Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
21-11-2013 19:19:15
phantom
phantom
Lichtelijk off topic spreekt men(de regering/andere instanties) zichzelf ook tegen daarin.
Want als men dat verhogen van de snelheid dan toelaat (voor het meer innen van poen)
Waarom mekkert men nu dan weer over o.a. over de A13 bij Rtd dat de snelheid weer omlaag moet naar 80 ,ivm de bewoners en de overlast die het "zou veroorzaken" dat 100km/h rijden ?
Ik snap m niet,men heeft daar woningen staan langs die rijksweg al zolang als dat de rijksweg r is en nou is t de laatste jaren een probleem
Zou ik zeggen,als je een huis zoekt en je wilt geen rijksweg voor je deur dan koop je daar geen huis.
En als de regering geld geil is,dan laat men de huidigesnelheid gewoon op 100/120 staan en dan viert men in Gvc feest extra van de verstookte brandstof.
Afijn terug on topic,als nieuwe "vervoerder" heb je geen andere keus mer schijnbaar als t gaat om wat je wilt laten rijden op je nieuw verworven lijn,want dat wordt je gewoon door de str*t geduwd als eis.
Het mot nieuw wezen want anders is t in bijna alle gevallen niet "goed genoeg" meer,ofwel te oud en tegen de eisen in %03%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

21-11-2013 19:26:08
AlexNL
AlexNL
Dat 25 jaar oud materieel door de opdrachtgever als ongewenst wordt beschouwd heeft ook een andere oorzaak: de wens om het OV voor iedereen toegankelijk te maken. Dat betekent dat mensen in een rolstoel geheel zelfstandig in en uit een voertuig moeten komen, en dat is met ICMm toch echt niet mogelijk.

Die wens is op zich niet nieuw, dat NS zich in 2005/2006 toch heeft laten verleiden tot de aanschaf van een ontoegankelijke nieuwe VIRM-vloot is in dat opzicht raar te noemen.

Quote
phantom (do 21 nov 2013 19:19:15 https://www.somda.nl/forum/3884/p476516/):
Afijn terug on topic,als nieuwe "vervoerder" heb je geen andere keus mer schijnbaar als t gaat om wat je wilt laten rijden op je nieuw verworven lijn,want dat wordt je gewoon door de str*t geduwd als eis.
Het mot nieuw wezen want anders is t in bijna alle gevallen niet "goed genoeg" meer,ofwel te oud en tegen de eisen in %03%

Die infrastructuur is in vrijwel alle gevallen met publiek geld gefinancierd, waarvoor de vervoerder het voorrecht krijgt om erover te mogen rijden. Dan is het toch niet meer dan terecht dat de opdrachtgever daar kwaliteitseisen aan verbindt?

Laatst bewerkt door AlexNL op 21-11-2013 19:28
 

21-11-2013 22:04:10
MDDM
MDDM
Quote
AlexNL (do 21 nov 2013 19:26:08 https://www.somda.nl/forum/3884/p476520/): Die wens is op zich niet nieuw, dat NS zich in 2005/2006 toch heeft laten verleiden tot de aanschaf van een ontoegankelijke nieuwe VIRM-vloot is in dat opzicht raar te noemen.
Dat is niet raar. Er was op dat moment materieel nodig, en VIRM was het snelst te verkrijgen. Kwam dat even mooi uit, er reden er al een paar van rond. Geen geleuter met type materieel, kon mooi op het reeds bestaande materieel van het zelfde type combineren.


Gr Joop mcn Lls
 

21-11-2013 22:20:50
b2py
b2py
De gelijkvloerse instap is voorlopig alleen een eis in 2025 bij sprinters en een wens bij intercity's.  


21-11-2013 23:26:48
sjoerd
sjoerd
@Alex: Een groot deel van de spoorinfra in Nederland is bij de aanleg ooit gefinancierd met particulier en ondernemersgeld. Nu is de bovenbouw (ballast, rails en installaties) inmiddels wel vervangen door spullen betaald met geld van de Staat, maar het grondbezit van NS-stations en het deel beheerd door Prorail is uit die ondernemersgelden afkomstig. Heeft de Staat hier eigenlijk voor betaald, aan het spoorwegbedrijf? Met andere woorden: heeft het spoorwegbedrijf de grond die Prorail beheert aan de Staat verkocht?

Laatst bewerkt door sjoerd op 21-11-2013 23:27
 

22-11-2013 00:02:38
mich
mich
Denk het niet want verkoop en verhuur van spoorgronden is een van de grootste winstmakers van Prorail en NS.  

22-11-2013 00:21:47
bnv
bnv
Quote
sjoerd (do 21 nov 2013 23:26:48 https://www.somda.nl/forum/3884/p476550/): @Alex: Een groot deel van de spoorinfra in Nederland is bij de aanleg ooit gefinancierd met particulier en ondernemersgeld. Nu is de bovenbouw (ballast, rails en installaties) inmiddels wel vervangen door spullen betaald met geld van de Staat, maar het grondbezit van NS-stations en het deel beheerd door Prorail is uit die ondernemersgelden afkomstig. Heeft de Staat hier eigenlijk voor betaald, aan het spoorwegbedrijf? Met andere woorden: heeft het spoorwegbedrijf de grond die Prorail beheert aan de Staat verkocht?


Neem aan dat je hier bedoelt dat de ondergrond, ooit in eigendom van particuliere spoorwegmaatschappijen (HSM enz.) wellicht nooit is overgedragen aan de staat.
Dat geldt dan uiteraard niet voor dat deel van het net dat voor wat betreft de aanleg uit staatsgeld is gefinancierd (begonnen met de Wet van 18.8.1860, houdende aanleg van spoorwegen voor rekening van de staat).
Verder ga ik er van uit dat een en ander is vereffend met de formele fusie van de spoorwegmaatschappijen in 1938 waarbij de infrastructuur in handen kwam van de staat (voor zover dat nog niet het geval was) en de exploitatie opgedragen werd aan NS met de Staat als enig aandeelhouder. (nu even niet nagegaan).
Of bedoel je hier heel wat anders.
 

22-11-2013 00:38:48
bnv
bnv
Quote
Pim530 (wo 20 nov 2013 18:55:17 https://www.somda.nl/forum/3884/p476397/): Een beetje treinstel gaat veertig jaar mee en als men dat aanhoudt betekent dat de laatste ICM het spoor in 2034 verlaat. Het zou wel erg opmerkelijk zijn als men onlangs gereviseerd en goed functionerend materieel al tien jaar eerder aan de kant zet.


Ik vraag mij daar bij af in hoeverre het beleid zal zijn om voor de hoogwaardige sneltreindienst in Nederland materieel in te zetten dat tot 40 jaar oud is.
Dat zouden in principe paradepaardjes moeten zijn met gebruik maken van nieuwe technologie. Het zou mij verbazen als men na 2020 tot begin 30 'er jaren van deze eeuw daarvoor gebruik blijft maken van technologie uit ongeveer 1980 toen dat allemaal ontwikkeld is.
En voor de HSL geldt dat allemaal al helemaal.
 

22-11-2013 00:43:25
bnv
bnv
Quote
bnv (wo 20 nov 2013 11:48:49 https://www.somda.nl/forum/3884/p476336/):
Quote
Amazonous (di 19 nov 2013 20:02:53 https://www.somda.nl/forum/3884/p476239/): T'is het AD, maar toch http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3547669/2013/11/19/Kamer-NS-moet-snellere-intercity-s-kopen.dhtml

Kamer: NS moet snellere intercity's kopen
De NS moet gaan onderzoeken of het mogelijk is intercity's aan te schaffen die harder kunnen rijden dan 200 kilometer per uur. Bovendien moeten die treinen al vanaf 2018 worden ingezet. Dat besloot de Tweede Kamer dinsdag.


Kreeg eerder een beetje de indruk dat men Intercitys wil aanschaffen zo rond 2021/2022 op ongeveer hetzelfde moment dat ICM aan vervanging toe is. Die maken toch al behoorlijke kilometers en verder is het oudste stel. de 4011, volgende maand alweer 30 jaar oud.
Dat allemaal zou mooi in een bestelling kunnen. Niet gezegd dat dat zo is, en of dat wel efficient is, een type materieel bestellen dat ook op het gewone net voldoende hard kan, maar nu de 2e Kamer blijkbaar erder HSL materieel wil, moet in ieder geval dat ontkoppeld worden.
En waarbij nog maar de vraag is of dat in zo 'n korte tijd kan, in ruim 4 jaar alles operabel. Kan dat eigenlijk wel?


Aanvullend nog even dit: In dat Kamerdebat zie ik een tegenstelling. De Kamer wenst al inzet van nieuw HSL materieel in 2018 terwijl in datzelfde Kamerdebat gezegd werd dat het zinnig is nog even te wachten nu het onzeker is of de concessie, gezien de gewijzigde situatie, nog wel geldig is.
NS zal zich niet twee keer stoten aan dezelfde steen en eerst afwachten wat juridisch de uitkomst van dat laatste debat is.
Ook op die gronden zie ik de komende maanden nog even niets gebeuren.
 

22-11-2013 07:42:17
R1-2010
R1-2010
Quote
mren (do 21 nov 2013 14:54:43 https://www.somda.nl/forum/3884/p476477/): Ik denk dat je het punt van Jeanne niet begrijpt

Snelheid is een middel en geen doel.
Ja, inderdaad, een middel waarmee je de reistijd beïnvloedt. En 200 tov 160 als middel is als middel dus beter, andere factoren even buiten beschouwing latend.

Laatst bewerkt door R1-2010 op 22-11-2013 07:42
 

22-11-2013 08:12:19
robert55
robert55
Maar dat is kwantificeerbaar en dan kom je op een andere indicator uit: hoeveel rijtijdwinst bereik je op een traject van x km  

22-11-2013 12:50:58
ZJ37
ZJ37
Ik vraag me af of gemiddeld politicus weet hoeveel tijdwinst het opschroeven van die snelheid nu eigenlijk oplevert, uitgedrukt in minuten. Ik vrees dat het rijden van 200 km/u (ook al is het een klein stukje) interessant klinkt en dat we het dus maar moeten doen. Het mag bakken met geld kosten, maar het levert nauwelijks wat (merkbaars) op.  

22-11-2013 13:02:48
dlm4yjp
dlm4yjp
En met dat motto had heel die HSL nooit gebouwd zijn, echter blijft het een prestigeproject (wat er van over is dan...) en dus daarom word er zo geforceerd naar de hogere snelheden.
Dat inmiddels iedere spaarvarken er voor kapotgeslagen is, is helaas een bijeffect waar de regering maar al te graag hun schouders voor ophaald.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

22-11-2013 13:07:54
ZJ37
ZJ37
Hetzelfde geldt voor het traject Ut-Asb dat men wil opkrikken naar 160 km/uur. Wel 1 minuut tijdwinst om precies te zijn. Vervolgens kun je her en der die versnelde treinen weer extra gaan uitbuigen omdat tegelijkertijd inhaalvoorzieningen voor cargo zijn gesloopt en je er verderop achteraan mag hobbelen. Zeker als de vliegensvlugge doorstroomstations gereed zijn om met 80 km/u binnen te jakkeren. Tel uit je winst...  

22-11-2013 16:11:06
Daan!
Daan!
Jammer dat een hoop van jullie willen blijven hangen in de jaren 0. Natuurlijk levert 200 km/h weinig op t.o.v. 160 op het stuk Bijlmer-Arena - Utrecht. Maar er zit natuurlijk veel meer gedachte achter.

De politiek zal niet voor niets aansturen op 200 km/h intercity-materieel.Er zullen dan plannen gemaakt worden om de belangrijkste sporen geschikt te maken voor die snelheid en viersporig te maken. Daarbij zal prorail wissels gaan verwijderen, waardoor op lange termijn harder gereden kan worden op emplacementen. Dan gaat het pas echt wat opleveren. Alleen dat duurt wat langer, maar het kan simpelweg niet in één keer.

Jammer vind ik dat er vooral gekeken wordt naar de kleine stukjes als Amsterdam - Utrecht, maar wat zou het op gaan leveren op Amsterdam - Keulen. Een stuk meer en dan wordt het ineens interessant.

Daar komt bij dat het uitbreiden van de infrastructuur misschien wel weer ruimte biedt voor een interregio. Hierdoor kunnen intercity's minder gaan stoppen en gaat de tijdwinst weer omhoog.

Neem daarbij ook eens mee dat een snellere reistijd/goede infrastructuur goed is voor je economische positie en imago en Nederland als ontwikkelingsland. Hierdoor kunnen bedrijven aangetrokken, maar bijvoorbeeld ook studenten. Helemaal zo slecht nog niet.

Dus bekijk het vooral op de langere termijn, zou ik zeggen.

Kijk als je zelf niet afhankelijk bent van zo'n geel ding of de leeftijd hebt bereikt dat het allemaal niet meer zo snel hoeft, dan kan ik me voorstellen dat je de neiging hebt om te denken dat het allemaal niet zoveel meer uitmaakt, maar zo zit de huidige maatschappij niet in elkaar.
 

22-11-2013 17:10:19
broek53
broek53
Dit standpunt is een hele tijd in de mode geweest. Asd - Ut was het eerste stukje van de HSL Oost en bestond van oorsprong uit twee snelle sporen aan weerszijden van een klassieke spoorweg; vandaar ook alleen perrons in de binnensporen.
Onder andere de gigantische bouwkosten en de lange duur van het bouwen (van HSL Zuid en Betuweroute, maar ook van Asd - Ut) zijn de doodsteek geworden voor de HSL Oost en daarna, meer in het algemeen, voor Rail 21.
Dat ze nu weer een beetje warm worden van lekker hard rijden, is in de tijd gezien wel logisch, maar ja..
 

22-11-2013 18:30:37
phantom
phantom
Ik vind de stelling van Nederland ontwikkelingsland ook wel een beetje erg overtrokken.
Als je nou een 3e wereld land pakt en dat bv ontwikkelingsland noemt,ok.
Maar in die trend/setting is NL dat toch volgens mij allang niet meer.
Tuurlijk veranderd ook hier genoeg,maar dat doet het ook overal in de wereld continue
Echter is het natuurlijk een punt om te overdenken als men zegt elke verandering is een verbetering%08%
Dat zien we tot nu aan toe aan de HSL en ander "prestige "projecten wel %03%
Of het upgraden van stukken spoor qua snelheid zal leiden tot echte snelheids winst en of de kosten die ervoor gemaakt moeten worden het rechtvaardigen ,is voor mij nog altijd een twijfel geval.
(als kijkt naar de kosten tegenover de tijdswinst en of t meer oplevert in geld op den duur )


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

22-11-2013 18:48:25
Daan!
Daan!
Met een ontwikkelingsland bedoel ik geen Ghana hè. Ik doel met een ontwikkelingsland op een land waar mensen zich kunnen ontplooien, waar ruimte is voor kenniswerving en waar een goed ondernemersklimaat heerst. Nederland is zeker een dienstensector en zou van een goed (spoor)wegennet sowieso profiteren.

Quote
phantom (vr 22 nov 2013 18:30:37 https://www.somda.nl/forum/3884/p476634/): Tuurlijk veranderd ook hier genoeg,maar dat doet het ook overal in de wereld continue


Natuurlijk veranderT er een hoop in de wereld om ons heen. Juist daarom moeten we ons verder en verder verbeteren. Overigens is bovenstaande quote een drogredenering van de bovenste plank.
 

22-11-2013 19:40:31
BGM104
BGM104
Quote
Daan! (vr 22 nov 2013 16:11:06 https://www.somda.nl/forum/3884/p476624/): De politiek zal niet voor niets aansturen op 200 km/h intercity-materieel.Er zullen dan plannen gemaakt worden om de belangrijkste sporen geschikt te maken voor die snelheid en viersporig te maken.


Dat impliceert dat er een uitgewerkte politieke visie is op versnelling van treinverkeer. Helaas die is er niet, er zijn 0 aanwijzingen dat dergelijke infrastructuur (4 sporigheid + 2 vd 4 sporen 200 km/u) in NL aangelegd gaat worden.

Quote
Daan! (vr 22 nov 2013 16:11:06 https://www.somda.nl/forum/3884/p476624/):
Jammer vind ik dat er vooral gekeken wordt naar de kleine stukjes als Amsterdam - Utrecht, maar wat zou het op gaan leveren op Amsterdam - Keulen.


ProRail heeft juist plannen om de reistijd Amsterdam - Keulen te verlengen, zie blz 13 van http://www.prorail.nl/sites/default/files/capaciteitsvergrotingsplan_arnhem-zevenaar_nav_obv_maart_2012.pdf

Quote
Daan! (vr 22 nov 2013 16:11:06 https://www.somda.nl/forum/3884/p476624/):
Daar komt bij dat het uitbreiden van de infrastructuur misschien wel weer ruimte biedt voor een interregio. Hierdoor kunnen intercity's minder gaan stoppen en gaat de tijdwinst weer omhoog.


Er zijn op dit moment 0 aanwijzingen dat de InterRegio weer terug gaat komen. Het 2 treinen model IC en Sprinter wordt dwangmatig toegepast en dat blijft zo.
 

22-11-2013 20:22:47
Daan!
Daan!
Ja, dat klopt BGM104 en ik denk dat dat ook één van de grote problemen is in dit land. Er is totaal geen eentonig beleid en men regeert veelal van dag tot dag. En blijkbaar moet een ander (NS) wel op de lange termijn plannen.

Waarschijnlijk heeft iemand gezien dat er rails ligt geschikt voor 200 km/h en dat er iemand zich is gaan afvragen of er wel treinen zijn die zo hard kunnen. Straks zijn er treinen en gaan we of tientallen jaren bij de overheid lobbyen om een nieuwe spoorlijn die daarvoor geschikt is, of de overheid besluit om bijvoorbeeld Utrecht - Arnhem op te waarderen (en wordt er weer een hele tijd gelobbyd om de lijn tegen te houden vanwege milieueisen). Daarna hoor je weer een tijd niets, omdat het geen prioriteit heeft/er geen geld is.

Probleem is als je met bovenstaande rekening moet houden, je nooit een stap verder komt. Zet er dan maar twee vooruit en vervolgens één terug.

Laatst bewerkt door Daan! op 22-11-2013 20:24
 

22-11-2013 20:54:49
Pim530
Pim530
Er zijn volgens mij 0 aanwijzingen dat een groot deel van de bevolking ontevreden is met het feit dat de snelheid van het railvervoer door de jaren heen in kleine stapjes is opgevoerd tot 140 kilometer per uur.  

22-11-2013 21:15:47
ZJ37
ZJ37
Gedurende de druktemakerij om de snelheden van de binnenlandse IC's, lijkt intussen niemand te beseffen dat de laatste jaren veel IC's steeds meer bij elke boerderij dient te stoppen en tussen Asd en Vs inmiddels trager is dan in 1964. Daar helpt geen enkele baanvaaksnelheidsverhoging mee.  

22-11-2013 21:30:27
mren
mren
Het punt dat al eerder is gemaakt: de reissnelheid van een trein maakt weinig uit als je vervolgens elders weer 5 minuten langer op je aansluiting moet wachten. De grootste winst met de minste investering zit in overnemen van aansluitingen bij geringe vertraging. En met snelheidsverhogingen nabij stations zoals recentelijk in Enschede en Zwolle. Ergo: vervoerswaarde voor de klant is het hoofddoel, snelheid is daarvan slechts een afgeleide.
(Maar dit heeft weinig meer met specifiek de HSL te maken maar vooral met een opzetten van een voor de klant waardevolle dienst)
 

23-11-2013 21:35:35
Daan!
Daan!
Weet iemand wat de 4802 in Haarlem heeft gedaan?
http://www.flickr.com/photos/arjenverlaan/11000362634/
 

23-11-2013 21:50:05
Daan!
Daan!
Quote
Pim530 (vr 22 nov 2013 20:54:49 https://www.somda.nl/forum/3884/p476653/): Er zijn volgens mij 0 aanwijzingen dat een groot deel van de bevolking ontevreden is met het feit dat de snelheid van het railvervoer door de jaren heen in kleine stapjes is opgevoerd tot 140 kilometer per uur.


Nee, maar wel als er bijvoorbeeld bogen moeten worden afgesneden, waardoor er een stukje extra spoor komt. Waarschijnlijk leeft daar dan net die gele gekke kever. Als de snelheid naar 200 gaat en het spoor moet worden uitgebreid, zie ik het nog wel gebeuren dat er geklaagd gaat worden over extra geluidsoverlast of trillingen.

Quote
ZJ37 (vr 22 nov 2013 21:15:47 https://www.somda.nl/forum/3884/p476654/): Gedurende de druktemakerij om de snelheden van de binnenlandse IC's, lijkt intussen niemand te beseffen dat de laatste jaren veel IC's steeds meer bij elke boerderij dient te stoppen en tussen Asd en Vs inmiddels trager is dan in 1964. Daar helpt geen enkele baanvaaksnelheidsverhoging mee.


Klopt. Daarom zouden, zoals ik al voorgesteld heb, emplacementen anders moeten worden ingericht. Hierdoor kan de snelheid nabij station omhoog, wat veel meer tijdswinst oplevert dan snel rijden. En er moeten meer viersporige baanvakken komen, waardoor er misschien wel weer ruimte is voor een interregio. De intercity kan dan alleen nog maar op de allergrootste stations stoppen wat hem sneller maakt.

Quote
mren (vr 22 nov 2013 21:30:27 https://www.somda.nl/forum/3884/p476656/): Het punt dat al eerder is gemaakt: de reissnelheid van een trein maakt weinig uit als je vervolgens elders weer 5 minuten langer op je aansluiting moet wachten. De grootste winst met de minste investering zit in overnemen van aansluitingen bij geringe vertraging. En met snelheidsverhogingen nabij stations zoals recentelijk in Enschede en Zwolle. Ergo: vervoerswaarde voor de klant is het hoofddoel, snelheid is daarvan slechts een afgeleide.
(Maar dit heeft weinig meer met specifiek de HSL te maken maar vooral met een opzetten van een voor de klant waardevolle dienst)


Vervoerswaarde is ook afhankelijk van de reistijd. We moeten er gewoon alles aan doen om die reistijd te minimaliseren. Daarvan is het sneller kunnen rijden bij stations misschien wel de belangrijkste. Ik denk niet dat het helpt om te wachten op stations op een vertraagde trein, zodat aansluitingen gehaald kunnen worden. Dat zou een vertraging als een olievlek doen verspreiden.
 

24-11-2013 00:25:26
Pim530
Pim530
Men stelt dat men moet wachten op geringe vertragingen en dat mag geen probleem zijn, daar op elk traject een speling is ingecalculeerd.  

24-11-2013 01:56:14
aarclay
aarclay
Quote
Daan! (za 23 nov 2013 21:35:35 https://www.somda.nl/forum/3884/p476729/): Weet iemand wat de 4802 in Haarlem heeft gedaan?
http://www.flickr.com/photos/arjenverlaan/11000362634/


Geen idee, maar opmerkelijk is het wel, gezien het stel vanuit Ansaldobreda nooit over is genomen door NS (als ik mijn administratie mag geloven).

Blijkbaar kan en mag de NS dan zomaar treinen van iemand anders wegslepen (tenzij dit in opdracht van AB is gebeurd, maar dat betwijfel ik).

Ik word wel nieuwsgierig.

Laatst bewerkt door aarclay op 24-11-2013 01:56


Choo choo.....
 

24-11-2013 09:41:16
mich
mich
Je mag nooit treinen van iemand anders zomaar wegslepen, dus er zal opdracht geweest zijn.  

24-11-2013 09:50:54
dh3201
dh3201
Aangezien AB zelf geen vervoerder is en ook geen locs in NL heeft gestationeerd is AB dus voor het verslepen aangewezen op een andere vervoerder, NSR in dit geval dus.


Shqiperise-lopers?
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


24-11-2013 10:35:37
edje
edje
Ik denk niet dat op dit moment AB, zulke opdrachten op dit moment aan NS zou gunnen. Nee dan zou eerder een goederenvervoerder het uitvoeren. Welke vervoerder heeft de transporten van Italie naar Nederland eigenlijk uitgevoerd.  

24-11-2013 11:41:19
BGM104
BGM104
Rurtalbahn van Em naar de Wgm  

24-11-2013 12:10:03
dh3201
dh3201
Op de foto in Haarlem staat er toch echt een NSR loc voor de V250. Of heeft de door AB ingehuurde vervoerder vervolgens weer NSR ingehuurd voor dit klusje?
Of is de V250 tijdens een of andere proefrit gestrand en heeft ProRail de eerste de beste beschikbare vervoerder ingeschakeld om het stel weg te slepen?


Shqiperise-lopers?
 

24-11-2013 12:32:01
snowie
snowie
Volgens mij is dit topic over ontwikkeling HSL en niet over V250 en aanverwant spul  

24-11-2013 13:50:48
lesley001
lesley001
Quote
dh3201 (zo 24 nov 2013 12:10:03 https://www.somda.nl/forum/3884/p476769/): Of is de V250 tijdens een of andere proefrit gestrand en heeft ProRail de eerste de beste beschikbare vervoerder ingeschakeld om het stel weg te slepen?

Dat in ieder geval niet. De 4802 was 's avond op 21-11 gebracht (door de NSR 1777) naar Hlm. Op 22-11 werd de V250 's avond weer opgehaald en naar de Wgm gebracht (door de NSR 1767). Het stel heeft de hele dag op de werkplaats van Nedtrain Haarlem gestaan.
 

24-11-2013 14:35:21
jmv
jmv
Tussendoor iets totaal anders: een nieuwe reclame-Thalys is aanstaande. Het wordt een TGV-PBKA. Zie http://www.strategies.fr/support/autre/224019/havas-media-publicis-conseil-publicis-shopper-pour-hello-bank-bnp-paribas-banque-en-ligne-habillage-du-thalys-novembre-2013.html  

24-11-2013 14:48:13
aarclay
aarclay
Quote
dh3201 (zo 24 nov 2013 12:10:03 https://www.somda.nl/forum/3884/p476769/):
Of is de V250 tijdens een of andere proefrit gestrand en heeft ProRail de eerste de beste beschikbare vervoerder ingeschakeld om het stel weg te slepen?

Laten we het maar instandhoudingsritten noemen....


Choo choo.....
 

24-11-2013 17:50:29
smarkie
smarkie
Quote
aarclay (zo 24 nov 2013 01:56:14 https://www.somda.nl/forum/3884/p476744/):
Geen idee, maar opmerkelijk is het wel, gezien het stel vanuit Ansaldobreda nooit over is genomen door NS (als ik mijn administratie mag geloven).


4802 is een van de TOVA stellen geweest, overgedragen aan HSA op 9-11-2012


Mcn NS International Rtd
 

24-11-2013 18:48:18
aarclay
aarclay
Dat maakt al een hoop meer duidelijk? Maar waar staat TOVA voor?
Tevens blijven we benieuwd vanwege het bezoek van de V250 aan Hlmwpl


Choo choo.....
 

24-11-2013 18:52:16
smarkie
smarkie
tova is/was de testorganisatie van HSA


Mcn NS International Rtd
 

26-11-2013 21:06:52
gummbahla
gummbahla
Er gaan geruchten (http://www.ed.nl/regio/deurne/wel-intercity-s-tussen-eindhoven-en-venlo-1.4113192?ref=extra_verkeer-vervoer_artikel-bekijk_ook) dat Ehv-Vl vanaf 2016 gekoppeld wordt aan een serie richting Ut. Een en ander als gevolg van de HSL-intercity Den Haag - Eindhoven. Wat is dan het plan met de huidige 4x/uur verbinding Ehv-Std? Wordt bijv. de HSL-IC doorgekoppeld naar Mt of Hrl?  

26-11-2013 21:14:13
Ovindel
Ovindel
Als je de IC Den Haag - Eindhoven niet óf door laat rijden naar Maastricht óf een cross-platformoverstap naar Maastricht creëert krijg je enorme chaos. Maar een IC Maastricht - Amsterdam is ook nodig. Hmmm... dat wordt nog lastig zeg.  

26-11-2013 21:53:31
Klaasje
Klaasje
Voor hetzelfde geld gaat NS toch proberen 6x per uur te rijden op Ehv-Ut en Ut-Asd.  

26-11-2013 21:56:59
thom
thom
Nu al tijd voor een topic "Dienstregeling 2016" ?  

26-11-2013 22:04:59
Klaasje
Klaasje
Er gaat tegen die tijd veel veranderen dus er zal het nodige gespeculeerd worden in de diverse topics. Wat dat betreft is het wel een goede om dat bij voorbaat vast te bundelen denk ik.  

26-11-2013 23:20:15
MasterE
MasterE
Gokje, 1900 Gvc-Ehv via Hsl, (20)800 Amr-Mt/Hrl, 3500 Shl-Vl.


Mcn Asd
 

26-11-2013 23:34:59
ZJ37
ZJ37
Een verbinding Vl-Ehv-Ut e.v. komt er alleen met 6 IC's Ehv-Ut. Eerder niet.  

27-11-2013 00:16:39
mren
mren
En de corridordwangbuis dan?  

27-11-2013 00:22:52
Klaasje
Klaasje
Zie je die nu in Zwolle dan?  

27-11-2013 07:38:13
b2py
b2py
De corridor loopt tot Ehv. Ten zuiden mag je alles.  

27-11-2013 09:36:35
jorgo
jorgo
Ik kan me voorstellen dat men toewerkt naar een IC Ehv-Hrl-Aachen. Het zuidelijke eind van de 3500 kan men dan omleggen naar Vl; Ehv-Gvc blijft dan over als HSL-verbinding; 800 verandert niet.  

27-11-2013 20:33:10
Ovindel
Ovindel
Helemaal mooi als je de de IC Ehv - Aachen dan kan koppelen aan de IC Gvc - Ehv, maar als dat gebeurt gok ik dat dat sowieso pas is wanneer het nieuwe materieel er is, en natuurlijk moet het traject Landgraaf - Mönchengladbach worden geëlektrificeerd.  

27-11-2013 21:43:19
bnv
bnv
Landgraaf-Mönchen Gladbach?
Ik neem aan dat je bedoelt Landgraaf-Herzogenrath.
Aachen-Herzogenrath-Mönchen Gladbach is al elektrisch sinds mei 1968.
En verder zijn er toch tweesysteem loc 'n of stellen nodig. Doorgaand kan dan niet met VIRM o.i.d.
 

27-11-2013 22:28:43
gummbahla
gummbahla
Ik acht de kans op het direct doorkoppelen van de HSL-IC richting Aachen vrijwel 0. Het tegelijk invoeren van twee grote en risicovolle wijzigingen (IC via HSL, IC verbinding naar Aachen) lijkt me een stap te ver voor de NS.
Bovendien zal er zeker geen 2x/uur verbinding van dit niveau met ons buurland komen. Ergens moeten dan die niet-doorgaande treinen gelaten worden.
Ik gok dat de 1900 in eerste instantie geknipt wordt in Ehv. Wellicht wordt het Vl deel richting Ut dan wel ouderwets gecombineerd, met de 3500 bijvoorbeeld?
 

27-11-2013 22:44:57
bart84
Moderator
bart84
Weet niet of het bericht al eens voorbij is gekomen, maar kijk eens hier:
http://www.ed.nl/regio/deurne/wel-intercity-s-tussen-eindhoven-en-venlo-1.4113192?layout=switch&ref=extra_verkeer-vervoer_artikel-bekijk_ook


Mvg. Bart
 


27-11-2013 23:21:52
gummbahla
gummbahla
Dat was de bron van de huidige discussie (zie https://www.somda.nl/forum/3884/p477069/Ontwikkelingen+HSL/). Het artikel geeft echter, behalve het opbreken van de 1900, geen melding van de gevolgen van de HSL-IC.

Laatst bewerkt door gummbahla op 27-11-2013 23:22
 

27-11-2013 23:55:20
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
gummbahla (wo 27 nov 2013 22:28:43 https://www.somda.nl/forum/3884/p477203/): Ik acht de kans op het direct doorkoppelen van de HSL-IC richting Aachen vrijwel 0. Het tegelijk invoeren van twee grote en risicovolle wijzigingen (IC via HSL, IC verbinding naar Aachen) lijkt me een stap te ver voor de NS.
Bovendien zal er zeker geen 2x/uur verbinding van dit niveau met ons buurland komen. Ergens moeten dan die niet-doorgaande treinen gelaten worden.
Ik gok dat de 1900 in eerste instantie geknipt wordt in Ehv. Wellicht wordt het Vl deel richting Ut dan wel ouderwets gecombineerd, met de 3500 bijvoorbeeld?


Ik zou maar niet naar het Casino gaan, de plannen zijn namelijk weldegelijk zo.
Een citaat van Brainport 2020:

Hoogfrequente treinverbindingen tussen de steden en met de Randstad

Trekker: Ministerie van I&M / ProRail




Realisatie van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) conform aankondiging in het Regeerakkoord, inhoudende dat op de belangrijkste spoorverbindingen tussen de Brabantse steden en met de Randstad met een hogere frequentie intercity’s gaan rijden:


6 intercitytreinen per uur van en naar Amsterdam/Schiphol
4 intercitytreinen per uur van en naar Rotterdam/Den Haag


Hiermee wordt het zogenoemde ‘spoorboekloos’ rijden geïntroduceerd op het hoofdrailnet. Daarnaast bestaat de wens ook tussen de Limburgse steden Heerlen, Maastricht, Sittard-Geleen ‘spoorboekloos’ rijden te introduceren.
Goede en snelle verbindingen tussen de Brabantse en Limburgse steden en met de Randstad zijn van groot belang om Zuidoost-Nederland als werkgebied voor arbeidsforensen en zakelijk verkeer, ook vanuit de Randstad, te ontsluiten. Ook de voorzieningen uit de Randstad (cultureel aanbod e.d.) worden beter toegankelijk, wat bijdraagt aan de aantrekkelijkheid van Zuidoost-Nederland als vestigingsplaats.


Brussel/Antwerpen - Breda - Tilburg - Den Bosch - Nijmegen - Arnhem: 2 x per uur
Rotterdam - Breda - Tilburg - Eindhoven: 2 x per uur
Eindhoven - Helmond - Venlo - Düsseldorf/Köln: 1 x per uur
Eindhoven - Sittard - Heerlen - Aachen/Köln 1 x per uur
Eindhoven - Sittard - Maastricht - Liège/Brussel 1 x per uur


Ook zal een maatschappelijke kosten en baten-analyse (MKBA) worden uitgevoerd naar een doorgaande hogesnelheidstrein-verbinding door Zuidoost-Nederland, van Amsterdam via Eindhoven naar Aachen/Liège, zoals aangeduid in de Randstad 2040-visie.


Zuidoost-Nederland is vooralsnog niet opgenomen in het netwerk van Europese hogesnelheidslijnen. Dat is, gelet op het contactenprofiel van de hier gevestigde, internationaal opererende bedrijven, zeker op lange termijn, een ernstig gemis. Bovendien is het een belemmering voor het aantrekken van internationaal georiënteerde bedrijven, instellingen en kenniswerkers die zich potentieel in de regio willen vestigen. De aansluiting op het Europese netwerk van hogesnelheidstreinen is van groot belang voor de internationale bereikbaarheid en daarmee voor de economische ontwikkeling en de concurrentiepositie van Brainport. Het stimuleert de ontwikkeling van de (kennis)economie. Voor de kortere termijn wordt ingezet op het laten doorrijden van intercitytreinen naar ICE-stations van Duitsland en België. Voor de langere termijn is het van strategisch belang dat Zuidoost-Nederland direct aangesloten is op het Europese HSL-netwerk.


Ook Schiphol heeft als hub voor intercontinentaal luchtverkeer veel baat bij betere verbinding met het achterland om daarmee zijn natuurlijke verzorgingsgebied (catchement area) te vergroten. Een hogesnelheidstreintracé vanuit Amsterdam door Zuidoost-Nederland is geenszins een regionaal project, maar van groot strategisch belang voor geheel Nederland. Het leidt bovendien tot minder vliegverkeer op HSL-bestemmingen.



Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

28-11-2013 08:54:55
daniel81
daniel81
Ik denk toch dat @gummbahla meer kans heeft in het casino dan jij
Hij zegt: "Ik acht de kans op het direct doorkoppelen van de HSL-IC richting Aachen vrijwel 0. Het tegelijk invoeren van twee grote en risicovolle wijzigingen (IC via HSL, IC verbinding naar Aachen) lijkt me een stap te ver voor de NS."
De versnelling van de 1900 gebeurt per 2016. De plannen waaraan jij refereert heten voor 2020 te zijn, maar PHS is al verder naar achteren doorgeschoven en de IC België - Arnhem komt niet voor in het palet aan reismogelijkheden wat NS en NMBS de reizigers de eerstkomende 10 jaar wil bieden.
 

28-11-2013 14:37:49
Hoera63
Hoera63
Even iets totaal anders.

Op Beneluxspoor (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,27792.msg3221407083.html#msg3221407083) wordt melding gemaakt dat een nieuwe Eurostar heeft proefgereden op de HSL tussen Antwerpen en Nederladnse grens. Het is maar tot de grens, maar toch!

Laatst bewerkt door Hoera63 op 28-11-2013 14:38
 

28-11-2013 16:34:02
jor[D]1
jor[D]1
Het viel me net op dat er bij Zaanstraat een half v250 stel stond. iemand enig idee wat men ermee aan het doen is?  

28-11-2013 16:40:53
aarclay
aarclay
Misschien doormidden hakken om alle ruimte op de Dijksgracht te kunnen benutten?


Choo choo.....
 

28-11-2013 17:32:17
BGM104
BGM104
Quote
jor[D]1 (do 28 nov 2013 16:34:02 https://www.somda.nl/forum/3884/p477280/): Het viel me net op dat er bij Zaanstraat een half v250 stel stond. iemand enig idee wat men ermee aan het doen is?

%06% Zal wel het stel met de accubrand zijn geweest.
 

28-11-2013 17:39:11
AgentX
AgentX
V250 4811 gaat trouwens morgenavond/-nacht weer het bekende retourtje Mas doen.

Nog even de tijden:
Wgm V 01:21
Mas A 01:49

Mas V 02:00
Wgm A 02:27
 

28-11-2013 17:41:23
broek53
broek53
Quote
BGM104 (do 28 nov 2013 17:32:17 https://www.somda.nl/forum/3884/p477293/):
Quote
jor[D]1 (do 28 nov 2013 16:34:02 https://www.somda.nl/forum/3884/p477280/): Het viel me net op dat er bij Zaanstraat een half v250 stel stond. iemand enig idee wat men ermee aan het doen is?

%06% Zal wel het stel met de accubrand zijn geweest.
Neen, het is Ansaldostel 4881. Ik denk niet dat hij in 2 delen is gesplitst, maar dat je het gedeelte ziet dat buiten de loods uitsteekt.

Laatst bewerkt door broek53 op 28-11-2013 17:43
 

28-11-2013 20:23:24
MasterE
MasterE
Klopt, is de 4881, viel me gelijk op toen ik op de Wpl was vanochtend.


Mcn Asd
 

03-12-2013 13:12:41
vrijgezel
vrijgezel
Er wordt (voor de verandering) weer eens gedraait in de politiek:
http://www.nu.nl/economie/3644322/tegenvaller-fyra-toch-verhalen-ns.html
 

03-12-2013 13:29:46
idolaat
idolaat
Dit lijkt me niet echt draaien, maar gewoon een bewindspersoon die meegaat met de mening van de meerderheid van de volksvertegenwoordiging.  

03-12-2013 13:40:20
Klaasje
Klaasje
Of.. even kijkt wat mogelijk is om te voorkomen dat hij als "onwillig" te boek komt te staan. Waarschijnlijk is het antwoord straks gewoon negatief.  

03-12-2013 16:27:40
broek53
broek53
Wat leuk: Nederland in een notendop in drie berichten op somda. Hetzelfde bericht beoordeeld op de populistische wijze, de genuanceerde manier en de cynische variant.  

03-12-2013 22:20:44
idolaat
idolaat
Soms zijn we net gewone mensen hier...  

04-12-2013 07:45:50
phantom
phantom
De term hogere treinkaartjes vind ik wel een leuke.
Zijn dat dan treinkaartjes die je met een ladder moet pakken ofzo ? %08%
Afijn dat verhaal opzich is leuk maar zoals daar al gesteld wordt,of het bedrag nou via de regering bij de inwoners van NL wordt weg gehaalt via nieuwe belastingen of andere zaken,of via de NS die de prijs van treinkaartjes gaat verhogen om dat bedrag te compenseren/op te hoesten.
Het wordt toch weer bij ons opgehaalt,dus het is onzin om te zeggen de belasting betaler mag hier de dupe niet van worden,dat worden we uiteindelijk toch wel%07%
Afijn terug naar het debacle over Fyra,kijken wat t volgende is in deze dure soap dat men in het nieuws zal slingeren.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

04-12-2013 21:19:27
OBASD
OBASD
Maar de 4881 is wel degelijk gebroken! Reden is mij voor als nog onbekend.

Mr. Zaanstraat

Laatst bewerkt door OBASD op 04-12-2013 21:21
 

05-12-2013 06:52:16
mdeen
mdeen
Quote
phantom (wo 04 dec 2013 07:45:50 https://www.somda.nl/forum/3884/p478013/):

Afijn dat verhaal opzich is leuk maar zoals daar al gesteld wordt,of het bedrag nou via de regering bij de inwoners van NL wordt weg gehaalt via nieuwe belastingen of andere zaken,of via de NS die de prijs van treinkaartjes gaat verhogen om dat bedrag te compenseren/op te hoesten.


Ehm nee hoor. Het is toch een fundamenteel verschil of het komt uit de inkomsten van treinkaartjes of uit belastingen op andere zaken.
In het eerste geval betalen mensen die niet met de HSL reizen er namelijk niet aan mee.
 

05-12-2013 10:38:25
idolaat
idolaat
De minister wil kijken of dat bedrag kan worden opgehaald door NS efficiënter te laten werken en dat is wat anders dan treinkaartjes verhogen in prijs.  

05-12-2013 11:06:34
AgentX
AgentX
Efficiënter werken?  

05-12-2013 11:24:18
ZJ37
ZJ37
Quote
idolaat (do 05 dec 2013 10:38:25 https://www.somda.nl/forum/3884/p478157/): De minister wil kijken of dat bedrag kan worden opgehaald door NS efficiënter te laten werken en dat is wat anders dan treinkaartjes verhogen in prijs.
Zou een organisatie efficienter kunnen werken als je ze een boete oplegt of een smak geld terug laat betalen? Dat geld kun je dan wel beter besteden, dunkt mij met mijn boerenverstand.
 

05-12-2013 11:34:24
mren
mren
Quote
AgentX (do 05 dec 2013 11:06:34 https://www.somda.nl/forum/3884/p478163/): Effici�nter werken?

kortere treinen
 

05-12-2013 11:50:01
AgentX
AgentX
Ja... Precies...

Quote
OBASD:
Maar de 4881 is wel degelijk gebroken!


Check, er staat inderdaad een halve V250 met nummer 4881 op Aswpl.
 

05-12-2013 12:46:34
daniel81
daniel81
Nu wringt het zich weer dat de minister twee petten op heeft: enerzijds de contractbewaarder t.a.v. de schatkist, en anderzijds ook de aandeelhouder van NS.
We kunnen dus vast wel weer een uitspraak van Heitinga verwachten in de trant van: 'zie je nu wel dat de concurrentie oneerlijk is? Als een private vervoerder het contract had geschonden had-ie gewoon een boete opgelegd gekregen en was het z'n eigen probleem geweest hoe hij dat opgelost had.
Nu is de minister ook aandeelhouder en gaat-ie het zelf voor NS oplossen'.
 

05-12-2013 16:34:52
mren
mren
Puur feitelijk is dat niet waar; het eigendom zit bij Financiën en niet bij I&M.  

05-12-2013 17:21:48
aarclay
aarclay
Wordt er nog gewerkt aan de V250 dan? Pas nog een transport naar Haarlem, nu een gebroken V250 in Amsterdam.

Of is het gewoon voorbereiding om de boel op de Dijksgracht te zetten voor langdurige periode?

Laatst bewerkt door aarclay op 05-12-2013 17:22


Choo choo.....
 

05-12-2013 18:16:28
waalkade
waalkade
Ja, als toekomstige spitstoevoeger op lijnen waar veel politici reizen%08%.  

05-12-2013 18:38:31
cuneo56
cuneo56
Quote
aarclay (do 05 dec 2013 17:21:48 https://www.somda.nl/forum/3884/p478245/): Wordt er nog gewerkt aan de V250 dan? Pas nog een transport naar Haarlem, nu een gebroken V250 in Amsterdam.

Of is het gewoon voorbereiding om de boel op de Dijksgracht te zetten voor langdurige periode?


De te Aswpl gesignaleerde V 250 is de 4881 , een niet door NMBS overgenomen treinstel, dus eigendom van Ansaldo Breda en ja er zijn nog steeds Medewerkers van dat bedrijf aktief in Nederland.
NedTrain houdt de wel door NS overgenomen stellen inzetbaar voorzover deze niet beschadigd zijn en die rijden dan allemaal eens in de zoveel weken een slag naar Maarssen, dit laatste om verval door stilstand en mogelijk gedoe daar dan weer over te voorkomen.
 

05-12-2013 19:21:29
phantom
phantom
Quote
mren (do 05 dec 2013 11:34:24 https://www.somda.nl/forum/3884/p478173/):
Quote
AgentX (do 05 dec 2013 11:06:34 https://www.somda.nl/forum/3884/p478163/): Effici�nter werken?

kortere treinen

Een ontslag ronde in personeel anders ?

Afijn het is blijft een geval dat zoals gezegd 1 persoon 2 petjes op heeft en dat er ergens het geld gehaald moet worden.
Of dat het eindresultaat van dat geld ophalen de normale/doorsnee mensen blij zal maken das te betwijfelen %03%

WAt ik dan verder niet snap Nedtrain houd V250 stellen die van NS zijn inzetbaar ?
Inzetbaar voor wat ?
Inzetbaar voor vervoeren van reizigers lijkt me toch erg ver gezocht aangezien men er vanaf wil.
Dus rest de vraag inzetbaar voor wat dan ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

05-12-2013 19:29:27
IC140
IC140
Inzetbaar voor inzet met reizigers. In een koopcontract van een trein staat dat je gedurende X aantal jaren een 'zorgplicht' hebt om de stellen goed te onderhouden. Totdat NS al dan niet gelijk krijgt van de rechter moeten de stellen inzetbaar blijven. Daarna neemt AB ze over als NS wint of houdt NS ze en probeert er in dat geval zo goedkoop mogelijk vanaf te komen.  

05-12-2013 19:46:30
robert55
robert55
Quote
phantom (do 05 dec 2013 19:21:29 https://www.somda.nl/forum/3884/p478270/):

Afijn het is blijft een geval dat zoals gezegd 1 persoon 2 petjes op heeft en dat er ergens het geld gehaald moet worden.
Nee, dat is een opvallend effect van het fyragebeuren: het aandeelhouderschap is een paar jaar terug belegd bij met ministerie van financiën, de concessieverlener is I&M. Natuurlijk praten ministers en staatssecretarissen met elkaar, en hun ambtenaren ook, maar dat wil niet zeggen dat ze dezelfde doelen nastreven. Fin. kijkt daarbij naar het belang van de aandeelhouder [continuiteit van het bedrijf, rendement] en I&M naar het vervoer.
Bij de bekendmaking van het definitief stopzetten van de V250 kon je dat goed zien: NS had een deal met I&M over het vervoer, maar kennelijk nog niet met Fin. en werd door Dijsselbloem teruggefloten.
 

05-12-2013 22:49:31
thom
thom
Quote
IC140 (do 05 dec 2013 19:29:27 https://www.somda.nl/forum/3884/p478272/): Inzetbaar voor inzet met reizigers. In een koopcontract van een trein staat dat je gedurende X aantal jaren een 'zorgplicht' hebt om de stellen goed te onderhouden. Totdat NS al dan niet gelijk krijgt van de rechter moeten de stellen inzetbaar blijven. Daarna neemt AB ze over als NS wint of houdt NS ze en probeert er in dat geval zo goedkoop mogelijk vanaf te komen.

En stel dat die stellen straks terug gaan naar AB dan zal NS het bedrag gespendeerd aan het onderhoud aan die stellen vast en zeker ook terug claimen.
 

06-12-2013 06:23:17
nohab
nohab
Quote
IC140 (do 05 dec 2013 19:29:27 https://www.somda.nl/forum/3884/p478272/): Inzetbaar voor inzet met reizigers. In een koopcontract van een trein staat dat je gedurende X aantal jaren een 'zorgplicht' hebt om de stellen goed te onderhouden. Totdat NS al dan niet gelijk krijgt van de rechter moeten de stellen inzetbaar blijven. Daarna neemt AB ze over als NS wint of houdt NS ze en probeert er in dat geval zo goedkoop mogelijk vanaf te komen.
Ten aanzien van wie bestaat die zorgplicht? Is dat NS tegenover AB? Of NS tegenover NSFS?


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

06-12-2013 09:19:51
daniel81
daniel81
Logischerwijs NSFS tegenover AB. NSR heeft immers geen koopcontract.
Ongetwijfeld zal de plicht uit het koopcontract wel op de één of andere manier doorvertaald zijn naar het leasecontract tussen NSR en NSFS.
 

08-12-2013 22:24:35
broek53
broek53
Redactie Koppeling | 6 December 2013 |

NS tekent contract met Bombardier.
Voor het plan van NS en NMBS voor een optimale treinverbinding tussen Nederland en België zijn extra locomotieven en omgebouwde ICR-rijtuigen nodig. Omdat er naar verwachting de komende jaren bijna geen Traxx-locomotieven van het juiste type op de markt beschikbaar komen, heeft NS besloten 19 locs aan te schaffen bij Bombardier. Dit type is al toegelaten op het conventionele net en op de HLS-Zuid. Bombardier kan de locomotieven eind volgend jaar leveren.

Op dit moment is voorzien om deze locomotieven net als de geleasede Traxx-locomotieven bij NedTrain in de Watergraafsmeer te laten onderhouden. NedTrain is in gesprek met Bombardier Services om voor het onderhoud en herstel afspraken te maken. Inzet van de locomotieven is voorzien op de lijnen Amsterdam – Rotterdam (dienstregeling 2015) en Den Haag - Eindhoven (dienstregeling 2016).
 

09-12-2013 07:03:54
mdeen
mdeen
Bombardier biedt op dit moment nog altijd geen Traxx'en aan die 200 km/h mogen. Gaat Bombardier een nieuwe subserie ontwikkelen die wel 200 mag of is de "optimale" treinverbinding bij voorbaat beperkt tot 160 km/h?  

09-12-2013 07:17:23
ZJ37
ZJ37
Je hebt niet zoveel aan Traxx dat 200 kan als je geen rijtuigen hebt die 200 mogen rijden.  

09-12-2013 07:41:14
phantom
phantom
Ben dan wel benieuwd wat voor loc dit gaat worden.
En als men idd zou kiezen voor een loc type dat geen 200 kan rijden,dan is dat toch lichtelijk vreemd.
Aangezien dit toch een groot aantal jaren zal gaan rijden ipv een echt treinstel wat HI speed kan rijden,zou je toch verwachten dat men miss zou kijken of er rijtuigen aan te passen/te huur zijn om dan ook met getrokken spul HI speed te rijden op die HSL.
Dat wordt dus in een beroerd geval een HSL lijn waar nog lang niet door NS met HI speed gebruik van gemaakt gaat worden,had t net zo goed een conventionele lijn kunnen zijn %03%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

09-12-2013 07:44:22
ZJ37
ZJ37
Het zal bij menigeen wel tussen de oortjes zitten dat 200 tov 160 rijden zo onvoorstelbaar veel oplevert. Je hebt het echt over enkele minuten tussen Asd en Bd.

Via de conventionele lijn blijft natuurlijk veel langzamer.
 

09-12-2013 08:15:36
nohab
nohab
Quote
phantom Aangezien dit toch een groot aantal jaren zal gaan rijden
Die nieuwe locs gaan vast en zeker na een jaar of tien aan de kant wegens het in dienst stellen van hogesnelheidsmaterieel. Het is sowieso al een trend van de laatste jaren dat materieel veel korter wordt gebruikt dan die 30 jaar economische levensduur.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

09-12-2013 08:19:55
ZJ37
ZJ37
ICR zal toch ook wel eens aan vervanging toe zijn dan? Als die rijtuigen in 2016/2017 allemaal worden ingezet om met 160 te rijden, zijn veel van die rijtuigen al 30 jaar oud.  

09-12-2013 08:54:01
gummbahla
gummbahla
Er zijn grofweg 3 smaken voor het 160/200 verhaal:
1. Zo snel mogelijk 200
2. Eerst 160, later 200
3. 'Altijd' 160

Het eerste lijkt me onhaalbaar, het laatste onverkoopbaar (ook al levert het praktisch misschien niet zoveel op om 200 te rijden). Mijns inziens wordt het dan ook een van de volgende scenario's:

1. Traxxen geleverd voor 160, met upgrade mogelijkheid. Later ook rijtuigen die voor 200 geschikt zijn. Van nieuwe treinstellen is er in dit scenario geen sprake meer, omdat loc+rijtuigen deze functie kunnen overnemen.
2. Traxxen gelijk klaar voor 200, rijtuigen later geschikt.
3. Traxxen 160, rijtuigen worden 'afgereden' tot er nieuw HSL materieel komt. Traxxen hierbij vervroegd afgeschreven/doorverkocht.

Wie het weet mag het zeggen. Overigens moet er in de toekomst op een of andere wijze ook nog materieel komen dat richting Duitsland de grens over kan. Wellicht dat dit een 2e bestemming van de Traxxen kan worden.
 

09-12-2013 09:58:03
dh3201
dh3201
Of bij instroom van nieuw materieel de nu bestelde Traxxen doorschuiven naar het conventionele net om daar dan 1700'en te vervangen?


Shqiperise-lopers?
 

09-12-2013 10:52:53
reisthijs
reisthijs
Met welke rijtuigen? Na de afvoer van DD-AR en ICR zal er weinig werk meer overblijven voor locs in de reizigersdienst op het conventionele net.
Quote
ZJ37 (ma 09 dec 2013 08:19:55 https://www.somda.nl/forum/3884/p478666/): ICR zal toch ook wel eens aan vervanging toe zijn dan?
Als ze in 2014 een revisie krijgen zijn ze ergens rond 2021/2022 aan vervanging toe.

Laatst bewerkt door reisthijs op 09-12-2013 10:53
 

09-12-2013 12:17:28
Daan!
Daan!
Quote
dh3201 (ma 09 dec 2013 09:58:03 https://www.somda.nl/forum/3884/p478686/): Of bij instroom van nieuw materieel de nu bestelde Traxxen doorschuiven naar het conventionele net om daar dan 1700'en te vervangen?


Als de 1900 via de HSL gaat, blijft alleen de 3600 met ICRm + 1700 rijden. Dat blijft er dus uiteindelijk over voor die locs. DZZ zal dan weer uit de 1900 gaan en elders dienst gaan doen denk ik.
 

09-12-2013 12:26:27
nohab
nohab
Quote
dh3201 (ma 09 dec 2013 09:58:03 https://www.somda.nl/forum/3884/p478686/): Of bij instroom van nieuw materieel de nu bestelde Traxxen doorschuiven naar het conventionele net om daar dan 1700'en te vervangen?
Tegen die tijd zijn die 1700'en allang overbodig. Wellicht is er een goederenvervoerder aan wie je ze kunt slijten.

Laatst bewerkt door nohab op 09-12-2013 12:26


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl