Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Wijzigingsblad 1 september 2014
RailWiki.nl
Wijzigingsblad 1 september 2014
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
25-07-2014 09:52:29
wouter15
wouter15
Op Locov is een adviesaanvraag verschenen voor de wijzigingen vanaf 1 september 2014: http://locov.nl/Images/Locov%202014-154618%20Herfstmaatregelen%20en%20wijzigingen%20dienstregeling%20najaar%202014_tcm311-356865.pdf In het advies is het alleen niet duidelijk of er in de 8800 alsnog DDZ6 zal gaan verschijnen zoals belooft.  

25-07-2014 11:22:10
martijn
martijn
NS heeft er ook een veelbelovend persbericht over uitgestuurd: http://www.nu.nl/binnenland/3837267/ns-zet-langere-treinen-in-tijdens-herfstperiode.html  

25-07-2014 18:26:52
broek53
broek53
In de 2000/8800 vijf DDZ6 + 2x2 VIRM in de splits.  

25-07-2014 18:38:44
broek53
broek53
Ook aardig in dit wbl: de terugkeer van het DDZ in de 3400 (integraal) omdat het voorlopig een IC blijft.
Verder staan de eerste diensten DDAR gepland in de 5400, maar daarvan hoorde ik vermijden dat dat feest waarschijnlijk nog niet zal plaatsvinden. Zolang DDAR er nog niet is, wordt de verlenging van de laatste 5 DDZ4 opgeschort, blijkbaar.
 


25-07-2014 18:39:44
martw
martw
Ik dacht gelezen te hebben dat de koppeling van de 2000 en 8800 vanaf september weer verleden tijd zou zijn (onder andere vanwege de korte, onpraktische kering van de 2800)?
Niet dat ik klaag hoor over deze inzet.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

25-07-2014 18:45:06
sjaak72
sjaak72
Quote
broek53 (vr 25 jul 2014 18:38:44 https://www.somda.nl/forum/15146/p502595/): Ook aardig in dit wbl: de terugkeer van het DDZ in de 3400 (integraal) omdat het voorlopig een IC blijft.
Verder staan de eerste diensten DDAR gepland in de 5400, maar daarvan hoorde ik vermijden dat dat feest waarschijnlijk nog niet zal plaatsvinden. Zolang DDAR er nog niet is, wordt de verlenging van de laatste 5 DDZ4 opgeschort, blijkbaar.


DDZ in de 3400 noem ik goed nieuws %02%
 

25-07-2014 19:08:24
michaben
michaben
Quote
martw (vr 25 jul 2014 18:39:44 https://www.somda.nl/forum/15146/p502596/): Ik dacht gelezen te hebben dat de koppeling van de 2000 en 8800 vanaf september weer verleden tijd zou zijn

Deze koppeling is het gevolg van DSSU, er is een spoor minder beschikbaar voor de corridor Wd-Ut en zolang dat het geval is zal er weinig veranderen denk ik, de korte kering van de 2800 spaart namelijk een broodnodig perronspoor uit doordat deze op hetzelfde spoor keert als de kering 2000>8800. Bij de 8800 die op zichzelf keert kan dat niet omdat je dan 3 lange keringen zal hebben die alle drie een eigen spoor nodig hebben.
 

25-07-2014 20:05:26
wouter15
wouter15
Quote
broek53 (vr 25 jul 2014 18:26:52 https://www.somda.nl/forum/15146/p502593/): In de 2000/8800 vijf DDZ6 + 2x2 VIRM in de splits.

Is die 2x VIRM (IV) dan weer zo dat die 1 rit maakt in de spits en de dal met 1 losse IV gaat doen?
 

25-07-2014 20:49:10
Pim530
Pim530
@broek53

In de splits? Is men voornemens nog meer DDZ uit elkaar te laten vallen?
 

25-07-2014 21:04:21
timtrein
timtrein
30% treinen die verlengd worden, en dan in kleine lettertjes 17% treinen die verkleind worden  

25-07-2014 21:10:27
Ovindel
Ovindel
En dan hopen dat dat inderdaad 17% onderbezette treinen zijn.  

25-07-2014 21:38:36
michaben
michaben
Er staat ook nergens hoeveel van die 30% in de spits is, alleen dat er 6000 extra zitplaatsen zijn in het drukste moment van de spits. En dat klinkt veel, maar valt eigenlijk best mee, dat komt grofweg neer op 60 bakken DDZ/VIRM of 150 bakken SLT. En daar verleng je geen 8167 treinen per week mee zonder een aanzienlijk deel van deze versterkingen in de daluren te houden. En kijkend naar de genoemde plannen voor de 2000/8800 met DDZ6 terwijl deze nu nog deels met ICM7 rijdt zullen daar in totaal meer treinen buiten de spits extra capaciteit hebben dan in de spits, zeker omdat door de lange omlopen de meeste omlopen maar 1 of 2 ritten hebben die echt vol in de spits vallen.  

25-07-2014 23:32:41
jordy94
jordy94
Quote
broek53 (vr 25 jul 2014 18:26:52 https://www.somda.nl/forum/15146/p502593/): In de 2000/8800 vijf DDZ6 + 2x2 VIRM in de splits.


5x DDZ6 nog wel.. Zijn 2 stellen niet voldoende? Ritten kunnen op dat traject prima met ICM gereden worden. Zeker buiten de spits is daar voldoende capaciteit met ICM7.
 

25-07-2014 23:36:25
Bert13
Bert13
Het gaat er ook nog om dat je DDZ6 op een fatsoenlijke manier kwijt kunt, en de 8800 is een fijne serie qua rijtijden/capaciteit voor de zesjes.  

25-07-2014 23:44:06
martw
martw
Quote
jordy94 (vr 25 jul 2014 23:32:41 https://www.somda.nl/forum/15146/p502630/):
Quote
broek53 (vr 25 jul 2014 18:26:52 https://www.somda.nl/forum/15146/p502593/): In de 2000/8800 vijf DDZ6 + 2x2 VIRM in de splits.


5x DDZ6 nog wel.. Zijn 2 stellen niet voldoende? Ritten kunnen op dat traject prima met ICM gereden worden. Zeker buiten de spits is daar voldoende capaciteit met ICM7.

Buiten de spits past ICM7 inderdaad prima, maar het afgelopen jaar hebben bepaalde spitstreinen in de 8800 vrij consequent deel uitgemaakt van de top-10 overvolle treinen, om de zeer eenvoudige reden dat ICM7 (wat in de praktijk ook weleens 6 was) voor geen meter past. En zeker niet in september/oktober.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

25-07-2014 23:45:24
jordy94
jordy94
Ja, dat ben ik wel met je eens. Al verwacht ik DDZ eerder op langere trajecten.. Comfort is voor een halfuurtje te luxe om het maar zo te zeggen

Uiteraard zullen ze wel weten wat ze doen, ik heb er toch geen invloed op

Laatst bewerkt door jordy94 op 25-07-2014 23:46
 

26-07-2014 08:24:38
michaben
michaben
Een van de problemen van de 8800 is de erg beperkte perronlengte, in de meeste treinseries die met ICM rijden worden de drukste treinen in de spits verlengd met een derde stel, maar dat pas op Ledn-Ut niet. Je hebt dus vrij snel behoefte aan dubbeldeksmaterieel, en die heeft de NS alleen in viertjes en zesjes. Als IRM-III er nog geweest was had dit een goede serie geweest hiervoor.  

27-07-2014 11:41:29
broek53
broek53
Nog verzuimd te melden: behalve in de 1900 en in de 2000/8800 zal DDZ6 verschijnen in de 3600 met twee stuks en in 14527/14558.
Alles nog even onder voorbehoud van wat de (dagplan)gevolgen zullen zijn als er vijf DDZ4 nog niet worden verlengd omdat de DDAR-stammetjes nog niet in dienst komen.
 

27-07-2014 12:03:37
bossie186
bossie186
Veranderd er nog veel bij Mat'64?  

27-07-2014 12:06:21
broek53
broek53
Helemaal niets. Hooguit een trein die een stel langer of korter wordt.  

27-07-2014 12:54:02
ZJ37
ZJ37
Misschien heb ik het mis en er zullen ongetwijfeld goede redenen voor zijn, maar ik vraag me af of je de bijsturing het niet wat makkelijk zou maken om bijvoorbeeld DDZ6 - dat relatief weinig diensten kent - niet over zoveel treinseries in het hele land te verdelen? Evenals Plan V dat op allerlei eilanden dienst doet (7000/7500 en 4400/9600 en 6900/6800), waarvan ik me af vraag of je dat spul niet integraal en bij elkaar in het zuiden kan houden bijvoorbeeld.  

27-07-2014 13:12:05
broek53
broek53
Zeker, maar als de planning ergens geen rekening mee houdt, dan is het wel met de besturing en bijsturing. Dat is niet zuur bedoeld, het is gewoon een feit. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de inzet van ICM in de 1500 als klein voorbeeld. Als de 3-en en de 4-en langer dan een halve dag op hun goede plek lopen, kan de vlag uit.

Overigens zou ik niet weten hoe je 18 diensten DDZ6 bIj elkaar zou kunnen houden en ook nog zinvol inzetten, daar is die dienstgroep dan weer net te groot voor.
 

27-07-2014 13:30:13
ZJ37
ZJ37
Integraal 3600 zou niet verkeerd zijn, alleen zijn dit 12 composities. Alleen op dit moment blijf je dan met het ICR zitten.

Mengparken zul je in de toekomst toch wel noodgedwongen meer krijgen zodra meer door infra afgedwongen series verknoopt moeten worden.
 

27-07-2014 13:49:26
robbertc
robbertc
Net zoals een dienstregeling, is in het materieel ook niet zomaar alles mogelijk. Zo zijn DDZ6 en ICR lang niet overal in te zetten, vooral wegens keertijden en het aantal te vervoeren reizigers i.c.m de (on)mogelijkheden tot combineren, maar ook de verdeling van het totale materieelpark; alles moet verdeeld en je hebt niet zomaar materieel over.
Over DDZ6: het vervangt de enige 2 ICM-combinaties in de 3600, en volgens mij de enige IRM6 in de 14500. Veel meer eilandbedrijf wordt het met de DDZ6 dus ook niet.

Laatst bewerkt door robbertc op 27-07-2014 13:50
 

27-07-2014 14:42:07
broek53
broek53
In 14527 vervangt hij 2 x ICM3 - VIRM6 komt hier al niet meer voor.
Overigens duidelijk een noodgreep, want een DDZ6 is dus eigenlijk een tikkie te groot.

Ik zou niet weten wat er moeilijk is aan DDZ6 qua keertijden - het is gewoon en treinstel met een DOM-sleutel. Dat het een onhandige maat is, is niet anders dan de onhandige maat van de VIRM6, uiteindelijk.

Laatst bewerkt door broek53 op 27-07-2014 14:43
 

27-07-2014 14:56:42
robbertc
robbertc
Klopt, voor DDZ6 geldt die keertijd niet. Wat het verschil met IRM6 is, is vooral het combineren. Alle DDZ4 rijdt in de stoptreinen, DDZ6 mag alleen in IC-treinen. Combinaties van 4+6 zitten er dus niet in. 6+6 zou kunnen, maar dat is erg groot. Een DDZ6 is dus eigenlijk alleen solo fatsoenlijk in te zetten, en vind daar maar iets geschiks voor..
Totdat er weer genoeg DDZ4 vrijkomt voor de IC-treinen..

Laatst bewerkt door robbertc op 27-07-2014 14:59
 

27-07-2014 15:03:07
rolandrail
rolandrail
Combinaties van DDZ6+4 komen tot dusver wel degelijk voor in de IC-dienst Gvc-Vl.  

27-07-2014 15:05:40
robbertc
robbertc
Wat ik probeer te zeggen is dat in Wbl sept alle DDZ4 nodig is om in de sprinterseries te rijden.

Laatst bewerkt door robbertc op 27-07-2014 15:11
 

27-07-2014 16:40:25
michaben
michaben
Als de 3400 weer volledig DDZ wordt en er verder geen DDZ uit sprinterdiensten gaat zit je inderdaad al op 26 sprinterdiensten DDZ-4, dan blijft er vrij weinig over voor in IC diensten. Verdwijnt DDZ8 in de 1900 dan ook helemaal en wordt alles DDZ6 of ICM? Op zich heeft een DDZ6 bijna evenveel capaciteit als een TD9, maar die TD9s waren natuurlijk ook al ingekorte TD10s, en dan is een DDZ6 toch wat krapper.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


27-07-2014 17:42:46
broek53
broek53
DDZ8 niet meer in de 1900; DDZ6 in de diensten beginnend met 1919/30, 1921, 1925 en 1927. De rest van de 1900 is ICM, waaronder de terugkeer van de 4 x 3 in 1920.  

27-07-2014 19:21:24
jordy94
jordy94
Quote
robbertc (zo 27 jul 2014 15:05:40 https://www.somda.nl/forum/15146/p502750/): Wat ik probeer te zeggen is dat in Wbl sept alle DDZ4 nodig is om in de sprinterseries te rijden.


Vreemd gedoe allemaal. Eerst zeggen ze dat eind dit jaar DDZ volledig als Intercity gaat rijden en nu gaan ze juist weer meer als Sprinter rijden. Ze kunnen beter die termen Sprinter en Intercity weglaten. Een Sprinter is tegenwoordig nog luxer dan een Intercity..

Laatst bewerkt door jordy94 op 27-07-2014 19:21
 

27-07-2014 19:41:48
broek53
broek53
Als jij nu even vertelt met welk materieel de treinen gereden kunnen/moeten worden die nu door DDZ gereden worden, dan voert NS dat morgen nog in.

Laatst bewerkt door broek53 op 27-07-2014 19:42
 

27-07-2014 19:53:12
jordy94
jordy94
Dat is mijn taak niet. Zij hadden beter naar de toekomst moeten kijken

Niet dat DDZ een slechte oplossing is, althans, niet voor Sprinter reizigers (verwacht ik).

Laatst bewerkt door jordy94 op 27-07-2014 19:54
 

27-07-2014 20:15:28
michaben
michaben
De NS heeft hier bewust voor gekozen, men wist toen men DDAR aan de kant zette dat er niet tijdig nieuw stoptreinmaterieel beschikbaar zou komen als vervanging. Maar men wist ook dat tot ICR eruit ging de behoefte om al het DDZ in de IC dienst te laten rijden er niet was. Pas als ICR in de 3600 eruit gaat zal men echt behoefte krijgen aan DDZ voor in de IC dienst, tot die tijd is het leuk, maar niet noodzakelijk.  

27-07-2014 20:42:47
broek53
broek53
Quote
jordy94 (zo 27 jul 2014 19:21:24 https://www.somda.nl/forum/15146/p502768/):
Quote
robbertc (zo 27 jul 2014 15:05:40 https://www.somda.nl/forum/15146/p502750/): Wat ik probeer te zeggen is dat in Wbl sept alle DDZ4 nodig is om in de sprinterseries te rijden.


Vreemd gedoe allemaal. Eerst zeggen ze dat eind dit jaar DDZ volledig als Intercity gaat rijden en nu gaan ze juist weer meer als Sprinter rijden. Ze kunnen beter die termen Sprinter en Intercity weglaten. Een Sprinter is tegenwoordig nog luxer dan een Intercity..

Ze gaan vanaf eind dit jaar het ICR vervangen en worden zelf vervangen door opgepiepte DDAR. In de loop van 2015 zal het overgrote deel dus in de IC-dienst zitten.
 

27-07-2014 21:07:13
Ovindel
Ovindel
Een beetje off-topic, maar ik ben benieuwd waar het DDZ terecht zal komen wanneer ICR (volgens planning) een jaar later weer terugkomt. Maar dat wordt nogal speculeren.  

27-07-2014 21:11:13
martijn
martijn
Ja, misschien is het niet heel handig om je dit in dit topic af te vragen... Gaat over september 2014 tenslotte.  

27-07-2014 21:13:39
jordy94
jordy94
Dus als ik het goed begrijp gaat ICR een tijdje weg en komt weer terug in de 3600? Sorry voor de off-topic, maar hier ben ik zeer benieuwd naar  

27-07-2014 21:24:35
michaben
michaben
ICR komt terug in de 1900 zodra deze via de HSL gaat rijden. Maar wat hierboven te lezen is wordt deze 1900 weer vooral ICM met komend wijzigingsblad, en zal er dus weinig DDZ meer te herverdelen zijn als ICR terugkeert.  

27-07-2014 21:40:51
fugazi
fugazi
Quote
robbertc (zo 27 jul 2014 14:56:42 https://www.somda.nl/forum/15146/p502748/): Klopt, voor DDZ6 geldt die keertijd niet.
Heeft DDZ6 eindelijk een eigen keertijd gekregen? Volgens mij had het in de proeftijd nog de keertijden van DDAR8, nog rekening houdend met DOM-sleutel enz. enz.
 

27-07-2014 21:44:00
robbertc
robbertc
Dat is inmiddels wel weer recht getrokken.  

27-07-2014 22:17:54
thom
thom
Quote
michaben (zo 27 jul 2014 20:15:28 https://www.somda.nl/forum/15146/p502778/): De NS heeft hier bewust voor gekozen, men wist toen men DDAR aan de kant zette dat er niet tijdig nieuw stoptreinmaterieel beschikbaar zou komen als vervanging. Maar men wist ook dat tot ICR eruit ging de behoefte om al het DDZ in de IC dienst te laten rijden er niet was. Pas als ICR in de 3600 eruit gaat zal men echt behoefte krijgen aan DDZ voor in de IC dienst, tot die tijd is het leuk, maar niet noodzakelijk.

Toen DDAR aan de kant ging was er nog het toekomstbeeld dat V250 alle ICR zou vervangen op de HSL waardoor ICR weer beschikbaar kwam voor de binnenlandse dienst. Dat ipv daarvan ICR juist integraal naar de HSL zou verhuizen had men toen niet aan durven denken.

Daarnaast moest men DDZ wel renoveren tot IC materieel aangezien renoveren naar Sprinter materieel niet meer mogelijk was vanwege de eis van gelijkvloerse instap daarvoor.
Quote
Jurre (zo 27 jul 2014 21:40:51 https://www.somda.nl/forum/15146/p502792/):
Quote
robbertc (zo 27 jul 2014 14:56:42 https://www.somda.nl/forum/15146/p502748/): Klopt, voor DDZ6 geldt die keertijd niet.
Heeft DDZ6 eindelijk een eigen keertijd gekregen? Volgens mij had het in de proeftijd nog de keertijden van DDAR8, nog rekening houdend met DOM-sleutel enz. enz.

Andersom waarschijnlijk, nu er juist een dom slot in zit is het mogelijk dat een opstappende Mcn de stuurstroom in kan schakelen nadat de afstappende Mcn afgestapt is. Voorheen met een losse rijsleutel moest de sleutel eerst de 8 bakken naar voren komen voordat de opstappende Mcn de stuurstroom in kon zetten.

Laatst bewerkt door thom op 27-07-2014 22:23
 

27-07-2014 22:25:08
broek53
broek53
Quote
jordy94 (zo 27 jul 2014 21:13:39 https://www.somda.nl/forum/15146/p502789/): Dus als ik het goed begrijp gaat ICR een tijdje weg en komt weer terug in de 3600? Sorry voor de off-topic, maar hier ben ik zeer benieuwd naar
Het antwoord heb ik nu een keer of tig gegeven in diverse discussies: in principe gaat al het ICR naar diensten over de HSL.
 

27-07-2014 22:42:10
fugazi
fugazi
Quote
thom (zo 27 jul 2014 22:17:54 https://www.somda.nl/forum/15146/p502794/):
Quote
Jurre (zo 27 jul 2014 21:40:51 https://www.somda.nl/forum/15146/p502792/):
Quote
robbertc (zo 27 jul 2014 14:56:42 https://www.somda.nl/forum/15146/p502748/): Klopt, voor DDZ6 geldt die keertijd niet.
Heeft DDZ6 eindelijk een eigen keertijd gekregen? Volgens mij had het in de proeftijd nog de keertijden van DDAR8, nog rekening houdend met DOM-sleutel enz. enz.

Andersom waarschijnlijk, nu er juist een dom slot in zit is het mogelijk dat een opstappende Mcn de stuurstroom in kan schakelen nadat de afstappende Mcn afgestapt is. Voorheen met een losse rijsleutel moest de sleutel eerst de 8 bakken naar voren komen voordat de opstappende Mcn de stuurstroom in kon zetten.
Dat zeg ik inderdaad ook. In den beginne had zelfs DDZ4 ook nog te lange keertijden waarbij nog rekening werd gehouden met de overdracht van de DOM.
 

27-07-2014 22:50:03
michaben
michaben
Quote
thom (zo 27 jul 2014 22:17:54 https://www.somda.nl/forum/15146/p502794/): Toen DDAR aan de kant ging was er nog het toekomstbeeld dat V250 alle ICR zou vervangen op de HSL waardoor ICR weer beschikbaar kwam voor de binnenlandse dienst. Dat ipv daarvan ICR juist integraal naar de HSL zou verhuizen had men toen niet aan durven denken.

ICR kwam juist helemaal niet meer voor in de toekomstplannen van de NS, ik het voorstel voor de concessie 2015 sprak de NS over 1525 bakken ICM/VIRM/DDZ als het beschikbare IC materieel en 1230 bakken aan SGM/SLT voor de sprinters. Dat laatste ging niet door doordat men de laatste twee opties niet afgenomen heeft.
 

27-07-2014 23:09:13
jordy94
jordy94
Quote
broek53 (zo 27 jul 2014 22:25:08 https://www.somda.nl/forum/15146/p502795/):
Quote
jordy94 (zo 27 jul 2014 21:13:39 https://www.somda.nl/forum/15146/p502789/): Dus als ik het goed begrijp gaat ICR een tijdje weg en komt weer terug in de 3600? Sorry voor de off-topic, maar hier ben ik zeer benieuwd naar
Het antwoord heb ik nu een keer of tig gegeven in diverse discussies: in principe gaat al het ICR naar diensten over de HSL.


Sorry, maar kan me haast niet voorstellen dat er straks geen ICR meer in de 3600 rijden, maar het gaat toch een keer stoppen %09%
 

27-07-2014 23:35:53
broek53
broek53
Yep, dat is overigens het noodlot van elke inzet van elk materieel in elke treinserie: ooit houdt het op %09%  

27-07-2014 23:43:19
thom
thom
Quote
Jurre (zo 27 jul 2014 22:42:10 https://www.somda.nl/forum/15146/p502796/): Dat zeg ik inderdaad ook. In den beginne had zelfs DDZ4 ook nog te lange keertijden waarbij nog rekening werd gehouden met de overdracht van de DOM.

Ik had dat idee al dat je dat wel bedoelde, maar je drukt je niet helemaal correct uit Beetje mierenneuken dus;
DOM is niets meer dan het merk van cilindersleutel die gebruikt word om de stuurstroom in te zetten, elke Mcn heeft die in zijn persoonlijke bezit en houdt die bij zich. Iit de oude rijkruk of stuurstroom sleutel, niets meer dan een simpel mechanische sleutel en die bleef juist altijd op het treinstel of lok en werd overgedragen.

Laatst bewerkt door thom op 27-07-2014 23:44
 

03-08-2014 16:49:54
michaben
michaben
De 3025 lijkt met 3xVIRM-IV te gaan rijden.  

03-08-2014 16:55:59
Bert13
Bert13
Nou, dat zou in het Noord-Hollands Dagblad mogen Klinkt in ieder geval als de perfecte start na de vakantie zonder trapzitten.  

03-08-2014 17:40:47
BGM104
BGM104
Quote
michaben (zo 03 aug 2014 16:49:54 https://www.somda.nl/forum/15146/p503474/): De 3025 lijkt met 3xVIRM-IV te gaan rijden.

Correct voor de maandag t/m donderdag. Op vrijdag slechts 8 bakken VIRM.
 

04-08-2014 15:15:47
AJT
AJT
Is het geen goed plan om de Mat'64 stellen die door vertrek uit de 6800 serie reservist worden(lees het mat 64 topic blz 68) in te zetten in de 9000 resp. 9100 serie, maar vanwege het aantal omlopen vooral in de 9000.Zo speel je weer 3 ICM-3 vrij, die je weer inwisselt voor 2x VIRM-4 zodat die in revisie kunnen. Ook kunnen er in de daluren 2 ipv 3 bakken dienstdoen in een omloop in de 9000.

Laatst bewerkt door AJT op 04-08-2014 15:20
 

04-08-2014 15:41:17
daniel81
daniel81
Let op: de maatregelen in de 6800 zijn puur seizoensgebonden, vanwege SGM-beperkingen in de herfst. Vorig jaar herfst vond er een soortgelijke inzet plaats. Als de herfst straks voorbij is keert naar ik aanneem in beginsel alles weer terug naar z'n oude patroon.  

04-08-2014 15:43:46
AJT
AJT
Waarom voegen ze dan de mat'64 treinstellen toe aan de reserve? Ookal is het tijdelijk  


04-08-2014 15:52:03
sfj
Dat legt daniel81 nou net uit, seizoensmaatregel.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

04-08-2014 16:15:01
AJT
AJT
Maar waarom die maatregel? doelend op het op reserve zetten van Mat'64. Bureaucraten die geen gevoel hebben bij welk materieel waar rijdt, en maar wat doen?

Laatst bewerkt door AJT op 04-08-2014 16:17
 

04-08-2014 16:17:01
sfj
De weersomstandigheden/gladheid waar de ene materieelsoort beter voor is uitgerust dan de ander en de flexibiliteit van mat64. Sgm2 mag solo niet overal komen om maar een voorbeeld te noemen.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

04-08-2014 16:17:12
daniel81
daniel81
Wat ze dus doen is dus eigenlijk tijdelijk te veel SGM-diensten plannen.
Vanwege defecten (zoals die bij elk materieelsoort optreden) zul je zien dat het niet zal lukken om alle SGM-omlopen ook daadwerkelijk met SGM te rijden, dus zal er in de praktijk het nodige plan V in SGM-diensten zitten.
Wat is nu de logica hierachter: Normaal gesproken wordt er een marge aangehouden in het aantal diensten, er rekening mee houdend dat gemiddeld een x aantal stellen defect is. Zouden ze dat nu ook doen, en mocht het onverhoopt meevallen met de defectenstand van SGM, dan is er dus meer SGM beschikbaar dan dat er voor de omloop nodig is. Maar SGM kan in de herfst slechts heel beperkt worden ingezet, dus aan de stellen die dan over zijn heb je dan eigenlijk alleen maar wat als er toevallig extra materieel nodig is op een traject waar SGM in de herfst uit de voeten kan.
Dan is het dus veel handiger als er plan V over is, want dat kan overal ingezet worden waar een waslijn hangt. Dus wordt er tijdelijk extra veel plan V op reserve gezet, dat in de praktijk vooral zal bijspringen op de SGM-baanvakken maar ook elders kan opduiken.
 

04-08-2014 16:23:38
AJT
AJT
Dus moeten de V tjes eigenlijk wachten tot er een SGM stel defect raakt. Stilstand kost ook wat.

Laatst bewerkt door AJT op 04-08-2014 16:24
 

04-08-2014 16:30:05
Pim530
Pim530
Ja. Stilstand van SGM en als het nodig is nog steeds stilstand omdat het op het betreffende traject niet kan worden ingezet kost nog veel meer.  

04-08-2014 16:36:41
AJT
AJT
Is waar, maar ik dacht na over eeen oplossing ipv stilstand voor de V tjes. Waarom bijvoorbeeld het herfstscenario niet doortrekken naar de rest van het jaar? zodat men de uitgespaarde V'tjes elders kan inzetten  

04-08-2014 16:41:35
sfj
Waarom wel? Sorry hoor maar dit vervalt ook een beetje in verzinsels. Je hebt per definitie een reserve nodig om onregelmatigheden in welke vorm dan ook op te vangen.
Daar wil je dan het liefst materieel voor hebben wat overal inzetbaar is.

NS is nog steeds geen treinenspottersvereniging die het zo ongeveer oudste materieel uitgebreid wil inzetten. Als die reservevloot niet nodig was haalde jij allang je doperwtjes uit een blikje gemaakt van mat64-stukjes


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

04-08-2014 16:42:18
daniel81
daniel81
Quote
AJT (ma 04 aug 2014 16:36:41 https://www.somda.nl/forum/15146/p503566/): Is waar, maar ik dacht na over eeen oplossing ipv stilstand voor de V tjes. Waarom bijvoorbeeld het herfstscenario niet doortrekken naar de rest van het jaar? zodat men de uitgespaarde V'tjes elders kan inzetten
Nogmaals: er is over de hele linie geen sprake van extra stilstand. Alleen waar normaalgesproken er vanwege defecten een reservemarge per materieeltype wordt aangehouden, wordt de marge nu weggehaald bij SGM en aan plan V toegevoegd.
Er worden dus geen stellen uitgespaard of zo.
 

04-08-2014 16:49:45
AJT
AJT
Als er maar geen extra stilstand is als gevolg van instromende DD-AR, dan is het mij goed.  

04-08-2014 16:49:56
Pim530
Pim530
Welke extra stilstand? Er IS geen extra stilstand!  

04-08-2014 16:52:15
AJT
AJT
Ik maakte mij alleen druk mocht er,zoals ik eerst interpreteerde uit de berichtgeving dat er extra lees onnodige stilstand kwam vanwege de instroom van DD-AR. Nu er geen extra stilstand is, ben ik opgelucht.  

04-08-2014 16:52:57
sfj
Er zal een serie v's aan de kant moeten binnenkort (de nog in dienst zijnde 900'en) omdat revisietermijnen verlopen. Dat kan je dan mooi met dd-ar en de SNG opvangen. Ze zijn gewoon rijp voor de sloop, dat je dat niet leuk vindt doet er niemand iets toe.
Maar waarom lees je je niet gewoon even in, en open je met gerichte vragen een apart topic?
Door dit soort discussies vervuilen de grote topics enorm en kan je op de lange termijn niks meer terugvinden, of moet je heel veel moeite doen om de verzinsels en onzin er uit te filteren. Please?

Laatst bewerkt door sfj op 04-08-2014 16:54


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

04-08-2014 16:57:08
AJT
AJT
Ik heb er niets tegen dat mat'64 naar de sloopt gaat, maar indien er onnodig veel materieel aan de kant staat, kan ik er niet tegen dat mensen niet meekunnen in treinen omdat deze te vol zijn.  

04-08-2014 17:26:06
michaben
michaben
Quote
AJT (ma 04 aug 2014 15:15:47 https://www.somda.nl/forum/15146/p503552/): Zo speel je weer 3 ICM-3 vrij, die je weer inwisselt voor 2x VIRM-4 zodat die in revisie kunnen.

Pardon, ICM9 ipv VIRM8? Leg je de reizigers in die trein dan zelf uit waarom ze de hele rit moeten staan? Sowieso heeft dit weinig met het wijzigingsblad van 1 september te maken.

Laatst bewerkt door michaben op 04-08-2014 17:27
 

04-08-2014 18:03:41
AJT
AJT
Ik zit vaak genoeg in VIRM-8 daar een zesje of een viertje ook volstond.  

04-08-2014 18:09:59
sfj
Nou, de NS zit vast te popelen om jou de materieelplanning te laten doen. Alstublieft gewoon nu weer terug naar de feiten, over en uit.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

04-08-2014 20:14:08
Bert13
Bert13
Quote
AJT (ma 04 aug 2014 18:03:41 https://www.somda.nl/forum/15146/p503589/): Ik zit vaak genoeg in VIRM-8 daar een zesje of een viertje ook volstond.
Pffff. En termen als "spits", "Randstad", "volnorm", ook nog nooit van gehoord? Het niveau begint hier - wiskundig-logisch gezien - toch wel aardig te zakken.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

04-08-2014 20:32:13
AJT
AJT
Natuurlijk heb ik van die termen gehoord, ik schreef daar vanmiddag VIRM-8 omdat algemeen bekend is dat de viertjes gereviseerd worden, daar wilde ik op die manier een paar van vrijspelen. Maar goed, mijn verhaal blijkt niet toepasbaar om verschillende redenen, en nu mij die redenen bekend zijn begrijp ik waarom het niet kan, en heb ik er vrede mee. Zoals al eerder gezegd, dit plan kwam in mij op omdat ik dacht dat er onnodig treinen op reserve kwamen te staan. Alleen al met het antwoord dat de treinen niet onmodig op reserve gingen was voor mij de kous af.  

04-08-2014 21:45:28
oranjebank
oranjebank
Maar is het al 100 % zeker dat mat64 al per 1 september weggaat uit de 6800 of pas vanaf wijzigingsblad oktober [ dat is natuurlijk 100 % zeker , vorig jaar reed er ook sgm in de herfst ]?  

04-08-2014 21:50:54
michaben
michaben
Ik zie voor dit wijzigingsblad nog MAT staan in de 6800.  

04-08-2014 21:55:14
oranjebank
oranjebank
ok dank je wel.  

04-08-2014 22:43:57
wouter15
wouter15
Is er eigenlijk al een overzicht met welke trein met welk mat rijdt vanaf sept?  

04-08-2014 22:53:33
broek53
broek53
Het aardige van de hele discussie over mat '64 dat op reserve zou komen te staan, geen enkele realiteit vindt in het wijzigingsblad 1 september. Ik heb dat maar laten gaan, omdat ik geen spelbreker wil zijn - en het spel wordt hier met verve gespeeld - maar zo is het dus.
Er wordt per 1/9 zelfs een V'tje meer ingezet in de 4400/9600, waarmee de inzet op 39 diensten komt. En de series waarin ze rijden, veranderen ook niet, hooguit de concrete treinen waarin ze in de 4400/9600 worden ingezet.
 

05-08-2014 12:59:19
daniel81
daniel81
OK De hele discussie had niet in dit topic, maar in het herfstmaatregelentopic moeten zitten. Maar afgezien daarvan is de strekking van het verhaal toch juist? (met dus als nuance dat het niet nu maar pas in oktober ingaat)  

05-08-2014 13:26:20
broek53
broek53
Dat zal vast wel zo zijn, ja.
En grosso modo kun je het zo beschouwen dat het mat '64 dat nu qua diensten op reserve gaat, vast voorsorteert op afvoer tijdens en na de winter.
 

05-08-2014 19:00:56
michaben
michaben
SGMM SPR 5829 TPS2 08:52 Asd 09:54 Avat

Vind deze ook wel apart, 2e HC op een SGM, dat zou 3 stellen SGM betekenen. Wordt gevolgd door een LM 80029 Avat-Amf dus waarschijnlijk wordt er na deze rit gesplitst. Ook de 2800 gaat zo te zien weer met 2e HC rijden op een groot aantal ritten, dus die zal dan wel van ICM7 naar ICM8 (of meer) gaan.
 

05-08-2014 19:13:44
robbertc
robbertc
5816/5829 met 7 bakken SGMm inderdaad. 5116 en 5118 dacht ik ook.  

05-08-2014 19:19:37
wouter15
wouter15
Quote
michaben (di 05 aug 2014 19:00:56 https://www.somda.nl/forum/15146/p503705/): SGMM SPR 5829 TPS2 08:52 Asd 09:54 Avat

Vind deze ook wel apart, 2e HC op een SGM, dat zou 3 stellen SGM betekenen. Wordt gevolgd door een LM 80029 Avat-Amf dus waarschijnlijk wordt er na deze rit gesplitst. Ook de 2800 gaat zo te zien weer met 2e HC rijden op een groot aantal ritten, dus die zal dan wel van ICM7 naar ICM8 (of meer) gaan.

Of misschien gaat er wat VIRM naar de 2800 toe nu de 8800 met DDZ VI + VIRM gaat rijden en er dus VIRM vrijkomt?
 

05-08-2014 19:34:51
michaben
michaben
2800 blijft ICM. Naar mijn idee ook wel zat, afgelopen jaar met ICM7 ook regelmatig half lege coupés gezien in de 2800.

Quote
robbertc (di 05 aug 2014 19:13:44 https://www.somda.nl/forum/15146/p503710/): 5816/5829 met 7 bakken SGMm inderdaad. 5116 en 5118 dacht ik ook.

Das volgens mij een hele tijd geleden dat er planmatig SGMm heeft gereden met meer dan twee stellen in reizigersdienst (als LM heb je natuurlijk nog de 79515 met 4xSGM-II van Bkh naar Apn elke ochtend). Sowieso zijn sprinters van dusdanige lengte dat er een tweede HC nodig is schaars geworden, alleen de DDZ8 diensten in de 5600 heb je nog sinds de SLT12 spitsdiensten in de 6000 verdwenen zijn.
 

05-08-2014 20:16:33
NS1707
NS1707
Wordt de 8800 nu een mix van VIRM en DDZ of blijft in het dal de ICM(-7) nog?  

05-08-2014 20:22:41
wouter15
wouter15
Het lijkt me niet dat DDZ alleen in de spits komt. Dan hadden ze net zo goed VIRM kunnen houden samen met ICMm.  

05-08-2014 20:24:24
NS1707
NS1707
Want je hebt 4 omlopen 8800, en hoeveel 2000?
5x DDZ-6
2x VIRM-8 -> 2x IV

Dan moet je voor de overige omlopen nog materieel hebben, wordt dat VIRM VI of ICM?
ICM-7 past prima in het dal.
 

05-08-2014 20:25:30
michaben
michaben
Tot na middernacht nog DDZ/VIRM, en ook in het weekend. Redelijke overcapaciteit dus in het dal, maar alles uitwisselen is waarschijnlijk te veel werk (hoewel je natuurlijk de VIRM8 diensten kan splitsen naar 2xVIRM4 en een DDZ6 eruit kan halen tot de middag, maar dat lijkt niet te gebeuren).  

05-08-2014 20:36:57
broek53
broek53
Dankzij DSSU kan in Utrecht in ieder geval niet of nauwelijks meer gewisseld worden.  

05-08-2014 23:47:51
geert
geert
Toch iets positiefs aan DSSU dan. Scheelt met een overvolle trein langs volle opstelterreinen rijden in het dal. Losse ICM is nu buiten de spits vaak veel te krap zeker in de zomer met dagjes mensen!  

06-08-2014 00:13:00
DDZ7504
DDZ7504
Quote
NS1707 (di 05 aug 2014 20:24:24 https://www.somda.nl/forum/15146/p503720/): Want je hebt 4 omlopen 8800, en hoeveel 2000?
5x DDZ-6
2x VIRM-8 -> 2x IV

Dan moet je voor de overige omlopen nog materieel hebben, wordt dat VIRM VI of ICM?
ICM-7 past prima in het dal.


Kleine tip, in de 2000/8800 zitten maar 7 omlopen
 

06-08-2014 00:16:18
broek53
broek53
[OT] O jee, nu gaan we 'omlopen' niet alleen verwarren met 'diensten', maar ook nog eens met 'composities'. iedereen zal plusminus ongeveer wel begrijpen wat de ander bedoelt, maar het wordt wel erg veel minder exact allemaal.

Laatst bewerkt door broek53 op 06-08-2014 00:16
 

06-08-2014 09:25:33
phantom
phantom
Quote
broek53 https://www.somda.nl/forum/15146/p503739/): Alles nog even onder voorbehoud van wat de (dagplan)gevolgen zullen zijn als er vijf DDZ4 nog niet worden verlengd omdat de DDAR-stammetjes nog niet in dienst komen

Voor mij als leek klinkt dit erg vreemd.
Je gaat niet verder met DDZ verlengen,omdat er geen DD-AR in dienst komt voor 2015
Moet dat DD-AR het "handje" van een te verlengen DDZ vast houden tijdens de verlenging,omdat de DDZ anders bang is ?
Ok effe serieus,wat is de gedachte gang achter deze manier van werken ?
Lijkt me dat de stellen 5x DDZ6 best te gebruiken zijn in bv de 1900.

Laatst bewerkt door phantom op 06-08-2014 09:25


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

06-08-2014 09:27:35
Bert13
Bert13
Nou, best logisch: DDZ4 rijdt nu in stoptreinen, en dat wil je tijdelijk door DD-AR gaan vervangen. Er is nog geen DDAR beschikbaar, dan zou het stom zijn als je die laatste DDZ4'jes al ging verlengen, toch? Daarom wordt er nog even mee gewacht.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

06-08-2014 09:52:15
treinjoop
treinjoop
Quote
michaben (di 05 aug 2014 19:34:51 https://www.somda.nl/forum/15146/p503712/): 2800 blijft ICM. Naar mijn idee ook wel zat, afgelopen jaar met ICM7 ook regelmatig half lege coupés gezien in de 2800.

Quote
robbertc (di 05 aug 2014 19:13:44 https://www.somda.nl/forum/15146/p503710/): 5816/5829 met 7 bakken SGMm inderdaad. 5116 en 5118 dacht ik ook.

Das volgens mij een hele tijd geleden dat er planmatig SGMm heeft gereden met meer dan twee stellen in reizigersdienst (als LM heb je natuurlijk nog de 79515 met 4xSGM-II van Bkh naar Apn elke ochtend). Sowieso zijn sprinters van dusdanige lengte dat er een tweede HC nodig is schaars geworden, alleen de DDZ8 diensten in de 5600 heb je nog sinds de SLT12 spitsdiensten in de 6000 verdwenen zijn.


Tijdens de spits in de 4300 (Almo - Hfd) en 4600 (Almo - Asd) werd t/m 2011 in de drukste ritten nog gepland met 3 stellen SGMm gereden variërend van 7 tot 9 bakken per rit.


Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg.
 

06-08-2014 10:10:26
NS1707
NS1707
Quote
DDZ7504 (wo 06 aug 2014 00:13:00 https://www.somda.nl/forum/15146/p503738/):
Quote
NS1707 (di 05 aug 2014 20:24:24 https://www.somda.nl/forum/15146/p503720/): Want je hebt 4 omlopen 8800, en hoeveel 2000?
5x DDZ-6
2x VIRM-8 -> 2x IV

Dan moet je voor de overige omlopen nog materieel hebben, wordt dat VIRM VI of ICM?
ICM-7 past prima in het dal.


Kleine tip, in de 2000/8800 zitten maar 7 omlopen


Ohw ik verwarde omlopen met diensten...
 

06-08-2014 10:12:22
Bert13
Bert13
En nu maar hopen dat @broek53 hier overheen leest


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

06-08-2014 10:18:53
sfj
Ja en Steven verwart ze weer met composities, laten we inderdaad hopen dat Broek53 ergens met een biertje op het terras zit


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

06-08-2014 10:26:24
DDZ7504
DDZ7504
Nou, toevallig weet ik wel wat diensten zijn! Maar daar had ik het niet echt over @sfj en @Bert13, het ging mij meer om het informeren van @NS1707.

Maar nu weer terug over september.
Op dit moment rijdt de 2000/8800 met 4 keer VIRM en 3 keer ICM, gereden met in totaal 2 VIRM4, 3 VIRM6 en 3 ICM7 cmposities waarvan enkele VIRM's een wisselende omloop hebben (bvb van 2020 a naar 2039).
Dat worden dus als het goed is 5 vaste omlopen DDZ6 en 2 omlopen VIRM4 die in de spits worden verlengd. Heb ik het zo goed?
 

06-08-2014 10:37:59
NS1707
NS1707
De stellen zijn denk ik:
5x DDZ VI
4x VIRM IV

In de spits worden alle VIRM IV's gebruikt, en in het dal zijn er twee weg, die staan waarschijnlijk op de Bkh of Utctw.

Wordt er nu in de avondspits ook met VIRM IV + VIRM IV gereden zoals in de ochtend of alleen in de ochtend?

Laatst bewerkt door NS1707 op 06-08-2014 10:40
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Wijzigingsblad 1 september 2014
RailWiki.nl