Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
21-02-2013 10:53:30
maxime
maxime
Quote
cuneo56 (do 21 feb 2013 09:49:34 https://www.somda.nl/forum/3884/p436938/): Gepland is een lok voor Fyra Breda en de ander voor de serie 1200 naar Antwerpen/ Brussel..
En misschien kon HSA ze nu wel een stuk goedkoper huren/ leasen nu de beoogde nieuwe huurder het liet afweten.
Welke partij zou dat zijn geweest?
 

21-02-2013 11:10:10
nohab
nohab
Beide locs hebben al die tijd ontdaan van logo's op de Wgm gestaan. Goede kans dus dat die nieuwe mogelijke huurder zich nooit heeft aangediend. Hopelijk krijgen de locs wel nieuwe logo's.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

21-02-2013 11:30:08
cuneo56
cuneo56
Loks waren al omgenummerd met 80 als land code en als vervoerder iets met een C aan het begin meen ik ,( CRS kan dat zijn?)  

21-02-2013 11:37:55
nohab
nohab
CBR (CBRail, de eigenaar) en ze hebben nooit met een 84-nummer gereden. Ik heb er even mijn eigen foto's op nageslagen en daar is het duidelijk op te zien.

Laatst bewerkt door nohab op 21-02-2013 12:02


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 


21-02-2013 11:40:55
daniel81
daniel81
Toch merkwaardig dat zo'n lok telkens omgenummerd moet worden.
CRS als vervoerder is mogelijk. Crossrail ook, maar heeft geen vestiging in Duitsland (land 80), hoewel ze daar wel veel met 186's rondrijden.
 

21-02-2013 13:03:00
ZJ37
ZJ37
Quote
broek53 (do 21 feb 2013 08:47:40 https://www.somda.nl/forum/3884/p436908/): Wat dacht je van bezuiniging?
Dat was ook het enige dat ik kon bedenken.
 

21-02-2013 17:46:04
Rolffiej19
Rolffiej19
Sterker nog een grijze traxx lok heeft nu de volgende nummering 91 80 6186 144-2 D-HSA in plaats van 91 80 6186 144-2 D-CBR %06%


MCN ASD
 

21-02-2013 19:10:35
Railprutse
Railprutse
Quote
cuneo56 (do 21 feb 2013 11:30:08 https://www.somda.nl/forum/3884/p436965/): Loks waren al omgenummerd met 80 als land code en als vervoerder iets met een C aan het begin meen ik ,( CRS kan dat zijn?)
Correct: D-CRS voor de nieuwe huurder, maar nu weer NS...
 

21-02-2013 21:34:22
cuneo56
cuneo56
He gelukkig, valt het toch nog mee met m'n geheugen ( soms)  

22-02-2013 06:37:09
TGr79
TGr79
Quote
mdj (do 21 feb 2013 09:51:19 https://www.somda.nl/forum/3884/p436939/): Misschien raar gedacht, maar zou het kunnen zijn dat er weer een rode traxx is omgebouwd als reserveloc voor de benelux? (zo ook voor december 2012). Die hadden ze niet meer nodig, dus kon íe weer als loc voor de Fyra binnenland gebruikt worden... (en dus geen grijze traxxen meer nodig)


Inderdaad raar gedacht, want het is niet waar. En ook voor december 2012 was er geen rode Traxx als reserveloc voor de Benelux aangewezen. Dat speelde alleen in de zomer van 2012 tijdens de olympische spelen.
 

22-02-2013 06:39:26
TGr79
TGr79
Quote
jorgo (wo 20 feb 2013 13:37:56 https://www.somda.nl/forum/3884/p436727/): Nee, maar ik bedoel dat er van BKD's andere rijguigen dan BDs-en zijn gemaakt. Een BD was vroeger toch ook een BKD? En daar zal die foto dan genomen zijn.
Anyway.


Een aantal fyra-stammen heeft BD-rijtuigen met gele banken. En in de fyra-stammen zit de stiltezone in de 2e klas in de BD. Dus het klopt wat je denkt.
 

22-02-2013 07:46:35
nohab
nohab
Quote
TGr79 (vr 22 feb 2013 06:37:09 https://www.somda.nl/forum/3884/p437095/):
Quote
mdj (do 21 feb 2013 09:51:19 https://www.somda.nl/forum/3884/p436939/): Misschien raar gedacht, maar zou het kunnen zijn dat er weer een rode traxx is omgebouwd als reserveloc voor de benelux? (zo ook voor december 2012). Die hadden ze niet meer nodig, dus kon íe weer als loc voor de Fyra binnenland gebruikt worden... (en dus geen grijze traxxen meer nodig)


Inderdaad raar gedacht, want het is niet waar. En ook voor december 2012 was er geen rode Traxx als reserveloc voor de Benelux aangewezen. Dat speelde alleen in de zomer van 2012 tijdens de olympische spelen.
De 186 111 was toch aangewezen om in voorkomende gevallen daarvoor aangepast te worden? Om die reden is dat de enige HSA-Traxx zonder Fyralogo. Of heb ik latere ontwikkelingen gemist?

Laatst bewerkt door nohab op 22-02-2013 07:46


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

22-02-2013 11:42:37
AgentX
AgentX
De 186111 heeft ook daadwerkelijk in de Beneluxdienst gereden. Met de Olympische stam, OBB-stammen en met verlengde tienwagenstammen. Gelukkig hebben we de foto's nog.  

23-02-2013 00:16:14
aarclay
aarclay
Ik ben inmiddels bezig met een lijst van de materieelnummers van de V250, want door de nog niet ingebruikname door de V250 zijn ze weer hernummerd naar 480*/481*.

De trein die officieel als 4801 binnen kwam, is nu dus de 4882 totdat NMBS hem overneemt?
En wat op 1-11-11 binnen kwam wat eerst de 4882 was, is nu de 4801 geworden?


Choo choo.....
 

23-02-2013 10:51:39
110573
110573
Een tip, kijk eens in een RM als je die in handen hebt, daar staat volgens mij de hele vernummering in gedocumenteerd.  

23-02-2013 11:29:46
railmagazi
railmagazi
Quote
aarclay (za 23 feb 2013 00:16:14 https://www.somda.nl/forum/12766/p437257/): Ik ben inmiddels bezig met een lijst van de materieelnummers van de V250, want door de nog niet ingebruikname door de V250 zijn ze weer hernummerd naar 480*/481*.

De trein die officieel als 4801 binnen kwam, is nu dus de 4882 totdat NMBS hem overneemt?
En wat op 1-11-11 binnen kwam wat eerst de 4882 was, is nu de 4801 geworden?
De 1801 t/m 4816 zijn voor NS en de 4881 t/m 4883 voor NMBS. De oorspronkelijke 4801, 4806, 4882 en 4883 zijn voor het doorvoeren van aanpassingen vanuit Nederland naar Italië teruggebracht. De 4882 en 4883 zijn daarna aan NS in plaats van NMBS geleverd en daarom hernummerd in 4801 en 4806. De oorspronkelijke 4801 en 4806 moeten daarbij als 4882 en 4883 voor NMBS tevoorschijn komen, maar zo ver is het nog niet gekomen met het oog op de recente problemen.
De hernummering staat dus los van de recente uitdienstname van het materieel.
 

24-02-2013 19:35:14
TGr79
TGr79
Quote
nohab (vr 22 feb 2013 07:46:35 https://www.somda.nl/forum/3884/p437104/):
Quote
TGr79 (vr 22 feb 2013 06:37:09 https://www.somda.nl/forum/3884/p437095/):
Quote
mdj (do 21 feb 2013 09:51:19 https://www.somda.nl/forum/3884/p436939/): Misschien raar gedacht, maar zou het kunnen zijn dat er weer een rode traxx is omgebouwd als reserveloc voor de benelux? (zo ook voor december 2012). Die hadden ze niet meer nodig, dus kon íe weer als loc voor de Fyra binnenland gebruikt worden... (en dus geen grijze traxxen meer nodig)


Inderdaad raar gedacht, want het is niet waar. En ook voor december 2012 was er geen rode Traxx als reserveloc voor de Benelux aangewezen. Dat speelde alleen in de zomer van 2012 tijdens de olympische spelen.
De 186 111 was toch aangewezen om in voorkomende gevallen daarvoor aangepast te worden? Om die reden is dat de enige HSA-Traxx zonder Fyralogo. Of heb ik latere ontwikkelingen gemist?


De 111 is ervoor _aangewezen_ en heeft afgelopen zomer daadwerkelijk als Beneluxlok gereden, maar meer ook niet. Er werd hierboven gesuggereerd dat de loc nu opnieuw voor de Benelux is omgebouwd en dat is niet zo.
 

25-02-2013 09:17:24
Harold27
Harold27
NRC meldt dat het niet gaat lukken om de Fyra problemen binnen de deadline van 3 maanden op te lossen.
Het kan zelfs wel jaren duren.
http://www.nrc.nl/nieuws/2013/02/25/problemen-fyra-niet-voor-deadline-verholpen/?utm_campaign=rss&utm_source=syndication
 

25-02-2013 09:30:50
MasterE
MasterE
Heel snel het geld terug halen en echte treinen bestellen.


Mcn Asd
 

25-02-2013 09:39:02
Hoera63
Hoera63
Wat zou een mogelijke vervanger zijn? Railjet? Valero? Of zou NS toch toegeven en dat jaar wachten?  

25-02-2013 09:40:35
Harold27
Harold27
Over 2 maanden weten we hopelijk meer.  

25-02-2013 10:07:17
dvdhoven
dvdhoven
Nieuwe treinstellen bestellen kost ook jaren en vele miljoenen.
En bijv. de genoemde Velaro heeft nu ook al een vertraging van meer dan een jaar. De DB dacht ze eind 2011 in gebruik te kunnen nemen en ze zijn nu nog steeds niet toegelaten.
Dus ja, nieuwe treinstellen, je loopt grote kans een zelfde drama te gaan beleven.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 25-02-2013 10:09


Dick van den Hoven
 

25-02-2013 10:29:42
DingeZ
DingeZ
Het bericht is regelrecht uit de telegraaf gekopieerd. De telegraaf geeft echter geen andere bron dan 'ingewijden'. Ik twijfel erg aan de waarheid van dit bericht.  

25-02-2013 10:35:49
Jorrit
Jorrit
Er staat ook geen nieuws in, de technische problemen zijn allemaal al eerder gemeld in het artikel in De Ingenieur van een paar weken geleden.

Er wordt inmiddels weer proefgereden met de 4814, dus er zal toch iets zijn aangepast in de afgelopen weken dat men wil testen.
 

25-02-2013 11:15:07
AlexNL
AlexNL
Het kan best zijn dat die proefritten alleen voor de beeldvorming bij het publiek bedoeld zijn.  

25-02-2013 11:16:24
broek53
broek53
Ja, er zal vast bedrog en een complot achter zitten.  

25-02-2013 11:21:13
Bert13
Bert13
Quote
AlexNL (ma 25 feb 2013 11:15:07 https://www.somda.nl/forum/12766/p437635/): Het kan best zijn dat die proefritten alleen voor de beeldvorming bij het publiek bedoeld zijn.
Dat slaat natuurlijk nergens op.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

25-02-2013 11:34:36
AlexNL
AlexNL
Quote
broek53 (ma 25 feb 2013 11:16:24 https://www.somda.nl/forum/12766/p437638/): Ja, er zal vast bedrog en een complot achter zitten.


Ik weet het zo langzamerhand ook niet meer.

Misschien is het 'gewoon' een reeds geplande afnamerit.

Laatst bewerkt door AlexNL op 25-02-2013 11:37
 

25-02-2013 11:37:52
Harold27
Harold27
Ik herhaal: gewoon 2 maanden afwachten. Geduld dus.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


25-02-2013 12:05:14
broek53
broek53
Afnameritten worden er uiteraard niet gereden. Proefritten worden er uiteraard wel gereden; je kunt slecht verwachten dat men 3 maanden op de Wgm aan stellen gaan sleutelen en daarna eens gaat proberen of het werkt.

Laatst bewerkt door broek53 op 25-02-2013 12:05
 

25-02-2013 13:23:21
jorgo
jorgo
Quote
Harold27 (ma 25 feb 2013 09:17:24 https://www.somda.nl/forum/12766/p437612/): NRC meldt dat het niet gaat lukken om de Fyra problemen binnen de deadline van 3 maanden op te lossen.
Het kan zelfs wel jaren duren.
http://www.nrc.nl/nieuws/2013/02/25/problemen-fyra-niet-voor-deadline-verholpen/?utm_campaign=rss&utm_source=syndication


Waarbij het natuurlijk niet gezegd is dat die stellen daardoor ook jaren niet inzetbaar zijn. Het zou natuurlijk ook kunnen dat ze spoedig weer in dienst verschijnen, zij het dat het nog een tijdje een pappen-en-nathouden verhaal blijft, met plakband en werkplaatsbezoeken.

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik hoop dat die hele Fyra V250 zo snel mogelijk in dienst is. Het hele verhaal heeft ons al zoveel geld gekost, dat het nu echt voor iedereen het beste is als het zo snel mogelijk gaat renderen. Toch is het journaille er met zijn toonzetting om een of andere reden op uit om al het geïnvesteerde geld voorgoed weggegooid te verklaren, door min of meer te hopen op de totale ineenstorting van alles en iedereen. Onbegrijpelijk.

Laatst bewerkt door jorgo op 25-02-2013 13:24
 

25-02-2013 13:29:11
Jorrit
Jorrit
Men kan alleen al beginnen om in de spits de Fyra Rotterdam - Amsterdam aan te vullen. Als de grootste problemen komen door de overgang Nederland - België moet dit geen probleem zijn. Daarnaast komt NS HiSpeed dan in ieder geval dichter bij de beloofde frequentie van 5 (toch?) treinen per uur tussen Rotterdam en Amsterdam.  

25-02-2013 14:01:36
zugchef
zugchef
De V250 heeft een negatief imago. Geen reiziger zal nu in die pruttreinen stappen als ze alleen worden ingezet tussen Asd en Rtd.  

25-02-2013 14:05:31
jorgo
jorgo
Flauwekul, als ze gewoon gaan rijden, gaat men mee. Als men niet meegaat, ligt dat aan iets anders (frequentie, toeslag).
Tenzij we met zijn allen mee gaan doen met de journalisten en roepen dat het een pruttein op een prutlijn is, dan weten we tenminste zeker dat het nooit meer wat wordt. Blijft mijn vraag uit mijn vorige post: waarom zouden we dat toch willen?
 

25-02-2013 14:17:33
waalkade
waalkade
Laat ze een poosje op Rsd - Zl vv in de 3600 rijden, desnoods alleen op zondag.
Dan kunnen die treinen mooi uren maken en de reizigers er aan wennen.
 

25-02-2013 14:22:38
ZJ37
ZJ37
In de 3600 zitten ook echt potenciele reizigers voor de verbinding Asd-Brusz, maar dat terzijde.  

25-02-2013 14:29:55
Harold27
Harold27
Quote
waalkade (ma 25 feb 2013 14:17:33 https://www.somda.nl/forum/12766/p437669/): Laat ze een poosje op Rsd - Zl vv in de 3600 rijden, desnoods alleen op zondag.
Dan kunnen die treinen mooi uren maken en de reizigers er aan wennen.

Je hebt Rsd - Zl toch niet gekozen omdat dat bij veel mensen nog steeds bekend is als de schrootlijn? Iets van vroeger toen daar steeds het oudste en slechtste materieel werd opgereden.
 

25-02-2013 14:35:05
broek53
broek53
Ik vreesde al dat het die kant op zou gaan. Het mag ook werkelijk geen moment ook maar enigszins positief of desnoods constructief klinken hier, nietwaar?

Laatst bewerkt door broek53 op 25-02-2013 14:37
 

25-02-2013 14:35:32
waalkade
waalkade
Het is een mogelijkheid om te kijken of op een "klasieke" lijn het spul wel goed rijdt.
Wanneer dat zover is, kan men gaan kijken of het op een HSL lijn met ETCS goed gaat.
Eigenlijk de problemen opsplitsen zodat men sneller naar een oplossing kan toewerken.

Laatst bewerkt door waalkade op 25-02-2013 14:41
 

25-02-2013 14:40:12
Harold27
Harold27
Quote
broek53 (ma 25 feb 2013 14:35:05 https://www.somda.nl/forum/12766/p437674/): Ik vreesde al dat het die kant op zou gaan. Het mag ook werkelijk geen moment ook maar enigszins positief of desnoods constructief klinken hier, nietwaar?

Ik ben heus een verklaard voorstander van het opnieuw in dienst komen van de V250, al was het alleen maar vanwege het bestede geld.
Maar ik kon het niet laten om deze reactie op inzet van de V250 in de 3600 te plaatsen.
Voortaan zet ik er wel bij: Sarcasme-mode

Laatst bewerkt door Harold27 op 25-02-2013 14:40
 

25-02-2013 14:46:12
waalkade
waalkade
Quote
ZJ37 (ma 25 feb 2013 14:22:38 https://www.somda.nl/forum/12766/p437671/): In de 3600 zitten ook echt potenciele reizigers voor de verbinding Asd-Brusz, maar dat terzijde.
Maar de 3600 is wel een mooie maat voor de Fyra op een enkele spitstrein na.
 

25-02-2013 15:00:39
AgentX
AgentX
Och, de NO, de 800/3500 en de 2800/2000 zijn ook series waar je de V250 qua capaciteit prima in kwijt kunt. Maar dat is toch allemaal flauwekul en zal toch niet gebeuren, daar zijn ze niet voor ontworpen.  

25-02-2013 15:24:30
bond
bond
Een link naar de brief ("Beantwoording tweede lijst van vragen inzake de problematiek rondom de V250-hogesnelheidstreinen") van Staatssecretaris Wilma Mansveld aan de Tweede Kamer van 25 feb over HSA, Fyra en BNL:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/brieven/2013/02/25/afschrift-brief-ns-inzake-problematiek-rondom-de-v250-hogesnelheidstreinen.html
 

25-02-2013 19:51:15
thom
thom
Quote
waalkade (ma 25 feb 2013 14:35:32 https://www.somda.nl/forum/12766/p437675/): Het is een mogelijkheid om te kijken of op een "klasieke" lijn het spul wel goed rijdt.
Wanneer dat zover is, kan men gaan kijken of het op een HSL lijn met ETCS goed gaat.
Eigenlijk de problemen opsplitsen zodat men sneller naar een oplossing kan toewerken.

Ja, een treinstel inzetten op een lijn waar je de helft van de functie's van het treinstel niet gebruikt geeft vast een goed beeld van de betrouwbaarheid ervan

Darnaast, wat heeft HiSpeed op een 'klassieke' lijn te zoeken... ?

Laatst bewerkt door thom op 25-02-2013 19:51
 

25-02-2013 23:49:18
Hoera63
Hoera63
Die trein moet gewoon proefrijden op het traject naar Brussel, en nergens anders. Leuk dat je onder ATB en 1500V rijdt maar aan het einde van het verhaal doet dat ding het prima in Nederland maar staat 'ie stil zodra je de grens over gaat. %03%  

26-02-2013 00:21:02
waalkade
waalkade
Quote
thom (ma 25 feb 2013 19:51:15 https://www.somda.nl/forum/12766/p437729/):
Quote
waalkade (ma 25 feb 2013 14:35:32 https://www.somda.nl/forum/12766/p437675/): Het is een mogelijkheid om te kijken of op een "klasieke" lijn het spul wel goed rijdt.
Wanneer dat zover is, kan men gaan kijken of het op een HSL lijn met ETCS goed gaat.
Eigenlijk de problemen opsplitsen zodat men sneller naar een oplossing kan toewerken.

Ja, een treinstel inzetten op een lijn waar je de helft van de functie's van het treinstel niet gebruikt geeft vast een goed beeld van de betrouwbaarheid ervan

Darnaast, wat heeft HiSpeed op een 'klassieke' lijn te zoeken... ?
Maar wel van die andere helft%08%
En daarnaast, ze zullen waarschijnlijk nog heel wat kilometerjes op een klassieke lijn moeten rijden.
Ik zie maar al te vaak goederentreinen bij mij langs komen die op de BR thuishoren.
 

26-02-2013 06:41:58
Bert13
Bert13
Allemaal leuk, maar je denkt toch niet serieus dat men dit ook maar een moment heeft overwogen / aan het overwegen is / wil gaan overwegen? Zo komt het namelijk wel over.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

26-02-2013 19:41:25
phantom
phantom
Ik ben het met onderstaande reactie eens.
Het spul heeft al wat nachtelijke km's gemaakt op "klassiek spoor" en dat ging (laten we t schappelijk houden)redelijk.
Dat het spul nu dus niet functioneerd/uit elkaar valt heeft weinig meer met rijden op het normale spoor te maken/heeft weinig zin.
Als er vooral bij de grens dingen niet goed gaan,dan moet je daar je "oplossing" gaan testen.
Voor dingen die gaan over andere problemen,kan en worden er volgens mij al soms wat ritjes gereden.
*overigens sta ik nu nergens meer van te kijken als t gaat over de spoorwegen en hun denkwijze's %03% *


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

27-02-2013 11:34:19
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Misschien een raar idee, maar was het niet ooit de bedoeling om de 1900 Gvc - Vl over de HSL te laten rijden? Als het probleem van die apparaten met name de grensovergang is, dan kun je ze in mijn ogen beter binnenlands gaan inzetten.


Met vriendelijke groet, Robin
 

27-02-2013 11:39:47
ZJ37
ZJ37
Het rijden van de 1900 via de HSL is voorlopig niet (meer) aan de orde.  

27-02-2013 11:46:05
AgentX
AgentX
Lijkt me ook redelijk zinloos, want daarmee verlies je alleen maar een fijne verbinding tussen Rotterdam, Dordrecht en Breda en tussenliggende IC-stations.

Bovendien gaat er al een trein Rtd-Bd over de HSL, dat is de Fyra (900).
Enige verschil tussen de Fyra en de 1900 per HSL is dan de toeslag.

Gevolg: niemand stapt meer in de Fyra, maar pakt gewoon een kwartiertje later de 1900, die goedkoper, maar net zo snel is.
 

27-02-2013 11:52:22
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Plannen kunnen altijd wijzigen, immers zou er nu elke dag een flink aantal V250's naar Brusz moeten pendelen, nietwaar?

De 1900 was hier meer als voorbeeld van binnenlandse inzet (met gebruikmaking van de HSL) bedoeld, aangezien deze in het verleden ook wel eens genoemd is als kandidaat. Met het oog op het feit dat ze blijkbaar niet lekker de grens over komen en de HSL per 2015 geïntegreerd moest gaan worden in het Nederlandse net helemaal geen gekke gedachte, als je het mij vraagt.


Met vriendelijke groet, Robin
 

27-02-2013 11:55:19
Klaasje
Klaasje
Ik ga er vanuit dat plan A nog altijd is om de 9200 met de V250 te gaan rijden.
Ik denk ook eerlijk gezegd niet dat Ansaldo er mee weg gaat komen als plan A niet uitvoerbaar is. Dat gezegd hebbende lijkt een inzet van V250 op een andere plek dan de 9200 zolang de 9200 niet rijdt mij niet realistisch.
 

27-02-2013 11:58:03
ZJ37
ZJ37
Als je dan toch wilt gaan 'oefenen' met een beperkte hoeveelheid V250-stellen, waarom dan niet tussen Bd en Atw? Daar zijn ze uiteindelijk ook voorzien en met een beetje aardige aansluiting op de 900 heb je volgens mij ook geen slecht alternatief.

Enige nadeel is dat het inzetgebied van het materieel een eindje van hun 'roots' (Wgm) af ligt.
 


27-02-2013 11:59:31
AgentX
AgentX
Quote
RSK-Mat92 (wo 27 feb 2013 11:52:22 https://www.somda.nl/forum/12766/p437929/): Plannen kunnen altijd wijzigen, immers zou er nu elke dag een flink aantal V250's naar Brusz moeten pendelen, nietwaar?

De 1900 was hier meer als voorbeeld van binnenlandse inzet (met gebruikmaking van de HSL) bedoeld, aangezien deze in het verleden ook wel eens genoemd is als kandidaat. Met het oog op het feit dat ze blijkbaar niet lekker de grens over komen en de HSL per 2015 geïntegreerd moest gaan worden in het Nederlandse net helemaal geen gekke gedachte, als je het mij vraagt.


Het gaat mij meer om de veranderingen in de treindienst die het oplevert, als je de 1900 via de HSL laat rijden. De Fyra loopt leeg, en een verbinding met Ddr verdwijnt.
 

27-02-2013 12:08:26
thijs
thijs
Quote
ZJ37 (wo 27 feb 2013 11:39:47 https://www.somda.nl/forum/12766/p437927/): Het rijden van de 1900 via de HSL is voorlopig niet (meer) aan de orde.
Waarom eigenlijk niet?
 

27-02-2013 12:54:03
waalkade
waalkade
Quote
ZJ37 (wo 27 feb 2013 11:58:03 https://www.somda.nl/forum/12766/p437931/): Als je dan toch wilt gaan 'oefenen' met een beperkte hoeveelheid V250-stellen, waarom dan niet tussen Bd en Atw? Daar zijn ze uiteindelijk ook voorzien en met een beetje aardige aansluiting op de 900 heb je volgens mij ook geen slecht alternatief.

Enige nadeel is dat het inzetgebied van het materieel een eindje van hun 'roots' (Wgm) af ligt.
Dat laatste kan een pré zijn, ver weg van allerlei "kenners" die meer verprutsen dan goed doen.

Proefrijden tussen Bd en Atw, natuurlijk, omdat het maar een kort stukje is, kan je er een beperkte groep plaatselijk bekende machinisten op zetten.
Dat "omschakelen" naar België schijnt een ambachtelijk kunstje op zich te zijn.
 

27-02-2013 12:59:21
NovioSites
NovioSites
Het lijkt mij verstandig en realistisch dat de V250 gewoon ingezet moet worden tussen de Asd en Brusz, je kunt allerlei versies en routes gaan verzinnen die om te beginnen geld kosten en waarschijnlijk op niets uitdraaien maar je mist dan bovendien de hele opzet van die HSL. Laat eerst dat maar eens goedkomen, daarna kan altijd nog gedacht worden over enige wijze van gebruik van de HSL voor binnenlands verkeer. De bal ligt nu bij Ansaldo, die treinen moeten rijden en daar moet niet langer 'ons' geld in weggegooid worden.  

27-02-2013 13:22:54
nohab
nohab
De 186 144 is voorzien van de eigenaardige eigenarencode D-HSA. Eigenaardig, want HSA is niet gevestigd dan wel heeft een toelating in Duitsland.

Laatst bewerkt door nohab op 27-02-2013 13:23


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

27-02-2013 14:36:13
gummbahla
gummbahla
Leden van de 2e kamer hebben een leuk schoolreisje georganiseerd: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2824/Politiek/article/detail/3400892/2013/02/27/Kamerleden-gaan-Fyra-treinstellen-inspecteren.dhtml
Wat precies denken ze op te steken van een retourtje Watergraafsmeer?
 

27-02-2013 14:46:30
Klaasje
Klaasje
Dat vroeg ik mij ook af..  

27-02-2013 14:50:21
martijnham
martijnham
Volgens mij heeft de aanduiding D-HSA niets met de toelating te maken, maar staat voor het land waar het betreffende voertuig ingeschreven is in het register (D) en de organisatie die het voertuig inzet (HSA).
Een soortgelijke situatie was er aan de orde bij de ÖBB-rijtuigen in de beneluxdienst: A-NS
 

27-02-2013 15:43:33
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
RSK-Mat92 (wo 27 feb 2013 11:34:19 https://www.somda.nl/forum/12766/p437926/): Misschien een raar idee, maar was het niet ooit de bedoeling om de 1900 Gvc - Vl over de HSL te laten rijden? Als het probleem van die apparaten met name de grensovergang is, dan kun je ze in mijn ogen beter binnenlands gaan inzetten.


De V250 heeft net zo hard ATB/ECTS problemen als op de grens, het is simpelweg dat de omschakeling van het ene naar het andere niet goed gaat en daarmee de trein weer volledig stil staat.
Het enige voordeel is: van ECTS naar ATB is dat de trein met max. 40 zonder ATB verder kan, bij de grens van ECTS NL naar ECTS BE heb je dat niet en dan sta je inderdaad soms uren stil.

Een voorbeeld is te zien aan het begin en einde van dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=EfBUsxItV68

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 27-02-2013 15:44


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

27-02-2013 15:51:04
mren
mren
Ze moeten dan ook gewoon simkaart van een buitenlandse provider gebruiken voor de verbinding. Een NL-simkaart zal altijd blijven proberen een NL-netwerk te zoeken, B-simkaart idem dito. Een Italiaanse simkaart zal altijd het sterkste netwerk zoeken.  

27-02-2013 16:42:34
broek53
broek53
Precies.  

27-02-2013 16:43:54
broek53
broek53
Goh, dat niemand daar nou nog aan gedacht heeft.  

27-02-2013 16:53:52
mren
mren
Geen idee, maar die mogelijke verklaring hoorde ik enige tijd terug van iemand met kijk op dergelijke netwerken. Leek een plausibele verklaring voor het stilvallen aan de grens wegens gebrek aan GSM-verbinding.  

27-02-2013 17:15:20
AlbertP
AlbertP
De simkaart "zoekt" niet. Dat doet de telefoon / GSM installatie, met de gegevens die in de simkaart staan en het valt best zo te programmeren dat verbinding met een buitenlands netwerk ook gemaakt kan worden als er wel NL ontvangst is. Het probleem dat jij schetst ligt eerder aan de software van de GSM installatie dan aan de kaart zelf.  

27-02-2013 18:36:49
Arjan73
Arjan73
Deze week een kort artikel in weekblad Elsevier. Het gaat over de TGV's die al ruim 30 jaar onverslijtbaar dienst doen en juist daarom heeft de SNCF in 2008 besloten om een order van 300 nieuwe treinstellen een paar jaar uit te stellen. Nu men toch over gaat om nieuwe treinstellen te kopen sluit men het artikel af met "Wellicht wil de SNCF nog wel een paar TGV's verkopen aan Nederland - in het oude oranje?  

27-02-2013 19:10:27
mren
mren
Dat is gewoon een luchtig afsluitertje van het artikel, ik zou er weinig realiteit in zoeken.  

27-02-2013 19:30:38
geert
geert
Te meer er al sinds 2001 geen oranje TGV's meer rijden. En ik zou het uitstel van de orders ook vooral bij de economische crisis zoeken.  

27-02-2013 19:38:45
b2py
b2py
Quote
Arjan73 (wo 27 feb 2013 18:36:49 https://www.somda.nl/forum/3884/p437990/): Deze week een kort artikel in weekblad Elsevier. Het gaat over de TGV's die al ruim 30 jaar onverslijtbaar dienst doen en juist daarom heeft de SNCF in 2008 besloten om een order van 300 nieuwe treinstellen een paar jaar uit te stellen. Nu men toch over gaat om nieuwe treinstellen te kopen sluit men het artikel af met "Wellicht wil de SNCF nog wel een paar TGV's verkopen aan Nederland - in het oude oranje?
Die TGV's krijgen wel een andere bestemming. Ze gaan rijden op lijnen waar max 160 km/h gereden wordt.
 

27-02-2013 21:00:59
AgentX
AgentX
Kan niet gewoon die maximum down-time van 30 seconden verlengd worden naar 2 minuten? Misschien dat het systeem dan wel verbinding kan maken voordat de trein stilstaat?  

27-02-2013 21:06:27
treinfan
treinfan
Ja, goed idee om een hogesnelheidstrein 2 minuten lang te laten rijden zonder dat er kan worden doorgegeven of dat wel veilig is ...
Overigens worden hier door meerdere mensen enkel oplossingen geboden voor problemen (die wellicht niet zodanig voorkomen) die zich zouden kunnen voordoen als er aan hun aanname voldaan wordt. Ga er maar vanuit dat het personeel van oa. AnsaldoBreda wel over meer dingen goed (en dan ook op goede wijze) heeft nagedacht.
 

27-02-2013 21:18:27
mich
mich
eigenlijk is die 30 seconden al lang, bij atb gebeurd het binnen 3 seconden...  

27-02-2013 21:24:20
Klaasje
Klaasje
Het gaat in principe alleen om het intrekken van de rijtoestemming waarvoor die 30 secondenregel bestaat. Wanneer de verbinding goed is kan de rijtoestemming sneller dan bij ATB worden ingetrokken.  

27-02-2013 21:35:51
aarclay
aarclay
Het modem-systeem wat de communicatie met de Nederlandse en de Belgische GSM-R legt zou gewoon niet mogen falen. Het aanpassen van de 30 sec. regel is naar mijn idee gewoon een vieze work-around.
Het Belgische en het Nederlandse GSM-R kennen beiden een ander protocol als ik me niet vergis. En bij de 'handshake' van de ene naar de andere gaat het dan mis.

Laatst bewerkt door aarclay op 27-02-2013 21:37


Choo choo.....
 

27-02-2013 22:00:27
lex_t
lex_t
Ik begrijp dat het probleem voor een groot deel bij het kwetsbare ermts ligt. Ik heb bv. ook grote vertraging meegemaakt bij de aansluiting bij nw vennep. Is het wel fair om de v250 zondebok te maken voor een veel fundamenteler probleem? De traxx doet t ook beroerd.
(overigens hoor ik tot het handjevol dat de v250 wél mooi vindt)
 

27-02-2013 22:45:33
MasterE
MasterE
Vergeet niet dat, dat "lelijke ding" spontaan uit elkaar valt.


Mcn Asd
 

27-02-2013 23:00:03
waalkade
waalkade
Kom, kom, het is gelukt dat ding van Italië naar hier te slepen.
Dat spontaan uit elkaar vallen zal heus wel meevallen.
Ga eens spotten langs de BR, veelal spot je daar meer blauwe zwaalichten op de A15 dan treinen op de BR.
Wat dacht je wat al die gele auto's doen van RWS op de snelwegen.
Die hebben een dagtaak aan het oprapen van onderdelen die ergens af gevallen zijn.
 

27-02-2013 23:01:35
geert
geert
Ja max 220 km maar goed. Kunnen ook niet rijden onder 3000V= dus heb je voor de Benelux naar Brussel ook niks aan  

27-02-2013 23:08:44
broek53
broek53
Quote
MasterE (wo 27 feb 2013 22:45:33 https://www.somda.nl/forum/12766/p438023/): Vergeet niet dat, dat "lelijke ding" spontaan uit elkaar valt.
Ja, dat komt bij ander materieel niet voor. Zelfs geen magneetremmen van Virms en zo.
 

27-02-2013 23:43:23
AgentX
AgentX
... of koppeldozen bij DDZ...  

28-02-2013 02:02:22
Hoera63
Hoera63
@Waalkade: Dat is appels met peren vergelijken. Er rijden in Nederland miljoenen auto's rond die vaak een stuk ouder zijn dan de Fyra's. Dan is de kans op mankementen groter.

En de Fyra's zijn gloednieuw, die moeten zonder APK.minstens drie jaar kunnen rijden.
 

28-02-2013 06:06:03
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
AgentX (wo 27 feb 2013 23:43:23 https://www.somda.nl/forum/12766/p438031/): ... of koppeldozen bij DDZ...


Een koppeldoos die van een DDZ af valt ? Dat wordt toch een uitdaging aangezien die vast zit aan de AK %08% En die is er bij DDZ nog niet vanaf gelazerd

Quote
broek53 (wo 27 feb 2013 23:08:44 https://www.somda.nl/forum/12766/p438028/):
Quote
MasterE (wo 27 feb 2013 22:45:33 https://www.somda.nl/forum/12766/p438023/): Vergeet niet dat, dat "lelijke ding" spontaan uit elkaar valt.
Ja, dat komt bij ander materieel niet voor. Zelfs geen magneetremmen van Virms en zo.

Dat van die Virm was een Incident wat 1x gebeurt is , Die V250 rijd 250km/h waarbij er al is ramen uitgevlogen zijn , bodem panelen , spoiler aan de voorzijde en dat bij een trein die nog amper gereden heeft vind ik nogal een niet te maken vergelijking met een virm of ddz die al heel wat meer KM gemaakt hebben%05%

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 28-02-2013 06:10


MCN ASD
 

28-02-2013 07:39:53
Jorrit
Jorrit
Dat van dat raam had ik niet eerder gehoord, maar de rest had te maken met winterweer. Ik weet niet op welke snelheid men reed, maar ik had destijds wel begrepen dat het normaal is voor HST's in het buitenland om met dergelijk weer langzamer te rijden.

Over de modems: in De Ingenieur van laatst stond dat de V250 3 modems heeft. Voor een succesvolle overgang naar België moeten er ten minste twee werken. Door (software) fouten kan het voorkomen dat de V250 met slechts 1 werkend modem vertrekt in Amsterdam omdat ze soms niet goed geïnitialiseerd kunnen worden door beperkte dekking bij vertrek. Dat moet worden opgelost.
 

28-02-2013 08:35:13
thom
thom
Quote
Rolffiej19 (do 28 feb 2013 06:06:03 https://www.somda.nl/forum/12766/p438036/):
Dat van die Virm was een Incident wat 1x gebeurt is , Die V250 rijd 250km/h waarbij er al is ramen uitgevlogen zijn , bodem panelen , spoiler aan de voorzijde en dat bij een trein die nog amper gereden heeft vind ik nogal een niet te maken vergelijking met een virm of ddz die al heel wat meer KM gemaakt hebben%05%

SLT dan, waar de airco deksels vanaf vlogen, die waren nog niet zo oud...

Laatst bewerkt door thom op 28-02-2013 08:35
 

28-02-2013 09:22:39
hellfire
hellfire
Quote
Arjan73 (wo 27 feb 2013 18:36:49 https://www.somda.nl/forum/3884/p437990/): "Wellicht wil de SNCF nog wel een paar TGV's verkopen aan Nederland - in het oude oranje?

Naar oranje TGV's zal je hard moeten zoeken in Frankrijk. Ze zijn al jaren grijs/blauw en zelfs de alleroudste TGV's steken ze momenteel in een nieuw grijs/wit/zwart/paars/roze jasje. Zie bijvoorbeeld http://commons.wikimedia.org/wiki/File:TGV_SE_004.jpg

Die gaan ze dus écht niet verkopen.

Laatst bewerkt door hellfire op 28-02-2013 09:25
 

28-02-2013 09:27:21
bond
bond
Vandaag een plenair debat TK om 10.45 uur "Debat over het terugbrengen van de Beneluxtrein naar Brussel", te volgen op http://www.tweedekamer.nl/vergaderingen/plenaire_vergaderingen/live_debat_plenaire_zaal/index.jsp  

28-02-2013 11:59:26
timtrein
timtrein
Quote
Hoera63 (do 28 feb 2013 02:02:22 https://www.somda.nl/forum/12766/p438035/): En de Fyra's zijn gloednieuw, die moeten zonder APK minstens drie jaar kunnen rijden.
Het eerste stel begon met proefrijden in 2008, dus reken maar uit... :/
 

28-02-2013 12:12:58
Klaasje
Klaasje
Quote
Rolffiej19 (do 28 feb 2013 06:06:03 https://www.somda.nl/forum/12766/p438036/):
Dat van die Virm was een Incident wat 1x gebeurt is , Die V250 rijd 250km/h waarbij er al is ramen uitgevlogen zijn , bodem panelen , spoiler aan de voorzijde en dat bij een trein die nog amper gereden heeft vind ik nogal een niet te maken vergelijking met een virm of ddz die al heel wat meer KM gemaakt hebben%05%

Ramen uitgevlogen? Die heb ik nog nergens gehoord. Wel is in de discussie een probleem met tgv's in de sneeuw langsgekomen waarbij de ramen braken bij het passeren door een tegentrein.

Laatst bewerkt door Klaasje op 28-02-2013 12:13, reden: Wat quotes verwijderd t.b.v. overzichtelijkheid.
 

28-02-2013 12:20:52
TGr79
TGr79
Quote
martijnham (wo 27 feb 2013 14:50:21 https://www.somda.nl/forum/3884/p437963/): Volgens mij heeft de aanduiding D-HSA niets met de toelating te maken, maar staat voor het land waar het betreffende voertuig ingeschreven is in het register (D) en de organisatie die het voertuig inzet (HSA).
Een soortgelijke situatie was er aan de orde bij de ÖBB-rijtuigen in de beneluxdienst: A-NS


Zo is het. Om precies te zijn: het land van inschrijving en de houder van het voertuig.
 

28-02-2013 12:25:37
RoelZ1
RoelZ1
De ramen vliegen inderdaad uit Thalyssen en TGV-R's bij winterweer. Bij de Fyra is dat nog nooit gebeurd. Ook is 'bodemplaten' niet helemaal waar. Er is 1 keer een bodemplaat losgeraakt (van stel 4811 als ik me niet vergis). Bij de andere beschadigde treinen was sprake van deuken, maar is niets losgekomen.  

28-02-2013 12:32:59
dennistd
dennistd
Was het geen deur die op het perron belandde ergens in België? Zoals ik het hoorde klemde de deur iets, vervolgens werd er iets aan getrokken en viel de deur er zo uit..  

28-02-2013 12:45:30
AgentX
AgentX
Quote
Rolffiej19 (do 28 feb 2013 06:06:03 https://www.somda.nl/forum/12766/p438036/):
Quote
AgentX (wo 27 feb 2013 23:43:23 https://www.somda.nl/forum/12766/p438031/): ... of koppeldozen bij DDZ...


Een koppeldoos die van een DDZ af valt ? Dat wordt toch een uitdaging aangezien die vast zit aan de AK %08% En die is er bij DDZ nog niet vanaf gelazerd



Excuus, ik bedoelde dat de koppeling tussen de twee bakken losliet, nabij station Sassenheim.
 

28-02-2013 14:23:15
dlm4yjp
dlm4yjp
Het lijkt ook zoveel op elkaar: een koppeldoos en een schroefkoppeling


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

28-02-2013 14:43:02
AgentX
AgentX
Daarom: ik gebruikte het verkeerde woord. Nogmaals: ik doelde op de koppeling.  

28-02-2013 14:44:34
sneltram
sneltram
Sneak preview

http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/601459_488762024519450_651760480_n.jpg
 

28-02-2013 15:30:00
idolaat
idolaat
Komt die foto uit het marktonderzoek dan NS-Hispeed vanochtend (vertrouwelijk) onder haar klanten uitvoerde?  

28-02-2013 16:07:23
sneltram
sneltram
Foto komt van Facebook  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl