Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
05-06-2013 03:13:31
dlm4yjp
dlm4yjp
Dan nog is het onzin wat er geschreven staat: de Thalys knalde wel op ontwerpsnelheid, 300km/u, door hetzelfde landschap met dezelfde sneeuw zonder enige problemen...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

05-06-2013 07:14:15
sik214
sik214
Volgens Metro is dit tijdelijk om verwarring te voorkomen, zie http://www.metronieuws.nl/nieuws/ns-scharpt-voorlopig-de-merknaam-fyra-in-advertenties/SrZmfd!6rrTz2OX2qqJI/  

05-06-2013 09:47:01
jorgo
jorgo
Bij AnsaldoBreda is een staking uitgebroken http://www.telegraaf.nl/binnenland/21621561/__Vlam_in_pan_bij_Fyra-bouwer__.html?cid=rss. Ik vind het bijzonder spijtig als de werkgelegenheid in Italië eronder te lijden zou hebben. Zou het ook uit schaamte jegens de directie zijn over het werk dat ze op moeten leveren?  

05-06-2013 10:25:10
nohab
nohab
Uit schaamte ga je niet staken. Mijn gok is dat dit is geregeld door de bonden uit protest tegen de slechte financiele toestand van Ansaldo. Het hoeft ook helemaal niet zo te zijn dat de werknemers van Ansaldo zich zouden moeten schamen. Als voorbeeld neem ik even die verschillend gemonteerde kabels. Je zou denken dat dat aan een monteur ligt die maar wat aanklooit maar wie zegt dat die monteur bij zijn direct leidinggevende niet heeft aangekaart dat die die kabel niet kan monteren zoals het hoort? Als die leidinggevende (of op zijn beurt diens leidinggevende) zegt 'doe het maar zus of zo' ligt dat dus niet bij die monteur maar bij het management dat zijn zaken niet voor elkaar heeft.

Laatst bewerkt door nohab op 05-06-2013 10:25


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 


05-06-2013 12:33:22
Ovindel
Ovindel
Hebben jullie deze link wel eens gezien? http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=12&t=1782 Taurussen als eventuele vervanging kan dus prima, met bijna de snelheid van de V250.
Of een stoptreindienst met Flirt's. %08%
 

05-06-2013 13:10:57
jorgo
jorgo
@ nohab: dat bedoel ik, dat men gaat staken uit schaamte voor het feit dat ze geen beter werk kunnen/mogen opleveren, lijkt mij best een optie voor mensen die zich enigszins in hun eer aangetast voelen.  

05-06-2013 13:12:17
maigoda
maigoda
Quote
nohab (wo 05 jun 2013 10:25:10 https://www.somda.nl/forum/3884/p453317/): Uit schaamte ga je niet staken. Mijn gok is dat dit is geregeld door de bonden uit protest tegen de slechte financiele toestand van Ansaldo. Het hoeft ook helemaal niet zo te zijn dat de werknemers van Ansaldo zich zouden moeten schamen. Als voorbeeld neem ik even die verschillend gemonteerde kabels. Je zou denken dat dat aan een monteur ligt die maar wat aanklooit maar wie zegt dat die monteur bij zijn direct leidinggevende niet heeft aangekaart dat die die kabel niet kan monteren zoals het hoort? Als die leidinggevende (of op zijn beurt diens leidinggevende) zegt 'doe het maar zus of zo' ligt dat dus niet bij die monteur maar bij het management dat zijn zaken niet voor elkaar heeft.

Wellicht dat "de monteur" zelf dan niet wat aanklooit, maar "het bedrijf" daarintegen wel. Want als er wijzigingen nodig zijn in een tekening of montagevoorschrift, dan dien je dat wel te documenteren en er voor te zorgen dat de andere stellen die wijziging ook krijgen. We hebben het maar over 9 treinstellen, dus zo moeilijk of onoverzichtelijk lijkt me dat nou ook weer niet. Stel je voor dat een vliegtuigbouwer dat zo zou doen en ze kwamen er achter. Dan waren de rapen gaar geweest is loop je de kans dat je als vliegtuigbouwer ernstige sancties opgelegd krijgt.
Groetjes,
Emiel
 

05-06-2013 13:36:25
AgentX
AgentX
Quote
guuglurg 05-06-2013 00:14:04
Op de luchtfoto's van Wgm die veelvuldig in de media zijn verschenen, zijn er 10 stellen te zien;
-1 op spoor 331
-2 halverwege 334
-1 aan de Dmn-kant van 335
-3 op 336
-1 op 338
-2 op 339



Er kunnen er een paar binnen hebben gestaan, of een rit aan het maken zijn geweest hè
 

05-06-2013 14:05:45
OBASD
OBASD
Quote
dlm4yjp (di 04 jun 2013 21:03:04 https://www.somda.nl/forum/3884/p453266/): De brug was het probleem niet hoor, het harmonica effect was het ergste.

@timtrein: Hoewel ik liever overdrijf dan dat ik nalatig zou zijn is overdrijven het zeker niet, de v250 heeft nog niet eens 10.000km op de teller en ik hoef zeker niet te weten wat er mee gebeurd als deze 1.200.000km heeft gereden (het betreffende draaistel in Eschede had er zoveel gereden).


Jammer, fout gespeculeerd. Één V250 heeft al 103230 km gereden, 5 hebben meer gereden dan 50000 km en slechts één zit onder de 10000 km. Wat je verondersteld wat er zou kunnen gebeuren is speculatief en niet waarschijnlijk omdat de revisie termijn van de wielstellen 1000000 km is.

Dan nog het volgende: De huidige status van V250 is even wat anders als in Januari 2013. Voor dat nu een V250 een testrit mag gaan maken is er behoorlijk aan gesleuteld en is er een 100% controle uitgevoerd!! Een verbod op testritten gebaseerd op foto's van de toestand van januari lijkt me niet reeel.
Men gaat er klaarblijkelijk van uit dat er vanaf Januari met duimen gedraait is en dat is alles behalve correct.

Mr. Zaanstraat

Laatst bewerkt door OBASD op 05-06-2013 14:16
 

05-06-2013 14:40:00
Onno
Onno
Wil je daarmee zeggen dat alle door de NMBS genoemde fouten in de afgelopen drie maanden zijn hersteld?

Laatst bewerkt door spiketrain op 05-06-2013 17:26, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

05-06-2013 15:35:56
OBASD
OBASD
Wat ik wil zeggen is dat ik er sterk aan twijfel of de motivatie om V250 niet meer te laten test rijden wel reeel is. Bedenk er bij dat er al test gereden werd en toen was het klaarblijkelijk wel veilig, en let wel de toestemming daarvoor is weloverwogen gegeven!


Mr. Zaanstraat

Laatst bewerkt door OBASD op 05-06-2013 15:41
 

05-06-2013 16:30:40
charta
charta
Quote
dlm4yjp (wo 05 jun 2013 03:13:31 https://www.somda.nl/forum/3884/p453300/): Dan nog is het onzin wat er geschreven staat: de Thalys knalde wel op ontwerpsnelheid, 300km/u, door hetzelfde landschap met dezelfde sneeuw zonder enige problemen...


Waren het niet de Eurostars die problemen hadden met stuifsneeuw?
 

05-06-2013 18:02:28
robert55
robert55
Dat is geloof ik niet correct. In ieder geval de TGV [en Eurostar] maar ik geloof ook de ICE hebben ook afgelopen winter dagen gehad dat verminderde snelheid [250 of 200] moest worden gereden. Of dat ook voor het NL traject gold weet ik niet meer'.
Quote
dlm4yjp (wo 05 jun 2013 03:13:31 https://www.somda.nl/forum/3884/p453300/): Dan nog is het onzin wat er geschreven staat: de Thalys knalde wel op ontwerpsnelheid, 300km/u, door hetzelfde landschap met dezelfde sneeuw zonder enige problemen...
 

05-06-2013 18:10:53
lw-o
lw-o
misschien waar, maar als je daar in de afnameperiode achterkomt lijkt me dit wel een tekortkoming die gerapporteerd moet worden. daarbij hadden een heel aantal van de gebreken niks te maken met sneeuw  

05-06-2013 18:14:44
robert55
robert55
Van de treinen voor DSB is bekend dat de eerste 15 of 20 als een soort handgebouwde prototypes werden geleverd. Dat lijkt hier dus weer te zijn gebeurd. Als je bedenkt dat bij NS en NedTrain 'Gelijk Aan Serie' dogma [en dat bedoel ik positief] is, dan geeft dat soort variatie dus giga problemen.
Dat is inderdaad een management probleem, namelijk dat het bedrijf kennelijk niet in staat is een serie-productielijn op te zetten. Dat werknemers eigen oplossingen kiezen klinkt leuk, maar is natuurlijk niet best en zpu al bij de bedrijfseigen kwaliteitscontrole aan het licht moeten zijn gekomen.

Potentieel is denk ik deze productie variatie funester voor de V250 dan al het andere, behalve misschien de vroegtijdige veroudering,

Quote
nohab (wo 05 jun 2013 10:25:10 https://www.somda.nl/forum/3884/p453317/): Je zou denken dat dat aan een monteur ligt die maar wat aanklooit maar wie zegt dat die monteur bij zijn direct leidinggevende niet heeft aangekaart dat die die kabel niet kan monteren zoals het hoort? Als die leidinggevende (of op zijn beurt diens leidinggevende) zegt 'doe het maar zus of zo' ligt dat dus niet bij die monteur maar bij het management dat zijn zaken niet voor elkaar heeft.
 

05-06-2013 18:38:42
charta
charta
Quote
robert55 (wo 05 jun 2013 18:02:28 https://www.somda.nl/forum/3884/p453383/): Dat is geloof ik niet correct. In ieder geval de TGV [en Eurostar] maar ik geloof ook de ICE hebben ook afgelopen winter dagen gehad dat verminderde snelheid [250 of 200] moest worden gereden. Of dat ook voor het NL traject gold weet ik niet meer'.
Quote
dlm4yjp (wo 05 jun 2013 03:13:31 https://www.somda.nl/forum/3884/p453300/): Dan nog is het onzin wat er geschreven staat: de Thalys knalde wel op ontwerpsnelheid, 300km/u, door hetzelfde landschap met dezelfde sneeuw zonder enige problemen...



Het ging om de winter van 2010. Toen zijn verschillende Eurostars gestrand omdat er stuifsneeuw naar binnenkwam. Er zijn er toen een aantal op ongelukkige plaatsen, bv. in de Kanaaltunnel, tot stilstand gekomen.
 

05-06-2013 20:06:04
Klaasje
Klaasje
Quote
robert55 (wo 05 jun 2013 18:14:44 https://www.somda.nl/forum/3884/p453385/): Van de treinen voor DSB is bekend dat de eerste 15 of 20 als een soort handgebouwde prototypes werden geleverd. Dat lijkt hier dus weer te zijn gebeurd. Als je bedenkt dat bij NS en NedTrain 'Gelijk Aan Serie' dogma [en dat bedoel ik positief] is, dan geeft dat soort variatie dus giga problemen.
Dat is inderdaad een management probleem, namelijk dat het bedrijf kennelijk niet in staat is een serie-productielijn op te zetten. Dat werknemers eigen oplossingen kiezen klinkt leuk, maar is natuurlijk niet best en zpu al bij de bedrijfseigen kwaliteitscontrole aan het licht moeten zijn gekomen.

Potentieel is denk ik deze productie variatie funester voor de V250 dan al het andere, behalve misschien de vroegtijdige veroudering,

Daar sluit ik mij bij aan.
 

05-06-2013 20:36:32
kleine_man
kleine_man
Quote
broek53 (ma 03 jun 2013 23:35:55 Ik denk trouwens dat deze inmiddels al een paar jaar gereden zou hebben als NSH niet alle kaarten op een snelle start van de V 250 had gezet in 2010, toen - om heel andere redenen - ineens Traxxen voor de BNL verschenen. Was dat destijds gebeurd, dan had je nu niet de helft van alle fuzz gehad. Maar ook nu is het mogelijk en krijg je er een klassieke Benelux met reistijdverkorting voor. Zou ik meteen doen (en hopen dat de NMBS daaraan nu wel wil meewerken).


Als de Belgen niet meewerken aan een tijdelijke oplossing zijn de rapen echt gaar. Dat kunnen de Belgen zich ook niet veroorloven.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

05-06-2013 22:53:35
zoek34
zoek34
Quote
charta (wo 05 jun 2013 18:38:42 https://www.somda.nl/forum/3884/p453395/):
Het ging om de winter van 2010. Toen zijn verschillende Eurostars gestrand omdat er stuifsneeuw naar binnenkwam. Er zijn er toen een aantal op ongelukkige plaatsen, bv. in de Kanaaltunnel, tot stilstand gekomen.


Volgens mij was daar de sneeuw maar een deel van de oorzaak. Ze hadden last van de stuifsneeuw die bij de elektronica kon komen. Bij het rijden in de Kanaaltunnel (waar je geen sneeuw hebt en hogere temperaturen) is de sneeuw gaan smelten. En water en elektronica is niet de beste combinatie.

De Fyra zou hier in mindere maten ook last van kunnen hebben, maar de tijd in de Groene-hart tunnel is verwaarloosbaar bij de Kanaaltunnel.
 

06-06-2013 09:35:27
lex_t
lex_t
Quote
OBASD (wo 05 jun 2013 15:35:56 https://www.somda.nl/forum/3884/p453359/): Wat ik wil zeggen is dat ik er sterk aan twijfel of de motivatie om V250 niet meer te laten test rijden wel reeel is.


-De Belgen hebben hele andere redenen om de Fyra te frustreren.
-ECTS is een drama.

Komt goed uit dat je de V250 dan de schuld kan geven.
 

06-06-2013 09:50:31
Klaasje
Klaasje
Ik denk dat je ETCS bedoelt. (European Train Control System)  

06-06-2013 10:04:02
nohab
nohab
Quote
lex_t -De Belgen hebben hele andere redenen om de Fyra te frustreren.
-ECTS is een drama.
ETCS. En waarom is het een drama?

De HSL is voor de Belgen helemaal niet nodig. Voor hen is het een puur Nederlands project. Zij zien ook wel in dat het voor Nederland belangrijk is en daarom hebben ze meegewerkt. Want wees eerlijk: die HSL-Zuid is op Europees niveau maar een zijlijn. Alle andere richtingen waarin je vanaf Brussel per hogesnelheidstrein kunt reizen hebben een groot achterland, maar Amsterdam heeft dat nu eenmaal niet.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

06-06-2013 10:16:44
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
lex_t (do 06 jun 2013 09:35:27 https://www.somda.nl/forum/3884/p453469/):
Quote
OBASD (wo 05 jun 2013 15:35:56 https://www.somda.nl/forum/3884/p453359/): Wat ik wil zeggen is dat ik er sterk aan twijfel of de motivatie om V250 niet meer te laten test rijden wel reeel is.


-De Belgen hebben hele andere redenen om de Fyra te frustreren.
-ECTS is een drama.

Komt goed uit dat je de V250 dan de schuld kan geven.


Blegh, wat een flauwekul zeg!
Als ETCS zo'n drama was dan zouden de V160 en thalys ook om de haverklap stil staan en dat doen ze niet.
En dat de belgen geen interesse in de HSL hadden is flauwekul, als dat zo was, was heel die HSL er nooit gekomen...

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 06-06-2013 10:18


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

06-06-2013 11:09:39
bnv
bnv
Quote
broek53 (ma 03 jun 2013 23:35:55 https://www.somda.nl/forum/3884/p453115/):
Quote
bnv (ma 03 jun 2013 21:34:29 https://www.somda.nl/forum/3884/p453097/): Zou mij niks verbazen als de 2e Kamer eerstdaags een motie aanneemt waarin:

"NS en/of Hispeed wordt gevraagd op de kortst mogelijk termijn te voorzien in een adequaat alternatief voor de Fyra door het instellen van een uurdienst tussen Amsterdam en Brussel".

Volgens mij kunnen ze niet anders, gewoon de oude Benelux laten rijden tot in een andere oplossing is voorzien. Houdt het volk en de politiek even rustig daar men dan weet waar men aan toe is. Logistieke problemen? Waar een wil is, is een weg. ICR (Benelux variant) is er genoeg en E-Loc 'n zoeken doen ze hun best maar voor. Dienstregelingpaden zijn er niet meer? Dan stellen ze die maar in en verschuiven ze maar een en ander. Kan volgens mij nooit een excuus zijn om zoiets niet te willen.
Eventjes vergeten we de splitsing van het spoorbedrijf dan maar? Zou mooi zijn. Maar Prorail "moet" nu eenmaal helemaal niets. En feitelijk mag NS ook niets meer, want de capaciteitsaanvraag 2014 ligt er al en wee je gebeente als je daar nog in wilt knoeien.
Tuurlijk gaat dat wel gebeuren overigens, maar ik amuseer mij dan altijd kostelijk met de manieren waarop die gigantische Oostblokbureaucratie dan weer bewegingen moet gaan maken waar het helemaal niet meer op is ingesteld.
Mijn idee is trouwens nog steeds dat de Benelux met klassiek materieel over de HSL DE oplossing is voor voorlopig. Ik denk trouwens dat deze inmiddels al een paar jaar gereden zou hebben als NSH niet alle kaarten op een snelle start van de V 250 had gezet in 2010, toen - om heel andere redenen - ineens Traxxen voor de BNL verschenen. Was dat destijds gebeurd, dan had je nu niet de helft van alle fuzz gehad. Maar ook nu is het mogelijk en krijg je er een klassieke Benelux met reistijdverkorting voor. Zou ik meteen doen (en hopen dat de NMBS daaraan nu wel wil meewerken).


En het leven kan soms zo simpel zijn.
Maurits van Witsen in de NRC van dinsdag 5 juni. Daarin zegt hij heel eenvoudig: eenmaal per uur IC dienst Asd-Rsd-Vs, het tussen gelegen halve uur diezelfde IC vervangen door de Benelux naar Brussel. Dan stappen ze maar een keertje over in Rsd.
Vanuit Twente naar Utrecht is er toch ook maar een keer per uur een rechtstreekse verbinding. Moet hier dan toch ook kunnen.
Maar ja, die gigantische kolos van bureaucratie wat Broek 53 hierboven zegt..................wat is wijsheid en haalbaar. Dat wat de politiek wil?
 

06-06-2013 11:23:43
Klaasje
Klaasje
Het probleem is alleen dat de treindienst Lelystad-Vlissingen met name op het deel Almere-Dordrecht heel druk is, zo druk dat je met veel langere treinen moet rijden dan handig is in de Benelux. Als je ze persé aan elkaar wilt knopen zal je als je niet iets substantieel wijzigt, zoals het inzetten van voortreinen, getrokken treinen tot 12 bakken krijgen en wissellocs in Lelystad moeten neerzetten. Dan hebben we het niet gehad over de hoeveelheid locs die extra nodig zijn.

De Benelux over de HSL leiden is dan makkelijker.

Laatst bewerkt door Klaasje op 06-06-2013 11:24
 

06-06-2013 11:56:30
gvttreinen
gvttreinen
Kwam dat omdat reeks 28`n die voor Beneluxdienst NIET geschikt zijn om over de HSL te mogen en andersom de NSH 28`n niet naar België mogen en dat allemaal vanwege gekozen versies ERTMS?  

06-06-2013 11:58:53
DingeZ
DingeZ
Nee. De reeks 28 mag prima over de HSL. Alleen laat België geen getrokken rijtuigen in treinstelmodus toe en laat de HSL in Nederland geen UIC-modus toe.  

06-06-2013 12:25:08
nohab
nohab
Reeks 28 heeft toch geen ETCS? Indien ja, dan is de HSL sowieso verboden gebied voor die locs.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

06-06-2013 12:51:37
lex_t
lex_t
Quote
dlm4yjp (do 06 jun 2013 10:16:44 https://www.somda.nl/forum/3884/p453473/): En dat de belgen geen interesse in de HSL hadden is flauwekul, als dat zo was, was heel die HSL er nooit gekomen...


De Belgen willen geen Fyra. Dat is wat anders dan de HSL.
En de PRIO-Fyra rijdt ook niet echt vlekkeloos. Ik heb meerdere keren op een aansluiting met het bestaande net moeten wachten. Pikte de GSM niet op of zo..
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


06-06-2013 12:53:26
lex_t
lex_t
Quote
DingeZ (do 06 jun 2013 11:58:53 https://www.somda.nl/forum/3884/p453482/): Nee. De reeks 28 mag prima over de HSL. Alleen laat België geen getrokken rijtuigen in treinstelmodus toe en laat de HSL in Nederland geen UIC-modus toe.


Dat lijkt mij onderhandelbaar, en binnen korte tijd te regelen. Dat vereist wel enige diplomatie...
 

06-06-2013 16:27:05
AgentX
AgentX
Waar een wil is, is een w... ligt spoor.  

06-06-2013 16:34:12
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
lex_t (do 06 jun 2013 12:51:37 https://www.somda.nl/forum/3884/p453491/):
Quote
dlm4yjp (do 06 jun 2013 10:16:44 https://www.somda.nl/forum/3884/p453473/): En dat de belgen geen interesse in de HSL hadden is flauwekul, als dat zo was, was heel die HSL er nooit gekomen...


De Belgen willen geen Fyra. Dat is wat anders dan de HSL.
En de PRIO-Fyra rijdt ook niet echt vlekkeloos. Ik heb meerdere keren op een aansluiting met het bestaande net moeten wachten. Pikte de GSM niet op of zo..


GSM heeft er niks mee te maken (niet eens een treinonderdeel), maar zeer zelden pakt de traxx inderdaad het atb baken niet op, maar kijk is eens naar de statieken: allemaak mooie cijfers sinds de v250 weg is!


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

06-06-2013 19:53:06
broek53
broek53
Quote
bnv (do 06 jun 2013 11:09:39 https://www.somda.nl/forum/3884/p453478/):
Quote
broek53 (ma 03 jun 2013 23:35:55 https://www.somda.nl/forum/3884/p453115/):
Quote
bnv (ma 03 jun 2013 21:34:29 https://www.somda.nl/forum/3884/p453097/): Zou mij niks verbazen als de 2e Kamer eerstdaags een motie aanneemt waarin:

"NS en/of Hispeed wordt gevraagd op de kortst mogelijk termijn te voorzien in een adequaat alternatief voor de Fyra door het instellen van een uurdienst tussen Amsterdam en Brussel".

Volgens mij kunnen ze niet anders, gewoon de oude Benelux laten rijden tot in een andere oplossing is voorzien. Houdt het volk en de politiek even rustig daar men dan weet waar men aan toe is. Logistieke problemen? Waar een wil is, is een weg. ICR (Benelux variant) is er genoeg en E-Loc 'n zoeken doen ze hun best maar voor. Dienstregelingpaden zijn er niet meer? Dan stellen ze die maar in en verschuiven ze maar een en ander. Kan volgens mij nooit een excuus zijn om zoiets niet te willen.
Eventjes vergeten we de splitsing van het spoorbedrijf dan maar? Zou mooi zijn. Maar Prorail "moet" nu eenmaal helemaal niets. En feitelijk mag NS ook niets meer, want de capaciteitsaanvraag 2014 ligt er al en wee je gebeente als je daar nog in wilt knoeien.
Tuurlijk gaat dat wel gebeuren overigens, maar ik amuseer mij dan altijd kostelijk met de manieren waarop die gigantische Oostblokbureaucratie dan weer bewegingen moet gaan maken waar het helemaal niet meer op is ingesteld.
Mijn idee is trouwens nog steeds dat de Benelux met klassiek materieel over de HSL DE oplossing is voor voorlopig. Ik denk trouwens dat deze inmiddels al een paar jaar gereden zou hebben als NSH niet alle kaarten op een snelle start van de V 250 had gezet in 2010, toen - om heel andere redenen - ineens Traxxen voor de BNL verschenen. Was dat destijds gebeurd, dan had je nu niet de helft van alle fuzz gehad. Maar ook nu is het mogelijk en krijg je er een klassieke Benelux met reistijdverkorting voor. Zou ik meteen doen (en hopen dat de NMBS daaraan nu wel wil meewerken).


En het leven kan soms zo simpel zijn.
Maurits van Witsen in de NRC van dinsdag 5 juni. Daarin zegt hij heel eenvoudig: eenmaal per uur IC dienst Asd-Rsd-Vs, het tussen gelegen halve uur diezelfde IC vervangen door de Benelux naar Brussel. Dan stappen ze maar een keertje over in Rsd.
Vanuit Twente naar Utrecht is er toch ook maar een keer per uur een rechtstreekse verbinding. Moet hier dan toch ook kunnen.
Maar ja, die gigantische kolos van bureaucratie wat Broek 53 hierboven zegt..................wat is wijsheid en haalbaar. Dat wat de politiek wil?
Van Witsen denkt af en toe dat het nog 1970 is, toen werkte dat model best, ja. Niet voor niets is de Benelux sinds 1996 (?) al een aparte verbinding bovenop het gewone aanbod.
 

06-06-2013 19:59:31
timtrein
timtrein
Wat wel een idee is, is dat nu de paden van de Fyra toch niet meer gebruikt worden, je makkelijker de treindienst van Den Haag naar Amsterdam kan doortrekken.
En laat die Belgen nou gewoon Traxx+ICR eens toelaten op de HSL...
 

06-06-2013 20:01:57
daniel81
daniel81
Vraag is dan waaróm het idee van Maurits van Witsen niet werkt.
De 140 is wel geïntegreerd in de binnenlandse dienst, wat niet een onverdeeld succes is. Op een rit vanuit Berlijn kan ik me voorstellen dat er van alles mis kan gaan onderweg waardoor de vertraging enorm oploopt.
Maar Asd-Brusz komt qua afstand en reisduur prima overeen met binnenlandse IC's, Brussel is maar een half uurtje verder dan Vs. Waar gaat het dan fout?
De enige reden die ik kan verzinnen is dat het buiten de normale HRN-concessie valt en daardoor niemand zich er verantwoordelijk voor voelt. De kunst is dan dus om toch op de 1 of andere manier prestatie-afspraken te maken voor in elk geval de binnenlandse gedeeltes.
Overigens past het idee van Maurits van Witsen perfect binnen de huidige dienstregeling: als je de IC's van .50 naar Atw ipv Vs laat rijden, beland je vanaf Atw mooi in het pad van de IC Atw-Charleroi (hoewel een stationnement van 1 minuut in Atw een beetje kort is, maar daar is vast wel ergens wat op te verzinnen)
 

06-06-2013 20:11:19
timtrein
timtrein
Zoals al geschreven, het reizigersaanbod is veel te groot om in de Benelux te passen.  

06-06-2013 22:43:31
broek53
broek53
Quote
DingeZ (do 06 jun 2013 11:58:53 https://www.somda.nl/forum/3884/p453482/): Nee. De reeks 28 mag prima over de HSL. Alleen laat België geen getrokken rijtuigen in treinstelmodus toe en laat de HSL in Nederland geen UIC-modus toe.
Het blijft moeilijk, het juiste verhaal. De reeks 28 heeft ETCS, maar niet de juiste softwareversie voor de HSL. Zoals hij nu is, mag deze reeks dus niet over de HSL, noch in NL., noch in B. Dat een juiste softwareversie laden en testen eenvoudiger is dan een complete ETCS inbouwen, is natuurlijk ook waar.
 

07-06-2013 07:21:39
mdeen
mdeen
Quote
timtrein (do 06 jun 2013 19:59:31 https://www.somda.nl/forum/3884/p453543/): Wat wel een idee is, is dat nu de paden van de Fyra toch niet meer gebruikt worden, je makkelijker de treindienst van Den Haag naar Amsterdam kan doortrekken.


De (Benelux-)Fyra wordt al 5 maanden niet gebruikt. Het probleem met de paden van de Fyra rond Amsterdam is dat ze blijkbaar niet passen in een treindienst die verder naar Den Haag en Antwerpen gaat.
 

07-06-2013 08:48:27
AgentX
AgentX
Allemaal flauwekul, want voor 9 december 2012 paste het wel!  

07-06-2013 09:03:55
b2py
b2py
Dan zou ik de treinpaden van vorig jaar maar eens naar dit jaar leggen. Het pad van de Oude Benelux is weg.  

07-06-2013 13:55:43
DingeZ
DingeZ
En dat komt weer, daar is die weer hoor, door de Hanzelijn.

Quote
broek53 (do 06 jun 2013 22:43:31 https://www.somda.nl/forum/3884/p453563/):
Quote
DingeZ (do 06 jun 2013 11:58:53 https://www.somda.nl/forum/3884/p453482/): Nee. De reeks 28 mag prima over de HSL. Alleen laat België geen getrokken rijtuigen in treinstelmodus toe en laat de HSL in Nederland geen UIC-modus toe.
Het blijft moeilijk, het juiste verhaal. De reeks 28 heeft ETCS, maar niet de juiste softwareversie voor de HSL. Zoals hij nu is, mag deze reeks dus niet over de HSL, noch in NL., noch in B. Dat een juiste softwareversie laden en testen eenvoudiger is dan een complete ETCS inbouwen, is natuurlijk ook waar.

Excuses, dat was ik even vergeten. Blijft dat het een politieke reden is die bewust technisch in stand gehouden wordt.
 

07-06-2013 14:00:10
lex_t
lex_t
Quote
DingeZ (vr 07 jun 2013 13:55:43 https://www.somda.nl/forum/3884/p453631/): Blijft dat het een politieke reden is die bewust technisch in stand gehouden wordt.


Eensch!
 

07-06-2013 14:53:51
robert55
robert55
Ik wil het wel eens zijn dat dit een truc met techniek is, maar wat is dan het politieke doel?  

07-06-2013 15:00:28
idolaat
idolaat
En de stekker is er definitief uit:
http://www.nu.nl/politiek/3494820/kabinet-stopt-definitief-met-fyra.html
 

07-06-2013 15:05:33
Michaeldel
Michaeldel
Helaas blijft alleen het alternatief nog even uit, NS doet definitief uitspraak hierover op 1 oktober. Kan Mansveld wel hoog van de toren blazen met "de Benelux-trein wordt zo snel mogelijk opgehoogd qua frequenties", maar het blijkt maar weer dat ze dit soort beslissingen niet in haar eentje kan nemen. Ben benieuwd naar 1 oktober

Laatst bewerkt door Michaeldel op 07-06-2013 15:06
 

07-06-2013 15:22:54
Frontier
Frontier
Nee, de NS heeft tot 1 oktober de tijd, de beslissing kan dus ook eerder vallen. Indien de NS niet met goede alternatieven komt voor die datum, dan moeten ze ernstig rekening houden dat ze de HSL-concessie verliezen.

Verder zat het er natuurlijk dik in dat de spreekwoordelijke stekker eruit zou worden getrokken, maar het is toch mooi dat even bevestigd is. De regering had zich volslagen belachelijk gemaakt als ze opeens een andere mening erover zouden hebben namelijk.

Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, zullen we maar zeggen. %08%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

07-06-2013 15:34:13
robert55
robert55
Volgens [o.a.] de Volkskrant komt NS later vanmiddag met de alternatieven die de vervoersmaatschappij heeft bedacht om de Fyra voorlopig te vervangen.

Netjes gewacht tot na het kabinetsstandpunt dus.
 

07-06-2013 16:09:00
b2py
b2py
Die alternatieven zijn er al, zie de brief van NS:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2013/06/07/ontwikkelingen-fyra-v250.html
 

07-06-2013 16:13:56
Michaeldel
Michaeldel
Klinkt leuk en interessant, maar nu de praktijk nog. Dat blijken nog steeds 2 verschillende dingen te zijn Maar zelf hoop ik ook dat het snel in te plannen is.  

07-06-2013 16:25:34
Reiziger47
Reiziger47
NS stelt in haar brief een eindbeeld voor dat in 2022 (!) bereikt moeten zijn. Mooi toch, als je zo ambitieus bent en warempel uiteindelijk anderhalf jaar van de vijftien jaar van de concessie (aangevangen in juli 2009 als ik het wel heb) een aanbod kunt bieden dat een beetje in de buurt komt van de concessie-eisen %08%  

07-06-2013 16:27:55
Jannn2009
Jannn2009
Quote
AgentX (vr 07 jun 2013 08:48:27 https://www.somda.nl/forum/3884/p453597/): Allemaal flauwekul, want voor 9 december 2012 paste het wel!


Vergeten dat we in 2013 met een nieuwe dienstregeling rijden? Dat is dus appels met peren vergelijken.
 

07-06-2013 17:19:22
broek53
broek53
Quote
robert55 (vr 07 jun 2013 14:53:51 https://www.somda.nl/forum/3884/p453639/): Ik wil het wel eens zijn dat dit een truc met techniek is, maar wat is dan het politieke doel?
Geen, maar lex is dol op het poneren van stellingen zonder enige vorm van bewijs en daarna niet meer reageren.
Overigens was het aanpassen van de reeks 28 niet nodig zolang men toch niet van plan was ermee over de HSL te gaan rijden. En dat was men niet van plan omdat de V250 dat zou gaan doen, vanaf 2010. Dat kun je politiek noemen, maar zo'n soort discussie heeft geen zin.
 

07-06-2013 18:05:49
daniel81
daniel81
Als mijn geheugen mij niet in de steek laat heb jij meerdere malen zelf hier betoogd dat het uitblijven van reeks 28 met ICRm op de HSL vooral te wijten is aan onwil van de Belgen om ICRm in treinstelmodus op de HSL te laten rijden, en ik heb zo het idee dat lex daar op doelt.

Maar om even weer bij de inhoud te komen: het plan is inderdaad verre van ambitieus, hoewel de toon in de brief doet vermoeden dat het aanbod zelfs beter wordt dan aanvankelijk beloofd. Met name Bd komt er wel erg karig vanaf, daar zou vanaf april jl al een twwee-uursdienst naar Atw gaan rijden.
Ik vind het hoogst opvallend dat de reeks 18/19 in het hele verhaal niet voorkomt. Daar kun je 200 mee rijden en die dingen rijden ook op 1500 volt.
 

07-06-2013 18:22:10
broek53
broek53
Quote
daniel81 (vr 07 jun 2013 18:05:49 https://www.somda.nl/forum/3884/p453674/): Als mijn geheugen mij niet in de steek laat heb jij meerdere malen zelf hier betoogd dat het uitblijven van reeks 28 met ICRm op de HSL vooral te wijten is aan onwil van de Belgen om ICRm in treinstelmodus op de HSL te laten rijden, en ik heb zo het idee dat lex daar op doelt.
Jawel, en dat noem ik niet politiek. Dat zo zijnde had het in ieder geval geen zin om de reeks 28 aan te passen. En het belangrijkste in dit verband: niemand heeft ooit betoogd dat de Benelux over de HSL onmogelijk is omdat de reeks 28 dat niet kan.
 


07-06-2013 18:26:26
broek53
broek53
Al sinds maart vraag ik mij af wat er nu zo ver-schrik-ke-lijk ingewikkeld is om de BNL 16 keer per dag te laten rijden tussen Gv en Bxl. Ofwel ik lees eroverheen, ofwel het is helemaal niet ingewikkeld en wordt er een dikke mist opgetrokken om iets anders aan het zicht te onttrekken. Maar wat dan!?  

07-06-2013 18:36:23
Frontier
Frontier
Ik had ook niet anders verwacht van NS. Een heel verhaal waarin ze vooral zichzelf willen laten zien hoe goed ze wel niet hun best doen terwijl het bijna allemaal oud nieuws is wat toch al in de planning zat (Thalys naar Lille, Eurostar naar Londen, etc.), of de verantwoording meteen bij anderen neerleggen (dienstregeling aanpassen en de IC Brussel doortrekken naar Amsterdam) maar de zaken die er écht toe doen (mogelijkheden Reeks 18/19, eventueel ander toekomstig materieel) worden niet genoemd, dus daar draait men weer doelbewust omheen. %03%

Verder ben ik van mening dat het hele fiasco grotendeels de schuld van Nederland is, het is dan ook aan Nederland om het meeste water bij de wijn te doen. Nederland moet dus treinen in UIC-modus toelaten op de HSL, en niet de Belgen gaan dwingen om treinstelmodus toe te laten. %03%

broek53: Dat vraag ik me al sinds de invoering van die dienst af. %08% Men doet alsof het verschrikkelijk ingewikkeld is, terwijl het dat helemaal niet is. Men doet liever moeilijk over materieel (lariekoek, de locomotieven zijn er, de rijtuigen zijn er), personeel (nog meer lariekoek, of heeft men soms bij de afschaffing van de Beneluxtrein en de invoering van de V250 de helft van het personeel de laan uitgestuurd? %03%) en de dienstregeling en treinpaden.

Evenals het doortrekken naar Asd, nog zo'n probleem wat geen probleem hoeft te zijn. Die sprinter die in de spits doorrijdt van/naar Leiden en dan in de weg schijnt te zitten kan je verschuiven of anders opdoeken en de V250 testritten die op het andere gedeelte in de weg zaten zijn ook niet meer van toepassing, dus waar wacht men nog op...

Laatst bewerkt door Frontier op 07-06-2013 18:56


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

07-06-2013 18:43:40
kukel
kukel
In de hele brief wordt doodgezwegen dat de huidige IC Den Haag - Brussel in het weekend slechts tot Antwerpen rijdt. Dat betekent een dikke 45 min extra reistijd in het weekend.  

07-06-2013 19:31:58
rogier
rogier
Quote
Reiziger47 (vr 07 jun 2013 16:25:34 https://www.somda.nl/forum/3884/p453654/): NS stelt in haar brief een eindbeeld voor dat in 2022 (!) bereikt moeten zijn. Mooi toch, als je zo ambitieus bent en warempel uiteindelijk anderhalf jaar van de vijftien jaar van de concessie (aangevangen in juli 2009 als ik het wel heb) een aanbod kunt bieden dat een beetje in de buurt komt van de concessie-eisen %08%

Absurd dat de politiek hier in trapt. Het zou een hele goede reden zijn om de NS als de wiedeweerga van de HSL af te knikkeren en er een andere vervoerder op in te laten schrijven.


Reiziger met hoofdletter R......
 

07-06-2013 20:24:26
ZJ37
ZJ37
Ja dat gaat ook weer een hoop tijd kosten met aanbestedingsprocedures. Is de reiziger ook al bij gebaat (not).

Als de wiedeweerga extra locs en ICR regelen, geen gezeur over wel/geen UIC-modus en eens per uur die 900 vanaf Bd doorleggen naar Bxl.
 

07-06-2013 20:27:30
rogier
rogier
Quote
ZJ37 (vr 07 jun 2013 20:24:26 https://www.somda.nl/forum/3884/p453693/): Ja dat gaat ook weer een hoop tijd kosten met aanbestedingsprocedures. Is de reiziger ook al bij gebaat (not).

Als de wiedeweerga extra locs en ICR regelen, geen gezeur over wel/geen UIC-modus en eens per uur die 900 vanaf Bd doorleggen naar Bxl.

Het een sluit het ander niet uit. Men kan een aanbesteding starten en die bijvoorbeeld over twee tot vier jaar in laten gaan. In de tussentijd dient NS gewoon de huidige concessie uit (voorzover mogelijk, want aan de concessie-eisen gaan ze de komende tien jaar niet voldoen).

Laatst bewerkt door rogier op 07-06-2013 20:27


Reiziger met hoofdletter R......
 

07-06-2013 20:44:12
daniel81
daniel81
Quote
broek53 (vr 07 jun 2013 18:22:10 https://www.somda.nl/forum/3884/p453676/):
Quote
daniel81 (vr 07 jun 2013 18:05:49 https://www.somda.nl/forum/3884/p453674/): Als mijn geheugen mij niet in de steek laat heb jij meerdere malen zelf hier betoogd dat het uitblijven van reeks 28 met ICRm op de HSL vooral te wijten is aan onwil van de Belgen om ICRm in treinstelmodus op de HSL te laten rijden, en ik heb zo het idee dat lex daar op doelt.
Jawel, en dat noem ik niet politiek. Dat zo zijnde had het in ieder geval geen zin om de reeks 28 aan te passen. En het belangrijkste in dit verband: niemand heeft ooit betoogd dat de Benelux over de HSL onmogelijk is omdat de reeks 28 dat niet kan.

De geplande aanpassing van reeks 28 voor de HSL was bedoeld voor de Noorderkempenpendel en niet voor de Benelux. Hoe het ook zij: noch voor reeks 28 noch voor ICRm moet het een verschrikkelijk groot probleem zijn die dingen op de HSL inzetbaar te krijgen en zo zijn we het weer eens

Quote
broek53 : Al sinds maart vraag ik mij af wat er nu zo ver-schrik-ke-lijk ingewikkeld is om de BNL 16 keer per dag te laten rijden tussen Gv en Bxl. Ofwel ik lees eroverheen, ofwel het is helemaal niet ingewikkeld en wordt er een dikke mist opgetrokken om iets anders aan het zicht te onttrekken. Maar wat dan!?


In de tussenrapportage werd steeds het gebrek aan rijtuigen opgevoerd (hoe vreemd dat ook was aangezien je door niet Asd-Gv te rijden minstens een stam uitspaart ten opzichte van de oude Benelux), echter in de brief die nu aan de minister wordt geschreven staat dat de rijtuigen gewoon voorhanden zijn
 

07-06-2013 22:16:23
AgentX
AgentX
Quote
Jannn2009 (vr 07 jun 2013 16:27:55 https://www.somda.nl/forum/3884/p453656/):
Quote
AgentX (vr 07 jun 2013 08:48:27 https://www.somda.nl/forum/3884/p453597/): Allemaal flauwekul, want voor 9 december 2012 paste het wel!


Vergeten dat we in 2013 met een nieuwe dienstregeling rijden? Dat is dus appels met peren vergelijken.


Ik zou het eerder een vergelijking tussen een verse appel van vandaag en een oudere appel van gisteren noemen. Zo ingrijpend is de dienstregeling niet veranderd en je kan mij echt niet wijs maken dat het ronduit onmogelijk is om die treinpaden weer in te leggen.
 

07-06-2013 22:20:44
dlm4yjp
dlm4yjp
Niet helemaal waar, ITL heeft de norm/toezichthouding op het inplannen aangescherpt, o.a. teveel kruisingen binnen de 2 minuten zijn eruit gehaald.
Bovendien is de Hanzelijn erbij gekomen welke extra capaciteit heeft ingenomen, ook op dat traject.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

07-06-2013 22:23:41
Frontier
Frontier
Quote
dlm4yjp (vr 07 jun 2013 22:20:44 https://www.somda.nl/forum/3884/p453711/): ITL heeft de norm/toezichthouding op het inplannen aangescherpt, o.a. teveel kruisingen binnen de 2 minuten zijn eruit gehaald.

Maar dat is wederom bureaucratisch geleuter wat met goede wil zo weer ongedaan gemaakt kan worden.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

07-06-2013 22:25:13
dlm4yjp
dlm4yjp
Als dat zo was, had men dat allang al gedaan, het "ik weet het beter" geleuter is hier in overmaat aanwezig.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

07-06-2013 22:34:24
Frontier
Frontier
Nee, want voorheen was er niet echt aanleiding om dat te doen want iedereen legde zich maar meteen braaf neer bij de nieuwe regelgeving. Nu komt er gelukkig meer druk vanuit de politiek, en onder druk wordt er een hoop vloeibaar. Bovendien, als iets eerst wel kon en daarna niet meer alleen maar omdat er ergens een regel op papier is veranderd is het gewoon bureaucratie, dat heeft niets met 'ik weet het beter' te maken. Zelfde verhaal als het UIC-modus geleuter, dat bestaat ook alleen maar op papier en is nog steeds van toepassing omdat er geen aanleiding en druk was om dat te wijzigen, maar dat kan in pricipe ook zo gewijzigd worden als de wil er is, maar dan moet die wil er wel eerst komen natuurlijk.

Laatst bewerkt door Frontier op 07-06-2013 22:36


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

07-06-2013 22:36:36
lex_t
lex_t
Quote
daniel81 (vr 07 jun 2013 18:05:49 https://www.somda.nl/forum/3884/p453674/): Als mijn geheugen mij niet in de steek laat heb jij meerdere malen zelf hier betoogd dat het uitblijven van reeks 28 met ICRm op de HSL vooral te wijten is aan onwil van de Belgen om ICRm in treinstelmodus op de HSL te laten rijden, en ik heb zo het idee dat lex daar op doelt.


..of de onwil van NL om treinen in de UIC-modus toe te laten.
Ik denk nog steeds dat het politieke probleem groter is dan het technische.
En ik zit niet de hele dag op Somda)
 

07-06-2013 22:38:02
dlm4yjp
dlm4yjp
@Frontier: U heeft nog nooit wetgeving gestudeerd? Iets "ff snel aanpassen" gaat niet zomaar.
Echt niet.

Dat heeft eenmaal tijd nodig en achter de schermen is men ongetwijfeld druk mee bezig, geloof mij maar dat er bij Prorail, ITL, NMBS, NS(Hispeed) en nog wat meer betrokken partijen heel wat mensen druk aan het zweten zijn om dit weer goed te krijgen.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

07-06-2013 22:41:02
ZJ37
ZJ37
De politiek legt druk op strengere regelgeving om het aantal ongevallen te verminderen (los van de discussie of dat nou per definitie een bijdrage eraan levert), dan zou het wat zijn als diezelfde politiek gaat zeggen: 'onze' trein moet wel rijden en laat die regelgeving maar voor wat die is.  

07-06-2013 22:44:28
dlm4yjp
dlm4yjp
Sorry hoor, maar al staat Koning Willem-Alexander voor mijn neus en zegt "rijden met die hap", dan weiger ik dat: Laat het eerst maar is als een wet zwart op wit krijgen dat het gewijzigd is.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

07-06-2013 22:46:58
broek53
broek53
Al die ferme uitspraken dat het allemaal gelul is en er dus gelogen wordt, dat is pas echt gelul. Als je het dienstregelingpatroon op met name de Schiphollijn en de Oude Lijn bekijkt van 2012 en 2013 zul je zien dat ze volledig anders zijn. Terugleggen van de Benelux is geen optie - waarbij je moet bedenken dat de BNL in 2012 al in een andere, langzamere drgl is teruggefrommeld toen bleek dat de V250 nog even opzich zou laten wachten.

Mijn bewondering gaat ernaar uit dat men - in de huidige bureaucratische tijden - kans heeft gezien de BNL toch weer in een frommelend tot Gv te krijgen. Mijn verwondering gaat erover dat dat maar tot Gv is - omdat je daar het ergste wel gehad hebt - en dat dat maar een tweeuursdenst kon zijn. Voor het soort tussenoplossing van begin dit jaar nog wel te begrijpen, maar nu snap ik het probleem niet. Welk probleem Is zodanig dat je het niet nu, maar over een paar maanden misschien wel kunt oplossen? Niet het materieel, niet het personeel, en een in de weg zittende drgl van een andere trein (goederen?) los je in het najaar niet ineens anders op dan nu.
Daar zit mijn vraag- en verwonderpunt.
 

07-06-2013 22:51:28
OBASD
OBASD
Quote
daniel81 (vr 07 jun 2013 20:44:12 https://www.somda.nl/forum/3884/p453695/):
Quote
broek53 (vr 07 jun 2013 18:22:10 https://www.somda.nl/forum/3884/p453676/):
Quote
daniel81 (vr 07 jun 2013 18:05:49 https://www.somda.nl/forum/3884/p453674/): Als mijn geheugen mij niet in de steek laat heb jij meerdere malen zelf hier betoogd dat het uitblijven van reeks 28 met ICRm op de HSL vooral te wijten is aan onwil van de Belgen om ICRm in treinstelmodus op de HSL te laten rijden, en ik heb zo het idee dat lex daar op doelt.
Jawel, en dat noem ik niet politiek. Dat zo zijnde had het in ieder geval geen zin om de reeks 28 aan te passen. En het belangrijkste in dit verband: niemand heeft ooit betoogd dat de Benelux over de HSL onmogelijk is omdat de reeks 28 dat niet kan.

De geplande aanpassing van reeks 28 voor de HSL was bedoeld voor de Noorderkempenpendel en niet voor de Benelux. Hoe het ook zij: noch voor reeks 28 noch voor ICRm moet het een verschrikkelijk groot probleem zijn die dingen op de HSL inzetbaar te krijgen en zo zijn we het weer eens

Quote
broek53 : Al sinds maart vraag ik mij af wat er nu zo ver-schrik-ke-lijk ingewikkeld is om de BNL 16 keer per dag te laten rijden tussen Gv en Bxl. Ofwel ik lees eroverheen, ofwel het is helemaal niet ingewikkeld en wordt er een dikke mist opgetrokken om iets anders aan het zicht te onttrekken. Maar wat dan!?


In de tussenrapportage werd steeds het gebrek aan rijtuigen opgevoerd (hoe vreemd dat ook was aangezien je door niet Asd-Gv te rijden minstens een stam uitspaart ten opzichte van de oude Benelux), echter in de brief die nu aan de minister wordt geschreven staat dat de rijtuigen gewoon voorhanden zijn


Die rijtuigen zijn er ook wel. Het betekend dan wel dat je desbetreffende treinserie, waar ze nu in rijden, met ander Mat moet vullen. Doordat de revisie van VIRM inmiddels uitgesmeerd wordt zou dat dus niet een probleem hoeven te zijn.

Mr. Zaanstraat

Laatst bewerkt door OBASD op 07-06-2013 22:52
 

07-06-2013 22:52:19
Frontier
Frontier
dlm4yjp: Gelukkig niet, ik zou volledig krankzinnig worden want ik zou het helemaal nergens mee eens zijn. Maar goed, de nieuwe regelgeving kon in minder dan een jaar tijd worden ingevoerd, dan moet hij ook in minder dan een jaar tijd kunnen worden teruggedraaid of afgeschaft? Of werkt dat niet zo in de wetgeving?

Men draaft door, in Nederland moet men eens van die mentaliteit om ELK risico te willen uitsluiten, want daardoor wordt de normale gang van zaken steeds onmogelijker. Bij het spoor moet je maar accepteren dat er af en toe een botsing of een ontsporing plaatsvind, bij de luchtvaart moet je maar accepteren dat er af en toe een toestel naar beneden valt, bij de horeca moet je maar accepteren dat er af en toe iemand voedselvergiftiging krijgt, bij bouw moet je maar accepteren dat er af en toe iemand van een steiger valt, etc. etc. etc. Je kunt niet alle risico's uitsluiten en nagenoeg alle pogingen daartoe helpen niets en maken de normale dagelijkse gang van zaken alleen maar lastiger.

Laatst bewerkt door Frontier op 07-06-2013 22:52


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

07-06-2013 22:52:37
ZJ37
ZJ37
In ieder geval komt er veel ruimte vrij op een van de drukste plekken op de route: de serie 1000 en 'oude' 9200 gaan niet meer rijden, maar zijn volgens mij wel aangevraagd. Die series kunnen er nu weer uit en schept wat lucht tussen Hfd en Asd.  

07-06-2013 23:00:29
broek53
broek53
Quote
Frontier (vr 07 jun 2013 22:34:24 https://www.somda.nl/forum/3884/p453718/): Nee, want voorheen was er niet echt aanleiding om dat te doen want iedereen legde zich maar meteen braaf neer bij de nieuwe regelgeving. Nu komt er gelukkig meer druk vanuit de politiek, en onder druk wordt er een hoop vloeibaar. Bovendien, als iets eerst wel kon en daarna niet meer alleen maar omdat er ergens een regel op papier is veranderd is het gewoon bureaucratie, dat heeft niets met 'ik weet het beter' te maken. Zelfde verhaal als het UIC-modus geleuter, dat bestaat ook alleen maar op papier en is nog steeds van toepassing omdat er geen aanleiding en druk was om dat te wijzigen, maar dat kan in pricipe ook zo gewijzigd worden als de wil er is, maar dan moet die wil er wel eerst komen natuurlijk.
Het deursluitinsmodusverhaal neemt volkomen absurdistische trekjes aan, primair omdat het hè-le-maal geen issue is in dit verhaal.
1. De NMBS wilde de BNL niet over de HSL laten rijden. Punt.
2. De NMBS wilde de gewone, klassieke BNL niet met deuren in de puur Hollandse treinstelmodus laten rijden.
3. De NMBS wilde wel een hogere graad van veiligheid hebben voor deursluitingen en vooral vergrendeling en mikte daarbij op de zgn. TB0
Bij de introductie van de OeBB-rijtuigen in de BNL-dienst is deze manier van sluiten en vergrendelen ingevoerd voor het hele park.

Er is dus al lang geen sprake meer van UIC-modus. Daarnaast was dat ook het dispuut niet over de BNL op de HSL.
 

07-06-2013 23:08:41
dh3201
dh3201
Staat er ook bij tot welke 1 oktober NS de tijd heeft? 1 oktober 2013, of 1 oktober 2014 of 1 oktober 2022?

Bytheway, dat de hogesnelheidsLIJN wordt afgeschaft, zal wel een verkeerde interpretatie van een journalist zijn.


Shqiperise-lopers?
 

07-06-2013 23:09:00
treinfan
treinfan
Quote
AgentX (vr 07 jun 2013 22:16:23 https://www.somda.nl/forum/3884/p453710/):
Quote
Jannn2009 (vr 07 jun 2013 16:27:55 https://www.somda.nl/forum/3884/p453656/):
Quote
AgentX (vr 07 jun 2013 08:48:27 https://www.somda.nl/forum/3884/p453597/): Allemaal flauwekul, want voor 9 december 2012 paste het wel!

Vergeten dat we in 2013 met een nieuwe dienstregeling rijden? Dat is dus appels met peren vergelijken.

Ik zou het eerder een vergelijking tussen een verse appel van vandaag en een oudere appel van gisteren noemen. Zo ingrijpend is de dienstregeling niet veranderd en je kan mij echt niet wijs maken dat het ronduit onmogelijk is om die treinpaden weer in te leggen.
Op landelijke basis zijn de wijzigingen inderdaad niet grootschalig, vandaar dat de beneluxtrein ook weer op Gv-Brusz kan rijden. Als ik echter kijk naar het traject Gvc-Ledn-Shl/Hlm-Asd zijn er daar echter wel ingrijpende wijzigingen geweest (waar ik als reiziger erg blij mee ben) en gaat het echt niet passen
 

07-06-2013 23:09:48
broek53
broek53
Quote
Quote
OBASD (vr 07 jun 2013 22:51:28 https://www.somda.nl/forum/3884/p453727/):
In de tussenrapportage werd steeds het gebrek aan rijtuigen opgevoerd (hoe vreemd dat ook was aangezien je door niet Asd-Gv te rijden minstens een stam uitspaart ten opzichte van de oude Benelux), echter in de brief die nu aan de minister wordt geschreven staat dat de rijtuigen gewoon voorhanden zijn


Die rijtuigen zijn er ook wel. Het betekend dan wel dat je desbetreffende treinserie, waar ze nu in rijden, met ander Mat moet vullen. Doordat de revisie van VIRM inmiddels uitgesmeerd wordt zou dat dus niet een probleem hoeven te zijn.

Mr. Zaanstraat
Waar komt het idee toch vandaan dat de BNL-rijtuigen ergens anders ingezet worden? Dat iis helemaal niet zo. Er zijn er zoveel over dat losse BNL rijtuigen een tijdje hardnekkig defecte Fyra-rtgn hebben vervangen en omdat er toch niets voor ze te doen was, is 1 stam in gebruik als extra Fyrastam. Maar feitelijk zijn er dus twee BNL-stammen over - naast wat er aan exploitatieve en onderhoudsreserve op de Bkh staat te staan.

Laatst bewerkt door broek53 op 07-06-2013 23:11
 

07-06-2013 23:33:21
thom
thom
Quote
Frontier (vr 07 jun 2013 22:52:19 https://www.somda.nl/forum/3884/p453728/): dlm4yjp: Gelukkig niet, ik zou volledig krankzinnig worden want ik zou het helemaal nergens mee eens zijn. Maar goed, de nieuwe regelgeving kon in minder dan een jaar tijd worden ingevoerd, dan moet hij ook in minder dan een jaar tijd kunnen worden teruggedraaid of afgeschaft? Of werkt dat niet zo in de wetgeving?


Gemakshalve vergeet je het maar even te hebben over wáárom die regelgeving überhaupt ingevoerd is.
Dan kun je dus wel beginnen over terug draaien van die regelgeving maar waarom zou men? Het is niet voor niets ingevoerd, vroeger was alles beter zeker?
 

07-06-2013 23:38:56
Frontier
Frontier
Nee hoor, dat was ik niet vergeten, die regel is ingevoerd omdat men na het ongeval zoiets had van 'er moet een signaal afgegeven worden dat er iets aan gebeurt'. Oplossingen die werkelijk bij zouden dragen aan vergroting van de veiligheid zijn uiteraard te ingewikkeld, duren te lang en zijn bovenal te duur dus verander je gewoon de regelgeving, dat kost het minst en dan lijkt het net alsof de veiligheid wordt vergroot. Dat het niets helpt en dat de normale dagelijkse gang van zaken daardoor weer een stukje moeizamer is geworden, dát is wat gemakshalve vergeten wordt.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

07-06-2013 23:39:53
dlm4yjp
dlm4yjp
Dus gemakzucht gaat voor veiligheid en wetgeving bij jou? Lijkt mij toch niet zo fijn...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

07-06-2013 23:47:36
Frontier
Frontier
Nee hoor, veiligheid gaat boven een hoop, maar niet boven alles. Ik ben tegen onnodige regelgeving waarvan kenners zeggen dat het niet of nauwelijks helpt maar waardoor wél de normale gang van zaken wordt belemmerd. Je kunt niet alle risico's uitsluiten, hoe graag sommigen dat ook zouden willen, en dat is voor velen die met het spoor te maken moeilijk te accepteren. Als je op de fiets, in de auto of in een vliegtuig stapt loop je ook risico's, die geaccepteerd worden, waarom bij het spoor dan niet? Vergelijk de huidige situatie eens met 10-15 jaar geleden en kijk wat er toen nog allemaal mogelijk was en nu niet meer door nieuwe regelgeving. En kijk vervolgens die nieuwe regelgeving dan tot noemenswaardige verbeteringen heeft geleid.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

07-06-2013 23:52:12
ZJ37
ZJ37
En als je dan die regelgeving hebt zou het ook wel eens aardig zijn dat de dag gaat aanbreken dat er consequent mee omgegaan wordt in het toepassen en toetsen ervan.  

08-06-2013 00:13:52
dlm4yjp
dlm4yjp
@Frontier: als er ergens wel een plek is waar men zich strikt aan de regelgeving houdt en waar veel zoals in jouw ogen "nutteloze" wetten zijn, is het wel de luchtvaart...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

08-06-2013 00:20:07
Frontier
Frontier
Als je zoals ik een studie gericht op luchtvaart en veel werkervaring in de luchtvaart had zou je dat niet zeggen. Er is weliswaar veel regelgeving waar ook veel toezicht op is, maar er worden ook héél véél uitzonderingen gemaakt. Wat dat betreft is men in de luchtvaart veel flexibeler en is er veel meer ruimte voor uitzonderingen dan bij het spoor. %08% Vandaar dat ik er ook regelmatig over begin, omdat ik dat nog steeds een van de meest opvallende dingen vind bij het spoor, de af en toe krankzinnige regelgeving en de onmiddelijke en vooral zeer makkelijke acceptatie ervan.

Laatst bewerkt door Frontier op 08-06-2013 00:20


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

08-06-2013 00:46:09
279
279
waarschijnlijk omdat verder niemand hier ervaring heeft in de luchtvaartsector,
wordt jouw bewering voor waarheid aangenomen over de vele uitzonderingen.
geef eens een voorbeeld zou ik zeggen.
dan kunnen we wellicht beter vergelijken met de railsector.
 

08-06-2013 00:55:57
DingeZ
DingeZ
Quote
broek53 (vr 07 jun 2013 18:26:26 https://www.somda.nl/forum/3884/p453678/): Al sinds maart vraag ik mij af wat er nu zo ver-schrik-ke-lijk ingewikkeld is om de BNL 16 keer per dag te laten rijden tussen Gv en Bxl. Ofwel ik lees eroverheen, ofwel het is helemaal niet ingewikkeld en wordt er een dikke mist opgetrokken om iets anders aan het zicht te onttrekken. Maar wat dan!?


Een korte bestudering van de tijdwegdiagrammen leert dat de huidige 1200 conflicteert met een goederen pad (tussen Zlw en Zvb). Die wordt nu dus voor de helft opgeofferd, maar als de 1200 elk uur zou rijden houd je helemaal geen goederenpad meer over.
 

08-06-2013 01:12:24
ZJ37
ZJ37
Er liggen 4 cargopaden per uur van Kfh naar Rsd. Dat zijn er 96 per dag. Hoeveel zou er van benut worden? Ik denk nog geen 10%. Dus als dat het probleem is...  

08-06-2013 01:39:31
Frontier
Frontier
279: Ok, hier wat voorbeelden die ik zelf heb meegemaakt, maar ik kan zo nog honderdmiljoenmiljard andere voorbeelden verzinnen waar ik alleen kennis van heb genomen alwaar men ook van de regels afweek omdat het uiteindelijk resultaat dan beter was voor iedereen.

Voorbeeld: Een gezagvoerder van een maatschappij in financiële problemen krijgt te horen van de tankboer dat de maatschappij weer eens niet betaald heeft en hij maar een beperkt aantal kg's brandstof kan tanken. Er kan genoeg getankt worden om de eindbestemming mee te halen plus wat reserve, alleen is er regelgeving die bepaald dat je zoveel kg's aan reserve moet hebben, wat niet gehaald kan worden. De gezagvoerder denkt even na, belt even met de thuisbasis en komt dan met het voorstel om die paar honderd ontbrekende kg's er gewoon bij te zetten op het belandingsschema, zonder dat ze ook daadwerkelijk getankt zijn. Het alternatief is de vlucht annuleren, boze passagiers omboeken in de wetenschap dat op de vluchten van komende dagen nog maar enkele stoelen beschikbaar, boze passagiers die niet mee kunnen compensatie aanbieden in de wetenschap dat daar toch geen geld voor is, een boze thuisbasis, etc etc etc. Na enig overleg gaan we akkoord en fantaseer ik er een paar honderd kg brandstof bij en de vlucht kan gaan. Gezagvoerder blij, passagiers blij, maatschappij blij, ik blij, niemand die het merkt en toch werd er van de regels afgeweken.

Ander voorbeeld: tijdens de omdraaitijd is de co-piloot druk bezig met het beladingsschema (dat deden ze zelf, aangezien bij ons bedrijf nog niemand training had gehad voor dat type vliegtuig). Kennelijk had hij er nog niet veel ervaring mee want hij was al twee keer overnieuw begonnen en de vertrektijd was inmiddels verstreken. Een ietwat geirriteerde gezagvoerder besluit dat het welletjes en gaat zelf aan de slag, maar ook dat schiet niet op en uiteindelijk besluit men om maar het beladingsschema van de inkomende vlucht te gebruiken. Aantal passagiers, bagage en brandstof was dan wel niet helemaal hetzelfde, maar met het nodige natte-vinger-werk kwam men daar wel uit. %08%

Laatste voorbeeld: een vertraagde vlucht krijgt 's avonds laat geen toestemming om te vertrekken omdat de luchthaven van bestemming dan gesloten is (want huilie-huilie omwonende na middernacht, etc.). Een luchthaven 100km verderop die wel open is wordt als suggestie genoemd, maar wat heb je daar nou aan? Midden in de nacht daar landen en zie dan maar eens vervoer te regelen voor de passagiers (want die hebben betaald voor van A naar B, niet van A naar C). Na een hoop boze communicatie tussen de luchtvaartmaatschappij en de luchthaven plus dreiging van de gezagvoerder dat ze hoe dan ook komen en zorg maar dat de landingsbaan open is gaan ze dan toch maar akkoord. Het is daarna nog een heleboel keren voorgekomen dat er van de regels werd afgeweken en uiteindelijk heeft de luchthaven maar besloten de openingstijden te verruimen. %08%

In de spoorsector valt me op dat men nagenoeg nooit van de regels afwijkt, het lijkt wel of er uitsluitend brave ja-knikkers werken die bang zijn voor de gevolgen als ze zelfs ook maar een keer zouden denken aan iets niet helemaal volgens het boekje te doen. Zo worden er treinen vertraagd of opgeheven omdat een stel z'n dagelijkse controlebeurt toevallig een keer gemist heeft, of omdat er slechts 1 i.p.v. 2 HC's zijn, of omdat een mcn is die per sé wil dat z'n cabinedeur wordt vrijgehouden in een volle trein, en je kunt vast zelf nog wel een legio aan voorbeelden verzinnen waarbij een trein best had kunnen vertrekken als men bereid was voor een keertje een regel door de vingers te zien. Regels zijn regels, daar is goed over nagedacht en ze zullen vast wel ergens voor dienen, dus daar wijken we niet van af, dat lijkt althans wel het gangbare devies te zijn, dat is tenminste de indruk die ik krijg.

Laatst bewerkt door Frontier op 08-06-2013 01:44


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

08-06-2013 07:36:04
broek53
broek53
De spoorsector is in dit opzicht de rampzalige gevolgen van de splitsing nog niet te boven en zal dat ook voorlopig niet komen. De oude NS was zover dat het allerlei regelgeving zelfs niet meer opschreef en allerlei voorschriften officieel afschafte. Toen kwam de splitsing en sindsdien is het precies het omgekeerde. Prorail heeft een berg regelgeving in het leven geroepen waar allang niet meer overheen valt te kijken en de veiligheidstaliban die tegelijkertijd is opgetuigd, jaagt zichzelf en anderen op met als vooringenomen standpunt dat veilgheid iets absoluuts is, en niet onderhandelbaar. Samen met het inmiddels klassieke verlies van kennis hoe je een spoorbedrijf runt leidt dat tot de meest absurde toestanden. De basisfout die meest recent gemaakt is, is de implementatie van het idee dat de dienstregeling iets is om iets veilig mee te regelen. Daar zijn seinen voor, punt - en daar moet het ophouden. En inderdaad - dat durft niemand hardop te zeggen en inderdaad - de vervoerders laten zich als makke schapen naar de slachtbank leiden.

Overigens heeft dit wel heel weinig met HSL-ontwikkelingen te maken.
 

08-06-2013 08:59:02
phantom
phantom
Idd ,ondanks dat er om werd gevraagd
Om het geheel dan een beetje on topic te krijgen,heb ik nog wel een vraagje(of 2)
Nu de fyra wordt afgeserveerd terug ri Italie(volgens de laatste berichten in t nieuws)waar kan men dan op korte termijn iets werkends vandaan halen ?
Zelfs nu blijft AB nog beweren dat er niks mis is met de treinstellen,maar hoe groot is de kans dat NS/de regering,het geld terug zullen krijgen ?
Als uitkomt dat NS niet instaat is voor oktober een goed alternatief te presenteren ,dan wil de regering de HSL uitbesteden aan een andere maatschappij/geinteresseerde.
Wie of wat zouden dat kunnen zijn en hoe snel zou die nieuwe maatschappij treinen kunnen laten rijden ?
(en met wat voor materieel)
Zou het kunnen dat een nieuwe maatschappij het recht op eist om alleen gebruiker te zijn,en hoe groot is de kans datt men zo'n eis inwilgt ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

08-06-2013 10:52:44
robert55
robert55
In Amerika is deze security mantra bekend:
Something must be seen to be done.
This is something
Therefore, it must be done


Naast deze neiging om 'iets' te doen, is er bij veiligheidsbeleidsmakers de neiging de te behalen veiligheid als absoluut te zien en dus redundantie op redundantie te bouwen, zonder naar de kans te kijken.

Even terzijde: de toenmalige IVW heeft ooit een analyse van een botsing van een bus op een tram gemaakt. Daarbij werd onder andere geconcludeerd dat in het opstellen van de dienstregeling er geen rekening mee was gehouden dat die bus en die tram op hetzelfde moment bij die kruising zouden zijn. De bus reed overigens waarschijnlijk door rood.
 

08-06-2013 11:09:03
dlm4yjp
dlm4yjp
@Frontier: Van zulke verhalen kan ik als technicus echt goed misselijk van worden, als piloot zijnde krijg je een flinke mep geld om er voor te zorgen dat je passagiers en belading veilig en onaangetast aankomen op bestemming.
Dat je gaat lopen schoemelen met belading en brandstof is echt te gek voor woorden, overigens staat hier ook een zeer zware straf op.

Als je denkt van: och, dat blijft toch wel staan die lading cargo? 2-3 weken geleden is het nog goed mis gegaan hoor: 747 Cargo die vlak na de landing crashde en volledig uit elkaar explodeerde...
Oorzaak: Men hield zich niet aan het laadschema en had de cargo niet goed vastgezet
Gevolg: Tijdens het opstijgen raakte de lading los, gleed in zijn geheel naar achteren, vliegtuig raakt erdoor overtrokken (leveren de vleugels geen draagkracht meer) en crasht.

Sorry hoor, maar als er iets is waar ik voor opgeleid ben, is het wel voorkomen van dit soort walgelijke nalatigheden %07%

Wetgeving is er niet voor niets en daar moet men echt niet te laks over gaan denken.
En ik ben maar al te blij genoeg om te horen dat in de spoorsector hier wel aangehouden word.

Wetgeving is inderdaad wel aan te passen, hetzij dit tijd nodig heeft: men moet het nakijken of het niet met andere wetgevingen in conflict komt, of er geen extra gevaar oplevert en als je denkt dat ITL dan klaar is, dan moet het tegenwoordig ook nog is eens Europees gecertificeerd worden.
Pas dan kan men de regelgeving wijzigen, nalopen (Check, Check and Check again) en pas dan kan het wetswijzigingsvoorstel aangenomen worden.

En aangezien het vast niet de enige aanvraag is, gaat hier behoorlijk wat tijd overheen.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

08-06-2013 11:17:37
jeanne
jeanne
Iets dergelijks komt ook naar boven als je het laatste rapport over de bijna aanrijding in Utrecht leest. Als rijwegen conflictvrij moet zijn en ook daadwerkelijk zo plant worden wek je verwachtingen, dat je nooit iets tegen kunt komen. Dat maakt naar mijn mening zo'n dynamische proces nog veel risico voller. Het maakt juist dat iets fout kan gaan, om dat je nu eenmaal niet altijd aan die standaard verwachtingen kunt voldoen.


Jeanne Kok
 

08-06-2013 12:19:34
sjoerd
sjoerd
Ik begrijp dat doelbewuste nalatigheid in het verkeer tot een ramp kan leiden. Anderzijds word ik als elektrotechneut en planoloog juist misselijk van het dermate dichttimmeren van veiligheidseisen dat er niets meer kan.
De creatieve treindienstleider te Alkmaar is goed bezig (ander topic) als hij de infra gebruikt waar hij voor is, namelijk wanneer hij vertraging beperkt door treinen over linkerspoor (Beveiligd!!) te sturen. Hij of zij is goed bezig als ARI overruled wordt. Hij of zij is goed bezig als een aansluiting wordt overgenomen, ook al moet er even gewacht worden. Bij alles wat we als mensen doen, zelfs als we in bed blijven liggen, nemen we risico. Met heel wat primitievere middelen in de historie was/is het op het spoor veiliger dan op de weg.
Het gaat er om dat we ons steeds meer achter de regels verschuilen en daardoor een schijnveiligheid/schijnheiligheid scheppen die het leven meer dan lam legt. Ik zou bijna zeggen: Maak die regels niet; dan behoef je ze ook niet te overtreden. Alles bijeen: we dwalen erg ver van het topic af.
 

08-06-2013 14:50:40
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Dat wilde ik net opmerken. Laten we het daarbij laten en terugkeren naar de HSL.  

08-06-2013 15:35:38
OBASD
OBASD
@Broek:

Benelux rijtuigen ergens anders inzetten?? Inderdaad is er een stam opgeofferd en nog wat rijtuigen aan HST-Prio. Die zullen t.z.t wel terug gaan.
Echter met wat de plannen zijn zullen ze er nog meer nodig hebben aan ICRm. Kortweg die rijtuigen die ze dan nodig hebben zijn vrij te spelen.

Mr. Zaanstraat

Laatst bewerkt door OBASD op 08-06-2013 15:45
 

08-06-2013 15:41:47
Frontier
Frontier
Quote
dlm4yjp (za 08 jun 2013 11:09:03 https://www.somda.nl/forum/3884/p453786/): @Frontier: Van zulke verhalen kan ik als technicus echt goed misselijk van worden, als piloot zijnde krijg je een flinke mep geld om er voor te zorgen dat je passagiers en belading veilig en onaangetast aankomen op bestemming.

Dat is men toch ook? Niemand die inzulke gevallen iets merkt en slapende honden lekker laten slapen.

Quote
dlm4yjp (za 08 jun 2013 11:09:03 https://www.somda.nl/forum/3884/p453786/):Als je denkt van: och, dat blijft toch wel staan die lading cargo? 2-3 weken geleden is het nog goed mis gegaan hoor: 747 Cargo die vlak na de landing crashde en volledig uit elkaar explodeerde...
Oorzaak: Men hield zich niet aan het laadschema en had de cargo niet goed vastgezet
Gevolg: Tijdens het opstijgen raakte de lading los, gleed in zijn geheel naar achteren, vliegtuig raakt erdoor overtrokken (leveren de vleugels geen draagkracht meer) en crasht.

Hoho, niet op de zaken vooruit lopen. Ik citeer: On Jun 2nd 2013 accident investigators by the Ministry of Transport and Civil Aviation of Afghanistan reported in a press conference that quickly shifting cargo, consisting of three armored vehicles and two mine sweepers totalling at 80 tons of weight, caused the accident. The cargo slammed so hard at the back of the aircraft, that parts of the aircraft separated and wiring in the back was severed. As result of the shift and loss of aircraft parts the center of gravity moved so far back, that the attitude of the aircraft could no longer be controlled, the nose of the aircraft rose beyond the flying envelope of the aircraft and the aircraft stalled destroying the aircraft and killing all crew in the resulting impact. Parts of the aircraft, that separated as result of the initial load shift, were recovered from the runway. The straps used to tie down the cargo were recovered from the accident site, although charred they provided evidence of having fractured before final impact, it was unclear however, whether the fracture(s) had happened before or after takeoff.
De vracht stond wel degelijk goed vast maar is om onduidelijke redenen losgeraakt voor of tijdens take-off, dat moet nog verder onderzocht worden. Verder was het de tweede vlucht (van een totaal van drie) met dezelfde lading (Camp Bastion-Bagram-Dubai Al Maktoum) en de eerste vlucht was goed verlopen, als men lak had gehad aan het belandingsschema en alles lukraak en los had neergezet was het meteen al fout gegaan, maar dat is dus niet zo.

Maar om terug te gaan naar de HSL... het zou interessant zijn om te weten met welke partijen de NS dan in gesprek is om HSL-materieel over te nemen en of daar mensen met de nodige expertise bij betrokken worden. Of zou men op eigen houtje met bijvoorbeeld DB bellen en vragen of er nog ICE3's over zijn (waarvan velen weten dat dat een krappe vloot is) en dan naderhand melden dat het niet gelukt is? %08%

OBASD: In tegenstelling tot HSL-materieel zijn rijtuigen nou niet bepaald schaars, die kan men vast wel weer ergens huren als er daadwerkelijk meer nodig blijken te zijn.

Laatst bewerkt door Frontier op 08-06-2013 15:42


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

08-06-2013 15:49:34
broek53
broek53
Quote
OBASD (za 08 jun 2013 15:35:38 https://www.somda.nl/forum/3884/p453829/): @Broek:

Benelux rijtuigen ergens anders inzetten?? Inderdaad is er een stam opgeofferd en nog wat rijtuigen aan HST-Prio. Die zullen t.z.t wel terug gaan.
Echter met wat de plannen zijn zullen ze er nog meer nodig hebben aan ICRm. Kortweg die rijtuigen die ze dan nodig hebben zijn vrij te spelen.

Mr. Zaanstraat
Aha, je bedoelde het andersom dan ik. Wat dat betreft: zover ik weet, is de huidige vloot Prio-rijtuigen (dus de Fyra- en de Beneluxrijtuigen) toegelaten op de HSL en zal het daar wat ILT betreft bij blijven. Nog meer ICR op dezelfde manier aanpassen heeft dus geen zin. Ik weet overigens niet wat voor andere aanpassingen er eventueel dan nog nodig zijn.
Voor een BNL-dienst over de klassieke lijnen kun je wel elk rijtuig inzetten waar een RIC-teken op staat ( uit Oostenrijk of zo) of ICR dat in B kan komen.
 

09-06-2013 02:03:50
Lovers83
Lovers83
Thalys laat even bevestigen dat ze het idd krap hebben qua rollend materieel...
%01% http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/3454741/2013/06/07/Thalys-twee-extra-treinen-is-het-maximum.dhtml
%01% http://www.thalys.com/fr/en/about-thalys/key-figures


Frequent flyer van Apn - Ut v.v. | OBIS Heavy User
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl