nieuwe tunnel Zuidelijke Dwarsweg Gouda
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Werkzaamheden
01-08-2014 13:05:01
derdeklas
derdeklas
Weet iemand waarom er nog steeds een snelheidsbeperking geldt bij de nieuwe spoortunnel waar de Zuidelijke Dwarsweg het spoor kruist? Ik dacht dat dit was ingesteld vanwege de aannemer die zich in de buurt van het spoor bevindt tijdens de werkzaamheden, maar er lopen al enige tijd geen mensen meer in de buurt van het spoor. Ik zie ook in de omgeving geen enkele activiteit meer (behalve dan even verderop bij de Bredeweg maar daar is juist geen beperking).
De beperking duurt al enige maanden en ik ben benieuwd naar de reden van het nog steeds in stand houden hiervan.
In mijn onderwerp zeg ik Gouda maar het kan ook op het grondgebied van Moordrecht liggen.
 

01-08-2014 13:15:59
sjoerd
sjoerd
Het enige wat ik kan bedenken is dat de aansluiting van de aarden baan aan de tunnelconstructie nog zettingstijd nodig heeft. Als je daar een laag zand stort van een meter dik, dan verdwijnt deze door zijn eigen gewicht in de peilloze diepte van de veenlaag die plaatselijk meer dan 15 meter dikte bereikt. Nu heeft men daartegen, zoals overal in dat gebied, wel voorzorgen genomen, door bijvoorbeeld zijdelings wegdrukken of oppersen van de onderlaag of zelfs de betonconstructie van de onderdoorgang tegen te gaan. Toch is een zettingstijd van enkele maanden hier niet ongebruikelijk.  

01-08-2014 22:56:11
rolandrail
rolandrail
Naar verluid scheurtjes in het beton. Of dat in het beton van de tunnel of het huis er vlak naast is is de vraag want daarvan zijn al opvallend lang meerdere ramen met houten platen dichtgetimmerd. De beperking is een tijd terug al wel omhoog gegaan van 40 naar 80 km/h.

Laatst bewerkt door rolandrail op 01-08-2014 22:56
 

02-08-2014 10:34:21
john2
john2
De snelheidsbeperking zal dan wel zijn vanwege de trillingen die een rijdende trein veroorzaak. En die trillingen worden door gegeven naar het beton van de tunnel, of het huis er vlak naast waar Rolandrail het over heeft. Als de snelheidsbeperking met 40 km per uur is omhoog gegaan, dan zal dit veiligheidshalve wel kunnen.  


03-08-2014 14:02:33
trdl85
trdl85
(Bijna) overal waar een overweg plaats maakt voor een tunnel heet men tijdens de aanleg en een flinke tijd daarna last van TSB's ivm. zetting van de grond en het daardoor ontstane hoogteverschil tussen het kunstwerk een de aardenbaan  

03-08-2014 15:12:57
gvttreinen
gvttreinen
Daarom liggen er ook stootplaten maar ja, aannemers hebben gelijk als ze zeggen dat er op de slappe veengrond van 't groene hart geen eer te behalen valt...alles zakt er in weg!