29-06-2014 18:13:15
jeanne
jeanne
Brief PDa NS aan Staatssecretaris I&M: http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/brieven/2014/06/26/brief-van-ns-aan-de-staatssecretaris-betreffende-intercity-nieuwe-generatie/brief-van-ns-aan-de-staatssecretaris-betreffende-intercity-nieuwe-generatie.pdf

Brief Staatssecretaris I&M: http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2014/06/26/onderzoek-ns-en-audits-ic-materieel-hsl-zuid-instroomplanning-en-snelheid/onderzoek-ns-en-audits-ic-materieel-hsl-zuid-instroomplanning-en-snelheid.pdf

Audit: http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/rapporten/2014/06/26/audit-icng/audit-icng.pdf

Laatst bewerkt door moderator op 19-01-2018 09:59, reden: topictitel aangepast

29-06-2014 19:39:48
Ovindel
Ovindel
Interessant artikel, maar vind wel opmerkelijk dat er wordt geschreven dat lagevloermaterieel met een snelheid van 249 km/u niet mogelijk is. Stadler kan dat dus wel leveren: https://www.somda.nl/forum/14869/Stadler+mag+nieuwe+EC+250+voor+SBB+gaan+bouwen/
Een nadeel is inderdaad wel dat de deuren smaller zijn, maar die EC250 heeft vrij veel deuren dus dat lijkt mij wel een realistische oplossing.

29-06-2014 21:33:28
icened
icened
De Intercity Nieuwe Generatie zal het mogelijk moeten maken om hoogfrequent te rijden, steden met steden te verbinden over zowel de HSL als het Hoofdrailnet, de beoogde rijtijden in de dienstregeling te halen, zelfstandig toegankelijk te zijn en voldoende vervoerscapaciteit te bieden.

Nu zijn de HSL Zuid treinen vooral gericht op de Randstad en deels Noord Brabant. Met de IC-NG kunnen ook andere delen van het land direct/indirect profiteren zoals Flevoland/Noordoost Nederland.

29-06-2014 22:10:19
sjoerd
sjoerd
Ja, dat is hierboven achter de linkjes allemaal wel te vinden. Maar waarom toch de Stadler-variant niet in de overwegingen is betrokken, vind ik interessanter.


29-06-2014 22:28:55
AJT
AJT
Ze gaan toch niet een einde maken aan het ICM tijdperk? Die stellen kunnen nog 15 tot 20 jaar mee. Ik heb veel liever dat ze gewoon de komende 20 jaar niet harder willen gaan dan 140 km/u en eventueel 160.

29-06-2014 22:45:09
jeanne
jeanne
Quote
sjoerd (zo 29 jun 2014 22:10:19 https://www.somda.nl/forum/15040/p499469/): Ja, dat is hierboven achter de linkjes allemaal wel te vinden. Maar waarom toch de Stadler-variant niet in de overwegingen is betrokken, vind ik interessanter.

Als ik het zo lees moet die afweging voor het ICNG echt nog worden gemaakt. Voor de SNG is deze reeds gemaakt.
Overigens denk ik zelf dat, het Stadler ontwerp voor de Zwitserse EC250, niet voldoet aan de uitgangspunten zoals die in de audit geformuleerd zijn. De Flirt, zoals die aan Noorwegen en straks aan Zweden wordt geleverd, voldoet meer aan de audit criteria.


Jeanne Kok

29-06-2014 23:17:42
Ovindel
Ovindel
Quote
AJT (zo 29 jun 2014 22:28:55 https://www.somda.nl/forum/15040/p499474/): Ze gaan toch niet een einde maken aan het ICM tijdperk? Die stellen kunnen nog 15 tot 20 jaar mee. Ik heb veel liever dat ze gewoon de komende 20 jaar niet harder willen gaan dan 140 km/u en eventueel 160.
ICM en ICR kunnen nog jaren mee, maar uiteindelijk zullen ze wel worden vervangen door dit nieuwe materieel. Ik denk eigenlijk dat in eerste instantie de nieuwe IC's gebruikt zullen gaan worden om nieuwe treindiensten te creëren/verlengen of frequenties te verhogen, zoals ook in die brief staat. Volgens mij is de planning vanaf 2025 ICM te gaan uitfaseren, komt dan ook uit met de instroom van de nieuwe IC's.

29-06-2014 23:21:26
MasterE
MasterE
In 2021 moeten de eerste nieuwe intercity's instromen en zullen dan eerst ICR vervangen en vervolgens ICM. overigens is er vanaf 2028 toch geen plaats meer voor ICM ivm ERTMS.

Laatst bewerkt door MasterE op 29-06-2014 23:23


Mcn Asd

29-06-2014 23:23:57
Ovindel
Ovindel
Maar DDZ kan nog door tot zeker 2030-35 lijkt mij en heeft ook geen ERTMS, of krijgen die dat nog ingebouwd? (wat wel moeilijk zal gaan worden lijkt mij)

30-06-2014 00:14:42
MasterE
MasterE
Dat zal dan ook wel uitstromen of nog in regionale stoppertjes rijden onder ATB.


Mcn Asd

30-06-2014 00:27:56
ricohallo
ricohallo
En VIRM? Met name de laatste generatie VIRM-4?

30-06-2014 00:32:49
aarclay
aarclay
Quote
Ovindel (zo 29 jun 2014 23:23:57 https://www.somda.nl/forum/15040/p499485/): Maar DDZ kan nog door tot zeker 2030-35 lijkt mij en heeft ook geen ERTMS, of krijgen die dat nog ingebouwd? (wat wel moeilijk zal gaan worden lijkt mij)

Vanaf 2025 moeten alle treinen een lage-instap hebben voor minder-validen, als dit inmiddels niet is gewijzigd.


Choo choo.....

30-06-2014 02:35:35
Ovindel
Ovindel
Volgens mij gaat dat lage instappen over nieuwe treinen die geleverd worden, niet over oud materieel. Anders kan je ook VIRM net zo goed geen grootste revisie naar VIRMm gaan geven maar opgebruiken tot 2025 en het dan afvoeren. Alleen SLT voldoet nu aan die eis.
Ik vind het allemaal maar een beetje vreemd, dat ERTMS overal per se moet worden ingevoerd terwijl we we met heel veel materieel zitten dat er niet meer overweg kan en daarom ook maar moet worden vervangen.
Ook echt niet alle spoorlijnen zullen worden geüpgraded naar 160 km/u, dat is een veel te dure grap en dus kan o.a. DDZ daar prima blijven karren.

Laatst bewerkt door Ovindel op 30-06-2014 02:37

30-06-2014 04:40:07
anton_
anton_
Quote
AJT (zo 29 jun 2014 22:28:55 https://www.somda.nl/forum/15040/p499474/): Ze gaan toch niet een einde maken aan het ICM tijdperk? Die stellen kunnen nog 15 tot 20 jaar mee. Ik heb veel liever dat ze gewoon de komende 20 jaar niet harder willen gaan dan 140 km/u en eventueel 160.

nieuwe materieel gaat niet over de komende 20 jaar, maar over 35 a 55 jaar. (Levering vanaf 2020 afvoer vanaf 2050 en misschien wel een uitloop tot 2070).

Laatst bewerkt door anton_ op 30-06-2014 04:40

30-06-2014 07:54:30
AJT
AJT
Of ze bouwen ERTMS in de viertjes en faseren na +- 40 jaar dienst de drietjes uit, en laten de viertjes nog een tijdje rondrijden. En wat al na de afvoer van ICM IV in pakweg 2035 het spoorwegmuseum een paar stellen krijgt en ermee wil gaan rijden in de heimwee expres, dan ben je toch ERTMS nodig in de ICMs. Ik denk niet dat een kleine investering als ERTMS inbouwen de NS doet besluiten de ICMs aan de kant te doen.

30-06-2014 07:56:13
AJT
AJT
Quote
anton_ (ma 30 jun 2014 04:40:07 https://www.somda.nl/forum/15040/p499501/):
Quote
AJT (zo 29 jun 2014 22:28:55 https://www.somda.nl/forum/15040/p499474/): Ze gaan toch niet een einde maken aan het ICM tijdperk? Die stellen kunnen nog 15 tot 20 jaar mee. Ik heb veel liever dat ze gewoon de komende 20 jaar niet harder willen gaan dan 140 km/u en eventueel 160.

nieuwe materieel gaat niet over de komende 20 jaar, maar over 35 a 55 jaar. (Levering vanaf 2020 afvoer vanaf 2050 en misschien wel een uitloop tot 2070).


Ik had het over ICM (bouwjaar 1983-1993) niet over de levensduur van de nieuwe Intercities.

Laatst bewerkt door AJT op 30-06-2014 07:56

30-06-2014 10:18:01
nougo
nougo
Quote
Ovindel (zo 29 jun 2014 19:39:48 https://www.somda.nl/forum/15040/p499454/): Interessant artikel, maar vind wel opmerkelijk dat er wordt geschreven dat lagevloermaterieel met een snelheid van 249 km/u niet mogelijk is. Stadler kan dat dus wel leveren: https://www.somda.nl/forum/14869/Stadler+mag+nieuwe+EC+250+voor+SBB+gaan+bouwen/
Een nadeel is inderdaad wel dat de deuren smaller zijn, maar die EC250 heeft vrij veel deuren dus dat lijkt mij wel een realistische oplossing.


Het gaat niet om enkel 249 km/u. Het gaat om de combinatie van aanzetversnelling, in,- uitstapcapaciteit per tijdseenheid gedefinieerd als een maximale halteertijd van 2 minuten, vervoerscapaciteit en "bewezen techniek".

Er is in de stukken te lezen dat NS gaat voor een nieuw groot materieelpark van 1 type met verschillende deelseries waarbij (een deel van) het bestaande IC park (aangeduid als ICM en IRM) eveneens wordt vervangen. Er is tevens aangegeven dat er een keuze is gemaakt in de variant enkel,- of dubbeldeksmaterieel maar waarop die keuze is gevallen wordt helaas niet vermeld. Ik kan niet anders concluderen dan dat vervanging van bestaand (deels dubbeldeks) materieel met dubbeldeks materieel wordt uitgevoerd.

En daarmee vervallen de concepten van de enkeldeks flirts en NEAT Züge. Daarmee vervalt niet Stadtler want met de KISS treinen hebben ze een succesvol geleverde dubbeldeksvariant met dubbele deuren en dienstsnelheden van 200 km/u.

Vriendelijke groet,

Noud (in wijziging grammaticafout verbeterd)

Laatst bewerkt door nougo op 30-06-2014 12:44

30-06-2014 10:57:38
thom
thom
Quote
Ovindel (ma 30 jun 2014 02:35:35 https://www.somda.nl/forum/15040/p499500/):
Ik vind het allemaal maar een beetje vreemd, dat ERTMS overal per se moet worden ingevoerd terwijl we we met heel veel materieel zitten dat er niet meer overweg kan en daarom ook maar moet worden vervangen.
Ook echt niet alle spoorlijnen zullen worden geüpgraded naar 160 km/u, dat is een veel te dure grap en dus kan o.a. DDZ daar prima blijven karren.

Ook al verhoog je de baanvaksnelheid niet dan nog kun je gewoon ERTMS invoeren, dat is geen vereiste.
Als DDZ tegen die tijd nog voldoende levensduur over heeft dan bouwt men daar vast wel ERTMS in, zo groot is die moeite nou ook weer niet en zeker geen reden om het materieel af te schrijven.
Quote
AJT (ma 30 jun 2014 07:54:30 https://www.somda.nl/forum/15040/p499509/): Of ze bouwen ERTMS in de viertjes en faseren na +- 40 jaar dienst de drietjes uit, en laten de viertjes nog een tijdje rondrijden. En wat al na de afvoer van ICM IV in pakweg 2035 het spoorwegmuseum een paar stellen krijgt en ermee wil gaan rijden in de heimwee expres, dan ben je toch ERTMS nodig in de ICMs. Ik denk niet dat een kleine investering als ERTMS inbouwen de NS doet besluiten de ICMs aan de kant te doen.

Haha, het museum zal inderdaad een paar stellen willen hebben, ja vast wel

Financieel gezien is ERTMS nou niet bepaald een kleine investering te noemen, maar dat zal afhangen van de nog te verwachten levensduur van het materieel.
Als materieel nog 10 jaar mee kan, dan is de afschrijvingspost groter dan het inbouwen van ERTMS.

Laatst bewerkt door thom op 30-06-2014 11:40

30-06-2014 11:22:18
nohab
nohab
ERTMS


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

30-06-2014 11:43:25
thom
thom
Euh Ja, dat ja

30-06-2014 11:58:54
mdeen
mdeen
Quote
nougo (ma 30 jun 2014 10:18:01 https://www.somda.nl/forum/15040/p499540/):

Er is tevens aangegeven dat er een keuze is gemaakt in de variant enkel,- of dubbeldeksmaterieel maar waarop die keuze is gevallen wordt helaas niet vermeld. Ik kan niet anders concluderen dan dat vervanging van bestaand (deels dubbeldeks) materieel anders dan met dubbeldeks materieel wordt uitgevoerd.


Ik begrijp dat het enkeldeksmaterieel wordt, vanwege de problemen die je bij dubbeldeksmaterieel hebt om een barrierevrije instap te leveren.
Natuurlijk kan het wel bij dubbeldeksmaterieel, maar dan krijg je oplossingen waarbij bij één bak de instap anders wordt vormgegeven. Denk bijvoorbeeld aan hoe in België de M6 dubbeldekkers met rolstoelplaatsen 3 deuren per zijde heeft.
Blijkbaar wil men daar bij NS niet aan.
Maar hoe dat dan verder gaat als VIRM vervangen moet en/of op drukke trajecten waar 12 bakken enkeldeks niet handig of toereikend is is me niet helemaal duidelijk.

30-06-2014 12:07:26
treinefan
treinefan
DB heeft ook dubbeldekkers met gelijkvloerse instap. Daar is op zich niets vreemds aan, afgezien van een schuinlopend stukje op het 'balkon'.

Laatst bewerkt door treinefan op 30-06-2014 12:09, reden: barrièrevrij was niet erg leesbaar.

30-06-2014 12:38:14
jeanne
jeanne
Quote
nougo (ma 30 jun 2014 10:18:01 https://www.somda.nl/forum/15040/p499540/): En daarmee vervallen de concepten van de enkeldeks flirts en NEAT Züge. Daarmee vervalt niet Stadler want met de KISS treinen hebben ze een succesvol geleverde dubbeldeksvariant met dubbele deuren en dienstsnelheden van 200 km/u.


Hoezo, want de Noorse stellen http://www.stadlerrail.com/de/referenzen/norwegische-staatsbahnen-nsb-oslo/ van Stadler Rail zijn toch echt adepten van de FLIRT familie!


Jeanne Kok

30-06-2014 12:47:36
nougo
nougo
..... omdat ik aangeef dat ik het hoogst opmerkelijk zou vinden indien vervanging van IRM met enkeldeks materieel zal plaatsvinden....

30-06-2014 13:02:20
reisthijs
reisthijs
Quote
Ovindel (ma 30 jun 2014 02:35:35 https://www.somda.nl/forum/15040/p499500/): Volgens mij gaat dat lage instappen over nieuwe treinen die geleverd worden, niet over oud materieel. Anders kan je ook VIRM net zo goed geen grootste revisie naar VIRMm gaan geven maar opgebruiken tot 2025 en het dan afvoeren. Alleen SLT voldoet nu aan die eis.
2025 geldt alleen voor Sprinters, in 2030 moeten alle treinen gelijkvloers toegankelijk zijn. Dus ook oud materieel dat dan nog rondrijdt, maar dan heb je het alleen nog over VIRM.

30-06-2014 13:33:36
Klaasje
Klaasje
Quote
mdeen (ma 30 jun 2014 11:58:54 https://www.somda.nl/forum/15040/p499561/):
Quote
nougo (ma 30 jun 2014 10:18:01 https://www.somda.nl/forum/15040/p499540/):

Er is tevens aangegeven dat er een keuze is gemaakt in de variant enkel,- of dubbeldeksmaterieel maar waarop die keuze is gevallen wordt helaas niet vermeld. Ik kan niet anders concluderen dan dat vervanging van bestaand (deels dubbeldeks) materieel anders dan met dubbeldeks materieel wordt uitgevoerd.


Ik begrijp dat het enkeldeksmaterieel wordt, vanwege de problemen die je bij dubbeldeksmaterieel hebt om een barrierevrije instap te leveren.

Het wordt sowieso dubbeldeksmaterieel, met gelijkvloerse instap, brede deuren en het zou redelijk vlot moeten optrekken en 200 km/h moeten rijden. Kan dat?
Ja, dat kan. Kijk bijvoorbeeld maar naar de Bombardier Omneo. Dat zijn treinstellen met korte enkeldeksbakken met deuren, toilet en apparatuur en langere dubbeldeksbakken die geen deuren hebben. Dit alles op jacobsdraaistellen.

30-06-2014 15:06:10
jeanne
jeanne
Er worden hier al stelligheden neer geschreven die ik niet kan rijmen met de stukken die afgelopen dagen gepubliceerd zijn. Er word hier al gesproken over de vervanging van IRM (VIRM) maar bij ICNG is daar nog geen sprake van.

ICNG is bedoeld om een park van om en nabij 750 bakken ICM/ICR enkeldeks materieel te gaan vervangen. In de brief en de audit is nog geen sprake van een keuze tussen enkel- of dubbeldeks materiaal. Wel is duidelijk dat het om treinstellen gaat. Ook blijkt uit de audit dat er niet zondermeer een toonbank product gekocht aangeschaft kan worden.


Jeanne Kok

30-06-2014 15:45:45
nougo
nougo
Hallo Jeanne,

Ik baseer mij op het auditprogramma van ADSE, 5 juni 2014. Op pagina 13, tweede alinea onder het kopje "juli - september 2013" wordt toch echt vervanging van "een deel van het bestaande materieelpark bestaande uit ICM en IRM" vermeld en "deze twee typen zijn aan vervanging toe in vrijwel dezelfde periode". Op pagina 20 wordt dat nogmaals herhaald. Als op beide pagina's ICR ipv IRM moet staan is men onzorgvuldig geweest en laat ik me graag corrigeren.

Vriendelijke groet,

Noud

Laatst bewerkt door nougo op 30-06-2014 15:48

30-06-2014 15:57:49
sjoerd
sjoerd
Dat zou best eens kunnen. De audit bevat verscheidene spel- en taalfouten en zelfs in de brief aan de Staatssecretaris staat een koei van een spelfout.


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


30-06-2014 15:59:38
Klaasje
Klaasje
Laat ik het zo zeggen: Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat NS een nieuwe bestelling enkeldeksmaterieel gaat doen zolang daar niet enorme voordelen tegenover staan. Zeker als de eisen die er zijn prima combineerbaar zijn met treinen die dubbeldeks zijn.

30-06-2014 16:01:41
AJT
AJT
Ik weet nog wel een goede kandidaat ter vervanging van ICM en VIRM http://nl.wikipedia.org/wiki/Intercitymaterieel

Van deze trein, die uiteraard 249 km/u kan en moderner is dan zijn vadermodel, aanschaffen zoveel men nodig heeft. Deze treinen zullen qua uiterlijk ook niet veel van hun vadermodel verschillen, alleen de onderkant kan er wellicht anders uit komen te zien.

Laatst bewerkt door AJT op 30-06-2014 16:05

30-06-2014 16:32:13
treinjoop
treinjoop
Of ik begrijp 'm niet of je hebt de verkeerde link gepost. %09%

Ik denk dat hier twee verhalen door elkaar lopen. De oudste ICMm's en de ICRm rijtuigen worden als eerst vervangen door nieuw IC materieel. Het zou best kunnen dat er later vervolgbestellingen komen van dat zelfde materieel om ICMm-IV, DDZ en VIRM te gaan vervangen. Overigens weten we natuurlijk niets 100% zeker in treinenland en speculeren we met plannen die nog niet vastliggen.
Ik bedoel maar, wie had in 1994 gedacht dat in 2014 Mat'64 nog steeds niet is uitgerangeerd.


Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg.

30-06-2014 17:00:36
AJT
AJT
Ik heb die link geplaatst als suggestie voor nieuw IC materieel. In dat artikel wordt gesproken over ICM en de oudste VIRMs die ongeveer tegelijkertijd moeten worden vervangen. Hierdoor dacht ik(de viertjes zijn van 1990-1993 en de VIRMs van 1994-1996) dat ze alle ICMs zouden gaan vervangen.

30-06-2014 17:11:57
sfj
De nieuwste icm iv 4250 en sBFk 4224 v2 (december 1993) en de oudste dd-irm (8201 nu 9401, april 1994) ontlopen elkaar qua leeftijd niet zoveel. De laatste dd-ar bakken werden in dezelfde periode geleverd.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

30-06-2014 17:14:07
AJT
AJT
Daarom dacht ik ook dat ze alle ICMs gingen vervangen.

30-06-2014 17:30:48
reisthijs
reisthijs
Dat ze ongeveer tegelijk gebouwd zijn betekent niet dat ze tegelijkertijd aan vervanging toe zijn.
Kijk nu eens naar de modernisering: ICMm 2007-2011 en VIRMm 2016-2020. Dat is nog best een groot verschil.

30-06-2014 17:33:59
Ovindel
Ovindel
VIRM kan 160 km/u rijden en is voorbereid op ERTMS, dus dit zal nog wel jaren rond blijven rijden verwacht ik. Als je een levensduur van 40 jaren neemt dan kunnen de jongste ICM en oudste VIRM tot ongeveer 2035 mee.

30-06-2014 17:51:30
michaben
michaben
Quote
jeanne (ma 30 jun 2014 15:06:10 https://www.somda.nl/forum/15040/p499587/): ICNG is bedoeld om een park van om en nabij 750 bakken ICM/ICR enkeldeks materieel te gaan vervangen.

Ik neem echter aan dat men echter wel een optie meeneemt om ook DDZ en de oudste VIRM deelserie te vervangen na afloop van ICM en ICR. Om 750 bakken ICM en ICR te vervangen ben je al snel 5 jaar bezig, dan zit je dus al snel in 2025 wanneer de laatste ICNG in dienst gaat. Dan is DDAR al bijna 35 jaar (sinds ombouw naar DDZ 15 jaar), die zijn immers tegelijkertijd met de ICM viertjes gebouwd. En DDZ vervangen kost je ook al snel weer 2 jaar, en daarna zijn de 300 oudste VIRM bakken op leeftijd. Misschien dat ze eigenlijk nog wel een aantal jaren meekunnen, maar soms is het economisch voordeliger mee te liften in een groot order dan een aantal jaren te wachten.

Men zal natuurlijk geen definitieve bestelling plaatsen om ook DDZ en VIRM te vervangen, maar het lijkt me wel logisch dat men opties meeneemt in het contract voor een vervolgserie. En dan is het logisch dat men in het eisenpakket rekening houdt dat de stellen niet alleen geschikt zijn om ICM en ICR te vervangen, maar ook geschikt zijn als vervanging van DDZ en het oudste deel van VIRM, want de mogelijkheden om opties te benutten maar met gewijzigde specificaties zijn volgens mij zeer beperkt.

30-06-2014 17:55:50
Daan!
Daan!
Maar tegen de tijd dat je de eerste serie VIRM hebt vervangen, is ICNG alweer tien jaar oud. Het lijkt mij dat de technische ontwikkeling zo hard gaat, dat je dan alweer een relatief oude trein hebt. Kijk naar SLT, daar zijn ook alweer een hoop verbeteringen op door te voeren.

30-06-2014 18:47:40
phantom
phantom
Kortom het enige wat concreet is,is dat er iks concreet/duidelijk is.
Durf bijna te zeggen dat men ten tijde van het uitbrengen van die brieven met aanbestedingen niet eens weet wat men wil en wie dat moet leveren in de toekomst.
Om nog maar te zwijgen over welk materieel er aan moet geloven om vervangen te worden,want de ene zegt icm/irm,de ander zegt icr/irm/TD stammen.
Kortom t zal zich in de loop dertijd moeten gaan laten zien,wie het wordt,wat die moet leveren en wat daarvoor naar de sloop moet.
Wat ik niet snap is dat er meerdere fabrikanten zijn die nu al aan de kant zijn gezet voor een eventueel inschrijven op de toekomstige order,terwijl men zelf niet geheel duidelijk is in wat men nu wil eigenlijk voor materieel,en waar het aan moet voldoen.
Dus hoe kan je dan op voorhand al fabrikanten uitsluiten ?
Alsof fabrikant A niet instaat zou zijn om eventueel gewenste aanpassingen door te voeren naar wens van de klant en bedrijf B dat dan wel zou kunnen %03%
*of zie ik het nu helemaal verkeerd ?*

Laatst bewerkt door phantom op 30-06-2014 18:48


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

30-06-2014 18:59:33
michaben
michaben
Er is volgens mij alleen duidelijk aangegeven dat de nieuwe treinen als eerste op de IntercityDirect verbinding Rotterdam-Breda gaan rijden. En hoewel het lijkt dat daarmee ICR er als eerst uitgaat, hoeft dat natuurlijk niet zo te zijn, ICR zou bijvoorbeeld terug naar de 3600 kunnen waardoor ICM er eerder uitgaat, hoewel dat niet echt aannemelijk is naar mijn idee.

30-06-2014 19:07:11
reisthijs
reisthijs
Als je gewoon de volgorde van de moderniseringen volgt is het simpel:
eerst wordt ICRm vervangen, daarna ICMm, daarna DDZ, daarna VIRMm (en uiteindelijk komt ICNG ooit ook aan de beurt).

30-06-2014 19:10:30
reisthijs
reisthijs
Quote
Daan! (ma 30 jun 2014 17:55:50 https://www.somda.nl/forum/15040/p499623/): Maar tegen de tijd dat je de eerste serie VIRM hebt vervangen, is ICNG alweer tien jaar oud. Het lijkt mij dat de technische ontwikkeling zo hard gaat, dat je dan alweer een relatief oude trein hebt. Kijk naar SLT, daar zijn ook alweer een hoop verbeteringen op door te voeren.
Kijk naar ICM en VIRM waar ook meer dan 10 jaar tussen de eerste en de laatste zit. Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn, als het eerste ontwerp goed doordacht is (NS neemt daar niet voor niets ruim de tijd voor) en je hebt de voordelen van een grotere materieelserie.

30-06-2014 20:19:18
icened
icened
De technische ontwikkelingen gaan altijd verder. Neem de motoren. De eerste TGV Duplex hebben toch enigszins andere motoren dan de Euroduplex.

Maar kunnen motoren, onderstellen, remmen enz. in een geleverde trein nog gewijzigd of verbeterd worden?

30-06-2014 20:40:17
AJT
AJT
Quote
icened (ma 30 jun 2014 20:19:18 https://www.somda.nl/forum/15040/p499631/): De technische ontwikkelingen gaan altijd verder. Neem de motoren. De eerste TGV Duplex hebben toch enigszins andere motoren dan de Euroduplex.

Maar kunnen motoren, onderstellen, remmen enz. in een geleverde trein nog gewijzigd of verbeterd worden?


ICM 4011 t/m 4050 zijn weerstandenstellen.
ICM 4051-4097 en 4201-4250 zijn chopperstellen.

om een een nationaal voorbeeld van het gestelde van icened te geven.

30-06-2014 20:43:33
SchuurB
SchuurB
Quote
nohab (ma 30 jun 2014 11:22:18 https://www.somda.nl/forum/15040/p499554/): ERTMS


ETCS

30-06-2014 20:53:00
MasterE
MasterE
ERTMS is de baanbeveiliging.
ETCS de materieelbeveiliging.

Als invoer van ERTMS volgens planning wordt uitgerold in 2028 is dit mijn voorspelling vwb het materieel.

-ICR Bouwjaar 1980-1987 uitstroom 2020-2027. Geen ombouw naar ETCS.
-ICM III Bouwjaar 1983-1990 uitstroom 2023-2030. Geen ombouw naar ETCS, afvoer per 2028.
-ICM IV Bouwjaar 1990-1994 uitstroom 2030-2034. Ombouw naar ETCS mogelijk/nuttig?
-DDZ/DD-AR Bouwjaar 1991-1995 uitstroom 2031-2035. Ombouw naar ETCS mogelijk/nuttig?
-VIRM Bouwjaar 1994-1996 uitstroom 2034-2036. Ombouw naar ETCS mogelijk. Nuttig?
-VIRM Bouwjaar 2002-2005 uitstroom 2042-2045. Ombouw naar ETCS zeker.
-VIRM Bouwjaar 2008-2009 uitstroom 2048-2049. Ombouw naar ETCS zeker.

Alles is puur gebaseerd op bouwjaar en een levensduur van ongeveer 40 jaar.

Laatst bewerkt door MasterE op 30-06-2014 20:53


Mcn Asd

30-06-2014 21:16:46
thom
thom
Quote
Ovindel (ma 30 jun 2014 17:33:59 https://www.somda.nl/forum/15040/p499617/): VIRM kan 160 km/u rijden en is voorbereid op ERTMS, dus dit zal nog wel jaren rond blijven rijden verwacht ik. Als je een levensduur van 40 jaren neemt dan kunnen de jongste ICM en oudste VIRM tot ongeveer 2035 mee.

Volgens mij is er niet zoveel in VIRM voorbereid voor ERMTS, volgens mij zit er alleen ATB fase 4 in zonder uitbreidingsmogelijkheden daarvoor.

30-06-2014 21:25:10
bnv
bnv
Quote
MasterE (ma 30 jun 2014 20:53:00 https://www.somda.nl/forum/15040/p499634/): ERTMS is de baanbeveiliging.
ETCS de materieelbeveiliging.

Als invoer van ERTMS volgens planning wordt uitgerold in 2028 is dit mijn voorspelling vwb het materieel.

-ICR Bouwjaar 1980-1987 uitstroom 2020-2027. Geen ombouw naar ETCS.
-ICM III Bouwjaar 1983-1990 uitstroom 2023-2030. Geen ombouw naar ETCS, afvoer per 2028.
-ICM IV Bouwjaar 1990-1994 uitstroom 2030-2034. Ombouw naar ETCS mogelijk/nuttig?
-DDZ/DD-AR Bouwjaar 1991-1995 uitstroom 2031-2035. Ombouw naar ETCS mogelijk/nuttig?
-VIRM Bouwjaar 1994-1996 uitstroom 2034-2036. Ombouw naar ETCS mogelijk. Nuttig?
-VIRM Bouwjaar 2002-2005 uitstroom 2042-2045. Ombouw naar ETCS zeker.
-VIRM Bouwjaar 2008-2009 uitstroom 2048-2049. Ombouw naar ETCS zeker.

Alles is puur gebaseerd op bouwjaar en een levensduur van ongeveer 40 jaar.


Vanouds ging men uit van een gemiddelde levensduur van 30 jaar. Nu heb je het over 40 jaar. Voor IC materieel is dat wel erg veel, vooral als men bedenkt dat dit toch het paradepaardje van NS moet zijn dat na zo'n 30 jaar toch wel is uitgediend, nog afgezien van de techniek die sindsdien behoorlijk is doorontwikkeld.
Is 40 jaar voor IC materieel dan niet te hoog gegrepen? Ik bedoel dus niet zozeer de technische levensduur maar de immateriele, de gevoelsmatige en die van de beleving.
Voor stoptreinmaterieel kan ik mij dat nog voorstellen. SGM is intussen ook al ouder dan 30 jaar, maar ik hoor er nog niet veel over klagen in vergelijking met plan V dat toch een heel ander concept met (draaistel)techniek is.

Laatst bewerkt door bnv op 30-06-2014 21:26

30-06-2014 21:31:34
MasterE
MasterE
Dat maakt het dan nog makkelijker dan hoeven alleen de laatste 2 series VIRM van ERTMS te worden voorzien. En wordt de rest van het IC-park voor 2028 afgeserveerd.


Mcn Asd

30-06-2014 21:55:49
Klaasje
Klaasje
Met de nieuwe generatie IC's gaan we niet voorkomen dat al het VIRM en DDZ aan de ERTMS gaat. En zelfs van ICM verwacht ik dat minstens een deelpark voorzien gaat worden. Er zijn namelijk een aantal trajecten die in de periode 2020-2023 overgaan op ERTMS-only. Denk aan Amersfoort-Oldenzaal en alles rond Weesp.

Om maar weer terug op het onderwerp te komen: ERTMS is niet echt een goede reden om snel te zijn met veel IC-NG omdat je daarmee niet voorkomt dat veel andere series moeten worden omgebouwd. De belangrijkste reden voor IC-NG zal naast de HSL en de Hanzelijn gewoon vervanging van wat afgeschreven is zijn.

30-06-2014 22:23:20
DingeZ
DingeZ
Ik kan het goede document nu niet vinden, maar ik weet dat in een publicatie van het I&M van ongeveer een week geleden is aangegeven dat ETCS 'zo snel mogelijk' wordt ingebouwd in al het materieel. Dit omdat geconstateerd is dat duale systemen voor materieel veel minder kost dan duale systemen voor de baan. Zodra al het materieel over ETCS beschikt kunnen er baanvakken 'ERTMS-only' gemaakt worden.
Dat betekend dus dat het wel mogelijk is dat VIRM, ICM, en DDZ ETCS krijgen. Voor VIRM eigenlijk wel zeker, waarschijnlijk al bij de verbouwing naar VIRMm, die komende maand begint.

30-06-2014 22:53:24
jeanne
jeanne
Wanneer er besloten wordt tot het versneld inbouwen van EMTRS in al het materieel is dit na 2022 materieeltechnisch geëffectueerd. bron: http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2014/06/10/beantwoording-vragen-van-de-vaste-commissie-voor-infrastructuur-en-milieu-over-de-voorkeursbeslissing-ertms/beantwoording-vragen-van-de-vaste-commissie-voor-infrastructuur-en-milieu-over-de-voorkeursbeslissing-ertms.pdf

Maar dit heeft verder niets meer met de ontwikkelingen van ICNG te maken!

Laatst bewerkt door jeanne op 01-07-2014 00:39


Jeanne Kok

01-07-2014 11:25:02
DutchFL
DutchFL
Quote
MasterE (ma 30 jun 2014 20:53:00 https://www.somda.nl/forum/15040/p499634/):

-ICR Bouwjaar 1980-1987 uitstroom 2020-2027. Geen ombouw naar ETCS.


Das natuurlijk een bijzondere voorspelling aangezien de BDs volgend jaar al wordt omgebouwd en de Traxx al over ETCS beschikt.


01-07-2014 11:49:31
MasterE
MasterE
Dat is gewoon een slechte voorspelling natuurlijk niet bij nagedacht.


Mcn Asd

01-07-2014 13:48:16
AJT
AJT
Quote
Quote
.

Is 40 jaar voor IC materieel dan niet te hoog gegrepen? Ik bedoel dus niet zozeer de technische levensduur maar de immateriele, de gevoelsmatige en die van de beleving.
.


Nein, Gar nicht. Beleving raakt men de komende 100 jaar niet kwijt. Gevoelsmatig, daarover zegt 95% der conducteurs en machinisten die ik gesproken heb, dat ICM het beste materieel is, dus daar zit je fout. Er zijn zelfs machinisten die graag een vervolgbestelling ICM zien.

01-07-2014 14:20:33
broek53
broek53
De tijd is geen tien jaar meer weg dat ICM alom voor oud en versleten zal worden aangemerkt, zoals ook de omslag van de beleving van mat '64 ook bijna tot op het jaar is aan te wijzen. Wedje maken?

01-07-2014 14:38:14
dennistd
dennistd
Maat mat'64 heeft altijd hetzelfde interieur gehouden volgens mij (met misschien wat nieuwe kleuren van de bekleding). ICM zit er van binnen compleet anders (lees: moderner) uit na de revisie.

01-07-2014 16:50:50
dvdhoven
dvdhoven
Dat is niet waar. Mat 64 heeft meerdere verbouwingen ondergaan. Vooral de 900 serie is flink verbouwd met een fancy interieur, staplein, etc. Maar ook oa het verdwijnen van de postafdeling heeft gevolgen gehad.


Dick van den Hoven

01-07-2014 17:18:22
dennistd
dennistd
Als ik de 900-serie http://dennistd.nl/temp/tr/planv_nieuw.jpg vergelijk met een foto uit 1973 http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1970-1980/151781 zie ik maar weinig verschillen. Er zitten nog steeds dezelfde door ouderwetse banken in bijvoorbeeld, de bagagerekken zijn misschien iets anders en er zitten futuristische verlichtingsarmaturen in.

Als ik het ICM-interieur http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Interieur-ICM.jpg met het ICMm-interieur http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Interieur_2e_klasse_ICMm.JPG vergelijk zijn de verschillen veel groter. Er zitten in elk geval nieuwe wanden, bagagerekken en banken in.

01-07-2014 18:05:05
timtrein
timtrein
Er zit iets meer verschil in ja, maar in de ogen van "toen" zal dat wel erg zijn meegevallen hoor. Ik ken Plan T/V ook nog wel met de oude rode bekleding, da's echt wel heel anders hoor.

01-07-2014 18:11:26
thom
thom
Kleurbeleving doet ook enorm veel, en het lijkt me dusook niet zo handig om een zwart-wit foto als voorbeeld te nemen... %03%

01-07-2014 19:28:01
dvdhoven
dvdhoven
Quote
timtrein (di 01 jul 2014 18:05:05 https://www.somda.nl/forum/15040/p499723/): Er zit iets meer verschil in ja, maar in de ogen van "toen" zal dat wel erg zijn meegevallen hoor. Ik ken Plan T/V ook nog wel met de oude rode bekleding, da's echt wel heel anders hoor.
Niet te vergeten, de witte wandplaten met een grijs krieweltje en de felle TL-buizen. Vooral 's avonds reuze knus


Dick van den Hoven

01-07-2014 20:45:52
R1-2010
R1-2010
Tja, mat'64 is blijkbaar een stuk tijdlozer terwijl ICM duidelijk een 70's product was, met vooral rood, bruin en oranje. Net zoals het Franse Corail (originele versies) een heerlijk begin jaren '80 sfeertje heeft.

01-07-2014 23:27:34
gummbahla
gummbahla
De houdbaarheidsduur van materieel wordt volgens mij zelden bepaald door de kleur van het interieur. Andere zaken, zoals de technische staat, en ontwikkelingen in de infrastructuur (zie HSL), vervoersmarkt en energiemarkt (zie electrificatie diesellijnen) hebben mijns inziens een grotere invloed.

Op het gebied van infrastructuur zijn de te verwachten ontwikkelingen (in volgorde van waarschijnlijkheid): ERTMS, snelheidsverhoging naar 160, spanningsverhoging.
Betreffende de vervoersmarkt is het een onzeker verhaal, maar uitgaande van een vertraagde invoering van PHS is de tendens hogere frequenties, kortere stops. De HRN concessie is voorlopig 'veilig' bij de NS en zal op korte termijn relatief weinig invloed hebben op het uitfaseren van materieel.
De invloeden van de energiemarkt lijken me op het IC vervoer relatief gering, gezien dit reeds volledig elektrisch gebeurd en er van nieuw materieel relatief weinig winst te verwachten is. Hooguit zou een hoge energieprijs een eventuele snelheidsverhoging kunnen tegenwerken.

Ik heb geen idee van de technische staat van ICM, maar ik zie verder zo 1-2-3 niet waarom het materieel binnenkort de baan zou moeten ruimen.

01-07-2014 23:34:58
Sully123
Sully123
ic materiaal? Denk eens aan de ICR? Deze zijn van jaren 80. Oke, oud nog niet, maar was het niet zo dat de NSR zo min mogelijk getrokken wil rijden?

01-07-2014 23:46:09
thom
thom
Ja, maar dat is toch geen reden om de hele vloot af te schrijven en nu wat nieuws te bestellen... %03%

De gedachtegang om over te gaan naar treinstellen is van toepassing bij noodzakelijke bestelling van materieel, maar zeker geen reden om materieel af te gaan schrijven.

01-07-2014 23:59:30
Sully123
Sully123
Dat klopt. Maar er werd ook met 1600/1800 gereden. Die al buiten dienst. Dan zou je nog sneller de oude ddm rijtuigen kunnen ombouwen voor ic. En die zijn ook van de jaren 80. Reden was dat er kosten waren voor revisie en ik dacht dat ze dan nog niet met dd-ar/ddz kon rijden.

02-07-2014 00:07:36
thom
thom
Maar met die 1800 kun je de HSL ook niet op, dus daar kan je technisch gezien ook niet meer mee uit de voeten.
Wat je bedoeld met die DDM-1 rijtuigen begrijp ik niet, maar daar kun je in ieder geval niet mee met wat je met de ICR rijtuigen nu wel kunt....

Laatst bewerkt door thom op 02-07-2014 00:08

02-07-2014 00:14:02
broek53
broek53
Zolangzamerhand ben ik de draad volledig kwijt in wat iedereen hier nou eigenlijk wil beweren of betogen. Kunnen we niet gewoon het feit aanvaarden dat NS plannen heeft voor een nieuwe generatie IC-materieel en dus bijgevolg het oudste IC-materieel er tegen die tijd gaat uitzwiepen, klaar?

02-07-2014 00:25:48
thom
thom
Lijkt me een strak plan %08%

03-07-2014 08:01:40
dh3201
dh3201
Quote
bnv (ma 30 jun 2014 21:25:10 https://www.somda.nl/forum/15040/p499640/): Vanouds ging men uit van een gemiddelde levensduur van 30 jaar. Nu heb je het over 40 jaar. Voor IC materieel is dat wel erg veel, vooral als men bedenkt dat dit toch het paradepaardje van NS moet zijn dat na zo'n 30 jaar toch wel is uitgediend, nog afgezien van de techniek die sindsdien behoorlijk is doorontwikkeld.

Dan mogen ze wel snel beginnen met afvoeren, de eerste stellen zijn de 30 al gepasseerd....


Shqiperise-lopers?

03-07-2014 09:48:45
AlexNL
AlexNL
Tegen de tijd dat de oudste IC's moeten worden afgevoerd is er voldoende nieuw sprintermaterieel ingestroomd om DDZ uit stoptreindiensten te verdrijven, waardor dat dus weer wordt opgevangen. Tegen de tijd dat de andere oudere IC's aan de beurt komen om uit te stromen is er weer voldoende ICNG...

03-07-2014 11:07:03
reisthijs
reisthijs
Er hoeft helemaal niets opgevangen te worden. Tegen de tijd dat de eerste ICMm afgevoerd zou moeten worden (15 jaar na de mid-life revisie, dat is 2022 of later) is de eerste ICNG al in dienst!

03-07-2014 12:21:38
AJT
AJT
Een trein, zo heb ik laatst gelezen, wordt na 40-45 jaar afegerangeerd.

Laatst bewerkt door AJT op 03-07-2014 12:22

03-07-2014 12:32:58
bnv
bnv
Ik mis de fundering van dit laatste bericht. Hoe kom je daar aan? Argumenteren graag aub.
Lees ook wat Broek 53 hier in zijn wijsheid dezer dagen over gezegd heeft.

03-07-2014 15:05:22
AJT
AJT
Ik dacht het ooit op de NS website te hebben gelezen. Wat Broek 53 begrijp ik wel, en ben het er ook wel mee eens, alleen begint er iemand te roepen dat de ICMs vanaf 2022 buiten dienst gaan, wat naar mijn idee niet klopt.

03-07-2014 16:29:31
MasterE
MasterE
De eerste ICM's zijn dan wel 39/40 jaar oud, dus het zou zomaar kunnen.


Mcn Asd

03-07-2014 16:43:02
AJT
AJT
Maar in de eerste jaren van ICNG moeten eerst ICR aan de kant en de HSL diensten overgenomen worden.

Laatst bewerkt door AJT op 03-07-2014 16:43

03-07-2014 16:54:35
Klaasje
Klaasje
Ik weet niet hoe goed iedereen de planningen bekeken heeft die in de documenten staat maar het gaat dan niet om leveren van de eerste stellen rond 2021 maar echt om het rijden van de eerste treinseries met ICNG. Daarvoor wil men alle beproevingen al hebben gedaan, veel dienstregelingsritten hebben gereden om kinderziektes eruit te halen en meer van dat soort grappen. Zo is 2021 opeens best een krappe planning.

03-07-2014 18:51:58
timtrein
timtrein
Die leeftijd van 40 tot 45 jaar is slechts een indicatie, echt niet meer dan dat. DDM-1 stond na nauwelijks meer dan 25 jaar al aan de kant en de langst rijdende DE-2 is tot een jaar of 48 gekomen. De 1200'en rijden met dik 60 jaar nog steeds. ICM in 2021 aan de kant? Goed mogelijk, maar dat zien we tegen die tijd wel.

03-07-2014 19:12:27
robert55
robert55
Quote
AJT (do 03 jul 2014 15:05:22 https://www.somda.nl/forum/15040/p499962/): Ik dacht het ooit op de NS website te hebben gelezen. Wat Broek 53 begrijp ik wel, en ben het er ook wel mee eens, alleen begint er iemand te roepen dat de ICMs vanaf 2022 buiten dienst gaan, wat naar mijn idee niet klopt.

Quote
AJT (do 03 jul 2014 15:05:22 https://www.somda.nl/forum/15040/p499962/): Ik dacht het ooit op de NS website te hebben gelezen. Wat Broek 53 begrijp ik wel, en ben het er ook wel mee eens, alleen begint er iemand te roepen dat de ICMs vanaf 2022 buiten dienst gaan, wat naar mijn idee niet klopt.

Even historisch[globaal, alleen elektrisch stroomlijn materieel):
mat'35 - van 1935 tot 1962 [27 jaar]
mat'36 - van 1936/38 tot 1965/68 [30 jaar, deel tussenbakken tot 4 jaar jonger]
mat'40 - van 1942/43 tot 1968/70 [30 jaar]
mat'46 - van 1949/51 tot 1980/85 [30 tot 35 jaar grote spreiding]
mat'54 - van 1956/58 + 1961/62 tot 1992/94 + 1996/97 [40, resp 35 jaar]
mat'64 alleen V - van 1966/76 tot 2003/.. [45+]

Vooral na 1990 begint de gebruiksduur toe te nemen. Overigens: je schrijft niet af na # jaar. Je begint af te schrijven na het eerste jaar, dwz de waarde waar voor je bijvoorbeeld een trein in de boeken zet verminderd ieder jaar. Als de afschrijvingstermijn 35 jaar is, is de restwaarde van een trein uit 1983 (ICM 4011, afgezien van de modernisering) in 2018 nihil. Als je hem daarna nog gebruikt ben je spekkoper.
Maar een vervanging in de eerste helft van het volgende decennium is echt normaal. Wen er maar aan. Voorspellinkje: in 2025 begint het gemopper waarom de reizigers op de IJssellijn nog ni die oude meuk [als dat woord dan nog gebruikt wordt] moeten lijden.

03-07-2014 19:33:21
mich
mich
Afschrijving gebeurd relatief snel. Na een revisie komt er echter weer een nieuwe afschrijving. Een revisie kan zomaar de helft van de aanschafprijs zijn.

03-07-2014 19:34:44
spiketrain
Moderator
spiketrain
Topic opgeschoond van wat herhaalde, nutteloze bijdragen. S.v.p. bij de feiten blijven.


Groet, Spiketrain

03-07-2014 23:28:48
bnv
bnv
Samengevat komt het er op neer dat er verschillende criteria zijn die bepalend zijn voor welk type materieel wanneer voor afvoer in aanmerking komt.

Volgens mij is het hier niet het topic voor om al die criteria te benoemen.
Het resultaat kent varianten tussen 15 jaar (SM 90)en meer dan 40 jaar (de 400'en Plan V op dit moment bijvoorbeeld).

Niemand is op dit moment bekend met de criteria die na 2020 zullen gelden, en welke omstandigheden zich dan voordoen die van invloed zijn op de besluitvorming.

Gewoon afwachten dus wat er de komende jaren gebeurt en uitzien naar wat het nieuwe IC materieel ons brengt waar dit topic voor is bedoeld.

04-07-2014 00:36:43
reisthijs
reisthijs
Ik hoop in elk geval dat de besluitvormers niet zo'n afwachtende houding aannemen en alvast genoeg opties in bestelling van ICNG opnemen om over een jaar of tien ICM te kunnen vervangen, als dat dan nodig is.

04-07-2014 13:52:44
yappa
yappa
Wat dat betreft zou ik me niet snel zorgen maken, SLT bestond naar ik meen uit 1 vaste bestelling en 5 opties, waarvan er uiteindelijk 1 is afgeroepen. Ik verwacht dus bij ICNG een soortgelijke aanpak (of preciezer, ik zie geen reden om van die aanpak af te wijken).

05-07-2014 08:47:49
TGr79
TGr79
De enige die roept dat ben jij en dat is buitengewoon irritant. Er komt nieuw IC-materieel en ja dat gaat zeker ook ICM vervangen, sneller dan jij denkt.

En nu terug naar de discussie over NGIC.

05-07-2014 20:33:04
icened
icened
Natuurlijk gaat de IC-NG de oude IC vervangen. Eerst ICR (2021 -2025). Die moeten ze zowel vervangen. En de ICM-M (2025 - 2030) zal ook wel vervangen worden maar in welke mate dat gebeurt zal wel sterk afhangen welke IC verbindingen NS op het HRN + HSL na 20205 mag uitvoeren.

Laatst bewerkt door icened op 06-07-2014 01:11

05-07-2014 22:36:46
timtrein
timtrein
In 2025 staan die ICM's allang aan de kant, daar hoef je echt niet voor gestudeerd te hebben. Als je geluk hebt rekken de viertjes het nog een paar jaar.

06-07-2014 01:10:21
dlm4yjp
dlm4yjp
Is dit nutteloze waarzeggers gedoe nou is een keertje klaar of gaan we nog 20 pagina's door?!
Zolang de toekomst onvoorspelbaar is, zeker met de huidige omstandigheden, is niets zeker over hoe lang het materieel blijft.

Wie weet hoeveel de introductie van ERTMS gaat doen of hoe het passagiersaanbod gaat lopen, krijgen we minder reizigers, gaat het materieel er eerder uit, krijgen we meer blijft het materieel langer om de tekorten op te vullen. Het is maar net hoe het loopt.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 06-07-2014 01:10


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

06-07-2014 07:35:53
kleine_man
kleine_man
De NS stelt dat er geen HST is met brede deuren, echter de Twindexx die voor de SBB gebouwd worden krijgen de brede IC2000 deuren. Niet zo breed als 2 deuren, maar wel breder dan de "standaard" deur.
Het nadeel van de Twindexx is dat nog geen bewezen techniek is. Wellicht over een jaar wel. De Omneo is ondertussen wel bewezen.Bombardier zou die bredere deuren kunnen zetten in de Omneo. De Omneo is er nog niet in HST variant.
Het Corodia platform is wel met meest kansrijk, omdat zowel enkel, als dubbeldeksmaterieel kent.
PESA en Skoda hebben ook interessant materieel in hun portfolio zitten. Deels al bewezen techniek.
Ik heb het stuk nog niet uitgebreid gelezen, dus ik weet niet of deze modellen meegenomen zijn in de analyse.

06-07-2014 19:37:27
Wellie
Wellie
Wat een gespeculeer hier zeg ... zolang er nog niks concreets bekend is dan is dit toch allemaal ontzetten verspilde tijd en energie van sommige mensen hier. Al helemaal omdat heel veel niet werkzaam binnen het vervoersbedrijf waar dit onderwerp over gaat.


Machinist NSR

06-07-2014 20:25:46
Bert13
Bert13
Eens, alleen die laatste zin slaat dan weer nergens op.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

06-07-2014 21:51:16
sjoerd
sjoerd
Als niet ingewijde in recent ontwikkeld materieel bevind ik mij toch kennelijk in het gezelschap van de commissie NS-ers die geprobeerd hebben zich op de hoogte te stellen van de recente markt. Ik heb hier inmiddels aardig wat materieelsuggesties gezien die mogelijk niet zijn meegenomen in de overwegingen en dat is op zijn minst interessant voor de professionals van wie wij straks actie verwachten. Je kunt nu eenmaal niet alles weten, ook niet als professional.
Gespeculeer over het ritme van terzijdestelling is inderdaad vrij zinloos; die is nog nooit verlopen volgens welke planning dan ook.

07-07-2014 06:45:56
mdeen
mdeen
Is het hier een discussieforum of niet? Als je hier alleen die dingen gaat plaatsen die vast staan wordt het een dooie boel (en kun je beter treinreiziger.nl gaan lezen).

07-07-2014 09:43:04
dlm4yjp
dlm4yjp
Discussies met nuttige feiten met meningen er over zijn ok.
Maar dat eeuwige stierenstrond lopen smijten schiet niemand wat mee op.
Hou het gewoon bij de echte discussiepunten, niet iets zinloos wat toch niet door een discussie bepaald word.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 07-07-2014 09:43


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

07-07-2014 09:54:45
spiketrain
Moderator
spiketrain
Zullen we het weer over de ICNG gaan hebben?


Groet, Spiketrain

18-07-2014 20:45:13
DutchFL
DutchFL
Aanbesteding is gestart

Omschrijving
NS Lease intends to conclude a Purchase Agreement for the delivery of new EMUs (“Train Sets”) for passenger services, including but not limited to, driving and maintenance training, documentation, and spare parts (“Purchase Agreement”).
A base order of Train Sets, at least intended for operation on the Dutch Railway Network and on HSL Zuid, including other items such as training and documentation and spare parts, and possible additional orders will be part of the Purchase Agreement.
Start of operation is foreseen in 2020. As such, time is of the essence.
The base order foresees, besides the other deliverables, the supply of Train Sets with a total capacity of approximately 30,000 seats depending on train configurations.
Possible additional orders, that may consist of multiple batches, versions (see below), and volumes, with a capacity of up to approximately 80,000 seats are foreseen until approximately 2030. This is mainly depending on passenger growth and developments regarding the concession.
The main characteristics of the base order Train Sets are as follows:
A. General characteristics
• The Train Sets must comply with the applicable standards including but not limited to European and Dutch legislation regulations, Dutch authorization regulations, UIC, NEN, DIN etc;
• The Train Sets characteristics shall establish a Smooth Introduction of the Train Sets in the different NS operations and processes;
• The product platform shall allow for Train Sets versions of approximately 80 meters, 110 meters, and 160 meters in length.
B. Comfort characteristics
• The Train Sets shall have a modern appearance, in line with the NS intercity format;
• Comfortable interior appearance with zones accommodating the requirements of different passenger categories in line with the NS intercity format;
• Interior lay- out, door positions, door width, and level entrance at platform height to allow comfortable access and egress;
• Comfortable passenger experience, with limited pressure and temperature variation and low interior noise and vibrations.
C. Performance characteristics
• Low life cycle costs, high level of reliability and availability;
• Sustainable by design and use;
• Fit for use in the Netherlands with regards to but not limited to environmental conditions, infrastructure conditions, maintenance, operational use and passenger use.
D. Operational characteristics
• Train Sets for intercity- type services on both the 1500 V DC electrified HRN and the 25 kV AC electrified HSL- Zuid, based upon proven technologies;
• Service speed of 200 km/h;
• Equipped with ATB and ERTMS;
• Low exterior noise emission, more stringent than TSI for operation and stabling;
• Short access and egress times;
• Wheelchair users shall be able to enter and exit ICNG independently of staff support at designated entrances;
• Running performance, deceleration and acceleration, dwell times and other characteristics that will allow the achievement of the timetable on both HSL- Zuid corridor and HRN as well as support the NS/ ProRail program “Hoog Frequent Spoor” (see http://www.prorail.nl/sites/default/files/phs_reizen_zonder_spoorboekje.pdf).
E. Optional
• As an option, an additional 3000 V DC system for operation on the HRN (related to future changes in the HRN infrastructure) is considered.

Possible additional orders
NS Lease foresees a possible need for additional orders regarding various Train Set versions based on the same product platform, consisting of:
– additional Train Sets with base order characteristics as described above;
– Train Sets for operation on the HRN only;
– Train Sets for cross border services into Belgium;
– Train Sets for cross border services into Germany.

In addition NS Lease might conclude a support agreement and spare parts agreement with the selected Bidder. More details please see Prequalification Document.


Bron : https://www.tenderned.nl/tenderned-web/aankondiging/detail/samenvatting/akid/4b412ff63fba3440b283990cfa16f3b7/cid/493262

18-07-2014 21:30:18
salieri
salieri
Quote
AJT (do 03 jul 2014 15:05:22 https://www.somda.nl/forum/15040/p499962/): Ik dacht het ooit op de NS website te hebben gelezen. Wat Broek 53 begrijp ik wel, en ben het er ook wel mee eens, alleen begint er iemand te roepen dat de ICMs vanaf 2022 buiten dienst gaan, wat naar mijn idee niet klopt.
Tijdens de open dag van OB On was zoiets te zien, waar de ICMm rond die tijd gefaseerd buiten dienst gaat (was de planning)