Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
08-01-2009 22:30:33
jeroen1990
jeroen1990
Ik vind de indeling zo wel verdacht veel lijken op het ICRm met die ramen die niet overeen komen met de stoelen.  

08-01-2009 23:12:37
broek53
broek53
Zou het toeval zijn dat er volgende week een Thalys komt proefrijden op de HSL Zuid, of zou de 4537 werkelijk ETCS aan boord hebben die getest moet worden?

Laatst bewerkt door broek53 op 08-01-2009 23:14
 

08-01-2009 23:33:09
aarclay
aarclay
Als ik: http://www.thalys.com/img/flash/metamorphose/thalys2.swf zie, dan vraag ik me af in welke bak dit is? Dit lijkt me een 1e klas stilte/vergader coupe, en dit lijkt me in de hele breedtte, dus als dit in de kopbak is moet de machinist omlopen (als hij fatsoen heeft).  

08-01-2009 23:40:08
Rolffiej19
Rolffiej19
Lijkt me de Bar/restaurant bak als ik het raampje zo bekijk  


09-01-2009 00:02:58
bjornl
bjornl
Ik zou zeggen de salonruimte in rijtuig 1 ( http://www.thalys.com/nl/nl/reizigersgids/schema-van-de-treinstellen/rijtuig01 ).

Laatst bewerkt door bjornl op 09-01-2009 00:03
 

09-01-2009 01:57:28
davidov08
davidov08
Quote

mren: Hopelijk passen er nu wel mensen in die langer zijn dan 1m80.
raymond16: Op die virtuele 360 graden foto's vind ik het er toch erg krap uit zien.. En nog steeds "raamplaatsen" zonder raam.
jeroen1990: Ik vind de indeling zo wel verdacht veel lijken op het ICRm met die ramen die niet overeen komen met de stoelen.


Je kan ook niet verwachten dat ze met een nieuw stofje en een paar nieuwe stoelen meteen de ramen geheel verplaatsen he. Als ze de ruimte tussen de stoelen zouden veranderen zodat ze langs de ramen staan, passen er stukken minder mensen in, met als gevolg hogere ticketprijs. Dat gezeur over te weinig beenruimte (ik ben 186) begrijp ik echt van geen kanten; tov alle NS treinen met coachopstelling heeft de Thalys vergelijkbare beenruimte, en ongeveer een kilometer meer dan de economy class of zelfs de economy+ class van de doorsnee airliner, waarbij de ruitjes ook nooit gecentreerd naast de stoelen zitten en je sowieso nauwelijks naar buiten kunt kijken door die 40cm2. Dan zijn de enorme brede ruiten van de Thalys, in combinatie met de stoelen, beenruimte, stroom en internet, toch een enorme verbetering tov. een op z'n hoogst even snel alternatief (het vliegtuig) op Asd-Parijs. Ik vrees dat we de tijd dat rijtuigen niet te onderscheiden waren van woonkamers, toch echt achter ons gelaten hebben (waarschijnlijk komt de Thalys niet eens van z'n plaats met al die kroonluchters en Chesterfields )
 

09-01-2009 08:39:19
hellfire
hellfire
Quote
aarclay: dus als dit in de kopbak is moet de machinist omlopen (als hij fatsoen heeft).

Dat moet een machinist in de huidige indeling van Thalyssen (en dus ook TGV's) ook al. Een Thalys stel kan je zien als een stam van rijtuigen met twee gestroomlijnde locomotieven op de uiteindes. Er zijn wel deuren tussen de "locomotief" en het eerste rijtuig, maar aan een kant van de stam van rijtuigen staan een rij stoelen in de weg: http://www.thalys.com/nl/nl/reizigersgids/schema-van-de-treinstellen/rijtuig08

Een machinist die om wat voor reden dan ook naar de andere cabine moet, zal dus uit moeten stappen.
 

10-01-2009 22:55:20
bjornl
bjornl
Op SkyscraperCity een bericht dat ik nog niet had gehoord en hier ook nog niet voorbij had zien komen: de V250 schijnt in november in Velim ontspoord te zijn en naar aanleiding hiervan schijnt de helft van het treinstel terug naar de fabriek te zijn gegaan.  

11-01-2009 17:46:13
hsl
hsl
Eindlijk een filmpje van een rijdende V250 op de testbaan bij velim in de sneeuw.
http://nl.youtube.com/watch?v=upZ0g-1tPgM
 

11-01-2009 19:58:23
rudolfph
rudolfph
Yes, die trein wordt tenminste wel in de koude en met sneeuw getest!  

11-01-2009 22:55:49
hvondelen
hvondelen
Ja! In het is daar al een tijdje lekker koud!


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

11-01-2009 23:05:25
ruysdael
ruysdael
Quote
jmv: De eerste gerenoveerde TGV PBA (treinstel 4537) is gereed. Een impressie van één en ander te vinden onder volgende link: http://www.thalys.com/fr/de/metamorphose-design
Typisch iets Frans om er een dergelijk propagandafilmpje voor te maken. Bij elk ander Nederlands materieel dat gerenoveerd werd heb ik, afgezien van wat digitale impressies (plaatjes), zulke filmpjes niet op de NS site zien verschijnen.

Laatst bewerkt door ruysdael op 11-01-2009 23:05
 

12-01-2009 00:58:29
cuneo56
cuneo56
Quote
broek53: Zou het toeval zijn dat er volgende week een Thalys komt proefrijden op de HSL Zuid, of zou de 4537 werkelijk ETCS aan boord hebben die getest moet worden?


Ik denk dat het wel toeval is ( maar sluit niets uit), De ETCS inbouw loopt namelijk niet gelijk op met de renovatie van de Thalysstellen.
De laatste paar maanden komen er af en toe Thalysstellen voor een proefrit naar de Wgm , maar altijd nog over het klassieke traject.
Als ik een melding op een Frans forum goed vertaald heb is van de PBA stellen momenteel alleen de 4532 nog niet voorzien van ETCS, maar wordt daar aan gewerkt door tijdelijk de reserve motrice daarmee in te zetten ( waardoor het stel gelijk niet naar NL kan rijden), en dat stel vervolgens met de niet beschadigde motrice van de 4536( Gouda!) weer de baan op te sturen.
Kortom , kans van 1 op 7 dat de gerenoveerde 4537 komt proefrijden.( als het überhaupt een PBA is)

Ciao.

Laatst bewerkt door cuneo56 op 12-01-2009 01:04
 

12-01-2009 13:08:53
hvondelen
hvondelen
Quote
ass-er:Typisch iets Frans om er een dergelijk propagandafilmpje voor te maken. Bij elk ander Nederlands materieel dat gerenoveerd werd heb ik, afgezien van wat digitale impressies (plaatjes), zulke filmpjes niet op de NS site zien verschijnen.

Vergeet niet dat Thalys een groot internationaal concept is. De treinen rijden in Frankrijk, België, Nederland en Duitsland. Met goede verbindingen en overstappen naar andere landen. Dus ik vind het wel logisch dit Bij ICMm bijvoorbeeld had niemand er niet zoveel interesse ingehad denk ik.


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

12-01-2009 15:08:18
ruysdael
ruysdael
Zonder er verder al te diep op in te gaan: Eerlijk gezegd denk ik dat de gemiddelde klant niet naar de Thalys-site komt om dergelijke promotiefilmpjes te bekijken. Wel om een reis te boeken. Een groot internationaal concept is dan ook misschien een tikje overdreven voor de 2 spoorverbindingen die het bedrijf biedt.  

11-03-2009 23:36:31
treinfreak
treinfreak
Geloof het of niet maar er zit beweging in de v250 http://www.youtube.com/watch?v=Utgm732Obrg&fmt=22 %08%
Ik las trouwens op een belgisch spoorforum ( ben de naam kwijt ) dat de v250 weer is ontsoord tijdens het rangeren.
Weet iemand of dit waar is ?


wat is er leuker dan een trein? 2 treinen natuurlijk!
 

11-03-2009 23:54:23
Tjuk
Tjuk
Het zijn eerder geanimeerde beelden die ik nu zie %09%.  

12-03-2009 01:39:19
tweetyrock
tweetyrock
Er zitten ook wel film opnames door heen, van de V250. Op het test traject in Velim, tsjechie.  

13-03-2009 17:11:32
Jeffrenzo
Jeffrenzo
hier zie je hem naast de agv (kwam ik toevallig tegen)
http://www.youtube.com/watch?v=SQxxRYj8SOQ&feature=related


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

14-03-2009 00:37:19
cuneo56
cuneo56
Kan iemand die camera ook stilhouden????

Laatst bewerkt door admin op 14-03-2009 11:53, reden: Onnodige quote verwijderd
 

15-03-2009 11:23:13
john563
john563
als het goed is komt dinsdag de eerste V250 naar de watergraafsmeer  

16-03-2009 21:57:14
v250
v250
Ben benieuwd. Hier alvast wat interieurfoto's. (indien de link werkt..)

http://images.google.co.uk/imgres?imgurl=http://www.zelpage.cz/story/innotrans08/ansaldobreda_v250_08.jpg&imgrefurl=http://www.zelpage.cz/clanky/innotrans-podruhe-novinky-pokracuji%3Foddil%3D4&usg=__yv1gFT4P4an5mTe_QfZ6lkX3ADg=&h=800&w=600&sz=53&hl=en&start=12&um=1&tbnid=HaTeQjKaSS65UM:&tbnh=143&tbnw=107&prev=/images%3Fq%3Dansaldobreda%2Bv250%26ndsp%3D21%26hl%3Den%26sa%3DN%26um%3D1
 

16-03-2009 22:09:35
raymond16
raymond16
Dat ziet er best netjes uit! Alleen wel jammer van de stoel-raamverdeling waardoor een flink aantal stoelen meer een wandplek hebben dan een raamplek.  

16-03-2009 23:44:48
bjornl
bjornl
Hmm, je link vernaggelt de layout en leidt tot een redirect %03%

Anyhoo, dat ziet eruit als het Innotrans-interieur en daar werd expliciet bij gemeld dat het niet het definitieve interieur was maar er slechts ter illustratie in was gezet.
 

17-03-2009 00:52:41
ijnte
ijnte
Quote
john563: als het goed is komt dinsdag de eerste V250 naar de watergraafsmeer

Wat is daar je bron van? Dat zou betekenen dat ie vandaag ergens de grens overkomt..
 

17-03-2009 08:04:10
treinfreak
treinfreak
Ik denk ook niet dat dat het definitieve interieur is.
Dat zal waarschijnlijk wel in drukke zuurstok kleuren zijn%08%


wat is er leuker dan een trein? 2 treinen natuurlijk!
 

17-03-2009 10:33:42
davidov08
davidov08
Als ie inderdaad vandaag overkomt, neem ik aan dat ie getrokken wordt? Logischerwijs zou 't de spoorovergang bij Zevenaar worden, toch? Of mag er geen treintransport over de Betuweroute? Nu nog wat Somda'ers posten langs de ingangen van Wgm en operatie Zuurstok is in gang gezet %08%

Laatst bewerkt door davidov08 op 17-03-2009 10:35
 

17-03-2009 10:43:06
broek53
broek53
Om al te lang wachten in weer en wind te voorkomen: de laatste berichten luiden dat het stel medio of eind volgende week naar NL komt.  

17-03-2009 10:46:28
mren
mren
En wellicht kunnen de liefhebbers dan hier wat foto's bekijken van het stel: http://www.nvbs.com/Afdelingen/Rotterdam.htm#16%20april%202009

Laatst bewerkt door mren op 17-03-2009 10:47
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-03-2009 11:32:47
ijnte
ijnte
Ik zie daar geen V250 staan Misschien verkeerd linkje ?  

17-03-2009 11:33:54
bjornl
bjornl
Op een lezing over onderhoudsbedrijf Watergraafsmeer kan je foto's verwachten van treinen die daar onderhouden worden, waaronder...  

17-03-2009 11:37:32
ijnte
ijnte
De tekst van mren suggereert dat er foto's op de site staan van de V250 Maar dit gaat te ver offtopic...  

17-03-2009 12:27:50
nohab
nohab
Quote
davidov08: Logischerwijs zou 't de spoorovergang bij Zevenaar worden, toch? Of mag er geen treintransport over de Betuweroute?
Je kunt van Zevenaar ook richting Arnhem. Maar vanuit Tsjechie kun je alles verwachten wat grensovergangen betreft. Alleen Nieuweschans, Herzogenrath, Vise en Roosendaal lijken me wat onwaarschijnlijk.
 

17-03-2009 12:30:11
mren
mren
Coevorden, Kleef en Enschede mogen ook nog wel in dat lijstje  

17-03-2009 12:34:12
nohab
nohab
Theoretisch zou Coevorden nog kunnen (maar van de onwaarschijnlijke ook nog de meest onwaarschijnlijke), maar Kleef en Enschede kunnen fysiek niet eens.

Laatst bewerkt door admin op 18-03-2009 13:08, reden: Onnodige quote verwijderd
 

17-03-2009 13:14:07
Dre
Dre
Zegt natuurlijk nog niet zoveel... maar de treinen uit Melnik komen bij Bh/Odz het land in.  

17-03-2009 13:53:53
hvondelen
hvondelen
Ik zou de grensovergangen Bh/Odz, Em/Zv en Vl maar in de gaten houden


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

17-03-2009 16:04:26
tweetyrock
tweetyrock
Ik zit hier op 100m van het spoor tussen odz en hgl.. Heb alleen geen zicht op het spoor.

@ Dre; hier onder, heb het maar eventjes aangepast, beetje dom

Laatst bewerkt door tweetyrock op 17-03-2009 21:53
 

17-03-2009 19:27:12
Dre
Dre
100 meter van de grens is wel iets anders dan tussen Odz en Hgl (Odzg-Odz is zeker 7km). Heb overigens vandaag niets langs Odz-Bh (= voormalige overweg Lossersedijk) zien komen.  

20-03-2009 22:33:46
mfwv
mfwv
Dit bericht wordt (anoniem) bevestigd door iemand binnen Nedtrain.  

20-03-2009 23:04:04
mark
mark
Welk bericht?  

24-03-2009 14:41:19
ijnte
ijnte
Quote
broek53: Om al te lang wachten in weer en wind te voorkomen: de laatste berichten luiden dat het stel medio of eind volgende week naar NL komt.

Enig idee of bovenstaande nog steeds actueel is ?
 

24-03-2009 15:14:10
broek53
broek53
Uit Tsjechië werd eergisteren bericht dat het stel afgelopen nacht op weg zou gaan, maar of dat gebeurd is, weet ik helaas niet.  

25-03-2009 15:57:14
davidov08
davidov08
Uitgaande van HSL-snelheden zou die dan nu op Wgm moeten staan %08% Vraag me af of ze 'm lekker verschuilen tussen wat ICR prio stammen, zodat hij niet zo opvalt voor passerende reizigers (zo mooi is ie nu ook weer niet)  

25-03-2009 18:40:32
Rolffiej19
Rolffiej19
Inside information vandaag*

HSL V250 komt op 30/31 maart aan in de WGM
 

25-03-2009 19:17:46
damart
damart
Weet je zeker dat hij niet een dag later komt? .

Laatst bewerkt door mvd op 25-03-2009 22:37, reden: Onnodige quote verwijderd
 

25-03-2009 21:30:59
nohab
nohab
Quote
davidov08: Uitgaande van HSL-snelheden zou die dan nu op Wgm moeten staan %08% Vraag me af of ze 'm lekker verschuilen tussen wat ICR prio stammen, zodat hij niet zo opvalt voor passerende reizigers (zo mooi is ie nu ook weer niet)
Ga er maar vanuit dat ze hem meteen in de grote hal neerzetten. Al is het maar om er voor te zorgen dat hij voorlopig niet gezien wordt.
 

25-03-2009 22:29:03
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
damart: Weet je zeker dat hij niet een dag later komt? .
jup weet ik zeker als ik het bericht zo gelezen heb zou ik er van uitgaan dat ie s`avonds laat op 30maart de WGM komt oprollen

Laatst bewerkt door admin op 25-03-2009 22:37, reden: Quote ingekort
 

25-03-2009 22:58:13
hsl
hsl
Maar komt het ding uit Tsjechië of italie? die op de testbaan in Tsjechië was had toch geen interieur nog? zou jammer zijn. Ben wel nieuwschierig naar het interieur.  

25-03-2009 23:18:09
maurits
maurits
Het interieur wat er op Innotrans in was gezet, was een tijdelijk interieur (dat stond er duidelijk op een bordje bij).


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

29-03-2009 12:29:45
aarclay
aarclay
Meer nieuws wat ik opgevangen heb uit diverse andere spoorfora:

De V250 komt te gast bij NedTrain zodat Ansaldobreda medewerkers aan de trein kunnen werken. Zo is het verboden voor NedTrain personeel om de trein zonder toestemming te betreden of te fotograveren. Inside foto's zullen voorlopig nog niet komen verwacht ik.

(Bron: http://img441.imageshack.us/img441/9665/v250.jpg)

Quote
hsl: Maar komt het ding uit Tsjechië of italie? die op de testbaan in Tsjechië was had toch geen interieur nog? zou jammer zijn. Ben wel nieuwschierig naar het interieur.

Ansoldabreda zit in Italië, maar de trein werd getest in Tsjechië op een hogelsnelheidbaan-proeftraject.

Laatst bewerkt door aarclay op 29-03-2009 12:32


Choo choo.....
 

29-03-2009 12:48:08
2296
2296
Als die Italianen er net zo lang over doen om hier te komen als die V250 zal het nog even duren  

29-03-2009 13:09:55
davidov08
davidov08
Mm... aangezien dat ding dus binneshuis gestalt wordt is er alleen een fotografeer kans als het stel binnen komt rijden. Of zou die, net als nieuwe automodellen, afgeplakt zijn met ducktape en zwart plastic zodat we de 'mooie contouren' niet kunnen ontdekken (stel je voor dat Alstom ze steelt) %08%

Vind het wel grappig dat ze de brief hebben gefotografeerd waarin staat dat er niet gefotografeerd mag worden [zou dat verboden zijn?] Ben benieuwd hoe de NedTrain medewerkers oordelen over de arbeidslust van de Italianen ('zit je nou alweer expresso te drinken?'). Zou dat ook de reden zijn dat ze hierheen komen, zodat we ze een beetje in de gaten kunnen houden? (Nee, t zal wel met 't testen op de HSL-z te maken hebben).
 

29-03-2009 19:43:31
nohab
nohab
Quote
davidov08: Mm... aangezien dat ding dus binnenshuis gestalD wordt is er alleen een fotografeerkans als het stel binnen komt rijden. Of zou die, net als nieuwe automodellen, afgeplakt zijn met ducktape en zwart plastic zodat we de 'mooie contouren' niet kunnen ontdekken (stel je voor dat Alstom ze steelt).
Hij komt 's nachts. En dat is dus niet omdat dat planningstechnisch beter uitkomt.
 


29-03-2009 19:58:15
HZwoferink
HZwoferink
Ik zou deze site http://www.drehscheibe-online.de/ (Duitse somda en meer) maar even in de gaten houden. (is maar een tip)


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

29-03-2009 19:58:59
ijnte
ijnte
Welke insider kan wat over de geruchten zeggen dat de deense spoorwegen hun bestelling (IC4) hebben geannuleerd bij AnsalsoBreda ? De enige die daar op dit moment over rept is NicoSpilt.com..  

29-03-2009 20:55:57
Jack5812
Jack5812
AnsaldoBreda moet voor mei 2009 14 volledig dienstvaardige stellen geleverd hebben aan de DSB, anders wordt de order gecanceld.
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=801454&page=2
Het wrange is wel dat de DSB reeds meer dan de helft van het aankoopbedrag al heeft betaald. Ik denk niet dat AnsaldoBreda dit zonder slag of stoot teruggeeft
Ik hou m'n hart vast voor wat betreft de V250 stellen.
Gr Jack

Laatst bewerkt door Jack5812 op 29-03-2009 20:59
 

29-03-2009 20:58:40
willy84
willy84
Hij komt 's nachts. En dat is dus niet omdat dat planningstechnisch beter uitkomt

geef mij maar een seintje. Ik woon naast de werkplaats!

Wanneer moeten eigenlijk alle stellen afgeleverd zijn?
 

29-03-2009 22:23:22
treinfreak
treinfreak
Waarschijnlijk doen ze het s'nachts en die fotobewaking omdat de meeste reizigers nog niet weten dat die trein in het echt bestaat zodat hispeed die trein met veel poespas kan presenteren.
Of ze doen het om hun klanten niet af te laten schikken van dat monster %08%
@willy
Ze zouden eerst in 2007 klaar zijn toen eind 2008.
Maar naar de denen kijkende kan het nog een tijdje duren
Trouwens weet iemand toevallig of die testen allemaal posetief verlopen zijn ?

Laatst bewerkt door treinfreak op 29-03-2009 22:27


wat is er leuker dan een trein? 2 treinen natuurlijk!
 

29-03-2009 23:45:33
nielske90
nielske90
Hoe willen ze trouwens in Nederland gaan testen als de trein niet zichtbaar mag worden? Of doen ze eerst een presentatie over het feit dat ze hem gaan testen?  

30-03-2009 00:55:47
maurits
maurits
Misschien een trein-boerka? %08% Gewoon een flink laken eroverheen en de cabineramen en een instapdeur openknippen, kan men ook na de indienststelling laten zitten, ziet er beter uit dan zonder laken

Maar ik begrijp niet waarom NS Hispeed/Ansaldo nu opeens zo vreselijk geheimzinnig doen, er zijn al lang foto's op internet en in de bladen verschenen en tijdens Innotrans kon iedere willekeurige ziel tot in de treure in het stel rondneuzen. Dat geheimzinnige gedoe is dus erg overbodig allemaal.

Laatst bewerkt door maurits op 30-03-2009 00:57


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

30-03-2009 01:21:25
hvondelen
hvondelen
Ik denk dat het puur is om Nederland te verrassen tijdens de 'plotselinge' presentatie...! Als ze het stel overdag laten arriveren staat er de volgende dag een foto in de krant van onze hogesnelheidstrein. Als iemand hem bijvoorbeeld in Venlo de grens over heeft zien komen, beweegt een groot deel fotografen zich naar het traject. Als je hem snachts laat komen ziet (vrijwel) niemand dat ding.


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

30-03-2009 02:09:03
Jeffrenzo
Jeffrenzo
is er nu toevallig iemand aan het staan langs de baan om te kijken of tie al binnen komt?
en als er iemand zou staan en er een foto van zou maken ('s nachts) en die zou lukken, mag tie dan geplaatst worden hier of in de krant (o.i.d)? of is dat verboden?


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

30-03-2009 04:34:05
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
die brief lijkt me meer gericht aan het personeel van NedTrain dan aan spotters in het algemeen. Sowieso kunnen je ze niet tegenhouden (treinen fotograferen voor eigen gebruik mag gewoon), waarschijnlijk doen ze daarom ook het transport 's nachts zodat het niet teveel aandacht trekt. Nu heb ik zelf geen ervaring met nachtelijke treinfotografie maar het wordt er zonder grote fliters denkik niet gemakkelijker op...  

30-03-2009 09:56:20
103 220-0
103 220-0
Quote
ijnte: Welke insider kan wat over de geruchten zeggen dat de deense spoorwegen hun bestelling (IC4) hebben geannuleerd bij AnsalsoBreda ? De enige die daar op dit moment over rept is NicoSpilt.com..

En dat verhaal klopt dus niet. In een van de laatste OdR's stond een stukje over de laatste stand van zaken rond de IC4 en dat is nog steeds actueel. Kortgeleden is overigens nog een stel naar Denemarken overgebracht.

----
Bezoek ook eens http://www.raymondkies.nl
 

30-03-2009 11:19:01
rolandrail
rolandrail
De komst van de eerste V250 wordt in elk geval ludiek gevierd aldus http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article2066854.ece/Eerste_testritten_met_nieuwe_hogesnelheidstreinen.html %08%  

30-03-2009 11:21:06
davidov08
davidov08
Quote
SleutelMan: (...) Nu heb ik zelf geen ervaring met nachtelijke treinfotografie maar het wordt er zonder grote fliters denkik niet gemakkelijker op...


Als je niet meer dan een meter of 10 van de trein (of ander te fotograferen object) verwijderd bent, krijg je 'm er best goed op met de ingebouwde flitser van een redelijke (digitale) camera (met auto-ISO of aanpasbare ISO waarde). Aangezien het (nu de zomertijd is ingegaan) pas flink donker is na 23.00, moeten we nu nog ca. 24 uur wachten voordat we 'm in de nacht van maandag op dinsdag kunnen spotten. Even een praktische kant; hoe komt de V250 naar Wgm? Ik neem aan getrokken?

Ik kopieer even het artikel van Trouw (zie link hierboven)


Eerste testritten met nieuwe hogesnelheidstreinen

(Novum) - De eerste nieuwe hogesnelheidstreinen voor het traject HSL-Zuid komen in de loop van deze week naar Nederland. Wie met deze trein rijdt tussen Amsterdam en Rotterdam, doet er twintig minuten korter over. Tussen Rotterdam en Breda wordt nog eens twintig minuten tijdwinst geboekt ten opzichte van de huidige reistijd. Een ritje Amsterdam-Parijs duurt op de HSL-Zuid drie uur en dertien minuten, meldt de NS maandag. Nu is dat nog vier uur en negen minuten.

De nieuwste hogesnelheidstreinen kunnen een maximumsnelheid bereiken van 358 kilometer per uur, de Thalys gaat rijden met maximaal 300 kilometer per uur. Exploitant HSA is contractueel verplicht om een maximale reistijd van 93 minuten aan te bieden tussen Amsterdam en Brussel en 183 minuten tussen Amsterdam en Parijs. De HSA betaalt aan de Nederlandse rijksoverheid 148 miljoen euro per jaar voor de concessie.

Ter gelegenheid van de introductie van deze nieuwste generatie hogesnelheidstreinen worden aan treinreizigers vijftienduizend vervoersbewijzen gratis beschikbaar gesteld. Die zijn komende woensdag verkrijgbaar bij de loketten op alle NS-stations.

------

Opmerkingen (Zie vetgedrukt in tekst)
Twintig minuten korter? Dat was alleen de winst wanneer de Traxx + Prio gaan rijden met 160km/h, het uiteindelijke doel met de V250 was toch 36 minuten op Asd-Rtd (van 1.02h nu, wat dus 26 minuten winst is).

Topsnelheid 358 km/h? Over welke trein hebben we 't hier precies? Ik neem niet aan dat dit de max. is van de V250. En de TGV PBKA kan een stuk harder (richting de 500km/h, niet het nieuwe record van de Duplex).

NS meldt 3:13 op Asd-Paris, even verderop staat dat exploitant HSA 'verplicht' is toch 183 minuten op Asd-Paris, wat toch echt 3:03 is?

En dan 15.000 gratis vervoersbewijzen aan de loketten vanaf woensdag 1 april, als 'toevallig' ook de ICE in binnelandse reizigersdienst gaat/zou gaan? Ik dacht dat de mensen die zich via NSHiSpeed hadden opgegeven eerst een keertje mochten proefrijden met de Traxx+prio op Asd-Rtd. Er wordt nu gedaan alsof, nu de V250 naar Nederland komt, al per direct V250 en Thalyssen gaan rijden over zowel de noord als zuidzak vd HSL (en dat ook is waar je het gratis vervoersbewijs voor krijgt).

Ik denk dat de Trouw (of beter gezegd, persdienst Novum) van een 'gedeeltelijk' waarheidsgetrouw bericht (er komt een HST naar Nederland, al is het alleen om eraan te bouwen en later pas te testen), een 1 april grap maakt door te zeggen dat woensdag gratis vervoersbewijzen zijn op te halen. Ik zie de mensen aan het loket al staan; "Haha meneer, welke dag is het vandaag?" Zou me zelfs niet verbazen als 't geheel door de NS zelf opgezet was (persbericht zelf uitgegeven).


====

nog een editje, het blijkt dat het persbericht zelf (op Novumnieuws.nl) veel kleiner is, en dat Trouw er blijkbaar zelf wat aan heeft toegevoegd (wat een hoog 1 april gehalte heeft):

Op Novumnieuws.nl staat slechts

"In de loop van deze week komen de eerste nieuwe hogesnelheidstreinen voor het traject HSL-Zuid naar Nederland. Wie met deze trein rijdt tussen Amsterdam en Rotterdam, doet er twintig minuten korter over. Tussen Rotterdam en Breda wordt nog eens twintig minuten tijdwinst geboekt ten opzichte van de huidige reistijd."

Laatst bewerkt door davidov08 op 30-03-2009 11:41
 

30-03-2009 11:39:53
idolaat
idolaat
Misschien moeten we even stilstaan bij de datum van aanstaande woensdag??? ah, iemand had het 30 seconden voor mij ook gezien...

Laatst bewerkt door idolaat op 30-03-2009 11:40
 

30-03-2009 12:25:39
nohab
nohab
Quote
davidov08:
Quote
SleutelMan: (...) Nu heb ik zelf geen ervaring met nachtelijke treinfotografie maar het wordt er zonder grote fliters denk ik niet gemakkelijker op...
Als je niet meer dan een meter of 10 van de trein (of ander te fotograferen object) verwijderd bent, krijg je 'm er best goed op met de ingebouwde flitser van een redelijke (digitale) camera (met auto-ISO of aanpasbare ISO waarde)."
Wie zoiets met filters of flitsers gaat fotograferen is knettergek. Gewoon je camera op statief, op diafragmavoorkeuze zetten, diafragma op 5.6, en dan een belichtingstrappetje maken m.b.v. de belichtingscorrectie. Een belichtingstrappetje is een serie opnamen met verschillende belichting waar je naderhand de beste uitzoekt.
 

30-03-2009 12:35:18
cuneo56
cuneo56
Quote

En dat verhaal klopt dus niet. In een van de laatste OdR's stond een stukje over de laatste stand van zaken rond de IC4 en dat is nog steeds actueel. Kortgeleden is overigens nog een stel naar Denemarken overgebracht.


En dat gebeurde afgelopen weekend zelfs een stukje met een museum lok:

http://www.forum-duegieditrice.com/viewtopic.php?t=33853&postdays=0&postorder=asc&start=60
Even scrollen naar 2e foto.

Laatst bewerkt door cuneo56 op 30-03-2009 12:38
 

30-03-2009 12:37:33
train85
train85
Link doet het niet.  

30-03-2009 12:39:06
cuneo56
cuneo56
Nu wel  

30-03-2009 12:48:44
ATBvv
ATBvv
Een 1 april grap van ons belasting geld, leuker en duurder kunnen we het niet maken !!! SCHANDE  

30-03-2009 12:49:41
broek53
broek53
Welk belastinggeld?  

30-03-2009 13:07:26
103 220-0
103 220-0
Quote
cuneo56:
Quote
Kortgeleden is overigens nog een stel naar Denemarken overgebracht.


En dat gebeurde afgelopen weekend zelfs een stukje met een museum lok:

http://www.forum-duegieditrice.com/viewtopic.php?t=33853&postdays=0&postorder=asc&start=60
Even scrollen naar 2e foto.

In Denemarken werd het laatste transport getrokken door loc MX1006 in oude DSB-huisstijl.... %02%

----
Bezoek ook eens http://www.raymondkies.nl

Laatst bewerkt door 103 220-0 op 30-03-2009 13:07
 

30-03-2009 13:12:30
davidov08
davidov08
"Welk belastinggeld?", een typsiche uitspraak voor een belastingontduiker Nee, even serieus, ATBw: de NS(HiSpeed) is een private onderneming en hun aankopen en andere uitgaven (zoals uitgifte van gratis vervoersbewijzen) worden zodoende niet gefinancierd uit belastinggeld.  

30-03-2009 13:43:57
ruysdael
ruysdael
Quote
maurits: Maar ik begrijp niet waarom NS Hispeed/Ansaldo nu opeens zo vreselijk geheimzinnig doen, er zijn al lang foto's op internet en in de bladen verschenen en tijdens Innotrans kon iedere willekeurige ziel tot in de treure in het stel rondneuzen. Dat geheimzinnige gedoe is dus erg overbodig allemaal.
Sterker nog; in eigen blad 'Spoor', voor abonnementhouders zijn ook al foto's van het apparaat verschenen met de nodige tekst erbij. Die geheimdoenerij slaat echt nergens op.
 

30-03-2009 13:46:42
ruysdael
ruysdael
Quote
ATBvv: Een 1 april grap van ons belasting geld, leuker en duurder kunnen we het niet maken !!! SCHANDE
En in welk opzicht gaat deze 'grap' NS überhaupt geld kosten?
 

30-03-2009 14:02:24
davidov08
davidov08
De grap gaat de NS geen geld kosten, de uitgifte van gratis vervoersbewijzen wel (wat uiteraard niet plaatsvindt als het een grap is). Ik denk dat ATBvv die twee zaken verkeerd gecombineerd heeft.  

30-03-2009 16:27:10
Dre
Dre
Quote
SleutelMan: die brief lijkt me meer gericht aan het personeel van NedTrain dan aan spotters in het algemeen. Sowieso kunnen je ze niet tegenhouden (treinen fotograferen voor eigen gebruik mag gewoon)

Ik woon tegenwoordig vrijwel aan 't spoor in De Lutte, knappe jongen die me gaat tegenhouden om van eigen terrein foto's van iets op het spoor te nemen, mocht het via Bh gaan. Lijkt me overigens dat dat ding bij de grens toch wel even aan de kant moet. Nachtfotografie moet best te doen zijn, daarvan zijn op http://www.flickr.com/photos/coenormel/ meer dan genoeg voorbeelden te vinden.
 

30-03-2009 17:00:09
timtrein
timtrein
Het zal natuurlijk vooral om fotograferen door NedTrain-personeel op de Wgm gaan  

30-03-2009 17:37:42
Dre
Dre
Het is de vraag of dat ding Wgm überhaupt ongefotografeerd gaat bereiken...  

30-03-2009 19:29:34
hvondelen
hvondelen
Nou voor de goede orde....hij komt snachts, en als het goed is ligt spottend Nederland dan op één oor Als je huis langs de route staat kan ik het me nog voorstellen dat je op de uitkijk blijft. Maar om nou de hele nacht in de kou te gaan staan wachten, er zijn grenzen toch?

Laatst bewerkt door hvondelen op 30-03-2009 19:30


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

30-03-2009 19:41:01
Rolffiej19
Rolffiej19
Ik heb m`n tentje al klaar staan hur geen probleem hahaha zullen we dat maar niet gaan doen%08%  

30-03-2009 21:39:34
Dre
Dre
Quote
hvondelen: Als je huis langs de route staat kan ik het me nog voorstellen dat je op de uitkijk blijft. Maar om nou de hele nacht in de kou te gaan staan wachten, er zijn grenzen toch?

Zelfs als je langs het spoor woont ga je er niet midden in de nacht uit om dat ding te zien (ik i.i.g. niet). Hier zit er nog een wal voor, dus zal toch echt naar buiten moeten om wat meer te zien dan de bovenleiding. Bovendien, de tijd dat ik voor bepaalde zaken midden in de nacht m'n bed uit ga (en dat zijn geen treinen ) ligt voorlopig nog een aardig eind in de toekomst.
 

30-03-2009 23:16:19
Jeffrenzo
Jeffrenzo
Quote
hvondelen: Nou voor de goede orde....hij komt snachts, en als het goed is ligt spottend Nederland dan op één oor Als je huis langs de route staat kan ik het me nog voorstellen dat je op de uitkijk blijft. Maar om nou de hele nacht in de kou te gaan staan wachten, er zijn grenzen toch?


ik ben er gek genoeg voor, maar ik woon niet in de buurt (en ik kan niet heel goed nacht foto's maken)


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

30-03-2009 23:25:10
nedtrain36
nedtrain36
Quote
maccerr:
Quote
ATBvv: Een 1 april grap van ons belasting geld, leuker en duurder kunnen we het niet maken !!! SCHANDE
En in welk opzicht gaat deze 'grap' NS überhaupt geld kosten?
Inderdaad Peter, wat heeft het belastingsgeld er mee te maken? Ik dacht dat jij wel beter wist als machinist zijnde...
 

31-03-2009 00:08:37
vinny004
vinny004
Quote
idolaat: Misschien moeten we even stilstaan bij de datum van aanstaande woensdag??? ah, iemand had het 30 seconden voor mij ook gezien...
De grap is dat als je de normale klokken en klepels die de media in de ether gooien weghaalt, dat het bericht dan aardig adequaat is. Je kon je een tijdje geleden opgeven voor een gratis 'proefritje' op de HSL. Ik krijg nog steeds mailtjes van HIspeed, dat ik op de lijst sta om 'ooit' gratis als omwonende één keer van de HSL gebruik te maken %03%
 

31-03-2009 02:18:41
Jeffrenzo
Jeffrenzo
ik krijg af en toe ook het idee dat ns hispeed de traxxen laat rijden voor de show en ene beetje blijft wachten tot er genoeg ansaldo's beschikbaar zijn.
maar dat zou aan de andere kant wel weer veel geld kosten denk ik.


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

31-03-2009 08:48:32
hsl
hsl
Op beneluxspoor.net meld iemand : Wegens 'gedoe' met de koppelwagens in Tsjechië is het transport van de eerste V250 tot nader order uitgesteld.  

31-03-2009 10:58:12
davidov08
davidov08
Haha, 't was ook te mooi om waar te zijn Gelukkig dat niemand in een tentje is gaan zitten %08%  

02-04-2009 08:05:19
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
hsl: Op beneluxspoor.net meld iemand : Wegens 'gedoe' met de koppelwagens in Tsjechië is het transport van de eerste V250 tot nader order uitgesteld.


Betreft problemen met de Remwagens die niet optijd in Tsjechië aanwezig konden zijn transport is met enkele dagen uitgesteld , Transport zal naar alle waarschijnlijkheid Begin volgende week naar NL komen%05%
 

03-04-2009 12:02:24
seinhuis
seinhuis
Dus het heeft (gelukkig) niet met de trein zelf te maken  

03-04-2009 13:46:27
hvondelen
hvondelen
Maar het past wel in het rijtje van Ansaldo thuis!%09%


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

03-04-2009 21:20:20
kuba.g
kuba.g
Weet iemand wat er nou met die gratis tickets aan de hand is? Is iemand op 1 april naar een loket geweest?  

03-04-2009 22:27:07
ATBvv
ATBvv
Quote
kuba.g: ....Is iemand op 1 april naar een loket geweest?...


Nee, natuurlijk niet. Het was 1 April !!
Wat een vraag,en ik nog reageren ook..................
 

03-04-2009 23:46:55
nedtrain36
nedtrain36
Daar ben jij ook zo´n ster in Peter  

07-04-2009 19:25:52
ijnte
ijnte
Quote

Ook wordt een eventuele inzet van de Siemens BR-189E locomotief op de HSL-Zuid onderzocht. De voorbereidingen van het testprogramma voor de toelating van deze locomotief zijn gestart. Het testprogramma voorziet in een aantal stappen leidend tot een inzetcertificaat voor binnenlands en vervolgens grensoverschrijdend personenvervoer op de HSL-Zuid en in tweede instantie op Lijn 4.


Er wordt dus gekeken naar de inzet van de BR189 op de HSL%05% Meer te lezen in de 24'ste voortgangsraportage: http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/200938377014%20bijlage%201_tcm195-243752.pdf
 

07-04-2009 21:23:13
davidov08
davidov08
^^ Ook staat in dit document dat:
- de Thalys mogelijk in DRGL2010 (dec 2009) al wordt gecertificeerd voor 300km/h vervoer over de gehele HSL.
- Tijdelijk vervoer op noordtak (asd-rtd) met Traxx locs (160kmh) zal pas na de zomer plaats vinden:
Quote
Om te toetsen of met de getroffen maatregelen aan de punctualiteitnorm zal kunnen worden voldaan zal na begin maart 2009 een periode van planmatig rijden worden ingelast. Als laatste stap voor het besluit tot commercieel vervoer vindt een duurproef plaats. In deze duurproef wordt een volledige dienstregeling gedurende een gehele week beproefd. Na een ‘go-besluit’ start HSA haar commerciële en operationele voorbereidingen, die circa acht weken in beslag nemen. De start van het commercieel vervoer is niet voorzien vóór de zomer 2009.


Het planmatig rijden in normale dienst is vooralsnog niet gestart. Na de start van nieuwe testritten zou het dus logischerwijs 9 weken duren voordat commerciele inzet begint. Dit zou 'optimistisch' gezien in september kunnen zijn?

- Eerste V250 stellen worden 2e kwartaal 2009 verwacht (apr-jun), er wordt niets gemeld over verwachte indienststeling en certificatie.

Vraag: waar zouden de BR-189 locs vandaan gehaald worden? (lease?) Wat is hun voordeel tov Traxx (beter werkende beveiliging?). Zullen zij een 160km/h service voorzien?
 

07-04-2009 21:33:08
broek53
broek53
Quote
davidov08: Vraag: waar zouden de BR-189 locs vandaan gehaald worden? (lease?) Wat is hun voordeel tov Traxx (beter werkende beveiliging?). Zullen zij een 160km/h service voorzien?
Waar ze vandaan komen, weet ik niet. Wel dat de enige reden om hun inzet te onderzoeken het feit is dat zij gecertificeerde en goed werkende ERTMS-apparatuur hebben, namelijk van Siemens. De onverbiddelijke logica is dus dat je een beveiligingskastje least met een loc eromheen, omdat de loc die je hebt geen goed werkend beveiligingskastje heeft...
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl