Veiligheidsregels op het spoor
Forum: Algemeen - Algemeen
24-07-2016 15:10:57
NSR-fan
NSR-fan
Bij een trein met de wielen relatief ver naar achteren komt zeker weten de voorzijde (buffers of koppeling) boven de rijweg, fiets of voetpad.
Op die wijze een overweg midden sectie bedienen is niet toegestaan. Dan is er dus meer nodig, vandaar dat ik het bedienen van de middensectie "niet en normale handeling" vind.

De middensectie kan zelfs tegen de overweg vloer aan liggen.
 

24-07-2016 15:28:08
michaben
michaben
Als de middensectie zo dicht op de overweg ligt, is dat dan niet een veiligheidsprobleem op zich? Dan kunnen de bomen immers ook weer open terwijl er nog een deel van de trein op de kruising staat wanneer de trein om wat voor reden dan ook kort na de overweg tot stilstand komt (machinist die zich vergist in de lengte wanneer er direct na de overweg een station ligt bijvoorbeeld).  

24-07-2016 15:28:30
funtrucker
funtrucker
Kom maar met een praktijkvoorbeeld.  

24-07-2016 15:39:39
MasterE
MasterE
Quote
funtrucker (zo 24 jul 2016 14:58:40 https://www.somda.nl/forum/15249/p585801/):
Quote
MasterE (za 23 jul 2016 18:31:43 https://www.somda.nl/forum/15249/p585723/): Of een overweg fysiek gesloten is valt nooit te controleren, maar technisch gezien is deze gesloten en functioneert naar behoren, ook als er een boom af is of als de verlichting op een boom niet werkt zijn er nog genoeg andere signalen voor het wegverkeer. Ook een p-sein gekoppeld aan een overweg zal niet uit de stand stop komen bij een niet werkende overweg (waarom zijn er anders sleutelkastjes bij deze seinen geplaats).


Er zijn genoeg signalen voor het wegverkeer, echter bij een kapot rood licht op de boom krijg je wel een aanwijzing ovw.


Nee, krijg je niet, hoe moet een trdl dat weten, de overweg functioneert normaal op zijn tableau.


Mcn Asd
 


24-07-2016 15:42:47
funtrucker
funtrucker
Overweg is defect, zelf meegemaakt.
Hoe de trdl dit wist, ja dat weet ik niet.
Hoe weet een trdl dan dat een overwegboom scheef hangt, of er zelfs af is.
Dan krijg je ook aanwijzing ovw, toch?
 

24-07-2016 15:46:56
MasterE
MasterE
Ik zal het nog 1 keer proberen en dan vanuit het zicht van de Trdl.

De overweg functioneert of ligt in storing. Meer kan een trdl niet zien.

De trdl geeft dus een aanwijzing overweg af als desbetreffende overweg in storing ligt.

In alle andere gevallen niet. Als de overweg niet werkt blijft het sein op rood. De trdl geeft een aanwijzing STS bij een bediend sein of toestemming bij een P-sein of als je overhoopt ergens moet keren zonder sein voor de overweg. In al deze gevallen rijd je opzicht, dus moet je overal voor stoppen als dat nodig is, dus ook voor een overweg die niet reageerd. Vervolgens zal je de middensectie aan moeten rijden, wachten tot de bomen dalen en de overweg gesloten is.


Mcn Asd
 

24-07-2016 15:51:49
thom
thom
Een afgereden boom kan natuurlijk ook gewoon gemeld zijn door het wegverkeer en doorgegeven door de meldkamer of opgevallen zijn door ander treinverkeer wat de overweg gepasseerd is.

De overweg zal zich dan niet in storing melden, maar de TRDL zal hem dan wel als zodanig behandelen.

Laatst bewerkt door thom op 24-07-2016 15:53
 

24-07-2016 15:57:12
MasterE
MasterE
Dat is natuurlijk mogelijk, maar niet noodzakelijk en niet waar de aanwijzing voor bedoeld is.


Mcn Asd
 

24-07-2016 15:58:31
funtrucker
funtrucker
Ik geloof je op je blauwe ogen.

Wanneer geeft de trdl een aanw. ovw?
Dit is een citaat uit het formulierenboek.

Indien een overweg mogelijk niet of niet juist functioneert en/of beschadigd is.

Hoe de trdl aan zijn informatie komt weet ik niet.
Het is hetzelfde als je een aanwijzing ovw krijgt in rolandrail zn voorbeeld.
Was misschien niet nodig geweest, maar wij weten niet wat er met de overweg aan de hand is (als er al wat aan de hand is.)
We voeren enkel en alleen de aanwijzing uit.
 

24-07-2016 16:01:30
funtrucker
funtrucker
Het is niet noodzakelijk, maar als pjotr met zn dieplader met een brede kraan erop net alle bomen en lampjes en bellen eraf rijdt, ja wat dan?
Op het scherm geen melding dus niet noodzakelijk?

Het gaat erom hoe er gehandeld moet worden nav de informatie die wij en/of de trdl heeft, en mij lijkt het logisch, conform het formulierboek, bij een defect een aanw. ovw

Laatst bewerkt door funtrucker op 24-07-2016 16:03
 

24-07-2016 16:08:23
thom
thom
Quote
MasterE (zo 24 jul 2016 15:57:12 https://www.somda.nl/forum/15249/p585813/): Dat is natuurlijk mogelijk, maar niet noodzakelijk en niet waar de aanwijzing voor bedoeld is.

Waarom is die aanwijzing daar niet voor bedoeld ?

Quote
Aanwijzing OVW (Overweg)
Indien een overweg mogelijk niet of niet juist functioneert en/of beschadigd is.
 

24-07-2016 16:09:10
NSR-fan
NSR-fan
Quote
thom (zo 24 jul 2016 15:51:49 https://www.somda.nl/forum/15249/p585812/): Een afgereden boom kan natuurlijk ook gewoon gemeld zijn door het wegverkeer en doorgegeven door de meldkamer of opgevallen zijn door ander treinverkeer wat de overweg gepasseerd is.

De overweg zal zich dan niet in storing melden, maar de TRDL zal hem dan wel als zodanig behandelen.


Dit is juist ! En de treindienstleider gaat over tot het afgegeven en van "aanwijzingen overweg".

@-Master E: Ik zou niet weten waarom niet, en zo niet, hoe moet het dan wel in de situatie welke Thom aangeeft ?
 

24-07-2016 16:09:35
MasterE
MasterE
Uiteraard, als het zo staat omschreven dien je er naar te handelen. Dus als je op de hoogte bent moet je hem afgeven, daar was ik niet van op de hoogte.

Laatst bewerkt door MasterE op 24-07-2016 16:13


Mcn Asd
 

24-07-2016 19:17:07
NSR-fan
NSR-fan
Maar ik neem toch aan dat je die situatie, lampje defect, stukje van de boom af enz. toch wel eens hebt meegemaakt als Master en toen een aanwijzing hebt ontvangen ? En anders zou dit toch wel besproken moeten zijn bij de opleiding. Waar Somda al niet goed voor is

Dan nog een leuke nadenker over ROZ.
Als je als cargomeester rijdt op een spoorlijn zonder beveiliging, bv een industrie lijn, waarom gaan ze er dan juist NIET vanzelfsprekend van uit dat je een AHOB zelf "aanrijdt" of de middensectie bedient ?
Eigenlijk hetzelfde als in het geval van Rolandrail welke met ROZ tegen de richting in rijdt.
Immers op de industrie lijn staat er dan altijd een "S-bord met opdracht" voor de AHOB.

Laatst bewerkt door NSR-fan op 24-07-2016 19:21
 

24-07-2016 19:51:37
b2py
b2py
Buiten de verschillende interpretaties van regels zijn er dan daadwerkelijk 'gevaarlijke' situaties rondom overwegen geweest? Dit lijkt inmiddels een wedstrijdje wie het best de regels weet..  

24-07-2016 19:57:43
MasterE
MasterE
Quote
NSR-fan (zo 24 jul 2016 19:17:07 https://www.somda.nl/forum/15249/p585838/): Maar ik neem toch aan dat je die situatie, lampje defect, stukje van de boom af enz. toch wel eens hebt meegemaakt als Master en toen een aanwijzing hebt ontvangen ? En anders zou dit toch wel besproken moeten zijn bij de opleiding. Waar Somda al niet goed voor is

Dan nog een leuke nadenker over ROZ.
Als je als cargomeester rijdt op een spoorlijn zonder beveiliging, bv een industrie lijn, waarom gaan ze er dan juist NIET vanzelfsprekend van uit dat je een AHOB zelf "aanrijdt" of de middensectie bedient ?
Eigenlijk hetzelfde als in het geval van Rolandrail welke met ROZ tegen de richting in rijdt.
Immers op de industrie lijn staat er dan altijd een "S-bord met opdracht" voor de AHOB.


Die situaties heb ik niet meegemaakt, zoveel aanwijzingen worden er uberhaupt niet afgegeven.

Dat S-bord is nu juist dat stoptonende sein, dat de overweg afdekt.


Mcn Asd
 

24-07-2016 20:01:53
Apda
Apda
Quote
NSR-fan (zo 24 jul 2016 19:17:07 https://www.somda.nl/forum/15249/p585838/): Dan nog een leuke nadenker over ROZ.
Als je als cargomeester rijdt op een spoorlijn zonder beveiliging, bv een industrielijn, waarom gaan ze er dan juist NIET vanzelfsprekend van uit dat je een AHOB zelf "aanrijdt" of de middensectie bedient? ...
Immers op de industrielijn staat er dan altijd een "S-bord met opdracht" voor de AHOB.

Omdat op een industrielijn het spoor vaker verroest is, zodat de wielen niet altijd goed contact maken.
 

24-07-2016 21:19:12
NSR-fan
NSR-fan
Dus als ik het goed begrijp staat er daar een S-bord als "stoptonend sein".
Maar waarom daar wel, en bij keren op de vrije baan en ROZ niet en wordt er van uitgegaan dat de machinist in dit geval zonder aanwijzing Overweg de niet werkende overweg nadert.
De situatie is toch precies hetzelfde: ROZ

Overigens is de term Stoptonend Sein wel een grappige voor een S-bord. Een S-bord is een bord waarvoor gestopt moet worden en de evt. opdracht moet worden opgevolgd.
 

24-07-2016 21:34:51
MasterE
MasterE
Een S-bord is een sein waarvoor gestopt moet worden, dus een stoptonend sein.

Ik ga hier verder geen energie meer insteken, het heeft geen zin! Als je het niet wil begrijpen, dan niet.


Mcn Asd
 

24-07-2016 21:55:56
illyavaes
illyavaes
Een facultatief stopbord is geen stoptonend sein als je voldoet aan de voorwaarde op het onderbord.  

24-07-2016 22:00:10
michaben
michaben
Het wordt wel erg verwarrend hier, het S-bord en het facultatief stopbord zijn twee verschillende borden. Voor het S-bord moet je altijd stoppen, bij het facultatief stopbord mag je doorrijden als de opdracht al is uitgevoerd. En borden zijn inderdaad seinen, daarom worden seinen met een lampje ook expliciet lichtseinen genoemd.  

24-07-2016 22:30:35
MasterE
MasterE
Dank je.


Mcn Asd
 

24-07-2016 23:15:37
funtrucker
funtrucker
Quote
NSR-fan (zo 24 jul 2016 19:17:07
Immers op de industrie lijn staat er dan altijd een "S-bord met opdracht" voor de AHOB.


Wat is dan de bijbehorende opdracht?
 

24-07-2016 23:22:31
funtrucker
funtrucker
Quote
michaben (zo 24 jul 2016 22:00:10 https://www.somda.nl/forum/15249/p585853/): daarom worden seinen met een lampje ook expliciet lichtseinen genoemd.



%03% Er zijn ook seinen met een lampje welke echt niet onder de categorie lichtseinen vallen.
 

24-07-2016 23:37:32
funtrucker
funtrucker
Quote
rolandrail (zo 24 jul 2016 02:37:02 https://www.somda.nl/forum/15249/p585750/):
Quote
cuneo56 (za 23 jul 2016 23:34:00 https://www.somda.nl/forum/15249/p585744/): Dat kan de meester die het meegemaakt heeft het beste zeggen, maar als dit een stuk is dat gebouwd is volgens de principes van "Dubbel enkel spoor", dan was z'n trein als die tot aan het sein aan zijde Alphen was door gereden ver genoeg weg om de aanrijd sectie weer te activeren. En zo niet kennen we ook nog zo iets als de 5 minuten schakeling, wat inhoud dat als een trein langer dan 5 minuten in de aanrijsectie voor de andere richting blijft staan, de overweg weer gaat sluiten.
Inderdaad de aanrijdsectie weer geactiveerd.


Ik heb even een andere bril opgezet en het toch nog eens aandachtig gelezen, en warempel hier stond al het antwoord waarom Rolandrail de aanwijzing kreeg.
Dit betekend niet dat er per definitie een aanwijzing ovw wordt afgegeven bij keren en rijden tegen de rijrichting in.
 

24-07-2016 23:41:41
funtrucker
funtrucker
Quote
illyavaes (zo 24 jul 2016 21:55:56 https://www.somda.nl/forum/15249/p585852/): Een facultatief stopbord is geen stoptonend sein als je voldoet aan de voorwaarde op het onderbord.
er wordt gesproken over bord 301 en niet 301b, niemand die het over een facultatief stopbord heeft, enkel 'S'bord.
 

25-07-2016 00:27:54
thom
thom
Quote
NSR-fan (zo 24 jul 2016 19:17:07 https://www.somda.nl/forum/15249/p585838/): Maar ik neem toch aan dat je die situatie, lampje defect, stukje van de boom af enz. toch wel eens hebt meegemaakt als Master en toen een aanwijzing hebt ontvangen ? En anders zou dit toch wel besproken moeten zijn bij de opleiding. Waar Somda al niet goed voor is

Dan nog een leuke nadenker over ROZ.
Als je als cargomeester rijdt op een spoorlijn zonder beveiliging, bv een industrie lijn, waarom gaan ze er dan juist NIET vanzelfsprekend van uit dat je een AHOB zelf "aanrijdt" of de middensectie bedient ?
Eigenlijk hetzelfde als in het geval van Rolandrail welke met ROZ tegen de richting in rijdt.
Immers op de industrie lijn staat er dan altijd een "S-bord met opdracht" voor de AHOB.

Omdat je daar bij normale omstandigheden altijd zelf de handeling moet verrichten om de overweg te sluiten.
Overigens kan een industrielijn of raccordement wel degelijk van automatische sluitende overwegen voorzien zijn, veelal voorzien van een overwegsein wat aanduid of de overweg reeds gesloten is.

Op de hoofdbaan zelf een overweg moeten sluiten is natuurlijk niet de gebruikelijke situatie en dan zorgt het ROZ voor de opdracht dat je ze zelf moet sluiten.

Ook een leuke, een defecte lamp op een overweg betekend niet dat de overweg niet functioneert noch beschadigd is, dus daar zul je geen aanwijzing voor krijgen.

Laatst bewerkt door thom op 25-07-2016 00:30
 

25-07-2016 07:47:54
NSR-fan
NSR-fan
Quote
thom (ma 25 jul 2016 00:27:54 https://www.somda.nl/forum/15249/p585862/):

Ook een leuke, een defecte lamp op een overweg betekend niet dat de overweg niet functioneert noch beschadigd is, dus daar zul je geen aanwijzing voor krijgen.


Geen leuke, immers al eerder vermeld. Ook bij een defecte lamp worden er aanwijzingen overweg gegeven aan de machinist.
Immers de overweg functioneert niet goed.
 

25-07-2016 07:59:18
AgentX
AgentX
Maar dat kan de TRDL dus alleen maar doen, nadat hij van een ander (meldkamer, andere machinist etc.) te horen heeft gekregen dat de overweg niet functioneert, omdat hij dat niet in alle gevallen in de systemen voor z'n neus te zien krijgt.

Dus het is dan volgens mij niet zo, dat je als machinist per definitie een aanwijzing overweg krijgt als er een lampje stuk is.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


25-07-2016 08:41:46
NSR-fan
NSR-fan
Per definitie niet, zo gauw het bekend is wel (speciaal nog even beklemtoont voor AgentX)

Verder even opgevraagd bij Prorail. Zo gauw er gekeerd wordt op de vrije baan moet Prorail een aanwijzing Overweg afgeven als er geen ZEKERHEID bestaat of de overweg goed werkt. Daar de overweg niet (tijdig) sluit ivm niet kunnen keren rijrichting, valt hier onder.Dat machinisten dit al doen ivm ROZ valt onder hun eigen regelgeving.
Daarom heeft Rolandrail ook een aanwijzing gekregen.
 

25-07-2016 09:03:07
funtrucker
funtrucker
Wie is jouw contactpersoon binnen deze organisatie?
Is deze persoon 100% op de hoogte van de regelgevening en voert deze ook zo uit?
En zekerheid is er bij geen 1 overweg.
Afijn ik heb nu vakantie en wil als deze er opzit ook nog wel eens een keer een rondje over de zaal lopen en vragen hoe en wat.
 

25-07-2016 09:32:49
NSR-fan
NSR-fan
Contactpersonen ga ik echt niet on line zetten. Dat lijkt me niet zo slim voor de "relatie".
Fijne vakantie nog Funtrucker
 

25-07-2016 10:16:58
Apda
Apda
Quote
NSR-fan (ma 25 jul 2016 07:47:54 https://www.somda.nl/forum/15249/p585866/): Ook bij een defecte lamp worden er aanwijzingen overweg gegeven aan de machinist. Immers de overweg functioneert niet goed.

Moderne overweg"lampen" en ook sein"lampen" bestaan uit een groot aantal leds. Als er één led uitvalt, zal niemand het verschil zien. Maar als er meer leds uitvallen, wordt de lichtopbrengst minder. Bestaan er veiligheidsnormen bij hoeveel defecte leds een sein- of overweg"lamp" als defect geldt?
 

25-07-2016 10:20:45
gertjan
gertjan
Aanwijzing overweg bij STS..
In mijn tijd van de opleiding Trdl (een jaar of 8 geleden en overigens ook niet meer bij die werkgever in dienst) was het zo dat er voor het afgeven van een aanwijzing STS een aanwijzing overweg (in die tijd nog AKI/AHOB/AOB) afgegeven moest worden als er een storing aan de overweg bekend was. Dus was er een defect aan de installatie bekend, of was deze op de storingsmelder dan gaf je daar een extra aanwijzing voor. Puur en alleen omdat je in de normale situatie (sein zou wel uit de stand stop komen) daar ook een aanwijzing voor zou geven. De andere overwegen vallen gewoon onder de noemer rekening houden met het niet goed functioneren van de overwegen.

Inmiddels kan het zijn dat dit weer aangepast is.

Overigens zelfs voor een defect voorijlend waarschuwingslicht diende men al een aanwijzing te geven... maarja die informatie moest dan wel bekend zijn.

Wat de discussie over het S-bord betreft... een SMB beschouwd met toch ook als een stoptonend sein, terwijl dit ook niet uiterlijk zal veranderen op het moment dat het voorbij rijden is toegestaan (m.u.v. SMB met oprijlamp in Level 1)


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

25-07-2016 10:30:34
illyavaes
illyavaes
Quote
funtrucker (zo 24 jul 2016 23:41:41 https://www.somda.nl/forum/15249/p585861/):
Quote
illyavaes (zo 24 jul 2016 21:55:56 https://www.somda.nl/forum/15249/p585852/): Een facultatief stopbord is geen stoptonend sein als je voldoet aan de voorwaarde op het onderbord.
er wordt gesproken over bord 301 en niet 301b, niemand die het over een facultatief stopbord heeft, enkel 'S'bord.

Dat is nou exact waarom ik zoveel problemen heb met het gebruik van termen zowel als overkoepelende term als als subcategorie. Dat flikt men bij het spoor ook bij "kerende treinen zijn kerende of kopmakende treinen". Zie maar wat ik bedoel als ik "kerende trein" zeg. Geen recept voor succes bij regels (of requirements), zeker niet als het veiligheidgerelateerd is.

Taalkundig gezien is "stopbord" een generieke aanduiding. Je hebt niet-facultatieve (verplicht stoppen) en facultatieve stopborden (alleen stoppen als je nog niet aan de voorwaarde voldaan hebt).
Iemand die de eerste subcategorie "stopbord" wil noemen en ook beweren dat hij veiligheid of nauwkeurigheid belangrijk vindt, is taalkundig een kleuter.
Maar als je dat onderscheid maakt, ben je alleen maar "lastig aan het doen", "wat zeur je nou, we snappen toch wat we bedoelen?" (en meestal blijkt dus van niet). Het is niet toevallig dat het gemeengoed begint te worden dat men in officiële documenten vol d- en d/t-fouten zet (met soms echt een andere betekenis dan bedoelD).
Ook hier zo'n soort reactie, alsof ik niet begrijp dat er op een niet-facultatief bord gedoeld KAN zijn, terwijl ik alleen maar aangeef aan betrokkenen dat er nog meer stopborden zijn en iemand die de tekst leest ook daaraan KAN denken en dan klopt de stelling "per definitie stoptonend" ineens niet meer...
 

25-07-2016 11:26:03
funtrucker
funtrucker
Lekker stukkie, en waarom?
Niemand heeft het over (facultatieve) stopborden, enkel over 'S'bord.
Je maakt de discussie die Nsrfan begon over de industrielijn alleen complexer zo.
 

25-07-2016 13:14:57
thom
thom
Quote
Apda (ma 25 jul 2016 10:16:58 https://www.somda.nl/forum/15249/p585884/):
Quote
NSR-fan (ma 25 jul 2016 07:47:54 https://www.somda.nl/forum/15249/p585866/): Ook bij een defecte lamp worden er aanwijzingen overweg gegeven aan de machinist. Immers de overweg functioneert niet goed.

Moderne overweg"lampen" en ook sein"lampen" bestaan uit een groot aantal leds. Als er één led uitvalt, zal niemand het verschil zien. Maar als er meer leds uitvallen, wordt de lichtopbrengst minder. Bestaan er veiligheidsnormen bij hoeveel defecte leds een sein- of overweg"lamp" als defect geldt?

Is een overweg eigenlijk niet gewoon voorzien van een lamp controle ?

Laatst bewerkt door thom op 25-07-2016 13:15
 

25-07-2016 13:17:51
rolandrail
rolandrail
Nee.  

25-07-2016 13:20:43
thom
thom
Gelukkig  

25-07-2016 13:33:47
illyavaes
illyavaes
Quote
funtrucker (ma 25 jul 2016 11:26:03 https://www.somda.nl/forum/15249/p585891/): Lekker stukkie, en waarom?
Niemand heeft het over (facultatieve) stopborden, enkel over 'S'bord.
Je maakt de discussie die Nsrfan begon over de industrielijn alleen complexer zo.

Waar denk je dat de S voor staat?
 

25-07-2016 14:11:47
evangoor
evangoor
Dat was toch een verkenbord voor stoppplaats of halte (en tegenwoordig ook stations)?  

25-07-2016 14:53:14
MetroRET
MetroRET
Volgens mij haal je 2 seinen door elkaar.

http://i64.tinypic.com/ju9wdy.png
 

25-07-2016 14:57:41
evangoor
evangoor
Dank voor je verheldering. Was niet nodig geweest. Maar ik geef toe, dat ik je reactie wel zelf heb uitgelokt.

Laatst bewerkt door evangoor op 25-07-2016 14:58
 

25-07-2016 20:25:25
NSR-fan
NSR-fan
Quote
evangoor (ma 25 jul 2016 14:11:47 https://www.somda.nl/forum/15249/p585900/): Dat was toch een verkenbord voor stoppplaats of halte (en tegenwoordig ook stations)?


En staat ie nu op remwegafstand van een station of niet ? %02%
 

25-07-2016 20:59:08
dlm4yjp
dlm4yjp
ligt eraan wat voor trein je hebt, bij een FLIRT sta je schijnbaar een halte te vroeg stil, bij een V-IRM of SGM in de regen sta je pas een station later stil %08%

(Antwoord is: Onder normale omstandigheden met een gemiddelde remming wel.)


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

25-07-2016 22:09:51
NSR-fan
NSR-fan
Juist! Alle orden welke niet op remwegafstand stonden, staan dat sinds enige tijd wel.
Dus nu ook het verkenbord van Hollandse Rading.
 

25-07-2016 22:12:23
mich
mich
Quote
funtrucker (zo 24 jul 2016 23:15:37 https://www.somda.nl/forum/15249/p585857/):
Quote
NSR-fan (zo 24 jul 2016 19:17:07
Immers op de industrie lijn staat er dan altijd een "S-bord met opdracht" voor de AHOB.


Wat is dan de bijbehorende opdracht?


Die staat er niet altijd, en ook niet altijd met opdracht. Gelukkig hebben de machinisten wegbekendheid. Zo kun je bijvoorbeeld vanaf de RSC terminal de poort uit richting Pernis. Hier staat geen S bord noch een ander sein. Toch wordt het gewaardeerd dat je de trdl belt voor je het hek uitrijdt.

De overweg voor de EMO heeft (of had in ieder geval) maar aan 1 zijde een S bord.
 

25-07-2016 22:12:46
timtrein
timtrein
Daarom heet een niet-facultatief stopbord (-bord) ook wel "hondenhok"  

25-07-2016 22:17:53
mich
mich
Quote
NSR-fan (ma 25 jul 2016 22:09:51 https://www.somda.nl/forum/15249/p585933/): Juist! Alle orden welke niet op remwegafstand stonden, staan dat sinds enige tijd wel.
Dus nu ook het verkenbord van Hollandse Rading.


Jij hebt of heel veel wegbekendheid of je gaat iets teveel uit van dat alle zaken die op papier kloppen ook buiten kloppen. Dat is zeker niet zo.
 

25-07-2016 22:49:26
maxje
maxje
Wat betreft de verkenborden. Station Best had deze tot voor kort geen. Nu zijn aan beide kanten van het station verkenborden geplaatst. Er is dus weldegelijk wat veranderd in de praktijk. Of dat op meer plaatsen het geval is zullen anderen moeten bevestigen.  

25-07-2016 22:59:59
NSR-fan
NSR-fan
Quote
mich (ma 25 jul 2016 22:17:53 https://www.somda.nl/forum/15249/p585937/): of je gaat iets teveel uit van dat alle zaken die op papier kloppen ook buiten kloppen. Dat is zeker niet zo.


Ik denk zomaar dat alle verkenborden welke in den lande staan, op remwegafstand staan.
Inderdaad zijn er de laatste maanden luk-raak en her-en-der verkenborden bijgeplaatst, niet alleen in Best overigens, zag ik in een overzichtje voorbij komen.

Ook bv Lage Zwaluwe, Akkrum en Lelystad.

Laatst bewerkt door NSR-fan op 25-07-2016 23:07
 

25-07-2016 23:07:42
rolandrail
rolandrail
Die voor Htnc vanuit rg Cl staat voor de remwegafstand van 130 km/h alleen kan je het perron van Htnc alleen bereiken door een afbuigend wissel van 80 km/h en heb je de remming daarvoor al ingezet vanwege de GL8 (die gevolgd wordt door GR X 8 voor het wissel). Pas sinds de snelheid op de binnenste sporen Htnc-Htn van 80 naar 130 is opgehoogd staan de verkenborden voor Htn vanuit Htnc en die van Htnc vanuit Htn eindelijk op de goede plek (na jaren dus veel te vroeg...).
Gelukkig weet je na wegleren of een verkenbord krap/normaal/ruim staat
 

25-07-2016 23:08:55
sjoerd
sjoerd
Dan is het er niet beter op geworden want dan krijgen binnenkort alle stations verkenborden. Zeer inconsequent want nu worden ze gebruikt waarvoor ze niet bedoeld waren. Aan de andere kant niet erg want dan sluiten ze goed aan bij de s-borden waarvan het gebruik ook niet consequent is. Echt, de seingeving is nog nooit consequent geweest en zal dat ook niet kunnen worden.  

25-07-2016 23:30:17
MasterE
MasterE
Overal waar de snelheid 80 km/h of hoger is komen of staan ondertussen verkenborden.


Mcn Asd
 


26-07-2016 00:25:59
kiekkiek
kiekkiek
Alleen hoger dan 80 km/u. Die bij Htc (vanaf Ht) en Dron zijn volgens de huidige voorschriften overbodig.
Verkenborden horen op de wettelijke remweg voor de kop van het perron te staan.
 

26-07-2016 00:35:50
MasterE
MasterE
Kort geleden is dit medegedeeld, dus het eea zal zijn aangepast.


Mcn Asd
 

26-07-2016 07:36:13
NSR-fan
NSR-fan
Quote
sjoerd (ma 25 jul 2016 23:08:55 https://www.somda.nl/forum/15249/p585945/): Dan is het er niet beter op geworden want dan krijgen binnenkort alle stations verkenborden. Zeer inconsequent want nu worden ze gebruikt waarvoor ze niet bedoeld waren.


Waarom is het "niet beter" en "inconsequent" en waarom zijn verkenborden daar niet voor bedoeld ?
 

26-07-2016 11:23:29
Apda
Apda
Quote
NSR-fan (zo 24 jul 2016 12:29:47 https://www.somda.nl/forum/15249/p585780/):
En omdat ILenT eist dat dit 10 km/h is bij een niet juist functionerende overweg wordt de aanwijzing afgegeven.
Niet de machinist bepaald dus de snelheid, bv. 15 km/h, maar de toezichthouder.


Als dit waar is, dan gaat ILenT buiten zijn boekje.
- Beleidmakers bepalen de regels
- NS, Prorail, enz. zijn verantwoordelijk voor de uitvoering
- ILenT ziet toe op de naleving.
 

27-07-2016 20:32:26
NSR-fan
NSR-fan
Quote
michaben (zo 24 jul 2016 15:28:08 https://www.somda.nl/forum/15249/p585806/): Als de middensectie zo dicht op de overweg ligt, is dat dan niet een veiligheidsprobleem op zich? Dan kunnen de bomen immers ook weer open terwijl er nog een deel van de trein op de kruising staat wanneer de trein om wat voor reden dan ook kort na de overweg tot stilstand komt (machinist die zich vergist in de lengte wanneer er direct na de overweg een station ligt bijvoorbeeld).


Dat kan inderdaad, Hoorn spoor 1 is daar een mooi voorbeeld van. Stopt de trein met de achterkant op het overpad, dan gaan de bomen al om hoog.
Daar zit de las namelijk voor de overweg ipv er achter.
 

27-07-2016 20:36:36
broek53
broek53
Ja, dat is bij de meeste overpaden in den lande zo.  

28-07-2016 10:23:42
daniel81
daniel81
Quote
NSR-fan (ma 25 jul 2016 22:59:59 https://www.somda.nl/forum/15249/p585943/):
Quote
mich (ma 25 jul 2016 22:17:53 https://www.somda.nl/forum/15249/p585937/): of je gaat iets teveel uit van dat alle zaken die op papier kloppen ook buiten kloppen. Dat is zeker niet zo.


Ik denk zomaar dat alle verkenborden welke in den lande staan, op remwegafstand staan.
Inderdaad zijn er de laatste maanden luk-raak en her-en-der verkenborden bijgeplaatst, niet alleen in Best overigens, zag ik in een overzichtje voorbij komen.

Ook bv Lage Zwaluwe, Akkrum en Lelystad.


Logischerwijs is een verkenbord evenals de bakborden op de stations geen sein, maar meer een soort van hulpmiddel op verzoek van de vervoerder.
Wat mij in dit soort discussies steeds weer verbaast is dat het wel lijkt of er geen gradatie bestaat in de instructies aan machinisten: alles is direct een wet van Meden en Perzen (of wordt in elk geval door sommigen als zodanig opgevat).
Dit terwijl er toch weldegelijk gradaties aan te wijzen zijn:
1) wetgeving, zoals het opvolgen van seinen, verbod op druggebruik e.d. Die moeten gehoorzaamd worden, daarover kan en mag geen discussie bestaan.
2) interne veiligheidsregels. Moeten ook opgevolgd worden tenzij de situatie om maatwerk vraagt (en bij evt afwijken dat indien mogelijk in overleg met 'hogerhand')
3) instructies voor een soepele, efficiënte of milieuvriendelijke dienstuitvoering. Zoals de bakborden, verkenborden, EZR. Dit zijn hulpmiddelen maar die zouden wat mij betreft ondergeschikt moeten zijn aan het vakmanschap.
 

28-07-2016 12:00:46
rolandrail
rolandrail
Bakborden en verkenborden zijn noodzaak, geen hulpmiddelen. Beide zijn nodig voor een strakke en goede dienstuitvoering.
EZR, Routelint, Orbit enz., dat zijn hulpmiddelen. Al dergelijke zaken zijn niet meer dan een ondersteuning van de machinist en geen noodzaak.
 

28-07-2016 12:15:40
maarten83
maarten83
Wat is de reden dat niet overal verkenborden staan? Oftewel wat zijn de voorwaarden om dat bord te plaatsen?  

28-07-2016 12:58:06
daniel81
daniel81
Verkenborden lijken mij vooral geschikt / nodig voor de haltes langs de vrije baan of kleine stations, die op baanvaksnelheid genaderd kunnen worden. Bij stationsemplacementen heb je vaak al allerlei andere beperkingen zoals wisselstraten, waardoor een verkenbord dan weinig zin heeft.

(over de bakborden: in het OD van enkele dagen terug staat nog dat die dingen nergens op tekening staan, dat is dan wel vreemd voor een 'noodzakelijk' object)
 

28-07-2016 13:00:59
maarten83
maarten83
Maar als Mcn heb je toch wegbekendheid en dan is het bord eigenlijk overbodig.
Immers zonder wegbekendheid mag je op het baanvak niet rijden.
 

28-07-2016 13:05:48
daniel81
daniel81
Dat zou dan inderdaad voor de verkenborden kunnen gelden; de bakborden is een ander verhaal omdat de treinlengte kan variëren; je vraagt wel erg veel wegbekendheid als een mcn precies per hoeveelheid bakken per materieeltype moet weten bij welke TBP, reclamezuil of prullebak hij z'n trein moet neerzetten  

28-07-2016 13:10:27
maarten83
maarten83
ik doelde ook op het verkenbord.  

28-07-2016 13:22:44
stefanvdw
stefanvdw
Bakborden bestaan overigens niet, betreft treinlengteborden  

28-07-2016 13:48:42
rolandrail
rolandrail
Quote
maarten83 (do 28 jul 2016 13:00:59 https://www.somda.nl/forum/15249/p586199/): Maar als Mcn heb je toch wegbekendheid en dan is het bord eigenlijk overbodig. Immers zonder wegbekendheid mag je op het baanvak niet rijden.
Je red het uiteindelijk ook zonder wat fungeert er dan als rempuntindicatie? Hectometerpaaltjes ontbreken nogal eens of zijn niet leesbaar vanuit de cabine, verkenborden zie je altijd. En in dichte mist zie je het station helemaal niet aankomen...
 

28-07-2016 15:51:54
broek53
broek53
Terecht of niet, maar de treinlengteborden en de verkenborden, alsmede de borden tractie uitschakelen en - inschakelen worden van oudsher beschouwd als "aanwijzigingen voor de dienstuitvoering" en dat is de diepere grond dat ze niet op tekeningen van "het seinwezen" staan. Ze warden heel vroeger ook niet bepaald vanuit het seinwezen of vanuit wat we nu de railverkeerstechniek noemen.
Dat is aan verandering onderhevig: zoals hier vermeld, zijn de plaatsingsregels voor de verkenborden aangescherpt (voor zover er voor die tijd al van regels sprake was), ze worden in meer gevallen toegepast en ze veschijnen nu ook op tekening.
Met de treinlengteborden is het nog niet zover. Wel zijn de twee regels die er voorheen aan gewijd werden ("plaatsen in overleg met de vervoerder") vervangen door 4 1/2 pagina plaatsings- en toepassingregels, maar op de tekeningen verschijnen zij nog steeds niet. Daar zijn wel goede redenen voor waarover ik niet zal uitwijden, maar de belangrijkste is de meest praktische: het past allemaal niet in de verhoudingen van de bladen waar ze dan op zouden moeten. Met veiligheid heeft het overigens nog steeds maar weinig te maken.
 

28-07-2016 17:19:59
NSR-fan
NSR-fan
Quote
broek53 (do 28 jul 2016 15:51:54 https://www.somda.nl/forum/15249/p586223/): Met de treinlengteborden is het nog niet zover......Met veiligheid heeft het overigens nog steeds maar weinig te maken.


Treinlengtebord en hebben natuurlijk juist veel met veiligheid te maken.
Door bij het juiste bord te stoppen weet de machinist zeker dat zijn/haar trein langs het perron staat en de reizigers veilig kunnen uitstappen.

Helaas staan er in de maandelijkse veiligheids overzichten regelmatig incidenten waarbij de trein om uiteenlopende reden niet langs perron staat, met gevaren voor reizigers.
Daarom is het goed en juist opvolgen treinlengteborden zo belangrijk en niet vrijblijvend. Overigens is het gewoon een sein, staat met seinnummer in het seinenboek.
 

28-07-2016 17:50:42
maarten83
maarten83
Maar wordt niet veroorzaakt door een onjuiste plaatsing van het treinlengte bord. En als er geen bord staat. Stoppen aan het einde van het perron. Of voor het sein als dat eerder komt.  

28-07-2016 18:42:25
NSR-fan
NSR-fan
Mijn idee is, treinlengteborden in combinatie met een gunstige klantvriendelijke stopplaats zorgen voor veiligheid en een correcte afhandeling van het treinverkeer.
(Maar goed, dat was allemaal al geschreven, dacht ik.)

Laatst bewerkt door NSR-fan op 28-07-2016 18:51
 

28-07-2016 21:35:12
rolandrail
rolandrail
Prima idee, alleen werden laatst op Zbm nieuwe treinlengteborden geplaatst met SLT-bakken in gedachte. Dat ging goed tót er eens wat anders in de 16000 zat dan SLT  

28-07-2016 21:50:57
timtrein
timtrein
Alleen om die reden faalt het huidige systeem van treinlengteborden dus al
Merk overigens op dat tot een aar jaar geleden? (6 tot 8 jaar??) er gewoon planmatig treinen stopten langs perrons die korter waren dan de trein. Ik kan me toch niet herinneren dat daar regelmatig doden bij vielen... m.a.w. het spoor moet zo af en toe weer eens leren relativeren. Niet alles moet je in regelgeving duwen.
 

28-07-2016 21:52:54
broek53
broek53
Quote
NSR-fan (do 28 jul 2016 17:19:59 https://www.somda.nl/forum/15249/p586230/):
Quote
broek53 (do 28 jul 2016 15:51:54 https://www.somda.nl/forum/15249/p586223/): Met de treinlengteborden is het nog niet zover......Met veiligheid heeft het overigens nog steeds maar weinig te maken.


Treinlengtebord en hebben natuurlijk juist veel met veiligheid te maken.
Door bij het juiste bord te stoppen weet de machinist zeker dat zijn/haar trein langs het perron staat en de reizigers veilig kunnen uitstappen.

Helaas staan er in de maandelijkse veiligheids overzichten regelmatig incidenten waarbij de trein om uiteenlopende reden niet langs perron staat, met gevaren voor reizigers.
Daarom is het goed en juist opvolgen treinlengteborden zo belangrijk en niet vrijblijvend. Overigens is het gewoon een sein, staat met seinnummer in het seinenboek.
Kijk, dat is snel en precies de reactie die ik verwachtte.
Dat bewijst maar weer dat je werkelijk bij elk onderwerp "de veiligheid" erbij kunt slepen en om die reden regels bedenken die ten allen tijde naar de letter uitgevoerd moeten worden.

Het heeft niet zoveel zin de inhoudelijke discussie over de RS304 hier te voeren - zoals al deze discussies is het welles-nietes en slaat het argument "de veiligheid" alles plat - maar ik haal de geschiedenis maar aan om aan te geven dat er tijden waren waarin men er een stuk anders over dacht. Het seinregelement oude stijl kende dan ook een zekere mate van vrijblijvendheid in de betekenis van de borden en van het naar de letter (pardon: het cijfer) opvolgen ervan, c.q. liet een en ander over aan de eigen verantwoordelijkheid van de machinist.

Zoals ik al zei: deze borden en nog een aantal meest blauwe borden stonden in het seinreglement bij de groep "aanwijzingen voor de dienstuitvoering". Dat maakt ze inderdaad niet minder een sein, maar ze gaven geen opdracht, alleen een aanwijzing. Dat dat verandert, vind ik best, maar het ene sein was/is dus duidelijk niet het andere.
 

28-07-2016 22:32:37
MasterE
MasterE
Ze geven ook nu geen opdracht, alleen een aanwijzing. De letterlijke tekst is:

Aanduiding van de plaats waar de voorzijde van een trein, bestaande uit ten hoogste het aantal door het getal aangegeven spoorvoertuigen, tot stilstand moet komen voor een goede dienstuitvoering.


Mcn Asd
 

28-07-2016 22:42:51
thom
thom
Quote
NSR-fan (do 28 jul 2016 17:19:59 https://www.somda.nl/forum/15249/p586230/):
Treinlengtebord en hebben natuurlijk juist veel met veiligheid te maken.
Door bij het juiste bord te stoppen weet de machinist zeker dat zijn/haar trein langs het perron staat en de reizigers veilig kunnen uitstappen.

Geef dan eens een voorbeeld van een onveilige situatie die ontstaan is doordat een trein gestopt is aan het eind van het perron, want dat is immers wat er gebeurd als de borden er niet staan.
Hij past dan ten alle tijden aan het perron, want de borden hadden hem alleen af kunnen dwingen eerder tot stilstand te komen.
Ik kan hem niet bedenken, en volgens mij heeft het dusook niets te maken met 'De Veiligheid'... %09%
 

28-07-2016 22:45:21
AgentX
AgentX
Quote
rolandrail (do 28 jul 2016 21:35:12 https://www.somda.nl/forum/15249/p586239/): Prima idee, alleen werden laatst op Zbm nieuwe treinlengteborden geplaatst met SLT-bakken in gedachte. Dat ging goed tót er eens wat anders in de 16000 zat dan SLT


Waarom doen ze dat dan ook?
Het is toch niet zo moeilijk om met een SLT bij het juiste bord te stoppen? 10 bakken SLT is bordje 6, 6 bakken SLT is bordje 4, 4 bakken is tussen bordje 2 en 4. Dan klopt het altijd...
 

28-07-2016 22:47:39
thom
thom
Iemand die denkt, "Oh daar rijdt toch alleen SLT, laten we dat wat makkelijker doen..."  

28-07-2016 22:48:07
MasterE
MasterE
Er zijn toch nog steeds heel veel Mcn-en die het erg moeilijk vinden.


Mcn Asd
 

28-07-2016 23:09:11
NSR-fan
NSR-fan
Quote
AgentX (do 28 jul 2016 22:45:21 https://www.somda.nl/forum/15249/p586246/):
Het is toch niet zo moeilijk om met een SLT bij het juiste bord te stoppen? 10 bakken SLT is bordje 6, 6 bakken SLT is bordje 4, 4 bakken is tussen bordje 2 en 4. Dan klopt het altijd...


Niet moeilijk ?

SLT 10 is stoppen bij de 7
SLT 4 is stoppen bij de 3

Stoppen tussen borden in is niet toegestaan !
 

28-07-2016 23:18:57
cuneo56
cuneo56
Het wordt hoog tijd dat een oud idee weer uit een lade wordt gehaald:
I.p.v. een achterhaalde baklengte, de treinlengte van de trein gebruiken.

Want het wordt er binnenkort niet simpeler op: SLT IV 70 meter, Flirt IV 80,7 meter en CAF IV 76 meter.

Laatst bewerkt door cuneo56 op 28-07-2016 23:19
 

28-07-2016 23:19:17
thom
thom
Is het ook een STS-passage als je er voorbij rijdt anders NSR-Fan?

Laatst bewerkt door thom op 28-07-2016 23:19
 

28-07-2016 23:39:26
AgentX
AgentX
Welnee, natuurlijk niet. Ik zie het vaak genoeg dat een machinist zich vergist en denkt dat hij met twee stellen rijdt, terwijl het er een is, en daardoor een paar bakbordjes doorrijdt. Nou, zo erg is dat toch niet?  

28-07-2016 23:45:31
thom
thom
Uiteraard, maar ik was benieuwd naar de mening van NSR-Fan, die zo vastberaden stelt dat voorbij rijden niet toegestaan is.  

29-07-2016 00:35:49
kiekkiek
kiekkiek
Quote
NSR-fan

Stoppen tussen borden in is niet toegestaan !


Wel eens van de geest van de regel gehoord? Het naleven van regels is niet erg nuttig wanneer je nut, noodzaak en doel uit het oog verliest.

Helaas is 'de aap een kunstje leren' tegenwoordig aan de orde van de dag i.p.v. vakmensen opleiden.

Laatst bewerkt door kiekkiek op 29-07-2016 00:37
 

29-07-2016 00:39:26
IC2000
IC2000
Ik heb geleerd dat er voorbij rijden gewoon mag als dat beter uitkomt. Net als tussen de 2 en de 4 in stoppen met 3 bakken. Je zorgt er dan wel voor dat je zeker weet dat je eind voorbij het perroneinde is. Dat hoort gewoon bij vakmanschap en zeker niet bij veiligheid.
Het precies opvolgen heeft pas zin als treinen in van te voren aangegeven combinaties rijden, waarbij de stopplaats, 1e/2e klas via de cta worden gecommuniceerd. Maar dat is een andere discussie, dat heet dienstverlening.
Zelf krijg ik sterk het idee dat NSR fan vooral een pennenlikker is die de praktijk nog nooit heeft meegemaakt.
 

29-07-2016 01:05:43
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
NSR-fan (do 28 jul 2016 23:09:11 https://www.somda.nl/forum/15249/p586250/):

Stoppen tussen borden in is niet toegestaan !


Ik wil dan wel heel erg graag weten welke wetgeving dat is... Het is immers een adviesbord. De enige "wetgeving" waarvan iets in terug te vinden is, is een blauw lichtsein.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 29-07-2016 01:05


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

29-07-2016 05:20:14
marciekemp
marciekemp
Geen wetgeving, maar zo staat het tegenwoordig wel in het handboek MCN bij in ieder geval NSR, dus daar hebben we ons aan te houden..  

29-07-2016 08:02:40
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
NSR-fan (do 28 jul 2016 23:09:11 https://www.somda.nl/forum/15249/p586250/): Niet moeilijk ?

SLT 10 is stoppen bij de 7
SLT 4 is stoppen bij de 3
Bij die cijfers stoppen is anders knap lasting want drieën en zevens komen slechts op een beperkt aantal stations voor als treinlengtebord.
Borden met een 7 kan ik me zogauw niet bedenken, de 3 kwam vooral vaak voor op lijnen waar SGM ingezet werd maar is tegenwoordig ook wel te vinden op lijnen waar GTWs rijden (en staat dan dus niet persé op de juiste plek als je met een SGM-III komt aanrijden)

Maar gelukkig is zelfs aan opgeheven treinen gedacht in de regelgeving gezien de borden voor treinen van 0 bakken die op steeds meer plekken verschijnen%08%

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 29-07-2016 08:03


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

29-07-2016 09:09:25
jelmerrr
jelmerrr
Hier op Wdn staat wel een drie volgens mij stopte hij (SLT) bij bordje 4. Is daar een reden voor?

Laatst bewerkt door jelmerrr op 29-07-2016 09:26, reden: materieel toegevoegd
 

29-07-2016 09:14:45
gvttreinen
gvttreinen
Bij DDAR3 komt ook nog een lok bij!

Verder ben ik met Cuneo56 eens, op de borden de lengte aangeven i.p.v. bakken, heb het intern zelfs aangekaart maar helaas weinig respons...
 

29-07-2016 09:24:15
Apda
Apda
Quote
broek53 (do 28 jul 2016 21:52:54 https://www.somda.nl/forum/15249/p586241/):
Zoals ik al zei: deze borden en nog een aantal meest blauwe borden stonden in het seinreglement bij de groep "aanwijzingen voor de dienstuitvoering". Dat maakt ze inderdaad niet minder een sein, maar ze gaven geen opdracht, alleen een aanwijzing. Dat dat verandert, vind ik best, maar het ene sein was/is dus duidelijk niet het andere.

Dat klopt toch niet helemaal. Alle borden stonden (Seinreglement 1965 en 1975) in Hoofdstuk III Borden. "Aanwijzingen voor de dienstuitvoering" was een kolom die bij elk sein wel of niet was ingevuld. Bij sein 304 staat in deze kolom o.a. "Een stoppende trein met een aantal voertuigen dat overeenkomt met het getal op het bord, moet tot het bord rijden. Komt in een reeks borden geen bord met dit getal voor, dan moet de machinist zijn trein tot stilstand brengen op de plaats die blijkens de wél getoonde cijfers het meest overeenkomt met de lengte van zijn trein."
Het lijkt erop dat de regels vroeger even dwingend waren als nu. Maar misschien werd er verstandiger mee omgegaan?
 

29-07-2016 09:27:09
jelmerrr
jelmerrr
Quote
gvttreinen (vr 29 jul 2016 09:14:45 https://www.somda.nl/forum/15249/p586271/): Bij DDAR3 komt ook nog een lok bij!

Verder ben ik met Cuneo56 eens, op de borden de lengte aangeven i.p.v. bakken, heb het intern zelfs aangekaart maar helaas weinig respons...


Gelukkig was het een SLT (zonder loc nog wel), een SLT-IV
 

29-07-2016 10:11:19
thom
thom
Quote
daniel_ddr (vr 29 jul 2016 08:02:40
Borden met een 7 kan ik me zogauw niet bedenken, de 3 kwam vooral vaak voor op lijnen waar SGM ingezet werd maar is tegenwoordig ook wel te vinden op lijnen waar GTWs rijden (en staat dan dus niet persé op de juiste plek als je met een SGM-III komt aanrijden)

Ik denk in het oosten ook nogwel te vinden als relikwie van het DE3 tijdperk misschien.
 

29-07-2016 10:22:00
mich
mich
Quote
kiekkiek (vr 29 jul 2016 00:35:49 https://www.somda.nl/forum/15249/p586256/):
Quote
NSR-fan

Stoppen tussen borden in is niet toegestaan !


Wel eens van de geest van de regel gehoord? Het naleven van regels is niet erg nuttig wanneer je nut, noodzaak en doel uit het oog verliest.

Helaas is 'de aap een kunstje leren' tegenwoordig aan de orde van de dag i.p.v. vakmensen opleiden.


Inderdaad, "vervangt uit protest zelf een lampje op een NSR 1700..."
 

29-07-2016 10:42:37
NSR-fan
NSR-fan
Quote
marciekemp (vr 29 jul 2016 05:20:14 https://www.somda.nl/forum/15249/p586262/): Geen wetgeving, maar zo staat het tegenwoordig wel in het handboek MCN bij in ieder geval NSR, dus daar hebben we ons aan te houden..


Dit topic heet "regelgeving op het spoor", en dat wordt hier uitgelegd.
Maar helaas lijkt het hele topic meer een opsomming van ideeën welke daar niet onder vallen.
Opvallend genoeg proberen vele alhier telkens weer een eigen draai of uitleg te geven aan duidelijke regels.
Regelgeving is saai maar noodzakelijk. Er zijn maar weinig zaken welke bij het spoor niet in regelgeving staan. Voor de veiligheid en juiste dienst uitvoering moet je de regelgeving aanhouden.
Maar het lijkt hier wel een sport "om alles anders te willen doen".

Vanzelfsprekend is het voorbijrijden treinlengteborden geen STS.
Als het cijfer niet op het bord overeenkomt met de treinlengte dan rond de machinist ALTIJD naar boven af.
Verder stoppen dan het juiste bord is niet toegestaan, ook niet als de machinist dit "beter lijkt". Daar zijn andere manieren voor om dit regelen.

Pennenlikker of niet, mijn kennis over de theorie is behoorlijk up to date en dus op pijl. Ik kijk in ieder geval niet in de voorschriften van 20 jaar of meer geleden. Er is veel veranderd bij het spoor......

Laatst bewerkt door NSR-fan op 29-07-2016 11:47
 

29-07-2016 10:44:40
maarten83
maarten83
Je kunt nog zoveel papier verslonden hebben, maar als je niet weet hoe het in de praktijk toegepast moet worden heb je er weinig aan.  

29-07-2016 10:56:39
dh3201
dh3201
Quote
daniel_ddr (vr 29 jul 2016 08:02:40 https://www.somda.nl/forum/15249/p586264/):
Quote
NSR-fan (do 28 jul 2016 23:09:11 https://www.somda.nl/forum/15249/p586250/): Niet moeilijk ?
SLT 10 is stoppen bij de 7
SLT 4 is stoppen bij de 3
Bij die cijfers stoppen is anders knap lasting want drieën en zevens komen slechts op een beperkt aantal stations voor als treinlengtebord.

Dat is toch niet veel anders voor machinisten van treinen bestaande uit 3 of 7 bakken ICM. Die weten hun trein toch ook prima neer te zetten als er geen bordje 3 of 7 staat. Dan hoeft dat voor SLT machinisten ook niet moeilijk te zijn.


Shqiperise-lopers?