Comfort rondom Rotterdam
Forum: Algemeen - Algemeen
11-07-2014 21:50:51
Pim530
Pim530
Als je ICR/ICD stabiel vindt, dan moet je maar eens meerijden van Rtd naar Bd, na Rotterdam Lombardijen ben je zeker genezen

Laatst bewerkt door admin op 14-07-2014 08:18, reden: Titel aangepast
 

11-07-2014 22:54:17
Rolffiej19
Rolffiej19
En dat ligt weer niet aan het ICR maar aan de sporen aldaar redelijk bekend probleem.

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 11-07-2014 22:54


MCN ASD
 

11-07-2014 22:54:33
MasterE
MasterE
Het spoor is daar idd heel slecht, met name net na Rtdz en de kruising vlak voor je het toelopende spoor van de HSL opgaat. 120 is daar hard zat!


Mcn Asd
 

12-07-2014 10:40:31
sjoerd
sjoerd
Quote
MasterE (vr 11 jul 2014 22:54:33 https://www.somda.nl/forum/14382/p501044/): Het spoor is daar idd heel slecht, met name net na Rtdz en de kruising vlak voor je het toelopende spoor van de HSL opgaat. 120 is daar hard zat!

Dat klopt; er zijn enkele oorzaken voor aan te geven: slechte grondslag over het gehele traject Barendrecht - Willemsspoortunnel; een betonnen waterkering, aanwezig kort voor de perrons van Zuid als je van Lombardijen komt, die aanvoelt als een drempel; een slinger van 7 meter in de sporen tussen Stadion en Lombardijen; het onvoldoende of niet uitgraven van de prut en de spoorsloot bij het aanstorten van zand bij de baanverbreding tussen Lombardijen en Stadion aan de rechterzijde. De problemen zijn bekend en krijgen aandacht als de norm weer eens is overschreden.
 


12-07-2014 14:36:59
kiekkiek
kiekkiek
Welke norm? De comfortnorm, als die er al is, wordt continue overschreden.  

12-07-2014 15:36:59
Ovindel
Ovindel
Vooral die slinger tussen Stadion en Lombardijen is erg zeg. Bijna elke keer dat we daar door gaan met een IC met 140 km/u zie en hoor ik dat medereizigers verrast zijn doordat de hele trein ineens naar de zijkant wordt geslingerd.

Ik vind vooral de bovenverdieping van DDZ iets minder stabiel dan beneden. Bij DD-AR leek dit iets minder te wiebelen, maar ik merk niet heel veel verschil. Het komt gelukkig niet in de buurt van VIRM.
 

12-07-2014 15:50:39
thom
thom
Ja, da's niet zo gek, de bovenverdieping zwaait altijd meer uit dan de onderverdieping  

14-07-2014 16:03:19
michaben
michaben
Op het emplacement van Rotterdam is men bezig met verbeteren van de ligging van het spoor, bij diverse sporen is grind bijgestort en er staan nog diverse zakken grind klaar. Op zich ook geen luxe, als je vanaf spoor 14 richting Gd vertrekt en de machinist rijdt tegen de 40km/u aan kreeg je vaak een keiharde dreun wanneer de trein voelbaar gecorrigeerd werd door de contrarails. Met een beetje geluk gaat men na het rechtleggen van het emplacement verder aan de zuidkant van de Maas.  

14-07-2014 17:45:55
nohab
nohab
Kleine correctie: het is geen grind maar gebroken steen, in spoorkringen meestal ballast genoemd. Grind wordt gebaggerd in putten en ligt op het tuinpad en wordt gebruikt in beton, maar gebroken steen wordt in groeves (zoals die in Quenast) gewonnen m.b.v. explosieven, waarna het tot de juiste grootte wordt gebroken.

Laatst bewerkt door nohab op 14-07-2014 17:46


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

15-07-2014 00:07:55
thom
thom
Vroeger gebruikte men wel degelijk grind in het ballast bed en tegenwoordig is dat split.
Daarmee gedacht, is dan ballast dan niet de verzamelnaam van het supergoed onder het spoor wat weer onder te verdelen is in de daarvoor gebruikte materialen grind of split ?
 

15-07-2014 06:00:22
nohab
nohab
Nee.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

15-07-2014 09:38:32
rolandrail
rolandrail
Split is het porfier wat gebruikt wordt voor de looppaden.  

15-07-2014 09:43:41
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
michaben (ma 14 jul 2014 16:03:19 https://www.somda.nl/forum/15097/p501328/): Op het emplacement van Rotterdam is men bezig met verbeteren van de ligging van het spoor, bij diverse sporen is grind bijgestort en er staan nog diverse zakken grind klaar. Op zich ook geen luxe, als je vanaf spoor 14 richting Gd vertrekt en de machinist rijdt tegen de 40km/u aan kreeg je vaak een keiharde dreun wanneer de trein voelbaar gecorrigeerd werd door de contrarails. Met een beetje geluk gaat men na het rechtleggen van het emplacement verder aan de zuidkant van de Maas.


Zullen we het maar houden op wielflens ipv contrarail? Als je namelijk de contrarail raakt houdt het in dat je naast het spoor staat. Contrarail heeft namelijk geen functie bij normale omstandigheden, alleen bij een ontsporing om de trein nog enigszins in de goede richting te begeleiden.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

15-07-2014 09:52:02
rolandrail
rolandrail
Het dreunen van een trein door wissels of een boog(je) komt doordat de draaistellen gedwongen geforceerd sneller de radius moeten afleggen dan dat comfortabel is, het draaistel klapt daardoor als het waren om, verspringt dus zeg maar i.p.v. doorgaan geleidelijk te draaien. Heeft dus niets met de contrarails te maken.  

15-07-2014 10:08:15
Apda
Apda
Quote
thom (di 15 jul 2014 00:07:55 https://www.somda.nl/forum/15097/p501391/): Vroeger gebruikte men wel degelijk grind in het ballast bed en tegenwoordig is dat split.
Daarmee gedacht, is dan ballast dan niet de verzamelnaam van het supergoed onder het spoor wat weer onder te verdelen is in de daarvoor gebruikte materialen grind of split ?

In het studieboek 'Spoorwegbouw, Deel I De bovenbouw van de weg' uit 1957 staat het hoofdstuk 'Het ballastbed'. Daarin lezen we: Tussen onderkant dwarsliggers en de aardenbaan wordt een waterdoorlatende en elastische laag aangebracht. Deze laag, het ballastbed, moet de ligging van het spoor in hoogte, dwars- en langsrichting verzekeren. Het materiaal daarvan kan zijn: zand, koolas, grind, steenslag, hoogovenslakken.

Grind kwam destijds uit de grinderij te Linnen. Het heeft een meer of minder ronde vorm. Maar het werd zonodig in breekmachines verkleind tot stukken van hoogstens 4 à 5 cm, waardoor het een deel 'scherpkantige stukken' bevat.

Steenslag kwam (en komt) uit buitenlandse steengroeven, waar het werd verkleind tot stukken van de gewenste vorm en afmetingen, zo mogelijk 'kubusvormig en scherpkantig'. Steenslag werd o.a. gemaakt van de volgende steensoorten (gerangschikt naar afnemende kwaliteit): basalt, kwartsiet, graniet, dolomiet, kalksteen en 'de betere porfiersoorten'.
 

15-07-2014 18:17:07
michaben
michaben
Quote
dlm4yjp (di 15 jul 2014 09:43:41 https://www.somda.nl/forum/15097/p501423/): Als je namelijk de contrarail raakt houdt het in dat je naast het spoor staat.

Dan bedoel je toch iets anders, ik snap de verwarring want de term contrarail wordt in verschillende bronnen door elkaar gebruikt voor zowel strijkregel als ontsporingsgeleiding. Je bedoeld waarschijnlijk de tweede uitleg, terwijl ik de eerste variant bedoelde.
 

15-07-2014 18:34:46
sjoerd
sjoerd
Nou ben ik al bijna 62 een spoorspotter maar ik heb nog nooit een strijkregel of contrarail zien glimmen. Die worden normaal gesproken ook niet geraakt door wielen en hun flenzen en als dat wel zo was waren ze een bron van potentiele ontsporingen.  

15-07-2014 19:59:24
timtrein
timtrein
Hoe komt de binnenzijde van een wielflens dan blank? Contrarails raak je inderdaad (hopelijk) niet, maar strijkregels toch wel?  

15-07-2014 20:21:12
dlm4yjp
dlm4yjp
Bij een perfecte wissel en juiste snelheid niet, maar aangezien dat zelden van toepassing is, zoals bij eerdere situatie dan wel.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

15-07-2014 21:51:23
rolandrail
rolandrail
Strijkregels worden wel degelijk geraakt her en der, contrarails inderdaad niet.  

19-07-2014 12:50:10
seinwezen
seinwezen
Strijkregels raken bij wissels hangt sterk van de situaties ter plaatse af. Glimmen heb ik nog nooit gezien maar meestal zie je een laag zwart kleurig vet tegen de strijkregels geraakt door de binnenzijde van het wiel. Overigens heb ik dit bij strijkregels op puntstukken nooit aangetroffen.