Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

6400/6500_-_Diesel_locomotieven_serie_6400/6500
RailWiki.nl
Ontwikkelingen diesellocs serie 6400
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
24-08-2014 10:45:41
stel172
stel172
Aangezien een direct overzicht van de ontwikkelingen over de 64/6500 ontbreekt, terwijl er veel interessante ontwikkelingen zijn geweest in dit park de afgelopen jaren, deze hier maar aangemaakt. Er zijn vast wel meer liefhebbers van deze locomotieven waarvan al ruim de helft aan de kant staat en de andere helft haar werk doet in diverse regio's in het land.

Laatst bewerkt door spiketrain op 31-08-2014 05:30
 

24-08-2014 10:47:34
stel172
stel172
loc 6414 stond gisteren in Almelo met sleepkoppelingen en lijkt daarmee de taken van de 6417 overgenomen te hebben. De 6417 is eerder dit jaar verongelukt in Onnen. Hiermee is er weer een afwijkende 6400 in het kleine ATB NG park.  

24-08-2014 23:03:11
nathanvos2
nathanvos2
Hoe zit het met de duitse herders? Ik las in op de rails dat deze locs weer in duitsland worden ingezet. Hebben de duitse herders soms een aanpassing aan de assen gehad? Ik meen dat de assen de reden was dat ze uit duitsland zijn verbannen.  

25-08-2014 19:02:58
timtrein
timtrein
Ik meen me te herinneren dat dat inderdaad het geval is. Overigens zijn het maar vier stuks die rijden.  


26-08-2014 09:44:19
stel172
stel172
Als ik het me goed herinner speelde dit probleem enkele jaren terug en is dit toen probleem ook al opgelost, waarna de locs ook al weer op Duitsland zijn gaan rijden.  

30-08-2014 15:38:57
treinfan
treinfan
Naast de 6406 is tegenwoordig ook de 6409 in dienst bij LTE, zie https://www.flickr.com/photos/treinen_leen/15052295952/
De in Otw beschadigde DBS 6441 wordt vanmiddag overgebracht naar shunter Whz.
 

30-08-2014 19:58:53
nathanvos2
nathanvos2
Hoe zit het met de 6400'den van LTE? Ik meen dat het de bedoeling is om die ook in duitsland in te zetten.  

30-08-2014 23:53:42
stel172
stel172
Met de 6414 lijken we inderdaad een speciale 6400 NG met koppeling te hebben die zich vaker laat zien in het normale werk want vandaag stond hij weer in Almelo waar ook twee Haaienvinnen stonden.

Zeer fraaie foto van de 6409 in zijn tweede leven overigens%02%

Mogelijk heb ik het gemist op het dagelijkse topic, maar wat is er met die 6441 in Oosterhout gebeurt en wordt deze wel hersteld in Rotterdam?


(Daarom is een topic per materieelserie ook zo handig; scheelt een hoop gezoek)

Laatst bewerkt door stel172 op 30-08-2014 23:57
 

31-08-2014 00:22:23
Nelis
Nelis
De 6441 heeft te Otw een autowagen in de flank geraakt en is gedeeltelijk ontspoort.
http://www.112brabant.nl/news/10696-ontspoorde-locomotief-ramt-goederentrein-met-nieuwe-autos-in-oosterhout/
 

31-08-2014 00:33:14
stel172
stel172
Hartelijk dank voor de schademelding van 25-08-14 (aangezien links nog wel eens verdwijnen meld ik de datum hier even voor het geval dat iemand de details later wil raadplegen). Het is er wel een van de Betuwelijn deelserie 6421-6442 en de schade lijkt minder erg dan bij de 6417 eerder dit jaar, dus wie weet zien we hem nog terug.

Laatst bewerkt door stel172 op 31-08-2014 00:35
 

31-08-2014 12:29:46
rolandrail
rolandrail
Je bedoeld Betuweroute, niet Betuwelijn.  

31-08-2014 12:56:11
Nelis
Nelis
Hij is volgens mij reeds naar shunter in de waalhaven gesleept voor onderzoek/herstel. Ik durf niks te zeggen over de ernst van de schade omdat ik geen tijd heb gehad om naar oosterhout te reizen en het te inspecteren. De tijd zal ons leren of herstel van deze loc rendabel geacht wordt.  

27-12-2014 17:33:40
PimTH
PimTH
Hoe zit het met de lengte van de DE 6400'en? Sommige locs, zoals de 6433, 6442 en de 6455, zijn 14,49 meter lang, maar andere, zoals de 6419, 6463, 6469, 6474, en veel hogere nummers, zijn 14,40 meter lang. Weet iemand waar dit verschil door komt? De lengtegegevens heb ik van de locomotiefopschriften.  

27-12-2014 18:12:04
fugazi
fugazi
Wild gokje: de 6433 en 6455 zijn wegsleeplocs, voorzien van een hulpkoppeling op de neuzen.

Laatst bewerkt door fugazi op 27-12-2014 18:12
 

27-12-2014 18:50:42
klaass16
klaass16
Waarbij de ATB-NG loc 6417 ook een automatische koppeling had,

Helaas is deze loc beschadigd tijdens een Rg in Onnen, Waarbij een DBS 1600 tegen de zijkant van de loc was gereden

https://www.flickr.com/photos/rob46/14131642574/

In de reacties onder de foto is te lezen dat de 6417 hersteld is bij Shunter, en dat de loc inmiddels weer rijd, Kan iemand dat bevestigen hier?/


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

27-12-2014 18:59:53
fugazi
fugazi
De 6417 is 1e kerstdag gezien in Aml, dus ja. De loc reed overigens zelf in op een gros ketelwagens. De 1600 had hier volgens mij niks mee te maken.

Laatst bewerkt door fugazi op 27-12-2014 19:00
 

27-12-2014 19:00:12
Bert13
Bert13
Is 25/12 op RolandRail bevestigd.  

27-12-2014 19:01:38
lesley001
lesley001
Quote
Pim (za 27 dec 2014 17:33:40 https://www.somda.nl/forum/15244/p520981/): Hoe zit het met de lengte van de DE 6400'en? Sommige locs, zoals de 6433, 6442 en de 6455, zijn 14,49 meter lang, maar andere, zoals de 6419, 6463, 6469, 6474, en veel hogere nummers, zijn 14,40 meter lang. Weet iemand waar dit verschil door komt? De lengtegegevens heb ik van de locomotiefopschriften.
De genoemde nummers zijn inderdaad locs die een hulpkoppeling hebben (of zoals de 6442 hadden), wat die 9 cm verklaart.
 

27-12-2014 19:01:55
rob46
rob46
Ja hoor de 6417 rijdt weer sinds 1-12. Overigens was de 6417 niet tegen een 1600 gereden als je mijn tekst bij de foto goed leest.

Laatst bewerkt door rob46 op 27-12-2014 19:11


57 jaar OV-fotografie.
 

27-12-2014 19:23:25
PimTH
PimTH
Maar wordt de lengte niet gemeten over de buffers? Het zou wel een hoop verklaren, dat zeker. (alvast) bedankt voor het antwoord!  

27-12-2014 19:24:22
thom
thom
Quote
lesley001 (za 27 dec 2014 19:01:38 https://www.somda.nl/forum/15244/p520994/):
Quote
Pim (za 27 dec 2014 17:33:40 https://www.somda.nl/forum/15244/p520981/): Hoe zit het met de lengte van de DE 6400'en? Sommige locs, zoals de 6433, 6442 en de 6455, zijn 14,49 meter lang, maar andere, zoals de 6419, 6463, 6469, 6474, en veel hogere nummers, zijn 14,40 meter lang. Weet iemand waar dit verschil door komt? De lengtegegevens heb ik van de locomotiefopschriften.
De genoemde nummers zijn inderdaad locs die een hulpkoppeling hebben (of zoals de 6442 hadden), wat die 9 cm verklaart.

Ben ik nou zo gek, of is die koppeling wel langer dan 4,5 cm aan elke kant...?
 

27-12-2014 19:27:09
PimTH
PimTH
Bedenk wel dat het 4,5 cm is, ná de lengte van de buffers. Dat zou wel goed uitkomen namelijk, maar dan nog, lengte wordt in het algemeen over de buffers gemeten.  

27-12-2014 19:36:39
sjoerd
sjoerd
Het zou kunnen dat de buffers zijn aangepast en dus de lob ook, om de bijzondere koppelingen meer ruimte te geven.  

27-12-2014 20:17:16
rob46
rob46
Correct, net een zijaanzicht van de buffers ed van de wegsleeploc bekeken. Blijkt een gele stalen plaat bij buffer en balk te zijn gemonteerd. Dikte 4.5 cm.
Edit:Ik zie dat die plaat slechts de ophangbeugel voor de luchtslangen is.

Laatst bewerkt door rob46 op 30-12-2014 11:57


57 jaar OV-fotografie.
 

27-12-2014 22:56:05
timtrein
timtrein
Het kan natuurlijk ook nog een foutje zijn... de 9 en 0 zitten naast elkaar op het toetsenbord.  

27-12-2014 23:15:15
1855
1855
Quote
rob46 (za 27 dec 2014 20:17:16 https://www.somda.nl/forum/15244/p521005/): Correct, net een zijaanzicht van de buffers ed van de wegsleeploc bekeken. Blijkt een gele stalen plaat tussen buffer en balk te zijn gemonteerd. Dikte 4.5 cm.
Edit: ik zie dat die plaat deel uitmaakt van de sleepkoppeling.


Allemaal onzin. Reeds sinds jaren (2006?) heeft Shunter bij een groot aantal 6400'en de standaard buffers vervangen door buffers met een grotere capaciteit (ook wel eens crashbuffers genoemd). Deze buffers zijn iets langer en daardoor is de standaardlengte van een 6400 van 14,40m naar 14,49m gegaan. Deze buffers zijn te herkennen aan de ronde bovenzijde.

Laatst bewerkt door 1855 op 27-12-2014 23:16
 

27-12-2014 23:43:35
wadloper
wadloper
Quote
Bert13 (za 27 dec 2014 19:00:12 https://www.somda.nl/forum/15244/p520993/): Is 25/12 op RolandRail bevestigd.
Klopt, ik was de melder van dat bericht. Tijdens mijn reis afgelopen donderdag met de IC uit Berlijn zag ik de DBS 6417 in Almelo staan.
 

30-12-2014 11:43:12
nathanvos2
nathanvos2
De facebookpagina van op de rails meldt dat er een aantal 6400'den richting Polen gaan. Naar verluid gaat dit om een proefinzet door DB Schenker Polen.  

30-12-2014 11:46:39
kmark
kmark
Wees dan even volledig en vermeld hier dan ook dat het niet om een aantal machines maar alleen om de 6480 en 6487 gaat.

Laatst bewerkt door kmark op 30-12-2014 11:46
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


30-12-2014 18:39:46
mat64
mat64
Iemand enig idee welke plaats in polen de bestemming is vanuit nederland ?  

30-12-2014 20:34:45
sik214
sik214
Het lijstje niet meer bij DB Schenker Nederland ondergebrachte 6400'en wordt wat langer

6406 -> LTE (NL)
6409 -> LTE (NL)
6415 -> gesloopt a.g.v. ongeval
6456 -> Eurotunnel (F)
6457 -> Eurotunnel (F)
6468 -> Voith, Kiel (D)
6480 -> DB Schenker Polska (proefinzet) (PL)
6487 -> DB Schenker Polska (proefinzet) (PL)
6514 -> gesloopt a.g.v. ongeval

Zijn de locs naar Eurotunnel als onderdelenleverancier gegaan, of zijn ze daar ook in dienst?
 

30-12-2014 21:16:46
rob46
rob46
6468 staat terzijde op Whz, 6486 is bij Voith in Kiel geweest maar allang weer retour NL.


57 jaar OV-fotografie.
 

30-12-2014 21:22:13
sik214
sik214
De 6468 is (ook) in Kiel geweest, zie http://www.loks-aus-kiel.de/index.php?nav=1401007&lang=1&file=mak_1200068_53&action=image&position=1  

30-12-2014 22:27:30
timtrein
timtrein
De Eurotunnel-locs zijn daar als het goed is gewoon in dienst.  

31-12-2014 09:01:49
rob46
rob46
Quote
sik214 (di 30 dec 2014 21:22:13 https://www.somda.nl/forum/15244/p521331/): De 6468 is (ook) in Kiel geweest, zie http://www.loks-aus-kiel.de/index.php?nav=1401007&lang=1&file=mak_1200068_53&action=image&position=1
Sorry, ik draai de cyfers om, 6486 is nooit in Kiel geweest. De 6468 ging op 28 augustus 2013 in trein 45715 naar Kiel Nordhafen e.v.


57 jaar OV-fotografie.
 

02-01-2015 16:46:16
taigagaai
Moderator
taigagaai
Waarvoor is de 6468 eigenlijk in Kiel geweest? En wanneer is de locomotief weer terug naar Nederland gekomen?  

02-01-2015 17:14:34
rob46
rob46
De loc is nog altijd in Kiel, complete uitleg in Spoor Editie 25 - blz. 91


57 jaar OV-fotografie.
 

02-01-2015 17:47:50
taigagaai
Moderator
taigagaai
Ik zal dat er zo eens bijpakken. Ik werd op het verkeerde been gezet doordat hierboven vermeld stond dat de loc weer bij de Waalhaven staat.  

02-01-2015 18:29:32
marciekemp
marciekemp
En voor degene die dat boek niet hebben en niet willen kopen zou je het ook even hier kunnen vertellen  

02-01-2015 18:54:37
rob46
rob46
Quote
taigagaai (vr 02 jan 2015 17:47:50 https://www.somda.nl/forum/15244/p521508/): Ik zal dat er zo eens bijpakken. Ik werd op het verkeerde been gezet doordat hierboven vermeld stond dat de loc weer bij de Waalhaven staat.
Let op Martin, ivm tikfout moet je 6468 ipv 6486 lezen en retourrit kun je vergeten. Correctie volgt in Editie 26.


57 jaar OV-fotografie.
 

02-01-2015 22:33:19
taigagaai
Moderator
taigagaai
Dat had ik al begrepen Rob. Dank je.

@Marciekemp, de locomotief is daar voor onderzoeksdoeleinden van Voith, aldus het boek en de Railwiki. Ik was benieuwd wat voor onderzoeken er gedaan werden aan de locomotief.

Laatst bewerkt door taigagaai op 02-01-2015 22:39
 

02-01-2015 23:05:49
klaass16
klaass16
Is er ook bekend tot wanneer die loc in Kiel blijft of dat er meer locs heen gaan voor dat onderzoek?


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

03-01-2015 00:49:50
Bert13
Bert13
Tenzij ik slecht kan lezen na middernacht staat hier twee berichten boven alvast een eerste antwoord...
Quote
rob46 (vr 02 jan 2015 18:54:37 https://www.somda.nl/forum/15244/p521512/): retourrit kun je vergeten



He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

03-01-2015 01:02:00
thom
thom
Bedoeld Rob niet dat er een retourrit in het boek genoemd staat die je moet vergeten, dwz, (nog) niet plaats gevonden heeft?  

03-01-2015 08:05:32
rob46
rob46
Correct Thom.


57 jaar OV-fotografie.
 

23-06-2015 11:11:21
sik214
sik214
Volgens DSO zijn de 6453 en 6485 inmiddels ook naar Polen, zie http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?30,7449693  

01-07-2015 00:38:52
wouterder
wouterder
Weet iemand ongeveer hoeveel 6400´s DBS in dienst heeft?  

01-07-2015 00:55:18
Frontier
Frontier
In den beginne waren er 120, waarvan nu nog:

DBS:
55 in dienst
53 terzijde

DBS Polska:
6

Eurotunnel:
2

LTE:
2

gesloopt:
2

Laatst bewerkt door Frontier op 01-07-2015 03:03


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

01-07-2015 01:10:01
wadloper
wadloper
Bij gesloopt moet 2 staan, de 6415 en 6514 bestaan niet meer.  

01-07-2015 01:11:16
Frontier
Frontier
Ja, ik had het een en ander over het hoofd gezien, is nu aangepast.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

01-07-2015 01:11:56
wadloper
wadloper
Klopt, ik zie het.  

01-07-2015 02:46:11
rolandrail
rolandrail
DBS Rail Polska zijn er al 6.  

01-07-2015 09:50:01
taigagaai
Moderator
taigagaai
Welke twee zijn daar nog meer dan naast de 6453, 6480, 6485, 6487? En wanneer zijn deze twee overgebracht naar Polen?  

01-07-2015 09:51:10
rob46
rob46
6444+6445, alle details straks in RM 326.

Laatst bewerkt door rob46 op 01-07-2015 09:54


57 jaar OV-fotografie.
 


01-07-2015 13:06:16
NVBS/OdR
NVBS/OdR
En al eerder in OdR 2015-7 %08%


Kijk ook op www.facebook.com/OpdeRails
 

01-07-2015 13:15:35
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
rob46 (wo 01 jul 2015 09:51:10 https://www.somda.nl/forum/15244/p544506/): 6444+6445, alle details straks in RM 326.
Dank je Rob.
 

20-09-2015 14:55:49
PimTH
PimTH
Nog niet gemeld hier: tussen 14 en 21 augustus heeft de DBS 6455 zijn sleepkoppelingen afgestaan.  

21-09-2015 10:16:13
bacr
bacr
Iemand enig idee waar die sleepkoppelingen naar toe zijn dan?

Laatst bewerkt door moderator op 21-09-2015 10:42, reden: Quoot laatste bericht verwijderd.
 

02-12-2015 19:47:30
nathanvos2
nathanvos2
http://www.rynek-kolejowy.pl/60440/db_schenker_sprawdzi_w_polsce_oszczedne_lokomotywy.htm meld dat in medio 2016 de eerste 11 6400'den voor DB schenker Polska beschikbaar zijn voor de goederendienst.  

14-01-2016 19:38:13
Michael98
Michael98
Weet iemand of de 6502 nog terug in dienst komt? Deze raakte beschadigd bij een aanrijding (en uiteindelijk ontsporing) met een vrachtwagen bij Outokumpu in Axel op 22-10-15  

15-01-2016 13:08:26
rolandrail
rolandrail
Er is dusdanig veel werk voor de Vlaamse Reuzen dat dat wel aannemelijk is. De herindienstname van de 6503 en 6504 waren al gepland voor de aanrijding van de 6502.  

15-01-2016 13:27:59
HZwoferink
HZwoferink
Quote
Michael98 (do 14 jan 2016 19:38:13 https://www.somda.nl/forum/15244/p565418/): Weet iemand of de 6502 nog terug in dienst komt? Deze raakte beschadigd bij een aanrijding (en uiteindelijk ontsporing) met een vrachtwagen bij Outokumpu in Axel op 22-10-15
Ja, men is begin deze maand begonnen met het opknappen van de loc, zie RM 331 aankomende dinsdag.

Laatst bewerkt door HZwoferink op 15-01-2016 13:31


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

06-03-2016 12:53:34
Daan!
Daan!
De 6446 en 6448 worden verkocht en gaan naar Noorwegen:
https://railmagazine.nl/6400-verkocht-aan-noorwegen/
 

16-04-2016 13:46:43
wilcot
wilcot
Vandaag zijn 3 DBS 6400 gespot in Cottbus achter 232 303. Nummers zijn lastig te zien http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?4,7797156  

16-04-2016 13:58:23
JuliandeB
JuliandeB
Aldus de berichten daaronder naar Polen  

16-04-2016 17:16:20
PimTH
PimTH
Het zijn de 6497, 6490 en 6458 (in deze volgorde). Op 6 april 2016 zijn ze weggebracht met UC 45751 richting Seelze via Bh.  

03-07-2016 15:27:28
sfj
Voor een vriend ben ik op zoek naar in informatie over een paar locs.

Volgens mijn informatie zijn de 6454 en 6469 nog in dienst, en staat de 6463 ter zijde in Amersfoort.

Kan iemand dit bevestigen?


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

03-07-2016 15:38:31
PimTH
PimTH
De 6454 is al een flinke tijd niet meer gespot, dus ga er maar vanuit dat die terzijde staat en alleen als winterwegsleephulp was bedoeld. De 6469 is voor zover ik weet in dienst en de 6463 terzijde.  

03-07-2016 16:25:16
rob46
rob46
6454 staat tijdelijk op warme reserve, 6469 gewoon in dienst en 6463 sinds 12-4-2011 terzijde op Amfge.

Laatst bewerkt door rob46 op 03-07-2016 16:44


57 jaar OV-fotografie.
 

03-07-2016 18:51:07
TSNL250
TSNL250
DBC 6454 stond 30-06 weggezet bij de 1612 op kfh  

14-07-2016 01:39:16
Basher
Basher
On a tour of depots in the Rhine/Ruhr area, Adam saw and photographed 6468 sat among other DB traction on Vorhalle Depot. 6468 still has the old yellow and grey NS livery with a DB Logistics Red Cab side sticker as can be seen in these photos taken in Kiel.

http://www.loks-aus-kiel.de/index.php?nav=1406157&id=12669&action=portrait

Iain
 

18-07-2016 14:40:57
nathanvos2
nathanvos2
De 6480 die nu in Polen rijd is inmiddels rood. http://rail.phototrans.eu/14,109290,0,MaK_DE_6400_.html  

18-07-2016 15:00:17
rob46
rob46
Alle Polenlocs worden rood, de laatste twee bij Shunter worden rood afgeleverd.


57 jaar OV-fotografie.
 

20-07-2016 13:42:04
taigagaai
Moderator
taigagaai
Ook leuk om te zien dat de locomotieven nog in Nederland geïmmatriculeerd blijven, te zien aan het NVR-nummer, dat begint met 92 84 2006 XXX  

20-07-2016 15:01:54
rolandrail
rolandrail
Hoe het precies zit mag iemand anders uitzoeken maar naar verluid kun je niet meer zomaar van land wisselen.  

20-07-2016 21:33:39
TSNL250
TSNL250
Op de zanderij te Amersfoort staan nu nog 6 6400'en: 6449, 6473, 6474, 6481, 6482 en 6484.

Wat opvalt is dat 5 van de 6 6400'en ooit geschikt zijn geweest voor diensten naar Duitsland.
 

20-07-2016 21:40:14
rob46
rob46
Correct, die gaan tzt naar Shunter Whz. De overige 14 stuks gingen vandaag naar Amfv.

Laatst bewerkt door rob46 op 24-07-2016 09:20


57 jaar OV-fotografie.
 

21-07-2016 16:57:43
Wijbe
Wijbe
Hoeveel locomotieven gaan er nu eigenlijk naar Polen?  

21-07-2016 18:25:13
rob46
rob46
Nog twee stuks, 6488 en 6492. De rest is in Polen....ff scollen.


57 jaar OV-fotografie.
 

21-07-2016 22:46:29
TSNL250
TSNL250
Moet ik het transport naar whz zien als een stille hint? Herindienstelling?  

22-07-2016 16:36:48
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
rob46 (wo 20 jul 2016 21:40:14 https://www.somda.nl/forum/15244/p585404/): Correct, die gaan tzt naar Shunter Whz. De overige 15 stuks gingen vandaag naar Amfv.
Welke 15 locomotieven zijn dit geweest?
 

29-07-2016 01:23:46
Beeldbuis
Beeldbuis
Nog niet voorbij zien komen. Het Belgische Railtraxx heeft interesse in vier 6400 voor rangeerdiensten in België.  

25-08-2016 10:58:53
nathanvos2
nathanvos2
De 6446 is inmiddels ook al in de Noorse kleuren. Hij heeft een andere jas gekregen als de 6448. https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1249375088406450&substory_index=0&id=200822779928358  

30-08-2016 00:01:53
taigagaai
Moderator
taigagaai
En hoe ziet de 6448 er dan uit?  

30-08-2016 11:22:04
treinfan
treinfan
Ik denk nog geel/grijs. Ik heb wel al op https://railmagazine.nl/winkel/rail-magazine-337/ een foto gezien van een andere blauwe 6400, maar dat is zo te zien de huisstijl van Eurotunnel  

30-08-2016 16:56:38
jor[D]1
jor[D]1
De huisstijl van eurotunnel diesels was toch altijd al gelijk aan die van de ns6400? Geel met grijs dus. Als lijkt de meest rechter nummer 0009 te hebben en de blauwe 0010 Dat past in de nummering van de tunnel. Hebben ze er dan nog 3 aangeschaft?? Wwl vreemd dat de 0009 (en 0008?) Op die foto niet gelijk blauw gemaakt zijn. 1-5 zijn de originele eurotunnel loks, 6 en 7 zijn eerder vanuit nederland erheen gegaan. Allemaal in een kleurenschema gelijk aan NS. Was die 0010 rood?

Edit. Zeker gemist. Volgens bijsxhrift van deze foto: https://www.flickr.com/photos/taigagaai-83/28277288720
Gaan 8 en 9 naar de tunnel en gaat 10 rangeren voor europorte.

Laatst bewerkt door jor[D]1 op 30-08-2016 17:31
 

30-08-2016 23:34:41
nathanvos2
nathanvos2
Ik weet wel dat de oorspronkelijke serie 00 van de Eurotunnel haast hetzelfde waren als onze 6400'den. Ze waren toen die tijd in de jaren 90 zelfs in de NS kleurstelling gespoten. Ik heb ook wel eens begrepen dat deze loks voor dat ze werden afgeleverd in Limburg hebben proefgereden vanwege de hellingen van de Eurotunnel.  

31-08-2016 00:02:28
rolandrail
rolandrail
Dat laatste waag ik te betwijfelen, de eerste keer dat de Eurotunnel 0001 t/m 0005 in NL kwamen was voor revisie in wpl. Tilburg.  

31-08-2016 00:14:02
jeanne
jeanne
Er zijn regulier NS 6400'en die voor Eurotunnel in Zuid-Limburg proef gereden hebben ter voorbereiding toen nog te bestellen locomotieven.


Jeanne Kok
 

31-08-2016 05:19:43
phantom
phantom
Er zijn wat aangepaste 6400en richting eurotunnel gegaan gisteren zo blijkt:
https://c1.staticflickr.com/9/8044/29304909736_a8ed3cd764_b.jpg


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

31-08-2016 10:54:42
rolandrail
rolandrail
Quote
jeanne (wo 31 aug 2016 00:14:02 https://www.somda.nl/forum/15244/p589434/): Er zijn regulier NS 6400'en die voor Eurotunnel in Zuid-Limburg proef gereden hebben ter voorbereiding toen nog te bestellen locomotieven.
álle 6400'n hebben hun afleveringsproefritten o.a. in Limburg gereden.
Quote
phantom (wo 31 aug 2016 05:19:43 https://www.somda.nl/forum/15244/p589441/): Er zijn wat aangepaste 6400en richting eurotunnel gegaan gisteren zo blijkt:
https://c1.staticflickr.com/9/8044/29304909736_a8ed3cd764_b.jpg
Ja, de Eurotunnel 0008 t/m 0010 zijn gisteren vertrokken.
 

01-09-2016 15:07:27
rolandrail
rolandrail
Quote
nathanvos2 (do 25 aug 2016 10:58:53 https://www.somda.nl/forum/15244/p588836/): De 6446 is inmiddels ook al in de Noorse kleuren. Hij heeft een andere jas gekregen als de 6448. https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1249375088406450&substory_index=0&id=200822779928358
Quote
verwoert (di 30 aug 2016 00:01:53 https://www.somda.nl/forum/15244/p589319/): En hoe ziet de 6448 er dan uit?
De 6448 heeft dezelfde kleurstelling gekregen als de 6446.
 

02-09-2016 12:30:16
daniel81
daniel81
Quote
rolandrail (wo 31 aug 2016 10:54:42 https://www.somda.nl/forum/15244/p589463/):
Quote
jeanne (wo 31 aug 2016 00:14:02 https://www.somda.nl/forum/15244/p589434/): Er zijn regulier NS 6400'en die voor Eurotunnel in Zuid-Limburg proef gereden hebben ter voorbereiding toen nog te bestellen locomotieven.
álle 6400'n hebben hun afleveringsproefritten o.a. in Limburg gereden..


Het één hoeft het ander toch niet uit te sluiten? Ik kan me zo voorstellen dat er ook speciale ritten geweest zijn waarbij een delegatie van Eurotunnel aanwezig was en waarin situaties beproefd zijn die het sterkste doen denken aan de omstandigheden in de Eurotunnel (mn het gewicht van de te slepen treinen)

Laatst bewerkt door daniel81 op 02-09-2016 12:30
 

06-09-2016 20:04:44
edward
edward
Quote
taigagaai (vr 22 jul 2016 16:36:48 https://www.somda.nl/forum/15244/p585623/):
Quote
rob46 (wo 20 jul 2016 21:40:14 https://www.somda.nl/forum/15244/p585404/): Correct, die gaan tzt naar Shunter Whz. De overige 15 stuks gingen vandaag naar Amfv.
Welke 15 locomotieven zijn dit geweest?

6420-6467-6407-6494-6500-6419-6491-6463-6470-6449-6401-6471-6405-6408-6402
 

06-09-2016 20:22:44
1855
1855
DB Cargo gaat nog twee extra ATB NG loccen bij laten maken (onbekend welke), een paar gaan er naar Railtraxx en de rest van de terzijde staande 6400'en gaan allemaal naar Polen.  

07-09-2016 07:55:26
sik214
sik214
Quote
edward (di 06 sep 2016 20:04:44 https://www.somda.nl/forum/15244/p590236/):
Quote
taigagaai (vr 22 jul 2016 16:36:48 https://www.somda.nl/forum/15244/p585623/):
Quote
rob46 (wo 20 jul 2016 21:40:14 https://www.somda.nl/forum/15244/p585404/): Correct, die gaan tzt naar Shunter Whz. De overige 15 stuks gingen vandaag naar Amfv.
Welke 15 locomotieven zijn dit geweest?

6420-6467-6407-6494-6500-6419-6491-6463-6470-6449-6401-6471-6405-6408-6402
De 6449 staat nog bij Amf.
 

07-09-2016 12:27:31
phantom
phantom
Komen de 2 locs voor dat doeleinde uit de vloot 6400'en die op Kfh of op de Whz staan ?
Hoeveel 6400'en blijven er dan uit eindelijk over voor DBC van dit type ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

07-09-2016 19:35:33
bart84
Moderator
bart84
Op Rolandrail wordt dit uitvoerig bij gehouden:
http://forum.rolandrail.net/viewtopic.php?f=20&t=7360


Mvg. Bart
 

07-09-2016 19:56:17
rob46
rob46
Quote
phantom (wo 07 sep 2016 12:27:31 https://www.somda.nl/forum/15244/p590299/): Komen de 2 locs voor dat doeleinde uit de vloot 6400'en die op Kfh of op de Whz staan ?
Hoeveel 6400'en blijven er dan uit eindelijk over voor DBC van dit type ?
Op de Kfh staan geen 6400-en terzijde, alleen 6454 maar die staat op warme reserve en komt najaar weer in dienst bij DBC. Geldt ook voor 6464 en 6465 bij Shunter Whz.


57 jaar OV-fotografie.
 

08-09-2016 05:20:10
phantom
phantom
Quote
bart84 (wo 07 sep 2016 19:35:33 https://www.somda.nl/forum/15244/p590367/): Op Rolandrail wordt dit uitvoerig bij gehouden:
http://forum.rolandrail.net/viewtopic.php?f=20&t=7360

Die lijst is van november 2013,in hoeverre kan je dan stellen dat het uitvoerig word bijgehouden ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

6400/6500_-_Diesel_locomotieven_serie_6400/6500
RailWiki.nl