Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
20-07-2013 17:23:03
gummbahla
gummbahla
Quote
phantom (za 20 jul 2013 15:05:17 https://www.somda.nl/forum/3884/p459715/): Nog een "nieuwtje" aangaande het bedrijf AB en het geld aspect wat er omgaat in het project dat V250 heet.
http://www.nu.nl/economie/3529534/fyra-bouwer-betaalt-miljoenen-garanties.html
Persoonlijk vind ik deze actie van AB vaag,als je toch overtuigd bent en dingen eist dan stort je toch geen geld terug aan NMBS(en NS?) ?


Het geld gaat dan ook naar de banken, die op hun beurt geld overmaken naar de NMBS. AB heeft in dit geval weinig keuze, omdat de banken geen partij zijn in het conflict.
 

20-07-2013 17:47:51
charta
charta
Dan is de keus dus snel gemaakt.  

20-07-2013 17:54:08
cuneo56
cuneo56
Quote
Hansyii (za 20 jul 2013 15:36:32 \

Bij de overgang van het GSM-net NL-B heeft alleen Alstom bewezen, de overgang aan te kunnen.

En de ETCS installatie van de Alstom/Thalys stellen is geleverd door....

Ansaldo STS %02%
 

20-07-2013 20:11:04
AlbertP
AlbertP
Inderdaad, de Ansalso STS installaties doen het beter dan de AnsaldoBreda treinstellen, en dat was al vaker langsgekomen op dit forum.  


20-07-2013 20:16:46
nohab
nohab
Quote
phantom (za 20 jul 2013 15:05:17 https://www.somda.nl/forum/3884/p459715/): Nog een "nieuwtje" aangaande het bedrijf AB en het geld aspect wat er omgaat in het project dat V250 heet.
http://www.nu.nl/economie/3529534/fyra-bouwer-betaalt-miljoenen-garanties.html
Persoonlijk vind ik deze actie van AB vaag, als je toch overtuigd bent en dingen eist dan stort je toch geen geld terug aan NMBS(en NS?)?
Banken zetten zo'n bankgarantie wel zodanig in elkaar dat ze in zo'n geval (vrijwel) zeker zijn dat ze dat geld kunnen vorderen, dus hoogstwaarschijnlijk heeft AB niet of nauwelijks een andere keus.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

20-07-2013 21:27:57
Hansyii
Hansyii
Quote
cuneo56 (za 20 jul 2013 17:54:08 https://www.somda.nl/forum/3884/p459736/):
Quote
Hansyii (za 20 jul 2013 15:36:32 \

Bij de overgang van het GSM-net NL-B heeft alleen Alstom bewezen, de overgang aan te kunnen.

En de ETCS installatie van de Alstom/Thalys stellen is geleverd door....

Ansaldo STS %02%


Bron?

Overigens is in België ERTMS aangelegd door Atlas (Alstom, Siemens), en in NL door Altrac (Thales, Siemens).
Als het waar is, wat je stelt, is wellicht Alstom in staat de software zodanig aan te passen, dat het werkt?

Laatst bewerkt door Hansyii op 20-07-2013 21:34
 

21-07-2013 11:48:18
dlm4yjp
dlm4yjp
Hier is de bron te vinden: http://nl.lmgtfy.com/?q=ERTMS+ALSTOM


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

21-07-2013 12:32:26
BGM104
BGM104
En na wat zoeken kom je dan hier http://www.infratrans.ro/prezentari/2011/29_sept/ansaldo_sts_ERTMS.ppt zie sheet 19 van de powerpoint

Laatst bewerkt door BGM104 op 21-07-2013 12:34
 

21-07-2013 16:41:30
AlexNL
AlexNL
Quote
phantom (za 20 jul 2013 15:05:17 https://www.somda.nl/forum/3884/p459715/): Nog een "nieuwtje" aangaande het bedrijf AB en het geld aspect wat er omgaat in het project dat V250 heet.
http://www.nu.nl/economie/3529534/fyra-bouwer-betaalt-miljoenen-garanties.html
Persoonlijk vind ik deze actie van AB vaag,als je toch overtuigd bent en dingen eist dan stort je toch geen geld terug aan NMBS(en NS?) ?


Waarschijnlijk zal AnsaldoBreda wel moeten vanwege contractuele verplichtingen.
 

21-07-2013 23:23:15
robert55
robert55
AnsaldoBreda heeft kennelijk bankgarantie afgegeven. Dat betekent dat de kopende partij (NMBS) die stelt dat het contract door AB niet wordt nagekomen zijn geld [althans tot dat bedrag] niet hieft terug te halen bij AB maar bij een bank (in dit geval ING). AB heeft nog geprobeerd dat via een Italiaanse rechtbank te blokkeren, maar de (kennelijk bevoegde] rechter in Utrecht heeft beslist dat ING moest uit betalen. En die zijn vervolgens het geld bij AB gaan halen. Banken niet betalen is meestal onverstandig.  

22-07-2013 00:41:11
emdfan
emdfan
Bijna goed, installatie is geleverd door Ansaldo Signaling/CSSE een Franse dochter van Ansaldo.

emdfan / mcn Thalys
 

22-07-2013 00:49:03
AlexNL
AlexNL
Een rechter in Milaan had ING opgedragen voorlopig niet te betalen, maar nadat de rechter in Utrecht besloot dat NMBS recht had op dat geld zei de rechter in Milaan dat NMBS in haar recht stond.

De contracten zijn opgesteld naar Nederlands recht, een Italiaanse rechter kan er dus ook weinig over zeggen. (Zie http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBMNE:2013:2640, en dan "Governing law")

Laatst bewerkt door AlexNL op 22-07-2013 00:50
 

25-07-2013 16:43:40
279
279
op de Wgm zijn onlangs gearriveerd 2x BR 186.
186.149 - grijs met sporen van Captrain stickers
186.239 - grijs met CRS opschriften.
 

25-07-2013 16:49:25
broek53
broek53
Locs die door HSA/NSH/NS alvast "gekaapt" zijn van de leasemarkt voor de toekomstige uitbreidingen.  

25-07-2013 17:51:10
daniel81
daniel81
Als er zo'n dringende behoefte is aan 186's, is er nog wel een andere voor de hand liggende oplossing: de transitcargo's zoals de Volvotrein weer laten trekken door Reeks 77. NMBS heeft door de crisis heel wat exemplaren werkloos aan de kant staan.  

25-07-2013 19:12:11
phantom
phantom
Rest de vraag nog wat het verschil in kosten aan brandstof is.
(want als die nadelig uitpakt voor reeks 77,dan levert het NMBS nog niks op,behalve een gepeperde diesel rekening)
En ik denk ook niet dat elke 77er zomaar in NL mag rondcrossen ivm beveiligingen enzo


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

25-07-2013 19:25:56
timtrein
timtrein
20 stuks. Doorgaand met diesel rijden lijkt me echter niet echt een ideale oplossing in dit verband.  

25-07-2013 19:27:46
bart84
Moderator
bart84
De 7771 tm 7790 en 7866 tm 7869 mogen in NL rijden. Wel minimaal in duo's.


Mvg. Bart
 

25-07-2013 19:43:47
dvdhoven
dvdhoven
En bedenk dat wel dat zware treinen door 3 stuks 77/7800 gereden moeten worden. De laatste tijd dat de Buna trein door diesel werd gereden was dat met 3 locs, een ATB loze in het midden.


Dick van den Hoven
 

26-07-2013 09:20:04
daniel81
daniel81
Tuurlijk zal het meer aan brandstof kosten, maar dan nog is het een relatief eenvoudige oplossing om snel meer 186's beschikbaar te hebben.
M.i. duidt het er eens te meer op dat zowel NS als NMBS niet hun uiterste best doen om zo snel mogelijk met goede alternatieven te komen.
 

26-07-2013 10:14:21
broek53
broek53
Ergens gaat deze discussie niet goed. Wie zegt er dat er een gebrek is aan 186-ers? Anders gezegd: waar zou je die op dit moment voor kunnen gebruiken?  

26-07-2013 10:23:31
daniel81
daniel81
In elk geval voor een uursdienst op de 1200. Of zit de beperking 'm meer in de cargopaden of de rijtuigen?  

26-07-2013 10:31:01
Klaasje
Klaasje
Dat ding rijdt dwars door de cargopaden heen. Dus het lijkt mij raar als dat niet de voornaamste reden is.  

27-07-2013 23:43:00
charta
charta
Quote
dvdhoven (do 25 jul 2013 19:43:47 https://www.somda.nl/forum/3884/p460384/): En bedenk dat wel dat zware treinen door 3 stuks 77/7800 gereden moeten worden. De laatste tijd dat de Buna trein door diesel werd gereden was dat met 3 locs, een ATB loze in het midden.


Een zware trein - wat is "zwaar" - hoeft niet per se door meer dan 1 loc getrokken te worden. De trekkracht wordt bepaald door de combinatie treingewicht en snelheid. Dat betekent dat jouw zware trein misschien best door 1 loc getrokken kan worden als je geen eisen stelt aan de snelheid.
 

28-07-2013 11:00:33
timtrein
timtrein
Op de hoofdbaan gelden dus wel eisen voor snelheid, want je moet je pad min of meer kunnen rijden. Vandaar. Reeks 77 moet trouwens vanwege zicht sowieso met twee locs rijden (kleine huif voor). Maar dit heeft weinig met de HSL te maken...  

28-07-2013 11:47:01
dvdhoven
dvdhoven
Jawel, het heeft alles met de discussie te maken. Iets eerder wilden mensen 186's vrijspelen door een ruil van de 186's, die momenteel cargo's rijden tegen diesels uit de reeks 77/7800. En daarop heb ik aangegeven, dat je moet bedenken dat je bij bepaalde treinen zoals de Buna, 3 diesels nodig hebt tegen 1 186 nu.


Dick van den Hoven
 

28-07-2013 12:47:46
phantom
phantom
Aangezien dit denk ik wel is uitgelegd wat voor en nadelen zijn voor het gebruik van andere tractie voor bepaalde treinen en het nut of geen nut ervan,kunnen we miss wel terug keren naar eventueel nieuws van het dure en miss wel langdurige fiasco dat HSL en Fyra heet
Als er tenminste nieuws over naar buiten wordt gebracht,want het lijkt momenteel erg stil omtrent die V250 en hun eigenaar en NS hispeed %03%

Laatst bewerkt door spiketrain op 28-07-2013 15:46, reden: Bijnamen voor materieel zijn niet toegestaan!


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

28-07-2013 12:49:30
Klaasje
Klaasje
Het lijkt mij vrij logisch dat het stil is. Voor zover het geen vakantie is is er een onderhandelingsproces tussen I+M en NS gaande. Zolang daar nog geen duidelijkheid over is zal het nog wel even een groot mysterie blijven.  

28-07-2013 15:14:02
thom
thom
En een mysterie voor de buitenwereld, wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk een mysterie is, ze hangen alleen niks aan de grote klok nu...  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


28-07-2013 15:20:38
Frontier
Frontier
Nu? Ze hangen al jaren niks aan de grote klok... %03%%08%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

28-07-2013 17:01:19
charta
charta
Logisch, want wie daar wat aanhangt, staat de volgende dag op straat.  

01-08-2013 17:23:49
vrijgezel
vrijgezel
AnsaldoBreda gaat in hoger beroep: http://www.nu.nl/binnenland/3540528/bouwer-fyra-in-hoger-beroep.html  

01-08-2013 17:25:32
AgentX
AgentX
Wat is dat toch voor onzin? Er is toch al een onafhankelijk onderzoek geweest? Waarom wil AB dat dan nog een keer?  

01-08-2013 18:04:43
train85
train85
Ieder bedrijf mag in hoger beroep gaan tegen een uitspraak die is gedaan, dus ook AB mag het doen. Wij denken inderdaad zeer dat ze er niks uit kunnen halen.  

01-08-2013 18:29:55
AgentX
AgentX
Tuurlijk, dat snap ik. Sterker nog, IEDEREEN mag in hoger beroep gaan tegen een rechterlijke uitspraak. Ik snap echter niet waarom AB dat doet met de reden dat ze nog een onderzoek willen. Dat is er toch al geweest?  

01-08-2013 19:06:24
train85
train85
Ja dat onderzoek is er geweest, alleen houdt NS en NMBS dit binnen zijn eigen muren en AB wil dat graag inzien en hebben. Kregen ze bij de 1e rechtzaak niet. En ze willen een nieuw onderzoek gaan laten plegen hoe de treinen nu zijn. Zo vertellen de Telegraaf en Nu.nl

Laatst bewerkt door train85 op 01-08-2013 19:24
 

01-08-2013 19:28:53
AgentX
AgentX
Aha, zit het zo. Dat had ik nog niet begrepen. Dankjewel  

01-08-2013 23:48:35
robert55
robert55
Samenvatting op rechtspraak.nl [zoekterm fyra]van het vonnis in het kort geding waar AB u tegen in beroep gaat:
AnsaldoBreda vordert in kort geding dat de voorzieningenrechter onafhankelijke deskundigen benoemt om te na te gaan of de Fyra treinen gebreken vertonen en zo ja hoe die verholpen kunnen worden. Deze vordering wordt afgewezen omdat de grondslag daarvoor ontbreekt. De Overeenkomsten die tussen AnsaldoBreda en NMBS en NS FSC zijn aangegegaan bieden daarvoor geen grondslag en ook de aanvullende werking van de redelijkheid en billijkheid biedt in de gegeven omstandigheden deze grondslag niet. Het is aannemelijk dat de door NMBS ingeroepen ontbinding van de overeenkomst in de bodemprocedure stand zal houden en dat de bodemrechter zal oordelen dat NS FSC gerechtigd is om de nakoming van haar verplichtingen op te schorten. Dit omdat ten gevolge van het verbod van de Belgische Autoriteit, DVIS de treinen niet over het hogesnelheidstraject L4 mogen rijden. De andere vorderingen, waaronder de vordering tot afgifte van deskundigenrapporten die in opdracht van NMBS, NS en NS FSC zijn opgesteld, worden ook afgewezen, omdat zij onlosmakelijk zijn verbonden met de vordering tot benoeming van de deskundigen.
 

02-08-2013 08:47:46
phantom
phantom
Quote
robert55 (do 01 aug 2013 23:48:35 https://www.somda.nl/forum/3884/p461336/): onafhankelijke deskundigen benoemt om te na te gaan of de Fyra treinen gebreken vertonen en zo ja hoe die verholpen kunnen worden.


Bovenstaande das nog wel het fraaiste stukje tekst
Kan je dus eigenlik maar op 1 manier op terug reageren:
Beste Heren van AB.
Het is normaal dat er dingen van treinen af vallen,en het is ook normaal dat ze schudden en soms stilvallen.
Ga dan ook vooral door met het proberen te maken van treintjes,met wat geluk lukt het u in een jaar of 1500 wel om er 1 te maken die daadwerkelijk doet wat hij moet doen.%08%

Het lijkt me dat die treinen gebreken vertonen,gek is dat men dat bij AB blijkens dat stukje tekst nog niet echt heeft begrepen dat dat zo is


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

02-08-2013 09:04:19
Bert13
Bert13
Dat komt ook deels omdat de NS/NMBS zo stom zijn geweest om die rapporten voor zichzelf te houden. AnsaldoBreda heeft nog steeds alleen op wat foto's in de media kunnen zien wat er mis is, dat had allemaal veel officiëler aangepakt moeten worden... Nu gaan ze melken, dat is logisch.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

02-08-2013 09:47:20
MasterE
MasterE
Volgens mij zijn er toch ook technici van AB bij de Wgm geweest.
"Ze gingen het in enkele weken wel even oplossen"


Mcn Asd
 

02-08-2013 10:59:50
AlexNL
AlexNL
NS en NMBS hebben de rapporten voor zichzelf gehouden omdat er bedrijfsgevoelige informatie in zou staan, maar mij is niet duidelijk wat voor informatie dat dan zou moeten zijn. Financiële informatie, informatie over marktstrategieën en oveer wat concurrenten doen hoort bijvoorbeeld niet in een technisch rapport over een treinstel thuis.  

02-08-2013 11:08:56
Amazonous
Amazonous
NS classificeert heel veel informatie als bedrijfsgeheim/gevoelig. Verder kan ik AB ergens wel begrijpen met deze actie. Heb eerder het vermoeden dat het daadwerkelijke rapport allemaal net iets minder spannend is, of dat daarin fouten van NS boven tafel komen.  

02-08-2013 15:53:34
phantom
phantom
Quote
MasterE (vr 02 aug 2013 09:47:20 https://www.somda.nl/forum/3884/p461373/): Volgens mij zijn er toch ook technici van AB bij de Wgm geweest.
"Ze gingen het in enkele weken wel even oplossen"


Mede door idd de aanwezigheid van de "pro's" ,vind ik het een vreemd geval.
Een team van AB zou idd het wel "even" gaan regelen.
En ik mag aan nemen dat men ook de plicht had om hun leidingevende op de hoogte te houden van wat er niet goed is/was met de treinstellen.
Dus zou je ervanuit gaan dat men het rapport niet nodig heeft,omdat men de problemen via een andere weg al op een presenteer blaadje kreeg aangereikt.
Of men het idd zo heeft gedaan en of AB dat ook zo heeft willen lezen/zien is dan weer een geheel ander verhaal

Quote
AlexNL (vr 02 aug 2013 10:59:50 https://www.somda.nl/forum/3884/p461394/): NS en NMBS hebben de rapporten voor zichzelf gehouden omdat er bedrijfsgevoelige informatie in zou staan, maar mij is niet duidelijk wat voor informatie dat dan zou moeten zijn. Financiële informatie, informatie over marktstrategieën en oveer wat concurrenten doen hoort bijvoorbeeld niet in een technisch rapport over een treinstel thuis.


Zaken over zienswijzes en stratgieen vanuit NS over de "rest van de wereld" behoren idd niet huis in een rapport ove problemen met een bepaald treinstel.
Daar mag je weer een ander voetbalveld met bomen voor kappen om dat op papier te zetten en te presenteren aan de hogere heren van NS.
Dus op die grond kan ik me ook momenteel weinig voorstellen over wat er dan aan bedrijfsgevoelige info in zou kunnen staan,ofwel men kan de kluit belazeren om welke reden ook.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

02-08-2013 17:54:58
robert55
robert55
Quote
Bert13 (vr 02 aug 2013 09:04:19 https://www.somda.nl/forum/3884/p461368/): Dat komt ook deels omdat de NS/NMBS zo stom zijn geweest om die rapporten voor zichzelf te houden. AnsaldoBreda heeft nog steeds alleen op wat foto's in de media kunnen zien wat er mis is, dat had allemaal veel officiëler aangepakt moeten worden... Nu gaan ze melken, dat is logisch.


Daar is niks stoms aan. In dit soort zaken hoef je de tegenpartij niet te helpen in het vinden van informatie. Dit is geen strafzaak [waar het OM ook ontlastend materiaal dat de aangeklaagde vrijpleit) moet inbrengen, of publiekrecht [waarin eisen aan het optreden van een overheidsorgaan worden gesteld].

Het is ook niet zo dat AB alleen op mediaberichten moet afgaan. In de drie maanden hertselperiode hadden ze toegang tot de geleverde treinen. Of ze dat nu geweigerd wordt weet ik niet, maar ze hebben in ieder geval nog steeds toegang tot de treinen die volledig hun eigendom zijn.
En als ze van ProRail of ILT niet met die dingen mogen rijden terwijl ze dat nodig denken te hebben, moeten ze die partijen voor de rechter slepen. Maar dat past niet in hun hele op ontkenning van problemen gerichte strategie.

Het interessantste aan het vonnis is overigens dat de KG rechter dit zegt:
Het is aannemelijk dat de door NMBS ingeroepen ontbinding van de overeenkomst in de bodemprocedure stand zal houden en dat de bodemrechter zal oordelen dat NS FSC gerechtigd is om de nakoming van haar verplichtingen op te schorten
 

02-08-2013 21:51:22
admin
Moderator
admin
De discussie over de huif is afgesplitst: https://www.somda.nl/forum/13780/Huif+locatie/


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

05-08-2013 13:50:52
john2
john2
Als NS en de NMBS de resterende Fyra niet meer hoef aftenemen van Ansaldo Breda. Kan Ansaldo Breda dan de reeds geleverde Fyra treinen terug eisen? Want ansaldo Breda heeft ook al miljoenen euro's aan bankgarantie terug moeten betalen.

Laatst bewerkt door john2 op 05-08-2013 13:51, reden: type fout hersteld.
 

05-08-2013 14:01:54
lw-o
lw-o
als ze de complete deal ongedaan maken wel (dus ook het bedrag van de geleverde treinen terugstorten)  

05-08-2013 14:08:20
daniel81
daniel81
Er is een verschil tussen de NS en de NMBS.
De NMBS had nog geen enkel treinstel afgenomen en zij hebben het contract opgezegd. De stellen die voor NMBS in aanbouw waren danwel t.b.v. NMBS proefreden zijn dus nog eigendom van Ansaldo.
NS heeft al wel een aantal treinstellen afgenomen, bovendien heeft NSFC het contract NIET opgezegd. Wel heeft NS hispeed gezegd er niet meer mee te willen rijden. Hoe dit gaat aflopen weet nog niemand.
 

05-08-2013 17:33:30
phantom
phantom
Miss is het een teken aan de wand als iemand in het OD topic van vandaag meld dat er 1 of meerdere stellen zijn ontdaan van de Fyra tekst op de trein ?
Ben dan zelf geneigd om te denken dat de stellen retour afzender gaan


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

05-08-2013 21:51:53
thom
thom
Ja, en als een stel 10 cm naar het zuiden rolt dan is ie zeker al onderweg naar Italië.. %08%

Het zal niks meer en minder te maken hebben met het commerciële aspect en de reputatie die het product Fyra inmiddels heeft.
 

06-08-2013 08:40:54
sik214
sik214
Quote
phantom (ma 05 aug 2013 17:33:30 https://www.somda.nl/forum/3884/p461849/): Miss is het een teken aan de wand als iemand in het OD topic van vandaag meld dat er 1 of meerdere stellen zijn ontdaan van de Fyra tekst op de trein ?
Ben dan zelf geneigd om te denken dat de stellen retour afzender gaan
Wat denk je dat een overbrenging naar Italië kost? Wie gaat dat betalen...?
De ILT heeft de toelating ingetrokken, geldt dat alleen als zelfstandig rijdend stel, of ook al gesleept stel eigenlijk?

Laatst bewerkt door sik214 op 06-08-2013 08:43
 

06-08-2013 09:28:22
phantom
phantom
Als de stellen idd terug ri AB zouden gaan,dan ben ik geniegd om te zeggen dat AB daar de rekening voor krijgt.
Het zou raar zijn als de stellen idd permanent geweigerd worden omdat ze onveilig/onbetrouwbaar zijn,dat de besteller van de stellen dan mag opdraaien voor het vervoer.
(maar dat is wat mij logisch lijkt)
Je vraag over toelating en hoe dat gaat als iets verplaatst moet worden zonder die toelating is idd een goeie.
Persoonlijk zou ik zeggen dat het gesleept wel zou mogen.
Hoe is dat anders gegaan met als die SLT stellen die gesleept in een trein de grens over zijn gekomen bij Vl en dus in principe niet zijn afgenomen/ goedgekeurd door NS ?
Of is dat een ander verhaal omdat er wel(?) een type goedkeuring al was ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

06-08-2013 10:39:07
broek53
broek53
Ik denk niet dat Ansaldo van plan is de stellen ook maar een meter richting Italie te vrrplaatsen voordat de zaak volledig is uitgevochten. Met de reeds overgenomen stellen kan dat ook niet eens, die zijn niet van AB (ze kijken we uit).  


06-08-2013 10:50:54
john2
john2
Denkelijk weet Ansaldo ook wel waar de schoen wringt. Maar dat ze zakelijk op een voor hun gunstige manier eruit willen springen.  

06-08-2013 19:04:44
phantom
phantom
Quote
broek53 (di 06 aug 2013 10:39:07 https://www.somda.nl/forum/3884/p461916/): Ik denk niet dat Ansaldo van plan is de stellen ook maar een meter richting Italie te vrrplaatsen voordat de zaak volledig is uitgevochten. Met de reeds overgenomen stellen kan dat ook niet eens, die zijn niet van AB (ze kijken we uit).

Kortom we blijven hier dus altijd met een stel treinstellen zitten,die NS niet gaat gebruiken en waar geen andere bron van inkomsten voor gevonden zal worden.
(als je de sloper niet mee rekent,maar ja das nu volgens mij niet echt een optie te noemen)
Maar rijst ook de volgende vraag:
Als de stellen die NS heeft afgenomen hier niet worden ingezet vanwege wat ook.
Wat moet je er dan mee ?
Verkoop zal de rekening niet dekken,als er al iemand maf genoeg is om ze te kopen.
Dus wat moet dat dan worden ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

06-08-2013 21:03:53
broek53
broek53
NS is er natuurlijk op uit om de koop ongedaan te maken. Wat er gaat gebeuren met de stellen is sowieso niet te voorspellen. Het wordt in zoverre wel snel spannend, aangezien ze schaarse opstelruimte in het Amsterdamse innemen. Qua capaciteitstoedeling overigens een duivels dilemma voor Prorail, aangezien NS dit materieel natuurlijk nooit meer in zijn capaciteitsaanvraag voor 2014 zal opnemen.  

06-08-2013 23:34:54
guuglurg
guuglurg
Vraag ik mij nog af waarom, als NS de stellen niet meer wil hebben, NSFS geen besluit heeft genomen over de al aanwezige stellen. In feite heeft NSFS nog niet gezegd dat ze graag hun geld terug willen voor de 9 geleverde V250's.  

07-08-2013 10:43:25
john2
john2
Quote
broek53 (di 06 aug 2013 21:03:53 https://www.somda.nl/forum/3884/p461981/): NS is er natuurlijk op uit om de koop ongedaan te maken. Wat er gaat gebeuren met de stellen is sowieso niet te voorspellen. Het wordt in zoverre wel snel spannend, aangezien ze schaarse opstelruimte in het Amsterdamse innemen. Qua capaciteitstoedeling overigens een duivels dilemma voor Prorail, aangezien NS dit materieel natuurlijk nooit meer in zijn capaciteitsaanvraag voor 2014 zal opnemen.

Hadden ze in Nuth maar niet het emplacement opgedoekt. Dan hadden ze hier de Fyra stellen kunnen neer zetten. Met de hoop dat ze ook in de fik werden gestoken zoals de ICK stellen. Dan was NS er ook vanaf.
 

07-08-2013 10:46:57
broek53
broek53
Persoonlijk snap ik al die agressie en blinde haat niet zo, maar vooruit.  

07-08-2013 16:34:38
john2
john2
De agressie en blinde haat moet ik toch reduceren, want zo was mijn reactie niet bedoeld. Ben zelf ook niet zo voor agressie en blinde haat. Met excuus naar Broek53 als dit zo over gekomen is. Was meer een blinde reactie.  

07-08-2013 17:41:18
bnv
bnv
over schaarse opstelruimte gesproken: het aantal bakken Plan V dat op sloop staat te wachten is, in zijn totaliteit gesproken, zeker het dubbele van het aantal Fyra bakken.  

08-08-2013 09:40:06
nohab
nohab
Quote
phantom (ma 05 aug 2013 17:33:30 https://www.somda.nl/forum/3884/p461849/): Miss is het een teken aan de wand als iemand in het OD topic van vandaag meldT dat er 1 of meerdere stellen zijn ontdaan van de Fyratekst op de trein ?
Ben dan zelf geneigd om te denken dat de stellen retour afzender gaan
Bij de 2 stellen die vanuit de trein in de volle lengte zichtbaar zijn is dit inderdaad gedaan, maar bij de daarachter staande stellen niet. Of het ook bij de stellen is gebeurd die vanaf de A10 zichtbaar zijn weet ik (nog) niet.

Laatst bewerkt door nohab op 08-08-2013 09:40


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

08-08-2013 11:34:33
broek53
broek53
Quote
bnv (wo 07 aug 2013 17:41:18 https://www.somda.nl/forum/3884/p462099/): over schaarse opstelruimte gesproken: het aantal bakken Plan V dat op sloop staat te wachten is, in zijn totaliteit gesproken, zeker het dubbele van het aantal Fyra bakken.
Zeker, maar die staan geen "actieve" opstelruimte in beslag te nemen. Daar gaat het bij de V250-stellen om.
 

08-08-2013 11:38:56
daniel81
daniel81
Quote
broek53 (di 06 aug 2013 21:03:53 https://www.somda.nl/forum/3884/p461981/): NS is er natuurlijk op uit om de koop ongedaan te maken.

Welke NS? NShispeed of NSFC?
 

08-08-2013 11:41:13
broek53
broek53
De koop ongedaan maken kan alleen NSFC. NSH beëindigt, helemaal formeel gesproken, alleen de lease van die stellen.  

08-08-2013 11:46:59
daniel81
daniel81
Maar het feit dat Ansaldo direct reageert op de uitlatingen van NSH duidt er al voldoende op dat het niet helemaal formeel verloopt.  

08-08-2013 11:52:08
broek53
broek53
Nu ja, formeel is het 100% zeker wel zo gelopen: NSFS nam de stellen over en leaste ze dezelfde dag aan NSH. Alleen weet Ansaldo ook wel dat als NS(H) meldt er niet mee te willen rijden, het maar heel kort duurt voordat NSFS begint te sputteren. Daar hoeft ook niemand verstoppertje over te spelen.  

08-08-2013 11:54:36
phantom
phantom
Dat hoeft natuurlijk niet direct.
Kan even zo goed zijn dat degene van AB die (r)eactie ondernam op uitspraken of dingen die gehoord zijn ergens,dit doet maar niet geheel weet hoe de regels/afspraken in dat contract zijn en wanneer je paniekerig moet gaan doen %08%
Al lijkt het me logisch dat als NSH de lease van de stellen opzegt,NSFC probeert te zorgen dat de stellen terug gaan ri afzender
Mocht dat niet lukken dan vraag ik me af wat men dan met die dingen moet gaan doen en wat voor gevolgen dat op de div vlakken zal hebben als ze ze niet kwijt raken aan de straat stenen
Kan me niet voorstellen dat het dan een rondje sloper wordt,of zou dat dan de enigste manier zijn om nog een fractie van het geld terug te zien komen ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

08-08-2013 12:01:02
broek53
broek53
Materieel laten slopen kost veel meer geld dan het opbrengt, dus dat is in dat opzicht geen alternatief.

Laatst bewerkt door broek53 op 08-08-2013 12:01
 

08-08-2013 12:27:37
daniel81
daniel81
Er heeft een uitgebreid proefbedrijf plaatsgevonden op bestaand spoor en dat ging volgens mij relatief goed. Voor 250 km/h schijnen die dingen niet geschikt te zijn, maar als je genoegen neemt met 140 - 160 km/h dan kunnen ze wellicht nog best meedraaien in de binnenlandse dienst. Uiteraard is het dan wel een dure kleine serie om te onderhouden, maar toch beter dan sloop lijkt me. (dat is dus de optie als NSH de stellen niet kan terugleveren)
Als Ansaldo ze terugkrijgt kunnen ze de stellen wellicht ook voor een zacht prijsje verkopen als 'gewoon' IC-materieel (misschien heeft Denemarken wel interesse %08%)
 

08-08-2013 18:41:22
AlexNL
AlexNL
Voor zover mij bekend deed de V250 het op de klassieke trajecten ongeveer even goed als op de HSL, dat is niet hoopgevend.

Maar zelfs als je, als NS zijnde, al zou overwegen om de treinen in de binnenlandse dienst in te zetten, dan blijf je zitten met een hoge slijtage, een tekort aan onderdelen, en een bouwwijze die per trein verschillend is. Dat is niet alleen een hele dure trein qua onderhoud, dat is ook heel onvoorspelbare.
 

08-08-2013 19:05:48
broek53
broek53
Er is in de hele lange, lange testperiode nooit een V250 op het klassieke net gestrand.  

08-08-2013 20:11:10
illyavaes
illyavaes
De onderhoudsargumenten voor een kleine serie (eigenlijk dus een reeks series van 1) gelden dan nog wel, en als NS al een serie van 9 SM90 wegdoet waar een mooi eigen terrein voor was (Zl-Emn) dan zie ik niet waarom deze stellen op rationele argumenten wel zouden kunnen worden gebruikt.
Daar moet dan iets als "imago" aan te pas komen, bijv. eindelijk snellere treinen op de Hanzelijn ofzo
 

08-08-2013 20:14:42
cuneo56
cuneo56
Quote
broek53 (do 08 aug 2013 19:05:48 https://www.somda.nl/forum/3884/p462256/): Er is in de hele lange, lange testperiode nooit een V250 op het klassieke net gestrand.

Oh, heb ik toch andere ervaring ( en foto's )
Maar was inderdaad een uitzondering.
 

08-08-2013 20:17:49
ZJ37
ZJ37
Als die stellen 'gewoon' niet geschikt zijn voor snelheden boven - ik noem maar wat - 160 km/u, dan is een inzet in de binnenlandse HSL-dienst toch een alternatief? Daar is in de toekomst nog zat materieel voor nodig.  

08-08-2013 20:30:20
cuneo56
cuneo56
Ik begrijp de kreet die ik wel eens gehoord heb dat de stellen remtechnisch niet geschikt zouden zijn voor hogere snelheden sowiso niet.
Het mooie van een met ETCS uitgerust baanvak is namelijk dat de remcurve die een trein krijgt aangepast wordt aan het remvermogen van de trein.
Dat de stellen mogelijk minder rempercentage halen dan sommigen zich wensen heeft voor je maximum snelheid geen gevolgen, wel zal er eerder geremd moeten worden.( en heel extreem dus al voor je je maximumsnelheid hebt bereikt)
En heeft NSR niet ook regels voor de inzet van ICM'en in de stoptrein dienst?
 

08-08-2013 20:33:12
daniel81
daniel81
Zijn er dan geen maximale waarden voor b.v. een noodstop?  

08-08-2013 21:00:57
dh3201
dh3201
NSFSC is er niet aan gebonden de stellen enkel en alleen aan NSH te leasen. Wellicht is er een andere (buitenlandse) partij die de stellen van NSFSC wil leasen.
Trenitalia misschien? %08%%08%


Shqiperise-lopers?
 

08-08-2013 21:29:24
bnv
bnv
Die stellen staan nu al een dik half jaar aan de kant. Als dat daar op de Wgm blijft staan totdat alle procedures zijn doorlopen, dat wil zeggen procedures die we niet echt kennen en al helemaal niet de uitkomst van een einduitspraak over deze zaak, kunnen we al zo enkele jaren verder zijn. Theoretisch althans.

Stilstand doet materieel geen goed. Krijg niet de indruk dat er conditieritten gehouden worden en dat het alleen maar staat stil te staan.
Wordt hier nog wat aan gedaan of heeft men geen belangstelling als het om instandhouding van de V250 gaat.
Het staat allemaal onbeschermd tegen weer en wind buiten. We weten wat de gevolgen kunnen zijn bij langdurige stilstand.
Bevordert een eventuele verdere inzet, waar dan ook, niet.
 

08-08-2013 22:21:32
train85
train85
Nieuwsitem over de perikelen van de HSL en nieuwe vervoerders: http://www.omroepwest.nl/nieuws/08-08-2013/haagse-trein-naar-brussel-een-stap-dichterbij  

08-08-2013 22:24:42
BGM104
BGM104
Quote
bnv (do 08 aug 2013 21:29:24 https://www.somda.nl/forum/3884/p462273/):
Stilstand doet materieel geen goed. Krijg niet de indruk dat er conditieritten gehouden worden en dat het alleen maar staat stil te staan.
Wordt hier nog wat aan gedaan of heeft men geen belangstelling als het om instandhouding van de V250 gaat.
Het staat allemaal onbeschermd tegen weer en wind buiten. We weten wat de gevolgen kunnen zijn bij langdurige stilstand.
Bevordert een eventuele verdere inzet, waar dan ook, niet.


Dat weet NS zelf ook. Bovendien is het nu laten verpieteren van het materieel niet handig als er nog allerlei procedures met AnsaldoBreda lopen over wie wat heeft nagelaten.

Er zijn conditieritten in voorbereiding, maar men heeft er eigenlijk helemaal geen trek in, want iedere V250 die buiten de Wgm komt kan de media halen, met de nodige sensatie en/of speculatie journalistiek. Daarmee is ook meteen helder waarom de naam Fyra van de stellen moet, daarnaast wil men conditieritten alleen in de nacht uitvoeren.
 

08-08-2013 23:57:16
AlexNL
AlexNL
Quote
cuneo56 (do 08 aug 2013 20:30:20 https://www.somda.nl/forum/3884/p462265/): Het mooie van een met ETCS uitgerust baanvak is namelijk dat de remcurve die een trein krijgt aangepast wordt aan het remvermogen van de trein.
Dat de stellen mogelijk minder rempercentage halen dan sommigen zich wensen heeft voor je maximum snelheid geen gevolgen, wel zal er eerder geremd moeten worden.( en heel extreem dus al voor je je maximumsnelheid hebt bereikt)



Het schijnt dat problemen met de remweg zich voordoen bij winterse omstandigheden, de remweg van een V250 wordt dan langer dan wat volgens de ontwerpspecificaties (waar de ETCS op is afgesteld) de bedoeling is. De door ETCS berekende remcurve klopt dan ook niet.

De machinist zou hiermee rekening moeten houden (bijvoorbeeld door de maximumsnelheid tijdens de rit te verlagen), maar daarmee leg je veel vertrouwen neer bij het inschattingsvermogen van de machinist.
 

09-08-2013 10:09:43
IC140
IC140
Quote
BGM104 (do 08 aug 2013 22:24:42 https://www.somda.nl/forum/3884/p462285/):
Er zijn conditieritten in voorbereiding, maar men heeft er eigenlijk helemaal geen trek in, want iedere V250 die buiten de Wgm komt kan de media halen, met de nodige sensatie en/of speculatie journalistiek. Daarmee is ook meteen helder waarom de naam Fyra van de stellen moet, daarnaast wil men conditieritten alleen in de nacht uitvoeren.


Gelukkig herkent niemand ze zonder de naam FYRA erop. Ze zouden gewoon een snor op de voorkant moeten schilderen.

Laatst bewerkt door IC140 op 09-08-2013 10:10
 

09-08-2013 14:31:27
dlm4yjp
dlm4yjp
Ja, of we krijgen BMW/Audi/Bugatti/Ferrari/etc. taferelen: Plastik kappen over de beplating heen om de vorm te verbergen en witte folie om te maskeren...
Maargoed, ik denk als ze het gewoon een keer zelfstandig in de media brengen dat ze onder de 160km/u veilig zijn en dat deze zonder reizigers gaan proefrijden, dat het niet zo heel zwaar "onder schot word gehouden" door de media


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

09-08-2013 19:50:10
Amazonous
Amazonous
Ik sta natuurlijk gemakkelijk aan wal, maar uiteindelijk heeft men zelf geroepen dat het hele spulletje onveilig was. Ik verwacht niet dat ze de V250's zomaar weer vol krijgen met enkel Fyra eraf en de mededeling dat het toch wel veilig is. Hooguit met een snor voorop  

10-08-2013 00:25:19
dh3201
dh3201
Gewoon geel/blauw schilderen. Denkt iedereen dat het een gewone NS intercity is. %08%


Shqiperise-lopers?
 

15-08-2013 11:00:38
aarclay
aarclay
http://nos.nl/artikel/540328-ns-liet-fyrabestelling-doorgaan.html - NS liet Fyra-bestelling doorgaan

De brief is een reactie op een schrijven van Ansaldo Breda waarin het bedrijf zegt dat niks afname van de treinen meer in de weg staat. Het Italiaanse bedrijf schrijft dat "systeemfouten" nog besproken kunnen worden in een ontmoeting later die maand, maar de Italianen willen niet garanderen dat de problemen ook worden verholpen.

Ik neem aan dat dit juridisch in AB's nadeel had kunnen werken. Ik ben dan wel toch stiekem benieuwd welke 'systeemfouten' het zijn?

Jammer dat de NS de treinen daarom gewoon nog afgenomen had.

Laatst bewerkt door aarclay op 15-08-2013 11:02


Choo choo.....
 

15-08-2013 11:08:06
broek53
broek53
Quote
cuneo56 (do 08 aug 2013 20:30:20 https://www.somda.nl/forum/3884/p462265/): Ik begrijp de kreet die ik wel eens gehoord heb dat de stellen remtechnisch niet geschikt zouden zijn voor hogere snelheden sowiso niet.
Het mooie van een met ETCS uitgerust baanvak is namelijk dat de remcurve die een trein krijgt aangepast wordt aan het remvermogen van de trein.
Dat de stellen mogelijk minder rempercentage halen dan sommigen zich wensen heeft voor je maximum snelheid geen gevolgen, wel zal er eerder geremd moeten worden.( en heel extreem dus al voor je je maximumsnelheid hebt bereikt)
En heeft NSR niet ook regels voor de inzet van ICM'en in de stoptrein dienst?
Late reactie: ja, die zijn (of waren) er, maar dat had niets met de remmen te maken. Dat ging over de weerstandgestuurde tractie-installaties van de oudste series, die te heet worden bij veelvuldig optrekken.
 

15-08-2013 11:49:57
daniel81
daniel81
Quote
aarclay (do 15 aug 2013 11:00:38 https://www.somda.nl/forum/3884/p463028/): http://nos.nl/artikel/540328-ns-liet-fyrabestelling-doorgaan.html - NS liet Fyra-bestelling doorgaan

Meest wonderlijke passage vind ik dat Ansaldo stelt dat NS er 'veel te hard' mee gereden heeft. Ik ben benieuwd hoe hard dat dan is. 250 zou sowieso geen problemen mogen geven. Of gaat het dan om de standaard 110%-testrit met remproef (dat zou hier dan 275 km/h geweest moeten zijn)
 

15-08-2013 11:53:01
broek53
broek53
Dat slaat op iets van een gebruiksvoorschrift dat je bij sneeuwval veel langzamer zou moeten gaan rijden. Daar refereert Ansaldo steeds aan - wat je daar verder ook van moge vinden natuurlijk.  

15-08-2013 11:57:07
daniel81
daniel81
Was dat 'gebruiksvoorschrift' dan ook een officieel document dat vooraf was meegeleverd? Of is het meer een kwestie van 'gezond verstand gebruiken' in dezelfde categorie als dat je met gezond verstand geen kat in je magnetron stopt (hoewel ze daar in Amerika anders over denken, maar laten we daar verder niet op ingaan )  

15-08-2013 12:01:07
dlm4yjp
dlm4yjp
Nou, dan is het geen Aldi trein maar een IKEA trein: "Draai om de zoveel tijd de schroeven aan, deze kunnen los gaan zitten"...

M.a.w. Je moet een trein bouwen die aankan waarvoor hij gemaakt is: hard rijden, óók in de sneeuw dus.
(Thalys en ICE kunnen het immers ook).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

15-08-2013 12:30:29
broek53
broek53
Ik heb helemaal geen idee hoe dat feitelijk zit, en de sterke indruk dat hoe dan ook de gebruiker niet wist dat er dit soort beperkingen aan zouden zitten (opnieuw los van de vraag wat je van zo'n gebruiksbeperking vindt).  

15-08-2013 13:28:38
john2
john2
Ik vind de reactie van Ansaldo Breda dat je met sneeuw en/of sneeuwval de snelheid moet mindere maar een mager excuus. Dit is van hun een argument voor in hun ogen met steekhoudende argumenten tekomen, dat de NS nalatig is geweest in het gebruik. Niet op de juiste manier de treinen heeft bediend.

Laatst bewerkt door john2 op 15-08-2013 13:29, reden: type fout hersteld.
 

15-08-2013 13:50:15
daniel81
daniel81
N.a.v. wat ik hierboven schreef:
- Als het door Ansaldo uitdrukkelijk vermeld is in de handleiding dat die dingen bij sneeuwval langzamer moeten rijden, dan staan ze op dit punt in hun recht. Volgende onderzoeksvraag is dan of dit een specificatie is waar NS vooraf mee ingestemd heeft. Zo ja dan heeft Ansaldo gelijk, zo nee dan vindt Ansaldo dit kennelijk een kwestie van logisch nadenken (de kat in de magnetron)
- Als Ansaldo het niet uitdrukkelijk vermeld heeft, dan beroepen ze zich dus wederom op het logisch nadenken. Vraag is dan of je redelijkerwijs van een trein mag verwachten dat-ie bij sneeuwval op volle snelheid doorkan. In de wetsnchap dat alle andere treinen (inclusief de hogesnelheidstreinen) wel op normale snelheid konden rijden, staat Ansaldo dan niet erg sterk
 

15-08-2013 15:48:34
nohab
nohab
Quote
aarclay (do 15 aug 2013 11:00:38 https://www.somda.nl/forum/3884/p463028/): http://nos.nl/artikel/540328-ns-liet-fyrabestelling-doorgaan.html - NS liet Fyra-bestelling doorgaan
Nogal vreemd aangezien het besluit om te stoppen met de exploitatie volgens eerdere berichtgeving al een paar dagen voor die fatale 17e januari was genomen.

Laatst bewerkt door nohab op 15-08-2013 17:05


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

15-08-2013 16:37:08
mich
mich
Italianen van Ansaldo werken op de Watergraafsmeer nog steeds aan de stellen...  

15-08-2013 17:02:32
cuneo56
cuneo56
Quote
broek53 (do 15 aug 2013 11:08:06 ja, die zijn (of waren) er, maar dat had niets met de remmen te maken. Dat ging over de weerstandgestuurde tractie-installaties van de oudste series, die te heet worden bij veelvuldig optrekken.

Dat was een retorische vraag %02% ( en bestaat voor remmen van de ICM 'en)
 

15-08-2013 17:07:08
icened
icened
Interessante nieuws van de NOS over de Fyra V 250:

http://nos.nl/artikel/540565-ns-wist-vooraf-van-fyraproblemen.html
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl