Red de nachttreinen!
Forum: Algemeen - Algemeen
18-08-2014 23:00:09
NZ
NZ
Voor mooie foto’s, voor bijzondere spots, voor een beetje variatie op het spoor, voor avontuur, voor het milieu, voor de interrailers, voor de nachttreinliefhebbers, voor de treinreizigers die hun fiets mee willen nemen etc. etc. Steun Rover in hun strijd voor behoud van de nachttreinen: http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/rover_start_petitie_om_nachttrein_naar_kopenhagen_en_praag_te_redden-146423 (desgewenst kun je steunen zonder je naam zichtbaar te maken op de site).

Ik weet dat de trein door de Duitse Spoorwegen worden gereden. Toch profiteert ook NS hiervan. Voor- en natransport, verkoop tickets en reserveringen, verkoop op stations. Ook ik maak per keer een afweging tussen trein, auto en vliegtuig. Als het even kan dan graag per trein. De nachttreinen maken dan een groot verschil tussen een wel en niet acceptabele verbinding.

Ik ben extra teleurgesteld, omdat juist de laatste maanden goede initiatieven zijn genomen om medewerkers op de middellange afstand per trein te laten reizen. Daarnaast heeft de nieuwe directeur van de NS onlangs juist aangegeven de trein op middellange afstanden aantrekkelijker te willen maken en de concurrentie aan te gaan met het vliegtuig. O.a. door rechtstreekse verbindingen te realiseren (!).
 

19-08-2014 11:42:17
maigoda
maigoda
De hoofdreden voor de DB om treinen van de City Nights Line te schrappen is eigenlijk heel eenvoudig: er wordt momenteel 12 miljoen euro op toegelegd. Zeg maar een soort van 'onrendabele lijn'. Zelfs NS kan hier niets tegen doen, want zij zijn zeker niet van plan de verlieskosten op zich te gaan nemen. Zolang er niets gevonden wordt om dit exploitatietekort op te lossen, zal het schrappen in dit pakket van nachttreinen niet te stoppen zijn. Een handtekeningenactie zal mijns inziens dus geen zoden aan de dijk zetten.
Groetjes,
Emiel
 

19-08-2014 11:58:42
evangoor
evangoor
Nou ja, ik lees in de Drehscheibe ook een verhaal over werkzaamheden in het zomerseizoen, het hoogtepunt van het nachttreinvervoer (Denemarken) en de onwil om deze rare locomotief getrokken treinen te rijden (Denemarken, Frankrijk). Door de (schijnbaar) sluipende ontwikkelingen wordt dit vervoer dus onrendabel (gemaakt). Daar komt dus vanaf volgende week ook nog Emmerich-Zevenaar bij, al is daar dan wel een oplossing voor bedacht.  

19-08-2014 15:13:19
Coryza
Coryza
De lijn is ook nogal onbetrouwbaar.. wanneer is voor 't laatst een CityNightLine vanuit Duitsland optijd gearriveerd in Arnhem? Verhouding 1 op 10 ofzo?  


19-08-2014 19:53:43
joostb1
joostb1
Dan moet je gewoon vaker met die trein gaan reizen!
Je kunt van een vervoerder toch niet verwachten dat ie een verliesgevende reismogelijkheid in stand gaat houden?


Heimatbahnhof Wormerveer. Honderden gebruikers; even zovele stijlen en smaken. Sta jezelf toe om even in de war te mogen zijn van andermans bijdragen. Dan zijn normatieve reacties niet nodig!
 

19-08-2014 21:36:53
bloemkool
bloemkool
Juist, als de passagiers met drommen in de rij staan voor die treinen, dan hadden de vervoerders geen reden gehad ze op te heffen.

Het zijn natuurlijk niet de toeristenmagneten die de Transsiberië-express en Transmongolië-express zijn. Bovendien zijn er overdag zodanig veel reisgelegenheden per vliegtuig en dagtrein dat het niet uit kan. Face it zou ik zeggen
 

20-08-2014 09:13:14
Roland55
Roland55
Voor zover ik weet, blijft in ieder geval de CNL naar München en Zürich rijden. ZEKER weten is, dat de Alpen Expres / Skitrein in de winter en de AutoSlaap Trein in de zomer wél blijven rijden.  

20-08-2014 09:46:29
nohab
nohab
Maar dat zijn dan ook twee dingen die volkomen los van elkaar staan. Niet in de laatste plaats qua reizigersdoelgroep.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

20-08-2014 13:36:17
NDS
NDS
Ik mag graag met CNL's dagtrips naar diverse steden maken. Zo ben ik vorige week nog een dag naar Berlin geweest. Iets wat me met dagtreinen niet gaat lukken want dan moet je minstens 1 naht overblijven en daar heb ik juist geen zin in. Daarom zou ik ook graag zien dat die verbindingen blijven rijden.

Maar ik doe zo iets 1 heel misschien 2 keer per jaar, dus van mij moeten ze het als klanten basis dan ook weer niet hebben. Als er zoveel geld bij moet snap ik ook heel goed dat dat niet uit kan en er gesneden word.

Dus ja ik baal er van als de verbinding naar het Noord/Oosten verdwijnt maar kan het ook goed begrijpen.

Daarnaast heeft denk ik de geschiedenis ook wel bewezen dat nachttrein verbindingen komen en gaan. Zo zijn ze een paar jaar weg en zo komen ze weer terug om een aantal jaar later opnieuw te verdwijnen.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort