Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): HSL-Zuid |
10-01-2013 22:40:29 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Nou, Nou, Het rijden van de ICE's naar Brussel is ook geen vlekkeloos verhaal! |
10-01-2013 22:54:00 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote Want de meest recente order van ICE-treinen verloopt heel vlekkeloos. De treinen zijn pas 2,5 jaar te laat en er is nog geen idee wanneer ze nu echt in dienst gaan komen... |
10-01-2013 22:57:45 | ||
---|---|---|
icened
|
DingeZ schreef: Dat weet je niet om verschillende redenen: De concessieprijs is omlaag gegaan. DB zou waarschijnlijk duurdere treinen bestellen (die dus ook duurder voor de reiziger zijn). Het Duitse tariefsysteem valt wat duurder uit dan degene die NS Hispeed nu hanteert. Het klopt dat de concessieprijs omlaag is gegaan. Een goede maatregel van Melanie Schultz. NS Hispeed had toen de imago van Fyra verpest door belachelijke hoge tarieven te vragen. DB protesteerde toen al. Bedoel je de ICE? De ICE is een zeer comfortabele trein maar Nederlandse treinreizigers willen weinig/geen toeslag betalen. Dat blijkt tussen Amsterdam -Utrecht - Arnhem waar maar weinig treinreizigers een toeslagkaartje van E 2,-- kopen. Misschien is dat de verklaring waarom men wel over de Fyra Amsterdam - Brussel klaagt als men E 54,-- moet betalen en niet over de ICE. Daarbij is de frequentie (10 keer per dag) te laag, de punctualiteit dramatisch, de Fyra vallen uit of hebben weer pech enz. Als DB als buitenlandse vervoerder treinen laat rijden op de HSL Zuid zal het wel eerst kijken waar Nederlandse treinreizigers behoefe aan hebben. Hun manier van werken werkt goed in Duitsland. Maar dat wil niet zeggen dat ze op dezelfde manier in Nederland gaan werken. Ze willen dan winst maken. Nederlandse treinreizigers willen wel toeslag betalen tussen Amsterdam - Parijs met de Thalys. Maar de Thalys biedt de Nederlandse treinreizigers veel tijdswinst, veel comfort en is betrouwbaar. De Thalys rijdt niet altijd punctueel maar dat ligt niet aan de trein. Op de relatief korte HSL Zuid willen Nederlandse treinreizigers tussen Amsterdam - Breda zoal niet veel toeslag betalen. DB had destijds bij Minister Netelenbos geklaagd over de hoge concessierechten omdat het geen zin had om de treinreizigers de hoge tarieven door te berekenen. Waarschijnlijk zal/zou DB een minder dure trein inzetten tussen Amsterdam - Breda/Brussel. Laatst bewerkt door icened op 10-01-2013 22:59 |
10-01-2013 23:08:21 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Quote Daar heb ik het ook niet over. %08% De ICE-3M was in de tijd van de concessiebiedingen nog gewoon te bestellen en reed ook al jaren in dienst, vandaar mijn aanname dat als destijds DB de concessie had gewonnen en de genoemde treinen had besteld, ze veel sneller in dienst waren gekomen dan nu het geval is met NSH en de V250. |
10-01-2013 23:12:00 | ||
---|---|---|
broek53
|
Wat een aardig verschijnsel: achteruit speculeren. |
10-01-2013 23:48:22 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Voor een eerlijke vergelijking met het Duitse tariefsysteem, hier een overzicht van de kosten van München - Neurenberg (170km) en Amsterdam - Antwerpen (161km). Beide zijn voor het overgrote deel HSL. München - Neurenberg: Full-flex: €54 Goedkoopste mogelijkheid: €19 Beschikbaarheid goedkope kaartjes: zeer laag, als je een maand van te voren kijkt kun je misschien een paar treinen op een dag vindenmet dit tarief. De meeste zijn echter €25/€29/€39. Amsterdam - Antwerpen: Full-flex: €48 Goedkoopste mogelijkheid: €23 Beschikbaarheid goedkope kaartjes: belachelijk hoog, op dit moment kun je ze zelfs om 23:30 nog bestellen voor de eerste rit in de ochtend. Dit gaat wel aangepast worden naar een week. |
11-01-2013 00:01:05 | ||
---|---|---|
icened
|
Het is duidelijk dat DB nu zou winnen afgezien van de beschikbaarheid van de goedkope kaartjes. Maar dat komt natuurlijk door de lage frequentie, vele vertragingen,storingen en uitvallen van de Fyra. Er zijn veel treinreizigers die ondanks de goedkope kaartjes toch liever een alternatief zoeken zoals de stoptrein Antwerpen - Roosendaal. En de ICE is qua comfort ook comfortabeler dan de Fyra en vooral betrouwbaarder. Laatst bewerkt door icened op 11-01-2013 00:02 |
11-01-2013 00:35:19 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Daar kan ik het niet mee eens zijn. De kaartjes van €19 zijn echt heel schaars en de kans is groot dat je toch meer kwijt bent. Slechts een paar procent van de reizigerskan hier echt van profiteren. In alle andere gevallen is de Fyra goedkoper. Dat de ICE comfortabeler is is een mening (net als dat sommige hier van DDAR houden, ik vind het vreselijk). Op zich vind ik de ICE wat prettiger, maar dat heeft alleen met uitstraling te maken. De stoelen an sich vind ik niet veel comfortabeler. |
11-01-2013 08:11:59 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote Zo super-betrouwbaar zijn de ICE 3-stellen nou ook weer niet hoor. Het gebeurt met enige regelmaat dat reizigers moeten overstappen in Emmerich of Düren omdat er niet voldoende materieel beschikbaar is om een doorgaande dienst uit te kunnen voeren. Dit heeft ook te maken met de materieelreserves, in de loop der jaren zijn enkele ICE 3's gecrasht (o.a. bij Zevenaar). Het zou mij niet verbazen als de betrouwbaarheid van de TGV-vloot (bijvoorbeeld TGV POS of Thalys PBKA) gemiddeld hoger is dan de betrouwbaarheid van de ICE 3-vloot. Laatst bewerkt door AlexNL op 11-01-2013 08:18 |
11-01-2013 08:16:56 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Nouja, als je maar een kleine serie ICEs hebt die ook in Nederland kunnen rijden dan wil zoiets niet zeggen dat ze onbetrouwbaar zijn natuurlijk. Eerder gewoon pech doordat bij zo´n kleine deelserie het uitvallen van één treinstel een relatief groot gevolg heeft. De bewuste stellen zitten immers ook nog in een materieelpoule, dus het kan best dat er wel een ander NL-geschikt stel is maar dat simpelweg op de verkeerde plek staat om direct gebruikt te kunnen worden. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
11-01-2013 08:21:14 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote Wat wel eens gebeurt is dat de treinen uit de Amsterdam-dienst worden gehaald en door DB op binnenlandse diensten worden ingezet om in te vallen voor een ander defect stel. Vanaf Amsterdam rijdt er dan vervangend materieel (zoals een Mat '64 of ICMm) of zelfs een bus vanaf Zevenaar. Daarnaast heeft de ICE 3 een tijd problemen gehad met de airco, die werkte niet meer bij buitentemperaturen boven 32 graden Celsius. Dit probleem is volgens mij nooit helemaal opgelost. |
11-01-2013 08:49:24 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
En een ander ICE probleem zijn de assen. De ICE vloot staat onder verscheropt toezicht wat dat betreft. De ICE's moeten op betrekkelijke korte termijnen ultrasoon onderzocht worden. De definitieve oplossing, nieuwe assen, is in de maak, maar zit nog niet onder de treinstellen. Dick van den Hoven |
11-01-2013 08:51:41 | ||
---|---|---|
icened
|
Er zijn al veel problemen met de ICE 3/Velaro geweest. Koppelingen, airco, onderstellen. Bij de Velaro is het probleem het software. De Velaro remt volgens het Duitse site Die Schnellsten Züge der Welt een seconde te lang waardoor het een langere remweg nodig heeft. Oké toegegeven de ICE zijn ook niet helemaal betrouwbaar. Maar nog altijd beter dan de Fyra. DB kan beter andere treinen aanschaffen zoals de Regina (200 km p/u) van Bombardier, Javelin (Hitachi), Railjet tussen Amsterdam - Breda/Brussel. * Had ik het net over de assen blijkt dat er iemand me al voor is. Laatst bewerkt door icened op 11-01-2013 08:52 |
11-01-2013 09:47:35 | ||
---|---|---|
jorgo
|
Het gras is altijd groener aan de andere kant van de spoordijk. Juist de DB te benoemen als onderneming die op de lange afstand de zaken op orde heeft is een brug te ver. De commercialisering heeft dat bedrijf, althans voor zover het de reiziger betreft, allesbehalve goed gedaan. Zowel wat betreft betrouwbaarheid en comfort, als transparantie in de tariefering en dienstuitvoering is het een schim van 15 jaar geleden. Waar NS Hispeed nog beginnersfouten maakt, zou DB als ervaringsdeskundige beter moeten weten dan consequent averij in de materieelplanning en -positie op te lopen, doorgaans veroorzaakt door een te afgeknepen financieel uitvoeringsbeleid (wie dat in de basis ook veroorzaakt moge hebben). |
11-01-2013 10:09:23 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
QuoteBetekent dit dat de serie 900 het nu met 2 lokken minder moet doen of altijd met deze 2 lokken juist ruim in het jasje zat? |
11-01-2013 10:36:04 | ||
---|---|---|
smarkie
|
de 900 zat iets ruim in haar jasje, dit had te maken met dat loc 186-111 beschikbaar moest zijn (op kort termijn) om eventueel in te vallen in de 9200 serie. daarom had deze loc geen opschriften Fyra op de kap. doordat de 9200 is vervangen voor v250 stellen is er dus minder employ voor de traxxen waardoor de 2 extra geleasde loccen (144/236) weer retour eigenaar kunnen. er blijft dus nu 1 loc op reserve/onderhoud e.d. staan. ook waren deze loccen nodig doordat er problemen waren een tijd geleden met de remschijven waardoor de draaistellen van de loccen moesten worden gewisseld Mcn NS International Rtd |
11-01-2013 11:50:27 | ||
---|---|---|
localhero
|
Quote Dat klopt, nieuwe dingen gaan nooit helemaal goed. Desondanks is het gewoon 'jammer' om in heel veel gevallen te zien dat projecten de mist in gaan omdat men weigert te kijken naar plekken waar het gras eventueel groener zou kunnen zijn. Als men bij NS hispeed 'even' had nagedacht wist men dat die italiaanse zuurstokjesfabrikant niet een heel beste reputatie had. Helaas gaan bij een aanbesteding de geraamde kosten voor het verstand. Ook is de oriëntatie op HSL spoorgebied iets meer richting het zuiden dan het oosten. Waarom geen TGV stellen aangeschaft waar men al van weet dat deze gewoon fuctioneren? Had de rit wellicht in de toekomst doorgetrokken kunnen worden naar het verre zuiden zonder al teveel rompslomp. Helaas eindigt men nu met een paar treinstellen in een relatief kleine leveromvang die nooit goed doorontwikkeld zijn. Iedereen voelt inmiddels dezelfde nattigheid aankomen bij de JSF... |
11-01-2013 12:27:58 | ||
---|---|---|
mren
|
Quote Het blijft een hardnekkig misverstand dat je bij een aanbesteding altijd de goedkoopste optie moet kiezen. Alleen opdrachtgevers die niet helemaal goed zijn in de bovenkamer kiezen op laagste prijs, de rest gelukkig steeds meer op emvi. Bovendien mag je onredelijkmlage inschrijvingen weren. |
11-01-2013 12:34:24 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ik heb de discussie die zich nu gaat ontspinnen (welke idioot kiest er voor Ansaldo en aanbesteding gebeurt niet op de laagste prijs) al zeker driemaal in dit topic zien langskomen. Kunnen we daar nou niet eens over ophouden? Laatst bewerkt door broek53 op 11-01-2013 12:35 |
11-01-2013 12:39:35 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
QuoteDank voor je uitleg. |
11-01-2013 14:33:58 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Quote En uit het OD topic van vandaag: Quote Niks op Teletekst te zien hoor... |
11-01-2013 17:16:12 | ||
---|---|---|
jeanne
|
Nog maar eens. NS heeft niet voor de goedkoopste oplossing gekozen, maar voor de enig overgebleven aanbieding, zo liet Veenman ooit in een afscheidsinterview weten. Jeanne Kok |
11-01-2013 19:23:39 | ||
---|---|---|
icened
|
Dat is niet waar. Alstom deed ook mee. |
11-01-2013 21:20:50 | ||
---|---|---|
thom
|
Maar dat wil niet zeggen dat hun aanbieding daadwerkelijk geschikt was voor HiSpeed... Als een trein een stuk duurder is, en je daarvoor functie's koopt waar je niets van gebruikt, kan het wel een aanbieding zijn maar geen optie... |
11-01-2013 22:27:54 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Aha, dus met dat excuus kun je dus toch voor de goedkoopste optie gaan, alleen noem je het dan opeens niet meer zo? |
11-01-2013 22:58:15 | ||
---|---|---|
jeanne
|
Quote Klink een beetje alsof ze iets gedaan hadden wat niet kon! Maar ja, even alle gekheid op een stokje terzijde, ik ben er zeker van dat alle serieuze bouwers een bestek hebben aangevraagd. Ook aan het tekenen en rekenen zijn geweest en misschien wel tot de conclusie kwamen om geen bestekpassend aanbod uit te brengen. Misschien wel iets anders dan een passend bod, maar dat weten we niet. De stukken zijn immers niet openbaar. Veenman antwoorde de journalist bij zijn afscheidsinterview dat er op het moment van definitieve gunning nog slecht één bod lag, dat van Ansaldo-Breda, en men geen andere keuze had. Ik zou niet weten wat daar niet waar aan is. Jeanne Kok |
11-01-2013 23:06:25 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
Quote Superbetrouwbaar wil ik niet zeggen. Er is momenteel geen reserve in de internationaal geschikte ICE-3M. Valt er dus een ICE-3M door een defect uit mis je hem dus gelijk in de dienst. DB huurt niet voor niets 2 TGV stellen voor de dienst Frankfurt - Parijs. De TGV zijn niet meer of minder betrouwbaar. Het enige voordeel is dat er gewoon meer reserve capaciteit in dat park zit. Voornamelijk omdat de dienst Parijs - Barcelona nog niet geheel in dienst is. De toelating van de BR407 langer dan gepland, waarschijnlijk komen de eerste stellen in juni in dienst. De DB heeft bij het bestellen al besloten om deze stellen internationaal geschikt te laten maken. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
11-01-2013 23:18:15 | ||
---|---|---|
henri1972
|
DB huurt bij SNCF?? Dacht dat die TGV's daar reden om zo economisch mogelijk treinen in te zetten. TGV uit Paris keert in Frankfurt namelijk op de TGV naar Marseille en andersom. |
11-01-2013 23:25:19 | ||
---|---|---|
geert
|
QuoteNiet waar want de TGV stellen voor de dienst naar Barcelona worden nog gebuwd op dit moment. Het eerste stel (801) is net geleverd voor proefritten. Overigens zijn dit normale Euroduplexen met een zwaardere ventilatie en airco. Uiteindelijk is de bedoeling dat deze stellen tot Madrid gaan rijden. Meer rek is betrekkelijk, krijg weldegelijk de indruk dat de TGV's het het beste doen. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
11-01-2013 23:26:09 | ||
---|---|---|
icened
|
Jeanne schreef: Veenman antwoordde de journalist bij zijn afscheidsinterview dat er op het moment van definitieve gunning nog slecht één bod lag, dat van Ansaldobreda, en men geen keuze had. Ik zou niet weten wat daar niet waar aan is. http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=de%20ingenieur%20hsl%20zuid&source=web&cd=2&cad=rja&ved=0CDYQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.deingenieur.nl%2Fnl%2Ffile%2F20120829173612%2F1944%2Findex.html&ei=oI7wUIGlE7Ca0QXPr4C4AQ&usg=AFQjCNGwL8qUfYYUzLF7po8Vows9sGPqUg&bvm=bv.1357700187,d.d2k In deze artikel lees je op pagina 5 dat Alstom en Ansaldobreda de enigste waren die reageerde op de Europese aanbesteding van NS Hispeed. Laatst bewerkt door icened op 11-01-2013 23:52 |
12-01-2013 00:05:02 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Niet zo gek ook dat er nauwelijks belangstelling was, als je gaat eisen dat je een uniek ontwerp wilt hebben. Dat kun je best eisen als je een enorme order gaat plaatsen, maar niet bij een miniscule order van nog geen twintig treinen, dan kan je van te voren wel verwachten dat er niet veel animo is bij fabrikanten. |
12-01-2013 00:09:47 | ||
---|---|---|
MDDM
|
Fabrikanten hadden het ook kunnen zien als een uitdaging. (Onderscheiden van de rest) Gr Joop mcn Lls |
12-01-2013 00:15:34 | ||
---|---|---|
maurits
|
Quote Interessante vergelijking, maar ik heb nog wel wat toevoegingen die het beeld wat anders maken. Quote Frequentie: Gedurende vrijwel de hele dag een halfuursdienst Reserveringsplicht: Geen, optionele reservering mogelijk voor 4 Euro p.p. Full flex-tarieven zijn een maand geldig en bruikbaar op iedere trein Kortingskaarten: Bahncard 25 (aanschafkosten 61 Euro) 25 procent korting op Normalpreis en aanbiedingstarieven Bahncard 50 (aanschafkosten 249 Euro) 50 procent korting op Normalpreis. Beide kortingskaarten hebben geen tijdsbeperkingen en zijn geldig op alle treinen. Bahncard 25/50 is voordeliger voor jongeren/senioren. Abonnementen: Verkrijgbaar voor 139,80 Euro per week, 434 Euro per maand of 4090 Euro per jaar (laatste is een BahnCard 100 en geeft recht op vrij reizen in heel Duitsland). Tariefintegratie met ander OV: Tickets zijn doorgaand af te geven vanaf/naar ieder station in Duitsland, zo kun je Nürnberg-Garmisch bijvoorbeeld voor 29 Euro boeken. Verder mogelijkheid om met City-Ticket aansluitende bus/tram/metroritten in Nürnberg/München te maken. Alternatieve verbinding: München-Nürnberg Express, directe trein, rijdt iedere 2 uur over de HSL, reistijd 36 minuten langer dan de ICE. BayernTicket geldig na 9 uur 's ochtends, za-zo de hele dag. 22 Euro voor de 1e pers, 2e t/m 5e pers 4 Euro p.p. Quote Frequentie: Onregelmatig patroon met gaten van 2 uur. Reserveringsplicht: Verplicht reserveren voor alle treinen. Full Flex-tarieven slechts geldig 1 trein voor of na geboekte trein. Alleen zakelijke tarieven zijn hele dag op 1 trein geldig. Hop-on tarief alleen op dag van vertrek te koop. Kortingskaarten: Geen, bestaande NS- en NMBS-kortingskaarten en Railplus worden in het geheel niet geaccepteerd. Abonnementen: Geen, alleen speciaal toeslagtarief (4 Euro) als reizigers aan BEIDE kanten van de grens een abonnement hebben, combineren van abonnement met los ticket aan weerszijden van de grens niet toegestaan. Het speciale toeslagstarief is tijdelijk en verdwijnt op termijn. Tariefintegratie met ander OV: Positief puntje voor de Fyra, ticket naar Elk Belgisch Station bij te boeken voor 6 Euro p.p. per enkele reis. Voor de rest is de tariefintegratie van de Fyra volstrekt dramatisch: - Geen combinatie met binnenlandse NS-vervoersbewijzen, klanten betalen opnieuw instaptarief als ze in Amsterdam/Rotterdam instappen. - Binnenlandse abonnementen zijn geldig in de Fyra tussen A'dam en R'dam (met toeslag), voor doorgaande reizigers is er echter geen tarief waarbij deze geldigheid erkend wordt. - Tot 9 december 2012 bestonden er makkelijke combinatie-tarieven voor Elk Nederlands Station+Benelux+Eurostar. Deze tarieven bestaan niet voor Fyra+Eurostar, waardoor treintickets Nederland-London circa 50 procent duurder zijn geworden. Alternatieve verbinding: Binnenlandse IC+stopper met overstap in Roosendaal, extra reistijd maar liefst 1 uur en 17 minuten. Hier nog wel volledige erkenning van binnenlandse tickets/combinaties. Conclusie: Op het eerste gezicht lijkt de Fyra voor de reiziger net zo bruikbaar als de ICE Nürnberg-München, maar op het gebied frequentie, flexibiliteit, kortingskaarten, abonnementen, tariefintegratie en alternatieve verbindingen wint de ICE Nürnberg-München met een gigantische voorsprong. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
12-01-2013 00:47:24 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Quote Oh maar dat zouden ze ook zeker gedaan hebben, als er goed aan te verdienen viel. Echter wilde HSA een geheel nieuw ontwerp in een onrealistisch tijdsbestek voor zo min mogelijk geld, en dat voor slechts een handjevol treinen. Niet zo gek dat de meeste fabrikanten dat niet meer als 'uitdaging' zien, want dat is vragen om ellende in alle opzichten. Laatst bewerkt door Frontier op 12-01-2013 00:47 |
12-01-2013 11:30:02 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Fabrikanten hadden een bestaand ontwerp met bestaande en beproefde techniek kunnen nemen met bijvoorbeeld een andere neus. Interieurs kunnen met hetzelfde concept sterk verschillen, dus dat kan ook geen belemmering zijn. Er kunnen, zoals we allemaal weten, talloze andere redenen zijn om niet in te schrijven, zoals een reeds volle portefeuille, geringe ontwerpcapaciteit, te geringe marge, noem maar op. |
12-01-2013 13:56:49 | ||
---|---|---|
jeanne
|
Quote Dit betekend nog steeds niet, we hebben het over het moment van gunning, er meer dan één bod lag. Dat is waar PDa Veenman had het over dat er op het moment van gunning nog maar één bod lag. Je kunt je met rede afvragen waarom er dan toch is gegund? Hoewel we niet het bestek dat bij deze aanbesteding hoort kennen, kunnen we aan de hand van de uitkomsten die door de tijd steeds meer bekend worden, vaststellen dat er behoorlijk geblunder moet zijn. Misschien niet alleen door NS, maar ook adviseurs van NS als deze op dit vlak betrokken waren en advies gaven. Misschien komt de onderste steen nog eens boven. Met alle wijsheid van nu kunnen we daar dus van alles van vinden en iedereen zal zijn of haar gelijk er in proberen te halen. Wijs was het in ieder geval niet, maar daar is iedereen het zo langzamerhand wel over eens. Jeanne Kok |
12-01-2013 17:00:36 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote Ik heb ooit een keer een ontwerp gezien van Fabrique voor Siemens, dit ontwerp bestond uit een (lichtelijk) aangepaste Taurus-locomotief met erachter een aantal dubbeldeksrijtuigen. Of Siemens ooit daadwerkelijk heeft gereageerd op de aanbesteding is mij niet bekend. Dat er ten tijde van de gunning in 2004 nog slechts één bod lag had bij NS de alarmbellen moeten doen rinkelen: de gestelde eisen zouden te specifiek zijn geweest. Ook in 2004 had AnsaldoBreda al de nodige problemen. Zelfs met de beperkte informatie die in 2004 beschikbaar was had men al kunnen voorzien dat er een reële kans was dat de trein niet tijdig geleverd zou worden. Op dat moment kun je ervoor kiezen om de aanbesteding af te breken (al zijn hiervoor wel wat beperkingen, zo zou je AnsaldoBreda dan moeten compenseren voor de reeds gemaakte kosten) of om een behoorlijk aantal boete- en ontbindingsclausules in het contract op te nemen. Voor zover mij bekend is dat allemaal niet gebeurd en zit NS nu op de blaren. |
13-01-2013 14:37:00 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
Quote @ Henry: zoals ik schreef de DB huurt 2 TGV's voor de dienst Parijs - Frankfurt. Dit is al 2 jaar zo. Sinds 2012 rijden er ook TGV's tussen Frankfurt en Marseille. Deze zijn omlooptechnisch gekoppeld aan de dienst Parijs - Frankfurt. @ Geert: De SNCF maakt de laatste 2 jaar gebruik van een klein inkooptrucje. Bij aflevering worden de motorwagens en tussenwagens met bestaand materieel door elkaar heen gehusseld. Hierdoor is de capaciteit van TGV's bij de SNCF tijdelijk wat hoger. Nu de aflevering van de Spanje motorwagens begint, wordt er weer gehusseld en neemt het overschot weer wat af. Zodoende kon de SNCF over voldoende POS stellen beschikken en de binnenlandse TGV's meer dubbeldekkers inzetten. Zonder concessies aan het afleverschema te doen. @ Maurits: Dat is een interessante aanvulling. De nuance die je erbij gezet hebt zijn ook factoren die reizigers in overweging nemen. @Sjoerd: Een aanbesteding kan ook richting een bepaalde fabrikant geschreven worden. Door bijvoorbeeld bepaalde zaken er in op te nemen die gunstig zijn voor de fabrikant. Als je ruim genoeg doet, dan lijkt het een open inschrijving, maar het eindresultaat kan je toch voorspellen. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
13-01-2013 22:15:31 | ||
---|---|---|
phantom
|
Het is puntje bij paaltje genoemd zo dat de ontwikkelingen die er zijn over het lijdend voorwerp,niet voor het lijdend voorwerp spreken maar meer er tegen. En helaas zal het puntje qua ontwikkelingen rondom het paaltje,nog wel meer groeien omdat men dit simpelweg niet slim genoeg heeft aangepakt. *en nog steeds had ik graag gezien dat men de vertrouwde BNL terug had hersteld minstens totdat dit circus is betrouwbaar gaat werken* Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
13-01-2013 22:20:40 | ||
---|---|---|
gummbahla
|
Zou je je boodschap iets minder cryptisch willen verpakken? |
13-01-2013 22:26:26 | ||
---|---|---|
illyavaes
|
Quote Nee, de reizigers zitten op de blaren %04% |
13-01-2013 22:32:21 | ||
---|---|---|
phantom
|
@ gummbahla Och als je de laatste pagina met berichten terug leest dan zal je vast zelf wel weten wat het "puntje" is en wat het "paaltje" is. Ik heb geen zin om een meters lang verhaal op te hangen over iets wat bij wijze van nog geen letter waard is om over te typen Deze discussie over aanpak van NSH en alles erom heen,duurt al pagina's te lang. T rijd niet zoals t hoort,t komt van een fabrikant die niet bekend staat als goede bouwer van treinen en NSH heeft zich er door rare zelf opgestelde regels aan verbonden. Einde verhaal,en de reiziger mag het er mee doen voor niet te weinig,en zonder alternatief als een betrouwbare BNL. Simpel toch of niet %03% Laatst bewerkt door spiketrain op 13-01-2013 22:39, reden: Bijnaam voor materieel verwijderd! Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
13-01-2013 22:33:47 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Volgens mij is iedereen op slag vergeten hoe onbetrouwbaar de 'oude' Benelux was, maar dat terzijde... |
13-01-2013 23:07:09 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Quote De ontevreden inwoners van Tunesië, Libië, Egypte en Jemen hadden wel een idee hoe in actie te komen... Maar wij Nederlanders zeiken wel, maar doen verder niets. Shqiperise-lopers? |
13-01-2013 23:13:01 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Ja, en wat zijn ze er uiteindelijk mee opgeschoten? Maar dat is weer een heel andere discussie. %08% |
13-01-2013 23:26:46 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote Die zitten zeer zeker op de blaren, ja. Quote De Beneluxtrein had zeker zijn problemen, dat ga ik niet ontkennen. Wat je niet moet vergeten isdat de Beneluxtrein vaker per dag reed (waardoor 1 uitgevallen trein niet meteen 2 uur vertraging betekende) en dat het publiek geheim was dat NS Hispeed en NMBS zo min mogelijk investeerden in de Beneluxtrein. De Fyra wordt door NS met enige regelmaat gepresenteerd als een paradepaardje met de bijbehorende halleluja-wat-gaat-het-toch-fantastisch-verhalen. Zulke bravoure is alleen terecht als de prestaties er naar zijn. Vergeet niet, de NS-directie is al eens naar huis gestuurd vanwege slechte prestaties, en die waren toen toch echt wel stukken beter dan wat NS Hispeed presteert met Fyra. Quote De problemen in Tunesië, Libië, Egypte, Jemen en Syrië zijn wel van een iets andere orde van grootte dan een regelmatig uitvallende trein. Dat de Nederlanders zeiken maar niets doen ben ik ook niet met je eens: kijk eens naar de protestacties vanuit verschillende reizigersclubs en initiatieven als www.treinreisinfo.nl. Dat de stoptrein vanuit Roosendaal tegenwoordig met enige regelmaat overvol zit is ook wel een teken dat de Nederlander niet alles slikt wat op 'm afkomt. |
13-01-2013 23:37:08 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Mijn ervaringen met de oude Benelux waren geregeld hetzelfde als huidig met de Fyra: uiteindelijk zit je weer in het stoppertje Rsd-Atw. Ik plan voorlopig ook elke reis via Rsd met die stopper, want daar heb je zelden gedoe mee maar je weet waar je aan toe bent. |
14-01-2013 00:09:20 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Mijn ervaringen met de Beneluxtrein zijn juist anders: reed redelijk punctueel, altijd wel goed gevuld, en als het een keer mis ging (vertraging, uitval) was dat nog te overzien. Ik heb het een paar keer meegemaakt dat in Antwerpen bleek dat de Beneluxtrein niet zou rijden vanwege een defect, de NMBS had dan gezorgd voor een vervangende MS75 naar Roosendaal en aldaar met VIRM verder. Met Fyra ligt dat anders: de spoorwegen beloofden de hemel (figuurlijk gesproken) maar de reizigers krijgen dat niet terug. Ik heb tot nu toe 3 ritten gemaakt met Fyra V250 en bij alle drie de ritten gebeurde er wel wat. Bij de eerste rit kwam de trein ineens midden op de HSL tot stilstand (kon wel weer snel weg). Bij de tweede rit viel de trein in Brusz helemaal uit en moest worden gereset - later nog zo'n 40 minuten stilgestaan thv de Peerdsbostunnel. De derde keer kwam de trein op tijd aanrijden in Asd maar vertrok deze met +8 omdat er nog geen machinist was. Gemiddeld gezien had ik met de Beneluxtrein betere ervaringen. |
14-01-2013 21:09:23 | ||
---|---|---|
broek53
|
http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/ns_hispeed_voorlopig_nog_niet_afgerekend_op_fyra_problemen-144899 Kijk, dit is de manier waarop NS (lees: HSA) er nu al vijf jaar mee wegkomt. als ik NSH was, zou ik zorgen dat er voorlopig geen V250 meer wordt overgenomen. |
14-01-2013 21:14:33 | ||
---|---|---|
mren
|
Gelukkig krijgt de reiziger met meer dan +60 een tegoedbon voor een bloemetje |
14-01-2013 21:45:33 | ||
---|---|---|
mvboetzela
|
Haha. Je kunt het 19e stel natuurlijk permanent weigeren/niet afnemen of als onderdelenleverancier gebruiken. Of je op het standpunt stellen dat de Belgen nog een 20e stel in "bestelling" hebben, weet u nog: voor Brussel - Breda - Den Haag. Zo kom je inderdaad overal mee weg en de Staatssecretaris laat zich weer eens lelijk in de kaart kijken dat ze geen fatsoenlijke, zakelijke verhouding met NS/HSA heeft. |
14-01-2013 21:50:43 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
QuoteVerdorie, ik had maar +40 vanmiddag tussen Rtd en Bd. Daar gaan mijn bloemen. %08% |
14-01-2013 22:09:44 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Quote Wonderlijke redenering We hebben inmiddels al heel wat regionale vervoerders gehad met opstartproblemen door onvoldoende materieel, maar nog geen enkele regionale overheid is zo toegeeflijk geweest. En daar komt nog bij dat NSH het bovendien geheel zelf in de hand heeft: ze hebben zelf gekozen om per december deze dienst te starten. Waarom is er dan b.v. niet gekozen om de V250 geleidelijk in de oude Beneluxdienst te laten instromen tot het moment dat er voldoende treinstellen waren? Of de V250 inzetten in de 900-serie en de oude Benelux voort te zetten? |
15-01-2013 07:34:29 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Is er al één regionale vervoerder geweest die vanwege opstartproblemen geen uurdienst kon rijden? Zelfs Veolia reed een halfuurdienst met de Wadlopers. En dat was een jaar na ingang van de concessie opgelost. De concessie van HSA is in 2009 ingegaan. Het is nu 3 jaar later. Daarbij wist iedereen wel dat het goed zou komen. Stadler is een gerennomeerde leverancier. Ansaldo daarentegen is een pruttreinbouwer en iedereen weet dat dit nog wel even door gaat. De minister zegt dat midden 2013 alle treinstellen beschikbaar zullen zijn. Nou, reken er maar niet op. |
15-01-2013 08:02:02 | ||
---|---|---|
broek53
|
Neen, dat zou ik ook maar niet doen. En omdat de staats kennelijk bereid is HSA alles te vergeven zolang er niet voldoende treinstellen zijn geleverd, maakte ik de -opmerking dat het vanuit het belang van NSH/HSA nog maar lang zo zou moeten blijven. Slecht product en er niet op afgerekend worden, wat wil je nog meer? |
15-01-2013 16:01:36 | ||
---|---|---|
phantom
|
De oude BNL terug met zolang in elk geval tot het nieuwerwetse spul goed werkt Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
16-01-2013 13:57:32 | ||
---|---|---|
Harold27
|
Volgens diverse kranten gaat de Gemeente Den Haag deze maand praten met 7 vervoerbedrijven over het opzetten van een treinverbinding met Brussel. Tevens is bij ProRail capaciteit aangevraagd. http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3378079/2013/01/16/Den-Haag-regelt-zelf-spoorverbinding-met-Brussel.dhtml?utm_source=RSSReader&utm_medium=RSS Laatst bewerkt door Harold27 op 16-01-2013 13:59 |
17-01-2013 21:17:19 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Okee, de V250 staat dus aan de kant vanwege vervormd plaatwerk aan de onderkant, en of dit makkelijk te herstellen is? Je wilt immers een robuuste plaat hebben die niet bij een beetje kou kapot gaat. Nu vraag ik me ook af hoeveel V250 Fyra's er inmiddels afgeleverd zijn? Alles 19 stuks inmiddels? En hoeveel zijn er nu in dienst? Ik dacht dat de 4881 nog proefritten reed? Choo choo..... |
17-01-2013 21:48:31 | ||
---|---|---|
himym
|
Nieuwste ontwikkeling: http://www.speld.nl/2013/01/17/fyra-bestelt-boeing-dreamliners/ |
17-01-2013 22:49:06 | ||
---|---|---|
robert55
|
Quote Volgens de railwiki [ik weet niet hoe actueel die is] zijn er 7 in dienst, 2 wel in NLD [maar niet overgedragen] en zijn er 10 nog in ITA. Van die 7 zijn er dus nu [minstens] 3 defect. Bij een twee-uursdienst heb je minstens 3 stellen nodig |
17-01-2013 22:50:33 | ||
---|---|---|
thom
|
Ik denk ook niet dat de bodemplaten direct door de kou kapot zijn gegaan, maar eerder op een indirecte wijze door sneeuw en ijs mogelijk in combinatie met iets uit de infra. Dat ze daarom aan de kant staan tot men de reden daarvan achterhaalt heeft lijkt me wel zo veilig, voordat er ineens iets door de vloer komt zetten oid... |
17-01-2013 22:52:37 | ||
---|---|---|
trdl85
|
Het zal in ieder geval geen metaalmoeheid door ouderdom zijn |
17-01-2013 23:02:57 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Die Railwiki is behoorlijk verouderd..... Choo choo..... |
17-01-2013 23:32:49 | ||
---|---|---|
mren
|
Vlaamse radionieuws heeft het over beschadigingen door ijsblokken, en ook over 3 beschadigde stellen van de 7 beschikbare. Laatst bewerkt door mren op 17-01-2013 23:33 |
18-01-2013 00:03:53 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Dan zal dat aantal blijkbaar wel kloppen, maar hoeveel staan er nog in oplevering in beproeving in Nederland, en hoeveel nog in Italië? Choo choo..... |
18-01-2013 07:34:36 | ||
---|---|---|
Jorrit
|
Je kunt via de Somda spots kijken waar welk stel gesignaleerd is. Op https://sites.google.com/site/hispeedrijtuigen/v250---albatros staat ook een mooi overzicht per treinstel. |
18-01-2013 08:24:07 | ||
---|---|---|
BGM104
|
van de 19 stellen: 7 vrijgegeven voor Fyra Brussel 2 overgedragen aan NS FSC / NS Hispeed, niet vrijgegeven voor Fyra Brussel 6 op de Wgm nog niet overgedragen 4 nog in Italie Laatst bewerkt door BGM104 op 18-01-2013 08:24 |
18-01-2013 08:39:34 | ||
---|---|---|
Jorrit
|
Vanochtend was de omroep op Schiphol dat wegens het uitvallen van de Fyra Brussel mensen met de intercity naar Roosendaal moeten reizen en daar kunnen overstappen op de intercity naar Antwerpen en Brussel. Is er opeens een nieuwe trein ingelegd of maakte de omroeper een fout? |
18-01-2013 08:59:01 | ||
---|---|---|
spurt2244
|
Tot Roosendaal met binnenlands treinen. Vanaf Roosendaal naar Antwerpen eens per uur stoptrein. Antwerpen-Brussel de IC trein naar Charleroi Zuid. (Tussen Essen en Antwerpen is er altijd een IC verbinding) Eens per twee uren extra stoptrein: Roosendaal-Essen in Essen aansluiting op IC trein richting Brussel en Charleroi Zuid. Op zaterdag en zondag rijden er geen IC treinen tussen Essen en Antwerpen. Er zal zaterdag en zondag eens per twee uur extra trein Roosendaal-Antwerpen rijden in Antwerpen is er aansluiting op IC richting Brussel en Charleroi Zuid. Laatst bewerkt door spurt2244 op 18-01-2013 18:40, reden: Aanvulling |
18-01-2013 09:12:50 | ||
---|---|---|
broek53
|
Zie het OD van vandaag: er wordt extra gependeld tussen Roosendaal en Essen. |
18-01-2013 10:46:48 | ||
---|---|---|
phantom
|
Quote Wat ik me nu afvraag is welke vervoerder gevraagd kan worden om die treinverbinding mee te rijden,zoveel mensen zijn er buiten ns personeel om denk ik niet die volledige weg bekendheid hebben op dat traject. Nog leuker is dan gelijk de volgende vraag,waarmee zou men die verbinding mee willen gaan uitvoeren ? Locs huren van NMBS(reeks 28) daar zal Belgie miss niet in meegaan en wat hang je erachter als je een loc hebt gevonden ? Wat is er qua loc soorten nu multicourant om beide stroomsoorten te kunnen hebben,en welke rijtuig types zijn er behalve hier ook nog toegestaan in belgie ? Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
18-01-2013 11:41:58 | ||
---|---|---|
bond
|
Gompes, mogelijk twee parlementen bij elkaar over Fyra: http://nos.nl/artikel/463317-belgie-nl-willen-opheldering-fyra.html Met zulke acties heb je als staatssecretaris geen motie van afkeuring meer nodig ... |
18-01-2013 11:55:21 | ||
---|---|---|
reisthijs
|
QuoteAangezien de NMBS stopt met de lease van een deel van hun TRAXX'en (reeks 28/29), kan een andere vervoerder aankloppen bij de leasemaatschappij als ze die locs willen gebruiken. Geschikte rijtuigen zou je bijvoorbeeld kunnen huren bij de ÖBB. |
18-01-2013 11:57:02 | ||
---|---|---|
jorgo
|
Quote In feite is dit een beetje OT voor het HSL-topic, want gezien de ambitie in Dordrecht en Roosendaal te stoppen gaat de verbinding via het oude spoor. Wel is het een buitengewoon interessante ontwikkeling. Hoe gaat deze verbinding gepositioneerd worden? In de papieren Volkskrant van gisteren staat dat deze Beneluxvervanger op de route Den Haag Centraal-Brussel Zuid een half uur langer nodig heeft dan de verbinding met overstappen op de Fyra in Rtd. Is de rechtstreekse verbinding dan zo belangrijk? Om echt aantrekkelijk te zijn zou hij goedkoper moeten zijn, geen zitplaatsreservering moeten vereisen en/of blijven rekenen op onbetrouwbaarheid van de Fyra (en zelf betrouwbaarder zijn, wat ook nog maar afwachten is natuurlijk). Ook staat in dat artikel dat de verbinding niet binnenlands mag concurreren en dat bij een trein naar België de tussengelegen Nederlandse stations dus alleen als opstapplek mogen dienen. Lagere overheden met de gemeente Den Haag voorop gaan nu dus betalen voor een, wellicht beperkt, aantal grensoverschrijdende reizigers. Den Haag rekent natuurlijk op cofinanciering door Dordrecht en Roosendaal, dat is de reden dat ie daar ook gaat stoppen. Sec voor Hagenezen kon men nl. een betere verbinding bieden door met een solo bicourante Flirt (of iets van dien strekking) nonstop van Den Haag naar Antwerpen te toeren. Echter dat is niet te betalen. |
18-01-2013 12:06:20 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Euhm, even een idee, dat hebben de regionale vervoerders toch ook niet als ze een concessie van een andere vervoerder overnemen... %06%? |
18-01-2013 12:17:25 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
QuotePersoneel kun je opleiden QuoteEr zijn honderden Traxx-locomotieven gebouwd, niet alle Traxx MS-locs zijn momenteel ingezet. Die zou je kunnen leasen. Daarnaast is tegenwoordig ook de ES64F4(-VL) toegelaten in België dus dat is ook nog een optie. Rollend materieel erachter is eenvoudig: een willekeurig RIC-rijtuig voldoet. Hiervan staan er in Duitsland nog velen te wachten op een huurder/koper. Denk aan Bimz, Aimz, Bimdz, enz. |
18-01-2013 12:21:39 | ||
---|---|---|
mvboetzela
|
Quote Melanie heeft het slim gespeeld door dit dossier, samen met het overige OV, bij haar staatssecretaris in portefeuille te geven. Wellicht een beetje voorkennis? En die staatssecretaris? Die blijft lekker zitten hoor, maak je geen illusie. |
18-01-2013 12:54:59 | ||
---|---|---|
bond
|
O nee hoor, ik maak mijzelf geen illusies en een aftreden is ook niet zinvol. Ik bedoelde te zeggen dat een openbare en gezamenlijke hoorzitting de facto een diskwalificatie van het adviseurscorps van beide Nederlandse en Belgische ministeries, Hispeed en NMBS is. In hoeverre alles voor de bühne is, kunnen we later pas vaststellen. |
18-01-2013 14:01:07 | ||
---|---|---|
jbt
|
Ter relativering: de Fyra heeft last van ICE! |
18-01-2013 14:53:48 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
De Fyra V250 heeft nog wel wat grotere problemen: commerciële ritten zijn tot nader order niet meer toegestaan in België. http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1315537/hoogste-veiligheidsinstantie-verbiedt-voorlopig-alle-fyra-ritten.aspx |
18-01-2013 15:00:02 | ||
---|---|---|
mvboetzela
|
En nu? Toch maar weer Benelux? Want voordat zo'n toelating weer is verkregen zijn we wel een tijdje verder. Hopen dat de rijtuigen nog niet ontstickerd zijn. Laatst bewerkt door mvboetzela op 18-01-2013 15:00 |
18-01-2013 15:16:33 | ||
---|---|---|
Harold27
|
Quote Gelukkig dat er Belgische parlementariërs zijn die de kat de bel aanbinden. Als je het van onze eigen volksvertegenwoordigers moet hebben, kan je wachten tot je een ons weegt, als het OV-Zaken betreft. |
18-01-2013 15:42:54 | ||
---|---|---|
Jack5812
|
QuoteIk heb FYRA tickets voor in maart. Loop er hard over te denken om om te boeken naar de Thalys. |
18-01-2013 15:44:20 | ||
---|---|---|
mren
|
Niet nodig; als de Fyra niet rijdt en als je daardoor minimaal een uur later aan komt op je bestemming mag je gewoon de Thalys nemen. |
18-01-2013 16:13:53 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Quote En er zijn geen locs meer beschikbaar. |
18-01-2013 16:15:21 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Gewoon reeks 11 uit de mottenballen halen? Die staan toch allemaal te nietsen sinds begin deze maand. |
18-01-2013 16:18:42 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
QuoteWaar is die reeks 2800 dan naar toe? |
18-01-2013 16:20:38 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Waar het vandaan kwam: in het goederenvervoer. En de locs die te veel waren zijn terug naar de leasemaatschappij. |
18-01-2013 16:24:10 | ||
---|---|---|
mren
|
Die leasemaatschappij heeft er vast geen scheermesjes en conservenblikjes van gemaakt... |
18-01-2013 16:52:46 | ||
---|---|---|
103 220-0
|
QuoteVan de reeks 28 zijn nog geen locs terug naar de leasemaatschappij. Er zouden er drie in maart gaan. |
18-01-2013 17:25:54 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Betekend nog steeds niet dat er binnen korte tijd een Beneluxdienst kan worden hervat. Om het nog maar eens het hebben over treinpaden die niet beschikbaar zijn. Als er al besloten wordt om dat te doen gaat het nog wel een paar maanden duren. Volgens mij kunnen ze dan beter proberen de V250 goed rijdend te krijgen. |
18-01-2013 17:34:04 | ||
---|---|---|
mren
|
Je kan het ene doen en het ander niet laten Volgens radiojournaal willen PvdA en VVD een (oude) werkende trein terug op het spoor. |
18-01-2013 17:34:43 | ||
---|---|---|
zugchef
|
Gelul dat treinpaden niet beschikbaar zijn. Dat is slechts gejammer van figuren die koste wat kost de Benelux niet meer terug willen. Onder druk wordt een hoop vloeibaar zeggen we dan. Hoevaak zien we in NL niet een cargo in een niet-bestaand pad rijden? |
18-01-2013 17:37:41 | ||
---|---|---|
Hoera63
|
QuoteVolgens mij kan Prorail naar zijn jaarlijkse subsidie fluiten als ze niet binnen drie dagen paden voor de Beneluxtrein aanmaken... |
18-01-2013 18:01:23 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Je kunt nu wel zeggen dat er uitzondering gemaakt kan worden en de bureaucratie moet omzeilt worden, maar dan worden we echt hypocriet. De regels die nu voorkomen dat dit niet in een paar dagen geregeld kan worden zijn door dezelfde regeringen gemaakt. Als ik zie dat als er ook maar vermoed wordt dat de veiligheid in gevaar zou kunnen komen, alle mensen in oproer komen, dan zullen die veiligheidsregels niet zomaar ontdoken kunnen worden. |
18-01-2013 18:37:54 | ||
---|---|---|
bahnrunner
|
België verbiedt Fyra http://www.nu.nl/binnenland/3007436/belgie-verbiedt-fyra.html |
18-01-2013 18:41:56 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Quote Ha! Inmiddels ook niet meer! |
18-01-2013 18:47:06 | ||
---|---|---|
phantom
|
Wat me persoonlijk dan vreugde doet is dat ik niet fout zat met de veronderstelling dat reeks 28 van nbms aldaar werd terug verwacht omdat men de locs hard nodig had. Verder lijkt me als men(zoals het op te richten bedrijf zelf zegt)al capaciteit heeft aangevraagd bij prorail,niet echt moeilijk om dat te regelen. Het huren van rijtuigen kan ingewikkelder lees duur uitpakken,als dat de zaak maar niet nekt. (hoe wel willend NS zou staan tegen verhuren van voormalig beneluxrijtuigen dat laat ik nog maar in t midden,directe concurrentie enzo) *zeker niet als men iets heeft gekocht van een italiaans fabrikant wat tot nu toe enkel geld kost en weinig oplevert buiten irritatie om* Reeks 11 terug halen zal t ook niet worden,allemaal verlopen controles en papieren en ik geloof zelfs al(als t klopt)dat men er al enkele ri sloper heeft gestuurd. (bovendien zal t verhaal om ze terug "online" te krijgen wel duurder uitpakken dan dat het nog waard is) Kortom het valt denk ik nog niet mee om het alternatieve beneluxtreintje te laten rijden,maar waar een wil is ,is een weg. Wat t mij betreft vinden ze de weg. Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
18-01-2013 18:47:41 | ||
---|---|---|
nohab
|
QuoteWant en sinds wanneer? Laatst bewerkt door nohab op 18-01-2013 18:48 Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
18-01-2013 18:51:27 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Ik las ergens iets over remmen. Laatst bewerkt door spiketrain op 18-01-2013 19:27, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten. |
Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): HSL-Zuid |