Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): HSL-Zuid |
13-12-2012 15:46:34 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Mijn inzending was iets in de trant van: "Met mijn vrienden lekker naar Brussel toe voor een heerlijke Leffe, en dan met de Beneluxtrein op pad gaan.... (en ja, ik weet dat deze niet meer rijdt)" Laatst bewerkt door aarclay op 13-12-2012 15:46 Choo choo..... |
13-12-2012 16:01:04 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
@aarclay: Dat soort inzendingen komen al niet eens door de censuur-commissie. %08% |
13-12-2012 16:11:09 | ||
---|---|---|
mdj
|
Quote ICM, VIRM, SGMm, mDDM en SLT crossen ook al remmend over een bovenleidingsloze brug. Ook een trucje en het blijkt prima te werken... Bij twijfel: gebruik beton. |
13-12-2012 16:19:26 | ||
---|---|---|
MDDM
|
Bij ICMm en SLT heeft dat trucje dus totaal geen zin. Gr Joop mcn Lls |
13-12-2012 16:20:41 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Quote Die schijnen dan te slapen... Voor de liefhebbers, in de Telegraaf staat er een paginagroot dossier over het hele 'Fyra-debacle' zoals dat wordt genoemd. Laatst bewerkt door aarclay op 13-12-2012 16:21 Choo choo..... |
13-12-2012 16:52:05 | ||
---|---|---|
mantaray
|
Quote moet je toch eens proberen joop bij slt ! je zult merken dat dat wel degelijk verschil maakt |
13-12-2012 17:01:38 | ||
---|---|---|
MDDM
|
Ja hoor, de ED rem valt lekker weg. Heb het heus wel geprobeerd, zelfs ver voorbij remcriterium. Gr Joop mcn Lls |
13-12-2012 17:58:59 | ||
---|---|---|
Harold27
|
Quote Ik begrijp anders dat ze nog steeds niet met meer dan twee gekoppeld mogen rijden. Dus zo goed zijn ze nu ook weer niet. Maar ik raak hier offtopic. |
13-12-2012 21:36:56 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Quote Dat is wel degelijk schandelijk, men heeft er tenslotte jarenlang de tijd voor gehad. Enfin, wellicht is het dan een idee om voorlopig alleen Fyra-diensten uit te voeren met machinisten die wél 'genoeg' ervaring hebben opgedaan? |
13-12-2012 21:43:30 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Verminderde Fyradiensten, en de Fyra en de Beneluxtrein om en om laten rijden, dat moeten ze eens doen. Twee Fyra's per dag, en de rest goed laten doorlichten door Ansaldobreda, en gebruiken voor goede instructie (ook met: Wat te doen bij A/B-storingen), en langzamerhand steeds meer in laten stromen. De SP zegt dat ze terug naar Italie moeten Klinkt wel leuk voor velen, maar is geen optie meer, je gooit dan geld weg, ook de schadevergoedong zal vast niet toereikend zijn om het geld terug te krijgen. Mansveld (PvdA) "Het is nog te vroeg om conclusies te trekken over de problemen met de Fyra. Ze wil de exploitant van de Fyra tussen Amsterdam en Brussel, de High Speed Alliance (HSA), de tijd geven om de problemen op te lossen. ''Maar als de problemen aanhouden, ga ik zeker in gesprek'', stelde ze. In haar geval zal de vertraging niet snel afnemen. Laat NS HiSpeed maar eens reageren in de media met opmerkingen over hoe ze op korte termijn een realistische oplossing bieden, met afwachten gebeurt weinig. Laatst bewerkt door aarclay op 13-12-2012 21:49 Choo choo..... |
13-12-2012 21:46:25 | ||
---|---|---|
smarkie
|
Tuurlijk joh het is schandelijk. Maar hoeveel ervaring moet je hebben. Er zitten mcn op met vele uren ervaring, maar er zitten ook collega's op uit belgie waar dit dus wel nieuwe treinstellen zijn die hebben dus veel minder ervaring. Aangezien de stellen eerst in de amro (serie1000) hebben gereden omdat ze nog niet in belgie mochten rijden ivm toelating lijn4, maar ook de opleiding voor het treinpersoneel nl en b voor deze route, werd op het laatst pas door de nmbs gestart waardoor er dus nog minder ervaring opdoen mogelijk was. Maar diegene die de meeste uren hebben gemaakt zitten als 2de en zelfs 3de man op betreffende treinen. Dus hoe schandelijk is het dat ook zij het niet kunnen oplossen omdat er ook diverse externe zaken meespelen. Je hebt helemaal gelijk, het is schandelijk. Ik zou verder die amsterdamse krant gaan lezen. Begint steeds meer het nivo van de telegraaf hier te krijgen. Maar ook dit is schandelijk dat ik dit natuurlijk zeg. Ik moet me bezig houden met de treinen te proberen te laten rijden die stranden....... En ja ik trek me dit persoonlijk aan, aangezien ik als een van die machinisten, met vele uren ervaring me hier voor inzet. Laatst bewerkt door smarkie op 13-12-2012 21:51 Mcn NS International Rtd |
13-12-2012 21:47:51 | ||
---|---|---|
smarkie
|
Quote En hoe moeten ze die benelux dan in belgie rijden? Duwend? Zijn geen loccen meer voor beschikbaar, officieel gezien dan he. En ook de paden richten roosendaal zijn niet meer beschikbaar voor nshispeed, dus ook dit is niet echt mogelijk Mcn NS International Rtd |
13-12-2012 21:49:51 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ben heel benieuwd hoe het dubbeltje morgen rolt. Ik zou niet echt heel verbaasd zijn als er Beneluxrijtuigen uit het vet gehaald moeten gaan worden. |
13-12-2012 21:53:22 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Quote Valt toch wel weer te leasen? NS HiSpeed had dit kunnen weten, niemand gaat zomaar een nieuwe trein in grote getale in dienst stellen. Quote Tja... misschien deels over de HSL, maar met 160 en ICR schiet het ook niet op, met een Thalys die je aan de kant wilt duwen. Door welke wijzigingen is rsd geen mogelijkheid meer dan? Choo choo..... |
13-12-2012 21:56:48 | ||
---|---|---|
broek53
|
De baanvakken tussen Schiphol en Roosendaal zitten deels vol. Niet voor niets is de 2100 pas nu elk halfuur gaan doorrijden voorbij Dordrecht, bijvoorbeeld. De Beneluxpaden bestaan in ieder geval niet meer en de ruimte ervoor ook niet. Maar ook hier geldt dat onder druk alles vloeibaar wordt, vooral als die druk politiek (landspolitiek) is. Ik weet niet hoe het met de ruimte in België zit, maar als die er is, zou je Roosendaal - Brussel kunnen rijden in aansluiting op de (zoveel mogelijk versterkte) 2100, om maar eens een wild idee in de arena te gooien. Laatst bewerkt door broek53 op 13-12-2012 22:00 |
13-12-2012 21:57:18 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
@smarkie: Laat het geen misverstand zijn: ik geloof nooit dat er onder het rijdend personeel iemand zit die dit wilt. Sterker nog: iedereen zit zich enorm in te spannen en moet het ook maar doen met het materieel dat hij of zij onder d'r kont geschoven krijgt. En als het dan niet werkt vangen ze de eerste 'klappen' op. En als je vanuit het oogpunt van de reizigers kijkt, snap ik hun frustraties net zo goed. Ik ben na 3x stranden bij Zha wel weer even klaar met de Fyra en ga weer met de 1900 of via Ht naar het Brabantse. Maar ik zal de laatste zijn om een machinist of HC daarvan de schuld te geven. Laatst bewerkt door ZJ37 op 13-12-2012 21:58 |
13-12-2012 21:58:53 | ||
---|---|---|
smarkie
|
Quote Ik ga dit echt doorsturen aan de afdeling die er overgaat, wat een geweldig idee%03% Gelukkig heb je geen idee, zo te lezen, hoe de opleiding voor deze trein in elkaar steekt. Er lopen op dit moment bijna meer italianen van ansaldo in de wgm dan medewerkers van nedtrain, dus dat doorlichten gebeurd echt wel, meerdere stellen tegelijk. En wat te doen bij storingen doen ze echt wel leren hoor, het niet een a4tje met een how to.... Er op om een trein te rijden of rollend te houden. Mcn NS International Rtd |
13-12-2012 22:02:50 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Quote En dáár doel ik dus op! Als dit bekend is, dan is het toch vrij logisch om voorlopig de diensten NIET met Belgische machinisten te rijden, laat die dan eerst maar meer ervaring opdoen tijdens testritten. |
13-12-2012 22:09:01 | ||
---|---|---|
smarkie
|
Quote Belgie wil de icr niet over de hsl en dus lijn4 het land in hebben. Aangezien dit geen hslmaterieel is. En van shl naar bd over de hsl en dan ri rsd en daar de grens over is ook niet mogelijk net als rtd rsd. @frontier. En waar halen we de vervanging voor deze mensen vandaan. Je hebt het dus over machinisten die bevoegd zijn in belgië, mogen rijden op lijn4, hslzuid en nederland. Toevallig rijden die allemaal al, en een opleiding nmbs incl lijn4 en examens is echt niet in een paar dagen geregeld Mcn NS International Rtd |
13-12-2012 22:12:41 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Dat moet toch niet zo heel ingewikkeld zijn? Bijvoorbeeld voorlopig alle Thalys diensten door de Belgen, alle Fyra diensten door de Nederlanders, totdat er genoeg ervaring is opgedaan, dan kan alles weer terug naar het oude. |
13-12-2012 22:32:07 | ||
---|---|---|
rjz222
|
En dan vraag ik je: Hoe wil je die mensen opleiden als ze niet op de Fyra mogen rijden, en hun tijd vullen met de Thalys? Zo zal je ze nooit kunnen opleiden. Ik snap dat het frustrerend kan zijn als treinen een tijd niet rijden zoals het moet, maar is het tot nu toe ooit gebeurt dat een nieuw treintype zonder zware kinderziektes is geïntroduceert? Al sinds de eerste trein die in Nederland reed heeft bijna elk type (ja, ook het geliefde mat'64 en '54) aanloopproblemen gehad in de vaste dienst, dus de kans dat het nu in een keer goed zou gaan was minimaal. En om dan maar te zeggen dat je het hele materieel terug moet trekken uit dienst is dan wel heel kort door de bocht. (Hoewel... Dat hoort wel bij politiek, alles moet beter en liever gisteren dan vandaag) Laatst bewerkt door rjz222 op 13-12-2012 22:33 Mijn website: http://www.treinenwereld.eu |
13-12-2012 22:37:56 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Quote Dat is wat ik opmaak uit dit topic..... maar ja, 95% is ook maar spotter. Laatst bewerkt door aarclay op 13-12-2012 22:38 Choo choo..... |
13-12-2012 22:42:07 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Quote Voor de nieuwe dienstregeling in ging was er toch ook tijd voor opleidings - en testritten? Terwijl ondertussen alle Thalys - en Beneluxdiensten ook gewoon gereden werden, dus waarom zou dat dan nu opeens een probleem zijn? Verder vind ik het niet frustrerend hoor, ik ga hooguit een of twee keer per jaar met de trein dus het zal mij verder een worst wezen, ik denk alleen even creatief mee als buitenstaander. %08% |
13-12-2012 22:49:16 | ||
---|---|---|
BGM104
|
Quote Los daarvan is altijd de medewerking nodig van de Belgische spoorwegen en de Belgische regering. |
13-12-2012 22:50:15 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Toch fijn dat 'Europa', of zouden er nog grenzen bestaan? |
13-12-2012 23:03:08 | ||
---|---|---|
john563
|
aanloop problemen en kinderziektes zou kunnen, maar dit slaat wel echt alles. zo erg als dit, kan ik me echt niet heugen bij ander materieel, zelfs de SLT is het bij elkaar sneller op gelost......eerlijk ik snap niet dat men hier nog mee weg kan komen...... |
13-12-2012 23:07:02 | ||
---|---|---|
broek53
|
Waar slaat dat nou weer op? Cynisch doen om het cynisch doen? |
13-12-2012 23:10:05 | ||
---|---|---|
broek53
|
Volgens mij is de NS-voorlichter aardig geslaagd in zijn afleidingsmanoevre. Natuurlijk is de routine of het gebrek eraan hooguit een minuscuul deel van wat er aan de hand is - maar wij vliegen er hier op alsof dat ongeveer het enige is dat er aan de hand is. Mijn advies: gewoon laten waaien dit aspect. |
13-12-2012 23:11:13 | ||
---|---|---|
smarkie
|
Quoteen iedere belgische machinist mag thalys rijden.........erg makkelijk gedacht dus Mcn NS International Rtd |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
13-12-2012 23:11:28 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Europa heeft de laatste jaren volgens mij in het teken gestaan van integratie en hereniging. Wat ik ermee wil zeggen is dat je dit niet erg terug ziet in het gesteggel dat aan beide kanten van de grens van de HSL heeft plaatsgevonden. |
13-12-2012 23:14:15 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ja, en de wereldvrede is ook nog niet uitgebroken, wat vervelend nu. |
13-12-2012 23:15:05 | ||
---|---|---|
BGM104
|
Quote Daar heb je ook niets aan. Dan had je voor de nieuwe dienstregeling de hele groep Belgische Benelux Mcn moeten opleiden voor Thalys + L4 + NL HSL ipv V250 + L4 + NL HSL. De Nederlandse Thalys machinisten had je moeten opleiden voor V250. Dus eerder meer dan minder opleiding nodig in dit scenario. |
13-12-2012 23:15:59 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Je zou bijna nog gaan denken dat wereldvrede makkelijker te realiseren is dan een goede grensoverschrijdende treinverbinding.... %03% Shqiperise-lopers? |
13-12-2012 23:20:17 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Quote Dat zeg ik niet, dat mag iedere Nederlandse machinist tenslotte ook niet. Maar volgens mij is het wel zo dat bij Hispeed de meerderheid van de machinisten die bevoegd zijn voor V250/Traxx dat óók zijn voor de Thalys? En volgens mij zit dat bij de Belgische 'Hispeed' (of hoe dat binnen de NMBS ook heten mag) zo'n beetje hetzelfde in elkaar? |
13-12-2012 23:35:07 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ik hou hier mee op, dit leidt allemaal tot niets. |
13-12-2012 23:35:28 | ||
---|---|---|
BGM104
|
Quote Nee! Thalys is een aparte groep mcn binnen NS Hispeed die dus alleen maar Thalys kunnen rijden. Er is wel een hele kleine groep mcn (tussen de 5 en 10 man) die alles kunnen, dus naast Thalys/V250/Traxx ook nog ICE en loc 1700. Maar met deze kleine groep ga je dit plan niet rond krijgen. Laatst bewerkt door BGM104 op 13-12-2012 23:35 |
13-12-2012 23:49:15 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Hmpf, ik dacht altijd dat er een aanzienlijke Thalys/V250/Traxx groep was, niet dus. Helaas. %08% |
14-12-2012 00:06:21 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote Welnee, je hebt als spoorwegmaatschappij (Arriva bijvoorbeeld) gewoon het recht om treinpaden naar Brussel aan te vragen, mits je in het bezit bent van de juiste papieren, certificeringen, attesten en rollend materieel. |
14-12-2012 08:23:23 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Aanvragen kan altijd, maar dan moeten ze ook ergens in een reeds verdeelde BUP passen. |
14-12-2012 09:26:15 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Past het niet, dan is het tijd voor een overbelastverklaring. Dat is gewoon Europees zo bepaald. |
14-12-2012 10:12:54 | ||
---|---|---|
RoelZ1
|
Quote Je zult het misschien niet geloven, maar de officiële punctualiteit en uitval van deze week zijn beter dan die van de eerste week Thalys over de HSL. |
14-12-2012 10:14:36 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Kan het niet zijn dat Thalys misschien hinder heeft gehad van de problemen met de Fyra treinen en mede hierdoor zelf ook vertraging opliep? |
14-12-2012 10:31:26 | ||
---|---|---|
RoelZ1
|
De eerste week van de Thalys stond bijna elke trein een kwartier tot een uur aan de grens omdat de overgang van de Belgische naar de Nederlandse ETCS en vv. niet bepaald vlekkeloos verliep. |
14-12-2012 10:38:39 | ||
---|---|---|
RoelZ1
|
Het grootste obstakel voor een open-access-vervoerder in België is op dit moment het vervoerderschap. Dat is verplicht om reizigers te mogen vervoerden, maar het vervoerderschap in België is niet makkelijk te verkrijgen doordat de NMBS betrokken is bij het verstrekken van die dingen en natuurlijk geen concurrentie wilt. Als Veolia een open-access-vervoerder wil worden zal NMBS alles doen om dat zo lang mogelijk tegen te houden. Mede daarom wordt de ICE in België gereden op het vervoerderschap van een of andere goederenvervoerder, maar ook dat kostte de DB veel tijd. |
14-12-2012 11:52:41 | ||
---|---|---|
gummbahla
|
Quote Ik denk dat je het bericht verkeerd gelezen hebt. De vergelijking gaat tussen de Fyra op dit moment, en de allereerste (commerciele) ritten van de Thalys op de HSL. |
14-12-2012 11:58:05 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote Wat kwam door problemen aan de walzijde: de Nederlandse RBC kon er niet tegen als een trein het land verliet. Die problemen zijn dus niet aan Thalys te wijten. |
14-12-2012 11:59:42 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
De ICE in België rijdt onder attest van NMBS, NMBS is ook de Belgische partner die verkoop en marketing voor haar rekening neemt. Verstrekking van licenties gebeurt onder verantwoordelijkheid van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit (FOD Mobiliteit) en DVIS (de Belgische variant op IL&T), en daar staat de NMBS formeel volledig los van. |
14-12-2012 12:39:32 | ||
---|---|---|
RoelZ1
|
Maar ook dat systeem was in de maanden daarvoor tot in den treuren getest waarbij de testritten op het eind een hoge punctualiteit haalden. Vanaf het moment dat de ritten door de staande organisatie(s) werden overgenomen kwamen de problemen pas echt aan het licht en ging de punctualiteit ten onder. Net als nu dus. |
14-12-2012 13:01:08 | ||
---|---|---|
MDDM
|
QuoteOf is het namelijk zo dat JIJ er niet aan wilt of niet wilt lezen dat het niet een minuscuul aspect is, maar een redelijk groot aspect in het gehele plaatje van de Fyra? Je wilt er namelijk maar al te graag vanaf, en doet net alsof er niets van klopt. Gr Joop mcn Lls |
14-12-2012 13:04:49 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Ik zie vandaag op de actuele spoorkaart veel vertraagde Fyra's maar meer dan + 10 of een op een groot gedeelte van het traject uitvallende trein heb ik nog niet gezien. Wel wordt er zo eentje richting Amsterdam op Schiphol opgeheven. |
14-12-2012 13:35:37 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote Het probleem met de RBC was nog niet eerder aan het licht gekomen omdat het vrij specifieke omstandigheden vereiste: twee treinen moesten elkaar binnen 4 minuten na het passeren van de grens kruisen. Dat is een situatie die wellicht niet is meegenomen tijdens het testen, of die niet inpasbaar bleek te zijn in de dienstregeling zoals die destijds gold. Dat het probleem niet eerder is opgevallen is bijzonder slordig te noemen (onvoldoende monitoring van de RBC door de infrastructuurbeheerder) maar is absoluut niet aan Thalys te wijten. |
14-12-2012 13:36:02 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteAch ja, het leven is zo simpel. Overigens lost een overbelastverklaring helemaal niets op, althans; het levert een studie op, en meer niet. Mooie kans dat er dan over een jaar of tien een oplossing is. |
14-12-2012 13:37:26 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteJa joh, wat jij wilt. |
14-12-2012 13:54:25 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
Klare taak, zeer leeswaardig: http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/Opinie/article/detail/1548951/2012/12/14/Fyra-of-de-teloorgang-van-de-openbare-dienstverlening.dhtml |
14-12-2012 14:15:11 | ||
---|---|---|
Harold27
|
Hoe allerlei lieden uit misplaatste loyaliteit of uit gebrek aan kennis van het verleden het ook willen goedpraten: Het is niet normaal zoals de invoering van Thalys en Fyra zich afspeelde en nu weer afspeelt. Een product moet gewoon vanaf dag 1 als het aan dik betalende klanten wordt aangeboden goed functioneren. De kinderziektes zijn er idealiter door de fabrikant uitgehaald en anders door de gebruiker in de testfase voor rekening van de fabrikant. Er hoeft geen enkel begrip te worden opgebracht voor welk argument dan ook wat door dik betaalde en door weinig kennis gehinderde managers en voorlichters naar voren wordt gebracht. We willen toch zo graag liberalisatie en marktwerking: een produkt leveren dus, en niet zeuren. |
14-12-2012 14:24:12 | ||
---|---|---|
azetta
|
Quote Waarbij het jammer is dat de auteur de zwarte piet volledig naar de EU schuift. Ook in de nationale politiek van de jaren '90 was liberalisering zeer populair, en is door de kabinetten Lubbers en Kok dan ook ruimschoots in de praktijk gebracht - bv. post, telefonie, bankwezen. (Laten we hier niet afdwalen naar de vraag of dat een succes is geweest). Ook heeft de auteur geen aandacht voor de opkomst van de goedkope vliegreizen, hetgeen ook een effect op het internationale treinverkeer heeft gehad. Ik wil hiermee zeggen dat bij alles sprake is van een samenloop van omstandigheden, zoals ook bij de introductie van de Fyra naar Brussel. Alle betrokkenen zullen ongetwijfeld hun uiterste best doen, maar iedereen zal het er wel over eens zijn dat Hispeed en de NMBS hun nieuwe paradepaard niet bepaald vlekkeloos hebben weten te introduceren. Na een lange aanloopperiode is dat redelijk teleurstellend. |
14-12-2012 14:37:22 | ||
---|---|---|
Jorrit
|
Uit de opsomming van die auteur leid ik af dat het voornamelijk gaat om het vervangen van "saaie" (maar goedkope en degelijke) internationale treinen door "hippe" (maar dure en technisch kwetsbare) hogesnelheidstreinen. Ik weet niet of dit komt door liberalisering: in Nederland en België zijn de staatsbedrijven toch nog steeds grotendeels monopolist én aanjager van de ver-HSL-isering van de internationale verbinding. |
14-12-2012 15:18:48 | ||
---|---|---|
azetta
|
Volstrekt eens, daarom stoorde ik me aan zijn verwijzingen naar de EU - 'Het liberale spoorwegbeleid van de EU is nefast voor het klassieke grensoverschrijdende treinverkeer. Leve de auto' en 'En toen begon het arrogante Europa zich vanuit een ivoren toren in Brussel te bemoeien met de ijzeren weg. Niet gehinderd door kennis van zaken'. Met de verschuiving van intercity naar hsl, om welke reden dan ook, benoemt hij een interessant punt. Maar dat lijkt me niet per se relevant voor de huidige operationele problemen. |
14-12-2012 16:22:54 | ||
---|---|---|
muhle
|
Regelmatig ben ik met de Benelux mee gegaan, beviel goed. Nu maak ik gebruik van de auto van Almere naar Brussel. Gezien alle, helaas voorspelbare, problemen met de Fyra, vraag ik mij echt af, of de uitbater van de Fyra wel een enige vorm van respect toont naar de reiziger. Het is een grote minachting en schoffering als je zo met de klant om gaat. We spreken steeds van concurrentie op het spoor, maar wat kan ik die vinden? Als mijn pak appelsap van merk A niet goed is, neem ik merk B. Merk A is dan niet meer welkom. Helaas is die keus er niet op het spoor, nergens in het OV. Wat deze hele situatie aangaat, schandalig dat we ons door een bedrijf zo laten behandelen. De feiten liegen er niet om, de klant blijft volharden in termen als kinderziektes. |
14-12-2012 17:15:30 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Tussen Ah en Dtc kun je nog kiezen tussen Breng en Arriva, maar ja, of dat wat uitmaakt... |
14-12-2012 17:31:21 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
Quote Hier gaat het dus mis bij alle overbetaalde ....... Een trein kan een product zijn. Een trein tussen 2 plaatsen is een dienst!! Een dienst is dynamisch en houdt in dat er een bepaald serviceniveau bij hoort. Een product is statisch en moet het gewoon doen. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
14-12-2012 17:34:56 | ||
---|---|---|
R1-2010
|
Wat maakt het nou uit of je het een product of dienst noemt, we snappen allemaal wat er bedoeld wordt. In de marketing heet het een product, so what. |
14-12-2012 17:41:41 | ||
---|---|---|
mren
|
Het laat m.i. duidelijk de afgedwaalde focus zien van een instantie die serviceverlenend bezig zou moeten zijn. |
14-12-2012 18:04:42 | ||
---|---|---|
R1-2010
|
Ja, j.i. Gelukkig is dat niet de maat der dingen. |
14-12-2012 18:09:57 | ||
---|---|---|
muhle
|
Ik ben toch heel benieuwd hoe lang de reiziger het gedoe rond de Fyra zal blijven pikken. Kennen jullie het verhaal van de OLA raket ijsjes? De fabrikant maakte het goedkoper, met andere ingredienten. Een andere smaak, kleur en geur. Gevolg, een enorme omzetdaling. Onder druk van de klant, kon OLA niet anders het oude weer herstellen. Nu zal dat in dit geval een beetje te ver gaan, kunnen we al verheugd zijn met een IC, Roosendaal - Antwerpen? |
14-12-2012 20:10:19 | ||
---|---|---|
train85
|
Nieuws: http://www.telegraaf.nl/binnenland/21158809/__Met_Fyra_zonder_reservering__.html |
14-12-2012 20:43:50 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Oh, interessante manier van de financiële stroom op gang houden. Klanten laten betalen voor niet reserveren... |
14-12-2012 20:52:08 | ||
---|---|---|
bond
|
Er zijn volgens de laatste berichten op dit forum maximaal 7 Fyra's inzetbaar op Asd-Brusz (inclusief reserve en onderhoud). Kunnen de geachte forumleden aangeven hoeveel Fyra's er uiteindelijk zullen zijn en bovenal een 'educated guess' maken wanneer in 2013 volgens het meest positieve scenario het aantal diensten Asd-Brusz van 10 naar 16(?) uitgebreid zou kunnen worden. Wellicht is mijn laatste vraag, gelet op de huidige omstandigheden, zwaar theoretisch, maar komaan, verras mij. |
14-12-2012 21:00:57 | ||
---|---|---|
kniesoor
|
Op het NOS Journaal was ook een filmpje te zien waarbij gefilmd was in de Fyra. De bezetting was vergeleken met de Benelux toch erg mager. |
14-12-2012 21:13:24 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote Uiteindelijk zullen er 19 V250's geleverd worden, maar per wanneer? Geen idee. |
14-12-2012 21:35:33 | ||
---|---|---|
AgentX
|
En na aflevering duurt het nog enkele jaren voordat de stellen probleemloos in dienst zijn natuurlijk. |
14-12-2012 23:30:16 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
Quote Een product is een pot verf. De schilder levert een dienst. Het kopen van een pot verf garandeert nog niet dat de muur mooi wit word. Van een schilder mag je verwachten dat hij de muur mooi kan witten (elke andere kleur is ook mogelijk ) De FYRA is in deze vergelijking een pot verf die als schilder verkocht wordt. Dat is het grote verschil. Een product kan gebreken vertonen, een dienst niet. Dat is juridisch een verschil. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
15-12-2012 17:30:23 | ||
---|---|---|
robert55
|
Dit wordt heel erg een zijspoor, maar waar baseer je op dat een dienst niet gebrekkig geleverd kan worden? In de wet wordt AFAIK geen onderscheid gemaakt tussen [een puur fysiek] product en een dienst. Je denkt misschien aan het verschil tussen een resuktaat- en een inspanningsverplichting. Bij een puur fysiek product is het veel makkelijker om het gewenste resultaat in een overeenkomst vast te leggen |
15-12-2012 18:30:36 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Quote Wat aan dit stukje het meest interessante is, is dat helemaal niets met de vertragingen en opstartproblemen van de Fyra van doen heeft. Of hoort tot de 'opstartproblemen' ook dat de reizigers massaal wegblijven omdat ze niet bereid zijn te reserveren, of dat er zo'n storm van maatschappelijke woede is dat ze daarop moeten reageren? Ik ben wel benieuwd dat als de dienstuitvoering wél probleemloos gelopen was, dit overleg dan ook had plaatsgevonden en deze tariefmaatregelen ook genomen waren? |
15-12-2012 19:08:09 | ||
---|---|---|
jackbos
|
Wil morgenmiddag (zondag) terugreizen uit Antwerpen (naar Rotterdam) met de Fyra, maar bij zowel NS als NVBS geen tickets beschikbaar. Uitverkocht? Of rijdt niet? |
15-12-2012 19:24:03 | ||
---|---|---|
dennistd
|
De NVBS verkoopt sowieso geen kaartjes (behalve voor excursies), ik denk dat je de NMBS bedoelt %08% Op nshispeed.nl krijg ik alleen een trein om 13.57u te zien. |
15-12-2012 19:37:53 | ||
---|---|---|
mren
|
Was dat vorige week ook niet het geval, dat een voor een halve dag geen kaartjes konden worden gekocht? Sja, blijkbaar heeft de Fyra al voldoende reizigers. |
15-12-2012 19:40:08 | ||
---|---|---|
TGr79
|
Quote Ja, in de papieren wereld werkt het zo. Maar reken maar dat als NMBS en/of de Belgische politiek het niet ziet zitten dat Arriva een treindienst Den Haag - Brussel gaat rijden, die treindienst er dan simpelweg niet komt. |
15-12-2012 19:44:16 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Iemand onder de spoorlui een idee of je met vrij-vervoer en FIP-landencoupons in de Fyra kan tussen Asd en Brussel? |
15-12-2012 20:01:31 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Dat lijkt me wel, je kan er ook mee met thalys en ICE. Je moet dan allen wel reserveren, maar dat hoeft sinds vandaag niet meer voor Fyra, dus volgens mij moet het kunnen. Mcn Asd |
15-12-2012 20:04:41 | ||
---|---|---|
stefanvdw
|
Nee, check Yammer anders ook ff daar kwam die vraag laatst ook al voorbij. Kost je aardig wat in ieder geval. Laatst bewerkt door stefanvdw op 15-12-2012 20:05 |
15-12-2012 20:11:58 | ||
---|---|---|
RoelZ1
|
Quote Dit lijkt me een technisch probleem van de site. Als je het via Twitter aangeeft zullen ze er wel wat aan doen. Maar opvallender: toen ik op de site ging kijken zag ik dat het vol-tarief kaartje via Roosendaal €3,00 goedkoper is geworden van €19,80 naar €16,80. Iemand enig idee hoe dit komt? |
15-12-2012 20:27:00 | ||
---|---|---|
smarkie
|
Quote Ja dit kan. Met behulp van het fip ticket.€ 15,- enkele reis. Dat is incl de reservering Mcn NS International Rtd |
15-12-2012 20:28:38 | ||
---|---|---|
smarkie
|
Quote Reserveren is nog steeds verplicht hoor, alleen is er nu een ticket voor €39 enkele reis waarmee je zo kan opstappen. Dit is het jump-on ticket Mcn NS International Rtd |
15-12-2012 20:35:02 | ||
---|---|---|
mren
|
En die fameuze zitplaatsgarantie en de Heilige Veiligheid dan die je voor je 39 euro wel krijgt en voor je 10,50 (Benelux) niet? Laatst bewerkt door mren op 15-12-2012 20:36 |
15-12-2012 20:48:15 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
En voor wie denkt dat dit een vorm van internationale tegenwerking is, zou zich eens moeten verdiepen in de houding van met name de Italiaanse FS en haar ( geheel niet) onafhankelijke Infra-operator dochter RFI! Maar ook SNCF met RFF kan er wat van. En waar die twee samen komen waren een tijdlang de doorgaande internationale treinen op een hand te tellen!( en hield je nog vingers over) |
15-12-2012 21:09:57 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
QuoteMaar nu is reserveren dus niet meer verplicht. Blijft het dan €15 toeslag, of hoe moet ik dat zien? |
15-12-2012 21:48:19 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Quote Ik bedoelde dat Fyra niet meer altijd verplicht is dus dan zal het voor een FIP ticket ook niet gelden lijkt me. Mcn Asd |
15-12-2012 22:14:24 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
QuoteHet is NTV wel gelukt om de Italo-dienst te starten, ondanks tegenwerking vanuit FS. Quote Zoals? Het schrappen van de autoslaaptrein naar Frankrijk is geen gevolg van handelen van SNCF of RFF (twee losstaande bedrijven) maar is een Franse wettelijke belastingmaatregel. |
15-12-2012 22:22:29 | ||
---|---|---|
smarkie
|
Reserveren is alleen niet verplicht bij het jump-on ticket a€39 per enkele reis. Voor het fipticket betaal je dus €15 per enkele reis dus je kan kiezen, of je betaald 30 euro voor een retourtje waarvij er dus gereserveerd dient te worden of je betaald €78 en dan kan je opstappen wanneer je wilt. Dus ja je hoeft niet te reserveren voor fyra, kost je alleen meer. Alleen voor jump-on is er geen reserveren nodig, alle overige kaarten wel Mcn NS International Rtd |
15-12-2012 22:40:59 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Wat ik al zei. De klant gaat betalen voor iets wat hij niet doet. Een reservering maken. Je wordt genaaid waar je bij staat. |
15-12-2012 22:44:42 | ||
---|---|---|
RoelZ1
|
Er is geen enkel andere hogesnelheidstrein op deze wereld waar dat niet zo is. Het is altijd: hoe minder flexibiliteit, hoe goedkoper. De flexibiliteit van het niet-reserveren is geld waard. |
15-12-2012 23:18:38 | ||
---|---|---|
vrijgezel
|
Quote En die belastingmaatregel was tot stand gekomen door flink lobbywerk van (daar gaan we weer) SNCF om buitenlandse vervoerders als het maar even kan buiten de deur te houden! |
15-12-2012 23:18:46 | ||
---|---|---|
bnv
|
Quote Blijkbaar is dit een moeilijke vraag om te beantwoorden, althans, er is nog niemand die antwoordt: (even voor de statistiek); - hoeveel stellen er in omloop zijn; - hoeveel stellen er zijn afgeleverd, welke (48......); - welke nog moeten komen; - hoeveel stellen (nog) wegens technische problemen niet ingezet kunnen worden; - wanneer het laatste stel verwacht wordt, ongeacht of dit van B of NL is; Krijg een beetje de indruk dat er heel geheimzinnig over gedaan wordt, maar dat kan ik natuurlijk helemaal mis hebben. Misschien vanwege het vier maanden moeten wachten totdat de dienst Breda-Antwerpen van start kan in april? |
15-12-2012 23:31:27 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Wat ik her en der gelezen heb: - 7 in de omloop - Stuk of 14 inmiddels aanwezig - Men verwacht eind april alle treinen te kunnen rijden, dus dan zullen er wel een stuk of 17 dienstvaardig moeten zijn |
15-12-2012 23:38:37 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Vanuit NS Hispeed, NMBS of welke instantie dan ook is er nog geen enkele duidelijkheid gegeven over wanneer de definitieve dienstregeling (zoals geëist in de concessie) uitgevoerd zal worden. De enige zekerheden die we op dit moment hebben zijn: %01% 10 treinparen Amsterdam - Brussel per dag %01% 8 treinparen Antwerpen - Breda per dag Voor Amsterdam - Brussel voldoet de huidige omloop (3 in operationele dienst, 2 reserve, 2 in onderhoud), voor Breda - Antwerpen kan volstaan worden met 1 stel. |
15-12-2012 23:56:06 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
FS/ RFI is officieel beboet voor het tegenwerken van Arenaways ( en het plan van de doorgestarte onderneming om met Talgo's te rijden lijkt ook niet te lukken). De Italo is succesvol geweerd uit Milano Centrale en Roma Termini. En de onderlinge onmin tussen FS en SNCF heeft geleid tot schrappen van de ( al weinige ) grens overschrijdende treinen op de Tenda lijn anders dan de " Corridor" treinen daar. En dat de Italiaanse ETR 500 niet verder dan proefritten in Frankrijk is gekomen en de E402 daar niet meer rijdt is naast de technische component zeker het gevolg van, om het positief te houden, niet meewerken van de partner aan de andere kant van de grens. Laatst bewerkt door cuneo56 op 16-12-2012 00:05 |
15-12-2012 23:59:40 | ||
---|---|---|
thom
|
Gaat dit topic nou om het materieel v250 of is dit het zoveelste "mopper over de fyra" topic... ? De naam doet vermoeden dat het over het materieel gaat, maar de inhoud lijkt er niet op... Volgens mij hebben we ook nog "ontwikkelingen fyra", "ontwikkelingen hsl" en "vertragingen fyra" ... Laatst bewerkt door thom op 16-12-2012 00:03 |
16-12-2012 08:54:46 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Dit topic heette eers vertragingen Fyra. |
16-12-2012 11:36:19 | ||
---|---|---|
koploper1
|
Quote - 3 stellen voor de omloop, 1 reserve te Brussel, 1 reserve te Wgm, 1 voor onderhoud en 1 voor calamiteiten. - afgeleverd en indienst zijn de 4801, 4804, 4805, 4806, 4807, 4808, 4809. - de 4811 en 4812 zijn afname kilometers aan het maken. - de 4814, 4815 en 4881 zijn reeds in NL en worden gereed gemaakt. - 4803 dient als onderdelen leverancier en is dus voorlopig niet rijvaardig. |
Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): HSL-Zuid |