Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Veiligheidsregels op het spoor

Zondag 24 aug 2014 - 19:37:05
fugazi
fugazi
Quote
dvdhoven (zo 24 aug 2014 13:49:01 somda.nl): In Aml ging het omrijden van het mat voor trein 7042 niet goed. Keurig na binnenkomst van de 1600 naar Shl, kwam het sein van spoor 1 richting open bak veilig, alleen geen beweging. Pas 11:46 werd het sein gedekt en het sein 1B->2A veilig gezet en ging het mat naar spoor 2A. En 11:47 volgde de bak en daarna de omroep. En toen moest iedereen nog van 4B naar 2A. Dus geen sightseeing in Wdn Ik kan me voorstellen dat de mcn niet heeft willen omrijden via de open bak omdat hij dan een stel uit en een stel in moet (2x SGM II), maar of dat een juiste veronderstelling is
NS personeel mag niet gepland in de ballast lopen.

Laatst bewerkt door spiketrain op Zondag 24 aug 2014 om 21:10:40

Zondag 24 aug 2014 - 19:40:04
sfj
sfj
Dat impliceert dat het bij calamiteiten en uitzonderingen wel mag. Alleen gok ik dat dan de veiligheidsjihad weer om de hoek komt kijken en eist dat het nevenspoor tijdens de wandeling buiten dienst moet ...

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Zondag 24 aug 2014 - 20:10:11
michaben
michaben
Mag lopen op een verhoogd schouw/vluchtpad wel? Ik zag afgelopen week drie man in gele hesjes lopen over een van de fly-overs bij Rtd welk gewoon in dienst was (er reden net drie SGMmetjes de fly-over op).

Zondag 24 aug 2014 - 20:11:12
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Dat zal dan geen NS-personeel zijn geweest.

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zondag 24 aug 2014 - 20:20:16
SchuurB
SchuurB
Quote
Jurre (zo 24 aug 2014 19:37:05 somda.nl):
Quote
dvdhoven (zo 24 aug 2014 13:49:01 somda.nl): In Aml ging het omrijden van het mat voor trein 7042 niet goed. Keurig na binnenkomst van de 1600 naar Shl, kwam het sein van spoor 1 richting open bak veilig, alleen geen beweging. Pas 11:46 werd het sein gedekt en het sein 1B->2A veilig gezet en ging het mat naar spoor 2A. En 11:47 volgde de bak en daarna de omroep. En toen moest iedereen nog van 4B naar 2A. Dus geen sightseeing in Wdn Ik kan me voorstellen dat de mcn niet heeft willen omrijden via de open bak omdat hij dan een stel uit en een stel in moet (2x SGM II), maar of dat een juiste veronderstelling is
NS personeel mag niet gepland in de ballast lopen.
a. Als je keert op 1B loop je ook in de ballast.
b. Is dat de nieuwste kletsmaatregel?

Zondag 24 aug 2014 - 20:21:31
sfj
sfj
Volgens mij is de essentie dat de 7000 op een doorsnee-zondag met slechts een solo stelletje hoort te rijden, waarbij iets dergelijks niet speelt ...

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Zondag 24 aug 2014 - 20:41:30
fugazi
fugazi
Quote
SchuurB (zo 24 aug 2014 20:20:16 somda.nl):
Quote
Jurre (zo 24 aug 2014 19:37:05 somda.nl):
Quote
dvdhoven (zo 24 aug 2014 13:49:01 somda.nl): In Aml ging het omrijden van het mat voor trein 7042 niet goed. Keurig na binnenkomst van de 1600 naar Shl, kwam het sein van spoor 1 richting open bak veilig, alleen geen beweging. Pas 11:46 werd het sein gedekt en het sein 1B->2A veilig gezet en ging het mat naar spoor 2A. En 11:47 volgde de bak en daarna de omroep. En toen moest iedereen nog van 4B naar 2A. Dus geen sightseeing in Wdn Ik kan me voorstellen dat de mcn niet heeft willen omrijden via de open bak omdat hij dan een stel uit en een stel in moet (2x SGM II), maar of dat een juiste veronderstelling is
NS personeel mag niet gepland in de ballast lopen.
a. Als je keert op 1B loop je ook in de ballast.
b. Is dat de nieuwste kletsmaatregel?
Is al een tijd zo. Zorgt voor veel frustatie op Dagplan-niveau kan ik je vertellen. Laatst ook een LM-ritje Amf-Gvc met 2x SGM-III wat niet kon rijden doordat er nergens perronsporen vrij waren om te keren (reguliere route kon niet i.v.m. buitendiensstellingen).

Zondag 24 aug 2014 - 20:43:27
sfj
sfj
Overigens ken ik ook veel personeel wat er achteraan loopt, zou de OR van NSR dit nou gewoon allemaal goeie ideeën vinden ?

Laatst bewerkt door spiketrain op Zondag 24 aug 2014 om 21:42:43, reden: Afsplitsing done.

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Zondag 24 aug 2014 - 20:52:00
mvboetzela
mvboetzela
Quote
SchuurB (zo 24 aug 2014 20:20:16 www.somda.nl): b. Is dat de nieuwste kletsmaatregel?
Die is er al een tijdje hoor, want lopen in de ballast is per slot GEVAARLIJK!
De volgende stap is dat NS personeel ook geen "bevoegd spoorbetreder" meer in de opleiding krijgt, omdat met toch nooit in het spoor loopt.

Laatst bewerkt door mvboetzela op Zondag 24 aug 2014 om 20:55:50

Zondag 24 aug 2014 - 20:52:58
sfj
sfj
Levensgevaarlijk, doen we tenslotte pas bijna 175 jaar in dit land!

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Zondag 24 aug 2014 - 20:54:07
michaben
michaben
Dit is volgens mij meer een arbo-norm vanwege het klimmen dan een eigen regel van de NS, ik heb vernomen dat het bij de RandstadRail ook niet mag, alleen hebben ze daar bij alle plaatsen waar bij verstoringen buiten het perron gekeerd zou moeten worden een loopbordes geplaatst. Dat is bij het spoor wat lastiger doordat je met veel verschillende treinen zit, dan dan je niet volstaan met een kort loopbordes dat slechts lang genoeg is om naar het volgende treinstel te lopen, maar heb je gelijk en loopbordes van 300 meter nodig.

Zondag 24 aug 2014 - 20:55:31
sfj
sfj
Zo'n loopbordes kan ook in de vorm van een in 20 minuten op te bouwen steiger, bij de tunnelbuitendienststellingen in Amsterdam bouwt het GVB er ook altijd eentje op. Daar is het gevaar veel groter met de derde rail en kan ik het nog wel begrijpen.

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Zondag 24 aug 2014 - 20:57:39
mvboetzela
mvboetzela
Quote
michaben (zo 24 aug 2014 20:54:07 www.somda.nl): Dit is volgens mij meer een arbo-norm vanwege het klimmen dan een eigen regel van de NS,
Maar dan zouden de cargo mcn het dus ook niet mogen. En rangeerders niet en storingsmonteurs en....
Wat maakt de NSR-machinist arbotechnisch zo kwetsbaar?

Zondag 24 aug 2014 - 20:59:15
sfj
sfj
Aanstellerij vanuit NSR gok ik, heeft weinig met veiligheid te maken. Je kan je op zo'n loopstrook toch net zo goed verstappen ?

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Zondag 24 aug 2014 - 21:04:29
michaben
michaben
Quote
mvboetzela (zo 24 aug 2014 20:57:39 somda.nl): Maar dan zouden de cargo mcn het dus ook niet mogen. En rangeerders niet en storingsmonteurs en....
Op vrijwel alle emplacementen zie je tegenwoordig metalen keukentrapjes staan voor rangeerders, onderhoudsmonteurs en/of schoonmakers die daar de trein in moeten klimmen. Op sommige sporen zijn deze zelfs verrijdbaar, want om zo'n keukentrapje op te tillen en te verplaatsen moet je anders bukken...
Quote
sfj (zo 24 aug 2014 20:55:31 somda.nl): Daar is het gevaar veel groter met de derde rail en kan ik het nog wel begrijpen.
Derde rail gevaarlijk? Dat hadden ze wel eens tegen die monteur kunnen vertellen die een spanningsloze metro onder stroom zet door de rode vlag onder de stroomafnemer te stoppen en met z'n voet de stroomafnemer omhoog te duwen! Maar over het algemeen zit stroomrail aan de binnenzijde bij dubbelspoor, en omlopen naar het andere rijtuig doe je via de buitenzijde, dus zelfs dan kom je normaal niet bij stroomrail in de buurt. Daarom zou er ook geen noodzaak moeten zijn het nevenspoor uit dienst te nemen, dat is alleen als je rondom de trein moet lopen, niet als er ten alle tijden een trein tussen jou en het nevenspoor staat.

Laatst bewerkt door michaben op Zondag 24 aug 2014 om 21:05:36

Zondag 24 aug 2014 - 21:06:34
mvboetzela
mvboetzela
Quote
michaben (zo 24 aug 2014 21:04:29 www.somda.nl): Op vrijwel alle emplacementen zie je tegenwoordig metalen keukentrapjes staan voor rangeerders, onderhoudsmonteurs en/of schoonmakers die daar de trein in moeten klimmen. Op sommige sporen zijn deze zelfs verrijdbaar, want om zo'n keukentrapje op te tillen en te verplaatsen moet je anders bukken...
Blijft over: de cargo mcn. Hoe doet die dat dan als hij ook nog zelf zijn loc aan de trein moet koppelen?

Zondag 24 aug 2014 - 21:06:54
sfj
sfj
Ik snap je punt hoor michaben, maar alleen even om te illustreren dat daar een gevaar loert, wat er in mijn opinie bij reizigerstreinen in continentaal Europa niet is.

Laatst bewerkt door spiketrain op Zondag 24 aug 2014 om 21:41:45, reden: Afsplitsing done.

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Zondag 24 aug 2014 - 21:07:48
sfj
sfj
Quote
mvboetzela (zo 24 aug 2014 21:06:34 somda.nl): Blijft over: de cargo mcn. Hoe doet die dat dan als hij ook nog zelf zijn loc aan de trein moet koppelen?
Die doen dat gewoon, zie ik dagelijks gebeuren in Uitgeest met de staal- en kalktreinen naar de Hoogovens (Corus, Tata, hoe je het wil noemen).

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Zondag 24 aug 2014 - 21:14:05
fugazi
fugazi
Quote
mvboetzela (zo 24 aug 2014 21:06:34 somda.nl):
Quote
michaben (zo 24 aug 2014 21:04:29 www.somda.nl): Op vrijwel alle emplacementen zie je tegenwoordig metalen keukentrapjes staan voor rangeerders, onderhoudsmonteurs en/of schoonmakers die daar de trein in moeten klimmen. Op sommige sporen zijn deze zelfs verrijdbaar, want om zo'n keukentrapje op te tillen en te verplaatsen moet je anders bukken...
Blijft over: de cargo mcn. Hoe doet die dat dan als hij ook nog zelf zijn loc aan de trein moet koppelen?
Die hebben een compleet andere CAO en takenpakket. NS-personeel mag bijvoorbeeld ook geen koppeling aanraken, laat staan zelf koppelen/splitsen.

Zondag 24 aug 2014 - 21:24:35
mvboetzela
mvboetzela
En dan klimmen ze ook gewoon met de ingebouwde treden weer in de cabine en niet met een elektrisch verrijdbare keukentrap....
Zijn deze voorschriften ook zo voor de Arriva/Veolia/BRENG/Connexxion machinisten?
Is er in Winterswijk ook een probleem als daar een stel naar de tuin moet?

Zondag 24 aug 2014 - 21:27:25
maigoda
maigoda
Quote
Jurre (zo 24 aug 2014 21:14:05 somda.nl):
Quote
mvboetzela (zo 24 aug 2014 21:06:34 somda.nl):
Quote
michaben (zo 24 aug 2014 21:04:29 www.somda.nl): Op vrijwel alle emplacementen zie je tegenwoordig metalen keukentrapjes staan voor rangeerders, onderhoudsmonteurs en/of schoonmakers die daar de trein in moeten klimmen. Op sommige sporen zijn deze zelfs verrijdbaar, want om zo'n keukentrapje op te tillen en te verplaatsen moet je anders bukken...
Blijft over: de cargo mcn. Hoe doet die dat dan als hij ook nog zelf zijn loc aan de trein moet koppelen?
Die hebben een compleet andere CAO en takenpakket. NS-personeel mag bijvoorbeeld ook geen koppeling aanraken, laat staan zelf koppelen/splitsen.
Dat laatste kan meteen naar het rijk der fabelen. NSR-Machinisten mogen gewoon aan een koppeling zitten en zelf splitsen en combineren. Het enige waar NSR-Machinisten niet meer voor bevoegd zijn (omdat er geen herinstructie meer voor gegeven wordt) is het koppelen en ontkoppelen van locs/rijtuigen.
Groetjes,
Emiel

Zondag 24 aug 2014 - 21:27:56
broek53
broek53
Quote
mvboetzela (zo 24 aug 2014 21:24:35 www.somda.nl): En dan klimmen ze ook gewoon met de ingebouwde treden weer in de cabine en niet met een elektrisch verrijdbare keukentrap....
Zijn deze voorschriften ook zo voor de Arriva/Veolia/BRENG/Connexxion machinisten?
Is er in Winterswijk ook een probleem als daar een stel naar de tuin moet?
Welnee.

Zondag 24 aug 2014 - 21:28:31
fugazi
fugazi
Quote
maigoda (zo 24 aug 2014 21:27:25 somda.nl):
Quote
Jurre (zo 24 aug 2014 21:14:05 somda.nl):
Quote
mvboetzela (zo 24 aug 2014 21:06:34 somda.nl):
Quote
michaben (zo 24 aug 2014 21:04:29 www.somda.nl): Op vrijwel alle emplacementen zie je tegenwoordig metalen keukentrapjes staan voor rangeerders, onderhoudsmonteurs en/of schoonmakers die daar de trein in moeten klimmen. Op sommige sporen zijn deze zelfs verrijdbaar, want om zo'n keukentrapje op te tillen en te verplaatsen moet je anders bukken...
Blijft over: de cargo mcn. Hoe doet die dat dan als hij ook nog zelf zijn loc aan de trein moet koppelen?
Die hebben een compleet andere CAO en takenpakket. NS-personeel mag bijvoorbeeld ook geen koppeling aanraken, laat staan zelf koppelen/splitsen.
Dat laatste kan meteen naar het rijk der fabelen. NSR-Machinisten mogen gewoon aan een koppeling zitten en zelf splitsen en combineren. Het enige waar NSR-Machinisten niet meer voor bevoegd zijn (omdat er geen herinstructie meer voor gegeven wordt) is het koppelen en ontkoppelen van locs/rijtuigen.
Groetjes,
Emiel
Dan heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd. Maar dan loopt een machinist toch alsnog in de ballast?

Laatst bewerkt door fugazi op Zondag 24 aug 2014 om 21:29:22

Zondag 24 aug 2014 - 21:29:48
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Quote
mvboetzela (zo 24 aug 2014 21:24:35 www.somda.nl): En dan klimmen ze ook gewoon met de ingebouwde treden weer in de cabine en niet met een elektrisch verrijdbare keukentrap....
Zijn deze voorschriften ook zo voor de Arriva/Veolia/BRENG/Connexxion machinisten?
Is er in Winterswijk ook een probleem als daar een stel naar de tuin moet?
In Winterswijk staan vaste trapjes, kwestie van de trein op de goede plek stil zetten. Was al zo in de Syntus/Lint tijdperk.


Zondag 24 aug 2014 - 22:18:42
thom
thom
Quote
Jurre (zo 24 aug 2014 21:28:31 somda.nl): Dan heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd. Maar dan loopt een machinist toch alsnog in de ballast?
Voor het combineren van stroomlijn materieel hoef je je niet in de ballast te vinden, dat doe je prima vanuit de cabine.

Het niet in de ballast mogen lopen van NS personeel is alleen interne regelgeving.
Een verschil zal zijn dat een goederenmachinist een ander kleding pakket heeft wat daar wat beter op afgestemd is en ook veiligheidsschoenen omvat en simpelweg een besluit om letsel te voorkomen.

Zondag 24 aug 2014 - 22:23:38
maigoda
maigoda
Quote
mvboetzela (zo 24 aug 2014 20:57:39 somda.nl):
Quote
michaben (zo 24 aug 2014 20:54:07 www.somda.nl): Dit is volgens mij meer een arbo-norm vanwege het klimmen dan een eigen regel van de NS,
Maar dan zouden de cargo mcn het dus ook niet mogen. En rangeerders niet en storingsmonteurs en....
Wat maakt de NSR-machinist arbotechnisch zo kwetsbaar?
Eigenlijk zit de bottleneck hem in het feit dat een NSR-machinist geen veiligheidsschoenen draagt. Dan mag je niet op reguliere basis in het spoor lopen. Calamiteiten uitgezonderd natuurlijk.
Groetjes,
Emiel

Zondag 24 aug 2014 - 22:30:21
maigoda
maigoda
Quote
mvboetzela (zo 24 aug 2014 20:52:00 somda.nl):
Quote
SchuurB (zo 24 aug 2014 20:20:16 www.somda.nl): b. Is dat de nieuwste kletsmaatregel?
Die is er al een tijdje hoor, want lopen in de ballast is per slot GEVAARLIJK!
De volgende stap is dat NS personeel ook geen "bevoegd spoorbetreder" meer in de opleiding krijgt, omdat met toch nooit in het spoor loopt.
Die stap kun je wel vertegen. Om te beginnen maakt bevoegd spoorbetreder deel uit van de rijbevoegdheid, waarvan de eisen niet door de vervoerder worden vastgelegd, maar door spoorwegwet, danwel ILT.

Verder is het zo dat machinisten uit de rijdende dienst evengoed ook rangeerdiensten doen en dan is bevoegd spoorbetreder wel een handige. En tot slot: het is natuurlijk niet zo dat een NSR-machinist in de rijdende dinst nooit in de balast komt. Wat te denken van een trein wegbrengen naar de werkplaats, waar doorgaans geen perron is en waar het hebben van bevoegd spoorbetreder zelfs gewoon in de plaatselijke regelgeving is opgenomen. Tot slot komen calamiteiten natuurlijk ook nog wel eens voor, zoals aanrijdingen. Ook dan ontkom je niet aan het betreden van het spoor.
Groetjes,
Emiel

Zondag 24 aug 2014 - 22:57:17
sfj
sfj
Maar als je met een set veiligheidsschoenen door de ballast loopt dan kan je toch alsnog je enkel verzwikken en legio andere verwondingen oplopen? Misschien ben ik slecht geinformeerd, maar ik denk dat gezond verstand nog steeds het beste wapen is tegen verwondingen en heeft dit niks te maken met veiligheidsschoenen, kleding whatever.

Ik kan echt, met de beste wil van de wereld, geen goede motiveerbare reden bedenken voor dit compleet doorgedraaide veiligheidsbeleid wat men tegenwoordig heeft. Zonder te beledigen of schuld aan te wijzen of wat dan ook moet ik vermoeden dat NSR alleen nog maar mietjes in dienst wil, die drukker zijn of d'r haar goed zit dan op te letten wat ze doen.

Nogmaals als je bij NSR werkt, dit beleid bedenkt of er enigszins bij betrokken bent: voel je niet aangesproken, het is niet op jou persoonlijk gericht. Ik raak gewoon een beetje gefrustreerd van het idee dat er omwille van de veiligheid niks meer mogelijk is.
In dat licht zou ik mijn baas moeten vragen mij (als IT consultant) een spraak-naar-scherm systeem te geven want van typen en muizen kan je RSI krijgen, en dat is net zo levensgevaarlijk als een gekneusde enkel of iets in die orde van grootte.

Laatst bewerkt door sfj op Zondag 24 aug 2014 om 23:06:30

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Zondag 24 aug 2014 - 23:01:55
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Ik zie nog steeds het verschil niet tussen NSR-machinisten die rangeerdiensten doen en veel in de ballast lopen, en NSR-machinisten die reguliere diensten doen waarbij een middenspoor ineens verboden terrein is. Volgens mij zijn dat dezelfde personen met dezelfde bevoegdheden.

Zondag 24 aug 2014 - 23:03:30
Frontier
Frontier
Misschien ligt het aan mij, maar ik kan werkelijk niets verzinnen waar veiligheidsschoenen handig voor zouden zijn als je in het spoor loopt?

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Maandag 25 aug 2014 - 02:30:51
maigoda
maigoda
Quote
sfj (zo 24 aug 2014 22:57:17 somda.nl): Maar als je met een set veiligheidsschoenen door de ballast loopt dan kan je toch alsnog je enkel verzwikken en legio andere verwondingen oplopen? Misschien ben ik slecht geinformeerd, maar ik denk dat gezond verstand nog steeds het beste wapen is tegen verwondingen en heeft dit niks te maken met veiligheidsschoenen, kleding whatever.

Ik kan echt, met de beste wil van de wereld, geen goede motiveerbare reden bedenken voor dit compleet doorgedraaide veiligheidsbeleid wat men tegenwoordig heeft. Zonder te beledigen of schuld aan te wijzen of wat dan ook moet ik vermoeden dat NSR alleen nog maar mietjes in dienst wil, die drukker zijn of d'r haar goed zit dan op te letten wat ze doen.

Nogmaals als je bij NSR werkt, dit beleid bedenkt of er enigszins bij betrokken bent: voel je niet aangesproken, het is niet op jou persoonlijk gericht. Ik raak gewoon een beetje gefrustreerd van het idee dat er omwille van de veiligheid niks meer mogelijk is.
In dat licht zou ik mijn baas moeten vragen mij (als IT consultant) een spraak-naar-scherm systeem te geven want van typen en muizen kan je RSI krijgen, en dat is net zo levensgevaarlijk als een gekneusde enkel of iets in die orde van grootte.
Ik voel me in elk geval niet aangesproken. Ik ben het zelfs met je eens. Maar dat is het punt gewoon niet. Het punt is: de regelgeving schrijft het voor. En dit dan nog even los van "door wie is het opgesteld". Dat kan de arbowet zijn, maar ook "intern binnen een bedrijf". Maar zelfs als het het laatste is: het tractiepersoneel dient zich er wel aan te houden, hoe zinloos sommige zaken ook mogen zijn. Het geeft in elk geval aan waarom een cargomachinist sommige dingen wel gewoon mag die een NSR-machinist niet mag.

In feite is er ook geen verschil tussen een rangeermachinist en een rijdende machinist. De bevoegdheden zijn identiek, op de veiligheidsschoenen na. Het punt is dat er in de lande sporen zijn waar je alleen naast mag lopen als je veiligheidsschoenen draagt. Dat is voorschrift en op geen enkele manier te omzeilen. Omdat rijdende machinisten geen veiligheidsschoenen dragen, mogen ze niet op reguliere/geplande basis daar lopen, los van het feit dat ze bevoegd spoorbetreder zijn. Uitzondering hierop is de beruchte calamiteit (want dat is niet gepland). Dan mag ook een rijdende machinist zonder veiligheidsschoenen op een bepaald spoor uit de trein om te keren bijvoorbeeld en de trein bestaat uit meerdere stellen. En in het geval van een aanrijding gebeurd het dus ook dat een machinist de trein uit moet, zonder dat er sprake is van een "een looppad dat aan de arboregels voldoet". Zo hebben bijvoorbeeld Hoofddorp Midden en Breukelen opstel looppaden die aan bepaalde eisen voldoet. Gevolg: je mag er lopen zonder veiligheidsschoenen. En dat geeft weer de mogelijkheid om er regulier treinen te laten keren.

Normaals: ik ben het met tal van argumenten hierboven eens. Maar daar koop ik niets voor. Als tractiepersoneel heb ik me aan de regels te houden. Tevens is er nog iets wat men wellicht vergeet: als ik me er niet aan hou en er gaat wat mis, dan is dat weer een stok waar ze me mee kunnen slaan. Om nog maar te zwijgen van de eventuele mogelijkheid dat een incident aanleiding kan geven om de regels nog verder aan te scherpen en de werkbaarheid nog verder om zeep te helpen.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op Maandag 25 aug 2014 om 02:33:01

Maandag 25 aug 2014 - 07:36:26
molenaar12
molenaar12
Facebook peter.molenaar
Een kleine kanttekening. Ik had vorige maand nieuwe schoenen besteld voor de rijdende dienst van het type Broque. Bij levering bleken deze van Atlas te zijn met verstevigde neus. Ik heb nu dus gewoon veiligheidsschoenen aan in de rijdende dienst.

Maandag 25 aug 2014 - 09:01:46
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
En mag je daarmee nu "officieel" wel de sporen in, of scheren ze alsnog alle machinisten over een kam?

Maandag 25 aug 2014 - 09:49:12
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Het gaat helemaal niet over schoenen e.d, de overspannen regelgeving bij NSR zijn hersenspinsels door een OR die overactief is met de verkeerde zaken en NSR zo gek krijgt daar aan mee te doen om dat de indekcultuur bij NSR de leidende cultuur is al jarenlang. M.a.w.: wij hebben al actie ondernomen om arbeidsongevallen te voorkomen. Diezelfde regel is ook toepasbaar op allerlei andere materie die ingepakt wordt in regeldrift met alle gevolgen voor de praktijk van dien.

Maandag 25 aug 2014 - 11:19:38
jbt
jbt
Flickr BartGrunewold
Quote
maigoda (ma 25 aug 2014 02:30:51 www.somda.nl): Het punt is: de regelgeving schrijft het voor. En dit dan nog even los van "door wie is het opgesteld".
Wat niet wegneemt dat je altijd kritisch over regelgeving moet blijven nadenken: is het proportioneel, is het doelmatig, wordt het binnen een organisatie 'gedragen', etc.
Als ik bovenstaande discussie lees, vind ik het jammer dat een werkgever steeds meer verantwoordelijkheid - en dus ruimte voor creativiteit - bij de werknemers weghaalt en gaandeweg de 'spoormannen' van weleer lijkt uit te bannen.

Maandag 25 aug 2014 - 12:51:12
maigoda
maigoda
Dat ben ik ook zeker met je eens, maar een discussie over regelgeving wordt al snel gesmoord met de vraag "maar willen jullie dan niet meer veiligheid"? Met het argumenrt aankomen dat "regelgevingsverzwaring die maar 0,0001 meer veiligheid geeft, maar 50% vermindering van de werkbaarheid" in de praktijk alleen maar een vermindering van de veiligheid oplevert, gaat er niet in bij "personen die het voor het zeggen hebben maar de praktijk niet kennen". En je laatste zin is dan inderdaad het gevolg op de wat langete termijn. Dat is nu al zichtbaar, maar zal in de toekomst alleen nog maar toenemen.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op Maandag 25 aug 2014 om 13:00:15

Dinsdag 26 aug 2014 - 20:51:51
sjoerd
sjoerd
Gelukkig komt Prorail voor de aannemers met een lumineus idee: stevige hekken tussen de beide sporen waardoor een veilige werkplek geschapen wordt. Daardoor kan op het nevenspoor naar hartelust heen en weer worden gereden. Wel even alle spullen aan de goede kant van het hek zetten en de overloopwissels klemmen.
Een nieuwe kans voor de verbannen reiziger en de redding van de linkerspoorbeveiligingen?
Om de hekken te plaatsen moeten wellicht beide sporen een week buitendienst...

Dinsdag 26 aug 2014 - 21:12:35
mvboetzela
mvboetzela
Uit het artikel:
Quote
"Door specialisten van ProRail is gezocht naar het uitvoeren van werkzaamheden op een spoor terwijl op het spoor er naast de trein blijft rijden. In de veiligheidsregelgeving is dat normaal gesproken niet mogelijk. Om dat wel te realiseren moesten er hekken worden geplaatst tussen de sporen om een veilige werkplek te garanderen" legt een woordvoerster van ProRail uit.
Hoe hebben we het ooit zonder al die specialisten kunnen doen?

Dinsdag 26 aug 2014 - 21:27:02
thom
thom
Zijn dat niet gewoon die werkhekken die tijdelijk aan de spoorstaven geklemd worden ?

Dinsdag 26 aug 2014 - 21:47:27
michaben
michaben
Nu nog een schakelaar om ATB-EG uit te schakelen en alle seinen te beperken tot ten hoogste seinbeeld groen knipper (oftewel een snelheidsbeperking van 40km/u instellen op een baanvak), zodat er ook tijdens een verstoring iemand het spoor op kan, want dan staan die hekken er natuurlijk niet.

Dinsdag 26 aug 2014 - 21:50:04
mvboetzela
mvboetzela
Quote
thom (di 26 aug 2014 21:27:02 www.somda.nl): Zijn dat niet gewoon die werkhekken die tijdelijk aan de spoorstaven geklemd worden ?
Uit de tekst van het artikel trek ik de conclusie dat dit permanente hekken zijn, want bedoeld voor het onderhoudsrooster. Na de hekken aan beide zijden van het spoor dus ook hekken in het spoor. Dat zullen veel fotografen niet leuk vinden.

Dinsdag 26 aug 2014 - 21:54:44
KvdLee
KvdLee
Flickr koendetreinman
Gaat alleen op voor dubbelspoor neem ik aan?

Dinsdag 26 aug 2014 - 21:57:34
thom
thom
EUhm hoe wil jij op enkel spoor een hek tussen de sporen in zetten...?

@Marnix,
Heb je ook een link van dat artikel, want dat heb ik hier nog niet voorbij zien komen?
Lol stond bovenin beeld tijdens het bewerken van dit bericht; www.treinreiziger.nl

Laatst bewerkt door thom op Dinsdag 26 aug 2014 om 21:59:30

Dinsdag 26 aug 2014 - 21:58:47
rick
rick
En voorlopig alleen tussen Amsterdam Centraal en Schiphol.

voor Thom:

www.treinreiziger.nl

Laatst bewerkt door rick op Dinsdag 26 aug 2014 om 21:59:13

Dinsdag 26 aug 2014 - 22:54:36
maigoda
maigoda
Quote
michaben (di 26 aug 2014 21:47:27 somda.nl): Nu nog een schakelaar om ATB-EG uit te schakelen en alle seinen te beperken tot ten hoogste seinbeeld groen knipper (oftewel een snelheidsbeperking van 40km/u instellen op een baanvak), zodat er ook tijdens een verstoring iemand het spoor op kan, want dan staan die hekken er natuurlijk niet.
Dat zal niet overal zomaar kunnen. Zeker niet met name op plekken waar autobatische seinen (P-seinen) staan. Dat vergt een flinke aanpassing in het seinsysteem voordat dat kan.
Groetjes,
Emiel

Dinsdag 26 aug 2014 - 22:57:42
KvdLee
KvdLee
Flickr koendetreinman
@thom: Excuses voor mijn incomplete formulering ;P. Ik doelde op het feit dat wanneer je permanente hekken plaatst op spoorlijnen met meer dan twee sporen, je veel praktische problemen krijgt bij werkzaamheden aan de in het midden gelegen sporen, maar ook op gebied van veiligheid. Je kan immers bij calamiteiten niet per direct uit de gevarenzone komen.

Dinsdag 26 aug 2014 - 23:19:38
kiekkiek
kiekkiek
Quote
Jurre (zo 24 aug 2014 19:37:05 somda.nl):
Quote
dvdhoven (zo 24 aug 2014 13:49:01 somda.nl): In Aml ging het omrijden van het mat voor trein 7042 niet goed. Keurig na binnenkomst van de 1600 naar Shl, kwam het sein van spoor 1 richting open bak veilig, alleen geen beweging. Pas 11:46 werd het sein gedekt en het sein 1B->2A veilig gezet en ging het mat naar spoor 2A. En 11:47 volgde de bak en daarna de omroep. En toen moest iedereen nog van 4B naar 2A. Dus geen sightseeing in Wdn Ik kan me voorstellen dat de mcn niet heeft willen omrijden via de open bak omdat hij dan een stel uit en een stel in moet (2x SGM II), maar of dat een juiste veronderstelling is
NS personeel mag niet gepland in de ballast lopen.
In de bak van Almelo kun je uitstekend kopmaken en veilig in en uitstappen. Er is naast beide sporen een verhoogd looppad, tevens vluchtroute.

Woensdag 27 aug 2014 - 00:55:22
thom
thom
Quote
KvdLee (di 26 aug 2014 22:57:42 somda.nl): @thom: Excuses voor mijn incomplete formulering ;P. Ik doelde op het feit dat wanneer je permanente hekken plaatst op spoorlijnen met meer dan twee sporen, je veel praktische problemen krijgt bij werkzaamheden aan de in het midden gelegen sporen, maar ook op gebied van veiligheid. Je kan immers bij calamiteiten niet per direct uit de gevarenzone komen.
Je bedoelde het andersom dan ik het opvatte, méér ipv minder

Bij 3 sporen kun je een hek aan 1 kant van het middenspoor plaatsen ipv tussen elk spoor zodat je in ieder geval het apart genomen spoor altijd kunt gebruiken of bij werkzaamheden aan dat spoor de andere 2 in dienst kunt houden.

Bij 4 sporen zou je kunnen kiezen om of de twee linker af te scheiden van de rechter, of de binnensporen van de buitensporen. Net wat makkelijk is kwa wissels en wat betreft vluchtroutes zou je schuifhekken toe kunnen passen.

Woensdag 27 aug 2014 - 07:33:07
kleine_man
kleine_man
Door dssu kan je moeilijk op het linkerspoor vertrekken. Leuk deze oplossing, maar voor corridors rond ut dus niet.

Woensdag 27 aug 2014 - 10:56:14
martijnham
martijnham
Quote
thom (di 26 aug 2014 21:27:02 www.somda.nl): Zijn dat niet gewoon die werkhekken die tijdelijk aan de spoorstaven geklemd worden ?
Ik vermoed dat het een hek is zoals dat bijvoorbeeld al tussen de sporen op Maasvlakte 2 is geplaatst. Daar is het ook al bedoeld om bij onderhoudswerkzaamheden beide sporen niet uit bedrijf te hoeven nemen.

Geen superplaatjes, maar hier zijn de hekken op Maasvlakte 2 te zien: www.acon-bv.nl (even naar beneden scrollen naar Leveren en aanbrengen hekwerk Maasvlakte 2). Hek met rasterwerk aan buitenzijde en stalen hek met twee horizontale buizen tussen de beide sporen.

Laatst bewerkt door martijnham op Woensdag 27 aug 2014 om 10:56:30

Woensdag 27 aug 2014 - 12:25:14
nohab
nohab
Flickr bvisser
Staafmat heet dat in vaktermen. Hetzelfde dat nu overal permanent langs de lijn wordt gezet.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Woensdag 27 aug 2014 - 13:09:09
mvboetzela
mvboetzela
Quote
kleine_man (wo 27 aug 2014 07:33:07 www.somda.nl): Door dssu kan je moeilijk op het linkerspoor vertrekken. Leuk deze oplossing, maar voor corridors rond ut dus niet.
Dat klopt, maar daar komen de "specialisten" pas achter nadat DSSA een feit is en deze hekken dus weer nutteloos.

Woensdag 27 aug 2014 - 20:22:22
broek53
broek53
Nou, DSSA is nog geen feit in details als deze.

Woensdag 27 aug 2014 - 21:16:44
mvboetzela
mvboetzela
Dat klopt, maar ik heb serieus twijfels of de "experts" die het hek tussen de sporen hebben bedacht zich realiseren dat dit voordeel op termijn teniet wordt gedaan door het slopen van alle ongebruikte (en dus overbodige) overloopwissels, gecombineerd met het Doorstroomdenken.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 27 aug 2014 - 21:52:17
michaben
michaben
Zover ik begrijp zijn die hekken bedoeld dat het nachtnet door kan rijden met de onderhoudsvensters. Het nachtnet rijdt maar om het uur waardoor over lange afstand via één spoor zonder overloopwissels wel haalbaar is. En overdag zijn beide sporen toch altijd in dienst want men heeft tegen die tijd tenslotte nu verwijtbare storingen

Maandag 10 aug 2015 - 22:42:58
wouterder
wouterder
Flickr wouterder
Is het zo´n groot probleem om als mcn uit te stappen via het passagiersgedeelte? Of is dit vanwege veiligheid dat er cabinedeuren buiten zitten?

Volgensmij heeft de Lint van Syntus en de GTW van Arriva en Veolia ook geen cabinedeuren buiten..

Maandag 10 aug 2015 - 23:32:15
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Zeker met wat krappere keringen is het wel handig dat je uit kunt stappen voordat alle passagiers eruit zijn. Syntus zal niet voor niets FLIRT3's met cabinedeuren bestellen voor Zwolle-(Enschede/Kampen): www.syntus.nl


Maandag 10 aug 2015 - 23:41:08
marciekemp
marciekemp
En wat te denken met rangeren, elke keer uitstappen via een gewone deur om een wissel om te leggen is niet bepaald handig, dan ga je er liever via een cabine deur uit, als je de collega's van oa Arriva wel is uit en in ziet stappen tijdens rangeerwerkzaamheden zul je het begrijpen

Dinsdag 11 aug 2015 - 05:12:06
VIRMm1
VIRMm1
Het zal inderdaad voornamelijk om dat laatste gaan ja. K heb ze van Breng ooit zien rangeren op Arnhem Berg en ik had te doen met ze.

Dinsdag 11 aug 2015 - 11:22:17
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Het het op dezelfde manier gaat als de GTW's bij de STAR heb ik er inderdaad medelijden mee. De lange @timtrein lukte het nog wel (voor het vlaggen van de overwegen), maar een kleiner persoon komt er bijna niet in denk ik.


Dinsdag 11 aug 2015 - 15:55:33
dh3201
dh3201
Vanuit de ballast mag het personeel toch sowieso al niet in/uit de trein?

Shqiperise-lopers?

Dinsdag 11 aug 2015 - 16:17:39
daniel81
daniel81
Dat is een NSR-regeltje en geen wet die voor alle vervoerders geldt. Bijvoorbeeld goederentreinen exploiteren zou met dat voorschrift schier onmogelijk worden.

Dinsdag 11 aug 2015 - 18:23:39
thom
thom
Ballast niet, maar looppaden op een opstelemplacement als bijvoorbeeld Ctw wel...

Dinsdag 11 aug 2015 - 18:30:12
maigoda
maigoda
Quote
dh3201 (di 11 aug 2015 15:55:33 somda.nl): Vanuit de ballast mag het personeel toch sowieso al niet in/uit de trein?
Dat mag niet op geplande basis. Ongepland mag dat wel. Dan moet je denken aan aanrijdingen, keringen op de hoofdbaan en dat soort dingen.
Groetjes,
Emiel

Dinsdag 11 aug 2015 - 21:41:11
kiekkiek
kiekkiek
Quote
dh3201 (di 11 aug 2015 15:55:33 www.somda.nl): Vanuit de ballast mag het personeel toch sowieso al niet in/uit de trein?
Dat is onzin. Als dat zo zou zijn dan rijdt er morgen geen trein meer. Tijdens rangeren wordt er op grote schaal vanuit de ballast gewerkt, al was het alleen maar om wissels om te leggen.
Wel is het zo dat men in een station zoveel mogelijk (rangerende) treinen langs een perron behandeld om geklauter naar het perron te voorkomen. Wel zo prettig.

Laatst bewerkt door kiekkiek op Dinsdag 11 aug 2015 om 21:43:30

Dinsdag 11 aug 2015 - 22:06:26
jochem
jochem
Personeelswisselingen waarbij het rijdend personeel binnen het profiel van een doorgaand nevenspoor komt is (iig bij NSR) niet meer toegestaan. Ergo: er is een schouwpad of een perron of iets dergelijks nodig om zulks uit te kunnen voeren.

Laatst bewerkt door jochem op Dinsdag 11 aug 2015 om 22:07:37

Dinsdag 11 aug 2015 - 22:21:53
Wellie
Wellie
Quote
maigoda (di 11 aug 2015 18:30:12 www.somda.nl):
Quote
dh3201 (di 11 aug 2015 15:55:33 somda.nl): Vanuit de ballast mag het personeel toch sowieso al niet in/uit de trein?
Dat mag niet op geplande basis. Ongepland mag dat wel. Dan moet je denken aan aanrijdingen, keringen op de hoofdbaan en dat soort dingen.
Groetjes,
Emiel
De RET kaartjes zijn allemaal gepland, moet er toch echt zelf uit om de wissels goed te leggen.

Machinist NSR

Dinsdag 11 aug 2015 - 22:41:52
maigoda
maigoda
Maar dan ben je op terrein waar dat ook gewoon mag. Op opstelterreinen zijn alle looppaden aangelegd volgens bepaalde normen. Dus mag je daar op geplande basis rangeren en dus ook de trein in/uit.

Waar ik het over heb, is op geplande basis een trein op de hoofdbaan laten keren op een plek waar geen looppad is dat aan de norm voldoet maar waar je wel de trein uit moet om in de andere cabine te kunnen komen (meerdere stellen doorgaans). Voorbeeld: de pendeltrein naar het spoorwegmuseum. De plek waar kopgemaakt wordt te Blauwkapel is hoofdbaan waar geen goed looppad is. Dat is opgelost met een perronnetje + bakkenborden. Stop je op de juiste plek, dan kun je via dat perronetje via de tussencabines van het ene stel naar het andere stel lopen. Ben je met maar één stel, dan wordt je geacht binnendoor te lopen (wordt leuk als men ooit een losse DDAR gaat inzetten...).

Ter aanvulling:
Een looppad dat aan de norm voldoet is in elk geval qua hoogte op dwarsligger-niveau. Alleen de spoorstaaf steekt er dan nog bovenuit. Ligt een looppad lager, dan mag je daar niet op geplande basis een trein in/uit.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op Dinsdag 11 aug 2015 om 22:50:19

Woensdag 12 aug 2015 - 10:24:48
daniel81
daniel81
Ik vermoed trouwens dat de cabinedeur niet zozeer met rangeergemak te maken heeft, maar vooral met veiligheid: bij volle gangpaden / balkons heeft de mcn geen vluchtweg.

Woensdag 12 aug 2015 - 10:27:44
Daan!
Daan!
Moet de machinist dan via de cabinedeur uit een rijdende trein springen?

Woensdag 12 aug 2015 - 10:29:00
marciekemp
marciekemp
En dan moeten we dus maar door de cabine deur naar buiten springen? Zo iets lachwekkends heb ik nog nooit gehoord, maar hij is leuk bedacht. Nee die vluchtweg moet vrij gehouden worden, wordt ook verwacht dat we daar zelf een beetje op letten en de mensen wegsturen als ze voor de vluchtweg staan

Woensdag 12 aug 2015 - 10:57:39
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Net zo lachwekkend als het voorgaande betoog over looppaden
Sorry hoor maar het spoor gaat ten onder aan regels.

Woensdag 12 aug 2015 - 11:21:45
broek53
broek53
Ik heb wel een keertje vaker betoogd dat het veiligheids-wezen bij NSR in een sooort competitie is verwikkeld met die van Prorail en daarom van alles bepaalt waaraan ProRail nog helemaal niet toe is, respectievelijk nooit toe zal komen omdat ze dan andere vervoerders het werken onmogelijk zouden maken. NSR is dus niet alleen roomser dan de paus, het is daarnaast een aparte kloosterorde aan het worden die met overgave aan zelfkastijding doet.
Tot zover deze ontwikkeling van SNG

Woensdag 12 aug 2015 - 12:29:32
dh3201
dh3201
Er zijn ook andere redenen te bedenken waarom een machinist via een zijdeur zou willen kunnen vluchten. Ook als de trein stil staat. Bijvoorbeeld als er brand in de coupé achter de cabine ontstaat. Dan wil je niet dat je enige vluchtweg vanuit de cabine juist door die brandende coupé loopt....

Shqiperise-lopers?

Woensdag 12 aug 2015 - 13:26:13
maigoda
maigoda
Quote
gvttreinen (wo 12 aug 2015 10:57:39 somda.nl): Net zo lachwekkend als het voorgaande betoog over looppaden
Sorry hoor maar het spoor gaat ten onder aan regels.
Aangaande dat laatste ben ik met je eens. Maar qua looppaden deels weer niet. Bedenk even het volgende: er zijn machinisten die door hun lengte (1 meter 60 a 1 meter 65) vanaf een looppad of op een opstelterrein nog redelijk fatsoenlijk een trein in kunnen klimmen. De eerste traptrede van een SLT zit op 80 a 90 cm hoogte en de handgrepen naast de cabinedeur beginnen bij zo'n 130 cm. Op de plekken waar alleen een schouwpad ligt, kun je bij de genoemde maatvoering zo 30 tot 40 cm bijtellen plus een extra zijdelingse afstand van zo'n 20 cm. Zou dat dan lukken? Met een beetje fantasie lukt dat wel, maar arbo-technisch is dat niet verantwoord om dat planmatig te moeten doen. En om nou de kans op onnodig letsel te voorkomen (Wet Poortwachter), is er vanuit NSR de eis gesteld dat hun treinpersoneel een looppad moeten gebruiken indien er sprake is van een geplande situatie (zoals bijvoorbeeld te Breukelen, Almere Oostvaarders en Hoofddorp Midden).
Groetjes,
Emiel

Woensdag 12 aug 2015 - 13:34:08
maigoda
maigoda
Quote
daniel81 (wo 12 aug 2015 10:24:48 somda.nl): Ik vermoed trouwens dat de cabinedeur niet zozeer met rangeergemak te maken heeft, maar vooral met veiligheid: bij volle gangpaden / balkons heeft de mcn geen vluchtweg.
De arbowet eist dat de binnendeur naar de cabine vrij moet blijven aan de balcon/gangzijde, juist vanwege die vluchtweg. Want zeg nou zelf: is het een reële optie om met 130 km/h uit de cabine te springen bij een dreiging van een aanrijding met een vrachtwagen met betonplaten?

De aanwezigheid van cabinedeuren is gewoon handig. Zowel bij rangeren als bij het rijden. Qua veiligheid voegt het eigenlijk alleen toe dat je niet via een reisigersdeur naar buiten hoeft en er dan ook geen reizigers in een onbewaakt moment ongecontroleerd de trein kunnen verlaten.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op Woensdag 12 aug 2015 om 13:35:59

Woensdag 12 aug 2015 - 13:35:47
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Je kan de treinstellen ook Arbotechnisch aanpassen.
Even kort door de bocht, Prorail moet looppaden aanleggen omdat NSR haar nieuw materieel niet Arbotechnisch laat aanpassen.
Kosten voor Prorail en niet NSR.
Tis maar een hersenspinsel

Woensdag 12 aug 2015 - 13:39:27
maigoda
maigoda
En hoe had je gedacht om ter hoogte van een draaistel de afstap met 50 cm te verkleinen? Leuk zo'n hersenspinsel, maar de praktijk is wel wat weerbarstiger, denk je niet? En wat denk je dat reëler én goedkoper is: een paar looppaden aanleggen, of al het materieel technisch aanpassen?
Groetjes,
Emiel

Woensdag 12 aug 2015 - 13:52:43
broek53
broek53
Kijk, tot dit niveau is de ooit integrale spoorsector inmiddels afgedaald.
Overigens is de vergelijking vals: je moet geen materiel aanschaffen dat een te grote opstap veroorzaakt op de ter beschikking staande infrastructuur. Dan kost het je ook niets omdat je het later moet aanpassen.

Woensdag 12 aug 2015 - 14:34:50
maigoda
maigoda
Op opstelterreinen levert dat geen problemen op. Die zijn allemaal al op het juiste niveau. En alle looppaden momenteel ook. Het is pas weer een probleem als men besluit op een plek planmatig te keren waar geen looppad is, maar waar die wel nodig is. Moet je daar dan speciaal aangepast materieel voor aanschaffen? Dat gebeurt dus niet. Een extra looppad hier of daar lijkt me een stuk effectiever.
Groetjes,
Emiel

Woensdag 12 aug 2015 - 14:42:07
broek53
broek53
In die volgorde niet, maar de volgorde deugt niet. Zakelijk gezien zou het kunnen, als NSR dan de verhoogde looppaden en andere voorzieningen betaalt op het moment dat het bedrijf besluit om ergens planmatig te gaan keren waar dit tot nu toe nog niet het geval was.
Mij maakt het verder niet uit, uiteraard, maar vertellen aan de huisbaas dat hij de tuin moet asfalteren omdat je je auto voor de deur wilt parkeren, doe je ook niet. zeker niet als dat voor de deur parkeren een door jezelf verzonnen regel is.

Laatst bewerkt door broek53 op Woensdag 12 aug 2015 om 14:43:41

Woensdag 12 aug 2015 - 14:50:09
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
In noodsituaties op de vrije baan ga je toch niet wachten totdat er een verhoogd looppad is aangelegd?
Ik bedoel hiermee je in het bestek opneemt dat er vanuit ballastbed opgestapt moet kunnen worden, in nood en andere situaties.
Als NSR dit om een of andere reden verzuimd moet dan de infrabeheerder het gemis goedmaken?

Woensdag 12 aug 2015 - 16:28:26
maigoda
maigoda
Je hebt m'n eerdere betoog toch niet helemaal goed gelezen. Het gaat niet om noodsituaties of in onvoorziene omstandigheden. Het gaat om geplande situaties. Dus om treinen die volgens dienstregeling op een bepaald punt moeten keren en waarbij de machinist buitenom naar de andere cabine moet (doorgaans dus met meerdere stellen).

Overigens is het maar de vraag of Prorail dan een looppad betaald als deze er niet ligt. Wie weet zegt Prorail wel tegen NSR: prima, de factuur ziet u tzt wel tegemoed. Anderzijds, er is op Ypb een looppad aangelegd, terwijl NSR-machinisten daar weer geen gebruik van mogen maken. De vraag voor een looppad komt hier dus niet bij NSR vandaan. Bij wie dan wel? En wie heeft de factuur in dit geval dan betaald?

Groetjes,
Emiel

Woensdag 12 aug 2015 - 16:48:01
broek53
broek53
Het drijft wel ver van het onderwerp af, maar goed: een van de make van de strikte scheiding van de bedrijven destijds was dat de vervoerder niet hoefde, zelfs niet mocht investeren in de infra. Weet niet zeker of dat nog steeds 100% zo is, maar ik denk van wel. Prorail kan en mag dus ook geen rekeningen sturen - dat is in dit soort gevallen het ietwat kromme ervan.

Woensdag 12 aug 2015 - 19:00:12
thom
thom
Quote
maigoda (wo 12 aug 2015 16:28:26 somda.nl): Je hebt m'n eerdere betoog toch niet helemaal goed gelezen. Het gaat niet om noodsituaties of in onvoorziene omstandigheden. Het gaat om geplande situaties. Dus om treinen die volgens dienstregeling op een bepaald punt moeten keren en waarbij de machinist buitenom naar de andere cabine moet (doorgaans dus met meerdere stellen).
En hoeveel van dat soort situaties zijn er nou eigenlijk?
Bkp is er een mooi voorbeeld van, maar het zullen er ook geen tientallen zijn..
Quote
Overigens is het maar de vraag of Prorail dan een looppad betaald als deze er niet ligt. Wie weet zegt Prorail wel tegen NSR: prima, de factuur ziet u tzt wel tegemoed. Anderzijds, er is op Ypb een looppad aangelegd, terwijl NSR-machinisten daar weer geen gebruik van mogen maken. De vraag voor een looppad komt hier dus niet bij NSR vandaan. Bij wie dan wel? En wie heeft de factuur in dit geval dan betaald?

Groetjes,
Emiel
Prorail zal zeker geen Sinterklaas zijn, en daarnaast hoeft Prorail ook niet altijd de eigenaar te zijn van de infra. Zijn bepaalde emplacementen niet gewoon eigendom NSR/Nedtrain, of iig in hun beheer...?

Woensdag 12 aug 2015 - 19:10:09
michaben
michaben
Er wordt nu wel gedaan alsof de NS extreem overdrijft, maar kijk voor de gein eens naar de RandstadRail: daar vind je een verhoogd loopbordes op plaatsen waar slechts in geval van calamiteiten gekeerd hoeft te worden!

Woensdag 12 aug 2015 - 19:16:41
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Daar is het vervoer en beheer in één hand.

Woensdag 12 aug 2015 - 19:44:36
maigoda
maigoda
Quote
thom (wo 12 aug 2015 19:00:12 somda.nl):
En hoeveel van dat soort situaties zijn er nou eigenlijk?
Bkp is er een mooi voorbeeld van, maar het zullen er ook geen tientallen zijn..
Nee, tientallen zullen dat er niet zijn. Maar dat is het punt ook niet echt.Het punt is dat als er een nieuwe plek bij komt waar NSR opeens planmatig wil gaan keren, wie dan de kosten draagt van een eventueel looppad of anderzins een aanpassing van de infra. Ten aanzien van Breukelen was dat middenspoor er ook niet meteen. Dat is er pas later gekomen toen NSR daar wilde gaan keren. En wie daarvoor de factuur betaald heeft: ik heb werkelijk geen idee.
Quote
Prorail zal zeker geen Sinterklaas zijn, en daarnaast hoeft Prorail ook niet altijd de eigenaar te zijn van de infra. Zijn bepaalde emplacementen niet gewoon eigendom NSR/Nedtrain, of iig in hun beheer...?
NSR/Nedtrain wel enkele eigen terreinen, zoals delen van onderhoudsbedrijven. Leidschendam is deels Nedtrein eigen terrein, deels Prorail openbare infra. Maar langs de vrije baan is alles eigendom en in beheer bij Prorail.
Groetjes,
Emiel

Woensdag 12 aug 2015 - 19:50:44
ZJ37
ZJ37
Quote
gvttreinen (wo 12 aug 2015 19:16:41 www.somda.nl): Daar is het vervoer en beheer in ��n hand.
Misschien iets voor de spoorsector?

Woensdag 12 aug 2015 - 20:02:59
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Mbt tailtrack te Ut (aan spoor 20/21) daar is netjes een arboverantwoorde looppad aangelegd en met de gele band is de PVR+RM grens van naastliggend spoor gemarkeerd.
Volgens het veiligheidsdenken van tegenwoordig zou eigenlijk een degelijk hekwerk geplaatst moeten worden want zo'n bandje behoed je niet voor misstappen.

Of is het volgens de gebruikers wel veilig genoeg zo?

Daarom vraag ik me wel eens af, in sommige situaties reageert men extreem op veiligheidsissues maar bij andere situaties wordt er wat luchtiger mee omgegaan.

Woensdag 12 aug 2015 - 20:31:33
nohab
nohab
Flickr bvisser
Quote
maigoda Maar langs de vrije baan is alles eigendom en in beheer bij Prorail.
Alleen beheer, het eigendom berust bij het Rijk, i.c. het ministerie van Financiën.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Woensdag 12 aug 2015 - 21:00:43
maigoda
maigoda
Quote
gvttreinen (wo 12 aug 2015 20:02:59 somda.nl): Mbt tailtrack te Ut (aan spoor 20/21) daar is netjes een arboverantwoorde looppad aangelegd en met de gele band is de PVR+RM grens van naastliggend spoor gemarkeerd.
Volgens het veiligheidsdenken van tegenwoordig zou eigenlijk een degelijk hekwerk geplaatst moeten worden want zo'n bandje behoed je niet voor misstappen.

Of is het volgens de gebruikers wel veilig genoeg zo?
Men ziet daar op spoor 238 geen problemen. Men mag daar gewoon de trein in/uit. Het enige wat de baas dan weer niet wil, is dat we de naastgelegen sporen oversteken, want daar is de snelheid maarliefst 60 km/h. Praktisch houdt dat in dat spoor 238 alleen per trein/rangeerdeel bereikbaar is. Even voor een paar uur materieel neerzetten en in de tussentijd ander rangeerwerk doen kan dus niet.
Groetjes,
Emiel

Donderdag 13 aug 2015 - 13:54:54
charta
charta
Quote
dh3201 (di 11 aug 2015 15:55:33 www.somda.nl): Vanuit de ballast mag het personeel toch sowieso al niet in/uit de trein?
Vanuit de ballast kun je alleen de trein instappwn!

Vrijdag 14 aug 2015 - 10:30:40
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Quote
gvttreinen (wo 12 aug 2015 20:02:59 www.somda.nl): Mbt tailtrack te Ut (aan spoor 20/21) daar is netjes een arboverantwoorde looppad aangelegd en met de gele band is de PVR+RM grens van naastliggend spoor gemarkeerd.
Volgens het veiligheidsdenken van tegenwoordig zou eigenlijk een degelijk hekwerk geplaatst moeten worden want zo'n bandje behoed je niet voor misstappen..
Uhm, vanmorgen geconstateerd dat er wel degelijk een fraai hekwerk als afscheiding tussen de sporen 237 en 238 is geplaatst.

Donderdag 16 jun 2016 - 14:19:13
NSR-fan
NSR-fan
Quote
gvttreinen (do 16 jun 2016 12:43:21 www.somda.nl): De tdl had voor trein 3057 ook een stop kunnen 'afdwingen' door uitrijsein 3838 'stop' te laten tonen.
Alleen zo werkt het dus niet. Immers de trein stopt dan wel, maar deuren gaan niet open. Tevens stopt trein niet op juiste plek langs perron, maar voor het sein.
Een trein zonder geldige reden laten lopen voor een rood sein is niet veilig, immers er wordt juist gestreefd dat treinen niet voor rode seinen lopen.
Je kan allerlei dingen bedenken, maar het moet gewoon gaan volgens de regelgeving: bijsturing geeft opdracht om extra te stoppen. En dat was niet gebeurd.

Je kan best een machinist afzetten op station Mas, maar is er een officiele en dus veilig route van station naar opstelspoor ?

Donderdag 16 jun 2016 - 14:24:37
Frontier
Frontier
Leuk he, dat eeuwige regeltjesneuken en denken in zo veel mogelijk onmogelijkheden?

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Donderdag 16 jun 2016 - 14:39:46
Daan!
Daan!
Toch heeft hij wel gelijk. Als we de regels collectief niet gaan naleven, zijn we verder van huis. Zeker in zo'n grote organisatie. De oplossing zit hem dus in het aanpassen van de regels of zorgen dat de communicatie tussen bijsturing en machinist sneller verloopt.

Donderdag 16 jun 2016 - 16:28:42
broek53
broek53
Quote
Daan! (do 16 jun 2016 14:39:46 www.somda.nl): Toch heeft hij wel gelijk. Als we de regels collectief niet gaan naleven, zijn we verder van huis. Zeker in zo'n grote organisatie. De oplossing zit hem dus in het aanpassen van de regels of zorgen dat de communicatie tussen bijsturing en machinist sneller verloopt.
Het totaal krankjorume zit dan ook in het bestaan van dergelijke regels en de oostbloktirannie die naar aanleiding daarvan over de spoorsector is nedergedaald - inclusief Stasi en verklikkers met bijbehorende angstcultuur. Maar daar kun je een filosofisch boek over schrijven en daar leent het OD zich niet zo voor.

Donderdag 16 jun 2016 - 17:16:26
MasterE
MasterE
Doe ik ook nog even een duit in het zakje: Een Mcn afzetten op Mas mag ook niet.

Mcn Asd

Donderdag 16 jun 2016 - 17:55:46
ZJ37
ZJ37
Ik neem aan met de bedoeling dat hij dan zelf naar het middenspoor moet lopen en dat niet mag?