Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
09-06-2013 02:12:35
AlexNL
AlexNL
Dat "palet aan keuzemogelijkheden" van NS vind ik overigens bijzonder teleurstellend. Ik mag hopen dat politiek Den Haag er niet in meegaat.

Ik zag eerder in het topic wat opmerkingen voorbijkomen, daar ga ik even op in.

HLE 18/19: het zou een prima loc zijn voor de HSL, maar omdat deze reeks niet is uitgerust met ATB valt een typetoelating niet te verwachten. ATB inbouwen (al dan niet als STM-ATB) is mogelijk, maar zoals we weten is een toelating niet van vandaag op morgen geregeld. Overigens, de HLE 18 heeft op dit moment nog géén ETCS (wordt nageleverd door Siemens).

Daarnaast: door HLE 18 te onttrekken aan de Belgische dienst creëer je in België een materieelprobleem. De Belgen zullen niet snel geneigd zijn om locs beschikbaar te stellen als zij hier niet voor gecompenseerd worden.

HLE 28 over de HSL: de allereerste HLE 28's (2801 - 2803) zijn besteld om te rijden op de Noorderkempenshuttle. I.v.m. aanhoudende problemen met Bombardier's ETCS-implementatie werd uiteindelijk een oplossing gevonden in de combinatie M6-HLE13-M6.

De ETCS-installatie van een HLE 28 staat nog steeds niet 'op punt', het probleem zou 'm zitten in herpositioneringsbakens waar Bombardier's software niet goed mee om kan gaan. Wanneer die problemen zijn opgelost zijn er geen technische bezwaren meer om HLE 28 over te HSL te sturen.

Een ander probleem is rijpadtarifering: Infrabel vraagt meer infraheffing voor een traag treinpad op een HSL, en NMBS heeft geen zin om dat te betalen.
 

09-06-2013 03:04:18
Rolffiej19
Rolffiej19
Kan je beter die Railjet bestellen zoals Oostenrijk dat heeft rond rijden ziet er niet verkeerd uit %08%


MCN ASD
 

09-06-2013 03:27:03
Frontier
Frontier
Quote
AlexNL (zo 09 jun 2013 02:12:35 https://www.somda.nl/forum/3884/p453934/):
HLE 18/19: het zou een prima loc zijn voor de HSL, maar omdat deze reeks niet is uitgerust met ATB valt een typetoelating niet te verwachten. ATB inbouwen (al dan niet als STM-ATB) is mogelijk, maar zoals we weten is een toelating niet van vandaag op morgen geregeld. Overigens, de HLE 18 heeft op dit moment nog géén ETCS (wordt nageleverd door Siemens).

ATB zou geen probleem mogen zijn, want nagenoeg alle alternatieven die je kan verzinnen hebben geen ATB, en idem voor ETCS. Als je daar rekening mee gaat houden komen alleen nog extra Traxxen in aanmerking, en dat vind ik nou niet echt een alternatief. Traxx+ICR was leuk de afgelopen jaren bij gebrek aan beter en eventueel zouden een paar jaar extra in afwachting van nieuw materieel nog net aan acceptabel zijn, maar het lijkt me niet bedoeling dat men er nog vele jaren mee in de rondte blijft rijden. %03%

Quote
AlexNL (zo 09 jun 2013 02:12:35 https://www.somda.nl/forum/3884/p453934/):
Daarnaast: door HLE 18 te onttrekken aan de Belgische dienst creëer je in België een materieelprobleem. De Belgen zullen niet snel geneigd zijn om locs beschikbaar te stellen als zij hier niet voor gecompenseerd worden.

Wat ook geheel logisch is, maar dan zouden de NMBS en NS samen (op naam van NMBS als vervolgbestelling, dan gaat het vast sneller) extra locomotieven kunnen bestellen. Uiteraard dan wel met als doel om de mogelijkheid te onderzoeken de locomotieven op te voeren naar 230km/u en er snelle rijtuigen bij te kopen met als eindresultaat een Railjet-achtige trein, want anders is het de moeite allemaal niet waard.

Quote
AlexNL (zo 09 jun 2013 02:12:35 https://www.somda.nl/forum/3884/p453934/): Een ander probleem is rijpadtarifering: Infrabel vraagt meer infraheffing voor een traag treinpad op een HSL, en NMBS heeft geen zin om dat te betalen.

Maar dat lijkt me slechts bureaucratie, dat moet de Belgische politiek met goede wil kunnen wijzigen?

Quote
Rolffiej19 (zo 09 jun 2013 03:04:18 https://www.somda.nl/forum/3884/p453935/): Kan je beter die Railjet bestellen zoals Oostenrijk dat heeft rond rijden ziet er niet verkeerd uit %08%

Als bovenstaande geen optie blijkt te zijn, dan ja! %02%

Laatst bewerkt door Frontier op 09-06-2013 03:28


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

09-06-2013 08:38:36
taurus
taurus
Dat Thalys krap in het materieel zit klopt inderdaad. Daar komt nog bij dat een aantal jaren geleden de 4531 is overgegaan naar SNCF waar deze nu als tricourante TGV-Réseau met het nummer 4551 rond rijdt. Daarnaast is er vorig jaar brand in een motorwagen van stel 4301 geweest waardoor dat stel langdurig buiten dienst is. Of het stel inmiddels is hersteld weet ik niet.

Thalys zou natuurlijk voor diensten die uitsluitend tussen Brussel en Parijs rijden tricourante TGV-Réseau stellen kunnen huren maar die zal SNCF zelf ook nodig hebben. De TGV-Réseau stellen 4510 t/m 4529 en de 4551 zouden met ETCS en STM-ATB relatief makkelijk geschikt gemaakt kunnen worden voor inzet naar Nederland. Men zou dan gebruik kunnen maken van de toelating van de Thalys PBA. Dat is tenslotte een voor Nederland aangepaste TGV-Réseau.
 


09-06-2013 10:54:26
ZJ37
ZJ37
Quote
Lovers83 (zo 09 jun 2013 02:03:50 https://www.somda.nl/forum/3884/p453933/): Thalys laat even bevestigen dat ze het idd krap hebben qua rollend materieel...
%01% http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/3454741/2013/06/07/Thalys-twee-extra-treinen-is-het-maximum.dhtml
%01% http://www.thalys.com/fr/en/about-thalys/key-figures
Treinpaden bekijken lijkt me niet zo'n ingewikkelde zaak toch? Thalys gebruikt ze niet elke uur, dus er blijven paden vrij om ergens een gat van 2 uur op te vullen naar een uursdienst.

Ben wel benieuwd hoe dit dan met de tarieven gaat. Als de die extra treinen goedkoper worden dan de Thalys, zit HiSpeed zijn eigen treinen te beconcurreren...
 

09-06-2013 14:15:37
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
dat zouden ze met de benelux/V250 toch ook doen?  

09-06-2013 14:30:54
AlbertP
AlbertP
Thalys is dan nog altijd de enige rechtstreekse trein naar Frankrijk.

Laatst bewerkt door AlbertP op 09-06-2013 14:31
 

11-06-2013 10:06:16
Lovers83
Lovers83
Vergeet ook niet de Ski-Thalys en de Zon-Thalys die beiden doorrijden naar Zuid-Frankrijk, das ook nog eens n flinke treinpad. Ben in 2005 nog ermee op vakantie geweest naar Avignon met een rechstreekse vanaf Gv. Reken maar dat je dan een stelletje zeker een halve dag kwijt bent...


Frequent flyer van Apn - Ut v.v. | OBIS Heavy User
 

13-06-2013 07:29:50
mdeen
mdeen
Een halve dag? Amsterdam - Marseille duurt een halve dag enkele reis. 7:06 vertrek, 14:10 aankomst. Hetzelfde stel vertrekt dan weer om 16:18 en komt om 23:26 terug in Amsterdam.
Je bent een stel dus een hele dag kwijt.

Ik weet niet hoe ze het oplossen als ze nu materieeltekort hebben, maar vaak worden Thalyssen in Brussel versterkt. Dat kun je niet doen of je kunt een TGV huren (als SNCF daar zin in heeft).
 

13-06-2013 09:03:58
AlexNL
AlexNL
Een mogelijkheid die Thalys heeft om haar materieelpark te versterken, is het vervangen van Thalys-treinen op Brussel - Parijs door een tricourante TGV-Réseau. De treinen die daarmee worden vrijgespeeld kunnen vervolgens worden ingezet voor Amsterdam - Brussel - Parijs. Mits SNCF TGV-R's heeft die gemist kunnen worden, natuurlijk.  

14-06-2013 10:59:55
Lovers83
Lovers83
Bij DB hoeven ze voorlopig ook nog niet aan te kloppen voor een paar Velaro's... >> http://www.rp-online.de/niederrhein-sued/kreis-heinsberg/nachrichten/ice-zuege-blockieren-testzentrum-1.3464138?mobile=0  

17-06-2013 20:51:40
bond
bond
Inkijkje bij de Denen in de weer met hun AnsaldoBreda-producten:
http://tinyurl.com/nr2ztgd
 

18-06-2013 10:12:48
lw-o
lw-o
misschien is het eens tijd voor een overzichtje van ansaldobreda producten, en afnemers. Wat rijdt er wel/niet en met/zonder grote mankementen. ben wel eens benieuwd of er ook tevreden klanten van ansaldobreda zijn.  

18-06-2013 10:35:37
bond
bond
Vandaag zijn de openbare hoorzitting/rondetafelgesprekken van de commissie voor Infrastructuur en Milieu live te volgen op: http://tinyurl.com/kwap7w2
Medewerkers van NS, NMBS, Prorail, Infrabel, AnsdaldoBreda en parlementsleden uit Nederland en België nemen deel.
Kick off om 16.00 uur.
 

18-06-2013 12:40:34
MDDM
MDDM
Quote
lw-o (di 18 jun 2013 10:12:48 https://www.somda.nl/forum/3884/p455232/): misschien is het eens tijd voor een overzichtje van ansaldobreda producten, en afnemers. Wat rijdt er wel/niet en met/zonder grote mankementen. ben wel eens benieuwd of er ook tevreden klanten van ansaldobreda zijn.
Niemand houd je tegen, dus ga je gang


Gr Joop mcn Lls
 

18-06-2013 14:05:10
Lovers83
Lovers83
@bond: Dus die Denen zijn nu zelf die treinen helemaal gaan oplappen?! Lijkt erop dat zij de strijd met Ansaldo hebben verloren...best ongunstig voor NS  

18-06-2013 14:51:59
M-BASS
M-BASS
Zou ongunstig kunnen zijn voor NS, maar hoeft niet. Wel ongunstig voor Ansaldo, die kunnen gaan sluiten lijkt me, want wie wil die treinen van hen nog nu er weer problemen mee zijn?

Laatst bewerkt door M-BASS op 18-06-2013 14:53
 

18-06-2013 15:21:38
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
lw-o (di 18 jun 2013 10:12:48 https://www.somda.nl/forum/3884/p455232/): misschien is het eens tijd voor een overzichtje van ansaldobreda producten, en afnemers. Wat rijdt er wel/niet en met/zonder grote mankementen. ben wel eens benieuwd of er ook tevreden klanten van ansaldobreda zijn.
Aan probleemgevallen heb ik onlangs dit in het AD gelezen (lijstje had ik eerder al eens op OVNL geplaatst):

- 32 van de 72 Ansaldo trams in Oslo moesten plotseling in onderhoud wegens roestvorming. Al 2 jaar golden hiervoor extra snelheidsbeperkingen omdat ze niet opgewassen waren tegen teveel zomerse dagen, scherpe bochten, het Noorse stroomnet en blaadjes op de rails.
- In de coupés van 36 nieuwe AnsaldoBreda-treinen van de Noorse spoorwegen regende het in 2007 via het ventilatiesysteem
- In Göteborg roestten 39 van de 65 Sirio-trams weg die tussen 2002 en 2009 door AnsaldoBreda werden geleverd. 34 trams staan inmiddels 3 maanden stil en een juridisch conflict dreigt.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

18-06-2013 15:53:20
jeanne
jeanne
De Noorse spoorwegen hebben als gevolg van de negatieve ervaringen met de serie BM72 van AnsaldoBreda, er bewust voor gekozen de optie voor een nalevering van deze serie niet te lichten. De treinstellen hebben vele kuren, zo vertelde mij een niet somda-lezer die dat ter plaatse waargenomen had. Bijvoorbeeld: een treinstel dat op een eindstation aan komt, het niet lukt om van rijrichting te wisselen. Daarom ook zijn ze daar nu ook met Stadler in zee gegaan.


Jeanne Kok
 

18-06-2013 16:02:23
Frontier
Frontier
Ik denk dat je haast wel kan concluderen dat alles wat AnsaldoBreda maakt rommel is behalve als het voor de binnenlandse Italiaanse markt is. %03%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

18-06-2013 16:38:27
ZJ37
ZJ37
Dat zal de directeur van Ansaldo zometeen vast niet zeggen.  

18-06-2013 16:44:27
Frontier
Frontier
Nee, maar iedereen die zich er een beetje in verdiept weet dat het wel zo is. %08% Hoorzitting begint nu!


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

18-06-2013 17:58:26
jeanne
jeanne
Het verhaal van de heer Manfellotto (CEO AnsaldoBreda) levert niet echt nieuwe inzichten op. Het is meer z'n straatje schoon vegen.


Jeanne Kok
 

18-06-2013 18:42:59
dh3201
dh3201
De Meneghino, TAF (Treno Alta Frequentazione) en TSR (Treno Servizio Regionale) schijnen het aardig goed te voldoen. Allen overigens voor de Italiaanse markt.
Of AnsaldoBreda weet ook de Italiaanstalige wikipedia naar hun eigen hand te zetten en te kuizen....


Shqiperise-lopers?
 

18-06-2013 22:03:17
jeanne
jeanne
Euh, en Firema, AB's partner bij de bouw van deze producten, verkeert reeds lange tijd in faillissements-afhandeling. De reden ken ik niet, maar het kan nooit gezond zijn.

Ook de verhalen rond de Trenitalia locomotieven van serie E403 van AB klinken ergens bekent, want ze voldoen niet echt.


Jeanne Kok
 

18-06-2013 22:30:59
MasterE
MasterE
Quote
jeanne (di 18 jun 2013 17:58:26 https://www.somda.nl/forum/3884/p455292/): Het verhaal van de heer Manfellotto (CEO AnsaldoBreda) levert niet echt nieuwe inzichten op. Het is meer z'n straatje schoon vegen.


Na een aardbeving ga je weinig beginnen met je bezem!


Mcn Asd
 

19-06-2013 19:44:53
train85
train85
2 nieuwsitems:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/21662904/___Sleutel_hsl_ligt_bij_NS___.html
http://www.telegraaf.nl/binnenland/21663012/__Voorlopig_geen_sancties_NS__.html
 

19-06-2013 22:29:42
bond
bond
Gemeente Den Haag maakt volgens persvoorlichter @Lia_Bos 20 juni resultaat aanbesteding Lage Landenlijn bekend.
https://twitter.com/Lia_Bos/status/347344283021488128
Overigens is de term 'Benelux' ook een keer aan actualisering toe, Luxemburg zit niet echt meer in de pijplijn, ergo Bene?

Laatst bewerkt door bond op 19-06-2013 22:31
 

19-06-2013 22:36:36
dennistd
dennistd
De Bene-trein? Dat begint toch aardig op de benenwagen te lijken

Laatst bewerkt door dennistd op 19-06-2013 23:08
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


19-06-2013 22:45:15
dh3201
dh3201
De benewagen is vast betrouwbaarder dan wat ze nu aanbieden %08%


Shqiperise-lopers?
 

20-06-2013 13:36:01
Hoera63
Hoera63
De Christenunie heeft wilde plannen: http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/christenunie_presenteert_eigen_hsl-plan-145365

Ik vindt het er wel goed uitzien, als ik heel eerlijk ben.
 

20-06-2013 13:52:33
gummbahla
gummbahla
Quote
bond (wo 19 jun 2013 22:29:42 https://www.somda.nl/forum/3884/p455511/): Overigens is de term 'Benelux' ook een keer aan actualisering toe, Luxemburg zit niet echt meer in de pijplijn, ergo Bene?


Ironisch genoeg is dat het Italiaanse woord voor 'goed'...
Maar om weer even on-topic te komen, het Fyra debacle wordt nu zelfs een punt van overleg tussen de regeringsleiders van Nederland, Belgie en Italie: http://nos.nl/artikel/520423-letta-bespreekt-fyra-met-rutte.html

Niet geheel onterecht is de Italiaanse premier bezorgd om het voortbestaan van AnsaldoBreda, en het imago van de Italiaanse technieksector in het algemeen.
 

20-06-2013 14:11:32
Michaeldel
Michaeldel
Arriva krijgt de nieuwe Beneluxlijn als we de Gemeente Den Haag mogen geloven http://www.omroepwest.nl/nieuws/20-06-2013/den-haag-gunt-arriva-nieuwe-treinverbinding-naar-brussel  

20-06-2013 14:11:41
Lovers83
Lovers83
Quote
Hoera63 (do 20 jun 2013 13:36:01 https://www.somda.nl/forum/3884/p455569/): De Christenunie heeft wilde plannen: http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/christenunie_presenteert_eigen_hsl-plan-145365

Ik vindt het er wel goed uitzien, als ik heel eerlijk ben.


Er staat "Den Haag volwaardig aansluiten op de HSL". Alleen staat er niet concreet bij of ze Gv of Gvc bedoeld. Hoe volwaardig is dat, als beiden zich op de klassieke lijn bevinden?


Frequent flyer van Apn - Ut v.v. | OBIS Heavy User
 

20-06-2013 14:25:29
nohab
nohab
Of ze Gv of Gvc bedoelT is in dit conceptueel stadium van ondergeschikt belang.

Laatst bewerkt door nohab op 20-06-2013 14:25


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

20-06-2013 14:30:02
Rolffiej19
Rolffiej19
Ben toch benieuwd waar ze dat ding dan willen laten rijden want tussen Gvc en Rtd is niet echt veel ruimte meer voor nog meer treinen %06%


MCN ASD
 

20-06-2013 14:45:16
sneltram
sneltram
Een kwartier na de 1900 is een gat, tweemaal per uur. Één daarvan wordt zo nu en dan voor vracht gebruikt, de andere is gewoon vrij. Probleem ligt meer tussen Ddr en Rsd.  

20-06-2013 14:46:13
sfj
Je zit daar met een brugopening voor zover ik weet, danwel meerdere ... dan is zo'n kwartiertje wel heel erg kort ineens.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

20-06-2013 14:51:31
sneltram
sneltram
Dat is de Delfthavensche Schiebrug. Maar die opent slecht tweemaal per dag (en 's nachts vaker). Die dagopening is inderdaad een kwartier voor de 1900. Dan zou je dus een halfuur later een cargopad moeten opheffen en de brugopening een halfuur moeten verplaatsen. Dan past het wel.

Edit: Volgens het concept van ProRail worden de brugopeningen in 2014 een half uur vervroegt, c.q een half uur verplaatst. 1+1=2? Er onstaat in 2014 (als de 5000, 5100, 2200, 2600 en 1900 gelijk blijven) elk uur een snel pad (vertrek Gv .42), een kwartier na de 1900. Een half uur later is er zo'n zelfde pad, maar die vervalt tweemaal per dag (10:29 en 12:29 Dhs) vanwege de brugopening.

Laatst bewerkt door sneltram op 20-06-2013 15:01
 

20-06-2013 15:37:21
jorgo
jorgo
Quote
Hoera63 (do 20 jun 2013 13:36:01 https://www.somda.nl/forum/3884/p455569/): De Christenunie heeft wilde plannen: http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/christenunie_presenteert_eigen_hsl-plan-145365

Ik vindt het er wel goed uitzien, als ik heel eerlijk ben.


Het is meer een uitgangspuntennotitie, die iemand met afdoende dossierkennis op een namiddag schrijft (en niet laat controleren waardoor formuleringen als 'de snelheid is hard genoeg' en 'dat kan in 2020 echt niet meer' blijven staan.)

Met de uitgangspunten an sich is weinig mis. De technische en juridische vertaling is echter een tweede. Niettemin zou Nederland gediend zijn met een visie op ontwikkeling van de spoorweginfrastructuur en dienstregeling zoals deze. Het is aan het kabinet om eindelijk weer eens zo'n visie te ontwikkelen en er aan vast te houden.
 

20-06-2013 18:27:57
BjarneK
BjarneK
Quote
Hoera63 (do 20 jun 2013 13:36:01 https://www.somda.nl/forum/3884/p455569/): De Christenunie heeft wilde plannen: http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/christenunie_presenteert_eigen_hsl-plan-145365

Ik vindt het er wel goed uitzien, als ik heel eerlijk ben.

Kan iemand mij uitleggen wat de toegevoegde waarde van rijden naar Schuman en Bxl-Luxemburg is? Dat je lijn 0 vermijdt?
 

20-06-2013 19:28:06
kukel
kukel
Daar zitten de Europese instellingen.  

20-06-2013 19:35:45
dh3201
dh3201
Quote
Lovers83 (do 20 jun 2013 14:11:41 https://www.somda.nl/forum/3884/p455577/): Er staat "Den Haag volwaardig aansluiten op de HSL". Alleen staat er niet concreet bij of ze Gv of Gvc bedoeld. Hoe volwaardig is dat, als beiden zich op de klassieke lijn bevinden?

Het klopt toch precies wat daar staat. Den Haag wordt aangesloten op de HSL: In Brussel kun je overstappen op de hogesnelheidstreinen naar Keulen, Londen en Parijs. De aansluiting is dus Den Haag - Brussel.


Shqiperise-lopers?
 

20-06-2013 23:20:34
waalkade
waalkade
Quote
Lovers83 (do 20 jun 2013 14:11:41 https://www.somda.nl/forum/3884/p455577/):
Quote
Hoera63 (do 20 jun 2013 13:36:01 https://www.somda.nl/forum/3884/p455569/): De Christenunie heeft wilde plannen: http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/christenunie_presenteert_eigen_hsl-plan-145365

Ik vindt het er wel goed uitzien, als ik heel eerlijk ben.


Er staat "Den Haag volwaardig aansluiten op de HSL". Alleen staat er niet concreet bij of ze Gv of Gvc bedoeld. Hoe volwaardig is dat, als beiden zich op de klassieke lijn bevinden?
Misschien moet men eens erkennen dat Nederland helemaal niet toe is een een HSL.
Gewoon afwaarderen die lijn naar een 160km/h traject.
Het is voor een klein landje zonder eigen industrie en kennis al moeilijk genoeg om gewone treinen te kopen.
Laat staan HSL materieel.
 

20-06-2013 23:39:16
sjoerd
sjoerd
Nu krijg ik toch warempel het gevoel dat het illusie is dat hier dagelijks Thalyssen langsdenderen met 300 km/h. En dat het niet echt zo is dat die er voor zorgen dat Nederland niet op de Doggersbank in de Noordzee ligt, qua reistijd. Hoezo er niet aan toe?
Ook in de media hebben we, alleen omdat Fyra deels heeft gefaald, plotseling 7 miljard voor de HSL voor niets uitgegeven. Ik snap het niet meer.
Volgens mij functioneert die Thalys prima. Ik hoor elke Thalys, maar ik hoor ook elke andere trein en dat geeft me altijd de overtuiging dat ik met de rest van Europa ben verbonden.
 

21-06-2013 00:04:01
waalkade
waalkade
Ergens heb ik gelezen dat het wegvallen van de Benelux de Thalys maar 6% extra reizigers heeft opgeleverd.
Is het dan niet zo dat slechts een beperkt aantal reizigers de hogere prijs daarvoor over heeft?
Je kan mij niet wijsmaken dat die 7 miljard ooit terugkomt uit de reizigersinkomsten.
 

21-06-2013 00:23:51
b2py
b2py
De Thalys treinen zitten vrijwel allemaal buitengewoon vol als ze de grens overgaan, die 6% vind ik eigenlijk nog best wel wat.

Overigens is de Nederlandse economie en kennis best wel groot, dat wordt onderschat.
 

21-06-2013 07:57:13
mdeen
mdeen
Quote
BjarneK (do 20 jun 2013 18:27:57 https://www.somda.nl/forum/3884/p455628/):
Quote
Hoera63 (do 20 jun 2013 13:36:01 https://www.somda.nl/forum/3884/p455569/): De Christenunie heeft wilde plannen: http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/christenunie_presenteert_eigen_hsl-plan-145365

Ik vindt het er wel goed uitzien, als ik heel eerlijk ben.

Kan iemand mij uitleggen wat de toegevoegde waarde van rijden naar Schuman en Bxl-Luxemburg is? Dat je lijn 0 vermijdt?

Waar lees je dat hij via lijn 161 zou rijden? En dan nog moet je via lijn 0, want als je lijn 161 noord-zuid doet kom je niet in Brussel-Zuid uit. Om weer in Brussel terug te komen moet je Brussel Luchthaven - lijn 26 - Etterbeek - Bxl-Luxemburg - Bxl-Noord doen (en dan zit je weer op lijn 0).
 

21-06-2013 09:11:42
SchuurB
SchuurB
Quote
waalkade (vr 21 jun 2013 00:04:01 https://www.somda.nl/forum/3884/p455666/): Je kan mij niet wijsmaken dat die 7 miljard ooit terugkomt uit de reizigersinkomsten.


De grote fout die iedereen maakt is dat men die 7 miljard uit de kaartverkoop wil terughalen. Dat kan, maar dan moet je het wel een eeuwigheid de tijd geven.
Het hele punt van infrastructuur is dat de overheid dat aanlegt om de bereikbaarheid te vergroten en zo indirect economische activiteiten te faciliteren. Bij de juiste prijs en frequentie ga je echt wel veel volk verslepen over die lijn en dat levert echt wel wat op; hetzij meer toerisme, dan wel kortere reistijden voor forensen, of verzin nog maar wat. Die 7 miljard kan dus op andere manieren weer terug in de overheidskas vloeien.
 

21-06-2013 11:28:43
sjoerd
sjoerd
Daar gaan we weer. We leren het nooit. Die 7 miljard moet weer terug komen. Lieve mensen: die vloeien ook niet direct terug voor wegen uit de wegenbelasting, niet voor die miljoenen stoeptegels en lantaarnpalen uit de gemeentelijke belastingen, niet voor de kades op de Maasvlakte uit de havengelden, niet voor de duizenden elektriciteitsmasten in ons land, niet voor de riolen uit de rioolbelasting en ga zo maar door.
Je legt infra aan opdat hij gebruikt wordt waar hij voor is. Ook de reiziger, de reder, de automobilist, de expediteur, Arriva, NS en de gebruiker van energie verdienen door die infra hun geld en vroeg of laat verdient het land daar aan.
Er liggen slechts weinig meters spoor of weg of kabel of buis in ons land waarvan de investeringen rechtstreeks terugkomen door kaartverkoop.
Ik ben het dus volledig eens met de vorige inzender.

Laatst bewerkt door sjoerd op 21-06-2013 11:30
 

21-06-2013 11:49:58
nougo
nougo
7 miljard:

Inclusief BTW ? Dan ging aan BTW naar de staat 19%

En de rest ? Inkomen voor een ieder die er direct of indirect aan heeft meegewerkt waaronder ondergetekende. Daarvan ging bijna de helft aan loonbelasting ed. terug naar vadertje staat. De rest geef ik uit. Van die uitgaven ging afhankelijk van mijn aankoopgedrag 6% tot 19% terug naar vadertje staat... Moet ik doorgaan ? Geen uitkering gehad, pensioen betaald, vermogen opgebouwd (vermogensheffing) huis gekocht (overdrachtsbelasting)

Roepen dat het weggegooid geld is is zo kortzichtig.!

Groeten,

Noud
 

21-06-2013 12:06:19
Jorrit
Jorrit
Het is inclusief BTW, maar die 7 miljard is exclusief de kosten voor de infraprovider voor 25 jaarvan 3 miljard.

Zie http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/rapporten/2013/04/16/voortgangsrapportage-32-hogesnelheidslijn-zuid.html, pagina 14. Interessante info.
 

21-06-2013 20:08:21
IC140
IC140
Quote
waalkade (vr 21 jun 2013 00:04:01 https://www.somda.nl/forum/3884/p455666/): Ergens heb ik gelezen dat het wegvallen van de Benelux de Thalys maar 6% extra reizigers heeft opgeleverd.
Is het dan niet zo dat slechts een beperkt aantal reizigers de hogere prijs daarvoor over heeft?
Je kan mij niet wijsmaken dat die 7 miljard ooit terugkomt uit de reizigersinkomsten.


Dat komt omdat er geen reizigers bij kunnen. Op dit moment is de vraag hoger dan het aanbod en zit vrijwel elke Thalys volgeboekt op de grens.
 

21-06-2013 20:21:10
BGM104
BGM104
Quote
waalkade (vr 21 jun 2013 00:04:01 https://www.somda.nl/forum/3884/p455666/): Ergens heb ik gelezen dat het wegvallen van de Benelux de Thalys maar 6% extra reizigers heeft opgeleverd.
Is het dan niet zo dat slechts een beperkt aantal reizigers de hogere prijs daarvoor over heeft?



Nee, Thalys heeft de grootste groeistap daarvoor al gemaakt toen Thalys via de HSL ging rijden. Iedereen die meer wil betalen voor sneller reizen zit al in Thalys.
 


22-06-2013 08:17:27
dh3201
dh3201
De Fyra moet een tweede kans krijgen, vindt Karel Vinck, de vroegere baas van de Belgische spoorwegen.

De drie maanden die AnsaldoBreda vanaf januari de tijd kreeg om het materieel te herstellen heeft ook niet veel opgeleverd.


Shqiperise-lopers?
 

22-06-2013 09:11:41
train85
train85
Hoe weet je dat, gekeken op de Wgm soms?  

22-06-2013 09:12:39
phantom
phantom
En over welke versie heeft Dhr Vink het dan ?
Want die 2 regels maken dat niet duidelijk


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

22-06-2013 10:01:35
sjoerd
sjoerd
Misschien kan Prorail helpen door te stellen dat de sporen op de Watergraafsmeer waarop de stellen staan, worden opgebroken. %02%  

22-06-2013 10:09:11
broek53
broek53
Quote
phantom (za 22 jun 2013 09:12:39 https://www.somda.nl/forum/3884/p455861/): En over welke versie heeft Dhr Vink het dan ?
Want die 2 regels maken dat niet duidelijk
Het verhaal staat o.a. bij de nieuwsitems. De opvatting van Vink sluit aan bij wat ik al vaker heb gelezen: de rationeel en voor het vervoer beste optie is volgens een aantal van de onderzoekers om de Fyra-stellen in een herstelprogramma redelijk goed te maken en een hogere technische reserve aan te houden bij de inzet. Dan zou je binnen pak-m-beet een jaar hogesnelheidsvervoer hebben, en dat is zeker niet zo als je de V250 helemaal afschrijft en feitelijk opnieuw moet beginnen.
Dat dat gebeurd is, is meer emotie dan ratio (zo stellen zij). Dat lijkt dus meer op het Deense model.
 

22-06-2013 10:59:55
waalkade
waalkade
Wil je de V250's dan ook daadwerkelijk tot 250km/h laten rijden?
Of wil je de snelheid verlagen naar bijvoorbeeld 200 of 160km/h om tenminste enkele stellen echt als reserve beschikbaar te hebben.
 

22-06-2013 11:14:21
broek53
broek53
Ik geloof niet dat dat onderdeel van het advies uitmaakte, maar dat weet ik verder niet.  

22-06-2013 11:26:05
dlm4yjp
dlm4yjp
Als men een doorstart met de V250 wilt maken zul je toch echt heel hard het uiterlijk moeten veranderen, 95% van de reizigers herkennen de trein namelijk alleen van buiten. Zet een andere snuit erop, andere bestickering en je hoort weinig mensen er over, mits je het product fyra laat verdwijnen...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

22-06-2013 11:41:53
john2
john2
Dit is een vorm van mensen bedotten. Een andere kleurtje en naam erop, terwijl het produkt ansich hetzelfde is. Heb je trouwens niet alleen met treinen hoor. Mensen laten zich nu eenmaal graag in de maling nemen met gezichtsbedrog door een ander uiterlijk.  

22-06-2013 11:43:38
dlm4yjp
dlm4yjp
Dat is voor de v250 nog maar de enige kans, ook al maak je hem 100% technisch goed, het imago blijft hetzelfde.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

22-06-2013 12:44:49
broek53
broek53
Je verwart datgene wat er nu gebeurd is (het stelselmatig afbranden van de V250 tot in de kamer aan toe) en datgene wat het alternatief was: aangeven dat er veel aan de stellen niet deugt en er een herstelprogramma op zetten. Dan was iedereen er over een jaartje weer fluitend in gestapt.
Dat station is nu gepasseerd en boze tongen beweren dat de vroegtijdige solo-actie van de NMBS om de V250 met de grond gelijk te maken, er alles mee te maken had om te voorkomen dat er een herstelprogramma uit zou komen. Als dat de bedoeling was, dan is dat prima gelukt.
 

22-06-2013 13:08:55
sjoerd
sjoerd
Alles goed en wel, maar...
Het is waar, en dat is het enige waar de baas van Anseldo Breda gelijk in had, dat elke nieuwe materieelsoort kinderziektes heeft. Zelfs als deze is afgeleid van een al jaren gebouwd type.
In dat opzicht hadden ook de DH-stellen hun kuren. Toevallig zocht ik gisteren en vandaag in de oude jaargangen 1984 en 1985 van De Koppeling naar iets anders en kwam uitvoerig de problemen tegen die bij de eerste proeven op de noordelijke nevenlijnen boven water kwamen in het zogenaamde PEN-project. Ook in de MAT-bladen stond uitvoerig wat er zelfs na 30 jaar nog werd afgezien met de 1100-en en zelfs met de Hondekoppen, welke laatste toch als zeer degelijk in onze herinnering zijn gebleven. Maar: al die problemen die we nu tegenkomen bij de V250 zijn toch van een geheel andere orde.
Ik ben het met Broek eens dat er stemming is gemaakt en nog steeds wordt gemaakt, maar niet nadat er toch wel zeer zware gebreken zijn geconstateerd die de problemen in Denemarken nog zwaar overtreffen. Die poets je niet weg met een total make-over. Het doet eerder denken aan de 2801 oftewel Kreupele Marie. Die kwam uit de werkplaats, was in de werkplaats of moest naar de werkplaats.
Daar komt nog bij dat kleine series, zoals SM'90, de eerste zeven Koplopers en nu ook die paar rijdbaar te maken V250-stellen relatief erg duur zijn in onderhoud en voortijdig het loodje leggen zonder te zijn afgeschreven/afgereden.
 

22-06-2013 13:27:07
broek53
broek53
Het advies/de mogelijkheid werd dan ook alleen gegeven/geboden vanuit het oogpunt wat je zou moeten doen om zo spoedig mogelijk een vorm van hogesnelheidsvervoer op de HSL te bieden. Tuurlijk is dat duur en niet duurzaam, maar dat is een volgende afweging - en die is kennelijk gemaakt in het nadeel van de V250. Maar daarmee dus ook in het nadeel van het verkeer over de HSL, op de kortere termijn.  

22-06-2013 14:00:29
waalkade
waalkade
Is het alleen een kostenplaatje om de V250 betrouwbaar te maken?
Of heeft men simpelweg de capaciteit en de kennis niet in huis om er wat van te maken?
 

22-06-2013 14:58:51
broek53
broek53
Het Deense model is: laat anderen dan Ansaldo het doen. Lijkt mij ook logisch, want als Ansaldo een ding bewezen heeft, is het wel dat zij het niet kunnen. Ik bedoel: als er nu met 4 jaar vertraging een topproduct geleverd was, was alles al snel vergeten en vergeven. Maar de slechte kwaliteit (en wllicht het slechte ontwerp) zijn in ieder geval niet te wijten aan tijdsdruk.  

22-06-2013 16:28:39
robert55
robert55
Maar het Deense model heeft zich nog niet echt bewezen. Er zitten ook forse risico's aan vast. Anderen dan AB zal in de praktijk Nedtrain betekenen. Andere fabrikanten zitten niet om zo'n opdracht te springen, en voor NT is het ook riskant: technisch [hebben ze de competentie?], capaciteit (kan zo'n klus er bij], financieel (kan de opdracht binnen de prijs die AB eventueel wil betalen; hoe zeker is het dat ze betalen].

Als het dan binnen zeg twee jaar lukt, heb je een aantal [hoeft niet 19 te zijn] die redelijk zijn. Als je de beschikbaarheid verkleint [grotere reserve, meer preventief onderhoud] kan je minder rijden en verslechtert de exploitatie. Als je ook nog verhoogde uitval tijdens de dienst hebt, krijg je extra kosten en imagoschade. Als je versneld afschrijft, verslechtert de exploitatie.

Dit is natuurlijk geen volledige risico analyse. Maar met wat we hier kunnen weten, lijkt me de keuze ationeel en verdedigbaar.
 

23-06-2013 12:45:12
phantom
phantom
Tuurlijk snap ik de bedenkingen over het kopen van andere stellen als het gaat om levertijd.
Maar elke cent die je nu nog steekt in een V250 is er 1 teveel.
Die dingen zijn niet betrouwbaar geweest en zullen dat in de ogen van de reiziger ook nooit meer worden.
Je haalt je geld er nooit meer uit,zelfs niet als je ze (bijna) geheel opnieuw moet maken(want dat zou volgens geruchten onderhand het verhaal zijn)
Bovendien waar leg je de rekening neer van al de kosten die dat met zich mee zou brengen ?
AB zal waarschijnlijk wel niet thuis geven als je aan de deur klopt ermee.
Om nog maar te zwijgen van het feit dat ik persoonlijk geen eens zaken meer zou willen doen met een bedrijf wat je als incompetent neerzet in de pers.
Met zulke uitspraken maak je je nou niet echt geliefd bij een (voormalig)klant,lijkt me
En tja dan duurt het weer langer voor men de HSL kan gebruiken,maar een jaar fo wat meer maakt nu toch al niet meer uit lijkt me.
Als je dan iets krijgt wat wel betrouwbaar is en niet uit elkaar valt (of zoals fotos lieten zien,bij de accu's brand sporen vertoont aan de buitenplaat) dan zou ik liever gaan voor iets wat wel werkt.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

23-06-2013 12:58:27
broek53
broek53
Ik herhaal nog maar eens: de NMBS heeft de V250 zodanig effectief afgebrand en NS al dan niet van harte ook, dat een herstelprogramma niet meer aan de orde kan zijn. Ook hier op Somda surft iedereen mee op een idee dat wat er gepresenteerd is, een soort absolute waarheid is. En daarme is het dus een nieuwe waarheid geworden.
Had men verteld dat er veel aan de V250 mankeert, maar dat er met een herstelprogramma over een jaar of anderhalf alsnog met 220 km/h gereden zou kunnen worden (ik noem maar wat), dan zou DAT op dit moment de nieuwe waarheid geweest zijn.

Het heeft inhoudelijk niet veel met het onderwerp te maken, maar ik vind het op zichzelf wel boeiend om te zien hoe we feitelijk gemanipuleerd worden.
 

23-06-2013 16:33:31
sjoerd
sjoerd
Ik heb niet het gevoel dat ik me laat manipuleren als ik nogmaals stel dat we dergelijke schrikbeelden als van de V250 nog nooit eerder gezien hebben. Ik doel hier op fotografisch bewijs, niet op vreemde krachten of complotten.
Zoals ik al eerder schreef: alle materieel heeft kinderziektes gekend, tot op het laatst toe, al zou je het dan ouderdomskwaaltjes kunnen noemen. Feit is dat alles wat die kinderziektes heeft gekend, tot en met de Hondekoppen en 1200-en toe, het rond 40 jaar en langer heeft uitgehouden. Bij de grote revisies zijn ze uitgekleed tot op het bot en weer opgetuigd. Het skelet, of zo je wilt het casco, was die moeite en kosten waard. Gedurende hun arbeidzame leven overlapte de ene Constructie-Wijziging de andere, bij al ons (voormalige) materieel. Het bleek meestal de moeite waard.
Met alle respect, Broek, maar je kunt niet volhouden dat hiervan sprake is bij de V250. Voor opknappen tegen zeer hoge kosten, met alle kinderziektes die daar weer aan kleven, is gezien de zeer kleine serie geen goede reden te bedenken, behalve dan dat je met de helft van de vloot snel de HSL op kunt. Als ze in Italië dan maar niet weer kermen dat we er te hard mee rijden.
Dit geval is toch echt anders dan de 501 gelijk maken aan de serie of de schuifdeuren van de DE III vervangen door zwenk-zwaai-deuren of de Sprinters alsnog harmonica's geven. Ja, meteen na de oorlog is er met het van oorlogsschade te herstellen materieel zoiets gebeurd als wat nu voor de V250 nodig zou zijn.
 

23-06-2013 19:11:15
broek53
broek53
Tsja, zo zie je maar: niemand schijnt te lezen wat ik schrijf. Ik houd er dus acuut over op, nadat ik nog EEN keer gezegd heb dat het mij niet om de inhoud gaat, dat ik alleen heb aangegeven waar de belgische meneer aan het begin van dit draadje op doelde, namelijk dat een herstelplan een van de mogelijkheden was en verder dat ik het een fantastisch sociologisch fenomeen vind dat de publieke opinie zo gestuurd kan worden. Niet meer en niet minder.  

23-06-2013 19:51:31
dh3201
dh3201
Wat ik er als reiziger al van zie ga komen is dat men nu eerst een jaartje of wat gaat proberen er wat van te maken, maar dat dat toch niet blijkt te lukken en daarna pas misschien aan een alternatief gaat denken. Wat ook weer minstens zoveel jaar gaat duren. En al die tijd staat de reiziger in de kou, of pakt inmiddels de auto wel, waardoor het over tig jaar helemaal geen zin meer heeft want iedereen zit dan al in de auto.


Shqiperise-lopers?
 

23-06-2013 20:11:15
broek53
broek53
ik heb geen flauw idee waar je dat vandaan haalt, maar iedereen heeft recht op zijn eigen doemscenario, nietwaar.  

23-06-2013 20:31:53
sjoerd
sjoerd
Ik heb goed gelezen. Maar klaarblijkelijk trok ik het sociologisch fenomeen teveel naar me toe. Mijn welgemeende excuses. Mijn verbazing gaat voornamelijk uit naar de telkens opkomende hoop op herstel. Daarvan kan ik niet getuigen in deze zaak. En dan zijn we het waarschijnlijk eens.  

24-06-2013 07:31:32
mdeen
mdeen
Quote
broek53 (zo 23 jun 2013 20:11:15 https://www.somda.nl/forum/3884/p456046/): ik heb geen flauw idee waar je dat vandaan haalt, maar iedereen heeft recht op zijn eigen doemscenario, nietwaar.

Dat scenario is anders al een half jaar bezig. Namelijk het een paar weken lang niet rijden en daarna het niet kunnen of willen aanbieden van een doorgaande Beneluxuurdienst van Amsterdam naar Brussel.

Ik denk dat wat NSH in het afgelopen halfjaar heeft klaargespeeld de Benelux 10 jaar in tijd heeft teruggezet wat populariteit betreft.
 

24-06-2013 08:35:24
broek53
broek53
Dat is waar, maar het is niet wat dh3201 voorspelt.  

24-06-2013 09:52:26
DingeZ
DingeZ
Herstel is altijd mogelijk (de vraag is slechts of het rendabel is), zo ook hier. Het duurt alleen veels te lang. Nog bijna 5 jaar.

Laatst bewerkt door DingeZ op 24-06-2013 09:53
 

24-06-2013 10:00:28
daniel81
daniel81
Dat hangt ervan af wat je onder 'rendabel' verstaat. Technisch zijn de stellen het niet waard; als het NS echter z'n HRN-concessie kan gaan kosten, zou het een alternatief kunnen zijn om ze met minimale middelen op te lappen om ze de eerstkomende jaren in te zetten op bijvoorbeeld maximaal 160 km/h.  

24-06-2013 10:42:47
bjornl
bjornl
Quote
sjoerd (zo 23 jun 2013 16:33:31 https://www.somda.nl/forum/3884/p456026/): Ik heb niet het gevoel dat ik me laat manipuleren als ik nogmaals stel dat we dergelijke schrikbeelden als van de V250 nog nooit eerder gezien hebben. Ik doel hier op fotografisch bewijs, niet op vreemde krachten of complotten.

Maar wat is fotografisch bewijs? Je ziet dat iets stuk is, maar hoe is het stuk gegaan? Is een accu spontaan ontbrand (zoals NMBS zegt) of door verkeerd laden (zoals AB zegt)?
 

24-06-2013 11:14:50
sjoerd
sjoerd
Interessante vraag. Alleen: dit is nog nooit vertoond en we hebben al zo lang accu's onder materieel hangen. Dat punt geldt voor meer van de gebreken: nog nooit vertoond. Je kunt ze niet onder kinderziekten scharen en het is ook niet iets wat je bij de eerste CW even verandert.
Ik ben heel benieuwd wat er nog voor interessants zal blijken uit nader onderzoek. We weten nog geen fractie van wat er gaande is.
De afgegeven veiligheidsattesten die door onder meer Lloyds worden afgegeven, en waarachter de baas van AB zich verschuilt, worden gewoonlijk gemaakt aan de hand van papieren specificaties. Het is nog niet eens zeker of er ook iemand bij die trein is wezen kijken. Dat is de taak van Lloyds ook niet. Dit alles zal de baas ook weten. Het onderzoek kan nog tot aanzienlijke aanscherping van de richtlijnen leiden.
 

24-06-2013 13:14:37
thom
thom
Nou, een brandje in een batterijkast is niet echt iets uitzonderlijks dat gebeurt van tijd tot tijd ook nogweleens bij het huidige materieel...

En een NoBo als Llloyd's is echt wel bij de trein zelf geweest en een toelating is echt niet alleen papierwerk, die proef en toelatingstitten hebben ze niet voor de lol gereden.
Of ze hun ogen open hadden weet ik niet, of ze moeten niet de juiste argumentatie hebben kunnen vinden om de stellen niet toe te kunnen laten...
 

24-06-2013 16:32:10
sik214
sik214
Een brandje in een batterijkast zal niet uitzonderlijk zijn, wellicht daarom dat die dingen niet onder een stoel worden gepositioneerd, normaal gesproken....  

24-06-2013 16:39:40
broek53
broek53
Kan me vergissen, maar zover ik weet, zitten de batterijkasten van het stroomlijnmaterieel en de rijtuigen van weleer allemaal onder reizigersafdelingen. Bij mat '64 zou ik in veel gevallen niet weten waar je ze anders moet laten dan onder reizigersafdelingen.  

24-06-2013 18:28:35
dh3201
dh3201
Ik weet dat ervaringen uit het verleden geen garantie voor de toekomst bieden. Maar uit wat er in het (recente) verleden is gebeurt stemt mij niet hoopvol voor de toekomst.
Na het staken van de Fyra in januari zou AnsaldoBreda het materieel binnen drie dagen ofzo weer in orde hebben. Drie dagen later: geen rijdende V250 in de reizigersdienst. Toen kreeg AnsaldoBreda drie maand de tijd om het materieel weer op orde te krijgen. Drie maanden later: geen rijdende V250 in de reizigersdienst.
Okee, de media licht het negatieve nieuws groots uit, maar ik lees nergens positief nieuws. Geen alternatieve bestelling, geen concrete herstelplannen voor het huidige materieel. Alleen dat er weer een ultimatum in oktober is gesteld en vervolgens blijft het tot die datum stil. Moet ik dan als reiziger verwachten dat het debacle in oktober wel is opgelost en dat de trein dan wel gaat rijden?


Shqiperise-lopers?
 

24-06-2013 18:48:53
sik214
sik214
Quote
broek53 (ma 24 jun 2013 16:39:40 https://www.somda.nl/forum/3884/p456115/): Kan me vergissen, maar zover ik weet, zitten de batterijkasten van het stroomlijnmaterieel en de rijtuigen van weleer allemaal onder reizigersafdelingen. Bij mat '64 zou ik in veel gevallen niet weten waar je ze anders moet laten dan onder reizigersafdelingen.
Dat zou goed kunnen, maar dan is het iig gescheiden van de reizigers door de vloer van de bak. Nu kwam de berichtgeving van de batterijen op mij over alsof de batterijen in een soort kist zaten waarop een stoel gemaakt is (vergelijk de stoelen in SLT boven de draaistellen, daar is het onder de stoel ook dicht).
 

24-06-2013 19:35:25
Jorrit
Jorrit
Zoek de foto's eens op, ze zaten onder de bak, achter een klep. Door de hitte was de vloerbekleding verschroeid. Volgens mij is de V250 niet gelijkvloers, dus de wielen zitten gewoon onder het stel.  

24-06-2013 19:39:01
broek53
broek53
Quote
dh3201 (ma 24 jun 2013 18:28:35 https://www.somda.nl/forum/3884/p456137/): Ik weet dat ervaringen uit het verleden geen garantie voor de toekomst bieden. Maar uit wat er in het (recente) verleden is gebeurt stemt mij niet hoopvol voor de toekomst.
Na het staken van de Fyra in januari zou AnsaldoBreda het materieel binnen drie dagen ofzo weer in orde hebben. Drie dagen later: geen rijdende V250 in de reizigersdienst. Toen kreeg AnsaldoBreda drie maand de tijd om het materieel weer op orde te krijgen. Drie maanden later: geen rijdende V250 in de reizigersdienst.
Okee, de media licht het negatieve nieuws groots uit, maar ik lees nergens positief nieuws. Geen alternatieve bestelling, geen concrete herstelplannen voor het huidige materieel. Alleen dat er weer een ultimatum in oktober is gesteld en vervolgens blijft het tot die datum stil. Moet ik dan als reiziger verwachten dat het debacle in oktober wel is opgelost en dat de trein dan wel gaat rijden?
Nu haal je een en ander door elkaar. Er is geen sprake meer van dat Ansaldo nog een kans krijgt, en er is geen sprake van een herstelprogramma. En dus ook niet van ultimata. Oktober is de maand waarin NS een min of meer definitief plan moet presenteren over hoe het nu verder moet met het vervoer over de HSL (den met de Benelux). In oktober gebeurt er dus (inderdaad) niets waarmee de reiziger iets opschiet, maar er wordt niet geëxperimenteerd met wat dan ook dat vervolgens weer kan mislukken.
 

24-06-2013 20:03:17
bjornl
bjornl
Quote
sjoerd (ma 24 jun 2013 11:14:50 https://www.somda.nl/forum/3884/p456093/): Ik ben heel benieuwd wat er nog voor interessants zal blijken uit nader onderzoek. We weten nog geen fractie van wat er gaande is.

Dat is het belangrijkste om in gedachte te houden! NMBS en NS vechten voor hun imago, AB vecht voor zijn voortbestaan. Alledrie zullen niet schromen om de zaken wat spin mee te geven.
 

24-06-2013 23:38:55
thom
thom
Quote
broek53 (ma 24 jun 2013 16:39:40 https://www.somda.nl/forum/3884/p456115/): Kan me vergissen, maar zover ik weet, zitten de batterijkasten van het stroomlijnmaterieel en de rijtuigen van weleer allemaal onder reizigersafdelingen. Bij mat '64 zou ik in veel gevallen niet weten waar je ze anders moet laten dan onder reizigersafdelingen.

Ik zou eigenlijk geen materieel weten waar ze níet onder de reizigersafdelingen zitten, alleen DDAR en VIRM zal ze in een kast hebben op de vloer maar dan zit je feitelijk nog onder de reizigers met de verdieping daarboven

En wat je zegt bij ICR, en eigenlijk alle andere rijtuigen, heb je totaal geen andere plek. Laat ze zelfs maar niet horen dat een TD-10 stammetje een 11-tal batterij sets in een stam heeft, brandgevaar op en top
 

25-06-2013 10:34:46
mich
mich
Jamaar die zijn niet door Italianen in elkaar gezet dus daar hoeven we ons geen zorgen om te maken  

25-06-2013 11:44:40
Hoera63
Hoera63
Het NOS Journaal had recent nog twee leuke reportages:

Deense Treinstellen van AnsaldoBreda: http://www.youtube.com/watch?v=-voF1I3jKkc

Spookthalys in België: http://www.youtube.com/watch?v=wss_Ma92hU8

Rare jongens, die Vlamingen. %08%
 

25-06-2013 11:51:36
Bert13
Bert13
Dat laatste, die "Spookthalys" Oostende-Parijs, daar keek ik ook van op toen ik in Parijs was, maar er blijkt dus geen markt voor te bestaan. Alleen heeft dan an sich niks met onze HSL te maken, mits ze een Oostende-stel als 11e Thalys door naar Nederland zouden laten rijden


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

25-06-2013 11:55:44
Hoera63
Hoera63
Nou, indirect wel, want NS wil meer Thalys treinen laten rijden terwijl die niet beschikbaar zijn. Één stel rijdt dus leeg van Oostende naar Parijs elke ochtend, gewoon omdat het kan. Als men nou een 'gewone' IC trein inzet met overstap op de Thalys uit Amsterdam heb je én een rendabelere trein (geen toeslag en reserveringsplicht dus nemen meer mensen de trein) en een extra Thalys naar Nederland, iedereen blij toch?

(Behalve dan de Vlamingen, die de Thalys in stand willen houden omdat de Walen d'r ook eentje hebben...)

Laatst bewerkt door Hoera63 op 25-06-2013 11:56
 

25-06-2013 12:44:15
john2
john2
Tussen Vlamingen en Walen is het niet alleen de taalstrijd maar ook een imago strijd.  

25-06-2013 12:49:17
treinfan
treinfan
De tijden van die thalys van/naar Fsd zijn doordeweeks ook niet echt ideaal: 6.09 vertrek Fsd, 21.10 aankomst Fsd. Als je deze zou laten rijden van/naar Asd komt dat enkel neer op versterking van de eerste trein naar Parijs en de laatste trein uit Parijs.
Overigens zou thalys best het materieel iets efficiënter in kunnen zetten: voor de huidige dienstuitvoering worden 19 treinstellen gebruikt (rest onderhoud/reserve). Voor een uursdienst Asd-Paris vv. zijn 9 treinstellen benodigd (3½ uur rittijd en steeds een uur keertijd). Wil je al deze treinen versterken op Brusz-Paris vv. heb je nog eens 5 treinstellen nodig. Voor de treinen Paris-Koln(-Essen) vv. zijn 4 treinstellen nodig en voor de dagelijkse slagen naar Fsd, Brusl en Luik zou je nog 2 treinstellen nodig hebben, dus met 1 treinstel extra in gebruik kan de capaciteit aardig uitgebreid worden
 

25-06-2013 12:54:33
daniel81
daniel81
Over de 'spookthalys': De Vlamingen zijn bereid 'm op te geven mits de Walen de Thalys naar Namen ook kwijtraken.
E.e.a. heeft overigens niets met taal- of imagoproblemen te maken, maar met het 'verdeelsleutelbeleid' in België. De regel was: als een gewest iets nieuws krijgt, dan het andere ook, naar rato van het aantal inwoners (60/40).
Bijvoorbeeld Vlaanderen wil 60 km nieuw spoor, dan krijgt Wallonië ook 40 km nieuw spoor (of een andere railinvestering die evenveel geld waard is, ongeacht of daar behoefte aan is).
De economische groei zit al jaren bijna uitsluitend in Vlaanderen, maar de Vlamingen hebben op deze manier dus miljoenen aan onnodige Waalse infrastructuur meebetaald.
 

25-06-2013 15:05:55
dvdhoven
dvdhoven
En omgekeerd. Onder Antwerpen liggen nog kilometers Pré Metro tunnel in ruwbouw klaar. Een klein deel wordt nu alsnog in gebruik genomen.


Dick van den Hoven
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl