08-02-2017 13:01:01 | ||
---|---|---|
Chrisdb
![]() |
Nog eens even die schetsen zitten bekijken die een poos geleden live zijn gegaan, alsmede de photoshopping die gemaakt is (http://www.treinwiki.nl/wp-content/uploads/2013/12/intercity-trein-1-1.jpg). Er is één ding wat me boeit: de keuze voor een enkele deur ten opzichte van een dubbele deur én per rijtuig maar aan 1 kant een deur. Je ziet dat ook bij Coradia Liner die voor SNCF rijdt. Is onze reizigersstroom daar wel op gebouwd? Is het niet veel handiger om aan beide kanten (net als bij VIRM, DDZ en ICMm) deuren te bouwen? Ik bedoel de doorloop is nu vaak al rampzalig (zeker 's-avonds als niemand zin heeft om door te lopen). Enkele deuren prima, maar dan ook nog aan één kant een ingang lijkt me ongezond. |
08-02-2017 13:29:24 | ||
---|---|---|
Dead_Devil
![]() |
Quote De foto die je linkt laat een impressie zien van wat MOGELIJK voor ons bestemd is. Echter is het filmpje snel offline gehaald door Alstom en opnieuw geplaatst zonder de NS variant erin verwerkt. Het final design zal met inspraak van NS zijn dus wacht zoals al eerder genoemd rustig af wat er nou definitief is inplaats van gaan concluderen aan een verwijderde artist impressie |
08-02-2017 13:50:09 | ||
---|---|---|
sfj
|
Gaarne bij de feiten/ontwikkelingen houden hier. Voor speculeren kan je in ditjes&datjes terecht. Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland. |
15-02-2017 17:18:06 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
![]() |
We zijn drieënhalve maand verder, en intussen is de keuze voor het type stoel gemaakt: http://nieuws.ns.nl/reizigers-beoordelen-nieuwe-ns-intercity-in-3d/. |
15-02-2017 18:33:42 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote Afgaande op de impressies en schetsen krijgt de ICNG bakken die een stuk korter zijn dan wat we tot nu toe gewend zijn. Er zullen dus minder reizigers zijn die ervan gebruik willen maken. Als de deur breed genoeg is denk ik dat het in- en uitstappen uiteindelijk net zo snel zal gaan als nu het geval is in ICR, in de daluren misschien nog wat sneller. |
15-02-2017 18:34:44 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Om fatsoenlijk op alle IC-verbindingen te kunnen rijden zou het sneller dan bij ICR en ICM moeten zijn. |
15-02-2017 18:36:55 | ||
---|---|---|
gose91
![]() |
Quote Het enkele deurblad is voor het drukdicht krijgen van het stel. Gaat met dubbele deurbladen niet lukken. Evengoed is de eis wel neergelegd dat de deuren even breed zijn als die van VIRM, 1300mm. Op het oog is dat breder dan op de deur jou gelinkte impressie |
15-02-2017 21:40:31 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Doet me sterk denken aan de eerste klas stoelen in de huidige ICM/ICR. Gebruiksvriendelijke stoelen. |
15-02-2017 21:41:47 | ||
---|---|---|
SchuurB
![]() |
Moet IC-NG ook drukdicht worden of gaat het nu over de SNCF-variant? |
15-02-2017 21:42:23 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
De ICNG zal drukdicht zijn. Laatst bewerkt door mtlx op 15-02-2017 22:16 |
15-02-2017 21:48:24 | ||
---|---|---|
SchuurB
![]() |
Nu al?![]() Ik heb bij de Duitse IC's altijd sterk het gevoel dat de drukdichte deuren een stuk trager zijn dan de gewone deuren. Wordt er aan gewerkt om die IC-NG-deuren een beetje vlotter te laten werken? |
15-02-2017 21:50:30 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Net zo'n deur als bij de Thalys? Maar dan breder. En zal die deur ook geschikt zijn bij een luchtdruk van een passerende Thalys met 300 km p/u? |
15-02-2017 22:26:39 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Nee, niet als Thalys. Meer als de laatste versie van de KISS voor de Westbahn. Ik denk dat die een betere vergelijking geeft. |
15-02-2017 23:06:29 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Ik gok zomaar dat die deuren wat langere sluittijd hebben omdat er wat meer vergrendelingen op zitten om het deurblad dicht te houden en te ondersteunen. Een normale zwenk-zwaai deur zit bv alleen aan zijn deuras vast en zijn parallel stang en vergrendeld door het over het center draaien van de deuras, maar het deurblad heeft verder ook niks te houden en is daarom dus verre van drukdicht. |
15-02-2017 23:08:31 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Hoe smaller de deur hoe correcter de omgangsvormen naar mijn mening. Bij brede deuren heb je altijd wel een paar van die onopgevoede vlerken ertussen zitten die ondanks dat er nog mensen uitstappen toch alvast gaan instappen. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
16-02-2017 07:40:53 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Wordt alles op de seconde precies berekend? Lijk me belangrijker dat mensen zo snel mogelijk in - en uit kunnen stappen. Dat de sluitingstijd een aantal seconden langer duurt is dan meer bijzaak. |
16-02-2017 11:23:50 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Wat probeer je nu precies te vragen, want ik snap hem niet helemaal? |
16-02-2017 13:14:00 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Of er een afweging wordt gemaakt tussen de totale tijd die een smalle deur nodig heeft en een brede gok ik. |
16-02-2017 17:37:34 | ||
---|---|---|
gose91
![]() |
In theorie zijn de open- en sluittijden van de nu gangbare brede en smalle pneaumatische deuren ook gelijk. De lineaire beweging van een schuifdeur als van ICNG is zo snel te maken als je wilt. Een paar grendels meer of minder maakt voor de reizigersbeleving niet veel uit. |
16-02-2017 18:06:35 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Interpreteerde je reactie dat de langere sluitingstijd zorgde voor een langere stationnement. Bij de nieuwe NS treinen willen ze de treinreizigers sneller in - en uit laten stappen. Dat kan via bredere deuren. Maar je opmerking over langere sluitingstijd met deuren heb ik verkeerd geïnterpreteerd. Bij de Fyra V 250 waren er smalle deuren waardoor de in - en uitstaptijd langer duurde dan bijvoorbeeld DDZ. Dat kon omdat de V 250 alleen zou stappen op de HSL stations. Bij de IC-NG die waarschijnlijk ook op een groot deel van de hoofdrailnet gaat rijden is dat hinderlijk. |
16-02-2017 18:27:42 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Ware het iet dat icng kortere bakken krijgt en per strekkende meter ongeveer even veel deur heeft |
16-02-2017 18:33:24 | ||
---|---|---|
SchuurB
![]() |
@ @icened: In de audit Intercity Nieuwe Generatie is dit expliciet beschreven; er is bewust een trein met vmax 200 km/h geadviseerd omdat de halteringstijden korter zouden zijn. Ook de sluittijden van de deuren worden daarin aangestipt. "De standaard halteringstijd van 2 minuten uit de Vervoersconcessie is realiseerbaar met IC-materieel dat is uitgerust met brede deuren, die snel open en dicht kunnen. Deze deuren zijn ook noodzakelijk om bij gebruik op het hoofdrailnet acceptabele halteringstijden te kunnen realiseren. (...) De huidige stand der techniek is bij HST-trein zodanig dat er nog geen dubbele deuren worden toegepast. Daarnaast zorgen enkelvoudige brede deuren voor een langere openings- en sluittijd." Zie hoofdstukje 2.2.4. https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2014/06/26/audit-icng |
16-02-2017 20:31:52 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Interessante informatie. Wel strak om een standaard halteringstijd van 2 minuten te hebben. Op Schiphol komt dat in ieder geval goed van pas want daar is snelle doorstroming van groot belang. Ze hebben daar ook servicemedewerkers die de reizigers snel en soepel naar de goede trein leiden. Met de nieuwe IC-NG zal het aantal treinreizigers gaan toenemen als het betrouwbaarder, punctueler zal worden. En de toeslag ongeveer hetzelfde blijft. Zien of ze die halteringstijd van 2 minuten kunnen aanhouden. En een reistijd van 38 minuten tussen Amsterdam - Amsterdam en 63 minuten tussen Amsterdam - Breda. Dat is 4 (Rotterdam C )en 5 minuten (Breda) sneller dan de huidige IC Direct. De snelheid gaat omhoog van 160 km p/u naar 200 km p/u. De treinreizigers stappen sneller in en uit. Het moet kunnen. Verwacht dat treinreizigers met bagage gaat toenemen als blijkt dat de IC-NG betrouwbaar is. Ondanks de matige betrouwbaarheid wordt de IC Direct toch regelmatig genomen door treinreizigers met bagage van/naar Schiphol. Al lees je op internet regelmatig klachten/waarschuwingen dat sommige luchtvaartreizigers de vliegtuig hebben gemist nadat een IC Direct weer eens liet afweten of vertraging hadden. |
16-02-2017 22:11:54 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Ik denk dat je het niet uit zijn verband moet halen, haltertijden van 2 minuten moeten materieel technisch mogelijk zijn maar dat betekend natuurlijk niet dat ze dan ook overal in 2 minuten gaan halteren. |
17-02-2017 10:20:33 | ||
---|---|---|
DVR
![]() |
Quote De open en sluittijden van de pneumatische deuren zijn ook vanaf nieuwbouw zeker niet gelijk. Dat is geheel afhankelijk van diverse parameters en kan zo seconden verschillen. Veder speelt de levensduur van het systeem hier ook nog een rol. |
17-02-2017 10:25:21 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Nou nee. Er zit wat marge op maar wanneer zo'n deur er te lang over doet valt die in de storing. Met name VIRM heeft daar wel wat problemen mee. |
17-02-2017 10:29:23 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Maar zijn de deuren van VIRM nogwel pneumatisch, en niet al elektrisch aangedreven? |
17-02-2017 11:19:02 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Volgens Alstom Poland zal het niet lang duren voordat begonnen worden met de ontwikkeling van de IC-NG: http://www.treinennieuws.nl/alstom-in-katowice-polen Laatst bewerkt door icened op 17-02-2017 11:21 |
17-02-2017 11:43:16 | ||
---|---|---|
BusNL
![]() |
Dat was al bekend: https://www.ovmagazine.nl/2017/02/15880-1551/ Laatst bewerkt door BusNL op 17-02-2017 11:43 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
17-02-2017 12:08:33 | ||
---|---|---|
nohab
![]() |
Het gaat dus om de productie. Het ontwikkelen is begonnen meteen na aanbesteding. Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
17-02-2017 13:10:54 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Quote Pneumatisch, maar wel elektrisch aangestuurd dmv een PLC. Alle materieelsoorten zijn pneumatisch op SLT, Flirt en GTW na. |
17-02-2017 13:32:33 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Niet goed gelezen. Leuk om te lezen dat Alstom de IC-NG als een regionale trein ziet. Naar Franse begrippen wel. Voor onze begrippen is het een snelle IC. Las dit bericht: http://www.treinennieuws.nl/geen-oponthoud-meer-aan-de-duitse-grens-voor-de-ices Met de Bombardier Traxx zal het wel niet goed lukken om soepel om te schakelen op de HSL. Maar als het met de ICE wel kan dan zal Alstom het ook moeten lukken met de IC-NG. De situatie is vergelijkbaar. Laatst bewerkt door icened op 17-02-2017 13:49 |
17-02-2017 18:06:48 | ||
---|---|---|
gose91
![]() |
Quote Dat "in theorie" stond er dan ook niet voor niks. De volledig pneumatische deuren (waarbij VIRM nog half elektrisch is en dus veel beter aanstuurbaar) zijn lastig af te stellen. Alle deuren van een ICM exact gelijk dicht krijgen is prima mogelijk, maar kost je dagen aan afstelwerk en dat is de moeite niet echt waard. |
17-02-2017 18:38:06 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote De spoorwegen hebben een hoop aanpassingen moeten doen aan de ICE toen Zevenaar werd omgebouwd. Uit onderzoek was gebleken dat de trein het niet leuk vond om binnen een paar minuten tijd twee keer te moeten omschakelen. |
17-02-2017 23:46:04 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Sowieso snap ik de redenatie niet helemaal %09%Quote Had ik VIRM tochal te nieuw ingeschat ![]() Laatst bewerkt door thom op 17-02-2017 23:48 |
08-03-2017 14:04:21 | ||
---|---|---|
wouter15
![]() |
Er komen twee nieuwe ICNG stellen bij die ook naar België kunnen rijden: http://www.treinreiziger.nl/ns-koopt-twee-ic-treinstellen-richting-belgie/ |
08-03-2017 14:09:21 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
![]() |
... met als reden voor de bestelling (is op treinreiziger.nl niet duidelijk genoemd) dat men dan op tijd de toelatingsprocedure kan gaan starten voor de IC-NG in België. Als men dan de treinen voor de IC Brussel bestelt, hoeft er niet een uitgebreide toelating ondergaan te worden, deze zou dan door de twee proefstellen ('IC-NG-0' om het maar zo te noemen) al geregeld zijn. |
08-03-2017 14:24:20 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Prima dat ze ruim de tijd nemen voor het toelaten van de IC-NG in België. Eerst moet de prototype geleverd worden. Vervolgens getest en toegelaten worden. En dan moeten zowel NS en NMBS treinpersoneel getraind worden. Daar zijn ze al wat tijd verder. |
08-03-2017 14:36:16 | ||
---|---|---|
reisthijs
![]() |
Ik lees alleen nergens hoe 'ruim op tijd' die proefstellen dan geleverd moeten worden: is dat voor, tijdens of na de aflevering van de reeds bestelde binnenlande serie van 79 stuks? |
08-03-2017 14:48:09 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Zijn dit misschien twee multicourant stellen die in de huidige order verstopt zitten als prototypes? Jeanne Kok |
08-03-2017 15:04:38 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
![]() |
Dat waag ik te betwijfelen, mono- enkele bicourant betreft volgens mij twee toelatingen, dus als een bicourant stel is toegelaten betekent dat niet dat een monocourant stel is toegelaten. |
08-03-2017 15:23:06 | ||
---|---|---|
Jmsz
![]() |
Die ICNG's zouden toch allemaal al sowieso bicourant worden om geschikt te zijn voor de HSL? Of waren er al HRN-only monocourante stellen besteld? |
08-03-2017 15:45:57 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Dat is hier eerder in de discussie wel te vinden. @Jan-Mark, Een bicourant treinstel is niet direct zo dat er naast de spannings elektronica die in een mono courant stel zit gewoon een tweede installatie parallel naast komt. Deels zal zo zijn maar ze zullen ook gemeenschappelijke onderdelen bevatten of onderdelen die voor een breder spanningsspectrum geschikt zijn en daardoor is technisch gezien de installatie compleet verschillen en daarom vereist zulks ook een andere toelating. Laatst bewerkt door thom op 08-03-2017 15:46 |
08-03-2017 15:50:12 | ||
---|---|---|
Chrisdb
![]() |
Quote Goed, eerste 2 treinstellen ICNG voor ICBrussel worden dus door NS bestelt. Wat als die serie dadelijk uitgebreid wordt? Gaat NMBS dan meebestellen of wordt het dan een NS Only feestje? |
08-03-2017 16:48:54 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Daar ben ik ook benieuwd naar. Bij de Fyra was NMBS vanaf het begin niet enthousiast vanwege meerdere redenen. En hoe staat NMBS er nu in? |
08-03-2017 17:32:10 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Ik denk nog minder enthousiast %08% Aangezien men in belgie ook met verloop in materieel zit( I6 en I10),en "straks" dus ook waarschijnlijk behoorlijk rijtuigen over heeft en evt locs die ook op hsl mogen rijden,zal men eerder geneigd zijn om te roepen,jullie kopen treinstellen en wij willen met toegelaten eigen "overbodig" spul wel aanvullen op de HSL diensten. Ik denk niet dat men nog een cent zal spenderen vanuit Belgie om hun deel "bij te dragen" aan nieuw HSL materieel,of je zou ze moeten kunnen dwingen daartoe. Maar dat is geen optie geloof ik,of dat moet beschreven staan in de overeenkomst tussen de beide landen als t gaat om hoe die lijn internationaal te exploiteren,qua aanschaf van te kopen materieel en hoe die kosten verdeelt worden. Laatst bewerkt door phantom op 08-03-2017 17:33 Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
08-03-2017 17:54:52 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
"België-geschikt" hoeft niet zo heel veel extra's te betekenen gezien de tijdslijnen en de ontwikkelingen in België en op ons hoofdrailnet. België wil tegen 2022 landelijk ERTMS hebben uitgerold en in Nederland ligt 3 kV in de lijn der verwachting. Ik denk dat "België-toelating" meer als een soort verzekeringspolis moet worden gezien: mocht NS ooit besluiten om echt ICNG te bestellen voor België, dan is er alvast een toelating geregeld en kan men bij Alstom "meer van hetzelfde" bestellen. Er hoeft dan niet voldaan te worden aan tussentijds aangescherpte TSI's. |
08-03-2017 20:28:01 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote NMBS zal wel de HSL Noordtak Antwerpen - Nederlandse grens moeten bedienen. En kunnen/willen ze dat alleen blijven doen? Zoals nu het geval is met die pendeltrein. De huidige Traxx + ICR zal mogelijk vervangen worden door de IC-NG. Wat verandert is nieuw treinmaterieel en hogere snelheid op de HSL. NMBS bepaalt op eigen spoornet waar de nieuwe IC zal blijven stoppen. Je hebt twee mensen nodig om de tango te doen. Anders wordt het niks. Zo niet dan maar scheiden. Maar weet niet of NS met de huidige liberalisering van de HSL het alleen kan doen. En of NS dat ook wil. Kamerbrief IC-NG België: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2017/03/06/kamerbrief-investering-icng-belgie Laatst bewerkt door icened op 08-03-2017 21:01 |
08-03-2017 21:00:13 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote De Beneluxtrein rijdt natuurlijk niet over de HSL, dus we hebben het niet over HSL materieel. Daarnaast is I6 en I10 van dezelfde leeftijd als ICR en heeft geen grote revisie's zoals ICR gehad dus ik denk niet dat de kans groot is dat die ICR zullen gaan overleven eigenlijk... |
08-03-2017 21:17:53 | ||
---|---|---|
reisthijs
![]() |
Vergeet niet dat de NMBS ook nieuwe treinen (M7) heeft besteld die 200km/h kunnen rijden over de HSL, en die zouden ook geschikt worden om naar Nederland te rijden. Dat kan ook een mogelijke opvolger zijn van ICR in de Beneluxdienst. |
08-03-2017 21:19:30 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Maar zijn die ook 1,5 kV geschikt? |
08-03-2017 21:32:02 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Ja, ze kunnen de grens over naar Roosendaal of Maastricht. Maar de 25 kV zal hij sowieso niet aankunnen, en dus niet geschikt zijn voor de HSL. Choo choo..... |
08-03-2017 22:01:59 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
M7 komt ook op de HSL2 te rijden en daar ligt 25kV. ![]() 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
08-03-2017 22:10:56 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
3e rail HSl versie ?%08% MCN ASD |
09-03-2017 16:47:38 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Is het ook gebouwd voor perrons met een (standaard)hoogte van 76 cm? De M 7 kan ook eventueel naar Breda rijden. En dan aansluiten bij Breda op de HSL IC naar Amsterdam/Den Haag. |
10-03-2017 11:48:26 | ||
---|---|---|
reisthijs
![]() |
Ja, dat is het leuke van een Europese norm, ook in België zijn er perrons met de standaardhoogte van 76 cm. ICNG kan wat dat betreft ook zonder problemen in de Beneluxdienst worden ingezet, op de hele route zijn de perrons even hoog. Laatst bewerkt door reisthijs op 10-03-2017 11:51 |
10-03-2017 13:03:31 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
In elke M 7 zal volgens NMBS bij elk treinstel één deur zijn waardoor invalide treinreizigers kunnen in/uitstappen. Railway Gazette is inmiddels ook op de hoogte: http://www.railwaygazette.com/news/news/europe/single-view/view/amsterdam-brussels-emu-order-funding.html Laatst bewerkt door icened op 10-03-2017 15:31 |
12-03-2017 11:41:45 | ||
---|---|---|
Chrisdb
![]() |
De vraag is of een M7-treinstel niet zorgt voor een grote overcapaciteit. Hoewel de huidige IC Brussel nu soms stampvol zit, vraag ik me af of een M7-treinstel niet juist voor een te groot aantal lege plaatsen zorgt. Mocht ICNG de definitieve opvolger worden, lijkt mij het het handigst om NS de treinen te laten bestellen en dat die ze dan weer aan NMBS onderverhuurt, mocht die laatste aan boord blijven. Blijft er tenminste 1 partij verantwoordelijk voor het technische verhaal en kan er wellicht voorkomen worden dat iedereen weer allerhande gekke eisen stelt. Immers is de IC Brussel bijna grotendeels een NS-feestje... Laatst bewerkt door Chrisdb op 12-03-2017 11:42 |
12-03-2017 11:51:10 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote Was de norm niet 550 óf 760 mm? Nederland en België hebben voor 760 gekozen, maar veel andere landen voor 550 waardoor je naar deze landen alsnog geen internationale trein met gelijkvloerse instap kan laten rijden. |
12-03-2017 12:22:52 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Is die perron hoogte norm wel geldig voor HSL materieel? Ik kan me voorstellen dat je geen 300 km/h kan rijden met wielen maatje kruiwagen. |
12-03-2017 12:57:08 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Wielen en perronhoogte hebben nou weer niet zo heel veel met elkaar te maken. |
12-03-2017 14:26:41 | ||
---|---|---|
Diedje
![]() |
Vermoedelijk wordt er gedoeld op dat een lage instap ook kleinere wielen vereist. |
12-03-2017 14:42:44 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Dat wordt er ook, maar Tim ontkent dat verband. |
12-03-2017 15:10:48 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Je hebt wel te maken met de assen natuurlijk, wielen gaan nog in een uitsparing onder de stoelen (zie SLT) maar de assen moeten onder de vloer door. Nu zal je daar bij 760mm geen last van hebben, en bij 550mm zal het ook nog wel passen bij reizigersmaterieel, alleen bij locomotieven zitten de assen te hoog voor een vloer op 550mm. |
12-03-2017 15:16:48 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Zolang de deuren niet boven de draaistoelen zitten, kun je een instap maken op enkele centimeters hoogte. Mcn Asd |
12-03-2017 15:27:00 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Volgens een Belgische artikel heb je naast 550 en 760 mm ook nog stations met een hoogte van 280 mm. Zijn dit de stations waar alleen L treinen stoppen? 24% van de stations hadden in 2015 in België een hoogte van 760 mm. Laatst bewerkt door moderator op 12-03-2017 16:09 |
13-03-2017 07:04:00 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Dat zijn oude onverbouwde stations met lage perrons. Dat zullen alleen nog wat stations in de pampa zijn, maar ik kan me goed indenken dat daar nog wel wat IC haltes tussen zitten, vooral in Wallonië. |
13-03-2017 10:36:07 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
QuoteDat snap ik, maar dan komt de minder behendige reiziger niet verder dan de klapstoeltjes op het balkon. De wel vlotte reiziger komt vanzelf in die categorie omdat die vroeg of laat van een van de vele trapjes afdondert. |
13-03-2017 11:42:07 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Want in de SLT en Flirt zitten zoveel trappen Wat een onzin post plaats je. Grootte van wielen speelt niet echt een rol (al is er wel een grens uiteraard) bij bakhoogte/instaphoogte zoals MasterE terecht opmerkt. Wanneer je de deur halverwege de bak maakt (zoals SLT en Flirt) ipv boven de draaistellen (ieder ander materieel) kun je gewoon gelijkvloers instappen. Vervolgens kun je de hele bak op hetzelfde niveau houden (dus geen trappen, hooguit wat kleine hellingen) wanneer de apparatuur/componenten van de trein op het dak plaatst ipv net als bij bijv ICMm er onder waardoor de bak hoog komt te staan. |
13-03-2017 12:04:48 | ||
---|---|---|
evangoor
![]() |
Nou, mijn dochter is in SLT al heel lelijk van de vloer bij de stoelen boven de draaistellen het gangpad ingedonderd. Misschien niet een echte trap, maar vallen kan je er als de beste. (en nee, ergens ander zitten is geen optie, want ze kunnen zo mooi naar buiten kijken op deze plek) Laatst bewerkt door evangoor op 13-03-2017 12:05 |
13-03-2017 12:09:30 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Als het onmogelijk is om een gelijkvloerse instap te realiseren is een ingebouwde lift een alternatief. Zie de railjet. |
13-03-2017 12:24:41 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
QuoteKan dan wel onzin zijn. Maar reis eens in Duitsland. Bijvoorbeeld de nieuwe (hier OT) Stadler trams rond Gelsenkirchen. Daar loopt de vloer schuin naar het midden bij de zitplaatsen. Daar kan je geen minuut zitten zonder verkrampte voeten. Of neem de RE van Krefeld naar Rheine. De onrust van de trapjes en waarschuwingsstrepen schreeuwt je tegemoet. |
13-03-2017 12:25:28 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Quote Het is maar net waar je een probleem van maakt. Ik denk dat je bij een ICMm bij het instappen nog veel harder op je smoel kunt gaan. En dan is het niet alleen jouw dochter die perse bij het mooie raam wil zitten maar iedereen die de trein wil betreden, oud of jong. |
13-03-2017 16:07:36 | ||
---|---|---|
evangoor
![]() |
Laten we het maar even bij de binnenkant van een trein houden. Vooral het verschil tussen linoleum met grijs en zwarte puntjes en linoleum met grijs en zwarte puntjes (maar dan 40cm lager) maakt weinig indruk op een 2-jarige. En ik was er ook even niet scherp op. Alleen uitstappen doen we echt nog niet met haar. Behalve bij de KISS heb ik laatst ontdekt: dat kan niet fout gaan. Maar ja, daar heb je weer trappen binnen. |
13-03-2017 16:35:13 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Tja, maar je moet ook leren om op te letten. In de DE1 en DE2 hingen al bordjes met daarop: Achtung, Stufe en Let op: trede. Net of je thuis bent: daar hebben we ook drempels en trappen en stoepjes voor het huis. Kortom: niet overdrijven. |
13-03-2017 16:56:38 | ||
---|---|---|
evangoor
![]() |
Heerlijk al die goed bedoelde adviezen voor een 2-jarige (of voor de ouder). Ik mis nog dat ik ook een ander raam kan kiezen. Maar waarom ik er op insprong: er werd ontkent dat er trappen waren waar je vanaf kan donderen in een SLT. En klopt ook nog, maar ik gaf aan dat er wel degelijk verhogingen waren waar je vanaf kan donderen. En dan iedereen weer aantonen dat dat niet nodig is. Ging het niet om. |
13-03-2017 17:03:57 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote Dan moet je echter wel een uitschuiftrede hebben, want hoe verder de deuren van de draaistellen afzitten, hoe groter de spleet tussen vloer en perron bij stations die in een bocht liggen. Bij deuren die recht boven het draaistel zitten zou een vaste treeplank mogelijk zijn, maar dan heb je een perronhoogte van minimaal 1 meter nodig. Een perronhoogte van 550cm heeft op zijn beurt als voordeel dat je bij dubbeldekkers de deuren op het benedendek kunt laten uitkomen met slechts een flauwe helling, en dat het bovendek kan doorlopen boven de deuren wat extra zitplaatsen oplevert. Met de keuze voor 760mm is dit echter uitgesloten voor Nederland, want het hoogteprofiel laat het niet toe de vloer van het benedendek van dubbeldekkers op 760mm te hebben. |
13-03-2017 17:21:32 | ||
---|---|---|
evangoor
![]() |
Wat is dan de gestandaardiseerde perronhoogte in Duitsland? Daar 'kan' het wel. Het is een stevige stap naar beneden de trein in en omhoog de trein uit, maar bij die KISS met uitschuiftrede, die ik al eerder aanhaalde, is wel te doen. Zoiets barrière-vrij noemen, dat slaat de plank behoorlijk mis, maar wellicht dat die KISS daar nog andere oplossingen voor aan boord had. |
13-03-2017 17:29:35 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Kinderen van twee dienen sowieso niet los en alleen te lopen in een trein, maar dat terzijde |
13-03-2017 18:07:33 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Nee die bind je natuurlijk vast aan de stoel...![]() |
13-03-2017 18:09:36 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Quote Tegenwoordig zijn alle strips op de randen van die verhogingen geel gemarkeerd waardoor dit soort valpartijen meer voorkomen zouden kunnen worden. Maar ik doelde niet op het feit dat er geen verhogingen waren, ik doelde op het feit dat er, om van de ene kant van de trein naar de andere kant te kunnen lopen, geen trappen beklommen hoeven worden. Mensen die slecht ter been zijn kunnen kiezen voor eenvoudig toegankelijke plaatsen. Inderdaad zijn er een aantal zittingen met verhogingen, maar waar het om gaat is dat je niet verplicht bent die te nemen, net als dat je niet verplicht bent een trap te beklimmen bij het betreden van een trein met een gelijkvloerse instap. Quote Dat klopt, daarom hebben Flirt en SNG standaard al uitschuiftredes en loopt er momenteel met SLT ook een proef, waarna ook het hele SLT park uitschuiftredes krijgt. Ik verwacht dan ook niet dat ICNG deze niet zal krijgen. |
13-03-2017 18:22:04 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote "Denk aan afstaptrede naar het balkon" ![]() Laatst bewerkt door thom op 13-03-2017 18:23 |
13-03-2017 18:28:16 | ||
---|---|---|
MCN-GVC
![]() |
Quote Alleen de deuren bij de invalide-plaats/toilet krijgen de schuiftredes. |
13-03-2017 18:52:24 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Quotehttps://www.deutschebahn.com/file/de/11878120/gmoPoFG3rJwRIwguuX_ozEoNhAg/11870990/data/ETR_05_2014_Bahnsteighoehenkonzept.pdf Merkwaardig, Google vond hem niet. |
13-03-2017 18:55:57 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Quote Oh, zo bedoel ik het beslist niet; die drie van mij zijn rond de 30, en we willen bepaald niet beweren dat ze ons niet aan het hart gaan. Maar we hebben ze nooit in een harnas willen verpakken; door bulten en schrammen kan je tegen een stootje. En daarom zijn we ook allemaal tegen overdreven veiligheidsgedoe. |
14-03-2017 06:58:54 | ||
---|---|---|
evangoor
![]() |
Geeft niet. En ook mee eens. Toe mijn dochter dit overkwam heb ik ook gezegd dat dat ervan komt als je niet stilzit. Waarom ik het dan toch zo vertelde? Omdat iemand hier zei, dat je in een SLT niet van iets kan afdonderen wat op een trap lijkt. Een illustratie van een andere invalshoek. En dat dat in een SLT zo moet vanwege de constructie, snap ik ook helemaal. Laatst bewerkt door evangoor op 14-03-2017 06:59 |
26-03-2017 21:39:30 | ||
---|---|---|
DVR
![]() |
Quote Kan kloppen want het is dezelfde (Franse)leverancier. |
27-03-2017 13:54:11 | ||
---|---|---|
Chrisdb
![]() |
Quote Leuk idee maar niet bevorderlijk voor de doorloop bij in en uitstappen als er een rolstoel uitmoet. |
27-03-2017 18:31:15 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Wat dan wel ? "Gewoon" mensen met een handicap voortaan weigeren uit de trein ? Ik geef heel eerlijk toe,dat ik ze daar ook toe instaat zie op termijn,maar om dan te "schermen" met de kreet vanwege doorloop bij in en uitstappen kunnen we u met uw rolstoel niet meenemen,dat zou pas te erg voor woorden zijn. Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
27-03-2017 18:36:40 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Gewoon één deur geschikt maken voor invaliden, net zoals bij het Belgische M6. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
27-03-2017 18:56:30 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Is ook helemaal geen sprake van, gelijkvloerse instap is gewoon verplicht voor nieuw materieel. |
27-03-2017 19:14:55 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote Gelukkig gebeurt dat niet zo heel vaak, die 2x 1 minuut vertraging die dat oplevert is wel op te vangen in de normale dienstregeling. |
27-03-2017 19:18:22 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Goed even terug naar het begin. Ja, een rolstoellift zou kunnen. Maar waarom zou dat beter zijn dan een gelijkvloerse instap waar alle oudjes en mensen met fietsen en koffers ook profijt van hebben? Om het nog maar niet te hebben over de kortere halteertijden. |
27-03-2017 19:22:22 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Omdat een geheel gelijkvloerse trein in de trein zelf ten koste gaat van het reiscomfort. Daarom zie ik liever één gelijkvloerse deur, en de rest gewoon op de conventionele wijze. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
27-03-2017 21:06:57 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote Een volledig gelijkvloerse trein is natuurlijk het beste, maar ik kan me voorstellen dat dat niet altijd mogelijk is (bijvoorbeeld bij hogesnelheidstreinen). De nieuwe Eurostars zijn bijvoorbeeld uitgerust met rolstoelliften. |
28-03-2017 10:12:56 | ||
---|---|---|
DVR
![]() |
DM'90 heeft een proefperiode met een rolstoellift rondgereden. De opzet hierbij was om de mindervalide reiziger meer reisvrijheid te verschaffen. In de praktijk moest bij een rolstoellift ook altijd bevoegd personeel aanwezig zijn. Mede om die reden is het bij een proef gebleven. Overigens is bij de bouw van de IRM ruimte gereserveerd voor een rolstoellift maar is het hier nooit tot het plaatsen gekomen. |
28-03-2017 12:05:49 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Volgens mij was dat niet DM'90, maar SM'90 ![]() |
28-03-2017 12:42:23 | ||
---|---|---|
nathanvos2
![]() |
Was inderdaad de SM90. Dat materieel had een rolstoellift. Bij mijn weten is het later ook weer verwijderd. |
28-03-2017 16:33:12 | ||
---|---|---|
stefanvdw
![]() |
Misschien is het nog te vroeg in het proces om te vragen maar is het eigenlijk al bekend of ICNG drukdicht zal zijn? |
28-03-2017 16:37:29 | ||
---|---|---|
Z2N
![]() |
In een infosheet die door NS uitgegeven is stond vermeld dat de ICNG inderdaad drukdicht zal zijn. |