
tgvfan: Zo.. nou we hadden het bijna niet meer verwacht.

Maar ik vrees toch dat het minimaal een maand zal duren voordat ook maar de eerste (nachtelijke) proefritjes gemaakt zullen worden op HSL-spoor. Laat staan het Hoofdrailnet. Lijkt me ook bijzonder frapant als dat in de randstad zal plaatsvinden... Eerder tussen Helmond en Horst. En als het al in de randstad zal zijn... dan hooguit in de nachtelijke uurtjes op een lijn waar je niks in de weg zit en toch een beetje vlot (200 km'h) kan rijden. Dus ik vermoed dat men richting Flevolijn zal gaan met het gedrocht.


nou dit ongeveer
 

29-04-2009 22:58:50
dh3201
dh3201
Quote
tgvfan: En als het al in de randstad zal zijn... dan hooguit in de nachtelijke uurtjes op een lijn waar je niks in de weg zit en toch een beetje vlot (200 km'h) kan rijden.

HSL: 1) in de randstad, 2) je zit niks in de weg (want daar rijdt nagenoeg niks) 3) en geschikt voor 200 km'h (en hoger).


Shqiperise-lopers?
 

30-04-2009 09:31:49
vinny004
vinny004
Er wordt proefgereden op het baanvak Rotterdam - Breda waarschijnlijk. Dit omdat het baanvak Schiphol - Rotterdam in gebruik wordt genomen door de HST-prio  

30-04-2009 12:45:07
daniel_ddr
daniel_ddr
Niet Hsbrdo-Bd? Aangezien een gestrand stel tussen Hsbrdo en Rtd toch al wel heel snel uitdunning van de treindienst danwel flinke vertragingen gaat opleveren. D'r zitten immers wat inhalingen op dat stuk dus je kan niet fatsoenlijk de treindienst uitvoeren als je slechts één i.p.v. twee sporen tot je beschikking hebt.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

30-04-2009 12:53:35
broek53
broek53
Ik denk dat er twee verschillende dingen zijn. Het materieel moet toelating krijgen op het gewone Nederlandse spoor, en dat hoeft niet veel anderes te verlopen dan wat er gebeurt met nieuwe loctypes, de SLT of de Protos, om maar wat te noemen. Daarnaast moet de V250 op de HSL Zuid worden toegelaten, en ook dat is niet zo'n nieuwe beweging: daar is met een en ander aan materieel ook al (bijna eindeloos) proefgereden. In welke volgorde de toelatingsprocedures gaat lopen, weet ik niet.  

30-04-2009 23:57:30
vinny004
vinny004
Mja, het materieel staat op de Watergraafmeer. Het is evident dat het eerst op 'regulier' spoor terecht komt voordat het HSL-spoor oprijdt. Ik kan me toch niet voorstellen dat men speciaal voor proefritten dat geval eerst naar HSL spoor toe 'sleept'. Dat lijkt me nou net uiterst inefficient omgaan met de middelen. Kortom: als men verstandig is (en daar ga ik toch maar even van uit) wordt er eerst op conventioneel spoor proefgereden [overigens dacht ik dat daar met name de test in Tsjechië voor bedoeld was]  

01-05-2009 00:14:08
broek53
broek53
Hoever de testen met de V250 zijn, weet ik niet, maar de SLT en de Protos waren destijds al zover getest dat ze meteen op eigen kracht aan de proefritten konden beginnen, Niettemin moetsen ze wel heel wat proefritten rijden...  

07-05-2009 18:21:49
Jeffrenzo
Jeffrenzo
ik zag toevallig dit filmpje http://www.youtube.com/watch?v=-zfkjX5w4z0&feature=related
en daar in word gezegd dat ze vanaf juni gaan proef rijden tussen Amsterdam, Breda en Brussel
weet iemand of dit klopt?


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

07-05-2009 18:40:24
WesselE
WesselE
Jawel, maar dan wel via de HSL natuurlijk


'Okeh'
 

07-05-2009 18:42:17
sander14
sander14
Ik heb ook al verhalen gehoord dat er tussen Rotterdam en Breda getest gaat worden, omdat er tussen Amsterdam-Rotterdam gestart gaat worden met de HSL-dienst.  

07-05-2009 19:35:02
cuneo56
cuneo56
Quote
Jeffrenzo: ik zag toevallig dit filmpje http://www.youtube.com/watch?v=-zfkjX5w4z0&feature=related


Bedankt voor die link.
De maker heeft daar zonder te vragen een foto van mij in gebruikt!
Ciao.

Laatst bewerkt door cuneo56 op 07-05-2009 19:39
 

07-05-2009 19:59:16
davidov08
davidov08
Een gerelateerde video die je te zien krijgt is 'Geen HSL in Brabant voor 2010'... Maak daar maar 2012 van [hoeveel V250s zijn er nodig voor shuttlediensten Asd-Bd en Bd-Antwerpen? Heel wat meer dan de één, misschien twee die op korte termijn beschikbaar zijn]  

07-05-2009 23:01:39
aarclay
aarclay
Ik denk dat een tweede V250 binnenkort zal volgen.
Kunnen ze mooi proefritten maken aan elkaar.


Choo choo.....
 

08-05-2009 08:58:59
mdeen
mdeen
Quote
davidov08: [hoeveel V250s zijn er nodig voor shuttlediensten Asd-Bd en Bd-Antwerpen? Heel wat meer dan de één, misschien twee die op korte termijn beschikbaar zijn]


Uitgaande van de volledige dienst heb je nodig:
Asd - Brusz, uurdienst, 1:43: 4 diensten
Asd - Rtd, halfuursdienst, 0:36: 4 diensten
Asd - Bd, halfuursdienst, 0:56: 4 diensten
Gvc - Rtd, 2-uursdienst, 0:19: 1 dienst (ik zie geen nut voor deze verbinding)
Gvc - Bd - Atw, 2-uursdienst, 0:57: 1 dienst
(Bd - Atw, 0:18)

Voor Asd-Bd heb je dus 4 stellen nodig, als je tenminste een 4-minuten kering accepteert. Ik denk dat dat niet het geval is, dus een 5e stel heb je altijd nodig.

Ik zie trouwens wel wat potentieel voor de verbinding van Breda naar Antwerpen (en verder naar Brussel). Breda - Antwerpen duurt nu 1:08, gaat naar 18 minuten. 50 minuten sneller. En dat heeft natuurlijk een aantrekkingskracht vanuit het hele land oostelijk van de lijn Utrecht - Breda.

Laatst bewerkt door mdeen op 08-05-2009 10:41
 

08-05-2009 12:22:37
idolaat
idolaat
Ik meen gelezen te hebben dat Breda-antwerpen helemaal niet gereden gaat worden door v250's, maar met NMBS-materieel

Laatst bewerkt door idolaat op 11-05-2009 19:04
 

08-05-2009 13:20:37
davidov08
davidov08
Quote
mdeen:

Uitgaande van de volledige dienst heb je nodig:
Asd - Brusz, uurdienst, 1:43: 4 diensten
Asd - Rtd, halfuursdienst, 0:36: 4 diensten
Asd - Bd, halfuursdienst, 0:56: 4 diensten
Gvc - Rtd, 2-uursdienst, 0:19: 1 dienst (ik zie geen nut voor deze verbinding)
Gvc - Bd - Atw, 2-uursdienst, 0:57: 1 dienst
(Bd - Atw, 0:18)

Voor Asd-Bd heb je dus 4 stellen nodig, als je tenminste een 4-minuten kering accepteert. Ik denk dat dat niet het geval is, dus een 5e stel heb je altijd nodig.

Ik zie trouwens wel wat potentieel voor de verbinding van Breda naar Antwerpen (en verder naar Brussel). Breda - Antwerpen duurt nu 1:08, gaat naar 18 minuten. 50 minuten sneller. En dat heeft natuurlijk een aantrekkingskracht vanuit het hele land oostelijk van de lijn Utrecht - Breda.


Dankje, afgezien van wat idolaat zegt*, hebben we voor het operationeel maken van de "Benelux HSL" diensten dus 4 + 4 + 5 + 1 = 14x V250 stellen nodig, plus evt. nog 1 voor shuttle Gvc-Rtd, wat naar mijn mening verschoven mag worden naar laagste prioriteit (dat zou toch ook met ander niet-HSL materieel gedaan kunnen worden?). Dat is er vanuitgaande dat alle diensten met 1 treinstel worden uitgevoerd, ik weet niet wat de zitplaatscapaciteit is van 1 V250 (8 bakken), maar misschien is dat voor sommige verbindingen aan de lage kant?

Dan komt natuurlijk de vraag welke lijn men prioriteit geeft: blijven de Prio-stammen lang pendelen op Asd-Rtd en gaan de eerste V250's naar Gvc-Bd-Atw en Asd-Brusz?

* Wat voor NMBS materieel dan? Taurussen (geen ATB)? Er kwam een doorgaande HST Gvc-Bd-Atw, mag de NMBS die gaan bedienen met een 250kmh trein? Of moet men maar overstappen in Bd als men van Gvc naar Brusz wil? Lijkt mijn niet gezien alle ambtenaren, het belangrijkste reizigerspotentieel op dat traject!
 

08-05-2009 13:30:45
AlbertP
AlbertP
Lijkt mij lastig. De NMBS heeft geen v250. NS Hispeed is de eigenaar.
Volgens de berekening van mdeen zijn 15 stellen nodig en er komen er 17. Er zijn dan 2 reserve.

Gvc-Rtd zou ter vervanging van de vervallen Benelux hier kunnen zijn. Door de toekomstige korte kering van de 1900 (op de eerstvolgende vertrekkende 1900 ipv de tweede vertrekkende 1900; mogelijk door het vervallen van rangeren met ICK locs) komt er een spoor vrij op Gvc.
 

08-05-2009 13:42:17
nielske90
nielske90
Het was toch zo dat NS Hi-Speed er 16 besteld had en de NMBS ook nog drie ofzo...  

08-05-2009 13:50:58
daniel_ddr
daniel_ddr
NMBS had zover ik weet inderdaad ook enkele V250's besteld. In het begin, toen er nog een pendel Atw-Bd zou komen, was er nog sprake van de inzet van I11 met loc op dat traject maar da's al een aardig tijdje van de baan. Als er al eigen NMBS-materieel op de HSL-Zuid komt dan zijn het de treinen naar Brecht en die gingen zover mij bekend met Traxx'en gereden worden.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

08-05-2009 13:55:49
AlbertP
AlbertP
Dat zou betekenen dat zowel NS als NMBS twee stellen reserve hebben. Maar 3 stellen voor de NMBS voor 1 omloop lijkt me wat veel. Het zou ook kunnen dat het een reserve in NL en een reserve in België zijn.  

08-05-2009 14:01:25
nielske90
nielske90
Ze zullen wel in gemengd bedrijf gaan, net als de ICE 3M's.  

08-05-2009 14:06:11
mdeen
mdeen
Prioriteit zal natuurlijk Asd-Brusz zijn. Dat kun je goed testen door met Asd-Rtd te beginnen en als de soap eindelijk tot een goed einde is gebracht door te rijden naar Brusz (dus de Benelux "vervangen").
Dan kom je met de echte shuttles Asd-Rtd en afhankelijk van hoe die aanslaat ofwel eerst die dienst verdubbelen (als het te druk wordt) of doortrekken naar Bd en/of Atw (als je meer reizigers wil trekken).

De dienst naar Gvc zou ik de allerlaagste prioriteit geven. Zo ver ik begrepen heb is dat ook alleen een verbinding vanuit politieke motieven: het verbinden van twee regeringszetels.
Er is geen enkel voordeel om Gvc-Rtd te gaan rijden met dure (en zeldzame) HST's, dus de keus om reizigers van en naar Gvc in Rtd dan maar altijd over te laten stappen lijkt mij een hele logische. En om nu een 2-uursdienst te gaan rijden... dat stadium zijn we in Nederland toch al een beetje ontgroeid hoop ik.

Capaciteit van een V250 stel is 546 zitplaatsen. BNL is nu als ik goed tel 467. VIRM-6 heeft 570 plaatsen (als vergelijking voor de shuttle treinen).

Hoeveel reizigers het trekt is natuurlijk even koffiedik kijken, maar zelfs met de Asd-Rtd shuttle trek je reizigers vanuit Bd weg uit de 800 (kale reistijd 34 minuten minder). Als je vanuit Bd via de HSL gaat rijden, dan trek je zelfs reizigers vanuit Tb en Ot. En ik denk dat NSR daar niet helemaal rouwig om zal zijn (gezien de adviesaanvragen om voortreinen te gaan rijden vanuit Ht).
 

08-05-2009 14:09:58
mdeen
mdeen
Quote
daniël_ddr: NMBS had zover ik weet inderdaad ook enkele V250's besteld. In het begin, toen er nog een pendel Atw-Bd zou komen, was er nog sprake van de inzet van I11 met loc op dat traject maar da's al een aardig tijdje van de baan. Als er al eigen NMBS-materieel op de HSL-Zuid komt dan zijn het de treinen naar Brecht en die gingen zover mij bekend met Traxx'en gereden worden.

Traxx is in dit verband HLE 28, niet de Traxxen die nu in de BNL zitten.
En de NMBS heeft natuurlijk de HLE 18 (Taurus) besteld, die kan heel mooi naar Breda rijden.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


08-05-2009 15:02:45
treinfan
treinfan
Naar ik had begrepen zou de aansluitende dienst Gvc-Rtd met gewoon IC-waardig materieel (ICM oid?) gereden worden  

08-05-2009 15:12:47
broek53
broek53
Er was toen sprake van een aparte ICM met ander inetrieur, meen ik. In ieder geval speelde het voordat de renovatie van het ICM zelfs maar begonnen was  

08-05-2009 16:09:36
AlbertP
AlbertP
Misschien is de verbinding naar Gvc bedacht voor een goede overstap?
Als de 1000 Asd-Rtd zoals die nu in het spoorboekje staat wordt doorgetrokken, is de overstap 1900 uit Gvc op 1000 naar België (afhankelijk van de halteringstijd in Rtd) minimaal 13 minuten en in andere richting minimaal 16. Misschien zou de trein uit Gvc dan een goede cross-platform overstap gaan bieden.
 

08-05-2009 16:22:52
daniel_ddr
daniel_ddr
Het idee was toch dat er een trein Gvc-Rtd-Bd-Atw-Brusz ging rijden (op Rtd-Brusz via de HSL). Dat via Bd naar Brusz rijden is om Den Haag tevreden te stellen omdat een trein Gvc-Brusz rechtstreeks en apart Rtd-Bd/Bd-Atw niet rendabel zou zijn.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

08-05-2009 18:40:52
davidov08
davidov08
Quote
treinfan: Naar ik had begrepen zou de aansluitende dienst Gvc-Rtd met gewoon IC-waardig materieel (ICM oid?) gereden worden


Dat leek mee ook logisch, qoute; plus evt. nog 1 voor shuttle Gvc-Rtd, wat naar mijn mening verschoven mag worden naar laagste prioriteit (dat zou toch ook met ander niet-HSL materieel gedaan kunnen worden?). Dat is ook wat mdeen in z'n laatse bericht bevestigd. Zouden de Prio stammen daar niet heen kunnen, aangezien de Benelux dan 'opgegeven' wordt?
 

08-05-2009 20:36:43
kleine_man
kleine_man
De NMBS gaat met I11 rijtuigen rijden. Tractie zou een 1300 of 1800 kunnen zijn.

De shuttle naar Gvc wordt als ik het allemaal goed begrepen heb met (het wil nog wel eens wisselen ) met een verbouwd ICMmetje.
 

11-05-2009 16:04:12
yappa
yappa
Volgens mij is het met Gvc - Rtd een klein beetje zoals de verbinding Enschede - Hengelo tegenwoordig: op de halve en hele uren dat de rechtstreekse verbinding (in dit geval Gvc - Bd - Brusz) niet rijdt dan ter vervanging een setje (gepimpte) ICM tot Rtd als shuttle met aansluiting op de trein uit Asd.

Die ICM was als ik het me goed herinner de basis-vereiste, maar HSA heeft bij haar bieding aangeboden om Gvc ook een 'volwaardige' tweeuurs-aansluiting op de HSL te geven, als extra (ze moesten de concessie immers nog winnen).

Lijkt me trouwens een mooie plek om een nog verder gepimpt SGMm-tweetje op in te zetten? Die schommelen net zo lekker als ICM!
 

11-05-2009 20:51:19
seinhuis
seinhuis
Volgens de telegraaf komt de 2de trein voor de HSL Dinsdag aan in Amsterdam (ga vanuit dat dat watergrafsmeer zal zijn). Zie onderaan via de volgende link (de rest gaat over de belgiese gedeelte, wat volgende maand geopend gaat worden): http://www.telegraaf.nl/buitenland/3893886/__Deel_hsl-traject_in_gebruik__.html

Laatst bewerkt door seinhuis op 11-05-2009 20:52
 

11-05-2009 23:14:06
nielske90
nielske90
Als er 'n krant die meedoet aan roddel en achterklap, dan is het de Telegraaf wel...  

12-05-2009 08:25:42
hsl
hsl
Misschien komt die tweede er dan vandaag wel. op http://www.drehscheibe-online.de schrijft iemand: Unbekannter Hochgeschwindigkeitszug durch Ansbach

Hallo, wer weiß da Näheres.
Gegen 6.40 Uhr fuhr eine 182 DBCargo mit Schutzwagen durch Ansbach vermutlich in Richtung Würzburg oder Stuttgart mit Schutzwagen und im Schlepp ein neuer ausländischer Hochgeschwindigkeitszug, bei dem noch einige Details fehlten.
 

12-05-2009 10:13:10
HZwoferink
HZwoferink
Is er ook een link?


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

12-05-2009 10:46:03
103 220-0
103 220-0
Meer staat er niet in het bericht en er zijn geen reacties op gekomen.

Zou trouwens opmerkelijk zijn als het inderdaad een V250 betreft, omdat de transporten van AnsaldoBreda door Duitsland vrijwel zonder uitzondering door TXL worden gereden.

----
Bezoek ook eens http://www.raymondkies.nl
 

12-05-2009 11:14:31
tweetyrock
tweetyrock
Quote
HZwoferink: Is er ook een link?

http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?2,4264043

Zijn nu trouwens wel een paar reacties

Laatst bewerkt door tweetyrock op 12-05-2009 11:16
 

12-05-2009 11:17:47
fastguy84
fastguy84
En daarop doet iemand de suggestie dat het om de V250 gaat waarop de spotter bevestigt dat het inderdaad om de Albatros gaat. Beetje natte-vinger-werk: vanavond laat op de avond de grens over?  

12-05-2009 15:08:50
davidov08
davidov08
uit het artikel:

Quote
. Door het geringere aantal stops doet de trein slechts 43 minuten over de rit, twintig minuten sneller dan treinen op het gewone spoor.


Geringe aantal tussenstops... ja tuurlijk this gewoon een stuk korter, en bovendien wordt er 20km/h harder gereden. Leuk, want de HSL loop deel langs de snelweg. Kunnen de telegraaflezers in hun auto kijken hoe de trein hen inhaalt.
 

17-05-2009 19:10:14
HZwoferink
HZwoferink
Als ik het goed heb is dit het interieur van de eerste klas. http://www.flickr.com/photos/steelwheels/3539537286/ Ik heb ook meer foto's op internet gevonden en eentje van de cabine. http://www.flickr.com/photos/steelwheels/sets/72157600093120333/


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

17-05-2009 19:41:16
rick
rick
Er staat bij dat de cabine een mock-up is, dat kan dus nog best veranderen.  

17-05-2009 19:48:43
davidov08
davidov08
Hij ziet er behoorlijk kwetsbaar en onrobuust uit. Vooral de koppeling (Scharfenberg) en de 'spaghetti wires' tussen de bakken. Mooie foto's, dat wel.  

17-05-2009 19:54:24
daniel_ddr
daniel_ddr
Deze cabine zit zo te zien op de foto wel daadwerkelijk in de trein: http://www.flickr.com/photos/steelwheels/3512742677/in/set-72157600093120333/


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

17-05-2009 22:59:53
aarclay
aarclay
Imand enig idee of dit de foto's uit de NedTrain werkplaats zijn?


Choo choo.....
 

17-05-2009 23:06:43
bjornl
bjornl
%03%
Ik zou zeggen, kijk eens naar de achtergrond van deze foto: http://www.flickr.com/photos/steelwheels/3513551612/in/set-72157600093120333/
 

18-05-2009 00:13:29
willy84
willy84
Ik zie hem ook regelmatig buiten staan. Kan genoeg foto's nemen. Moet zeggen dat het uiterlijk me niet bijzonder boeit ofzo.  

18-05-2009 00:18:10
broek53
broek53
Het gaat niet over "hem"; er zijn er twee, waarvan de ene binnen staat en de ander buiten.  

18-05-2009 08:46:56
mdj
mdj
Was het niet zo dat er gevraagd werd door Nedtrain om er geen foto's van te maken? En dan al helemaal niet naar 'buiten' te brengen...

En aangezien dit op het terrein van Nedtrain gemaakt is (en je dus vast en zeker een reden moet hebben gehad om daar binnen te komen -> werknemer) lijkt me dit dus 'illegaal spotten'...
 

19-05-2009 14:17:50
treinfreak
treinfreak
Ze zeggen dat de koppeling naar binnen kan worden getrokken maar op deze foto kan ik nergens zien waar dat rooster nou vandaan kan komen http://www.flickr.com/photos/steelwheels/3502313124/in/set-72157600093120333/
Of het moet het rare luchtfilter zijn die erboven hangt.
Al ziet het er wel uit dat de koppeling naar binnen kan schuiven.
Zou wel een vet gezicht opleveren als ie naar binnen schuift


wat is er leuker dan een trein? 2 treinen natuurlijk!
 


19-05-2009 15:31:38
maxje
maxje
Zover ik kan bedenken moet het wel het luchtfilter zijn Iets anders zit er eigenlijk gewoon niet(zover te zien is dan)  

19-05-2009 16:27:34
thom
thom
Ik vraag me anders echt af of die koppeling wel beweegt, het zou me niet lijken daar dat de stevigheid ervan ten goede komt.

Ook kwa slangenwerk aan dat ding zie ik dat niet echt gebeuren...
 

19-05-2009 19:30:44
broek53
broek53
De ver vooruit stekende koppeling is onderdeel van de "kreukelzone" en is alleen al daarom niet inklapbaar of zo.  

20-05-2009 19:42:13
vinny004
vinny004
Quote
broek53: Het gaat niet over "hem"; er zijn er twee, waarvan de ene binnen staat en de ander buiten.
vreemd. Het ding mocht toch niet zichtbaar zijn voor het grote publiek?

In ieder geval, afgelopen vrijdag er met een vriendin van me langsgekomen. Zij heeft helemaal niets met treinen, maar vond deze trein wel foeilelijk t.o.v. het normale Nederlandse materieel. Bij deze haar mening dus
 

20-05-2009 21:05:47
broek53
broek53
Ja, dat in Nederland de boer(in) niet lust wat hij/zij niet kent, lijkt me in het geval van de V250 wel weer genoegzaam bewezen. Dat de stellen niet zichtbaar zouden mogen zijn voor het grote publiek, is iets dat hier en op andere fora in de hoofden van de mensen is geconstrueerd. Ansaldo wil geen mensen hebben die rond en in de stellen rondspringen, dat is alles. Het eerste stel staat niet in de loods omdat het niet gefotografeerd mag worden, maar omdat Ansaldo het graag op een putspoor in een loods heeft staan - waar er bovendien 25 kv op gezet kan worden.
Daarnaast wil hispeed liefst ook geen uitgebreide reportages over het materieel voordat het officieel aan de pers gepresenteerd is, wat iets anders is dan dat iemand een snapshot van een stel uit een rijdende trein maakt. Daar haal je de krant niet mee.

Laatst bewerkt door broek53 op 20-05-2009 21:06
 

20-05-2009 21:49:07
dh3201
dh3201
De kranten hebben het nieuws allang gebracht met foto's van Innotrans erbij.


Shqiperise-lopers?
 

20-05-2009 22:05:02
broek53
broek53
I rest my case...  

21-05-2009 06:58:40
nohab
nohab
Het eerst aangekomene treinstel is inmiddels weggezet op een opstelspoor achter de loods. Vanuit de trein is alleen nog de bovenste helft van een kopbak zichtbaar. En het andere treinstel dat binnen staat, staat niet op het meest zuidelijke spoor maar op het spoor ernaast zag ik vanmorgen vanuit de trein.

Laatst bewerkt door nohab op 21-05-2009 12:43
 

21-05-2009 14:03:34
aarclay
aarclay
Kan iemand mij vertellen of dat ding al rijvaardig is en op eigen kracht heeft gereden op het NedTrain terrein, en moet dit ook bij de IVW worden geregeld dan, aangezien hij niet toegelaten is is Nederland op dit moment.
Aan de cabine te zien op de foto's lijkt dat hij nog lange niet af is, een missende monitor, losse kabels, rijtuig overgangen...

Hij zou over enkele maanden ook al proef moeten gaan rijden overigens op de HSL? En gaan ze alle twee terug naar Italie voor afwerking, of alleen de eerste?


Choo choo.....
 

21-05-2009 16:55:25
broek53
broek53
de stellen zijn uiteraard wel toegelaten in nederland, anders waren ze er niet. Een toelating om gesleept vervoerd te worden, is niet zo moeilijk, een toelating om beperkt op eigen kracht te mogen rijden (zonder reizigers in ieder geval) is wat moeilijker, maar die is natuurlijk wel nodig om ueberhaupt te kunnen proefritten. Of de V250 dat al heeft, weet ik niet, maar zou goed kunnen aan de hand van de resultaten van de testriten in Velim.
de eerste (uit Velim) moet het toelatingscircus doorlopen en daarna naar Italië, de tweede niet, als alles goed gaat.
 

21-05-2009 17:50:44
cuneo56
cuneo56
En met het verkrijgen van de VGB ( verklaring van geen Bezwaar) nodig voor de testritten is men nu bezig, naar ik hoor is o.a. getest of er asbreuk lorries van de ongevallen bestrijding van ( sinds kort) Prorail onder kunnen.
Als de VGB dan is afgegeven kan men "de baan"op.
Ciao.
 

21-05-2009 22:24:09
nohab
nohab
Quote
aarclay: Kan iemand mij vertellen of dat ding al rijvaardig is en op eigen kracht heeft gereden op het NedTrainterrein
Toen het tweede stel arriveerde is de eerste met een 700 uit de loods gehaald. Het stel staat nu niet onder de draad dus ook die rangeerbeweging is niet op eigen kracht uitgevoerd. Hoogstwaarschijnlijk is er dus nog niet op eigen kracht gereden.
 

23-05-2009 21:46:29
nohab
nohab
Reist niemand van hier regelmatig langs de Watergraafsmeer? Kennelijk is het niemand opgevallen dat 1 van de 2 treinstellen buiten voor de loods staat en dat daarvan alle bakken nummers 4806-001 t/m 4806-008 hebben gekregen. Gelukkig in grote cijfers.  

23-05-2009 22:13:48
mark
mark
Ik ben er gisteren nog langs gereden en zag één stel buiten staan. Dat er ook nummers op zaten is me niet opgevallen.  

23-05-2009 22:27:46
superboer
superboer
Kunnen we daaruit concluderen dat de stellen in de serie 4800 worden genummerd?  

24-05-2009 07:33:14
hielkeb
hielkeb
Quote
nohab: Reist niemand van hier regelmatig langs de Watergraafsmeer? Kennelijk is het niemand opgevallen dat 1 van de 2 treinstellen buiten voor de loods staat en dat daarvan alle bakken nummers 4806-001 t/m 4806-008 hebben gekregen. Gelukkig in grote cijfers.


Hier heb ik een foto te staan http://www.flickr.com/photos/hboorsma/3536111279


Hielkeb
 

24-05-2009 09:30:06
nohab
nohab
Dat is 'm. En onder dat logo van AnsaldoBreda staat nu het nummer.

Laatst bewerkt door nohab op 24-05-2009 09:30
 

24-05-2009 11:15:50
aarclay
aarclay
Ik ben benieuwd waarom het niet de 4801 of de 4802 is
Of vindt Ansaldobreda het leuk om willekeurige nummerreeksen te hanteren


Choo choo.....
 

24-05-2009 12:03:32
kleine_man
kleine_man
Ik denk dat het meer met UIC-nummering te maken heeft.

9384 4806 001
 

24-05-2009 13:42:58
davidov08
davidov08
Ja inderdaad, maar UIC nummers staan er relatief klein op in vergelijking met de treinserienrs. Hoe groot staan de nrs op de V250? Zo groot als de serienummers op bijv. ICM, VIRM of DD-AR? Voor zo'n lang nummer zou dat namelijk wel een beetje raar staan.

In ieder geval, als het een UIC was zou 't nummer niet kloppen: 4806, dus 48 = 1e of 1/2e klas rijtuig (dan zouden het alleen maar 1e of 1/2e klas bakken zijn) en 06 = max 120kmh, terwijl het iets >90 moet zijn (= >200kmh).

Laatst bewerkt door davidov08 op 24-05-2009 13:49
 

24-05-2009 22:00:53
stefanuzz
stefanuzz
Te Wgm stond de Ansaldo Breda V250 vanmiddag te luchten, dit keer stond er niks voor (behalve dan de troep vanuit een rijdende trein). Foto: http://i44.tinypic.com/ek0nqg.jpg  

25-05-2009 08:49:01
luytjes
luytjes
Quote
davidov08: In ieder geval, als het een UIC was zou 't nummer niet kloppen: 4806, dus 48 = 1e of 1/2e klas rijtuig (dan zouden het alleen maar 1e of 1/2e klas bakken zijn) en 06 = max 120kmh, terwijl het iets >90 moet zijn (= >200kmh).

Ja, leuk bedacht, maar nu gebruik je de nummering voor (getrokken) rijtuigen, en dat is niet de nummering die je gebruikt voor tractievoertuigen
 

23-06-2009 19:45:54
Jeffrenzo
Jeffrenzo
weet iemand hoe het met de V250's gaat? ben wel benieuwt eigenlijk


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

24-06-2009 22:23:04
train85
train85
Alles natuurlijk onder voorbehoud met dit, maar vanaf aankomende maandag de 29e zou de eerste V250 testritten kunnen gaan rijden over het algehele nederlandse spoorwegnet voorlopig heel week 27 en deel van week 28.

Laatst bewerkt door train85 op 25-06-2009 20:04, reden: Begindatum veranderd.
 

25-06-2009 18:27:04
dlm4yjp
dlm4yjp
Das wel heel erg onder voorbehoud want volgensmij is as. maandag niet de 27e maar de 29e.... (of ben ik nou ontspoort? %03%)

Achjah, het word is tijd dat die dingen gaan rijden... Straks zit er al roest op voordat ze op eigen kracht in NL ook maar een kilometer hebben gereden...
 

26-06-2009 00:32:29
Jeffrenzo
Jeffrenzo
leuk, gaan ze testen als ik op vakantie ga, zie ik het nog niet XD

Laatst bewerkt door Jeffrenzo op 26-06-2009 00:33


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

26-06-2009 10:51:07
nohab
nohab
Quote
dlm4yjp: Das wel heel erg onder voorbehoud want volgens mij is as. maandag niet de 27e maar de 29e.... (of ben ik nou ontspoorD? %03%)

Er staat WEEK 27 en dat is wel degelijk volgende week.
 

26-06-2009 10:59:48
train85
train85
Het ging om aanstaande maandag daar stond eerst 27 juni, maar dat moest natuurlijk de 29e juni zijn. Die weekaanduiding was wel goed.  

01-07-2009 12:42:13
Onno
Onno
Perspresentatie Albatros dinsdag 7 juli tussen 10.30u en 12.30u op de Watergraafsmeer.  

01-07-2009 15:44:18
metrofan
metrofan
Ook voor publiek of alleen voor genodigden?


Kijk ook eens op www.fotobos.net
 

01-07-2009 16:36:34
Rolffiej19
Rolffiej19
Perspresentatie  

08-07-2009 23:22:04
aarclay
aarclay
Maak daar maar Fyra van
Vermoedelijk zal er zaterdag een proefrit op tussen Horst-Sevenum en Helmond plaatsvinden.
Dus voor de spotters, picknickmand vullen, camera mee en afwachten maar

Laatst bewerkt door aarclay op 08-07-2009 23:38


Choo choo.....
 

08-07-2009 23:52:33
Railprutse
Railprutse
De Spotters kunnen dan lang wachten  

08-07-2009 23:54:03
nielske90
nielske90
Omdat? Zoiets in het wilde weg roepen heeft niemand wat aan.  

09-07-2009 00:14:51
mdj
mdj
Er wordt niet gezegd welke zaterdag. Er zal vast en zeker ooit een zaterdag komen waarbij er iets over de HSL gaat rijden%02%


Bij twijfel: gebruik beton.
 

09-07-2009 01:18:57
jordydl1
jordydl1
en mdj is erg blind want er word hier gesproken over testritten tussen Horst-sevenum en helmond. ook al heb ik daar weinig geloof in  

09-07-2009 06:53:08
WesselE
WesselE
Goed lezen hé jordydl1. Mdj zegt dat spotters (hopelijk) OOIT een keertje bij de HSL terecht kunnen voor de "FYRA's", mochten ze de testritjes Hrt-Hm niet kunnen zien .

Laatst bewerkt door WesselE op 09-07-2009 06:54


'Okeh'
 

09-07-2009 19:18:30
dh3201
dh3201
Echte spotters hebben de V250 natuurlijk al op de testbaan in Velim zien rijden.
En als je die kans hebt laten liggen, tsja...



Shqiperise-lopers?
 

11-07-2009 17:50:10
mfwv
mfwv
De 4806 reed vanmiddag testritten:
- http://www.flickr.com/photos/arnold50/3709149571/
- http://www.flickr.com/photos/wessele/3709887308/
 

11-07-2009 19:12:21
thieskes
thieskes
om 13:50 richting venlo (gespot te railcam)
om 14:55 in volle vaart langs Helmond richting Eindhoven (en verder?)
 

11-07-2009 21:50:28
jzwoferink
jzwoferink
Rond 18:15 vertrok deze weer richting Best , voor de fotoliefhebbers hier enige foto`s http://www.flickr.com/photos/36918689@N08/3710904666/
http://www.flickr.com/photos/36918689@N08/3710092193/
http://www.flickr.com/photos/36918689@N08/3710902344/
Op zich toch wel een mooi treinstel en is ook nog behoorlijk stil
 

11-07-2009 22:08:35
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
jordydl1: en mdj is erg blind want er word hier gesproken over testritten tussen Horst-sevenum en helmond. ook al heb ik daar weinig geloof in


Wat zei U ookal weer?

Erg mooi om hem al te zien rijden, hopelijk komt hij ook een keer een kijkje nemen op de Zaanlijn %02%
 

11-07-2009 23:25:19
ettenrail
ettenrail
En hier een foto bij doorkomst te Nml richting Nm: http://www.flickr.com/photos/32474051@N02/3711031170/  

12-07-2009 19:41:50
treinfreak
treinfreak
De fyra heeft vandaag meteen de HSL verkend nog niet op topsnelheid zal nog foto's plaatsen


wat is er leuker dan een trein? 2 treinen natuurlijk!
 

13-07-2009 02:11:34
JeroeNL
JeroeNL
ik zag hem na terugkeer van de HSL!
http://www.flickr.com/photos/arnold50/3714976102/
 

13-07-2009 16:05:30
broek53
broek53
Volgende inzet / testritten: donderdag 16 juli op Eindhoven - Blerick (uiteraard onder voorbehoud).  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl