Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
31-01-2013 09:10:37
sjoerd
sjoerd
Kritiek hebben is gemakkelijk. Bij een optreden heb ik altijd een tweede gitaar bij me. Maar als de wasmachine uitvalt, heb ik ook niet een stand-in er naast staan. Alex kan kennelijk zo een tweede auto beschikbaar hebben als de zijne het begeeft. Of een paar noodlokalen regelen als de school uitbrandt.
Nog wat groter: bij treindiensten gaat het over meer dan even bussen inzetten bij een spoorversperring. De raket naar Mars wordt bij een defect ook even aan de grond gehouden. Toveren is voor Hans Klok. BOT maar weer.
 

31-01-2013 09:31:11
Klaasje
Klaasje
Nee, Alex wil duidelijkheid. Hij verwacht geen tweede wasmachine maar antwoord op de vraag wanneer de vervangende wasmachine er is en of hij daar ook wasjes van 5 kilo kan draaien.  

31-01-2013 09:52:21
279
279
wasmachine is besteld. afleverdatum nog onbekend.
helaas is de chauffeur ook nog ziek geworden.....
 

31-01-2013 10:40:08
AlexNL
AlexNL
Quote
sjoerd (do 31 jan 2013 09:10:37 https://www.somda.nl/forum/3884/p433153/): Alex kan kennelijk zo een tweede auto beschikbaar hebben als de zijne het begeeft.


Dat kan ik inderdaad, binnen 24 uur. Lang leve leaseauto's

Maar dat terzijde: dat het even duurt om vervangende treinen te regelen, begrijp ik. Dat zullen reizigers ook wel begrijpen. Wat ik niet begrijp is dat de spoorwegen zich in stilzwijgen hullen over wat de concrete invulling van de alternatieve treindienst nou gaat zijn.

2 weken na het stilleggen van de treindienst moet daar inmiddels toch wel enige vorm van duidelijkheid over bestaan?
 


31-01-2013 10:56:15
mich
mich
In het goederenvervoer zijn ze er toch heel vlot mee. heb al meegemaakt dat een klant belt voor een transport en we een half uur later aan het rijden zijn.  

31-01-2013 11:09:28
ZJ37
ZJ37
Dat is een beetje appels met peren vergelijken mich. In het goederenvervoer staan de loccen en wagens gereed, is het wachten op een vrij goederenpad en karren maar.

In het geval van een vervangende treindienst die niet voorzien en gehoopt was (althans, niet bij iedereen), heb je niet meteen een treinpad beschikbaar (dat ook nog in Belgie op een geschikt pad kan aansluiten). De loccen moeten weer geregeld worden, personeel wellicht herinstructie krijgen en noem maar op.

Waar ik je wel gelijk in moet geven is dat er op de site van HiSpeed en/of NS wel iets vermeld had mogen worden over dat er aan een oplossing gewerkt wordt en dat deze bekend wordt zodra deze concreet zijn. Nu is het weer angstig stil...
 

31-01-2013 11:15:06
daniel81
daniel81
Tsja, maar als een klant zou vragen om een dagelijkse containershuttle in een frequentie van eenmaal per twee uur, zou dat niet in een half uur geregeld zijn.
Toch heb je wel een punt: de concurrentie op het goederenvervoer is veel groter, en men heeft daar meer geleerd om in te spelen op de klant.
Want als je het niet goed doet, kiest de klant voor een andere vervoerder.

Dan zie je toch dat de cultuur bij het reizigersvoervoer heel anders is. Hier geen pro-actieve houding, maar afwachtend, totdat een minister of gedeputeerde gaat dreigen of met een zak geld gaat zwaaien.
Tekenend is dat b.v. Arriva en Veolia geen signaal hebben afgegeven op korte termijn met een alternatief te komen.
 

31-01-2013 11:17:20
Klaasje
Klaasje
Arriva, Connexxion en Veolia willen helemaal geen ruzie met NS of het ministerie. Dat zou ze op de lange termijn kunnen schaden.  

31-01-2013 11:17:37
ZJ37
ZJ37
Kan me herinneren dat Virgin vorig jaar nog had aangeboden om de HSL te exploiteren, maar daar had mevrouw Schultz geen trek in. Toch benieuwd hoe het was verlopen (en nu zou lopen) als Virgin die concessie had gekregen.  

31-01-2013 11:18:11
AlexNL
AlexNL
Quote
daniel81 (do 31 jan 2013 11:15:06 https://www.somda.nl/forum/3884/p433185/):
Tekenend is dat b.v. Arriva en Veolia geen signaal hebben afgegeven op korte termijn met een alternatief te komen.


Zowel Arriva als Veolia zijn geen vervoerder in België (Veolia Cargo is verkocht) en kúnnen dus niet op zeer korte termijn zelfstandig een treinpad aanvragen en inleggen. Het aanvragen en verkrijgen van een veiligheidscertificaat alleen al kan tot 3 maanden duren.

Daarnaast zit je dan met strijdige concessies (reken er maar op dat NS langs de NMa gaat), en zijn beide bedrijven niet in het bezit van rollend materieel of opgeleid personeel.

Laatst bewerkt door AlexNL op 31-01-2013 11:20
 

31-01-2013 11:22:40
Klaasje
Klaasje
Quote
ZJ37 (do 31 jan 2013 11:17:37 https://www.somda.nl/forum/3884/p433189/): Kan me herinneren dat Virgin vorig jaar nog had aangeboden om de HSL te exploiteren, maar daar had mevrouw Schultz geen trek in. Toch benieuwd hoe het was verlopen (en nu zou lopen) als Virgin die concessie had gekregen.

Dan zat Schultz na 2015 met een gat op de begroting. (Zwaar toevallig is de concessievergoeding voor het HRN+HSL ongeveer gelijk aan de huidige afgesproken vergoeding.)
Daarnaast zou er dan na 2015 nog steeds geen integratie van het HRN en de HSL mogelijk zijn geweest met als gevolg dat het hele HSL-verhaal suboptimaal blijft voor de reiziger en de maatschappij.

Overigens vraag ik mij wel af waar NS die ca. 150 miljoen op jaarbasis vandaan gaat halen al is dat meer iets voor een topic met als onderwerp de nieuwe concessie.
 

31-01-2013 11:24:02
Klaasje
Klaasje
Quote
AlexNL (do 31 jan 2013 11:18:11 https://www.somda.nl/forum/3884/p433190/):
Quote
daniel81 (do 31 jan 2013 11:15:06 https://www.somda.nl/forum/3884/p433185/):
Tekenend is dat b.v. Arriva en Veolia geen signaal hebben afgegeven op korte termijn met een alternatief te komen.


Daarnaast zit je dan met strijdige concessies (reken er maar op dat NS langs de NMa gaat), en zijn beide bedrijven niet in het bezit van rollend materieel of opgeleid personeel.

Een internationale trein die geen binnenlandse reizigers vervoert is niet gebonden aan een concessie bij mijn weten.
 

31-01-2013 11:33:38
AlexNL
AlexNL
Quote
Klaasje (do 31 jan 2013 11:24:02 https://www.somda.nl/forum/3884/p433193/):
Een internationale trein die geen binnenlandse reizigers vervoert is niet gebonden aan een concessie bij mijn weten.

Dat klopt, de liberaliseringsrichtlijn uit het derde spoorwegpakket regelt dit. Echter, er is ruimte voor vrije interpretatie door de lidstaten. De Nederlandse implementatie van de liberaliseringsrichtlijn is opgenomen in de Wet personenvervoer 2000 (WP2000). Hierin staat dat:

- Voor internationaal vervoer zonder concessie er maximaal 1 station in Nederland mag worden aangedaan
- Bij stops in meerdere stations zal er eerst geoordeeld moeten worden door de mededingingsautoriteit, die bepaalt of het economisch evenwicht niet nadelig wordt verstoord voor de concessiehouder
 

31-01-2013 11:36:04
Klaasje
Klaasje
Als je tussen de binnenlandse stations geen reizigers vervoert of het erg onaantrekkelijk maakt wordt er geen economisch evenwicht verstoort volgens mij. (Bijvoorbeeld altijd een minimum kaartprijs tot het eerste station over de grens vanaf het vertrekpunt.)

Laatst bewerkt door Klaasje op 31-01-2013 11:50
 

31-01-2013 11:36:15
ZJ37
ZJ37
Af en toe vraag je je werkelijk af of dat concessiegeneuzel het nu makkelijker of moeilijker maakt, met name voor de reiziger, maar dat verder terzijde.  

31-01-2013 11:46:10
nohab
nohab
Quote
Klaasje (do 31 jan 2013 11:36:04 https://www.somda.nl/forum/3884/p433196/): Als je tussen de binnenlandse stations geen reizigers vervoerT of het erg onaantrekkelijk maakt wordt er geen economisch evenwicht verstoorD volgens mij. (Bijvoorbeeld altijd een minimum kaartprijs tot het eerste station over de grens vanaf het vertrekpunt.)
Als je meerdere stations aandoet kunnen er ook meer reizigers van zo'n treindienst gebruik maken. Dat is de achterliggende gedachte van die één-stationregel.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

31-01-2013 12:11:50
Spartaan
Spartaan
Het ligt iets genuanceerder (en complexer): internationale treinen mogen altijd binnenlandse reizigers meenemen, tenzij het economisch evenwicht van een concessie verstoord wordt. Dat geldt alleen voor concessies die openbaar zijn aanbesteed of voor 1 januari 2011 onderhands zijn gegund. In het Nederlandse geval geldt dat dus tot eind 2014.
De verstoring van het economisch evenwicht wordt getoetst door de Nma. Daarbij wordt gekeken naar:
1. de verhouding tussen het Nederlandse en het buitenlandse traject (dat laatste moet altijd langer zijn). Een dienst Den Haag - Brussel kan dan wel, een dienst Amsterdam - Brussel juist niet;
2. de effecten op de omzet in de NS-concessie. Als de omzet (uit kaartverkoop) met meer dan 1% daalt als gevolg van binnenlands vervoer door een internationale treindienst kan aan die internationale dienst een beperking worden opgelegd. De kans dat een (commerciële) Beneluxdienst een opbrengstdaling van 1% bij het NS-reizigersvervoer kan veroorzaken is nul.
Conclusie: iedereen mag een internationale treindienst Den Haag - Brussel gaan rijden en daarbij binnenlandse reizigers vervoeren. Dat is ook precies de regel waar de gemeente Den Haag haar uitvraag voor zo'n treindienst op baseert.


En jaren nog hierna...
 

31-01-2013 12:21:59
daniel81
daniel81
Waarbij die eerste regel nogal absurd is. Immers, als de Belgen dezelfde regel hanteren kan zo'n dienst er dus nooit komen.

Laatst bewerkt door daniel81 op 31-01-2013 12:23
 

31-01-2013 12:29:47
nohab
nohab
Quote
Spartaan De kans dat een (commerciële) Beneluxdienst een opbrengstdaling van 1% bij het NS-reizigersvervoer kan veroorzaken is nul.

Hier begrijp ik niets van. Hoe kan een reizigerstreindienst (ongeacht of die commercieel is of niet) die concurreert met NS geen opbrengstdaling bij NS teweeg brengen?


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

31-01-2013 12:47:35
Klaasje
Klaasje
De kans dat die zo groot is dat het een verschil van 1 % veroorzaakt is vrijwel 0. Uiteraard is de kans dat er een verschil zal optreden bijna 100 %.  

31-01-2013 13:51:00
mantaray
mantaray
in dit hele verhaal kan ik nog melden dat een praktijk instructeur Nedtrain vanaf volgende week (her) instructie Traxx gaat geven op de locatie Binckhorst  

31-01-2013 15:57:52
mren
mren
Nog wat Somda-reclame in NRC vandaag:
"Om allerlei historische redenen ging ik treinspotten, op zoek naar de nieuwe Fyra’s die nu ergens in Nederland stonden te kwijnen.

In Watergraafsmeer moest ik zijn, leerde ik van behulpzame treinspotters op het forum somda.nl. Ga naar station Science Park. Loop onder het spoor. Daar vind je een voetpaadje naar het opstelterrein, waar de vloot V250’s nu staat. Veel viel er niet te zien, waarschuwden ze, want ‘wgm’ (Watergraafsmeer) is goed omheind.

Het voetpaadje kwam uit op een onbestemd stukje Nederland. Melkijs, riet. Een hek. In de verte de A10, knooppunt Watergraafsmeer. En warempel, na een meter of honderd, door blubber, langs struweel en achtergelaten kabelhaspels, zag ik het contemporaine debacle: een rood-wit-roze vloot van twee, drie, zes treinstellen. Op hun flank die gekke merknaam, gecursiveerd, alsof het hard woei: FYRA.

Voor m’n voeten sprintten wat konijntjes weg.

Wat deed ik hier? Materiaalnummers noteren, zoals een treinspotter betaamt? Nee, ik wilde iets anders noteren.

Minstens acht miljard is er verknald. Het Groene Hart doorkliefd. Alles voor niets. Maar op wie moet ik mijn woede richten?

Steeds ging het over die treinen zelf. Computerstoringen. Losse bodemplaten. Mankementen. Maar als je ze daar zo ziet, als een stel uitgerangeerde Ferrari’s, zielig en imposant tegelijk – boos kun je niet op ze worden. It’s not their fault.

Het euvel is niet technisch van aard. Het euvel is de onzinfilosofie van een hogesnelheidslijn op zich. Niets nieuws: bij ons zijn de afstanden tussen de steden simpelweg te kort. Eer je rijdt, rem je al. Je kunt hier hoogstens tijdwinst pakken door minder vaak te stoppen. Zoals de Thalys dus al doet, sinds 1996.

Een HSL in Nederland is als een Concorde-lijnvlucht op Texel. Zelfs als het technisch werkt, is het waanzin. Toch wilden we er per se één. Waarom?

Het gebeurde voor mijn tijd, maar ik vermoed dat je uitkomt bij bijvoorbeeld Neelie Kroes, die bang was dat we het Jutland van Europa werden. Of bij Wim Kok, die als premier van Paars I de HSL er doorheen duwde, opdat we mee zouden draaien in de internationale eredivisie.

De Fyra is een soort nagekomen puinhoop van Paars. Dat zie je nog een beetje aan de kleurschakering van de trein.

Een waardevol symbool, dus. Want als dat onding straks weer rijdt, hebben we eindelijk ons nationaal historisch museum. Op wieltjes. Een venster op de jaren negentig, toen de mix van markt en staat peperdure oplossingen bedacht voor problemen die we niet hadden.

Gister las ik dat er een particuliere busdienst komt op Brussel, als alternatief voor de Fyra. En Jutland, hoorde ik van een kenner op somda.nl, heeft inmiddels een uitstekend spoornet."
 

31-01-2013 19:04:17
phantom
phantom
Nu wordt men zelf poetisch bij het Fyra verhaal.
Wat moet je nou eigenlijk met zo'n krantenartikel doen ? %03%

Laatst bewerkt door phantom op 31-01-2013 19:09


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

31-01-2013 19:23:22
timtrein
timtrein
Lezen?  

31-01-2013 23:47:56
Sparrow86
Sparrow86
Lezen, is een goed stuk. Leuk geschreven en interessant!

Laatst bewerkt door Sparrow86 op 31-01-2013 23:50
 

01-02-2013 09:37:30
ZJ37
ZJ37
Vandaag zou er iets bekend moeten worden over de tijdelijke treindienst: http://www.refdag.nl/nieuws/politiek/vrijdag_tijdelijke_oplossing_fyra_bekend_1_711782?localLinksEnabled=false  

01-02-2013 09:38:34
Spartaan
Spartaan
Quote
nohab (do 31 jan 2013 12:29:47 https://www.somda.nl/forum/3884/p433207/):
Quote
Spartaan De kans dat een (commerciële) Beneluxdienst een opbrengstdaling van 1% bij het NS-reizigersvervoer kan veroorzaken is nul.

Hier begrijp ik niets van. Hoe kan een reizigerstreindienst (ongeacht of die commercieel is of niet) die concurreert met NS geen opbrengstdaling bij NS teweeg brengen?


Dat kan ook niet %02%. Het gaat echter om de vraag of die concurrerende treindienst het economisch evenwicht van een concessie daadwerkelijk schaadt. De Nederlandse regering heeft dit vertaald naar de 1%-norm. De kans dat een 'commerciele' Benelux zo'n invloed heeft is overigens klein, gelet op de omzet van het binnenlands reizigersvervoer van NS. Daarnaast zou een commercieel vervoerder kunnen beargumenteren dat een afname van de omzet van NS niet per definitie te wijten is aan zijn commerciele dienst: minder vervoeropbrengst tussen bijvoorbeeld Zwolle en Groningen zal immers niet te relateren zijn aan een concurrerende dienst Den Haag - Brussel. Met andere woorden, de 1%-norm vormt geen echte belemmering.


En jaren nog hierna...
 

01-02-2013 09:49:29
Spartaan
Spartaan
Quote
daniel81 (do 31 jan 2013 12:21:59 https://www.somda.nl/forum/3884/p433205/): Waarbij die eerste regel nogal absurd is. Immers, als de Belgen dezelfde regel hanteren kan zo'n dienst er dus nooit komen.


Klopt als een bus. Deze regel is bedoeld om het misbruik van de openstelling van de internationale markt tegen te gaan. Een 'internationale' dienst Emmerich - Arnhem - Den Haag is bijvoorbeeld niet de bedoeling. De Nederlandse vertaling is echter doorgeschoten en fungeert daardoor eerder als een slot op de internationale markt. Alle kans dat een commerciele vervoerder dit via de (Europese) rechter van tafel krijgt. Zo ver zal het denk ik niet komen want, zoals eerder aangegeven, de Nederlandse regeling geldt tot eind 2014. Daarna treedt de nieuwe concessie HRN in werking en vervallen de beperkingen op commercieel internationaal vervoer van rechtswege.


En jaren nog hierna...
 

01-02-2013 14:18:59
AlexNL
AlexNL
De regels in de WP2000 zijn voor zover mij bekend niet gekoppeld aan de duur van de Hoofdrailnetconcessie.

Er is ook een regel opgenomen die concurrentie op de HSL aan banden legt, deze regel is wél gekoppeld aan de duur van de HSA-concessie. In het kader van de HSL-HRN-integratie betekent dit dat per 1-1-2015 concurrentie via de HSL mogelijk wordt.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


01-02-2013 15:44:58
jossevb
jossevb
Kogel is door de kerk, de Fyra vervangende Intercity gaat rijden vanaf 18 februari
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3386993/2013/02/01/Intercity-vervangt-Fyra-vanaf-18-februari.dhtml
 

01-02-2013 16:05:49
mdeen
mdeen
En de Standaard had blijkbaar meer gelijk dan we durfden aannemen: Tussen Hollands Spoor en Brussel, en initieel 2x per dag. Ja, dat staat er echt.
Vanaf 11 maart wordt het 8 keer per dag (dus elke twee uur).

Ik zal me maar stilhouden over hoe ik dit kwalificeer. Er zouden mensen aanstoot aan nemen.
 

01-02-2013 16:14:46
Reiziger47
Reiziger47
Ook nu.nl meldt dit nu: http://www.nu.nl/politiek/3063808/intercity-brussel-vervangt-internationale-fyra.html

Tevens weet nu.nl te melden dat het traject alleen Den Haag HS - Brussel vv. is op werkdagen - in de weekends wordt dit blijkbaar ingekort tot Den Haag HS - Antwerpen en mag de doorgaande reiziger tussen Amsterdam en Brussel dus nog steeds 2 maal blijven overstappen of de Thalys nemen. Oordeelt u zelf..
 

01-02-2013 16:24:22
mdeen
mdeen
Klopt allemaal. Zie ook dit persbericht van NS Hispeed waar Meerstad zegt tevreden te zijn dat dit snel gerealiseerd is: http://www.nshispeed.nl/web/file?uuid=5888341c-9a99-4693-9c83-e64cd96d113d&owner=b5820d65-bde1-41fe-8a24-c12a7b7ca729

Het enige minieme lichtpuntje is dat reizigers van Amsterdam naar Brussel van de binnenlandse Fyra gebruik mogen maken. Ik neem aan toeslagvrij, maar dat staat er niet met zoveel woorden.

Laatst bewerkt door mdeen op 01-02-2013 16:25
 

01-02-2013 17:17:24
anton_
anton_
Quote
mdeen (wo 30 jan 2013 07:32:20 https://www.somda.nl/forum/3884/p433007/):

Voorheen had je de 2100, 2600, 3700, 4300 en 9200, nu heb je de 700, 2600 en 5700.



je vergeet de huidige 4300 ( in de spits )
 

01-02-2013 17:31:13
bond
bond
Quote
mdeen (vr 01 feb 2013 16:24:22 https://www.somda.nl/forum/3884/p433413/): Klopt allemaal. Zie ook dit persbericht van NS Hispeed waar Meerstad zegt tevreden te zijn dat dit snel gerealiseerd is: http://www.nshispeed.nl/web/file?uuid=5888341c-9a99-4693-9c83-e64cd96d113d&owner=b5820d65-bde1-41fe-8a24-c12a7b7ca729

Het enige minieme lichtpuntje is dat reizigers van Amsterdam naar Brussel van de binnenlandse Fyra gebruik mogen maken. Ik neem aan toeslagvrij, maar dat staat er niet met zoveel woorden.


Volgens het Parool http://www.parool.nl/parool/nl/224/BINNENLAND/article/detail/3387037/2013/02/01/Reizigers-uit-Amsterdam-flink-langer-onderweg-met-Fyra-vervanger.dhtml toeslagvrije aansluiting.

De gemeente Den Haag zet Lage Landen Lijn door: http://www.parool.nl/parool/nl/224/BINNENLAND/article/detail/3387013/2013/02/01/Den-Haag-zet-treinplan-door-ondanks-Fyra-alternatief.dhtml

Laatst bewerkt door bond op 01-02-2013 17:35
 

01-02-2013 19:19:31
ZJ37
ZJ37
En intussen blijft het behoorlijk stil over de in april te starten Fyra Bd-Atw. Daar moeten we maar niet al te hard op rekenen dus...  

01-02-2013 19:32:18
muhle
muhle
Twee keer per dag rechtsreeks naar Brussel. Vanaf half maart 8 keer per dag. Zo zo, ik kan me geluk niet op, wat een keuze! Zal ik maar weer met de trein gaan? Dacht het ff niet. Ik ben na het opheffen van de BeNeLux in de auto gestapt en dat bevalt me bijzonder goed. Nee, ik zal nimmer de te dure FYRA gaan nemen.  

01-02-2013 19:33:30
bnv
bnv
Lijkt mij ook niet. Immers die lijn kan alleen maar bereden worden met een V 250 en die zijn.....................u weet wel.(Thalys niet meegeteld).  

01-02-2013 19:56:56
ZJ37
ZJ37
Quote
https://www.somda.nl/forum/3884/p433446/): Nee, ik zal nimmer de te dure FYRA gaan nemen.
Die wordt niet duurder zonder toeslag, want die hoef je nu dus niet te betalen.
 

01-02-2013 20:14:02
Sparrow86
Sparrow86
2x per dag, wat een lachertje. Blijft nog wel een hoop onduidelijk. Breda is iig niet blij, want zij weten niet hoe het nu met hun snelle verbinding met Antwerpen zit die er zou komen. De NS wil de intercity Roosendaal-Antwerpen er ook weer uit gooien begin Maart, maar daar is oa Rover niet blij mee. Ergens al bekend gemaakt wat het materieel zal zijn voor de beneluxtrein?

En Veolia wil misschien een Lage Landen lijn opstarten die permanent de oude beneluxtrein van de NS gaat vervangen.

Laatst bewerkt door Sparrow86 op 01-02-2013 20:22
 

01-02-2013 20:20:09
mvboetzela
mvboetzela
2x per dag!
2x per uur zou volgens de oorspronkelijk plannen zijn. Om en om Fyra en Thalys.
 

01-02-2013 20:23:43
phantom
phantom
Toch "leuk" om te lezen dat AB blijkbaar ervoor kiest om niet te helpen aan het verhelpen van de problemen bij hun eigen product.
http://www.parool.nl/parool/nl/224/BINNENLAND/article/detail/3387026/2013/02/01/NS-We-hebben-niets-meer-gehoord-van-AnsaldoBreda.dhtml
Kortom er wordt gewerkt door techinici van AB maar men laat als technici niet weten waaraan men werkt %03%
Klinkt als een goede "samenwerking",als dit waar is


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

01-02-2013 20:31:11
phantom
phantom
Quote
Sparrow86 (vr 01 feb 2013 20:14:02 https://www.somda.nl/forum/3884/p433452/): De NS wil de intercity Roosendaal-Antwerpen er ook weer uit gooien begin Maart. Ergens al bekend gemaakt wat het materieel zal zijn voor de beneluxtrein?

En Veolia wil misschien een Lage Landen lijn opstarten die permanent de oude beneluxtrein van de NS gaat vervangen.


Als 1ste dan de vraag wat zijn je bronnen als je dit soort dingen roept ?
Ten 2e NS kan wel iets willen,maar gaat NMBS er mee akkoord,t is tenslotte een samenwerkingsverband.(wederom als wat je roept al waar is,zonder bron is t hete lucht)
En al heel wat keren is hier verteld reeks28 met voormalige rijtuigen van de beneluxtrein,kortom lezen doet wonderen.
Als reactie op je laatste veolia spul: sinterklaas wil miss wel is geen schimmel tussen z'n benen,maar t is niet gezegd dat wat iemand wil ook kan/mag/wordt uitgevoerd.
(ik wil graag een harem vol mooie dames een nooit leegrakende bankrekenig,enz enz,denk je dat dat gaat gebeuren ,denk t niet %04%)
Afijn nu maar weer terug naar de werkelijkheid%08%

Laatst bewerkt door phantom op 01-02-2013 20:32


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

01-02-2013 20:46:09
Sparrow86
Sparrow86
De reeks 28 is idd vaak genoemd maar nooit officieel bevestigd, en dat is waar ik naar vroeg, is dat al officieel bevestigd. Net als de tijdelijke ic al lang bekend leek maar pas vandaag echt officieel gepresenteerd is door de betrokkenen zelf.

Je mag je zelf ook wel eens wat beter inlezen, de dingen die ik "roep" staan zo'n beetje in elk van de vele artikelen die vandaag verscheen over de tijdelijke intercity.

Ik zal een bron voor je opzoeken:

Belangenorganisatie Rover en haar Belgische evenknie TreinTramBus willen dat de tijdelijke treinverbinding wordt uitgebreid en dat de tijdelijke intercity Antwerpen-Roosendaal tot die tijd blijft rijden. De NS is nu van plan die trein op 11 maart uit de dienstregeling te nemen.

uit deze bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3386993/2013/02/01/Fyra-reiziger-kan-de-intercity-in.dhtml

Dat Veolia de Lage landen trein wil opstarten is niet een verzinseltje, maar een initiatief gesteund door de gemeenten Den Haag, Rotterdam, Dordrecht, Roosendaal, Delft Zoetermeer, Mechelen, vliegveld Zaventem, multinationals in Zuid Holland, Rover. Dit is een plan dat al langer serieus wordt onderzocht door de gemeente Den Haag die een blijvende ic-verbinding wil met Brussel. Veolia en Arriva zijn in de markt om dit eventueel uit te gaan voeren. Ook na de tijdelijke ic plannen van de NS gaan ze hier mee door en vandaag hebben ze hun plannen en naam gepresenteerd.

een van de vele bronnen: http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2013/02_februari/01/binnenland/Intercity_vervangt_Fyra_per_18_februari.xml

Maar dat lijkt me iets voor een ander topic.

Laatst bewerkt door Sparrow86 op 01-02-2013 20:48
 

01-02-2013 21:17:00
robert55
robert55
Wallorail.be meldde gisteren dat SNCB Logistics 5 Traxx-en terughaalt [serie 29] die recent waren teruggegeven aan de verhuurder. Er moet nog wat papierwerk gebeuren. Die 5 moeten dan op diensten naar Frankrijk serie 13 vervangen die dan in de binnenlandse caro dienst 5 28-ers vrijmaken die dan naar de reizigersdienst gaan. Reizigers had kennelijk mnog steeds de 2801-2803, dat maakt 8.

IK denk dat je geen officiele bevestigingen gaat krijgen. NS wil het gewoon een verrassing laten zijn dat reizgers uit Amsterdam vanuit een zuurstok ICR met een rode locomotief mogen overstppen in een zuurstok ICR met een groen-grijze loc. Worden vast leuke plaatjes
 

01-02-2013 22:55:24
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Het is lichtelijk offtopic, maar technisch gezien is er toch geen verschil tussen de reeks 28 en 29? (is gewoon doornummering van dezelfde locs). Of gaat het om om de treinbeveiligingssystemen? (reeks 29 geen ATB)?  

01-02-2013 23:32:25
smarkie
smarkie
Is een identieke loc qua installaties alleen is deze toegelaten voor belgie duitsland en frankrijk, met de daarbij bijbehorende beveiligingssystemen, dus zoals je zei geen atb


Mcn NS International Rtd
 

02-02-2013 06:40:20
nohab
nohab
Reeksen 28 en 29 zijn verschillende series. De reeks 28 is 2801-2843 en de 29 is 2901-2905.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

02-02-2013 14:54:15
sik214
sik214
Quote
phantom (vr 01 feb 2013 20:23:43 https://www.somda.nl/forum/3884/p433454/): Toch "leuk" om te lezen dat AB blijkbaar ervoor kiest om niet te helpen aan het verhelpen van de problemen bij hun eigen product.
http://www.parool.nl/parool/nl/224/BINNENLAND/article/detail/3387026/2013/02/01/NS-We-hebben-niets-meer-gehoord-van-AnsaldoBreda.dhtml
Kortom er wordt gewerkt door techinici van AB maar men laat als technici niet weten waaraan men werkt %03%
Klinkt als een goede "samenwerking",als dit waar is
Wel goed lezen dan. Waar staat in dat artikel dat ze de problemen niet verhelpen? NS ziet dat ze druk bezig zijn en hebben formeel (!) nog geen terugkoppeling ontvangen van wat er uitgevoerd is.

Overigens zouden er denk ik ook testritten aan te pas moeten komen, maar daar heb ik in ieder geval nog geen spots van gezien....

Gisteren werden ook grote problemen bij Marinehelikopters bekend, die werden al "Fyra-praktijken" genoemd.%03%

Laatst bewerkt door sik214 op 02-02-2013 14:54
 

02-02-2013 16:07:57
phantom
phantom
Ik kop enkel in wat dat krantenartikel al deed,met eigen aanvulling die waarschijnlijk meer klopt als wat dat artikel zegt in t begin.
Verder is het toch zo dat formeel of informeel gezien men best de eigenaar van de treinstellen tussentijds is op de hoogte mag/moet houden van wat er gebeurt ?
Lijkt mij de meest normale gang van zaken,tenzij men miss niets heeft te melden omdat de problemen niet oplosbaar zijn door die AB personen.
(wat dan helemaal kwalijk zou zijn)
Voor wat betreft die helikopters kan je die vergelijking verwachten.
Beide italiaans en beide gemaakt door een bedrijf dat onderdeel is van 1 groot overkoepelend concern zo schijnt,dus ik verbaas me dr eerder over dat die link niet sneller werd gemaakt met fyra praktijken %08%
Testritten zullen denk ik pas gemaakt kunnen worden als men zegt dat de problemen verholpen zijn,en dan is 1st de grote vraag lukt dat binnen de 3 maanden die de AB technici hebben gekregen om de treinen echt klaar te hebben voor gebruik.
Persoonlijk denk ik dat dat niet zo snel gelukt zo zijn en dat men dan kiest om dat mat terug tegeven aan de bouwer ofwel Ansaldo Breda.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

02-02-2013 17:13:59
ZJ37
ZJ37
Als ze het spul niet binnn die afgesproken 3 maanden niet aan de praat krijgen dan ben ik nog wel eens benieuwd wat ze ermee gaan doen. Stilstand is achteruitgang wordt wel eens gezegd...  

02-02-2013 17:34:09
nohab
nohab
Van 3 maanden stilstand gaat de toestand heus niet achteruit.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

02-02-2013 17:51:50
robert55
robert55
Omdat de bron over de reeks 29 weer Wallorail is in het frans: Update 3 : Le transfert devrait finalement avoir lieu vers le 7 ou 8 février.

die marine helicopter [al langer een zorgenkindje]wordt gemaakt door Eurocopter, waarin Agusta deelneemt. Agusta is -net als AB- onderdeel van Finmeccanica. Dat bedrijf is door kredietbeoordelaar S&P afgewaardeerd tot BBBmin
 

02-02-2013 18:56:16
ZJ37
ZJ37
Quote
nohab (za 02 feb 2013 17:34:09 https://www.somda.nl/forum/3884/p433575/): Van 3 maanden stilstand gaat de toestand heus niet achteruit.
Ik bedoelde het meer algemeen in figuurlijke zin.
 


02-02-2013 20:34:58
mvboetzela
mvboetzela
Quote
nohab (za 02 feb 2013 17:34:09 https://www.somda.nl/forum/3884/p433575/): Van 3 maanden stilstand gaat de toestand heus niet achteruit.

3 maanden stil staan is zeker niet bevorderlijk voor het loopwerk/lagers. De treinen blijven ook koud, dus meer kans op vocht, condens en schimmel in het interieur. Daarnaast is de Wgm niet zo hermetisch dicht dat de Amsterdamse graffiti spuiters buiten gehouden kunnen worden.
En het begon met de Deense stellen ook met "enkele maanden" stilstand. Inmiddels begint op dat stilstaande plaatwerk ook roest te vormen.
 

02-02-2013 20:43:53
AlexNL
AlexNL
De IC4-treinen zijn alweer een tijdje in dienst hoor  

02-02-2013 21:00:36
phantom
phantom
Jah ong 42 van de ong 90 bestelde treinstellen wel,na o.a. rijden door rood sein en weet ik t al niet meer.
Kortom ook daar gaat t als t waar is nog steeds niet zoals t behoort,en daar zou men hier al lang conclusies uit moeten hebben getrokken.
En vervolges de stekker eruit hebben getrokken,als men wijs was geweest.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

02-02-2013 21:29:32
nohab
nohab
Quote
mvboetzela (za 02 feb 2013 20:34:58 https://www.somda.nl/forum/3884/p433604/):
Quote
nohab (za 02 feb 2013 17:34:09 https://www.somda.nl/forum/3884/p433575/): Van 3 maanden stilstand gaat de toestand heus niet achteruit.

3 maanden stil staan is zeker niet bevorderlijk voor het loopwerk/lagers. De treinen blijven ook koud, dus meer kans op vocht, condens en schimmel in het interieur. Daarnaast is de Wgm niet zo hermetisch dicht dat de Amsterdamse graffiti spuiters buiten gehouden kunnen worden.
En het begon met de Deense stellen ook met "enkele maanden" stilstand. Inmiddels begint op dat stilstaande plaatwerk ook roest te vormen.
Bevorderlijk is het natuurlijk nooit. Maar naar mijn waarneming (ik kom er elke dag langs) hebben al meerdere stellen op de Wgm al meer dan 3 maanden geen millimeter gereden.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

02-02-2013 21:31:46
mvboetzela
mvboetzela
Quote
AlexNL (za 02 feb 2013 20:43:53 https://www.somda.nl/forum/3884/p433607/): De IC4-treinen zijn alweer een tijdje in dienst hoor

Ik neem aan dat dit met humor is bedoeld,
Want een deel van deze vloot staat gewoon te verroesten in Italië onder afdekzeilen, hopende dat ze ooit worden afgenomen, gecompleteerd en ingezet.

Om weer On-Topic te geraken: dit is wel degelijk een risico voor de niet-afgenomen V250-stellen: te lang stilstaan geeft allerlei nare effecten.
 

02-02-2013 22:12:06
AlexNL
AlexNL
Wat ik bedoelde te zeggen: de stellen die in Denemarken zijn en die geschikt zijn voor inzet, worden ook daadwerkelijk ingezet. Neemt niet weg dat nog lang niet alle stellen zijn geleverd.  

02-02-2013 22:31:34
mdeen
mdeen
Quote
bnv (vr 01 feb 2013 19:33:30 https://www.somda.nl/forum/3884/p433447/): Lijkt mij ook niet. Immers die lijn kan alleen maar bereden worden met een V 250 en die zijn.....................u weet wel.(Thalys niet meegeteld).

Die lijn kan met alles wat ETCS heeft bereden worden. Er is geen technische reden om niet met getrokken treinen (28+rijtuigen) te rijden. De Belgen rijden ook met Desiro's en hebben voorheen met dubbeldekkers gereden.
 

03-02-2013 01:25:08
aarclay
aarclay
Zijn het nou eigenlijk exact dezelfde 2800-TRAXX'en die weer gaan rijden qua materieelnummer, als in de vorige inzet voor de Benelux? Of zijn het andere?

Klein detail, maar was even benieuwd.


Choo choo.....
 

03-02-2013 08:16:35
mdeen
mdeen
Ik heb begrepen dat het dezelfde zijn. Ze waren nog beschikbaar.  

03-02-2013 11:12:02
cuneo56
cuneo56
Quote
mdeen (za 02 feb 2013 22:31:34 https://www.somda.nl/forum/3884/p433620/):
Quote
bnv (vr 01 feb 2013 19:33:30 https://www.somda.nl/forum/3884/p433447/): Lijkt mij ook niet. Immers die lijn kan alleen maar bereden worden met een V 250 en die zijn.....................u weet wel.(Thalys niet meegeteld).

Die lijn kan met alles wat ETCS heeft bereden worden. Er is geen technische reden om niet met getrokken treinen (28+rijtuigen) te rijden. De Belgen rijden ook met Desiro's en hebben voorheen met dubbeldekkers gereden.

Met daarbij de aantekening dat dit voor tractie voertuigen wel redelijk klopt, maar dat aan beide zijden van de grens andere eisen aan deursluiting/vergrendeling worden gesteld, die (zeker bij bestaand materieel) maar moeilijk zijn te verenigen.
Zelfs bij de Thalys moet een Mcn bij de grenspassage de deurvergrendeling aanpassen, iets wat niets met ETCS van doen heeft.
Ciao.
 

03-02-2013 11:52:12
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Ik zie nog een mogelijkheid voor de EU om wat te standariseren dus.  

03-02-2013 14:19:03
AgentX
AgentX
Quote
mdeen (zo 03 feb 2013 08:16:35 https://www.somda.nl/forum/3884/p433643/): Ik heb begrepen dat het dezelfde zijn. Ze waren nog beschikbaar.


Ik dacht dat een groot deel in België inmiddels voor de goederendienst werd gebruikt? Kan daaruit zomaar tractie worden vrijgemaakt?
 

03-02-2013 14:24:47
Frontier
Frontier
Blijkbaar niet, anders was Reeks 29 ook niet teruggekeerd.  

03-02-2013 20:14:25
mdeen
mdeen
Ik heb nog een tip voor NS Hispeed: de CD was van zins een optie van 16 Railjets van de ÖBB over te nemen, maar hebben er uiteindelijk maar 7 van besteld. Als NS Hispeed nu even snel schakelt kunnen ze de overige 9 bestellen. Een setje railjet (7 rijtuigen) exlusief lok kost 14 miljoen, doe er dan 5 miljoen voor een Taurus bij (prijs in 2000: 2,63 miljoen) en voor 19 miljoen per stam ben je de man. Maximum snelheid is 230 km/h, dat is voldoende voor de oorspronkelijke dienstregeling.  

03-02-2013 20:17:10
nohab
nohab
Zal dan iets anders dan een Taurus moeten worden want die voldoet niet aan de huidige TSI.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

03-02-2013 21:22:21
kleine_man
kleine_man
Taurus is opgevolgt door de Vectron. Principe blijft hetzelfde


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

03-02-2013 21:35:36
Klaasje
Klaasje
Quote
nohab (zo 03 feb 2013 20:17:10 https://www.somda.nl/forum/3884/p433734/): Zal dan iets anders dan een Taurus moeten worden want die voldoet niet aan de huidige TSI.

Een bestaande trein die toegelaten moet worden hoeft niet aan de TSI's te voldoen. Simpelweg omdat de trein er eerder was dan de TSI.
 

04-02-2013 00:16:55
Sparrow86
Sparrow86
Mss een domme vraag, maar ik heb niet meegekregen wanneer de trein nou gaat rijden, vanaf morgen? Of zijn ze al in dienst?

De Duikbril blijft geloof ik nog in dienst tot half maart, als de dienstregeling opgeschroeft wordt, toch? En de varkensneus blijft sowieso rijden.
 

04-02-2013 06:48:10
ZJ37
ZJ37
Domme vragen bestaan geloof ik niet, maar je had het antwoord zelf kunnen vinden op bijvoorbeeld diverse reisplanners.  

04-02-2013 11:26:04
dennistd
dennistd
In de nieuwe treinnummerlijst http://www.prorail.nl/Vervoerders/Capaciteitsverdeling/Dienstregeling2013/Documents/04-02-2013%20Treinnummerlijst%202013.xls van ProRail wordt de serie 1200 vermeldt: Beladen Benelux IC Gv-Brusz

Nummers 1236 en 1237 uitgezonderd trouwens: die zijn voor de CNL/EN.

Laatst bewerkt door dennistd op 04-02-2013 11:26
 

04-02-2013 14:02:36
Sparrow86
Sparrow86
Ok, rijdt dus al, bedankt.  

04-02-2013 14:19:54
broek53
broek53
Neen, ze rijden niet, ze staan in de nummerlijst. In die lijst staan wel meer nummers van treinen die niet, niet meer of nooit niet zullen rijden  

04-02-2013 14:30:10
jossevb
jossevb
Dienstregeling is bekend:
Vertrek Brusz > Gv v6:18 (zowel s'ochtends als s'avonds) a8:32
Vertrek Gv > Brusz v7:29 (zowel s'ochtends als s'avonds) a9:42
In het weekend tot Antwerpen. Zondag 1e rit 2 uur later
http://www.treinreiziger.nl/internationaal/internationale_treintijden/dienstregeling_intercity_den_haag_-_brussel-144980
 

04-02-2013 15:13:24
ZJ37
ZJ37
Te Rtd was een goede overstap beloofd van de Fyra uit Asd/Shl op de trein naar Atw/Brusz. Die is er: niet minder dan 19 minuten in zuidelijke richting en 17 in noordelijke richting...

Waarom rijdt die trein in de middag trouwens niet nog een slag? De twee composities die er in de ochtend zijn zouden in de middag ook gebruikt kunnen worden, maar ik zie vast iets over het hoofd.
 

04-02-2013 15:14:47
Bert13
Bert13
Het is vast veel makkelijker om midden in de spits een extra trein te rijden, ik snap het ook niet.
Het idee an sich om niet gelijk alle slagen te doen, om de boel een beetje te testen, daar kan ik me best in vinden, maar dit is dan weer niet helemaal logisch.

Laatst bewerkt door Bert13 op 04-02-2013 15:19


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

04-02-2013 15:16:37
Harold27
Harold27
Ik kon het niet helpen, maar ik moest een beetje aan de treindienstregeling denken op het franse- of griekse platteland. 's Ochtends vroeg naar de markt, maar helaas kan je niet terug.

Laatst bewerkt door Harold27 op 04-02-2013 15:17
 

04-02-2013 15:27:44
dennistd
dennistd
Hij zit op Gv-Rtd vrij kort tegen de 1900 en 2200 aan, en bij vertrek uit Ddr om 8.09u zit hij zelfs precies in het pad van de 5025, lijkt me nou niet echt heel handig..  

04-02-2013 15:49:41
daniel81
daniel81
Één ding wat mij niet duidelijk is: wat heeft een vervangende FYRA überhaupt in Gv te zoeken? Dat-ie in Ddr en Rsd stopt omdat-ie daar toch toevallig langskomt, vooruit. Maar om de drgl op te hangen aan de capaciteit tussen Gv en Rtd, terwijl NSH er tot twee maanden terug helemaal geen behoefte aan had om Den Haag te bedienen, vind ik totaal onlogisch.
De enige logica die ik erin kan zien is dan toch de ambities van die gemeente....
 

04-02-2013 16:04:29
ZJ37
ZJ37
Ja, ik zie al erg uit naar het moment dat de serie 9200 weer gaat rijden via de HSL en dat NS aankondigt dat de verbinding Gv-Brusz weer vervalt. Iets wat je een kind geeft moet je echt niet afpakken...  

04-02-2013 16:29:00
reisthijs
reisthijs
Quote
daniel81 (ma 04 feb 2013 15:49:41 https://www.somda.nl/forum/3884/p433879/): Één ding wat mij niet duidelijk is: wat heeft een vervangende FYRA überhaupt in Gv te zoeken?
Het is geen vervangende Fyra maar een tijdelijke Fyra-vervangende IC waarvan het de bedoeling was dat deze een zo groot mogelijk deel van de route van de oude Benelux rijdt. Blijkbaar valt dat tussen Asd en Gv écht niet in te passen dus hou je Gv - Brusz over.
 

04-02-2013 17:53:53
robert55
robert55
Ik gok: geen keercapaciteit in Rtd (perron, opstelsporen]. In Gv is spoor 1 beschikbaar.
Ik vermoed dat uit publicitair oogpunt NS ook liever niet door zou rijde naar Gv. Voor Shl en Asd kan je toch beter overstappen op de wel rijdende Fyra [als de aansluitingen een beetje mooi zijn] en dat mag met een internationaal kaartje zonder toeslag
 

04-02-2013 18:19:47
mvschoon
mvschoon
Quote
Harold27 (ma 04 feb 2013 15:16:37 https://www.somda.nl/forum/3884/p433874/): Ik kon het niet helpen, maar ik moest een beetje aan de treindienstregeling denken op het franse- of griekse platteland. 's Ochtends vroeg naar de markt, maar helaas kan je niet terug.
Je kunt gelukkig nog wel terug maar Hagenaars die naar Brussel forensen wordt zo'n 8,5 uur gegund voor natransport, werk, een snelle lunch en voortransport terwijl voor Brusselaars die in Den Haag werken 2,5 uur extra tijd is ingeruimd voor een uitgebreide lunch en/of een vroeg diner

Laatst bewerkt door mvschoon op 04-02-2013 18:20
 

04-02-2013 23:09:12
henri1972
henri1972
Quote
dennistd (ma 04 feb 2013 15:27:44 https://www.somda.nl/forum/3884/p433876/): Hij zit op Gv-Rtd vrij kort tegen de 1900 en 2200 aan, en bij vertrek uit Ddr om 8.09u zit hij zelfs precies in het pad van de 5025, lijkt me nou niet echt heel handig..


De 5000 heeft wel 12 minuten tussen Dordrecht Zuid en Lage Zwaluwe terwijl de 5100 dat in 7 minuten kan dus hier zit wat speling. Op blokafstand vanaf Dordrecht de 5000 eruit en in Lage Zwaluwe ben je dan weer op tijd.
 

05-02-2013 08:11:37
daniel_ddr
daniel_ddr
Maar is zo´n korte opvolging dan wel wenselijk met een 5000 die dan al wel Ddr uit kan maar onherroepelijk een rood sein tegen gaat komen in de boog van Ddr richting het zuiden?
Situatie lijkt wel een beetje op de opvolging van BNL en 2200 zoals die een tijd terug enige jaren geweest is, maar die opvolging is ietwat veruimd nadat het een keer grondig mis op het punt waar spoor 36 invoegt op spoor 35 (dat was dat ongeluk waarbij een mDDM bijna op z´n kant ging, maar door het geluidsscherm werd tegengehouden)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

05-02-2013 08:25:12
ZJ37
ZJ37
Als het goed is zal het allemaal wel aan de nieuwe plannormen voldoen, want anders zou Prorail zich binnen enkele maanden na het introduceren hiervan al ongeloofwaardig maken. En zaken als op geel vertrekken (twee treinen tegelijk in dezelfde richting naar een conflictpunt) is tegenwoordig al helemaal uit den boze en mag ook niet op die wijze worden gepland.  

05-02-2013 13:24:34
dvdhoven
dvdhoven
Hoest, Proest, er hadden nu betrouwbare Veolia treinen op de HSL kunnen rijden... : http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/directeur_veolia:_hsl_nu_opnieuw_aanbesteden_niet_belang_van_reiziger-144970
Brutalen hebben de halve wereld, gekken de andere helft (oud Nederlands gezegde)

Laatst bewerkt door dvdhoven op 05-02-2013 13:30


Dick van den Hoven
 

05-02-2013 14:26:36
jorgo
jorgo
Niet te veel van aantrekken; het marktdenken heeft ruimte zo niet plicht gegeven voor dergelijk competitief gepraat. Men moet zich in de spotlight stellen.  

05-02-2013 14:28:38
timtrein
timtrein
Ik heb eerlijk gezegd wel erger opgeklopte verhalen gelezen, wees blij dat de man tenminste eerlijk zegt dat zij op dit moment niets kunnen betekenen en dat opnieuw aanbesteden nu geen oplossing biedt...  

05-02-2013 14:32:53
Klaasje
Klaasje
Hij heeft gelijk. Daarnaast heeft hij gelijk dat er naar de marktordening gekeken moet worden in plaats van naar deelproblemen als de chipkaart en de HSL. Of de uitkomst Veolia bevalt is alleen vraag twee.  

05-02-2013 19:16:42
phantom
phantom
Als ook maar de helft van dit artikel en vorige artikelen klopt,dan was dit gebeuren vanaf het begin gedoemt om te falen.
En dan had men dus eerder serieus onderzoek kunnen doen naar werkelijke getallen en feiten om daarop vervolgens een concessie uit te schrijven,ipv "we hopen in een ideale wereld op dit of dat".
En daar dan vervolgens keihard mee door te drukken als een klein kind wat zijn snoepje of zin niet krijgt en dan kan gaan janken.
Wat ik me dan overigens afvraag,stel dat men niet rieel is geweest in reizigers getallen en andere concrete getallen,waarom heeft dan niemand eerder aan de rem getrokken en geroepen het moet wel realistisch en fair blijven ?
Wie weet hoe dit werkt en een antwoord heeft mag t zeggen.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

05-02-2013 20:48:43
trdl85
trdl85
Te Gv wordt niet spoor 1, maar de sporen 4 (vertrek) en 6 (aankomst) gebruikt. Aan/afvoer zal ongetwijfeld via Bkh gaan.
De dienstregeling wordt in ieder geval richting Brussel aardig aangepast om de "benelux" ruimte te geven. Zo zal de 1900 serie richting Rtd 1 minuut eerder gaan vertrekken. Ook wordt de 5000-serie enkele minuten aangepast, zodra de "benelux" rijdt. En natuurlijk moet ook een goederenpad wijken voor deze politiek beladen trein. Richting Gv zijn de aanpassingen minimaal.
 

05-02-2013 21:27:48
broek53
broek53
Leg eens uit waarom er niet van en naar Amsterdam gereden kan worden, als je wilt? Behalve een conflict met de 4300 in de spits nabij Leiden zie ik er in het geheel geen been in om achter de 700 naar het noorden en voor de 700 uit naar het zuiden te sukkelen, eigenlijk. Kom je in Schiphol nog in het originele Fyra-Beneluxpad uit ook. Wat zie ik over het hoofd?  

05-02-2013 21:33:58
Klaasje
Klaasje
Nu ik vanmiddag op Amsterdam Zuid heb gestaan: De krappe opvolging (richting Oosten vanaf Schiphol) met de 5700, 3100, (12)700 en (1)1600 die in 8 tot 10 minuten achter elkaar aan naar de Zuidtak rijden. Dat zou met de Benelux kruisend op Asra of Hfd voor vertraging kunnen zorgen doordat er exact door het midden van de opvolging van krappe opvolgingen heen gekruist moet worden.

Dat klopt niet met de DVM-gedachte van "kieper ze er allemaal maar in" maar ik kan mij voorstellen dat er zo gedacht wordt.

Laatst bewerkt door Klaasje op 05-02-2013 21:34
 

05-02-2013 21:41:08
broek53
broek53
Als je achter de 700 gaat zitten richting noord, kom je in de vastgestelde dienstregeling van de Benelux terecht. Dat kan dus geen enkele probleem opleveren.

Laatst bewerkt door broek53 op 05-02-2013 21:41
 

05-02-2013 21:41:45
ZJ37
ZJ37
Doorrijden naar Asd kost ook een extra compositie t.o.v. het rijden tot Gv. Geen idee of dit meespeelt, maar indien men lastig de benodigde hoeveelheid stammen en loccen op de baan kan krijgen zal het beginnen/eindigen te Gv het spoorbedrijf ook niet slecht uitkomen (waar ik verder niks slechts mee wil beweren of suggereren).  

05-02-2013 21:43:40
sfj
We hebben natuurlijk de twee ÖBB stammen ook niet meer, dat zal misschien ook deels meespelen in het verhaal van het maximaal aantal omlopen?


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl