08-05-2023 17:57:27
treinhobby
treinhobby

Het is even de vraag welk schema je bedoelt.

Het schema van overbrengen naar Nederland staat natuurlijk los van de testritten.

En zolang het testen in Nederland niet langer duurt dan de periode dat het volgende stel(len) in Nederland aankomt, heeft dat ook geen gevolgen voor het ontstaan van een wachtrij.

Daarbij zijn de afnameritten sowieso nodig. Dus als je met schema bedoelt om ze (per een wijzigingsblad) in de reizigers dienst op te nemen, is dat dus afhankelijk van veel meer dan deze ritten. Vermoedelijk is de levering vanaf de fabriek dan een grotere beperkende factor.


08-05-2023 18:03:46
michaben
michaben

De bekende steenwijkroute is zo'n 400 kilometer, dus men kan de benodigde kilometers in een week halen. En zodra de norm naar 1000km gaat is een halve week genoeg.


08-05-2023 19:53:11
VIRMm1
VIRMm1

Daarnaast is de levering van SNG klaar dus het personeel van TTC (treintestcentrum) heeft genoeg capaciteit voor ICNG.

Verder moet een stel natuurlijk wel (zo goed als) probleemloos door de hele procedure gaan, anders als het werk zich opstapelt in NL dan kan de levering vanuit Polen ook niet doorgaan natuurlijk ivm beperkte opstelcapaciteit.


10-05-2023 15:50:22
R1-2010
R1-2010

Komend weekend gaat er ook een omloop (WA1) met icng rijden, vanaf maandag rijden er 2 icng composities.



10-05-2023 17:26:33
MetroRET
MetroRET

Hopen dat die niet voor de 3e keer wordt weggedraaid.


10-05-2023 17:33:40
R1-2010
R1-2010

Garantie tot aan de voordeur...


12-05-2023 09:27:20
DingeZ
DingeZ

Inmiddels heeft stel 3222 al sinds 1 mei zonder problemen rond kunnen rijden (m.u.v. storingen aan de infra/gestrand materieel). De inzet voor het komende weekend staat nog steeds in de planning, waarbij er zelfs 18 ritten op zaterdag worden gereden, tegenover 14 ritten tot nu toe.

Komende maandag (15 mei) verschijnt nu een tweede compositie in de planning, vanaf rit 914 met 2x ICNG-5. Dit zijn omlopen WD1 en WD2.


12-05-2023 09:51:21
bacr
bacr

Er is een mock-up van de DSB-versie. Persoonlijk vind ik de neus van de DSB-versie wel wat strakker dan onze ICNG:

Mock-up DSB Stream


12-05-2023 10:00:30
aarclay
aarclay
Quote
DingeZ (12-05-2023 09:27:20):

Komende maandag (15 mei) verschijnt nu een tweede compositie in de planning, vanaf rit 914 met 2x ICNG-5. Dit zijn omlopen WD1 en WD2.


Ik vermoed de 3133 + 3135? Is die laatste inmiddels al overgenomen door NS?


12-05-2023 10:12:58
Rolffiej19
Rolffiej19

Nee 3135 is nog niet overgenomen, staat wel op de Wgm.


12-05-2023 12:33:00 1
VIRMm1
VIRMm1

Ik heb begrepen dat er hard gewerkt wordt om de 3134 voor die tijd klaar te hebben. De 3135 kampt nog met een hardnekkig probleem(pje).

En (onder voorbehoud!) komt de 3136 zondag naar Nederland.


12-05-2023 13:08:38
treinfan
treinfan

De 3134 zal echt nog eerst het acceptatieproces doorlopen, dus die is volgende week nog niet in de reizigersdienst te vinden. Als de 3135 niet inzetbaar is, kan ik enkel de conlusie trekken dat we komende maandag nog geen gekoppelde ICNG-vijfjes zullen gaan zien in de reizigersdienst.


12-05-2023 13:58:16
tieske05
tieske05
Quote
treinfan (12-05-2023 13:08:38):

De 3134 zal echt nog eerst het acceptatieproces doorlopen, dus die is volgende week nog niet in de reizigersdienst te vinden. Als de 3135 niet inzetbaar is, kan ik enkel de conlusie trekken dat we komende maandag nog geen gekoppelde ICNG-vijfjes zullen gaan zien in de reizigersdienst.


Misschien een beetje kort door de bocht, maar waarom zou de 3134 nog niet zijn acceptatieproces kunnen doorlopen dit weekend? 2,5k km kun je in een weekend wel aantikken.


12-05-2023 15:12:00
icened200
icened200
Quote
bacr (12-05-2023 09:51:21):

Er is een mock-up van de DSB-versie. Persoonlijk vind ik de neus van de DSB-versie wel wat strakker dan onze ICNG:

Mock-up DSB Stream

Lijkt inderdaad op de eerste tekening van DSB Coradia Stream. Mooie karakteristieke neus.

Opvallend is het vermogen van DSB Coradia Stream.


12-05-2023 16:26:30
treinfan
treinfan
Quote
tieske05 (12-05-2023 13:58:16):
Quote
treinfan (12-05-2023 13:08:38):

De 3134 zal echt nog eerst het acceptatieproces doorlopen, dus die is volgende week nog niet in de reizigersdienst te vinden. Als de 3135 niet inzetbaar is, kan ik enkel de conlusie trekken dat we komende maandag nog geen gekoppelde ICNG-vijfjes zullen gaan zien in de reizigersdienst.


Misschien een beetje kort door de bocht, maar waarom zou de 3134 nog niet zijn acceptatieproces kunnen doorlopen dit weekend? 2,5k km kun je in een weekend wel aantikken.


Het acceptatieproces van de 3134 staat nog niet voor dit weekend gepland. De 3135 reed getuige de spots vandaag wel de geplande acceptatierit, mogelijk is het probleem dus niet zo groot.



Laatst bewerkt door treinfan op 12-05-2023 16:27

13-05-2023 21:38:04
JustinK
JustinK

Morgen komt de ICNG 3136 aan in Zwolle, het transport was 17:00 gezien met de RADVE 183 500 bij Niederndodeleben en reed in de richting van Braunsweich (melding van DSO).


14-05-2023 17:56:14
aarclay
aarclay

Die is ook weer binnen. smiley

Is er ook bekend of er nog een achtje op de lijst staat die op termijn aankomt?

Het zijn er alleen niet heel veel in deze seriebouw van de nationale stellen. Want dat loopt dan van 3223 t/m 3327.



Laatst bewerkt door aarclay op 14-05-2023 17:56

15-05-2023 08:22:57
R-E-Mg
R-E-Mg
Quote
icened200 (12-05-2023 15:12:00):

Opvallend is het vermogen van DSB Coradia Stream.


DSB koos voor vier aangedreven draaistellen op een vijfje, in plaats van de drie op een ICNG vijfje. Voor de snelheid/accelleratie lijkt dat niet echt nodig, dus de reden, geen idee. Redundantie? Meer tractie onder gladde omstandigheden?


16-05-2023 17:26:43
MaxBB
MaxBB
Quote
treinfan (12-05-2023 16:26:30):
Quote
tieske05 (12-05-2023 13:58:16):
Quote
treinfan (12-05-2023 13:08:38):

De 3134 zal echt nog eerst het acceptatieproces doorlopen, dus die is volgende week nog niet in de reizigersdienst te vinden. Als de 3135 niet inzetbaar is, kan ik enkel de conlusie trekken dat we komende maandag nog geen gekoppelde ICNG-vijfjes zullen gaan zien in de reizigersdienst.


Misschien een beetje kort door de bocht, maar waarom zou de 3134 nog niet zijn acceptatieproces kunnen doorlopen dit weekend? 2,5k km kun je in een weekend wel aantikken.


Het acceptatieproces van de 3134 staat nog niet voor dit weekend gepland. De 3135 reed getuige de spots vandaag wel de geplande acceptatierit, mogelijk is het probleem dus niet zo groot.


Vandaag is de 3134 gezien door een NFL te Alm, misschien is het acceptatieproces nu wel begonnen.


16-05-2023 21:10:02
tieske05
tieske05

Is inmiddels al bekend wanneer de onderzoeken klaar zijn en de ICNG weer terugkomt? Heb donderdag vrij en zou wel weer n ritje willen maken..


16-05-2023 21:31:21
GerritJan
GerritJan

Wat is er mis met de ICNG?


16-05-2023 22:25:51
DDZ7504
DDZ7504

Uit het OD van 15 mei;

Voordat er meer speculaties komen de 3222 staat even aan de kant voor onderzoek naar de binnenschuifdeuren




DDZ in dienst, ik blij!

17-05-2023 04:09:30
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
tieske05 (16-05-2023 21:10:02):

Is inmiddels al bekend wanneer de onderzoeken klaar zijn en de ICNG weer terugkomt? Heb donderdag vrij en zou wel weer n ritje willen maken..


Nee dat is nog niet bekend.


17-05-2023 07:47:55
icened200
icened200
Quote
Rolffiej19 (17-05-2023 04:09:30):
Quote
tieske05 (16-05-2023 21:10:02):

Is inmiddels al bekend wanneer de onderzoeken klaar zijn en de ICNG weer terugkomt? Heb donderdag vrij en zou wel weer n ritje willen maken..


Nee dat is nog niet bekend.


Wel meer ICNG ingestroomd. Maar het is wachten wanneer de ICNG echt gaat instromen in de dienstregeling.


17-05-2023 08:02:21
hehoka
hehoka

Vraag: Welke ICNG reed gisteren ( 16 mei) rond 13.00 en 14.50 over de Hanzelijn bij Kampen-Zuid? 3134 of de 3136?


17-05-2023 08:38:53
DaanICNG
DaanICNG

Ik vermoed 3136


17-05-2023 08:44:57 1
treinfan
treinfan

Dat zou de 3134 moeten zijn geweest.


17-05-2023 08:57:59
103 220-0
103 220-0
Quote
Rolffiej19 (17-05-2023 04:09:30):
Quote
tieske05 (16-05-2023 21:10:02):

Is inmiddels al bekend wanneer de onderzoeken klaar zijn en de ICNG weer terugkomt? Heb donderdag vrij en zou wel weer n ritje willen maken..


Nee dat is nog niet bekend.


3222 werkt vandaag weer z'n gebruikelijke riedeltje af.


17-05-2023 09:00:17
DingeZ
DingeZ

De 3222 rijdt inmiddels weer in rit 920.



Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-05-2023 09:05:32
Rolffiej19
Rolffiej19

Ik zie het idd, stel is weer inzetbaar, is als 70920 naar Asd gebracht ipv te beginnen in de 70912.


17-05-2023 10:25:11
hehoka
hehoka
Quote
DaanICNG (17-05-2023 08:38:53):

Ik vermoed 3136


Inmiddels een bevestiging dat het de 3134 was, de 3136 is vanuit Zwolle alleen richting het noorden gegaan


17-05-2023 10:26:04
hehoka
hehoka
Quote
treinfan (17-05-2023 08:44:57):

Dat zou de 3134 moeten zijn geweest.


Klopt, via andere bron bevestigd. Dank je.


17-05-2023 10:32:13
seinhuis
seinhuis
Quote
tieske05 (16-05-2023 21:10:02):

Is inmiddels al bekend wanneer de onderzoeken klaar zijn en de ICNG weer terugkomt? Heb donderdag vrij en zou wel weer n ritje willen maken..


Het beste kan je op de dag zelf op treinposities.nl kijken of ICNG actief is.


17-05-2023 10:46:46
aarclay
aarclay

Of je kan op Treinposities een alert instellen voor de stelnummers.
Nog makkelijker... wink


17-05-2023 14:22:30
icened200
icened200
Quote
seinhuis (17-05-2023 10:32:13):
Quote
tieske05 (16-05-2023 21:10:02):

Is inmiddels al bekend wanneer de onderzoeken klaar zijn en de ICNG weer terugkomt? Heb donderdag vrij en zou wel weer n ritje willen maken..


Het beste kan je op de dag zelf op treinposities.nl kijken of ICNG actief is.


Informatie wijzigt op Treinpositie.nl wel eens. Eerst werd aangegeven dat twee vijfdelige ICNG vandaag vanaf 16:11 tussen Rotterdam C - Amsterdam C tot ongeveer 20:00 zou gaan rijden. Dat is weer veranderd. Alleen de ICNG 3222 blijft rijden.

Op NS Reisplanner staat het nog aangegeven. Maar dat zal ook wel gewijzigd worden.


17-05-2023 15:44:54
thom
thom

Dat is dan niet omdat treinposities wijzigd, maar gewoon het plan bij NS uiteraard ;)



Laatst bewerkt door thom op 17-05-2023 16:45

17-05-2023 16:31:35
VIRMm1
VIRMm1

De 3135 wordt op zn vroegst pas volgende week ingezet dus deze week 2x5 is niet mogelijk.

De 3133 kan solo maar dit zal niet gewenst zijn ivm beperkte capaciteit


17-05-2023 17:32:08
icened200
icened200
Quote
VIRMm1 (17-05-2023 16:31:35):

De 3135 wordt op zn vroegst pas volgende week ingezet dus deze week 2x5 is niet mogelijk.

De 3133 kan solo maar dit zal niet gewenst zijn ivm beperkte capaciteit


Na 21:00 zal het waarschijnlijk toch wel mogelijk zijn?


17-05-2023 17:37:03
DDZ7504
DDZ7504

Mag het testpersoneel dat toezicht houdt ook een keer naar huis? laugh




DDZ in dienst, ik blij!

17-05-2023 18:23:01
icened200
icened200
Quote
DDZ7504 (17-05-2023 17:37:03):

Mag het testpersoneel dat toezicht houdt ook een keer naar huis? laugh


Dat is waar ook. Daarom rijdt de ICNG tot ongeveer 20:00.

Sprak overigens vandaag met een Alstom medewerker uit Zweden. Die reisde (vandaag) mee in de ICNG om te kijken of alles naar wens ging. Hij is bekend met Coradia treinen. Die zijn er ook genoeg in Zweden.


17-05-2023 18:44:39
Marco
Marco
Quote
icened200 (17-05-2023 18:23:01):

Sprak overigens vandaag met een Alstom medewerker uit Zweden. Die reisde (vandaag) mee in de ICNG om te kijken of alles naar wens ging. Hij is bekend met Coradia treinen. Die zijn er ook genoeg in Zweden.


In Nederland rijden ook al Corodia-treinen sinds 2001 cool


17-05-2023 18:59:13
icened200
icened200
Quote
Marco (17-05-2023 18:44:39):
Quote
icened200 (17-05-2023 18:23:01):

Sprak overigens vandaag met een Alstom medewerker uit Zweden. Die reisde (vandaag) mee in de ICNG om te kijken of alles naar wens ging. Hij is bekend met Coradia treinen. Die zijn er ook genoeg in Zweden.


In Nederland rijden ook al Corodia-treinen sinds 2001 cool


Maar geen Coradia Intercity (Stream). Dit is nog een testperiode. Wat is de rol van Alstom als de testperiode voltooid is? Afgezien van leveren en onderhoud van treinen.


17-05-2023 19:44:27
VIRMm1
VIRMm1

Garantie leveren en ervaring/kennis overdragen aan NS personeel


17-05-2023 22:18:40
AlexNL
AlexNL

Het lijkt mij het standaardwerk: 2 jaar fabrieksgarantie (vanaf moment van overname) en daarna levering van reserve-onderdelen, en waar nodig software-updates (tegen meerprijs).


17-05-2023 23:38:25
thom
thom
Quote
icened200 (17-05-2023 18:23:01):
Quote
DDZ7504 (17-05-2023 17:37:03):

Mag het testpersoneel dat toezicht houdt ook een keer naar huis? laugh


Dat is waar ook. Daarom rijdt de ICNG tot ongeveer 20:00.

Sprak overigens vandaag met een Alstom medewerker uit Zweden. Die reisde (vandaag) mee in de ICNG om te kijken of alles naar wens ging. Hij is bekend met Coradia treinen. Die zijn er ook genoeg in Zweden.


Het zou wat nutteloos zijn dat die persoon mee is, als ie geen ervaring met de stellen zou hebben natuurlijk ;)


18-05-2023 19:50:15 4
diesels
diesels

Vandaag mijn eerste ritten met ICNG gemaakt. Zit en reed lekker, maar wat veel storingen. Toilet defect, airco in een helft defect, sfeerverlichting defect op de terugweg en drie tussendeuren defect waarvan een echt muurvast zat. Oh en een stranding met een storing na de transitie ERTMS-ATB



Laatst bewerkt door diesels op 18-05-2023 19:51

18-05-2023 20:39:04
treinfan
treinfan

Sfeerverlichting defect zou mij zeer verbazen, of was er daadwerkelijk één compartment (of een paar) waar het niet werkte? Het klinkt mij logischer dat er een andere verlichtingskeuze was geactiveerd.


18-05-2023 21:12:11
diesels
diesels

Terugweg alleen de rode lijnen, dus niet de kleuren, in elk geval in het compartiment


18-05-2023 21:13:05
mtlx
mtlx

Dan is de verlichting handmatig op de dimstand gezet. Niet defect dus, maar werkt naar behoren.


21-05-2023 15:54:25 2
DDZ7504
DDZ7504

Inmiddels is ook de 3137 in het land, aldus een melding elders. Wordt overgebracht door de 9903 vanuit Bh.




DDZ in dienst, ik blij!

21-05-2023 17:19:33
icened200
icened200
Quote
DDZ7504 (21-05-2023 15:54:25):

Inmiddels is ook de 3137 in het land, aldus een melding elders. Wordt overgebracht door de 9903 vanuit Bh.


Zie het ook. Alstom heeft 5 vijfdelige ICNG afgeleverd. Met toestemming van NS.

Maar nog niet in dienstregeling. Waar is het wachten op?

Toen NS Alstom in 2016 de order gaf was destijds te lezen dat NS Alstom onder andere de order gaf omdat ze de service wilde geven om de instroom van ICNG goed te begeleiden. De testfase met ICNG 3222 loopt wat uit. Waarschijnlijk zal als alle kinderziektes verholpen zijn snel gaan met de levering.


21-05-2023 17:27:57 6
Daan!
Daan!

Geef je nou antwoord op je eigen vraag?


21-05-2023 17:57:30
Henk1619
Henk1619
Quote
icened200 (21-05-2023 17:19:33):
Quote
DDZ7504 (21-05-2023 15:54:25):

Inmiddels is ook de 3137 in het land, aldus een melding elders. Wordt overgebracht door de 9903 vanuit Bh.


Zie het ook. Alstom heeft 5 vijfdelige ICNG afgeleverd. Met toestemming van NS.

Maar nog niet in dienstregeling. Waar is het wachten op?


Het kost bij Prorail doorgaans wel even een uurtje om een pad te verzinnen dat vervolgens als twee druppels water lijkt op een simpele kopie van een BUP pad. Toen het bericht waarop je reageert hier werd geplaatst was het met dienstregeling al weer onderweg trouwens.


21-05-2023 18:02:21
AlexNL
AlexNL

Dat een stel in Nederland is betekent nog niet dat het al is geaccepteerd door NS, alleen dat Alstom denkt dat het stel een kandidaat is voor overname.

Dat betreft simpele checklists (zit alles erop en eraan) en shakedowntesten: als het ding X km rijdt zonder problemen (2500 km voor de eerste stellen, 1000 km voor de rest) kan NS bij het kruisje tekenen. Dan gaat ook de fabrieksgarantie lopen.

Dat de geplande inzet van 5+5 in de 1000 nog niet is gebeurd, doet me vermoeden dat afname van een tweede stel nog op zich laat wachten.



21-05-2023 18:31:00
icened200
icened200
Quote
Henk1619 (21-05-2023 17:57:30):
Quote
icened200 (21-05-2023 17:19:33):
Quote
DDZ7504 (21-05-2023 15:54:25):

Inmiddels is ook de 3137 in het land, aldus een melding elders. Wordt overgebracht door de 9903 vanuit Bh.


Zie het ook. Alstom heeft 5 vijfdelige ICNG afgeleverd. Met toestemming van NS.

Maar nog niet in dienstregeling. Waar is het wachten op?


Het kost bij Prorail doorgaans wel even een uurtje om een pad te verzinnen dat vervolgens als twee druppels water lijkt op een simpele kopie van een BUP pad. Toen het bericht waarop je reageert hier werd geplaatst was het met dienstregeling al weer onderweg trouwens.


Klopt. Staat nu op opstelterrein Zwolle


21-05-2023 18:52:31 1
VIRMm1
VIRMm1
Quote
AlexNL (21-05-2023 18:02:21):

Dat een stel in Nederland is betekent nog niet dat het al is geaccepteerd door NS, alleen dat Alstom denkt dat het stel een kandidaat is voor overname.

Dat betreft simpele checklists (zit alles erop en eraan) en shakedowntesten: als het ding X km rijdt zonder problemen (2500 km voor de eerste stellen, 1000 km voor de rest) kan NS bij het kruisje tekenen. Dan gaat ook de fabrieksgarantie lopen.

Dat de geplande inzet van 5+5 in de 1000 nog niet is gebeurd, doet me vermoeden dat afname van een tweede stel nog op zich laat wachten.


3135 is overgenomen en gaat komende week samen met de 3133 met reizigers rijden.


22-05-2023 15:14:56
zigzag
zigzag
Quote
VIRMm1 (21-05-2023 18:52:31):

3135 is overgenomen en gaat komende week samen met de 3133 met reizigers rijden.


Het plan was dat de 3133 en de 3122 al een maand samen zouden rijden. In plaats daarvan dus een maand minder capaciteit, terwijl het al druk was. Nu komt de 3133 dan gelukkig weer terug, maar daarmee is de maand minder niet gecompenseerd en zijn er na weken pas 3 stuks in gebruik. Samen met de uitval van 1 van de 2 in de eerste maand voorspelt dat niet veel goeds voor de drukte en het halen van de planning. sad


22-05-2023 15:25:57
JustinK
JustinK

Moet de 3122 niet terug naar de fabriek? Ik dacht dat dit treinstel nog niet helemaal af was


22-05-2023 15:38:20
michaben
michaben

Wordt niet de 3222 bedoelt? Plan voor wijzigingsblad april was namelijk een setje 8+5 en een setje 5+5. Dat werd uiteindelijk een los achtje maar wel op een dienst die eigenlijk met met twee stellen moest rijden. Vanaf wijzigingsblad juni zou het losse achtje naar een rustigere dienst moeten verhuizen (910/905).


22-05-2023 16:09:07
aarclay
aarclay

De bedoeling is toch dat de 3133 en een andere 313x/314x uiteindelijk samen moeten gaan rijden? Waarvan op korte termijn de combinatie 3133 + 3135 mij waarschijnlijker lijkt.

Vuistregel voor nu is dat de 3133 en hoger, en de 3222 en hoger voldoen aan de gestelde constructie-eisen van NS om in de dienst te kunnen rijden (na alle test-, shakedown- en acceptatie-ritten).



Laatst bewerkt door aarclay op 22-05-2023 16:10

22-05-2023 17:55:35
DDZ7504
DDZ7504
Quote
JustinK (22-05-2023 15:25:57):

Moet de 3122 niet terug naar de fabriek? Ik dacht dat dit treinstel nog niet helemaal af was


Ja, dat klopt.




DDZ in dienst, ik blij!

22-05-2023 21:35:14
icened200
icened200

ICNG 3137 staat nog op opstelterrein. Zal de procedure met nieuwe geleverde ICNG elke keer hetzelfde zijn? Dat elke ICNG eerst naar Zwolle gebracht wordt? En dan de Steenwijkroute en daarna checklisten & shakedow testen?

Lijk me niet zoal niet van toepassing op de ICNG België.


22-05-2023 21:41:40
treinhobby
treinhobby

Verwacht van wel.

Waarom zou dat bij de Belgische stellen anders gaan? Die moeten toch ook goed in Nederland rijden?


22-05-2023 21:54:45
DDZ7504
DDZ7504
Quote
icened200 (22-05-2023 21:35:14):

ICNG 3137 staat nog op opstelterrein. Zal de procedure met nieuwe geleverde ICNG elke keer hetzelfde zijn? Dat elke ICNG eerst naar Zwolle gebracht wordt? En dan de Steenwijkroute en daarna checklisten & shakedow testen?

Lijk me niet zoal niet van toepassing op de ICNG België.


Als dat zo is, begint de 3137 morgen met testen.




DDZ in dienst, ik blij!

22-05-2023 22:51:53
VIRMm1
VIRMm1

Correct. Eerst een grinding rit (remmen inslijten), daarna commissioning/indienststellingsrit en daarna acceptatieritten.


23-05-2023 13:28:49
icened200
icened200
Quote
DDZ7504 (22-05-2023 21:54:45):
Quote
icened200 (22-05-2023 21:35:14):

ICNG 3137 staat nog op opstelterrein. Zal de procedure met nieuwe geleverde ICNG elke keer hetzelfde zijn? Dat elke ICNG eerst naar Zwolle gebracht wordt? En dan de Steenwijkroute en daarna checklisten & shakedow testen?

Lijk me niet zoal niet van toepassing op de ICNG België.


Als dat zo is, begint de 3137 morgen met testen.


Staat zoals niet meer op opstelterrein Zwolle


23-05-2023 13:33:51
michaben
michaben

Volgens mij rijdt men ook alleen de eerste dag vanuit Zl met twee slagen naar Akm, daarna gaat de trein naar Ut vanaf waar de volgende ritten plaatsvinden.


23-05-2023 18:47:09 3
mtlx
mtlx

De 3135 is vandaag administratief ook overgeschreven naar NS na de acceptatie vorige week en staat momenteel gepland om morgen samen met de 3133 in de tweede omloop te gaan starten met trein (70)914.

Uiteraard, zoals altijd, onder voorbehoud.



Laatst bewerkt door mtlx op 23-05-2023 19:45

23-05-2023 23:05:35
icened200
icened200
Quote
mtlx (23-05-2023 18:47:09):

De 3135 is vandaag administratief ook overgeschreven naar NS na de acceptatie vorige week en staat momenteel gepland om morgen samen met de 3133 in de tweede omloop te gaan starten met trein (70)914.

Uiteraard, zoals altijd, onder voorbehoud.


2 gekoppelde ICNG is noodzakelijk. Zeker als het aantal treinreizigers gaat stijgen vanwege de ICNG.

Gaat de ICNG 3222 en andere ICNG langer doorrijden als testfase afgelopen is? Nu is het op werkdagen na 20:00 - 21:00 afgelopen.


23-05-2023 23:29:09 2
DDZ7504
DDZ7504

"het aantal treinreizigers gaat stijgen vanwege ICNG". Waarom zou dat gebeuren? Dat gold alleen voor de eerste week omdat liefhebbers mee wilden, verder zal het voor reizigers-aantallen echt niks uitmaken hoor...

Momenteel is het na 20:00 / 21:00 afgelopen omdat die dienst gewoon dan eindigt. De 900 rijdt na 20:00 gewoon niet. De dagen dat de 3222 tot nu toe in de 1000 zat (weekend/feestdagen), werd er vrijwel elke keer ook tot na 23:00 doorgereden.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 23-05-2023 23:30


DDZ in dienst, ik blij!

24-05-2023 00:04:04
AlexNL
AlexNL

ICNG zal wellicht indirect voor wat reizigersgroei zorgen, wanneer de dienstregeling wordt omgegooid en er meer doorgaande verbindingen via de HSL worden aangeboden.

Maar dat is voorlopig echt nog niet aan de orde, daarvoor zijn er nog niet genoeg stellen afgenomen.


24-05-2023 06:32:36
icened200
icened200
Quote
DDZ7504 (23-05-2023 23:29:09):

"het aantal treinreizigers gaat stijgen vanwege ICNG". Waarom zou dat gebeuren? Dat gold alleen voor de eerste week omdat liefhebbers mee wilden, verder zal het voor reizigers-aantallen echt niks uitmaken hoor...

Momenteel is het na 20:00 / 21:00 afgelopen omdat die dienst gewoon dan eindigt. De 900 rijdt na 20:00 gewoon niet. De dagen dat de 3222 tot nu toe in de 1000 zat (weekend/feestdagen), werd er vrijwel elke keer ook tot na 23:00 doorgereden.


Speculeer dat het aantal treinreizigers via ICNG toeneemt vanwege comfort, grotere betrouwbaarheid en betere punctualiteit.

Hoewel treinreizigers in eerste instantie de trein kiezen die ze nodig hebben voor hun reis heeft de HSL geschiedenis laten zien dat het aantal treinreizigers wel toenam nadat de betrouwbaarheid toenam. Al zijn/waren de prestaties van Traxx + ICR nog niet voldoende.

Bepaalde nieuwe treintype kan met verbeteringen wel verschil maken.



Laatst bewerkt door icened200 op 24-05-2023 06:33

24-05-2023 06:37:37
icened200
icened200
Quote
AlexNL (24-05-2023 00:04:04):

ICNG zal wellicht indirect voor wat reizigersgroei zorgen, wanneer de dienstregeling wordt omgegooid en er meer doorgaande verbindingen via de HSL worden aangeboden.

Maar dat is voorlopig echt nog niet aan de orde, daarvoor zijn er nog niet genoeg stellen afgenomen.


Nu zal het verschil niet te merken zijn. Maar integratie van HSL in hoofdrailnet met ICNG zal ervoor zorgen dat de HSL geen "Randstad feestje" meer zal zijn.

Bedoel hiermee dat de HSL niet optimaal gebruikt wordt vanwege te weinig geschikt HSL materieel. De exploitatie van HSL met huidige HSL materieel heeft meer weg van het Fyra concept. Maar optimale exploitatie HSL is er als meer de Intercity Max concept uitgevoerd wordt met ICNG.



Laatst bewerkt door icened200 op 24-05-2023 06:48

24-05-2023 17:00:41
Jasper-N
Jasper-N

Ik heb zelf een paar keer gezocht naar wat intercity max inhoudt/hield, maar ik kon het niet echt duidelijk vinden, zou een kleine toelichting mogelijk zijn?


24-05-2023 17:24:08
mren
mren

Meer comfort. Onder andere fijne zwart leren banken. Was wat donker, maar ik vind het wel fijn. Ook kinderspeelhoekje met patrijspoorten om naar buiten te kunnen kijken. Beetje wat de Zwitsers toen al decennia hadden.

Later als slap aftreksel teruggekomen bij renovatie ICR en ICM.


24-05-2023 17:29:08
gvttreinen
gvttreinen

Dat was IC+, IC Max kwam uit Spoor'21.


24-05-2023 17:39:16
icened200
icened200
Quote
Jasper-N (24-05-2023 17:00:41):

Ik heb zelf een paar keer gezocht naar wat intercity max inhoudt/hield, maar ik kon het niet echt duidelijk vinden, zou een kleine toelichting mogelijk zijn?


Een oude plan van NS die door een ex-Minister van Verkeer & Waterstaat geschrapt werd. Daarna de Fyra. Rest is geschiedenis:

wiki.ovinnederland.nl


25-05-2023 22:00:21
zigzag
zigzag
Quote
AlexNL (24-05-2023 00:04:04):

ICNG zal wellicht indirect voor wat reizigersgroei zorgen, wanneer de dienstregeling wordt omgegooid en er meer doorgaande verbindingen via de HSL worden aangeboden.


Zodra de reiswereld door heeft dat het materieel standaard ruimer is, waar je gelijkvloers in kan stappen en ook nog betrouwbaar meer vaart lijkt te maken, dan kan er op gerekend worden dat ze het van harte aanbevelen. Dat vaart maken moet op zich wel lukken, maar het traject staat niet bepaald bekend als zonder gebreken. Een ICNG op een gebrekkig spoor (zoals nu ook weer met de ontwerpfouten van bouwconstructies) zal daarom waarschijnlijk nog niet snel een goede reputatie hebben, ook al ligt dat dan niet aan de ICNG zelf.


26-05-2023 16:57:06
JustinK
JustinK

Een bericht van een machinist in een Facebook groep:

Stel 3222 en 3135 hebben allebei problemen met een dode batterij. Heeft waarschijnlijk toch te maken met de parkeerstand waar het systeem de 75htz detectie test voordat de snelschakelaar in gezet wordt. Als dat niet gebeurt dan komt de snelchakelaar niet in en dan loopt de batterij langzaam leeg inclusief de luchtvoorziening voor het rem en stroomafnemer systeem en dan is de volgende morgen het stel dood zoals wij machinisten het zeggen


26-05-2023 17:35:56 2
aarclay
aarclay

Dezelfde bug of ongeveer dezelfde waarvoor er eerder gewaarschuwd werd in de test-stellen?


31-05-2023 09:42:18
DDZ7504
DDZ7504

Inmiddels zitten we op dag 5 zonder ICNG inzet. Heeft iemand meer info over de status van de batterijen?




DDZ in dienst, ik blij!

31-05-2023 17:18:59
phantom
phantom

Als er al zolang geen icng meer rijd zou je kunnen stellen ,dat die nog altijd leeg zijn.
Beter is dan de vraag of men weet wat de oplossing is en hoelang het kan gaan duren voor er een goede oplossing voor het probleem is gevonden. wink


31-05-2023 17:26:22 1
mtlx
mtlx

De batterijen zijn prima, echter is de 3133 in onderhoud en de 3222 heeft een defect waaraan gewerkt wordt. De 3135 biedt te weinig capaciteit los, dus vandaar dat die niet ingezet wordt.


31-05-2023 19:19:30
GerritJan
GerritJan

wat is de defect aan de 3222? branddeuren weer ofzo?


31-05-2023 19:47:08
mtlx
mtlx

Hoe vervelend ook voor de reizigers, maar de branddeuren zijn geen groot defect. Ze kunnen ten alle tijden met de hand worden opengeschoven. Dus nee, daar blijft de trein niet voor aan de kant staan. De aard van het defect aan de 3222 is verder niet bijster spannend en ga ik verder niet over uitweiden, maar het is een vervelend dingetje dat even wat tijd kost helaas.


31-05-2023 22:33:25
Ysbergsla
Ysbergsla

Overigens is er meer aan de hand want de overige stellen mogen ledig niet meer worden ingezet. De interne geruchtenmolen draait op volle toeren, het heeft geen zin dat hier te proberen ontleden.


31-05-2023 23:01:13
mtlx
mtlx

Mja, maar daar ga ik natuurlijk niet over een publiek forum posten wink

Het moet overigens allemaal niet te groot worden gemaakt (ook voor de interne geruchtenmolen). Er is niet meteen iets technisch mis met de stellen, maar meer dan dat wil ik er niet over zeggen.



Laatst bewerkt door mtlx op 31-05-2023 23:30

01-06-2023 00:26:35 2
Dionysusnu
Dionysusnu
Quote
mtlx (31-05-2023 19:47:08):

Hoe vervelend ook voor de reizigers, maar de branddeuren zijn geen groot defect. Ze kunnen ten alle tijden met de hand worden opengeschoven. Dus nee, daar blijft de trein niet voor aan de kant staan. De aard van het defect aan de 3222 is verder niet bijster spannend en ga ik verder niet over uitweiden, maar het is een vervelend dingetje dat even wat tijd kost helaas.


Er zijn al meerdere mensen die (onder andere hier op somda) hebben gezegd dat ze de deuren niet, of althans niet met realistisch te verwachten kracht, kunnen openen als deze in storing zijn. En ook ik kan dit nog eens uit persoonlijke ervaring versterken.

Waarom zeg je dan dat het wel ten alle tijden kan?


01-06-2023 06:26:48
diesels
diesels

Inderdaad ook mijn ervaring bij een specifieke deur. Ik vind dat gewoon een veiligheidsrisico. En het komt mij tamelijk bizar over dat zoiets zo structureel (meerdere deuren) en onoplosbaar (is al vanaf dag 1) kan zijn.

Voor de rest, Ja, geruchten genoeg weer. Ik blijf van mening dat het zorgelijk is dat we na vier jaar nog niet verder zijn dan dit. Ik hen nooit de beruchte 'twee punt nul' opmerking gemaakt, maar het denken schuift wel op van wanneer naar OF men het nog op de rit krijgt.


01-06-2023 07:44:29
mtlx
mtlx
Quote
Dionysusnu (01-06-2023 00:26:35):
Quote
mtlx (31-05-2023 19:47:08):

Hoe vervelend ook voor de reizigers, maar de branddeuren zijn geen groot defect. Ze kunnen ten alle tijden met de hand worden opengeschoven. Dus nee, daar blijft de trein niet voor aan de kant staan. De aard van het defect aan de 3222 is verder niet bijster spannend en ga ik verder niet over uitweiden, maar het is een vervelend dingetje dat even wat tijd kost helaas.


Er zijn al meerdere mensen die (onder andere hier op somda) hebben gezegd dat ze de deuren niet, of althans niet met realistisch te verwachten kracht, kunnen openen als deze in storing zijn. En ook ik kan dit nog eens uit persoonlijke ervaring versterken.

Waarom zeg je dan dat het wel ten alle tijden kan?


Ik ontken verder niet dat er mensen zijn die niet genoeg kracht (kunnen) zetten om de deuren te openen, dat zien we ook wel uiteraard. Ook de deurgrepen zijn onhandig in gebruik. Maar de deuren konden wel degelijk gewoon geopend worden.

Er wordt samen met de leverancier gekeken om de storingsgevoeligheid te verbeteren en, in het geval dat er toch een storing optreedt, om de kracht die nodig is om ze te openen te verminderen.

Dus er wordt zeker aan gewerkt, maar dat soort dingen zijn helaas niet van de een op de andere dag opgelost.



Laatst bewerkt door mtlx op 01-06-2023 07:46

01-06-2023 08:34:34
VIRMm1
VIRMm1
Quote
Dionysusnu (01-06-2023 00:26:35):
Quote
mtlx (31-05-2023 19:47:08):

Hoe vervelend ook voor de reizigers, maar de branddeuren zijn geen groot defect. Ze kunnen ten alle tijden met de hand worden opengeschoven. Dus nee, daar blijft de trein niet voor aan de kant staan. De aard van het defect aan de 3222 is verder niet bijster spannend en ga ik verder niet over uitweiden, maar het is een vervelend dingetje dat even wat tijd kost helaas.


Er zijn al meerdere mensen die (onder andere hier op somda) hebben gezegd dat ze de deuren niet, of althans niet met realistisch te verwachten kracht, kunnen openen als deze in storing zijn. En ook ik kan dit nog eens uit persoonlijke ervaring versterken.

Waarom zeg je dan dat het wel ten alle tijden kan?


Er wordt al jaren proefgereden met ICNGs en al jaren liggen die interne deuren in storing. Al het personeel dat in of aan de ICNG heeft gewerkt heeft altijd die deuren open gekregen (ja het kost wat moeite en ja je moet even weten hoe je het het makkelijkst doet) en als er melding wordt gemaakt dat een deur ècht niet open kan wordt daar goed naar gekeken. Maar tot nu toe kunnen ze echt allemaal open.

Overigens is de software flink verbeterd voordat de CVT begon, de deuren zijn vergeleken met voorheen veel en veel betrouwbaarder. Maar helaas nog niet betrouwbaar genoeg is gebleken.


01-06-2023 08:59:54
DDZ7504
DDZ7504

Waarom zijn het eigenlijk niet dezelfde deuren als in bijvoorbeeld FLIRT of SNG? Waarom moest er wéér een ander ontwerp voor komen?




DDZ in dienst, ik blij!

01-06-2023 09:09:44 1
DjDaan111
DjDaan111
Quote
DDZ7504 (01-06-2023 08:59:54):

Waarom zijn het eigenlijk niet dezelfde deuren als in bijvoorbeeld FLIRT of SNG? Waarom moest er wéér een ander ontwerp voor komen?


In FLIRT of SNG zijn het geen branddeuren, in ICNG wel wat ik gelezen heb.


01-06-2023 09:12:34
mtlx
mtlx

Ook andere typen (elektronische) binnendeuren liggen vaak in storing (zie ook het gedoe met de FLIRT). Grote verschil is dat die deuren geen brandwerende/compartimerende functie hebben. Daardoor kunnen die deuren gewoon open gezet worden als ze in storing zijn. Dat zie je bij de ICNG ook bij de andere binnendeuren die geen branddeuren zijn.

Deze branddeuren moeten dus dicht zitten in geval van een storing (fail-safe).


01-06-2023 09:38:42
Muizeneus
Muizeneus
Quote
diesels (01-06-2023 06:26:48):

Inderdaad ook mijn ervaring bij een specifieke deur. Ik vind dat gewoon een veiligheidsrisico. En het komt mij tamelijk bizar over dat zoiets zo structureel (meerdere deuren) en onoplosbaar (is al vanaf dag 1) kan zijn.

Waarom zou het een veiligheidsrisico zijn? Bij de DH-1 tjes kon je ook niet van de ene naar de andere bak lopen, heb nooit gehoord dat dat een veiligheidsrisico was....


01-06-2023 10:20:30
DDZ7504
DDZ7504
Quote
mtlx (01-06-2023 09:12:34):

Ook andere typen (elektronische) binnendeuren liggen vaak in storing (zie ook het gedoe met de FLIRT). Grote verschil is dat die deuren geen brandwerende/compartimerende functie hebben. Daardoor kunnen die deuren gewoon open gezet worden als ze in storing zijn. Dat zie je bij de ICNG ook bij de andere binnendeuren die geen branddeuren zijn.

Deze branddeuren moeten dus dicht zitten in geval van een storing (fail-safe).


Bedankt, dat wist ik niet.




DDZ in dienst, ik blij!

01-06-2023 13:19:21
AJT
AJT
Quote
Muizeneus (01-06-2023 09:38:42):
Quote
diesels (01-06-2023 06:26:48):

Inderdaad ook mijn ervaring bij een specifieke deur. Ik vind dat gewoon een veiligheidsrisico. En het komt mij tamelijk bizar over dat zoiets zo structureel (meerdere deuren) en onoplosbaar (is al vanaf dag 1) kan zijn.

Waarom zou het een veiligheidsrisico zijn? Bij de DH-1 tjes kon je ook niet van de ene naar de andere bak lopen, heb nooit gehoord dat dat een veiligheidsrisico was....


Je bedoelt DH-2, bij de DH-1 was er wel een groot veiligheidsrisico als je probeerde naar de andere bak te komenwink


01-06-2023 16:15:36
mren
mren

Nee, daarom klopt het juist wel.


01-06-2023 16:23:21
thom
thom

Wat dacht je van de oude SGM 2'tjes die toendertijd helemaal geen bakovergang hadden ;)



Laatst bewerkt door thom op 01-06-2023 16:23

01-06-2023 16:24:03 1
R1-2010
R1-2010

De icng's mogen vanaf morgen weer rijden, maar uiteraard geen garanties dat ze vanaf morgen ook daadwerkelijk gaan rijden.