Airconditioning in de trein
Forum: Algemeen - Algemeen
18-07-2014 17:25:06
maigoda
maigoda
Ik denk dat het ook te maken heeft met de opmars van airco. In de auto, op kantoor, op school en als het een beetje mee zit ook thuis. Daardoor is men gewend geraakt aan "normale temperaturen" in plaats van dat men elke zomer aan de warmte wend. Ik heb in de jaren 80 vele malen in de trein gezeten met tienertour en in ouder materieel gezeten dan mat'64 (dus mat'54, Plan U, Plan E, DE-2 en dergelijke). Maar ik kan me niet herinneren dat ik het "stervens-heet" had in de zomer op zeer warme dagen. En zelfs nu nog vind ik airco een ramp als deze in cabines op standje ijspegels staat. Zal wel aan mij liggen...
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door spiketrain op 19-07-2014 06:24
 

18-07-2014 17:27:56
mdj
mdj
Alleen had al dit materieel wat je opnoemt ramen die behoorlijk opengaan. In Plan V dus niet.

Overigens worden die Vtjes voornamelijk in die kleine afdelingen (1ste klas, 2de klas tussen de deuren en de bakovergang) In de grote afdeling valt het -door het grote aantal ramen- dan meestal wel mee.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

18-07-2014 17:40:20
maigoda
maigoda
Dat doet weinig af aan m'n constatering dat airco in het algemeen het effect gehad heeft dat men tegenwoordig slecht tegen de warmte kan. Dat bij mat'64 de ramen nu nog maar voor 1/3 open kunnen draagt daar niet veel aan bij. Met volledig geopende ramen daalt de temperatuur maar enkele graden meer.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door spiketrain op 18-07-2014 17:45, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

18-07-2014 17:54:10
mdj
mdj
Doet niks af van het feit dat MAT64 warme treinen zijn in de zomer.

Owja, Gevoelstemperatuur ~= Gemeten temperatuur. En die eerste is het belangrijkste voor de "algemene mens".


Bij twijfel: gebruik beton.
 


18-07-2014 18:09:22
maigoda
maigoda
En dat illustreerd precies wat ik dus al tracht duidelijk te maken. Airco beinvloed juist de gevoelstemperatuur. Daar waar men zonder airco langzaam wend aan de warmte in de zomer, blijft je gevoelstemperatuur met airco juist op een vast punt hangen. En zie daar: een ontwricht gevoelstemperatuur (het is warmer dan met gewend is).

En hier komt meteen ook een ander probleem de hoek om kijken: een mening (de gevoelstemperatuur) als een feit opnoemen.
Groetjes,
Emiel
 

18-07-2014 19:10:37
mdj
mdj
Gevoelstemperatuur is alleen geen mening, ook objectief is met behulp van de standaard gemeten temperatuur (op 1,5 meter hoogste, in de schaduw, windstil etc) en de windsnelheid de gevoelstemperatuur te berekenen.

Het punt dat jij probeert te maken is dat iedereen "verwend"is door de airco en daarom mensen de V'tjes warm vinden. Het punt dat ik probeer te maken is dat het in de Vtjes warmer is, dit doordat er te weinig rijwind binnenkomt door het verkleinen van de schuiframen.

DM90 en SGM -zonder airco- is, als het tenminste doorrijdt, behoorlijk aangenaam om in te zitten (qua temperatuur dan he), juist door het doortochten.

Laatst bewerkt door mdj op 18-07-2014 19:11


Bij twijfel: gebruik beton.
 

18-07-2014 19:38:32
maigoda
maigoda
Ik lees nergens meetgegevens, alleen jouw mening. Kom eerst maar eens met meetgegevens, dan praten we weer verder. Oja, DM'90 heeft wel airco, al stelt het weinig voor.
Groetjes,
Emiel
 

18-07-2014 20:15:34
mdj
mdj
Reeds beantwoordt via de email. (want echt MAT64 is het niet meer)


Bij twijfel: gebruik beton.
 

18-07-2014 20:54:55
gvttreinen
gvttreinen
Waren die raamopeningen juist verkleind om te voorkomen dat hele bankzittingen naar buiten werden gegooid (gebeurde nog wel eens en dan kom men met een andere trein de bankzittingen weer ophalen)?  

18-07-2014 21:37:16
maigoda
maigoda
Klopt. Dat is de enige reden geweest.
Groetjes,
Emiel
 

18-07-2014 21:40:20
sjaak72
sjaak72
en dat was ook de reden van de hele ventilatie discussie vandaag.

@Emiel wat mij betreft heb je gelijk met jou mening over de airco.
 

18-07-2014 23:04:32
john2
john2
Quote
maigoda (vr 18 jul 2014 18:09:22 https://www.somda.nl/forum/12856/p501809/): En dat illustreerd precies wat ik dus al tracht duidelijk te maken. Airco beinvloed juist de gevoelstemperatuur. Daar waar men zonder airco langzaam wend aan de warmte in de zomer, blijft je gevoelstemperatuur met airco juist op een vast punt hangen. En zie daar: een ontwricht gevoelstemperatuur (het is warmer dan met gewend is).

En hier komt meteen ook een ander probleem de hoek om kijken: een mening (de gevoelstemperatuur) als een feit opnoemen.
Groetjes,
Emiel

Als je vanuit een ruimte waar een airco zijn werk doet naar buiten gaat waar een tropische temperatuur van dik boven de dertig graden, loop je ook tegen een warmte muur op wat niet prettig aan voelt.
 

18-07-2014 23:34:03
maigoda
maigoda
En als je tegen zo'n muur van warmte loopt, ligt dat dan aan die met airco gekoelde ruimte, of dat het buiten ruim boven de 30 graden is?

Ik heb vroeger zomers in een hotelkeuken gewerkt waar 45 a 50 graden "normaal" was. Kwam je vervolgens buiten, dan vond ik het "redelijk koel", ook al was het 33 graden. Het heeft alles met gewenning te maken. Altijd maar in een ruimte van 20 a 22 graden werken zorgt er voor dat je nooit zal wennen aan warmere omstandigheden.
Groetjes,
Emiel
 

19-07-2014 19:16:56
robert55
robert55
Gevoelstemperatuur bij koude en wind [wind chill factor] is een vrij scherp omschreven begrip, voor warmte [plus vochtigheid] bestaat dat voor zover ik weet niet. Wat jullie bespreken is eerder ervaring: als je een plan V binnen stapt, kan die warmer aanvoelen dan buiten, terwijl de SLT aangenaam koel lijkt. Overigens heeft die voor zover ik weet alleen topkoeling, dwz de apparatuur kan een graad of vijf-zes koelen t.o.v. buiten. Bijv. vandaag (info van het scherm) buiten 31, binnen 26, wat door instappers zeer werd gewaardeerd.
Ik denk dat het glas ook minder warmte doorlaat dan bij oudere types, je voelt minder direct zonlicht.
 

19-07-2014 22:12:22
mich
mich
Ja, uv wering is bij nieuwer glas veel beter. Overigens meet ik wel eens de temperatuur, en al het materieel met ondervloer motor wordt 5-10 graden warmer van binnen dan materieel zonder.  

19-07-2014 23:15:02
Zaankanter
Zaankanter
Wat een onzin in dit topic.... Verwend raken van die 1,5 uur per dag dat de gemiddelde forens in de trein zit? Laat me niet lachen...  

19-07-2014 23:44:20
thom
thom
Denk even verder, die opmerking slaat natuurlijk niet alleen op airco in de trein, maar óók op kantoor, in de supermarkt, in de bibliotheek etc etc etc...

Hoe vaker jij in een gekoelde ruimte staat, hoe sneller het daarbuiten weer warmer lijkt vanwege het temperatuur verschil wat je ervaart.

In de tijd dat airco nog geen gemeengoed was, had je niet steeds van die temperatuur verschillen waar je in- en uit wandelde en gemiddeld dus in een gelijkmatigere hogere temperatuur liep waar je lichaam zich dan ook aan kon wennen.

Nu loop je van de ene aircoruimte de andere in, via de in verhouding véél hogere buiten temperaturen en je lichaam krijgt de kans niet om zich ergens aan aan te passen met alle ervaringsgevolgen van dien...
 

20-07-2014 00:05:09
maigoda
maigoda
Quote
robert55 (za 19 jul 2014 19:16:56 https://www.somda.nl/forum/15124/p501888/): Gevoelstemperatuur bij koude en wind [wind chill factor] is een vrij scherp omschreven begrip, voor warmte [plus vochtigheid] bestaat dat voor zover ik weet niet. Wat jullie bespreken is eerder ervaring: als je een plan V binnen stapt, kan die warmer aanvoelen dan buiten, terwijl de SLT aangenaam koel lijkt. Overigens heeft die voor zover ik weet alleen topkoeling, dwz de apparatuur kan een graad of vijf-zes koelen t.o.v. buiten. Bijv. vandaag (info van het scherm) buiten 31, binnen 26, wat door instappers zeer werd gewaardeerd.
Ik denk dat het glas ook minder warmte doorlaat dan bij oudere types, je voelt minder direct zonlicht.

De term gevoelspemperatuur is er eigenlijk per ongeluk in geslopen omdat ik dat gebruikte om ervaringstemperatuur mee aan te duiden. En om het laatste gaat het in relatie tot airco-gebruik in het algemeen. De beleving van temperatuur die geheel subjectief is voor iedereen, zoals ik al in voorbeelden aangeef.
Groetjes,
Emiel
 

20-07-2014 00:08:36
maigoda
maigoda
Quote
Zaankanter (za 19 jul 2014 23:15:02 https://www.somda.nl/forum/15124/p501903/): Wat een onzin in dit topic.... Verwend raken van die 1,5 uur per dag dat de gemiddelde forens in de trein zit? Laat me niet lachen...

Ik heb toch de indruk dat de strekking van m'n betoog je geheel ontgaan is. Zoals na je reactie al is gesteld, het gaat om het airco-gebruik in het algemeen, niet om specifiek in de trein.
Groetjes,
Emiel
 

20-07-2014 00:10:09
Zaankanter
Zaankanter
Quote
thom (za 19 jul 2014 23:44:20 https://www.somda.nl/forum/15124/p501909/): Denk even verder, die opmerking slaat natuurlijk niet alleen op airco in de trein, maar óók op kantoor, in de supermarkt, in de bibliotheek etc etc etc...

Hoe vaker jij in een gekoelde ruimte staat, hoe sneller het daarbuiten weer warmer lijkt vanwege het temperatuur verschil wat je ervaart.

In de tijd dat airco nog geen gemeengoed was, had je niet steeds van die temperatuur verschillen waar je in- en uit wandelde en gemiddeld dus in een gelijkmatigere hogere temperatuur liep waar je lichaam zich dan ook aan kon wennen.

Nu loop je van de ene aircoruimte de andere in, via de in verhouding véél hogere buiten temperaturen en je lichaam krijgt de kans niet om zich ergens aan aan te passen met alle ervaringsgevolgen van dien...


Wat is de bedoeling dan van dit topic? Dat vroeger alles beter was?
 

20-07-2014 00:16:08
thom
thom
Ja, euhm, als je de gemiddelde Nederlander het zal vragen, dan zal die zich afvragen wat überhaupt het hele nut is van een forum als dit %08%

En als jij in mijn tekst leest dat ik schrijf dat vroeger alles beter is, dan moet je dan even quoten, want ik zie het niet staan.... Ik zeg alleen dat er een, naar mijn idee, een verklaarbaar verschil zit in het gevoel tussen toen en nu...

Laatst bewerkt door thom op 20-07-2014 00:16
 

20-07-2014 11:13:55
john2
john2
Quote
maigoda (zo 20 jul 2014 00:05:09 https://www.somda.nl/forum/15124/p501913/):
Quote
robert55 (za 19 jul 2014 19:16:56 https://www.somda.nl/forum/15124/p501888/): Gevoelstemperatuur bij koude en wind [wind chill factor] is een vrij scherp omschreven begrip, voor warmte [plus vochtigheid] bestaat dat voor zover ik weet niet. Wat jullie bespreken is eerder ervaring: als je een plan V binnen stapt, kan die warmer aanvoelen dan buiten, terwijl de SLT aangenaam koel lijkt. Overigens heeft die voor zover ik weet alleen topkoeling, dwz de apparatuur kan een graad of vijf-zes koelen t.o.v. buiten. Bijv. vandaag (info van het scherm) buiten 31, binnen 26, wat door instappers zeer werd gewaardeerd.
Ik denk dat het glas ook minder warmte doorlaat dan bij oudere types, je voelt minder direct zonlicht.

De term gevoelspemperatuur is er eigenlijk per ongeluk in geslopen omdat ik dat gebruikte om ervaringstemperatuur mee aan te duiden. En om het laatste gaat het in relatie tot airco-gebruik in het algemeen. De beleving van temperatuur die geheel subjectief is voor iedereen, zoals ik al in voorbeelden aangeef.
Groetjes,
Emiel

In de winter hebben de meteorologen ook weleens over dat de gevoelstemperatuur kouder is dan het in werkelijkheid is.