Veiligheidsregels op het spoor
Forum: Algemeen - Algemeen
29-07-2016 10:58:32
dvdhoven
dvdhoven
Quote
NSR-fan (vr 29 jul 2016 10:42:37 https://www.somda.nl/forum/15249/p586279/): Pennenlikker of niet, mijn kennis over de theorie is behoorlijk up to date en dus op pijl.Ik kijk in ieder geval niet in de voorschriften van 20 jaar of meer geleden. Er is veel veranderd bij het spoor......
Als dan je kennis van het Nederlands ook niet op peil is, wordt het toch lastig

Laatst bewerkt door dvdhoven op 29-07-2016 11:32


Dick van den Hoven
 

29-07-2016 11:26:32
treinfan
treinfan
Quote
NSR-fan (vr 29 jul 2016 10:42:37 https://www.somda.nl/forum/15249/p586279/): Vanzelfsprekend is het voorbij rijden treinlengteborden geen STS.
Als het cijfer niet op het bord overeenkomt met de treinlengte dan rond de machinist ALTIJD naar boven af.
Verder stoppen dan het juiste bord is niet toegestaan, ook niet als de machinist dit "beter lijkt". Daar zijn andere manieren voor om dit regelen.
Volgens mij heb ik in dit topic gelezen dat het gaat om hulpborden die in overleg met de vervoerder geplaatst worden. Dan lijkt mij dat een vervoerder er ook prima eigen regelgeving aan vast kan hangen. Uiteraard is het handig als een machinist weet op welke lijnen/stations de bakborden wel op GTW-lengte (of SLT-lengte dus tegenwoordig) zijn aangepast en op welke niet.
 

29-07-2016 12:01:15
NSR-fan
NSR-fan
Quote
maarten83 (vr 29 jul 2016 10:44:40 https://www.somda.nl/forum/15249/p586280/): Je kunt nog zoveel papier verslonden hebben, maar als je niet weet hoe het in de praktijk toegepast moet worden heb je er weinig aan.


Ik zie niet in waarom de trein in een normale situatie niet volgens de regels bij het juiste bord geplaatst kan worden.
Maar jou pratijkervaring is dus schijnbaar groot dus leg maar uit.
Ik leer graag bij !

-Ik zie niet in waarom een vertrekprocedure niet volgens de regels kan, dus leg uit.

-Ik zie ook niet in waarom bv sein opvolging en hernemen snelheid niet volgens de regels kan, om maar wat te noemen. Ook een interresant en moeilijk onderwerp trouwens......

- Maar het blijft vreemd dat ik verneem dat er leerling machinisten zakken op veel "lichtere" fouten tijdens hun examen, en als het even tegenzit een loopbaan na 1 a 2 jaren curcus kunnen vergeten. Leg maar uit hoe dat kan.
Misschien lezen ze alhier te veel mee, en minder in het VVRV %02%
 

29-07-2016 12:22:03
maarten83
maarten83
Quote
NSR-fan (vr 29 jul 2016 12:01:15 https://www.somda.nl/forum/15249/p586289/):
Quote
maarten83 (vr 29 jul 2016 10:44:40 https://www.somda.nl/forum/15249/p586280/): Je kunt nog zoveel papier verslonden hebben, maar als je niet weet hoe het in de praktijk toegepast moet worden heb je er weinig aan.


Ik zie niet in waarom de trein in een normale situatie niet volgens de regels bij het juiste bord geplaatst kan worden.
Maar jou pratijkervaring is dus schijnbaar groot dus leg maar uit.
Ik leer graag bij !

-Ik zie niet in waarom een vertrekprocedure niet volgens de regels kan, dus leg uit.

-Ik zie ook niet in waarom bv sein opvolging en hernemen snelheid niet volgens de regels kan, om maar wat te noemen. Ook een interresant en moeilijk onderwerp trouwens......

- Maar het blijft vreemd dat ik verneem dat er leerling machinisten zakken op veel "lichtere" fouten tijdens hun examen, en als het even tegenzit een loopbaan na 1 a 2 jaren curcus kunnen vergeten. Leg maar uit hoe dat kan.
Misschien lezen ze alhier te veel mee, en minder in het VVRV %02%


Quote
NSR-fan Treinlengtebord en hebben natuurlijk juist veel met veiligheid te maken.
Door bij het juiste bord te stoppen weet de machinist zeker dat zijn/haar trein langs het perron staat en de reizigers veilig kunnen uitstappen.

Helaas staan er in de maandelijkse veiligheids overzichten regelmatig incidenten waarbij de trein om uiteenlopende reden niet langs perron staat, met gevaren voor reizigers.
Daarom is het goed en juist opvolgen treinlengteborden zo belangrijk en niet vrijblijvend. Overigens is het gewoon een sein, staat met seinnummer in het seinenboek. %02%


Vaak zat meegemaakt dat bijvoorbeeld de laatste deurpartij niet langs het perron kwam. Reizigers gingen keurig naar de volgende deurpartij die wel langs het perron stond. Het stationnement duurde enkel wat langer.

Overigens heb ik het niet over de vertrekprocedure gehad. En je doet voorkomen dat je enkel theoretische kennis hebt oftewel vanaf de pc alle regelgeving opgezocht en doorlezen.

Vanuit mijn eigen vakgebied als fiscalist bekeken, je kan alle wettelijke regels kennen, maar als je ze niet kan toepassen heb je er als fiscalist niets aan.
 


29-07-2016 14:47:51
NSR-fan
NSR-fan
Quote
maarten83 (vr 29 jul 2016 10:44:40 https://www.somda.nl/forum/15249/p586280/): Je kunt nog zoveel papier verslonden hebben, maar als je niet weet hoe het in de praktijk toegepast moet worden heb je er weinig aan.


Een loze kreet dus. Ik vermoede dat jou pratijkervaring zou bijdragen aan dit leerzame forum.
Dat een trein niet geheel langs het perron staat komt helaas voor. Daar loopt nu ook een wat uitgebreider veiligheidsonderzoek naar.
Bij melding van zo'n incident, vele tientallen per maand, komt er altijd een onderzoek naar de oorzaak. Die kan bijvoorbeeld bij machinist, maar ook bij Prorail of bijsturing NSR liggen.
Zo'n onderzoek is zeker niet om "straf" uit te delen, maar juist om van fouten te leren.
Je moet er immers als vervoerder toch niet aan denken dat bv een slechtziende hierdoor uit de trein valt .
 

29-07-2016 15:01:41
gvttreinen
gvttreinen
1. mcn (NS of een andere vervoerder) moet weten hoe lang zijn trein is
2. trdl (Prorail) moet weten hoe lang die trein is.

Als de trein NIET geheel langs perron staat dan is er niet aan één van de twee voorwaarden voldaan.
Zo moeilijk toch niet
 

29-07-2016 15:30:05
broek53
broek53
Yep, maar ProRail doet er alleen al alles aan om niet te weten hoe lang een trein is, bijvoorbeeld.  

29-07-2016 15:56:14
daniel81
daniel81
Quote
NSR-fan (vr 29 jul 2016 12:01:15 https://www.somda.nl/forum/15249/p586289/):
Ik zie niet in waarom de trein in een normale situatie niet volgens de regels bij het juiste bord geplaatst kan worden.%02%


Simpel praktijkvoorbeeldje (even als reiziger, ik werk niet bij 'het spoor')
IN de tijd dat de 7000 nog met SGM-3 reed, heb ik zelden of nooit een machinist gezien die z'n trein tot het bordje '4' doorreed omdat halverwege de 2 en de 4 stoppen niet zou mogen. Dat is in Apd dan ook tamelijk onzinnig: het perron van Apd is 400 m lang en de tunnel zit niet bij een uiteinde, dus de bakborden 2 en 4 staan er puur voor reizigerscomfort. Daar sluit een machinist gewoon bij aan, hij weet dat-ie aan weerszijden nog tientallen meters overheeft dus dat 'risico' kan-ie hier gerust nemen.
Ander voorbeeldje, over hetzelfde perron: er zijn een paar jaren geweest dat er te Apd een zeer krappe aansluiting was van de 16/1700 naar de 17800. De 1700 reed toen nog vaak met 12-15 bakken ICM. Als de 17800 zich dan keurig aan de bakborden hield, kwam het erop neer dat minstens 6 bakken 'voorbij' de 17800 reden; al die reizigers dus terug moesten lopen waardoor het overstappen nogal lang duurde en bovendien de spreiding in de 17800 slecht (voorin vol, achterin leeg). Hier was het dus juist beter om de 4 bakken DM'90 vanuit Zp al bij bakbord '2' neer te zetten; een soepeler overstap en betere spreiding in de trein. EN achter de trein zat dan nog minstens 200 m perron, dus geen enkel veiligheidsissue hier.
 

29-07-2016 15:57:43
ZJ37
ZJ37
Quote
dh3201 (vr 29 jul 2016 10:56:39 https://www.somda.nl/forum/15249/p586283/):
Quote
daniel_ddr (vr 29 jul 2016 08:02:40 https://www.somda.nl/forum/15249/p586264/):
Quote
NSR-fan (do 28 jul 2016 23:09:11 https://www.somda.nl/forum/15249/p586250/): Niet moeilijk ?
SLT 10 is stoppen bij de 7
SLT 4 is stoppen bij de 3
Bij die cijfers stoppen is anders knap lasting want drieën en zevens komen slechts op een beperkt aantal stations voor als treinlengtebord.

Dat is toch niet veel anders voor machinisten van treinen bestaande uit 3 of 7 bakken ICM. Die weten hun trein toch ook prima neer te zetten als er geen bordje 3 of 7 staat. Dan hoeft dat voor SLT machinisten ook niet moeilijk te zijn.
En straks met SNG, Flirt en ICNG mogen machinisten een nieuwe rekentabel ontvangen met al die verschillende baklengtes...
 

29-07-2016 18:45:11
NSR-fan
NSR-fan
Quote
daniel81 (vr 29 jul 2016 15:56:14 https://www.somda.nl/forum/15249/p586312/):
Quote
NSR-fan (vr 29 jul 2016 12:01:15 https://www.somda.nl/forum/15249/p586289/):
Ik zie niet in waarom de trein in een normale situatie niet volgens de regels bij het juiste bord geplaatst kan worden.%02%


Simpel praktijkvoorbeeldje (even als reiziger, ik werk niet bij 'het spoor')
IN de tijd dat de 7000 nog met SGM-3 reed, heb ik zelden of nooit een machinist gezien die z'n trein tot het bordje '4' doorreed omdat halverwege de 2 en de 4 stoppen niet zou mogen. Dat is in Apd dan ook tamelijk onzinnig: het perron van Apd is 400 m lang en de tunnel zit niet bij een uiteinde, dus de bakborden 2 en 4 staan er puur voor reizigerscomfort. Daar sluit een machinist gewoon bij aan, hij weet dat-ie aan weerszijden nog tientallen meters overheeft dus dat 'risico' kan-ie hier gerust nemen.
Ander voorbeeldje, over hetzelfde perron: er zijn een paar jaren geweest dat er te Apd een zeer krappe aansluiting was van de 16/1700 naar de 17800. De 1700 reed toen nog vaak met 12-15 bakken ICM. Als de 17800 zich dan keurig aan de bakborden hield, kwam het erop neer dat minstens 6 bakken 'voorbij' de 17800 reden; al die reizigers dus terug moesten lopen waardoor het overstappen nogal lang duurde en bovendien de spreiding in de 17800 slecht (voorin vol, achterin leeg). Hier was het dus juist beter om de 4 bakken DM'90 vanuit Zp al bij bakbord '2' neer te zetten; een soepeler overstap en betere spreiding in de trein. EN achter de trein zat dan nog minstens 200 m perron, dus geen enkel veiligheidsissue hier.


Dan maar wat praktijk van mijn kant, de regelgeving moet nu toch wel compleet duidelijk zijn %02%

En op het moment dat het stel dan op de verkeerde plek staat, ontstaat er elders een stremming. De trein kan niet verder. De treindienstleider gaat er van uit dat de trein op de juiste plek staat en laat een trein met geel-knipper het spoor op rijden, aan voor of achterzijde, er van uitgaande dat deze trein er makkelijk bij kan.......
Dit kan en mag zonder contact met de machinisten.

Gevolg: trein komt niet vrij, reizigers kunnen er niet uit. Verkeerd geplaatste trein moet alsnog naar de juiste plek gezet worden en de nodige onnodige communicatie tussen machinisten en treindienstleider, welke juist dan wel wat anders te doen heeft.

Alleen daarom is het juist neerzetten van de trein altijd noodzakelijk.
Dat sommige reizigers wat verder moeten lopen, het is soms niet anders.....
 

29-07-2016 19:38:45
daniel_ddr
daniel_ddr
Da's alsnog theorie. Ik heb in de praktijk zien gebeuren dat een trein niet vrij kwam nadat deze keurig volgens de regelgeving was gestopt bij de op het perron opgestelde blauwe lamp. Gevolg was dat de machinist door de trein moest lopen om de cabine te kunnen bereiken en na contact met de trdl op zicht moest vertrekken gezien het dwergseintje bij de kop van het perron hooguit nog zichtbaar was voor de reizigers die rechts voorin de voorste bak zaten.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

29-07-2016 20:02:36
michaben
michaben
Ook zo'n leuk voorbeeld van theorie versus praktijk: te Rta is het bakbord 8 nogal krap geplaatst, terwijl bakbord 6 veel te ver naar achteren staat. Op een gegeven moment was er blijkbaar melding gemaakt hiervan nadat er een VIRM8 met een deur buiten het perron stond, want opeens was er een blauwe vuilniszak over het bordje met de 8 gehangen. Dit bleef enkele maanden zo, waarna de zak weer verdween, echter zonder dat de borden 6 en 8 nu wel op de juiste afstand staan......  

29-07-2016 20:10:46
NSR-fan
NSR-fan
Geloof niet dat we het alhier over een blauwe lamp hadden !
Maar wil best even hier wat over schrijven.

Ik hoop toch wel dat de machinist het seinbeeld van het laaggeplaatste hoofdsein alsnog heeft bekeken door even naar achteren te lopen alvorens te vertrekken om te controleren of deze uit de stand stop was gekomen en geel knipper toonde.
De Trdl zal maar perongeluk vanaf een ander spoor een rijweg hebben ingesteld.......
Met de trein gedeeltelijk door het sein en instellen rijweg komt het sein immersaltijd veilig met geel knipper.

Volgens mij is een vuilniszak ook niet het toegelaten middel om een bord of sein af te dekken. Dan kan iedereen wel wat gaan afdekken, met grote risico's.

Laatst bewerkt door NSR-fan op 29-07-2016 20:17
 

29-07-2016 21:02:33
Apda
Apda
Quote
NSR-fan (vr 29 jul 2016 18:45:11 https://www.somda.nl/forum/15249/p586331/):
Dan maar wat praktijk van mijn kant, de regelgeving moet nu toch wel compleet duidelijk zijn %02%
En op het moment dat het stel dan op de verkeerde plek staat, ontstaat er elders een stremming. De trein kan niet verder. De treindienstleider gaat er van uit dat de trein op de juiste plek staat en laat een trein met geel-knipper het spoor op rijden, aan voor of achterzijde, er van uitgaande dat deze trein er makkelijk bij kan....... Dit kan en mag zonder contact met de machinisten.
Gevolg: trein komt niet vrij, reizigers kunnen er niet uit. Verkeerd geplaatste trein moet alsnog naar de juiste plek gezet worden en de nodige onnodige communicatie tussen machinisten en treindienstleider, welke juist dan wel wat anders te doen heeft.
Alleen daarom is het juist neerzetten van de trein altijd noodzakelijk.
Dat sommige reizigers wat verder moeten lopen, het is soms niet anders.....

Dit "praktijkvoorbeeld" klopt niet. Immers, de treindienstleider kan niet weten wat de "juiste plek" is van de trein die er al staat, want de treindienstleider kent de plaatsing van de treinlengteborden niet. De treindienstleider zal dus overleggen met de machinist; dat soort dingen gebeurt - ook al schrijven de regels dit niet voor.
Als er geen beter voorbeeld komt, heeft de machinist in het voorbeeld van daniel81 dus goed gehandeld door een vlotte treinafhandeling te bevorderen.
 

29-07-2016 21:04:46
MasterE
MasterE
Quote
NSR-fan (vr 29 jul 2016 20:10:46 https://www.somda.nl/forum/15249/p586339/): Geloof niet dat we het alhier over een blauwe lamp hadden !
Maar wil best even hier wat over schrijven.

Ik hoop toch wel dat de machinist het seinbeeld van het laaggeplaatste hoofdsein alsnog heeft bekeken door even naar achteren te lopen alvorens te vertrekken om te controleren of deze uit de stand stop was gekomen en geel knipper toonde.
De Trdl zal maar perongeluk vanaf een ander spoor een rijweg hebben ingesteld.......
Met de trein gedeeltelijk door het sein en instellen rijweg komt het sein immersaltijd veilig met geel knipper.

Volgens mij is een vuilniszak ook niet het toegelaten middel om een bord of sein af te dekken. Dan kan iedereen wel wat gaan afdekken, met grote risico's.


Contact met de trdl is voldoende.

De vuilnizak is een veel gebruikt middel.

Laatst bewerkt door MasterE op 29-07-2016 21:06


Mcn Asd
 

29-07-2016 21:25:20
gose91
gose91
Leuk om te merken dat in alle takken van sport in dit bedrijf degenen met de theoretische kennis heel goed zijn in nauwelijks voorkomende scenario's uitgebreid te doemdenken en dat de "praktijk" de boel moet proberen de boel te relativeren.
Uiteraard is er bij wetgeving, want daar ging het hier nog ergens om, iets minder speelruimte, maar als dat theoretische als dit dan dat ja maar boehoe de praktijk zou zijn rijdt er morgen geen trein meer.
 

29-07-2016 21:43:51
NSR-fan
NSR-fan
Quote
MasterE (vr 29 jul 2016 21:04:46 https://www.somda.nl/forum/15249/p586342/):
Contact met de trdl is voldoende.

De vuilnizak is een veel gebruikt middel.


Dus de treindienstleider zegt tegen jou, het sein is met geel knipper bediend, en jij rijdt weg zonder dit even te checken.
Ik zeg, mijn zegen heb je !
Tevens geef je dan de HC toestemming om de vertrekprocedure te starten zonder waar te nemen dat het sein uit de stand stop is gekomen.
Immers bij geel knipper geen vertreklicht.
Maar je kan veel ellende voorkomen door toch even te gaan kijken.
Het is de enige controle op het feit dat de Trdl het juiste sein bedient heeft en de juiste rijweg heeft ingesteld.....

Is een vuilniszak een office middel ?
Wat is daarvoor de bron ? Seinen buiten dienst moeten zijn afgekruist, borden moeten gewoon verwijderd worden.
 

29-07-2016 21:57:13
MasterE
MasterE
Gelukkig worden alle gesprekken met de Trdl opgenomen, dus hij/zij heeft iets uit te leggen.

De HC krijgt dan van mij toestemming om de vertrekprocedure te starten.

Zo werkt het en niet anders.

Nee, een vuilniszak is geen officieel middel, maar het is kiezen tussen het spoor 5 minuten buiten dienst en een zak over het bord trekken of het spoor buitendienst tot er een aannemer in de gelegenheid is het bord te verwijderen/verplaatsen.

Laatst bewerkt door MasterE op 29-07-2016 21:58


Mcn Asd
 

29-07-2016 22:17:34
NSR-fan
NSR-fan
Inderdaad heeft de treindienstleider wat uit te leggen, ik hoop van harte dat jij het ook nog kan........

Veiligheid staat voorop, de enige controlle welke zeer makkelijk en snel is toe te passen zou ik nooit laten liggen.

En dan ook nog de HC de vertrekprocedure laten starten, zonder de voorwaarde geel knipper te checken.
 

29-07-2016 22:25:49
MasterE
MasterE
Ik mag er vanuit gaan dat een ieder zijn werk doet waar hij/zij voor is aangenomen.

Daar moet ik gewoon op kunnen vertrouwen, net als alle Mcn-en worden Trdl's gecheckt op hun veiligheidsgeschiktheid.

Ik heb geen idee wat jij in het dagelijks leven doet (het interesseert me ook niet), maar ik neem aan dat je niet de hele dag bezig bent je collega's te controleren of ze hun werk op de juiste manier doen (alhoewel het me niet zou verbazen als je daar wel de hele dag druk mee bent).


Mcn Asd
 

29-07-2016 23:09:45
waalkade
waalkade
Quote
NSR-fan (vr 29 jul 2016 21:43:51 https://www.somda.nl/forum/15249/p586348/):
Quote
MasterE (vr 29 jul 2016 21:04:46 https://www.somda.nl/forum/15249/p586342/):
Contact met de trdl is voldoende.

De vuilnizak is een veel gebruikt middel.


Dus de treindienstleider zegt tegen jou, het sein is met geel knipper bediend, en jij rijdt weg zonder dit even te checken.
Ik zeg, mijn zegen heb je !
Tevens geef je dan de HC toestemming om de vertrekprocedure te starten zonder waar te nemen dat het sein uit de stand stop is gekomen.
Immers bij geel knipper geen vertreklicht.
Maar je kan veel ellende voorkomen door toch even te gaan kijken.
Het is de enige controle op het feit dat de Trdl het juiste sein bedient heeft en de juiste rijweg heeft ingesteld.....

Is een vuilniszak een office middel ?
Wat is daarvoor de bron ? Seinen buiten dienst moeten zijn afgekruist, borden moeten gewoon verwijderd worden.
Borden worden meestal een kwart slag gedraaid. Bij nieuwe borden plaatst men deze vaak zo en worden ze vlak voor indienststelling "goed gedraaid".
 

29-07-2016 23:11:13
NSR-fan
NSR-fan
Je vertrouwen is groot in andermans werken, maar helaas is de realiteit dat ook door Treindienstleiders en/of Machinisten fouten worden gemaakt.
Als dit simpel kan voorkomen lijkt me dit een goede zaak.

Jammer van je sneer onderaan, tot nu toe was je vriendelijk in deze interresante discussie.
 

29-07-2016 23:17:31
dlm4yjp
dlm4yjp
Niet zo heel gek zo'n sneer, ik word kotsmisselijk van dit soort onnozel theoriegeratel waar 80% geen ene donder met de praktijk te maken heeft.
Net zoals dat jij hem net voor gek verklaarde omdat de TRDL hem een aanwijzing heeft gegeven om te mogen vertrekken zonder zicht op het seinbeeld.

Dit is in de PRAKTIJK wèl goed en veilig uitvoerbaar.
Zowel TRDL als MCN bevestigen namelijk het sein, en je vertrekt notabene op zicht.
Dit is niks anders dan een trein die midden in een baanvak stilgevallen is en toestemming krijgt van de TRDL om alsnog de wisselstraat in te mogen rijden.
Het is dan dus ook ronduit grote kul dat dit onveilig is.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 29-07-2016 23:17


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

29-07-2016 23:47:16
MasterE
MasterE
Quote
NSR-fan (vr 29 jul 2016 23:11:13 https://www.somda.nl/forum/15249/p586364/): Je vertrouwen is groot in andermans werken, maar helaas is de realiteit dat ook door Treindienstleiders en/of Machinisten fouten worden gemaakt.
Als dit simpel kan voorkomen lijkt me dit een goede zaak.

Jammer van je sneer onderaan, tot nu toe was je vriendelijk in deze interresante discussie.


Zeker even je eigen reactie van zaterdag j.l. vergeten?


Mcn Asd
 

30-07-2016 09:44:27
NSR-fan
NSR-fan
Schrijf het dan zelf wel juist op, drie opmerkingen dlm4yjp:

- De machinist krijgt helemaal geen aanwijzing in zo'n situatie (zo ja, welke dan ?) De treindienstleider moet zelfs zeggen tegen de machinist: "je krijgt veilig met geel-knipper", dan ga je als machinist toch kijken of dit zo is, lijkt mij....

- "De machinist bevestigd het sein", hoe dan ?
Immers hij heeft het sein niet gezien, want reed zo weg...... Dat lijkt me dus onmogelijk.

- Eén trein welke onverwachts is stilgevallen is iets compleet anders dan een vertrekkende trein. Deze heeft immers gewoon een seinbeeld gehad en al een rijweg. Staat deze langer ongepland stil dan 2 minuten, dan is toestemming treindienstleider nodig, korter dan 2 minuten dan mag dit gewoon zonder verder contact met treindienstleider.

Quote
dlm4yjp (vr 29 jul 2016 23:17:31 https://www.somda.nl/forum/15249/p586365/):
Net zoals dat jij hem net voor gek verklaarde omdat de TRDL hem een aanwijzing heeft gegeven om te mogen vertrekken zonder zicht op het seinbeeld.

Dit is in de PRAKTIJK wèl goed en veilig uitvoerbaar.
Zowel TRDL als MCN bevestigen namelijk het sein, en je vertrekt notabene op zicht.
Dit is niks anders dan een trein die midden in een baanvak stilgevallen is en toestemming krijgt van de TRDL om alsnog de wisselstraat in te mogen rijden.
Het is dan dus ook ronduit grote kul dat dit onveilig is.


Laatst bewerkt door NSR-fan op 30-07-2016 10:43
 

30-07-2016 11:52:19
rolandrail
rolandrail
Quote
gvttreinen (vr 29 jul 2016 15:01:41 https://www.somda.nl/forum/15249/p586306/): 1. mcn (NS of een andere vervoerder) moet weten hoe lang zijn trein is
2. trdl (Prorail) moet weten hoe lang die trein is.
Als de trein NIET geheel langs perron staat dan is er niet aan één van de twee voorwaarden voldaan. Zo moeilijk toch niet
Quote
broek53 (vr 29 jul 2016 15:30:05 https://www.somda.nl/forum/15249/p586308/): Yep, maar ProRail doet er alleen al alles aan om niet te weten hoe lang een trein is, bijvoorbeeld.
Prorail hanteert alleen de oorspronkelijk gepland treinlengte, als NSR b.v. een uit Amr met 10 bakken laat rijden i.p.v. 8 omdat er een zesje in de omloop van een biertje is beland dan weet Prorail dat niet automatisch en dus op sp 5A in Asd (5b was al bezet met een trein in de andere richting). Ik kan nog een reeks praktijkvoorbeelden geven maar een groot deel van niet helemaal langs het perron kunnen komen heeft als oorzaak het langer zijn van de trein dan origineel gepland.
 

30-07-2016 11:58:34
rolandrail
rolandrail
Quote
MasterE (vr 29 jul 2016 21:57:13 https://www.somda.nl/forum/15249/p586353/): Nee, een vuilniszak is geen officieel middel, maar het is kiezen tussen het spoor 5 minuten buiten dienst en een zak over het bord trekken of het spoor buitendienst tot er een aannemer in de gelegenheid is het bord te verwijderen/verplaatsen.
Vuilniszakken worden tegenwoordig ook gebruikt om dwergseinen buiten dienst te nemen (o.a. Asn (na klacht vrij snel alsnog afgekruist), Hg en Rm). Om een seinbord zou ik nog kunnen accepteren maar zoals met meer zaken wordt het opeens van kwaad tot erger en treed misbruik op van een oneigenlijk middel. Twee á vier boutjes loshalen kan ook in vijf minuten.

Net zoals ooit iemand ergens een , i.p.v. een . tussen de km en hm zette op een hectometerpaaltje. De , is m.i. fout maar heel langzaam spreiden die ,'s zich wel verder uit tot inmiddels ook op de borden die een overweg aankondigen.
 

30-07-2016 12:04:29
thom
thom
Quote
NSR-fan (vr 29 jul 2016 22:17:34 https://www.somda.nl/forum/15249/p586355/): Inderdaad heeft de treindienstleider wat uit te leggen, ik hoop van harte dat jij het ook nog kan........

Veiligheid staat voorop, de enige controlle welke zeer makkelijk en snel is toe te passen zou ik nooit laten liggen.

Ik ben benieuwd hoe jij een dagje gaat rangeren in een NCBG gebied, daar gaan alle toestemmingen mondeling in opdracht van Pcl/TRDL. Daar valt er helemaal geen sein te checken en de TRDL/Pcl heeft geen signalering van spoorbezettingen...
Als je daar elkaar niet vertrouwd kom je geen meter ver...

Btw, ik ben nog afwachtende op een voorbeeld van een onveilig ontstane situatie ontstaan door het voorbij rijden van stopplaats borden...
 

30-07-2016 12:25:28
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
NSR-fan (za 30 jul 2016 09:44:27 https://www.somda.nl/forum/15249/p586384/): Schrijf het dan zelf wel juist op, drie opmerkingen dlm4yjp:

- De machinist krijgt helemaal geen aanwijzing in zo'n situatie (zo ja, welke dan ?) De treindienstleider moet zelfs zeggen tegen de machinist: "je krijgt veilig met geel-knipper", dan ga je als machinist toch kijken of dit zo is, lijkt mij....

- "De machinist bevestigd het sein", hoe dan ?
Immers hij heeft het sein niet gezien, want reed zo weg...... Dat lijkt me dus onmogelijk.

- Eén trein welke onverwachts is stilgevallen is iets compleet anders dan een vertrekkende trein. Deze heeft immers gewoon een seinbeeld gehad en al een rijweg. Staat deze langer ongepland stil dan 2 minuten, dan is toestemming treindienstleider nodig, korter dan 2 minuten dan mag dit gewoon zonder verder contact met treindienstleider.

Quote
dlm4yjp (vr 29 jul 2016 23:17:31 https://www.somda.nl/forum/15249/p586365/):
Net zoals dat jij hem net voor gek verklaarde omdat de TRDL hem een aanwijzing heeft gegeven om te mogen vertrekken zonder zicht op het seinbeeld.

Dit is in de PRAKTIJK wèl goed en veilig uitvoerbaar.
Zowel TRDL als MCN bevestigen namelijk het sein, en je vertrekt notabene op zicht.
Dit is niks anders dan een trein die midden in een baanvak stilgevallen is en toestemming krijgt van de TRDL om alsnog de wisselstraat in te mogen rijden.
Het is dan dus ook ronduit grote kul dat dit onveilig is.



Ik schrijf het juist op, alleen als je het verhaal zo wilt verdraaien dat het ten gunste van jou is, steek ook ik hier geen moeite meer in.

Als je namelijk onzeker bent over een seinbeeld, kun je gewoon bij de TRDL een aanwijzing aanvragen (die overigens ook mondeling gaat).
Dan ben je ten alle tijden verzekerd van een juiste rijweg, de situatie is namelijk gelijk aan wat ik al opperde: Stilstand op de vrije baan zonder zicht op een sein, en wat doe je dan? Juist, je vraagt een aanwijzing ROZ voor het eerst volgende sein.

Over verdraaien gesproken trouwens...
- "De machinist bevestigd het sein", hoe dan ?
- "Zowel TRDL als MCN bevestigen namelijk het sein"

Nogal een verschil hè? Je bevestigd namelijk samen met de TRDL het sein als je een aanwijzing krijgt. Je moet immers de opdracht van de TRDL citeren om te bevestigen dat je ZIJN seinbeeld èn rijweg hebt bevestigd.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


30-07-2016 13:24:33
NSR-fan
NSR-fan
Quote
thom (za 30 jul 2016 12:04:29 https://www.somda.nl/forum/15249/p586397/):

Btw, ik ben nog afwachtende op een voorbeeld van een onveilig ontstane situatie ontstaan door het voorbij rijden van stopplaats borden...


Dat was de vraag niet, ging erover of treinlengteborden met veiligheid te maken hebben. En ja, dat hebben ze.
Omdat ze aangeven de locatie waarbij de machinist zeker weet dat de trein langs het perron staat.
Verder ook handig om te weten, bij invalide vervoer gaat men uit dat de trein op de juiste plaats stop. Er wordt namelijk doorgegeven in welk rijtuig en deur de invalide zich bevind. Dan staat de brug precies goed.
 

30-07-2016 13:30:19
NSR-fan
NSR-fan
Quote
dlm4yjp (za 30 jul 2016 12:25:28 https://www.somda.nl/forum/15249/p586400/):

Als je namelijk onzeker bent over een seinbeeld, kun je gewoon bij de TRDL een aanwijzing aanvragen (die overigens ook mondeling gaat).
Dan ben je ten alle tijden verzekerd van een juiste rijweg, de situatie is namelijk gelijk aan wat ik al opperde: Stilstand op de vrije baan zonder zicht op een sein, en wat doe je dan? Juist, je vraagt een aanwijzing ROZ voor het eerst volgende sein


Je hele verhaal gaat al mank door het feit dat een "aanwijzing ROZ" niet bestaat. Die kan een Trdl dus ook nooit afgeven.
 

30-07-2016 15:23:33
selivio
selivio
Zit net het herinstructie MCN VB te maken en kom deze vraag tegen:
U wilt vertrekken met uw trein maar constateert dat het voor u geldende lichtsein door de omstandigheden niet zichtbaar is. Het is echter tijd om te vertrekken.

Hoe handelt u?
Kies uit één van de volgende antwoorden:
-U licht de treindienstleider in en volgt zijn instructies op.
-U vertrekt met "rijden op zicht" tot u het sein goed kunt waarnemen.
-U vertrekt niet.

Mag jij kiezen wat het goede antwoord is......
 

30-07-2016 15:49:52
dh3201
dh3201
U vertrekt niet, want dat is de enige geldige reden volgens NRS-fan.


Shqiperise-lopers?
 

30-07-2016 16:10:01
NSR-fan
NSR-fan
Die vraag kan je zo niet beantwoorden. Immers niet genoemd is of het vorige seinbeeld door de machinist is waargenomen.....
Dat is in deze belangrijk om een juist antwoord te kunnen geven.

Verder is de gehanteerde regelgeving in deze verschillend voor Arriva machinisten (VVRV) of NSR machinisten (regelgeving NSR).
Opmerking: de al langer rijdende NSR machinisten kennen zelfs geen VVRV !

Huidige nieuwe machinisten leren eerst allemaal VVRV, die bij NSR gaan werken daarna "regelgeving NSR).

Laatst bewerkt door NSR-fan op 30-07-2016 16:39
 

30-07-2016 16:20:58
selivio
selivio
Hmmmmmm, dit bevestigd voor mij toch dat je idd theoretisch misschien alle boeken verslonden hebt, maar praktisch er absoluut geen verstand van hebt. En dat is het mooie van regelgeving. Het is zo zwart/wit als het maar kan, maar om het in praktijk te brengen dien je je te bewegen in het grijze gebied er tussenin.

PS. het bovenste antwoord was(uiteraard) juist.
PPS. ik weet hoe het werkt met opleidingen. Ik heb het VVRV gehad, daarna NSR+(grootste gedeelte), en daarna nog eens Arriva specifieke aanvullingen.

Laatst bewerkt door selivio op 30-07-2016 16:23
 

30-07-2016 16:52:39
NSR-fan
NSR-fan
Je had ook even mijn bovenste zin/vraag kunnen beantwoorden......
Immers dan had ik mij kunnen inleven in deze praktijksituatie. Iets wat men alhier zo graag wil.
Maar ja, jij wilde een antwoord op een halve theoretische vraag, welke zo niet te geven is.

Maar dat is natuurlijk niet leuk. In plaats van een interresante zinvolle discussie moet er natuurlijk wel gelachen kunnen worden om NSR-fan zijn gebrek aan praktijkervaring........

Jullie kunnen het verder wel zonder mij af denk ik zo. Zo veel praktijkervaring tref je nergens anders dan hier %02%

Laatst bewerkt door NSR-fan op 30-07-2016 18:55
 

30-07-2016 17:23:10
selivio
selivio
Zie PM  

30-07-2016 18:13:00
gose91
gose91
Ergens gaat het fout bij de gedachte dat iets onveilig is omdat mensen fouten kunnen maken. Men probeert vervolgens dat hele proces dicht te timmeren en dan zou er ineens geen fout meer gemaakt worden?
Er was laatst een onderzoek gepubliceerd met als voornaamste aanbeveling vooral te waken voor regeltjesmoeheid...
 

30-07-2016 19:33:51
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
rolandrail (za 30 jul 2016 11:52:19 https://www.somda.nl/forum/15249/p586395/): omdat er een zesje in de omloop van een biertje is beland
Hebben ze daar tegenwoordig ook al omlopen voor?%08%

Quote
NSR-fan (za 30 jul 2016 13:24:33 https://www.somda.nl/forum/15249/p586407/): Verder ook handig om te weten, bij invalide vervoer gaat men uit dat de trein op de juiste plaats stop. Er wordt namelijk doorgegeven in welk rijtuig en deur de invalide zich bevind. Dan staat de brug precies goed.
Eerlijk gezegd nog nooit gezien dat de brug al gelijk zo exact goed staat. Is natuurlijk ook überhaupt niet in te schatten op basis van die treinlengteborden want die dingen staan lang niet overal exact op baklengte verdeeld. Er komen immers ook situaties voor waarbij één bordje voor twee verschillende treinlengtes geplaatst is terwijl alle voorgaande bordjes voor één lengte zijn. En dan kan het dus zomaar zijn dat de vierde bak van de trein niet bij de 4 staat.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

30-07-2016 19:52:28
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
NSR-fan (za 30 jul 2016 13:30:19 https://www.somda.nl/forum/15249/p586408/):
Quote
dlm4yjp (za 30 jul 2016 12:25:28 https://www.somda.nl/forum/15249/p586400/):

Als je namelijk onzeker bent over een seinbeeld, kun je gewoon bij de TRDL een aanwijzing aanvragen (die overigens ook mondeling gaat).
Dan ben je ten alle tijden verzekerd van een juiste rijweg, de situatie is namelijk gelijk aan wat ik al opperde: Stilstand op de vrije baan zonder zicht op een sein, en wat doe je dan? Juist, je vraagt een aanwijzing ROZ voor het eerst volgende sein


Je hele verhaal gaat al mank door het feit dat een "aanwijzing ROZ" niet bestaat. Die kan een Trdl dus ook nooit afgeven.


Het mag dan wel anders heten, maar je weet dondersgoed wat ik bedoel, de exacte benaming weet ik inderdaad niet, maar een aanwijzing ROZ of voorzicht rijden of gematigde snelheid bestaat weldegelijk.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

30-07-2016 20:13:23
NSR-fan
NSR-fan
Quote
dlm4yjp (za 30 jul 2016 19:52:28 https://www.somda.nl/forum/15249/p586460/): Het mag dan wel anders heten, maar je weet dondersgoed wat ik bedoel, de exacte benaming weet ik inderdaad niet, maar een aanwijzing ROZ of voorzicht rijden of gematigde snelheid bestaat weldegelijk.


Dit gaat echt nergens meer over !

ROZ en "aanwijzing VR" (welke wel bestaat) zijn compleet andere zaken. Een "aanwijzing VR" krijg je echt niet van de Treindienstleider omdat je voorbij een sein staat, onzeker bent over een seinbeeld (%02%) of tot stilstand bent gekomen op de vrije baan en het sein niet kaan zien !

Tip voor jou, ga het VVRV eens doorlezen !

Zoals ik al zei, verder gaan met dit topic heeft vooralsnog voor mij geen zin meer. Veel suc6 verder met dit topic.

Laatst bewerkt door NSR-fan op 30-07-2016 20:15
 

30-07-2016 20:54:13
dlm4yjp
dlm4yjp
Dat mag je lekker zelf lezen, ik ga niet in mijn vrije tijd zoveel werk in iets steken wat mij totaal niet interesseert (het is immers mijn werk niet, heb wel andere dingen te leren).
Gaat erom dat er sowieso een handeling met de TRDL verricht moet worden, ongeacht wat voor naampje het heeft.
Met die handeling ga je akkoord en bevestig je door dit te citeren aan de TRDL, als dit bovenstaande van mij bullshit was geweest, dan had allang al een MCN, die dit dagelijks in de praktijk tegen komt, mij allang tegengesproken of geïnformeerd hoe de juiste methode is.

Maargoed, als je nu toch de handdoek in ring gooit, reageer dan de volgende keer even normaal, dan is het voor iedereen gezellig.
Het is niet zo heel gek dat je zo'n beetje alle MCN's hier op Somda in je nek hebt hijgen, omdat je op deze manier ze wel erg aanvallend benaderd.
Zoals eerder verteld: hou de theorie wat meer bij de praktijk.

De theorie is handig als het er op aankomt, maar er zijn zat dingen die een hoop MCN's zowel jong als oud met een korreltje zout nemen.
Het is in de praktijk gewoon niet doenbaar, helemaal omdat er zat reglementen zijn die zelfs al in theorie niet mogelijk zijn, laat staan als je dat in praktijk wilt toepassen.
En als je dacht dat ik nooit wat met wetgevingen te maken heb gehad; ik heb dagelijks te maken met factor 10 (luchtvaart) ten opzichte van dit.
(En zelfs daar ligt de praktijk niet altijd op lijn met de theorie%08%)


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

30-07-2016 22:00:43
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
daniel_ddr (za 30 jul 2016 19:33:51 https://www.somda.nl/forum/15249/p586458/):
Quote
rolandrail (za 30 jul 2016 11:52:19 https://www.somda.nl/forum/15249/p586395/): omdat er een zesje in de omloop van een biertje is beland
Hebben ze daar tegenwoordig ook al omlopen voor?%08%


Jaaa het rondje om de kerk toch of was het een rondje in de kroeg%08%%08%

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 30-07-2016 22:01


MCN ASD
 

30-07-2016 22:31:34
thom
thom
Quote
NSR-fan (za 30 jul 2016 13:24:33 https://www.somda.nl/forum/15249/p586407/):
Quote
thom (za 30 jul 2016 12:04:29 https://www.somda.nl/forum/15249/p586397/):

Btw, ik ben nog afwachtende op een voorbeeld van een onveilig ontstane situatie ontstaan door het voorbij rijden van stopplaats borden...


Dat was de vraag niet, ging erover of treinlengteborden met veiligheid te maken hebben. En ja, dat hebben ze.
Omdat ze aangeven de locatie waarbij de machinist zeker weet dat de trein langs het perron staat.
Verder ook handig om te weten, bij invalide vervoer gaat men uit dat de trein op de juiste plaats stop. Er wordt namelijk doorgegeven in welk rijtuig en deur de invalide zich bevind. Dan staat de brug precies goed.

Jij stelde dat ze "veel met veiligheid" te maken hadden.

Als de borden afwezig zijn bepaald de regelgeving dat je de trein gewoon aan het eind van het perron tot stilstand brengt dus als die de borden negeert en het stel daar neer zet past het natuurlijk ten alle tijden langs het perron
.
Gezien het feit dat je niet reageert met een voorbeeld van je stelling, krijg ik steeds meer het idee dat je elk sein, bord en regel simpelweg maar toewijst aan "De Veiligheid" terwijl die soms helemaal niet ontstaan zijn om die reden maar bv omwille van reizigerscomfort en dienstuitvoering.

De bijkomstigheid die je noemt met de invalidenbrug heeft feitelijk ook niks met veiligheid te maken, het is onhandig maar ook niet meer dan dat.

En jou eerder genoemde voorbeeld van een tweede trein erachter bezet binnen nemen die door een verkeerd neergezette eerste trein niet vrij kan lopen is nog steeds geen onveilige situatie, want het eerdere blok zal dan natuurlijk niet vrijkomen.
Pas als iemand een rood sein passeert kan dan een onveilige situatie ontstaan met de niet vrij gekomen trein, maar dan is dat het onveilige incident en niet de niet vrijgekomen trein...