28-03-2017 20:46:22
icened
icened
Gewoon een keer testen bij de Drontermeertunnel. Is de ICNG daar drukdicht kan het ook in de rest van Nederland in alle spoortunnels rijden:

http://www.hanzelijn-hattem.nl/nieuws/377/ice_testritten_geslaagd:_met_succes_200kmh_gehaald!/

en of de trein met 200km/h door de Drontermeertunnel kon rijden zonder dat (door de drukgolf) onderdelen los kwamen te zitten.

Vervolgens rijden we weer een stuk door de polder, om vervolgens met hoge snelheid de Drontermeertunnel te passeren. Iedereen merkt vervolgens dat we snel dalen: mijn oren zitten dicht en ondanks het slikken blijven ze dicht zitten.

Laatst bewerkt door icened op 28-03-2017 20:55

28-03-2017 21:16:30
Oldskool
Oldskool
Druk op de oren is per persoon verschillend. De ene heeft er met 140 km/h geen last van, de ander wel. %08%

28-03-2017 21:59:04
icened
icened
Mee eens. Maar de druk in de Drontermeertunnel is toch iets "heftiger" dan in overige spoortunnels. Ben er inmiddels aan gewend geraakt.

Heb in een omgeleide Berlijn trein gezeten die met 140 km p/u door de Drontermeertunnel reed. Geen probleem.

Laatst bewerkt door icened op 28-03-2017 22:00

28-03-2017 22:00:23
thom
thom
Maar dat soort dingen test men wel op een heel andere wijze, dan op deze voorgestelde subjectieve methode


28-03-2017 22:01:08
icened
icened
Hoe dan? Ben benieuwd.

28-03-2017 22:02:14
thom
thom
Ik denk in de Klimaat kamer of een andere drukcabine, of gewoon in een simulatie

28-03-2017 23:14:02
Jmsz
Jmsz
Dat is ook wel zo prettig als je met 200 door de Drontermeertunnel wil. Nu gaan mcn'n als ze daar de gelegenheid voor hebben vaak terug naar 80.

28-03-2017 23:24:06
Oldskool
Oldskool
Yup! Daarom zijn de resultaten ook zo super op de Hanzelijn. De 14600 en de 1800 scoren goed in de vertragingsstatistieken%08%

29-03-2017 07:09:01
phantom
phantom
Quote
Jmsz (di 28 mrt 2017 23:14:02 https://www.somda.nl/forum/15040/p611548/): Dat is ook wel zo prettig als je met 200 door de Drontermeertunnel wil. Nu gaan mcn'n als ze daar de gelegenheid voor hebben vaak terug naar 80.

Dat laat weer zien dat men:
A)Een soort van ontwerpfout hebben gemaakt met het tunnelontwerp en het met behulp van tests niet heeft opgemerkt
B)De eerder aangegeven missie om dat probleem door diverse aanpassingen te maken in en aan de tunnel,dus nog altijd niet heeft uitgevoerd blijkbaar %03%
Handig hoor een lijn waar je hard kan en mag rijden,met zulk soort obstakels erin gebouwd.
Ben benieuwd hoe langzaam men dan o.a met de nieuwe ic treinen wil gaan kruipen daar %04%

Laatst bewerkt door phantom op 29-03-2017 07:09


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

29-03-2017 11:35:25
Jmsz
Jmsz
Quote
phantom (wo 29 mrt 2017 07:09:01 https://www.somda.nl/forum/15040/p611555/):
Quote
Jmsz (di 28 mrt 2017 23:14:02 https://www.somda.nl/forum/15040/p611548/): Dat is ook wel zo prettig als je met 200 door de Drontermeertunnel wil. Nu gaan mcn'n als ze daar de gelegenheid voor hebben vaak terug naar 80.

Dat laat weer zien dat men:
A)Een soort van ontwerpfout hebben gemaakt met het tunnelontwerp en het met behulp van tests niet heeft opgemerkt
B)De eerder aangegeven missie om dat probleem door diverse aanpassingen te maken in en aan de tunnel,dus nog altijd niet heeft uitgevoerd blijkbaar %03%
Handig hoor een lijn waar je hard kan en mag rijden,met zulk soort obstakels erin gebouwd.
Ben benieuwd hoe langzaam men dan o.a met de nieuwe ic treinen wil gaan kruipen daar %04%


Het prettige van zo'n drukdichte trein is juist dat je niet de klap krijgt in de tunnel die je met het huidige mat wel krijgt. Dit zou dus juist geen probleem meer moeten zijn.

29-03-2017 12:09:58
Mueslireep
Mueslireep
Als NS slim is zetten ze de ICNG in op lijnen waar ze 200 (of 160) km/u kunnen rijden. Hebben ze zo mooi die Hanzelijn en baanvak Amsterdam-Utrecht gereed gemaakt voor hoge snelheden, zul je zien dat ze alleen op de hsl snel gaan rijden.
NS blijft een conservatief spoorbedrijf wat dat betreft..

29-03-2017 12:28:59
Klaasje
Klaasje
Het uitgangspunt van materieel wat 200 km/h kan bestellen is inderdaad dat dit dan kan worden ingezet op bijvoorbeeld de Hanzelijn met een hogere exploitatiesnelheid. Ik vraag mij alleen wel af hoe snel dat zal gebeuren. Dit materieel is immers het eerste intercitymaterieel met een makkelijke instap voor gehandicapten en er is door het ministerie ook met NS afgesproken dat op trajecten waar geen sprinter rijdt het eerste intercity's zullen worden ingezet die volledig toegankelijk zijn. Daarmee zijn de huidige 2200, 3000, 13500, 3600 en 4500 bijvoorbeeld goede kanshebbers.

De vraag is of dat ook daadwerkelijk op die manier gaat gebeuren, er is immers heel veel intercitymaterieel nodig om deze verbindingen te voorzien een gelijkvloerse instap en tegelijkertijd gaat het dan wel erg lang duren voor er 200 km/h wordt gereden over de Hanzelijn. Grote kans dat er de uitlopers nog een andere oplossing komt. Tevens zou er best een grote kans kunnen zijn dat de Hanzelijn eerst niet voor meer dan 160 km/h in de dienstregeling komt omdat VIRM bijvoorbeeld dan de dienstregeling ook kan halen. Kortom: In theorie lopen allerlei ambities die elkaar niet verdragen door elkaar heen en is een heel groot park ICNG nodig om deze te kunnnen combineren. Zo'n groot park dat een groot deel van het huidige park IC's aan de kant kan. Daarmee zit vooralsnog tussen theorie en praktijk een enorm gapend gat.

Laatst bewerkt door Klaasje op 29-03-2017 12:30

29-03-2017 18:40:31
icened
icened
Quote
Mueslireep (wo 29 mrt 2017 12:09:58 https://www.somda.nl/forum/15040/p611591/): Als NS slim is zetten ze de ICNG in op lijnen waar ze 200 (of 160) km/u kunnen rijden. Hebben ze zo mooi die Hanzelijn en baanvak Amsterdam-Utrecht gereed gemaakt voor hoge snelheden, zul je zien dat ze alleen op de hsl snel gaan rijden.
NS blijft een conservatief spoorbedrijf wat dat betreft..


Groningen/Leeuwarden - Breda via Hanzelijn, OV SAAL en HSL is bij uitstek geschikt voor. Maar dan heeft Leiden geen rechtstreekse aansluiting op Zwolle, Groningen en Leeuwarden. Ook weer een afweging.

Qua reistijd een verbetering voor treinreizigers en NS naar Rotterdam en Breda t.o.v. de huidige series 500, 600 en 3600. Maar of het overal een verbetering zal moeten blijken in de praktijk. Er zijn meer afwegingen. In ieder geval zal de HSL beter geïntegreerd zijn in het hoofdrailnet.

Laatst bewerkt door icened op 29-03-2017 18:49

29-03-2017 19:39:25
icened
icened
Quote
Klaasje (wo 29 mrt 2017 12:28:59 https://www.somda.nl/forum/15040/p611592/): Tevens zou er best een grote kans kunnen zijn dat de Hanzelijn eerst niet voor meer dan 160 km/h in de dienstregeling komt omdat VIRM bijvoorbeeld dan de dienstregeling ook kan halen.


Het is dan wel afwachten of V-IRM met ERTMS voorzien zal worden. De uitrol van ERTMS wordt vertraagd. Tegen de tijd dat de ERTMS op een groot deel van het hoofdrailnet is uitgerold is de V-IRM voor een groot deel al afgevoerd.

29-03-2017 19:51:17
VIRMm1
VIRMm1
Al het materieel behalve SGMm, ICMm en DDZ staat op de planning voor ERTMS

29-03-2017 21:56:09
MasterE
MasterE
ICMm en DDZ ook.


Mcn Asd

29-03-2017 22:19:15
Jan-Mark
Jan-Mark
Bij ICM alleen de viertjes toch, of heb ik dat mis?

29-03-2017 22:21:46
Klaasje
Klaasje
Dat zal een urban legend zijn op basis van dat ik hier een keer heb gezegd dat ik verwacht dat ICM-III rond die tijd aan de kant gaat. Als dat spul nog tot 2030 zou blijven dan verwacht ik van niet.

30-03-2017 09:47:33
icened
icened
Quote
VIRMm1 (wo 29 mrt 2017 19:51:17 https://www.somda.nl/forum/15040/p611645/): Al het materieel behalve SGMm, ICMm en DDZ staat op de planning voor ERTMS


Eerst maar zien hoe dat in de praktijk werkt. Een oude trein voorzien van moderne ERTMS. Zien hoe dat uitpakt. Zie de stuurstandrijtuig van ICR. Die konden ze niet in korte tijd van ERTMS voorzien. En waarschijnlijk ook niet op lange termijn.

Misschien interessant voor NS hoe Alstom ERTMS gaat installeren in oude Deense treinen. Alstom heeft van Bandenmark daar een order voor gekregen.

30-03-2017 10:03:19
MasterE
MasterE
Onzin, dat werd te duur geacht.

Mcn Asd

30-03-2017 10:09:33
VIRMm1
VIRMm1
Te onbetrouwbaar.
Na het Fyra debacle wilde NS niet weer een falende trein op de HSL. Sandwich werd veel betrouwbaarder verwacht dus koos men daar voor.

Helaas doen ook die het niet zoals men gehoopt had maar dat terzijde.

30-03-2017 11:10:20
jeanne
jeanne
Vergeet ook niet dat het kunstje ERTMS slechts door een aantal selecte partijen wordt beheerst en dat dit voor certificering min of meer het zelfde is. De wegen naar een correct en gecertificeerd systeem zijn lang en relatief langzaam, als je dat afzet tegen systemen van z'n 20 jaar geleden. Over elk wisse wasje moet volgens de huidige regeling de toezichthouder zijn licht laten schijnen. Ik heb de stukken van het WOB verzoek bij volle treinen eens door geakkerd. Pas nu begrijp ik een beetje waarom deze certificerings- en toelatingsindustrie zo interessante tijdrovende markt is geworden! Natuurlijk hadden de BDs-en een goedwerkend systeem met de Traxxen kunnen krijgen, maar men heeft kennelijkde burocratisch rompslomp en tijd die nodig is als onoverkomelijk ingeschat. De restwaarde van een eventueel niet meer benodigde Traxx schat men kennelijk vele male hoger in dan die van een BDs. Dit fenomeen moeten we niet uitvlakken en laat eigenlijk ook niet zoveel goeds bevroeden voor ouder wordend materieel met haar beperkte levensduur! Interresant in deze is ook hoelang de inmiddels bejaarde fase III ATB systemen nog mee kunnen in deze tijd?

Laatst bewerkt door jeanne op 30-03-2017 11:12


Jeanne Kok

30-03-2017 11:43:33
thom
thom
Nou, het leuke is dat de techniek in een fase 3 kast toch van redelijk onverwoestbare kwaliteit zijn.

De erin geplaatste B-relais kunnen heel wat tientallen jaren oud worden bijvoorbeeld

30-03-2017 12:56:02
jeanne
jeanne
@ Thom dat ze onverwoestbaar zijn is mij bekent maar hoor wel eens een opmerking dat de fase III kasten er uit zouden moeten en legde daarom een verband met de houdbaarheid van het wat oudere materieel die hier van voorzien zijn.


Jeanne Kok

30-03-2017 13:53:25
aarclay
aarclay
Quote
icened (do 30 mrt 2017 09:47:33 https://www.somda.nl/forum/15040/p611700/):
Quote
VIRMm1 (wo 29 mrt 2017 19:51:17 https://www.somda.nl/forum/15040/p611645/): Al het materieel behalve SGMm, ICMm en DDZ staat op de planning voor ERTMS


Eerst maar zien hoe dat in de praktijk werkt. Een oude trein voorzien van moderne ERTMS. Zien hoe dat uitpakt. Zie de stuurstandrijtuig van ICR. Die konden ze niet in korte tijd van ERTMS voorzien. En waarschijnlijk ook niet op lange termijn.

Dat had toch meer met de aansturing van ICR->TRAXX te maken, wat te duur werd geacht, (en volgend speculaties zelfs onbetrouwbaar). En dat heeft niet veel te maken met ERTMS. Uiteraard moest dat ook in de ICR komen, anders heb je er nog niks aan, maar de aansturing was het belangrijkste.


Choo choo.....

30-03-2017 14:20:35
MCN-GVC
MCN-GVC
Is dit topic de laatste tijd niet een beetje aan het afdwalen. Om het te eindigen. Over inzetgebieden waar de ICNG bestemd voor is, is de HSL en vervangingen Traxx en het oude ICR, latere vervolg orders voor vervanging ICM. Ertms inbouwen in ander materieel. Het is ze ook gelukt de Mp om te bouwen, dus dan zal het bij jonger materieel ook lukken. Dat ze de BDs niet hebben omgebouwd had meerdere oorzaken: proefombouw verliep niet vlekkeloos, De generatie traxx die we gebruiken kon als de ombouw faalde niet meer besteld worden en de BDs kon mogelijk van de rails omhoogkomen bij 160 km/h.

Laatst bewerkt door MCN-GVC op 30-03-2017 14:21

30-03-2017 18:19:51
phantom
phantom
Die laatste zin zou dan wel een slogan voor ns zijn die op waarheid berust:
Met de trein maakt u een vliegende start van uw reis %08%

Effe zonder dollen,word het nieuwe IC mat dan wel al voorzien van ERTMS al is t enkel voorbereid(qua stadium) of al geheel ingebouwd ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

30-03-2017 19:15:35
Rolffiej19
Rolffiej19
Al het nieuwe materieel moet voorbereid zijn op ERTMS

Overgens is dat verhaaltje van een BDs die omhoog zou komen bij 160km/h ook een fabeltje dat is nooit getest en de hoogste toegestane snelheid is gewoon 160km/h

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 30-03-2017 19:18


MCN ASD

30-03-2017 20:32:53
AlexNL
AlexNL
De eerste lichting ICNG krijgt meteen ERTMS, want het moet op de HSL kunnen rijden.


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


30-03-2017 20:59:22
icened
icened
Quote
AlexNL (do 30 mrt 2017 20:32:53 https://www.somda.nl/forum/15040/p611767/): De eerste lichting ICNG krijgt meteen ERTMS, want het moet op de HSL kunnen rijden.


Heeft NS al een raamwerk gemaakt met Alstom voor de periode vanaf 2025? In ieder geval zal ERTMS hoe dan ook op een groot deel van het Nederlandse spoornet geïnstalleerd worden. Het is alleen meer de vraag in welke periode het gaat gebeuren.

30-03-2017 22:12:41
thom
thom
En de vraag of Alstom wel de partij is die het mag leveren, er zijn wel meerdere leveranciers voor namelijk.

30-03-2017 22:21:48
Frontier
Frontier
Waarbij opgemerkt kan worden dat Alstom wat ERTMS betreft over het algemeen wel de meeste kennis heeft.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

31-03-2017 09:25:01
icened
icened
Quote
thom (do 30 mrt 2017 22:12:41 https://www.somda.nl/forum/15040/p611775/): En de vraag of Alstom wel de partij is die het mag leveren, er zijn wel meerdere leveranciers voor namelijk.


Bedoelde wel dat Alstom vanaf 2025 een tweede of eventueel derde order voor de ICNG krijgt. Wie ERTMS op de spoortrajecten van Perceel Noord en Perceel Zuid gaat leveren kunnen natuurlijk meerdere leveranciers zijn. Kan ook o.a. Thales en Alstom zijn. Om een voorbeeld te geven.

31-03-2017 10:57:16
thom
thom
Dan moet je even wat duidelijker zijn, je citeerd een bericht wat gaat over ERTMS, dus verwacht ik dat je dat bedoeld...

En wat bedoel je nu met perceel noord en zuid ?

Laatst bewerkt door thom op 31-03-2017 10:58

31-03-2017 11:43:27
Oldskool
Oldskool
@thom. Klik en lees http://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2016/09/23/uitrol-ertms-start-in-2024-vrees-voor-nationale-versie/

31-03-2017 11:53:17
reisthijs
reisthijs
Quote
icened (do 30 mrt 2017 20:59:22 https://www.somda.nl/forum/15040/p611772/): Heeft NS al een raamwerk gemaakt met Alstom voor de periode vanaf 2025?
NS heeft een raamwerk voor maximaal 80.000 zitplaatsen, inclusief de eerste order van 25.000 zitplaatsen.

10-04-2017 20:07:28
icened
icened
Nomdad Digital levert WIFI voor ICNG:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwj5z5fVwJrTAhXoI8AKHQqNCDAQFggaMAA&url=https%3A%2F%2Fwww.telecompaper.com%2Fnieuws%2Fnomad-digital-bouwt-wi-fi-in-nieuwe-intercitys-ns--1191397&usg=AFQjCNGSWryCH_usKCoywSYy3cT3ns5JGQ&sig2=kJ2MvxukMK3f7pKUZZMCag
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjFxdygvprTAhUpAcAKHddECrwQFggaMAA&url=http%3A%2F%2Fnomad-digital.com%2F&usg=AFQjCNHq8TNUQ-oAowO2p-QmSyDC5ql51g&sig2=98VgeWfv2HTSy6BwV389zA

Nomad levert een platform waarop in de toekomst nieuwe diensten kunnen worden aangeboden. Wat bedoelen ze hiermee?

Laatst bewerkt door icened op 10-04-2017 20:23

10-04-2017 20:34:09
b2py
b2py
Dat het platform bestaande diensten kan faciliteren maar ook toekomstige diensten die via Wi-Fi moet gaan. Wat daaronder valt staat er niet

10-04-2017 20:52:56
AlexNL
AlexNL
Dat kan bijvoorbeeld het aanbieden van films en series zijn, zoals Virgin Trains en DB al doen.

Dat de levering aan Nomad Digital wordt gegund is niet verrassend, zij zijn al leverancier van het bestaande OBIS-platform. Daarnaast is Nomad Digital afgelopen december overgenomen door Alstom.

10-04-2017 21:01:50
icened
icened
Aanbieden van films en series? Kun je dat bij DB op de schermen zien die bij de ICE in de stoelen zijn geïntegreerd?

En zullen Nederlandse treinreizigers extra moeten betalen voor deze extra dienstverlening? Lijkt AGV Italo wel die een eigen bioscoop heeft.

Nederlandse treinreizigers willen amper extra betalen voor een trein. Ze willen snel, comfortabel, flexibel en punctueel van punt A naar B.

Laatst bewerkt door icened op 10-04-2017 21:27

10-04-2017 21:40:20
koekje
koekje
Het is maar een voorbeeld van wat mogelijk zou kunnen zijn, niet dat NS dat ook daadwerkelijk gaat doen.

10-04-2017 21:47:14
AlexNL
AlexNL
Quote
icened (ma 10 apr 2017 21:01:50 https://www.somda.nl/forum/15040/p613042/): Aanbieden van films en series? Kun je dat bij DB op de schermen zien die bij de ICE in de stoelen zijn geïntegreerd?



Tegenwoordig heeft bijna iedereen wel een smartphone of tablet bij zich, kwestie van daarmee verbinden met het WiFi netwerk van de trein. Virgin Trains heeft een tijd terug BEAM gelanceerd, een app waarmee je allerlei films en series kunt kijken op je telefoon. Die worden dan over WiFi gestreamd vanaf een server in de trein, een beetje vergelijkbaar met Netflix. Bij DB is het ook zoiets.

https://www.bahn.com/en/view/trains/on-board-service/ice-portal.shtml
https://www.virgintrains.co.uk/experience/beam

Wat NS in de toekomst gaat doen met OBIS / WiFi in de trein weet niemand, behalve NS.

Laatst bewerkt door AlexNL op 10-04-2017 21:49

10-04-2017 22:10:41
aarclay
aarclay
OBIS hoeft niet alleen gemakken voor de reiziger te hebben, maar het kan mogelijk in de toekomst ook prima gebruikt worden voor het Internet of Thing (IoT). Denk bijvoorbeeld een automatische melding vanuit de trein als er een defecte toilet, volle bioreactor, laag waterstand voor spoelen, meekijken op de wal naar de camera's in de trein bij incidenten. Of voor het melden van storingen van de trein naar de wal bij NedTrain.

Ook wordt OBIS volgens mij zelfs gebruikt om treinen 'wakker' te maken voordat ze de dienstregeling in gaan. Denk aan verwarming aan en gebruiksklaar. Ook het inmiddels gedeactiveerde reizigerstel-systeem uit een serie ICM's was aangesloten op het OBIS-systeem.

OBIS is eigenlijk veel meer dan het omschrijft als OnBoard Information System. En dat ze het ook in ICNG gebruiken, dat vind ik niet echt verrassend meer. Ik heb zelfs begrepen dat er iets van OBIS zelfs in de SLT gaat komen.

Laatst bewerkt door aarclay op 10-04-2017 22:14


Choo choo.....

10-04-2017 22:53:50
Jmsz
Jmsz
Ik was toevallig vorige week bij Nedtrain en de dame daar vertelde dat een van haar lopende projecten over het omgaan met realtime data ging. Er worden op huidig mat allerlei testen uitgevoerd met sensoren op verschillende plekken. In haar woorden onder andere om te kijken wat we sowieso op de nieuwe treinen willen.

13-05-2017 22:07:31
icened
icened
Krijgt de ICNG net zo'n design als de mogelijke Britse Coradia? In ieder geval heeft het een aantal overeenkomsten zoals de maximumsnelheid van 200 km p/u:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=6&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiS27GX1O3TAhXHXRoKHZCwAOcQFghKMAU&url=http%3A%2F%2Fwww.railjournal.com%2Findex.php%2Feurope%2Falstom-launches-new-products-for-british-market.html&usg=AFQjCNH2Bw8q-7YvQChZBJPJdTzMJSS0ww&sig2=M9XPGekH2NNIUoBMhmA8XA

Laatst bewerkt door icened op 13-05-2017 22:09

29-05-2017 09:17:05
icened
icened
Aanbestedingsprocedure ICNG:

https://t.co/bCosEPhheC

29-05-2017 12:48:30
bnv
bnv
Alwaar in staat dat er geen informatie verstrekt wordt op grond van de bepalingen van de WOB.
Geen nieuwe feiten dus in de openbaarheid.

01-06-2017 08:40:32
icened
icened
Inmiddels rijden de Coradia Liner V 160 met succes tussen Parijs - Troyes - Belfort. De Coradia Liner V 200 van SNCF zullen later geleverd worden:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwi3i6Wyg5zUAhUJalAKHb6eA3QQFggtMAE&url=https%3A%2F%2Fwww.transportshaker-wavestone.com%2Fde-nouvelles-rames-pour-les-trains-intercites%2F&usg=AFQjCNGfn7q4Sr3OT_TdKRN3-y2n7C0GwQ&sig2=C5Hzp2y9UbdNWhYzEWpRdA

Uit (slecht) vertaalde artikelen viel op te maken dat de Coradia Liner V 200 mogelijk vanaf 2021 tussen Bordeaux - Toulouse - Marseille zal gaan rijden. Tussen Nimes - Montpellier zal dan via de HSL gereden worden.

De NS Coradia Liner V 200 zal ongeveer in deze periode geleverd worden. Upgraden van 160 km p/u (Coradia Polyvalente) naar 200 km p/u (Coradia Liner V 200) duurt toch behoorlijk lang. NS Coradia Liner V 200 zal naast verschillen ook een aantal overeenkomsten hebben met de SNCF Coradia Liner V 200.

01-06-2017 09:08:39
mtlx
mtlx
Volgens mij was het al eerder een keer opgemerkt, maar ik zie niet in waarom dit in 's hemelsnaam relevant zou zijn voor de ICNG. De Coradia V160 en de V200 die Frankrijk krijgt zijn andere treinen dan de Coradia NS voor de ICNG.
Nog een paar maanden geduld, dan wordt de trein aan de buitenwereld gepresenteerd.

22-06-2017 09:25:29
icened
icened
Pro Rail directeur heeft weer een idee:

https://www.ovmagazine.nl/2017/06/prorail-topman-eringa-wil-snellere-treinen-2347/

Citaat Eringa: Treinen moeten hoogfrequent en met 180 km/uur gaan rijden.” Kan dat onder 1500 volt? Of gaan ze 3000 volt invoeren?

Moet zoals gezegd vele spoorwegovergangen vervangen worden. Bogen moeten worden rechtgetrokken, ondergrond moet waar nodig is verzwaard worden, hogere energievoorziening enz. Dan kan de ICNG en andere treinen met 180 km p/u rijden.

Op de Hanzelijn kan met 180 km p/u gereden worden. Daar is de frequentie slechts 4 keer p/u.

22-06-2017 09:40:28
Dead_Devil
Dead_Devil
Er wordt hier 1 belangrijke factor flink vergeten...

het volledige materieel park van NS is vmax 160 met een dienst snelheid van ik dacht 140km/h

IC-NG wordt het eerste reguliere materieel met een 200Km/h snelheid. Dit zou de NS flink op kosten jagen.

Daarnaast hoeveel tijd win je er mee tegen over het verbruik aan energie dat ook omhoog zal gaan.

Ook het sprinter verkeer moet je naar blijven kijken dit kan op onthoud geven op baanvakken waar sprinter en intercity het spoor delen. op baanvakken waarbij sprinter en ic gescheiden is zoals Ut - Asdb kan het wel voordeel bieden.

(mijn gedachte dus kan er naast zitten uiteraard)

22-06-2017 09:44:54
b2py
b2py
Wie zegt dat NS het moet doen?

22-06-2017 11:47:44
mdeen
mdeen
Quote
Dead_Devil (do 22 jun 2017 09:40:28 https://www.somda.nl/forum/15040/p619107/): Er wordt hier 1 belangrijke factor flink vergeten...

het volledige materieel park van NS is vmax 160 met een dienst snelheid van ik dacht 140km/h

IC-NG wordt het eerste reguliere materieel met een 200Km/h snelheid. Dit zou de NS flink op kosten jagen.


Treinen rijden kost geld. Als de kosten van een hogere snelheid een factor zijn, waarom rijdt NS dan überhaupt 140 km/h. Dan kunnen ze ook 100 km/h rijden.
Een hogere snelheid en daarbij behorende kortere reistijden kan ook betekenen dat je meer reizigers trekt en dus meer inkomen hebt.
Maar goed, de discussie is nutteloos want NS heeft regelmatig laten blijken totaal geen ambitie te hebben om harder dan 140 km/h te rijden.

22-06-2017 12:45:08
icened
icened
Als ERTMS in opdracht van de overheid uitgerold wordt gaat de snelheid met NS 160 km p/u treinmaterieel (nieuwe Sprinters & IC) op sommige baanvakken vanzelf omhoog naar 160 km p/u zoals Hanzelijn, OV SAAL, Schiphollijn, Utrecht - Eindhoven.

Dat kan niet op alle spoortrajecten vanwege te krappe bogen, ondergrond enz.


22-06-2017 14:39:46
sjoerd
sjoerd
Dat dit ook kan met ATB en dat daarvoor de ERTMS niet nodig is, blijkt uit de paar trajecten waar dit nu al kan (Schiphol - Leiden - Den Haag en Venlo richting Eindhoven) Waar je niemand over hoort (ook Eringa niet)is de echte beperking: je wilt geen overwegen in een lijn waarop de snelste treinen met 180 rijden en de langzaamste met 80 km/h.

22-06-2017 17:09:40
thom
thom
Quote
b2py (do 22 jun 2017 09:44:54 https://www.somda.nl/forum/15040/p619108/): Wie zegt dat NS het moet doen?


Wie dan ? De regionale vervoerders op de nevenlijnen ?

Je moet ergens beginnen, dat kunt je eerst net de infrastructuur doen zodat nieuw materieel er profijt van heeft, of eerst al het materieel maar dan kun je dat niet direct op die manier benutten...

Laatst bewerkt door thom op 22-06-2017 17:10

22-06-2017 18:56:14
b2py
b2py
Voordat de infra gereed is voor 180 is het al wel 2025 of geweest, dan is het tijd voor de nieuwe concessie

22-06-2017 19:32:12
Oldskool
Oldskool
Alleen komt die in 2019 al. En zo snel zie ik een andere vervoerder geen materieel hebben die voor 2 á 3 minuten reistijdwinst gaat zorgen

22-06-2017 19:45:09
b2py
b2py
Dat is de mid-term review, en ondanks de prestaties van NS schat ik zo in dat ze dan de concessie niet gaan afnemen.

22-06-2017 19:50:24
Oldskool
Oldskool
Met die bollebozen in Den Haag weet je het maar nooit

01-07-2017 11:54:39
icened
icened
Onlangs nog met de IC Direct gereisd. Kon zoals verwacht in (HSL) tunnels geen WIFI ontvangen. Zou mooi zijn als Nomad Digital wel WIFI levert die ook in tunnels goed werkt.

De komende SBB Giruno is een goed voorbeeld. Die zal wel WIFI krijgen zodat zelfs in de Gotthardbasistunnel mobiele bellers bereik hebben:

http://www.stadlerrail.com/en/meta/news-media/article/Together-with-the-SBB-Stadler-unveils-the-EC250-G/

Boredom is not an option even in long tunnels, because the EC250 is equipped with other comfort features like WLAN 4G-/3G- cell phone signal booster for good reception,

Laatst bewerkt door icened op 01-07-2017 11:55

01-07-2017 12:17:28
cuneo56
cuneo56
In Nederland was , en is denk ik nog steeds ,de vraag wie dan voor de ontvangst van al die signalen in tunnels moet zorgen , en dus gaat betalen, nog niet beantwoord.
De Infra leverancier ( dus de Staat /Prorail), de Providers van die Signalen, of de vervoerder?
En omdat daar bij aanleg van de Infra en gunning van de concessie niets over is beschreven kijkt iedereen eerst/ nog steeds naar de ander.

01-07-2017 12:23:33
mren
mren
KPN maakte 10 jaar geleden al reclame dat je in alle (auto)tunnels ontvangst had, dus hier ligt een schone taak

01-07-2017 12:55:36
aarclay
aarclay
Quote
icened (za 01 jul 2017 11:54:39 https://www.somda.nl/forum/15040/p619686/): Onlangs nog met de IC Direct gereisd. Kon zoals verwacht in (HSL) tunnels geen WIFI ontvangen. Zou mooi zijn als Nomad Digital wel WIFI levert die ook in tunnels goed werkt.

Ik denk niet dat Nomad daar wat over te zeggen heeft. De trein krijgt zijn internet via 4G, en dat gaat gewoon via zendmasten die eigendom zijn van KPN. In de spoortunnel van Delft is dit inmiddels gewoon mogelijk. Ik meen dat andere providers gewoon ontzichtbaar 'roamen' hierop om een overschot aan zenders in de tunnel te krijgen.

Het punt is dat er gewoon door de KPN in elke tunnel zendmasten moeten worden aangelegd, echter is dat niet een gering klusje. Hiervoor gaan zeker een aantal buitendienststellingen nodig zijn.

Ik vrees zelf dat vanwege de houdbaarheid van de ICRmh-rijtuigen en de vele tunnels uiteindelijk geen WiFi in de trein zal komen. Locatiebepaling voor op de radars kan in de toekomst geschieden via de balises op het spoor.

Laatst bewerkt door aarclay op 01-07-2017 12:56


Choo choo.....

01-07-2017 13:58:28
mtlx
mtlx
In het ICRmh materieel zal geen Obis/WiFi meer komen. In de ICNG uiteraard wel, maar ook die zal in de tunnels helaas wegvallen, tenzij de providers alsnog de benodigde infrastructuur aanleggen.

03-07-2017 09:44:13
hellfire
hellfire
Quote
aarclay (za 01 jul 2017 12:55:36 https://www.somda.nl/forum/15040/p619694/):
Quote
icened (za 01 jul 2017 11:54:39 https://www.somda.nl/forum/15040/p619686/): Onlangs nog met de IC Direct gereisd. Kon zoals verwacht in (HSL) tunnels geen WIFI ontvangen. Zou mooi zijn als Nomad Digital wel WIFI levert die ook in tunnels goed werkt.

Het punt is dat er gewoon door de KPN in elke tunnel zendmasten moeten worden aangelegd, echter is dat niet een gering klusje. Hiervoor gaan zeker een aantal buitendienststellingen nodig zijn.

Of Vodafone, of T-Mobile, of Tele2. Als de wil er is om samen te werken, dan is het prima mogelijk om met één installatie alle providers in een tunnel bereik te geven. Een reeds bestaande casus is de Willem Alexandertunnel in Maastricht: http://www.a2maastricht.nl/page_nieuws.aspx?id=3685

03-07-2017 17:15:18
phantom
phantom
Klein detail,ongeveer 80% tot 90% van de aangelegde kabels en netwerken zijn van KPN en de andere aanbieders "huren" daar aansluitingen op %08%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

19-07-2017 18:53:01
icened
icened
Lees op Wikipedia NS ICNG een nieuw detail nl. dat de vijfdelige ICNG 110 meter lang worden. En de achtdelige ICNG 165 meter.

Neem aan dat ze het uit een goede bron hebben.

19-07-2017 22:59:11
Klaasje
Klaasje
Dat zou heel mooi bij de traditie passen dat iedere nieuwe materieelsoort 5 meter langer is dan de voorganger. 2*8 ICNG zou dan 330 meter zijn, dat is net weer 6 meter meer dan 2*virm VI. Als het klopt dan.

20-07-2017 10:07:32
Dead_Devil
Dead_Devil
Ik ben vooral benieuwd of ze evenveel zit plaatsen krijgen als hun voorgangers ICMm, ICRm of hopelijk zelfs meer.

20-07-2017 10:09:22
icened
icened
Stuurstandrijtuigen zullen zoals altijd langer zijn dan de rijtuigen. Stuurstandrijtuigen bijvoorbeeld 22.75 meter en rijtuigen 21,5 meter (vijfdelig). En met Jacobsdraaistellen. De meeste treinen die Jacobsdraaistellen hebben zijn hebben kortere lengtes qua rij - en stuurstandrijtuigen. Zie Thalys, SLT.

Fyra V 250 had met een lengte van 200 meter al 545 zitplaatsen.

Laatst bewerkt door icened op 20-07-2017 10:24

21-07-2017 14:26:54
AgentX
AgentX
Quote
Dead_Devil (do 20 jul 2017 10:07:32 https://www.somda.nl/forum/15040/p621163/): Ik ben vooral benieuwd of ze evenveel zit plaatsen krijgen als hun voorgangers ICMm, ICRm of hopelijk zelfs meer.


Ik ben eigenlijk nog meer benieuwd of die hopelijk meer zitplaatsen dan ook nog steeds comfortabel zullen zijn, en niet zoals tegenwoordig veel te smal en te dicht op elkaar staan.

21-07-2017 15:24:57
VIRMm1
VIRMm1
Sprinters hebben dat vanwege de korte reisafstanden, dubbeldekkers omdat er niet meer ruimte is.

21-07-2017 16:08:40
michaben
michaben
Quote
icened (wo 19 jul 2017 18:53:01 https://www.somda.nl/forum/15040/p621124/): Lees op Wikipedia NS ICNG een nieuw detail nl. dat de vijfdelige ICNG 110 meter lang worden. En de achtdelige ICNG 165 meter.

Neem aan dat ze het uit een goede bron hebben.

Die lengtes zijn al bijna een jaar bekend, bron staat er gewoon bij op wikipedia: prorail.nl. Lijkt me wel een betrouwbare bron

21-07-2017 19:58:15
chris24
chris24
Tegenwoordig heb je ook "slim Seats" dit zijn stoelen die normale / dezelfde beenruimte hebben, maar dunner zijn waardoor er meer rijen stoelen kunnen worden geplaatst.

21-07-2017 22:12:29
reisthijs
reisthijs
25.000 zitplaatsen, verdeeld over 485 bakken, is gemiddeld 51,5 zitplaatsen per bak. Dan krijgt een vijfdelig stel ongeveer 257 zitplaatsen - dat verschilt niet veel met een vierdelige ICMm (op een paar meter na dezelfde lengte).

24-07-2017 14:12:44
icened
icened
Quote
Dead_Devil (do 20 jul 2017 10:07:32 https://www.somda.nl/forum/15040/p621163/): Ik ben vooral benieuwd of ze evenveel zit plaatsen krijgen als hun voorgangers ICMm, ICRm of hopelijk zelfs meer.


In de Franse Coradia (Liner) zal bij dezelfde 110 meter versie 300 zitplaatsen zijn. In de NS Coradia Liner kan dan natuurlijk meer of minder zijn. Maar het is om aan te geven hoeveel zitplaatsen het ongeveer kan worden.

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=14&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjihpmr8aHVAhVFCBoKHQFTBjk4ChAWCDkwAw&url=http%3A%2F%2Fwww.euroinvestor.com%2Fnews%2F2017%2F04%2F03%2Falstom-sa-alstom-to-supply-30-coradia-trains-to-sncf-mobilites-reinforcing-the-regional-tet1-trains%2F13566698&usg=AFQjCNHtT31yc4iWd8AKGsTv4mFUlIrQlg

Dat is in ieder geval meer dan de 59 zitplaatsen eerste klas en 197 zitplaatsen tweede klas in de ICM 4. Heb geen gegevens kunnen vinden over het aantal zitplaatsen van de vierdelige ICM-M.

Laatst bewerkt door icened op 24-07-2017 14:38

27-09-2017 08:50:19
icened
icened
Nieuws over ICNG volgens Treinennieuws:

http://www.treinennieuws.nl/officiele-roll-in-event-op-19-oktober-van-de-caf-sng

Citaat:

De miljoenen euro’s vliegen de deur uit. Als deze serie is afgeleverd staat de volden serie de ICNG van Alstom al weer klaar om op de Nederlandse rails geïntroduceerd te worden. Deze maand wordt de productielijn ingericht.

Wat houdt het in dat de productielijn wordt ingericht? Zien we dan het design?

Laatst bewerkt door icened op 27-09-2017 08:53

27-09-2017 09:01:56
bacr
bacr
Dûh...
Product_ie_lijn = lijn waar product_ie plaatsvindt.
Dat kan zowel fysiek zijn, doordat er een apart gebouw of een aparte ruimte in een gebouw wordt gereserveerd voor de product_ie van de ICNG.

Het kan ook organisatorisch zijn: dat de organisatie zo wordt ingericht dat ze èn de Nederlandse Coradia V200 gaan maken en daar tussendoor bijv de Coradia Liners voor de SNCF. Door de verschillende onderdelen op de juiste momenten bij de juiste plekken te organiseren, kun je zo allerlei treinen door elkaar bouwen en heb je een soort van virtuele productielijn. Dat doen ze bijv. bij VDL Nedcar in Born, waar ze allemaal verschillende Mini's en nu ook BMW X1's bouwen. Vaak door elkaar.

Daarnast een productlijn, dat is vaak een reeks van producten die op elkaar lijken.

Wat jij bedoelt is meer een 'mock up'.

27-09-2017 09:13:56
icened
icened
Klopt. Doelde inderdaad op een mock up. SNCF heeft al een Coradia Liner V 160 tussen Parijs - Troyes - Belfort. Maar de Coradia Liner V 200 moet nog ontwikkeld worden.

Ben benieuwd in hoeverre de Nederlandse en/of SNCF Coradia Liner V 200 (Bordeaux - Marseille via HSL Nimes - Montpellier) gaat lijken op de Coradia Polyvalent.

Laatst bewerkt door icened op 27-09-2017 09:16

27-09-2017 12:11:59
aarclay
aarclay
Quote
icened (wo 27 sep 2017 08:50:19 https://www.somda.nl/forum/15040/p626669/): Wat houdt het in dat de productielijn wordt ingericht? Zien we dan het design?

Het design zien vanaf nu geen maanden meer duren. De planning is dat eind 2017 het definitieve ontwerp klaar moet zijn, en dat zou mogelijk zelfs al in oktober of november kunnen zijn, als het meezit. Maar dit staat verder los van de productielijn, want de presentatie zal in een mock-up plaatsvinden.

(NS Trefpunt mag wel gaan uitbreiden straks)

Laatst bewerkt door aarclay op 27-09-2017 12:13


Choo choo.....

27-09-2017 22:42:55
icened
icened
Quote
aarclay (wo 27 sep 2017 12:11:59 https://www.somda.nl/forum/15040/p626694/): Maar dit staat verder los van de productielijn, want de presentatie zal in een mock-up plaatsvinden.

Bedoel je dit:

http://www.treinennieuws.nl/grote-verrassing

27-09-2017 23:25:30
aarclay
aarclay
Klopt! Grappig dat die enkele uren binnenkwam na mijn vorige post daarover.
Dat er een mock-up zou zijn, dat was de afgelopen maanden al bekend geworden.

Voordat de eerste trein zijn smoeltje zal krijgen zijn we nog wel een aantal maanden verder.

Op naar aanstaande dinsdag dus!


Choo choo.....

28-09-2017 10:07:32
Daan!
Daan!
Aanstaande dinsdag wordt de mockup van ICNG gepresenteerd. Hier alvast een link naar de mockup met doek:

http://www.treinennieuws.nl/grote-verrassing

28-09-2017 10:15:30
Jan-Mark
Jan-Mark
Zo te zien komt de mock-up wel mooi overeen met het al eerder uitgelekte ontwerp van de ICNG in een Alstom-filmpje

28-09-2017 10:21:38
Klaasje
Klaasje
De kopvorm heeft wel iets weg van de oude NS-SBB TEE.

03-10-2017 07:24:47
icened
icened
Ook (bepaalde) media is al op de hoogte van de nieuwe NS Intercity:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/447588/zitgarantie-insuperintercity

Ook in het NOS Journaal van 7 uur werd gemeld dat NS de nieuwe Intercity gaat presenteren.

Hopelijk gaan ze niet vermelden dat dit de nieuwe opvolger van de Fyra wordt. %03%

03-10-2017 09:13:01
Chrisdb
Chrisdb
Quote

Er bestaan twijfels bij sommigen. „Het zou het volgende hsl-debacle kunnen worden, de veiligheidssystemen zijn te complex om steeds te switchen”, meent Rikus Spithorst van Voor Beter OV. NS en bouwer Alstom weerspreken dit. „Dit is de trein van de toekomst”, aldus de NS-zegsman.


Krijg het al benauwd als ik dit lees...

Laatst bewerkt door Chrisdb op 03-10-2017 09:13

03-10-2017 09:35:51
ZJ37
ZJ37
Rikus is nooit zo positief over de NS. Als Arriva de HSL exploiteert zal er vast geen sprake meer zijn van een debacle.

03-10-2017 10:42:59
Mueslireep
Mueslireep
De eerste foto: Nu nog met strik er omheen... https://twitter.com/Theuntje/status/915124840650113024

EDIT: DE EERSTE FOTO https://twitter.com/treinreiziger/status/915135513660657664
Erg mooi!

Laatst bewerkt door Mueslireep op 03-10-2017 10:46

03-10-2017 11:11:00
gvttreinen
gvttreinen
Euh, hum...net een brilslang!

03-10-2017 11:32:50
icened
icened
Quote
Mueslireep (di 03 okt 2017 10:42:59 https://www.somda.nl/forum/15040/p627329/): De eerste foto: Nu nog met strik er omheen... https://twitter.com/Theuntje/status/915124840650113024

EDIT: DE EERSTE FOTO https://twitter.com/treinreiziger/status/915135513660657664
Erg mooi!


Niet verkeerd. Maar hoop vooral dat het een betrouwbare trein zal worden. Dan heeft niemand het meer over design. Dan is een mooi design (afhankelijk van smaak) alleen mooi meegenomen.

http://nieuws.ns.nl/ns-presenteert-ontwerp-nieuwe-intercity/

Laatst bewerkt door icened op 03-10-2017 11:52

03-10-2017 11:43:16
broek53
broek53
NS presenteeeeert: de Superintercity! Eindelijk genoeg zitplaatsen! Nu nog even gegarandeerde zonneschijn en gunstige wind, en niets kan een stralende toekomst meer in de weg staan.
Propaganda, vrinden: kijk er voor uit, want de leugen is nooit ver.
Ook hier niet.

03-10-2017 11:50:48
Oldskool
Oldskool
Nou nou... wat een sceptische bijdrage. Waarom?

03-10-2017 11:53:11
MCN-GVC
MCN-GVC
Vind hem niet erg mooi, maar ook niet lelijk. De overgang van zwart naar blauw vind ik mooi uitgevoerd. Alleen wel een erg grote opening voor de koppeling en die frontseinen die contra vloeiend zijn (eerst naar binnen/boven, dan naar achteren). Maken het net bijen-ogen. Zelf had ik voor bescherming van de koppeling/ontwerp/ezr liever boegdeuren gezien, maar verwachte dit niet na de V250.

03-10-2017 11:57:52
broek53
broek53
Quote
Oldskool (di 03 okt 2017 11:50:48 https://www.somda.nl/forum/15040/p627339/): Nou nou... wat een sceptische bijdrage. Waarom?
Het zal hier wel niet horen, maar de valse propaganda die blijkt uit de krantenberichten (hier ook via Somda te lezen) schoten mij even volledig in het verkeerde keelgat.
Niets ten nadele van de nieuwe Intercity zelf, dus.

03-10-2017 12:14:51
Oldskool
Oldskool
Die hosanna berichten moet je ook niet lezen joh Gewoon afwachten wat er gebeuren gaat met deze treinen.

03-10-2017 12:15:29
lex_t
lex_t
Ik vind die kleur niet staan. (Bij geen enkele trein.) Maar verder prima trein denk ik.

03-10-2017 12:26:28
plaid
plaid
Quote
gvttreinen (di 03 okt 2017 11:11:00 https://www.somda.nl/forum/15040/p627333/): Euh, hum...net een brilslang!


wat een gedrocht. net een lelijke bestelbus.
waar zijn die geroemde Nederlandse design-kwaliteiten gebleven?

03-10-2017 12:34:30
broek53
broek53
Quote
Oldskool (di 03 okt 2017 12:14:51 https://www.somda.nl/forum/15040/p627344/): Die hosanna berichten moet je ook niet lezen joh Gewoon afwachten wat er gebeuren gaat met deze treinen.
dat laatste: uiteraard. Dat eerste: ik begrijp best dat NS de vreugde over nieuwe treinen niet onder stoelen of banken steekt en een zekere mate van overdrijving is ook niet "erg". Maar je moet niet gaan liegen dat deze stellen zullen zorgen voor voldoende zitplaatsen, als je 1) al niet van plan bent ooit iedereen een zitplaats te bieden (bedrijfsbeleid), 2) het nieuwe materiel helemaal niet bedoeld is voor uitbreiding van het park, maar voor vervanging en 3) het probleem met nog veel meer zitplaatsen is dat ze niet ingezet kunnen worden (dienstregeling en infrastructuur), waarbij het 3a) heel dom is dan geen dubbeldekkers aan te schaffen.

Terug nu naar de stellen zelf, waarbij het de komende tijd wel voornamelijk zal gaan of ze mooi of lelijk zijn / gevonden worden.