Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

6400/6500_-_Diesel_locomotieven_serie_6400/6500
RailWiki.nl
Ontwikkelingen diesellocs serie 6400
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
08-09-2016 08:52:21
rick
rick
Omdat je een bericht ook kan bewerken. Maar mogelijk kan Roland in de toekomst kijken en wist ie in 2013 al dat Railion DBC zou worden in 2016, kan ook.  

08-09-2016 10:32:37
rolandrail
rolandrail
Updatedata zijn niet zichtbaar, alleen de datum dat ik die lijst heb aangemaakt.  

15-01-2017 20:34:48
wouterder
wouterder
Inmiddels zijn er 3 6400´s naar Noorwegen gegaan, om daar aan een nieuw leven te beginnen.

Op 2 december jl. de 6446 & 6448 voor Grenlandrail en op 14 januari jl. de 6452 voor Maskin Transport.
 

15-01-2017 20:39:41
ToH
ToH
Locs 6402+6404+6493 werden vandaag overgebracht. Bestemming voor mij onbekend.  


15-01-2017 22:11:21
Apda
Apda
De 6452 heeft overigens een Nederlands ('84') UIC-nummer, maar is wel in Noorwegen geregistreerd: "92 84 2006 452-1 N-NJD-M" (Norsk Jernbanedrift).  

15-01-2017 22:20:11
AgentX
AgentX
Geven de cijfers op de 3e en 4e positie niet het land van herkomst aan, in plaats van het land waar het voertuig staat ingeschreven?  

15-01-2017 22:25:36
thom
thom
"De UIC landencode is een tweecijferige code bedoeld om het land van herkomst van rollend materieel te kunnen achterhalen."

Maar daarmee word bedoeld het land van de maatschappij die de lok inzet.
 

15-01-2017 22:38:30
AgentX
AgentX
Land van inzet is het natuurlijk sowieso niet, immers kan een loc ook de grens over gaan. Dan zou het het land van inschrijven moeten zijn, maar dat zie je al aan de landcode. De loc "herkomt" van origine uit Nederland natuurlijk.  

15-01-2017 23:01:08
thom
thom
Over het algemeen word een lok vanuit 1 land ingezet, laat ik het zo zeggen.

De verwarring komt ook omdat betekenis van het 3e en 4e UIC-cijfer nog bedacht zijn in de tijd dat elk land zijn eigen (staats)spoorbedrijf had en daar als betekenis naar verwezen werd.

Omdat er tegenwoordig legio spoorwegondernemingen in een land voorkomen heeft men in 2005 ervoor gekozen om een landcode + afkorting van de voertuighouder aan toe te voegen, zodat dat een stuk sneller duidelijk werd.


https://nl.wikipedia.org/wiki/Rijtuigcodes_van_de_UIC#Cijfers_3_en_4:_landencode
 

16-01-2017 13:06:23
jeanne
jeanne
Graag maak ik even van de gelegenheid gebruik om er attenderen dat op onze eigen http://www.railwiki.nl/index.php/EVN inmiddels het vrijwel gehele actuele regelwerk van het Europese Voertuig Nummer verschenen is, voorheen bekent als het 12 cijferige UIC nummer. Wel moeten er nog een enkel kleine zaken worden aangepast, maar het overgrote deel is nu af!


Jeanne Kok
 

13-02-2017 09:31:20
dennistd
dennistd
Op zondag 12 februari zijn de laatste 6400'en die nog in Amersfoort bij het station / op Amfge stonden verplaatst naar de Vlasakkers. Het betreft de 6474, 6449 en 6473: https://www.flickr.com/photos/dennistd/32744321531/in/dateposted/  

08-04-2017 10:54:46
taigagaai
Moderator
taigagaai
Op 7 april 2016 zijn de 6404 + 6402 + 6493 door de RTS 1374 van de Waalhaven naar de Kijfhoek overgebracht. De locs zijn bestemd voor DB Cargo Polska.  

01-05-2017 20:54:47
ToH
ToH
De 6484 is in groene Railtraxx kleuren gebracht zag ik vandaag in een whatsappgroep. Meer info heb ik niet.  

14-05-2017 02:04:03
TSNL250
TSNL250
Op 11 mei zijn de 6473, 6408, 6405 en 6500 van Amfv naar Shunter in de Waalhaven gebracht. De 203 102 trok het geheel.  

14-05-2017 11:56:47
frank_e186
frank_e186
Omdat een goed overzicht nog ontbreekt en er de laatste tijd nogal wat ontwikkelingen zijn rondom deze serie heb ik even een klein overzicht gemaakt. Verbeteringen en aanvullingen zijn altijd welkom, ik zal proberen dit overzicht bij te houden.

Update: 21-01-2018

Locomotief - Status - Livrei - Beveiligingssysteem
6401 - Terzijde Amersfoort Vlasakkers - Geel/Grijs - ATB-EG
6402 - In dienst DBC Polska - Rood - SHP
6403 - Terzijde Rotterdam Waalhaven - Geel/Grijs - ATB-EG
6404 - In dienst DBC Polska - Rood - SHP
6405 - Onderhoud in Polen - Rood - SHP
6406 - In dienst LTE (Verkoop 01/2014) - Blauw/Wit - ATB-EG/ETCS
6407 - Onderhoud Shunter (Verkocht aan NRC Maskin) - Groen/Grijs - EBICAP
6408 - Onderhoud in Polen - Rood - SHP
6409 - In dienst LTE (Verkoop 01/2014) - Blauw/Wit - ATB-EG/ETCS
6410 - Onderhoud in Polen - Geel/Grijs - SHP
6411 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-NG
6412 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-NG
6413 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-NG
6414 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-NG
6415 - Gesloopt 03/2010 (Ongeval Barendrecht 09/2009)
6416 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-NG
6417 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-NG
6418 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-NG
6419 - In dienst Grenlandrail - Blauw/Zwart - EBICAP
6420 - In dienst NRC Maskin (Verkoop 05/2017) - Groen/Grijs - EBICAP
6421 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-EG/ETCS
6422 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-EG/ETCS
6423 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-EG/ETCS
6424 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-EG/ETCS
6425 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-EG/ETCS
6426 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-EG/ETCS
6427 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-EG/ETCS
6428 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-EG/ETCS
6429 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-EG/ETCS
6430 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-EG/ETCS
6431 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-EG/ETCS
6432 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-EG/ETCS
6433 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-EG/ETCS
6434 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-EG/ETCS
6435 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-EG/ETCS
6436 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-EG/ETCS
6437 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-EG/ETCS
6438 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-EG/ETCS
6439 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-EG/ETCS
6440 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-EG/ETCS
6441 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-EG/ETCS
6442 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-EG/ETCS
6443 - Terzijde Rotterdam Waalhaven - Geel/Grijs - ATB-EG
6444 - In dienst DBC Polska - Rood - SHP
6445 - In dienst DBC Polska - Geel/Grijs - SHP
6446 - In dienst Grenlandrail (Verkoop 02/2016) - Blauw/Zwart - EBICAB
6447 - In dienst Eurotunnel 0010 (Verkoop 01/2016) - Grijs/Blauw (Europorte) - TVM
6448 - In dienst Grenlandrail (Verkoop 02/2016) - Blauw/Zwart - EBICAB
6449 - In dienst Grenlandrail - Blauw/Zwart - EBICAP
6450 - In dienst Eurotunnel 0008 (Verkoop 01/2016) - Geel/Grijs - TVM
6451 - In dienst Eurotunnel 0009 (Verkoop 01/2016) - Geel/Grijs - TVM
6452 - In dienst Maskin Transport (Verkoop 08/2016) - Rood/Grijs - EBICAB
6453 - In dienst DBC Polska - Geel/Grijs - SHP
6454 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-NG
6455 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-NG
6456 - In dienst Eurotunnel 0006 (Verkoop 11/2010) - Geel/Grijs - TVM
6457 - In dienst Eurotunnel 0007 (Verkoop 11/2010) - Geel/Grijs - TVM
6458 - In dienst DBC Polska - Geel/Grijs - SHP
6459 - Onderhoud in Polen - Geel/Grijs - SHP
6460 - Terzijde Amersfoort Vlasakkers - Geel/Grijs - ATB-EG
6461 - In dienst DBC Nederland - Geel/Grijs - ATB-EG/Indusi
6462 - Terzijde Amersfoort Vlasakkers - Geel/Grijs - ATB-EG/Indusi
6463 - Onderhoud Shunter - Geel/Grijs - ATB-EG/TBL1+
6464 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-EG/Indusi
6465 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-EG/Indusi
6466 - Onderhoud Shunter - Geel/Grijs - ATB-EG/TBL1+
6467 - Terzijde Amersfoort Vlasakkers - Geel/Grijs - ATB-EG/Indusi
6468 - Terzijde Hagen-Vorhalle - Geel/Grijs - ATB-EG/Indusi
6469 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-EG/Indusi
6470 - Terzijde Amersfoort Vlasakkers - Geel/Grijs - ATB-EG/Indusi
6471 - Onderhoud Shunter - Geel/Grijs - ATB-EG/TBL1+
6472 - Onderhoud in Polen - Geel/Grijs - SHP
6473 - Onderhoud in Polen - Rood - SHP
6474 - Onderhoud in Polen - Geel/Grijs - SHP
6475 - In dienst Railtraxx - Groen - ATB-EG/Indusi/TBL1+
6476 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-EG (heuvellocomotief)
6477 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-EG (heuvellocomotief)
6478 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-EG (heuvellocomotief)
6479 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-EG (heuvellocomotief)
6480 - In dienst DBC Polska - Rood - SHP
6481 - Onderhoud Shunter (Voor Railtraxx) - Groen - ATB-EG/Indusi/TBL1+
6482 - In dienst Railtraxx - Groen - ATB-EG/Indusi/TBL1+
6483 - Terzijde Amersfoort Vlasakkers - Geel/Grijs - ATB-EG/Indusi
6484 - In dienst Railtraxx - Groen - ATB-EG/Indusi/TBL1+
6485 - In dienst DBC Polska - Geel/Grijs? - SHP
6486 - Terzijde Rotterdam Waalhaven - Geel/Grijs - ATB-EG/Indusi
6487 - In dienst DBC Polska - Geel/Grijs? - SHP
6488 - In dienst DBC Polska - Rood - SHP
6489 - Terzijde Rotterdam Waalhaven - Geel/Grijs - ATB-EG/Indusi
6490 - In dienst DBC Polska - Geel/Grijs - SHP
6491 - In dienst DBC Polska - Rood - SHP
6492 - In dienst DBC Polska - Rood - SHP
6493 - In dienst DBC Polska - Rood - SHP
6494 - Onderhoud Shunter (Inzet in Polen) - Rood - SHP
6495 - Terzijde Rotterdam Waalhaven - Rood - ATB-EG/Indusi
6496 - Terzijde Amersfoort Vlasakkers - Rood - ATB-EG/Indusi
6497 - In dienst DBC Polska - Rood - SHP
6498 - Terzijde Amersfoort Vlasakkers - Rood - ATB-EG/Indusi
6499 - Onderhoud in Polen - Rood - SHP
6500 - In dienst DBC Polska - Rood - SHP
6501 - In dienst DBC Polska - Rood - SHP
6502 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-EG/TBL1+
6503 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-EG/TBL1+
6504 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-EG/TBL1+
6505 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-EG/TBL1+
6506 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-EG/TBL1+
6507 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-EG/TBL1+
6508 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-EG/TBL1+
6509 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-EG/TBL1+
6510 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-EG/TBL1+
6511 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-EG/TBL1+
6512 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-EG/TBL1+
6513 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-EG/TBL1+
6514 - Gesloopt 03/2010 (Ongeval Barendrecht 09/2009)
6515 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-EG/TBL1+
6516 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-EG/TBL1+
6517 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-EG/TBL1+
6518 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-EG/TBL1+
6519 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-EG/TBL1+
6520 - In dienst DBC Nederland - Rood - ATB-EG/TBL1+

Laatst bewerkt door frank_e186 op 21-01-2018 15:13
 

14-05-2017 11:59:23
rolandrail
rolandrail
6420 is bedoeld voor Noorwegen, niet voor Polen.  

14-05-2017 12:09:09
frank_e186
frank_e186
Ik heb het bijgewerkt. Is misschien ook bekend aan wie de locomotief verkocht is?  

14-05-2017 12:26:37
TSNL250
TSNL250
Goed lijstje Frank!
Er zouden toch ook nog 2 ATB-NG locomotieven bijkomen?
 

14-05-2017 14:35:01
Sam
Sam
De DBC 6454 heeft geen ATB-NG maar heeft nog de originele stuurtafel met enkel ATB-EG.  

14-05-2017 15:02:05
DDZ7504
DDZ7504
Had de 6455 geen ATB-NG? %06%


DDZ in dienst, ik blij!
 

14-05-2017 15:23:32
Sam
Sam
Nee. Ook de 6455 heeft alleen ATB-EG.  

14-05-2017 15:41:47
rolandrail
rolandrail
Dat gerucht gaat al langer en twee erbij zou geen overbodige luxe zijn maar ik zie tot dus er geen enkele aanwijzing dat het ook echt gaat gebeuren.  

14-05-2017 15:49:18
1855
1855
Ja dat gaat zeker gebeuren.  

14-05-2017 19:53:00
timtrein
timtrein
Ik begreep dat het de bedoeling was dat ze klaar waren voor het omleidingencircus via Leeuwarden van eind april, maar dat is in elk geval niet helemaal gelukt  

15-05-2017 00:06:57
rolandrail
rolandrail
De 6468 is al lange tijd (meer dan een jaar) niet meer bij Voith maar staat werkloos im Hagen Vorhalle.  

15-05-2017 00:59:34
aarclay
aarclay
Wat voor onderzoek onderging deze 6468 loc dan eigenlijk precies?


Choo choo.....
 

15-05-2017 10:41:25
rolandrail
rolandrail
Dat moet je aan Voith vragen, het is nooit bekendgemaakt meen ik.
6475 is trouwens ook voor Railtraxx meen ik. en alle 4 voor Railtraxx houden/krijgen ATB/Memor/Indusi.

Laatst bewerkt door rolandrail op 15-05-2017 10:55
 

15-05-2017 11:22:32
snowie
snowie
Ik neem aan dat de Railtraxx locs ook TBL1+ krijgen?  

15-05-2017 11:22:43
frank_e186
frank_e186
Ik heb de locs voor Railtraxx bijgewerkt.
Is de 6468 overigens verkocht aan Voith, of was deze slechts gehuurd en nu door DBC in Hagen-Vorhalle terzijde gesteld?
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


15-05-2017 11:47:07
gertjan
gertjan
Quote
snowie (ma 15 mei 2017 11:22:32 https://www.somda.nl/forum/15244/p615960/): Ik neem aan dat de Railtraxx locs ook TBL1+ krijgen?
Is wel te hopen voor ze. TBL1+ is tegenwoordig verplicht in België.


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

15-05-2017 12:05:49
rolandrail
rolandrail
6468 is niet verkocht aan Voith.  

15-05-2017 17:06:38
sjoerd
sjoerd
Is 6468 dus gewoon vergeten?  

15-05-2017 20:22:59
thom
thom
Dat lijkt me wat voorbarig, voor lokken die commercieel goed verkocht worden op het moment  

15-05-2017 23:05:46
sjoerd
sjoerd
Het zal toch echt niet de eerste keer zijn dat materieel op een vergeten zijspoortje staat weg te kwijnen. NS en toenmalig M&W wisten soms niet dat er ergens nog iets stond, waarbij het zelfs enkele malen is voorgekomen dat je er niet eens meer naartoe kon omdat er een wissel was uitgenomen.%02%
Zo stonden er te Hattem nog enkele goederenwagens toen je er niet meer heen kon en ook achter Artis is dat gebeurd, waarbij zelfs een Sik en enkele kolenbakken niet meer weg konden.
 

15-05-2017 23:08:41
thom
thom
Maar dat was natuurlijk wel een beetje in een andere tijd

(Niet minder leuk overigens)
 

15-05-2017 23:17:15
sjoerd
sjoerd
Zeker, en toen hadden we nog veel meer vergeten uithoeken. Naar allerlei uithoeken bleek je ineens niet meer te kunnen rijden. Zo kwamen er voor Waddinxveen enkele goederenwagens met loc toen de loswegsporen juist waren opgebroken bij de automatisering van de beveiliging. En toen was alles nog NS! Ook in Hengelo aan de lijn naar Akzo gebeurde dit bij een daar gevestigde olieboer.

Laatst bewerkt door sjoerd op 15-05-2017 23:18
 

22-05-2017 23:31:28
taigagaai
Moderator
taigagaai
Ik zag onlangs ergens een foto van de 200 6488 in dienst in Polen. Wanneer is de locomotief naar Polen overgebracht? Was dit samen met de 6492?  

23-05-2017 11:03:09
moderator
Moderator
moderator
Reclame voor een boek verwijderd.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

23-05-2017 11:16:59
rolandrail
rolandrail
Quote
taigagaai (ma 22 mei 2017 23:31:28 https://www.somda.nl/forum/15244/p616666/): Ik zag onlangs ergens een foto van de 200 6488 in dienst in Polen. Wanneer is de locomotief naar Polen overgebracht? Was dit samen met de 6492?
Correct.
 

24-05-2017 23:51:08
HZwoferink
HZwoferink
Quote
gertjan (ma 15 mei 2017 11:47:07 https://www.somda.nl/forum/15244/p615963/):
Quote
snowie (ma 15 mei 2017 11:22:32 https://www.somda.nl/forum/15244/p615960/): Ik neem aan dat de Railtraxx locs ook TBL1+ krijgen?
Is wel te hopen voor ze. TBL1+ is tegenwoordig verplicht in België.
Ja zit erin, al vaker gemeld door Rail Magazine

Laatst bewerkt door HZwoferink op 24-05-2017 23:51


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

25-05-2017 00:08:03
thom
thom
Ja, maar gelukkig zitten we hier op Somda, waar je gewoon vragen mag stellen en geen verplichting hebt om de Railmagazine te lezen, toch?

Het begint een beetje reclame te worden op deze manier...
 

25-05-2017 00:24:37
marciekemp
marciekemp
Helaas heb je hier een aantal personen zitten die nogal graag reclame maken voor hun blaadje of boek... zal ook nooit gaan veranderen helaas  

25-05-2017 00:28:25
HZwoferink
HZwoferink
Vragen mag inderdaad, dat is niet verboden. Ik wil er alleen mee zeggen dat het onnodig is als men Rail Magazine leest. Dat zou een hoop zinloze discussies verhelpen, het stond maanden geleden al eens in het blad.
Quote
marciekemp (do 25 mei 2017 00:24:37 https://www.somda.nl/forum/15244/p616854/): Helaas heb je hier een aantal personen zitten die nogal graag reclame maken voor hun blaadje of boek... zal ook nooit gaan veranderen helaas

Zie het als bronvermelding

Laatst bewerkt door HZwoferink op 25-05-2017 00:30


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

25-05-2017 04:40:33
moderator
Moderator
moderator
Genoeg nu, terug naar de 6400'en.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

25-05-2017 19:10:27
bossie186
bossie186
Loc 6449 werd vandaag (25 mei) overgebracht van Amersfoort Vlasakkers via Amersfoort naar de Waalhaven door Shunter 203 102.  

29-06-2017 15:51:01
frank_e186
frank_e186
Ik heb er op dit forum niets over voorbij zien komen, maar in Duitsland zijn in ieder geval de 6405, 6408, 6473 en 6500 gesignaleerd, getuige deze afbeelding.

http://sachsen-anhalt.startbilder.de/bild/niederlande~dieselloks~br-6400-mak-de-1002-ex-db-264-2/562745/am-21062017-kamen-die-145-035-2.html

Zijn er recentelijk nog meer locs vertrokken richting Polen?
 

29-06-2017 17:05:11
rolandrail
rolandrail
Nee, er zijn er recentelijk niet nog meer vertrokken, wel zijn er begin deze week weer vier van Amfv naar Whz overgebracht die t.z.t. ook naar Polen gaan: 6410, 6459, 6474 en 6494.  

29-06-2017 20:34:38
frank_e186
frank_e186
Dank voor de aanvulling. Heb de lijst weer bijgewerkt  

30-06-2017 15:08:55
rolandrail
rolandrail
Quote
frank_e186 (do 29 jun 2017 20:34:38 https://www.somda.nl/forum/15244/p619584/): Dank voor de aanvulling. Heb de lijst weer bijgewerkt
Ik kom een foutje tegen in de lijst: 6499 is rood, niet geel/grijs.
En de 6482 voor Railtraxx is ook al groen.

Laatst bewerkt door rolandrail op 30-06-2017 15:16
 

01-07-2017 10:13:02
frank_e186
frank_e186
Dank voor de correcties. Ik heb deze verbeterd.  

20-08-2017 23:09:35
Basher
Basher
Sorry for posting in English

Just seen a photograph on the Diesellocomotief 6400/6500 page on Facebook taken today outside Shunter's works at Blindeweg. It shows the four green Railtraxx 6400s and 6499 which was at Vlasakkers. When did 6499 move and did any other 6400s get moved at the same time?

Iain
 

21-08-2017 11:32:05
rolandrail
rolandrail
No, the four for Railtraxx were moved om 25 Oktober 2016 from Amersfoort to Waalhaven, the 6499 on a more recente date.  

08-09-2017 22:37:16
frank_e186
frank_e186
Getuige de volgende foto op Flickr zijn vandaag de eerste drie locs voor Railtraxx afgeleverd. Het betreft de 6475, 6482 en 6484.

https://www.flickr.com/photos/jaaptreinfoto/36273272254
 

20-09-2017 22:05:22
edward
edward
De 6407 en 6472 staan ook niet meer op de Vlasakkers  


20-09-2017 22:30:18
TSNL250
TSNL250
6407 is verkocht aan een bedrijf in Noorwegen. De 6472 weet ik niet.  

21-09-2017 20:38:52
Basher
Basher
6407, 6472 and 6499 were moved from Vlasakkers to Shunter on 9th August 2017.

6407 is for Norway and 6472 and 6499 are for DB Cargo Polska. These three are in a line outside Shunter at Blindeweg.

Inside Shunter at Blindeweg on 15th September were 6419 [Norway], 6420 [Norway], 6449 [Norway] and 6481 [Belgium]

In early August 6410, 6459 and 6474 moved from Shunter to Poland.

Iain
 

22-09-2017 09:24:14
mich
mich
foto binnenzijde: https://www.flickr.com/photos/77593728@N08/37239388261/in/dateposted-public/  

06-10-2017 09:29:09
magnus
magnus
De NRC Group 001 (geen idee welke 6400 hier achter zit) werd vandaag achterop een ketelwagentrein van Captrain richting Noorwegen vervoerd.  

06-10-2017 11:02:45
gvttreinen
gvttreinen
6420, UUC nummer 92 84 2006420-8 NL NIRCM  

06-10-2017 12:15:39
rob46
rob46
Is UIC NRCM; 9:55 Sto ri Aml: https://www.flickr.com/photos/rob46/37528726831/in/dateposted-public/


57 jaar OV-fotografie.
 

06-10-2017 12:27:06
bacr
bacr
Voor locs van > 25 jaar oud zien die mooi nieuw geschilderde exemplaren die iedere keer de grens over gaan, er wel erg mooi en bijna weer als nieuw uit.  

06-10-2017 14:18:59
rob46
rob46
Is ook niet zo gek, ze krijgen bij Shunter een LT1-revisie én deze heeft nog wat extra snufjes.


57 jaar OV-fotografie.
 

13-10-2017 14:12:38
sik214
sik214
Ik zag op 9 oktober op Amfv 11 6400'en staan:

6401, 6460, 6462, 6463, 6466, 6467, 6470, 6471, 6483, 6496, 6498.

Dat betekent dus dat qua update-lijst verderop in dit onderwerp de 6495 zich hier dus niet (meer) bevindt en dat de 6467 + 6471 hier dus zijn ipv de Waalhaven.
 

13-10-2017 14:20:17
rob46
rob46
6495 staat allang in de Whz.

Laatst bewerkt door rob46 op 29-10-2017 08:12


57 jaar OV-fotografie.
 

16-10-2017 21:22:19
nathanvos2
nathanvos2
Opvallende dingen meld dat de NRC 001 weer terug is gegaan vanuit Aml.  

10-01-2018 17:27:40
WJtW
WJtW
In website van Railjournaal (http://www.railjournal.com/index.php/signalling/db-cargo-to-equip-1200-locomotives-with-etcs.html) lees ik dat alle 6400 worden voorzien van ETCS, klopt dit?  

10-01-2018 18:16:36
Jan-Mark
Jan-Mark
Genoemde auteur is goed geïnformeerd in de spoorwereld, dus ik neem aan dat dit bericht geen onzin is.  

10-01-2018 23:49:35
rolandrail
rolandrail
Er zijn er nog 57 in dienst, het aantal van 48 duidt er aannemelijk op dat de 9 ATBNG-6400'n (6411/12/13/14/16/17/18/54*/55) (*nog in revisie/ombouw) geen ETCS krijgen ingebouwd.  

11-01-2018 00:00:00
TSNL250
TSNL250
Railtraxx heeft D/NL/BE locomotieven, daar past het dus wel  

11-01-2018 09:45:12
phantom
phantom
Ze willen en denken nog al wat van die 6400en:
These locomotives are used on the Rhine-Alpine, North Sea-Baltic and North Sea Mediterranean Core Network Corridors

The 6400s are currently authorised in the Netherlands and Germany, but as part of the retrofit programme, the fleet will receive Dutch and Belgian authorisations with the cancellation of the German authorisation.

6400en rijden amper meer buiten de Rotterdamse havens/Kijfhoek,een dienstje ri Belgie en wat andere ritjes,volgens het artikel echter,rijden ze de halve wereld rond in opdracht van DBC %08%

Wat ook opvallend is buiten bovengenoemde,ze hebben toelating in Duitsland(waar al ETCS word gebruikt) en dan willen ze bij inbouw van ETCS in 6400(die daar wel is heen gingen met een trein) die toelating laten vervallen om ze vervolgen toegelaten te krijgen in Belgie %03%
Waarom Belgie toelating en was die er dan nog niet?
En waarom ETCS in locs die naar Belgie moeten gaan rijden waar ze helemaal (nog geen) ETCS hebben.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

11-01-2018 09:50:33
jelmerrr
jelmerrr
Zullen ze dan de bedienjng naar Servo te Ddn en dat spul naar Amlbp met eem 6400 naar Duitsland rijden (en die dingetjes uit Coevorden of Emmen ofz)? Ik weet niet hoe ze dat nu doen trouwens.  

11-01-2018 10:25:34
IJsbergsla
IJsbergsla
Quote
phantom (do 11 jan 2018 09:45:12 https://www.somda.nl/forum/15244/p637458/): 6400en rijden amper meer buiten de Rotterdamse havens/Kijfhoek,een dienstje ri Belgie en wat andere ritjes
De genoemde corridors slaan op het intermodale netwerk waarvan de locomotieven Venlo-Geleen rijden. Het is ook wel meer dan "een dienstje ri België", het zijn aardig wat treintjes per dag. Daarnaast: rangeren in de Westhaven en Houtrakpolder te Amsterdam, shuttles naar Acht en Tilburg Industrie, Bentheim-Delden, ritten Emmen-Geleen, vanuit Sittard naar België met Dolime of kalk, Born en Maastricht Beatrixhaven, alle treinen boven Onnen. Bovenstaande lijst zal incompleet zijn. En daarnaast nog het militaire vervoer vanuit Steenwijk, 't Harde en noem maar op Duitsland in. Nee, die rijden bijna niks meer buiten de havens %08%

Laatst bewerkt door IJsbergsla op 11-01-2018 10:26
 

11-01-2018 10:54:08
rolandrail
rolandrail
Ik denk dat de redacteur deels in verwarring is gebracht door het feit dat er recent drie Duitse Herders van Amfv zijn gehaald en twee daarvan worden omgebouwd tot Vlaamse Reuzen omdat het huidige aantal Vlaamse Reuzen bet werk amper aankan. Die ombouw op zich staat los van het ETCS-verhaal ook al kan het zijn dat die twee wel de eerste zijn die de nieuwe ETCS krijgen ingebouwd en eerst de testlocs worden voor de homologatie in België voordat ze hun normale werk gaan doen.

Voor Bh-Ddnser v.v. is geen Duitse Herder nodig, dat kan gewoon met de ATBNG 6400 die dat nu ook al doet nadat die llt uit Emnakz is gekomen.
Wagens v/n Amlbp en Aml Dollegoor komen meestal met een 189'er via Bh naar Aml.
 

11-01-2018 13:27:45
Edb3
Edb3
De 6463 en 6466 worden Vlaamse Reus (iig van TBL1+ e.d. voorzien).

Laatst bewerkt door Edb3 op 11-01-2018 13:28
 

11-01-2018 14:28:24
cuneo56
cuneo56
Quote
phantom (do 11 jan 2018 09:45:12

Wat ook opvallend is buiten bovengenoemde,ze hebben toelating in Duitsland(waar al ETCS word gebruikt) en dan willen ze bij inbouw van ETCS in 6400(die daar wel is heen gingen met een trein) die toelating laten vervallen om ze vervolgen toegelaten te krijgen in Belgie %03%
Waarom Belgie toelating en was die er dan nog niet?
En waarom ETCS in locs die naar Belgie moeten gaan rijden waar ze helemaal (nog geen) ETCS hebben.

Ik geloof dat je hier wat omgewisseld hebt; In Duitsland ligt naast de recent geopende Hogesnelheidslijn niet/nauwelijks ETCS terwijl in België het juist veel meer is.
Zeker in het goederen verkeer vanaf de Antwerpse havens wordt het lastig om dat nog zonder ETCS te kunnen doen( Liefkenshoektunnel) en ook de in dit Forum veel Besproken Benelux rijdt ook nu al hele stukken onder ETCS.
 

11-01-2018 14:46:11
rob46
rob46
Quote
Edb3 (do 11 jan 2018 13:27:45 https://www.somda.nl/forum/15244/p637499/): De 6463 en 6466 worden Vlaamse Reus (iig van TBL1+ e.d. voorzien).
Aflevering in mei, daarna volgt de 6471 als derde.


57 jaar OV-fotografie.
 

11-01-2018 18:03:30
wouterder
wouterder
Overigens komen de 6400´en al een hele tijd niet verder meer dan Bh. Laatste keer was een tijdje de PON trein naar Osnabruck dacht ik.  

11-01-2018 18:03:56
phantom
phantom
@ Ijsbergsla,
Tuurlijk rijd het in NL best wat af,maar niet door de halve wereld zoals het artikel stelt,dat bedoelde ik dus met m'n tekst

@ Cuneo56
Ik heb i.d.d. blijkbaar wat omgewisseld

Blijft nog wel de vraag staan nu mogen 6400 ook op Belgisch spoor komen,vanwaar moet men ze dan weer erheen zenden om (alweer)toegelaten te worden ?
Heeft dat puur te maken met de inbouw van ETCS ?

Laatst bewerkt door phantom op 11-01-2018 18:04


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

11-01-2018 21:30:13
timtrein
timtrein
Alleen de Vlaamse reuzen hebben nu Belgiëtoelating, en DB Cargo doet steeds meer in België dus dat zal best interessant zijn. Voor de Duitse markt heeft DB natuurlijk nogal wat meer keuze uit locs...  

11-01-2018 22:26:55
cuneo56
cuneo56
Quote
phantom (do 11 jan 2018 18:03:56 https://www.somda.nl/forum/15244/p637543/):

Blijft nog wel de vraag staan nu mogen 6400 ook op Belgisch spoor komen,vanwaar moet men ze dan weer erheen zenden om (alweer)toegelaten te worden ?
Heeft dat puur te maken met de inbouw van ETCS ?

Het antwoord is ja.
Als je wat veranderd aan het model waarop je toelating is gebaseerd , zul je tegenwoordig een nieuwe( aangepaste) toelating moeten regelen.
En mocht deze aanpassing van de loks met ETCS voor rijden in Belgie lijden tot een ander "type"dan de loks die in NL met ETCS zijn uitgerust dan mag ook voor NL een andere toelating geregeld worden. En dit geldt trouwens niet enkel voor Hardware , ook voor andere software van de lokbesturing is zo'n nieuwe toelating nodig.
Bedenk daarbij dat soms het een bepaalde tijd of aantal kilometers (storings vrij) functioneren van een proef model wordt geeist dan duurt het soms iets langer dan een blauwe maandag om het rond te krijgen.
 

11-01-2018 22:40:42
thom
thom
Ik zou me ook voor kunnen stellen dat een aantal lokken die uitrusting voor België krijgen, de toelating voor Duitsland verliezen omdat de Duitse apparatuur het veld moet ruimen voor de Belgische apparatuur ivm de beschikbare ruimte.  

21-01-2018 08:45:05
V64
V64
In alle overzichten staat de 6455 vermeld als zijnde geel/grijs. Vorige week fotografeerde ik de loc in Almelo: rood.
https://www.flickr.com/photos/152454894@N02/39810188361/in/pool-nederlandse_spoorwegen/

Laatst bewerkt door V64 op 21-01-2018 08:46
 

21-01-2018 09:10:59
nohab
nohab
Dat is ook nog maar zeer recentelijk. De 6461 is nu de laatste geel/grijze 6400 die DBC in dienst heeft.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

21-01-2018 09:49:33
treinfan
treinfan
Volgens mij staat de 6455 in het overzicht goederentreinen hier op Somda en in de lijst op Rolandrail keurig vermeld als rode loc. Het "Zeer recentelijk" is overigens 2 maanden  

21-01-2018 15:15:36
frank_e186
frank_e186
Vandaag na (te) lange tijd het overzicht weer eens bijgewerkt. Voor correcties en aanvullingen ben ik dankbaar.  

21-01-2018 17:21:11
SunKeeper
SunKeeper
Quote
V64 (zo 21 jan 2018 08:45:05 https://www.somda.nl/forum/15244/p638569/): In alle overzichten staat de 6455 vermeld als zijnde geel/grijs. Vorige week fotografeerde ik de loc in Almelo: rood.
https://www.flickr.com/photos/152454894@N02/39810188361/in/pool-nederlandse_spoorwegen/


Wat zijn die gele slangen die eraan vastzitten? (of lijkt dat alleen maar zo op de foto?)
 

21-01-2018 17:28:04
edje
edje
Depotvoedingkabels.
380 volt aansluiting
 

21-01-2018 17:41:35
SunKeeper
SunKeeper
Aha, dank.  

21-01-2018 23:04:01
wouterder
wouterder
Quote
frank_e186 (zo 21 jan 2018 15:15:36 https://www.somda.nl/forum/15244/p638609/): Vandaag na (te) lange tijd het overzicht weer eens bijgewerkt. Voor correcties en aanvullingen ben ik dankbaar.

Zou je in de toekomst misschien de veranderingen duidelijker kunnen aangeven? Logboekje bovenaan, of wijzigingen dikgedrukt oid. Is nu beetje zoeken naar een speld in een hooiberg wat er veranderd is.

Laatst bewerkt door wouterder op 21-01-2018 23:04
 

21-01-2018 23:09:58
rolandrail
rolandrail
.

Laatst bewerkt door rolandrail op 22-01-2018 23:57
 

22-01-2018 18:46:43
frank_e186
frank_e186
Quote
wouterder (zo 21 jan 2018 23:04:01 https://www.somda.nl/forum/15244/p638627/): Zou je in de toekomst misschien de veranderingen duidelijker kunnen aangeven? Logboekje bovenaan, of wijzigingen dikgedrukt oid. Is nu beetje zoeken naar een speld in een hooiberg wat er veranderd is.


Tot de vorige update heb ik dat ook steeds gedaan. Echter moest ik sinds de laatste update zoveel aanpassen dat bij wijze van spreke het halve overzicht dikgedrukt zou zijn.
Ik zal vanaf nu weer proberen sneller en duidelijker het overzicht bij te houden
 

23-01-2018 12:03:27
phantom
phantom
Of je laat andere wat meer moeite doen om mee te denken en zelf wat terug te lezen.%03%
De mens word steeds luier en gemakzuchtiger,als je dr nou voor betaald werd,ala,maar het is volgens mij nog steeds onbetaald.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

23-01-2018 14:03:09
rolandrail
rolandrail
Iets dergelijks had ik ook al betoogd maar nadat de lijstmaker dat door zijn reactie zelf ontkrachtte daar maar (geen) punt van gemaakt.  

18-04-2018 23:17:22
waalkade
waalkade
Op dit filmpje zijn ongeveer op minuut 5 drie stuks bij Berlijn ri Polen te zien.
https://www.youtube.com/watch?v=wru-z57cpiA

Laatst bewerkt door waalkade op 18-04-2018 23:19
 

18-04-2018 23:35:38
aarclay
aarclay
6401,6460,6483. Ze zijn bedoeld voor DBC Polska


Choo choo.....
 

19-04-2018 09:08:06
lex_t
lex_t
Wat zien die dingen er uit zeg.. staan al tijdje stil zeker.  

19-04-2018 09:12:41
rob46
rob46
Quote
lex_t (do 19 apr 2018 09:08:06 https://www.somda.nl/forum/15244/p652352/): Wat zien die dingen er uit zeg.. staan al tijdje stil zeker.
Ze krijgen in Polen een LT1-beurt en worden verkehrsrot met Poolse naam. Zien er dan weer gelikt uit.


57 jaar OV-fotografie.
 

19-04-2018 12:09:52
aarclay
aarclay
Quote
lex_t (do 19 apr 2018 09:08:06 https://www.somda.nl/forum/15244/p652352/): Wat zien die dingen er uit zeg.. staan al tijdje stil zeker.

De meeste verkochte 6400-en stonden al geruime tijd stil.

Laatst bewerkt door aarclay op 19-04-2018 12:10


Choo choo.....
 

27-05-2018 23:49:35
wouterder
wouterder
Voor de statistieken:

De 6468 is na jarenlange stilstand vanuit Hagen-Vorhalle overgebracht naar Nederland. Neem aan naar de Kfh en verder. Geen idee wat de reden is.

Laatst bewerkt door wouterder op 27-05-2018 23:50
 

28-05-2018 10:02:45
wilcot
wilcot
De 6468 is afgelopen vrijdag tussen DBC 193 en 189 het land binnen gekomen waarna door transport van deze 3 Inc nogmaals 2 DBC 189 ri Ehv is geweest. Vertrek Vl 17.09  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

6400/6500_-_Diesel_locomotieven_serie_6400/6500
RailWiki.nl