Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
15-08-2013 17:08:28
nohab
nohab
Quote
mich (do 15 aug 2013 16:37:08 https://www.somda.nl/forum/3884/p463081/): Italianen van Ansaldo werken op de Watergraafsmeer nog steeds aan de stellen...
Als dat zo is in wiens opdracht dan? In elk geval niet in opdracht van HSA. Het kan wel verklaren waarom er nog steeds af en toe geschoven wordt met stellen. Wel heb ik gezien dat inmiddels geen enkel stel nog 'tegen de draad' staat.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

15-08-2013 18:24:31
timtrein
timtrein
In opdracht van Ansaldo, neem ik aan, die moeten immers nog steeds zorgen dat die dingen het gaan doen...  

15-08-2013 18:42:59
nohab
nohab
Van zichzelf moeten ze dat misschien, maar niet van HSA. Die willen er alleen maar vanaf.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

15-08-2013 18:49:50
icened
icened
Fyra V 250 in NOS Journaal:

http://nos.nl/video/540633-bij-de-testritten-met-de-fyra-ging-van-alles-mis.html
 


15-08-2013 19:12:01
kniesoor
kniesoor
Kijk eens even waar het de voorbije 10 berichten over ging?  

15-08-2013 19:15:14
AlexNL
AlexNL
Quote
nohab (do 15 aug 2013 18:42:59 https://www.somda.nl/forum/3884/p463096/): Van zichzelf moeten ze dat misschien, maar niet van HSA. Die willen er alleen maar vanaf.


Maar NSFSC niet! Die partij (de feitelijke klant van AnsaldoBreda) wil nog steeds overgaan tot afname van de bestelde stellen.
 

15-08-2013 20:30:18
nohab
nohab
Ja, dat was een bericht met een heel hoog 'wat moet ik hier nou weer van denken'-gehalte.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

15-08-2013 21:52:07
thom
thom
Verder zou het ook wel erg dom over komen, als AB er ineens niets meer aan de stellen doet en is het ook alsof het geen fluit interesseert allemaal...  

15-08-2013 22:11:26
nohab
nohab
Ik zou het juist dom vinden om er wel aan te blijven sleutelen. Waarom al die dure uren er in steken als de klant al heeft laten weten ze toch niet meer te willen en de koop te willen ontbinden? Als je dan nog blijft sleutelen wek je de indruk je klanten niet serieus te nemen.

Laatst bewerkt door nohab op 15-08-2013 22:12


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

15-08-2013 22:23:54
daniel81
daniel81
- Ansaldo wil NS nog immer aan het contract houden. Dan is het natuurlijk de eerste vereiste dat ze dat zelf ook doen.
- Mocht het contract inderdaad worden ontbonden, dan zal Ansaldo de stellen aan een andere partij proberen te slijten. Dan is het ook een pré om goed functionerende treinstellen te hebben

Wellicht interessant om te weten: aan welke stellen wordt gesleuteld? Aan de reeds afgenomen exemplaren of de stellen die nog eigendom van Ansaldo zijn?
 

15-08-2013 22:26:32
mich
mich
De 4813 en nog een.  

16-08-2013 00:09:00
AlexNL
AlexNL
Quote
nohab (do 15 aug 2013 22:11:26 https://www.somda.nl/forum/3884/p463108/): Ik zou het juist dom vinden om er wel aan te blijven sleutelen. Waarom al die dure uren er in steken als de klant al heeft laten weten ze toch niet meer te willen en de koop te willen ontbinden? Als je dan nog blijft sleutelen wek je de indruk je klanten niet serieus te nemen.


Maar de klant wíl het contract niet ontbinden, dat is nou juist de reden waarom AnsaldoBreda wel aan die treinen móet sleutelen. AnsaldoBreda weet heus wel dat het zinloos is, want NS zal nooit meer met die treinen gaan rijden.
 

16-08-2013 00:32:53
mren
mren
Zonder de emmer aan speculaties om te willen trappen: dat de V250 nooit meer in Nederland ingezet wordt valt nog te bezien.

Naar het zich laat aanzien heeft NS een contract getekend dat aardig in het voordeel van AB dichtgetimmerd zit. Het zal wel op een slepende rechtszaak aankomen, maar als NS met die stellen opgescheept zit, zal er vast wel mee gereden worden.
 

16-08-2013 09:22:18
phantom
phantom
Quote
AlexNL (vr 16 aug 2013 00:09:00 https://www.somda.nl/forum/3884/p463116/):
Quote
nohab (do 15 aug 2013 22:11:26 https://www.somda.nl/forum/3884/p463108/): Ik zou het juist dom vinden om er wel aan te blijven sleutelen. Waarom al die dure uren er in steken als de klant al heeft laten weten ze toch niet meer te willen en de koop te willen ontbinden? Als je dan nog blijft sleutelen wek je de indruk je klanten niet serieus te nemen.


Maar de klant wíl het contract niet ontbinden, dat is nou juist de reden waarom AnsaldoBreda wel aan die treinen móet sleutelen. AnsaldoBreda weet heus wel dat het zinloos is, want NS zal nooit meer met die treinen gaan rijden.


Er vanuitgaande dat wat hier gezegd wordt,ook echt klopt.
(NSFSC wil de trein nog steeds hebben)
Dan is dat mijn inziens nog veel erger,je hebt treinen besteld die niet blijken werken,je kleinere broer(NS) waarvoor de treinen zijn hoeft ze niet omdat ze teveel mankeren.
En jij als "grotere" broer dramt dan toch door terwijl je weet dat de originele "klant" ze niet gaat gebruiken.
Echt als eenheid optreden naar de buitenwereld toe had me dan toch handiger geleken.
Dat doen NS en NMBS tot zover op dat vlak wel,beide willen niks meer van doen hebben met die treinstellen(ja ik weet dat het voor NMBS makkelijker was om dat te doen,das de discussie nu niet)
Al is de zet van NS met die brief nou ook niet echt handig te noemen %03%
Als er dan toch perse aan die stellen gewerkt "moet" worden is er dan een regeltje dat zegt dat die gewerkte uren voor rekening zijn van AB ?
Of hangt ook dat weer af van wie die rechtzaak gaat winnen ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

16-08-2013 09:30:46
daniel81
daniel81
Uiteraard vindt er achter de schermen veel meer plaats dan wij hier kunnen zien, zeker qua contacten tussen NSFC en NSH.
Als NSFC zich werkelijk formeel en los van NSH zou opstellen, had Ansaldo zich (nog) niet in de discussie hoeven te mengen en hadden de juridische gevechten plaatsgevonden tussen NSFC en NSH (immers NSH heeft geen contract met Ansaldo maar met NSFC, en NSH is de partij die een contract wil opzeggen)
Maar van de zijde van NSFC is het totnutoe muisstil geweest.
 

16-08-2013 11:50:42
jorgo
jorgo
Hmm, ik vraag me af of de NOS daar nu echt ingaat op het verkregen testlogboek dat ze zo netjes publiceren. "OBVR81" kan wat de NOS betreft net zo goed een kapot leeslampje zijn. Ik weet het ook niet, aan die lijst zie je niet of het meevalt of tegenvalt.

Edit: ging over deze http://nos.nl/artikel/540565-ns-wist-vooraf-van-fyraproblemen.html.

Laatst bewerkt door jorgo op 16-08-2013 11:51
 

18-08-2013 21:01:35
steely
steely
Is er iemand op het forum die weet wat de codes als OBVR33, OBVR81 en de begrippen als 'shakedown", "acceptance off. en "burn" in betekenen?  

18-08-2013 21:24:16
AlexNL
AlexNL
Burn-in en Shakedown zijn twee verschillende testen die te maken hebben met het achterhalen van de betrouwbaarheid van de componenten en subsystemen die onderdeel uitmaken van een product, in dit geval een hogesnelheidstrein.

Wat leesvoer:
- Burn-in: http://en.wikipedia.org/wiki/Burn-in
- Shakedown: http://en.wikipedia.org/wiki/Shakedown_(testing)

Wat "Acceptance off." inhoudt weet ik niet, maar ik vermoed dat dit te maken heeft met acceptatie van het product door de klant (in dit geval NS FSC/HSA). De OBVR*-tests zullen waarschijnlijk verwijzen naar een testprocedure die door Lloyd's wordt gehanteerd en niet openbaar is gemaakt.
 

18-08-2013 21:50:35
steely
steely
Dank  

19-08-2013 09:45:44
jorgo
jorgo
Was Lloyds in mei 2012 al aan het testen dan?  

19-08-2013 10:04:40
broek53
broek53
Ergens rond die tijd is het eerste treinstel overgenomen, dus de testen lopen al vanaf eerder.  

19-08-2013 15:52:19
phantom
phantom
Het 1ste stel was geloof ik in 2009 binnen gekomen,dus ergens tussen 2009 en 2011 zullen de 1ste tests zijn gedaan gok ik.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

19-08-2013 20:41:24
steely
steely
Op 28 juli 2009 trof ik de toenmalige 4806 aan op Asd met achter een ruit een briefje dat het stel getest werd door Lloyds in opdracht van Ansaldo Breda

Laatst bewerkt door steely op 19-08-2013 20:44
 

20-08-2013 00:35:42
aarclay
aarclay
Quote
icened (do 15 aug 2013 18:49:50 https://www.somda.nl/forum/3884/p463097/): Fyra V 250 in NOS Journaal:

http://nos.nl/video/540633-bij-de-testritten-met-de-fyra-ging-van-alles-mis.html

Gezien de NOS die documenten over de verstoringen van de inspecteur heeft, zijn die ook openbaar? Want vanuit een pauze-stand ind at filmpje kan je ze gewoon voor een deel lezen.

Laatst bewerkt door aarclay op 20-08-2013 00:36


Choo choo.....
 

20-08-2013 08:28:08
phantom
phantom
De belgische kant wil geld zien,en niet te weinig ook
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/belgisch-spoor-claimt-26-miljoen-van-fyra-bouwer


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

20-08-2013 09:10:59
AlexNL
AlexNL
Quote
aarclay (di 20 aug 2013 00:35:42 https://www.somda.nl/forum/3884/p463521/):
Gezien de NOS die documenten over de verstoringen van de inspecteur heeft, zijn die ook openbaar? Want vanuit een pauze-stand ind at filmpje kan je ze gewoon voor een deel lezen.


Jazeker, al die documenten zijn hier te vinden: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/wob-verzoeken/2013/08/12/besluit-wob-verzoek-over-tests-v250-fyra-treintoestellen.html
 

20-08-2013 14:32:09
Hoera63
Hoera63
Quote
phantom (di 20 aug 2013 08:28:08 https://www.somda.nl/forum/3884/p463533/): De belgische kant wil geld zien,en niet te weinig ook
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/belgisch-spoor-claimt-26-miljoen-van-fyra-bouwer
Overigens moest ik wel lachen om het NOS Journaal van 13:00. Astrid Kersenboom zei letterlijk: "...vanwege een paar klachten..." alsof de Belgen de trein niet willen omdat 'ie gewoon niet leuk genoeg is. %08%
 

20-08-2013 18:01:22
phantom
phantom
Het volk hier wil t ding ook niet,en ik denk niet dat het de doorsnee forens uitmaakt of t ding eruit ziet als een kruimeldief of als wat anders.
Afijn door de bepaalde keuze's die gemaakt zijn/door hun zelf opgelegd zijn, moet de internationale forens voorlopig maar roeien met de riemen die ze heeft.
En die riemen zijn kort en te ingewikkeld.
Dus is t voor de forens erg zonde dat dat hun gebeurt omdat grote concerns/vervoers bedrijven niet instaat zijn om voor een groot bedrag is iets te kopen wat wel werkt.
(ofwel voor een dubbeltje op de 1ste rang willen zitten,wat nooit kan)


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

30-08-2013 15:04:16
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
als ik http://www.refdag.nl/nieuws/anp/economie/ns_zegt_koopcontract_ansaldobreda_formeel_op_1_765020?localLinksEnabled=false goed lees heeft NSFC nu het koopcontract opgezegd?  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


30-08-2013 15:06:28
aarclay
aarclay
Ik wou het net al zeggen. Ik vermoed dat de stellen welke nog niet opgeleverd zijn (9 stuks toch?) definitief van AB zullen blijven.

Ik ben benieuwd waneer de wgm opgeschoond zal worden. Dan is nog de vraag wat de NS met de overgenomen V250 gaat doen, die kunnen naar mijn idee onmogelijk terug naar AB worden geschoven.

Laatst bewerkt door aarclay op 30-08-2013 15:07


Choo choo.....
 

30-08-2013 15:14:02
broek53
broek53
Het zal praktisch gesproken nog een hele hijs worden op de stellen die van Ansaldo zijn, van de Watergraafsmeer weg te krijgen. Probeer Ansaldo maar eens te dwingen... Zover ik weet, staan ze op spoorcapaciteit die aan NS (Hispeed) is toegedeeld.  

30-08-2013 15:28:13
aarclay
aarclay
En niet eens op sporen van AB?

In dat geval was het (naar mijn idee) niet zo lastig om ze dan weg te krijgen. Dat zal dus weer een extra rechtszaakje worden vrees ik.


Choo choo.....
 

30-08-2013 15:37:09
broek53
broek53
Er bestaan geen sporen die van iemand anders zijn dan van Prorail. Prorail verdeelt de capaciteit n.a.v. de aanvragen en ik geloof niet dat AB capaciteit heeft gevraagd. Overigens, als dat wel zo zou zijn, dan nog kan ProRail dat niet weigeren omdat de aanvrager toevallig ruzie heeft met een ander.

Laatst bewerkt door broek53 op 30-08-2013 15:38
 

30-08-2013 15:44:02
nohab
nohab
Als het sporen zijn 'van' Hispeed dan kan die AB toch sommeren die sporen vrij te maken?


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

30-08-2013 16:11:19
broek53
broek53
Yep, maar daar wordt het dus niet makkelijk van - dat beantwoordt hooguit de vraag wie AB gaat sommeren. Waarop die het naar alle waarschijnlijkheid weigert.  

30-08-2013 16:14:04
thom
thom
Quote
aarclay (vr 30 aug 2013 15:06:28 https://www.somda.nl/forum/3884/p464511/):
Ik ben benieuwd waneer de wgm opgeschoond zal worden. Dan is nog de vraag wat de NS met de overgenomen V250 gaat doen, die kunnen naar mijn idee onmogelijk terug naar AB worden geschoven.

Ik denk dat die vast wel terug zullen gaan, er is immers geen degelijk product geleverd, reken maar dat men daar nogwel een rechtzaakje aan wijdt...
 

30-08-2013 17:20:51
nohab
nohab
Ja, de rechtszaak waarin de opzegging behandeld gaat worden. Die komt sowieso. En daar kan van alles uit komen, theoretisch zelfs dat alle treinstellen alsnog afgenomen moeten worden.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

30-08-2013 18:19:37
john2
john2
Heeft NS en de Belgen geen garatie gekregen van Ansaldo Breda? Als je hier in Nederland een, elektrisch, produkt koop. Dan heb je minimaal 1 jaar garantie. Of een clausule in het koop verdrag, als er bij aflevering ernstige mankementen worden ontdekt, dat men dan van de overeenkomst af kan.  

30-08-2013 18:29:31
dlm4yjp
dlm4yjp
Garantie, en al helemaal consumentengarantie, is heel wat anders daan een koopcontract bij bedrijven onderling.
Maar ook bij consumentengarantie krijg je niet je geld terug als je na 11 maanden zegt dat het product niet deugt


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

30-08-2013 22:50:34
bnv
bnv
Koopcontract opgezegd: daar kun je nog van alles onder verstaan. Zeker voor wat de details betreft.

Optie 1: De eerste stellen zijn overgenomen en betaald. Die hoeven dan niet terug zou je zeggen.
De resterende stellen die niet zijn overgenomen en nog niet betaald, waar die dan ook staan, zouden dan onder de ontbinding van het koopcontract kunnen vallen.

Optie 2: Het kan ook zo zijn dat niet een gedeelte van het contract maar het gehele koopcontract ontbonden wordt. In theorie zou HiSpeed dan zijn geld terug moeten hebben. (vergeet het maar).

Andere opties:..............

Al met al: het was al en het blijft een hele dobber hoe dit gaat uitpakken, laat staan wat "koopcontract opgezegd" hier precies inhoudt.
Wier het weet mag het zeggen.
 

31-08-2013 06:37:54
nohab
nohab
Ik meen toch uit de berichtgeving te mogen opmaken dat het om alle stellen gaat, ook om de reeds afgenomen stellen. Niet goed, geld terug. Als ik van NS zou zijn zou ik anders ook niet weten wat met die 9 stellen te doen.

Laatst bewerkt door nohab op 31-08-2013 06:39


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

31-08-2013 09:15:21
phantom
phantom
Quote
nohab (za 31 aug 2013 06:37:54 https://www.somda.nl/forum/3884/p464583/): Ik meen toch uit de berichtgeving te mogen opmaken dat het om alle stellen gaat.
Niet goed, geld terug.

Volgens het bericht van NOS van gisteren werd/word beweert dat NS wil/wilde proberen om de al afgenomen treinstellen te verkopen.
Als dat klopt en nog steeds waar is dan zou t dus gaan om de stellen die NSH niet heeft afgenomen,die zouden dan terug moeten ri AB.
Overigens denk ik dat als een hoge raad of rechter daarin NS in t gelijk stelt, dat AB wel zal mee moeten werken als t gaat om de treinstellen af te voeren.
Ik denk dat als men er b.v. een boete bedrag per dag dat die stellen daar blijven staan AB wel zal dwingen om snel die dingen terug te halen.
En anders is t een geval van: Niet goed ? geld weg


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

31-08-2013 09:21:56
nohab
nohab
Welk bericht van de NOS? Bedoel je http://nos.nl/artikel/545976-ns-zegt-koopcontract-fyra-op.html? Ik leid daar geen verkooppogingen uit af. Ik denk ook dat die kansloos zouden zijn en dat beseft NS ook. Teruggave van al afgenomen stellen heeft heel wat meer kans van slagen.

Laatst bewerkt door nohab op 31-08-2013 09:23


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

31-08-2013 09:31:41
robert55
robert55
Quote
broek53 (vr 30 aug 2013 15:14:02 https://www.somda.nl/forum/3884/p464513/): Zover ik weet, staan ze op spoorcapaciteit die aan NS (Hispeed) is toegedeeld.


Algemene vraag: betaalt een voertuighouder in NL geen 'parkeergeld'?
 

31-08-2013 09:55:48
dennistd
dennistd
Uit de netverklaring 2014 http://www.prorail.nl/sites/default/files/netverklaring_2014_gemengde_net_v1.2.pdf paragraaf 5.4.1:

Het basistarief bedraagt per meter spoor per jaar:
• €54,67 voor in de beveiliging opgenomen sporen in centraal bediend gebied
• €36,96 voor niet in de beveiliging opgenomen sporen.
Het basistarief wordt gebruiksduur-afhankelijk vermenigvuldigd met een factor:
- voor alle dagen van het dienstregelingjaar: basistarief
- voor een afzonderlijke dag: basistarief * 250% / 365

Volgens mij staan ze in onbeveiligd gebied, dus dat is bij een V250 van 201m €7428,96 per jaar.

Laatst bewerkt door dennistd op 31-08-2013 09:58
 

31-08-2013 16:54:13
waalkade
waalkade
Kort daaronder staat: Verrekening vindt plaats per spoor.
Waarschijnlijk moet men betalen voor het hele spoor, niet alleen voor de meters die je gebruikt.
 

31-08-2013 18:33:15
phantom
phantom
Quote
nohab (za 31 aug 2013 09:21:56 https://www.somda.nl/forum/3884/p464594/): Welk bericht van de NOS? Bedoel je http://nos.nl/artikel/545976-ns-zegt-koopcontract-fyra-op.html? Ik leid daar geen verkooppogingen uit af.

Ik zeg ook niet dat men al daadwerkelijk verkoop pogingen heeft gedaan of dat dat daar instaat,maar in dat artikel word gesproken over het feit dat men rekening hield met evt verkoop pogingen van NS van die stellen.
Als dat zoals al gezegd klopt dat artikel dan zou het betekenen dat men bij NS al op voorhand denkt niet alles te kunnen terug sturen naar AB.
Trouwens nou zeg je: teruggave van al afgenomen stellen heeft een grotere kans van slagen.
Kan t aan mij liggen,maar als je iets al hebt afgenomen dan is t toch juist moeilijker om die terug te geven aan AB dan de stellen die helemaal niet zijn geaccepteerd ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

31-08-2013 20:58:24
nohab
nohab
Moeilijker zal het wellicht zijn, maar ik zou desondanks daar eerst op inzetten. Lukt het echt niet, dan kijken of ik ze een ander in de maag kan splitsen. Want dat zal nog veel en veel moeilijker zijn.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

01-09-2013 01:16:45
ZJ37
ZJ37
Quote
dennistd (za 31 aug 2013 09:55:48 https://www.somda.nl/forum/3884/p464604/): Uit de netverklaring 2014 http://www.prorail.nl/sites/default/files/netverklaring_2014_gemengde_net_v1.2.pdf paragraaf 5.4.1:

Het basistarief bedraagt per meter spoor per jaar:
• €54,67 voor in de beveiliging opgenomen sporen in centraal bediend gebied
• €36,96 voor niet in de beveiliging opgenomen sporen.
Het basistarief wordt gebruiksduur-afhankelijk vermenigvuldigd met een factor:
- voor alle dagen van het dienstregelingjaar: basistarief
- voor een afzonderlijke dag: basistarief * 250% / 365

Volgens mij staan ze in onbeveiligd gebied, dus dat is bij een V250 van 201m €7428,96 per jaar.
Prorail zal toch ook nog geen cent hebben gevangen van iemand die ooit die slaaprijtuigen aan de noordzijde van Ut heeft geparkeerd?
 

01-09-2013 09:38:02
AlbertP
AlbertP
Ja, maar die eigenaar was failliet, en dat is AB nog niet.  

01-09-2013 10:10:34
cuneo56
cuneo56
Op het gevaar af van herhaling van zetten.
De eigenaar van de 4 WL's is een andere dan de eigenaar van de falliete Bergland Expres ( juridisch gezien).
Maar het zou goed kunnen zijn dat de vorig jaar eerst aangekondigde en daarna afgeblazen veiling van die rijtuigen iets met niet betaald staan geld van doen had
 

01-09-2013 21:51:24
Frontier
Frontier
Quote
SleutelMan (vr 30 aug 2013 15:04:16 https://www.somda.nl/forum/3884/p464510/): als ik http://www.refdag.nl/nieuws/anp/economie/ns_zegt_koopcontract_ansaldobreda_formeel_op_1_765020?localLinksEnabled=false goed lees heeft NSFC nu het koopcontract opgezegd?

AnsaldoBreda is het er (uiteraard) niet mee eens: http://www.ansaldobreda.it/Portals/0/Contents/ComunicatiStampa/CS_30%20ago_olanda_ing.pdf


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

02-09-2013 00:24:53
broek53
broek53
Mijn mening doet er natuurlijk niet zoveel toe, maar nu alle opgeworpen stof en de veelheid aan emoties is neergedaald, denk ik inmiddels dat AnsaldoBreda helemaal niet zo'n zwakke zaak heeft.  

02-09-2013 08:03:12
nohab
nohab
Ze doen er in ieder geval alles aan om zo sterk mogelijk te staan. En geef ze eens ongelijk, ze hebben wat te verliezen.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 


02-09-2013 09:06:46
phantom
phantom
Idd, ten 1st(voor zover nog voorhanden) gezichtsverlies
En daanaast ong 300 miljoen euri's van de order,waar dan nog wel wat meer bij zal komen als schade vergoeding en andere zaken.

Laatst bewerkt door phantom op 02-09-2013 09:07


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

06-09-2013 21:27:21
Lovers83
Lovers83
Wie heeft zin om ze 'snachts te spotten? http://www.nu.nl/binnenland/3569284/ns-rijdt-met-fyra-v250-treinen-zonder-passagiers.html  

06-09-2013 21:38:20
AgentX
AgentX
Vannacht gaat een V250 vanaf de Wgm retour naar Mas.

Wgm v. 1:06
Mas a. 1:36

Mas v. 2:16
Wgm a. 2:50
 

07-09-2013 00:10:48
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Dat keert op Mas zeker op spoor 813b/c?

Zo te zien wil NS ze wel rijvaardig houden, zelfs als zou AnsaldoBreda ze weer moeten terugnemen. Dan kan AB ze mogelijk nog smeren aan een andere partij...
 

07-09-2013 00:22:48
AgentX
AgentX
Nja, het zijn "instandhoudingsritten". Zodra ze bij wijze van spreken vastroesten aan de rails, daar op de Wgm, kun je ze niet eens meer slepen.

Ik neem aan dat ze keren op het middenspoor, wat doodloopt tegen het perron aan, aan de zuidkant van Mas (nummertje ken ik niet). Maar goed, het is toch 's nachts, dan rijdt er toch niks, dus praktisch gezien kun je overal keren.
Ik ga wel even kijken zo.

Overigens heeft NS nu wel daadwerkelijk definitief het koopcontract opgezegd. (Ik ben nog even aan het zoeken waar ik het heb gelezen...)

Laatst bewerkt door AgentX op 07-09-2013 00:27
 

07-09-2013 00:26:43
AgentX
AgentX
Overigens nog meer interessant nieuws:

Quote

De NS gaat vanaf volgende maand extra treinen inzetten op de Fyra-dienst tussen Amsterdam en Rotterdam vanwege de enorme drukte tijdens de ochtend- en avondspits. Dat meldt Metro.

Fyra-reizigers moeten tot hun ongenoegen nu vaak staan in de snelle trein, waar ze een toeslag van 2,30 euro voor hebben betaald. Om dit probleem op te lossen, zet de NS vanaf 6 oktober op werkdagen in de ochtend- en avondspits naast de huidige halfuursdienst twee extra treinen in.

Oorzaak van de drukte zijn waarschijnlijk overstappende forensen van en naar België. De NS wacht nog op goedkeuring van het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov).

Bron: Parool (http://www.parool.nl/parool/nl/224/BINNENLAND/article/detail/3504926/2013/09/06/Extra-Fyra-treinen-tegen-drukte-Amsterdam-Rotterdam.dhtml)



Als Locov het best vindt, zou dat wel eens kunnen betekenen dat de serie 1000/1100 weer in gebruik wordt genomen.
 

07-09-2013 00:37:09
Frontier
Frontier
Roesten deden ze toch ook al toen ze nog actief gebruikt werden? %08% Verder ben ik benieuwd of ze op eigen kracht gaan rijden of dat ze gesleept gaan worden, iemand die dat weet?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

07-09-2013 00:42:01
dlm4yjp
dlm4yjp
Eigen kracht, volgens twitter.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

07-09-2013 01:45:24
AlexNL
AlexNL
Inderdaad op eigen kracht, maximaal 100 km/h. Niet verder dan Maarssen zodat een V250 niet het hele baanvak A'dam - Utrecht blokkeert, mocht de trein door een of andere storing tot stilstand komen.  

07-09-2013 05:23:37
nohab
nohab
Quote
SleutelMan (za 07 sep 2013 00:10:48 https://www.somda.nl/forum/3884/p465817/): Dat keert op Mas zeker op spoor 813b/c?

Zo te zien wil NS ze wel rijvaardig houden, zelfs als zou AnsaldoBreda ze weer moeten terugnemen. Dan kan AB ze mogelijk nog smeren aan een andere partij...
Ik weet wel zo goed als zeker dat dat in opdracht van Ansaldo gebeurt en niet in opdracht van NS. Het zal vast en zeker alleen om de niet-afgenomen stellen gaan.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

07-09-2013 05:25:20
dennistd
dennistd
Of het zijn wel de NS-stellen: stel dat de rechter in het nadeel van NS beslist, dan zitten ze met vastgeroeste stellen die nog slechter verkoopbaar zijn dan een Fyra in 'goede' staat.  

07-09-2013 05:28:08
nohab
nohab
Vast niet, het zou je positie in de rechtszaak verzwakken.
EDit: blijkt vannacht de 4811 te zijn geweest dus toch eentje van NS. Opvallend.

Laatst bewerkt door nohab op 07-09-2013 05:57


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

07-09-2013 07:18:07
dlm4yjp
dlm4yjp
Niet opvallend maar slimme tactiek, zoals dennistd ook al zegt.
AB heeft zo een zwakkere positie in de rechtzaak, ze kunnen de NS op deze manier niet aanklagen voor nalatigheid in onderhoud.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 07-09-2013 07:18


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

07-09-2013 10:15:25
mich
mich
Ik vind het ook apart dat ze met maar 1 stel rijden voor de conditie. Als je met 1 stel rijdt is dat meer een testrit, of komen de andere stellen binnenkort nog?  

07-09-2013 10:16:05
phantom
phantom
Ik vind het nog helemaal zo dom niet van NS,dat men die ritten rijd.
Zoals al aangehaald als je ondanks dat je niks met treinstellen wil gaan doen,je het wel is even laat rijden,dan laat je zien dat je probeert het spul voor zover mogelijk in goede conditie te houden zelfs als je er vanaf wil.
En dat zal dan idd een kreet van AB in die kiem smoren als ze willen roepen over nalatigheid of laks met andermans eigendom omgaan
Vraag me dan wel af of men ook met de stellen gaat rijden die ze niet hebben afgenomen.
Als dat wel kan(qua regelgeving/wet)en men doet dat niet met die stellen, dan trek je een scheve lijn die AB dan miss wel weer kan ombuigen tot een stok om mee te meppen.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

07-09-2013 10:52:30
MasterE
MasterE
Quote
mich (za 07 sep 2013 10:15:25 https://www.somda.nl/forum/3884/p465843/): Ik vind het ook apart dat ze met maar 1 stel rijden voor de conditie. Als je met 1 stel rijdt is dat meer een testrit, of komen de andere stellen binnenkort nog?


Elke week een stel.


Mcn Asd
 

07-09-2013 11:50:56
robert55
robert55
Logische stap nu NS door het opzeggen van het contract heeft aangegeven de stellen te willen terugleveren aan AB.

Zou wel boeiend zijn als AB nu besluit dat de niet geleverde stellen ook wat conditietraining nodig hebben. Maar misschien past dat niet in hun strategie van niet veel doen en afwachten.
 

07-09-2013 20:55:31
aarclay
aarclay
Aan de hand van dit topic ben ik even een lijstje aan het maken met welke stellen nou overgenomen zijn:

Ik ben nu tot deze lijst gekomen:
4801, 4804, 4805, 4806, 4807, 4808, 4809, 4811 en 4812

Klopt dat? De 4803 is een plukstel geworden, en welke staat nu met batterij-brandschade aan de kant? Die schijnt ook van de NS te zijn?

Laatst bewerkt door aarclay op 07-09-2013 21:17


Choo choo.....
 

08-09-2013 10:05:58
phantom
phantom
Is er nou al een plukstel ?
Is dat niet wat te vlot voor zoiets,zeker als er evt gewoon onderdelen voor te krijgen zijn.
Dat je er geen geld insteekt als de kans bestaat dat je er vanaf komt,lijkt me duidelijk,dus das afwachten wat de toekomst gaat brengen.
(maar dat maakt het toch geen plukstel ? )


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

08-09-2013 11:41:27
gertjan
gertjan
Quote
aarclay (za 07 sep 2013 20:55:31 https://www.somda.nl/forum/3884/p465911/): en welke staat nu met batterij-brandschade aan de kant? Die schijnt ook van de NS te zijn?
Dat is de 4801.

Quote
phantom (za 07 sep 2013 20:55:31 https://www.somda.nl/forum/3884/p465911/): Is er nou al een plukstel ?

Waren er volgens mij al 3 waar ze onderdelen van gingen lenen als er iets kapot was. Iig van de 4803.


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

08-09-2013 12:55:08
phantom
phantom
Rest nog een vraag die me te binnen schiet.
Stel dat AB alle stellen terug neemt/moet nemen.
Zijn die plukstellen dan nog wel te slepen ?
Of heeft men ook kritieke dingen eruit gehaald,die dat verhinderen ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

08-09-2013 14:48:50
dlm4yjp
dlm4yjp
Zolang het wielen heeft is het te vervoeren, remleidingen zijn geen noodzaak, je kan ook namelijk slangen door de trein heen leggen met een sleep remwagens er voor en achter.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

08-09-2013 15:04:58
mich
mich
Opzich wel, maar er mogen geen dingen los zitten, of los komen te zitten tijdens transport en de draaistellen en het stoot en trekwerk moet in goede staat zijn. Na plukken of lange stilstand moet je hem dus goed nakijken voor transport.  

08-09-2013 18:23:56
john2
john2
Dus welke vervoerder het is moet om het even welke trein dit is, voor transport nakijken. Of het nu een sleep is of niet. Want ik neem aan dat de betreffende vervoerder verwantwoordelijk is voor het te vervoeren materieel tijdens transport. Als er tijdens het vervoer iets gebeurt zal men de vervoerder wel aansprakelijk kunnen stellen.  

08-09-2013 20:47:12
thom
thom
Geheel correct.  

10-09-2013 12:00:45
aarclay
aarclay
En de rechtszaken zijn nog niet voorbij, er staan er weer een aantal op de agenda.

Vandaag AB tegen de NS vanwege de technische rapporten waar ze inzicht in willen hebben. En AB heeft als 'cadeautje' een gloednieuwe Fyra klaarstaan die volgens hun voldoet aan de eisen.

http://nos.nl/artikel/549495-volgende-ronde-in-fyragevecht.html
Tot zover de berichtgeving....


Choo choo.....
 

11-09-2013 16:47:10
dvdhoven
dvdhoven
Alleen NS geeft aan niet te zitten wachten op een opgepoetste V250 http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/ns_heeft_geen_behoefte_aan_verbeterde_fyra-145595
De soap gaat nog wel even duren.

En als Ansaldo in de specs heeft gewijzigd, dan kun je het hele toelatingscircus over doen. Duurt wel even...

Laatst bewerkt door dvdhoven op 11-09-2013 16:48


Dick van den Hoven
 

11-09-2013 18:11:20
sjoerd
sjoerd
AB geeft met deze verbeterde versie impliciet toe dat er heel wat te verbeteren viel. Nu is dat met elk nieuw materieel zo, maar of het in dit stadium handig is om dit te ventileren vraag ik me af.  

16-09-2013 06:54:36
dvdhoven
dvdhoven
Volgende aflevering in de soap: De Fyra's moeten van de Meer af: http://www.nu.nl/binnenland/3576247/ns-wil-fyras-weghebben.html


Dick van den Hoven
 

16-09-2013 06:58:03
b2py
b2py
Dijksgracht?  

16-09-2013 07:10:18
broek53
broek53
Geen plaats, en uiteraard wil NS ze niet op een andere plek in de weg hebben staan.
Sommering duidt erop dat ze, zoals we hier eeerder opperden, op sporen staaan die qua capaciteit aan NS ziijn toegedeeld.
 

16-09-2013 08:30:10
aarclay
aarclay
De media heeft het direct over alle Fyra's, maar ik neem aan dat het tot nu toe om de zeven stuks gaat die nog eigendom zijn van AB. In augustus is het contract voor de levering al ontbonden.

De stellen die de NS heeft overgekocht, zijn inmiddels eigendom van de NS.

Voor deze stellen van de NS zou dan eerst een ontbinding van het koopcontract moeten plaatsvinden, voordat deze terug zouden kunnen gaan naar Italië. Lijkt me...

Heb ik gelijk?

Laatst bewerkt door aarclay op 16-09-2013 08:31


Choo choo.....
 

16-09-2013 14:56:47
mat64
mat64
Arnhem goederen en Zwolle Rangeer is ruimte zat om die dingen kwijt te kunnen....  

16-09-2013 15:09:16
aarclay
aarclay
Zijn die beveiligd? Verder wil de NS gewoon van die treinstellen af. Verhuizen is wat er zojuist is gezegd geen oplossing, en anders is het bekend wat er met materieel gebeurt op locaties die onbeveiligd zijn.

Hoewel, de wagenloods van Amf, zeer goed beveiligd
Maar tja, daar staan nu een hoop LINT treinstellen, en met 5 Fyra's is de boel al weer gevuld.

Daarom.... enkeltje Italië en toedeloe.

Dit zal dan naar mijn idee de 4816 zijn, of de tweede 4882.

Laatst bewerkt door aarclay op 16-09-2013 15:49


Choo choo.....
 

16-09-2013 15:55:20
broek53
broek53
Als het puur zou gaan om de Watergraafgraafsmeer leeg te krijgen, is NS in staat om veel te regelen etcetera. Essentie is dat het geen materieel van NS is, en deels materieel dat NS teruggeeft.
Niemand gaat in dit stadium aan materieel dat van Ansaldo is, lopen sjorren.
En NS gaat al helemaal geen capaciteit bij Prorail vragen op andere terreinen om daar materieel van een ander neer te mogen zetten. Lijkt mij nogal logisch allemaal.
 

16-09-2013 16:18:20
javanree
javanree
Quote
aarclay (ma 16 sep 2013 15:09:16 https://www.somda.nl/forum/3884/p467124/): Hoewel, de wagenloods van Amf, zeer goed beveiligd
Maar tja, daar staan nu een hoop LINT treinstellen, en met 5 Fyra's is de boel al weer gevuld.


Het spoor richting de wagenloods te Amf kan maximaal 6 bakken 26.4m aan, dus dan zou je die troep ook nog eens moeten splitsen... veel te veel gedoe.
 

16-09-2013 17:08:39
vrijgezel
vrijgezel
Vandaag kwam AB met het volgende persbericht:

http://www.nu.nl/binnenland/3576851/ansaldobreda-vindt-fyra-veilig-en-onbeperkt-inzetbaar.html
 

16-09-2013 17:19:54
idolaat
idolaat
Valt me op dat er met geen woord gerept wordt over de 'verbeterde' v250...  

16-09-2013 17:59:14
Rolffiej19
Rolffiej19
En als je even goed leest zie je dat daar wel degelijk over gesproken wordt


MCN ASD
 

16-09-2013 18:06:51
Bert13
Bert13
Is de aanpassing op de verbeterde V250 dat er een sneeuwschuiver voorop is gemonteerd? En ik maar denken dat professionals hiermee bezig waren...


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

16-09-2013 18:50:27
bnv
bnv
Quote
aarclay (ma 16 sep 2013 08:30:10 https://www.somda.nl/forum/3884/p467074/): De media heeft het direct over alle Fyra's, maar ik neem aan dat het tot nu toe om de zeven stuks gaat die nog eigendom zijn van AB. In augustus is het contract voor de levering al ontbonden.

De stellen die de NS heeft overgekocht, zijn inmiddels eigendom van de NS.

Voor deze stellen van de NS zou dan eerst een ontbinding van het koopcontract moeten plaatsvinden, voordat deze terug zouden kunnen gaan naar Italië. Lijkt me...

Heb ik gelijk?


Nu treedt er even verwarring op. Het koopcontract is ontbonden, aldus persberichten. Wat betekent dat? Twee principiële mogelijkheden:
- ontbinding van het koopcontract van die stellen die nog niet zijn afgenomen en betaald, onafhankelijk of die nu wel of niet op de Wgm staan of in Italië.
- ontbinding van het gehele koopcontract. Dat zal nog een hele dobber worden gezien de eerste 9 stellen die al zijn afgenomen en betaald.

In het laatste geval zal men volgens mij AB niet zonder meer kunnen verplichten de stellen terug te nemen. Zou nog kunnen via bijvoorbeeld een voorlopige voorziening, vooruitlopende op een (weer, wellicht de zoveelste) nieuwe procedure.
 

16-09-2013 20:15:55
MasterE
MasterE
Als je iets koopt in een winkel en het werkt niet naar behoren kan je het toch ook terug brengen.


Mcn Asd
 

16-09-2013 20:24:59
ZJ37
ZJ37
Euh, als je de kassabon en de originele verpakking nog hebt wel ja. Weet niet hoe dat in dit geval zit.  

16-09-2013 20:41:02
idolaat
idolaat
Quote
Rolffiej19 (ma 16 sep 2013 17:59:14 https://www.somda.nl/forum/3884/p467155/): En als je even goed leest zie je dat daar wel degelijk over gesproken wordt


Ah, ze hebben het bericht later nog aangevuld.
 

16-09-2013 21:11:44
robert55
robert55
Quote
bnv (ma 16 sep 2013 18:50:27 https://www.somda.nl/forum/3884/p467164/):
Nu treedt er even verwarring op. Het koopcontract is ontbonden, aldus persberichten. Wat betekent dat? Twee principiële mogelijkheden:
- ontbinding van het koopcontract van die stellen die nog niet zijn afgenomen en betaald, onafhankelijk of die nu wel of niet op de Wgm staan of in Italië.
- ontbinding van het gehele koopcontract. Dat zal nog een hele dobber worden gezien de eerste 9 stellen die al zijn afgenomen en betaald.



Er zijn maar twee koopcontracten, nl. van NS met AB en van NMBS met AB. NS wil ontbinding van eerstgenoemde, ontbinding zou tot gevolg hebben dat alle betalingen [door NS] en leveringen [door AB] worden teruggedraaid. Heeft denk ik niet veel zin om te speculeren over een eventueel plan B, waarbij elk z'n eigen schade draagt.
Wat er nu gebeurt, hoort bij het spel: NS voert de druk op en sommeert de sporen op de Wgm vrij te maken; AB moet zijn eigen stalling regelen betalen.

Overigens: wat er op nu.nl staat over een 'hangar'(het zijn tenslotte 'treintoestellen':) is niet waar. Het grootste deel staat buiten en de vrijgekomen ruimte in de loods wordt volgens een bekende auteur gebruikt om de BNL rijtuigen weer op de Meer te onderhouden.
 

17-09-2013 09:10:47
john2
john2
Quote
MasterE (ma 16 sep 2013 20:15:55 https://www.somda.nl/forum/3884/p467169/): Als je iets koopt in een winkel en het werkt niet naar behoren kan je het toch ook terug brengen.

Dat terug brengen is dan in binnen de termijn die op de kassabon staat. Ik weet niet welke termijn op de kassabon van Ansaldo Breda staat voor eventueel terug brengen. Als daar tenminste zo'n termijn op staat. Wat me sterk lijkt als dit zo is.
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl