Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
09-12-2012 22:48:09
MDDM
MDDM
Perfectie bestaat niet alexnl. En zolang je niet weet wat er aan schort, is enige nuance in een reactie wel op z'n plaats.


Gr Joop mcn Lls
 

09-12-2012 22:51:59
AlexNL
AlexNL
Wat eraan schort? Heel simpel: zo'n Italiaans racemonster is weer eens stuk gegaan. Dat gebeurt iedere week wel een paar keer.

edit: de trein staat inmiddels zo'n 20 minuten stil in Rotterdam.

Laatst bewerkt door spiketrain op 09-12-2012 23:07, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

09-12-2012 22:53:49
broek53
broek53


Laatst bewerkt door broek53 op 24-12-2012 19:46
 

09-12-2012 22:54:07
MDDM
MDDM
@AlexNL Och, zal dat de ware reden zijn, of ga je dar gemakshalve maar van uit?

Laatst bewerkt door MDDM op 09-12-2012 22:54


Gr Joop mcn Lls
 


09-12-2012 22:58:50
AlexNL
AlexNL
Quote
broek53 (zo 09 dec 2012 22:53:49 https://www.somda.nl/forum/12763/p424036/): Ja joh, je hebt gelijk. Het is vreselijk en een schande en zo.

Nu weer ff gewoon de opvallende dingen van vandaag?

In mijn ogen is een vertraging voor zo'n prestigeproject als Fyra Brussel redelijk opvallend

Quote
MDDM (zo 09 dec 2012 22:54:07 https://www.somda.nl/forum/12763/p424037/): @AlexNL Och, zal dat de ware reden zijn, of ga je dar gemakshalve maar van uit?

Bron: reiziger in de trein, een uurtje terug - "ik sta stil in de tunnel bij Antwerpen met een defecte Fyra V250-trein"

Dus nee, ik ga er niet "gemakshalve van uit".
 

09-12-2012 23:03:22
MDDM
MDDM
Ik vind persoonlijk dat je er een te groot punt van maakt, en dat maar al te graag uit wilt dragen. Elk materieel kan, om welke reden dan ook de geest geven. Zelfs nieuwe treinen.

Maar goed, jouw feestje verder. Veel plezier ermee!


Gr Joop mcn Lls
 

09-12-2012 23:29:50
sjoerd
sjoerd
Is ook nooit anders geweest. Het was ook zo in de tijd dat NS alles nog alleen reed. De eerste week was altijd wennen en in De Koppeling stond steevast een reeks berichten over de ervaringen van de eerste weken.
Ook nieuw materieel vertoonde allerlei gebreken, en vaak waren dat dingen waarop je als treinpersoneel moest inspelen. Vaak gingen indienststellingen van nieuwe sporensituaties of nieuwe relaisbeveiligingen juist tevoren in dienst.
Onze handicap is dat we iedere onvolkomenheid (kunnen) registreren, en dan lijkt het heel veel, terwijl ongeveer 90% meteen goed loopt en van die 10% na een week ook nog het overgrote deel.
In de jaren 70 stond er in De Koppeling op pagina 1 bovenaan een rubriek Tijdrijden. Met een grafiekje; het was meedogenloos maar wel helder en eerlijk. We lokken met al die nodeloze kritiek van nu zelf uit dat men er zich zo voor schaamt dat men het gaat verbergen of verdraaien. Probeer het eens wat zonniger te bekijken.

Laatst bewerkt door sjoerd op 09-12-2012 23:31
 

10-12-2012 00:10:42
ZJ37
ZJ37
Quote
MDDM (zo 09 dec 2012 22:40:49 https://www.somda.nl/forum/12763/p424026/): Wat een overdreven reactie zeg..., is de 1e vandaag....
Het viel mij juist op dat het juist heel goed liep met de Fyra naar Brussel. Dit is dan de eerste trein waarmee het niet goed gaat.

Heeft iemand nog een beetje kunnen zien hoe de bezetting was van die trein, met name tussen Rtd en Atw? Bij Prinsenbeek zie ik dat niet zo met die snelheid.
 

10-12-2012 00:48:33
mren
mren
Quote
MDDM (zo 09 dec 2012 23:16:01 https://www.somda.nl/forum/12763/p424045/): Gewenning. Iets anders kan ik niet verzinnen. En voor de mcn is het een nieuw baanvak.


Zijn er eigenlijk veel nieuwe machinisten daar, of heeft een (flink?) deel NS'ers een overstap naar Arriva gemaakt?
 

10-12-2012 00:51:52
mren
mren
Quote
ZJ37 (ma 10 dec 2012 00:10:42 https://www.somda.nl/forum/12763/p424050/):
Quote
MDDM (zo 09 dec 2012 22:40:49 https://www.somda.nl/forum/12763/p424026/): Wat een overdreven reactie zeg..., is de 1e vandaag....
Het viel mij juist op dat het juist heel goed liep met de Fyra naar Brussel. Dit is dan de eerste trein waarmee het niet goed gaat.

Heeft iemand nog een beetje kunnen zien hoe de bezetting was van die trein, met name tussen Rtd en Atw? Bij Prinsenbeek zie ik dat niet zo met die snelheid.

De VRT meldt (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/121209_Amsterdammer_Fyra_Laatsterit ) op gezag van de NMBS dat er voor vandaag 2100 reizigers een kaartje hadden (in totaal 14.400 verkocht). Dit terwijl de Benelux gemiddeld zo'n 8.000 reizigers trok dagelijks.

En qua punctualiteit: https://sites.google.com/site/failrahsl/dagstatistieken

Laatst bewerkt door mren op 10-12-2012 01:40, reden: statistiekenpagina toegevoegd
 

10-12-2012 00:52:01
AlexNL
AlexNL
Quote
ZJ37 (ma 10 dec 2012 00:10:42 https://www.somda.nl/forum/12763/p424050/):
Quote
MDDM (zo 09 dec 2012 22:40:49 https://www.somda.nl/forum/12763/p424026/): Wat een overdreven reactie zeg..., is de 1e vandaag....
Het viel mij juist op dat het juist heel goed liep met de Fyra naar Brussel. Dit is dan de eerste trein waarmee het niet goed gaat.


Niet helemaal waar: vanochtend had een trein al last van een defect maar heeft deze met 20 minuten vertraging alsnog kunnen vertrekken naar Brussel. De rest van de dag zo nu en dan wel wat kleine vertragingen (+5 / +10), maar dat ligt denk ik aan vertraagde treinen in België die het pad van de Fyra blokkeerden.

Quote
Heeft iemand nog een beetje kunnen zien hoe de bezetting was van die trein, met name tussen Rtd en Atw? Bij Prinsenbeek zie ik dat niet zo met die snelheid.
Uit officiële bron (de VRT) heb ik vernomen dat er voor vandaag in totaal 2100 tickets zouden zijn verkocht. Dat zou neerkomen op gemiddeld 105 reizigers per trein, 1/5e van de capaciteit van een V250. Geen onaardige score, maar afgezet tegen de bezetting van de oude Benelux nog geen succes.

Laten we de komende weken afwachten en kijken hoe het vervoer met Fyra zich ontwikkelt.

Laatst bewerkt door AlexNL op 10-12-2012 00:52
 

10-12-2012 06:36:09
nohab
nohab
Quote
ZJ37 (ma 10 dec 2012 00:10:42 https://www.somda.nl/forum/12763/p424050/):
Quote
MDDM (zo 09 dec 2012 22:40:49 https://www.somda.nl/forum/12763/p424026/): Wat een overdreven reactie zeg..., is de 1e vandaag....
Het viel mij juist op dat het juist heel goed liep met de Fyra naar Brussel. Dit is dan de eerste trein waarmee het niet goed gaat.

Heeft iemand nog een beetje kunnen zien hoe de bezetting was van die trein, met name tussen Rtd en Atw? Bij Prinsenbeek zie ik dat niet zo met die snelheid.
Trein 9240 vertrok met +18 uit Asd, na herstel van een defect aan de trein. Of dat herstel definitief of provisorisch was weet ik niet, maar er werd vertrokken met alleen de achterste stroomafnemer tegen de draad, terwijl eerst allebei tegen de draad stonden. Zowel deze als de voorgaande (9236) waren in Asd vrijwel leeg. Net als de Fyra's van en naar Breda.

Laatst bewerkt door nohab op 10-12-2012 06:37


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

10-12-2012 08:27:30
admin
Moderator
admin
admin: Deze discussie is afgesplitst van de opvallende dingen 9 december. Gelieve er wel de lieve vrede bij te bewaren en met respect te discussiëren

Laatst bewerkt door admin op 10-12-2012 09:44


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

10-12-2012 09:34:44
2296
2296
De Fyra die zondag avond in Antwerpen stil heeft gestaan heeft de krant gehaald: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3360960/2012/12/10/Fyra-staat-op-eerste-werkdag-al-stil-met-pech.dhtml  

10-12-2012 11:05:46
RoelZ1
RoelZ1
Quote
ZJ37 (ma 10 dec 2012 00:10:42 https://www.somda.nl/forum/12766/p424050/): Heeft iemand nog een beetje kunnen zien hoe de bezetting was van die trein, met name tussen Rtd en Atw? Bij Prinsenbeek zie ik dat niet zo met die snelheid.

Ik ben gisteren even in Antwerpen wezen ontbijten en mijn trein had in de tweede klas een bezetting van rond de 60%, tussen Rotterdam en Antwerpen.
 

10-12-2012 11:29:27
MDDM
MDDM
Quote
mren (ma 10 dec 2012 00:48:33 https://www.somda.nl/forum/12766/p424052/):
Quote
MDDM (zo 09 dec 2012 23:16:01 https://www.somda.nl/forum/12763/p424045/): Gewenning. Iets anders kan ik niet verzinnen. En voor de mcn is het een nieuw baanvak.


Zijn er eigenlijk veel nieuwe machinisten daar, of heeft een (flink?) deel NS'ers een overstap naar Arriva gemaakt?
Nee, er zijn maar een paar hc's overgestapt.

Laatst bewerkt door MDDM op 10-12-2012 11:33


Gr Joop mcn Lls
 

10-12-2012 14:04:08
Bert13
Bert13
Quote
2296 (ma 10 dec 2012 09:34:44 https://www.somda.nl/forum/12766/p424109/): De Fyra die zondag avond in Antwerpen stil heeft gestaan heeft de krant gehaald: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3360960/2012/12/10/Fyra-staat-op-eerste-werkdag-al-stil-met-pech.dhtml
En zelfs het Belgische nieuws van vanmiddag.
Het gaat vandaag nog niet helemaal lekker, de 9240 vertrok net met bijna +20 uit Asd, de 9236 deed dat met +45. Maar goed dat de winter een beetje weg blijft deze week


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

10-12-2012 14:10:53
bond
bond
Bij HiSpeed heet de Fyra naar Brussel (nog steeds) IC Brussel.
https://twitter.com/NSHispeed_info
Blijft dat zo of is de "mental state" van de webdienst nog niet aangepast?
 

10-12-2012 15:28:05
Hoera63
Hoera63
Quote
MDDM (zo 09 dec 2012 22:48:09 https://www.somda.nl/forum/12766/p424032/): Perfectie bestaat niet alexnl
Jawel, zie ook Japan. Het kan wel.
 

10-12-2012 15:30:18
treinefan
treinefan
Ik blijf liever heel.


Met vriendelijke groet,
 

10-12-2012 16:18:48
mfwv
mfwv
Tot nu toe rijdt elke internationale Fyra vandaag met vertraging:

Amsterdam - Brussel

Trein Vertraging Bijzonderheden
9208 28 min.
9216 44 min. Vertraging ingelopen tot 39 min.
9220 11 min.
9228 11 min. Vertraging inglopen tot 6 min.
9236 76 min. Rijdt niet verder dan Brussel Noord
9240 18 min.


Brussel - Amsterdam

Trein Vertraging Bijzonderheden
9201 10 min.
9209 08 min.
9217 26 min.
9221 46 min.
9229 08 min. Nog onderweg
9237 >30 min. Vertrekt vanaf Brussel Noord
 

10-12-2012 22:08:33
bond
bond
Schattig toch zo'n PR-afdeling van NS n.a.v. de vertraging en uitval van Fyra vandaag. Ik weet niet welke waarde ik moet hechten aan haar opmerking in het volgende citaat:
"Volgens een woordvoerster van NS is er na de levering van een nieuwe trein veel nodig om die effectief op het spoorwegnet te laten rijden. ''In Europa zijn immers geen vergelijkbare lijnen waarvan we kunnen leren'', zei zij."
http://www.nu.nl/binnenland/2979285/fyra-kent-tweede-dag-vertragingen.html
 

10-12-2012 22:25:44
cuneo56
cuneo56
Is ook lastig dat je uitvallen van treinen Amsterdam- Breda moet verklaren als het over de dienst op Brussel gaat.
Het NOS Jouraal liet in z'n beelden ook enkel de treinen bestaande uit traxx loks+rijtuigen zien.
Daar zijn vanochtend problemen geweest ( heb ik geen info over), maar in het commentaar wordt gesuggereerd dat van " de nieuwe trein" ritten zijn uitgevallen.
 

10-12-2012 22:26:46
localhero
localhero
Tja, de sneeuwresten die links of rechts nog lagen en het feit dat het deze week opnieuw zou kunnen gaan sneeuwen speelt de Fyra natuurlijk parten. Het wiel moest opnieuw uitgevonden worden en men is in 2-3 jaar tijd van de driehoek naar de zeshoek weten te gaan. Nog een paar jaar, miljoenen erbij en het hobbelt weer wat beter. Dat dit een ramp zou worden in de praktijk wist iedereen al, alleen wilden de partijen het zelf nog even in de realiteit ervaren.  

10-12-2012 23:25:24
mren
mren
Wie een poging wil doen een concurrerende dienst op te zetten, kan op http://www.nmbs-technics-sales.eu/sites/default/files/Scan_FRX8300_3791_001_20121203144457_0.pdf alvast wat materieel inslaan  

10-12-2012 23:43:32
MDDM
MDDM
Quote
Hoera63 (ma 10 dec 2012 15:28:05 https://www.somda.nl/forum/12766/p424216/):
Quote
MDDM (zo 09 dec 2012 22:48:09 https://www.somda.nl/forum/12766/p424032/): Perfectie bestaat niet alexnl
Jawel, zie ook Japan. Het kan wel.
Geloof je het zelf?


Gr Joop mcn Lls
 

10-12-2012 23:43:56
MDDM
MDDM
Quote
treinefan (ma 10 dec 2012 15:30:18 https://www.somda.nl/forum/12766/p424217/): Ik blijf liever heel.
Waar slaat deze opmerking op?


Gr Joop mcn Lls
 

11-12-2012 00:35:56
cuneo56
cuneo56
Quote
mren (ma 10 dec 2012 23:25:24 https://www.somda.nl/forum/12766/p424386/): Wie een poging wil doen een concurrerende dienst op te zetten, kan op http://www.nmbs-technics-sales.eu/sites/default/files/Scan_FRX8300_3791_001_20121203144457_0.pdf alvast wat materieel inslaan

De Foto van de Couchette is al niet van het type dat het volgens de tekening is!
Foto is van uit I6 ( Eurofima) omgebouwd rijtuig en de tekening is een I5!
 

11-12-2012 08:10:51
AlexNL
AlexNL
Deze ochtend begint zo goed als de avond ervoor eindigde: trein 9216 (Amsterdam 07:41 - Brussel-Zuid 09:42) kan niet rijden vanwege defect materieel. Reizigers wordt aangeraden om naar Breda te reizen met een binnenlandse Fyra, vanaf daar met een vervangende bus (!) naar Antwerpen reizen, en vanaf daar kan men dan met binnenlandse treinen naar Brussel te sporen.

%03%
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


11-12-2012 08:54:07
dvdhoven
dvdhoven
Iets van mijl op zeven?


Dick van den Hoven
 

11-12-2012 09:00:57
icened
icened
Zien hoe lang deze soap nog blijft voortduren. Je moet de Fyra wel een kans gunnen maar ben er sceptisch over.  

11-12-2012 09:30:41
bond
bond
Quote
AlexNL (di 11 dec 2012 08:10:51 https://www.somda.nl/forum/12766/p424420/): Deze ochtend begint zo goed als de avond ervoor eindigde: trein 9216 (Amsterdam 07:41 - Brussel-Zuid 09:42) kan niet rijden vanwege defect materieel. Reizigers wordt aangeraden om naar Breda te reizen met een binnenlandse Fyra, vanaf daar met een vervangende bus (!) naar Antwerpen reizen, en vanaf daar kan men dan met binnenlandse treinen naar Brussel te sporen.
%03%

Wordt Thalys bewust niet aangeboden als alternatief?
 

11-12-2012 09:42:36
RoelZ1
RoelZ1
Thalyssen in de ochtendspits zitten zo goed als vol. Overigens mogen schrijnende gevallen (reizigers op weg naar een éénmalige gebeurtenis zoals een bruiloft) wel met de Thalys mee, maar de hele trein zal niet passen. De route per bus via Breda is de standaardprocedure als er een Fyra uitvalt en is niet zo snel of sneller dan de route met de stoptrein via Roosendaal.  

11-12-2012 10:43:54
evangoor
evangoor
Hoezo zou dat niet passen?
Ik heb in maart dit jaar meegemaakt dat zelfs een gekoppelde Thalys in één Thalys past, dus kunnen er best een hoop mensen mee op de balkons en in de gangpaden. Of is het verschil met een uitvallende Fyra, dat mijn voorbeeld een intern Thalys probleem is? Wat betekent overigens deelname van alle betrokken maatschappijen aan Railteam? Dat levert ook een aantal expliciete en mooie toezeggingen op.

Laatst bewerkt door evangoor op 11-12-2012 10:44
 

11-12-2012 11:36:13
bond
bond
Railteam is een wassen PR-neus, veel lege (en soms onware) kwaakpraat (bv bij prijsstelling), en weinig daadkracht in kritische gevallen als het voor de reiziger er echt op aan komt: gesteggel bij de deur van de Thalys, onderhandelen met een conducteur en je moeten beroepen op Europese regelgeving als de BNL weer een keer uitviel en aansluiting in Brussel op het spel stond.

Lees en geniet van de PR-lucht op railteam.nl:
"Het maakt niet uit in welke trein u zit. U mag zich steeds op de hoge kwaliteitsstandaards van de Railteam alliantie en op de service aan boord en in de stations verheugen.
Grensoverschrijdend treinverkeer met de hoogste snelheden, zonder tijdverlies door Europa reizen, alles onder gegarandeerde service- en kwaliteitscriteria – dat is de Railteam alliantie. De zeven volwaardige leden Deutsche Bahn, SNCF, NMBS, Eurostar, NS Hispeed, ÖBB en SBB en twee geassocieerde leden Thalys en TGV Lyria hebben hun krachten gebundeld en bieden alle passagiers het volledige service- en comfortprogramma.
De toonaangevende hogesnelheidsspoorwegen van Europa creëren door hun vereniging een echte meerwaarde voor de passagier en ideale reismogelijkheden dwars door West-Europa, die voor wat betreft snelheid, prijs en comfort door geen enkel ander verkeersmiddel bereikt worden. Probeer het maar uit, u zult tevreden zijn."
 

11-12-2012 11:44:31
evangoor
evangoor
En van de services pagina van railteam.nl:
„Hop on the next available train“ (HOTNAT)
Mocht u vertraging oplopen en de door u geboekte aansluitende trein missen, dan kunt u met uw vervoerbewijs de eerstvolgende trein die beschikbaar is nemen, eenvoudig en zonder nieuwe reserveringen. De „Hop on the next available train“-service geldt onder voorbehoud van beschikbaarheid en biedt geen zitplaatsgarantie.

Lees ik het nu echt verkeerd, dat ik gewoon om het even welke eerstvolgende trein kan nemen naar mij overstap- of eindbestemming. Alleen heb ik geen recht op zitplaatsgarantie. En nu juist dat laatste kan ik me uit praktische overwegingen helemaal voorstellen. Maar al het andere moeilijk doen, dus niet. En dit geldt dus voor DBAG versus HiSpeed, NMBS versus HiSpeed, SNCF versus HiSpeed. Dus reizen met Fyra, Thalys en/of ICE zijn volledig uitwisselbaar bij verstoringen van de treinenloop van één van deze treinen.
 

11-12-2012 12:12:37
bond
bond
Deze service wordt alleen aangeboden op: Bruxelles, Frankfurt, Köln, Lille Europe, Lyon Part Dieu, Offenburg, Strasbourg en Stuttgart (zelfde bron, railteam.nl).
Dus niet op Nederlandse stations (stel je eens voor).
Grensoverschrijdend treinverkeer is verworden tot een gunst, en steeds minder een genoegen.
 

11-12-2012 12:23:54
aarclay
aarclay
Het lijkt wel of de Brussel-Fyra vaker uitvalt dan de binnenlandse Fyra? Is dit toeval, of zou de oorzaak aan het Belgische HSL-spoor liggen? (denk aan stoorsignalen bijv.)?

Laatst bewerkt door aarclay op 11-12-2012 12:24


Choo choo.....
 

11-12-2012 12:38:11
timtrein
timtrein
Rijdt de binnenlandse Fyra met de V250 of getrokken mat?

Laatst bewerkt door timtrein op 11-12-2012 12:38
 

11-12-2012 12:53:15
MasterE
MasterE
Fyra Binnenland rijdt met Traxx. De uitval van Fyra Benelux heeft volgens mij te maken met V250.


Mcn Asd
 

11-12-2012 13:16:11
Bert13
Bert13
Trein 9236 net met +33 uit Asd vertrokken, dat zou toch echt niet mogen...


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

11-12-2012 13:20:01
aarclay
aarclay
Drgl 2013 is in, en ik vroeg me af waar de 900 nu mee gereden wordt? Nog steeds PRIO geloof ik, en de 1000 tussen Rtd en Asd met de V250?

Klopt dat?

Laatst bewerkt door aarclay op 11-12-2012 13:20


Choo choo.....
 

11-12-2012 13:24:02
dennistd
dennistd
Bestaat de serie 1000 überhaupt nog op het moment dan? Ik kan alleen de serie 900 vinden en in kwartierligging daarmee 1x per twee uur de 9200.  

11-12-2012 13:25:10
train85
train85
Er rijdt deze week alleen nog een 1078 en 1071.  

11-12-2012 13:40:07
aarclay
aarclay
Je zou toch bijna hopen dat ze de Benelux-PRIO's weer van de Zaanstraat/Dijksgracht zouden gaan trekken, maar ja, wie levert dan de tractie....

In mijn ogen was het beter geweest als er een viertal Benelux-treinen+TRAXX op afroep gereed stonden. Maar ja, NSH moet zich maar met de V250 redden.

Laatst bewerkt door aarclay op 11-12-2012 13:40


Choo choo.....
 

11-12-2012 15:32:31
AlexNL
AlexNL
Quote
aarclay (di 11 dec 2012 13:40:07 https://www.somda.nl/forum/12766/p424522/): Maar ja, NSH moet zich maar met de V250 redden.


Of de Nederlandse overheid moet zich eens een keer als een échte concessieverlener gaan gedragen, en met de vuist op tafel slaan en verbetering eisen. 3 jaar na de start van de Fyra worden nog steeds allerhande concessie-eisen verbroken en doelen niet gehaald, het mag nu wel eens een keertje klaar zijn met de hand boven het hoofd van NS te houden.
 

11-12-2012 16:02:22
Bert13
Bert13
De vertragingsregeling, zoals deze nu in de media verschijnt, is op zijn minst interessant te noemen:
Quote
RTL Nieuws(di 11 dec 2012 15:07 http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2012/12_december/11/economie/Problemen_Fyra_kinderziektes.xml): Een schrale troost voor Fyra-reizigers met vertraging: er is een compensatieregeling. Als de vertraging minder dan een half uur is, wordt 20 procent van het ticket terugbetaald. Is de vertraging een uur, dan wordt de helft gecompenseerd. Bij een ongewenste reistijd van 2 uur extra wordt het hele ticket terugbetaald.



He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

11-12-2012 16:04:07
bond
bond
Voor de rekenaars onder u even creatief meedenken graag.
Hoeveel Fyra's-V250 zijn er thans in actieve omloop?
Zou je met de beschikbare aantallen ook een (nooddienst)regeling Rtd-Brusz kunnen onderhouden en dan ieder i.p.v. iedere twee uur kunnen rijden?
Zomaar wat gedachten ...
 

11-12-2012 16:16:03
aarclay
aarclay
Ik blijf erbij dat er reservematerieel bij had moeten wezen voor het geval dat....


Choo choo.....
 

11-12-2012 19:03:17
dh3201
dh3201
In vergelijking met het buitenland (zoals bijvoorbeeld Zambia waar treinen regelmatig vertragingen tot over 20 uur hebben) doen we het hier nog hardstikke goed...


Shqiperise-lopers?
 

11-12-2012 19:18:43
john563
john563
ik wil niet de doemdenker zijn hoor, maar uit info van mensen die aan die V250 werken alles nog eens beluisterd, en ook het verhaal SLT toen van dichtbij meegemaakt, maar sorry, die italiaanse shit, alsjeblieft rijd ze direct naar de hoogovens, ik denk als je nu direct een paar VIRM stellen om zou bouwen dat dat beter werkt........of schaf een paar AGV aan, die hebben een europese keuring gehad...

Laatst bewerkt door john563 op 11-12-2012 19:20
 

11-12-2012 19:19:56
RoelZ1
RoelZ1
Quote
bond (di 11 dec 2012 16:04:07 https://www.somda.nl/forum/12766/p424557/): Voor de rekenaars onder u even creatief meedenken graag.
Hoeveel Fyra's-V250 zijn er thans in actieve omloop?
Zou je met de beschikbare aantallen ook een (nooddienst)regeling Rtd-Brusz kunnen onderhouden en dan ieder i.p.v. iedere twee uur kunnen rijden?
Zomaar wat gedachten ...


Huidig gebruik van het materieel:
Trein 1: omloop, actieve dienst
Trein 2: omloop, actieve dienst
Trein 3: omloop, actieve dienst
Trein 4: reserve Amsterdam
Trein 5: reserve Brussel
Trein 6: onderhoud
Trein 7: onderhoud

Rotterdam - Brussel levert een kering van een uur op en verkort de totale omloop van 5 uur tot 4 uur. Dat zou 12 slagen per dag inhouden in een 1-1-0-1-1-1-0-1-1-1-0-1-1-1-0-1 patroon.
 

11-12-2012 19:26:37
BGM104
BGM104
Klopt, dit slagje 1000 komt van een 9200 omloop af, namelijk de eerste uitloper te Asd.  

11-12-2012 19:33:13
AlexNL
AlexNL
Quote
dh3201 (di 11 dec 2012 19:03:17 https://www.somda.nl/forum/12766/p424610/): In vergelijking met het buitenland (zoals bijvoorbeeld Zambia waar treinen regelmatig vertragingen tot over 20 uur hebben) doen we het hier nog hardstikke goed...


En wat wil je daarmee zeggen? Dat we absolute wanprestaties maar moeten slikken terwijl van ons wel wordt verwacht dat we de hoofdprijs betalen?

NS Hispeed heeft aan de Staat een aantal beloftes gedaan, onder andere over betrouwbaarheid. Aangezien de Staat namens en in het belang van de burger handelt zijn die beloftes ook aan ons, de reizigers, gedaan. Al meer dan 3 jaar worden die beloftes stelselmatig gebroken terwijl men van ons, de reizigers, wel verwacht dat wij ons aan onze beloften en verplichtingen houden.

Het is tijd dat de Staat optreedt namens de reiziger, de burger en de belastingbetaler en van NS Hispeed eist dat er op korte termijn verbetering optreedt. Indien NS Hispeed dat niet kan leveren is het tijd dat er een partij wordt gezocht die dat wél kan.
 


11-12-2012 20:10:13
bond
bond
Quote
RoelZ1 (di 11 dec 2012 19:19:56 https://www.somda.nl/forum/12766/p424614/):
Quote
bond (di 11 dec 2012 16:04:07 https://www.somda.nl/forum/12766/p424557/): Voor de rekenaars onder u even creatief meedenken graag.
Hoeveel Fyra's-V250 zijn er thans in actieve omloop?
Zou je met de beschikbare aantallen ook een (nooddienst)regeling Rtd-Brusz kunnen onderhouden en dan ieder i.p.v. iedere twee uur kunnen rijden?
Zomaar wat gedachten ...


Huidig gebruik van het materieel:
Trein 1: omloop, actieve dienst
Trein 2: omloop, actieve dienst
Trein 3: omloop, actieve dienst
Trein 4: reserve Amsterdam
Trein 5: reserve Brussel
Trein 6: onderhoud
Trein 7: onderhoud

Rotterdam - Brussel levert een kering van een uur op en verkort de totale omloop van 5 uur tot 4 uur. Dat zou 12 slagen per dag inhouden in een 1-1-0-1-1-1-0-1-1-1-0-1-1-1-0-1 patroon.


Kijk aan, dank voor het beeld dat je schetst.
 

11-12-2012 21:17:53
dh3201
dh3201
Quote
AlexNL (di 11 dec 2012 19:33:13 https://www.somda.nl/forum/12766/p424618/):
Quote
dh3201 (di 11 dec 2012 19:03:17 https://www.somda.nl/forum/12766/p424610/): In vergelijking met het buitenland (zoals bijvoorbeeld Zambia waar treinen regelmatig vertragingen tot over 20 uur hebben) doen we het hier nog hardstikke goed...


En wat wil je daarmee zeggen?

Het standaard kijk-het-ons-eens-goed-doen-in-vergelijking-met-het-buitenland gedrag wat we hier in Nederland vaker met betrekking tot het spoor zien.
Net zoals het "in Zwitserland zijn er ook problemen in de winter, dus hoeft het bij ons ook niet goed te zijn" dat ik onlangs nog ergens las.


Shqiperise-lopers?
 

12-12-2012 07:26:30
mdeen
mdeen
Quote
RoelZ1 (di 11 dec 2012 19:19:56 https://www.somda.nl/forum/12766/p424614/):
Huidig gebruik van het materieel:
Trein 1: omloop, actieve dienst
Trein 2: omloop, actieve dienst
Trein 3: omloop, actieve dienst
Trein 4: reserve Amsterdam
Trein 5: reserve Brussel
Trein 6: onderhoud
Trein 7: onderhoud


Ik dacht ook al 7 stellen geteld te hebben in de spots en begon te denken "daar kun je toch wel een uurdienst mee rijden?". Maar dit maakt het een stuk duidelijker.
Alhowel: 28% van je treinen in onderhoud. Is dat normaal? Wat zijn de cijfers bij andere matsoorten?
En kun je onderhoud (iig voor één stel) niet buiten de reguliere dienst doen?
 

12-12-2012 09:01:56
mich
mich
Niet bij de v250  

12-12-2012 10:30:05
waalkade
waalkade
Quote
mdeen (wo 12 dec 2012 07:26:30 https://www.somda.nl/forum/12766/p424685/):
Quote
RoelZ1 (di 11 dec 2012 19:19:56 https://www.somda.nl/forum/12766/p424614/):
Huidig gebruik van het materieel:
Trein 1: omloop, actieve dienst
Trein 2: omloop, actieve dienst
Trein 3: omloop, actieve dienst
Trein 4: reserve Amsterdam
Trein 5: reserve Brussel
Trein 6: onderhoud
Trein 7: onderhoud


Ik dacht ook al 7 stellen geteld te hebben in de spots en begon te denken "daar kun je toch wel een uurdienst mee rijden?". Maar dit maakt het een stuk duidelijker.
Alhowel: 28% van je treinen in onderhoud. Is dat normaal? Wat zijn de cijfers bij andere matsoorten?
En kun je onderhoud (iig voor één stel) niet buiten de reguliere dienst doen?
Hoge snelheidsmaterieel vraagt dacht ik veel meer onderhoud dan normaal materieel.
Vergelijk het met race auto's, die rijden zonder monteurs niet eens een race uit.
 

12-12-2012 11:04:26
AlexNL
AlexNL
Hogesnelheidsmaterieel vraagt meer onderhoud, dat klopt. Net als dat een hogesnelheidslijn meer onderhoud vergt dan een gewone spoorlijn.

In een uur tijd zijn 2 V250's dermate defect gegaan dat ze niet meer kunnen rijden en heeft een derde een uur stilgestaan op de zuidsectie van de HSL.
 

12-12-2012 12:12:24
mren
mren
Worden die reservestellen dan ook daarwerkelijk ingezet om een vertraagde kering te voorkomen?  

12-12-2012 12:13:46
waalkade
waalkade
Wordt het dan geen tijd dat ze die dingen met z'n tweeën gaan rijden.
Een wagenvoerder die de trein rijdt en een mcn (WTK voor de scheepstypes) die de storingen oplost.
 

12-12-2012 12:23:17
RoelZ1
RoelZ1
Quote
mren (wo 12 dec 2012 12:12:24 https://www.somda.nl/forum/12766/p424780/): Worden die reservestellen dan ook daarwerkelijk ingezet om een vertraagde kering te voorkomen?

Ja, die reservestellen mogen bijna elke keer uitrukken. Vanmorgen kwamen van de eerste drie Fyra's naar Brussel maar 1 daadwerkelijk aan. Door het reservestel in Brussel kon de schade voor de terugslagen beperkt worden tot 1 vervallen trein. Reken er maar op dat het Amsterdamse reservestel de slag naar Brussel die eigenlijk door de vervallen trein uit Brussel gereden moest worden voor zijn rekening neemt. Ook gisteren heb ik minstens éénmaal een reservestel voorgereden zien worden toen een trein uit Brussel +60 aan zijn broek had. Het stel uit Brussel wordt in dat geval naar Wgm gereden en zal het nieuwe reservestel zijn.
 

12-12-2012 13:13:35
maurits
maurits
Quote
waalkade (wo 12 dec 2012 10:30:05 https://www.somda.nl/forum/12766/p424739/):Hoge snelheidsmaterieel vraagt dacht ik veel meer onderhoud dan normaal materieel.
Vergelijk het met race auto's, die rijden zonder monteurs niet eens een race uit.


Vind ik geen goede vergelijking. In de Formule 1 worden auto's tot aan hun limiet gebruikt en heb je inderdaad monteurs nodig om de race goed uit te rijden. Daardoor is een Formule-1 auto ook volstrekt onbruikbaar op de openbare weg en ook bijna niet te besturen voor een ongetrainde bestuurder. Vaak gaan Formule-1 auto's ook maar één of enkele seizoenen mee.

Als je bij een hogesnelheidstrein monteurs mee moet sturen om iedere rit uit te rijden, dan is er fundamenteel iets mis met het ontwerp of de bouw van het materieel. Normaal hogesnelheidstreinmaterieel moet gewoon een aantal ritten per dag kunnen rijden en met reguliere intervallen toe kunnen. Die intervallen zullen iets korter zijn dan bij ander materieel (hogesnelheidstreinen maken ook meer kilometers). Als een hogesnelheidstrein na iedere rit naar de werkplaats moet voor onderhoud, dan is er iets goed mis.

In Frankrijk rijden de TGV's PSE ook al ruim 30 jaar zonder problemen rond, ik ben benieuwd of de V250's ook die leeftijd gaan halen....


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

12-12-2012 13:22:47
AlexNL
AlexNL
Quote
waalkade (wo 12 dec 2012 12:13:46 https://www.somda.nl/forum/12766/p424781/): Wordt het dan geen tijd dat ze die dingen met z'n tweeën gaan rijden.
Een wagenvoerder die de trein rijdt en een mcn (WTK voor de scheepstypes) die de storingen oplost.

Die zitten er al op...
 

12-12-2012 13:37:53
aarclay
aarclay
Een defecte V250 die niet verder kan rijden....Is dat vaak nou een kwestie van een hardhandige reset dat hij na een opstartperiode van een uur ofzo weer in dienst kan worden gesteld, of is dat meer een hardnekkig probleem dat het ding naar de Wgm terug moet voor herstel?

M.a.w.: Is het dus voornamelijk een softwarematig defect, of een hardwarematig?

Ik ken de problemenlijst nog die ooit op Scyscrapercity werd opgenoemd, met de kV kabel boven de machinistencabine, de printplaten die doorbrandden bij 20% van de ritten en de software welke bij fouten naar onbekende apparatuur verwijsde...

Dus, waar liggen de problemen nou het meest?

Laatst bewerkt door aarclay op 12-12-2012 13:39


Choo choo.....
 

12-12-2012 13:51:16
broek53
broek53
Tsjonge, en dan te bedenken dat we dit topic op deze manier nog zeker vier jaar kunnen vullen (om de ervaringen in Denemarken met Ansaldo er maar eens aan te spiegelen)%09%  

12-12-2012 15:02:57
aarclay
aarclay
Die V250 hé, klopt het dat de knoppen om de tussendeuren te openen bij de bakovergangen niet overal dezelfde symbolen hebben? Of zag ik dat nou verkeerd?


Choo choo.....
 

12-12-2012 15:25:11
RoelZ1
RoelZ1
De oorspronkelijke knoppen waren erg onduidelijk, daarom hebben ze er nu een groene sticker met 'open' overheen geplakt. Mogelijk is dat nog niet bij alle stellen gebeurd.  

12-12-2012 16:22:09
phantom
phantom
Tja dat is de "prijs" die de reizigers moeten betalen omdat bepaalde mensen dingen op papier zette voor een concessie en niet goed het huiswerk deden omtrent welke kandidaten kunnen we naderhand conform dat papier uitsluiten van deelname voor de bouw van een trein %04%
En idd we zitten hier over 4 jaar nog,want ik denk niet dat wat de problemen ook zijn met die dingen, er zomaar uitzijn.
(wat het toch fijn geweest als men tenminste nog een jaar of wat de benelux had laten rijden,dan had je nog een werkend alternatief gehad.)
*lang leve de "wijze" in de regering en hun beslissingen voor het volk *


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

12-12-2012 16:25:45
phantom
phantom
en dat was nog niet opgevallen toen men het 1ste stel ging bekijken ? %03%
Het treintje vind ik steeds meer onduidelijk worden.
Het enigste wat tot zover duidelijk is,is dat men nooit aan dit fiasco had moeten beginnen %08%
(en ja ik weet van eerdere discussies waarom dit het werd.*mompelt iets over concessies en de foutjes erin en omheen*)


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

12-12-2012 16:38:09
snowie
snowie
Helaas voegt dit niets toe aan dit topic ....  

12-12-2012 16:41:13
snowie
snowie
Nou, hier wordt het ook duidelijker van , voegt niets toe *helaas*  

12-12-2012 18:11:35
smarkie
smarkie
Heerlijk al die stuurlui aan de wal....%03%


Mcn NS International Rtd
 

12-12-2012 18:12:52
AlexNL
AlexNL
De daadwerkelijke stuurlui maken er anders een behoorlijk potje van, zo onzinnig hoeft commentaar van de wal niet eens te zijn.  

12-12-2012 18:15:34
bond
bond
Het kan verkeren, de Belgen vinden het alweer genoeg:
http://tinyurl.com/ay7rw79
 

12-12-2012 18:18:40
smarkie
smarkie
Denk dat als ik nu neer zou zetten wat ik zou willen het me toch wel een ban zou opleveren.
Het is fantastisch dat iedereen een mening heeft maar dat niemand echt snapt wat er mis gaat.
En nee ik ga dat niet uitleggen omdat het volgens die bestes stuurlui toch niet waar is


Mcn NS International Rtd
 

12-12-2012 18:33:45
ns1300
ns1300
De beste stuurlui staan altijd en overal aan wal, maar het lijkt mij evident dat medewerkers van het bedrijf in kwestie zelf 'biased' kunnen zijn zoals wetenschappers dat altijd zo mooi zeggen. En natuurlijk brengt zo'n bedrijf niet alle details etc naar buiten, maar dan is het ook niet gek dat hier wilde speculaties ontstaan lijkt mij.  

12-12-2012 19:01:17
AlexNL
AlexNL
Quote
smarkie (wo 12 dec 2012 18:18:40 https://www.somda.nl/forum/3884/p424885/):

Het is fantastisch dat iedereen een mening heeft maar dat niemand echt snapt wat er mis gaat.



Wat er precies mis gaat is wellicht leuk om te weten, maar doet er eigenlijk niet eens toe. Feit is en blijft dat reizigers al meer dan 3 jaar niet krijgen wat ze beloofd is (in de vervoersconcessie) en dat de treindienst naar Brussel op zijn zachtst gezegd problematisch verloopt. Ondanks de bombarie waarmee NS Hispeed aankondigde er klaar voor te zijn.
 

12-12-2012 20:58:25
dh3201
dh3201
Quote
Volksrant.nl: De NMBS, de kleinere partner in het Fyraproject, wijst erop dat de technische mankementen zich voordoen bij Fyratreinstellen van de NS.

De Fyratreinstellen van de NMBS doen het wel goed?


Shqiperise-lopers?
 

12-12-2012 21:15:12
aarclay
aarclay
Zijn er officieel nou eigenlijk al Fyra treinstellen welke eigendom zijn van de NMBS? Ik dacht dat dit toch nu allemaal bij de NS behoort?


Choo choo.....
 

12-12-2012 21:22:39
broek53
broek53
Zover ik weet, is dat zo.  

13-12-2012 00:00:20
AgentX
AgentX
Jep, er zijn er al een aantal onder een 488x nummer over de grens gekomen en later omgenummerd naar 480x, omdat ze toch naar NS moesten.  

13-12-2012 00:35:01
BGM104
BGM104
Quote
mdeen (wo 12 dec 2012 07:26:30 https://www.somda.nl/forum/12766/p424685/):
Alhowel: 28% van je treinen in onderhoud. Is dat normaal? Wat zijn de cijfers bij andere matsoorten?
En kun je onderhoud (iig voor één stel) niet buiten de reguliere dienst doen?


Dit "onderhoud" is ook garantiewerk, dus een herstelling voor een trein weer ingezet kan worden, dat kan je niet plannen.

Voor de grotere storingen heb je AnsaldoBreda nodig (als het niet voor technische detail kennis is dan wel volgens de garantievoorwaarden), garantiewerk geschied in het onderhoudsbedrijf Wgm.

Laatst bewerkt door BGM104 op 13-12-2012 00:36
 

13-12-2012 07:01:41
smarkie
smarkie
Quote
aarclay (wo 12 dec 2012 21:15:12 https://www.somda.nl/forum/12766/p424925/): Zijn er officieel nou eigenlijk al Fyra treinstellen welke eigendom zijn van de NMBS? Ik dacht dat dit toch nu allemaal bij de NS behoort?

De echte 4881 staat nu in de wgm voor overname/acceptatie ritten.
De eerdere stellen die onder 488x het land zijn binnengekomen zijn vernummerd omdat dit nederlandse stellen waren met foutieve nummers op de kap


Mcn NS International Rtd
 

13-12-2012 07:14:02
nohab
nohab
Zeg maar gerust 5 jaar. Voor de rest volledig met je eens.

Laatst bewerkt door nohab op 13-12-2012 07:14


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

13-12-2012 09:34:21
bond
bond
Voor wie wil weten wat politiek Den Haag vindt van HSL, Fyra en vervoerconcessie,
volgt vandaag 1500-2100 de vergadering van de TK Cie Infrastructuur en Milieu over (enkele agendapunten):
Informatie over de financiële HSA-problematiek (de vervoerder op de HSL-Zuid)
Vervoerconcessie voor het hoofdrailnet vanaf 2015;
Vervoerplan 2012 van NS en het Beheerplan 2012 van ProRail;
Programma van eisen nieuwe vervoerconcessie voor het hoofdrailnet Nederland - België en Akkoord inzake treinverbinding Nederland - België;
Lange Termijn Spooragenda.

Alles live te volgen op:
http://tinyurl.com/8zqbjob
 

13-12-2012 10:47:07
Hoera63
Hoera63
Als Den Haag echt zo graag een verbinding wil met Brussel zetten ze dat gewoon in de consessie... Is dat mogelijk of is dat machtsmisbruik?  

13-12-2012 10:48:35
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Er is een verschil tussen de gemeente Den Haag en de Nederlandse regering (die toevallig ook in Den Haag zetelt)

(Het is op dit moment namelijk de gemeente die erover klaagt, niet de regering. Die heeft de keiharde eis voor een trein Gvc-Brusz laten vallen voor Bd-Atw).

Laatst bewerkt door SleutelMan op 13-12-2012 10:49
 

13-12-2012 11:16:46
bond
bond
Snijdt de analyse van de heer Trinthamer (NS-woordvoerder) hout?
Enkele oorzaken voor de onderprestatie van Fyra:
nieuwe dienstregeling,
onwennige machinisten,
nieuwe afstemming samenwerking met Belgen,
soms technische en infrastructurele mankementen,
gebrek aan geluk.
http://nos.nl/artikel/451105-helft-reizigers-vertraagd-met-fyra.html
 

13-12-2012 11:22:37
broek53
broek53
Nieuwe dienstregeling ja, onwennige machinisten ja (maar tamelijk schandelijk na zo lang oefenen). Echter gaat het daarbij dan volgens mij om micro-vertragingen, die mijns inziens door de zeee van extra rijtijd op het Nederlandse gebied toch grotendeels weggepoets moeten kunnen worden. Samenwerking met België snap ik niet als vertragingsbron, defecten aan infra maar vooral aan materieel des te beter.
Als je van een beetje geluk afhankelijk bent, heb je iets erg verkeerd gedaan. Je kunt in een periode wel relatief veel pech hebben natuurlijk.
 

13-12-2012 11:44:20
MDDM
MDDM
Quote
broek53 (do 13 dec 2012 11:22:37 https://www.somda.nl/forum/12766/p425040/): Nieuwe dienstregeling ja, onwennige machinisten ja (maar tamelijk schandelijk na zo lang oefenen).
Niet alle machinisten hebben lekker lang kunnen oefenen met de nieuwe trein, dus zo "tamelijk schandelijk" is het niet.


Gr Joop mcn Lls
 

13-12-2012 11:51:02
broek53
broek53
Tuurlijk is dat schandalig. Dan moet je als bedrijf zorgen dat ze wel lang genoeg kunnen oefenen en op zijn minst de dienstregeling kunnen halen.
Als je geloof hecht aan de smoes (dat is het volgens mij) dat machinisten nog moeten wennen, natuurlijk.

Laatst bewerkt door broek53 op 13-12-2012 11:51
 

13-12-2012 12:25:47
MDDM
MDDM
Was met de SLT toch net zo, of niet dan? Nu hoor je zelden dat ze kapot staan.


Gr Joop mcn Lls
 

13-12-2012 12:27:16
aarclay
aarclay
Quote
smarkie (do 13 dec 2012 07:01:41 https://www.somda.nl/forum/12766/p424979/): De echte 4881 staat nu in de wgm voor overname/acceptatie ritten.

Op een nummertje na is dit zeker precies dezelfde Fyra van NS HiSpeed, neem ik aan? Dus zo zeer bijzonder zal het niet zijn?

Vaak zie je bij een andere nummerrange vaak diverse wijzigingen (bijv. ICM 40xx en 42xx, resp. drie- en viertje).


Choo choo.....
 

13-12-2012 12:39:30
RoelZ1
RoelZ1
Quote
broek53 (do 13 dec 2012 11:22:37 https://www.somda.nl/forum/12766/p425040/): Nieuwe dienstregeling ja, onwennige machinisten ja (maar tamelijk schandelijk na zo lang oefenen). Echter gaat het daarbij dan volgens mij om micro-vertragingen, die mijns inziens door de zeee van extra rijtijd op het Nederlandse gebied toch grotendeels weggepoets moeten kunnen worden. Samenwerking met België snap ik niet als vertragingsbron, defecten aan infra maar vooral aan materieel des te beter.
Als je van een beetje geluk afhankelijk bent, heb je iets erg verkeerd gedaan. Je kunt in een periode wel relatief veel pech hebben natuurlijk.


Het probleem met de onwennige machinisten is vooral dat zij een stilgevallen Fyra niet zo snel weer aan de praat krijgen als een ervaren Mcn en de trucjes om strandingen te voorkomen (zoals met enkel noodverlichting door de spanningssluis rijden) nog niet goed genoeg toepassen. Als er één knopje verkeerd staat op het verkeerde moment krijg je die trein niet meer weg.
 

13-12-2012 14:38:05
Coryza
Coryza
Het is toch natuurlijk al belachelijk dat je trucjes moet gaan uithalen om een stranding te voorkomen?  

13-12-2012 14:53:07
maurits
maurits
Het klinkt een beetje alsof je met een hele oude auto bijvoorbeeld alleen op de snelweg kunt rijden als je de kachel heel hard aanzet omdat de motor anders oververhit raakt.

Alleen is dit geen hele oude auto, maar een gloednieuwe trein.....


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

13-12-2012 15:35:44
aarclay
aarclay
Inmiddels is het debat over de concessies en de Fyra gaande op http://www.tweedekamer.nl/vergaderingen/commissievergaderingen/live_debatten_commissiezalen/player.jsp?zaal=N%20202&title=Thorbeckezaal&analoog=Encoder02_Thorbecke_Extern350k&adsl=Encoder02_Thorbecke_Extern500k

SP is het overigens ook al beu: http://www.nu.nl/politiek/2981979/sp-wil-stoppen-met-fyra-treinen.html


Choo choo.....
 

13-12-2012 15:44:00
john563
john563
Zie net een actie van NS HIspeed:
Hoe maak jij jouw treinreis tot een ultieme belevenis? Deel je iee en win een coupe!

die is wel heel simpel, we zijn vertrokken uit amsterdam naar rotterdam
een uur later

we zijn vertrokken uit amsterdam
een uur later
we gaan misschien naar rotterdam
een uur later
wat is amsterdam toch mooi vanuit de trein
een uur later
sorry de koffie is op
een uur later
kunt u helpen de trein terug te duwen
ja helaas made in italie, tenminste wat er nog aan zit.

%08%
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl