Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
09-07-2012 08:29:26
mdeen
mdeen
In dit topic https://www.somda.nl/forum/12105/Breda/ wordt wat gesproken over verbindingen Almere-Rotterdam en Den Haag-Eindhoven over de HSL-Zuid. Daar heb ik verder nog nergens wat over gelezen.
Wat is daar waar van?
 

09-07-2012 09:21:11
broek53
broek53
Alles. Daar is al sprake van sinds bekend is dat de concessies van HSA en NSR in 2015 worden samengevoegd. En het is hier ook ter sprake geweest, denkelijk in het ICR-topic.  

09-07-2012 10:44:23
jorgo
jorgo
Hier met name: https://www.somda.nl/forum/11189/1/Schultz%3A+NS+blijft+nummer+1+op+het+spoor/. Hoewel die discussie in drie pagina's alle kanten uitgaat.  

09-07-2012 17:22:12
Bert13
Bert13
Vandaag is V250 4812 de grens over gebracht, en deze stond met nummers en al om 15.55 al op de Wgm.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 


09-07-2012 17:27:43
aarclay
aarclay
Wat ik me afvraag. Hoelang gaat het duren voordat een nieuwe overgebracht V250-treinstel in dienst kan worden gesteld? En hoeveel proef-kilometers moeten er dan worden gemaakt?

De Inspectie (IVW voorheen) heeft inmiddels de inzet van V250 voor de reizigersdienst goedgekeurd, dus hier moet nu eindelijk meer duidelijkheid in komen, lijkt me.

Iemand?


Choo choo.....
 

10-07-2012 21:49:12
anton_
anton_
Quote
mfwv (zo 08 jul 2012 11:47:48 https://www.somda.nl/forum/3884/p397983/): Volgens de doorgaans goed ingelichte Maarten Otto op Skyscraperscity is V250 sinds vrijdag for.eemmeel toegelaten in de reizigersdienst.


Vandaag 4806 om 1935 vertrek uit Rtd richting Asd met opschrift op deuren "niet instappen test rit". Vetrek van "HSL" perron 10

Laatst bewerkt door anton_ op 10-07-2012 21:50
 

10-07-2012 21:57:39
train85
train85
Er schijnen nog wel eens vaak mensen proberen toch in te stappen. Daarom die stickers.
Morgen weer testritten, dezelfde tijden als vandaag.
 

10-07-2012 22:50:09
AlexNL
AlexNL
International Rail Journal (IRJ) heeft een stukje over de toelating, en weet eveneens te melden dat toelating in België aan het einde van deze maand wordt verwacht. http://www.railjournal.com/index.php/rolling-stock/dutch-v250-emus-finally-approved.html

Ik vraag me af wat men bedoelt met de volgende quote, meer specifiek wat de achtergronden erachter zijn:
Quote
Both Dutch and Belgian rail safety authorities are reportedly seeking to establish a joint control and inspection regime for the new trains when they have entered service.
 

11-07-2012 13:35:09
mren
mren
Lijkt me wel zo handig dat HSA één aanspreekpunt heeft voor beide landen en dat de (veiligheids)eisen in beide landen redelijk aan elkaar gelijk zijn.

Bekende voorbeeld in NL is een vloer in een slagerij: van de arbeidsinspectie moet de vloer geribd zijn om uitglijden op een natte vloer te voorkomen, maar van de keuringsdienst van waren moet de vloer glad zijn omdat dat beter schoon te houden is.

Laatst bewerkt door mren op 11-07-2012 13:36
 

12-07-2012 11:17:47
joahn93
joahn93
Dus als ik het goed vertaalt heb, zijn de V250's nu volledig toegelaten in NL en gaan ze waarschijnlijk van 10 september a.s. Ams - Rtd rijden naast de gewone fyra?


FR1908
 

12-07-2012 11:19:49
Bert13
Bert13
Ja, ze zouden de plaats van de 600 Asd - Rtd in moeten gaan nemen, als ik het zo lees.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

12-07-2012 11:23:31
dennistd
dennistd
Maar dan natuurlijk wel via de HSL, en niet 1 op 1 via Gv  

12-07-2012 14:05:34
train85
train85
Klopt.  

29-07-2012 18:14:49
mfwv
mfwv
De 4806 wordt vandaag voor een retourrit gebruikt in reizigersdienst.  

29-07-2012 19:45:24
himym
himym
Waarvaan hier http://forum.fok.nl/topic/1849304/3/50#114809902 een kleine impressie  

29-07-2012 20:02:56
train85
train85
Quote
mfwv (zo 29 jul 2012 18:14:49 https://www.somda.nl/forum/3884/p400842/): De 4806 wordt vandaag voor een retourrit gebruikt in reizigersdienst.
Mooi dan zijn toch vandaag begonnen. Of toch maar besloten iets te doen. Was dit tijdens de storing op HSL?
 

29-07-2012 21:23:12
AgentX
AgentX
Check van de 1056 te Rtd en de 1051 op het gehele traject Rtd-Asd  

29-07-2012 21:53:44
mfwv
mfwv
Het is mij in het kleine stukje van Schiphol naar Amsterdam nog gelukt vrijwel de hele trein door te lopen, om zo ook voor de anderen een indruk te geven van het interieur.

http://www.youtube.com/watch?v=5WrtfHER2K8
http://www.youtube.com/watch?v=ZGvaqJ_lYmE
http://www.youtube.com/watch?v=IAh3ybWBO4A
 

29-07-2012 21:58:28
mren
mren
Geen bagagerekken, geen stiltecoupés en aardig wat stoelen met zicht op de zijwand van de trein dus...  

29-07-2012 22:15:22
icetha
icetha
De Fyra 4806 reed eerder op de dag nog een andere (lege) rit.
Zag 'm om 13.44u weggaan uit Asd richting Sloterdijk.
 

29-07-2012 22:51:43
jorgo
jorgo
Quote
mren (zo 29 jul 2012 21:58:28 https://www.somda.nl/forum/3884/p400874/): Geen bagagerekken, geen stiltecoupés en aardig wat stoelen met zicht op de zijwand van de trein dus...


Geen bagagerekken? Er ligt zelfs een koffer op... (eerste video @ 2:40).

Het aantal Wandfensterplätze neemt idd schrikbarende vormen aan. Het wordt echt tijd dat er een straf op komt te staan vanuit de EU (immers het is een Europese ziekte). De tijd dat deze horror beperkt bleef tot verbouwde treinen (à la ICRm) is voorbij: nu wordt zelfs bij de bouw van de bak al geen rekening met het interieur meer gehouden of andersom. In dit geval heeft men het zelfs gepresteerd de helft van de plaatsen naast een raamstijl te zetten. Alsof alles verschoven staat.

De oplossing bij de nieuwste Duitse dubbeldekkers, de zeer smalle raamspijlen, is ook acceptabel, maar die ben ik bij HST's nog niet tegengekomen.

Laatst bewerkt door jorgo op 29-07-2012 22:52
 

29-07-2012 23:27:17
seinhuis
seinhuis
Jammer dat de eerste rit van de V250 niet is aangekondigd, ik had er graag bij willen zijn. Wel mooie dat hij eindelijk echt rijd.  

30-07-2012 01:05:20
koploper1
koploper1
Vandaag weer een nieuwe v250 afgeleverd in de WGM.
Het stel draagt het nummer 4804.
Dit is nu het derde stel welk het nummer 4804 draagt.
Benieuwd waarin dit stel wordt omgenummerd.
 

30-07-2012 08:26:24
gvttreinen
gvttreinen
Opvallend (gezien op het filmpje), de tussen schuifdeuren lijken erg veel op de welbekende schuifdeuren uit DDAR en plan V`s (met rooster in `t onderste deel)
en volgens mij is de noodremhandel typisch Italiaans.
 

30-07-2012 09:24:51
jorgo
jorgo
Het verbaast mij wel dat er nog een klassieke bakovergang ingebouwd is, en niet zoals bij de ICE, een brede open overgang.  

30-07-2012 10:21:34
treinjoop
treinjoop
Die heb ik ook even zien staan, ik was net te laat om er een foto van te nemen.  

30-07-2012 12:32:19
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
jorgo (ma 30 jul 2012 09:24:51 https://www.somda.nl/forum/3884/p400931/): Het verbaast mij wel dat er nog een klassieke bakovergang ingebouwd is, en niet zoals bij de ICE, een brede open overgang.


Dat was al vanaf de eerste foto al duidelijk dat het niet zo zou zijn...
(puur vanwege het feit dat de kabels naast de bakken lopen i.p.v. er onder door zoals bij de ICE).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

30-07-2012 16:37:18
phantom
phantom
Spiketrain: spotmeldingen behoren thuis in het topic opvallende dingen.

Laatst bewerkt door spiketrain op 30-07-2012 16:53


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

30-07-2012 17:42:29
dvdhoven
dvdhoven
Quote
dlm4yjp (ma 30 jul 2012 12:32:19 https://www.somda.nl/forum/3884/p400953/):
Quote
jorgo (ma 30 jul 2012 09:24:51 https://www.somda.nl/forum/3884/p400931/): Het verbaast mij wel dat er nog een klassieke bakovergang ingebouwd is, en niet zoals bij de ICE, een brede open overgang.


Dat was al vanaf de eerste foto al duidelijk dat het niet zo zou zijn...
(puur vanwege het feit dat de kabels naast de bakken lopen i.p.v. er onder door zoals bij de ICE).
En dat zijn heel veel kabels! Ik heb me in Ut staan verbazen hoeveel er hangen.


Dick van den Hoven
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


30-07-2012 18:09:04
AlexNL
AlexNL
...en dat ze er vrij onbeschermd hangen.  

30-07-2012 18:18:44
Frontier
Frontier
Quote
gvttreinen (ma 30 jul 2012 08:26:24 https://www.somda.nl/forum/3884/p400926/): Opvallend (gezien op het filmpje), de tussen schuifdeuren lijken erg veel op de welbekende schuifdeuren uit DDAR en plan V`s (met rooster in `t onderste deel)

Ah, dat vond ik dus ook al en de deuren bij de bakovergangen doen me denken aan ICR. Al met al vind ik het allemaal maar vrij armoedig, vooral al die smalle doorgangen overal en alle wanden in die kille donkergrijze kleur. Die witte hoofdsteunen ontgaat me ook de logica van, want dat ziet er binnen een paar maanden natuurlijk niet meer uit.%03%
 

30-07-2012 19:42:41
thom
thom
Quote
AlexNL (ma 30 jul 2012 18:09:04 https://www.somda.nl/forum/3884/p401002/): ...en dat ze er vrij onbeschermd hangen.

Wat kan er tussen de bakken in, nou tegen die kabels aankomen?

Buiten het feit om, dat dat al jaren gemeengoed is in het huidige materieel...
 

30-07-2012 19:44:47
RoelZ1
RoelZ1
Quote
jorgo (zo 29 jul 2012 22:51:43 https://www.somda.nl/forum/3884/p400884/):
Het aantal Wandfensterplätze neemt idd schrikbarende vormen aan. Het wordt echt tijd dat er een straf op komt te staan vanuit de EU (immers het is een Europese ziekte). De tijd dat deze horror beperkt bleef tot verbouwde treinen (à la ICRm) is voorbij: nu wordt zelfs bij de bouw van de bak al geen rekening met het interieur meer gehouden of andersom. In dit geval heeft men het zelfs gepresteerd de helft van de plaatsen naast een raamstijl te zetten. Alsof alles verschoven staat.



De problemen zijn er al sinds er in treinen een combinatie van coach en vis-a-vis opstelling is. Zoals ook in de filmpjes is te zijn zijn de ramen perfect uitgelijnd met de vis-a-vis plaatsen. Met een coach-plaats heb je dan inderdaad kans dat je pech hebt. Wat me overigens ook nog opviel in de trein is de zonwering die in zowel de eerste als tweede klas zit. Volgens mij een unicum voor Nederlands materieel.

Laatst bewerkt door RoelZ1 op 30-07-2012 19:45
 

30-07-2012 19:48:39
martijn
martijn
Dat eerste is onzin natuurlijk. ICM heeft bijvoorbeeld al vanaf de jaren '70 een combi van beide opstellingen. Toen paste het perfect. Probleem is vervolgens dat ze bij de modernisering meer stoelen in dezelfde ruimte proberen te proppen.  

30-07-2012 19:50:24
thom
thom
Quote
RoelZ1 (ma 30 jul 2012 19:44:47 https://www.somda.nl/forum/3884/p401022/): Wat me overigens ook nog opviel in de trein is de zonwering die in zowel de eerste als tweede klas zit. Volgens mij een unicum voor Nederlands materieel.

Hedendage wel, dat was vroeger ook gemeengoed

Al kon je vaak aan de rolgordijnen zien, of je in de rokersruimte zat of niet... %09%

Laatst bewerkt door thom op 30-07-2012 19:50
 

30-07-2012 19:53:07
rob46
rob46
Quote
Bert13 (ma 09 jul 2012 17:22:12 https://www.somda.nl/forum/3884/p398179/): Vandaag is V250 4812 de grens over gebracht, en deze stond met nummers en al om 15.55 al op de Wgm.
Kan weg, ik haal 2 transporten door elkaar.....sorry !

Laatst bewerkt door rob46 op 31-07-2012 09:13


57 jaar OV-fotografie.
 

30-07-2012 20:04:52
thom
thom
Hebben ze daar maar 1 malletje om stickers te snijden soms %08%

En als de stellen ook bakcodeplaatjes hebben, ben ik benieuwd wat daarop staat

Laatst bewerkt door thom op 30-07-2012 20:05
 

30-07-2012 20:22:13
AlexNL
AlexNL
Het mooiste blijft toch echt wel de V250 die als 4532 over de grens kwam. Dat kwam niet eens in de buurt van 48**. Inmiddels zijn alle V250-treinen wel hernummerd. Overigens: gisteren stond de 4806 naast de 4306 te Schiphol. Dat was stiekem toch wel leuk.

Quote
thom (ma 30 jul 2012 19:42:41 https://www.somda.nl/forum/3884/p401021/):
Quote
AlexNL (ma 30 jul 2012 18:09:04 https://www.somda.nl/forum/3884/p401002/): ...en dat ze er vrij onbeschermd hangen.

Wat kan er tussen de bakken in, nou tegen die kabels aankomen?

Buiten het feit om, dat dat al jaren gemeengoed is in het huidige materieel...


Vandalismegevoelig, mensen die er voor de lol aan gaan hangen, enz. Het zijn vrij uitnodigende kabels door de manier waarop ze er hangen (vrij losjes) en door hun dikte zien ze er stevig uit. En daarnaast vind ik het er redelijk slordig uitzien in vergelijking met de gladde TGV's en ICE's.
 

31-07-2012 11:33:11
jorgo
jorgo
Quote
RoelZ1 (ma 30 jul 2012 19:44:47 https://www.somda.nl/forum/3884/p401022/):

De problemen zijn er al sinds er in treinen een combinatie van coach en vis-a-vis opstelling is. Zoals ook in de filmpjes is te zijn zijn de ramen perfect uitgelijnd met de vis-a-vis plaatsen. Met een coach-plaats heb je dan inderdaad kans dat je pech hebt.


Eens met Martijns reactie. En bovendien zie je op 0:43 en 3:27 in het eerste filmpje dat 'perfect' ook nogal een groot woord is als het om de vierzits gaat. Ook in ICRm en de ICE 3 staan de vis-a-vis allesbehalve mooi aan het raam. Met de combo van vis-a-vis en coach heeft het niet van doen, dat kun je zoals Martijn aangeeft allebei prima naast het raam plaatsen.
 

31-07-2012 12:17:42
RoelZ1
RoelZ1
Dat ligt er aan watvoor vis-a-vis plaatsen je hebt. Bij de oude ICM's was de 'steek' bij vis-a-vis gelijk aan die van de coach-opstelling. Det heeft al resultaat dat dat de beenruimte van de coach plaatsen vrij ruim is en/of die van vis-a-vis erg krap. Ruimte voor een grote tafel bij de vis-a-vis (zoals je in de V250 hebt) heb je dan niet meer. In de V250 is, mede om die tafel, de steek bij de vis-a-vis plaatsen groter dan bij de coach plaatsen. Met een vaste breedte van het raam kom je dan nooit goed uit.  

03-08-2012 12:39:34
jorgo
jorgo
Het ligt overigens aan het stoeltype of je meer ruimte nodig hebt voor de coach of juist voor de vis-à-vis. Bij Plan T zijn de nieuwe stoelen toen in coach per 2 aan een venster gezet maar dat was eigenlijk wat krap. Maar meestal kiest men zoals je zegt voor een iets ruimere vierzits en wordt in lange rijen tweezits een stoel bijgepropt.

Inderdaad krijg je als je dat niet doet wat ruime coachopstelling, wat bij dunnere stoelen zelfs wel eens leidde tot het monteren van een voetensteuntje (toentertijd in de IC+ erg welkom). Ook VIRM is in de coach buitengewoon ruim. De vraag is echter wat reizigers erger vinden: iets te ruime coach of Wandfensterplätze. Ik denk dat laatste. Voor een afstand als Amsterdam-Brussel is dat toch wel een lange zit dan in zo'n V250.
 

03-08-2012 18:14:39
jacokran
jacokran
Het valt mij op dat er heel weinig ruimte is voor bagage. Voor een internationale lange-afstands trein lijkt mij dat niet erg handig...  

03-08-2012 19:11:47
mren
mren
Welke lange afstanden?  

03-08-2012 23:08:11
DingeZ
DingeZ
Asd-Brusz bijvoorbeeld
En die ruimte is er wel. Op de balkons zijn grote rekken waar koffers in kunnen. En zoals gebruikelijk zijn er natuurlijk ook de rekken boven de stoelen.
 

03-08-2012 23:12:40
mren
mren
Rotterdam-Groningen duurt langer. En in IRM wordt je ook al geacht geen bagage te hebben. Dat zal met de V250 ook wel niet hoeven, want extra zitplaatsen levert natuurlijk meer op en bagage en fietsen zijn natuurlijk alleen maar onhandig en gevaarlijk...  

03-08-2012 23:26:46
AlexNL
AlexNL
De V250 is voorzien van bagagerekken, dit in tegenstelling tot alle geelblauwe treinen die Schiphol aandoen. Ook heeft de V250 verstelbare zonwering, iets wat NS-treinen ook niet hebben.  

04-08-2012 09:01:14
dlm4yjp
dlm4yjp
Wat een gedoe over de wandzitplaatsen... Reizigers vinden het niet erg, sterker nog: je kan heerlijk tegenaan leunen zonder te branden in de zon en zo lekker weg kunnen dutten.
Iets wat de lange afstandreiziger ook veel doet.

Dat de gemiddelde treinspotter nou achter een raampje naar buiten MOET kijken is een verhaal apart....


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

04-08-2012 09:44:46
dh3201
dh3201
De gemiddelde reiziger zit tegenwoordig toch continue op zijn/haar telefoon/tablet/laptop te kijken en niet naar buiten. Zelfs bij het uit-/instappen kijken ze alleen maar op hun schermpje in plaats van waar ze lopen.


Shqiperise-lopers?
 

04-08-2012 09:52:26
maurits
maurits
Zullen we dan maar alle ramen dichtlassen? Bespaart weer op de onderhoudskosten...

Neem van mij aan dat de gemiddelde lange-afstandsreiziger absoluut naar buiten wil kijken, al was het maar om je te kunnen oriënteren waar je bent. Het probleem is dat in de reserveringssystemen er geen onderscheid wordt gemaakt tussen echte raamplaatsen en dergelijke "wandfenster"plaatsen. Iemand die verwacht naar buiten te kunnen kijken, kan dus op zo'n plaats terecht komen. Dat vind ik een minachting van de reiziger...


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

04-08-2012 10:30:53
dlm4yjp
dlm4yjp
kortom: 50-50 situatie, indeling is dus perfect.
Kunnen we dan nu verder met nuttigere dingen?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

04-08-2012 12:35:33
jeanne
jeanne
Dat heb ik 18/7 helaas zelf moeten ervaren, in een vrijwel niet gereserveerd ICE rijtuig, dat je met je reservering op een raamplaats komt waar je dus praktisch niets kunt zien. Het reserveringssysteem zij geprezen.

Iets dergelijks geld voor wat ik ergens las over een internationale verbinding. Treinen waarbij zitplaatsreseveringen steeds in een bepaalde richting, bijvoorbeeld van voor naar achter, gevuld wordt. Het gevolg is dat het achterste deel altijd plaats genoeg heeft, maar dat er in de eerste rijtuigen er niet door te komen is door de overvolle gangpaden. In zo'n geval zijn de mensen vaak niet bereid om zich naar het achterste vrije gedeelte te begeven, ook al wordt dat door het personeel vriendelijk verzocht.
 

04-08-2012 13:55:30
jorgo
jorgo
Quote
dlm4yjp (za 04 aug 2012 10:30:53 https://www.somda.nl/forum/3884/p401720/): kortom: 50-50 situatie, indeling is dus perfect.
Kunnen we dan nu verder met nuttigere dingen?


Nee. Reizigersbeleving is wezenlijk. Zelfs als jij het niet erg vindt. Ik kan me de afgelopen jaren geen enkele treinreis in Europa herinneren waar mensen niet aan het mopperen zijn over het gebrek aan uitzicht bij hun gereserveerde plaats; tot geërgerde reacties richting de conducteurs aan toe. Minachting voor de betalende klant is inderdaad het goede woord als je bijvoorbeeld Frankfurt - Wenen naast een wand zit en de trein vol is dus je niet kunt wisselen. Dat geldt niet alleen voor treinfans maar zeker ook voor toeristen die zich op een dergelijke treinrit hadden verheugd. Het stoort mensen hier dat ook NS Hispeed aan deze onzin meedoet — kennelijk wordt het als standaard gezien en daarom geaccepteerd.
 

04-08-2012 20:29:14
maurits
maurits
Tja, en zo moeilijk hoeft het toch niet te zijn. Je kunt die plaatsen in het reserveringssysteem van de term "Wand" voorzien, zodat je direct op je reservering kunt zien dat je geen uitzicht hebt. Mensen die dan raamplaatsen reserveren kunnen dan echt naar buiten kijken en die wandplaatsen kun je reserveren voor mensen die op hun laptop werken of anderzins geen behoefte hebben om naar buiten te kijken.

Eigenlijk zou de Europese Unie dit moeten opleggen in het kader van de reizigersrechten.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

04-08-2012 21:40:00
AlexNL
AlexNL
Nou nou, wat een ramp. In het ergste geval heb je een wandplaats, dan zul je aan een medereiziger moeten vragen of die misschien van plaats wilt ruilen. Veel mensen maakt het namelijk echt niet uit waar ze zitten, als ze maar op hun bestemming komen.  


04-08-2012 21:42:32
mren
mren
En veel mensen maakt het wel uit en die zou je er een plezier mee doen. Maar het idee dat sommige mensen wel graag naar buiten willen kijken, lijkt bij sommigen niet door te dringen. Het gaat immers om de treintjes en het spotten  

04-08-2012 21:53:02
AlexNL
AlexNL
Daarom: "Meneer, zouden wij van plaats kunnen ruilen? Ik zou graag naar buiten willen kijken, en u heeft dan geen last meer van het zonlicht op het scherm van uw laptop."

Laatst bewerkt door AlexNL op 04-08-2012 21:53
 

04-08-2012 22:35:00
maurits
maurits
Dat er materieel rondrijdt als de V250 en de ICE-3 waar veel van dat soort plaatsen zonder uitzicht in voorkomt, is nog daar aan toe. Zoiets kun je beschouwen als een ontwerpfout en een ongewenst gevolg van de wens van spoorwegmaatschappijen om zoveel mogelijk betalende reizigers in een trein te proppen. Dat men dergelijke plaatsen vervolgens als raamplaats verkoopt is wel stuitend, en minachting van de reiziger, daar blijf ik bij.

Overigens is er één internationale trein waarbij dit wel goed gaat. Kijk maar eens in de 2e klas van de Berlijn-IC, alle stoelen staan keurig netjes in rij met de ramen.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

04-08-2012 22:36:05
Klaasje
Klaasje
Ik vraag me af of dat zo blijft na de verbouwing van dat spul.  

04-08-2012 22:42:52
mren
mren
Verbouwing? Vervanging bedoel je.  

04-08-2012 23:37:03
maurits
maurits
Uit de foto's en de discussies hier http://www.ice-treff.de/index.php?id=185151 en hier http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?31,6001254 kan ik opmaken dat de stoelindeling hetzelfde blijft, alleen de stoelen worden 1 op 1 vervangen.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

05-08-2012 03:51:05
AlexNL
AlexNL
Zo'n rijtuig trof ik gisteren in IC 149... ziet er erg mooi uit, en staat inderdaad allemaal keurig in lijn met een raam. Het kan dus zeker wel (pluspuntje voor DB), maar de situatie 'stoel bij dicht stuk muur' is niet zo'n ontzettend drama dat informatie over de plaats in de reizigersrechten opgenomen zou moeten worden.

Ik hou die regels liever vrij van dat soort geneuzel en meer gericht op de kern, zoals geld terug bij vertraging, informatie bij verstoringen, aansluitingen, enzovoorts. En handhaving daarvan.
 

05-08-2012 21:04:00
PlanX
PlanX
Fyra V250 4813 staat in Emmerich om naar Nederland vervoert te worden. http://www.flickr.com/photos/69195288@N07/7719232698/in/photostream  

06-08-2012 10:06:46
daniel81
daniel81
Over de 'Wandfensterplätze': tijd voor een proefproces?
Koop een kaartje bij het raam, hoop dat het een Wandfensterplatz is en sleep NSH voor de rechter. 'k Ben erg benieuwd wat daaruit zal komen%05%
 

06-08-2012 10:09:54
MDDM
MDDM
Als jij vind dat er een proefproces moet komen, doe het dan lekker zelf ipv een ander voor je karretje te spannen!


Gr Joop mcn Lls
 

06-08-2012 12:25:53
mren
mren
Het is maar een suggestie, ik denk dat je een beetje overtrokken reageert.  

06-08-2012 12:27:42
2296
2296
Quote
PLANX (zo 05 aug 2012 21:04:00 https://www.somda.nl/forum/3884/p401945/): Fyra V250 4813 staat in Emmerich om naar Nederland vervoert te worden. http://www.flickr.com/photos/69195288@N07/7719232698/in/photostream

En is zojuist (11:30) op de Wgm aangekomen.

Laatst bewerkt door 2296 op 06-08-2012 12:29
 

06-08-2012 17:15:06
MDDM
MDDM
Quote
mren (ma 06 aug 2012 12:25:53 https://www.somda.nl/forum/3884/p402004/): Het is maar een suggestie, ik denk dat je een beetje overtrokken reageert.
Zou je denken? Mijn opmerking was namelijk ook maar een suggestie... Ik denk dus eigenlijk eerder dat jij wat overtrokken reageert.


Gr Joop mcn Lls
 

06-08-2012 17:20:29
admin
Moderator
admin
admin: En we gaan weer lief doen tegen elkaar...


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

06-08-2012 17:24:28
koploper1
koploper1
Vandaag de 4813 gearriveerd in wgm  

07-08-2012 00:22:07
broek53
broek53
Kon niet vinden dat/of het al gemeld was, daarom voor de zekerheid de melding dat na de 4804-4806 op 16 mei de 4801 en 4808 op 29 juni bij Hispeed zijn gekomen. Op 5 juli is de 4811 gevolgd.

Laatst bewerkt door broek53 op 07-08-2012 00:22
 

08-08-2012 17:19:32
Salesman
Salesman
Vraagje: als de V250 een "verrassingsritje" maakt (zoals enkele malen de afgelopen weken), vanaf wanneer staat dat dan in de reisplanner?

P.S. Als dit het foute topic is: mijn excuses, maar dit leek mij de beste plek.
 

08-08-2012 17:36:07
AgentX
AgentX
Gewoon in de gaten houden. Soms worden de 's ochtends al ingepland, soms pas een uur van te voren.  

08-08-2012 19:28:43
superboer
superboer
Of al een dag van tevoren. Morgen staat trein 1032 weer in de reisplanner: Asd v.11:10 Rtd a.11:49, de slag terug naar Asd is niet te vinden...


Garantie tot aan de voordeur.
 

08-08-2012 21:31:47
Salesman
Salesman
Retourrit is inmiddels ook te vinden in de Reisplanner.

Samenvatting dus:

1032: v. 11.10 Asd - 11.49 Rtd
1027: v. 12.08 Rtd - 12.50 Asd

Ben benieuwd, als 'ie daadwerkelijk gaat rijden kan ik erin mee.

Laatst bewerkt door spiketrain op 08-08-2012 22:03, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

10-08-2012 16:05:43
joahn93
joahn93
Is de 4806 het enige treinstel wat ingezet mag worden tot nu toe?


FR1908
 

10-08-2012 17:56:27
train85
train85
Ja.  

10-08-2012 19:19:33
timtrein
timtrein
O? Er zijn inmiddels zes stellen overgedragen aan Hispeed, waarom zouden die andere vijf nog niet ingezet mogen worden?  

10-08-2012 19:28:24
train85
train85
klopt inzetcertificaat.  

10-08-2012 19:49:26
broek53
broek53
Het treintype is toegelaten, maar de "voertuigen" zelf moeten opgenomen worden in het voertuigenregister voordat ze echt ingezet mogen worden.

Laatst bewerkt door broek53 op 10-08-2012 19:49
 

10-08-2012 19:53:42
ehbk2006
ehbk2006
Lijkt erop dat er weer een V250 onderweg is naar Nederland. http://www.flickr.com/photos/eibacher64/7753922074/in/contacts/  

10-08-2012 22:13:37
timtrein
timtrein
Nu de boel eeeeindelijk is toegelaten is Ansaldo als een gek aan het leveren om de boetes nog een klein beetje binnen de perken te houden?  

10-08-2012 22:14:55
broek53
broek53
Ja, ze hadden ze allemaal gereed en wel opgeslagen staan in een schuurtje.  

11-08-2012 00:06:39
joahn93
joahn93
En hoe komen voertuigen in dat register? Moeten ze elke stel beproeven of hoe gaat dat?


FR1908
 

11-08-2012 06:58:27
train85
train85
Ze moeten inderdaad diverse proeven en testen hebben gedaan. Dan moet nshispeed tevreden zijn over het stel en dan krijgt dat stel een inzetcertificaat. Dit in het kort uitgelegd.  

11-08-2012 11:52:42
kleine_man
kleine_man
Quote
mren (za 04 aug 2012 21:42:32 https://www.somda.nl/forum/3884/p401828/): En veel mensen maakt het wel uit en die zou je er een plezier mee doen. Maar het idee dat sommige mensen wel graag naar buiten willen kijken, lijkt bij sommigen niet door te dringen. Het gaat immers om de treintjes en het spotten


Ik heb recentelijk in de Zweedse X2000 gezeten met uitzicht op een wandje. Het duurde nog geen 2 minuten voordat ik kotsmisselijk in die trein zat. "Gelukkig" duurde de reis nog geen 2 uur.

Bij de KISS hebben ze wel nagedacht over de stoel/venster opstelling. Vandaar dat de bovenverdieping in het midden een half raam heeft.

Bij verbouwde/gerenoveerde rijtuigen kan ik mij nog enigzins voorstellen dat de stoelopstelling niet aansluit op de vensters, maar bij nieuwe treinen is het gewoon minachting van de reizigers. Die ook nog eens schofterig veel geld moeten gaan neertellen, omdat het om een "HST" gaat.

Laatst bewerkt door kleine_man op 11-08-2012 11:55
 

16-08-2012 21:16:32
aarclay
aarclay
En voor de 3e of 4e keer in een maand tijd is er een 186 Fyra uitgevallen.
Hoe komt dat toch? Je zou toch bijna denken dat er een verkeerde softwareupdate voor ERTMS is ofzo, die op deze plek problemen geeft?

De trein is wederom weer bij Zevenbergsehoek gestrand, waar ook al eerder een Fyra tot stilstand kwam.

Hoe zit dit eigenlijk? Voorheen ging het naar mijn idee een stuk beter?

Laatst bewerkt door aarclay op 16-08-2012 21:17


Choo choo.....
 

16-08-2012 21:21:40
ZJ37
ZJ37
Bij Zha willen ze nog wel eens in de spanningssluis stranden, net als bij Hfd wel eens gebeurt. In de gevallen die ik mee heb gemaakt (vooral de eerste maanden van de exploitatie) had de loc geen communicatie meer met de ERTMS en stonden we op diverse plekken (ik heb er zo'n 5 verschillende geteld) van 15 tot 75 minuten stil. De laatste tijd maak ik dat zelden meer mee en staan we alleen nog bij Zha stil omdat Prorail dat nodig vindt.  

23-08-2012 16:17:58
icened
icened
Is al bekend of de Bombardier Traxx serie 186 met Priorijtuigen nog op de HSL Zuid wordt ingezet als alle Fyra V 250 geleverd zijn? Bijvoorbeeld tussen Den Haag - Eindhoven vanaf december 2014.  

23-08-2012 16:22:43
train85
train85
Eerst stapsgewijs de V250 introduceren, daarna gaan eerst de OEBB rijtuigen terug naar Oostenrijk. En daarna als er verder de V250 ook naar Breda en Brussel rijdt, gaan de ICR rijtuigen terug naar NSR.  

23-08-2012 16:29:33
broek53
broek53
Quote
icened (do 23 aug 2012 16:17:58 https://www.somda.nl/forum/3884/p405329/): Is al bekend of de Bombardier Traxx serie 186 met Priorijtuigen nog op de HSL Zuid wordt ingezet als alle Fyra V 250 geleverd zijn? Bijvoorbeeld tussen Den Haag - Eindhoven vanaf december 2014.
Dat laatste is zeer waarschijnlijk, ja. We hebben daar uitgebreide discussies over, ik meen in het ICR-topic.
 

24-08-2012 21:40:10
sik214
sik214
Ik zag Traxx 186 111 vandaag weer in Fyra dienst. Was de inzet voor de IC Brussel van kort (tijdelijke) duur?  

24-08-2012 22:17:08
smarkie
smarkie
Was voor de opvang van uitval in de benelux, incl stam 4x73 nu weer voorzien van aoftware voor de hsl waar hij hoort


Mcn NS International Rtd
 

02-09-2012 16:10:35
icened
icened
Treinreiziger.nl

Fyra Amsterdam - Brussel

zaterdag 25 augustus 2012

De Fyra Amsterdam - Brussel zal naar verwachting vanaf december 2012 het stokje overnemen van de Beneluxtrein. Voor de Fyra Amsterdam - Brussel zal een reserveringsplicht gelden. Een Fyraticket zal voordeliger zijn voor vroegboekers. De trein zal net als de huidige Beneluxtrein 1x per uur gaan rijden.



Tarieven Fyra Brussel
De tarieven zijn nog niet bekend gemaakt, maar vermoedelijk zullen de tarieven lager zijn dan de Thalys. Treinreiziger.nl schat dat de Fyra gemiddeld 25 procent goedkoper zal zijn dan de Thalys. Voor de Thalys betalen reizigers tussen Amsterdam en Brussel in de 2e klas nu maximaal 79 euro. Als de schatting van treinreiziger.nl klopt, zal een enkele reis Fyra naar Brussel maximaal 60 euro gaan kosten. Een enkeltje voor de Benelux kost nu nog 40 euro. Waarschijnlijk zullen de speciale Weekendretours en Superdagretours verdwijnen, maar ook daar is formeel nog niets over bekend.

Reistijd Amsterdam - Brussel
De Fyra Brussel wordt aanzienlijk sneller dan de Benelux. Tussen Amsterdam en Brussel Zuid heeft de Benelux nu nog een reistijd van bijna 3 uur (2 uur en 56 minuten); dat moet straks 1 uur en 10 minuten sneller worden. Daarmee wordt de Fyra met 1 uur en 46 minuten sneller als de Thalys op dit moment (1 uur en 52 minuten). Het verschil daartussen zit hem in het verschil van 50 km/h in de snelheid.

Reistijd Rotterdam - Antwerpen
De reistijd Rotterdam - Antwerpen zal door de Fyra het meest extreem afnemen. De reistijd met de Benelux is nu nog 1 uur en 5 minuten. De Fyra zal er slechts 31 minuten over doen. De reistijd wordt dus ruim gehalveerd.

Stopplaatsen Fyra
Anders dat de Benelux nu doet, zal de Fyra Brussel niet stoppen te Den Haag HS, Dordrecht, Roosendaal en Mechelen. De stops te Schiphol, Rotterdam Centraal, Antwerpen-Centraal en Brussel-Centraal zullen blijven bestaan.

Frequentie
De Fyra Brussel zal net als de huidige Beneluxtrein één keer per uur gaan rijden. Reizigersvereniging ROVER vreest daarom dat de trein de reizigersgroei niet aankan. De vereniging wijst erop dat de Benelux nu al goed gevuld is en dat de Fyra slechts 10% meer zitplaatsen heeft. In de toekomst moet er ook een Fyra Breda - Antwerpen gaan rijden, maar wanneer die gaat rijden is nog zeer onzeker.

Angst dure tarieven
ROVER en TreinTramBus (Belgische tegenhanger) vrezen bovendien dat de Fyra Brussel voor de gewone reiziger die op het laatste moment op pad wil onbetaalbaar wordt. Die angst werd eerder tegengesproken door de Belgische spoorwegen. De NMBS bevestigde toen al dat de Fyra Amsterdam - Brussel in elk geval goedkoper zal zijn dan de Thalys. "Ook de angst dat lang van te voren gereserveerd zal moeten worden is onterecht. Het is de bedoeling dat iemand vijf minuten voor vertrek nog een kaartje kan kopen", zei een woordvoerder toen.
 

02-09-2012 16:13:52
icened
icened
Treinreiziger.nl

Fyra Breda - Antwerpen

zaterdag 25 augustus 2012

De Fyra Breda - Antwerpen wordt een toeslagvrije trein. Dat in tegenstelling tot de Fyra Amsterdam - Brussel. De Fyra Breda - Antwerpen moet acht keer per dag gaan rijden; om de twee uur. Wanneer de Fyra gaat rijden is onbekend. In elk geval niet voor december 2012.

De Fyra Breda - Antwerpen komt waarschijnlijk in plaats van de eerder beloofde Fyra Den Haag - Breda - Brussel (beloofd aan Den Haag om de internationale trein niet te verliezen). Voor de treindienst Den Haag - Brussel is een extra Fyra nodig, maar die is tot op heden niet besteld door de Belgen. Volgens een verdrag tussen Nederland en België zouden zij het treinstel aan moeten schaffen. Er wordt weliswaar nog steeds gesproken over de aanschaf van dit 20e treinstel, maar het is onduidelijk of dit treinstel er ooit gaat komen.

NS maakte in november 2011 bekend dat het spoorbedrijf in de toekomst een toeslagvrije hogesnelheidstrein zal laten rijden tussen Breda en Antwerpen. Dit kan zonder de aanschaf van een extra treinstel. De toeslagvrije Fyra kan gezien worden als alternatief voor de Benelux Amsterdam - Brussel die afgeschaft zal worden.

Dat NS de Fyra Breda - Antwerpen toeslagvrij gaat aanbieden, komt voor uit een deal die het spoorbedrijf met het ministerie van Infrastructuur en Milieu sloot. In de deal is opgenomen dat de hogesnelheidsspoorlijn en het gewone spoor één concessie worden. Daarmee wordt een faillisement van HSA (het bedrijf dat de treindienst van Fyra verzorgt) voorkomen. Waarschijnlijk heeft het ministerie bij de onderhandelingen een toeslagvrij alternatief gevraagd voor de verdwijnende Benelux.

De lokale media in Breda kijken rijkhalzend uit naar de komst van de Fyra. De stad is niet blij dat de vertraging van de Fyra naar Antwerpen steeds groter wordt. Het hele Fyra-project heeft al jaren vertragingen opgelopen.
 

02-09-2012 16:59:48
Dr_Thodt
Dr_Thodt
Quote
icened (zo 02 sep 2012 16:10:35 https://www.somda.nl/forum/3884/p407081/): Daarmee wordt de Fyra met 1 uur en 46 minuten sneller als de Thalys op dit moment (1 uur en 52 minuten). Het verschil daartussen zit hem in het verschil van 50 km/h in de snelheid.


de logica hiervan ontgaat me, als het goed is rijdt de thalys 50 km/h sneller (namelijk 300 ipv 250) dus zou die ook eerder aan moeten komen.

edit: trouwens, waar staat die artiekelen op http://www.treinreiziger.nl/index.asp want ik zie ze niet.

Laatst bewerkt door Dr_Thodt op 02-09-2012 17:03


Zoomzoomzoom
 

02-09-2012 17:04:28
dennistd
dennistd
http://www.treinreiziger.nl/internationaal/treinen/fyra_amsterdam_-_brussel-144569 en http://www.treinreiziger.nl/internationaal/treinen/fyra_breda_-_antwerpen-144570  

02-09-2012 17:56:38
icened
icened
De artikel vind je door

1) eerst op treinreizigers.nl te klikken.
2) daarna de artikel "belastingtruc levert ns forse besparing
3) rechtsboven heb je rubriek meest recent
4) zaterdag 25 augustus
a) Fyra Breda - Antwerpen
b) Fyra Amsterdam - Brussel

Dennistd heeft het ook gevonden.
 

02-09-2012 20:42:15
BGM104
BGM104
Quote
Dr_Thodt (zo 02 sep 2012 16:59:48 https://www.somda.nl/forum/3884/p407088/):
de logica hiervan ontgaat me, als het goed is rijdt de thalys 50 km/h sneller (namelijk 300 ipv 250) dus zou die ook eerder aan moeten komen.



Fyra heeft betere paden in Belgie. Omdat Thalys doorgaat naar Parijs moet Thalys voor aankomst te Brussel Zuid vele 40 km/u wissels door om bij de perrons richting Parijs te komen, in de andere rijrichting speelt dit probleem ook.
 

02-09-2012 23:07:32
icened
icened
Op welke perron komt de Fyra Amsterdam - Brussel aan in Brussel Zuid? Hetzelfde als de huidige Beneluxtrein? De Fyra V 250 Amsterdam - Brussel kan net als de Thalys gebruik maken van de Diabolospoorlijn (Mechelen - luchthaven Zaventem) waardoor het onder 3000 volt met 200 km p/u maximaal kan rijden. De Thalys boekt momenteel op deze spoorlijn geen tijdswinst omdat ze tussen Antwerpen - Brussel de extra tijdswinst van 4 minuten gebruiken om een ruimere marge te maken zodat eventuele vertragingen ingelopen kan worden.  

03-09-2012 00:07:42
cuneo56
cuneo56
Quote
BGM104 (zo 02 sep 2012 20:42:15 https://www.somda.nl/forum/3884/p407113/):
Quote
Dr_Thodt (zo 02 sep 2012 16:59:48 https://www.somda.nl/forum/3884/p407088/):
de logica hiervan ontgaat me, als het goed is rijdt de thalys 50 km/h sneller (namelijk 300 ipv 250) dus zou die ook eerder aan moeten komen.



Fyra heeft betere paden in Belgie. Omdat Thalys doorgaat naar Parijs moet Thalys voor aankomst te Brussel Zuid vele 40 km/u wissels door om bij de perrons richting Parijs te komen, in de andere rijrichting speelt dit probleem ook.

Snap even niet wat je bedoeld , vanuit de meeste westelijke sporen van de NZ verbinding rijdt je zo de sporen 3 t/m 6 op waar zowat alle TGV / Thalyssen worden behandeld in Brussel-zuid
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl