Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
22-01-2013 16:51:19
sneltram
sneltram
Volgens nu.nl http://www.nu.nl/politiek/3010277/mansveld-roept-ns-topman-matje-fyra.html is de staatssecretaris wel heel ambitieus voor de tijdelijke oplossing.

Verder zoekt de NS samen met de Belgische vervoerder NMBS naar een snelle, tijdelijke oplossing voor reizigers tussen Amsterdam en Brussel. Mansveld verwacht dat er 8 keer per uur een intercity gaat rijden op het traject

%02%Daar word ik blij van.
 

22-01-2013 17:20:44
Frontier
Frontier
Quote
timtrein (di 22 jan 2013 11:04:47
Het is erg onwaarschijnlijk dat NS een vervangende IC vanaf Amsterdam gaat rijden, er is geen fatsoenlijk pad beschikbaar en ook niet eenvoudig te maken.

Tuurlijk wel, desnoods via Haarlem i.p.v. de 2200.

Quote
timtrein (di 22 jan 2013 11:04:47
De reeks 11.8 zal daar zéker niet gaan rijden (die zijn niet voor niets uit de Beneluxdiensten gehaald een paar jaar geleden).

En waarom niet eigenlijk? Als de wil er bij alle partijen nou eens zou zijn... Reeks 11.8 kan in beide landen rijden én is volledig beschikbaar, ideaal dus. Eventueel achterstallig onderhoud is gewoon op te lossen (desnoods op kosten van AnsaldoBreda ), dat is enkel een kwestie van willen.

NMBS heeft locomotieven, NS heeft rijtuigen, capactiteit valt met goede wil ook te regelen, en toch gebeurt er niets...
 

22-01-2013 17:25:45
ZJ37
ZJ37
Quote
sik214 (di 22 jan 2013 16:43:00 https://www.somda.nl/forum/3884/p431692/):
Quote
ZJ37 (di 22 jan 2013 15:40:16 https://www.somda.nl/forum/3884/p431682/):
Quote
sik214 (di 22 jan 2013 15:28:40 https://www.somda.nl/forum/3884/p431680/): Is er nog wel ruimte op het traject Asd-Ut-Ht-Tb-Bd-Rsd-Atw-Brussel? Dan zouden de opnieuw te huren 2800'en (op kosten van AB) met de nu stilstaande Beneluxrijtuigen een treindienst kunnen onderhouden.

Indien teweinig ruimte zou je 1x per uur de 3600 kunnen laten keren in Tb en op Tb-Rsd laten vervangen vv door de nieuwe tijdelijke benelux.
Minder treinen tussen Bd en Tb t.b.v. een uurdienst Benelux zal in Brabant op weinig applaus kunnen rekenen. Bovendien keren in Tb is tamelijk onhandig.
Op zich niet minder treinen, één keer per uur is het een doorgaande benelux. De reguliere reizigers zouden daar ook mee meekunnen.
Misschien begrijp ik het verkeerd maar wat moet een Benelux in Tb?

Laatst bewerkt door ZJ37 op 22-01-2013 17:26
 

22-01-2013 17:26:36
spurt2244
spurt2244
8 keer per uur is tuurlijk 8 keer per dag  


22-01-2013 17:43:35
ns1300
ns1300
Reeks 11.8 is ooit vervangen omdat de locs moeite hadden met de nieuwe helling bij Antwerpen (de tunnel) geloof ik.  

22-01-2013 17:47:10
timtrein
timtrein
Benelux via Tilburg? Daar zullen de reizigers vanaf Schiphol, Den Haag en Rotterdam erg mee geholpen zijn...
Waarom zou je de 11.8'jes huren als je ook gewoon weer Traxx'en kan huren?
 

22-01-2013 18:03:33
broek53
broek53
Het gaat om het ontwijken van trajecten die inmiddels volgepland / volgeplemt zijn met andere treinen. Ik denk echter dat er op Ut - Ht wat dat betreft ook geen centimeter ruimte meer zit.

Laatst bewerkt door broek53 op 22-01-2013 18:04
 

22-01-2013 18:04:06
b2py
b2py
Quote
waalkade (di 22 jan 2013 14:25:21 https://www.somda.nl/forum/3884/p431671/):
Quote
b2py (di 22 jan 2013 13:56:04 https://www.somda.nl/forum/3884/p431667/): Rijtuigen wel, locs niet.

Nu breekt mijn klomp.
ERMTS was toch geintroduceerd om europees interoperabel te zijn?

Kleine toelichting.
De TRAXX loc's die met rijtuigen over de HSL naar Breda rijden hebben software versie 7 aan boord. De oude benelux TRAXX loc's met rijtuigen hadden software versie 6 aan bord en mag de HSL niet op. Software versie 7 heeft nog geen goedkeuring in België, waardoor je onmogelijk TRAXX met rijtuigen die kant op kan sturen over de HSL.
 

22-01-2013 18:35:40
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
DingeZ (di 22 jan 2013 12:21:57 https://www.somda.nl/forum/3884/p431658/): En toch. Niemand heeft gezien dat de punctualiteit de laatste weken vóórdat er sneeuw viel wel degelijk verbeterde.


Nou... om even een ervaring te schetsen, op de 23e/24e was in Atw, (via Rsd, met de stopper) en de hoeveelheid vertragingen die ik omgeroepen hoorde over de Fyra aldaar (vaak +20 of meer) stemden me nou niet bepaald vrolijk. Het is misschien een tikje vooruit gegaan maar zelfs voordat dit hele circus losbarstte was de dienstverlening eigenlijk al bedroevend.
 

22-01-2013 18:43:19
Frontier
Frontier
Quote
ns1300 (di 22 jan 2013 17:43:35 https://www.somda.nl/forum/3884/p431703/): Reeks 11.8 is ooit vervangen omdat de locs moeite hadden met de nieuwe helling bij Antwerpen (de tunnel) geloof ik.

Ja, maar was dat niet omdat men doelbewust het onderhoud liet verloederen?
 

22-01-2013 18:49:07
nohab
nohab
Quote
b2py Kleine toelichting.
De TRAXX-locs die met rijtuigen over de HSL naar Breda rijden hebben software versie 7 aan boord. De oude Benelux TRAXX-locs met rijtuigen hadden software versie 6 aan boord en mogen de HSL niet op. Softwareversie 7 heeft nog geen goedkeuring in België, waardoor je onmogelijk TRAXX met rijtuigen die kant op kunt sturen over de HSL.
Het zou daarom NSH sieren als ze eens doorpakten en regelden cq. er op aandrongen dat die 28'ers met hun huidige versie de HSL op mochten.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

22-01-2013 19:10:52
dennistd
dennistd
Of dat de Belgen versie 7 gewoon toelaten..  

22-01-2013 19:16:22
mvboetzela
mvboetzela
Quote
broek53 (di 22 jan 2013 18:03:33 https://www.somda.nl/forum/3884/p431707/): Het gaat om het ontwijken van trajecten die inmiddels volgepland / volgeplemt zijn met andere treinen.

Dat is geen gemakkelijke opgave tussen Asd en Rsd.
 

22-01-2013 19:25:11
Sparrow86
Sparrow86
Quote
kniesoor (di 22 jan 2013 15:38:02 https://www.somda.nl/forum/3884/p431681/):
Quote
Sparrow86 (di 22 jan 2013 15:17:43 https://www.somda.nl/forum/3884/p431679/):

@timtrein: Ok, dus de Varkensneus en Duikbril blijven de komende tijd gewoon in Roosendaal te bewonderen, behalve de Duikbril alleen deze week nog als die aankomend weekend voor de IC-verbinding toch vervangen mocht worden?

@jorgo: Dus was die Duikbril in Roosendaal nou een incident of rijdt ie daar structureel op het moment? Ik wil er foto's gaan maken namelijk.


Dat weet dus niemand hoelang de AM86 daar nog rijdt. Maar als je ze niet ziet in Rsd kun je altijd nog even op en neer naar Antwerpen: daar zie je er maar genoeg.
Ok, dat is dus nog de vraag wat er voor IC-materieel zal komen aankomend weekend. Maar tot het weekend rijd deze nog wel elk uur in Roosendaal?
 

22-01-2013 19:29:23
Sparrow86
Sparrow86
Hoe zit het nou met die 11.8? Ik wil ontzettend graag 1 van die locs op de foto zetten, maar dat wordt steeds lastiger. 3 weken geleden stond er nog 1 in de dienstregeling op P7909 en P8902. Toen schenen er 11 in Merelbeke te hebben gestaan en die zijn met een schitterende loctrein met nog twee geelgroene 2100 locs ervoor naar Stockem gereden als het goed is (Dat is pas een prachtige trein!! http://www.flickr.com/photos/maartenschoubben/8372198025/). Zijn die 1100 locs daar nog te fotograferen of staan die in loods ofzo? En waar is die 12e 1100 loc gebleven? Ik heb deze trein gemist als treinenfotograaf omdat ik dat nog maar net doe en heb de trein sowieso nooit gezien, maar het is 1 van mijn favoriete treinen die ik erg graag een keer wil zien en fotograferen.

Laatst bewerkt door Sparrow86 op 22-01-2013 19:34
 

22-01-2013 19:36:14
dlm4yjp
dlm4yjp
Het antwoord is al een paar keer gegeven en nu voor de laatste keer nogmaals: Terzijde in Stockem, alleen de 1187 staat nog in Merelbeke en is in nog rijvaardige staat, echter is dat 100% puur voor een eventuele koper.
HLE 11.8 zul je dus niet meer zien rijden op de baan, tenzij deze gekocht worden.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 22-01-2013 19:36


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

22-01-2013 19:42:15
Sparrow86
Sparrow86
Ok, duidelijk, er waren anders erg tegenstrijdige berichten over.

Nog 1 vraag erover dan, zijn deze locs ofwel in Stockem ofwel in Merelbeke nog te zien/fotograferen? Of staan ze ver weg op afgesloten terrein of in een loods?
 

22-01-2013 19:43:10
mdj
mdj
Quote
mvboetzela (di 22 jan 2013 19:16:22 https://www.somda.nl/forum/3884/p431723/):
Quote
broek53 (di 22 jan 2013 18:03:33 https://www.somda.nl/forum/3884/p431707/): Het gaat om het ontwijken van trajecten die inmiddels volgepland / volgeplemt zijn met andere treinen.

Dat is geen gemakkelijke opgave tussen Asd en Rsd.
Oude pad kan niet meer, daarvoor is de stopper Roosendaal-Antwerpen(-Puurs) een kwartier verschoven. Dan kun je hooguit tot Antwerpen komen ivm paden Brussel-Antwerpen. Dat doet die extra IC Roosendaal-Antwerpen, maar is tov het oude pad een half uur verschoven.

In Nederland cross je tussen Lage Zwaluwe en Kijfhoek door een doorgaand cargopad Kijfhoek-Venlo heen. Daarnaast zit je met de brugopeningen bij Dordrecht (10 minuten om de 2 uur?) Stel je komt in Rotterdam:
-Via de Oude lijn/Shl zit je achter de 2200-5700-5800,
-Via de HSL is onmogelijk, anders komt het Belgie niet in. En anders maak je gebruik van de HSL Zuid)
-Via Gd moet de 9700 geslachtofferd worden.

Laatst bewerkt door mdj op 22-01-2013 19:43


Bij twijfel: gebruik beton.
 

22-01-2013 20:10:45
ZJ37
ZJ37
En Den Haag heeft ook zijn verbinding met Brussel niet terug bij een eventuele route via Ht, al weet ik niet welke eisen er aan de tijdelijke (?) oplossing zijn gesteld.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 22-01-2013 20:12
 

22-01-2013 20:24:53
mvboetzela
mvboetzela
Zojuist bezwoer een Mijnheer van Ansaldo in het 8-uur journaal dat alle problemen met de Fyra in minder dan een week opgelost zullen zijn.  

22-01-2013 20:26:48
nohab
nohab
Quote
ZJ37 (di 22 jan 2013 20:10:45 https://www.somda.nl/forum/3884/p431734/): En Den Haag heeft ook zijn verbinding met Brussel niet terug bij een eventuele route via Ht, al weet ik niet welke eisen er aan de tijdelijke (?) oplossing zijn gesteld.
Tijdelijk is die oplossing sowieso, maar echte eisen zoals in een aanbesteding zullen er niet aan gesteld worden. Het is veel eerder een inventarisatie van mogelijkheden die op korte termijn te realiseren zijn waaruit dan de beste oplossing gekozen wordt.

Laatst bewerkt door nohab op 22-01-2013 20:27


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

22-01-2013 20:28:33
AlexNL
AlexNL
Jaren terug zei een meneer van Ansaldo ook dat DSB in 2003 z'n treinen zou hebben, en dat AnsaldoBreda de fabriek wel kon sluiten als ze in 2010 de V250's nog niet hadden geleverd. Je zult begrijpen dat ik niet veel waarde hecht aan tijdsinschattingen van AnsaldoBreda.

Daarnaast zal DVIS het treinstel opnieuw moeten toelaten, ik denk niet dat "er is niks mis met onze trein" als een goed argument geldt.

Laatst bewerkt door AlexNL op 22-01-2013 20:28
 

22-01-2013 20:38:00
smarkie
smarkie
Quote
dlm4yjp (di 22 jan 2013 19:36:14 https://www.somda.nl/forum/3884/p431729/): Het antwoord is al een paar keer gegeven en nu voor de laatste keer nogmaals: Terzijde in Stockem, alleen de 1187 staat nog in Merelbeke en is in nog rijvaardige staat, echter is dat 100% puur voor een eventuele koper.
HLE 11.8 zul je dus niet meer zien rijden op de baan, tenzij deze gekocht worden.

Beetje offtopic, kwam deze sleep tegen op flickr
http://m.flickr.com/photos/maartenschoubben/8373469010/lightbox/
http://m.flickr.com/photos/maartenschoubben/8372198025/lightbox/

Credits maarten schoubben


Mcn NS International Rtd
 

22-01-2013 20:55:45
rjz222
rjz222
Een verslagje omdat ik bij toeval op de publieke tribune zat tijdens de kamervragen:

De Staatssecretaris geeft aan dat volgens contract de stellen binnen 3 maanden weer moeten rijden, anders gaan ze retour afzender. Ook is zij in gesprek met de vervoerders over een tijdelijke oplossing (als het aan haar ligt in de vorm van een BNL). Dit zou als het aan haar ligt vanaf volgende week vrijdag gebeuren.

De Staatssecretaris heeft twee keer duidelijk moeten maken dat zij geen macht heeft binnen de NS, en alleen verantwoordelijk is voor de concessie.

Ten slotte: Ik was een beetje ingedut, maar het kan best zijn dat ze inderdaad 8 treinen per uur gezegd heeft.


Mijn website: http://www.treinenwereld.eu
 

22-01-2013 20:57:45
mren
mren
Quote
rjz222 (di 22 jan 2013 20:55:45 https://www.somda.nl/forum/3884/p431760/):
De Staatssecretaris heeft twee keer duidelijk moeten maken dat zij geen macht heeft binnen de NS, en alleen verantwoordelijk is voor de concessie.


En als in die concessie 16 treinen per dag staan met een krabbel van HSA er onder, mag de minister dat best afdwingen als opdrachtgever. Net zoals HSA van AB mag afdwingen dat hun leverde spullen gewoon werken.
 

22-01-2013 21:10:39
nohab
nohab
En zoals uit de reportage duidelijk bleek loopt vanuit de Tweede Kamer de politieke druk op juist dat punt op.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

22-01-2013 21:15:30
rjz222
rjz222
Klopt, en dat puntje was ik nog vergeten, doordat oud-minister Eurlings heeft besloten de vaste handhaving van dat punt stil te leggen, en dat nog niet opnieuw is ingevoerd, kan de staatssecretaris het dus niet zomaar ineens gaan afdwingen. Ze eist echter wel van de NS snel met een oplossing te komen, maar door de privatisering kan dat dus op zich laten wachten.

De Staatssecretaris gaf overigens ook aan dat ze ook met de NS (en NMBS btw ook) in gesprek is over een tijdelijke oplossing, zoals ik al zei, maar ook een permanente.


Mijn website: http://www.treinenwereld.eu
 

22-01-2013 21:29:19
AgentX
AgentX
Quote
mvboetzela (di 22 jan 2013 19:16:22 https://www.somda.nl/forum/3884/p431723/):
Quote
broek53 (di 22 jan 2013 18:03:33 https://www.somda.nl/forum/3884/p431707/): Het gaat om het ontwijken van trajecten die inmiddels volgepland / volgeplemt zijn met andere treinen.

Dat is geen gemakkelijke opgave tussen Asd en Rsd.


Natuurlijk wel:

2600 opknippen Vs-Rsd en Asd-Lls.
In het pad van de 2600 tot Asd de Beneluxdienst, en zorgen voor een cross-platform overstap in Rsd met de 2600.

Nadeel is dat mensen uit Zeeland een keer moeten overstappen in Rsd, voordeel mag bekend zijn. Het is mij niet bekend hoeveel reizigers uit Zeeland verder dan Asd reizen, dat laat ik in dit concept even buiten beschouwing.
 

22-01-2013 21:31:17
broek53
broek53
De reizigers van de 2600 erbij in de Benelux? Hoeveel rijtuigen wilde je die dan wel maken?  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


22-01-2013 21:32:48
ZJ37
ZJ37
Dan krijgen we vast geen klachten meer over te klein rijdende treinen op de Oude Lijn..

Edit: Michiel was me voor.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 22-01-2013 21:33
 

22-01-2013 21:35:29
AgentX
AgentX
Hoe het in België zit is me niet bekend, maar het maximaal aantal rijtuigen in Nederland is 14 als ik me niet vergis.

Verder kan ik me van de "oude" Beneluxdienst herinneren dat deze, zeker buiten de spits, grotendeels leeg was. Voor de spitsuren zou je er een fictieve 2600 met treinummer 262600 met +10 en 12 bakken VIRM er achteraan kunnen laten rijden, volgens mij past dat makkelijk, in elk geval tot aan Rtd.

Het zal vast niet ideaal zijn, maar zo krijg je wel je reizigers in en uit Brussel, en behoud je de IC verbinding met Vlissingen.

Laatst bewerkt door AgentX op 22-01-2013 21:37
 

22-01-2013 21:37:05
Klaasje
Klaasje
Quote
broek53 (di 22 jan 2013 21:31:17 https://www.somda.nl/forum/3884/p431772/): De reizigers van de 2600 erbij in de Benelux? Hoeveel rijtuigen wilde je die dan wel maken?

DDM geschikt maken voor verkeer naar België. /onzinmodus
 

22-01-2013 21:37:12
broek53
broek53
Nou was de Beneluxdienst weer leeg, dus geeft 't allemaal niet. Ik geef het op.  

22-01-2013 21:39:38
train85
train85
Laten we gewoon afwachten wat NS gaat verzinnen. Er is best ruimte voor een tijdelijke maatregel als dit. Tussen Asd-Hfd v.v. wordt die inderdaad wat krapjes en heb je de ruimte als je in het pad bijv. gaat rijden van de 9200 zelf of in een pad van een niet rijdende 9300. Ik noem maar wat opties.  

22-01-2013 21:40:22
mvboetzela
mvboetzela
Andersom zou dus gemakkelijker zijn: aansluitend op de 2600 een IC Rsd-Brussel inleggen. Geen inpassing op de Oude lijn nodig en alle materieel rijdt al en er is maar 1 overstap. Voor die verbinding kun je de NMBS dan wat materieel laten aanrukken dat (uiteraard) in Belgie kan rijden. Alleen het stukje Rsd - Grens is dan nog een uitdaging. Je zou zelfs met enkele Prio stammen met Traxx een uurdienst Asd-Rsd over de HSL (Asd-Rtd) in kunnen leggen.
Lag er nou maar een wisseltje bij Low Swallow.....
 

22-01-2013 21:48:04
ZJ37
ZJ37
Ter herinnering: voorheen reden er 4 IC's over Oude Lijn plus de Benelux. Dit veranderen in 4 IC's inclusief de Benelux is daarbij een wereld van verschil. Ik zie toch geen 1000 mensen (drukste ochtendspitstreinen Gv-Asd) in pakweg 6 of 7 bakjes ICR stappen. Somda zal binnen de kortste keren weer volstaan met 'kansloos' en dergelijke begrippen.

Het zal dus echt een extra trein moeten zijn bovenop de reguliere treindienst.

@train85: zoals je weet is gemarchandeer met plannormen er niet meer bij. Het is bijna onmogelijk om een fatsoenlijk pad te maken. Daarnaast mag je geheid nog met KNV op de schaats of ze het even met wat minder of aangepaste paden willen doen.
 

22-01-2013 21:52:13
train85
train85
Ja vanaf week 6 zal het inderdaad erg lastig gaan worden zonder conflicten, dat ben ik met je eens. Laten we dan maar afwachten wat NS in petto heeft.  

22-01-2013 22:13:45
Jorrit
Jorrit
Een gek idee: als de V250 problemen heeft met ERTMS en hoge snelheden, betekent dat dan dat hij eventueel nog wel zou kunnen worden gebruikt om als extra trein via de oude lijn te rijden naar Antwerpen?  

22-01-2013 22:26:13
AgentX
AgentX
Het idee is juist dat de V250 inmiddels officieel verboden is op het Belgische spoor, voor passagiersritten. Dus HSL, Lijn 4, of regulier spoor, de V250 mag daar nu niet komen.  

22-01-2013 22:30:00
Sparrow86
Sparrow86
Quote
smarkie (di 22 jan 2013 20:38:00 https://www.somda.nl/forum/3884/p431753/):
Quote
dlm4yjp (di 22 jan 2013 19:36:14 https://www.somda.nl/forum/3884/p431729/): Het antwoord is al een paar keer gegeven en nu voor de laatste keer nogmaals: Terzijde in Stockem, alleen de 1187 staat nog in Merelbeke en is in nog rijvaardige staat, echter is dat 100% puur voor een eventuele koper.
HLE 11.8 zul je dus niet meer zien rijden op de baan, tenzij deze gekocht worden.

Beetje offtopic, kwam deze sleep tegen op flickr
http://m.flickr.com/photos/maartenschoubben/8373469010/lightbox/
http://m.flickr.com/photos/maartenschoubben/8372198025/lightbox/

Credits maarten schoubben


Die vond ik ook ja, prachtige foto's zeg!!! Wauw, zou toch geweldig zijn als je zo'n formatie ziet en kan fotograferen.

Ik vraag me nu dus af of de 1187 in Merelbeke die daar staat voor eventuele kopers om te bekijken en te testen te zien en te fotograferen is want dan ga ik er deze week naartoe. Maar dan zou ik natuurlijk wel graag de zekerheid hebben dat ie dan niet weg is of in een loods of ver weg op een afgesloten terrein staat. Die andere 11 staan dus in Stockem en zullen wss niet te fotograferen zijn?

Laatst bewerkt door Sparrow86 op 22-01-2013 22:33
 

22-01-2013 22:41:16
dlm4yjp
dlm4yjp
@Agentx / @jorrit Bovendien heeft het niet zo heel veel te maken met het verbod door ERMTS, meer het feit dat het een opeenstapeling is van Manko's bij de V250 en dit laatste mankement was de druppel...

En terecht ook, als zelfs de bouwer toezegt dat hun eigen treinen niet bestendig zijn tegen de sneeuw en ijs opbouw, dan moet je echt wel even goed achter je oren krabben of het nog wel zo verstandig is met dat materieel door te gaan rijden
Dit weer is namelijk verreweg van extreem, dat je wat meer ruimte nodig hebt op de sporen voor extra onderhoud is logisch te verklaren, maar dat je treinen niet rijden door een sneeuwbuitje is een heel ander verhaal.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

22-01-2013 22:48:33
AgentX
AgentX
Interessant, ik lees net iets heel anders (laatste alinea):

http://www.nu.nl/binnenland/3010558/problemen-fyra-binnen-dagen-opgelost.html
 

22-01-2013 23:03:09
Daniel1
Daniel1
Ik weet niet hoe die testbanen waren, maar is het verschil niet dat daar ballast als ondergrond was en hier, bij de HSL er beton als ondergrond is en het dus makkelijker stuitert ouzo?  

22-01-2013 23:09:28
mvboetzela
mvboetzela
Quote
AgentX (di 22 jan 2013 22:48:33 https://www.somda.nl/forum/3884/p431805/): Interessant, ik lees net iets heel anders (laatste alinea):

Dat is de eerste stap in het afwijzen van iedere aansprakelijkheid. Is vooraf ongetwijfeld afgestemd met de juristen. Want daar gaat dit dossier vroeg of iets later zeker terecht komen.
 

22-01-2013 23:13:24
zoek34
zoek34
Heeft NSH overigens al gekeken naar de mogelijkheid om de 900 via Rsd (en lokwissel) te laten rijden?

Als ik namelijk een beetje probeer te plannen zou je het volgende kunnen doen in een uursdienst naar Brusz toe:
Asd V: xx:55
Shl A: xx+1:08
Shl V: xx+1:09
Rtd A: xx+1:36
Rtd V: xx+1:38
Bd A: xx+2:02
Locwissel van HSL-loc naar Benelux-Loc
Bd V: xx+2:12
Rsd A: xx+2:30
Rsd V: xx+2:34
Atw A: xx+3:03
Atw V: xx+3:06
Brusc A: xx+3:38
Brusc V: xx+3:39
Brusz A: xx+3:42

Ik heb alleen niet gekeken of het past met spoorgebruik op o.a. Bd
 

22-01-2013 23:52:05
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Dan introduceer je eigenlijk een extra rangeeractie denk ik. Want de serie 900 keert nu op zichzelf op Bd, en dan krijg je dus naast de binnenkomende 900 uit Asd (die door gaat naar Brusz) ook nog een binnenkomende 900 uit Brusz die je dan weer ergens kwijt moet, dus je houdt wel extra spoor bezet. Geen idee hoe dat past op Bd.  

22-01-2013 23:59:19
Sparrow86
Sparrow86
Van die 900 moet je er ook aardig wat achter elkaar plakken voor een volwaardige ic-verbinding, kan er niet beter naar wat moderner materieel gekeken worden?

Hoezo keert de 900 nu op Bd? Ik dacht dat ie nu niet verder kwam dan Rsd?
 

23-01-2013 00:05:18
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Het is hoe dan ook een tijdelijke oplossing, die wel toegelaten moet zijn op de HSL, in dit scenario, en toegelaten in België. Dus dat wordt dan automatisch ICR-Prio. En qua bezetting, de BNL reedt ook jarenlang met 6-7 rijtuigen.

De 900 keert sowieso op Bd omdat de HSL geen aftakking heeft naar Rsd. Bij Zlw gaat de HSL richting het oosten, richting Bd en niet richting de oude lijn richting Rsd. Daarvoor is gekozen omdat de Nederlandse overheid al bezig was met de A16 en zo voor beide projecten slechts 1x het landschap hoeft te doorkruisen.
 

23-01-2013 00:18:33
Sparrow86
Sparrow86
Ok, ik dacht dat je het bij de 900 over de huidige situatie had, waarbij die tussen Essen en Rsd rijdt.  

23-01-2013 00:24:56
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Dan bedoel je de serie 2500 denk ik, die rijdt tussen Rsd en Puurs (doordeweeks) of Brussel Airport (in het weekend). De huidige serie 900 is Asd - Shl - Rtd - Bd over de HSL.  

23-01-2013 00:28:08
AlexNL
AlexNL
De 900 na Bd doorsturen naar Brusz via Rsd is niet realistisch. Of je moet tussentijds even de boel zien om te klussen tussen UIC-modus en treinstelmodus.

Lijkt me logistiek ook niet echt handig, om maar niet te spreken over vertragingsgevoeligheid. En dat allemaal op een station waar 2 van de 7 sporen buiten dienst zijn.

De 900 mag je dan ook wel gaan verlengen tijdens de spits (of extra treinen inzetten) want die zit dan al goed vol (d.w.z. staanplaatsen) op Shl - Rtd.

Laatst bewerkt door AlexNL op 23-01-2013 00:28
 

23-01-2013 00:30:38
Sparrow86
Sparrow86
Ik bedoel de Duikbril, dat is toch de 900 (van de NMBS althans)? Het traject waar jij het over hebt is de binnenlandse fyra toch? Als ik het google kom ik idd op treinserie 900 uit ja, ik had het over materieelnummers De treinserie 2500 kan ik dan weer niet vinden, welk materieel is dit?

Laatst bewerkt door Sparrow86 op 23-01-2013 00:31
 

23-01-2013 00:35:21
AlexNL
AlexNL
Roosendaal - Antwerpen - Puurs (/Brussel-Nat.-Luchthaven) wordt uitgevoerd met MS75, oftewel Varkensneus.  

23-01-2013 00:43:53
Sparrow86
Sparrow86
Ok, dat is dus treinserie 2500. Maar de MS86 rijdt toch Roosendaal - Essen? Wordt die dan niet een beetje overbodig als die IC er komt?

Laatst bewerkt door Sparrow86 op 23-01-2013 00:44
 


23-01-2013 00:44:33
DingeZ
DingeZ
Quote
SleutelMan (di 22 jan 2013 18:35:40 https://www.somda.nl/forum/3884/p431710/):
Quote
DingeZ (di 22 jan 2013 12:21:57 https://www.somda.nl/forum/3884/p431658/): En toch. Niemand heeft gezien dat de punctualiteit de laatste weken vóórdat er sneeuw viel wel degelijk verbeterde.


Nou... om even een ervaring te schetsen, op de 23e/24e was in Atw, (via Rsd, met de stopper) en de hoeveelheid vertragingen die ik omgeroepen hoorde over de Fyra aldaar (vaak +20 of meer) stemden me nou niet bepaald vrolijk. Het is misschien een tikje vooruit gegaan maar zelfs voordat dit hele circus losbarstte was de dienstverlening eigenlijk al bedroevend.


Ik bedoel ongeveer 2 weken. De eerste 2 weken van 2013. Gemiddeld 75% reed binnen 5 min op tijd toen.
Gezien die cijfers, klikt het nog niet geheel onrealistisch dat de problemen in een week opgelost kunnen zijn.

Dan nog over de aanbesteding van de treinen, het enige alternatief dat geboden werd waren TGV-Duplexen van Alstom. Deze zijn ongeveer de slechtse optie die de NS op dat moment kon bedenken. Dubbeldekkers zijn ten eerste al overkill. Daarnaast zitten de deuren op 55cm hoogte, wat er voor zorgt dat deze 21cm onder het perron zitten, iets wat in Nederland absoluut verboden is. Neem daarbij dat het bod van AnsaldoBreda ook nog goedkoper was en het was ondenkbaar om voor Alstom te kiezen.
 

23-01-2013 00:45:13
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Het is niet bepaald moeilijk om bij de TGV motorwagens ander type rijtuigen er tussen te hangen (zie nu Reseau Duplux verhaal), dat moet voor Alstom niet al te veel moeite zijn om dat aan te passen als NSH een scope opgeeft van wat de capaciteit ongeveer moet zijn. Dan elimineer je ook dat probleem dat de perronhoogte niet uitkomt.

Daarnaast, als je een Europese aanbesteding uitzet op reizigersmaterieel bij alle fabrikanten, en slechts 2 schrijven er op in, dan zou je ook eens moeten nadenken over je bestek, lijkt me. Maar dat is allemaal een beetje wijsheid achteraf en gepraat vanaf de wal.

Quote
AlexNL (wo 23 jan 2013 00:28:08 https://www.somda.nl/forum/3884/p431820/): De 900 na Bd doorsturen naar Brusz via Rsd is niet realistisch. Of je moet tussentijds even de boel zien om te klussen tussen UIC-modus en treinstelmodus.

Lijkt me logistiek ook niet echt handig, om maar niet te spreken over vertragingsgevoeligheid. En dat allemaal op een station waar 2 van de 7 sporen buiten dienst zijn.

De 900 mag je dan ook wel gaan verlengen tijdens de spits (of extra treinen inzetten) want die zit dan al goed vol (d.w.z. staanplaatsen) op Shl - Rtd.


Ik had het nog geeneens over de bezettingsgraag, ging me voornamelijk om de situatie op Bd die nu al kwetsbaar is. UIC/treinstelmodus (even afgezien van de spanjoletten) is volgens mij een keuzeschakelaar in de rijtuigen, maar is niet iets wat je snel bij een kering omzet lijkt me (of je dat ook wilt).

Waar je dan logischerwijs op neer zou komen is ofwel toelating versie 7 in België, toelating van de NMBS traxxen op de HSL (volgens mij heb je dan ook een softwareprobleem, maar andersom) etc. Niet iets wat snel geregeld kan worden, maar nog wel realistisch. Dus de 9200 met Prio en een vorm van tractie die zowel in NL, op de HSL-Zuid en HSL4 plus in België zelf is toegelaten.

Laatst bewerkt door SleutelMan op 23-01-2013 00:48
 

23-01-2013 01:04:46
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Quote
mdj (di 22 jan 2013 19:43:10 https://www.somda.nl/forum/3884/p431731/): In Nederland cross je tussen Lage Zwaluwe en Kijfhoek door een doorgaand cargopad Kijfhoek-Venlo heen. Daarnaast zit je met de brugopeningen bij Dordrecht (10 minuten om de 2 uur?) Stel je komt in Rotterdam:
-Via de Oude lijn/Shl zit je achter de 2200-5700-5800,
-Via de HSL is onmogelijk, anders komt het Belgie niet in. En anders maak je gebruik van de HSL Zuid)
-Via Gd moet de 9700 geslachtofferd worden.


Wat betreft die slachtoffering van de 9700: Dat betreft per richting 7 sprintertjes in de ochtend en 10 in de avond. uitgaande van een uurdienst over de hele dag, zouden er dus 8 treinen per richting uitvallen. Is dat nu echt zo'n ramp?


Met vriendelijke groet, Robin
 

23-01-2013 01:18:45
john563
john563
uhm, is niet helemaal gerucht, maar er zijn tekeningen om een VIRM-4 aan te passen..........  

23-01-2013 06:42:28
nohab
nohab
Quote
AgentX Verder kan ik me van de "oude" Beneluxdienst herinneren dat deze, zeker buiten de spits, grotendeels leeg was.
Ik heb toch anders meer dan eens meergemaakt, ook in het weekend, dat de Benelux aangekondigd werd als 'overcrowded' (overbevolkt). En ik heb ook nooit meegemaakt dat die trein niet goed gevuld was.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

23-01-2013 08:29:55
gummbahla
gummbahla
Quote
john563 (wo 23 jan 2013 01:18:45 https://www.somda.nl/forum/3884/p431828/): uhm, is niet helemaal gerucht, maar er zijn tekeningen om een VIRM-4 aan te passen..........


Heb je iets meer info? Aan te passen voor de Beneluxdienst?
 

23-01-2013 09:43:17
Harold27
Harold27
Interessant interview met Bert Meerstad.

http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2013/01_januari/22/binnenland/ns-overweegt-helemaal-te-stoppen-met-fyra.xml
 

23-01-2013 10:04:22
broek53
broek53
Quote
gummbahla (wo 23 jan 2013 08:29:55 https://www.somda.nl/forum/3884/p431848/):
Quote
john563 (wo 23 jan 2013 01:18:45 https://www.somda.nl/forum/3884/p431828/): uhm, is niet helemaal gerucht, maar er zijn tekeningen om een VIRM-4 aan te passen..........


Heb je iets meer info? Aan te passen voor de Beneluxdienst?
Nee hoor. Dat gaat ongetwijfeld over het eventueel misschien VIRM aanpassen voor de HSL in NL tegen 2015.
 

23-01-2013 11:01:34
ns1300
ns1300
Quote
zoek34 (di 22 jan 2013 23:13:24 https://www.somda.nl/forum/3884/p431810/): Heeft NSH overigens al gekeken naar de mogelijkheid om de 900 via Rsd (en lokwissel) te laten rijden?
(...)
Bd A: xx+2:02
Locwissel van HSL-loc naar Benelux-Loc
Bd V: xx+2:12
Rsd A: xx+2:30(...)



Interessant, maar kun je de HSL loc niet beter door laten rijden tot Rsd en dat daar een NMBS reeks 13 de trein komt halen?
 

23-01-2013 11:39:05
jorgo
jorgo
NMBS stuurt haar klanten een mail met een verwijzing naar deze pagina:

http://www.b-europe.com/Reizen/Topbestemmingen/Nederland/Alternatieven?utm_source=Newsletter&utm_medium=email&utm_content=&utm_campaign=130224_FyraAlternatives_BENL

Vooral goede reclame voor de Thalys.

Maar de geboden alternatieven via de oude route zijn ook wel helder, en met herinvoering van het 'NS-Superdagretour' hebben de reizigers na 9:00 nog een mooi voordeeltje te halen.

Laatst bewerkt door jorgo op 23-01-2013 11:41
 

23-01-2013 11:50:16
lex_t
lex_t
Quote
dennistd (di 22 jan 2013 19:10:52 https://www.somda.nl/forum/3884/p431720/): Of dat de Belgen versie 7 gewoon toelaten..


En dat is een taak voor de diplomatie. Ambtelijke onwil en rigiditeit moeten via andere kanalen worden opgelost. Bv. ruimere afspraken over de Westerschelde, een postje bij de Europese Unie..
 

23-01-2013 16:21:02
aarclay
aarclay
Arme Mansveld, ze raakt volgens mij behoorlijk overwerkt....
Eerst dacht ze dat de trein 8 keer per uur moest gaan rijden, terwijl het uiteraard 'per dag' was, en nu denkt ze dat het per week is.....

http://www.bnr.nl/nieuws/traffic/691551-1301/ns-overwegen-om-te-stoppen-met-de-fyra

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) zei dinsdag te hopen dat er binnen twee weken acht keer per week een intercity tussen Amsterdam en Brussel gaat rijden over het 'oude spoor'.

Laatst bewerkt door aarclay op 23-01-2013 16:22


Choo choo.....
 

23-01-2013 16:55:54
ZJ37
ZJ37
Of de pers is een beetje overwerkt want die nemen die onzin wel over.  

23-01-2013 16:58:36
broek53
broek53
Overigens heeft NS de Staats aardig ingepakt, want eigenlijk zou er niet 8 maal, maar veel vaker per dag een verbinding geboden moeten worden. Die 8 maal komt al voort uit het fyra-falen.  

23-01-2013 17:27:10
mren
mren
Op een andere lijst had iemand nog een scherpe geest en schreef: "Zat vandaag nog eens na te denken over Ansaldo Breda haar bijzondere opvattingen van 'extreme sneeuwval' en bedacht mij toen dat die niet zoveel afwijken van die van NSR en ProRail. Bij een eventuele rechtszaak wordt het nog lastig voor HSA om aan te tonen dat er geen sprake was van extreem weer, want het moederbedrijf had nu juist een uitgeklede dienstregeling wegens 'extreem' weer. Wat de angsthazendienstregeling ironisch genoeg een dure grap kan maken voor NS." %06%  

23-01-2013 18:00:42
kleine_man
kleine_man
Ik zag in alle zweverij dat er een BNL-achtige trein over de Oude Lijn ingelegd moet gaan worden.

Waarom niet via de HSL naar Rtd en daarna via Ddr/Rsd verder? Of evt van Rtd naar Bd en daar van lok te wisselen (V7-NL voor V6-B) en daarna door naar Rsd?


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

23-01-2013 18:00:59
mdj
mdj
Volgens mij kan HSA/NS Groep behoorlijk goed aantonen dat er wel meer aan de V250 mis is.

En anders laten ze een willekeurig _niet afgenomen_ treinstel zien en testen. Niet zo'n moeilijke zaak, lijkt mij.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

23-01-2013 18:01:49
broek53
broek53
Quote
mren (wo 23 jan 2013 17:27:10 https://www.somda.nl/forum/3884/p431984/): Op een andere lijst had iemand nog een scherpe geest en schreef: "Zat vandaag nog eens na te denken over Ansaldo Breda haar bijzondere opvattingen van 'extreme sneeuwval' en bedacht mij toen dat die niet zoveel afwijken van die van NSR en ProRail. Bij een eventuele rechtszaak wordt het nog lastig voor HSA om aan te tonen dat er geen sprake was van extreem weer, want het moederbedrijf had nu juist een uitgeklede dienstregeling wegens 'extreem' weer. Wat de angsthazendienstregeling ironisch genoeg een dure grap kan maken voor NS." %06%

NS en Prorail pretenderen niet dat het extreem weer is, alleen dat het wintert en zijn eerlijk genoeg om toe te geven dat dat de reden is waarom ze in hun iglo kruipen. Bij extreem weer zou je een nog veel meer uitgeklede dienstregeling krijgen.

Laatst bewerkt door broek53 op 23-01-2013 18:02
 

23-01-2013 18:09:24
broek53
broek53
Quote
kleine_man (wo 23 jan 2013 18:00:42 https://www.somda.nl/forum/3884/p431995/): Ik zag in alle zweverij dat er een BNL-achtige trein over de Oude Lijn ingelegd moet gaan worden.

Waarom niet via de HSL naar Rtd en daarna via Ddr/Rsd verder? Of evt van Rtd naar Bd en daar van lok te wisselen (V7-NL voor V6-B) en daarna door naar Rsd?
Tsja, met een stoomloc hier of daar lukt het vast ook wel
Maarre: de merkwaardige kool-geit-wolfsituatie van Benelux, Fyra/Prio en de meningen van de NMBS maken dat vrijwel onmogelijk. Uitgaande van hoe het was mogen de Beneluxrijtuigen de HSL niet op en de Fyra-rijtuigen België niet in. Overigens is deze oplossing wel eerder voorbij gekomen in dit topic. Je zou het dan met de bestaande Fyra-stammen moeten doen en bij het locwisselen de rijtuigen van de treinstelmodus in de UIC-modus moeten zetten v.v. Of met de NMBS afspreken dat daar nu eindelijk deze moderne vorm van deursluiting en vergrendeling geaccepteerd wordt.
 

23-01-2013 18:43:34
robert55
robert55
Alessio de Sio (omschreven als hooofd Communicatue van AnsaldoBreda) vandaag in NRC Next [geparafraseerd):
-hij verwacht dat de V250 na tests binnen enkele dagen weer zal kunnen rijden;
-nog geen formele communicatie van nS/NMBS ontvangen
-niet alle klanten zijn ontevreden over AB, Kopenhagen metro en Miami hebben nieuwe orders geplaatst;
-in Denemarken is vertraging geweest, maar de laatste treinen zijn recent geleverd
-veel is de schuld van het vorige management

Wat betreft DK ben ik vrij zeker dat dat niet waar is: de IC4 levering is ver [acceptatie en volledige inzet minder], maar de IC2 loopt nog voor geen meter.

Ook een interview met Meerstad in Financieel Dagblad. Veel als in het boven gelinkte RTL interview, met nog de uitspraak dat het terugkrijgen van geld als de V250 teruggestuurd wordt 'heel lastig' zal worden.
 

23-01-2013 18:52:30
Klaasje
Klaasje
In Kopenhagen schijnen de AB-metro's het goed te doen.  

23-01-2013 18:53:03
maxime
maxime
Een citaat van Railway Gazette International over hoe het er bij de Denen nu voor staat: "DSB and AnsaldoBreda have reached an agreement over the troubled IC4 and IC2 DMU programme; DSB is to get DKr550m in compensation, and will be able to cancel its order for any units not delivered by October 2013."

Zie hier voor de herkomst:
http://www.railwaygazette.com/news/single-view/view/world-rolling-stock-market-january-2012-1.html

Laatst bewerkt door maxime op 23-01-2013 18:55
 

23-01-2013 20:34:25
Bert13
Bert13
Hmm, dat is een dikke 73 mln euro, moet de DSB daar blij mee zijn eigenlijk?


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

23-01-2013 21:10:03
Nelis
Nelis
Heeft AB geen financiele problemen? want als ze drukker zijn met compenseren en compensatiemaatregelen nemen dan treinen afleveren lijkt het mij niet dat je toko lekker winstgevend is.  

23-01-2013 21:46:03
robert55
robert55
AB is een dochter van Finmeccanica, grotendeels actief in defensie-hardware. Dat bedrijf draait ook niet goed, alleen de helicopter tak [Agusta Westland] schijnt winst te maken [maar helicopters bouwen is iets heel anders dan trams].
AB wordt niet als core business gezien en staat te koop. In mei vorig jaar waren er berichten over een verkoop aan Hitachi [er zou boekenonderzoek gaan plaatsvinden] maar daarover is het ook stil geworden.
 

23-01-2013 22:26:50
dh3201
dh3201
Het zou mij niks verbazen als na enig wikken en wegen (dit materieel mag zo niet in België rijden en dat materieel mag zo niet in Nederland rijden) de eindconclusie luidt dat er niets zal gaan rijden, althans niet doorgaand zonder overstap. "We hebben van alles geprobeerd en onderzocht, maar er is niets geschikts gevonden. We hebben ons best gedaan, maar dan houdt het op"...


Shqiperise-lopers?
 

23-01-2013 22:56:08
Nelis
Nelis
Hoeveel levertijd zit er ongeveer op HSL materieel wat uit de catalogus besteld kan worden (velaro's, Thalys, eurostar etc.). Dit aspect is eigenlijk nog niet echt scherp belicht. Het annuleren van de bestelling van de V250's is nog niet direct aan de orde (iets met geld en spoelen door de wc), maar er is altijd een mogelijkheid dat er iets drastisch moet gaan gebeuren. Zijn er punctualiteitscijfers bekend van de tijd dat de V250 de serie 1000 reed? Ik snap dat de grensovergang het heikelste punt is, maar dat is een software probleem en dus per definitie op te lossen (waarbij ik absoluut niet wil insinueren dat dit makkelijk is). Als dit namelijk geen software probleem zou zijn stond de thalys ook vele malen vaker stil bij de grens.  

23-01-2013 23:17:25
gummbahla
gummbahla
'Uit de catalogus' dekt de lading denk ik niet, omdat er altijd specifieke wensen zijn (ATB, ERTMS softwareversies, ...) die toegevoegd en getest zouden moeten worden. Ik kan niet in de orderboeken van de leveranciers kijken, maar als je kijkt naar bijvoorbeeld de invoering van de Velaro RUS, dan zit je al gauw aan een jaar of 3 voordat ze op de baan verschijnen.  

24-01-2013 00:42:00
waalkade
waalkade
ERTMS is al jaren geen specifieke wens meer maar een must.
En aangezien Nederland haantje de voorste is met ERTMS is ATB zowat ook een standaard item.
 

24-01-2013 00:48:53
Handy
Handy
OBB rijtuigen huren en OBB locs serie 11/1200 kopen kun je gelijk met de handel 200 rijden. Wel even ombouwen voor NL en Belgie.  

24-01-2013 07:17:03
nohab
nohab
Van mij mag het! Maar dat zal alleen met 1216 gaan (want die bedoel je waarschijnlijk) want 1016 en 1116 lussen geen gelijkspanning. En daar heeft ÖBB zelf er maar 50 van. MRCE heeft er ook een aantal.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

24-01-2013 07:35:09
robert55
robert55
Bij de catalogis treinen kan je ook aan de duitse ICx denken, besteld door DB, oa in een 250 [officieeel 249] km/h variant. Is al voorzien voor IC Amsterdam - Berlijn.  

24-01-2013 08:02:04
AlexNL
AlexNL
Je zou ook nog naar het Spaanse CAF kunnen stappen en vragen of ze een Nederlandse variant van de Renfe S/120 kunnen bouwen. Of naar Alstom voor gecastreerde Pendolino's (zonder kantelbakinstallatie dus).

Maar laten we niet al te veel op de zaken vooruitlopen: we hebben de V250 nu, het is nog niet zeker wat ermee gaat gebeuren. Als er goede resultaten komen uit de second opinion zal NS die treinen waarschijnlijk niet snel terugsturen.
 

24-01-2013 08:31:43
Jack5812
Jack5812
@ Robert : Op zich niet zo gek idee natuurlijk, maar het betreft wel weer een nieuw product wat zich nog niet heeft bewezen.. Laten we nu eerst maar afwachten of AB er in slaagt om de V-250 betrouwbaar te krijgen.

Laatst bewerkt door Jack5812 op 24-01-2013 08:33
 

24-01-2013 08:47:57
Harold27
Harold27
En je kon erop wachten: het logische vervolg op de gebeurtenissen van de laatste dagen:
De verbinding Antwerpen-Breda over de HSL die vanaf 8 april zou gaan rijden,gaat voorlopig ook niet door.
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1318886/fyra-antwerpen-breda-voor-onbepaalde-tijd-uitgesteld.aspx
 

24-01-2013 09:08:15
daniel81
daniel81
Waarom wordt er geen toelatingsprocedure gevolgd om de Desiro ML hier toe te laten tot Bd? Dan kan de Noorderkempenpendel gewoon doorgetrokken worden.

Laatst bewerkt door daniel81 op 24-01-2013 09:08
 

24-01-2013 09:22:18
103 220-0
103 220-0
Omdat de Desiro-ML niet onder 1800 volt kan rijden.  

24-01-2013 09:33:22
nohab
nohab
De varkenskoppen rijden toch ook gewoon onder 1500V door naar Roosendaal? Kan dat dan niet met Desiro ML?


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

24-01-2013 09:37:07
Hoera63
Hoera63
Uit het OD topic van vandaag: op Amf staat een 1700 met twee Beneluxstammen. 1 + 1 = 2?  

24-01-2013 09:43:33
103 220-0
103 220-0
Quote
nohab (do 24 jan 2013 09:33:22 https://www.somda.nl/forum/3884/p432094/): De varkenskoppen rijden toch ook gewoon onder 1500V door naar Roosendaal? Kan dat dan niet met Desiro ML?
Helemaal het fijne weet ik er niet van, maar het schijnt dat (beveiligings)componenten niet werken als de spanning onder 2000 volt komt.
 

24-01-2013 11:25:59
broek53
broek53
Quote
Hoera63 (do 24 jan 2013 09:37:07 https://www.somda.nl/forum/3884/p432095/): Uit het OD topic van vandaag: op Amf staat een 1700 met twee Beneluxstammen. 1 + 1 = 2?
Hooguit anderhalf. Nedtrain is met name aan het kijken wat er zou moeten gebeuren als de rijtuigen weer in dienst gesteld zouden moeten worden. Niet meer (en niet minder).
 

24-01-2013 11:28:50
Hoera63
Hoera63
Daarvoor heb je toch geen twee stammen nodig? Er waren al drie rijtuigen hiervoor naar Hlm gegaan? Of zijn ze van plan elk rijtuig apart te bekijken of de stickers hier wel en daar niet loslaten?

Laatst bewerkt door Hoera63 op 24-01-2013 11:29
 

24-01-2013 11:29:03
Handy
Handy
Zoveel onderhoud hoeft er niet aan te gebeuren ze zijn pas een paar weken uit dienst genomen.Een kleine service beurt en het rijdt weer, of kunnen wij de ICK stammen niet hergebruiken voor deze dienst?  

24-01-2013 11:29:44
Hoera63
Hoera63
En we hebben een winnaar, ICK is weer genoemd! %08%

ICK gaat echt niet meer in dienst komen, zeker niet voor een tijdelijke dienst. Veel te duur en te kostbaar voor die korte tijd, zeker omdat ze na al die jaren stilstand een revisie nodig hebben. Dacht het dus niet, NS wil juist van de locomotieven af. Kijk maar naar DDAR.

Jammer? Ja. Maar NS kijkt niet naar 'jammer' maar naar de kosten. Voordat hier weer een hele ICK discussie losbreekt...

Laatst bewerkt door Hoera63 op 24-01-2013 11:35
 

24-01-2013 11:30:11
Klaasje
Klaasje
Quote
Handy (do 24 jan 2013 11:29:03 https://www.somda.nl/forum/3884/p432120/): Zoveel onderhoud hoeft er niet aan te gebeuren ze zijn pas een paar weken uit dienst genomen.Een kleine service beurt en het rijdt weer, of kunnen wij de ICK stammen niet hergebruiken voor deze dienst?
Nee.

Laatst bewerkt door Klaasje op 24-01-2013 11:30
 

24-01-2013 11:40:35
AlexNL
AlexNL
Quote
daniel81 (do 24 jan 2013 09:08:15 https://www.somda.nl/forum/3884/p432089/): Waarom wordt er geen toelatingsprocedure gevolgd om de Desiro ML hier toe te laten tot Bd?


Heel simpel, omdat de Desiro ML dat niet kán. Onder 1500/1800 volt werkt het ding niet (onderspanningsbeveiliging) en zelfs als de trein het wel zou kunnen dan zou het nog niet mogen.

Ten eerste omdat er geen ATB in zit, een ontheffing hiervoor zal vermoedelijk niet worden gegeven omdat de trein aantakt op een hoofdspoorlijn waar ook 4 intercities, 2 sprinters en cargo per uur rijden.

Ten tweede: de Desiro ML is alleen uitgerust voor ETCS Level 1. Dit is in België geen probleem omdat de HSL daar zowel L1 als L2 tegelijkertijd doet. In Nederland is dit wél een probleem, de baan kan niet L1 en L2 tegelijkertijd actief hebben. Rijden onder L1 in Nederland betekent een maximumsnelheid van 160 km/h, waardoor de dienstregeling van Thalys wordt verstoord.

In dat opzicht zou het nog waarschijnlijker zijn om een kort stammetje te vormen met een HLE 18, 2 I11-rijtuigen en een I11-stuurstandrijtuig. Blijft alleen het ATB-probleem...

...oplossing daarvoor zou 4 km ETCS zijn in Nederland (Breda HSL - Breda), maar dat was te duur.
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl