Terug van weg geweest: Stoomtrein Sneek - Stavoren
Forum: Algemeen - Algemeen
10-07-2014 15:35:31
mv
mv
Stoomtrein Sneek - Stavoren terug van weg geweest!!

Daar was dan zomaar deze melding bij SneekLive:

Sneek 5-7-2014- Op zaterdag 30 en zondag 31 augustus rijdt er weer een stoomtrein tussen Sneek en Stavoren. De trein is onderdeel van het festival: Dampend en Bruizend. Tijdens het stoomfestival, dat van 28 tot en met 31 augustus wordt gehouden, kunnen bezoekers vier dagen lang op negen locaties in de gemeente gebruikmaken van bijzondere vervoersmogelijkheden. Naast de stoomtrein doet ook beurtveer Johanna Jacoba mee, zij verzorgt een bootverbinding van IJlst naar Heeg en Woudsend. Tussen Sneek en Workum rijdt een authentieke bus en van Sneek naar IJlst vaart stoomschip Aldefaer. De stoomtrein tussen Sneek en Stavoren rijdt drie keer per dag tussen de beide steden. De trein vertrekt om 9.40, 12.35 en 15.05 uur vanaf station Sneek. Ook op de tussenliggende stations wordt gestopt. Arriva zet treinvervangende bussen als vervanging van de reguliere treindienst. Bron: Sneeklive EXTERNE LINK: http://www.dampendenbruisendsudwestfryslan.nl/kaartverkoop.html

Gr: MV

Laatst bewerkt door mv op 10-07-2014 15:38, reden: txt
 

10-07-2014 16:44:18
Hoera63
Hoera63
Is dit niet gewoon eenmalig en is het niet de VSM die rijdt? Niet dat ik alles de grond in wil boren maar volgens mij was de stichting failliet.  

10-07-2014 16:52:25
timtrein
timtrein
Deze ritten worden inderdaad door de VSM gereden.  

10-07-2014 17:10:58
thom
thom
Quote
Hoera63 (do 10 jul 2014 16:44:18 https://www.somda.nl/forum/15082/p500824/): Is dit niet gewoon eenmalig en is het niet de VSM die rijdt? Niet dat ik alles de grond in wil boren maar volgens mij was de stichting failliet.

Er staat toch ook nergens genoemd dat het door de FSTM georganiseerd of zelfs maar uitgevoerd wordt ?

Een stoomstichting bellen en ritten inhuren kan iedereen natuurlijk...
 


13-07-2014 13:56:44
mv
mv
@Thom & Timtrein: Correct,zo is het ook gegaan.
Of het eenmalig is, is nog onduidelijk.

Gr:MV

Laatst bewerkt door mv op 13-07-2014 13:57, reden: txt
 

13-07-2014 15:22:09
maigoda
maigoda
Opzich is dat vrij duidelijk: het is niet de eerste keer dat zoiets gehouden is, dus van eenmalig kun je nu al niet meer spreken.
Groetjes,
Emiel
 

10-08-2014 14:48:44
mv
mv
Voor degene die nog wil: Opschieten,kaartjes zijn bijna uitverkocht!!
©bron: Gem.Sud-westhoek / Organisatie
 

10-08-2014 22:20:38
edje
edje
Week later is Terug naar Toen, met dezelfde VSM spul + veel meer.  

11-08-2014 11:00:36
salieri
salieri
Dus?  

11-08-2014 11:19:06
Nelis
Nelis
Lijkt mij een leuk evenement en ik zal er dan ook aanwezig zijn. Maar hoe gaan ze dat doen met de loc, want je kan niet omlopen te Stavoren? Gaat er een extra loc mee achterop? want het valt mij ook op dat er geen treinen vanaf Stavoren terug naar Sneek rijden. Dat laatste is nogal jammer aangezien ik met de boot vanaf enkhuizen komen zal.  

11-08-2014 11:33:35
phantom
phantom
Meen me te herinneren dat de VSM 2 locs stuurt om te kunnen pendelen.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

11-08-2014 13:09:57
reisthijs
reisthijs
De voorgaande keren reed de VSM hier ook met 2 locs.

En natuurlijk rijden ze ook terug van Stavoren naar Sneek, zie de vertrektijden op http://www.dampendenbruisendsudwestfryslan.nl/stavoren.html
 

11-08-2014 13:20:08
Nelis
Nelis
Al lijkt mij het logisch dat de trein ook met passagiers stavoren - sneek doet, staan er alleen vertrektijden vanuit sneek op de site.  

11-08-2014 15:35:40
reisthijs
reisthijs
Vertrek Stavoren 11.05, 13.59 en 16.45 uur, staat op de site.  

12-08-2014 17:30:56
john2
john2
Na de stoomtreindagen van de ZLSM staat er in Simpelveld nog materieel van de VSM voor het Weekend at war bij de ZLSM op 23 en 24 augustus. Dit zijn 2 stoomlocs en 3 rijtuigen. Dit materieel gaat op 25 augustus terug naar de thuisbasis van de VSM. Wordt dit materieel dan ook in Friesland gebruik?  

12-08-2014 19:26:27
train85
train85
Ik denk dat in Sneek de 23er's gaan rijden met Blokkendoosrijtuigen er tussen.  

13-08-2014 11:56:57
mv
mv
Of een 52er met de 2275....net als een van de eerste ritten.
We zullen het wel zien!!
Gr:MV
 

13-08-2014 13:22:37
Nelis
Nelis
De site voor het evenement ligt al 2 dagen plat. Ik probeer nog een kaart bij te kopen, maar dat gaat lastig op deze manier.  

13-08-2014 18:08:43
mdj
mdj
Quote
mv (wo 13 aug 2014 11:56:57 https://www.somda.nl/forum/15082/p504401/): Of een 52er met de 2275....net als een van de eerste ritten.

FOEI.
Die loc is, sinds deze uit Belgie is gehaald, niet bedrijfsvaardig geweest.
Het zal de bekende 2233 zijn geweest.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

27-08-2014 21:15:02
kbrandsma
kbrandsma
De stoomtrein maakt a.s. zaterdag en zondag 3 ritten per dag.
Vertrek Sneek: 09.40, 12.35 en 15.05 uur.
Tussenstops op station: IJlst, Workum, Hindeloopen en Stavoren.
Daarnaast worden er oude bussen en boten ingezet voor bezoekers en worden er diverse activiteiten in de Friese Zuidwesthoek georganiseerd.
Zie http://www.dampendenbruisendsudwestfryslan.nl/vervoer.html voor alle verbindingen.

Op zaterdag en zondag tussen 9.00 en 17.30 zet Arriva bussen in tussen Sneek en Stavoren: http://www.arriva.nl/nieuws-en-acties/actueel/bericht/30-en-31-augustus-arriva-maakt-ruimte-op-spoor-voor-stoomtrein-sneek-stavoren/

Laatst bewerkt door kbrandsma op 27-08-2014 21:15
 

28-08-2014 17:11:32
Erikvd12
Erikvd12
Ik ben benieuwd of de stoomloc een tussenstop gaat maken te Swk, net als in de voorgaande jaren.  

28-08-2014 17:39:25
BGM104
BGM104
Jazeker, door de introductie van de 9000 is het alleen maar lastiger geworden om op een werkdag de trein over te brengen. Vergeet ook niet de vele brugopeningen. Als die in de praktijk niet nodig zijn kan het natuurlijk veel sneller.

De daarom zachte planning voor vrijdag as:
Zlr v 14:57
Mp stop van 15:25 tot 15:33
Swk stop van 15:44 tot 16:08
Hr stop van 16:30 tot 16:52
Akm stop van 17:03 tot 17:09
Lw a 17:28
 

29-08-2014 09:30:58
daniel81
daniel81
't Is maar goed dat Friesland vooralsnog aan de wisselverwijderdans ontsnapt is....  

30-08-2014 21:17:10
Daniel1
Daniel1
Vandaag de eerste dag van 't stoomweekend.
Voor zover ik heb kunnen zien en beleven is het vrij rustig (in de treinen) geweest... Verder reden de treinen niet op de tijden zoals deze op de folder en op internet werd weergegeven, de treinen reden een half uur eerder dan de vermeldde tijden...

Wat plaatjes: https://www.flickr.com/photos/55301942@N08/

Verder reed de trein gister vanaf Zl richting 't noorden ook met ruim -60 minuten.
 

30-08-2014 22:54:23
Nelis
Nelis
Voor iedereen die morgen gaat, de DRGL op de site is niet de DRGL die aangehouden wordt. vandaag zijn alle treinen ongeveer een kwartier eerder vertrokken vanaf elke plek. Dit tot groot ongenoegen van mij omdat ik in sneek daardoor de laatste trein mistte. Deze DRGL wijziging leidde ook tot verwarring bij het VSM personeel die daardoor met twee DRGL's rond liepen. Verder was het evenement erg leuk en trok met name de trein veel bekijks vanuit de wijde omgeving. Hopelijk volgend jaar een revanche op dit jaar.

Nog een puntje waarover ik mij verbaasde was dat de trein sommige overpaden op stations aan moest rijden om ze te activeren. Normaal geschied activatie van deze overwegen dmv een infrarood pistool, bestaan hier geen draagbare varianten van voor dit soort niet alledaagse treinen?
 

30-08-2014 22:58:02
thom
thom
Dat infrarood pistool die is juist draagbaar

Overigens denk ik niet dat de overpaden aangereden werden, normaliter stel je namelijk de rijwegen in met de infraroodpistolen, heb je die niet bij je moet je gewoon een sleutelkastje bedienen daarvoor.
Overwegen zijn gewoon opgenomen in de baanbeveiliging, veels te gevaarlijk om die met pistolen te bedienen...
 

30-08-2014 23:07:00
broek53
broek53
Lijkt mij wel, anders kan een Speno-slijptrein ook niet rijden, om maar een willekeurig voorbeeld te noemen . Overigens staan er ook gewone sleutelkastjes met dezelfde functie en standaard-bediening, dus dat zou het probleem niet moeten zijn.
Overigens worden niet de overpaden geactiveerd met het infraroodpistool of sleutelkastje, maar het uitrijsein. Als ze een overpad dicht moeten rijden, vertrekken ze volgens mij noodzakelijkerwijs ook door stoptonend sein. Kan het mij niet anders voorstellen.
 

30-08-2014 23:10:33
Nelis
Nelis
Ik heb het bij het fietspad overpad gezien bij station sneek in de richting van ijlst. Die werd aangereden (daar staat geen sleutelkastje), en dat leverde ook een storing in de overweg op. Althans hij bleef dicht liggen voor minimaal 20 min, waarna ik vertrokken ben.

Vertrek was vanaf spoor 1 te Sk

Laatst bewerkt door Nelis op 30-08-2014 23:11, reden: aanvulling
 

30-08-2014 23:26:25
Daniel1
Daniel1
Apart, want op het perron stond tot voor kort nog een kastje voor het sluiten van de overweg, zowel vanaf spoor 1 en 2. Twee weken geleden is de spoorwegovergang vervangen, misschien dat het toen is weggehaald...?? There you go, ProRail!  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


30-08-2014 23:33:41
BGM104
BGM104
Beveiligingstechnisch kan je van Sk spoor 1 niet vertrekken naar Stv. Bij eerdere edities werd de stoomtrein daarom omgereden naar spoor 2 voor vertrek d.m.v. Vrijgave rangeren + sleutelen overweg.  

30-08-2014 23:59:50
wimhoekema
wimhoekema
Er wordt nu dus niet op uitrijsein vertrokken vanaf spoor 1. Het sleutelkastje voor de overweg is alleen bedienbaar als er Vrijgave rangeren is genomen. Bij vrijgave gaan echter de inrijders op onveilig en dat zal wel weer problemen voor de Arrivadienst Sk-Lw vanaf sp.2 geven.
Zolang de vertrektijd niet conflicteert met de Arrivadienst Lw-Sk v.v. zou je bij vertrek van de stoomtrein vanaf het daartoe niet geschikte spoor 1 beter vrijgave kunnen nemen, overweg sleutelen en openen en vertrekken naar Wk. Iemand die in Sk achterblijft geeft na vertrek de Vrijgave terug, waarna Arriva weer normaal naar spoor 2 kan pendelen en de stoomtrein op z'n terugrit ook weer normaal op inrijder kan binnenkomen uit Wk (wissel naar sp.1 ligt blijvend in voorkeurstand) en de overwegbeveiliging normaal werkt.
Maar ze zullen er wel over hebben nagedacht... toch?! %03%

Laatst bewerkt door wimhoekema op 31-08-2014 00:00
 

31-08-2014 00:12:21
BGM104
BGM104
De aangepaste tijden van de stoomtreinritten staan op http://www.dampendenbruisendsudwestfryslan.nl/vervoer.html  

31-08-2014 00:13:16
Nelis
Nelis
Ik snapte niet waarom er niet van spoor 2 werd vertrokken met de stomer, en Arriva van spoor 1. Ik weet niet of je op spoor 2 veilig kan krijgen als er een kerende trein op spoor 1 staat maar dit is wel de makkelijkste (goed) beveiligde optie.  

31-08-2014 00:45:10
BGM104
BGM104
Beveiligingstechnisch kan Arriva te Sk alleen op spoor 2 aankomen uit Leeuwarden (voorkeursstand wissel). Daarom is vanaf spoor 2 vertrek naar Stv (doorgaande trein) en vertrek naar Lw mogelijk (kerende trein). Vanuit Stv kom je altijd aan op spoor 1 (voorkeuesstand wissel), met een doorgaande trein Stv-Lw kan je wel vanaf spoor 1 vertrekken naar Lw te Sk. Sk is dus niet ingericht op kerende treinen uit Stv, laat je dat nu net nodig hebben voor de stoomritten. Daarom is het omrijden van de stoomtrein van spoor 1 naar spoor 2 tijdens de kering d.m.v. de vrijgave rangeren de netste oplossing.  

31-08-2014 08:41:56
mv
mv
Kaartverkoop viel toch tegen. Twijfel om het volgendjaar nog eens te herhalen. Ik zeg: Weirdo organisatie!! (Deels nog bestaand uit oud leden aangevoerd door de rechterhand van voormalig FStM oprichter M.K) Twee grote evenementen tegelijk gaat ook niet echt samen in (bijna) dezelfde Regio: Harlinger visserij dagen viel tegelijk met Dampend en BruisenBruisend.

Gr: MV

Gr:MV
 

31-08-2014 09:27:09
broek53
broek53
Mocht men er toch mee doorgaan, dan is het geklooi met spoor 1 en 2 in Sneek zeer waarschijnlijk wel over, want de TPRB gaat eraf en het idee is om Sneek daarbij een volledige beveiliging te geven.

Wat de stoomtrein betreft, kun je je inderdaad afvragen wat de specifieke aantrekkingskracht van stomen tussen Sneek en Stavoren is, zeker in het naseizoen. Maar dat zou natuurlijk voor de Fstm ook (en in nog hogere mate) gegolden hebben.
 

31-08-2014 10:26:44
mv
mv
Wat ze voor ogen hebben is om de bootjes toeristen uit de boot te halen en toeristen in de regio te behouden. Die reden is al eens eerder genoemd, namelijk bij voormalig FStM. Kortzichtige visie naar mijn idee.

Gr: MV
 

31-08-2014 15:39:07
wimhoekema
wimhoekema
Quote
broek53 (zo 31 aug 2014 09:27:09 https://www.somda.nl/forum/15082/p506534/): Mocht men er toch mee doorgaan, dan is het geklooi met spoor 1 en 2 in Sneek zeer waarschijnlijk wel over, want de TPRB gaat eraf en het idee is om Sneek daarbij een volledige beveiliging te geven.

Wat de stoomtrein betreft, kun je je inderdaad afvragen wat de specifieke aantrekkingskracht van stomen tussen Sneek en Stavoren is, zeker in het naseizoen. Maar dat zou natuurlijk voor de Fstm ook (en in nog hogere mate) gegolden hebben.


Er komt in november CVL, maar naar ik heb begrepen nog steeds met vaste vertreksporen per richting (dus naar Wk van sp.2, naar Mg van sp.1 en 2)

Ook vandaag weer bingo.
Er wordt niet op uitrijsein vertrokken vanaf sp.1 en dus wordt de overweg in een drukke fietsroute naast het station aangereden. Gevolg is dat deze na elke rit in storing blijft en de fietsroute geblokkeerd is. Ook de overweg Stadsrondweg wordt vervolgens aangereden, maar gelukkig opent die wel weer normaal na passage.
 

31-08-2014 16:53:06
sjoerd
sjoerd
De CVL dicteert dan niet de vertreksporen zoals de TPRB wel deed, maar je kunt ze nog wel zo houden omdat dan bijvoorbeeld een overweg of overpad niet of juist wel wordt geactiveerd.  

31-08-2014 16:54:23
zugchef
zugchef
Was dat geklooi daar in Sneek dan de oorzaak van de flinke vertraging die Volkerrail met de BRT-91 "Jules" opliep vanmorgen? +50 bij terugkomst in Lw namelijk..  

31-08-2014 17:04:39
wimhoekema
wimhoekema
Ze hebben de vreemde gewoonte die meetritten altijd net in een stoomweekend te moeten doen %03%. Kweetwel dat het een vaste planning is, maar een paar jaar geleden is die planning voor Lw-Stv in goed overleg met Eurailscout even verschoven om het publiek niet te verrassen met een meettrein. Maar toen werden de stoomweekenden ook voorbereid.  

31-08-2014 19:22:30
Sully123
Sully123
Blijven de loc's vannacht in Lw of keren ze nog weer naar huis?  

31-08-2014 19:26:14
thijss
thijss
Gaan naar huis.  

31-08-2014 19:26:59
Nelis
Nelis
Nope die keren vanavond nog terug naar beekbergen.  

31-08-2014 19:31:22
Sully123
Sully123
Dan mooi latertje! Op heen weg al ruime tijd nodig gehad. Bijna 5 uur.  

31-08-2014 19:33:00
zugchef
zugchef
-60 om 19:21 uit Lw ri Zl vertrokken.  

31-08-2014 19:36:42
Sully123
Sully123
dan dus over ong 3uurtjes in Dv.:)  

31-08-2014 19:59:23
mv
mv
Organisatie mag wel es ff stevig in beraad na dit flop stoomweekend. Ze hadden dit niet goed gepland, om dit tegelijk met de Harlinger visserij dagen te houden.

Voor diegene die geen Omroep Fryslan of andere fryske media heeft: in de interviews die de voormalig rechterhand van de oprichter van voormalig FStM gaf, werd dezelfde motivatie genoemd, om in de toekomst alsnog een stoomtrein te laten rijden als in de FStM periode. Meestal stoot een ezels zich niet voor een tweede keer tegen dezelfde steen maar deze schijnbaar wel!! Gaan ze op deze motivatie in de toekomst verder....dan stranden ook deze plannen.

Gr: MV
 

31-08-2014 21:30:53
ZJ37
ZJ37
Quote
BGM104 (zo 31 aug 2014 00:12:21 https://www.somda.nl/forum/15082/p506521/): De aangepaste tijden van de stoomtreinritten staan op http://www.dampendenbruisendsudwestfryslan.nl/vervoer.html
Reden er 2 stomers? Aankomst in Sneek om 12.05 en tevens vertrek terug naar Stv uit Sk om 12.05 vergt wel erg snel omrijden! %08%
 

31-08-2014 23:25:12
nathanvos2
nathanvos2
Er reden inderdaad twee stomers. Om precies te zijn de beide 23'gers van de VSM. Als het goed is hadden ze tijden de pendeltreinen tussen Sk en Stv beide kanten een stomer staan.  

01-09-2014 00:24:53
Nelis
Nelis
De stomers waren: 23 071 aan de stv zijde en de 23 076 aan de sk zijde, gecompleteerd met een paar blokken dozen en een mitropa rijtuig. Op het emplacement van lw stonden nog 2 museale rijtuigen, dat leken mij overnachtingswagons voor het personeel.  

02-09-2014 10:44:37
mv
mv
Media: 30 augustus, 2014 - 12:27 - Leeuwarden/Sneek
Het heeft drie jaar geduurd, maar er rijdt dit weekeinde weer een stoomtrein tussen Sneek en Stavoren. De rit met de trein is onderdeel van het festival 'Dampend en Bruizend' en is een initiatief van negen toeristische organisaties in Súdwest-Fryslân. Vooraf valt de belangstelling voor het vierdaagse evenement tegen. Daarom rijdt de stoomtrein alleen op zaterdag en zondag.

Dries Onclin van de organisatie verwacht wel dat veel mensen op het laatste moment een kaartje kopen. Voor de eerste rit waren 150 kaartjes verkocht. ©Omrop Fryslan
 

02-09-2014 10:47:25
mv
mv
Media: Sneek 2-9-2014 – Dries Onclin, voorzitter van de Vereniging Toeristen Promotie Súdwest-Fryslân is een tevreden man. Het nieuwe evenement, Dampend en Bruisend Súdwest Fryslân, afgelopen weekend, liep na een tegenvallende start in de voorverkoop voor de donderdag en vrijdag in het weekend zelf behoorlijk vol. De grote trekker bleek de stoomtrein. De stoomlocomotief met een aantal blokkendozen van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij was speciaal voor het evenement naar SWF gehaald en bleek voornamelijk families te trekken. Ouders met kinderen en/of opa’s en oma’s met hun kleinkinderen die in geuren en kleuren vertelden dat ze deze treinen nog als regulier vervoer hadden meegemaakt. Ook de andere historische vaartuigen en bussen trokken het nodige volk. Reden voor de organisatie om volgend jaar voor een reprise te zorgen. ©Groot Sneek

Laatst bewerkt door mv op 02-09-2014 10:48, reden: txt
 

02-09-2014 10:53:42
Bert13
Bert13
Zie je wel mv? Viel allemaal best mee  


02-09-2014 11:20:41
mv
mv
Och ja...

Gr:MV
 

02-09-2014 11:28:30
timtrein
timtrein
Je gaat als organisatie natuurlijk ook niet beweren dat het slecht liep, dat snap je zelf toch ook wel? Tenzij het zo beroerd was dat je er echt niet onderuit komt dus we moeten toch echt tot volgend jaar wachten om te weten of het herhaald wordt.  

02-09-2014 11:43:48
mv
mv
Nee inderdaad maar het is zo jammer dat het nog te veel overschaduwd word door voormalig Friese Stoomtrein Maatschappij.

Gr:MV
 

02-09-2014 14:55:07
Nelis
Nelis
Van mijn observatie op de zaterdag kan ik zeggen dat het inderdaad rond de trein best druk was en ook veel enthousiastelingen langs de baan. Tuurlijk was de fstm saus te merken, maar dat viel ook te verwachten. Het festival heeft in mijn optuek bewezen dat dit eens per jaar mogelijk/rendabel is. Maar dat een continu gevolg zeker een uitermate lastige zaak is.  

02-09-2014 15:15:31
sik214
sik214
Quote
mv (di 02 sep 2014 11:43:48 https://www.somda.nl/forum/15082/p506796/): Nee inderdaad maar het is zo jammer dat het nog te veel overschaduwd word door voormalig Friese Stoomtrein Maatschappij.

Gr:MV

Proef ik hier een bepaalde wrok? Wat is die schaduw van de FSTM precies omdat het hetzelfde traject was?? De organisatie huurde toch gewoon een stoomtrein in voor 3 ritjes per dag.
 

02-09-2014 18:11:49
wimhoekema
wimhoekema
Leg dan eens uit wat dat FStM-sausje is?

Laatst bewerkt door wimhoekema op 02-09-2014 18:12
 

05-09-2014 16:35:02
mv
mv
Wrok absoluut niet dus.

In de interviews die de voormalig rechterhand van de oprichter van voormalig FStM gaf, werd dezelfde motivatie genoemd:
Mensen uit hun bootjes halen. Tot zover begrip vol maar daar teer je niet als enige op, iets waar ze bij voormalig FStM dus niet aan wilden.

Maar ik ga van het positieve uit, en neem aan dat ze daar nu niet meer alleen op gokken, in welke variant de boel ook gaat rijden: zoveel keer in het jaar, of permanent.

Gr: MV