Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
24-10-2012 16:09:02
AlbertP
AlbertP
Op 7 juni meldde ik het hier al - daar ergens is de zonnige kijk van bepaalde mensen begonnen met een aantal berichten met goed nieuws over deze treinstellen, waaronder de eerste ritten in de reizigersdienst.

Al denk ik niet dat iedereen het ermee eens is, voorbeeld:
Quote
maurits (zo 21 okt 2012 20:25:41 https://www.somda.nl/forum/12558/p415479/): (behalve dan het kwaliteitsproduct van onze betrouwbare Italiaanse vrienden in Pistoia...kuch)


Laatst bewerkt door AlbertP op 24-10-2012 16:09
 

24-10-2012 16:32:01
maurits
maurits
Tsja, ik blijf m'n twijfels houden. Als je objectief kijkt, lijkt me dat nogal terecht. De leveringshistorie van AnsaldoBreda is redelijk dramatisch te noemen met het IC4-drama in Denemarken als ultiem bewijs. En ook de V250 is gewoon jaren te laat... Lijkt me een beetje vreemd om nu opeens allerlei hosanna-verhalen op te gaan hangen.

Toch even een positief puntje, afgelopen maandag heb ik mijn tweede ritje gemaakt met de V250 van Asd naar Rtd en ik moet zeggen dat het niet slecht beviel. Buiten een korte stilstand bij Hfd vlak voor de spanningssluis verliep de rit probleemloos. Het probleem van de doffe klappen bij het in- en uitrijden van de tunnels (het openen en sluiten van de ventillatiekanalen)lijkt verholpen, ik heb het niet meer gehoord.

Ik hoop van harte dat men op 9 december voldoende materieel inzetbaar heeft om de volledige uursdienst naar Brussel te rijden, de Benelux rijdt nu ook ieder uur en wordt toch echt opgeheven.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

24-10-2012 16:40:46
smarkie
smarkie
Quote
maurits (wo 24 okt 2012 16:32:01 https://www.somda.nl/forum/3884/p415971/):. Het probleem van de doffe klappen bij het in- en uitrijden van de tunnels (het openen en sluiten van de ventillatiekanalen)lijkt verholpen, ik heb het niet meer gehoord.


Die drukkleppen is per treinstel verschillend. De een heeft er meer last van als de ander zelfs na aanpassingen


Mcn NS International Rtd
 

24-10-2012 17:59:20
koploper1
koploper1
De afgeleverde stellen zijn de 4801, 4804, 4805, 4806 en 4808
De 4809 , 4810 en 4811 zijn bezig met de nodige kilometers voor afname aan het maken.
De 4812 staat te Wgm voor de modificaties.

Laatst bewerkt door koploper1 op 24-10-2012 18:02
 


24-10-2012 18:10:44
sik214
sik214
De 4814 is ook in het land. Dus de 4802, 4803, 4807, 4813, 4815-4819 staan nog op de rol.  

24-10-2012 18:14:29
Bert13
Bert13
De 4807 en 4813 staan ook al op de Wgm. En ik dacht dat de nummering van 4801-4816 en 4881-4883/4884 ging, maar misschien is dat ondertussen veranderd.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

24-10-2012 19:11:46
smarkie
smarkie
De 4811 rijdt al in de commerciële dienst en de nummering zoals bert13 noemt is de juiste


Mcn NS International Rtd
 

24-10-2012 19:56:09
BGM104
BGM104
Er staan 14 stellen V250 op de Wgm, genoeg werkvoorraad dus. Nummers mij niet bekend.

Laatst bewerkt door BGM104 op 24-10-2012 19:56
 

24-10-2012 20:17:12
RoelZ1
RoelZ1
Quote
DingeZ (wo 24 okt 2012 15:09:53 https://www.somda.nl/forum/3884/p415956/): Voor een uursdienst zijn slechts 4 stellen nodig (maar NS wil waarschijnlijk 5 gebruiken om een reserve te hebben). Aangezien er nu al een stuk of 4 (als ik het goed heb: 4804, 4805, 4806, 4808) stellen beschikbaar zijn, en er nog meer op dit moment getest worden lijkt me de kans dat het minder wordt nihil.


Hoe wil jij met een rijtijd van 2:01 tussen Amsterdam en Brussel met 4 treinen een uurdienst rijden? Dat worden keringen van -1 minuut . Het pad zoals het nu in de reisplanner zit heeft keringen van 20 (Asd) en 40 (Brusz) minuten en vergt dus 5 omlopen. Met de kortst mogelijke rijtijd van 1:46 zou het in theorie kunnen met 4 stellen, maar niet met de paden die voor Fyra zijn gereserveerd.

Laatst bewerkt door RoelZ1 op 24-10-2012 20:21
 

24-10-2012 20:22:01
AgentX
AgentX
Quote
smarkie (wo 24 okt 2012 19:11:46 https://www.somda.nl/forum/3884/p416010/): De 4811 rijdt al in de commerciële dienst en de nummering zoals bert13 noemt is de juiste


Behalve dat elke 488x inmiddels is omgenummerd naar een 480x/1x. En inderdaad, de 4811 is al in de reizigersdienst gezien.
 

25-10-2012 07:27:32
mdeen
mdeen
Quote
RoelZ1 (wo 24 okt 2012 20:17:12 https://www.somda.nl/forum/3884/p416020/):

Hoe wil jij met een rijtijd van 2:01 tussen Amsterdam en Brussel met 4 treinen een uurdienst rijden? Dat worden keringen van -1 minuut . Het pad zoals het nu in de reisplanner zit heeft keringen van 20 (Asd) en 40 (Brusz) minuten en vergt dus 5 omlopen. Met de kortst mogelijke rijtijd van 1:46 zou het in theorie kunnen met 4 stellen, maar niet met de paden die voor Fyra zijn gereserveerd.

Ik snap de rijtijden ook niet helemaal. Dit lijkt een dienstregeling te zijn die gebaseerd is op 160 km/h. Waarom als je met V250 rijdt? Hebben ze nog een extra noodscenario op de plank liggen dat ze niet met V250 kunnen rijden maar met getrokken treinen met ICR?
 

25-10-2012 08:35:42
ajb42
ajb42
Lijkt me logisch dat je in de begintijd terug wilt kunnen vallen op ICR

Laatst bewerkt door ajb42 op 25-10-2012 08:51
 

25-10-2012 08:58:13
AgentX
AgentX
Ik ben wel benieuwd hoe, als de TRAXX'n terug moeten naar België...  

25-10-2012 09:05:48
mdeen
mdeen
En ik had begrepen dat er iets is met de deursluiting op de HSL in Nederland die voor rijtuigen niet toegestaan is in Belgie. Dat kun je ook niet ombouwen en voor een noodscenario met omrijden via Roosendaal (en daar overstappen) is de rijtijd weer te kort.  

25-10-2012 09:41:00
smarkie
smarkie
Leg alle speculaas maar weer in de kast, het heeft wel met de traxxen te maken maar. Met die in de binnenlands fyra dienst, die kunnen niet harder dan 160.
Dus die ga je in theorie inhalen op de hsl. Hierdoor krijgen de treinen naar belgie een dienstregeling van 160/250 in eerste instantie waardoor je deze rijtijden krijgt.

Nt als de serie 1000 nu ook heeft


Mcn NS International Rtd
 

25-10-2012 10:52:06
MDDM
MDDM
4812 is inmiddels ook gespot. En wel door mij. Stel kwam gisteren vanuit de Wgm Asd binnen rijden op spoor 15. Was rond de klok van 16:35


Gr Joop mcn Lls
 

25-10-2012 10:56:52
jorgo
jorgo
Quote
smarkie (do 25 okt 2012 09:41:00 https://www.somda.nl/forum/3884/p416078/): Leg alle speculaas maar weer in de kast, het heeft wel met de traxxen te maken maar. Met die in de binnenlands fyra dienst, die kunnen niet harder dan 160.
Dus die ga je in theorie inhalen op de hsl. Hierdoor krijgen de treinen naar belgie een dienstregeling van 160/250 in eerste instantie waardoor je deze rijtijden krijgt.

Nt als de serie 1000 nu ook heeft


Nog een keer? Er lijkt iets mis te zijn gegaan in je bericht, dit is althans moeilijk te begrijpen.
 

25-10-2012 11:16:09
smarkie
smarkie
Treinen worden deels ingelegd met 160kmh omdat er fyra's naar breda op de lijn rijden. Dus ze kunnen pas na zevenbergsenhoek echt 250 rijden


Mcn NS International Rtd
 

25-10-2012 12:17:45
broek53
broek53
Tsja, zo kun je het ook uitleggen. Maar het is niet waar; ik zou geen enkele goede reden weten waarom de beneluxfyra zijn snelheid zou moeten aanpassen aan de bredafyra. Dat doet de Thalys immers ook niet.  

25-10-2012 12:35:42
RoelZ1
RoelZ1
Het is omdat er anders een 27-3-30 verdeling over het uur zou ontstaan tussen Amsterdam en Rotterdam, terwijl de reizigers nu al gewend zijn aan de serie 1000 die voor een 30-13-17 ligging zorgt en daarmee bij de drukste ochtendtreinen zorgt voor verlichting omdat ze anders overvol zouden zitten. Aangezien de reizigersaantallen van Fyra nog steeds in de lift zitten zouden er steeds meer overbelaste treinen komen. Door met de 9200 precies tussen de 900'en in te rijden voorkomen ze een aantal overbelaste treinen in de spits en voorkomen ze dat de kwaliteit van de binnenlandse dienstregeling achteruit gaat als de 1000 wordt opgeheven. Daarnaast zorgt het voor wat extra speling wat voor een nieuwe treindienst natuurlijk wel handig kan zijn.

Overigens kan je als je echt 250km/u wilt rijden de allereerste of allerlaatste treinen nemen. 9208, 1074, 1078, 1067 en 1071 zijn met hogere snelheid ingelegd.

Laatst bewerkt door RoelZ1 op 25-10-2012 13:12
 

25-10-2012 12:37:23
mdeen
mdeen
En het lijkt me in de huidige dienstregeling ook geen conflict op te leveren. De Fyra Brussel vertrekt 16 minuten na de Fyra Breda. Die 16 minuten haal je echt niet in.
Thalys doet Schiphol-Rotterdam in 23 minuten, Fyra Breda doet het in 27 minuten. Dus je hebt 4 minuten extra nodig. Zelfs een kwartiersdienst voor Breda kun je zonder problemen met 160 rijden en nog twee HSL treinen er tussendoor fietsen.
 

25-10-2012 12:48:50
broek53
broek53
Quote
RoelZ1 (do 25 okt 2012 12:35:42 https://www.somda.nl/forum/3884/p416119/): Het is omdat er anders een 27-3-30 verdeling over het uur zou ontstaan tussen Amsterdam en Rotterdam, terwijl de reizigers nu al gewend zijn aan de serie 1000 die voor een 30-13-17 ligging zorgt en daarmee bij de drukste ochtendtreinen zorgt voor verlichting omdat ze anders overvol zouden zitten. Aangezien de reizigersaantallen van Fyra nog steeds in de lift zouden er steeds meer overbelaste treinen komen. Door met de 9200 precies tussen de 900'en in te rijden voorkomen ze een aantal overbelaste treinen in de spits en voorkomen ze dat de kwaliteit van de binnenlandse dienstregeling achteruit gaat als de 1000 wordt opgeheven. Daarnaast zorgt het voor wat extra speling wat voor een nieuwe treindienst natuurlijk wel handig kan zijn.
Krek, dat is 'm. Best, maar het blijft een vorm van boerenbedrog.
 

25-10-2012 12:52:02
smarkie
smarkie
Quote
broek53 (do 25 okt 2012 12:17:45 https://www.somda.nl/forum/3884/p416118/): Tsja, zo kun je het ook uitleggen. Maar het is niet waar; ik zou geen enkele goede reden weten waarom de beneluxfyra zijn snelheid zou moeten aanpassen aan de bredafyra. Dat doet de Thalys immers ook niet.


Joh dan is het niet zo......
Toeval of niet is dat dit zo is verteld tijdens de werkoverleggeN e.d.
en jij dus alles van horen zeggen denkt te hebben.
Of moet ik de volgende keren bewijs stukken overleggen waar dit zo in is genoemd, dacht het dus niet he
Er is ongeveer maar een waarheid hier en dat is die van broek53, al het andere is dus niet waar omdat jij geen goede reden kan bedenken.

Ga lekker verder denken, dan hou ik mn mond in het vervolg wel. Stel je voor dat er iiemand is die het wel weet he....l


Mcn NS International Rtd
 

25-10-2012 12:53:49
broek53
broek53
Quote
mdeen (do 25 okt 2012 07:27:32 https://www.somda.nl/forum/3884/p416046/):
Quote
RoelZ1 (wo 24 okt 2012 20:17:12 https://www.somda.nl/forum/3884/p416020/):

Hoe wil jij met een rijtijd van 2:01 tussen Amsterdam en Brussel met 4 treinen een uurdienst rijden? Dat worden keringen van -1 minuut . Het pad zoals het nu in de reisplanner zit heeft keringen van 20 (Asd) en 40 (Brusz) minuten en vergt dus 5 omlopen. Met de kortst mogelijke rijtijd van 1:46 zou het in theorie kunnen met 4 stellen, maar niet met de paden die voor Fyra zijn gereserveerd.

Ik snap de rijtijden ook niet helemaal. Dit lijkt een dienstregeling te zijn die gebaseerd is op 160 km/h. Waarom als je met V250 rijdt? Hebben ze nog een extra noodscenario op de plank liggen dat ze niet met V250 kunnen rijden maar met getrokken treinen met ICR?
Hooguit om dan maar weer over de klassieke lijnen te rijden. De huidige Beneluxrijtuigen zijn niet geschikt voor/toegelaten op de HSL, de NMBS-Traxxen idem, de Fyra-rijtuigen mogen in België niet op de HSL (anders zouden er al heel lang beneluxdiensten over de HSL zijn gereden) en de Fyra-Traxxen weet ik niet.
 

25-10-2012 12:58:59
broek53
broek53
Quote
smarkie (do 25 okt 2012 12:52:02 https://www.somda.nl/forum/3884/p416125/):
Quote
broek53 (do 25 okt 2012 12:17:45 https://www.somda.nl/forum/3884/p416118/): Tsja, zo kun je het ook uitleggen. Maar het is niet waar; ik zou geen enkele goede reden weten waarom de beneluxfyra zijn snelheid zou moeten aanpassen aan de bredafyra. Dat doet de Thalys immers ook niet.


Joh dan is het niet zo......
Toeval of niet is dat dit zo is verteld tijdens de werkoverleggeN e.d.
en jij dus alles van horen zeggen denkt te hebben.
Of moet ik de volgende keren bewijs stukken overleggen waar dit zo in is genoemd, dacht het dus niet he
Er is ongeveer maar een waarheid hier en dat is die van broek53, al het andere is dus niet waar omdat jij geen goede reden kan bedenken.
Ga lekker verder denken, dan hou ik mn mond in het vervolg wel. Stel je voor dat er iemand is die het wel weet he....l
ik sta open voor elke vorm van nadere uitleg. Maar ook anderen hebben hier al betoogd dat het hele rijtijdverschil op de noordelijke HSL een minuut of vier is - en bij mijn weten rijdt de Thalys ook niet 160 omdat er Fyra's naar Breda rijden.
 

25-10-2012 13:08:23
MDDM
MDDM
Anderen..... Die het niet uit werkoverleg hebben, maar ook van horen zeggen. Inside informatie, die weer eens naast je neer gelegd wordt, omdat het niet past in je straatje... Zo'n terugkerend fenomeen hier.


(Je is in dit geval niet persoonlijk bedoeld, maar in z'n algemeenheid)


Gr Joop mcn Lls
 

25-10-2012 13:35:22
Bert13
Bert13
Nou, de inside informatie zal bevestigen dat het verschil een minuut of 4-5 is, dus ben ik desalniettemin benieuwd naar de ware reden.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

25-10-2012 14:55:41
admin
Moderator
admin
admin: Even een herinnering aan allen: discussiëren doen we met respect!


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

25-10-2012 15:03:43
broek53
broek53
Volgens mij geeft RoelZ1 de "ware" reden, namelijk de wens tot een prettiger verdeling van HSL-treinen over het uur. Omdat de NMBS (dat weet ik heel erg zeker) niet van zins is de tijden van de BNL nog te veranderen, komt dat erop neer dat je voor een betere verdeling de Benelux eerder laat vertrekken (vanuit Asd bekeken) en langzamer laat rijden. Andersom kan niet: je kunt niet met de Bredase Fyra later vertrekken en sneller rijden zolang daar geen V250 in zit.
In die zin klopt dus dat er een verband is met treinen die maar 160 kunnen rijden op de HSL. Dat is dan dus geen verband in de zin dat de BNL de fyra onderweg dreigt in te halen - en daar reageert iedereen hiero op, met mijzelf voorop. Dat is dus ook nog steeds niet zo; de redenering is een betere verdeling van de treinen over het uur en het voorkomen dat de BNl vervolgens 11 minuten aan de grens moet wachten.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


25-10-2012 17:52:28
timtrein
timtrein
En het is dus m.n. een commerciële / praktische reden, dat is heel wat anders dan dat het technisch "niet past".  

25-10-2012 19:40:46
sjoerd
sjoerd
Ik trek gewoonlijk alles in twijfel, de krant, voorlichters en zeker dingen die op werkoverleg worden gezegd. Als ik er bij zit is het een sport om te bereiken dat dan nog tijdens dat overleg betere informatie wordt gegeven. Juist door alles voor zoete koek aan te nemen, gaan dit soort bakerpraatjes snel een eigen leven leiden. Zo van: het is zo want het is zo of: ik heb het niet gedaan want ik heb het niet gedaan. Zo frustreer je de waardevolle bijdragen van degenen die wel zelf nadenken.
Gelukkig zijn er mensen als Broek met een nuchtere kijk die juist inside-info goed op waarde weten te schatten.
Zo zag ik ook vanavond weer, een halfuurtje kijkend te Breda hoe krap het zit met de infra waarop je 10 dingen wilt doen en waarop er -soms tijdelijk- maar 8 dingen kunnen gebeuren. Fyra zit zeer krap in de dienstregeling en in de infra. Breda is in feite niet geschikt voor getrokken treinen, zeker niet als er vertraging is en cargo's staan te dringen. Het is tijdens de vele werkoverleggen geroepen en geschreeuwd maar toen was er infra genoeg...
 

26-10-2012 07:41:17
mdeen
mdeen
Quote
timtrein (do 25 okt 2012 17:52:28 https://www.somda.nl/forum/3884/p416188/): En het is dus m.n. een commerciële / praktische reden, dat is heel wat anders dan dat het technisch "niet past".

Ik vind het eerder richting de zoveelste schoffering van de reiziger gaan. Dan rij je met materieel dat 250 kan en dan doe je het bewust niet omdat je dan een mooiere dienstregeling kan rijden.
Denk je echt dat de reiziger het boeit of die trein 4 minuten later dan de patroontijd vertrekt? De tijden van de Fyra zijn nu 16-14-30. Als je 4 minuten later vertrekt is het 20-10-30. Nou zeg, wat een slechte dienstregeling.

Ik heb de dienstregeling van de andere treinen in Amsterdam niet bekeken, maar het zou zomaar eens kunnen zijn dat je dan op een trein extra aansluiting geeft waardoor je nog meer reizigerspotentieel ontsluit.

Maar dat lijkt iets te zijn waar de NS'en niet erg gevoelig voor zijn.
 

26-10-2012 08:49:38
broek53
broek53
Tsja, onder de streep krijg je nu (de reisplanner volgend) een tweeuursdienst op Brussel ipv een uurdienst, die er 11 minuten langer over doet dan zou kunnen/oorspronkelijk gepland. Dat klinkt nou niet bepaald wervend.  

26-10-2012 18:46:54
BGM104
BGM104
Quote
mdeen (vr 26 okt 2012 07:41:17 https://www.somda.nl/forum/3884/p416248/):

Denk je echt dat de reiziger het boeit of die trein 4 minuten later dan de patroontijd vertrekt? De tijden van de Fyra zijn nu 16-14-30. Als je 4 minuten later vertrekt is het 20-10-30. Nou zeg, wat een slechte dienstregeling.

Ik heb de dienstregeling van de andere treinen in Amsterdam niet bekeken, maar het zou zomaar eens kunnen zijn dat je dan op een trein extra aansluiting geeft waardoor je nog meer reizigerspotentieel ontsluit.



Helaas er is geen vrij pad voor Asd vertrek :45, dit ivm 5800. De opties zijn, het nu gekozen :41 of door naar :49 (gelijke halve uren met de Thalys), hierbij land je dan wel op Asra boven op de 5700. Bij later vetrek dan :41 is het eerst volgende echt goede pad vertrek Asd :51.
 

29-10-2012 23:30:28
icetha
icetha
De (voorlopige) dienstregeling over de Fyra dienst is hier te vinden:
http://www.nshispeed.nl/nl/fyra-naar-brussel/dienstregeling-fyra-naar-brussel
 

30-10-2012 14:51:45
gummbahla
gummbahla
Een even creatieve als onzalige suggestie van de nog-net minister voor het probleem met de Den Haag-Brussel Fyra: de Asd-Brussel Fyra via Breda laten rijden http://www.nu.nl/politiek/2946145/fyra-moet-via-breda-belgie-gaan-rijden.html  

30-10-2012 14:52:50
Bert13
Bert13
(De demissionair minister is 99% zeker vanaf volgende week weer gewoon minister)


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

30-10-2012 14:58:16
mdeen
mdeen
Zie ook de brief van de Minister: Uitwerking opties van treinverbindingen Nederland-België: http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2012/10/30/uitwerking-opties-van-treinverbindingen-nederland-belgie/lp-i-m-0000002695.pdf

Het is een combinatie van een minister die toch wat ballen toont met een totale ballentent.

Laatst bewerkt door mdeen op 30-10-2012 14:58
 

30-10-2012 16:22:26
icened
icened
Dit klinkt als een compromis voor een bepaalde tijd. Geen aparte Fyra verbinding Brussel - Breda maar Breda geintegreerd in de Fyra Amsterdam - Brussel. De Thalys kan dan als enigste HST rechtstreeks tussen Brussel - Amsterdam rijden.  

30-10-2012 17:20:48
vdgrail
vdgrail
Wat zijn de gevolgen voor de dienstregeling in geval van een extra stop te Breda?
Het wordt dan van Rtd naar Bd even lang reizen als met de huidige Fyra met 5 minuten kering te Bd en vanaf daar nog 25 minuten naar Antwerpen. Dan wordt dat 55 minuten. 20 miuten langer dan de huidige opzet.

Dat betekent dat in Brussel een kering ontstaat van 20 minuten en op Amsterdam 2 minuten. Of gaat de V250 in Amsterdam eerst door naar de Watergraafsmeer?
 

30-10-2012 19:42:12
AlexNL
AlexNL
De reistijd voor Rotterdam gaat er dan amper op vooruit ten opzichte van de huidige status, waarbij de Benelux wel meer reizigers bedient.

Een kering te Amsterdam van 2 minuten is onwaarschijnlijk en onwenselijk. Door naar de Wgm lijkt me de enige serieuze optie. Na een retourtje Brussel wil je dat ook wel (4 uur?), om rotzooi uit de trein te halen.
 

30-10-2012 19:55:19
smarkie
smarkie
Keren op de wgm is de enige oploasing, alleen in noodsituaties wordt er op asd onder de kap gekeerd.
Je zit namelijk ook met de catering en eventueel de volle wc's waar wel een berg in kan maar vol is vol op een gegeven moment


Mcn NS International Rtd
 

30-10-2012 20:42:10
BGM104
BGM104
In 2013 keert de 9200 in 22 min onder de kap te Asd. Dit ivm het V250 stellen tekort.

Bij omrijden via Bd is een tekort aan materieel het gevolg omdat deze kering niet meer haalbaar is, waardoor 10 ritten per dag per richting niet meer mogelijk is.

Laatst bewerkt door BGM104 op 30-10-2012 20:43
 

30-10-2012 21:55:42
broek53
broek53
Ik denk ook niet dat als door een wonder een Fyra Brussel in een alternatieve dienstregeling ineens past in Breda (kopmaken in twee richtingen), Rotterdam en Schiphol - Amsterdam C.  

30-10-2012 21:58:41
cuneo56
cuneo56
En heeft de Minister wel gekeken of er überhaupt plek is in Breda om 2 extra treinen te verwerken daar , want de ombouw is vast nog niet klaar per 09/12?

Edit: was M met net voor terwijl ik nog typte.

Laatst bewerkt door cuneo56 op 30-10-2012 21:59
 

30-10-2012 21:59:46
broek53
broek53
De minister heeft inhoudelijk uiteraard helemaal nergens naar gekeken/laten kijken. It's politics, stupid!  

30-10-2012 22:39:54
ZJ37
ZJ37
En de dienstregeling voor 2013 is allang verdeeld, dus dat wordt nog een leuke dan.

Makkelijkste lijkt inderdaad om de paden van de 900 te benutten tussen Asd en Bd en vervolgens door te gaan naar Atw. Gezien de dienstregeling lijkt hier ook wel wat van te maken:

Asd v .25 (pad 900)
Bd a .32 (sp 2)
Bd v .39 (sp 2)
Atw a .03 (in het pad van de oorspronkelijke 9200)

Atw v .57 (in het pad van de oorspronkelijke 9200)
Bd a. 23 (sp 5)
Bd v. 28 (sp 5) -> verder in het pad van de 900)
Asd a. 35

Moet alleen spoor 2 nog geschikt bevonden worden om te gebruiken... En heb verder geen zicht op cargopaden, maar misschien bij eventueel conflict wel in de 24 uur oplosbaar.

De 900 keert dan lang via de tailtrack (Bd a .02 op spoor 3 en weer weg om .58 vanaf spoor 5).
 

30-10-2012 22:54:34
sjoerd
sjoerd
Bd V om .39 van spoor 2 vecht met A 3600 te Bd om .39 op spoor 3. Even wachten en dan links eruit naar Antwerpen zou wel gaan, maar ligt krap. Spoor 2 mag niet voor reizigerstreinen gebruikt worden, al gebeurt dit af en toe toch!
Tja, hier wreekt zich de nu al zeer krappe opzet van Breda, ook in de eindtoestand.

Laatst bewerkt door sjoerd op 30-10-2012 22:58
 

30-10-2012 22:57:02
ZJ37
ZJ37
3600 komt om .38 aan, dus piek +1 eruit (keurig volgens norm) en dan inderdaad linkerspoor richting Bda.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 30-10-2012 22:57
 

30-10-2012 22:57:30
BGM104
BGM104
Quote
cuneo56 (di 30 okt 2012 21:58:41 https://www.somda.nl/forum/3884/p417035/): En heeft de Minister wel gekeken of er überhaupt plek is in Breda om 2 extra treinen te verwerken daar , want de ombouw is vast nog niet klaar per 09/12?



Nee, de ombouw gaat juist in 2013 naar zijn hoogtepunt. Vrijwel geheel 2013 zijn er 2 sporen tegelijk buiten dienst voor de ombouw in Bd, kortom een knap ellendig plan van de Minister.
 

30-10-2012 23:18:33
spoorhaas
spoorhaas
Het word dan inderdaad een vervelende situatie in Bd

Wel is het zo dat spoor 2 opgehoogd gaat worden zodat daar de 5000 met SLT volgend jaar behandeld kan worden!..

Dus het kan positief uitpakken, alleen idd de 3600 zit in de weg daarvoor
 

30-10-2012 23:26:39
ZJ37
ZJ37
Spoor 2 opgehoogd? En die is al zo hoog! Maar we dwalen wat af...  

30-10-2012 23:36:28
henri1972
henri1972
Misschien toch dan maar de 4500 Charleroi-Brussel-Antwerpen-Essen doortrekken naar Roosendaal (om de 2 uur bv ?)
Weet niet of de perron aanpassing in Roosendaal nog is te realiseren voor 9 dec?

Wat evt ook mogelijk is om de stopper heen en weer te laten pendelen tussen Roosendaal en Essen en daar te laten aansluiten op bovengenoemde IC.

Of de Noorderkempen pendel door naar Breda maar daar is dan extra matrieel voor nodig .......
En perroncapaciteit in Breda natuurlijk.

Laatst bewerkt door henri1972 op 30-10-2012 23:41
 

30-10-2012 23:44:59
maurits
maurits
De 4500 doortrekken naar Roosendaal gaat alleen als er ander materieel in komt, de M6-rijtuigen die er nu rijden zijn te hoog en breed voor station Roosendaal.

Er ligt nog wel een plannetje om met het stoptreintje uit Antwerpen, dat 44 minuten in Roosendaal staat te niksen, een extra slagje Essen te maken om een verbinding te vormen tussen de Nederlandse IC's en de genoemde 4500. Maar dat was eigenlijk bedoeld om een tweede (snelle) verbinding tussen Brabant en België te maken, niet als Fyra/Benelux-vervanging.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 


31-10-2012 00:27:33
broek53
broek53
Idemand die een goede reden weet waarom de NMBS hier iets aan zou gaan doen? Omdat een nederlandse minister het zegt?  

31-10-2012 11:26:28
RoelZ1
RoelZ1
Omdat de NMBS anders dus geen Fyra mag rijden van de minister. Aangezien de Benelux zonder Fyra geknipt zou worden in Roosendaal (met bijbehorend reizigersverlies) kost het de NMBS erg veel geld om geen Fyra te mogen rijden en geen Benelux te kunnen rijden.  

31-10-2012 11:57:21
broek53
broek53
Ik denk niet dat de NMBS erg onder de indruk is van wat er van een Nederlandse minister niet mag en dat het in de kortste keren een diplomatieke rel is. Daar hoop ik overigens ook vurig op.

Laatst bewerkt door broek53 op 31-10-2012 11:57
 

31-10-2012 12:00:01
Klaasje
Klaasje
Volgens mij hoopt mevrouw Schultz van Haegen ook op een politieke rel maar dan wel een om serieus rond de tafel te kunnen gaan zitten met de belgen.  

31-10-2012 13:26:20
sik214
sik214
Misschien sturen ok de belgen wel aan op een rel vanwege de twisten m.b.t. de Hedwigepolder en de IJzeren Rijn, al zal dat natuurlijk nooit hardop en eerlijk verteld worden.  

31-10-2012 13:47:14
bond
bond
Was er ooit in de HSA-concessie een maximale reistijd Asd - Brussel-Zuid afgesproken, en zo ja, wordt die nog gehaald met het hoeken in Bd?
Is er ook een belang voor Belgische reizigers om een goede verbinding met Nederland te hebben? In de beeldvorming lijkt het erop alsof alleen Nederlanders naar België (en v.v.) reizen.
In retro: toch wel fijn werk om na twaalf jaar voorbereiding een maand voor ingang dienstregeling te constateren dat het contract niet nageleefd kan worden en er noodgrepen nodig zijn zonder een beschikbaar backup-plan (= hedendaags cynisme).
 

31-10-2012 15:01:46
gummbahla
gummbahla
Wel, het pijnpunt ligt hem vooral in het verhoogde tarief voor de nieuwe verbinding, ten opzichte van de huidige benelux. Dit tarief is toegestaan door de minister, omdat het nieuwe product een significante verbetering van het oude product is, waar dus ook meer voor betaald mag worden.

Met de extra stop in Bd wordt de tijdswinst voor een groot deel teniet gedaan, waardoor ik me kan voorstellen dat het verhoogde tarief niet langer gedoogd wordt. Maar zoals de minister in de brief ook al aangeeft, is financiele pressie op de HSA eigenlijk niet gewenst, omdat de overheid net een reddingsoperatie achter de rug heeft die de HSA van het bankroet heeft afgehouden. Kortom, er is voor de Nederlandse overheid bijzonder weinig ruimte om te manouvreren...
 

31-10-2012 15:02:50
vdgrail
vdgrail
Afgelopen zomer heb ik mijn Bachelor scriptie afgerond met als onderwerp Grensoverschrijdend openbaar vervoer per spoor. Daarbij heb ik een enquete uitgezet in de grensregio van België en Nederland daarop werd hoofdzakelijk (85%) gereageerd door inwoners van Belgische gemeenten. De rest was uit Nederland. Totaal reacties ongeveer 880. Opvallend was dat er in België twee gebieden waren waar veel reacties vandaan kwamen: het gebied rondom Neerpelt/IJzeren Rijn en het gebied ten zuiden van Breda, dus rondom station Noorderkempen.

Er is daarom juist vanuit België veel belangstelling om naar Breda te reizen (dat kwam ook naar voren). Frequentie verschilde hoofdzakelijk tussen wekelijks en maandelijks, met name voor shoppen, boodschappen of dagjes uit.
Gezien de hoeveelheid reizigers in de Beneluxtrein zijn er ook veel mensen die voor bijvoorbeeld werk of studie de grens over reizen.

Los van de kleine steekproef is het wel opvallend dat er juist uit België veel reacties kwamen. Ik denk daarom dat de Belgische grensregio sterk gericht is op Nederlandse steden zoals Breda, Tilburg en Eindhoven.

Op een Nederlands forum lijkt het erg snel op eenzijdige beeldvorming. Vanuit België is er ook discussie hierover, TTB is hier bijvoorbeeld mee bezig geweest. En ook op fora wordt over de Fyra gesproken: http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=8&t=6151&start=750
 

31-10-2012 16:01:47
mren
mren
Quote
gummbahla (wo 31 okt 2012 15:01:46 https://www.somda.nl/forum/3884/p417127/): Wel, het pijnpunt ligt hem vooral in het verhoogde tarief voor de nieuwe verbinding, ten opzichte van de huidige benelux. Dit tarief is toegestaan door de minister, omdat het nieuwe product een significante verbetering van het oude product is, waar dus ook meer voor betaald mag worden.


En daarom gaat het ook direct mis: Fyra, Benelux, etc. zijn helemaal geen producten, maar diensten. Als iemand zich dat nu eens zou realiseren, dan gaat de klant ook nog eens ergens een rol spelen.
 

31-10-2012 17:53:20
BGM104
BGM104
Quote
broek53 (wo 31 okt 2012 11:57:21 https://www.somda.nl/forum/3884/p417106/): Ik denk niet dat de NMBS erg onder de indruk is van wat er van een Nederlandse minister niet mag en dat het in de kortste keren een diplomatieke rel is. Daar hoop ik overigens ook vurig op.


Precies, volgens de NMBS is treinen rijden per definitie verliesgevend, dus de beste trein is geen trein: geen Benelux en geen Fyra. Ik verwacht dat als de Fyra helemaal niet rijdt de NMBS alleen een Benelux Rsd - Brusz inlegd als hiervoor een opdracht gegeven wordt door het Belgische ministerie.
 

31-10-2012 18:19:18
sjoerd
sjoerd
Als ze voor de stopper al geen extra treintje hebben, dan wordt een IC of iets dergelijks helemaal een zorgelijk iets.  

31-10-2012 18:28:02
kleine_man
kleine_man
Quote
mren (wo 31 okt 2012 16:01:47 https://www.somda.nl/forum/3884/p417141/):
Quote
gummbahla (wo 31 okt 2012 15:01:46 https://www.somda.nl/forum/3884/p417127/): Wel, het pijnpunt ligt hem vooral in het verhoogde tarief voor de nieuwe verbinding, ten opzichte van de huidige benelux. Dit tarief is toegestaan door de minister, omdat het nieuwe product een significante verbetering van het oude product is, waar dus ook meer voor betaald mag worden.


En daarom gaat het ook direct mis: Fyra, Benelux, etc. zijn helemaal geen producten, maar diensten. Als iemand zich dat nu eens zou realiseren, dan gaat de klant ook nog eens ergens een rol spelen.


Het duurde even, maar het woord is gevallen.

In de H-E-L-E discussie wordt de reiziger vergeten.

Verder doet de minister niets anders dan aan geven dat de nieuwe situatie niet voldoet aan de concessie. Als houder van de concessie is zij bij machte om HiSpeed gewoon te dwingen om de concessie uit te voeren. Niks vreemds in de contractsector.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

31-10-2012 20:02:38
RoelZ1
RoelZ1
Ook in de contractsector bestaat er een term 'redelijkheid'. Eisen dat een dienstregeling, prijsstelling, marketingstrategie, boekingsmogelijkheden, materieelplanning, personeelsplanning, etc binnen vijf weken even snel wordt aangepast is duidelijk onredelijk, al is het maar omdat ProRail geen wijzigingen in de capaciteitsaanvraag meer aanneemt.  

31-10-2012 20:40:06
gummbahla
gummbahla
Quote
kleine_man (wo 31 okt 2012 18:28:02 https://www.somda.nl/forum/3884/p417154/):
Quote
mren (wo 31 okt 2012 16:01:47 https://www.somda.nl/forum/3884/p417141/): En daarom gaat het ook direct mis: Fyra, Benelux, etc. zijn helemaal geen producten, maar diensten. Als iemand zich dat nu eens zou realiseren, dan gaat de klant ook nog eens ergens een rol spelen.


Het duurde even, maar het woord is gevallen.

In de H-E-L-E discussie wordt de reiziger vergeten.



Ik heb in mren's stukje het woord reiziger nog niet gezien Zonder gekheid: het is onder het overtrokken marktdenken ook in bijv. de zorg een probleem geworden dat de mensen om wie het gaat 'klanten' zijn geworden. Dat is heel strikt genomen natuurlijk waar, maar uiteraard zou men het over patienten en reizigers moeten hebben.

Het probleem in deze hele kwestie is dat er gewerkt wordt met zogenaamde marktpartijen, terwijl er voor deze partijen vanuit de markt totaal geen stimulans is om te presteren: er is immers geen directe concurrentie. Helaas is de overheid te diep verweven met deze 'marktpartijen' om echte pressie te kunnen uitoefenen, en kan ook zij het presteren niet afdwingen zonder een hoge prijs te betalen.

Laatst bewerkt door gummbahla op 31-10-2012 22:16
 

31-10-2012 20:48:56
icetha
icetha
Hoe het ook zal uitpakken, het mag duidelijk zijn dat we een nieuw hoofdstuk mogen toevoegen aan deze soapserie%05%  

31-10-2012 21:00:52
AlexNL
AlexNL
Een soapserie die nog maanden aan kan slepen... en waarvan de reiziger iedere keer weer de dupe is. %09%  

31-10-2012 21:09:41
MDDM
MDDM
Eigenlijk hebben de laatste reacties niet veel met het materieel te maken, maar meer met de politieke geleuter over/ van de HSL.


Gr Joop mcn Lls
 

31-10-2012 21:37:29
smarkie
smarkie
De soep wordt echt niet zo heet gegeten zoals hier iedereen zn vingers aan brand.
Hoop bla bla maar hwt is weer beste stuurlui op het perron %02%%02%%02%
Wacht gewoon af wat er gaat komen, het is nog 5 weken en er wordt op dit moment keihard aangewerkt om alles te regelen.
Maar dat zal vast niet worden aangenomen van iemand die voor hispeed werkt

Laatst bewerkt door smarkie op 31-10-2012 21:38


Mcn NS International Rtd
 

31-10-2012 22:20:23
train85
train85
Jawel hoor, heb er ook 1,5 jaar met plezier daar in het amsterdamse gewerkt voor hispeed. En ik weet hoe druk jullie achter de schermen bezig zijn met de V250.  

31-10-2012 23:02:04
AlexNL
AlexNL
Quote
smarkie (wo 31 okt 2012 21:37:29 https://www.somda.nl/forum/3884/p417179/):
Wacht gewoon af wat er gaat komen, het is nog 5 weken en er wordt op dit moment keihard aangewerkt om alles te regelen.
Maar dat zal vast niet worden aangenomen van iemand die voor hispeed werkt


Ik geloof je, zeker en vast. Jij zit dichter bij het vuur dan veel mensen hier.

Fyra heeft inmiddels wel de schijn tegen: vrijwel iedere datum wordt niet gehaald (zoals Fyra Breda dat ineens 6 maanden werd uitgesteld) en de resultaten die wél worden geleverd zijn niet in lijn met wat men eerder beloofde. De punctualiteit van de huidige Fyra is niet goed, de hoeveelheid reizigers en inkomsten blijft achter bij de verwachtingen, en ook over de V250 lees ik bijzonder veel gemengde reacties.

Vandaar dat men hier (en op veel andere plekken) inmiddels redelijk cynisch is over de haalbaarheid van 9 december. Zeker nu de politiek zich ermee begint te bemoeien lijkt het alleen maar steeds onzekerder te worden. Dat NS Hispeed op de website begint met "Het is de bedoeling om..." schept eveneens weinig vertrouwen.

Overigens: niks ten nadele van het Hispeed-personeel dat keihard werkt om van Fyra een goed product te maken.
 

31-10-2012 23:48:09
BGM104
BGM104
Quote
kleine_man (wo 31 okt 2012 18:28:02 https://www.somda.nl/forum/3884/p417154/):
Verder doet de minister niets anders dan aan geven dat de nieuwe situatie niet voldoet aan de concessie. Als houder van de concessie is zij bij machte om HiSpeed gewoon te dwingen om de concessie uit te voeren. Niks vreemds in de contractsector.


Hispeed heeft geen concessie voor rijden in Belgie en Hispeed is ook geen vervoerder in Belgie. Zo simpel is het dus niet.
 

01-11-2012 07:18:47
nohab
nohab
Zo simpel ligt het wel want door een handtekening te zetten is het Belgische verhaal v.w.b. de Nederlandse concessie de verantwoordelijkheid van NSH geworden. En is dus niet meer die van de minister.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

01-11-2012 07:28:08
mdeen
mdeen
Quote
BGM104 (di 30 okt 2012 20:42:10 https://www.somda.nl/forum/3884/p417025/): In 2013 keert de 9200 in 22 min onder de kap te Asd. Dit ivm het V250 stellen tekort.

Bij omrijden via Bd is een tekort aan materieel het gevolg omdat deze kering niet meer haalbaar is, waardoor 10 ritten per dag per richting niet meer mogelijk is.

Dan rij je met getrokken materieel tussen Amsterdam en Breda (rijdt er toch al) en met V250 van Breda tot Brussel. Kun je ook meer treinen rijden.
 

01-11-2012 08:55:49
broek53
broek53
Veel staat of valt met de (on)mogelijkheden in Breda. Daarnaast zijn er niet genoeg getrokken Fyrastammen om nog eens extra naar Breda te rijden. dat zou betekenen dat per saldo de Breda-shuttle en de Beneluxdienst gecombineerd zouden worden tot Breda. Ik denk niet dat de treinen dat capacitair aan kunnen.  

01-11-2012 09:12:27
mdeen
mdeen
Dat zal denk ik wel loslopen. Goed, ik weet niet hoe druk de dienst Asd - Bd is, maar de huidige Benelux rijdt ook met getrokken materieel. Dat is meer dan je voor een uurdienst Asd - Bd nodig hebt. Je moet alleen de loks een andere ERTMS versie geven neem ik aan, want dat was bij Bombardier toch een lastig punt?

En anders verlengen ze toch gewoon alleen de treinen die aansluiting geven op de V250 Bd - Brusz? Rij dan met 12 bakken, een 186 kan dat wel trekken hoor.

Laatst bewerkt door mdeen op 01-11-2012 09:13
 

01-11-2012 10:17:46
smarkie
smarkie
En dan moet er even bij de nmbs worden gevraagd of ze het goed vinden om hun traxxen in te zetten op asd-bd vv en dat ze niet terug kunnen naar het goederenbedrijf waar ze voor bedoeld zijn?

En die software versie die nu in de loccen zit, zit geen etcs level 1 en 2 module in. Dan zouden ze moeten worden geupgraded naar 1.7h en dan mogen ze niet meer in het land van de eigenaar komen.......

Ik wens je succes met het regelen %08%


Mcn NS International Rtd
 

01-11-2012 11:01:48
waalkade
waalkade
In het goederen bedrijf zit men op het ogenblik echt niet om locs verlegen.  

01-11-2012 11:28:05
broek53
broek53
De bestaande Fyra-stammen verlengen met de (aan te passen) ex-beneluxrijtuigen lijkt mij in dit verband dan nog het slimst, c.q. het snelst te realiseren.  

01-11-2012 12:32:44
smarkie
smarkie
Quote
waalkade (do 01 nov 2012 11:01:48 https://www.somda.nl/forum/3884/p417235/): In het goederen bedrijf zit men op het ogenblik echt niet om locs verlegen.

Dat is wat nmbs zelf zegt he, zijn nodig in de samenwerking met de db


Mcn NS International Rtd
 

01-11-2012 13:07:15
ZJ37
ZJ37
Quote
smarkie (do 25 okt 2012 12:52:02 https://www.somda.nl/forum/3884/p416125/):
Quote
broek53 (do 25 okt 2012 12:17:45 https://www.somda.nl/forum/3884/p416118/): Tsja, zo kun je het ook uitleggen. Maar het is niet waar; ik zou geen enkele goede reden weten waarom de beneluxfyra zijn snelheid zou moeten aanpassen aan de bredafyra. Dat doet de Thalys immers ook niet.


Joh dan is het niet zo......
Toeval of niet is dat dit zo is verteld tijdens de werkoverleggeN e.d.
en jij dus alles van horen zeggen denkt te hebben.
Of moet ik de volgende keren bewijs stukken overleggen waar dit zo in is genoemd, dacht het dus niet he
Er is ongeveer maar een waarheid hier en dat is die van broek53, al het andere is dus niet waar omdat jij geen goede reden kan bedenken.

Ga lekker verder denken, dan hou ik mn mond in het vervolg wel. Stel je voor dat er iiemand is die het wel weet he....l
Dienstregeling 2013:

Fyra 900: Bd-Asd ingelegd met 160 km/u. Rijtijd Rtd-Shl +/- 25 minuten.
Fyra INT 9200: Atw-Asd ingelegd met 250 km/u. Rijtijd Rtd-Shl +/- 24 minuten, dus met een hele bonk rijtijdspeling.
Thalys 9300: Atw-Asd ingelegd met 300 km/u. Rijtijd Rtd-Shl +/- 19 minuten, dus benodigde rijtijd volledig benut.
 

01-11-2012 14:14:14
mdeen
mdeen
Quote
smarkie (do 01 nov 2012 10:17:46 https://www.somda.nl/forum/3884/p417229/): En dan moet er even bij de nmbs worden gevraagd of ze het goed vinden om hun traxxen in te zetten op asd-bd vv en dat ze niet terug kunnen naar het goederenbedrijf waar ze voor bedoeld zijn?

En die software versie die nu in de loccen zit, zit geen etcs level 1 en 2 module in. Dan zouden ze moeten worden geupgraded naar 1.7h en dan mogen ze niet meer in het land van de eigenaar komen.......

Ik wens je succes met het regelen %08%

Oh, ik dacht dat alle 186'en door HSA gehuurd waren van ATC en dezelfde uitrusting hadden.
 

01-11-2012 14:25:20
nohab
nohab
Het gaat hier over de reeks 28, niet over de locs van HSA.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

01-11-2012 14:29:41
mdeen
mdeen
En ik dacht dat alle treinen met een 186 door loks van HSA getrokken werden.  

01-11-2012 14:44:08
AlexNL
AlexNL
De rode locs + 2 grijze zijn van HSA, en zijn voorzien van software om op de HSL te mogen rijden. De NMBS-locs hebben een groot nummer aan de zijkant staan dat begint met 28, en die mogen niet de HSL op.  

01-11-2012 22:02:02
Rolffiej19
Rolffiej19
Op de 186 111 na die heeft dezelfde versie als de reeks 28


MCN ASD
 

01-11-2012 22:16:44
cuneo56
cuneo56
De 186-111 is sinds eind van de Olimpische spelen alweer van de "HSL" software voorzien.

Laatst bewerkt door cuneo56 op 01-11-2012 22:17
 

01-11-2012 23:28:20
AgentX
AgentX
Klopt, deze rijdt weer op de HSL in de Fyra-dienst.  

08-11-2012 20:31:41
aarclay
aarclay
Is er al bekend wanneer het eerste PRIO-stammetje weer naar Hlmwpl gaat voor ombouw tot NSR ICR?


Choo choo.....
 

08-11-2012 20:43:03
AgentX
AgentX
Wanneer St. Juttemes echt bestaat, tot we een ons wegen...

Uitleg: zodra alle V250's gegarandeerd langer dan een maand storingsvrij rijden.
 

08-11-2012 21:31:52
aarclay
aarclay
Geen enkele trein rijdt in een maand storingsvrij rond


Choo choo.....
 

08-11-2012 22:06:25
bnv
bnv
Zolang men dat ICR voor de rijdende dienst niet echt nodig heeft zal de terugbouw zeker geen haast hebben.  

08-11-2012 23:00:59
cuneo56
cuneo56
Quote
aarclay (do 08 nov 2012 20:31:41 https://www.somda.nl/forum/3884/p418607/): Is er al bekend wanneer het eerste PRIO-stammetje weer naar Hlmwpl gaat voor ombouw tot NSR ICR?

Van eerste Prio stam nog niet , wel van eerste Benelux stam, althans de teruglevering van Hispeed naar NSR.
Wat die er dan mee gaan doen ???
 

09-11-2012 03:04:39
Frontier
Frontier
Och, ik vermoed dat t.z.t. men die rijtuigen vast wel weer nodig zal hebben, wanneer de eerste generatie VIRM in revisie gaat bijvoorbeeld.  

11-11-2012 11:45:13
icened
icened
Nieuwe hogesnelheidstrein naar Nederland

We hebben de intentie om u vanaf 9 december te verwelkomen aan boord van Fyra!

Fyra is de nieuwe hogesnelheidstrein die u binnenkort van Brussel naar Amsterdam zal brengen, via Antwerpen, Rotterdam en Schiphol. Daarnaast rijdt Fyra ook twee keer per uur tussen Amsterdam, Schiphol, Rotterdam en Breda.

De naam Fyra doet denken aan vuur, snelheid, passie en temperament. Vandaar de rode hoofdkleur van deze nieuwe hogesnelheidstrein.

Dat Fyra bovendien verwijst naar ‘vier’, is mooi meegenomen. Want het Fyra netwerk verbindt de vier dynamische Europese steden Brussel, Antwerpen, Rotterdam en Amsterdam.

Binnenkort wordt Fyra een nieuwe mijlpaal qua snelheid en comfort voor uw treinreizen van België naar Nederland, maar ook binnen België, tussen Brussel en Antwerpen.

Fyra in een notedop
Nieuwe hogesnelheidstrein tussen Brussel en Amsterdam
Bedient ook Antwerpen, Rotterdam en Schiphol
Comfortabel reizen met catering service en stilterijtuig
Heel toegankelijke prijzen
Voor reizen tussen België en Nederland: zitplaatsreservering inbegrepen in de prijs.
U kunt Fyra ook voor uw binnenlandse verplaatsingen gebruiken tussen Antwerpen en Brussel (zonder zitplaatsreservering)

Stay tuned: NMBS Europe geeft u binnenkort alle praktische info over Fyra!

Wat zal een reis met Fyra kosten? Wanneer gaan de reserveringen open? ...

Wij informeren u in de eerstkomende dagen via nmbs-europe.com, via onze nieuwsbrief en via onze Facebook pagina!

Bron: NMBS Europe

Eindelijk staat het ook op de site van NMBS
 

11-11-2012 12:19:49
maurits
maurits
NMBS spreekt over "de intentie", NS Hispeed heeft het over "het is de bedoeling" (bron: http://www.nshispeed.nl/nl/reserveren-treinen-december-2012). Ik vind het allemaal nog buitengewoon vaag en vraag me ten zeerste af of op 9 december het materieel er klaar voor is en de politieke problemen opgelost zijn.

De verkoop van de tickets zou eind oktober opengaan, het is inmiddels 11 november en de stilte is oorverdovend.... Nog 4 weken te gaan....


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

11-11-2012 12:32:49
RoelZ1
RoelZ1
NMBS en NS Hispeed mogen nog niet communiceren dat ze gaan rijden (en dus ook nog geen kaarten verkopen) zo lang de minister nog dwars ligt. Voor 10x per dag is nu technisch alles helemaal klaar (materieel, personeel, etc.), maar er wordt nog gewacht op toestemming van de minister. Zodra die toestemming er is kan de ticketverkoop open en zal het hele promo-circus op gang komen.  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl