08-12-2016 07:04:16
nohab
nohab
Quote
gvttreinen
PVR-GC heeft een maat van 2.25 (incl. Rode Meetgebied) vanaf hart spoor, hoogte is 4.90 meter BS (Bovenkant Spoorstaaf) en in dat gebied mogen dus geen voorwerpen bevinden, het Omgrenzingsprofiel voor het materieel is altijd krapper dan de PVR.
Waar staat GC voor en wat is het rode meetgebied?


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

08-12-2016 07:06:30
nohab
nohab
Quote
icened (wo 07 dec 2016 17:39:15 https://www.somda.nl/forum/15040/p600551/): Ze zeiden al van V-IRM(-M) met zijn hoogte van 4670 mm al buiten profiel was. Voor de enkeldeks IC-NG zal dat uiteraard niet van toepassing zijn. Al was de Fyra V 250 met een hoogte van 4080 mm tamelijk hoog voor een enkeldekstrein. Was dat o.a. een van de redenen dat het maar liefst 545 zitplaatsen had?
Het aantal zitplaatsen wordt natuurlijk niet bepaald door een al bepaalde hoogte van een trein, het is op zijn minst andersom. Aantal zitplaatsen is iets dat uit een PvE voortkomt. Mijn gok zou zijn dat die extra hoogte is bedoeld voor apparatuur.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

08-12-2016 09:20:33
sneltram
sneltram
Quote
nohab (do 08 dec 2016 07:04:16 https://www.somda.nl/forum/15040/p600592/):Waar staat GC voor en wat is het rode meetgebied?


CG is een type-aanduiding van het profiel.
Het rode meetgebied is de ruimte waarin alleen demontabele voorwerpen mogen zitten. Bijvoorbeeld een bord dat je weg zou kunnen halen. Een trein mag normaalgesproken niet binnen het rode meetgebied komen, maar een speciaal transport zou dat wel mogen, mits iemand vantevoren alles weghaalt wat in het rode meetgebied zit. Een tunnelwand mag dus niet binnen het rode meetgebied komen, want die haal je niet zomaar even weg.

08-12-2016 11:15:02
Dead_Devil
Dead_Devil
Ik ben enig sinds verbaasd over de mogelijke coradia linder v200 waar onze IC-NG op gebasseerd is. Bij de SNCF zouden al stellen aanwezig moeten zijn? maar nergens op internet is iets van foto of video materiaal te vinden 0_o enkel de polyvalent variant (die ik overigens ook erg mooi vind)

Klopt het wel dat er al een v200 treinstel rond rijdtin Frankrijk of heb ik foutieve informatie gelezen?


08-12-2016 11:19:22
DingeZ
DingeZ
Quote
icened (wo 07 dec 2016 17:39:15 https://www.somda.nl/forum/15040/p600551/): Ze zeiden al van V-IRM(-M) met zijn hoogte van 4670 mm al buiten profiel was. Voor de enkeldeks IC-NG zal dat uiteraard niet van toepassing zijn. Al was de Fyra V 250 met een hoogte van 4080 mm tamelijk hoog voor een enkeldekstrein. Was dat o.a. een van de redenen dat het maar liefst 545 zitplaatsen had? Zonder bar/buffetwagen natuurlijk.



Tamelijk hoog? SLT, FLIRT, DM '90, LINT en PROTOS zijn hoger en GTW slechts enkele cm-ers lager. Alleen met SGM en ICE zijn echt lager.

08-12-2016 11:55:13
reisthijs
reisthijs
Quote
Dead_Devil (do 08 dec 2016 11:15:02 https://www.somda.nl/forum/15040/p600634/): Ik ben enig sinds verbaasd over de mogelijke coradia linder v200 waar onze IC-NG op gebasseerd is. Bij de SNCF zouden al stellen aanwezig moeten zijn? maar nergens op internet is iets van foto of video materiaal te vinden 0_o enkel de polyvalent variant (die ik overigens ook erg mooi vind)

Klopt het wel dat er al een v200 treinstel rond rijdtin Frankrijk of heb ik foutieve informatie gelezen?
SNCF heeft de Coradia Liner V160 besteld, die hadden al in dienst moeten zijn maar de levering heeft minstens een jaar vertraging opgelopen.
Weinig foto's van te vinden behalve deze https://twitter.com/tgvdu45/status/657105167649787904

Of de IC-NG daar echt op gebaseerd wordt, dat is speculatie. In de officiele berichten is alleen maar gezegd dat het een trein uit de Coradia-familie wordt.

08-12-2016 12:13:36
Dead_Devil
Dead_Devil
Aah kijk vandaar. Waar komt de vertraging vandaan als iemand daar bekend mee is? en kan dit invloed hebben op onze IC-NG?

08-12-2016 16:25:41
icened
icened
Volgens Rail Color zou de eerste van de 34 Coradia Liner V 200 ergens in 2017 geleverd worden. Rail Color is de enigste die een concrete datum aangeeft. Al moet je het heel ruim interpreteren.

Een bestaand ontwerp als de Coradia (Polyvalent) met een maximumsnelheid van 160 km p/u naar 200 km p/u vergt een aantal aanpassingen van o.a. onderstellen, remsysteem. En volgens mij wil Alstom de Coradia Liner V 200 ook zo ontwerpen dat het geschikt is voor internationale inzet. Wat voor NS natuurlijk ook van belang als het wil inzetten tussen Amsterdam - Brussel.

Met hoogte van de trein dacht ik aan het verdelen en onderbrengen van motoren en elektrische apparatuur zodat daarboven zoveel mogelijk zitplaatsen gecreëerd kan worden. In de Fyra V 250 waren de zitplaatsen ook dicht op mekaar aangebracht.

Ga voor het gemak vanuit dat in de IC-NG ook zoveel mogelijk zitplaatsen gecreëerd zal worden. Omdat dit met alle NS treinen zo is. Met uitzondering van de IC Direct. En in mindere mate ICM-M.

Laatst bewerkt door icened op 08-12-2016 16:44

08-12-2016 16:58:56
icened
icened
Dit zou ook een kandidaat kunnen zijn:

https://www.youtube.com/watch?v=ZD2WnuupIvk

Is ook vijfdelig. Maar gok toch dat het wordt ontwikkeld op basis van de Coradia Polyvalent. De Coradia Polyvalent kan volgens Wikipedia ook onder 1500 volt, 25 KV en ook 3000 volt rijden. Belangrijk voor inzet tussen Nederland - België.

Laatst bewerkt door icened op 08-12-2016 17:11

08-12-2016 17:28:27
jor[D]1
jor[D]1
Ik denk dat type motoren, draaistellen en constructie belangrijker zijn dan of een trein al voor de spannings soorten is uitgerust.
Meerspannings techniek is relatief eenvoudig tegenwoordig. Alles moet toch via gelijkspanning en frequentie omvermers. In theorie kan het al met alleen software matig anders. Je zult echter wel binnen grenzen van de gekozen bekabeling en apperatuur moeten blijven.

Een moderne trein sneller maken dan oorsprongkelijk ontworpen is zeker lastiger dan ombouwen naar andere spanning.

Dus misschien is het straks wel verwant aan polyvalent. Maar toch heel anders.
Wie weet lijden ze de tractie installatie wel af van de pendolino. En de constructie van bijv de zweedse x3

08-12-2016 17:41:39
treinfan
treinfan
Quote
jor[D]1 (do 08 dec 2016 17:28:27 https://www.somda.nl/forum/15040/p600672/): Meerspannings techniek is relatief eenvoudig tegenwoordig. Alles moet toch via gelijkspanning en frequentie omvermers. In theorie kan het al met alleen software matig anders. Je zult echter wel binnen grenzen van de gekozen bekabeling en apperatuur moeten blijven.
Software kan uiteraard geen spanningen omvormen.

08-12-2016 18:58:44
timtrein
timtrein
Quote
icened (wo 07 dec 2016 17:39:15 https://www.somda.nl/forum/15040/p600551/): Qua breedte weet ik niet de maximum breedte in Duitsland. Maar de ICE 1/ICE 2 is 3020 mm breed. Dat is een van de redenen geweest dat DB de ICE 3 (International) heeft laten ontwerpen door Siemens & Adtranz (nu Bombardier). EBA (Eisenbahn Bundesamt) zal een trein met een breedte van 3000 mm mogeljk toestaan. De maximum breedte van treinen op het Belgische spoornet weet ik niet. Weet niet wat DVIS toestaat.
Er is geen maximum breedte in de zin van een waarde (getal), de maximale breedte van een bak is afhankelijk van de lengte omdat je ook in bogen binnen het PVR moet blijven.

08-12-2016 19:18:04
treinlim
treinlim
De omvormer die van bijvoorbeeld 1500 Vdc een stabiele 25 Kv maakt zal dat mits software matig en hardware matig mogelijk ook vanaf 300 Vdc of 25 KV ac kunnen maken.

08-12-2016 19:31:58
geert
geert
Quote
icened (do 08 dec 2016 16:25:41 https://www.somda.nl/forum/15040/p600657/): Volgens Rail Color zou de eerste van de 34 Coradia Liner V 200 ergens in 2017 geleverd worden. Rail Color is de enigste die een concrete datum aangeeft. Al moet je het heel ruim interpreteren.

Een bestaand ontwerp als de Coradia (Polyvalent) met een maximumsnelheid van 160 km p/u naar 200 km p/u vergt een aantal aanpassingen van o.a. onderstellen, remsysteem. En volgens mij wil Alstom de Coradia Liner V 200 ook zo ontwerpen dat het geschikt is voor internationale inzet. Wat voor NS natuurlijk ook van belang als het wil inzetten tussen Amsterdam - Brussel.

Met hoogte van de trein dacht ik aan het verdelen en onderbrengen van motoren en elektrische apparatuur zodat daarboven zoveel mogelijk zitplaatsen gecreëerd kan worden. In de Fyra V 250 waren de zitplaatsen ook dicht op mekaar aangebracht.

Ga voor het gemak vanuit dat in de IC-NG ook zoveel mogelijk zitplaatsen gecreëerd zal worden. Omdat dit met alle NS treinen zo is. Met uitzondering van de IC Direct. En in mindere mate ICM-M.
De eerste 3 zijn geleverd en staan bij Parijs depot Est-European net buiten Paris Est. Vanuit daar rijden ze proefritten. Eerste inzet vanaf medio maart tussen Paris Est en Vesoul/Belfort, later ook op Paris Nord-Amiens-Boulogne en Paris Austerlitz-Bourges-Montlucon. Alleen tussen Paris Austerlitz en Vierzon kan 200 km/h gereden worden. Rest van bovenstaande trajecten is max 160. Er zou ook een tweede bestelling geplaatst zijn o.a. voor Nantes-Bordeaux, levering vanaf 2018.
Internarionale inzet is door SNCF TET niet gepland, ze bezitten ook geen internationale verbindingen.
Informatie vinden met Google is heel lastig, aantal besloten fora bieden, als je de franse taal voldoende machtig bent, nog wel eens uitkomst.

Laatst bewerkt door geert op 08-12-2016 19:34

08-12-2016 21:42:27
icened
icened
Zou mooi zijn als daar ook foto's van waren. De planning is dat 2017/2018 de eerste prototype van de IC-NG zal rijden op testbanen. Denk dan aan de befaamde testbaan bij Velim waar al vele Europese treinen getest zijn.

Heb wel eens op Franse sites gekeken met vertaling. Maar dat was belabberd. Weet daardoor wel dat de Coradia Liner V 200 al een keer getest is.

10-12-2016 13:06:04
geert
geert
De eerste fwee zijn nu officieel geleverd en tijdelijk toegewezen aan STF Alsace en rijden mee in de diensten van de TER Alsace/Lorraine. Gisteravond is er een gespot in Saverne. Het serienummer is de serie B 85000 geworden.

Laatst bewerkt door geert op 10-12-2016 13:06

11-12-2016 09:24:26
icened
icened
Heb via Franse Wikipedia iets gevonden over BB 85000. En er iets staat iets over Intercity's. Helaas ben ik het Frans niet machtig. Misschien dat je zelf iets van kan maken:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=6&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjH_d2l2-vQAhXpKsAKHaO1BPkQFghDMAU&url=http%3A%2F%2Fwww.wikiwand.com%2Ffr%2FR%25C3%25A9giolis&usg=AFQjCNEAo_NjdO-0TELn-5QdcFSTJawyFA&bvm=bv.141320020,d.ZWM


BB 85000 zijn treinen die onder twee stroomsystemen rijden (bi courante treinen). En vermoed dat ze aangeven dat de Corail rijtuigen vervangen worden door Coradia Liner V 200.

11-12-2016 10:28:48
cuneo56
cuneo56
Dit verhaal gaat over de treinen voor de verschillende regio's. De Coradia Polyvalent
Wat er over de voor de Intercite/ TET treinen geleverd wordt , wordt afgeleid van de Coradia Liner wordt gemeld met als je het aanklinkt een plaatje van een Dubbeldeks treinstel, de X 40 zoals aan de Zweedse SJ geleverd.
Op de daaraan gekoppelde Pagina http://www.wikiwand.com/fr/Coradia lees ik ook de melding dat dit aan NS geleverd wordt,

11-12-2016 13:06:23
geert
geert
Quote
icened (zo 11 dec 2016 09:24:26 https://www.somda.nl/forum/15040/p600921/): Heb via Franse Wikipedia iets gevonden over BB 85000. En er iets staat iets over Intercity's. Helaas ben ik het Frans niet machtig. Misschien dat je zelf iets van kan maken:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=6&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjH_d2l2-vQAhXpKsAKHaO1BPkQFghDMAU&url=http%3A%2F%2Fwww.wikiwand.com%2Ffr%2FR%25C3%25A9giolis&usg=AFQjCNEAo_NjdO-0TELn-5QdcFSTJawyFA&bvm=bv.141320020,d.ZWM


BB 85000 zijn treinen die onder twee stroomsystemen rijden (bi courante treinen). En vermoed dat ze aangeven dat de Corail rijtuigen vervangen worden door Coradia Liner V 200.
Het is geen BB 85000 maar B 85000. Stellen zijn geschikt voor 1500v= 25kV~ en dieseltractie.

11-12-2016 14:43:32
jeanne
jeanne
Waar die B dan voor staat zou ik niet kunnen bedenken. In mijn beleven zou dit eigenlijk een Z moeten zijn, maar het Franse systeem ken eigenlijk niet!


Jeanne Kok

11-12-2016 15:20:34
dh3201
dh3201
Staat die B niet voor bi-mode? Dus zowel elektrisch als diesel


Shqiperise-lopers?

11-12-2016 16:09:33
cuneo56
cuneo56
Correct.
Bij Franse treinstellen staat een X voor Diesel , een Z voor Elektrisch en de B voor Bi-Mode.
En dan heb je zelfs dus treinstellen die ze Bi-Bi noemen , twee spanningen + Diesel aan drijving

11-12-2016 16:22:00
geert
geert
Ja die term is bedacht voor de eerste serie AGC die dit kon, de B 82500. De B 85000 is overigens ook bi-bi in die zin van het woord

11-12-2016 20:13:30
jeanne
jeanne
Dank je wel.


Jeanne Kok

15-12-2016 20:32:45
cuneo56
cuneo56
Kwam een foto tegen waar een SNCF stel serie 85000 op staat (eigenlijk allebei dus)
http://www.cheminots.net/forum/topic/21270-r%C3%A9giolis-z-51500-z-54500-b-83500-b-84500-b-85900-sujet-officiel/?page=40

15-12-2016 20:38:11
SunKeeper
SunKeeper
Komen hier later ook nog zijkappen bovenop te staan net zoals bij SLT?

Apparatuur zit zo wel heel erg in het zicht, ten minste, ik vindt het behoorlijk opvallend.

15-12-2016 21:54:44
geert
geert
Bij de versies in Frankrijk niet helaas

16-12-2016 10:11:30
icened
icened
Hopelijk wordt de IC-NG wel afgedekt. Op de NS site deed de neus van de nieuwe Intercity me enigszins aan de AGV denken. En de zijkanten van de IC meer aan de Coradia Nordic.

Laatst bewerkt door icened op 16-12-2016 10:12

16-12-2016 11:11:25
reisthijs
reisthijs
Voor wat het waard is (het is tenslotte maar een eerste schets), de neus van de ICNG op die impressie: http://nieuws.ns.nl/ns-en-alstom-sluiten-contract-over-levering-van-79-snelle-intercitys/
...lijkt vooral sterk op de nieuwe Coradia Meridian: http://railcolornews.com/2016/09/24/it-video-alstom-showcases-its-coradia-configurator-for-trenitalias-future-regional-trains/


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


16-12-2016 14:05:04
Dead_Devil
Dead_Devil
Quote
cuneo56 (do 15 dec 2016 20:32:45 https://www.somda.nl/forum/15040/p601770/): Kwam een foto tegen waar een SNCF stel serie 85000 op staat (eigenlijk allebei dus)
http://www.cheminots.net/forum/topic/21270-r%C3%A9giolis-z-51500-z-54500-b-83500-b-84500-b-85900-sujet-officiel/?page=40


Ik moet toch eerlijk zeggen dat ik de kop vooral spuug lelijk vind (persoonlijke mening) doe mij dan maar de kop van de polyvalent maar we gaan het rustig afwachten.%02%

16-12-2016 16:47:41
chris24
chris24
Op 0:29 en 1:06 zie je de IC-NG heel snel voor bijkomen bij het onderstaande film https://youtu.be/O3ICiMicW7c

Laatst bewerkt door chris24 op 16-12-2016 16:50

16-12-2016 18:00:28
Daan!
Daan!
Railmagazine heeft het op FB geplaatst:https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=985191251587144&id=268960009876942

16-12-2016 19:02:58
edwin82
edwin82
Video is inmiddels verwijderd.

16-12-2016 21:07:39
roja
roja
Daar ben ik het roerend mee eens. Ik hoop dat de ontwerpers bij NS en overige die hieraan meewerken eens verder kijken dan de neus lang is, zeer zeker wat de kleurstelling en vormgeving betreft. Stap toch ook eens van dat stomme geel/blauw af. Kijk toch eens waar de SNCF mee rond rijd. Op het NS materieel ben ik na 30 jaar geel/blauw wel uitgekeken. Met vr gr, J.S.

16-12-2016 21:39:34
Roy
Roy
Het is wel lekker duidelijk; gaat u met de geel-blauwe trein reizen -> inchecken bij ns. Geel-blauw is echt een ns kenmerk. Het hoort bij het ns imago.

Als je het mij persoonlijk vraagt mag het ook wel een keer wat anders.

16-12-2016 21:45:07
Daan!
Daan!
Quote
roja (vr 16 dec 2016 21:07:39 https://www.somda.nl/forum/15040/p601971/): Daar ben ik het roerend mee eens. Ik hoop dat de ontwerpers bij NS en overige die hieraan meewerken eens verder kijken dan de neus lang is, zeer zeker wat de kleurstelling en vormgeving betreft. Stap toch ook eens van dat stomme geel/blauw af. Kijk toch eens waar de SNCF mee rond rijd. Op het NS materieel ben ik na 30 jaar geel/blauw wel uitgekeken. Met vr gr, J.S.


Maar wat jij vindt is totaal niet belangrijk en dat is niet lullig bedoeld. NS wil herkenbaarheid uitstralen. De IC's zijn geel en blauw (en straks met zwart), de sprinters wit met gele deuren en een blauwe band. Die kleurstelling heeft een functie en die is niet zorgen voor afwisseling.

16-12-2016 22:20:51
aarclay
aarclay
Quote
edwin82 (vr 16 dec 2016 19:02:58 https://www.somda.nl/forum/15040/p601954/): Video is inmiddels verwijderd.

En daarmee ook de berichtgeving op Railmagazine. Ik heb zelf voor Treinenweb ook een schriftelijk schrijven gehad om het bericht te verwijderen, dus het is per ongeluk uitgelekt. Ze verwezen me door naar de al bestaande impressies.
Video komt binnenkort weer terug online hebben ze beloofd.....


Choo choo.....

17-12-2016 00:07:12
roja
roja
Nu ik doe water bij de wijn, maar dan moet het geel/blauw wel zo aangebracht worden, dat het ook als snelle ICNG uitstraalt. Wat ik op de video kort zag vond ik belabberd en overheerste de kleur geel te veel. vr, gr. J.S.

Laatst bewerkt door roja op 17-12-2016 00:10

17-12-2016 00:13:36
Daan!
Daan!
Ze zijn uitgegaan van een standaard kop. Vind dat niet zo fraai. Van mij mag er voor een snelle intercity best een agressieve/snelle kop op.

17-12-2016 00:16:41
VIRMm1
VIRMm1
Prachtig ontwerp vind ik. Het geel is wel erg fel maar dat zal in het echt wat minder uitstralen als op de foto.

Hiermee heb je wel meer het gevoel dat je in een trein stapt als bij de v250

17-12-2016 08:32:30
b2py
b2py
Het ontwerp is nog niet definitief

17-12-2016 09:53:02
Chrisdb
Chrisdb
Quote
aarclay (vr 16 dec 2016 22:20:51 https://www.somda.nl/forum/15040/p601981/):
Quote
edwin82 (vr 16 dec 2016 19:02:58 https://www.somda.nl/forum/15040/p601954/): Video is inmiddels verwijderd.

En daarmee ook de berichtgeving op Railmagazine. Ik heb zelf voor Treinenweb ook een schriftelijk schrijven gehad om het bericht te verwijderen, dus het is per ongeluk uitgelekt. Ze verwezen me door naar de al bestaande impressies.
Video komt binnenkort weer terug online hebben ze beloofd.....


Echt een sommatie of een vriendelijk verzoek? Klinkt alsof Corporate Communicatie bij NS wat steken heeft laten vallen.

Stond er bij die video 'Onder embargo tot.....'? Dan mag je blij zijn dat je niet van de perslijst bent geschopt of nog erger.... Stond het er niet bij? Dan hadden zowel jij als Railmagazine die video mogen laten staan (hoewel ik me vanuit de netheid kan voorstellen dat je het verwijderd).

Zelf onlangs ook zoiets aan de hand gehad: nieuwsbericht voor het (online) tijdschrift waarvoor ik schrijf; kregen een smeekbede binnen of ik alsjeblieft een bericht on hold wilde zetten omdat de aanleverende partij vergeten was 'onder embargo' in het persbericht te zetten..... #tsja

Terug naar IC-NG: eigenlijk weten we grotendeels al hoe het wordt: de neus mag ook van mij wat pittiger (vind agressief in deze tijden niet echt gepast) maar de kleurstelling zal vergelijkbaar zijn met ICMm en ICR vrees ik. Oftewel het standaard Intercitywerk. Is misschien wat 'voorspelbaar', maar het belangrijkste is dat dat spul niet om de haverklap stilstaat zoals de V250

Laatst bewerkt door Chrisdb op 17-12-2016 09:56

17-12-2016 17:27:37
dh3201
dh3201
In het nieuws werd gesproken over razendsnelle treinen van NS die over de geflopte HSL gaan rijden.


Shqiperise-lopers?

17-12-2016 21:18:48
broek53
broek53
Zo zie je maar hoe sterk beeldvorming is
Daar kan geen feit tegenop.

17-12-2016 22:51:38
VIRMm1
VIRMm1
Tja, hoe kan een HSL nou succesvol zijn wanneer de beoogde doelstelling maar deels behaald wordt.

M.a.w., hoe kan ie succesvol zijn wanneer de treinen die er over heen moeten rijden er niet zijn of niet werken.

17-12-2016 23:06:08
sjoerd
sjoerd
Daar gaan we weer: de Thalyssen rijden al jaren bijna eens per uur vrijwel volgeboekt keurig hun rondjes en dan is de gehele HSL geflopt. Ik doe aan die hysterie niet mee.

17-12-2016 23:42:07
roja
roja
Ik kan het niet laten om positieve berichtgeving over de HSL te bewerkstelligen echter dat een vervoersbedrijf,o.a. de NS met treinen er overheen rijd die maar 160 km/u halen en kampen met een zeer grote storingsgevoeligheid is mij al jaren een groot raadsel. Dit is toch niet verkoopbaar anno 2016/2017. Fyra was een grote blunder, wat onnoemelijk onnodig Handen vol geld heeft gekost en men loopt al jaren achter de feiten aan. Wat een treurige ontwikkeling toch. 2021 Nieuwe Generatie IC materieel. (SNCF rijd al jaren met TER treinen, trek/ duw en 200km/u rijden. Basel - Straatsburg b.v.) En hier maar door modderen, echt onbegrijpelijk.
Met vr. gr. gepensioneerd N.S. J.S.

17-12-2016 23:49:49
SunKeeper
SunKeeper
Ergens zit het er ook wel in dat de NS dolgraag de getrokken treinen aan de kant wil duwen.

Ook hier duidelijk, ze kopen zelfs extra locs om sandwichbedrijf te rijden met als grote reden ''dan wordt de trein betrouwbaarder''.

Citaat: ''Het rijden met twee locomotieven is één van de maatregelen die NS begin dit jaar aankondigde om de betrouwbaarheid van de treinen op de HSL te verbeteren. Intercity direct heeft nog steeds teveel last van vertraging en uitval.'' Bron http://nieuws.ns.nl/alle-treinen-intercity-direct-nu-sandwich

Nog even volhouden dat het toch echt niet te vertrouwen is, die locs met rijtuigen en je bent weer een stukje verder met het bewijs dat er echt treinen in treinstelvorm moeten komen om het betrouwbaar te maken.

Laatst bewerkt door SunKeeper op 17-12-2016 23:53

18-12-2016 00:22:08
aarclay
aarclay
Quote
Chrisdb (za 17 dec 2016 09:53:02 https://www.somda.nl/forum/15040/p602016/):
Quote
aarclay (vr 16 dec 2016 22:20:51 https://www.somda.nl/forum/15040/p601981/):
Quote
edwin82 (vr 16 dec 2016 19:02:58 https://www.somda.nl/forum/15040/p601954/): Video is inmiddels verwijderd.

En daarmee ook de berichtgeving op Railmagazine. Ik heb zelf voor Treinenweb ook een schriftelijk schrijven gehad om het bericht te verwijderen, dus het is per ongeluk uitgelekt. Ze verwezen me door naar de al bestaande impressies.
Video komt binnenkort weer terug online hebben ze beloofd.....


Echt een sommatie of een vriendelijk verzoek? Klinkt alsof Corporate Communicatie bij NS wat steken heeft laten vallen.

Stond er bij die video 'Onder embargo tot.....'? Dan mag je blij zijn dat je niet van de perslijst bent geschopt of nog erger.... Stond het er niet bij? Dan hadden zowel jij als Railmagazine die video mogen laten staan (hoewel ik me vanuit de netheid kan voorstellen dat je het verwijderd).

Gewoon een mail met vriendelijke verzoek zonder sommatie, en die video stond op hun YouTube account die zelf offline werd getrokken. We zullen komende week het vervolg wel zien.


Choo choo.....

18-12-2016 09:47:14
icened
icened
Quote
SunKeeper (za 17 dec 2016 23:49:49 https://www.somda.nl/forum/15040/p602114/): Ergens zit het er ook wel in dat de NS dolgraag de getrokken treinen aan de kant wil duwen.

Ook hier duidelijk, ze kopen zelfs extra locs om sandwichbedrijf te rijden met als grote reden ''dan wordt de trein betrouwbaarder''.

Citaat: ''Het rijden met twee locomotieven is één van de maatregelen die NS begin dit jaar aankondigde om de betrouwbaarheid van de treinen op de HSL te verbeteren. Intercity direct heeft nog steeds teveel last van vertraging en uitval.'' Bron http://nieuws.ns.nl/alle-treinen-intercity-direct-nu-sandwich

Nog even volhouden dat het toch echt niet te vertrouwen is, die locs met rijtuigen en je bent weer een stukje verder met het bewijs dat er echt treinen in treinstelvorm moeten komen om het betrouwbaar te maken.


NS wil waarschijnlijk ook de HSL concessie vanaf 2025 verlengen. In een rapport van de Ministerie van I & M staan een aantal maatregelen aangegeven om de betrouwbaarheid van de IC Direct zo 'groot' mogelijk te maken. Zoals een vaste groep treinmachinisten die bekend zijn met de problemen met de Traxx op de HSL:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/brieven/2016/04/29/verbeterplan-intercity-direct

Het is aanmodderen totdat de nieuwe IC-NG instroomt die voldoet aan alle specificaties voor het rijden op de HSL & HRN. De gelegenheidssamenstelling bestaande uit de moderne Traxx serie 186 en de oude ICR was/is slechts ter overbrugging.

De Traxx serie 186 mag dan wel de meest gekochte/verhuurde locomotief zijn. Maar het is niet altijd even betrouwbaar gebleken. Met name met de ERTMS (software). Onlangs is de Traxx serie 186 uiteindelijk toegestaan voor het rijden op de Gotthardspoorlijn & Gotthard (basis)tunnel.

Laatst bewerkt door icened op 18-12-2016 10:01

18-12-2016 13:59:20
roja
roja
Uiteraard het blijft tot 2021 aanmodderen met de IC direct treinen op de HSL.
Overheid en NS had zich veel beter moeten voor berijden op aanschaf van NG IC materieel, dat met snelheden tussen 200 en 300 km/u over de HSL zou kunnen rijden. Maar ja het moest natuurlijk weer goedkoop !!!!! (Fyra) waarvan we de ernstige gevolgen nog dagelijks ondervinden.. Geheel verkeerde keuze deus. vr. gr. J.S.

18-12-2016 14:03:18
b2py
b2py
Daar zit jaren opgehoopte frustratie!

18-12-2016 15:42:48
Chrisdb
Chrisdb
Quote
roja (zo 18 dec 2016 13:59:20 https://www.somda.nl/forum/15040/p602136/): Maar ja het moest natuurlijk weer goedkoop !!!!! (Fyra) waarvan we de ernstige gevolgen nog dagelijks ondervinden.. Geheel verkeerde keuze deus.


Verkeerde keuze, ja, of je had meer tijd moeten nemen om de treinen af te bouwen.
Goedkoopste optie, nee. Het voorstel van AnsaldoBreda (V250) was niet het goedkoopste, dat was een optie van Alstom.

18-12-2016 17:51:39
icened
icened
De eerste offerte van Alstom voor zestien treinen lag ongeveer negen miljoen euro lager dan die van AnsaldoBreda. De Franse treinenbouwer kon bovendien twaalf extra zitplaatsen leveren.

Dit is een citaat uit een Fyra enquête. Waarmee zelfs deze mythe onwaar is gebleken. Waardoor het geblunder van NS zelfs nog groter is gebleken dan we al dachten.

Wel frappant dat Alstom dan vele jaren later alsnog een order voor de Nederlandse HSL Intercity krijgt. Maar in dit geval is dat prima want het is in ieder geval een ontwerp op basis van een bestaande beproefde trein.

Voeg daar de grote reputatie van Alstom met ERTMS. Alstom is patenthouder van ATB. En Franse IC rijden al standaard onder 1500 volt en/of 25 KV.

Laatst bewerkt door icened op 18-12-2016 17:52


18-12-2016 19:15:08
roja
roja
Het is Alstom m.i. van harte gegund, mits er dan ook maar snel en super modern materieel op de HSL verschijnt. Nogmaals , het is en blijft toch een lachertje, waar de duur betalende reiziger mee opgescheept wordt en dan ook nog op een gedeeld traject toeslag te vragen, voor een trein waarmee om de haverklap wat mee aan de hand is. Ik heb het Openbaar Vervoer hoog in het vaandel staan, maar bij sommige ontwikkelingen kan ik er met mijn gezonde verstand echt niet bij. J.S.

18-12-2016 19:51:13
Daan!
Daan!
Is het mogelijk gewoon weer terug te gaan naar de ontwikkelingen van de ICNG ipv hier een de HSL-soap te herkauwen.

Dank

Laatst bewerkt door Daan! op 18-12-2016 19:51

18-12-2016 20:09:59
icened
icened
Quote
roja (zo 18 dec 2016 19:15:08 https://www.somda.nl/forum/15040/p602169/): Nogmaals , het is en blijft toch een lachertje, waar de duur betalende reiziger mee opgescheept wordt en dan ook nog op een gedeeld traject toeslag te vragen, voor een trein waarmee om de haverklap wat mee aan de hand is.


Niet om weer HSL soap te herkauwen. Maar geen toeslag vragen voor de IC Direct op de HSL Rotterdam - Schiphol lijk me vragen om problemen. Ondanks de matige prestaties is de IC Direct toch behoorlijk bezet op bepaalde uren. En zeker als er geen toeslag betaald hoeft te worden vanwege werkzaamheden/calamiteiten. En alle Traxx + ICR worden ingezet.

Je hoeft geen expert te zijn om te weten dat als Alstom een IC levert die sneller rijdt, hogere punctualiteit heeft, onder de kap kan keren bij Amsterdam C, Rotterdam C, Breda en minder uitvalt dat het aantal treinreizigers in ieder geval gaat stijgen op de HSL Amsterdam - Breda (-Brussel).

Vermoed dat NS ook met de inzet van de IC-NG toeslag blijft vragen want anders gaat de vervoersstroom van Schiphol naar Rotterdam C massaal via de HSL. En zal de vervoersstroom tussen (Amsterdam C/Amsterdam Zuid)Schiphol - Den Haag - Rotterdam C en Amsterdam - Haarlem - Leiden - Den Haag - Rotterdam aanzienlijk afnemen. Gelukkig is bepaald dat de toeslag op de HSL Rotterdam - Schiphol geen 60% meer mag zijn.

Laatst bewerkt door icened op 18-12-2016 20:36

18-12-2016 21:57:08
roja
roja
Bedankt,ik heb hier vrede mee. Met vr. gr. J.S.

19-12-2016 14:56:13
icened
icened
Voilà! Hier zijn de eerste officiële foto's van de Coradia Liner V 200 van SNCF:

http://www.railwaygazette.com/news/traction-rolling-stock/single-view/view/coradia-liner-inter-city-multiple-unit-on-test.html

Wil niet zeggen dat de IC-NG net zo'n design gaat krijgen. Maar het is wel mogelijk dat het van deze trein wordt afgeleid.

19-12-2016 16:22:41
waalkade
waalkade
Die komt in ieder geval door de spanningssluis met zijn diesel(s) op het dak%08%.

19-12-2016 17:33:11
FST
FST
Quote

Vermoed dat NS ook met de inzet van de IC-NG toeslag blijft vragen want anders gaat de vervoersstroom van Schiphol naar Rotterdam C massaal via de HSL. En zal de vervoersstroom tussen (Amsterdam C/Amsterdam Zuid)Schiphol - Den Haag - Rotterdam C en Amsterdam - Haarlem - Leiden - Den Haag - Rotterdam aanzienlijk afnemen. Gelukkig is bepaald dat de toeslag op de HSL Rotterdam - Schiphol geen 60% meer mag zijn.


Wat is er mis met minder reizigers op de oude lijn die daar niet hoeven te zijn en niet vandaan komen? De treinen zijn daar soms overvol.

19-12-2016 18:34:01
VIRMm1
VIRMm1
Het gaat vooral om het feit dat de ICD (vooral in de spits) bomvol zit en ICR6 relatief gezien weinig capaciteit bied.

19-12-2016 18:59:49
icened
icened
Quote
FST (ma 19 dec 2016 17:33:11 https://www.somda.nl/forum/15040/p602281/):
Quote

Wat is er mis met minder reizigers op de oude lijn die daar niet hoeven te zijn en niet vandaan komen? De treinen zijn daar soms overvol.


Excuus. Je hebt gelijk. Dan is alleen de vraag of NS bereid is genoeg IC-NG aan te schaffen. En eventueel de HSL meer te integreren in het hoofdrailnet ( via Vlissingen). Er zijn een aantal varianten mogelijk. Maar of NS dat gaat doen is koffiedik kijken. Er werden aantallen genoemd van maximaal 80.00 zitplaatsen. En de overheid zal het prima vinden als NS de HSL beter benut dankzij hogere frequentie en hogere passagiersaantallen.

De Schiphollijn en Oude Lijn wordt dan meer een spoorlijn waar IC relatief veel stopt. Aangevuld door Sprinters. Maar dat is nu al het geval.

You tube filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=KH7H86kTynE


Laatst bewerkt door icened op 19-12-2016 20:45

19-12-2016 21:48:07
roja
roja
Als men er uiteindelijk toe overgaat tot de aanschaf van de Alstom Coradia Liner V 200 van de SNCF. zou ik dat m.i. een voortreffelijke keuze vinden en dan is de toeslag op de HSL gerechtvaardigd. Gr. J.S.

19-12-2016 21:58:08
Daan!
Daan!
Dus omdat NS materieel aanschaft wat kwalitatief goed is mogen ze toeslag heffen. Sorry, maar als ik mijn werk goed doe vraag ik ook geen toeslag. Ik moet gewoon mijn werk goed doen en daar krijg ik naar betaald. Zeker in een monopolie waar NS in zit is het vragen van toeslag op die lijn, die deel uitmaakt van de hoofdrailnetconcessie, raar.
Bovendien, als je dus toeslag mag vragen voor materieel, moet je dus ook op de Hanzelijn toeslag vragen. Belachelijk en onuitvoerbaar.

Toeslag vragen, maakt treinreizen onnodig ingewikkeld. Het OV moet simpeler en sneller worden. Toeslag op een dure spoorlijn die voor veel reizigers interessant is past daar niet bij.

19-12-2016 22:21:14
roja
roja
In eerste instantie zoals dat nu gebeurt, vind ik het ook belachelijk. Maar als er op de HSL met snel vervoer van eventueel boven de 200 km/u gereden kan worden, heb ik er (minder) moeiten mee. De reiziger kiest voor betrouwbaar, comfortabel en ook hoge snelheid. Je moet wel met de tijd en ontwikkelingen meegaan. J.S.

19-12-2016 23:10:10
bert
bert
Merkwaardig argument: met je tijd mee gaan om een monipolistische toeslag kunnen te heffen. Dat is volhens mij juist iets uit vorige eeuwen... Laat de kwaliteit en de omzet je winst bepalen en niet het uitknijpen van gegoede klanten.

19-12-2016 23:11:37
Daan!
Daan!
Maar dat betekent dus dat je straks ook op Asd-Ut en de Hanzelijn toeslag gaat vragen?

Toeslag vragen = met je tijd mee gaan? Bedoel je dat?

19-12-2016 23:15:01
bert
bert
Ik dacht juit niet dus.

19-12-2016 23:23:00
sjoerd
sjoerd
En als de redenering van het bedrijf nu is dat een snellere dienst ook iets meer mag kosten? Want dat is ook kwaliteitswinst. Ennehh... je hoeft het niet te betalen, toch? Dan ga je toch lekker met een trein die er langer over doet?

19-12-2016 23:31:19
Klaasje
Klaasje
Kom op zeg.. Het is de overheid die geld wil verdienen aan die lijn en daarom een toeslag toestaat.

Verder gaat dit al helemaal niet meer over dit onderwerp en is deze discussie in het HSL-topic al zeker een twintigtal keren opnieuw gevoerd. De eenentwintigste hoeft er echt niet bij.

20-12-2016 00:56:04
roja
roja
Maar als ik in mijn eerste reactie te kennen gaf dat m.i.de toeslag onterecht is,heeft men ook allerlei argumenten, waarom dat ingevoerd is. Het is gewoon, het paard achter de wagen spannen en betalen zal je. Vervoersmaatschappij, wil je klanten binden, zorg voor voldoende materieel en loop niet steeds achter de feiten aan. Dit is mijn visie en daar kan men het mee doen. vr.gr. J.S.

20-12-2016 04:48:38
moderator
Moderator
moderator
En nu weer terug naar de IC-NG.


Met vriendelijke groet, Het moderator team

20-12-2016 09:17:42
icened
icened
Quote
Daan! (ma 19 dec 2016 21:58:08 https://www.somda.nl/forum/15040/p602311/): Dus omdat NS materieel aanschaft wat kwalitatief goed is mogen ze toeslag heffen. Sorry, maar als ik mijn werk goed doe vraag ik ook geen toeslag. Ik moet gewoon mijn werk goed doen en daar krijg ik naar betaald. Zeker in een monopolie waar NS in zit is het vragen van toeslag op die lijn, die deel uitmaakt van de hoofdrailnetconcessie, raar.
Bovendien, als je dus toeslag mag vragen voor materieel, moet je dus ook op de Hanzelijn toeslag vragen. Belachelijk en onuitvoerbaar.

Toeslag vragen, maakt treinreizen onnodig ingewikkeld. Het OV moet simpeler en sneller worden. Toeslag op een dure spoorlijn die voor veel reizigers interessant is past daar niet bij.


Er zijn vele kanten aan dit verhaal. Toeslag voor goede (HSL) treinmaterieel wordt gevraagd omdat NS en overheid heeft bepaald dat er toeslag moet komen op de HSL Schiphol - Rotterdam. En tevens is gelukkig bepaald dat er geen toeslag gevraagd mag worden voor reizen met treinen op de rest van de hoofdrailnet.

Ook als een IC-NG met 200 km p/u kan rijden onder 1500 volt op de Hanzelijn zal er geen toeslag gevraagd worden. Heeft ook weinig nut want de tijdswinst is slechts 3 á 4 minuten. Dat is enigszins te vergelijken met de IC Direct tussen Rotterdam - Breda waar ook geen toeslag gevraagd wordt vanwege de "geringe tijdswinst" van 9 minuten. Enigszins een drogreden.

Gelukkig maar want dan nemen de meeste treinreizigers gewoon de IC vanaf Zwolle naar Amersfoort - Schiphol/Amsterdam. Het zou voor de treinreizigers en de overheid gunstig zijn als NS de toeslag afschaft op de HSL indien genoeg IC-NG rijden op de HSL Schiphol - Rotterdam. Maar of NS daar zelf belang bij heeft is een tweede.

Als er een frequentie van 6 - 8 IC-NG treinen p/u is op de HSL Schiphol - Rotterdam zonder toeslag zal het aantal treinreizigers in ieder geval (fors)afnemen op de Oude Lijn en Schiphollijn. De vervoersstromen zullen veranderen. Zal NS dan niet te veel V-IRM en Sprinters hebben? Zeker als de IC-NG snel, betrouwbaar, betaalbaar en punctueel is.

Ondanks de matige prestaties van de IC Direct blijkt wel degelijk behoefte te zijn aan een snelle directe trein tussen Schiphol - Rotterdam - Breda/Antwerpen.

https://www.youtube.com/watch?v=HOaXpUDMy_Q

Laatst bewerkt door icened op 20-12-2016 09:47

20-12-2016 13:41:28
SunKeeper
SunKeeper
Quote
icened (di 20 dec 2016 09:17:42 https://www.somda.nl/forum/15040/p602348/): Als er een frequentie van 6 - 8 IC-NG treinen p/u is op de HSL Schiphol - Rotterdam zonder toeslag zal het aantal treinreizigers in ieder geval (fors)afnemen op de Oude Lijn en Schiphollijn. De vervoersstromen zullen veranderen. Zal NS dan niet te veel V-IRM en Sprinters hebben? Zeker als de IC-NG snel, betrouwbaar, betaalbaar en punctueel is.


Zullen we eerst maar DDM, DD-AR en SGM buiten dienst stellen, zonder vernieuwde/verlangde revisietermijnen en dan nogmaals kijken naar de totale capaciteit van het materieel in de herfstmaanden? Zeker als die toenemende aantallen reizigers op die stations kloppen, alle luitjes zullen ook de trein willen nemen. En genoeg treinen kunnen nog verlangd worden, zeker indien bepaalde perrons nog langer worden.

Laatst bewerkt door SunKeeper op 20-12-2016 13:43

20-12-2016 15:00:27
broek53
broek53
Helemaal eens weer. DDM, DDAR en SGM moeten er op betrekkelijk korte termijn uit. De nieuwe Sprinters en Flirts vervangen ze. IC-NG is primair bedoeld om ICR en ICM te vervangen en daarvan raast ICR nu toevallig over de HSL. Teveel nieuw materieel heb je daar dus niet gauw van, gezien de omvang van die parken. Het is meer een kwestie van het tempo van de afvoer van ICR en ICM dat je enigszins kunt regelen al naar gelang de materieelbehoefte stijgt of daalt.

Laatst bewerkt door broek53 op 20-12-2016 15:05

20-12-2016 16:17:05
phantom
phantom
Quote
icened (di 20 dec 2016 09:17:42
Toeslag voor goed(HSL) treinmaterieel wordt gevraagd omdat NS en overheid heeft bepaald dat er toeslag moet komen op de HSL Schiphol - Rotterdam.


Het enigste wat mij op het moment interesseert is het volgende:
waarom hebben NS en de overheid bepaald om toeslag te vragen ?
Ik denk om onkosten terug te krijgen voor het bouwen van die HSL die budgetmatig hoger uitviel en om het fyra fiasco deels terug te vangen over de rug van de reiziger.
Die motivatie vind ik indien waar,schandalig.
Je stelt regels op voor een nieuwe trein,word gewaarschuwd voor een fabrikant van hsl treinen,drukt toch door,verhaal mislukt,je zit met een "onverwachte extra" kosten post,en die fout wil je corrigeren over de rug van een ander%07%
Vraag me bovendien af in hoeverre NS iets kan bepalen/eisen zoals een toeslag,trekt NS nou aan de touwtjes hier in dit land,of de regering ?

Is er trouwens al iets bekend over het eisen pakket van NS als t gaat om het interieur van het nieuwe IC materieel ?
Hoelang is straks trouwens 1 treinstel,voor t zelfde geld zijn de bak afmetingen van deze nieuwe IC weer anders dan het huidige spul,past t straks weer op een stel plekken niet langs t perron %03%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

20-12-2016 17:02:48
broek53
broek53
Ja, en als mijn tante wieltjes had, dan was ze een omnibus.

05-02-2017 09:03:08
icened
icened
Een nieuw filmpje gevonden over testritten met de SNCF Coradia Liner:

https://www.youtube.com/watch?v=na9XuzuU5-I

Zal de NS IC-NG dezelfde design krijgen? Of wordt het meer een Coradia Meridian?

phantom: De reden dat de overheid en de NS toeslag vragen voor de HSL Rotterdam - Schiphol is dat de huidige aantal Traxx + ICR niet het vervoersaanbod aan kunnen als er geen toeslag was op de HSL Rotterdam - Schiphol.

Waarom zouden ze immers tussen Rotterdam - Breda de toeslag wel hebben afgeschaft? Afgezien van de geringe 9 minuten tijdwinst.

Laatst bewerkt door icened op 05-02-2017 11:45

06-02-2017 16:29:49
icened
icened
Eerste Coradia Liner in dienst:

http://www.railwaygazette.com/news/single-view/view/coradia-liner-enters-service.html

Dit is een Coradia Liner V 160. Wanneer de Coradia Liner V 200 voor Bordeaux - Marseille? Op deze verbinding zal de SNCF Coradia Liner V 200 ook over HSL Nimes - Montpellier gaan rijden. En wanneer wordt het design en de prototype NS IC-NG geleverd?

stefanvdw: Gegevens opgezocht over midterm review:

http://www.nsjaarverslag.nl/jaarverslag-2015/s1092_managenvanrisicos/s1094_concernrisicos/s1095_hrnconcessie/a1320_default

Neem dit toch met een korreltje zout. NS en de overheid hebben een belangenverstrengeling. De overheid heeft inmiddels vier opties voor de HRN & HSL. Vermoed dat het op neer komt dat op het hoofdrailnet een aantal stoptreinverbindingen worden afgestaan aan FMN.

Laatst bewerkt door icened op 06-02-2017 16:37

06-02-2017 16:43:58
mtlx
mtlx
Het kan aan mij liggen, maar wat hebben de berichten van de laatste dagen werkelijk te maken met de ICNG?
Er is momenteel simpelweg nog niets te melden. Het komende half jaar wordt het design pas afgerond en dan zal ongetwijfeld NS wel foto's van de mock-up en de eerste definitieve renders laten zien. Tot die tijd valt er weinig te zeggen, tenzij er natuurlijk al eerder échte info uitlekt.

06-02-2017 17:21:26
icened
icened
De IC-NG zal worden ontwikkeld op basis van de Coradia Liner. Dat is de link.

06-02-2017 17:54:01
mtlx
mtlx
Ik ben erg benieuwd naar jouw bron dat de ICNG op de Coradia Liner gebaseerd zou zijn. Waar kan ik dat precies in de persberichten van NS of Alstom vinden?

06-02-2017 18:18:05
AlexNL
AlexNL
De impressies die Alstom in het "Highlights 2016"-filmpje liet zien (en die later snel verwijderd werden) hadden veel weg van de Coradia Liner. Dat is ook logisch, want de Liner is de enige recente IC die Alstom heeft gebouwd die voldoet aan de meest recente technische eisen (TSI's) en die een Vmax van 200 km/u heeft.

06-02-2017 18:25:06
mtlx
mtlx
Nogmaals: waar is enige officiële bevestiging dat de trein een variant is van de Coradia Liner?
Ik weet dat het vragen naar de bekende weg is, want die bevestiging is er gewoon niet (en laat ik het zo zeggen: die is er niet om een hele goede reden).

06-02-2017 18:26:24
thom
thom
Het is nu het betere giswerk, en daar is een topic als dit nou juist niet voor bedoeld...

06-02-2017 19:01:25
icened
icened
Hier heb ik het op gebaseerd:

https://railmagazine.nl/ns-bestelt-ca-80-treinstellen-bij-alstom/

RM: Mogelijke kanshebber is de Coradia Liner van Alstom die geleverd wordt aan de Franse spoorwegen, deze komt met de specificaties in de buurt van de eisen van NS. Dit treinstel is ook in de Artist impressie van Alstom hierboven weergegeven maar, is niet het uiteindelijke treinstel en ontwerp voor NS.

Laatst bewerkt door icened op 06-02-2017 19:03

06-02-2017 19:10:42
mtlx
mtlx
Precies wat er staat. Het is niet het uiteindelijke treinstel en ontwerp van NS, maar speculatie door Rail Magazine. Kunnen we het dus weer gewoon over de feiten hebben en niet allerlei speculatie gaan uitbouwen over een Coradia Liner in Frankrijk? Dank

07-02-2017 10:33:07
Chrisdb
Chrisdb
Quote
icened (ma 06 feb 2017 19:01:25 https://www.somda.nl/forum/15040/p607110/): Hier heb ik het op gebaseerd:

https://railmagazine.nl/ns-bestelt-ca-80-treinstellen-bij-alstom/

RM: Mogelijke kanshebber is de Coradia Liner van Alstom die geleverd wordt aan de Franse spoorwegen, deze komt met de specificaties in de buurt van de eisen van NS. Dit treinstel is ook in de Artist impressie van Alstom hierboven weergegeven maar, is niet het uiteindelijke treinstel en ontwerp voor NS.


Ik zeg je dit alvast: dat viel op dat moment nog niet eens te verifiëren (factcheck die journalisten behoren te doen) omdat ONDER ANDERE de mock-up (tekening) van onze ICNG nog niet beschikbaar was (en zowel Alstom als NS op dat moment daar geen verdere info over zouden kunnen geven). Bovendien moet je niet denken vanuit een Coradia Liner, maar vanuit een Coradia NS.

Maar het allerbelangrijkste: dat-ie gewoon doet wat er van 'm verwacht wordt, RIJDEN!

Laatst bewerkt door Chrisdb op 07-02-2017 10:34

07-02-2017 10:40:48
Astraea
Astraea
Hoe dan ook, OV Magazine meldt dat de productie over enkele maanden begint bij de Alstomfabriek in Katowice. Op plaatjes wordt gesproken van simpelweg Coradia.

"De productie van de ICNG van @NS_online begint hier over een paar maanden. @Alstom installeert op dit moment de nodige zaken."

https://twitter.com/OV_Magazine/status/828884556610727936
https://twitter.com/OV_Magazine/status/828885226822758401
https://twitter.com/OV_Magazine/status/828887029526179840
https://twitter.com/OV_Magazine/status/828887148438945792

07-02-2017 15:41:28
tonnie12
tonnie12
Quote
icened (ma 06 feb 2017 16:29:49 https://www.somda.nl/forum/15040/p607085/): Eerste Coradia Liner in dienst:

http://www.railwaygazette.com/news/single-view/view/coradia-liner-enters-service.html

Dit is een Coradia Liner V 160. Wanneer de Coradia Liner V 200 voor Bordeaux - Marseille? Op deze verbinding zal de SNCF Coradia Liner V 200 ook over HSL Nimes - Montpellier gaan rijden. En wanneer wordt het design en de prototype NS IC-NG geleverd?

stefanvdw: Gegevens opgezocht over midterm review:

http://www.nsjaarverslag.nl/jaarverslag-2015/s1092_managenvanrisicos/s1094_concernrisicos/s1095_hrnconcessie/a1320_default

Neem dit toch met een korreltje zout. NS en de overheid hebben een belangenverstrengeling. De overheid heeft inmiddels vier opties voor de HRN & HSL. Vermoed dat het op neer komt dat op het hoofdrailnet een aantal stoptreinverbindingen worden afgestaan aan FMN.
FMN ??

07-02-2017 16:18:13
icened
icened
Quote
tonnie12 (di 07 feb 2017 15:41:28 https://www.somda.nl/forum/15040/p607209/): FMN ??


Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland: Arriva, Veolia, Connexxion, Syntus.

79 IC-NG geleverd voor oktober 2022? %02% Zou mooi zijn.

07-02-2017 18:48:58
phantom
phantom
Het plaatje wat je kan zien in 1 van de linkjes komt aardig overeen met een Coradia stel %08%
Als de order compleet is uitgevoerd wil dat nog niet zeggen dat ze dan ook al in reguliere dienst te vinden zullen zijn.
2022,tel daarvoor een aantal maanden op/erbij,t 1ste stel zal wel voor toelating worden gebruikt en uitvoerig testen,dat vreet het meeste tijd.
Maar dan ben je al snel heel ver over de beloofde streefdatum heen waarop feitelijk de reguliere diensten zouden moeten starten.
Dan houd je zeg even 2 jaar over als NS om te bewijzen dat je de geplande dienstregeling wel kan halen,als wij en den haag niet tevreden zijn dan wordt in het gekste geval de concessie uit je zak gehaald,maar wat gebeurt er dan met die nieuwe treinstellen ?

Laatst bewerkt door phantom op 07-02-2017 18:49


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

07-02-2017 18:52:40
dennistd
dennistd
De naam Corodia zegt helemaal niks, dit is ook een Corodia namelijk: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2c/Syntuslint34.JPG/500px-Syntuslint34.JPG

07-02-2017 19:41:08
AgentX
AgentX
Dan bedoel je denk ik wel Coradia.

07-02-2017 20:37:11
icened
icened
Quote
phantom (di 07 feb 2017 18:48:58 https://www.somda.nl/forum/15040/p607249/): Het plaatje wat je kan zien in 1 van de linkjes komt aardig overeen met een Coradia stel %08%
Als de order compleet is uitgevoerd wil dat nog niet zeggen dat ze dan ook al in reguliere dienst te vinden zullen zijn.
2022,tel daarvoor een aantal maanden op/erbij,t 1ste stel zal wel voor toelating worden gebruikt en uitvoerig testen,dat vreet het meeste tijd.
Maar dan ben je al snel heel ver over de beloofde streefdatum heen waarop feitelijk de reguliere diensten zouden moeten starten.
Dan houd je zeg even 2 jaar over als NS om te bewijzen dat je de geplande dienstregeling wel kan halen,als wij en den haag niet tevreden zijn dan wordt in het gekste geval de concessie uit je zak gehaald,maar wat gebeurt er dan met die nieuwe treinstellen ?


Als iets duidelijk is geworden tijdens het Fyra debacle is dat je een forse marge moet inbouwen met het ontwikkelen, toelating en leveren van nieuwe treinen.

Zelfs als het op basis van beproefde platform is. Dit keer kunnen ze beter goed en lang over doen. We hebben in ieder geval de Traxx + ICR achter de hand. %03%

07-02-2017 21:22:51
moderator
Moderator
moderator
Discussie die meer over de HSL problematiek en beleid ging verhuisd naar het al bestaande HSL topic op https://www.somda.nl/forum/15278/Ontwikkelingen+HSL/. Graag hier weer terug naar de (feitelijke) ontwikkelingen omtrent de IC-NG.

Laatst bewerkt door moderator op 07-02-2017 21:25

07-02-2017 21:26:12
roja
roja
Dit is weer water bij de wijn doen. Als men nu nog niet geleerd heeft hoe het moet, dan leren ze het nooit. In 2021 moet je gewoon rijden met de Nieuwe Generatie IC materieel.. Daar hoop ik ook naar uit te kijken.

07-02-2017 23:45:08
sjoerd
sjoerd
Tja, ik neem aan dat als je zelf iets knutselt, dat het dan ook wel eens anders gaat dan je wilde. En het kan ook geen kwaad om de historie rond het ontstaan van de HSL-zuid en de zoektocht naar geschikt materieel nog eens goed te bestuderen. Aan roeptoeteren hebben we helemaal niets, maar aan bijdragen waarvoor informatie is verzameld des te meer.

08-02-2017 11:22:29
Klaasje
Klaasje
Don't feed the troll...