Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
09-12-2013 12:49:53
jeanne
jeanne
Waar het gaat om of een Traxx meer dan 160 km/h mag, is puur een kwestie van het soort draaistel dat onder de bak zit. Om nog preciezer te zijn of de motoren wel of niet volledig afgeveerd zijn opgehangen in het draaistel.

De oorspronkelijke F draaistellen (freight, met motoren in tramophanging) waren toegelaten voor Vmax 140 km/h en o.a. van wegen de HSL problematiek inmiddels beperkt toegelaten Vmax 160 km/h. Voor een snelheid boven de 160 km/h moeten de locomotieven over P draaistellen (passenger, met motoren die volledige afgeveerd zijn) beschikken. De huidige lease Traxx-en zijn type TRAXX F140 MS.

Hoe snel een Traxx-en met P draaistellen werkelijk mogen, is meer een kwestie van de regelgeving in Europa. Zonder een verdere aanpassingen zijn deze Traxx-en in principe toegelaten tot 189 km/h, onder de huidige TSI normen. Daar boven moeten ze voldoen aan de normen voor hogesnelheidsmaterieel. En daarmee wordt gelijk ook het prijskaartje van de locomotief nader bepaald.

Nu is de vraag wat NS bij Bombardier besteld heeft, een TRAXX P160 MS (analoog aan de DB Br 146.5 TRAXX P160 AC2) voor een Vmax 189 km/h of toch een goedkope TRAXX F140 MS toegelaten tot een Vmax 160 km/h. Persoonlijk ga ik er van uit, dat er beslist geen TRAXX P200 MS voor 200 km/h besteld wordt, al was het maar vanwege het hele toelatingscircus dat daar weer het gevolg van zijn. De toelating van een TRAXX P160 MS kan deels me liften op de toelating van de DB Br 146.5 Dus, zolang we het type nog niet kennen, blijven het filosoferen over deze bestelling van 19 machines speculaas eten wat betreft de ambities van NS.


Jeanne Kok
 

09-12-2013 13:26:56
daniel81
daniel81
Volgens het bericht dat Broek citeerde gaat het om een type dat in Nederland al is toegelaten. Maar hoe gedetailleerd is zo'n toelating?
Is alleen exact het type dat nú hier rondrijdt toegelaten, is elke TRAXX toegelaten op voorwaarde dat-ie onder 1500V kan rijden en ATB heeft, of ligt de waarheid in het midden?
 

09-12-2013 14:13:33
jeanne
jeanne
Het verschil tussen een TRAXX F140 MS en een TRAXX P160 MS (met D/A/NL/BE toelating) is vooral gelegen in een ander draaistel, zoals ik al eerder aan gaf. In wezen zijn de machines verder gelijk en kunnen met uitzondering van de draaistellen zonder veel extra’s worden toegelaten.

Voor te toelating van het P draaistel in Nederland zal wel een nieuwe toelating nodig zijn. Maar daar kan Bombardier en NS waarschijnlijk mee liften wat betreft het draaistel op de toelating in Duitsland van de IC machines Br 146.5 die aanstaande is. Omdat er inmiddels afspraken gemaakt zijn, wat betreft wederzijdse erkenningen van TSI certificeringen, moet dat mogelijk horen. Natuurlijk blijft er ook dan nog wel een hoop papierwerk over, maar per slot van rekening is en blijft de Traxx een bouwdoos van gecertificeerde systemen.


Jeanne Kok
 

09-12-2013 14:23:54
ziemon
ziemon
Het lijkt mij logisch als Bombardier en NS exact die configuratie nemen die nu is toegelaten. Dus F140MS2e met beperkte toelating van 160 km/u. Het heeft jaren gekost dit betrouwbaar genoeg te krijgen en dat gaan ze nu niet op het spel zetten met een afwijkende variant.  


09-12-2013 14:57:51
Frontier
Frontier
Quote
reisthijs (ma 09 dec 2013 10:52:53 https://www.somda.nl/forum/3884/p478697/): Met welke rijtuigen? Na de afvoer van DD-AR en ICR zal er weinig werk meer overblijven voor locs in de reizigersdienst op het conventionele net.

IC Berlijn (ICx versie die het ook in Nederland doet is enige tijd geleden geschrapt uit de plannen van DB), EuroNight/CityNightLine, Autoslaaptreinen/Skitreinen etc., oh en natuurlijk de koninklijke trein. %08%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

09-12-2013 15:46:43
reisthijs
reisthijs
Dat gerommel in de marge kan NS ook aan andere bedrijven overlaten.

Quote
Daan! (ma 09 dec 2013 12:17:28 https://www.somda.nl/forum/3884/p478709/): Als de 1900 via de HSL gaat, blijft alleen de 3600 met ICRm + 1700 rijden. Dat blijft er dus uiteindelijk over voor die locs. DZZ zal dan weer uit de 1900 gaan en elders dienst gaan doen denk ik.
Als de 1900 via de HSL gaat blijft er niet veel ICRm meer over voor de 3600. (Geen probleem, kan je daar mooi DDZ inzetten.)
 

09-12-2013 17:51:41
timtrein
timtrein
Quote
ziemon (ma 09 dec 2013 14:23:54 https://www.somda.nl/forum/3884/p478728/): Het lijkt mij logisch als Bombardier en NS exact die configuratie nemen die nu is toegelaten.
Dat staat ook in het bericht: "Dit type is al toegelaten op het conventionele net en op de HLS-Zuid."
 

09-12-2013 20:55:56
AlexNL
AlexNL
Quote
gummbahla (ma 09 dec 2013 08:54:01 https://www.somda.nl/forum/3884/p478674/): Er zijn grofweg 3 smaken voor het 160/200 verhaal:
1. Zo snel mogelijk 200
2. Eerst 160, later 200
3. 'Altijd' 160




Voor binnenlands verkeer is de bedoeling om scenario 2 uit te voeren, voor de Beneluxmin naar Brussel wordt het optie 3.

Uit het geciteerde stuk uit de Koppeling wordt me wel duidelijk dat de marketing-newspeak die extern wordt gecommuniceerd ook volop intern wordt gebezigd. Optimale verbinding over de HSL tussen Nederland en België? Alsjeblieft zeg...
 

10-12-2013 07:43:44
phantom
phantom
Als het optie 3 is/blijft/wordt ,waarom is er dan zoveel moeite en geld gepropt in een HSL lijn aan leggen ?
Om de Thalys als enigste er echt (mis)ge bruik van te laten maken ?
Das toch een leuke en dure grap die veel belastingbetalers vast kunnen waarderen %03%
Zou t ook vast goed doen als verhaal in de krant:

Na mensen te hebben onteigend van grond is uiteindelijk de hsl gereed gekomen,helaas duurdre de aanleg langer en was sduurder dan verwacht.
Na vervolgens tegen beter weten in een gefaald italiaans product te hebben gekocht,wat ook extra negatief uitliep in tijd en geld,zijn we ze miss wel weer kwijt.
De HSL en het trein verkeer wat erop gaat rijen zal mede door voorgenoemde zaken in de toekomst worden gereden met max 160 km/h.
Zowel reizigers als de rest van de inwoners van NL juigen dit toe en zijn in de toekomst uiteraard bereid om nog verder kaal geplukt te worden voor andere onzinnige/dure/onhaalbare dingen die men in den haag verzint. %08%

En toen werden we hopelijk wakker.
Dat snelheids winst miss te verwaarlozen is op sommige trajecten,dat zou kunnen,maar dan is de noodzaak van een duur aangelegde HSL dus nooit noodzaak geweest.
Op een normaal aangelegde spoorlijn mag je toch ook 160 ? en die is in aanleg toch goedkoper ?
Of snap ik het nou niet meer ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

10-12-2013 07:55:39
broek53
broek53
Volgens mij hebben we het over dit soort razernij alleen al in dit topic zo'n 17 keer gehad. Ik word persoonlijk wel lichtelijk vermoeid van het monotone gedram over het plukken van belastingbetalers en zo, zeker als het gebracht wordt als iets dat bewust gebeurt. Het voegt in ieder geval in dit stadium helemaal niets meer toe aan welke discussie dan ook.  

10-12-2013 09:26:12
Pim530
Pim530
Daarnaast is volgens mij al dertig keer genoemd dat er wel degelijk tijdswinst behaald is. Niet door de snelheid, maar door de route.  

10-12-2013 11:03:01
Daan!
Daan!
Ok Phantom, we slopen de HSL en gooien de tunnel weer dicht. No problemo.  

10-12-2013 11:13:48
dh3201
dh3201
Als je het niet eens bent met de beslissingen van de regering, dan moet je dáár wat aan gaan doen. Ofwel zorgen dat we met z'n allen op andere partijen gaan stemmen, ofwel zelf de politiek in gaan en het voor elkaar weten te krijgen dat we met z'n allen op jou gaan stemmen, ofwel een staatsgreep plegen....


Shqiperise-lopers?
 

10-12-2013 11:23:07
kleine_man
kleine_man
Quote
phantom (ma 09 dec 2013 07:41:14 https://www.somda.nl/forum/3884/p478660/): Ben dan wel benieuwd wat voor loc dit gaat worden.
%03%


TRAXX-2 MC. Een andere lok van de huidige Bombardier portfolio is niet toegelaten in Nederland. Aangezien men in Kassel nu druk is met de order van de DB kan de NS er zo tussen of erachter geschoven worden.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

10-12-2013 12:49:37
mren
mren
Quote
Daan! (di 10 dec 2013 11:03:01 https://www.somda.nl/forum/3884/p478800/): Ok Phantom, we slopen de HSL en gooien de tunnel weer dicht. No problemo.

Dat is wel prima anti-cyclisch begrotingsbeleid en dat jaagt de economie goed aan. Meer infraprojecten is beter, vrij naar J.M. Keynes
 

10-12-2013 12:52:37
bnv
bnv
Quote
broek53 (zo 08 dec 2013 22:24:35 https://www.somda.nl/forum/3884/p478638/): Redactie Koppeling | 6 December 2013 |

NS tekent contract met Bombardier.
Voor het plan van NS en NMBS voor een optimale treinverbinding tussen Nederland en België zijn extra locomotieven en omgebouwde ICR-rijtuigen nodig. Omdat er naar verwachting de komende jaren bijna geen Traxx-locomotieven van het juiste type op de markt beschikbaar komen, heeft NS besloten 19 locs aan te schaffen bij Bombardier. Dit type is al toegelaten op het conventionele net en op de HLS-Zuid. Bombardier kan de locomotieven eind volgend jaar leveren.

Op dit moment is voorzien om deze locomotieven net als de geleasede Traxx-locomotieven bij NedTrain in de Watergraafsmeer te laten onderhouden. NedTrain is in gesprek met Bombardier Services om voor het onderhoud en herstel afspraken te maken. Inzet van de locomotieven is voorzien op de lijnen Amsterdam – Rotterdam (dienstregeling 2015) en Den Haag - Eindhoven (dienstregeling 2016).


Waarbij ik er van uitga dat de TRAXX 'en die er al zijn (186 112, 113 enz). gwoon in dienst en geleased blijven.
Hoeveel TREAXX 'en hebben we eigenlijk nodig om Asd-Brussel en Gv-Ehv mogelijk te maken.Of zijn 19 stuks voldoende.
 

10-12-2013 16:11:33
jor[D]1
jor[D]1
de route kaartjes op de balkons in de fyra rijtuigen zijn voor lopend op de nieuwe dienst regeling al vervangen door intercity direct kaartjes.  

10-12-2013 19:37:44
AlexNL
AlexNL
Quote
dh3201 (di 10 dec 2013 11:13:48 https://www.somda.nl/forum/3884/p478804/): Als je het niet eens bent met de beslissingen van de regering, dan moet je dáár wat aan gaan doen.


Dat heb ik de laatste keer gedaan, maar de partij van mijn keuze heeft me helaas lelijk in de steek gelaten. Maar soit, aan de door mij uitgebracht stem is nu niks meer aan te veranderen, dus probeer ik het maar op andere manieren.

Is er al iets bekend over hoe de NS-TRAXX'en eruit gaan zien? Ik verwacht niet dat het rood gehandhaafd blijft (al vind ik het wel goed staan op die locs), misschien wordt er iets geelblauws uit de hoed getoverd?

Laatst bewerkt door AlexNL op 10-12-2013 19:38
 

10-12-2013 20:32:55
michaben
michaben
Quote
phantom (di 10 dec 2013 07:43:44 https://www.somda.nl/forum/3884/p478783/): Dat snelheids winst miss te verwaarlozen is op sommige trajecten,dat zou kunnen,maar dan is de noodzaak van een duur aangelegde HSL dus nooit noodzaak geweest.

Mogelijk is die noodzaak van die dure HSL er ook helemaal niet, en had men met een veel goedkopere spoorlijn kunnen volstaan. Het argument 'er is nou eenmaal een hoop geld geïnvesteerd' is echter geen reden om nog meer geld over de balk te gooien als het achteraf een verkeerde beslissing lijkt. Dat is vaak juist het probleem van de politiek, geen gezichtsverlies willen en daarom niet willen toegeven fouten gemaakt te hebben en dus maar doorgaan ergens mee, ook al verspil je daarmee nog meer geld.
 

18-12-2013 17:55:55
daniel81
daniel81
Quote
ziemon (ma 09 dec 2013 14:23:54 https://www.somda.nl/forum/3884/p478728/): Het lijkt mij logisch als Bombardier en NS exact die configuratie nemen die nu is toegelaten. Dus F140MS2e met beperkte toelating van 160 km/u. Het heeft jaren gekost dit betrouwbaar genoeg te krijgen en dat gaan ze nu niet op het spel zetten met een afwijkende variant.


Aldus geschiedde. http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/levering_19_nieuwe_traxx_locomotieven_voor_ns_start_eind_2014-145881
 

28-12-2013 10:54:46
lex_t
lex_t
Aan de Dijksgracht staan ze nu goed zichtbaar vanaf straat, die V250's. Met daarnaast als contrast de resten van de TEE edelweiss. Mooi contrast. (Verbazend trouwens dat kostbare grond in de binnenstad wordt gebuikt voor de opslag van overtollige treinstellen en dozijnen locomotieven, maar goed.)

Laatst bewerkt door lex_t op 28-12-2013 10:55
 

28-12-2013 11:09:11
nohab
nohab
Als de gemeente het bestempelt tot woningbouwlocatie schrijf ik me meteen in!

Laatst bewerkt door nohab op 28-12-2013 11:10


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

28-12-2013 11:11:08
MDDM
MDDM
Quote
lex_t (za 28 dec 2013 10:54:46 https://www.somda.nl/forum/3884/p480949/): Aan de Dijksgracht staan ze nu goed zichtbaar vanaf straat, die V250's. Met daarnaast als contrast de resten van de TEE edelweiss. Mooi contrast. (Verbazend trouwens dat kostbare grond in de binnenstad wordt gebuikt voor de opslag van overtollige treinstellen en dozijnen locomotieven, maar goed.)
De resten? Duidelijk is dat je er geen weet van hebt wat er al aan werk is verzet aan dat stel....


Gr Joop mcn Lls
 

28-12-2013 11:20:29
sjoerd
sjoerd
Wat grond kost, is maar wat de gek er voor geeft, en vaak erger nog: wat de mafkees er voor vraagt. Zolang de grond een productiemiddel is van een spoorwegbedrijf (van wie de grond nu echt is, doet er even niet toe) ligt hij er toch en kost hij niets en brengt hij niets op (ja, ik weet dat elke meter boekhoudkundig ergens op de balans staat). Zodra je met grond wilt handelen wordt hij pas iets waard.
Overigens liggen er in ons land vele vierkante kilometers spoorgrond, vaak verhuurd of nog verpacht, vaak ook niet. Vele meters die niet (meer) voor spoorwegdoeleinden nodig zijn zijn niet goed te gebruiken, of dienen soms ook voor strategische reserve.
Niet meer gebruikte baanvakken werden veelal na enkele jaren verkocht.
 

28-12-2013 12:06:01
MasterE
MasterE
De plannen zijn er bij de gemeente Asd. De Dgr moet verdwijnen en de sporen naar Ut worden opgeschoven.  

28-12-2013 12:51:03
phantom
phantom
Lichtelijk off topic:
Daar zal men in Utrecht ook vast even zomaar de ruimte voor hebben.
(als ik tenminste goed begrijp dat alles daar heen moet)
Rondom Utrecht ligt de grond om even wat sporen aan te leggen ook vast niet zomaar voor het oprapen
Nu weet ik niet wanneer men(als men het al uitvoert) wil gaan regelen,maar dan zullen toch 1st die V250 treinen retour afzender moeten zijn gegaan lijkt me als men het in een kort tijdsbestek wil gaan verhuizen.
Neem aan dat men de stellen niet zomaar even mag aankoppelen en verhuizen zonder iets van toestemming en bijbehorende papier werk.
Nu dan even de vraag over waar Joop op reageerde.
Over welk stel heb je het dan Joop en waarom knutselt men er nog steeds aan als het toch de bedoeling was/is om alles terug te sturen naar AB ?
Of zijn er dingen achter de schermen veranderd ?
Zomaar wat vragen uit nieuwsgierigheid


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

28-12-2013 13:00:39
rjz222
rjz222
Joop heeft het over het TEE stel, daar wordt achter de schermen hard aan gewerkt, en resten zijn het al zeker niet meer.


Mijn website: http://www.treinenwereld.eu
 

28-12-2013 13:05:33
sfj
Quote
phantom (za 28 dec 2013 12:51:03 https://www.somda.nl/forum/3884/p480968/): Rondom Utrecht ligt de grond om even wat sporen aan te leggen ook vast niet zomaar voor het oprapen

De gemeente Amsterdam wil het rangeerterrein Dijksgracht weg hebben, en de sporen richting Utrecht dan naast de sporen richting Weesp en Watergraafsmeer leggen, want die sporen lopen nu als het ware om Dgr heen aan beide kanten.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

28-12-2013 13:16:02
broek53
broek53
Er valt over de Dijksgracht heel wat te vertellen over verleden, heden en toekomst, maar daar lijkt mij dit het topic niet voor.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


28-12-2013 13:19:27
sfj
Daar heb je inderdaad gelijk in. Ik wilde alleen even een misvatting uit bovenstaand bericht verduidelijken voordat die weer een eigen leven gaat leiden).


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

29-12-2013 22:54:30
illyavaes
illyavaes
Quote
phantom (za 28 dec 2013 12:51:03 https://www.somda.nl/forum/3884/p480968/):
Lichtelijk off topic:
Daar zal men in Utrecht ook vast even zomaar de ruimte voor hebben.
(als ik tenminste goed begrijp dat alles daar heen moet)
Rondom Utrecht ligt de grond om even wat sporen aan te leggen ook vast niet zomaar voor het oprapen


(net zo off-topic)
Er stond niet "de sporen worden opgeschoven naar Ut" (met wat moeite te interpreteren als "Utrecht wordt opstellocatie") maar "de sporen naar Ut worden opgeschoven". De twee aan de zuidkant van het opstelterrein Dgr langslopende hoofdlijnsporen zijn het spoor naar en van Amsterdam Amstel en verder naar Utrecht. Als je Dgr "amoveert", kunnen die twee sporen naar het noorden opschuiven en heb je de ruimte van Dgr effectief beschikbaar voor toegang van buiten (da's wat makkelijker dan de vier sporen naar/van Diemen/Wgm opschuiven naar het zuiden).
 

03-01-2014 18:17:27
nohab
nohab
Vanmiddag gezien dat van de 4883 op de Zaanstraat een kopbak en het eerste rijtuig daarachter buiten staan. De rest zal in de werkplaats staan neem ik aan.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

03-01-2014 18:51:54
aarclay
aarclay
Zelfde situatie als eerder dus.
Niet zichtbaar in tweeën dus en mogelijk gewoon nog steeds een geheel.

Laatst bewerkt door aarclay op 03-01-2014 18:52


Choo choo.....
 

03-01-2014 19:07:43
sfj
Er staan daar wel degelijk al een dag of drie (of meer) twee bakken incl. kopbak los op het terrein. De rest niet te bekennen.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

03-01-2014 19:26:09
AgentX
AgentX
Zelfde situatie; er staan twee halve V250's. Het zijn echter twee andere.  

03-01-2014 19:44:42
sfj
Maar niet mogelijk nog een geheel zoals Ariën stelt


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

25-01-2014 14:14:06
BartV842
BartV842
op 18 januari stonden er nog twee bakken (kop en rijtuig) waarvan het rijtuig met graffiti. Helaas geen nummer kunnen lezen.
wel 2 -slechte- fotootjes gemaakt.
http://www.flickr.com/photos/115000433@N02/with/12055225205/
 

25-01-2014 14:37:00
sfj
Gisteren en vandaag stonden er vier bakken, zo te zien aan elkaar, waar de eerder beschreven twee stonden.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

30-01-2014 14:45:35
broek53
broek53
Ansaldo is bezig het stel zodanig aan te passen dat het (alsnog?) aan alle eerder en later gestelde eisen voldoet.  

30-01-2014 17:38:52
phantom
phantom
Is ook bekend waarom AB dit dan doet terwijl men toch denk ik wel heeft vernomen dat NS van de stellen af wil.
Lijkt mij onzinnig om er dan nog geld in te steken.
Of wordt het straks zo dat de al afgenomen stellen niet worden terug genomen en dus moeten worden aangepast en dat enkel de niet afgenomen stellen terug gaan naar AB ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

30-01-2014 18:04:35
timtrein
timtrein
Ansaldo doet dat uiteraard (voor eigen rekening) om sterker te staan in zijn eis dat NS de stellen alsnog afneemt. Als ze zelf de handdoek in de ring gooien moeten ze sowieso de aankoopsom en alle verdere kosten terugbetalen. Ze hopen natuurlijk dat de rechter oordeelt dat NS de stellen alsnog moet afnemen. Of ze dan wel of niet gebruikt worden is een volgende vraag.  

30-01-2014 19:29:00
nohab
nohab
Correct. En in het antwoord op die laatste vraag zal Ansaldo niet geinteresseerd zijn.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

31-01-2014 00:16:38
thom
thom
En daarbij, als de rechter bepaald dat NS de stellen af moet nemen en AB zou er in de tussentijd niets meer aan gedaan hebben, dan heeft NS een goed weerwoord natuurlijk....  

21-02-2014 14:34:09
sjoerd
sjoerd
Het lijkt wel of hogesnelheidsmaterieel gedoemd is om stil te staan en weg te roesten. In Bosnië staat een vloot ex-Spaanse Talgo's weg te kwijnen. Werk dat spul hier ook, met een bruikbare loc?  

21-02-2014 15:10:13
daniel81
daniel81
Als ze nog de Spaanse spoorwijdte hebben wordt het al lastig
Maar rijtuigen zijn er voldoende; het struikelpunt is natuurlijk de bruikbare lok. Men heeft tot dusverre geen enkele moeite gedaan om een hoge(re)snelheidslok te krijgen, de discussie daarover staat uitvoerig een paar pagina's terug in dit topic.
 

21-02-2014 15:15:47
nohab
nohab
Als ze buiten Spanje staan zal het gaan om omspoorbare Talgo's.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

21-02-2014 19:47:40
mandaje
mandaje
Het zal wel werken, alleen het is al verhuurd aan een turks bedrijf.  

17-03-2014 18:51:00
greyhound
greyhound
Het zal toch niet waar zijn. Volgens de Telegraaf gaan de FYRAs terug naar Italie:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/22396767/__Geld_terug_van_Fyra-bouwer__.html
 

17-03-2014 18:57:28
Daan!
Daan!
De telegraaf is niet de enige die het meldt. NS heeft het via een persbericht bevestigd.  

17-03-2014 18:59:18
timtrein
timtrein
Ansaldo gaat proberen de treinen opnieuw te verkopen, als dat lukt krijgt NS nog een extra bedrag per verkocht treinstel. Zie onder andere Nu.nl http://www.nu.nl/binnenland/3728604/ns-stuurt-fyra-treinen-terug-ansaldobreda.html  

17-03-2014 19:02:03
aarclay
aarclay
En terecht, vooral het juridische geld smijten van de NS, en de financiële status van de AnsaldoBreda zal deze overeenstemming waar gemaakt hebben. Wie wil er nou 7 jaar gaan procederen? Een compromis sluiten werkt dan altijd het beste, en zo zien we maar weer.

Nu maar hopen dat alles een beetje vlot het land uit gaat, en dat daar geen strijd om gaat komen.

Als ze dit nou een half jaartje eerder hadden gedaan, dan had de NS mogelijk nog kunnen meeliften op Alstom met hun Pendolino-trein. Maar goed, inmiddels is duidelijk dat er geen behoefte is aan > dan 200 km/h. En dat is in ons kleine landje ook echt niet nodig als binnenlandse shuttle-verbinding.

Maar nu mijn vraag: Moet de NMBS nog actie ondernemen? Of staan alle V250 treinen nu inmiddels al op de naam van de NS?

Laatst bewerkt door aarclay op 17-03-2014 19:17


Choo choo.....
 

17-03-2014 19:44:31
robert55
robert55
Persbericht is net opgepikt door De Standaard, maar nog geen reactie van NMBS.
Positie van NS en NMBS was niet helemaal hetzelfde: NS had een aantal treinen [al dan niet onder voorbehoud] geaccepteerd, NMBS niet. De inzet in de procedures was ook verschillend, eigenlijk wilde NMBS als ik het goed interpreteer meer geld per trein terug dan NS, in ieder geval dan NS nu accepteert.
 

17-03-2014 19:57:19
nohab
nohab
Quote
aarclay Moet de NMBS nog actie ondernemen? Of staan alle V250 treinen nu inmiddels al op de naam van de NS?
Er was geen enkele relatie tussen de contracten van NS en NMBS enerzijds en AB anderzijds dus het is ook niet zo dat de drie voor NMBS bestemde stellen dus volautomatisch in bezit zouden komen van NS en dat is dus ook niet gebeurd.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

17-03-2014 20:08:37
Klaasje
Klaasje
Quote
robert55 (ma 17 mrt 2014 19:44:31 https://www.somda.nl/forum/3884/p488885/): Persbericht is net opgepikt door De Standaard, maar nog geen reactie van NMBS.
Positie van NS en NMBS was niet helemaal hetzelfde: NS had een aantal treinen [al dan niet onder voorbehoud] geaccepteerd, NMBS niet. De inzet in de procedures was ook verschillend, eigenlijk wilde NMBS als ik het goed interpreteer meer geld per trein terug dan NS, in ieder geval dan NS nu accepteert.

Ja, dat snap ik ook wel. NS is zelf ook in een bepaalde mate nalatig geweest. Bijvoorbeeld door treinen af te nemen waar echt nog best een hoop aan moest gebeuren.
 


17-03-2014 21:05:51
broek53
broek53
Zover ik weet, zouden alle stellen eigendom worden van NSFS, die ze zou leasen aan ofwel NS of aan de NMBS. Of niet?

Lijkt mij dat Ansaldo de stellen grif kan verkopen aan een maatschappij die vervolgens NS kan gaan beconcurreren op de HSL.
 

17-03-2014 22:23:23
thom
thom
Mits die vervoerder dan IL&T nog overtuigd krijgt van de veiligheid van de V250 stellen, en daar heb je wel wat werk aan...

Quote
aarclay (ma 17 mrt 2014 19:02:03 https://www.somda.nl/forum/3884/p488878/): En terecht, vooral het juridische geld smijten van de NS, en de financiële status van de AnsaldoBreda zal deze overeenstemming waar gemaakt hebben. Wie wil er nou 7 jaar gaan procederen? Een compromis sluiten werkt dan altijd het beste, en zo zien we maar weer.


Als men een half jaar stilgezeten zou hebben dan had men dat toen wel kunnen bedenken ja, maar ongetwijfeld is men juist in die tijd druk bezig geweest met het bekijken van alle scenario's en optie's en is dit juist de uitkomst daarvan.
Ze zullen echt niet gedacht hebben "Weet je wat, we schudden ze gewoon de hand maar"
Quote

Als ze dit nou een half jaartje eerder hadden gedaan, dan had de NS mogelijk nog kunnen meeliften op Alstom met hun Pendolino-trein. Maar goed, inmiddels is duidelijk dat er geen behoefte is aan > dan 200 km/h. En dat is in ons kleine landje ook echt niet nodig als binnenlandse shuttle-verbinding.


Als het allemaal zo makkelijk was.... Maar ik geloof dat het nu wel duidelijk mag zijn dat het zo niet werkt.

Laatst bewerkt door thom op 17-03-2014 22:33
 

18-03-2014 00:19:32
broek53
broek53
Het is een buitengewoon hardnekkig misverstand dat er principiële twijfel is aan de veiligheid van de V250. Maar die discussie ga ik verder niet meer aan, die is sinds een jaar al meermalen langsgekomen en als men het niet geloven wil, dan maar niet.  

18-03-2014 12:12:40
timtrein
timtrein
Die twijfel is natuurlijk ook bewust de wereld in geholpen omdat men van het spul af wou. En met succes...
Dat er veel secundaire problemen zijn is buiten kijf, maar dat er onterecht een toelating is vertrekt geloof ik inderdaad ook niet. Vergeet niet dat betrouwbaarheid en veiligheid grotendeels andere werelden zijn.
 

18-03-2014 12:14:56
daniel81
daniel81
Quote
thom (ma 17 mrt 2014 22:23:23 https://www.somda.nl/forum/3884/p488918/): Mits die vervoerder dan IL&T nog overtuigd krijgt van de veiligheid van de V250 stellen, en daar heb je wel wat werk aan...

Hoezo? De V250 is toch nog altijd een in NL toegelaten materieeltype?

Laatst bewerkt door daniel81 op 18-03-2014 12:15
 

18-03-2014 12:29:33
nohab
nohab
Quote
timtrein (di 18 mrt 2014 12:12:40 https://www.somda.nl/forum/3884/p488974/): Die twijfel is natuurlijk ook bewust de wereld in geholpen omdat men van het spul af wilde.
Naar buiten toe is er ook nooit twijfel geuit over de veiligheid, dat heeft de publieke opinie ervan gemaakt. Waar het NS en NMBS om ging is de kwaliteit van de treinstellen an sich, die lager is dan wat verondersteld mag worden van een Europese treinenbouwer. En daarmee worden de instandhoudingskosten hoger dan geraamd. En ik denk dat NS die gezien het peperdure exploitatiecontract uiterst laag heeft geraamd.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

18-03-2014 12:34:21
broek53
broek53
Zeker, maar de sprekers hebben gelijk: het ging en gaat over exploitatieve betrouwbaarheid, voldoen aan contracten, noem maar op - maar niet over de spoorwegveiligheid. Dat is door de volksmenner van de NMBS wel gesuggereerd, maar nooit hardop gezegd omdat dat smaad zou zijn.  

18-03-2014 13:36:03
mdeen
mdeen
Quote
daniel81 (di 18 mrt 2014 12:14:56 https://www.somda.nl/forum/3884/p488975/):
Quote
thom (ma 17 mrt 2014 22:23:23 https://www.somda.nl/forum/3884/p488918/): Mits die vervoerder dan IL&T nog overtuigd krijgt van de veiligheid van de V250 stellen, en daar heb je wel wat werk aan...

Hoezo? De V250 is toch nog altijd een in NL toegelaten materieeltype?

Volgens mij niet. Er was een tijdelijke toelating, maar die is ingetrokken toen er dingen begonnen af te vallen. En volgens mij niet opnieuw uitgegeven, behalve voor testritten.
En dan mag je niet zeggen dat hij toegelaten is.
 

18-03-2014 13:44:48
broek53
broek53
Okay, dan niet. Volgende onderwerp graag.  

18-03-2014 14:41:47
lex_t
lex_t
Quote
timtrein (di 18 mrt 2014 12:12:40 https://www.somda.nl/forum/3884/p488974/): Die twijfel is natuurlijk ook bewust de wereld in geholpen omdat men van het spul af wou. En met succes...


Ik heb ook de indruk dat die gammele treinen een beetje als zondebok voor het hele HSL-gebeuren gebruikt zijn. Dat ERMTS is ook vaak boosdoener. Als ik zie hoe vaak een ICD weer ontruimd of afgesleept moet worden..

Ik ben érg benieuwd naar het tweede leven van die V250. Straks gaan ze nog een bloeiende carriere tegemoet..
 

18-03-2014 15:04:21
sjoerd
sjoerd
Met alle respect voor de liefhebbers van de 250-ers die nu lijken te gaan evolueren uit de 250-bashers van een jaar geleden: ik ben helemaal niet benieuwd wat er mee gaat gebeuren. Er is hier namelijk nog genoeg interessants over.
Het enige jammere aan hun verdwijning is dat de Dijksgracht nu echt opgebroken kan gaan worden. Toevallig heb ik gisteren de aanlegtekeningen nog in handen gehad, al is het zo uiteindelijk niet aangelegd.
 

18-03-2014 15:18:44
broek53
broek53
Het lot van de Dijksgracht is niet direct gekoppeld aan de V250, hoor. de Dijksgracht verdwijnt als er iets anders moet komen, en dat iets anders kan eigenlijk alleen een vrije kruising zijn (in het kader van het ontwisselen, ontmiddensporen en rechttrekken van amsterdam Centraal). Totdat het zover is, blijven de hekken wel staan en kan NS er naar hartelust materieel terzijde stellen.
(Disclaimer: tenzij er de laatste maanden iets anders is gebeurd of afgesproken met de gemeente of zo, maar daar heb ik geen aanwijzingen van)
 

18-03-2014 19:53:27
Frontier
Frontier
Quote
lex_t (di 18 mrt 2014 14:41:47 https://www.somda.nl/forum/3884/p488997/): Ik heb ook de indruk dat die gammele treinen een beetje als zondebok voor het hele HSL-gebeuren gebruikt zijn. Dat ERMTS is ook vaak boosdoener. Als ik zie hoe vaak een ICD weer ontruimd of afgesleept moet worden..

Maar als je daarnaast ziet hoe weinig de Thalys afgesleept hoeft te worden vind ik die theorie toch discutabel.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

18-03-2014 20:31:19
aarclay
aarclay
Tja, de Dijksgracht gaat op (korte?) termijn weg, maar vergeet niet dat de NS nu ook (tijdelijk?) de beschikking heeft over de oude sporen van de ACTS in de Houtrakpolder van de Amsterdamse Westhaven, waar nu de DDZ-rijtuigen, de DD-AR rijtuigen en de verzameling 1700/1800-locs staan.

Ik zie in gedachten (hoe pijnlijk het voor vele harten van liefhebbers zal zijn) op termijn daar wel een hoop Mat'64 staan, als de DD-AR weer in dienst komt samen met bakken voor DDZ-6. En als deze locatie dicht gaat, is er vast wel een andere plaats in de/een haven.

Laatst bewerkt door aarclay op 18-03-2014 20:31


Choo choo.....
 

18-03-2014 21:12:09
AgentX
AgentX
Het zijn de sporen van de Amsterdam Container Terminals (ACT).  

18-03-2014 21:19:14
aarclay
aarclay
Je hebt gelijk, typ ik weer eens wat te snel (zoals vaker)


Choo choo.....
 

18-03-2014 22:08:10
mich
mich
Quote
Frontier (di 18 mrt 2014 19:53:27 https://www.somda.nl/forum/3884/p489049/):
Quote
lex_t (di 18 mrt 2014 14:41:47 https://www.somda.nl/forum/3884/p488997/): Ik heb ook de indruk dat die gammele treinen een beetje als zondebok voor het hele HSL-gebeuren gebruikt zijn. Dat ERMTS is ook vaak boosdoener. Als ik zie hoe vaak een ICD weer ontruimd of afgesleept moet worden..

Maar als je daarnaast ziet hoe weinig de Thalys afgesleept hoeft te worden vind ik die theorie toch discutabel.


Alsthom maakt betrouwbare en goed in elkaar stekende producten.
 

24-03-2014 01:59:09
maigoda
maigoda
Op de website van Railway Gazette staat een bericht dat NS en AB zijn overeengekomen dat AB alle 16 Fyra's terugneemt en 125 miljoen euro aan NS terugbetaald:

http://www.railwaygazette.com/news/high-speed/single-view/view/fyra-dispute-settled-as-ansaldobreda-buys-back-v250-trainsets.html

Groetjes,
Emiel
 

24-03-2014 07:52:47
broek53
broek53
Dat is inmiddels toch oud nieuws?  

24-03-2014 07:53:32
phantom
phantom
Emiel dat was al bekend gemaakt op de 17e van deze maand en op die datum ook al gemeld hier d.m.v. een linkje naar o.a. de telegraaf site waar dit werd gemeld


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

24-03-2014 10:53:58
gummbahla
gummbahla
Inmiddels ook al wat ouder nieuws, maar hier nog niet gemeld: Travelteq (de tassenleverancier, weet u nog?) heeft toch afgezien van het rijden van luxetreinen op de HSL: http://www.ovmagazine.nl/nieuws/travelteq-ziet-af-van-concurrentie-met-thalys  

24-03-2014 10:55:32
waalkade
waalkade
Quote
maigoda (ma 24 mrt 2014 01:59:09 https://www.somda.nl/forum/3884/p489524/): Op de website van Railway Gazette staat een bericht dat NS en AB zijn overeengekomen dat AB alle 16 Fyra's terugneemt en 125 miljoen euro aan NS terugbetaald:

http://www.railwaygazette.com/news/high-speed/single-view/view/fyra-dispute-settled-as-ansaldobreda-buys-back-v250-trainsets.html

Groetjes,
Emiel
Even snel rekenen, 125 + 21 aan de NS maakt 146.
Pak hem beet 54 om de elektronica en zo te vervangen maakt bij mekaar 200.
Dan heb je voor 12,5 miljoen per stuk een redelijk treinstel.
Lijkt me niet duur.
 

24-03-2014 11:32:20
nohab
nohab
Wie zegt dat die nieuwe klant diezelfde 125 miljoen aan AB gaat betalen die AB nu aan NS vergoedt? Dat moet dan ook nog uitonderhandeld worden.

Laatst bewerkt door nohab op 24-03-2014 11:32


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

24-03-2014 12:59:47
maigoda
maigoda
Quote
phantom (ma 24 mrt 2014 07:53:32 https://www.somda.nl/forum/3884/p489536/): Emiel dat was al bekend gemaakt op de 17e van deze maand en op die datum ook al gemeld hier d.m.v. een linkje naar o.a. de telegraaf site waar dit werd gemeld

Dan heb ik waarschijnlijk sindsdien "onder een steen gelegen" . Het was me namelijk nog niet opgevallen.
 

24-03-2014 13:29:02
broek53
broek53
Quote
nohab (ma 24 mrt 2014 11:32:20 https://www.somda.nl/forum/3884/p489567/): Wie zegt dat die nieuwe klant diezelfde 125 miljoen aan AB gaat betalen die AB nu aan NS vergoedt? Dat moet dan ook nog uitonderhandeld worden.
Volgens mij nemen jullie een wissel verkeerd. De 125 mio die NS terugkrijgt, is een groot deel van het bedrag dat voor de 9 overgenomen stellen is betaald. Het gaat dus niet over alle 19 stellen.
 

24-03-2014 13:35:30
john2
john2
Vandaar zeker het rest bedrag van ik dacht 67 miljoen euro. Waarvan de NS ook nog iets van terug zou krijgen per verkocht stel door Ansaldo Breda.  

24-03-2014 14:21:50
nohab
nohab
Quote
broek53 (ma 24 mrt 2014 13:29:02 https://www.somda.nl/forum/3884/p489588/):
Quote
nohab (ma 24 mrt 2014 11:32:20 https://www.somda.nl/forum/3884/p489567/): Wie zegt dat die nieuwe klant diezelfde 125 miljoen aan AB gaat betalen die AB nu aan NS vergoedt? Dat moet dan ook nog uitonderhandeld worden.
Volgens mij nemen jullie een wissel verkeerd. De 125 mio die NS terugkrijgt, is een groot deel van het bedrag dat voor de 9 overgenomen stellen is betaald. Het gaat dus niet over alle 19 stellen.
Wat ik bedoelde is dat het niet zo is (in ieder geval niet automatsch) dat een eventuele klant sowieso diezelfde 125 miljoen voor die stellen op tafel legt zoals waalkade veronderstelde.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

24-03-2014 17:34:21
waalkade
waalkade
Nee, de nieuwe klant legt 200 miljoen neer voor 16 complete en overhaalde stellen.
Of te wel 12,5 miljoen euro per stel.

Laatst bewerkt door waalkade op 24-03-2014 17:35
 

24-03-2014 17:46:35
broek53
broek53
Waarom zou Ansaldo de stellen voor de helft van de prijs verkopen dan?  

24-03-2014 18:34:16
nohab
nohab
Quote
waalkade (ma 24 mrt 2014 17:34:21 https://www.somda.nl/forum/3884/p489635/): Nee, de nieuwe klant legt 200 miljoen neer voor 16 complete en overhaalde stellen.
Of te wel 12,5 miljoen euro per stel.
Wie zegt dat?


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

24-03-2014 18:55:44
phantom
phantom
En wie mag die klant dan wel niet wezen ?
Lijkt me dat het dan iemand is die onder een steen heeft gelegen de afgelopen tijd en niets weet van het verhaal wat er mis was/is met die treinstellen
Ben dus ook best wel benieuwd waar de cijfers en info vandaan komen over het afnemen van zoveel stellen en zo'n exact genoemd bedrag
(iemand lijkt erg goed geinformeerd of is er wat anders wat we missen ? )


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

25-03-2014 00:01:34
AlexNL
AlexNL
Wat er met de V250 mis is kan gemaakt worden, als AnsaldoBreda de stellen volledig rijvaardig maakt en kan aantonen aan een potentiële koper dat de kwaliteit gewaarborgd is (bijvoorbeeld iets wat gelijk is aan een bouwkundig rapport bij de aankoop van een woning) is het vast wel mogelijk om de treinen te verkopen. Er zijn aardig wat (semi-)hogesnelheidslijnen in aanbouw in Europa en er zullen vast wel exploitanten zijn die interesse hebben in treinen die bij wijze van spreken meteen kunnen gaan rijden. Mits ze kwalitatief goed zijn.

De hier genoemde bedragen zullen gebaseerd zijn op (teruggekregen geld / 9) danwel (teruggekregen geld / 16), wat natuurlijk niet correct is. NS krijgt een aanzienlijk deel van het tot nu toe betaalde bedrag terug, maar niet alles. NS heeft 9 treinen afgenomen en voorschotten betaald voor de overige 7, maar wat hier niet is genoemd is dat NS al een aantal keer flinke kortingen heeft gekregen i.v.m. de late levering (dit vertelde Meerstadt tijdens een interview).

De prijs waarvoor AB de V250's zal herverkopen zal een stuk hoger liggen dan wat NS terugkrijgt, anders kan AnsaldoBreda de tent sluiten. Die treinen staan daar nu negatief op de balans en de Italianen die over de financiën gaan willen dat natuurlijk wel wegpoetsen.
 

25-03-2014 00:27:00
mren
mren
Hoezo negatief op de balans? Tegen boekwaarde is tamelijk normaal en dat is binnen zekere grenzen gewoon aan AB om te bepalen.

Alles over mogelijke verkoopprijzen is pure speculatie. Kijk eens naar een supermarkt als AH; daar gaat alles dat bijna aan de datum is tegen 35% korting de deur uit. Zo vangt men nog iets ipv niets. Dat zou (ook dit is niets anders dan speculatie) ook een strategie van AB kunnen zijn.
 

25-03-2014 08:28:42
lex_t
lex_t
Quote
phantom (ma 24 mrt 2014 18:55:44 https://www.somda.nl/forum/3884/p489645/):
Lijkt me dat het dan iemand is die onder een steen heeft gelegen de afgelopen tijd en niets weet van het verhaal wat er mis was/is met die treinstellen


nee, ze weten het misschien juist wel. Er iss met de hele Fyra veel meer mis dan alleen die treinstellen. Dat weet de spoorwegsector donders goed. De HSA, díe lag onder een enorme tegel.
 

25-03-2014 09:24:22
aarclay
aarclay
http://www.bndestem.nl/algemeen/binnenland/fyra-s-mogen-niet-op-eigen-kracht-naar-itali%C3%AB-rijden-1.4281761

Er wordt nog maar even duidelijk in de media bevestigd dat de treinen gesleept terug zullen gaan naar Italië. Echter BN denkt dat het om 9 treinen gaat. Onzin dus.

De 4816 is nooit vanuit Pistoia overgebracht naar Nederland, dat weet ik wel zeker.

Maar het klopt dus dat er nu 18 V250's in Nederland staan, van zowel de ex-NMBS als de NS?

Laatst bewerkt door aarclay op 25-03-2014 09:24


Choo choo.....
 

25-03-2014 09:25:07
broek53
broek53
Quote
lex_t (di 25 mrt 2014 08:28:42 https://www.somda.nl/forum/3884/p489691/):
Quote
phantom (ma 24 mrt 2014 18:55:44 https://www.somda.nl/forum/3884/p489645/):
Lijkt me dat het dan iemand is die onder een steen heeft gelegen de afgelopen tijd en niets weet van het verhaal wat er mis was/is met die treinstellen


nee, ze weten het misschien juist wel. Er iss met de hele Fyra veel meer mis dan alleen die treinstellen. Dat weet de spoorwegsector donders goed. De HSA, díe lag onder een enorme tegel.
Het ging hier over de treinstellen, niet over de hele HSL-exploitatiediscussie.
 

25-03-2014 09:47:53
lex_t
lex_t
Quote
broek53 (di 25 mrt 2014 09:25:07 https://www.somda.nl/forum/3884/p489700/): Het ging hier over de treinstellen, niet over de hele HSL-exploitatiediscussie.


Dat weet ik, maar het ging over de verkoopbaarheid van de treinstellen..
 

25-03-2014 09:52:54
broek53
broek53
Ja, en die staat dus los van de exploitatie van de HSL en het Fyra-drama.  

25-03-2014 10:12:59
nohab
nohab
Quote
aarclay Maar het klopt dus dat er nu 18 V250's in Nederland staan, van zowel de ex-NMBS als de NS?
Er staan er 16 in Nederland en 3 in Italië.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

25-03-2014 11:19:01
aarclay
aarclay
Welke zijn dat dan naast de 4816?
Ik meen dat van de NMBS alle 488x-stellen in NL bevonden?


Choo choo.....
 

25-03-2014 12:10:28
kleine_man
kleine_man
Quote
lex_t (di 25 mrt 2014 09:47:53 https://www.somda.nl/forum/3884/p489707/):
Quote
broek53 (di 25 mrt 2014 09:25:07 https://www.somda.nl/forum/3884/p489700/): Het ging hier over de treinstellen, niet over de hele HSL-exploitatiediscussie.


Dat weet ik, maar het ging over de verkoopbaarheid van de treinstellen..


Daar hoef je je niet meer druk om te maken. De stellen gaan terug naar AB, die heeft nu alle tijd om de stellen aan te passen. Daarmee kunnen ze geschikt gemaakt worden voor verkoop.

De potentiele koper is in ieder geval op de hoogte van de hoge onderhoudskosten van de stellen. Dat zal doorklinken in de prijs.

Er zijn genoeg landen in de wereld waar de veiligheidseisen niet zo absurd als hier in Nederland.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

25-03-2014 12:18:05
nohab
nohab
Quote
aarclay (di 25 mrt 2014 11:19:01 https://www.somda.nl/forum/3884/p489723/): Welke zijn dat dan naast de 4816?
Ik meen dat van de NMBS alle 488x-stellen in NL bevonden?
De 4806 nog steeds en 1 van de Belgische stellen, maar ik weet niet welke.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

25-03-2014 12:26:24
broek53
broek53
Quote
kleine_man (di 25 mrt 2014 12:10:28 https://www.somda.nl/forum/3884/p489734/):
Quote
lex_t (di 25 mrt 2014 09:47:53 https://www.somda.nl/forum/3884/p489707/):
Quote
broek53 (di 25 mrt 2014 09:25:07 https://www.somda.nl/forum/3884/p489700/): Het ging hier over de treinstellen, niet over de hele HSL-exploitatiediscussie.


Dat weet ik, maar het ging over de verkoopbaarheid van de treinstellen..


Daar hoef je je niet meer druk om te maken. De stellen gaan terug naar AB, die heeft nu alle tijd om de stellen aan te passen. Daarmee kunnen ze geschikt gemaakt worden voor verkoop.

De potentiele koper is in ieder geval op de hoogte van de hoge onderhoudskosten van de stellen. Dat zal doorklinken in de prijs.

Er zijn genoeg landen in de wereld waar de veiligheidseisen niet zo absurd als hier in Nederland.
De V250 - ik word niet moe het te herhalen - is niet verbannen omdat het niet aan de veiligheidseisen voldeed.
 

25-03-2014 14:23:38
kleine_man
kleine_man
Weet ik.

Echter de stellen zijn "besmet" en daarmee incourant voor tenminste Nederland en België. Mochten er in de toekomst een vervoerders zijn die de stellen in Nederland gaat inzetten en er gebeurd wat mee, dan zijn de rapen gaar (zeker in de media). Er is (denk ik) geen vervoerder die dit risico wil gaan lopen, dus verwacht ik door deze "besmetting" dat de stellen, hoe veilig ze ook zijn, ze niet meer in West-Europa ingezet zullen gaan worden.

Ik doelde vooral op de "besmetting" dan op de daadwerkelijke veiligheid.

Edit: Een ander argument is dat de stellen op een aantal punten aangepast moesten worden en dat de onderhoudskosten/betrouwbaarheid (vaker de werkplaats in voor controle) hoger uitvielen dan de NS had verwacht. De aanpassingen zouden langer gaan duren dan de NS wenste en de onderhoudskosten/betrouwbaarheid konden niet veel verbeterd worden. Met dit in het achterhoofd schreef ik mijn eerste reactie. Dit is voor zover ik het hele verhaal nog volgen kan.

Laatst bewerkt door kleine_man op 25-03-2014 14:56


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

25-03-2014 14:36:07
gvttreinen
gvttreinen
En ach, je kan ze altijd door de Italiaanse overheid laten schenken aan een 'bevriend' dictator  

25-03-2014 14:45:34
jeanne
jeanne
Of de Italianen kunnen er in Italië zelf mee gaan rijden.


Jeanne Kok
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl