Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
05-02-2013 21:45:14
ZJ37
ZJ37
Lijkt me niet, eerst werd een uursdienst gereden en straks een twee-uursdienst die ook nog eens is ingekort.  

05-02-2013 22:19:48
AlexNL
AlexNL
Met tweeuursdiensten zou Asd-Brusz mogelijk moeten zijn met het ICRm in de samenstelling zoals die voor de Beneluxdienst gebruikt werd. Als je dat wilt opvoeren naar een uurdienst is er wel sprake van materieelschaarste.

Dit kan worden ondervangen door de Beneluxstammen met 1 bak te verkorten en hieruit een nieuwe stam te vormen. Mijn gevoel zegt me dat er inmiddels voldoende reizigers de trein uit zijn gejaagd zodat dit geen probleem vormt.
 

05-02-2013 23:24:47
broek53
broek53
En dan een stam maken die alleen uit B-rijtuigen bestaat, jawel.  

05-02-2013 23:27:59
AlexNL
AlexNL
Een paar stickers met een 1 erop zijn toch niet zo duur?

"Desperate times call for desperate measures", zei een wijs man ooit eens.

Laatst bewerkt door spiketrain op 05-02-2013 23:30, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 


05-02-2013 23:35:06
broek53
broek53
Ga ik me toch bijna weer met deze onzin bemoeien, ik leer het nooit (af).  

06-02-2013 13:41:48
treinfan
treinfan
Quote
broek53 (di 05 feb 2013 21:27:48 https://www.somda.nl/forum/3884/p434161/): Leg eens uit waarom er niet van en naar Amsterdam gereden kan worden, als je wilt? Behalve een conflict met de 4300 in de spits nabij Leiden zie ik er in het geheel geen been in om achter de 700 naar het noorden en voor de 700 uit naar het zuiden te sukkelen, eigenlijk. Kom je in Schiphol nog in het originele Fyra-Beneluxpad uit ook. Wat zie ik over het hoofd?
Je ziet niets over het hoofd: de 4300 kan niet geschoven worden, je kan niet voor de 4300 uit en niet achter de 4300 aan (vanwege de 2600 en 700).
 

06-02-2013 14:08:28
broek53
broek53
Welnu, dan knal je er dus 1 of 2 4300-en in de spits uit, of je laat ze een station of twee overslaan. Als dat nu alles is... Asd - Bxl hersteld en buiten de spits (= 80 a 90 % van de tijd0 zonder enig verder gevolg voor het binnenlands verkeer.  

06-02-2013 14:14:47
Frontier
Frontier
Neen, de bestaande dienstregeling wijzigen of zelfs een binnenlandse trein schrappen schijnt absoluut uit den boze te zijn heb ik begrepen... %03%  

06-02-2013 14:18:31
broek53
broek53
Ik lees hiervoor in dit topic een aantal treinen die gewijzigd worden om de benelux door te laten. NSR wijzigt per wijzingingsblad voortdurend treinen en zolang dat alleen de eigen treinen treft en het aan de planningsnormen voldoet, is er niets op tegen. Dan fiatteert Prorail CV feitelijk alleen maar. Dat kun je m.i. met de 4300 dus ook doen - allemaal een interne NS-zaak.
En als je dat niet wilt als NS, ook goed - maar dan kun je in ieder geval buiten de spits en dus het hele weekend zonder verdere pijn op Amsterdam (en Schiphol) rijden.

Laatst bewerkt door broek53 op 06-02-2013 14:20
 

06-02-2013 20:11:39
BGM104
BGM104
Shl loopt als een krant in drgl 2013, men is dus hartstikke blij dat er een trein minder rijdt. Er is daarom geen belang om de winst van het opheffen van de 9200 weg te gaan geven. Daarnaast, bij het rijden van een 2 uursdienst Asd - Brusz heb je een volledige uitsluiting met de 9200 te pakken. De ene helft van de paden wordt op Atw - Brusz uitgesloten en de ander helft op Asd - Shl. Een herintroductie van de V250 op Brusz in de loop van het jaar is dan niet meer mogelijk.  

06-02-2013 20:30:44
AlbertP
AlbertP
En verder ziet NS natuurlijk graag dat mensen de (Asd-Bd) Fyra naar Rotterdam nemen en dan overstappen op de tijdelijke Beneluxdienst (ook al is het helaas niet mogelijk om een goede overstap te bieden). Je moet het vermijden van Fyratoeslag natuurlijk niet te makkelijk maken voor reizigers

Laatst bewerkt door AlbertP op 06-02-2013 20:31
 

06-02-2013 20:40:35
robert55
robert55
Voor reizigers met een kaartje van of naar Belgie is de toeslag op de binnenlandse Fyra nul. Staat in de NS berichtgeving.
Het echte minnetje is dat de overstap in zuidelijke richting ik geloof 19 minuten is.
 

06-02-2013 21:39:14
sik214
sik214
Misschien geen 'minnetje', maar robuust. Overstap van 5 minuten en dan elke keer hier lezen dat de aansluitingen gemist worden is ook niet handig.  

06-02-2013 21:50:46
robert55
robert55
In 1984 van George Orwell mocht je geen minnetje zeggen. Dat moest 'doubleplus ungood' zijn.
Tien minuten robuust noemen, daar valt over te praten [hoewel ik het overengineering vindt, maar 20 minuten is
 

06-02-2013 23:02:20
MDDM
MDDM
Quote
broek53 (wo 06 feb 2013 14:08:28 https://www.somda.nl/forum/3884/p434303/): Welnu, dan knal je er dus 1 of 2 4300-en in de spits uit, of je laat ze een station of twee overslaan. Als dat nu alles is... Asd - Bxl hersteld en buiten de spits (= 80 a 90 % van de tijd0 zonder enig verder gevolg voor het binnenlands verkeer.


Uhm, toen een station (Asdm) 2 drgl-en terug planmatig overgeslagen werd, was het Somda hek van de dam.

Laatst bewerkt door MDDM op 06-02-2013 23:03


Gr Joop mcn Lls
 

06-02-2013 23:14:07
sjoerd
sjoerd
Broek en MDDM hebben het weer eens over geheel andere zaken.  

06-02-2013 23:41:36
broek53
broek53
Quote
MDDM (wo 06 feb 2013 23:02:20 https://www.somda.nl/forum/3884/p434398/):
Quote
broek53 (wo 06 feb 2013 14:08:28 https://www.somda.nl/forum/3884/p434303/): Welnu, dan knal je er dus 1 of 2 4300-en in de spits uit, of je laat ze een station of twee overslaan. Als dat nu alles is... Asd - Bxl hersteld en buiten de spits (= 80 a 90 % van de tijd0 zonder enig verder gevolg voor het binnenlands verkeer.


Uhm, toen een station (Asdm) 2 drgl-en terug planmatig overgeslagen werd, was het Somda hek van de dam.
Van mij mag op Somda het hek rustig van de dam gaan; daar heeft NS niets mee te schaften. En voor de meer normale mensen (Somdaers begrijpen het ook zonder uitleg wel) valt heel helder uit de leggen wat je doet en waarom je het doet.

Laatst bewerkt door broek53 op 06-02-2013 23:42
 

07-02-2013 07:39:30
mdeen
mdeen
Quote
dvdhoven (di 05 feb 2013 13:24:34 https://www.somda.nl/forum/3884/p434067/): Hoest, Proest, er hadden nu betrouwbare Veolia treinen op de HSL kunnen rijden... : http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/directeur_veolia:_hsl_nu_opnieuw_aanbesteden_niet_belang_van_reiziger-144970
Brutalen hebben de halve wereld, gekken de andere helft (oud Nederlands gezegde)

Ah, ik lees uit je ongeloof over zijn uitspraken dat je vindt dat de huidige problemen standaard zijn en iedere andere vervoerder ook zouden overkomen zijn?
 

07-02-2013 09:00:41
MDDM
MDDM
Quote
sjoerd (wo 06 feb 2013 23:14:07 https://www.somda.nl/forum/3884/p434399/): Broek en MDDM hebben het weer eens over geheel andere zaken.
Nee hoor, hebben we niet. Er werd geopperd om stations over te slaan, en ik haalde even iets aan Maar het zal niet meer gebeuren Sjoerd.....


Gr Joop mcn Lls
 

07-02-2013 09:30:55
daniel81
daniel81
Quote
BGM104 (wo 06 feb 2013 20:11:39 https://www.somda.nl/forum/3884/p434363/): Shl loopt als een krant in drgl 2013, men is dus hartstikke blij dat er een trein minder rijdt. Er is daarom geen belang om de winst van het opheffen van de 9200 weg te gaan geven. Daarnaast, bij het rijden van een 2 uursdienst Asd - Brusz heb je een volledige uitsluiting met de 9200 te pakken. De ene helft van de paden wordt op Atw - Brusz uitgesloten en de ander helft op Asd - Shl. Een herintroductie van de V250 op Brusz in de loop van het jaar is dan niet meer mogelijk.


Hier begrijp ik werkelijk helemaal niks van.
Er is helemaal geen sprake van winst, want als bij wijze van spreken de V250's over een paar weken picobeollo in orde zijn, keert het afhandelingsprobleem weer terug. Als je dankzij het tijdelijk opheffen van de 9200 de punctualiteit kunt verbeteren,. houd je alleen jezelf voor de gek.
En het tweede deel van je verhaal: uitgangspunt van de 9200 is een uurdienst, die alleen nog niet gereden wordt wegens materieelgebrek. Maar ik mag toch aannemen dat de drgl gebouwd is op een uurdienst. Dat je daarbij op Asd-Hfd het ene pad gebruikt en op Atw-Brusz het andere, is dan toch niks op tegen?
 

07-02-2013 10:07:06
broek53
broek53
Ik denk dat we ervoor moeten waken dat we zelf allemaal overwegingen en achterliggende bedoelingen bedenken, die aan NS en ProRail toedichten en dan vervolgens NS en Prorail daarop aanvallen / bekritiseren.

Laatst bewerkt door broek53 op 07-02-2013 10:07
 

08-02-2013 20:33:55
mren
mren
Terzijde: artikel over HSL in China in NRC/H van gisteren: http://foto-uploaden.nl/imgs/hsl-china.jpg  

12-02-2013 14:55:51
ZJ37
ZJ37
Wat rode cijfertjes: http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/exploitant_fyra_maakt_130_miljoen_verlies_in_2011-144993
En van een niet rijdende Fyra / Benelux tot parkeeroverlast in Essen (B): http://www.bndestem.nl/regio/roosendaal/parkeeroverlast-in-essen-verergert-1.3662351
 

12-02-2013 17:11:10
muhle
muhle
Hoe staat het nu eigenlijk voor. Ik hoor niets meer over de FYRA en de technische mensen die vanuit Italie zijn gestuurd. Zijn deze nog aanwezig? Worden er werkzaamheden aan verricht? Gaat Hispeed nog verder mer AB? Kortom... het is (te) stil rond de problemen met de FYRA.  

12-02-2013 17:38:53
ZJ37
ZJ37
Er is wel nieuws, maar niet zo positief: http://nos.nl/artikel/473178-baas-moederbedrijf-fyra-opgepakt.html  

12-02-2013 18:37:03
nohab
nohab
Quote
muhle (di 12 feb 2013 17:11:10 https://www.somda.nl/forum/3884/p435127/): Hoe staat het nu eigenlijk voor. Ik hoor niets meer over de FYRA en de technische mensen die vanuit Italie zijn gestuurd. Zijn deze nog aanwezig? Worden er werkzaamheden aan verricht? Gaat Hispeed nog verder met AB? Kortom... het is (te) stil rond de problemen met de FYRA.
Dat je niks verneemt is niks om je ongerust over te maken. Het is hier gewoon het ene bedrijf dat een order heeft lopen voor het andere bedrijf en zoals dat altijd en overal gaat wordt aan de goegemeente niet medegedeeld hoe het daar mee staat. Ansaldo heeft 3 maanden en als ze verstandig zijn dan nemen ze die en volgens mij doen ze dat ook. Na die 3 maanden zullen er weer mededelingen komen. Wel heb ik stellig de indruk dat er door Ansaldo op Wgm alleen wordt gewerkt aan de reeds door NSFS afgenomen stellen. De stellen die al geruime tijd aan de Diemense kant staan staan daar al meerdere maanden ogenschijnlijk volkomen onaangeroerd.

Laatst bewerkt door nohab op 12-02-2013 18:53


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

12-02-2013 22:20:47
thom
thom
Quote
ZJ37 (di 12 feb 2013 17:38:53 https://www.somda.nl/forum/3884/p435133/): Er is wel nieuws, maar niet zo positief: http://nos.nl/artikel/473178-baas-moederbedrijf-fyra-opgepakt.html

Lekkere titel ook, "moederbedrijf" van Fyra.... Pfrt...
 

13-02-2013 09:29:15
bond
bond
Het spel van tijdspeculeren voor herindienststelling Fyra gaat ongeveer zo:
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/aid1331027/fyra-staat-nog-een-jaar-aan-de-kant.aspx
 

13-02-2013 17:13:27
ZJ37
ZJ37
Eerst was er sprake van alleen één ochtendtrein per richting (en niet 's avonds), maar die avondritten komen blijkbaar toch: http://www.refdag.nl/nieuws/anp/binnenland/dienstregeling_fyra_vervanger_bekend_1_715124?localLinksEnabled=false  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


13-02-2013 17:18:05
broek53
broek53
Ik ga er niet om strijden, maar het is van meet af aan de bedoeling geweest om twee treinen per dag per richting te rijden.  

13-02-2013 17:26:29
ZJ37
ZJ37
Even mijn huiswerk overgedaan... Op een of andere manier zaten er alleen ochtendritten in mijn hoofd. Excusez moi!  

13-02-2013 18:12:22
fred67nl
fred67nl
In Oostenrijk hebben ze ook problemen met de ETCS.

Bron; www.Drehscheibe-Online.de


PR, 1150 Wien , Langauergasse 1
ÖBB-Produktion GmbH
Ing. Bernhard Benes
Ferdinand Schmidt
Geschäftsführer
Langauergasse 1
1150Wien
Datum: 06.02.2013

Informationen zu ETCS

Sehr geehrte Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter!

Aus technischen und witterungsbedingten Ursachen kommt es immer wieder zu Störungen im
ETCS-Betrieb, die uns hindern, die dem neuen Fahrplan entsprechende Qualität im Fernverkehr
einzuhalten.

Management, Techniker der Produktion und Technische Services sowie die Herstellerfirma
Alstom arbeiten unter Hochdruck an der Beseitigung der Mängel.

In diesem Zusammenhang ersuchen wir Sie auch weiterhin das Team der ETCS HOTLINE
und der Disposition mit wertvollen Informationen zu unterstützen. Nur durch eine lückenlose
Dokumentation aller auftretenden Fehler können wir die Ursachen rasch finden.
Im Folgenden sind erkannte Störungen und deren Lösungen aufgezeigt.

Mit freundlichen Grüßen
Ihre Geschäftsführer
Ing. Bernhard Benes / Ferdinand Schmidt



ETCS Test (gern. ETCS-Checkliste) wird abgebrochen:
o durch das Ansprechen der Schnellbremsbeschleuniger kann der ETCS-Bremstest
nicht erfolgreich abgeschlossen werden
o Aufgrund einer Zeitüberschreitung bei der Durchführung des Prüflaufs kommt es zum
Ansprechen der Schnellbremsbeschleuniger und dadurch zur vollständigen Entlüftung
der HLL
o Maßnahme: SW-Änderung wird bereits programmiert

• mechanische Beschädigungen der Euro-Antennen:
o durch Schotterflug bzw. Wassereintritt werden diese in ihrer Funktion gestört
o Maßnahme: derzeit wird an einer mechanischen Schutzvorrichtung gearbeitet, die bei
gleicher Empfangsstärke vor diesen Beschädigungen schützt. Dichtungen werden verbessert.

• mechanische Beschädigungen an den Drehzahlgebern :
o diese sind durch Verschleißerscheinungen ausgeschlagen
o Maßnahme: Untersuchung in der präventiven Instandhaltung , Tausch der beschädigten
Elemente, sowie mittelfristiger Ersatz durch eine Neukonstruktion.

• instabile Displaysoftware:
o Abstürze während der Zugdateneingabe
o Ursache: instabile Software
o Maßnahme: An einer Anpassung der Displaysoftware wird bereits gearbeitet

• EVC-Abstürze:
o aufgrund von ETCS-Rechnerabstürzen kommt es zum Totalausfall des Systems
o Ursache: es wird vermutet, dass hier ein Zusammenhang mit den beschädigten Euroantennen
vorliegt. Durch die Übergabe von falschen Parametern kommt es zum Rechnerabsturz
o Maßnahme: mechanische Schutzvorrichtung, Dichtung

Laatst bewerkt door fred67nl op 13-02-2013 18:12
 

13-02-2013 18:19:06
phantom
phantom
Als het idd waar is dat het nog een jaar gaat duren dan zou ik dat spul per direct terug sturen als ns en gaan bekijken hoe ik m'n poen terug krijg.
Een ander woord als schandalig kan ik er niet voor vinden.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

13-02-2013 19:01:36
Harold27
Harold27
Nog meer slecht nieuws voor Ansaldo Breda.
Het trambedrijf van Göteborg heeft met onmiddellijke ingang zijn 40 M32 trams uit 2001 van deze fabrikant buiten dienst gesteld, wegens excessieve roestvorming.
Spitslijnen zijn geschrapt en losse oude trams uit 1969 komen noodgedwongen in dienst.
 

13-02-2013 19:14:38
mvboetzela
mvboetzela
Quote
phantom (wo 13 feb 2013 18:19:06 https://www.somda.nl/forum/3884/p435375/): Als het idd waar is dat het nog een jaar gaat duren dan zou ik dat spul per direct terug sturen als ns en gaan bekijken hoe ik m'n poen terug krijg.

Maar dat is nou juist het moeilijke: telkens zal het "met enkele weken/maanden" opgelost zijn en als je dat afweegt tegen het aankopen van nieuwe treinen, wat duur is en jaren kost, wordt meestal besloten het nog eenmaal te proberen. Als je dat meerdere keren achter elkaar doet is er achteraf altijd vast te stellen dat je het beter anders had kunnen doen, maar er is moeilijk nu vast te stellen dat zo een ingrijpende stap nu opportuun is.
 

13-02-2013 21:40:29
smarkie
smarkie
Zoals bond al zei, het speculeren is begonnen.
In het gekoppelde artikel staan een aantal foutennin waardoor je het artikel niet echt serieus moet nemen.
Als de tijd daar is komt er vanzelf een persbericht vanuit NS, wacht die maar gewoon af....


Mcn NS International Rtd
 

13-02-2013 21:46:49
Jorrit
Jorrit
Ik vind het typisch dat we inmiddels meer weten over de problemen en oplossingen in Oostenrijk dan van de problemen in Nederland.  

13-02-2013 22:45:17
daniel81
daniel81
Quote
Harold27 (wo 13 feb 2013 19:01:36 https://www.somda.nl/forum/3884/p435384/): Nog meer slecht nieuws voor Ansaldo Breda.
Het trambedrijf van Göteborg heeft met onmiddellijke ingang zijn 40 M32 trams uit 2001 van deze fabrikant buiten dienst gesteld, wegens excessieve roestvorming.
Spitslijnen zijn geschrapt en losse oude trams uit 1969 komen noodgedwongen in dienst.

En ook deze trams hebben een lange geschiedenis van problemen, waardoor bijvoorbeeld in 2008 en in 2012 op bepaalde momenten maar de helft van het park inzetbaar was%03% http://sv.wikipedia.org/wiki/M32_(sp%C3%A5rvagn)
 

13-02-2013 22:48:50
ZJ37
ZJ37
Kun je mijn Zweeds even bijspijkeren?  

13-02-2013 22:59:13
daniel81
daniel81
Dat van mij is ook niet meer wat het geweest is, maar in elk geval: problemen met de klimaatregeling, in de cabines werd het meer dan 30 graden. Softwareproblemen, problemen met retourstromen, deurproblemen, en het roestverhaal speelde ook al in 2008. Medewerkers van AnsaldoBreda waren/zijn gestationeerd in Göteborg om de problemen te verhelpen.  

14-02-2013 09:04:50
Harold27
Harold27
Als je bij Anseldo Breda werkt zie je nog eens wat van de wereld.%03%  

14-02-2013 13:33:48
mren
mren
Concessie-overeenkomst met HSA is vandaag (zij het slechts deels) eindelijk openbaar geworden: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-208007.pdf

Laatst bewerkt door mren op 14-02-2013 13:34
 

14-02-2013 22:34:53
AlexNL
AlexNL
De concessie is al in juni 2009 op de website van de Rijksoverheid gezet hoor: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2009/06/09/20094923-aanbieding-concessie-hogesnelheidsnet.html

Bijlage 2 is de concessie, maar de andere bijlagen zijn ook relevant. Voor Beter OV heeft een tijd terug een analyse online gezet, die is te vinden op http://www.voorbeterov.nl/121216.php, datum 16 december 2012 ("Wat is er terechtgekomen van de afspraken rond Fyra en Thalys?").
 

15-02-2013 09:51:03
seinhuis
seinhuis
Vertrektijden worden voor de vervangende fyra (via Roosendaal) als volgt:

Vanaf Brussel Zuid/midi is de vertrektijd om 06.18 en om 18.18
Vanaf Den Haag Hollands Spoor is de vertrektijd om 07.29 en om 19.29

Vanaf maandag 18 februari
 

15-02-2013 10:42:54
mvboetzela
mvboetzela
Dus heen om 18 over 6 's ochtends en 's avonds.
Terug om 29 over 7 's ochtends en 's avonds.
Da's gemakkelijk te onthouden en daarmee een creatieve invulling van "spoorboekloos rijden" %02%
 

15-02-2013 10:54:15
Bert13
Bert13
Al deze informatie met volledige dienstregeling stonden 11 dagen geleden al in dit topic: https://www.somda.nl/forum/3884/p433867/


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

15-02-2013 14:18:27
trdl85
trdl85
Sinds gisteren LM proefritten in bovengenoemde treinpaden om de dienstregeling te beproeven, vanaf maandag mét reizigers..  

15-02-2013 14:55:41
jorgo
jorgo
Quote
mvboetzela (vr 15 feb 2013 10:42:54 https://www.somda.nl/forum/3884/p435716/): Dus heen om 18 over 6 's ochtends en 's avonds.
Terug om 29 over 7 's ochtends en 's avonds.
Da's gemakkelijk te onthouden en daarmee een creatieve invulling van "spoorboekloos rijden" %02%


Hoewel jouw 'heen' voor de meeste Nederlanders 'terug' is.

Met een aankomst van 9:42 in Brussel-Zuid wordt het voor de heren overigens geen lange werkdag.
 

15-02-2013 14:55:50
mdeen
mdeen
Quote
seinhuis (vr 15 feb 2013 09:51:03 https://www.somda.nl/forum/3884/p435710/): Vertrektijden worden voor de vervangende fyra (via Roosendaal) als volgt:

Vanaf Brussel Zuid/midi is de vertrektijd om 06.18 en om 18.18
Vanaf Den Haag Hollands Spoor is de vertrektijd om 07.29 en om 19.29

Vanaf maandag 18 februari

Is er iemand die enig idee heeft waarom er 11 uur tussen aankomst en vertrek van elke slag zit en waarom ze die tijd niet gebruiken om nog een slag te doen?
 

15-02-2013 15:03:18
279
279
misschien zorgen ze eerst voor een dagrandverbinding van beide zijden?
het blijft de bedoeling voorlopig slechts 2 ritten heen en weer te maken.
 

15-02-2013 15:20:41
mdeen
mdeen
Misschien begrijp je het niet helemaal. In 11 uur kun je makkelijk heen en weer tussen Brussel en Den Haag. Het lijkt mij dat er niets in de weg staat om dat te doen. Paden zijn vrij, materieel is aanwezig, personeel is beschikbaar.

Het doel van NSH is toch reizigers vervoeren, niet "2 ritten heen en weer" aan te bieden? Of begrijp ik het bedrijfsconcept van NSH nu niet helemaal.
 

15-02-2013 15:22:04
Bert13
Bert13
Misschien is het eerst handig om even te kijken hoe het gaat. Als men gelijk met 8 ritten was begonnen, en het was mislukt, had iedereen gezegd: maar waarom probeerden ze het dan niet eerst met 2 ritjes op een dag. Nou niet gaan zeuren om het zeuren.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

15-02-2013 15:24:06
mren
mren
Quote
Bert13 (vr 15 feb 2013 15:22:04 https://www.somda.nl/forum/3884/p435769/): Misschien is het eerst handig om even te kijken hoe het gaat. Als men gelijk met 8 ritten was begonnen, en het was mislukt, had iedereen gezegd: maar waarom probeerden ze het dan niet eerst met 2 ritjes op een dag. Nou niet gaan zeuren om het zeuren.


*proest*
'even een maandje kijken hoe het gaat', wát een ambitieniveau!!
 

15-02-2013 15:25:47
broek53
broek53
Als je na twee maanden nog eens heel voorzichtig moet gaan proberen om dezelfde dienst weer te gaan rijden met hetzelfde materieel en hetzelfde personeel als twee maanden terug, dsn kun je beter jezelf opheffen.
Of er een andere reden voor deze ambitieloze start is (en waarom niet naar Amsterdam gereden wordt), zou ik overigens niet weten.

Laatst bewerkt door broek53 op 15-02-2013 15:26
 


15-02-2013 15:27:52
Bert13
Bert13
Ik zeg ook niet dat ik het begrijp, of dat ik het leuk vind. Ik zeg alleen dat ze gerust hun redenen gehad zullen hebben om met het lage aantal van twee per dag te beginnen.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

15-02-2013 15:30:16
broek53
broek53
Precies, en daar ben ik dan ook heeel benieuwd naar. Als men daar geen verklaring bij geeft, roept men het negatieve oordeel over zichzelf af.  

15-02-2013 15:33:02
MDDM
MDDM
Mwah, wat de uitleg of verklaring (alsof men die verschuldigd is) ook is. Deugen doet het hier toch nooit


Gr Joop mcn Lls
 

15-02-2013 15:34:39
mdeen
mdeen
Quote
Bert13 (vr 15 feb 2013 15:22:04 https://www.somda.nl/forum/3884/p435769/): Misschien is het eerst handig om even te kijken hoe het gaat. Als men gelijk met 8 ritten was begonnen, en het was mislukt, had iedereen gezegd: maar waarom probeerden ze het dan niet eerst met 2 ritjes op een dag.

Als dat zo is dan snap ik niet wat NSH toch eigenlijk doet. Als je na 2 maanden exact hetzelfde gaat doen als 2 maanden eerder en je hebt daar een ingroeitraject voor nodig dan denk ik dat je beter je bedrijf op kunt heffen.

Quote
Nou niet gaan zeuren om het zeuren.

Dat lijkt iig wel de houding van de spoorsector. Ik vind het persoonlijk niet "zeuren om het zeuren" als er 2 treinparen per dag wordt aangeboden terwijl dat er vroeger 16 waren, terwijl het materieel voor minstens 4 treinparen aanwezig is en je je afvraagt waarom er dan maar 2 treinparen worden aangeboden.
 

15-02-2013 15:59:43
broek53
broek53
Quote
MDDM (vr 15 feb 2013 15:33:02 https://www.somda.nl/forum/3884/p435779/): Mwah, wat de uitleg of verklaring (alsof men die verschuldigd is) ook is. Deugen doet het hier toch nooit
Het gaat niet om hiero, het gaat (mij althans) om het imago naar buiten toe.
 

15-02-2013 16:31:38
Klaasje
Klaasje
Quote
MDDM (vr 15 feb 2013 15:33:02 https://www.somda.nl/forum/3884/p435779/): Mwah, wat de uitleg of verklaring (alsof men die verschuldigd is) ook is. Deugen doet het hier toch nooit

Zo werkt de publieke opinie nou eenmaal. Als experts zich dan gaan afvragen wat er aan de hand is en geen flauw idee hebben wat er eventueel zou kunnen zijn dan heb je de schijn erg snel tegen.
 

15-02-2013 16:52:44
Frontier
Frontier
Quote
broek53 (vr 15 feb 2013 15:25:47 https://www.somda.nl/forum/3884/p435773/): (en waarom niet naar Amsterdam gereden wordt)

Als ze naar Amsterdam gaan rijden kost het ze natuurlijk reizigers die ze nu de Fyra in jagen/adviseren, en dat wil men kennelijk niet hebben.

Quote
MDDM (vr 15 feb 2013 15:33:02 https://www.somda.nl/forum/3884/p435779/): Mwah, wat de uitleg of verklaring (alsof men die verschuldigd is) ook is.

Na al dat gepruts van de afgelopen tijd zou men, wat nota bene nog een semi-overheidsbedrijf is ook, geen uitleg naar het publiek verschuldigd zijn? %03%
 

15-02-2013 16:59:33
broek53
broek53
Nu ja, het gaat mij echt niet om het verschuldigd zijn van uitleg, maar meer om de imagoschade die je als bedrijf oploopt als je het niet doet.
Zo is het feit dat er pas vanaf 18 februari ueberhaupt gereden kan worden, het gevolg van het feit dat de NMBS niet eerder locomotieven vrij kon maken. Een heel valide reden dunkt me (en eentjke die nu eens niets met NSH te maken heeft), en als je dat dan ff naar buiten laat weten, lijk je meteen een stuk minder het domste jongetje van de klas ook. Idem dito dus met een eventuele reden waarom er nu zo schijnbaar over-voorzichtig begonnen wordt.

Laatst bewerkt door broek53 op 15-02-2013 17:03
 

15-02-2013 17:07:02
Frontier
Frontier
In de loop der jaren heb ik nou niet het idee gekregen dat men ook maar enige vorm van waarde hecht aan het imago. %08%  

15-02-2013 17:18:26
broek53
broek53
Tsja, en ik maar proberen hier het voortdurende bashen eens te doorbreken.  

15-02-2013 17:30:35
MDDM
MDDM
Quote
Frontier (vr 15 feb 2013 16:52:44 https://www.somda.nl/forum/3884/p435811/):
Na al dat gepruts van de afgelopen tijd zou men, wat nota bene nog een semi-overheidsbedrijf is ook, geen uitleg naar het publiek verschuldigd zijn? %03%
Nee! Enige aan wie ze verantwoording, als je het zo moet/mag zeggen verschuldigd zijn, is aan Mansveld.
En wat het imago betreft...... De directie kan lullen als Brugman. Zolang er mensen van hier zijn die via social media tegen de directie ( Ingrid Thijssen in dit geval) durven te zeggen dat ze liegt, zonder enige onderbouwing.... Zou ik als directeur al helemaal geen uitleg geven aan de publieke opinie. Wat er ook gezegd wordt, het is volgens de publieke opinie toch nooit goed.


Gr Joop mcn Lls
 

15-02-2013 17:31:36
MDDM
MDDM
Quote
broek53 (vr 15 feb 2013 17:18:26 https://www.somda.nl/forum/3884/p435818/): Tsja, en ik maar proberen hier het voortdurende bashen eens te doorbreken.
Lukt je nier, hoe goed je het ook bedoelt. De gevormde meningen, en oordelen zijn er, en doe doorbreek je met de beste onderbouwing toch niet. Vergeefse moeite


Gr Joop mcn Lls
 

15-02-2013 17:41:27
Bert13
Bert13
Quote
MDDM (vr 15 feb 2013 17:30:35 https://www.somda.nl/forum/3884/p435821/):
Quote
Frontier (vr 15 feb 2013 16:52:44 https://www.somda.nl/forum/3884/p435811/):
Na al dat gepruts van de afgelopen tijd zou men, wat nota bene nog een semi-overheidsbedrijf is ook, geen uitleg naar het publiek verschuldigd zijn? %03%
Nee! Enige aan wie ze verantwoording, als je het zo moet/mag zeggen verschuldigd zijn, is aan Mansveld.
En wat het imago betreft...... De directie kan lullen als Brugman. Zolang er mensen van hier zijn die via social media tegen de directie ( Ingrid Thijssen in dit geval) durven te zeggen dat ze liegt, zonder enige onderbouwing.... Zou ik als directeur al helemaal geen uitleg geven aan de publieke opinie. Wat er ook gezegd wordt, het is volgens de publieke opinie toch nooit goed.
Hé, ik word geroepen (https://twitter.com/berthollander/status/291455964459175937) In 140 tekens kan ik alleen niet mijn volledige redenering kwijt, maar ik kreeg er dan ook gelukkig geen reactie op. Bovendien reageerde ik op twitteraccount NS_online, en er staat dus niet dat zij liegt %03%


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

15-02-2013 19:57:50
broek53
broek53
Ik geloof dat dit topic weeral volledig ontspoort, maar enfin. Ik begin wel een niew topic voor de feitelijke berichten.  

15-02-2013 20:17:35
dh3201
dh3201
Quote
bond (wo 13 feb 2013 09:29:15 https://www.somda.nl/forum/3884/p435225/): Het spel van tijdspeculeren voor herindienststelling Fyra gaat ongeveer zo:
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/aid1331027/fyra-staat-nog-een-jaar-aan-de-kant.aspx

AnsaldoBreda zou het materieel toch in drie dagen weer klaar voor de dienst hebben?
Hoelang duurt een Italiaanse dag tegenwoordig?


Shqiperise-lopers?
 

15-02-2013 21:35:34
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
broek53 (vr 15 feb 2013 19:57:50 https://www.somda.nl/forum/3884/p435851/): Ik geloof dat dit topic weeral volledig ontspoort, maar enfin. Ik begin wel een niew topic voor de feitelijke berichten.


SleutelMan: En hier kan ik mij alleen bij aansluiten. Sowieso terug naar de ontwikkelingen rondom de HSL/Fyra en graag ook wat meer respect.
 

16-02-2013 09:22:45
maxime
maxime
Quote
dh3201 (vr 15 feb 2013 20:17:35 https://www.somda.nl/forum/3884/p435856/):
Quote
bond (wo 13 feb 2013 09:29:15 https://www.somda.nl/forum/3884/p435225/): Het spel van tijdspeculeren voor herindienststelling Fyra gaat ongeveer zo:
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/aid1331027/fyra-staat-nog-een-jaar-aan-de-kant.aspx

AnsaldoBreda zou het materieel toch in drie dagen weer klaar voor de dienst hebben?
Hoelang duurt een Italiaanse dag tegenwoordig?
Denk dat je twee termijnen door elkaar haalt. Vanuit Ansaldo werd een tijdje terug aangegeven dat de problemen binnen een aantal dagen wel op te lossen waren, toen de platen van de onderkant van een aantal Fyra's vielen.
Daarnaast heeft AnsaldoBreda drie maanden de tijd geboden gekregen contractueel gezien) van NS/NMBS om het V250 mat betrouwbaar te krijgen.

Laatst bewerkt door maxime op 16-02-2013 09:22
 

16-02-2013 09:47:25
phantom
phantom
En dat schijnt men niet voor elkaar te krijgen als je enige berichten vanuit de media moet geloven.
Als die berichten waar zijn en het miss wel een jaar gaat duren,dan is NSH volgens mij vrij om het spul te retourneren ri AB.
Overigens denk ik niet dat iemand die hier op het forum zit gelijk expert is,zoals enige berichten terug "stellig" werd neergezet alhier,net zo min als dat iemand zich geroepen moet voelen om het imago van een bedrijf hier omhoog gekrikt te krijgen
Als het bedrijf zelf niet groot genoeg is om dat te regelen,dan zegt dat genoeg toch ?
Wat dan wel informatief is,is als de personen die echt feiten weten(niet van pietje via keesje bij de patatzaak gehoord)dat ie het delen,dat scheelt een hoop speculaas.
En de vraag waarom 2 ritten per dag vanaf de 18e,dat antwoord is volgens mij al over de laatste 7 pagina's heen duidelijk gemaakt
Wil overigens niet automatisch zeggen dat dat "goed" is en of ik het ermee eens ben met die beredenering %08%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

17-02-2013 15:21:45
BGM104
BGM104
Quote
mdeen (vr 15 feb 2013 14:55:50 https://www.somda.nl/forum/3884/p435761/):
Is er iemand die enig idee heeft waarom er 11 uur tussen aankomst en vertrek van elke slag zit


Wel verdraaid handig voor een dagje herinstructie.
 

18-02-2013 07:38:31
mdeen
mdeen
Quote
MDDM (vr 15 feb 2013 17:30:35 https://www.somda.nl/forum/3884/p435821/):
Quote
Frontier (vr 15 feb 2013 16:52:44 https://www.somda.nl/forum/3884/p435811/):
Na al dat gepruts van de afgelopen tijd zou men, wat nota bene nog een semi-overheidsbedrijf is ook, geen uitleg naar het publiek verschuldigd zijn? %03%
Nee! Enige aan wie ze verantwoording, als je het zo moet/mag zeggen verschuldigd zijn, is aan Mansveld.

En Mansveld (het ministerie in het algemeen) laat vrij duidelijk blijken dat van enige ambitie geen sprake hoeft te zijn. Het ministerie vindt het geen probleem dat er veel te laat gereden wordt, dat het materieel onbetrouwbaar is, dat er een maand niet gereden wordt, dat er met 2 treinparen per dag begonnen wordt, dat er naar de helft van het aantaltreinparen op een deeltraject uitgegroeid wordt.
En daarvoor krijgt NS zelfs de HSL concessie in de schoot geworpen.

Nee, als je je vertrouwen daarin moet stellen dan rijdt er straks gewoon geen trein meer tussen Brussel en Amsterdam (permanent bedoel ik dan, dat er nu geen trein tussen Brussel en Amsterdam rijdt zal duidelijk zijn).
 

18-02-2013 07:39:33
mdeen
mdeen
Quote
BGM104 (zo 17 feb 2013 15:21:45 https://www.somda.nl/forum/3884/p436110/):
Quote
mdeen (vr 15 feb 2013 14:55:50 https://www.somda.nl/forum/3884/p435761/):
Is er iemand die enig idee heeft waarom er 11 uur tussen aankomst en vertrek van elke slag zit


Wel verdraaid handig voor een dagje herinstructie.

Daar had ik ook al even aan gedacht. Maar hoe lang herinstructie is nodig als je 2 maanden niet op het materieel gereden hebt? En waarom had dat niet in de afgelopen weken gekund?
 

18-02-2013 08:33:04
thom
thom
Da's alleen afhankelijk van wanneer jou laatste herinstructie was, en dat geldt 3 jaar.  

19-02-2013 21:31:36
OBASD
OBASD
Nou zag ik toch tot mijn grote verbazing de 4802 vanmiddag (19/2 omstreeks 16.00 uur) tussen CS en WGM schuiven.

Mr. Zaanstraat

Laatst bewerkt door OBASD op 19-02-2013 21:35
 

19-02-2013 21:34:35
broek53
broek53
Er wordt proefgereden bij het leven. Je kunt toch moeilijk vaststellen of de stellen het goed doen als ze niet bewegen.  

19-02-2013 21:36:52
bnv
bnv
Waarom zou je daarover moeten verbazen? Als je de officiële berichten van NS leest dan wordt er met een grote groep van personeel dag en nacht (24 uur) gewerkt aan V 250 om dit binnen de gestelde tijd van drie maanden weer zonder problemen aan de gang te krijgen.
Terecht dat er dan (proef)ritjes mee gemaakt worden.
Overigens is het natuurlijk nog maar de vraag of binnen de gestelde tijd alle problemen zijn opgelost maar dat is een ander verhaal.
 

19-02-2013 21:46:33
OBASD
OBASD
Broek: Volgens mij is dit de eerste die proef rijdt. En waarom ik me verbaas is dat de bedoeling was dat de 4805 als eerste de toko zou verlaten. Maar misschien heb ik tijdens mijn lange weekend wat gemist.

BNV: Ik zit letterlijk en figuurlijk met mijn neus op die Italianen danwel met mijn snufferd op V250, als ik tenminste geen lang weekend heb.

Mr. Zaanstraat

Laatst bewerkt door OBASD op 19-02-2013 21:50
 

19-02-2013 23:13:11
279
279
hou je nog wel in de gaten wat er in de Zstr gebeurd? %02%  

20-02-2013 08:49:55
ZJ37
ZJ37
De Fyra-bash is weer losgebarsten in de media: in zowel het Reformatorisch Dagblad ala de Metro (De Telegraaf zal vast nog wel volgen) wordt gesteld dat de Fyra naar Bd bij Rtz over hobbelspoor rijdt.

Het enige stukje gehobbel dat ik me voor de geest heb is bij die waterkering (?) aan de zuidkant van station Rtz. Maar nooit geweten dat alleen de Fyra er last van heeft en niet het overige treinverkeer dat er al maanden, zoniet jaren, overheen hobbelt.
 

20-02-2013 08:57:33
daniel_ddr
daniel_ddr
Er staat ook in het artikel "De problemen met de spoorligging komen volgens ProRail door verzakte grond, veroorzaakt door een aangrenzende waterkering." dus dat zal inderdaad bij Rtz zijn. Al heeft het artikel het later weer over het wissel waar het spoor vanaf de fly-over vanaf de HSL aantakt op het hoofdspoor.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

20-02-2013 09:57:58
jorgo
jorgo
Ik moet me ook sterk vergissen of de foto, die in het Metro-artikel staat, is genomen in een BDs...
Edit: misschien ook niet, de BDs heeft de toegangsdeur tot de reizigersafdeling naar ik meen niet aan de zijkant, dus het zal wel een andere uit een BKD verbouwde ICRm variant zijn, doch met gele banken en stiltestickers, anyway,
heeft idd weinig met Fyra per se van doen.

Begin me ook af te vragen, waarom een miljardenproject door het journaille zonodig volledig afgebrand moet worden, tot er niks meer van over is. Kennelijk vergeet men, dat we allemaal meebetaald hebben aan de aanleg van de HSL en dat een succesvolle exploitatie dus in ons aller belang is, ergo, we moeten er met z'n allen het beste van maken om de investering nog wat te laten renderen. Dit soort gebral draagt daar niet aan bij. Burgers en politiek zouden dit soort nieuwsgaring derhalve gerechtelijk moeten aanpakken, ware het niet dat de meeste burgers de mediagekte van harte ondersteunen en de politiek de burger vreest.

Laatst bewerkt door jorgo op 20-02-2013 10:13
 

20-02-2013 09:59:21
smarkie
smarkie
Het hele stuk tussen rtz en de hsl aansluiting ligt er slecht bij, zodra je de dive-under ingaat zit je op de betonnenbaan en is er niks meer aan de hand. Dit is al sinds het begin dat we naar bd rijden bekend en nu opeens roert het fnv zich er weer in, vast weer tijd voor een nieuwe cao


Mcn NS International Rtd
 

20-02-2013 10:29:18
ZJ37
ZJ37
Dat snap ik ook niet. Waarom moet de Fyra zo prominent in het negatieve nieuws met een item dat net zo goed geldt voor alle Thalys'en, cargo's, IC's en Sprinters die daar langskomen.  

20-02-2013 10:39:34
MDDM
MDDM
FNV doet nu net voorkomen dat vooral het personeel van NSH hebben geklaagd, maar personeel en reizigers van NSR doen dat al jaren. Maar geen woord vanuit die vakbeweging. Maar goed, als er nu dan wel wat aan gedaan gaat worden hebben alle reizigers er profijt van


Gr Joop mcn Lls
 

20-02-2013 11:37:45
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Erg leuk dat we allemaal zo positief (kuch) zijn over de HSL, maar het komt er op neer dat de Belgen er überhaupt geen zin in hebben, begrijp ik hieruit: http://www.nu.nl/binnenland/3238870/.


Met vriendelijke groet, Robin
 

20-02-2013 11:41:16
broek53
broek53
Dat gaat over het gekonkel en gesteggel rond wat uiteindelijk de compromis-verbinding Den Haag - Breda - Antwerp/Brussel moest worden. Heel oud "nieuws'.  

20-02-2013 13:04:01
thom
thom
Quote
jorgo (wo 20 feb 2013 09:57:58 https://www.somda.nl/forum/3884/p436669/): Ik moet me ook sterk vergissen of de foto, die in het Metro-artikel staat, is genomen in een BDs...
Edit: misschien ook niet, de BDs heeft de toegangsdeur tot de reizigersafdeling naar ik meen niet aan de zijkant, dus het zal wel een andere uit een BKD verbouwde ICRm variant zijn, doch met gele banken en stiltestickers, anyway,


Andere stuurwagen varianten zijn er niet gemaakt dan BDs'en dus dat wordt moeilijk.
 

20-02-2013 13:37:56
jorgo
jorgo
Nee, maar ik bedoel dat er van BKD's andere rijguigen dan BDs-en zijn gemaakt. Een BD was vroeger toch ook een BKD? En daar zal die foto dan genomen zijn.
Anyway.

Laatst bewerkt door jorgo op 20-02-2013 13:39
 

21-02-2013 00:25:33
broek53
broek53
Zomaar eens een gewone materieelmelding: de "grijze Traxxen" 186 236 en 144, die half december door NSH waren ingeleverd, komen terug in dienst (bij NSH dus): vanaf vrijdag kunnen ze weer worden ingezet voor de Fyra Breda.  

21-02-2013 00:40:04
DingeZ
DingeZ
Waarom waren ze dan weg en komen ze nu weer terug? Had NSH verwacht ze door V250s te kunnen vervangen?  

21-02-2013 06:08:58
mich
mich
Ze komen terug ivm. loccen tekort. dat weer wegens onderhoud e.d.  

21-02-2013 06:13:54
ZJ37
ZJ37
Waarom heeft NSH die loccen vanaf in december niet meer gebruikt, vraag ik me dan af...  

21-02-2013 08:47:40
broek53
broek53
Wat dacht je van bezuiniging?  

21-02-2013 09:38:50
daniel81
daniel81
Het lijkt erop dat elke nieuwe drgl weer start met de theorie en in de weken / maanden erna de praktijk gaat heersen. Tot de nieuwe drgl, dan kan alles weer zogenaamd precies volgens het boekje. Zo wordt elk jaar opnieuw het wiel uitgevonden.  

21-02-2013 09:49:34
cuneo56
cuneo56
Gepland is een lok voor Fyra Breda en de ander voor de serie 1200 naar Antwerpen/ Brussel..
En misschien kon HSA ze nu wel een stuk goedkoper huren/ leasen nu de beoogde nieuwe huurder het liet afweten.
 

21-02-2013 09:51:19
mdj
mdj
Misschien raar gedacht, maar zou het kunnen zijn dat er weer een rode traxx is omgebouwd als reserveloc voor de benelux? (zo ook voor december 2012). Die hadden ze niet meer nodig, dus kon íe weer als loc voor de Fyra binnenland gebruikt worden... (en dus geen grijze traxxen meer nodig)


Bij twijfel: gebruik beton.
 

21-02-2013 09:52:12
broek53
broek53
Quote
daniel81 (do 21 feb 2013 09:38:50 https://www.somda.nl/forum/3884/p436933/): Het lijkt erop dat elke nieuwe drgl weer start met de theorie en in de weken / maanden erna de praktijk gaat heersen. Tot de nieuwe drgl, dan kan alles weer zogenaamd precies volgens het boekje. Zo wordt elk jaar opnieuw het wiel uitgevonden.
Dat is overigens wat er zich in het NSR-park ook aan het afspelen is. NedTrain legt zich vast op afspraken die ze vervolgens structureel niet waar kunnen maken, waarna op den duur de vervoerder NSR en NSH de onttrekkingen voor defecten en onderhoud maar weer verhogen.
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl