Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
24-10-2011 13:06:53
ehbk2006
ehbk2006
Kennelijk staat er momenteel een V250 op Köln Eifeltor wachtend op verdere doorvoer. http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?4,5608767

Laatst bewerkt door ehbk2006 op 24-10-2011 13:07
 

02-11-2011 11:06:55
rob46
rob46
Op 31 oktober kwam vanuit Italië de 4882 (B) naar Emmerich waarna RTB V266 het stel naar de Wgm overbracht. zie: http://www.flickr.com/photos/rob46/6305629738/in/photostream


57 jaar OV-fotografie.
 

02-11-2011 13:06:46
Rob...
Rob...
Ik ben het overzicht kwijt van welke stellen er nog geleverd moeten worden, heeft iemand dat? Bij de recente spots kan ik niets vinden.  

02-11-2011 23:08:52
edward
edward
Quote
rob46 (wo 02 nov 2011 11:06:55 https://www.somda.nl/forum/3884/p362865/): Op 31 oktober kwam vanuit Italië de 4882 (B) naar Emmerich waarna RTB V266 het stel naar de Wgm overbracht. zie: http://www.flickr.com/photos/rob46/6305629738/in/photostream


Is dit stel dan voor de 2e keer afgeleverd?
Zie foto http://www.flickr.com/photos/rob46/4714269880/ met onderschrift RTB V155 + Hispeed Fyra 4882 Ede 19-06-2010
 


02-11-2011 23:14:40
cuneo56
cuneo56
Kennelijk,
Alle stellen die tot pak weg afgelopen zomer al in Nederland waren gingen/ gaan retour Fabriek om aan de "definitieve"uitvoering aangepast te worden.

Ciao.
 

03-11-2011 02:41:35
mren
mren
29e voortgangsrapportage HSL Zuid meldt:
"Na oplevering van de vier extra AT-stations kan het merendeel van de EMC gebruiksbeperkingen worden opgeheven en is onbeperkt vervoer mogelijk met treinen tot 500 Ampère per trein. Voor treinen boven 500 Ampère ("dubbele Thalyssen") kan de beperking pas volledig worden opgeheven nadat de versnelde ombouw van de VIRM1 is voltooid.
De voltooiing van deze versnelde ombouw is gepland voor 1 september 2013."

Laatst bewerkt door mren op 03-11-2011 02:42
 

13-11-2011 03:41:28
AlexNL
AlexNL
Elders gezien, maar leek me ook wel interessant om hier te posten.

Ik heb echter geen idee waar de informatie vandaan komt en in hoeverre deze klopt. I'm just the messenger

Quote
Hobbes schreef op HGBTF (http://hgbtf.net/viewtopic.php?p=159221#p159221):

De klucht gaat trouwens verder, het laatste dat ik nu gehoord heb, na eerst positief nieuws gehad te hebben, is dat men 1.000km aan 1 stuk moet kunnen rijden zonder 1 storing te krijgen. Tot nader bericht schijnt dit niet te lukken.

Verder zijn er ook problemen opgedoken met de deuren (men kan blijkbaar maar vanuit 1 rijtuig sluiten) en meer van dat fraais.

Ansaldo Breda zou trouwens failliet zijn (vandaag van twee onafhankelijke bronnen gehoord), ik weet niet of dit al oud nieuws is?
Bombardier zou enkele delen van Ansaldo Breda overnemen.


1.000 km aan 1 stuk moeten rijden zonder storingen lijkt me wel een enigszins redelijke eis, of dat klopt weet ik niet. Maar dat er maar vanuit 1 deur gesloten zou kunnen worden klinkt me als een wel heel vreemd verhaal in de oren... ieder treinstel kun je toch vanuit iedere deur sluiten?
 

13-11-2011 11:42:36
waalkade
waalkade
Wat me in Emmerich opviel door het scherpe zonlicht.
Ik dacht, ze hebben tijdens de stilstand een ruit ingegooid van een deur en dit raam afgeplakt met plastic.
Bleek er helemaal geen deur te zitten maar een slecht afgewerkt stuk plaatstaal.
Is dat niet wat weinig één zo'n deur voor een lang rijtuig?
Wanneer je ergens tegenaan knalt liggen alle koffers door het hele rijtuig heen en moet je maar zien dat je eruit komt door die ene deur.
 

13-11-2011 13:11:17
kleine_man
kleine_man
Quote
Hobbes schreef op HGBTF (http://hgbtf.net/viewtopic.php?p=159221#p159221):

Ansaldo Breda zou trouwens failliet zijn (vandaag van twee onafhankelijke bronnen gehoord), ik weet niet of dit al oud nieuws is?
Bombardier zou enkele delen van Ansaldo Breda overnemen.


Ansaldo is nog niet failliet, maar hun portfolio is dusdanig uitgedunt dat ze het einde van 2012 niet zouden gaan halen.

Stadler heeft daarintegen een extreem goed gevulde portfolio die ze tot het einde van 2012 niet kunnen uitleveren.

Om van de nood een deugd te maken heeft Stadler zich ingekocht van Ansaldo en zij zullen van een groot aantal modellen de ruwbouw gaan doen. Daarna zullen de stellen in Winterthur of Busnang geassembleerd gaan worden.

Hierdoor is Andaldo gered en Stadler kan toch genoeg materieel afleveren. %08%
 

13-11-2011 13:47:24
maurits
maurits
Dat is interessant nieuws, heb je een nieuwsbericht oid waarin dat gemeld wordt?


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

13-11-2011 15:18:10
waalkade
waalkade
http://www.stadlerrail.com/aktualnosci/2009/11/06/stadleransaldobreda-win-the-tender-for-new-trains-/
even googelen op ansaldobreda en stadler.
zelfde kan je doen met de combinatie ansaldobreda en bombardier.
 

14-11-2011 08:13:13
mdeen
mdeen
Ik ben nog altijd benieuwd hoe dit uitpakt. Als Ansaldobreda nog een zelfstandig bedrijf is, wat verhindert hun er dan van om niet dezelfde strapatsen uit te halen als dat ze nu doen? Dus dat ze gewoon veel en veel te laat leveren?
Dat er joint-ventures tussen bedrijven worden gesloten is niets nieuws. Siemens en Bombardier werken samen zowel voor de SLT in Nederland als voor de ICx in Duitsland: http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Economie/article/detail/1261773/2011/05/09/Bombardier-tekent-miljardencontract-met-Siemens.dhtml
 

14-11-2011 09:06:23
AlexNL
AlexNL
Stadler en Bombardier zullen waarschijnlijk slimmer zijn dan dat, en allerlei deadlines, boete- en ontsnappingsclausules hebben opgenomen in de contracten met AnsaldoBreda.  

15-11-2011 12:57:11
aarclay
aarclay
http://www.treinenweb.nl/news/1946 & http://www.b.dk/nationalt/dsb-ic4-stop-giver-ingen-aflysninger:
De veelbesproken IC4 treinstellen van de Deense spoorwegmaatschappij DSB staan aan de kant. De reden hiervan is dat de stellen in twee gevallen een rood-sein signaal hebben gemist op het spoor. Beide momenten vonden plaats in Høje Taastrup op 4 november, en in Marslev op 7 november.

Nu vraag ik me af, gebruiken ze in Denemarken ook ERTMS/ETCS, en zou de proefrit van de V250 die vandaag o.a tussen Asd-Ut rijdt verband kunnen houden met het incident in Denemarken? Tussen Ut en Asd ligt namelijk een mooi ERTMS/ETCS traject.

Laatst bewerkt door aarclay op 15-11-2011 12:58


Choo choo.....
 

15-11-2011 16:53:02
AlexNL
AlexNL
Nee, in Denemarken gebruikt men nog geen ERTMS. Op dit moment is ZUB123 (ook wel bekend als ATC) van Siemens het daar gangbare systeem.  

15-11-2011 17:27:50
hsl
hsl
Quote
aarclay (di 15 nov 2011 12:57:11 https://www.somda.nl/forum/3884/p365191/): zou de proefrit van de V250 die vandaag o.a tussen Asd-Ut rijdt verband kunnen houden met het incident in Denemarken? Tussen Ut en Asd ligt namelijk een mooi ERTMS/ETCS traject.


Gisteren stond er een V250 op Asd en iemand uit de trein was in gesprek met iemand die op het perron stond. Ze hadden het over dat de 4801 afgedraaide wielen had en 1000 km moest rijden. Dan zouden er geluids proefritten op de hsl er mee gereden worden. Ik stond op een paar meter. Dus kan iets verkeerd gehoord hebben, maar ik dacht dat ze het daar over hadden.
 

15-11-2011 21:57:37
train85
train85
Hoelaat was dat?  

16-11-2011 07:47:31
mdeen
mdeen
Quote
aarclay (di 15 nov 2011 12:57:11 https://www.somda.nl/forum/3884/p365191/): http://www.treinenweb.nl/news/1946 & http://www.b.dk/nationalt/dsb-ic4-stop-giver-ingen-aflysninger:
De veelbesproken IC4 treinstellen van de Deense spoorwegmaatschappij DSB staan aan de kant. De reden hiervan is dat de stellen in twee gevallen een rood-sein signaal hebben gemist op het spoor. Beide momenten vonden plaats in Høje Taastrup op 4 november, en in Marslev op 7 november.



Ik vind het een vaag bericht. Hoezo heeft "de trein" een rood sein gemist (en hebben ze volgens berichten een STS-passage gedaan)? Het is toch de machinist die kijkt en remt?
Betekent dit dat het beveiligingssysteem niet heeft gewerkt (trein niet geremd toen de machinist dat niet deed) of dat de remmen niet hebben gewerkt (machinist bedient wel de remhendel maar er gebeurt niets)?
 

16-11-2011 08:35:14
AlexNL
AlexNL
Op Skyscrapercity is in het Denmark Railways-topic dit te lezen:

Quote
More bad news about the IC4 project, yesterday, an IC4 unit was passing a full stop light, at full speed, because the brakes didn't work, and operator was not able to stop the train, before 100 meters of the cargo train in front. the IC4s maximum speed has been downgraded to 140 km/h, but this is hardly the solution.
(bron: http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=85516437&postcount=309)

Dit is 2x voorgevallen in een week tijd. De Deense Wikipedia bevestigt dit: http://da.wikipedia.org/wiki/IC4#2011

Hoe ik het interpreteer is dat de trein remproblemen had, en dat daardoor een STS-passage werd begaan. In beide gevallen kwam de trein op korte afstand van een voorgaande trein tot stilstand (100 tot enkele honderden meters).
 

16-11-2011 11:13:11
dlm4yjp
dlm4yjp
Als ze daar werken met cabine-signalering zou het verhaal kloppen, als de trein ineens een "virtueel" sein mist dan weet de MCN ook van niks. Ik ken echter helaas de deense TB niet...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

16-11-2011 12:47:52
AlexNL
AlexNL
Voor zover mij bekend gebruikt Denemarken lichtseinen i.c.m. het ZUB123-systeem van Siemens.  

20-11-2011 20:59:13
AlexNL
AlexNL
Crosspost van Skyscrapercity over de V250 (http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=85872150&postcount=3694):
Quote
Ik heb gisteren die vriend weer gesproken, die als veiligheidsdeskundige verantwoordelijk is voor de toelating van de V250. Hij verwacht de toelating nog steeds niet voor december 2012

Een kleine greep wat hij zoal aan problemen tegen komt op een gemiddelde testrit;

In ALLE ritten waren er problemen met de software, waardoor de treinen stil kwamen te staan. De software geeft onbekende foutcodes aan, of verwijst naar defecten aan onderdelen die helemaal niet bestaan. In één geval moest de trein zelfs volledig stroomloos gemaakt worden, voordat de software gereset kon worden. Dit was midden op een wisselstraat bij Watergraafsmeer, waardoor het stel het complete nachttreinverkeer gedurende een uur lam legde.

In 20% van alle ritten brandde de printplaten van de tractie door. Hierdoor is nog maximaal 50% tractie beschikbaar. Door het gebrek aan tractie is het al eens voor gekomen dat een stel de Groene Harttunnel niet meer uit kon rijden. Dit probleem speelt al 2 jaar en er lijkt nog geen oplossing in zicht.

De ATB geeft onbekende foutcodes, waardoor de trein zonder aanwijsbare oorzaak stil komt te staan.

In de handbediening van de deuren aan de buitenzijde van de treinen zit een veertje. Dit veertje is al een aantal keer gebroken, waardoor tijdens de rit de deuren open floepten. Één keer was dit bij een snelheid van 250km/u, waardoor een van de Italianen van Ansolda Breda bijna uit de trein werd gezogen.

Twee treinstellen hebben schade opgelopen, nadat het koppelen van de stellen te hardhandig gebeurde. Hierbij zijn de koppelingen naar boven verbogen.

In één van de cabines moest een paneel worden verwijderd, om een print te vervangen. Tijdens het demonteren van het paneel, kwam er een 25kV kabel naar beneden vallen. Deze bleek los op het plafond te liggen.

Behalve de problemen met de testritten, spelen er nog een aantal andere problemen. Zo blijkt de V250 zeer duur te zijn in onderhoud. Onderdelen verslijten ongekend snel en de verwachtte levensduur van de stellen is al naar beneden bijgesteld naar slechts 15 jaar!! Het is nu al besloten dat er na die 15 jaar geen revisie zal plaatsvinden. Doordat deze trein speciaal voor NS Hispeed is ontwikkeld, zijn onderdelen schaars en daardoor erg duur. Bovendien moet alles op maat gemaakt worden, wat lange levertijden betekend.

Er is een discussie gaande tussen de keuringsinstantie en de Italianen over de deurvergrendeling. De Italianen zijn van mening dat het veilig is dat de deurvergrendeling pas tijdens de rit in werking treedt. De keuringsinstantie is het hier niet mee eens.

Maar ook op simpelere vlakken gaat het mis. In de coupe's komt een vrij/bezet aanduiding voor de wc's. Deze bestaat uit een gegraveerde glasplaat, met daarachter groene en rode leds. De leds zijn echter zo fel, dat de tekst niet te lezen is. De Italiaan die hier verantwoordelijk voor is, hoopte zelfs dat de keuringsinstantie dit afkeurde. Alleen dan kon hij er iets aan veranderen.

We hebben ons hier vaak afgevraagd waarom in godsnaam voor Ansolda Breda is gekozen. Deze keuze blijkt te zijn opgelegd door de fineuten en accountants van NS Hispeed. In ieder geval door mensen zonder enig verstand van techniek. Ansolda Breda voldeed aan het bestek en kwam als goedkoopste uit de bus. Dan ben je conform de Europese aanbestedingsregels verplicht Ansolda de opdracht te gunnen. Je mag conform deze regels een partij niet op basis van referenties (Denemarken) afwijzen. Vanuit de techniek is er veel protest geweest tegen de keuze voor Ansolda, omdat andere aanbieders een product konden leveren dat zich al heeft bewezen.

De afdeling commercie eiste een speciaal voor Nederland ontworpen trein. Dit zou goed zijn voor het imago van Nederland en de NS. Alleen Ansolda was bereid een volledig nieuwe trein te ontwerpen, waarvan er uiteindelijk maar 19 worden gebouwd. Andere partijen boden aangepaste varianten van bekende treinen aan, maar de afdeling commercie nam daar geen genoegen mee.

Het ziet er dus bijzonder slecht uit voor de V250. Er bestaan zelfs serieuze twijfels of deze ooit worden toegelaten.


Als dit allemaal waar is (het is tenslotte een 'van horen zeggen'-post) is het de vraag waarom de stekker er niet meteen uit wordt getrokken, ongeacht de prijs. Een levensduur van slechts 15 jaar?!
 

20-11-2011 21:12:54
woepje
woepje
Inderdaad en meteen fatsoenlijke (bestaande) treinentypes bestellen graag.

Is niet best inderdaad als die trein zowat uit elkaar valt tijdens het rijden%03%. De HSL was een soap en blijft dus een soap op deze manier (en een soap met alleen maar slechte tijden).
 

20-11-2011 21:16:27
mich
mich
Ik heb begrepen dat er een aantal testritten volledig storingsvrij en volgens opgegeven specificaties gereden moet worden voordat er goedkeuring komt.  

20-11-2011 21:17:00
2296
2296
Heb het even gelezen maar dat verbaast mij niks.  

20-11-2011 22:12:03
Rolffiej19
Rolffiej19
%08%Nee idd , ben benieuwd hoelang dat gesodemieter nog door gaat met dat apparaat , 15jaar levensduur ? dat schiet al aardig dan


MCN ASD
 

20-11-2011 22:41:03
mren
mren
"Ansolda Breda voldeed aan het bestek en kwam als goedkoopste uit de bus. Dan ben je conform de Europese aanbestedingsregels verplicht Ansolda de opdracht te gunnen."

Dit blijft een hardnekkig misverstand en is niet waar. Je bent alleen verplicht de goedkoopste inschrijving te kiezen (te lage inschrijvingen mogen als onrealistisch terzijde gelegd worden) als je vooraf hebt aangegeven dat prijs je enige gunningscriterium is. Vrijwel iedere professionele inkoper snapt inmiddels dat prijs alleen alleen maar voor pennen en gummetjes handig is.
 

20-11-2011 23:24:42
aarclay
aarclay
Ik vraag me af of NS HiSpeed dit 'gesodemieter' nog in de hand heeft? Ze hebben toch al een boete bij Ansaldobreda neergelegd, vanwege de late levering? Het feit dat de levering al op zich liet wachten en dat hij nog niet door de keuring komt (hij komt al niet eens BIJ de keuring, ga eens na) is al opmerkelijk te noemen.

Wat kan er nou eigenlijk nog gebeuren vraag ik me af om dat ding in korte tijd werkend te krijgen om een fatsoenlijke treindienst aan te kunnen bieden op volle snelheid? Het stel direct af schrijven omdat het toch een 'wrak' lijkt te zijn aangaande bovenstaande quote van het Skyscrapersforum. Of toch maar doorgaan en nieuwe boetes en deadlines stellen? Tijd voor kamervragen ofzo? :?

Ik houd mijn hart vast, maar ik vermoed dat een keuring in 2012 er nog niet in zal zitten gezien de grove veiligheidsfouten, waardoor door een gebroken veertje een deur met een snelheid van 250 opeens open klapt. Dit is een grote ontwerpfout lijkt me, evenals de ATB die hier voor problemen zorgt (waar kennen we zo'n verhaal toch ongeveer van ).

Laatst bewerkt door aarclay op 20-11-2011 23:26


Choo choo.....
 

21-11-2011 00:05:18
jeanne
jeanne
Quote
Skyscrapercity over de V250:
De afdeling commercie eiste een speciaal voor Nederland ontworpen trein. Dit zou goed zijn voor het imago van Nederland en de NS. Alleen Ansolda was bereid een volledig nieuwe trein te ontwerpen, waarvan er uiteindelijk maar 19 worden gebouwd. Andere partijen boden aangepaste varianten van bekende treinen aan, maar de afdeling commercie nam daar geen genoegen mee.


Deze opmerking maakt zonneklaar duidelijk waarom vorige PDa Veenman bij een van zijn afscheidsinterviews melde kon dat alleen Ansaldo was overgebleven en dat men dus geen andere keuze had.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


21-11-2011 00:18:06
aarclay
aarclay
En de SLT dan? Die is weer afgeleid van de BR425. Waarom wou NS Hispeed dan een compleet eigen ontwerp?

Treinen zijn technisch nu zo gecompliceerd en de lijst van eisen zijn nu zo groot dat de meeste maatschappijen kiezen voor een bestaand model. Dus het is een vreemde zaak dat NS HiSpeed daar geen genoegen mee nam?


Choo choo.....
 

21-11-2011 00:19:26
jeanne
jeanne
Een opmerking als, wanneer ze ooit in dienst komen, dan hooguit voor een periode van maar vijftien jaar omdat ze niet gereviseerd worden. Dit klinkt net als het verhaal van de Cisalpino die tussen Zwitserland en Italië rijdt. De SBB heeft het helemaal gehad met de treinstellen serie ETR470. Als ze in revisie moeten medio 2014 worden ze door de SBB aan de kant gezet.  

21-11-2011 09:21:00
mich
mich
Hiermee wordt Ansaldo ook meteen de duurste fabrikant, want je product rijdt niet, kost veel extra uren en is in korte tijd afgeschreven, zonder restwaarde. Hiervoor kun je toch een stel mooie ICE's en opvolgers daarvan kopen.  

21-11-2011 14:44:50
broek53
broek53
Ach, het is zo makkelijk. Als het maar begatief is, fladderen we allemaal instemmend kakelend in de rondte - en dan is het voorshands zelfs alleen nog maar onbewezen roddel. Iemand ooit wel eens met het een van de grootste hogesnelheidsnetwerken van Europa gereisd, namelijk die in Italië, en na een rit met 300 km/h gekeken wie de fabrikant van dat moois is?
Ik zal de laatste zijn om Ansaldo te verdedigen en wat ze er qua levertijden van bakken, is objectief vast te stellen: hemelschreiend. Maar dat is dan ook het enige dat objectief vast te stellen is.
 

21-11-2011 18:18:06
cuneo56
cuneo56
Ach, zoals een binnenkort ex lid van de raad van commissarissen van Ajax al zei: Elk nadeel heeft z'n voordeel.
Bedenk bijvoorbeeld dat het Siemens product ICE een veelvoud kost en bij de 406 al 2 keer gebleken is dat een toch overzichtelijke schade na een zijdelingse aanrijding (bijna)tot een Total-loss verklaring van het hele stel heeft geleid.
En @ Michiel: het was een prima rit over een nieuwe Diretissima onder het eveneens nieuwe ETCS level II beveiligings systeem van dezelfde fabrikant.

Ciao.
 

21-11-2011 19:20:16
dlm4yjp
dlm4yjp
beter een total-loss verklaring van iets wat wel degelijk rijdt dan een afkeuring van... nahjah, ik zag al genoeg...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

21-11-2011 19:22:40
Klaasje
Klaasje
Ik vind het wel grappig. De spots van vorige week maandag en dinsdag hier op het forum maken het verhaal over de uit elkaar rammelende en gigantisch storingsgevoelige treinen wel twijfelachtig. Hoe kan een trein die bij het minste of geringste in storing rijdt op tijd rijden gespot worden t.o.v. de dienstregeling? Kan iemand mij dat uitleggen?  

21-11-2011 19:29:41
dlm4yjp
dlm4yjp
Ja, en alles gebeurd zeker op 1 dag... %09%
Dat er flinke problemen zijn hoeft niet meteen te verklaren dat het niet rijdt immers...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

21-11-2011 19:35:42
Klaasje
Klaasje
Als je dat verhaal leest, dan is er geen enkele rit waarop er geen storing is en gaat het regelmatig gigantisch fout. Mag ik het dan vreemd vinden dat die trein behoorlijk rondrijdt als dat verhaal klopt? Ik weet één ding zeker. Er is in ieder geval iets dat niet klopt: Het verhaal, de 4801 of de spoorlijnen waarover de 4801 gereden heeft afgelopen maandag en dinsdag. Jij mag van mij kiezen.

Laatst bewerkt door Klaasje op 21-11-2011 19:36
 

21-11-2011 19:38:17
thom
thom
Ja, maar wie zegt dat dat ding probleemloos rijdt?

D'r kan wel weet ik wat overbrugt zijn, op halve kracht werken, buitendienst zijn of in noodstand staan...

Tussen rond kunnen rijden, en daadwerkelijk reizigers kunnen vervoeren zit nogwel een groot verschil...

Laatst bewerkt door thom op 21-11-2011 19:39
 

21-11-2011 20:28:03
lex_t
lex_t
Smile.. je staat op Geen Stijl...
Hopelijk worden ze nu gedongen dit verhaal te weerleggen.
 

21-11-2011 20:41:37
Klaasje
Klaasje
Quote
thom (ma 21 nov 2011 19:38:17 https://www.somda.nl/forum/3884/p366257/): Ja, maar wie zegt dat dat ding probleemloos rijdt?

D'r kan wel weet ik wat overbrugt zijn, op halve kracht werken, buitendienst zijn of in noodstand staan...

Tussen rond kunnen rijden, en daadwerkelijk reizigers kunnen vervoeren zit nogwel een groot verschil...

Ik bedoel vooral te zeggen dat het verhaal best met een korreltje zout genomen mag worden. De problemen zijn minimaal overdreven, zelfs als er een kern van waarheid in het verhaal zit. Er staan namelijk een aantal vreemde dingen in.

Als die deuren openvliegen door een klein veertje wat niet goed zit, kan ik me niet voorstellen dat het IVW het een goed idee vind om proefritten met die stellen te rijden voordat er een fatsoenlijke oplossing voor dat probleem is. Het is immers nooit een goed idee om met uitstekende delen buiten het PVR rond te rijden voordat er gekeken is of dat kan en voor de veiligheid van het personeel aan boord zal het ook niet bepaald een goed idee zijn om met open deuren rond te rijden.

Er zullen vast wat storingen zijn zoals bij ieder nieuw materieeltype. En softwareproblemen zijn bij italiaanse automerken ook niet totaal onbekend. We moeten hier alleen wel goed uitkijken dat we een dik aangezet verhaal voor waar aannemen terwijl er voldoende vraagtekens bij te plaatsen zijn.

Laatst bewerkt door Klaasje op 21-11-2011 21:05
 

21-11-2011 20:46:54
MDDM
MDDM
Quote
lex_t (ma 21 nov 2011 20:28:03 https://www.somda.nl/forum/3884/p366265/): Smile.. je staat op Geen Stijl...
Hopelijk worden ze nu gedongen dit verhaal te weerleggen.
Wie zou er gedwongen moeten worden wat te weerleggen?


Gr Joop mcn Lls
 

21-11-2011 21:46:25
broek53
broek53
Quote
Klaasje (ma 21 nov 2011 19:35:42 https://www.somda.nl/forum/3884/p366256/): Als je dat verhaal leest, dan is er geen enkele rit waarop er geen storing is en gaat het regelmatig gigantisch fout. Mag ik het dan vreemd vinden dat die trein behoorlijk rondrijdt als dat verhaal klopt? Ik weet één ding zeker. Er is in ieder geval iets dat niet klopt: Het verhaal, de 4801 of de spoorlijnen waarover de 4801 gereden heeft afgelopen maandag en dinsdag. Jij mag van mij kiezen.
Fiet is dat er nog nooit in al die proefritten een V250 gestrand is en moest worden weggesleept, of andere treinen in de weg heeft gestaan. Althans: zover mij bekend, en met somda bij de hand, zegt dat wel wat. Ik herhaal nog maar eens: je hebt het wel over een fabrikant van 300 km/h-materieel waarmee in Italië het niet geringe hogesnelehidsnet wordt gereden, zonder dat daar dagelijks malheur is.
Ik zal de laatste zijn om Ansaldo op voorhand te verdedigen of de V 250 tot een geweldig treinstel te verklaren, maar fabrikant en treinstel figuurlijk afbranden vanwege alleen maar de vertraging bij de levering en verder ongesubstantieerde roddel, kwaadsprekerij en 'hear-say" gaat mij veel te ver.
 

21-11-2011 21:56:49
stefanvdw
stefanvdw
Vorige week heeft er nog eentje defect gestaan en een spoor versperd tussen Asd en Ass, daar in de buurt in ieder geval met uitdunning van de treindienst tot gevolg.  

21-11-2011 22:07:39
lex_t
lex_t
Quote
MDDM (ma 21 nov 2011 20:46:54 https://www.somda.nl/forum/3884/p366270/): Wie zou er gedwongen moeten worden wat te weerleggen?


De HSA, er komt weinig naar buiten, en al shet allemaal echt zo meevalt, zou ik het graag horen. zo niet, dan helemaal. Belastinggeld en zo.
 

21-11-2011 22:12:30
thom
thom
Hou toch alsjeblieft eens op met dat belasting geld zeg... %03%  

21-11-2011 22:31:01
AlexNL
AlexNL
Quote
je hebt het wel over een fabrikant van 300 km/h-materieel waarmee in Italië het niet geringe hogesnelehidsnet wordt gereden, zonder dat daar dagelijks malheur is.


Je hebt het echter ook over een fabrikant die Denemarken al jaren laat wachten op fatsoenlijke treinen, waarvan bij reizigersruimtes dieseldampen naar binnen kwamen, die spontaan uit elkaar vallen (letterlijk!), die niet gekoppeld kunnen rijden als een A-zijde niet aan B-zijde wordt gekoppeld, en waarvan alle treinen zelfs aan de kant zijn gehaald omdat er in een korte tijd 2x treinen waren met remproblemen waardoor bijna ongeluk werden veroorzaakt.

Het aandeel van AnsaldoBreda in de ETR500 valt ook mee: ze maakten onderdeel uit van een consortium van 4 bedrijven, waartoe FIAT Ferroviare (nu Alstom) en ABB (nu Bombardier) behoorden.

Het belastinggeld-argument kennen we nu inderdaad wel: het (directe) belastinggeld zit in de baan, niet in de treinen. Het enige belastinggeld dat er nu nog speelt is het geld dat tegen 2025 nog niet in de kas van de overheid terecht is gekomen.
 

22-11-2011 00:21:02
mdewidt
mdewidt
Over belastinggeld zal ik het niet hebben - ik woon tenslotte in Belgie - maar het feit dat de berichtgeving namens HSA inzake de V250 vrijwel nihil is en daarbij gevoegd de vermeende geheimhoudingsplicht, zullen zeker niet bijdragen aan een positieve(re) meningsvorming bij het NL reizigerspubliek. En het image van de V250 is al niet zo geweldig ...


Groeten uit Haspengouw
 

22-11-2011 00:31:49
waalkade
waalkade
Een charme offensief zou geen kwaad kunnen.
Berlusconi met een stel mooie meiden uitnodigen om het eerste stel over te dragen.
Levert mooiere foto's op als dat eeuwige kerktorentje op de achtergrond.
 

22-11-2011 09:21:42
smarkie
smarkie
Waarom moet hsa zich verantwoorden? Die stellen zijn nog niet eens van hun.
Het enige wat van hsa is, is de machinist niet meer niet minder.
Die worden ingehuurd door loyds welke samen met AB die treinen test


Mcn NS International Rtd
 

22-11-2011 10:01:23
cuneo56
cuneo56
Quote
waalkade (di 22 nov 2011 00:31:49 https://www.somda.nl/forum/3884/p366301/): Een charme offensief zou geen kwaad kunnen.
Berlusconi met een stel mooie meiden uitnodigen om het eerste stel over te dragen.
Levert mooiere foto's op als dat eeuwige kerktorentje op de achtergrond.

Doe dat maar niet,
Berlusconi heeft al een (Deense) IC 4 van Ansaldo aan Gadaffi geschonken.
En je weet wat inmiddels met Gadaffi is gebeurd!
 

22-11-2011 10:33:13
mich
mich
Mooi cadeau ook  

22-11-2011 17:23:10
mren
mren
Quote
smarkie (di 22 nov 2011 09:21:42 https://www.somda.nl/forum/3884/p366343/): Waarom moet hsa zich verantwoorden? Die stellen zijn nog niet eens van hun.


Omdat HSA met V250-stellen in heeft geschreven op een concessie uitgegeven door I&M. Dat HSA verantwoordingsplicht heeft richting reiziger gaat wat ver (al zou het wel van enige fatsoen getuigen), maar via de minister I&M zou de Kamer geïnformeerd moeten worden en daarmee wij allemaal.
 

22-11-2011 18:48:42
smarkie
smarkie
Is gewoon een comercieel bedrijf die ergens op geboden heeft, er is geen enkele firma die verantworoding voor zulke dingen hoeft af te leggen maar als het om het apoor gaat dan moeten ze wel?
Gaan we zo weer de opmerkingen krijgen we betalen belasting dus we hebben het recht?
Hsa betaald om te mogen rijden, zijn dus gewoon een gebruiker
Als je een saab hebt gekocht, staat ie ook nog steeds in de fabriek, krijg je daar ook updates over?


Mcn NS International Rtd
 


22-11-2011 19:07:18
dh3201
dh3201
Er is ons beloofd dat we vanaf 2007 met hoge snelheid over de HSL zouden kunnen rijden. Dan mag je toch wel verwachten dat de reden waarom dat nog steeds niet zo is (uitgezonderd Thalys dan) bekend wordt gemaakt.
Of vind jij het prima dat als je een huis laat bouwen door een commercieel bouwbedrijf dat je na jaren vertraagde oplevering niets hoeft te horen?


Shqiperise-lopers?
 

22-11-2011 20:26:36
smarkie
smarkie
De overheid beloofd ook zo veel......


Mcn NS International Rtd
 

22-11-2011 21:29:31
mren
mren
Als je ontevreden bent over wat de overheid belooft, moet je dat bij de volgende verkiezingen laten merken, of je spreekt een Kamerlid aan, daar zijn ze voor.

En niet doen wat je belooft is onbehoorlijk bestuur, daar houdt de overheid zich als het goed is verre van.
 

22-11-2011 22:06:52
kleine_man
kleine_man
Quote
broek53
Ik herhaal nog maar eens: je hebt het wel over een fabrikant van 300 km/h-materieel waarmee in Italië het niet geringe hogesnelehidsnet wordt gereden, zonder dat daar dagelijks malheur is.



Waar ik wel bij wil aantekenen dat er nauwelijks stellen van deze fabrikant buiten Italië actief zijn. Het enige succesvolle ontwerp is volgens mij de ICN van de SBB.

De Zwitsers hebben de ETR470 maar weer eens resoluut aan de kant gegooid. Ook de ETR610 heeft een goede reputatie (50-60% inzetbaarheid) laag te houden.

De Denen zijn bekend. Alleen de Tsjechen rijden met ETR470 klonen, maar wat daar de prestaties van zijn weet ik niet. In Spanje rijden ook stellen rond die op de ETR470 lijken, maar of deze van AnsaldoBreda zijn weet ik niet.

Feit is en blijft dat de stellen ongeveer 5 jaar te laat afgeleverd worden en dat HSA noch AnsaldoBreda niet al te veel mededelingen daarover doen. Dat doet mij niet hoopvol stemmen.

Andere bouwers hebben ook treinstellen gebouwd die wel beter door Europa uitgerold zijn. Deze uitrollen zijn ook niet allemaal vlekkeloos verlopen, maar ik kan mij zo even niet bedenken dat er 5 jaar vertraging is opgelopen met de toelating ervan.
 

22-11-2011 23:04:52
AlexNL
AlexNL
ICN is Bombardier + Alstom (design Pininfarina), ETR 470 is FIAT (nu Alstom), ETR 610 is Alstom. AnsaldoBreda is daar niet bij betrokken geweest.  

23-11-2011 13:40:00
tgvfan
tgvfan
Even een crosspost van Skyscraperciy forum:

23 november 2011

NS KOMT MET TOELICHTING OVER KREUPELTREIN

Op internet vielen vervelende beschuldigingen te lezen over de technische problemen rond de hogesnelheidstreinen die al jarenlang zonder toelatingsbewijs ongebruikt aan de kant staan.

Voor Beter OV heeft niet op deze geruchten willen reageren zonder de NS in de gelegenheid te stellen, zijn visie te geven. De NS heeft van de geboden gelegenheid gebruikgemaakt, en het volgende laten weten:


Boven de plafonds zit geen kabel waar 25 KV op staat, en die kan dus ook niet naar beneden zijn gevallen. Er lopen geen stroomkabels met 25 KV door het compartiment. Die zitten alleen aan de buitenzijde van de trein.
Wel is er tijdens een proefrit een deur opengegaan. Dat gebeurde bij lage snelheid, en niet “spontaan”, maar doordat een monteur aan het mechaniek aan het sleutelen was. Verder horen storingen nu eenmaal bij het testen. Dat is nu precies waarom wordt proefgereden.
Naar verwachting zullen de hogesnelheidstreinen in de loop van komend jaar in dienst komen. Zij zullen tot eind 2012 overigens nog niet op topsnelheid rijden; zij zullen dezelfde snelheid rijden die nu door de tijdelijke Fyra’s wordt gereden.


Voor Beter OV constateert dat de treinen jarenlang aan de kant hebben gestaan, en kent ze daarom het predicaat “Kreupeltrein” toe. Verder is Voor Beter OV teleurgesteld dat de treinen ook volgend jaar nog niet met hoge snelheid zullen rijden. Dat onderstreept des te meer dat de Fyra in niets verschilt van een “gewone” Intercity, en dat het vragen van een toeslag aan de reizigers dus onredelijk is.
 

23-11-2011 14:43:27
dlm4yjp
dlm4yjp
Die snelheidsverlaging is juist een zeer verstandig %05%
Bij een defect kun je vertragingsloos een prio ter vervanging laten rijden immers.
De toeslag onterecht? welnee, je bent sneller, ook met de huidige DRGL.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

23-11-2011 14:51:49
broek53
broek53
Quote
tgvfan (wo 23 nov 2011 13:40:00 https://www.somda.nl/forum/3884/p366569/): Even een crosspost van Skyscraperciy forum:
NS KOMT MET TOELICHTING OVER KREUPELTREIN
Op internet vielen vervelende beschuldigingen te lezen over de technische problemen rond de hogesnelheidstreinen die al jarenlang zonder toelatingsbewijs ongebruikt aan de kant staan.

Voor Beter OV heeft niet op deze geruchten willen reageren zonder de NS in de gelegenheid te stellen, zijn visie te geven. De NS heeft van de geboden gelegenheid gebruikgemaakt, en het volgende laten weten:
Boven de plafonds zit geen kabel waar 25 KV op staat, en die kan dus ook niet naar beneden zijn gevallen. Er lopen geen stroomkabels met 25 KV door het compartiment. Die zitten alleen aan de buitenzijde van de trein.
Wel is er tijdens een proefrit een deur opengegaan. Dat gebeurde bij lage snelheid, en niet “spontaan”, maar doordat een monteur aan het mechaniek aan het sleutelen was. Verder horen storingen nu eenmaal bij het testen. Dat is nu precies waarom wordt proefgereden.
Naar verwachting zullen de hogesnelheidstreinen in de loop van komend jaar in dienst komen. Zij zullen tot eind 2012 overigens nog niet op topsnelheid rijden; zij zullen dezelfde snelheid rijden die nu door de tijdelijke Fyra’s wordt gereden.
Voor Beter OV constateert dat de treinen jarenlang aan de kant hebben gestaan, en kent ze daarom het predicaat “Kreupeltrein” toe. Verder is Voor Beter OV teleurgesteld dat de treinen ook volgend jaar nog niet met hoge snelheid zullen rijden. Dat onderstreept des te meer dat de Fyra in niets verschilt van een “gewone” Intercity, en dat het vragen van een toeslag aan de reizigers dus onredelijk is.
VBOV is de PVV van het OV; altijd goed voor kreupelrijm, oprecht gespeelde woede en heilige verontwaardiging.
Handig is ook om nu de tweede kaart te spelen, nu het oorspronkelijke kwaadaardige gebazel over uit elkaar vallende stellen kennelijk niet erg waar blijkt te zijn.

Laatst bewerkt door broek53 op 23-11-2011 14:52
 

23-11-2011 21:53:31
Klaasje
Klaasje
Wat was de eerste kaart dan?  

23-11-2011 21:59:36
mren
mren
Een ondeugdelijke trein die tijdens het rijden desintegreert.  

24-11-2011 09:10:35
lex_t
lex_t
En dat is dus niet waar. Het is uitstekend materieel.
toch?

Laatst bewerkt door spiketrain op 24-11-2011 12:46, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

24-11-2011 10:57:02
AlexNL
AlexNL
Quote
broek53 (wo 23 nov 2011 14:51:49 https://www.somda.nl/forum/3884/p366586/):
VBOV is de PVV van het OV; altijd goed voor kreupelrijm, oprecht gespeelde woede en heilige verontwaardiging.
Handig is ook om nu de tweede kaart te spelen, nu het oorspronkelijke kwaadaardige gebazel over uit elkaar vallende stellen kennelijk niet erg waar blijkt te zijn.

Voor Beter OV kijkt als eerste naar de belangen van de reizigers, in plaats van Ja en Amen te zeggen wanneer NS met een onzalig plan op de proppen komt. Ze hebben ook niks gedaan met de post op Skyscrapercity tot ze een antwoord hadden van NS.

Dat ze vervolgens de trein "Kreupeltrein" noemen, tsja... ik heb wel ergere nicknames gehoord voor de V250. Feit is dat ze inmiddels al meer dan 4 jaar te laat zijn opgeleverd.
 

24-11-2011 13:41:59
broek53
broek53
Quote
lex_t (do 24 nov 2011 09:10:35 https://www.somda.nl/forum/3884/p366708/): En dat is dus niet waar. Het is uitstekend materieel.
toch?
Wie zegt dat?
 

24-11-2011 13:43:00
broek53
broek53
Quote
AlexNL (do 24 nov 2011 10:57:02 https://www.somda.nl/forum/3884/p366717/):
Quote
broek53 (wo 23 nov 2011 14:51:49 https://www.somda.nl/forum/3884/p366586/):
VBOV is de PVV van het OV; altijd goed voor kreupelrijm, oprecht gespeelde woede en heilige verontwaardiging.
Handig is ook om nu de tweede kaart te spelen, nu het oorspronkelijke kwaadaardige gebazel over uit elkaar vallende stellen kennelijk niet erg waar blijkt te zijn.

Voor Beter OV kijkt als eerste naar de belangen van de reizigers, in plaats van Ja en Amen te zeggen wanneer NS met een onzalig plan op de proppen komt. Ze hebben ook niks gedaan met de post op Skyscrapercity tot ze een antwoord hadden van NS.

Dat ze vervolgens de trein "Kreupeltrein" noemen, tsja... ik heb wel ergere nicknames gehoord voor de V250. Feit is dat ze inmiddels al meer dan 4 jaar te laat zijn opgeleverd.
VBOV is een agitatieclubje. Van mij mogen ze, uiteraard, maar ik zou verschoond willen blijven van de suggestie dat het iets anders is dan agitprop.
 

24-11-2011 14:18:07
lex_t
lex_t
Quote
broek53 (do 24 nov 2011 13:41:59 https://www.somda.nl/forum/3884/p366743/):
Quote
lex_t (do 24 nov 2011 09:10:35 https://www.somda.nl/forum/3884/p366708/): En dat is dus niet waar. Het is uitstekend materieel.
toch?
Wie zegt dat?


Als de aantijging dat het een hele slechte trein is wordt bestreden, is het dus een goede trein.
 

24-11-2011 14:36:45
broek53
broek53
De kleur grijs is jou volslagen onbekend, zeker?  

24-11-2011 15:56:09
lex_t
lex_t
Wel als het al zo veel jaren duurt.

Edit door Spiketrain: het laatste bericht behoef je niet te quoten.

Laatst bewerkt door spiketrain op 24-11-2011 18:53
 

24-11-2011 16:22:31
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Quote
broek53 (do 24 nov 2011 14:36:45 https://www.somda.nl/forum/3884/p366755/): De kleur grijs is jou volslagen onbekend, zeker?

Men wil nu eenmaal voor de laagste prijs een fantastische trein hebben. Alles wat ook maar een tint afwijkt van hagelwit wordt daarom direct als zwart bestempeld. Terecht? Dat laat ik in het midden, daar weet ik simpelweg onvoldoende voor. Hoogstens valt vast te stellen dat het V250 project de schijn tegen heeft.


Met vriendelijke groet, Robin
 

25-11-2011 11:41:45
lex_t
lex_t
Het zingt nu tenminste wel rond. bit.ly/vVtw6E  

07-12-2011 11:42:59
rob46
rob46
Quote
rob46 (wo 02 nov 2011 11:06:55 https://www.somda.nl/forum/3884/p362865/): Op 31 oktober kwam vanuit Italië de 4882 (B) naar Emmerich waarna RTB V266 het stel naar de Wgm overbracht. zie: http://www.flickr.com/photos/rob46/6305629738/in/photostream
Correctie !
Dit stel blijkt de 4809 (NL) te zijn en de V250 die weken op Em heeft gestaan is de 4882(B),die met het Thalysnr.4532 op kopbak 001.


57 jaar OV-fotografie.
 

07-12-2011 12:18:46
waalkade
waalkade
Dat was overigens de 93 84 4801 031-5.
Dat 84 houdt volgens mij in dat het een in Nederland geregistreerd stel is.
Of heb ik het fout?
 

07-12-2011 13:04:58
aarclay
aarclay
Dat klopt.


Choo choo.....
 

07-12-2011 22:07:37
edward
edward
Gezien de laatste mails is mijn vraag wat hoort nu bij wat?
4809
4882
4532
93 84 4801 031-5
 

07-12-2011 22:44:43
waalkade
waalkade
De laatste 2 nummers horen in ieder geval bij mekaar. Die nummers heb ik enkele weken in Em mogen bekijken.
Op het zevende rijtuig hing met duc tape nog een A4 met de tekst, CASSA T7, TRENO 8. (De C was slecht leesbaar, zou ook een andere letter kunnen zijn)
Aannemelijk de achtste trein die van de lopende band rolde.
 

07-12-2011 23:50:30
aarclay
aarclay
En de 4532 lijkt me een een incorrect nummer. De Thalys heeft deze al.


Choo choo.....
 

08-12-2011 07:42:57
dlm4yjp
dlm4yjp
=4882, staat notabene een paar berichten terug.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

28-12-2011 16:11:42
ehbk2006
ehbk2006
Er is weer een V250 onderweg naar Nederland aldus DSO: http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?4,5700846  

28-12-2011 19:37:10
broek53
broek53
Misschien een goed moment om eens samen te vatten welke stellen in NL zijn. Volgens een opgave van 2 weken geleden: 4801, 4804, 4805, 4808, 4809, 4881, 4882, 4883.  

29-12-2011 12:18:47
abcde
abcde
waarom worden deze stellen na de 4809 doorgenummerd vanaf 4880 (en niet verder met 4810 ) ?  

29-12-2011 12:22:05
hellfire
hellfire
Omdat dat de stellen voor de NMBS betreft. NS Hispeed heeft 16 stellen besteld, de 4801-4816 en de NMBS heeft er 4, de 4881-4884.

Laatst bewerkt door hellfire op 29-12-2011 12:41, reden: Nummerreeksen toegevoegd
 

29-12-2011 13:30:10
rolandrail
rolandrail
Quote
ehbk2006 (wo 28 dec 2011 16:11:42 https://www.somda.nl/forum/3884/p371365/): Er is weer een V250 onderweg naar Nederland aldus DSO: http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?4,5700846
Deze keer geen gekampeer in Em, gesleept door een G2000 kwam de V250 om 02u langs Utzl rg Wgm.
 

29-12-2011 19:35:26
AgentX
AgentX
Quote
hellfire (do 29 dec 2011 12:22:05 https://www.somda.nl/forum/3884/p371464/): Omdat dat de stellen voor de NMBS betreft. NS Hispeed heeft 16 stellen besteld, de 4801-4816 en de NMBS heeft er 4, de 4881-4884.


Waarom staan die van de NMBS dan in Nederland?
 

29-12-2011 20:40:34
nohab
nohab
Omdat ze net als de Nederlandse stellen nog onder zeggenschap staan van Ansaldo en dat bedrijf de Watergraafsmeer als uitvalsbasis gebruikt.

Laatst bewerkt door nohab op 29-12-2011 20:40


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

29-12-2011 21:19:57
Klaasje
Klaasje
Quote
broek53 (wo 28 dec 2011 19:37:10 https://www.somda.nl/forum/3884/p371393/): Misschien een goed moment om eens samen te vatten welke stellen in NL zijn. Volgens een opgave van 2 weken geleden: 4801, 4804, 4805, 4808, 4809, 4881, 4882, 4883.

Dan is de 4802 dus weer weg..? Mysterieus.
 

29-12-2011 21:38:52
thom
thom
Ik denk ook dat de belgische stellen gewoon hier onderhouden zullen worden..?  

29-12-2011 21:42:30
train85
train85
Ja klopt.  

29-12-2011 21:43:48
MDDM
MDDM
Stond vandaag een V250 op de Zaanstraat. Werd gereinigd


Gr Joop mcn Lls
 

29-12-2011 23:07:42
110573
110573
Pardon? Gereinigd? Het stel (4881) reed rond 16 uur terug door Asd en zat helemaal onder het vuil. Daar kwam nog eens bij dat een of andere held "Miskoop" in het vul had geschreven

Laatst bewerkt door 110573 op 29-12-2011 23:08
 

29-12-2011 23:19:15
MDDM
MDDM
Stond ook niet helemaal in die loods (past ook niet) maar alleen met de koppak. Niet meteen zo verontwaardigd reageren hoor

Laatst bewerkt door MDDM op 29-12-2011 23:19


Gr Joop mcn Lls
 

29-12-2011 23:19:25
broek53
broek53
Quote
Klaasje (do 29 dec 2011 21:19:57 https://www.somda.nl/forum/3884/p371563/):
Quote
broek53 (wo 28 dec 2011 19:37:10 https://www.somda.nl/forum/3884/p371393/): Misschien een goed moment om eens samen te vatten welke stellen in NL zijn. Volgens een opgave van 2 weken geleden: 4801, 4804, 4805, 4808, 4809, 4881, 4882, 4883.

Dan is de 4802 dus weer weg..? Mysterieus.
De 4802, 3 en 7 zijn volgens die opgave naar Piacenza voor een retrofit. De 4806 is in Pistoia voor de inbouw van het interieur en de 4810-4816 zijn daar nog in aanbouw.
 

29-12-2011 23:21:10
broek53
broek53
Quote
thom (do 29 dec 2011 21:38:52 https://www.somda.nl/forum/3884/p371564/): Ik denk ook dat de belgische stellen gewoon hier onderhouden zullen worden..?
Ja, de constructie is ongeveer zoals die met de Beneluxstellen destijds. Daarvan waren er ook vier van de NMBS met bijbehorend nummer, maar er is in België nooit een schroef aan verdraaid.

Laatst bewerkt door broek53 op 29-12-2011 23:21
 

29-12-2011 23:23:01
Klaasje
Klaasje
Dat klinkt alsof het project V250 er bijna op zit.  

29-12-2011 23:59:41
110573
110573
Quote
MDDM (do 29 dec 2011 23:19:15 https://www.somda.nl/forum/3884/p371581/): Stond ook niet helemaal in die loods (past ook niet) maar alleen met de koppak. Niet meteen zo verontwaardigd reageren hoor


Oh sorry zo bedoelde ik het niet ik vond het alleen wel ironisch want ik heb helemaal dubbel gelegen om die tekst en me staan verbazen over de mate waarop dat ding bevuild was
 

30-12-2011 06:46:40
nohab
nohab
Quote
broek53 De 4802, 3 en 7 zijn volgens die opgave naar Piacenza voor een retrofit.
Wat is een retrofit? Dat is dus niet het completeren van een stel?


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

30-12-2011 08:42:18
dlm4yjp
dlm4yjp
http://www.lmgtfy.com/?q=betekenis+retrofit#seen

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 30-12-2011 08:42


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

30-12-2011 08:48:24
waalkade
waalkade
http://www.thefreedictionary.com/retrofit  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl