Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
25-06-2013 16:26:56
IC140
IC140
^^ Maar dat is omdat Charleroi ook kilometers ongebruikte Premetro heeft!  

25-06-2013 17:03:51
thom
thom
En die metro's sluiten we aan op de HSL... ?  

25-06-2013 17:07:55
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
We gaan een beetje offtopic merk ik. Graag hier weer terug naar de HSL.  

25-06-2013 18:07:03
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Het is best interessant hoe de Belgische 'Wafelijzerpolitiek'*** zo een uitbreiding van de Thalys naar Amsterdam in de weg staat. Maar bekijk het ook eens van de andere kant: wat zal het de Belgen jeuken dat Nederland met een weinig gebruikte HSL zit?

*** Liefhebbers kunnen op deze https://nl.wikipedia.org/wiki/Grands_travaux_inutiles terecht voor meer (spoor-)voorbeelden.


Met vriendelijke groet, Robin
 


25-06-2013 18:33:36
broek53
broek53
Het jeukt de Belgen dat er geen snelle verbinding Amzterdam - Brussel is en een van de eerste dingen die de Belgische kasteelheer voorstelde, was nota bene het verhogen van het aantal Thalysverbindingen.  

25-06-2013 18:34:55
Jorrit
Jorrit
In ze leggen 6 miljoen toe op het gebeuren.  

25-06-2013 18:36:40
maxime
maxime
Quote
RSK-Mat92 (di 25 jun 2013 18:07:03 https://www.somda.nl/forum/3884/p456250/): Het is best interessant hoe de Belgische 'Wafelijzerpolitiek'*** zo een uitbreiding van de Thalys naar Amsterdam in de weg staat. Maar bekijk het ook eens van de andere kant: wat zal het de Belgen jeuken dat Nederland met een weinig gebruikte HSL zit?

*** Liefhebbers kunnen op deze https://nl.wikipedia.org/wiki/Grands_travaux_inutiles terecht voor meer (spoor-)voorbeelden.
Ehm, ze hebben zelf ook een aardig stukje HSL liggen dat niet al te druk bereden wordt?

Laatst bewerkt door maxime op 28-06-2013 17:39
 

28-06-2013 17:32:16
phantom
phantom
De laatste bagger smijterij is alweer gepresenteerd.
AB is volgens het laatste artikel niet schuldg aan het niet rijden van de Fyra treinen.
NS en NMBS zouden dit wel zijn omdat zij te weinig/of niks hebben gedaan aan onderhoud,zodat de treinen van AB niet correct met het winterse weer overweg konden %03%
Voor het artikel zie
http://www.dvhn.nl/nieuws/nederland/article10229953.ece/'NS-deed-onvoldoende-onderhoud-Fyra'

Laatst bewerkt door phantom op 28-06-2013 17:32


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

28-06-2013 17:43:14
broek53
broek53
Tsja, ik denk niet dat je mag verwachten dat Ansaldo in een door haarzelf aangespannen kort geding snikkend op de knieën gaat en om vergeving smeekt. Uiteraard wordt het nu keihard gespeeld - en alles dat er maar een beetje naar ruikt dat het Ansaldo kan vrijpleiten, wordt natuurlijk in de strijd geworpen.  

28-06-2013 17:53:28
nohab
nohab
De winnaar hiervan zal zijn degene die zich juridisch het beste weet te wapenen, niet degene die gelijk heeft. Zo er überhaupt iemand gelijk heeft, in deze zaak is het toch vooral het woord van AnsaldoBreda tegen dat van NS en NMBS.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

28-06-2013 18:28:11
gvttreinen
gvttreinen
'Leuk' is dat hetgeen nu gebeurd is al in november 2007 voorspeld is, tjonge...als men Somda had geloofd dan was men een hele misere bespaard gebleven.  

28-06-2013 19:32:10
robert55
robert55
Helaas nog weinig concrete informatie over wat AB nu eigenlijk eist in het kort geding. Gisteren was er het bericht dat ze inzage in de onderzoeksrapporten gingen eisen en een onafhankelijke beoordelinscommissie wilden. Als arbitrage niet in het contract stond, hebben ze daarop weinig kans denk ik.
Algemeen in een civiele procedure: partij stelt iets, en dient dat zelf te onderbouwen, partij B weerspreekt dat en stelt iets anders en moet dat ook weer zelf onderbouwen. Alleen dat wordt meegenomen in de beoordeling.
Op dit moment moet AB een eis stellen [bijvoorbeeld voortzetting afname, betalingen] die zowel acuut is als in een kort geding behandelbaar.
Het interessante voor ons als 'toeschouwers' is dat het vonnis al snel gepubliceerd wordt en behoorlijk wat info zal bevatten over wat partijen willen en wat ze gesteld hebben. Dat is toch vaak interessanter dan de gallery play van de advocaten die we tot nu toe gezien hebben.
 

28-06-2013 19:32:53
ZJ37
ZJ37
@gvttreinen: Dat geldt wel voor veel meer dingen helaas...  

29-06-2013 00:15:09
gummbahla
gummbahla
Ik bedacht me vandaag dat men in al het geraas rond de Fyra en de mogelijke alternatieven helemaal vergeten heeft aan Travelteq (http://www.travelteq.com/train, weet u nog?) te denken. Misschien hebben die nog interesse in een paar V250's... in ieder geval voor het stuk tot aan Brussel  

30-06-2013 10:10:10
thom
thom
http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/ns-dochter_wil_fyra_v250_zonder_gebreken_afnemen-145403

Als ik dit lees dan is het tijd voorbier en chips volgens mij

Bedoel, waarom spant AB een kort geding aan met de eis tot verplichte afname, als het contract helemaal niet is opgezegd, dan sta je toch ook voor lul
 

30-06-2013 12:34:20
IC140
IC140
Quote
gvttreinen (vr 28 jun 2013 18:28:11 https://www.somda.nl/forum/3884/p456638/): 'Leuk' is dat hetgeen nu gebeurd is al in november 2007 voorspeld is, tjonge...als men Somda had geloofd dan was men een hele misere bespaard gebleven.



In de juridische strijd zie je al hoe lastig het is om de order te annuleren als de trein tijdens het rijden uit elkaar valt. Kun je na gaan hoe het zou zijn gegaan als het in 2007 op basis van buikgevoel was gedaan.
 

30-06-2013 14:06:11
phantom
phantom
Quote
thom (zo 30 jun 2013 10:10:10 https://www.somda.nl/forum/3884/p456876/): http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/ns-dochter_wil_fyra_v250_zonder_gebreken_afnemen-145403

Als ik dit lees dan is het tijd voorbier en chips volgens mij

Bedoel, waarom spant AB een kort geding aan met de eis tot verplichte afname, als het contract helemaal niet is opgezegd, dan sta je toch ook voor lul


Wellicht is men bij AB niet geheel op de hoogte van hoe de constructie was/is alhier als he gaat om wie de treinen heeft besteld en wie ze betaald,danwel daarna verhuurt aan NS
Dat dat dan van AB "dom" te noemen is,kan men enigzins wel stellen,ik zou als fabrikant toch wel graag weten wie nou mijn spullen koopt,me de order heeft gegeven.
Dan weet ik tenminste bij problemen aan welke deur ik moet kloppen %08%
Verder zou ik dan wel is willen weten(als t zover komt)wie dan de potentiele nieuwe huurder zou moeten worden van een tot zover stel rampzalig zijnde treinstellen die voor zover ik weet enkel goed zijn voor evt rijden op NL en B spoor.
Waarbij ik er vanuit ga dat ieder weldenkend bedrijf zich toch wel op de hoogte heeft gebracht van wat men dan voor (tot zover)rampzalig "werkende' treinen zou huren.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

30-06-2013 17:15:06
AlexNL
AlexNL
Mits de juiste beveiligingssystemen worden toegevoegd zouden de V250's bijna overal in Europa kunnen rijden (m.u.v. de 15 kV-landen). Misschien wil Trenitalia ze wel hebben? %08%  

30-06-2013 23:51:04
thom
thom
Quote
phantom (zo 30 jun 2013 14:06:11 https://www.somda.nl/forum/3884/p456895/):
Quote
thom (zo 30 jun 2013 10:10:10 https://www.somda.nl/forum/3884/p456876/): http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/ns-dochter_wil_fyra_v250_zonder_gebreken_afnemen-145403

Als ik dit lees dan is het tijd voorbier en chips volgens mij

Bedoel, waarom spant AB een kort geding aan met de eis tot verplichte afname, als het contract helemaal niet is opgezegd, dan sta je toch ook voor lul


Wellicht is men bij AB niet geheel op de hoogte van hoe de constructie was/is alhier als he gaat om wie de treinen heeft besteld en wie ze betaald,danwel daarna verhuurt aan NS

Ik mag toch hopen dat ze wel zien welke naam er bovenaan het contract staat en met wie ze aan tafel gezeten ebben. Verder slaat het dus nergens op, niemand heeft bij AB kennelijk het contract opgezegd, op basis waarvan reageren ze nu dan op, wat er in de media geroepen wordt ?
Erg apart zulke bedrijfsvoering, zegt genoeg over het interne van AB...
 

01-07-2013 12:39:47
Spartaan
Spartaan
NOS Teletekst meldt:
"NS koopt tijdelijke vervanger Fyra
De Nederlandse Spoorwegen vervangen de uitgevallen Fyra-locomotieven door materieel van de Canadeese fabrikant Bombardier. Die gaat voor Nederland TRAXX-locomotieven bouwen in Duitsland.
Voor de bestelling zijn de reguliere Europese aanbestedingsregels omzeild door een beroep te doen op een dringende noodzaak. Met de locomotieven moet het weer mogelijk worden treinen te laten rijden over het HSL-trace tussen Nederland en België.
TRAXX-locomotieven kunnen met de juiste aanpassingen 160 kilometer per uur halen. Volgens de NS kunnen ze redelijk snel worden gebouwd."

Ik ga er niet aan beginnen alle fouten uit dit bericht te halen (anders heb ik aan één lunchpauze niet genoeg), maar beperk me tot de conclusie dat NS -zoals verwacht- een paar extra TRAXX'en zal leasen...

Laatst bewerkt door Spartaan op 01-07-2013 12:40


En jaren nog hierna...
 

01-07-2013 13:06:17
aarclay
aarclay
Zie dus ook: http://www.nu.nl/binnenland/3514778/ns-koopt-vervangend-materieel-fyra.html

Maar wat voor rijtuigen worden het? De PRIO's mogen daar de HSL niet op vanwege de UIC/treinstelmodus, als ik me niet vergis?


Choo choo.....
 

01-07-2013 13:26:53
Klaasje
Klaasje
Regelgeving is iets wat opgelost kan worden bij de wens iets te bereiken. Regelgeving is iets wat als beperking gebruikt kan worden bij de wens iets niet te doen. Dat versterkt zichzelf wanneer aan het woord regelgeving het V-woord plakt.  

01-07-2013 13:35:56
broek53
broek53
Het blijft ook in dit topic maar door elkaar heen lopen. Het enige dat er aan de hand is, is dat de NMBS ooit niet wilde dat de Benelux over de klassieke lijnen op treinstelmodus zou gaan. Waarom mag joost weten (of Sjefke), maar zo was het. Dat heeft met rijden over de HSL he-le-maal niets te maken.

Laatst bewerkt door broek53 op 01-07-2013 13:37
 

01-07-2013 13:39:31
jeanne
jeanne
Opmerkelijk dat er nu sprake is van kopen, want zover mij bekent worden de huidige Traxx-en geleased. En aanbestedingsregels die omzeild worden? Hoezo, er is -behalve dringendheid- in deze situatie, ook nog zo iets als het nastreven een homogeen materieelpark aan de orde.


Jeanne Kok
 

01-07-2013 13:41:15
aarclay
aarclay
Het zal me niks verbazen dat de NS de TRAXX'en zal kopen om ze later namens NSFSC weer te zullen leasen aan een andere partij.

Volgens mij kopen ze die locs's gewoon zodat ze niet aan een afloop-datum zitten als ze die dingen willen leasen. Er zijn zoveel partijen waar die TRAXX'en te leasen valt, maat als je geen duidelijkheid hebt over een goede snelle vervanger voor op de HSL....

Laatst bewerkt door aarclay op 01-07-2013 13:43


Choo choo.....
 

01-07-2013 13:44:44
broek53
broek53
Stuurrijtuigen ombouwen en je hebt er semi-treinstellen bij.  

01-07-2013 13:50:47
jeanne
jeanne
En als je die gedachte nu eens door trekt, wordt het pijnlijk zichtbaar dat de rekenmeesters bij NS niet voldoende scenario's kunnen of wensen door te lopen. En zo zijn de stuurstand rijtuigen van de Benelux misschien wel te vroeg gesloopt!

Laatst bewerkt door jeanne op 01-07-2013 14:00


Jeanne Kok
 

01-07-2013 13:58:35
broek53
broek53
Daarentegen hebben we heel wat Bvk's nog staan, maar dat zal wel erg optimistisch gedacht zijn, vrees ik.  

01-07-2013 14:01:17
lex_t
lex_t
Quote
aarclay (ma 01 jul 2013 13:06:17 https://www.somda.nl/forum/3884/p457008/): Maar wat voor rijtuigen worden het? De PRIO's mogen daar de HSL niet op vanwege de UIC/treinstelmodus, als ik me niet vergis?


Euhh.. DDM is ruim beschikbaar..
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


01-07-2013 14:16:03
BGM104
BGM104
Quote
broek53 (ma 01 jul 2013 13:58:35 https://www.somda.nl/forum/3884/p457023/): Daarentegen hebben we heel wat Bvk's nog staan, maar dat zal wel erg optimistisch gedacht zijn, vrees ik.


Idem voor wat betreft BDs
 

01-07-2013 15:05:07
Hoera63
Hoera63
Quote
lex_t (ma 01 jul 2013 14:01:17 https://www.somda.nl/forum/3884/p457024/): Euhh... DDM is ruim beschikbaar...
Gaan we weer. %08% Even serieus, gaat niet gebeuren. Te duur, te kleine serie, ontbrekend veiligheidssysteem.
Quote
En zo zijn de stuurstand rijtuigen van de Benelux misschien wel te vroeg gesloopt!
Zolang je ICRm op de HSL hebt rijden heb je stuurstanden over. Deze zou je nu kunnen pakken om er stammen mee te maken, maar dan moet je ze wel ombouwen. Weet niet wat de kosten daarvan zijn...

Laatst bewerkt door Hoera63 op 01-07-2013 15:11
 

01-07-2013 15:13:55
Jorrit
Jorrit
Nu de NS locs aanschaft ipv least lijkt het erop dat men Traxx + prio niet meer als tijdelijk ziet, maar als iets voor de langere termijn. Men zou zich dan een boel moeite, tijd en geld besparen (op de lange termijn) door stuurstandrijtuigen te maken, zodat het gedoe op de eindpunten bespaard kan blijven. De treindienst wordt dan veel flexibeler, aangezien ook kan worden gekeerd op stations waar geen mogelijkheid tot het wisselen van een loc is. Wellicht nodig voor rijden naar België?  

01-07-2013 15:31:12
Lovers83
Lovers83
Ombouwen van bestaand mat. kost idd teveel tijd en geld. Ik vermoed dat er gewoon weer buitenlandse rijtuigen gehuurd zullen worden, wellicht weer de Bmz/Ampz bakken van OBB?  

01-07-2013 16:11:56
daniel81
daniel81
Ander voordeel van de TRAXX-en: als er wel een volwaardige hoge(re)snelheidstrein naar Brussel komt, kunnen ze gebruikt gaan worden voor de bedachte integratie van de HSL in de binnenlandse dienst zoals de 1900 of de verbinding naar Aachen.  

01-07-2013 17:09:39
mich
mich
Inderdaad. Vind het wel een slimme beslissing. Nu nog rijtuigen erbij, die netjes opwaarderen en dan zonder toeslag gaan rijden.  

01-07-2013 17:23:15
robert55
robert55
Is meer ICR overhevelen naar HiSpeed niet gewoon de eenvoudigste oplossing?  

01-07-2013 18:25:25
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
kan een oplossing zijn ja. Maar volgens mij zit je dan bij NSR ergens in de knoop in het IC-segment qua materieel (en anders in het sprinter segment als je DDZ doorschuift). Tenzij er ergens een sloot ICM/VIRM kan worden geregeld voor de 3600 en 1900..  

01-07-2013 18:46:16
mich
mich
DDAR wordt als reserve achter de hand gehouden.  

01-07-2013 21:10:44
phantom
phantom
En anders om wat ander mat vrij te spelen toch wat plan V langer/meer terug in diensten mikken.
Sommige stellen schijnen na een periodieke beurt weer voor enige tijd te kunnen rijden als ik het goed begrepen heb.
Dus dan is r mat voor sprinter diensten,waarbij je weer iets hebt om mee te schuiven andere kanten op.
Verder(zonder de lange termijn visie te kennen)weet ik niet of dit nou zo handig is.
Het kost aardig wat en waar moet het loccenpark later heen als de HSL op orde is ?
Verder staat deze handeling haaks op het beleid om van de losse locs af te komen,zoals NS al enige tijd hanteerd.
Overigens vraag ik me af of men dit mag doen volgens de concessie en de regels die daarin staan.
Een treinstel dat 250 had kunnen halen is al heel wat anders dan een loc met rijtuigen die max 160 kunnen/mogen.
Of mag men ook de concessie regels zomaar overboord mikken


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

01-07-2013 21:23:47
broek53
broek53
Neen, maar in oktober moet NS een plan brengen wat het van plan is / kan gaan doen zolang er nog niet zoiets is als echt hogesnelheidsmaterieel. Iedereen begrijpt wel dat dat er niet in een handomdraai is. Tot die tijd heb je wel iets nodig dat over de HSL kan rijden - en kennelijk/mogelijk zoekt NS het in die richting, zeker in eerste instantie.  

01-07-2013 21:26:38
b2py
b2py
Het plan is al gebracht, in oktober komt de evaluatie vanuit de kamer.  

01-07-2013 21:30:18
broek53
broek53
Volgens mij niet.  

01-07-2013 21:35:04
b2py
b2py
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2013/06/07/ontwikkelingen-fyra-v250.html
Hier staat het in. (In de brief, niet de bijlages.)

Laatst bewerkt door b2py op 01-07-2013 21:35
 

01-07-2013 21:47:15
phantom
phantom
Daarin staat even vlot gelezen dat voor de middelange termijn men denkt aan een mix van diverse soorten treinen incl getrokken treinen.
Maar goed das voor de middelange termijn en niet als definitieve oplossing.
Verder zie ik di brief enkel maar als een verplichte update naar de kamer toe over waar men meebezig is,zodat men ziet dat er wordt nagedacht over een oplossing.
(dat men die plicht heeft,lijkt me logisch)
Maar dit lijkt me niet deoplossing zoals men m definitief wil aanbieden aan de regering en reiziger.
Corrigeer me gerust als ik er naast zit


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

01-07-2013 21:49:36
Klaasje
Klaasje
In de NS-brief (de bijlage) is wel iets te lezen maar het probleem van dit soort fases is dat echt alles nog kan veranderen.  

01-07-2013 22:16:58
b2py
b2py
Het is wel het aanbod wat NS aan I&M heeft gedaan om de HSL concessie verder in te vullen. Daar is weinig meer aan te veranderen tenzij I&M gaat eisen dat het allemaal wat rapper moet dan 2022 met 200/250+ km/h materieel. Maar dat zie ik zo gauw niet gebeuren.  

01-07-2013 22:20:11
charta
charta
Quote
mich (ma 01 jul 2013 17:09:39 https://www.somda.nl/forum/3884/p457068/): Inderdaad. Vind het wel een slimme beslissing. Nu nog rijtuigen erbij, die netjes opwaarderen en dan zonder toeslag gaan rijden.


En zonder reserveringsplicht.
 

01-07-2013 22:30:59
Klaasje
Klaasje
Quote
b2py (ma 01 jul 2013 22:16:58 https://www.somda.nl/forum/3884/p457121/): Het is wel het aanbod wat NS aan I&M heeft gedaan om de HSL concessie verder in te vullen. Daar is weinig meer aan te veranderen tenzij I&M gaat eisen dat het allemaal wat rapper moet dan 2022 met 200/250+ km/h materieel. Maar dat zie ik zo gauw niet gebeuren.

Die procedure voor oktober zal toch niet voor de sier bedacht zijn mag ik hopen.
 

02-07-2013 01:56:16
Frontier
Frontier
Ik krijg sterk de indruk dat de NS dus voornemens is om nog een jaar of negen ( in totaal dus dertien%05%%03% jaar als we vanaf 2009 gaan rekenen) met 160km/u te blijven sukkelen? Tevens krijg ik sterk de indruk dat NS zich er nu makkelijk vanaf wil maken door nu helemaal niets meer te kopen (op die locomotieven na) en gewoon over een jaar of wat de order die men tegen die tijd (einde ICR en ICM) toch al wil plaatsen een beetje uit te breiden met wat extra treinen en de gewenste snelheid iets omhoog te doen... want dan kan het allemaal mooi in één keer, scheelt het nu een heleboel geld en vooral dat laatste lijkt wel weer het belangrijkste te zijn, het mag weer niets kosten. Het zou naar mijn mening een grote schande zijn als de politiek hiermee akkoord zou gaan, want bijna anderhalf decennium met 160 sukkelen terwijl je veel sneller beloofd hebt slaat natuurlijk helemaal nergens op. Doe dan maar fijn vrijwillig afstand van de HSL-concessie zodat een andere partij het beter kan gaan uitvoeren.

Tenzij ik het natuurlijk verkeerd begrepen heb, in dat geval is nadere uitleg welkom.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

02-07-2013 08:13:10
NovioSites
NovioSites
Toch wel jammer dat men niet voor loc's kiest die 200 km/h kunnen rijden, die hoef je ook niet heel ver weg te zoeken lijkt mij


It's nice to be important, but it's more important to be nice.
 

02-07-2013 08:19:48
mdeen
mdeen
Siemens kan ze voor je bouwen. Maar dan weet je nog niet wanneer ze klaar voor gebruik zijn. Vanwege botsregelgeving wordt een BR182 in Nederland blijkbaar niet toegelaten, en dan krijg je een Vectron waarvan het toelatingsproces in België niet bepaald soepel verliep en waarvan de toelating in Nederland ook pas in 2014 wordt verwacht.
Een Traxx van Bombardier is in het algemeen in Nederland en België toegelaten, het enige wat ze nog moeten oplossen is ERTMS en deursluiting in België.
Dat betekent iig dat je er nu meer kunt rijden op conventioneel spoor (want dat doen ze al).
 

02-07-2013 09:03:08
maxime
maxime
Sorry, maar ik ga toch even eea uit je bericht rechtzetten.

Een BR182 (ES64U2) is een tweespanningsloc, die alleen voor 15kV en 25kV geschikt is. Daar heb je dus niets aan in Nederland. De vierspanningsvariant, de BR183 (ES64U4), zou een optie zijn ware het niet dat deze niet toegelaten is en niet ruim beschikbaar is. Beide typen worden overigens niet meer geproduceerd.

De Vectron is in België niet toegelaten. De HLE18 zijn Eurosprinters gebaseerd op de BR183 / (ES64U4) met vernieuwde cabines vanwege botsveiligheidseisen en géén Vectrons ondanks dat ze op elkaar lijken. De Vectron is momenteel in Polen, Zweden, Duitsland, Oostenrijk en Roemenië toegelaten. Noorwegen wordt binnenkort verwacht, vervolgens zijn Nederland, Italië en Zwitserland nog aan de buurt, dus van België is nog totaal geen sprake.

Laatst bewerkt door maxime op 02-07-2013 09:03
 

02-07-2013 10:04:54
jeanne
jeanne
Het heeft bijzonder weinig zin om nu ineens voor iets anders dan die Nederlandse 160 km/h variant van de TRAXX te kiezen. Er is hier ten lande domweg geen passend materieel om met meer dan 160 km/h zomaar eventjes in te zetten. Dat mag iedereen wat mij betreft gerust ambitieloos vinden, maar praktisch gezien is er met wat voorhanden is niet snel even iets anders te regelen. En na alles wat er reeds de revue gepasseerd is, is wishful thinking hier echt niet reëel.


Jeanne Kok
 

02-07-2013 10:09:17
Klaasje
Klaasje
Eens. Al denk ik dat de ambitie voor 200 km/h rijden vanaf op z'n vroegst 2022 zeker qua tijdspad wat opgeschroefd mag worden.  


02-07-2013 10:27:37
rjz222
rjz222
Ik denk dat in de bestelling van de TRAXX-en meerdere dingen meespelen:

- Een nieuwe HST kan nog wel een tijd op zich laten wachten, dus iets dat de HSL op mag is verstandig.
- De huidige TRAXX-en worden geleased, dus is voor een langere termijn een eigen oplossing verstandiger.
- Als in 2015 de HSL in het hoofdnet moet worden opgenomen zijn, kunnen deze TRAXX-en de binnenlandse treinen over de HSL gaan trekken, dan hoeven daar geen locs voor geleased te worden.

Echter, met de anti-locfetisj in het achterhoofd is dit natuurlijk wel een opvallende stap.


Mijn website: http://www.treinenwereld.eu
 

02-07-2013 10:32:16
BGM104
BGM104
Tja, rijtuigen die 200 km/u kunnen EN qua deursluiting de toets der kritiek van ILT kan doorstaan zijn ook niet beschikbaar in Europa (zonder aanpassingen).  

02-07-2013 10:33:43
Klaasje
Klaasje
TB-0 denk ik.  

02-07-2013 10:33:59
broek53
broek53
Het gezeur over geen getrokken treinen is geen dogma of geloofsartikel, het is puur een centenkwestie. Locs zijn gewoon duur en meestel overgedimensineerd voor wat ze moeten doen. Daarnaast is het gerangeer ermee duur, maar dat kun je aaridg verminderen door er trekduwcombinaties van te maken.  

02-07-2013 10:35:29
MDDM
MDDM
En trek-duw mogen over de hsl weer geen 200 km/h


Gr Joop mcn Lls
 

02-07-2013 10:40:15
BGM104
BGM104
Quote
Klaasje (di 02 jul 2013 10:33:43 https://www.somda.nl/forum/3884/p457189/): TB-0 denk ik.


Bij TB-0 heb je geen groene lamp in de cabine als ik goed geinformeerd ben, dus dat is niet goed genoeg voor IL&T.
 

02-07-2013 10:43:25
Klaasje
Klaasje
Quote
MDDM (di 02 jul 2013 10:35:29 https://www.somda.nl/forum/3884/p457192/): En trek-duw mogen over de hsl weer geen 200 km/h

Dat lijkt mij echt een koffietafelgerucht.
 

02-07-2013 10:55:47
vrijgezel
vrijgezel
Even (ook van mijzelf) uit https://www.somda.nl/forum/323/ICR+%26+ICRm/ geciteerd:

Quote
john563 (ma 06 aug 2012 22:22:34 https://www.somda.nl/forum/323/p402150/):
Quote
vrijgezel (ma 06 aug 2012 20:17:22 https://www.somda.nl/forum/323/p402110/): Als de rijtuigen BDs aangepast zouden moeten worden voor inzet op de HSL, moet er behalve ETCS nog meer verbouwd moeten worden:
- de statische omzetter moet worden omgewisseld voor een exemplaar dat meerdere spanningen aan kan (de omzetter die nu in de BDs zit "lust" alleen 1,5 kV=, vandaar de UIC-code 77 i.p.v. 70 op positie 7 en 8);
- er zou "ZWS" ingebouwd moeten worden (stuurstoom via de UIC-kabel, mits 18-aderig) alsmede electronica die de comando's vertaalt [zie ook "Op de Rails" 2009-9 blz. 444 e.v.], overigens hebben de TRAXX-loks af fabriek al ZWS en ZMD;
- de aanvullende remblokken moeten verwijderd worden i.v.m. geluidsoverlast op de HSL, zoals ook met de tussenrijtuigen is gedaan.

Technisch zal dit wel allemaal mogelijk zijn, maar welk prijskaartje er aan vast zit weet ik niet (kosten v.s. baten)


nu moet ik toch even corrigeren, de BDs heeft wel degelijk meerspannings omzetters alleen geen spannings keuze schakelaar, kun je zien aan het aantal koelribben aan de omzetter, de binnenland omzetter heeft 1 vlak diode luik.


Misschien wordt bovenstaande toch wel de moeite van het onderzoeken waard; de tussenrijtuigen rijden immers al over de HSL en hiermee kan het omslachtige rangeren in (het in verbouwing zijde) Bd achterwege blijven!
 

02-07-2013 11:03:19
broek53
broek53
Quote
BGM104 (di 02 jul 2013 10:40:15 https://www.somda.nl/forum/3884/p457196/):
Quote
Klaasje (di 02 jul 2013 10:33:43 https://www.somda.nl/forum/3884/p457189/): TB-0 denk ik.


Bij TB-0 heb je geen groene lamp in de cabine als ik goed geinformeerd ben, dus dat is niet goed genoeg voor IL&T.
En geen (selectieve) ontgrendeling door de machinist, dat is de voornaamste tegenhouder zover ik weet.
 

02-07-2013 11:27:33
MDDM
MDDM
Quote
Klaasje (di 02 jul 2013 10:43:25 https://www.somda.nl/forum/3884/p457197/):
Quote
MDDM (di 02 jul 2013 10:35:29 https://www.somda.nl/forum/3884/p457192/): En trek-duw mogen over de hsl weer geen 200 km/h

Dat lijkt mij echt een koffietafelgerucht.
Voorschrift, maar uiteraard is dat een koffiekamergerucht. Zoals je wilt Klaasje.


Gr Joop mcn Lls
 

02-07-2013 11:34:30
IC140
IC140
Quote
Klaasje (di 02 jul 2013 10:43:25 https://www.somda.nl/forum/3884/p457197/):
Quote
MDDM (di 02 jul 2013 10:35:29 https://www.somda.nl/forum/3884/p457192/): En trek-duw mogen over de hsl weer geen 200 km/h

Dat lijkt mij echt een koffietafelgerucht.


Waarschijnlijk gebaseerd op het 'wel-feit' dat de combinatie TRAXX-PRIO-TRAXX maar 140km/u mag. Dit i.v.m. de krachten die op de koppelingen komen te staan. Voor een Trek-duw stam zullen geen beperkingen zijn aangezien Alstom en Siemens ook trekduw-stammen aanboden in de aanbesteding, met een maximumsnelheid van 220km/u.

Laatst bewerkt door IC140 op 02-07-2013 11:35
 

02-07-2013 11:42:13
MDDM
MDDM
Ik zat zelfs 20 km/h te hoog (wens van de gedachte) Maar uit de bedieningsvoorschrift haal ik het volgende: 4.3 Snelheid in opzending
De maximale snelheid waarmee een loc in opzending mag worden vervoerd, zowel over de HSL als over conventioneel spoor, bedraagt 140 km/h. Aangezien een loc, die achterop bungelt, gewoon in opzending gezet moet worden is deze regel dus van kracht.

Laatst bewerkt door MDDM op 02-07-2013 11:44, reden: aanvulling reactie


Gr Joop mcn Lls
 

02-07-2013 11:47:10
broek53
broek53
In een trek-duwcombinatie zit de loc achterop bepaald niet in opzending natuurlijk.
En in de hele wereld rijden trek-duwen 200 en 220 km/h (al kan het in dit ontwikkelingsland natuurlijk wel extreem eng gevonden worden).

Laatst bewerkt door broek53 op 02-07-2013 11:47
 

02-07-2013 11:51:08
MDDM
MDDM
Hoe wil je trek-duw gaan rijden dan? Bds ombouwen en ERTMS en traxx geschikt gaan maken?


Gr Joop mcn Lls
 

02-07-2013 12:09:41
broek53
broek53
Ja, dat is iets dat al wat langer in beeld is (sinds de berichten over de concessie 2015).  

02-07-2013 12:45:22
ZJ37
ZJ37
Quote
broek53 (di 02 jul 2013 11:47:10 https://www.somda.nl/forum/3884/p457213/): In een trek-duwcombinatie zit de loc achterop bepaald niet in opzending natuurlijk.
En in de hele wereld rijden trek-duwen 200 en 220 km/h (al kan het in dit ontwikkelingsland natuurlijk wel extreem eng gevonden worden).
Aan de westzijde van Asd is het boven 40 km/u zelfs al meer dan eng.
 

02-07-2013 13:04:19
broek53
broek53
In een HSL plegen geen S-bogen 1:8 te zitten, dat scheelt.  

02-07-2013 13:13:15
kiekkiek
kiekkiek
Quote
jeanne (di 02 jul 2013 10:04:54 https://www.somda.nl/forum/3884/p457178/): Het heeft bijzonder weinig zin om nu ineens voor iets anders dan die Nederlandse 160 km/h variant van de TRAXX te kiezen. Er is hier ten lande domweg geen passend materieel om met meer dan 160 km/h zomaar eventjes in te zetten. Dat mag iedereen wat mij betreft gerust ambitieloos vinden, maar praktisch gezien is er met wat voorhanden is niet snel even iets anders te regelen. En na alles wat er reeds de revue gepasseerd is, is wishful thinking hier echt niet reëel.


Er staat nog een hele kudde ICK in Nijmegen. Kleine revisie, magneetremmen weer in dienst en rijtuigen voor 200 km/u zijn er. En de deursluiting is vast wel zo aan te passen dat de inspectie ermee instemt.

Laatst bewerkt door kiekkiek op 02-07-2013 13:17
 

02-07-2013 13:13:48
broek53
broek53
O hemel, daar komen ze weer.  

02-07-2013 13:18:27
kiekkiek
kiekkiek
Ja waarom niet. In Zweden zien ze er ook wel brood in.

Laatst bewerkt door kiekkiek op 02-07-2013 13:19
 

02-07-2013 13:21:07
kiekkiek
kiekkiek
Voor de toekomst kan HSA misschien hier meeliften? Ook als vervanger van ICM en ICR.

http://www.hitachirail-eu.com/super-express-iep_57.html

Laatst bewerkt door kiekkiek op 02-07-2013 13:21
 

02-07-2013 14:41:21
MasterE
MasterE
Er is ook nog een mogelijheid om dubbeltractie te rijden met loc voor en achter.

Laatst bewerkt door MasterE op 02-07-2013 14:41


Mcn Asd
 

02-07-2013 14:42:10
lex_t
lex_t
Quote
broek53 (di 02 jul 2013 13:13:48 https://www.somda.nl/forum/3884/p457227/): O hemel, daar komen ze weer.


:-) The night of the living dead..
 

02-07-2013 14:55:19
BGM104
BGM104
Quote
MasterE (di 02 jul 2013 14:41:21 https://www.somda.nl/forum/3884/p457240/): Er is ook nog een mogelijheid om dubbeltractie te rijden met loc voor en achter.


Voor multipel rijden op de HSL met 2 Traxxen is geen toelating.
 

02-07-2013 15:22:24
Hoera63
Hoera63
Quote
broek53 (di 02 jul 2013 13:13:48 https://www.somda.nl/forum/3884/p457227/): O hemel, daar komen ze weer.
Ik ben even heel hard zitten lachen toen ik dit las. %08%

Maargoed, wat zijn de mogelijkheden verder? Meer ICRm naar NS HiSpeed is leuk (eventueel met ombouw BDs > Traxx), maar dan moet NS weer extra materieel hebben. Nu staat er nog wat DDAR op Dijksgracht. We hebben wat locs over van DDAR waarmee je nog wat DDM-1 zou kunnen gaan rijden. Dan heb je dat probleem relatief simpel opgelost, niet kijkend naar de kosten, maar volgens mij is dit verreweg de goedkoopste oplossing. ICK kost klauwen vol geld om te reviseren, dus dat gaat hem niet worden.

Overigens snap ik goed dat NS nog niet te kennen heeft gegeven dat men nieuw materieel gaat bestellen. De strijd met AnsaldoBreda is nog niet gestreden en indien NS verliest en de treinstellen moet afnemen vermoed ik dat de treinen meteen, net als in Denemarken, in revisie gaat voordat ze alsnog in dienst gaan. Voor nu denk ik dat NS het juiste doet.

Laatst bewerkt door Hoera63 op 02-07-2013 15:26
 

02-07-2013 15:27:38
koos
koos
De meest voor de hand liggende oplossing is, athans dat denk ik, ICR overhevelen van de BNL naar de HSL en vervolgens rijtuigen huren uit het buitenland voor de BNL dienst.

Laatst bewerkt door koos op 02-07-2013 15:28
 

02-07-2013 15:31:41
sik214
sik214
In de media zag ik ook dat een TRAXX 'op te voeren' is naar 200 km/h. Is er dan een (bijna) volledige nieuwe toelating nodig?  

02-07-2013 15:36:12
Hoera63
Hoera63
Dat begrijp je verkeerd, de Fyra Traxx'en zijn al van 140 km/h opgevoerd naar 160 km/h. Volgens mij kunnen ze geen 200 km/h.  

02-07-2013 16:36:27
sik214
sik214
Misschien begrijp ik het inderdaad verkeerd. Ik heb het uit de Metro (papieren versie van vandaag), zij lazen de mogelijkheid op de site van Bombardier. Ik zie het daar nu ook staan: http://www.bombardier.com/en/transportation/products-services/rail-vehicles/locomotives/traxx.html  

02-07-2013 16:43:27
b2py
b2py
Dat artikel staat er al jaren.

Ik vind het vrij typerend dat er zoveel mensen alleen maar beperkingen zien. Die trein die over de HSL gaat rijden zal, indien 'het palet' goedgekeurd wordt door I&M, pas gaan rijden vanaf 2015-2016. Dat zal wel met ingang dienregeling 2016 zijn. Tegen die tijd zal toelating voor dubbele tractie vast wel te regelen zijn als dat een zeer goede optie is. Trek duw combinatie, prima oplossing. In Oostenrijk rijden ze 230 daarmee op de HSL onder de noemer Railjet. Legio mogelijkheden dus en relatief veel tijd.

Quote
Hoera63 (di 02 jul 2013 15:36:12 https://www.somda.nl/forum/3884/p457252/): Dat begrijp je verkeerd, de Fyra Traxx'en zijn al van 140 km/h opgevoerd naar 160 km/h. Volgens mij kunnen ze geen 200 km/h.

In Italië bij FS (http://en.wikipedia.org/wiki/Ferrovie_dello_Stato_Italiane) rijden TRAXX locomotieven die 200 km/h kunnen. Ook heeft Bombardier samen met Renfe een variant op de TRAXX ontwikkeld die 250 of 350 km/h kunnen. Dat zijn wel eigenlijk meer treinstellen dan een locmotief met rijtuigen maar de techniek is wel vergelijkbaar. Geeft wel aan dat er wel mogelijkheden zijn.

Laatst bewerkt door spiketrain op 02-07-2013 18:28, reden: Quoot laatste bericht verwijderd.
 

02-07-2013 16:55:35
Frontier
Frontier
Quote
b2py (di 02 jul 2013 16:43:27 https://www.somda.nl/forum/3884/p457263/): Ik vind het vrij typerend dat er zoveel mensen alleen maar beperkingen zien. Die trein die over de HSL gaat rijden zal, indien 'het palet' goedgekeurd wordt door I&M, pas gaan rijden vanaf 2015-2016. Dat zal wel met ingang dienregeling 2016 zijn. Tegen die tijd zal toelating voor dubbele tractie vast wel te regelen zijn als dat een zeer goede optie is. Trek duw combinatie, prima oplossing. In Oostenrijk rijden ze 230 daarmee op de HSL onder de noemer Railjet. Legio mogelijkheden dus en relatief veel tijd.

Een 230km/u trek-duw combinatie a la Railjet zou inderdaad een prima oplossing zijn, maar het begint al weer verkeerd door voor een loc te kiezen die aanzienlijk langzamer gaat. En al zou men voor een snellere loc kiezen, dan heb je er nog niets aan zonder snellere rijtuigen, en ik heb tot op heden nog nergens gelezen dat men van plan is om er ook nieuwe rijtuigen bij te bestellen om zo snelle trek-duw combinaties te kunnen vormen. Dus vooralsnog lijkt het erop dat men gewoon nog vele jaren met ICR wil blijven sukkelen met als enige verschil ten opzichte van de huidige situatie de andere locomotieven (en misschien BDs'en ombouwen).

En wat ben je dan uiteindelijk opgeschoten ten opzichte van de huidige situatie in de ogen van de meeste reizigers en de politiek? Niets!


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

02-07-2013 17:02:33
broek53
broek53
Even m'n gelijk halen: ik lees in alle publicaties van vandaag (het kippenhok stuift weer op; NS dreigt locomotieven te kopen) dat NS uiterlijk op 1 oktober de plannen indienst en de staatssecretaris (en de rest van het politieke kippenhok) daarover een oordeel gaat geven.
Dat NS tijdens de hoorzittingen al heeft aangegeven welke kant op zij aan het denken is, is een tweede - maar dat is niet concreet.
Maar dit terzijde.

Verder duidt de voorgenomen aankoop van Traxx-en erop dat de leasemarkt weinig ruimte biedt en NS op zijn minst wil veiligstellen dat er in 2015 het een en ander aan doorgaande binnenlandse diensten over de HSL geboden kan worden. Dat was sowieso al een uitdaging en als je dat op de meest praktische wijze wilt oplosssen (en niet gokken op omgebouwde VIRMen en zo) is het een verstandige koop. Zoals al geopperd zullen de locs vast bij NSFS worden ondergebracht, die ze kan verleasen als NSR ze niet nodig heeft. Kun je dus uiteindelijk nog op verdienen ook.

Laatst bewerkt door broek53 op 02-07-2013 17:03
 

02-07-2013 17:14:11
Frontier
Frontier
Quote
broek53 (di 02 jul 2013 17:02:33 https://www.somda.nl/forum/3884/p457266/): Verder duidt de voorgenomen aankoop van Traxx-en erop dat de leasemarkt weinig ruimte biedt en NS op zijn minst wil veiligstellen dat er in 2015 het een en ander aan doorgaande binnenlandse diensten over de HSL geboden kan worden.

Geeft wel weer aan waar de prioriteiten kennelijk schijnen te liggen. %03% Hoogste prioriteit zou moeten zijn een snelle trein van Amsterdam naar Brussel, maar ik krijg sterk de indruk dat NS dat ergens onderaan de prioriteitenlijst heeft gezet. "Dat is helaas mislukt, dus we gaan nu maar eerst wat anders doen". Het lijkt erop dat men Amsterdam-Breda (terwijl die al reeds zonder al te grote problemen wordt uitgevoerd) en dingen als Den Haag-Venlo en andere binnenlandse ongein opeens veel belangrijker vind? %03% Vooral dat laatste is treurig, daar moet je je pas mee gaan bezighouden als de rest helemaal op orde is.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

02-07-2013 17:16:15
broek53
broek53
Je leidt kennelijk uit het feit dat men nu meteen maar Traxxen bestelt, af dat dat belangrijker gevonden wordt en daar baseer je je vlammenwerper op. Jammer; op zo'n manier vallen er wel vaker onschuldige slachtoffers.

Laatst bewerkt door broek53 op 02-07-2013 17:16
 

02-07-2013 17:20:07
Frontier
Frontier
Daar baseer ik mijn mening inderdaad op, aangezien er tot op heden nog geen andere ontwikkelingen zijn gemeld, dus ja, dan krijg ik meteen een bepaald beeld over hoe men het aan wil gaan pakken, dat is niet zo heel gek toch?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

02-07-2013 17:20:31
ZJ37
ZJ37
Binnenlandse diensten zijn enige tijd aan de orde geweest voor 2015, althans als je het rijden van de 1900 via de HSL bedoelt. Inmiddels zijn die plannen al enige tijd ondergesneeuwd en zie het ook niet snel gebeuren dat dit voor 2015 terug gaat komen.  

02-07-2013 17:21:28
b2py
b2py
Quote
Frontier (di 02 jul 2013 17:14:11 https://www.somda.nl/forum/3884/p457267/):
Quote
broek53 (di 02 jul 2013 17:02:33 https://www.somda.nl/forum/3884/p457266/): Verder duidt de voorgenomen aankoop van Traxx-en erop dat de leasemarkt weinig ruimte biedt en NS op zijn minst wil veiligstellen dat er in 2015 het een en ander aan doorgaande binnenlandse diensten over de HSL geboden kan worden.

Geeft wel weer aan waar de prioriteiten kennelijk schijnen te liggen. %03% Hoogste prioriteit zou moeten zijn een snelle trein van Amsterdam naar Brussel, maar ik krijg sterk de indruk dat NS dat ergens onderaan de prioriteitenlijst heeft gezet. "Dat is helaas mislukt, dus we gaan nu maar eerst wat anders doen". Het lijkt erop dat men Amsterdam-Breda (terwijl die al reeds zonder al te grote problemen wordt uitgevoerd) en dingen als Den Haag-Venlo en andere binnenlandse ongein opeens veel belangrijker vind? %03% Vooral dat laatste is treurig, daar moet je je pas mee gaan bezighouden als de rest helemaal op orde is.
Lees het aangeboden palet even voordat je dit schrijft. Staat hierboven al reeds in een link.
 

02-07-2013 17:35:01
Frontier
Frontier
Quote
b2py (di 02 jul 2013 17:21:28 https://www.somda.nl/forum/3884/p457273/): Lees het aangeboden palet even voordat je dit schrijft. Staat hierboven al reeds in een link.

Ik neem aan dat je doelt op dat sprookjesverhaal in de NS brief van 6 juni j.l. en wat tevens ook tijdens de hoorzitting aan bod kwam? Juist door dat zogenaamde palet en door de berichtgeving gisteren is mijn mening gevormd. Ik maak eruit op dat men tot maarliefst 2022%05%%03% wil blijven aanmodderen met TRAXX, ICR-rijtuigen en eventuele nog te verzinnen andere ondermaatse goedkope tijdelijke 'oplossingen'?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

02-07-2013 17:42:17
broek53
broek53
Mooi, met deze 'discussie' ben ik ook weer klaar. Scheelt weer een hoop gegevens verzamelen en zo.  

02-07-2013 17:44:31
b2py
b2py
Quote
Frontier (di 02 jul 2013 17:35:01 https://www.somda.nl/forum/3884/p457275/):
Quote
b2py (di 02 jul 2013 17:21:28 https://www.somda.nl/forum/3884/p457273/): Lees het aangeboden palet even voordat je dit schrijft. Staat hierboven al reeds in een link.

Ik neem aan dat je doelt op dat sprookjesverhaal in de NS brief van 6 juni j.l. en wat tevens ook tijdens de hoorzitting aan bod kwam? Juist door dat zogenaamde palet en door de berichtgeving gisteren is mijn mening gevormd. Ik maak eruit op dat men tot maarliefst 2022%05%%03% wil blijven aanmodderen met TRAXX, ICR-rijtuigen en eventuele nog te verzinnen andere ondermaatse goedkope tijdelijke 'oplossingen'?

In datzelfde verhaal staat ook dat er pas ver in de toekomst na 2020 pas sprake is om Den Haag en Eindhoven te verbinden per HSL. Overigens is dit geen sprookjesverhaal maar het aanbod wat NS heeft gedaan naar I&M.
 

02-07-2013 17:53:59
BGM104
BGM104
Quote
Frontier (di 02 jul 2013 17:35:01 https://www.somda.nl/forum/3884/p457275/): Ik maak eruit op dat men tot maarliefst 2022%05%%03% wil blijven aanmodderen met TRAXX, ICR-rijtuigen en eventuele nog te verzinnen andere ondermaatse goedkope tijdelijke 'oplossingen'?


NS probeert vanaf 2015 aan de concessieverplichting te voldoen door een kwartierdienst Asd-Rtd via de HSL aan te bieden, al is het dan met 160 km/u. Dat lijkt me een goed initiatief, het is in de huidige halfuurdienst namelijk knap druk in de spits of is de bereikbaarheid van Shl niet meer belangrijk?
 

02-07-2013 18:06:34
timtrein
timtrein
Het is niet goed of het deugt niet, dat blijkt alweer. Het is toch overduidelijk dat NS met deze locs uiteindelijk de lease-traxxen wil gaan aflossen? Wat is daar bezwaarlijk aan, anders dan dat ICR kennelijk nog even mee mag? Als het naar de sloop was gestuurd was Somda ook te klein geweest...
Er is nog helemaal niks besloten over de HSL-diensten naar Brussel en dat zal echt niet langdurig Traxx+ICR worden. Daar is de snelheid te laag en de rijtuigen te oud voor. NS kan ook de concessievoorwaarden wel lezen en begrijpen denk ik.
 

02-07-2013 18:39:48
Jorrit
Jorrit
Is het aflossen of aanvullen? Is het al duidelijk hoeveel locs er zullen worden gekocht?  

02-07-2013 19:18:31
maxime
maxime
Over beide is nog niets naar buiten gebracht.

Laatst bewerkt door maxime op 02-07-2013 19:18
 

02-07-2013 23:19:19
robert55
robert55
In NRC next (gebaseerd op Novum) werd een NS woordvoerder geciteerd die zei dat de keuze voor kopen of leasen nog niet gemaakt was. Zou kunnen betekenen dat er nog gepraat wordt met leasemaatschappijen over een langjarig leasecontract. Als NS van bijv MRCE ipv NSFS huurt is dat mogelijk iets duurder, maar het risico dat je ze in zeg 2022 niet kwijt kan loopt NS niet meer.  

02-07-2013 23:20:35
cuneo56
cuneo56
Quote
sik214 (di 02 jul 2013 15:31:41 https://www.somda.nl/forum/3884/p457251/): In de media zag ik ook dat een TRAXX 'op te voeren' is naar 200 km/h. Is er dan een (bijna) volledige nieuwe toelating nodig?


Reken daar maar wel op.

In het oorspronkelijke Traxx platform werden een aantal versies aangeboden.
De meest verkocht is de Traxx zoals die bij de meeste Cargo vervoerders en ook bij HSA rijdt, de Goederenversie en in principe met een V max van 140 Km/h.
Daarnaast is er een 160 km/variant met andere draaistellen die bij DB als BR 146 rijdt en verder kon er ook een 200 Km/h variant gemaakt worden waar dan draaistellen zoals onder de DB BR 101 onder zouden moeten, maar die is volgens mij niet gebouwd.
Verschil zit hem dan vooral in bouw /ophanging van de tractie motoren in de draaistellen.
Dat de Cargo versie toch voor 160 km/h wordt gebruikt zal je echter wel terug zien in hogere slijtage en onderhouds kosten en is ook een van de redenen dat er b.v. bij HSA met een Traxx in opzending maar maximaal 140 wordt gereden.

Ciao.
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl