Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
11-10-2013 13:07:48
abcde
abcde
Dank voor het duidelijke antwoord.
Toen NS de HSL kreeg (enkele jaren terug) was er ook sprake van een IC Rtd - Shl via de HSL, en verder naar Asdz en Almere. Is dat voorstel nu helemaal van de baan (letterlijk en figuurlijk) ?

Het lijkt me niet raar, als die toekomstige tussenliggende Fyra's Rtd - Asd (serie 1000 ?) naar Almere zouden gaan. Dan ontlast je ook nog de Westtak.

Laatst bewerkt door abcde op 11-10-2013 13:13
 

11-10-2013 13:15:54
broek53
broek53
Of het van de baan is, weet ik niet - maar het zit in ieder geval niet in het aanbod voor de komende jaren, zoals we gezien hebben.  

11-10-2013 13:53:22
Klaasje
Klaasje
Je kan de 1000 over de Zuidtak laten rijden en je kan ook de 2600 over de zuidtak laten rijden. Een ding is zeker: De frequentie Flevoland-Schiphol gaat omhoog en de frequentie aan de zuidzijde van Schiphol gaat omhoog. Hoe dat aan elkaar gelijmt gaat worden is de vraag. Wel is er altijd ruimte vrijgehouden voor de serie 1000 op de Westtak met een snel pad. Als je de 2600 daar weghaalt en de 1000 een snel pad geeft is het aannemelijk dat er een stoppende trein toegevoegd wordt die de huidige rol van de 2600 op de Westtak op zich neemt.  

11-10-2013 14:18:17
MDDM
MDDM
De 2600 kan ook wel snel via huidige route naar Asd, moeten ze alleen Lelylaan en Sloterdijk schrappen uit de stops. De 5800 kan die wel overnemen, zit er vlak achter.


Gr Joop mcn Lls
 


11-10-2013 14:22:36
nohab
nohab
Quote
abcde (vr 11 okt 2013 13:07:48 https://www.somda.nl/forum/3884/p470378/): Dank voor het duidelijke antwoord.
Toen NS de HSL kreeg (enkele jaren terug.
Het contract is in december 2001 gesloten.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

11-10-2013 14:29:56
Klaasje
Klaasje
Quote
MDDM (vr 11 okt 2013 14:18:17 https://www.somda.nl/forum/3884/p470386/): De 2600 kan ook wel snel via huidige route naar Asd, moeten ze alleen Lelylaan en Sloterdijk schrappen uit de stops. De 5800 kan die wel overnemen, zit er vlak achter.

Nee, het gaat erom dat er een stoppende kwartierdienst rijdt op Asd-Shl.
 

11-10-2013 14:34:39
broek53
broek53
Quote
nohab (vr 11 okt 2013 14:22:36 https://www.somda.nl/forum/3884/p470387/):
Quote
abcde (vr 11 okt 2013 13:07:48 https://www.somda.nl/forum/3884/p470378/): Dank voor het duidelijke antwoord.
Toen NS de HSL kreeg (enkele jaren terug.
Het contract is in december 2001 gesloten.
Het huidige contract ja, maar daarin komt geen treindienst voor die doorgaat naar Almere.
 

11-10-2013 14:38:31
MDDM
MDDM
Klaasje. Je optie om de 2600 via de zuidtak te laten rijden gaat dan ook niet op, want die kwartierdienst vervalt dan ook. Er moet dus een andere trein 'geslachtofferd' worden om die stops op zich te nemen.

Laatst bewerkt door MDDM op 11-10-2013 14:39


Gr Joop mcn Lls
 

11-10-2013 14:52:00
abcde
abcde
Quote
nohab (vr 11 okt 2013 14:22:36 https://www.somda.nl/forum/3884/p470387/):
Quote
abcde (vr 11 okt 2013 13:07:48 https://www.somda.nl/forum/3884/p470378/): Dank voor het duidelijke antwoord.
Toen NS de HSL kreeg (enkele jaren terug.
Het contract is in december 2001 gesloten.


Ik bedoelde dat NS de HSL mocht integreren in het hoofdnet, dat bv de 1900 een gedeelte over de HSL mag. En dat mag sinds 1 of enkele jaren terug.
In 2001 mocht dat pertinent niet van minister Netelenbos.
 

11-10-2013 15:14:05
Klaasje
Klaasje
Quote
MDDM (vr 11 okt 2013 14:38:31 https://www.somda.nl/forum/3884/p470394/): Klaasje. Je optie om de 2600 via de zuidtak te laten rijden gaat dan ook niet op, want die kwartierdienst vervalt dan ook. Er moet dus een andere trein 'geslachtofferd' worden om die stops op zich te nemen.

Niet als bijvoorbeeld de 4600 dan doorrijdt. Of een aanvullende IC Lls-Asd doorrijdt naar Hfd.
 

11-10-2013 15:16:41
MDDM
MDDM
4600 net als de 5800 doortrekken naar b.v. Hfd? Een extra IC Lls-Asd is qua capaciteit op de Flevolijn niet wenselijk. Die is nu al aardig druk.


Gr Joop mcn Lls
 

11-10-2013 15:21:48
IC140
IC140
Quote
abcde (vr 11 okt 2013 14:52:00 https://www.somda.nl/forum/3884/p470399/):
Quote
nohab (vr 11 okt 2013 14:22:36 https://www.somda.nl/forum/3884/p470387/):
Quote
abcde (vr 11 okt 2013 13:07:48 https://www.somda.nl/forum/3884/p470378/): Dank voor het duidelijke antwoord.
Toen NS de HSL kreeg (enkele jaren terug.
Het contract is in december 2001 gesloten.


Ik bedoelde dat NS de HSL mocht integreren in het hoofdnet, dat bv de 1900 een gedeelte over de HSL mag. En dat mag sinds 1 of enkele jaren terug.
In 2001 mocht dat pertinent niet van minister Netelenbos.


Dat mag pas vanaf 1 januari 2015.
 

13-10-2013 00:01:11
aarclay
aarclay
Als ik Op de Rails mag geloven gaan er dus volgend jaar ook BDs-stuurstanden omgebouwd worden tot dienst op de HSL-baan, en welke bevriend gaan worden met de TRAXX-locjes.

Wel vreemd dat de NS er niet eerder aan gedacht heeft dan?


Choo choo.....
 

13-10-2013 00:07:40
broek53
broek53
Meldt OdR dat?

Vraag: had NS dan helderziend moeten zijn?

Laatst bewerkt door broek53 op 13-10-2013 00:16
 

13-10-2013 00:25:54
MDDM
MDDM
Quote
aarclay (zo 13 okt 2013 00:01:11 https://www.somda.nl/forum/3884/p470668/): Als ik Op de Rails mag geloven gaan er dus volgend jaar ook BDs-stuurstanden omgebouwd worden tot dienst op de HSL-baan, en welke bevriend gaan worden met de TRAXX-locjes.

Wel vreemd dat de NS er niet eerder aan gedacht heeft dan?


Odr leest zeker mee in het topic over ICR/ICRM


Gr Joop mcn Lls
 

13-10-2013 00:26:26
aarclay
aarclay
Dat heb ik gelezen in OdR:

Op pagina 477 staat "(...) zal het overgrote deel van het ICR-park worden verbouwd voor dienst over de HSL, waarbij de stuurstandrijtuigen worden verbouwd voor Traxx-locomotieven..."

Ik zeg niet dat ze helderziend hadden moeten zijn, maar dat ze ICR onttrokken hebben van de conventionele dienst naar de HSL, waarbij er in Breda moeten worden gewisseld met een TRAXX. Met een stuurstandrijtuigje kan je gewoon veel meer

Aspect was toen de kosten, ERTMS inbouw en de communicatie met de TRAXX.


Choo choo.....
 

13-10-2013 00:29:44
MDDM
MDDM
Het was natuurlijk wel de bedoeling dat de V250 dat over zou nemen toch? En dat project is nu dus hemelen, en gaat men verder kijken en komen de BDs alsnog in beeld.


Gr Joop mcn Lls
 

13-10-2013 00:55:50
AlexNL
AlexNL
BDs'en die met Traxx-locomotieven over de HSL in Nederland en België gaan rijden, en dat allemaal tegen eind 2016? Dat zijn wel heel veel wijzigingen (zowel technisch als regelgeving) voor materieel dat naar verwachting binnen 10 tot 15 jaar aan de kant gaat... ik moet het nog maar zien gebeuren.

Zeker voor de binnenlandse HSL-verbindingen zou het betekenen dat deze combinatie maar zo'n 5 jaar ingezet zou worden (instroom IC200-materieel), ik kan me haast niet voorstellen dat dit een enigszins positieve Return On Investment gaat opleveren. %03%

Laatst bewerkt door AlexNL op 13-10-2013 00:57
 

13-10-2013 05:05:59
Roy
Roy
Soms moet je kosten maken voordat je winst kan maken.

Door toch nu al de hsl te gebruiken wennen meer mensen aan het gebruik van een snelle trein en is de bezetting in 2020 beter dan wanneer je nu 7 jaar niks laat rijden.
 

13-10-2013 05:25:47
AlexNL
AlexNL
Absoluut, investeren en profiteren is de normaalste gang van zaken.

Wat ik me afvraag is waarom iemand zijn akkoord zou geven op het investeren van miljoenen euro's voor de ombouw van stuurstandrijtuigen als die dingen binnen 10 jaar naar de sloper worden gestuurd (o.m. vanwege leeftijd, toegankelijkheid, enz).

Het lijkt mij (op basis van common sense, niet op basis van cijfers) dat de kosten/batenratio van die investering nogal negatief uitvalt, om die reden zou ik niet zonder meer mijn fiat geven als ik in zo'n positie zou zitten...
 

13-10-2013 08:20:06
R1-2010
R1-2010
Tja,veel andere mogelijkheden zijn er niet, behalve de V250 toch opkalefateren en alleen in de binnenlandse dienst gebruiken.  

13-10-2013 08:36:14
edje
edje
v250, zie ik niet meer op de hsl komen, te slechte naam. Als NS ze toch moet afnemen, zullen ze denk ik eerder snel in de verkoop gaan.

Blijft jammer dat NS nou kiest voor deze amateur oplossing. Een lok met een Vmax van 160 inzetten op de HSL blijft gewoon jammer. Siemens Vectron, kun je verkrijgen tot 230km/h, bestel erbij Siemens bijpassende rijtuigen erbij "railjet" en je kunt jaren verder en met een fatsoenlijke snelheid over de HSL.

Kost een klap met geld, maar ach we zijn toch al miljoenen kwijt.
 

13-10-2013 10:07:56
AgentX
AgentX
Ja, ach. Betaal jij toch gewoon een tientje toeslag voor Rtd-Shl? We zijn toch al veel te veel geld kwijt als reiziger.

Laatst bewerkt door AgentX op 13-10-2013 10:15, reden: Typo
 

13-10-2013 11:30:17
ZJ37
ZJ37
Quote
edje (zo 13 okt 2013 08:36:14 https://www.somda.nl/forum/3884/p470690/): v250, zie ik niet meer op de hsl komen, te slechte naam. Als NS ze toch moet afnemen, zullen ze denk ik eerder snel in de verkoop gaan.

Blijft jammer dat NS nou kiest voor deze amateur oplossing. Een lok met een Vmax van 160 inzetten op de HSL blijft gewoon jammer. Siemens Vectron, kun je verkrijgen tot 230km/h, bestel erbij Siemens bijpassende rijtuigen erbij "railjet" en je kunt jaren verder en met een fatsoenlijke snelheid over de HSL.

Kost een klap met geld, maar ach we zijn toch al miljoenen kwijt.
Als je dat al zou doen kun je je afvragen of je een compleet park gereed hebt eind 2016.
 

13-10-2013 11:47:15
timtrein
timtrein
Quote
AlexNL (zo 13 okt 2013 05:25:47 https://www.somda.nl/forum/3884/p470685/):
Wat ik me afvraag is waarom iemand zijn akkoord zou geven op het investeren van miljoenen euro's voor de ombouw van stuurstandrijtuigen als die dingen binnen 10 jaar naar de sloper worden gestuurd

Ik denk dat het heel snel uit kan als je minder Traxx'en hoeft te leasen en minder rangeerpersoneel hoeft te stellen. Ik schat dat je het hebt over tonnen per jaar. Een paar stuurstanden ombouwen zal denk ik geen miljoenen kosten.
 

13-10-2013 11:49:31
AgentX
AgentX
Welnee. Voor miljoenen heb je met gemak nieuwe stuurstanden.  

13-10-2013 11:51:02
dennistd
dennistd
Het hangt er natuurlijk ook vanaf of alleen de signalen stuurstand < > traxx aangepast moeten worden of dat er een compleet nieuwe cabine in moet.

Laatst bewerkt door dennistd op 13-10-2013 11:51
 

13-10-2013 11:58:20
mich
mich
Naast een nieuwe stuurtafel moet er natuurlijk ook ETCS inkomen en dat is duurder dan die stuurtafel.

Een Traxx lease je voor 45.000 euro per maand...
Laten we zeggen dat het ombouwen van een stuurrijtuig 500.000 euro kost dan heb je het geld er na een jaar uit.
 

13-10-2013 12:03:23
MDDM
MDDM
Quote
edje (zo 13 okt 2013 08:36:14 https://www.somda.nl/forum/3884/p470690/):

Blijft jammer dat NS nou kiest voor deze amateur oplossing. Een lok met een Vmax van 160 inzetten op de HSL blijft gewoon jammer.
Waarom zouden ze snellere loc's moeten nemen als je rijtuigen niet harder mogen? Prima (tussen) oplossing zo.


Gr Joop mcn Lls
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


13-10-2013 12:22:27
thom
thom
Quote
aarclay (zo 13 okt 2013 00:01:11 https://www.somda.nl/forum/3884/p470668/): Als ik Op de Rails mag geloven gaan er dus volgend jaar ook BDs-stuurstanden omgebouwd worden tot dienst op de HSL-baan, en welke bevriend gaan worden met de TRAXX-locjes.

Wel vreemd dat de NS er niet eerder aan gedacht heeft dan?

Vergeet niet dat het nu om een stuk meer rijtuigen gaat en voor langere termijn.

Doordat het meer rijtuigen zijn worden de engineringskosten ook lager per eenheid.
 

13-10-2013 17:31:50
Jorrit
Jorrit
Moet het stuurstandrijtuig ook ETCS hebben? Kan dat niet via de loc gaan?

Naast de genoemde voordelen: vergeet niet dat er ook minder personeel nodig is voor het bemannen van de locs die staan te wachten. Daarnaast is er een lagere foutgevoeligheid en kans op vertraging door complicaties bij het wisselen van locs op de eindpunten. De kortere keertijden zorgen ervoor dat vertraagd binnengekomen treinen niet ook weer vertraagd vertrekken. Het wordt ook mogelijk om bij problemen op de HSL weer achteruit terug te rijden, als er bijvoorbeeld voor een Fyra een andere trein stil staat. Een trein kan in geval van problemen op elke gewenste plaats keren, in plaats van alleen op eindpunten of nadat de treindienstleiding een complexe locomloop heeft mogelijkgemaakt. Dit zijn allemaal zaken die niet direct geld opleveren, maar het reis'product' wel robuuster maken.
De stuurstandrijtuigen bieden zitplaatsen waardoor er meer stammen gevormd kunnen worden met de rijtuigen die bij elke stam kunnen worden weggehaald, bijvoorbeeld voor extra slagen in de 1000 serie in de spits.
 

13-10-2013 18:24:29
AgentX
AgentX
Je zal de stuurtafel moeten voorzien van de ECTS-schermen toch? Hoe wil je dat via de loc doen dan?  

13-10-2013 18:25:17
cuneo56
cuneo56
Quote
Jorrit (zo 13 okt 2013 17:31:50 https://www.somda.nl/forum/3884/p470774/): Moet het stuurstandrijtuig ook ETCS hebben? Kan dat niet via de loc gaan?
.

Theoretisch misschien wel, maar bedenk dat je sowiso meerdere onderdelen toch op de Bs nodig hebt, als o.a. ATB spoelen( neem aan dat je ETCS met STM ATB bedoeld, anders kun je in NL al helemaal niet rijden), minimaal twee bedienschermen en extra computer capaciteit om je Bs via de UIC leiding met de lok te laten communiceren, en dat op de lok idem, terwijl daarvoor eerst het nodige ontwikkeld moet worden en de loks dan niet meer universeel gebruikt kunnen worden etc etc. Verder zaL verwacht ik een toelatings instantie zo'n opgesplitste installatie denk ik om meerdere veiligheids redenen niet toestaan.
Vandaar dus.

ciao.
 

13-10-2013 20:35:36
ZJ37
ZJ37
In 2017 wil je echt geen getrokken spul meer op de HSL. Om de simpele reden dat het meer compo's kost en dat met 6 treinen per uur rangeren te Bd met loccen geen succes gaat worden.  

13-10-2013 21:10:43
illyavaes
illyavaes
@ cuneo56:
Niet alleen voor STM-ATB, je moet bij de kop van de trein ook de bakens kunnen lezen (niet alleen actieve bakens voor Level 1, maar ook de passieve bakens die je van/naar ETCS schakelen en andere vaste opdrachten geven).
De installatie zelf (European Vital Computer) zou best elders kunnen zitten, maar dan moet het dus wel een geheel zijn en blijven - een treinstel met een "motorwagen" dus.

Laatst bewerkt door illyavaes op 13-10-2013 21:16
 

13-10-2013 21:58:36
AlexNL
AlexNL
Men wil de stuurstandrijtuigen toch ook inzetten naar België? Dan betekent dat dat er ook borstels voor Memor moeten worden geplaatst. Voor TBL1+ kan gebruik worden gemaakt van de ETCS-lezers die toch al geplaatst moeten worden.  

14-10-2013 23:22:02
aarclay
aarclay
Aha, Ansaldobreda heeft morgen weer wat nieuws, als ik hun Twitterkanaal mag geloven:

"Tomorrow a new press release about Fyra train". Ik ben benieuwd wat ze te vertellen zullen hebben.


Choo choo.....
 

14-10-2013 23:37:51
ZJ37
ZJ37
Komen ze de boel ophalen?  

14-10-2013 23:46:18
aarclay
aarclay
Of ze beschuldigen dat de V250's op een foute plaats staan, genaamd Dijksgracht. Wat daar gebeurd is mogen jullie wel raden in geuren en vooral kleuren.

Ach ja, we zullen het wel horen morgen.

Laatst bewerkt door aarclay op 15-10-2013 01:18


Choo choo.....
 

14-10-2013 23:49:35
110573
110573
Ik neem aan dat je het opgeleukte exemplaar op de Dijksgracht bedoelt?  

15-10-2013 00:17:22
AgentX
AgentX
Betreft de 4806, en die is vandaag schoongemaakt. Glimt weer, as we speak.  

15-10-2013 01:19:11
aarclay
aarclay
Oeps, typfoutje ja. Ik bedoelde echt de Dijksgracht.

Nou, we zullen morgen zien wat AB te melden heeft. Hopelijk zien ze de ernst van de situatie nu eens in.

Laatst bewerkt door aarclay op 15-10-2013 01:19


Choo choo.....
 

15-10-2013 05:45:15
ZJ37
ZJ37
Na de uitvinding van de sneeuwschuiver kan het niet veel anders zijn dan dat er nu een nieuwe type bevestiging is bedacht om de schortplaten op hun plaats te houden. Ze zijn zo innovatief daar!  

15-10-2013 08:37:39
lesley001
lesley001
Quote
AgentX (di 15 okt 2013 00:17:22 https://www.somda.nl/forum/3884/p471017/): Betreft de 4806, en die is vandaag schoongemaakt. Glimt weer, as we speak.

Als ik dit plaatje bekijk http://www.flickr.com/photos/11087887@N03/10231644914/, dan vind ik het laatste cijfer toch meer op een 5 dan een 6 lijken.
 

15-10-2013 12:07:50
dlm4yjp
dlm4yjp
Het is ook de 4805, 4806 staat/stond er naast.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

15-10-2013 13:29:56
mren
mren
Concurrentieververvalsing door achteraf wijzigen concessievoorwaarden HSL: http://www.nrc.nl/nieuws/2013/10/15/eu-onderzoekt-staatssteun-van-nederlandse-overheid-aan-ns/  

15-10-2013 13:36:43
idolaat
idolaat
Ze lopen bij Ansaldobreda een beetje achter. Daar hebben ze inmiddels ook het Mott Macdonald rapport op internet gevonden...

http://www.ansaldobreda.it/pressandmediadetail/detcomunicati.aspx?id=1806
 

15-10-2013 13:59:58
koos
koos
Och, hebben we dat clubje bemoeials uit Europa ook weer. Getver! Als de Staat naar hen moet luisteren kun je beter heel Nederland (ook pensioenen e.d.) op marktplaats zetten.

Laatst bewerkt door koos op 15-10-2013 14:00
 

15-10-2013 14:05:02
mren
mren
Ah, 'Europa' als zondebok... dat trapt wel lekker he? Hoef je meteen niet meer over de inhoud te discussiëren

Laatst bewerkt door mren op 15-10-2013 14:05
 

15-10-2013 15:15:14
2296
2296
Quote
aarclay (ma 14 okt 2013 23:22:02 https://www.somda.nl/forum/3884/p471004/): Aha, Ansaldobreda heeft morgen weer wat nieuws, als ik hun Twitterkanaal mag geloven:

"Tomorrow a new press release about Fyra train". Ik ben benieuwd wat ze te vertellen zullen hebben.

Idd ze zijn weer bezig zie: http://www.telegraaf.nl/buitenland/21974676/__Fyra-bouwer_boos_op_Belgen__.html
 

15-10-2013 16:53:27
ZJ37
ZJ37
Quote
mren (di 15 okt 2013 14:05:02 https://www.somda.nl/forum/3884/p471096/): Ah, 'Europa' als zondebok... dat trapt wel lekker he? Hoef je meteen niet meer over de inhoud te discussiëren
Ooit was er geen Europa en ook geen gesodemieter met de marktwerking en verplichte aanbestedingen. Of het moet zijn dat het allemaal vlekkeloos verloopt, dan heb ik niks gezegd.
 

15-10-2013 17:27:43
mren
mren
Dit wordt een zinloze discussie (en ook al talloze malen gevoerd hier), maar vooruit:

'Europa' doet niets zonder instemming van de lidstaten, dus 'we' waren er zelf bij toen de afspreken werden gemaakt.

Aanbestedingsplicht is niet enkel Europees geregeld, maar ook landelijk gelden diverse verplichtingen.

Elke gunning van een klus (van plaatsing van een boom tot aanleg van een HSL) heeft met een aanbesteding te maken. Als gunnende partij wil je de beste partij voor je klus en dus voer je een vergelijking uit. Als je dat goed wil doen, beschrijf je dus van tevoren wat je wil en kies je de beste partij uit. Als je vervolgens die inhoud van je klus verandert, zou je ook de keuze van je aannemer willen heroverwegen. Bij een grote klus zal zullen aannemers die buiten de boot zijn gevallen daar op aandringen en dat is precies wat hier is gebeurd.
 

15-10-2013 18:51:20
AlexNL
AlexNL
Prima dat dat onderzoek er komt, ik ben benieuwd naar de uitkomst.  

15-10-2013 18:51:41
IC140
IC140
Quote
AlexNL (zo 13 okt 2013 05:25:47 https://www.somda.nl/forum/3884/p470685/): Absoluut, investeren en profiteren is de normaalste gang van zaken.

Wat ik me afvraag is waarom iemand zijn akkoord zou geven op het investeren van miljoenen euro's voor de ombouw van stuurstandrijtuigen als die dingen binnen 10 jaar naar de sloper worden gestuurd (o.m. vanwege leeftijd, toegankelijkheid, enz).

Het lijkt mij (op basis van common sense, niet op basis van cijfers) dat de kosten/batenratio van die investering nogal negatief uitvalt, om die reden zou ik niet zonder meer mijn fiat geven als ik in zo'n positie zou zitten...


De Benelux+ wordt de grootste afnemer van de omgebouwde BDs'en. Die trein zal niet met IC200 gereden worden, dus daar zullen de stuurstanden veel langer in gebruik zijn. Het ICR-park wat naar België kan zal dus nog wel even rond rijden.
 


17-10-2013 14:24:33
bond
bond
Live vergadering Cie Infrastructuur en Milieu (I&M) over Vervoer HSL-Zuid/Alternatief Fyra, 1300-1600 uur: http://www.tweedekamer.nl/vergaderingen/commissievergaderingen/live_debatten_commissiezalen/player.jsp?zaal=N%20202&title=Thorbeckezaal&analoog=Encoder02_Thorbecke_Extern350k&adsl=Encoder02_Thorbecke_Extern500k
Hoorzitting met (potentiële) vervoerders aan tafel.

Laatst bewerkt door bond op 17-10-2013 14:25
 

17-10-2013 16:04:12
DingeZ
DingeZ
Leuk om te volgen.
Een leuke uitspraak zojuist van dhr. Akinci van de gemeente Breda, met betrekking tot de verhouding reistijd/stops: "De meest efficiënte trein gaat direct van A naar B, zonder tussenstops en het liefst ook zonder reizigers. Alleen is maatschappelijk nut daarvan niet zo groot."
 

17-10-2013 21:35:14
scooter
scooter
En Arriva gooit er maar weer eens een schepje bovenop.http://www.omroepbrabant.nl/?news/2009691223/Arriva+wil+HSL+overnemen+wij+zijn+sneller+en+beter+dan+de+NS.aspx
Nu vraag ik me af waar ze al die snelle treinen bij DB zo snel vandaan willen halen,DB heeft al een tekort aan ICE
 

17-10-2013 21:44:50
Klaasje
Klaasje
Ik heb het plannetje van Arriva gezien en als ik heel eerlijk ben, kom ik tot de conlusie dat het alleen internationale verbindingen bevat. Net alsof het binnenlandse vervoer er niet toe doet. Terwijl binnenlands vervoer volgens mij nog belangrijker is dan het beneluxgeneuzel.  

17-10-2013 21:46:32
dvdhoven
dvdhoven
Zeer waarschijnlijk rekenen ze zich rijk met de Velaro's, die nog steeds niet toegelaten zijn. Men zal wel hopen dat ze dat in 2016 wel zijn.


Dick van den Hoven
 

17-10-2013 21:53:39
scooter
scooter
Had alleen DB die velaros niet zelf nodig om straks oa naar Londen te rijden  

17-10-2013 22:13:24
AlexNL
AlexNL
Quote
Klaasje (do 17 okt 2013 21:44:50 https://www.somda.nl/forum/3884/p471515/): Ik heb het plannetje van Arriva gezien en als ik heel eerlijk ben, kom ik tot de conlusie dat het alleen internationale verbindingen bevat. Net alsof het binnenlandse vervoer er niet toe doet. Terwijl binnenlands vervoer volgens mij nog belangrijker is dan het beneluxgeneuzel.

Ik denk dat dat vooral komt doordat het internationale vraagstuk op dit moment een hogere prioriteit heeft. De binnenlandse Fyra rijdt (redelijk), die heeft op dit moment niet zo de aandacht.

DB/Arriva heeft niet voor niets gevraagd om 3 maanden de tijd te krijgen (en meer informatie) om een gedetailleerd voorstel uit te werken.

Quote
dvdhoven (do 17 okt 2013 21:46:32 https://www.somda.nl/forum/3884/p471516/): Zeer waarschijnlijk rekenen ze zich rijk met de Velaro's, die nog steeds niet toegelaten zijn. Men zal wel hopen dat ze dat in 2016 wel zijn.


Baureihe 407 is inderdaad nog niet toegelaten, maar dat komt naar verwachting in de eerste helft van 2014 voor Duitsland. BR407 is ook al gesignaleerd in België voor testritten, dus dat zal ook wel redelijk snel geregeld zijn.

Voor de verbinding Amsterdam - Brussel denk ik dat DB niet de Velaro D (BR 407) wil inzetten, maar de ICE 3 (BR 406). Deze stellen zijn namelijk al toegelaten in België én Nederland en een deel van die vloot beschikt over een ETCS-installatie. BR 407 kan dan worden ingezet op Brussel - Frankfurt.

Laatst bewerkt door AlexNL op 17-10-2013 22:15
 

17-10-2013 22:46:50
jeanne
jeanne
Maar ja, toegelaten is een, maar of ze daarna ook beschikbaar zijn is nog een heel ander verhaal.
Bovendien zijn ze werkelijk al voor de HSL gecertificeerd?


Jeanne Kok
 

17-10-2013 22:49:23
broek53
broek53
Welnee.  

17-10-2013 23:05:50
ZJ37
ZJ37
Ach en dat eeuwige geleuter over 160 of 200 km/u dat kennelijk bij veel mensen tussen de oortjes overkomt als tientallen minuten rijtijdwinst op de HSL. Uiteindelijk gaat het om enkele minuutjes en 34 seconden en 53/100 van een seconde. Wat een druktemakerij...  

17-10-2013 23:15:15
Frontier
Frontier
Verschil is alleen wel dat bij Arriva de tijdelijke snelheid (lees: 200 km/u) zelfs al hoger is dan de definitieve snelheid van NS (lees: 160 km/u), wat toch eigenlijk diep treurig is en wat mij betreft al meteen genoeg zegt over de ambitie (of wat daar nog van over mag zijn) van NS. Laat Arriva/DB het maar fijn proberen, tot op heden zijn dat niet bepaald partijen die zich niet aan hun woord houden, en bovendien, veel slechter dan het nu is kan het immers toch niet meer worden. %08%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

17-10-2013 23:16:13
idolaat
idolaat
Of het nou door de hogere snelheid komt of niet, Den Haag - Brussel kan volgens Arriva een kwartier sneller en dan ook nog met stop in Breda...  

17-10-2013 23:19:40
scooter
scooter
Wel raar dat nu NS zijn plannen heeft om via Breda te rijden,Arriva nu plots dat ook wil.Waarom zet Arriva niet gewoon in op Asd-Rtd-Antw-Brussel zonder Breda aan te doen?  

17-10-2013 23:20:59
ZJ37
ZJ37
Dat zal niet uit dat snelheidsverschil komen, onmogelijk! Of het moet zijn dat Arriva niet via Zaventem rijdt en NS wel. Dat scheelt al wat minuutjes. Bovendien wilt/gaat NS ook stoppen op Noorderkempen, weet niet wat Arriva daarmee doet.  

17-10-2013 23:32:50
scooter
scooter
Noorderkempen was/is meer een wens van de NMBS.Het was hun voorwaarde om een trein naar Breda te accepteren  

18-10-2013 20:41:49
spurt2244
spurt2244
Voor de liefhebbers: De nieuwe dienstregeling van o.a. Beneluxtrein zit in de reisplanner van NS en NS Hispeed

Laatst bewerkt door spurt2244 op 20-10-2013 13:25
 

19-10-2013 11:26:33
bond
bond
De brief van LOCOV aan de Staats met het advies over het vervoersaanbod tussen Nederland en België: http://locov.nl/Images/Locov%202013-244656%20advies%20alternatief%20vervoersaanbod%20tussen%20Nederland%20en%20Belgi%C3%AB_tcm311-346515.pdf  

19-10-2013 20:11:01
Pim530
Pim530
Als we over 200 km/h praten lijkt de ICE 3 mij niet zo waarschijnlijk, men zal eerder op overtollige IC-rijtuigen doelen.  

19-10-2013 22:02:51
Ovindel
Ovindel
Het komt dan wel weer typisch over dat er op de marktplaats van NS Financial Services staat dat men "140 bakken ICK te koop heeft staan die eenvoudig kunnen worden aangepast voor snelheden van 200km/u". http://www.nsfsc.com/available_rolling_stock/default.asp?NCID=199&S=&NID=132
Nu is het ICK natuurlijk niet meer van deze tijd maar het komt nogal vreemd over.
 

19-10-2013 22:12:53
timtrein
timtrein
Dat is niet vreemd, dat is je waar aanprijzen. Dat wil nog niet zeggen dat het ook zinvol is om te doen.  

19-10-2013 22:29:14
broek53
broek53
Meest grappig is dat NSFS al zijn ICK al verkocht heeft.  

19-10-2013 23:46:08
ZJ37
ZJ37
Niet dat het er voor de HSL toe doet, maar op de site zie ik nog 140 rijtuigen te koop staan. Of is dat inmiddels achterhaald?  

19-10-2013 23:51:48
Wellie
Wellie
Wat moeten ze dan HSL geschikt maken aan de rijtuigen? Origineel openinshandgrepen weer terug? Omstikkend naar Hispeed kleuren (vreemd aangezien het weer NSR wordt) ...  

20-10-2013 01:54:47
mich
mich
Quote
ZJ37 (za 19 okt 2013 23:46:08 https://www.somda.nl/forum/3884/p471852/): Niet dat het er voor de HSL toe doet, maar op de site zie ik nog 140 rijtuigen te koop staan. Of is dat inmiddels achterhaald?


Als het goed is zijn ze verkocht.
 

20-10-2013 02:03:36
Ovindel
Ovindel
Het schijnt om 42 ICK rijtuigen te gaan: http://www.railjournal.com/index.php/rolling-stock/swedens-hector-rail-acquires-200km-h-coaches.html?channel=000
Ik heb de sleep maanden geleden zien staan bij Lage Zwaluwe maar wat er daarna mee gebeurt is weet ik niet en hoort hier eigenlijk ook niet thuis. %03%
(Ik ging er dus van uit dat er nog 98 bakken staan.)

Laatst bewerkt door Ovindel op 20-10-2013 02:06
 

20-10-2013 07:34:26
broek53
broek53
Die 42 zijn al een paar maanden het land uit. Wat ik maar wilde zeggen, was dat dat de rijtuigen waren die op naam van NSFS stonden, de overige zijn/waren van NSR. Om een beetje terug op het topic te komen: overplakken in de zuurstokkleuren zou in ieder geval niet hoeven, want die gaan - op termijn - ook van het ICR af. Of er iets anders op het ICR voor terugkomt dat het geel en blauw, is nog niet bekend.  

20-10-2013 10:56:08
Pim530
Pim530
Dat betekent overigens voor een behoorlijk deel geel en rood  

29-10-2013 05:55:10
dennistd
dennistd
De Fyra-toeslag wordt afgeschaft voor Rotterdam-Breda, de spitsritten rijden meer in de spits (een uur later 's morgens naar Rotterdam, 's avonds een uur eerder naar Amsterdam), het Fyra-abonnement wordt afgeschaft (er blijft alleen nog een toeslagabonnement bestaan) en de toeslagpaaltjes op de perrons gaan in werking: http://locov.nl/Images/Locov%202013-250504%20%20Adviesaanvraag%20nieuwe%20dienstregeling%202014%20NS%20Hispeed_tcm311-346695.pdf  

29-10-2013 10:35:31
waalkade
waalkade
Aardig dat men de trein in Brd = Barendrecht laat beginnen in het gelinkte document%08%.  

31-10-2013 13:18:52
bond
bond
De Staats van I&M weigert Arriva toegang tot de hsl, omdat dat een nieuwe aanbesteding zou vereisen: http://www.parool.nl/parool/nl/3587/POLITIEK-BINNENLAND/article/detail/3536565/2013/10/31/Mansveld-weigert-Arriva-op-Fyratrajct.dhtml  

31-10-2013 13:46:05
daniel81
daniel81
Zoals vaker bij dergelijk artikelen is de kop veel te kort door de bocht.
Mansveld geeft Arriva de ruimte om met een internationale treindienst over de HSL te komen, maar wil niet tornen aan de HRN-concessie.
Arriva verwacht kennelijk dat alleen een internationale verbinding niet kostendekkend is en wil ook binnenlands IC-vervoer kunnen verrichten en dáárin gaat Mansveld niet mee.
 

31-10-2013 16:29:16
aarclay
aarclay
Hoe staat het inmiddels met de verhuizing van de V250 naar de Dijksgracht. Ik kwam vandaag weer een foto tegen van een V250 die werd weggesleept? Gaan op termijn alle V250 van de Watergraafsmeer verdwijnen om deze op de Dijksgracht te plaatsen, of zijn er al alternatieve locaties gevonden?

En hoe zit het met de instandhoudingsritten?


Choo choo.....
 

31-10-2013 16:59:55
broek53
broek53
Vandaag wordt er gewisseld en morgen ook, zover ik weet, met stellen die hun voorgeschreven onderhoud krijgen. de airco moet het wel goed doen en zo ..
Dat zal wel inhouden dat een onderhouden stel ook een roestrit gaat maken.
 

31-10-2013 17:09:22
MDDM
MDDM
Quote
aarclay (do 31 okt 2013 16:29:16 https://www.somda.nl/forum/3884/p473802/): Hoe staat het inmiddels met de verhuizing van de V250 naar de Dijksgracht. Ik kwam vandaag weer een foto tegen van een V250 die werd weggesleept? Gaan op termijn alle V250 van de Watergraafsmeer verdwijnen om deze op de Dijksgracht te plaatsen, of zijn er al alternatieve locaties gevonden?

En hoe zit het met de instandhoudingsritten?
http://www.z24.nl/bijzaken/trieste-aftocht-ns-stalt-fyra-treinen-uit-het-zicht-397306.


Gr Joop mcn Lls
 

31-10-2013 20:26:02
dlm4yjp
dlm4yjp
En zelfs in bewegend beeld http://www.dumpert.nl/mediabase/6569585/da67e5f0/gespot._een_rijdende_fyra_.html


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

01-11-2013 12:14:45
jeanne
jeanne
Aanstaande maandag is er weer commissievergadering Infrastructuur en Milieu in de Troelstrazaal van 10:00 tot 13:15 uur betreffende notaoverleg, Vervoer HSL-Zuid/Alternatief Fyra
http://www.tweedekamer.nl/vergaderingen/commissievergaderingen/details/index.jsp?id=2013A04645


Jeanne Kok
 

01-11-2013 21:41:12
icened
icened
Zien of er concreet nog wat gaat veranderen. Verwacht dat sommigen staatssecretaris Mansveld onder vuur gaan nemen vanwege politieke overwegingen.  

03-11-2013 21:55:02
illyavaes
illyavaes
Ja, dat men uit eerlijke overtuiging kritisch zou zijn tegen de (meestal NS en/of ProRail na-papegaaiende) Stas is natuurlijk volstrekt onmogelijk. %03%
"Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten."

Laatst bewerkt door illyavaes op 03-11-2013 21:56
 

03-11-2013 21:59:21
Klaasje
Klaasje
D66 en CU vind ik oprecht kritisch. Van GL weet ik in dit dossier niet zoveel. Het CDA overschreeuwt zichzelf een beetje terwijl ze zelf "vuile handen" in het dossier hebben. Helaas hebben coalitiepartijen het idee van dualisme in de politiek vaker niet dan wel door.

Wat wel blijft staan is het volgende: Zolang niet een redelijk deel van de kamer het met elkaar eens kan worden over dat de staatssecretaris een grote fout maakt en hoe het daarna verder moet is het alleen maar een groot marionettenspel in Den Haag. Leuk voor de toeschouwer maar totaal niet invloedrijk. Dat heeft de politiek volledig aan zichzelf te danken.

Laatst bewerkt door Klaasje op 03-11-2013 22:00
 

04-11-2013 07:00:10
mdeen
mdeen
Quote
daniel81 (do 31 okt 2013 13:46:05 https://www.somda.nl/forum/3884/p473784/): Zoals vaker bij dergelijk artikelen is de kop veel te kort door de bocht.
Mansveld geeft Arriva de ruimte om met een internationale treindienst over de HSL te komen, maar wil niet tornen aan de HRN-concessie.
Arriva verwacht kennelijk dat alleen een internationale verbinding niet kostendekkend is en wil ook binnenlands IC-vervoer kunnen verrichten en dáárin gaat Mansveld niet mee.

Maar het argument "een internationale dienst moet hoofdzakelijk internationaal vervoer bieden" om niet te concurreren met (aanbesteed) binnenlands vervoer is door de EU toch ongeldig verklaard?

Maar ook daar gaat het artikel niet over. Het artikel gaat erover dat Arriva zegt dat ze (sneller dan NS) een verbinding Amsterdam - Brussel via de HSL kunnen aanbieden en dat ze willen praten over die concessie. Het gaat niet over een willekeurige verbinding van Arriva (zoals daar bijvoorbeeld de LLL is).
 

04-11-2013 07:35:56
ZJ37
ZJ37
Arriva meldt zich ook weer: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/arriva-dreigt-mansveld-met-de-rechter-om-fyra  

04-11-2013 07:38:16
MDDM
MDDM
NS komt met een verrassend besluit http://www.telegraaf.nl/binnenland/22027531/__NS_stapt_uit_flitstrein__.html


Gr Joop mcn Lls
 

04-11-2013 08:03:29
Arjan73
Arjan73
Quote
MDDM (ma 04 nov 2013 07:38:16 https://www.somda.nl/forum/3884/p474190/): NS komt met een verrassend besluit http://www.telegraaf.nl/binnenland/22027531/__NS_stapt_uit_flitstrein__.html


Dat verrassende besluit was toch al bekend. Immers een trein die maximaal 160 km/h rijdt is namelijk geen hogesnelheidstrein.
Eigenlijk zou het verboden moeten zijn om op een spoorlijn met een ontwerpsnelheid van 330 km/u maximaal met 160 km/u te rijden.
 

04-11-2013 08:56:37
broek53
broek53
Dat NS (voorshands) geen hogesnelheidstreinen rijdt (waar de grens dan ook moge liggen) is heel iets anders dan niet (meer) deelnemen in Thalys of Eurostar.  

04-11-2013 10:07:48
Arjan73
Arjan73
Volgens de UIC:
hoge snelheid is een combinatie van alle elementen die het "systeem vormen": infrastructuur (nieuwe lijnen ontworpen voor snelheden boven 250 km/u en aangepaste lijnen voor snelheden tot 200 of zelfs 220 km/u.
 

04-11-2013 10:23:39
rob46
rob46
Quote
broek53 (do 31 okt 2013 16:59:55 https://www.somda.nl/forum/3884/p473811/): Vandaag wordt er gewisseld en morgen ook, zover ik weet, met stellen die hun voorgeschreven onderhoud krijgen. de airco moet het wel goed doen en zo ..
Dat zal wel inhouden dat een onderhouden stel ook een roestrit gaat maken.
Wisselingen op 30-10: 4809 Wgm > Dgr en 4806 Dgr > Wgm, op 31-10: 4808 Wgm > Dgr en 4812 Dgr > Wgm.


57 jaar OV-fotografie.
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl