Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
21-11-2007 17:13:08
hvondelen
hvondelen
Hoe zit het nu eigenlijk met het af te leveren HSL materieel door Ansaldo Breda.
Ze zouden geschikt zijn voor max 250 km/h en als de HSL eind 2008 gaat starten zouden ze er zijn.
Dat lijkt me sterk omdat er nog geen ��n duidelijk ontwerp van is getoont en omdat als ze eind 2008 gaan rijden over een jaar afgeleverd moeten zijn.
Bovendien is het ICRm materieel niet geschikt voor 250 km/h, die moeten gaan invallen op de HSL.

Hoe zit dit precies in elkaar?

Laatst bewerkt door spiketrain op 01-09-2014 20:09
 

21-11-2007 17:15:18
maxime
maxime
Er is al een ontwerp compleet met kleurstelling(rood/wit/roze). ICRm zal inderdaad invallen, maar achter Traxx locs met een maximumsnelheid van 160 km/h.  

22-11-2007 10:19:16
mdeen
mdeen
Er zijn ook wel al artist impressions van de nieuw Albatros te vinden. Zoek maar eens op google naar Ansaldrobreda+V250 en schrik je rot.

Overigens geloof ik er ook weinig van dat AnsaldoBreda op tijd zal leveren. Op tijd was ooit eind 2007 (nu), maar ook eind 2008 heb ik weinig geloof in. Het ontbreken van enige communicatie van dit bedrijf wekt ook weinig vertrouwen.
Ik bedoel: kijk eens op hun website (moet je wel italiaans kennen, de engelse versie werkt tot de startpagina). Persberichten gaan tot 2005. Daarna niets meer?

Wanneer gaat ICRm+Traxx nu werkelijk rijden? Er waren berichten dat een paar maanden geleden de eerste 11.8 locs zouden worden vervangen door Traxxen. Wat is daar nu de status van?

(ben zelf er cynisch m.b.t. de ontwikkelingen van de BNL, NSI en Hispeed)
 

22-11-2007 10:25:06
taigagaai
Moderator
taigagaai
Er was nog iets met de toelating van de TRAXX locs geloof ik. Daarnaast wil de NMBS niet af van hun 'paradepaardje' 11.8. Zo heb ik dat gelezen op OVL, maar ik kan er naast zitten.
En Ansaldo Breda heeft ook een order voor de Deens Spoorwegen in de maak, ik geloof dat ze daar nu al een jaar of 4, 5 op achter lopen...
 


22-11-2007 11:31:51
lucky
lucky
Oftewel, connexxion is niet de enige die bij dibieuze leveranciers besteld. Ns kan er ook wat van..  

22-11-2007 12:09:53
thom
thom
Quote
taigagaai: Er was nog iets met de toelating van de TRAXX locs geloof ik. Daarnaast wil de NMBS niet af van hun 'paradepaardje' 11.8. Zo heb ik dat gelezen op OVL, maar ik kan er naast zitten.


Dat van die 11.8 vervangen zou dan voor de beneluxtrein geweest zijn.
 

22-11-2007 14:35:39
NDS
NDS
Over de betrouwbaarheid van Ansaldo Breda, die kregen het voor elkaar trams met 10 jaar vertraging af te leveren. Zoiets las ik een klein jaar terug in trams 2007 volgensmij.

Groetjes Michiel
 

22-11-2007 16:14:38
aestudent
aestudent
Quote
Martin: Daarnaast wil de NMBS niet af van hun 'paradepaardje' 11.8. Zo heb ik dat gelezen op OVL, maar ik kan er naast zitten.
%08% Ik heb geen idee wie dat verzonnen heeft, maar mij is juist ter ore gekomen dat zowel NSI als de NMBS die dingen zo spoedig mogelijk regelrecht naar de sloop willen hebben...

Laatst bewerkt door aestudent op 22-11-2007 16:15
 

22-11-2007 16:51:34
taigagaai
Moderator
taigagaai
De berichten waar ik over sprak, dateren van 8 november jongstleden. In dezelfde berichtenreeks werd gesproken over het feit dat de Bs'n uiterlijk in april 2008 aan de kant zouden moeten.  

22-11-2007 17:05:19
broek53
broek53
Ja, dat laatste is zeker zo, althans: de eerste(n).  

22-11-2007 17:21:41
ijsm
ijsm
Quote
aestudent: Ik heb geen idee wie dat verzonnen heeft
Ik kan je verzekeren dat dat uit zeer betrouwbare bron komt . Om precies te zijn: directieniveau bij de NMBS.
 

22-11-2007 17:31:14
geertw
geertw
Lekker paradepaardje dan.


http://www.ovinnederland.nl/
 

22-11-2007 17:44:46
aestudent
aestudent
Ja, en ook zeker een ander standpunt dan ik eerder gehoord heb. Als dat zo nodig hun paradepaardje moet zijn, dan mogen ze best wel 's wat geld gaan investeren in bijv. extra onderhoud aan die wrakken... %03%  

23-11-2007 10:27:21
ijsm
ijsm
Dat gaat dan ook gebeuren .  

23-11-2007 11:41:49
hvondelen
hvondelen
sorry hoor, maar vergeleken bij de TGV zijn deze HSL treinen van Highspeed toch duplotreintjes%09%.
Een soort MAT'64 treinen maar dan in plastic.
Ze zien er ook niet echt uit alsof ze 250 gaan, maarja het is ook nog maar een ontwerp.


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

23-11-2007 15:50:32
treinfreak
treinfreak
Op www.nshispeed.nl zie je ook plaatjes van dat "geval".
En in het promofilmpje zie je hem volgens mij ook nog voorbij rijden.


wat is er leuker dan een trein? 2 treinen natuurlijk!
 

23-11-2007 17:11:53
thejag
thejag
"geval" is inderdaad wel een goede omschrijving Hoeveel krediet heeft Ansaldo Breda eigenlijk bij NS Hispeed? Het kan toch niet zo zijn dat ze die treinen jaren te laat gaan afleveren? Ik begreep dat oorspronkelijk die treinen al op 1 april 2006 (ik weet het, gevaarlijke datum) getest gingen worden. Zijn ze uberhaupt al aan het bouwen of zit het allemaal nog in de ontwerpfase?


grt, Michiel
 

23-11-2007 17:44:13
thom
thom
Quote
hvondelen: sorry hoor, maar vergeleken bij de TGV zijn deze HSL treinen van Highspeed toch duplotreintjes%09%.
Een soort MAT'64 treinen maar dan in plastic.
Ze zien er ook niet echt uit alsof ze 250 gaan, maarja het is ook nog maar een ontwerp.

Hoe kun je er dusdanig over oordelen als dat ding nog nieteens gebouwd is
 

23-11-2007 18:46:31
timtrein
timtrein
Quote
thejag: Het kan toch niet zo zijn dat ze die treinen jaren te laat gaan afleveren?
Waarom niet? Wat wou je er tegen doen??
 

23-11-2007 19:31:32
Jack5812
Jack5812
Het lijkt me toch dat NS hispeed op de hoogte is wat betreft de uiterst bedenkelijke reputatie van Ansaldo qua levertijden. Onbegrijpelijk dat ze met hun in zee zijn gegaan.
Gr Jack

Laatst bewerkt door Jack5812 op 23-11-2007 19:32
 

23-11-2007 23:15:22
thejag
thejag
Quote
timtrein: Waarom niet? Wat wou je er tegen doen??
Normaalgesproken is het niet voldoen aan afgesproken levertijden reden om nog eens goed naar het contract te kijken. Er rijdt zoveel prachtig hogesnelheidsspul rond van andere leveranciers, waarom nu juist Ansaldo?


grt, Michiel
 

24-11-2007 01:30:21
thom
thom
Mischien zijn daar wel argumenten voor die wij nooit zullen weten....

[Anders gezegd, een bedrijfskeuze word waarschijnlijk meer over nagedacht dan die paar minuten dat wij er hier over denken...]
 

24-11-2007 12:00:25
hvondelen
hvondelen
Quote
thom:
Quote
hvondelen: sorry hoor, maar vergeleken bij de TGV zijn deze HSL treinen van Highspeed toch duplotreintjes%09%.
Een soort MAT'64 treinen maar dan in plastic.
Ze zien er ook niet echt uit alsof ze 250 gaan, maarja het is ook nog maar een ontwerp.

Hoe kun je er dusdanig over oordelen als dat ding nog nieteens gebouwd is


Ik zei ook, het is ook nog maar een ontwerp

Quote
thejag:
Quote
timtrein: Waarom niet? Wat wou je er tegen doen??
Normaalgesproken is het niet voldoen aan afgesproken levertijden reden om nog eens goed naar het contract te kijken. Er rijdt zoveel prachtig hogesnelheidsspul rond van andere leveranciers, waarom nu juist Ansaldo?


De prijs?

Laatst bewerkt door hvondelen op 24-11-2007 12:02


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

24-11-2007 19:43:16
maxime
maxime
"Goedkoop is duurkoop" lijkt me in dit geval een passende uitspraak dan.

Als Hi-Speed voor ICE-3 treinstellen had gekozen net als NSI dus al heeft rijden tussen Amsterdam en Frankfurt dan had ik daar totaal geen problemen mee gehad.
Daarnaast hebben al die andere fabrikanten van TGV's, Eurostars en ICE's al de nodige ervaring. Heeft Ansaldo Breda die ook?

Als die V250 stellen nog niet eens in productie zijn genomen, had ik het contract als ik hen was allang verscheurd. Jaren te laat... Maar wie ben ik...

Laatst bewerkt door maxime op 24-11-2007 19:45
 

24-11-2007 20:29:19
mdeen
mdeen
Quote
thejag: Normaalgesproken is het niet voldoen aan afgesproken levertijden reden om nog eens goed naar het contract te kijken. Er rijdt zoveel prachtig hogesnelheidsspul rond van andere leveranciers, waarom nu juist Ansaldo?

Naar wat ik begrepen heb mocht in de aanbesteding niet naar het verleden van de producent gekeken worden. Wie dat verzonnen heeft mogen ze van mij direkt voor de trein gooien, maar blijkbaar kwam AnsaldoBreda daardoor als beste uit de bus.

Ik hoop toch wel dat Hispeed een boeteclausule heeft afgesproken. Zo niet, dan ook die tent nu alvast opdoeken.

Laatst bewerkt door mdeen op 24-11-2007 20:31
 

24-11-2007 21:31:54
fastguy84
fastguy84
Quote
maxime: Als die V250 stellen nog niet eens in productie zijn genomen, had ik het contract als ik hen was allang verscheurd.


Ik heb hier foto's liggen van een open dag AnsaldoBreda in Pistola van 17 oktober 2006(!), met daarop een wagon van de HST voor Olanda-Belgica, zonder ramen erin, maar wel al in de juiste kleuren gestoken (zelfde vormgeving als huidig PRIO-materieel). Die foto's stonden op een italiaans forum, waar ze onmiddelijk vanaf zijn gehaald na verzoek van de (toen nog) HSA. Blijkbaar is/was ze er veel aan gelegen alles geheim te houden.

Quote
mdeen: Naar wat ik begrepen heb mocht in de aanbesteding niet naar het verleden van de producent gekeken worden.


En hoe had je je dat dan voorgesteld (reëel en op dat moment in de tijd)?
 

25-11-2007 14:20:42
floriss
floriss
Quote
Naar wat ik begrepen heb mocht in de aanbesteding niet naar het verleden van de producent gekeken worden. Wie dat verzonnen heeft mogen ze van mij direkt voor de trein gooien, maar blijkbaar kwam AnsaldoBreda daardoor als beste uit de bus.
Nou liever niet voor de trein, dat is zo treinonvriendelijk en geeft bovendien ook zoveel troep.

Maar ik ben verder wel helemaal met je eens. Het verleden en de bedrijfscultuur zouden absoluut meegenomen moeten worden in een aanbesteding. Liever iets duurder materieel van goede kwaliteit en met duidelijke leveringstijden, dan een onbetrouwbare bouwer als AnsaldoBreda in Italie, die voor een dubbeltje op de eerst rang produceert, waarbij het nog maar de vraag is of die treinstellen over 5 of 15 jaar worden geleverd en de beoogde kwaliteit moeten we ook maar afwachten.
 

25-11-2007 17:20:41
mdeen
mdeen
Quote
fastguy84: En hoe had je je dat dan voorgesteld (reëel en op dat moment in de tijd)?
Hoe bedoel je? De slechte leveringsfaam van AnsaldoBreda was op dat moment al lang gevestigd hoor.
 

25-11-2007 18:37:30
willy84
willy84
Alles leuk en aardig natuurlijk...
maar wat zijn de officiele berichten van Hispeed en de fabrikant?
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


25-11-2007 18:55:12
fastguy84
fastguy84
Quote
mdeen: Hoe bedoel je? De slechte leveringsfaam van AnsaldoBreda was op dat moment al lang gevestigd hoor.
Ja, dat weet ik en dat ben ik ook met je eens. Maar de vraag is; hoe zou je dat voor je zien? Je kan toch als aanbestedende dienst niet gaan zeggen (in een grenzenloos Europa), alle aanbiedingen zijn welkom, behalve die van die Italianen, want die vertrouwen we niet... Als je zoiets al zou willen (en het zou mogen, wat ik betwijfel), dan zul je dat meetbaar en controleerbaar moeten maken (in de trant van een beoordelingssysteem door afnemers?) Het is ontzettend lastig om dat 'eerlijk' op te zetten. Want hoe ga je dat doen, daar ben ik benieuwd naar. Het is iets te gemakkelijk om te zeggen; die van AnsaldoBreda zijn langzaam, dus die gooien we eruit...
Probeer maar eens een eerlijk model te maken voor die beoordeling, waarbij er dus geen oneigenlijke discriminatie optreedt en waar je rekening houdt met zaken als 'geschiedenis' (om te beginnen: tot hoe lang ga je terug?).
 

26-11-2007 10:13:08
mdeen
mdeen
Er moet toch wel iets te verzinnen zijn als "fabrikanten die treinen te laat leveren krijgen X strafpunten in de beoordeling". Ik vind het naïef om daar niet naar te kijken. Dit lokt gewoon vaagheid in de offerte uit om naderhand te zeggen "ja, maar dat is extra werk, en dat kost meer tijd, en dat...".  

26-11-2007 11:52:10
fastguy84
fastguy84
Nou, dat betwijfel ik dus. Dus nogmaals: probeer maar eens zo'n systeem op te zetten. (we raken wel steeds verder o/t hier, excuses, als je hier nog verder over wilt discussieren misschien een nieuw topic openen?)

Knelpunten die ik maar eventjes uit de losse mouw schud:
- wat telt mee (treinen? trams? goederenwagons? of ook totaal o/t materieel (Bombardier vliegtuigen/bromfietsen?))
- hoe lang telt iets mee: een foutje van tien jaar geleden is nu niet meer zo relevant
- wie voert beoordeling uit? (de afnemer is niet bepaald objectief, een onafhankelijk bureau heeft waarschijnlijk moeite om precieze kennis te krijgen (onderhandse deals bij vertraging, bijv. extra ondersteuning worden dan niet meegenomen) en is erg duur, en als de (nieuwe) opdrachtgever dat elke keer moet doen wordt het wel heel omslachtig.)
- en wanneer gebeurt dat? en kan het bijgesteld worden? (dan zou een afnemer de dag na geplande aflevering de score op nul kunnen zetten en na vertraagde aflevering weer naar een zesje ofzo?)
- telt alles even zwaar? (oplossing: orderbedrag, evt. met afwaardering in de tijd (dus orders uit het meest recente jaar: 100%, na een jaar 90%, na twee jaar 80% etc.))
- tellen alleen orders/beoordelingen binnen een (verenigd) Europa? Of wereldwijd? Of toch alleen Nederland (of zelfs alleen bij de opdrachtgever?)?

Want als je dit dus niet zorgvuldig doet, beginnen alle leveranciers te klagen dat ze ondergewaardeerd/gediscrimineerd worden.
 

26-11-2007 13:17:51
hvondelen
hvondelen
De nieuwe HSL,s van de Italianen zien er wel goed uit alleen weet ik ook niet meer dan dat, qua levertijd , comfort enz...
Maarja dat is een verkeken voorbeeld omdat dit voor eigen land is denk ik.
Maar misschien hebben ze daarnaar gekeken, naar wat de Italianen in eigen land leveren, dan kan ik me wel voorstellen dat de keuze op hun is gevallen aangezien ze perfect leveren voor eigen land.


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

27-11-2007 08:55:10
jbt
jbt
@fastguy84
Het schrijven van een bestek door of voor een aanbestedende dienst is een hele kunst. Toch is het niet onmogelijk om je bestek dusdanig te schrijven dat je hoge kwaliteit van je inschrijvers krijgt. Een aanbestedende dienst zal ook vaak de grenzen van de toepasselijke richtlijn moeten opzoeken om potentiele inschrijvers buiten de deur te houden. Binnen die marges is er echter een grote vrijheid voor de aanbestedende dienst. Een rechter toetst enkel maar marginaal.
Zonder het bestek voor de HSL-treinen te kennen, lijkt mij dat daarin als selectiecriteria meegenomen mogen worden:
- omzeteisen;
- aantoonbare ervaring met de bouw van hogesnelheidsmaterieel in de afgelopen drie jaar;
- het overleggen van (meerdere) referentie van andere opdrachtgevers.
Als een inschrijver de selectiecriteria niet haalt, dingt hij gewoon niet mee.
De beoordeling geschiedt in de regel direct na de aanbesteding (laatste dag van de inschrijving) door de aanbestedende dienst zelf (deze kan daarvoor een extern bureau inschakelen om daarbij behulpzaam te zijn).
Hoe zwaar iets bij de gunning telt, ligt vast in de in het bestek genoemde gunningscriteria. Dat kan zijn alleen de laagste prijs, of de economisch meest voordelige aanbieding. Dan wordt naast de prijs ook gekeken naar zaken als de prijs van het onderhoud, vernieuwingen etc.
Als ik de HSL-soap van een afstandje bezie, bekruipt mij het gevoeg dat HI-Speed als aanbestedende dienst de selectiecriteria niet scherp genoeg heeft geformuleerd.
Het is te hopen dat ze een forse korting in het bestek hebben opgenomen bij te late levering.
 

27-11-2007 13:13:34
fastguy84
fastguy84
Allemaal akkoord, maar hoe had je daarmee kunnen voorkomen dat AnsaldoBreda zou mogen meebieden (op basis van haar slechte 'aflevergeschiedenis'?) of in ieder geval een veel lagere score had behaald op de aanbesteding?
Het enige dat mij hieruit mogelijk blijkt is, zoals je al zegt, een (hoge) boete bij te laat leveren. (Met het risico dat de daaropvolgende juridische discussie hoog gaat oplopen (over het te laat aanleveren ERTMS/ETCS-eisen bijv.) en dat de aflevering daardoor nóg meer vertraging oploopt, maar dat terzijde.) Het is dan in ieder geval mosterd na de maaltijd (in het slechtste geval gaat de treinenbouwer failliet; dag onderhoud, dag geld, dag kennis, dag concurrentie...), en in het beste geval houdt het de druk wat op de ketel.
De andere eisen die je noemt, lijken mij allemaal wel toegepast te zijn - of, wanneer dat niet zo zou zijn, geen belemmering te zijn geweest voor AnsaldoBreda. (Ze hebben immers (HS-)treinen afgeleverd de afgelopen jaren en zijn zeker geen 'kleintje'. Wat betreft referenties van andere opdrachtgevers; die kunnen ernstig 'gekleurd' zijn, om het maar netjes uit te drukken.)
Maar deze eisen zijn, al met al, alleen bedoeld om de 'grappenmakers' buiten de deur te houden (dochterondernemingen, pioniers, zetbazen, etc.). In die zin wijzen deze eisen juist terug naar de 'geijkte' treinenbouwers, en heb je dus slechts de keus uit Bombardier, AnsaldoBreda, Siemens, etc.
Maar wat mij betreft (zonder te willen zeuren ), is de vraag nog steeds niet beantwoord: "Op grond van welk criterium (of criteria) was/is het mogelijk om (vermeend) slechte/late opleveraars (als AnsaldoBreda) uit de aanbesteding te houden, danwel een lagere score toe te kennen?"
 

27-11-2007 16:25:53
jbt
jbt
Je kunt niemand verbieden om een inschrijving te doen. Je moet alleen als aanbestedende dienst de selectiecriteria zo scherp stellen, dat je een inschrijver op een slechte aflevergeschiedenis kunt wegselecteren. De criteria moeten wel dusdanig zijn dat je geen disproportionele eisen gaat stellen, maar dat zal niet gauw bij de bouw van hogesnelheidsmaterieel. Ik denk dat Hi-Speed de selectiecriteria zo had moeten stellen dat AnsaldoBreda er niet om heen had gekund om (bijvoorbeeld) haar beroerde Deense verhaal in de inschrijving te moeten verwerken. Ik doe maar een poging: "aantonen - middels een verklaring van een register-accountant - dat binnen de afgelopen drie jaren op zijn minst drie bestellingen hoge snelheids materieel of vergelijkbaar sneltreinmaterieel tijdig aan de opdrachtgevers in zijn geheel is geleverd".  

29-03-2008 19:12:32
train85
train85
Topic Kick:

Eerste foto's zijn er van de trein die hier komt rijden:

http://bahnbilder.warumdenn.net/Aktuelles.html
http://www.trenomania.org/fotogallery/displayimage.php?album=lastup&cat=71&pos=22
 

29-03-2008 19:41:45
martijn
martijn
Had al wat tekeningen en plaatjes van schaalmodellen gezien, maar in het echt ziet ie er dus ook niet uit. Wat een jaren '30 (vorige eeuw) ontwerp zeg...  

29-03-2008 19:43:35
vinny004
vinny004
De Italianen waren met een mooie stand met Italiaanse wijn op de UIC-highspeed conferentie. Kennelijk wilden ze toch snel wat te presenteren hebben voor de bobo's  

29-03-2008 20:13:42
jordydl1
jordydl1
mij eigen mening: wat een oer lelijk ding  

29-03-2008 20:20:57
taurus
taurus
Ik deel je mening, een TGV/Thalys of een ICE-3 ziet er toch wel even vele malen beter uit.

Laatst bewerkt door taurus op 29-03-2008 20:21
 

29-03-2008 20:42:09
willy84
willy84
Ik vind hem ook niet echt super mooi. Misschien even wennen ofzo.
Me vrienin vind hem wel weer mooi ben benieuwd wanneer we hem hier mogen aanschouwen.%08%
 

30-03-2008 14:52:41
jesse_z
jesse_z
Die neus... Ik krijg last van schaamte...  

30-03-2008 14:57:56
seinhuis
seinhuis
Ik had niet verwacht dat er een trein aan kwam. Dus beter dit dan niks%08%  

30-03-2008 17:13:19
phantom
phantom
doe me dan maar niks,wat een gruwelijk ding zeg.
Wat me dan echter wel weer intresseert is t volgende.
Gaan we nog proefdebrijf op gewoon net en HSL net meemaken met beneluxrijtuigen en trxx locs of springen we maar gewoon gelijk in een ongetest stel de HSL op ?
 

30-03-2008 17:20:04
hvondelen
hvondelen
Quote
willy84: Ik vind hem ook niet echt super mooi. Misschien even wennen ofzo.
Me vrienin vind hem wel weer mooi ben benieuwd wanneer we hem hier mogen aanschouwen.%08%


Ja vind je het gek, al dat mooie rood en roze%08%


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

30-03-2008 17:39:56
broek53
broek53
Quote
phantom: doe me dan maar niks,wat een gruwelijk ding zeg.
Wat me dan echter wel weer intresseert is t volgende.
Gaan we nog proefdebrijf op gewoon net en HSL net meemaken met beneluxrijtuigen en trxx locs of springen we maar gewoon gelijk in een ongetest stel de HSL op ?
Wat dacht je zelf ?
 

30-03-2008 18:05:53
Somda
Somda
Die trein heeft wel wat weg op dat japanse treinstel (bullit-train?)
Die vind ik ook,net als die nieuwe HSL trein,wel wat hebben.%08%
 

30-03-2008 18:20:19
sik214
sik214
Quote
broek53:
Quote
phantom: doe me dan maar niks,wat een gruwelijk ding zeg.
Wat me dan echter wel weer intresseert is t volgende.
Gaan we nog proefdebrijf op gewoon net en HSL net meemaken met beneluxrijtuigen en trxx locs of springen we maar gewoon gelijk in een ongetest stel de HSL op ?
Wat dacht je zelf ?


Inderdaad. Maar hoelang zullen de testen duren én hoelang duurt het nog voordat de HSL beschikbaar is én is dan dat ICRm-prio nog nodig?
 

30-03-2008 19:16:45
broek53
broek53
Dat hangt mede, zo niet uitsluitend af van het moment dat er over de HSL-Zuid gereden mag worden, "van rijkswege" zogezegd. Overigens is Ansaldo nog laaang niet zover; de foto's zijn van kort voor het vertrek naar de Raing van Velim in Tsjechië, waar dit interieurloze eerste exemplaar eerst eens een tijdje gaat rondrijden. Er is een tweede proto in aanbouw, en als de testen goed verlopen zijn, gaat men een piano-an aan de serieproductie.
Als men op geljke wijze door zou blijven modderen met de ERTMS op de HSL-Zuid, tsja... Het lijkt wel een wedstrijdje wie het langzaamst is...
 

30-03-2008 19:40:15
treinfreak
treinfreak
Zo te zien krijgen we een nieuwe hondenkop %08%
Maar is die trein een prototype of zal deze over een tijd ook in dienst gaan ?


wat is er leuker dan een trein? 2 treinen natuurlijk!
 

30-03-2008 19:43:41
jesse_z
jesse_z
Met de nadruk op honden%02% (in de zin van hondenweer dan)  

30-03-2008 19:51:34
taurus
taurus
De geschiedenis herhaalt zich, wederom een hondekop in de Beneluxdienst, of noemt men dat 'retro'? %08%

Maar ik ben wel benieuwd naar foto's van het volledige stel als het straks proef rijdt op de testring bij Velim in Tsjechië.

Laatst bewerkt door taurus op 30-03-2008 19:51
 

30-03-2008 20:00:01
103 220-0
103 220-0
Ach, en vraag dan voor de lol eens even hoe het de AnsaldoBreda-treinstellen vergaat in Denemarken en Noorwegen. En nog wat landen.
Ik gok erop dat de HSL het eerst in bedrijf is.
 


30-03-2008 20:19:34
Jack5812
Jack5812
En dat is juist de reden waarom ik het zo raar vind dat men met AnsaldoBreda in zee is gegaan. Dit los staand van het ontwerp.
Gr Jack

Laatst bewerkt door Jack5812 op 30-03-2008 20:24
 

30-03-2008 21:01:22
martijn
martijn
Over retro gesproken, bekijk de clip 'Trans Europe Express' van Kraftwerk maar eens op youtube, daar zijn de eerste rijdende beelden van het prototype te zien! (Of zijn het toch vooroorlogse archiefbeelden)  

30-03-2008 21:05:01
taurus
taurus
Ik denk dat AnsaldoBreda de goedkoopste leverancier is geweest, losstaand van de reputatie. En dat is weer te wijten aan onze politiek (kabinet Paars-II), die wou een zo hoog mogelijke vergoeding voor het gebruik van de HSL-Zuid.

Ik vond het oorspronkelijke plan van de NS met de in de landelijke dienstregeling geintegreerde IC-Max veel beter.
 

30-03-2008 21:50:10
raoul
raoul
Toch vind ik dit nieuwe stel wel wat hebben! Een compleet nieuwe look op het spoor! Ik zou hem graag ene keer in het echt willen zien!  

30-03-2008 21:51:09
lucky
lucky
Het is wel uniek in nederland. Maar ik vind het totaal niet passen tussen het Nederlandse en belgische materieelpark..

In andere woorden: Verschrikkelijk lelijk.
 

30-03-2008 22:36:07
treinenvid
treinenvid
Ik vind het een afschuwelijk treinstel! Die kop is net een gepimpte mat '54, en die kleurstelling spreekt mij ook niet echt aan. Gelukkig zit hij niet vol met vlindertjes, zoals dat schaalmodel op de RAI.
Ben benieuwd hoe hij van binnen eruitziet, dat is tenslotte waar hij voor bedoeld is.
Ik denk dat dit treinstel net zolang wordt getest totdat de HSL een museumspoorlijn is, en ik kan er ongeveer op mijn 80'e (dus rond de jaren '70 ) eens een ritje mee maken. Dan is deze trein een museumtrein, en hebben we al een magneettrein van Asd naar Brussel, Arnhem, Groningen en Maastricht die 800 km/u gaat...
 

30-03-2008 22:37:56
johnrail
johnrail
Het lijkt bij de voorkant een stuk punt van de schoen wel zonder veters met wielen eronder "Rolschaats" %02%
Ik ben met anderen mee eens lelijk %09%

Groetjes Johan de Lange

Laatst bewerkt door johnrail op 30-03-2008 22:39
 

30-03-2008 22:40:01
lucky
lucky
Quote
Ik denk dat dit treinstel net zolang wordt getest totdat de HSL een museumspoorlijn is, en ik kan er ongeveer op mijn 80'e (dus rond de jaren '70 ) eens een ritje mee maken. Dan is deze trein een museumtrein, en hebben we al een magneettrein van Asd naar Brussel, Arnhem, Groningen en Maastricht die 800 km/u gaat...



Het gaat misschien wat offtopic, maar waarschijnlijk hebben we dan geen treinen meer in een vaste dienstregeling. Auto's kunnen dan op een magneetbaan waardoor files verleden tijd zijn en je niet meer hoeft te sturen. (dit alles in 2070)
 

30-03-2008 23:18:20
geertw
geertw
Quote
lucky: Het gaat misschien wat offtopic, maar waarschijnlijk hebben we dan geen treinen meer in een vaste dienstregeling. Auto's kunnen dan op een magneetbaan waardoor files verleden tijd zijn en je niet meer hoeft te sturen. (dit alles in 2070)

Ah, da's makkelijk, iemand die de toekomst kan voorspellen. Wanneer gaat de HSL in dienst?

Over die HSL-hummer: eerst maar eens in het echt zien voordat ik 'm mooi ga vinden

Laatst bewerkt door geertw op 30-03-2008 23:19


http://www.ovinnederland.nl/
 

30-03-2008 23:18:20
nielske90
nielske90
Quote
treinenvid: Ben benieuwd hoe hij van binnen eruitziet, dat is tenslotte waar hij voor bedoeld is.


Momenteel valt er binnen echt totaal niks te zien. Heb ergens zien staan dat de inrichting er pas in Tsjechië in wordt gezet voor dit stel, waarna ie daar kan gaan testrijden...

Laatst bewerkt door nielske90 op 30-03-2008 23:19
 

31-03-2008 12:21:42
phantom
phantom
Is men nu dan "al"wel klaar met het duscussie verhaal NMBS 1100 eraf en traxx eraan ??
Dat gezeik duurt ook al een eeuw he,partij 1 (NSR/NS hispeed) wil 1100én van de benelux af om traxx te kunnen gebruiken voor tests op reguliere net.
en belgie(
NMBS) zegt stug nee tegen dit idee(en stuurt extra storingsmonteurs mee op de locs),is dat dat rijkswege deel ?
Tja en wat moet je er verder van zeggen,aanschaf van die stellen voor hispeed bij Ansaldo is dus echt een geval "goedkoop wordt waarschijnlijk duurkoop" en het gaat tergend sloom.
Wat was de 1ste insteek ook alweer,medio eind 2008 1ste test stel op de baan ?
Dit nadat uitvoerig met combi vernieuwde BNL rijtuigen en traxxen was getest,wat nog steeds niet is gebeurt.
Kortom een drama 1ste klas traxxen die werkeloos staan wat uiteindelijk ons veel geld kost,nieuwe HSL stellen die amper in mekaar zitten.
En het test verhaal erom heen is nog veel gekker,ben benieuwd hoeveel extra belasting we mogen gaan betalen binnenkort om deze blunders op te hoesten %03%
 

31-03-2008 19:52:39
floriss
floriss
Die kop van de trein heeft wel wat weg van een Krokodil, maar dan wel een hele moderne.  

31-03-2008 20:25:59
kevinevers
kevinevers
Wat voor een geluid maakt die typhoon van die stelle? Kwaak Kwaak??%08%  

31-03-2008 21:44:39
railion
railion
Quote
floriss: Die kop van de trein heeft wel wat weg van een Krokodil, maar dan wel een hele moderne.


ik vind het meer op een verlaagde en gemoderniseerde HONDEKOP lijken

Groet Robert
 

31-03-2008 21:49:24
timtrein
timtrein
Een windhond dus...  

01-04-2008 09:05:46
netraam78
netraam78
Misschien moet NSHiSPEED maar een actie houden verzin de leukste naam!!
SPEEDDUCK? Hogesnelheidseend, kwaak, kwaak.
 

01-04-2008 09:24:39
waalkade
waalkade
Voorlopig heeft dat ding nog weinig snelheid gemaakt  

01-04-2008 09:43:31
broek53
broek53
Namen verzinnen hoeft niet meer, hij heet "Albatros".  

01-04-2008 09:52:37
waalkade
waalkade
Is dat geen slome vogel?  

01-04-2008 10:21:07
broek53
broek53
Kunnen/zullen we een apart toopic openen over het afzeiken van het nieuwe materieel? Dan meld ik hier verder gewoon de feiten  

01-04-2008 10:34:10
treinfreak
treinfreak
Er rijdt in japan en shikansen die nog meer op een eend lijkt --> http://nl.wikipedia.org/wiki/Shinkansen
Ik heb wat foto's van die vliegende dodo gevonden op het internet %08% -->http://www.k-report.net/discus/messages/28/1148.html?1206906469
Ook valt mij op dat er helemaal geen informatie staat op de site van ansaldobreda en de foto's op ns hispeed verdwenen zijn.
Vinden ze hem zelf soms lelijk ?

Laatst bewerkt door treinfreak op 01-04-2008 10:36


wat is er leuker dan een trein? 2 treinen natuurlijk!
 

01-04-2008 13:12:53
hvondelen
hvondelen
Quote
waalkade: Is dat geen slome vogel?

Naja een hele grote meeuw om het zo maar te zeggen, kijk jongens daar gaat een meeuw over de HSL%09%%09%


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

01-04-2008 13:22:58
thejag
thejag
waar gaat dit nog over? %03%


grt, Michiel
 

01-04-2008 21:36:23
edegroot
edegroot
edegroot: Nergens over en bij deze ook het vriendelijke verzoek hiermee te stoppen en dit topic weer op een normaal niveau te brengen.  

27-05-2008 08:51:16
hellfire
hellfire
Op Railfaneurope.net zijn nog wat foto's opgedoken van het nieuwe HSL materieel, gemaakt op 31 maart: http://www.railfaneurope.net/pix/nl/electric/emu/V250/pix.html  

27-05-2008 08:54:45
visscher
visscher
Is er al iets van een planning bekend wanneer de trein in Nederland aan komt?  

27-05-2008 10:22:04
treinfreak
treinfreak
Ik heb zelf nog wat foto's gevonden op het internet --> http://www.anp-photo.com/search.pp?flush=1&keyword=AnsaldoBreda en http://www.vlaky.net/servis/galeria.asp?lang=1&page=1&id=2845&sort=1&#next
En het kan altijd nog erger-> http://en.wikipedia.org/wiki/Talgo


wat is er leuker dan een trein? 2 treinen natuurlijk!
 

27-05-2008 12:20:15
fastguy84
fastguy84
Dan heb ik nog een esthetische vraag: kunnen de boegdeuren ook dicht? Ik kan me schetsen/artist impressions herinneren waarin het leek alsof er een soort van (auto)grille zat? Maar op alle foto's tot nu toe is de koppeling uitgeschoven.
Vind het bij de ICE's altijd zo lomp uit zien als er met de deuren open wordt gereden, gaat het hele aerodynamische idee ook mee de soep in denk ik zo.
 

27-05-2008 15:22:52
Rolffiej19
Rolffiej19
lijkt me wel handig als die koppeling naar binnen kan volgens mij heb je dan bij elke rit wel een vogel op die koppeling geplakt zitten %08% trouwens een spuuglelijke bakovergang dat ding zo lopen de kleuren ook niet echt mooi over  

28-05-2008 00:35:21
thom
thom
Reken er maar niet op dat die koppeling ff naar binnen geschoven word, d'r zit meestal nogwel een boompje aan vast...

Als ik het zo zie zal het een eeuwig geeuwend stelletje worden...
 

28-05-2008 13:42:04
hellfire
hellfire
Quote
Rolffiej19: trouwens een spuuglelijke bakovergang dat ding zo lopen de kleuren ook niet echt mooi over

Bedoel je dan deze foto? http://www.vlaky.net/upload/galeria/002845/050542.jpg

Het lijkt daar sterk op dat de kopbak los staat van de andere drie bakken.

Als je en-profil naar de koppen gaat kijken, dan lijkt het wel alsof of de neus, of de hele cabine nog niet definitief aan het stel vast zit. http://www.vlaky.net/upload/galeria/002845/050529.jpg Op deze foto valt op dat de neus aan de onderkant niet aansluit op de rest van de kop. Misschien erg ver gezocht, maar zou het dan kunnen dat de kop(bak?) nog niet zijn uiteindelijke vorm heeft?

Wat er ook gebeurt, deze neus ziet er niet uit alsof 'ie nog boegdeuren kan krijgen.

De artist's impression staat trouwens hier: http://www.railfaneurope.net/pix/nl/electric/emu/V250/hsa_nl.jpg

Laatst bewerkt door hellfire op 28-05-2008 13:46
 

28-05-2008 14:12:09
hvondelen
hvondelen
Die artist impression is duizend keer mooier zeg


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

28-05-2008 15:54:50
jordydl1
jordydl1
en lijkt totaaL niet op wat er is uit gekomen  

28-05-2008 16:00:57
bjornl
bjornl
Ik vind het opvallend dat de kleuren op de deur van de kopbak doorlopen terwijl de deuren van de andere bakken geheel wit zijn.  

28-05-2008 17:53:40
fastguy84
fastguy84
bij nader inzien bedoelde ik niet de artist impression, maar het schaalmodel dat NS op de AutoRAI gepresenteerd heeft, zoals hier: http://www.nicospilt.com/voorplaat175.htm te zien. Komen die vlindertjes er ook nog op?
Over die deuren; schijnt iets te maken te hebben met een of andere Europese afspraak om de deuren te laten opvallen, dat ze een andere kleur moeten hebben. Iemand die daar meer over weet?
 

28-05-2008 18:07:11
daniel_ddr
daniel_ddr
Hmm, en voor wie zouden die deuren dan extra moeten opvallen. Als het voor slechtzienden is lijkt het me een niet heel nuttige eis, want de keren dat ik 'n dergelijk persoon de trein heb zien nemen zocht die de deur door met de roodwitte stok te voelen waar de opening in de zijkant van de trein zat En zolang we geen treinen hebben die vanbinnen compleet geel zijn, is er dan toch ook wel een kleurcontrast aanwezig...


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

28-05-2008 19:53:22
webguy
webguy
Hulpverleners met een ongeluk? Wij in Nederland lopen zeker weer voor, net als met de GTWtjes en de extra-veilige botsnorm... Lijkt me overigens dat ze dan ook de ICE en Thalys deuren ander kleurtje mogen geven


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

28-05-2008 20:07:39
Rolffiej19
Rolffiej19
Tjah of Ns houd ons allemaal voor de gek met die kop van dat ding natuurlijk hehe dat kan ook %08%  

28-05-2008 21:04:00
bjornl
bjornl
Quote
fastguy84: Over die deuren; schijnt iets te maken te hebben met een of andere Europese afspraak om de deuren te laten opvallen, dat ze een andere kleur moeten hebben. Iemand die daar meer over weet?

OK, maar waarom dan de deur in de kopbak niet? En de achterste deur van de derde bak valt in het wit juist helemaal niet op omdat de rest van de bak daar ook wit is!
 

22-06-2008 21:09:43
treinenvid
treinenvid
Quote
Die artist impression is duizend keer mooier zeg
Vooral de kleurstelling is veel mooier bij de artist's impression. Ik vind de kleurstelling van deze treinstellen veel te idyllisch; past mooi bij het muzakje dat je bij die nieuwe reclame van NS Hispeed op de radio hoort (verder leuke reclame trouwens)

Over die deuren: kijk maar eens naar VIRM en de Arriva GTW, daar is geen enkele deur te vinden die een andere kleur heeft

Laatst bewerkt door treinenvid op 22-06-2008 21:10
 

22-06-2008 21:20:49
bz2
bz2
Quote
webguy: Hulpverleners met een ongeluk? Wij in Nederland lopen zeker weer voor, net als met de GTWtjes en de extra-veilige botsnorm... Lijkt me overigens dat ze dan ook de ICE en Thalys deuren ander kleurtje mogen geven
In het Verenigd Koninkrijk is het al jaren de norm dat deuren een andere kleur hebben, handig voor zowel slechtzienden als voor hulpverleners.
 

13-07-2008 20:19:52
mren
mren
In de NRC van donderdag stond naast een groter stuk over de AGV nog een kadertje over de V250:

"Slechte test NS-trein.
De test met de hogesnelheidstrein van Ns, die moet gaan rijden tussen Amsterdam en Breda, verloopt moeizaam. De trein van het type V250, bijgenaamd Albatros en vervaardigd door de Italiaanse fabrikant Ansaldobreda, staat al enige maanden vrijwel stil op het testcentrum in het Tsjechische Velim. Directeur Antonin Blaek bevestigt dat de trein nauwelijks heeft gereden. Volgens de Britse raildeskundige David Haydock is dat een teken dat er iets 'goed mis' is met de NS-trein. 'Dit is een geval van grove onbekwaamheid.'

NS zegt bij monde van een woordvoerder zich 'niet te herkennen' in het geschetste beeld. 'Die trein gaat in 2009 rijden.' Vier jaar geleden zei NS nog dat de V250 in 2007 klaar zou zijn voor het spoor. De Deense spoorwegen wachten al jaren op nieuwe treinen van Ansaldobreda. Topman Soren Eriksen zegt in een reactie 'doodmoe' te zijn van de 'eindeloze vertraging' in het afgeleveren van zijn treinen."

Einde quote, evt. fouten voor mijn rekening want heb het even snel overgetypt.

Laatst bewerkt door mren op 13-07-2008 20:20
 

13-07-2008 21:13:11
willy84
willy84
Dat stond ook in de Elsevier. Woorden van dezelfde strekking. Het is idd een groot drama, als ik het zo lees en kijk naar de (wan)prestatie die zij ook al naar de Deense spoorwegen ten toon sprijde dan hoop ik dat NS hispeed iedere mogelijkheid om het contract te ontbinden aangrijpt.  

14-07-2008 15:46:05
davidov08
davidov08
^^
Ach, voordat de NS het voor elkaar heeft 't het contract te ontbinden en een nieuwe deal heeft voor een levering van treinstellen van een betrouwbare bouwer, bijv. Alstom (en met een wat 'minder smaakgevoelig' uiterlijk ) zijn we ook zo weer 18 mnd verder, en dán moeten de treinen nog gebouwd, getest en geleverd worden, weer 6-8mnd extra. Het wachten op de, in mijn ogen, afzichtelijke treinen van Ansaldobreda is tot op dit moment de enige optie. Btw, waarvoor heeft de NS eigenlijk HSTen nodig? De HSL tunnels zijn toch nog steeds niet stofvrij, of heb ik wat gemist? Zolang dit probleem voortsleept mogen die HSTjes wel in Tsjechië blijven staan
 

14-07-2008 16:28:32
maxime
maxime
Volgens mij is er ok nog maar 1 af. Degene die in Tsjechië staat, dus we kunnen nog lang wachten op de rest. Volgens mij is zelfs de HSL nog eerder in bedrijf dan dat die dingen er zijn.  

14-07-2008 19:25:00
nohab
nohab
Waarvoor dacht je dat die 186'ers waren en die ICRm-rijtuigen in die zuurstokkleuren geplakt zijn?  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl