Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
14-07-2008 20:50:12
willy84
willy84
Ach ik denk dat we topics kunnen volschrijven over deze, inmiddels toch wel blamage te noemen, zaak. En ach waarom doen we dat ook niet.
Moeten wij (NS, Nederlandse staat, reizigers en andere belanghebbende) hetzelfde traject doorlopen dat de Denen hebben gedaan? Daar wordt nu gedreigd met ontbinding van het contract. Mocht dat gebeuren dan moet dit juridisch afgehandeld worden. Fijne rechtzaken waarom genoeg te verdienen valt voor juristen maar waar in feite alleen maar verliesers zijn. Een nieuwe aanbesteding, want ja: het moet wel volgens de regels gaan en die oude aanbesteding is zo lang geleden dat je daar de 2e aanbieder automatisch krijgt dunkt mij. De grote spelers weten dat de Deense spoorwegen ernstig om treinen verlegen zit en zullen niet de scherpste aanbieding doen. Het verschil tussen deze aanbieder en de aanbieder waarvan je het contract hebt ontbonden zal op deze laatste partij worden verhaald. Gevolg: Rechtzaak, hoera!
Vervolgens zullen die treinen ook nog een keer geleverd moeten worden. Tel uit je vertraging.
Hebben de Franse spoorwegen geen stellen in de verhuur? Het is toch te triest voor woorden als je straks met gepimpte rijtuigen 160 gaat rijden. Daar doe je geen investering van met zo'n omvang.
 

14-07-2008 22:07:04
jmv
jmv
Wat wil je dan huren uit Frankrijk? Wat ik begrijp is dat de SNCF in elk geval zelf al z'n TGV's hard nodig heeft. Het enige dat je zou kunnen huren zijn de tricourante TGV Réseau-treinstellen en daarvan zijn er net genoeg om de diensten Brussel - Zuid-Frankrijk v.v. te verzekeren.

Zonde dat niet is gekozen voor een bestaand model dat zich al heeft bewezen. Ik begreep (nog van voor de eeuwwisseling) dat de bedoeling was meer toonbank-materieel te bestellen ipv dergelijke onzekere avonturen aan te gaan.
 

14-07-2008 22:48:08
willy84
willy84
Iets dat toch makkelijk te ondervangen was als de eis was gesteld dat de fabrikant zich reeds had bewezen met een model.  

14-07-2008 23:29:17
mren
mren
Die eis van relevante ervarings- of omzeteisen of van dies meer zij is al regelmatig getoetst (bijvoorbeeld in de Raad voor Arbiritage bij bouwcontracten) en ook vrij regelmatig als onterecht aan de kant geschoven. Het lijkt vrij eenvoudig te stellen dat een leverancier geschikt moet zijn gebleken door ervaringen uit het verleden, maar hoe meet je dat en hoe relevant is het?

Bovendien denk ik dat 160 of 250 op het kippeneindje Breda-Amsterdam nu geen wereldschokkend verschil zal zijn. Dat zit hem eerder in opstrekken/afremmen en stops en in de afsnijding die de HSL heeft tov de oude lijn. Niet in de laatste plaats omdat het nog afwachten is in hoeverre de -waarschijnlijk hogere- prijs invloed heeft op het binnenlands gebruik.
Niet dat het voorlopig veel uitmaakt, NS-Hispeed kan oplevering van de HSL niet lang genoeg duren, hoewel er alle grond voor is eventuele wanprestatieclaims direct door te sturen naar Italië.

Dat stof-in-tunnel verhaal lijkt mij zo op het eerste oog een kip-ei-probleem. Als daar elk uur een trein met aardige snelheid door die tunnel blaast, komen de laatste stofdeeltjes los en worden dan naar buiten gezogen, dat lost zichzelf wel op.
 


15-07-2008 00:29:09
maurits
maurits
Quote
jmv: Wat wil je dan huren uit Frankrijk? Wat ik begrijp is dat de SNCF in elk geval zelf al z'n TGV's hard nodig heeft. Het enige dat je zou kunnen huren zijn de tricourante TGV Réseau-treinstellen en daarvan zijn er net genoeg om de diensten Brussel - Zuid-Frankrijk v.v. te verzekeren.


Heeft Eurostar niet nog wat North of London-stellen over, die dingen rijden tegenwoordig toch niet meer in Groot-Britannië? Technisch zijn ze geschikt te maken voor 1500 Volt, dat is ook gebeurd voor de ski-Eurostars naar Bourg St Maurice en de zomertreinen naar Avignon-Centre. Even het interieur opfrissen, ETCS en ATB erin knutselen en je kunt vrolijk met 300 km/h naar Asd scheuren. Is vrijwel zeker sneller dan wachten totdat je een werkende V250 ziet rijden.....


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

15-07-2008 06:54:20
nohab
nohab
Jullie vergeten alsmaar 1 ding: er moet ook ETCS in zitten. En tot nu toe heeft geen enkele TGV of TMST dat.  

15-07-2008 09:33:08
davidov08
davidov08
Quote
nohab: Jullie vergeten alsmaar 1 ding: er moet ook ETCS in zitten. En tot nu toe heeft geen enkele TGV of TMST dat.


Zoals maurits al zegt, zal er ECTS én ATB in moeten worden gebouwd, maar ach, dat gaat een stuk sneller dan wachten op de treinstellen van AnBr.

En nu we toch bezig zijn; wat is er gebeurd met de ICE1 en ICE2 treinstellen? Rijden die nog steeds allemaal in Duitsland zelf? Anders zouden we daarvan enkele kunnen overnemen/leasen. De oudere modellen halen toch wel de vereiste 250kmh. Opnieuw moet het beveiligingssysteem dan worden aangepast, natuurlijk.
 

15-07-2008 09:48:48
maxime
maxime
ICE 1 en ICE 2 treinstellen zijn dus weer alleen ontworpen voor dienst in Duitsland (en een enkele rijdt door tot in Oostenrijk/Zwitserland).

Deze treinstellen, die gewoon nog in dienst zijn bij de DB, lusten geen 1,5 kV volgens mij. Dus dit is ook niet de oplossing.
 

15-07-2008 10:23:05
jmv
jmv
Quote
maurits: Heeft Eurostar niet nog wat North of London-stellen over, die dingen rijden tegenwoordig toch niet meer in Groot-Britannië?
Nee, die worden door de SNCF gebruikt voor TGV-diensten Paris Nord - Lille Flandres/Tourcoing/Valenciennes.
 

15-07-2008 10:50:36
rick
rick
Nieuwe vervolgbestelling IRM dan maar?  

15-07-2008 12:32:20
nohab
nohab
Quote
davidov08: Rijden die nog steeds allemaal in Duitsland zelf?.
Ja, want iets anders dan 15kV 16,7 Hz vreten die dingen niet. Een deel van het park is toegelaten in Zwitserland (met smalle sleepstukken en zo) en er zijn ook diensten naar Wenen.

Laatst bewerkt door nohab op 15-07-2008 12:32
 

15-07-2008 14:05:25
gvbeek
gvbeek
Dan maar nieuwe ICE3 bestellen.  

15-07-2008 15:30:34
railfan
railfan
Vervangend HST materieel zal er echt niet komen. Er zal niet veel anders op zitten dan te wachten op de Albatrossen, en in de tussentijd de Benelux met 186'ers gaan rijden (hoewel nog steeds op bestaand spoor).
Maar goed, de vertraagde indienststelling van de HSL en de vertraagde levering van de AnsaldoBreda treinstellen komen natuurlijk wel erg mooi tegelijk uit...
 

15-07-2008 16:11:33
nohab
nohab
Je moet nog maar afwachten of dat tegelijk uitkomt. Wanneer die HSL opengaat is nog zeer onzeker en wanneer die Albatrossen komen is ook nog lang niet bekend.  

15-07-2008 17:22:38
railfan
railfan
Ik bedoelde eigenlijk dat beiden flink vertraagd zijn, niet dat ze tegelijk in dienst/geleverd worden  

30-08-2008 21:46:11
hsl
hsl
Voor wie zich afvraagt of de V250/Albatros nog wat aan het doen is op de testbaan in Velim. Hier wat foto's.

http://www.vlaky.net/servis/galeria.asp?lang=1&page=1&id=3055&sort=1&#
 

31-08-2008 02:14:33
Jeffrenzo
Jeffrenzo
ik hoop toch echt dat ze een rooster voor de koppeling gaan zetten, en dat ze de kabels tussen de bakken beter weg gaan werken


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

31-08-2008 10:40:31
JcJay
JcJay
Eens... moet zeggen dat die trein niet echt "moeders mooiste" is... Misschien een kwestie van ff (lang) wennen %03%

Laatst bewerkt door JcJay op 31-08-2008 17:51
 

31-08-2008 10:45:16
vrijgezel
vrijgezel
Quote
davidov08: En nu we toch bezig zijn; wat is er gebeurd met de ICE1 en ICE2 treinstellen? Rijden die nog steeds allemaal in Duitsland zelf? Anders zouden we daarvan enkele kunnen overnemen/leasen. De oudere modellen halen toch wel de vereiste 250kmh. Opnieuw moet het beveiligingssysteem dan worden aangepast, natuurlijk.
DB Fernverkehr heeft deze stellen zelf (hard) nodig, ze zijn enkel geschikt voor 15 kV, 16 2/3 Hz (ik twijfel ernstig of deze generatie ICE modules heeft voor 1,5 kV (en 3 kV) en geschikt is om ATB en Memor ingebouwd te krijgen) en het belangrijkste: het profiel, ze zijn te breed voor België en Frankrijk!

Laatst bewerkt door vrijgezel op 31-08-2008 10:45
 

31-08-2008 14:33:33
jesse_z
jesse_z
Quote
JcJay: Eens... moet zeggen dat die trein niet echt "moeders mooiste is... Misschien een kwestie van ff (lang) wennen %03%

Zeker niet als je hem naast de AGV van Alstom ziet staan...
 

31-08-2008 15:05:50
hsl
hsl
Zo iets bedoel je?

http://www.k-report.net/discus/nahledy/177940.jpg
 

31-08-2008 17:22:22
arjan
arjan
mijn keuze zou snel gemaakt zijn.

is het gewoon design of is er een reden waarom de neus niet gewoon recht schuin naar voren is?
 

31-08-2008 18:05:21
jesse_z
jesse_z
Quote
hsl: Zo iets bedoel je?

http://www.k-report.net/discus/nahledy/177940.jpg

Inderdaad. Maar er is al genoeg gediscussierd over die Albatros, dus we weten wel zo'n beetje wat iedereen vindt
 

02-09-2008 20:57:43
dh3201
dh3201
Over ICE1 en ICE2:
Quote
vrijgezel: DB Fernverkehr heeft deze stellen zelf (hard) nodig, ze zijn enkel geschikt voor 15 kV, 16 2/3 Hz (ik twijfel ernstig of deze generatie ICE modules heeft voor 1,5 kV (en 3 kV)

Nee, alleen ICE-3M (met M voor meerspanning) is geschikt voor 1,5 en 3 kV.
De gewone ICE-3 is ook niet geschikt voor 1,5 en 3 kV en volgens mij zelfs ook niet voor 25 kV.
 

03-09-2008 06:48:32
nohab
nohab
Correct. De ICE-3M is uiteraard ook geschikt voor 25kV 50Hz.

Laatst bewerkt door nohab op 03-09-2008 06:49
 

20-09-2008 22:30:33
admin
Moderator
admin
admin: Discussie opgeschoond, flauwe grappen en grollen zijn toegestaan in Ditjes & Datjes, maar niet in serieuze discussies zoals deze.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

26-09-2008 00:13:49
mich
mich
Een mooie cabinefoto van de Ansaldo Breda stellen kun je hier vinden: http://paulbigland.fotopic.net/ dan innotrans 2008 en even naar onder scrollen.  

26-09-2008 00:21:32
Jeffrenzo
Jeffrenzo
zijn er ook al filmpjes van? ik wil weten hoe die klinkt.


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

26-09-2008 08:57:44
seinhuis
seinhuis
Behalve de remkraan, vind ik wel een mooie cabine.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


26-09-2008 10:21:31
willy84
willy84
Nog niet gemeld, maar past hier wel. Om de Nedtrain werkplaats op de Watergraafsmeer heeft men een standaard hek geplaatst van ca 2 meter hoog, zoals die wel meer te vinden zijn door het land. Hier bovenop is echter nog een dubbele prikkeldraadverspering aangebracht.  

26-09-2008 15:29:35
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
mich: Een mooie cabinefoto van de Ansaldo Breda stellen kun je hier vinden: http://paulbigland.fotopic.net/ dan innotrans 2008 en even naar onder scrollen.


ik zie een cabine foto van een TGV Demo Cabine Stand maar niet van een Ansaldo Breda cabine
 

26-09-2008 15:31:59
webguy
webguy
De foto staat er nu niet meer: gisteren stond 'ie er nog wel op...


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

26-09-2008 15:46:40
crikey
crikey
Hij staat er nog steeds op hoor: http://paulbigland.fotopic.net/p53796937.html  

26-09-2008 16:15:57
Jeffrenzo
Jeffrenzo
hij staat er idd nog steeds op alleen nu op pagina 2 (iig vanmiddag toen ik keek)


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

26-09-2008 23:24:50
webguy
webguy
Sorry: ter verduidelijking: ik kon hem niet 1,2,3 in het overzicht vinden. Als je op de link hierboven kijk zie je 'm inderdaad, en de fotos die er voor en na staan. Tussen die foto's staat deze foto in het overzicht echter niet meer, daarom dacht ik dat 'ie weg was.


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

26-09-2008 23:32:42
Jeffrenzo
Jeffrenzo
het overzicht is nogal oversized, je moest vanmiddag naar rechts scrollen om hem te zien daar zit nog een hele rij foto's


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

27-09-2008 01:28:51
railfan
railfan
Gelukkig staan er geen foto's tussen van het rijtuig interieur. Men is er nog niet uit hoe het uit moet gaan zien, dus heeft men er zo lang knalblauwe stoelen ingezet. Volgens één van de vriendelijke Italianen aan boord komt het ding in 2009 al naar Nederland, maar daar geloof ik niks van.  

27-09-2008 01:31:00
fastguy84
fastguy84
Is dit hetzelfde stel als dat in Velim was/is? Of zijn er inmiddels al twee geëvolueerd uit de AB-werkplaats?  

27-09-2008 09:03:05
t.ricksen_
t.ricksen_
Een deel van hetzelfde stel.

Laatst bewerkt door t.ricksen_ op 27-09-2008 09:03
 

27-09-2008 18:49:11
hsl
hsl
Weet je dat wel zeker?
Op deze foto is hij te zien in Pistoia op 14 september. Op weg naar de Innotrans.

http://www.rfp.it/modules/xcgal/displayimage.php?pid=261&album=lastup&cat=&pos=1

Misschien mogen ze het juiste interieur van de ns nog niet laten zien en wil de ns dat zelf later presenteren.
 

27-09-2008 22:48:27
mren
mren
Hopelijk lijkt het wat op de nieuwe Astom AGV, die ziet er wel erg prettig uit.

Laatst bewerkt door mren op 27-09-2008 22:48
 

28-09-2008 20:59:29
maurits
maurits
Zelf gisteren op de publieksdag van Innotrans geweest, en het verbaasde me eigenlijk wel dat we in de V250 konden kijken. Het stel is op zich netjes afgewerkt, maar een definitief interieur is dus niet aanwezig.

Er was een kopbak en een tussenbak aanwezig. In de kopbak had men een soort barretje getimmerd (zag er ook wel tijdelijk uit) en in de tussenbak was een 1e klas interieur gemonteerd. De stoelen hiervan zaten best aardig, maar voelde wel nogal plastic-achtig aan. Verder vond ik het stel in het echt iets minder lelijk dan de eerste foto's. Zelf heb ik ook wat foto's gemaakt, die zijn hier te bekijken: http://picasaweb.google.nl/mauritswever/V250OpInnotrans#

Laatst bewerkt door maurits op 28-09-2008 20:59


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

28-09-2008 21:20:34
Jeffrenzo
Jeffrenzo
ik vind hem er ook steeds wat beter uit gaan zien (komt waarschijnlijk door gewenning en m'n voorkeur voor hogesnelheidstreinen)maar ik hoop wel dat dat koppel stuk inschuifbaar nis en dat er een beetje een mooie plaat voor komt


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

28-09-2008 21:26:14
luytjes
luytjes
OMG ... Zo'n display is toch totaal uit de tijd %09%  

28-09-2008 22:39:54
dh3201
dh3201
Het is maar goed dat dat ding straks alleen maar op de HSL komt te rijden, want bij mist zie je die contrastloze witte kop nooit en te nimmer aankomen op een overpad.


Shqiperise-lopers?
 

28-09-2008 23:51:43
t.ricksen_
t.ricksen_
Quote
hsl: Weet je dat wel zeker?
Op deze foto is hij te zien in Pistoia op 14 september. Op weg naar de Innotrans.
Anders schreef ik het niet. Niet iedereen die op Somda schrijft doet uitsluitend aan speculatie...
 

29-09-2008 00:18:35
Jeffrenzo
Jeffrenzo
Quote
dh3201: Het is maar goed dat dat ding straks alleen maar op de HSL komt te rijden, want bij mist zie je die contrastloze witte kop nooit en te nimmer aankomen op een overpad.


mmm, waar zouden die lampen voor op de trein nou toch zijn


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

29-09-2008 01:15:11
maurits
maurits
Quote
Jeffrenzo: ik vind hem er ook steeds wat beter uit gaan zien (komt waarschijnlijk door gewenning en m'n voorkeur voor hogesnelheidstreinen)maar ik hoop wel dat dat koppel stuk inschuifbaar nis en dat er een beetje een mooie plaat voor komt


Die koppeling is niet intrekbaar. De ruimte erachter werd nu opgevuld door een soort zwart doek, ik heb geen idee of het een tijdelijke of definitieve oplossing is.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

30-09-2008 19:43:22
kbrandsma
kbrandsma
Quote
luytjes: OMG ... Zo'n display is toch totaal uit de tijd %09%

The interiors of this train are not the final desingns staat te lezen op een A4-tje op de vierde afbeelding. Misschien dat dit dus een tijdelijke oplossing is.
 

30-09-2008 20:28:35
thom
thom
Quote
Jeffrenzo:
Quote
dh3201: Het is maar goed dat dat ding straks alleen maar op de HSL komt te rijden, want bij mist zie je die contrastloze witte kop nooit en te nimmer aankomen op een overpad.


mmm, waar zouden die lampen voor op de trein nou toch zijn

Al eens bedacht dat die lampen ook niet echt zalig makend zijn...

Overdag bv... %06%

Laatst bewerkt door thom op 30-09-2008 20:28
 

30-09-2008 23:59:19
Jeffrenzo
Jeffrenzo
het gaat over mist, dus dan zie je de lampen wel? %05%


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

01-10-2008 07:56:04
treinfan
treinfan
Ik neem aan van wel, bij mist zie ik altijd eerder de lampen dan de voorkant van een trein  

01-10-2008 10:23:52
Jeffrenzo
Jeffrenzo
dat is mij punt ook


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

01-10-2008 23:41:51
timtrein
timtrein
Lampen zie je altijd eerder dan 't snoetje, ongeacht de kleur of het weer...  


02-10-2008 20:38:25
seinhuis
seinhuis
Tenzij de lampen uit zijn  

02-10-2008 20:41:10
mdj
mdj
Maar dan mag je niet rijdend op de baan bevinden.  

02-10-2008 21:14:57
broek53
broek53
Houden we dit nog lang zo? (Om er ook maar eens een zinloos bericht in te gooien.)  

02-10-2008 22:28:31
mark
mark
Mark: Einde chat over de lampen graag!  

14-10-2008 09:24:17
train85
train85
DEN HAAG - De hogesnelheidstreinen zullen in Nederland pas in 2010 met 250 kilometer per uur kunnen rijden. Dat is zeker twee jaar later dan de bedoeling was.

Op het speciale hogesnelheidstraject (HSL) dat daarvoor is aangelegd kunnen de treinen vanaf volgend jaar wel langzamer rijden.
Minister Camiel Eurlings (Verkeer en Waterstaat) zal daarover dinsdag een brief sturen naar de Tweede Kamer. Het uitstel komt doordat de supersnelle treinen te laat worden opgeleverd en omdat de Canadese fabrikant van de treinen, Bombardier, het nieuwe beveiligingssysteem niet eerder op orde krijgt.

Bron:ANP

Laatst bewerkt door train85 op 14-10-2008 09:25
 

14-10-2008 09:47:28
ijnte
ijnte
Dat zou dan dus betekenen dat de staat de NS weer vele miljoenen moet betalen, vanwege het uitblijven van de oplevering van de HSL.. Meen dat ze de vorige keer 37 miljoen moesten betalen?  

14-10-2008 09:47:53
Jeffrenzo
Jeffrenzo
ik verveelde me gister dus heb het voortgangsrapport gelezen voor een deel, dat over Bombardier gaat over dat ze moeite hebben met ertms lvl 2 inbouwen in de traxx treinen waardoor er op 1 moet worden gereden dus de thalys ook maar 160 mag


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

14-10-2008 09:50:58
broek53
broek53
@ ijnte: Ik vermoed eerder dat het andersom is. Het materieel is niet de zaak van het Rijk, en als de HSL-Zuid zelf (eindelijk) is opgeleverd, voldoet vervolgens NS Hispeed niet aan de concessie en kan aan hen een boete worden opgelegd.
Tenzij het Rijk coulant zou zijn, uiteraard. Zo zie ik het althans.

Laatst bewerkt door broek53 op 14-10-2008 09:52
 

14-10-2008 09:57:33
ijnte
ijnte
Ok, ik meende dat het in het verleden was zoals ik het beschreven had. Aangezien er nog steeds problemen zijn met de implementatie van ERTMS op de HSL meende ik dat de HSL nog niet helemaal opgeleverd was. Ze hebben ook nog steeds problemen met de GSM-R overgang tussen BE en NL toch?  

14-10-2008 09:58:51
maxime
maxime
Nou, dan rijdt er iig al iets en dat is al een hele verbetering. Nu zeg ik niet dat de gang van zaken omtrent de ERTMS Level 2 affaire goed is, maar er gaan tenminste treinen rijden op de HSL-Zuid. Want het is natuurlijk van de gekke dat zo'n miljardenproject ongebruikt blijft liggen.

Op www.railcargo.nl viel trouwens ook al te lezen dat het Rijk 11 miljoen in een HSL Cargo-terminal gaat steken, die komt te liggen in de Haarlemmermeer. Hiervandaan moeten vrachttreinen (ja, u leest het goed) over de HSL gaan rijden met oa bloemen, verswaren en expresgoederen naar België, Frankrijk en Groot-Brittanië als alternatief voor nachtvluchten vanaf Schiphol.

De HSL is nog steeds niet in dienst en zal ook niet naar behoren in dienst gaan, maar we steken wel al geld in zo'n terminal..%03%

Laatst bewerkt door maxime op 14-10-2008 09:59
 

14-10-2008 10:15:30
geertw
geertw
Dat lijkt me niet zo'n ramp, tegen de tijd dat die cargoterminal klaar is zal het ongetwijfeld beter gaan op de HSL. Die terminal is ook niet in een paar dagen gebouwd


http://www.ovinnederland.nl/
 

14-10-2008 10:25:06
ijnte
ijnte
Het natuurlijk wel vreemd dat er cargo gaat rijden op de HSL... Natuurlijk best mogelijk, maar daar is de HSL in eerste instantie niet voor aangelegd.  

14-10-2008 11:12:24
hvondelen
hvondelen
Dit is ook een idee waar goed over na is gedacht, in Frankrijk is dit een groot succes, en een goede concurrent met de luchtvaart. Daar vervoeren ze post in TGV's:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a2/TGV_la_poste_3.jpg
Het voordeel is dat het in en uitladen veel sneller gaat dan bij een vliegtuig. Alleen is dit waarschijnlijk niet voor binnenlands vervoer in Nederland.

Laatst bewerkt door hvondelen op 14-10-2008 11:13


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

14-10-2008 11:29:45
nielske90
nielske90
Zolang de snelheid maar op 250 km/h per uur ligt, anders zit in een HSL en dan kom je alsnog achter een goederentrein...%08%  

14-10-2008 16:07:32
broek53
broek53
Vernam zojuist dat de shuttle Amsterdam - Rotterdam per nieuwe dienstregeling ook al niet gaat rijden, omdat het Integraal Proefbedrijf teveel problemen aan het licht heeft gebracht... Ook dat wordt weer uitstel van een maand of wat.  

14-10-2008 17:28:49
HZwoferink
HZwoferink
Quote
mren: In de NRC van donderdag stond naast een groter stuk over de AGV nog een kadertje over de V250:
"Slechte test NS-trein.
De test met de hogesnelheidstrein van Ns, die moet gaan rijden tussen Amsterdam en Breda, verloopt moeizaam.

Zaterdag heb ik even gesproken met een Mcn van NS-Hispeed. Die zij dat er tijdens de testritten scheuren in de trein waren gevonden. Dit heeft te maken met de Torsie krachten. Verder was op de radio te horen dat deze treinen pas over 2 klaar zijn.
Waarom koopt NSH geen ICE/TGV deze zijn al getest, weinig fouten en de meeste machinisten weten hoe ze er mee moeten rijden. Deze kunnen ook in 2 jaar gebouwt zijn en rijden. Dan heb je tenminste degelijk spul!

Laatst bewerkt door HZwoferink op 14-10-2008 17:32


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

14-10-2008 17:46:23
hvondelen
hvondelen
Dan heb je alsnog te maken met inbouw van veiligheidsaparatuur en ombouwen tot ons stroomnetwerk.
Ze vonden 250 km/h ruim voldoende en het was goedkoper.


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

14-10-2008 18:13:52
trdl85
trdl85
Quote
broek53: Vernam zojuist dat de shuttle Amsterdam - Rotterdam per nieuwe dienstregeling ook al niet gaat rijden, omdat het Integraal Proefbedrijf teveel problemen aan het licht heeft gebracht... Ook dat wordt weer uitstel van een maand of wat.

Dat zal waarschijnlijk in Januari 2009 pas van start gaan i.v.m. de problemen

Laatst bewerkt door trdl85 op 14-10-2008 18:14
 

14-10-2008 19:06:11
jesse_z
jesse_z
Quote
maxime:
Op www.railcargo.nl viel trouwens ook al te lezen dat het Rijk 11 miljoen in een HSL Cargo-terminal gaat steken, die komt te liggen in de Haarlemmermeer. Hiervandaan moeten vrachttreinen (ja, u leest het goed) over de HSL gaan rijden met oa bloemen, verswaren en expresgoederen naar België, Frankrijk en Groot-Brittanië als alternatief voor nachtvluchten vanaf Schiphol.

De HSL is nog steeds niet in dienst en zal ook niet naar behoren in dienst gaan, maar we steken wel al geld in zo'n terminal..%03%

Aanvullend hierop vond ik dit nog:

07 oktober 2008 - FedEx hoopt in 2012 te kunnen beginnen met pakket- en expressdiensten via hogesnelheidstreinen. Dat schrijft het AD. Volgens het bedrijf kunnen dergelijke diensten de CO2-uitstoot terugbrengen.

In het AD stelt FedEx dat treinenbouwers Siemens en Alstom deze maand met voorstellen komen voor de speciale vrachttreinen. Er zouden er circa twintig nodig zijn. FedEx heeft sinds 1992 een knooppunt op luchthaven Charles de Gaulle. De keuze voor deze luchthaven was mede gebaseerd op de aanwezigheid van een hogesnelheidslijn op 600 meter afstand. Ten behoeve van expresszendingen tot 1.000 kilo bouwt FedEx hier een nieuw sorteercentrum van 8.000 m2. Een deel van deze zendingen wil FedEx vervoeren met een vrachtversie van de Franse hogesnelheidstrein TGV.

Eerder dit jaar richtten FedEx, Air France Cargo, La Poste en drie Franse overheidspartijen rond de luchthaven Charles de Gaulle een samenwerkingsverband op, Euro Carex (Cargo Rail Express). Doel ervan is de spil te worden in een netwerk van snelle vrachttreinen naar vrijwel alle windrichtingen. Euro Carex heeft plannen voor twee nieuwe terminals. Snelle vrachttreinen zouden dan verbindingen naar Amsterdam, Brussel, Luik, Keulen, Lyon en Londen gaan onderhouden. De gemeentebesturen en luchthavens van Luik, Lyon, Schiphol en Londen hebben al interesse getoond.

TNT Express heeft in Luik een Europees knooppunt. In juni stelde TNT Express-directeur Marie-Christine Lombard dat als er een treinterminal komt op het vliegveld van Luik, ze daar zeker gebruik van gaat maken. Concrete plannen hiervoor zijn er echter nog niet.

Het Franse postbedrijf La Poste vervoert overigens al circa twintig jaar post en pakketten per TGV. Tussen Parijs en Lyon rijden speciale treinstellen in de kleur van het postbedrijf.
bron: Algemeen Dagblad, Railcargo.nl

Gevonden via Intranet TNT Post

PS: vorige bericht ging fout, mag weg
 

14-10-2008 20:04:56
HZwoferink
HZwoferink
Quote
hvondelen: Dan heb je alsnog te maken met inbouw van veiligheidsaparatuur en ombouwen tot ons stroomnetwerk.
Ze vonden 250 km/h ruim voldoende en het was goedkoper.
Je hebt ook een nieuw treinstel van Siemens de Velaro (een door ontwikkeling van de ICE 3) die is voor 250 KM/h gischikt en is goedkoper dan de 300 KM/H versie.(ICE 3)


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

14-10-2008 20:23:05
visscher
visscher
Dat had in mijn ogen ook een betere keuze geweest. Of natuurlijk voor ICE3 zelf kiezen. Deze is al toegelaten in de diverse landen, en daardoor dus makkelijker inzetbaar. Tevens zijn deze zo makkelijker uit te wisselen met de ICE3 stellen welke NS Hispeed al in zijn bezit heeft.

Maargoed, er is destijds vast goed door de wijze heren over nagedacht, en deze zijn tot een ander besluit gekomen. Daar valt helaas weinig aan te veranderen.
 

14-10-2008 22:05:43
luytjes
luytjes
Quote
HZwoferink: Je hebt ook een nieuw treinstel van Siemens de Velaro (een door ontwikkeling van de ICE 3) die is voor 250 KM/h gischikt en is goedkoper dan de 300 KM/H versie.(ICE 3)

Hoe het precies zit weet ik niet, maar de ICE-3 en de Velaro zijn in ieder geval geen aparte producten die onderling verschillen in maximum snelheid. Zoals je zelf al zegt is de Velaro een verdere ontwikkeling van de ICE-3. Er zijn wat dingen aangepast en verbeterd, maar het concept blijft hetzelfde. De ICE-3 was een product van meerdere samenwerkende fabrikanten, waaronder Siemens en Bombardier. Inmiddels biedt Siemens de doorontwikkelde variant van de ICE-3 aan als het platform Velaro. Bombardier heeft echter de oorspronkelijke ICE-3 nog in haar productaanbod heeft staan, maar waarom dat zo is weet ik niet. Ik vermoed (maar heb me er niet in verdiept) dat Siemens de licentie voor de ICE-3 heeft en deze heeft doorontwikkeld tot de Velaro. Bombardier heeft de ICE-3 dan nog in haar productlijst staan omdat ze daar ooit aan meegewerkt heeft.
Bombardier ontwikkelt nu de Zefiro, een treinstel dat eveneens geschikt is voor snelheden tot 350 km/u.
Siemens wil naast de Velaro nog de Venturio aanbieden en die is qua maximum snelheid inderdaad vergelijkbaar met de V250 van AnsaldoBreda.

Laatst bewerkt door luytjes op 14-10-2008 22:06
 

15-10-2008 12:41:18
martijnmet
Moderator
martijnmet
Quote
HZwoferink: Waarom koopt NSH geen ICE/TGV deze zijn al getest, weinig fouten en de meeste machinisten weten hoe ze er mee moeten rijden. Deze kunnen ook in 2 jaar gebouwt zijn en rijden. Dan heb je tenminste degelijk spul!

Ze hadden het denk ik best wel gewild. Maar ze moesten een Europese aanbesteding opstellen. Als een bedrijf iets wilt kopen met (met in dit geval) een bedrag van boven de €412.000 zijn ze verplicht dit Europees aan te besteden. De opdrachtgever stelt dan een Programma van Eisen op waaraan een leverancier zich dient te houden. De leverancier met de laagste offerte-prijs, en die voldoet aan het PvE, wint dan de aanbesteding. Als NS Hispeed toentertijd strengere selectiecriteria (zoals ervaringen van een leverancier met vergelijkbare opdrachten) hadden opgesteld, was de kans groot geweest dat bijvoorbeeld Alstom of Siemens/Bombardier de aanbesteding hadden gewonnen.
 

16-10-2008 19:23:14
davidov08
davidov08
Quote
ijnte: Het natuurlijk wel vreemd dat er cargo gaat rijden op de HSL... Natuurlijk best mogelijk, maar daar is de HSL in eerste instantie niet voor aangelegd.


Als we zo gaan beginnen, laat dan meteen de ICE3 los op de betuwelijn (ja die is maar geschikt voor 120km/h dat weet ik, maar daar denken we nu even niet aan).

Jammer dat er geen viersporigheid met inhaalmogelijkheid is op de HSL: Ik zie het al voor me zit je zo in het traxx-treintje, zoeft opeens een cargo-alstom met 300km/h voorbij %08%

Dat we nog tot 2012 op die AnsBreda stellen moeten wachten is tot daaraantoe, maar dat zelfs de weinige (thalys) treinen die we hebben nu nog langer over Nieuwe lijn worden gestuurd, omdat het ERTMS maar niet aan de praat te krijgen is, is echt het toppunt. Waar is het ERTMS eigenlijk in de ontwerpfase allemaal op (uit)getest voordat besloten werd het maar in heel Europa door te voeren? Op een marklin-treinbaantje? Daar lijkt het namelijk wel op.

Laatst bewerkt door davidov08 op 16-10-2008 19:24
 

16-10-2008 19:41:33
visscher
visscher
Quote
martijnmet: Ze hadden het denk ik best wel gewild. Maar ze moesten een Europese aanbesteding opstellen. Als een bedrijf iets wilt kopen met (met in dit geval) een bedrag van boven de €412.000 zijn ze verplicht dit Europees aan te besteden. De opdrachtgever stelt dan een Programma van Eisen op waaraan een leverancier zich dient te houden. De leverancier met de laagste offerte-prijs, en die voldoet aan het PvE, wint dan de aanbesteding. Als NS Hispeed toentertijd strengere selectiecriteria (zoals ervaringen van een leverancier met vergelijkbare opdrachten) hadden opgesteld, was de kans groot geweest dat bijvoorbeeld Alstom of Siemens/Bombardier de aanbesteding hadden gewonnen.
Maar hoe is dit dan met VIRM-4 gegaan, dat is een vervolg serie op de oude VIRM's, in feite zou dat wanneer men voor ICE 3 zou kiezen toch hetzelfde zijn. Of zie ik iets over het hoofd?
 

16-10-2008 19:46:10
nohab
nohab
Quote
davidov08: ICE3 los op de Betuwelijn (ja die is maar geschikt voor 120km/h dat weet ik, maar daar denken we nu even niet aan).
Hou wilde je dat doen? Daar hangt niet eens bovenleiding.
 

16-10-2008 19:48:34
WesselE
WesselE
Flauw, hij bedoeld natuurlijk de Betuweroute


'Okeh'
 

16-10-2008 20:14:09
martijnmet
Moderator
martijnmet
Quote
visscher: Maar hoe is dit dan met VIRM-4 gegaan, dat is een vervolg serie op de oude VIRM's, in feite zou dat wanneer men voor ICE 3 zou kiezen toch hetzelfde zijn. Of zie ik iets over het hoofd?

Ja je ziet inderdaad iets over het hoofd.
Ze hebben waarschijnlijk in het Programma van Eisen neergezet dat het nieuwe materieel compatibel moet zijn met de al bestaande VIRM's. En omdat Bombardier de mallen enzovoort nog in huis had, was hij het goedkoopst.
Maar het kan ook zijn dat er geen andere fabrikanten hebben ingeschreven op deze aanbesteding, omdat het te gecompliceerd en te duur zou zijn als ze een nieuwe trein moesten ontwerpen die compatibel is met de VIRM. En dan bleef ook alleen Bombardier over om de trein te bouwen.
 

16-10-2008 22:24:01
kwilke
kwilke
In aanvulling hierop: Een vervolgbestelling is bij mijn weten binnen de Europese regels mogelijk zonder opnieuw aan te besteden. Dat moet dan wel een bestelling van hetzelfde materieel zijn als al rijdt.
Daarnaast kan een bedrijf bij een aanbesteding ook andere criteria dan de prijs mee laten wegen, zoals betrouwbaarheid, veiligheid enz. Dit moet dan wel duidelijk in het programma van eisen zijn omschreven. Dat kan dus betekenen dat niet per definitie de goedkoopste aanbieder wordt gekozen, maar de aanbieder met de beste prijs/prestatieverhouding.
Mocht NS Hispeed nog eens nieuw materieel bestellen, dan zou een eis aan de fabrikant als 'toon aan dat de fabriek in het verleden materieel op tijd leverde' zomaar eens onderdeel van het programma van eisen kunnen zijn. %08%
 

17-10-2008 00:02:15
thom
thom
Van wie zijn die ICE's nou feitelijk, als ze nl niet van HiSpeed zijn, is het zowieso geen vervolg order....

Vallen die dingen nog onder NS Internationaal?

Laatst bewerkt door thom op 17-10-2008 00:02
 

17-10-2008 00:27:05
Rolffiej19
Rolffiej19
ICE3M valt onder NS-Hispeed inmiddels gewoon 4 stuks overgegaan van NS Internationaal naar NS-Hispeed

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 17-10-2008 00:27
 

17-10-2008 00:28:53
Jeffrenzo
Jeffrenzo
Quote
Om ook ICE-diensten naar bestemmingen buiten Duitsland en Zwitserland te kunnen rijden, is de ICE 3M ontwikkeld, die geschikt is voor de vier meest voorkomende bovenleidingspanningen, en de meeste treinbeïnvloedingssystemen in Europa. De M staat voor mehrsystemfähig: geschikt voor meerdere systemen.

De DB bezit 13 treinstellen (genummerd als Baureihe 406) en de Nederlandse Spoorwegen 4 (genummerd in de 4600-serie).


bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/ICE_3

op de voorkant van die 4 staat ns hispeed


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

19-10-2008 17:20:30
seinhuis
seinhuis
Quote
nielske90: Zolang de snelheid maar op 250 km/h per uur ligt, anders zit in een HSL en dan kom je alsnog achter een goederentrein...%08%
Ik denk niet dat dit een grote ramp word, die paar brieven en bloemen zijn niet zo zwaar. (het kan zelfs zijn dat de ''normaale'' treinen zware zijn dan de goederentreinen, en de goederentreinen moeten wachten tot de thalys). De zware goederentreinen kunnen natuurlijk via het oude lijn (Leiden-Den Haag- Roosendaal-Belgie) en s'nachts rijden.
Quote
nohab:
Quote
davidov08: ICE3 los op de Betuwelijn (ja die is maar geschikt voor 120km/h dat weet ik, maar daar denken we nu even niet aan).
Hou wilde je dat doen? Daar hangt niet eens bovenleiding.
De diesel-versie

Laatst bewerkt door seinhuis op 19-10-2008 17:21
 

19-10-2008 19:07:40
kbrandsma
kbrandsma
Quote
Rolffiej19: ICE3M valt onder NS-Hispeed inmiddels gewoon 4 stuks overgegaan van NS Internationaal naar NS-Hispeed

Is het niet zo dat die 4 stellen van NSFSC zijn en nu door NS-Hispeed worden gehuurd/geleast? Als dat zo is had NS-Hispeed mogelijk via NSFSC een vervolgbestelling kunnen plaatsen, voor inzet op de HSL. Maar dat is natuurlijk makkelijk achteraf praten.

Laatst bewerkt door kbrandsma op 19-10-2008 19:08
 

19-10-2008 19:10:18
webguy
webguy
De 4 stellen zijn inderdaad van NSFS, dat staat ook duidelijk op hun site. Maar, waren die stellen niet deel van de DB order voor ICM3M, niet een aparte order dus?


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

19-10-2008 22:41:17
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
die 4 waren gewoon onderdeel van 1 order geloof ik, van de ICE3M zijn er 17 gebouwd die in een poule rondrijden tussen D-NL en D-BE. De NS Hispeedstellen kun je dus ook in Brussel aantreffen, er word gewoon doorgeschoven .

Er is wel een aparte groep binnen de ICE3M's die geschikt is voor Frankrijk: maar die zijn aangepast na de bouw dus dat telt niet.

Laatst bewerkt door SleutelMan op 19-10-2008 22:42
 

29-11-2008 13:31:27
bjornl
bjornl
Nog niet langs zien komen op Somda: in een artikel in NRC vertelt de projectmanager van AnsaldoBreda dat de eerste V250 eind december of begin januari aan HiSpeed wordt overgedragen, eind januari of begin februari gevolgd door het stel dat nu op de testbaan staat. Artikel: http://www.nrc.nl/binnenland/article2069934.ece/Kritiek_op_aankoop_van_Italiaanse_trein_van_NS

Verder schijnt er een probleem te zijn met de ATB als een trein over de HSL voorbijkomt, aldus een artikel uit De Telegraaf http://www.telegraaf.nl/binnenland/2572597/__Trein_maakt_noodstop_als_hsl_voorbij_raast__.html

Laatst bewerkt door bjornl op 29-11-2008 13:31
 

29-11-2008 14:52:01
waalkade
waalkade
Iets dergelijks schijnt ook aan de hand te zijn bij de aftakkingen van de Betuweroute. Daarom zijn die nog steeds niet in gebruik.  

29-11-2008 18:25:16
willy84
willy84
Jeetje bestaat dit topic ook nog
lolly
 

22-12-2008 20:35:37
treinfreak
treinfreak
Op de site van ansaldobreda staat een soort promofilmpje van hun hsl materieel met daartussen een artist impresion van de v250 a.k.a vliegende dodo (aan alle molens te zien die rond het traject staan )
--> http://www.ansaldobreda.com/mediaGallery.aspx?provenienza=lnkVideo&idCategoria=2&idSottoCategoria=5&idProdotto=0&video=video_speed Ook staan daar nog ergens foto's op de site van de trein rijdend op het traject in Tjsechië.
Edit: Ik zie net een brochure van de v250 staan als je er 1 wilt kopen%08%
-->http://www.ansaldobreda.com/upload/allegati_prodotti/24_ITA_v250.pdf
Wat mij trouwens ook opviel is de trein er onder de v300.
In de brochure staat dat die trein een max snelheid van 300/350 km/u heeft en dezelfde karaktistieken krijgt als de v250.
-->http://www.ansaldobreda.com/schedaProdotto.aspx?idProdotto=21&idCategoria=2&idSottoCategoria=5
Gaat hispeed nog meer treinen kopen?

Laatst bewerkt door treinfreak op 22-12-2008 20:55


wat is er leuker dan een trein? 2 treinen natuurlijk!
 

22-12-2008 21:19:45
nielske90
nielske90
Quote
treinfreak: -->http://www.ansaldobreda.com/schedaProdotto.aspx?idProdotto=21&idCategoria=2&idSottoCategoria=5
Gaat hispeed nog meer treinen kopen?

Speculaas. Dat een treinenbouwer nog meer nieuwe modellen uitbrengt, wil niet zeggen dat ze allemaal naar ons land komen. Dus hou op met speculeren, voordat er allerlei onwaarheden de wereld worden ingeholpen. Dit soort geruchten gaan altijd als een lopend vuurtje, ook al is het niet waar.

Laatst bewerkt door nielske90 op 22-12-2008 21:20
 

22-12-2008 21:42:48
raymond16
raymond16
Quote
treinfreak:
-->http://www.ansaldobreda.com/upload/allegati_prodotti/24_ITA_v250.pdf
Wat mij trouwens ook opviel is de trein er onder de v300.
In de brochure staat dat die trein een max snelheid van 300/350 km/u heeft en dezelfde karaktistieken krijgt als de v250.
-->http://www.ansaldobreda.com/schedaProdotto.aspx?idProdotto=21&idCategoria=2&idSottoCategoria=5
Gaat hispeed nog meer treinen kopen?

In dat document over de V300 staat dat de karakteristieken gelijk zijn aan de V250, die geleverd wordt aan NS en SNCB. Dat stukje slaat dus niet op de V300

Laatst bewerkt door raymond16 op 22-12-2008 21:43
 

08-01-2009 18:45:30
Rolffiej19
Rolffiej19
*Schop*

Als alles goed gaat komt begin februari de V250 naar NL en zal dan meteen daan de HSA werkplaats gaan in de Watergraafsmeer Bron Nedtrain Zaanstraat%05%
 

08-01-2009 20:57:46
jmv
jmv
De eerste gerenoveerde TGV PBA (treinstel 4537) is gereed. Een impressie van één en ander te vinden onder volgende link: http://www.thalys.com/fr/de/metamorphose-design  

08-01-2009 21:01:36
mren
mren
Hopelijk passen er nu wel mensen in die langer zijn dan 1m80.  

08-01-2009 21:51:24
raymond16
raymond16
Op die virtuele 360 graden foto's vind ik het er toch erg krap uit zien.. En nog steeds "raamplaatsen" zonder raam.  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl