30-10-2015 11:52:03
reisthijs
reisthijs
Met de verwachting dat de aanbesteding in 2016 wordt afgerond. http://www.spoorpro.nl/materieel/2015/06/23/ns-vraagt-treinfabrikanten-om-offertes-voor-nieuwe-intercitys/

30-10-2015 13:47:33
VIRMm1
VIRMm1
Quote
Daan! (vr 30 okt 2015 11:50:01 https://www.somda.nl/forum/15040/p557030/): Bij mijn weten is het aantal zitplaatsen bekend, is bekend dat NS enkeldeks treinstellen wilt, zijn het spanningstype het beveilingssysteem bekend en de vloerhoogte. Ik heb nu geen bron met specificaties.
Ook zou een aantal treinenbouwers al zijn overgebleven namelijk Alstom, Bombardier, Siemens en Stadler.


Siemens niet. CAF wel.

30-10-2015 14:11:18
reisthijs
reisthijs
Volgens Siemens doet Siemens wel mee en CAF niet.
http://www.ovmagazine.nl/2015/03/vier-partijen-in-de-race-voor-nieuwe-intercity-1646/

30-10-2015 14:39:22
VIRMm1
VIRMm1
Ah, dus wel Siemens.

Maar over CAF ben ik ook vrij zeker. Zou goed kunnen dat er dan dus 5 partijen mee doen.


30-10-2015 14:42:06
mtlx
mtlx
Spijt me, maar CAF doet niet mee. Partijen zijn inderdaad Alstom, Bombardier, Siemens en Stadler.

30-10-2015 15:20:48
MasterE
MasterE
CAF levert SNG misschien is daar de verwarring ontstaan.


Mcn Asd

30-10-2015 15:54:43
DingeZ
DingeZ
Quote
Daan! (vr 30 okt 2015 11:50:01 https://www.somda.nl/forum/15040/p557030/): Bij mijn weten is het aantal zitplaatsen bekend, is bekend dat NS enkeldeks treinstellen wilt, zijn het spanningstype het beveilingssysteem bekend en de vloerhoogte. Ik heb nu geen bron met specificaties.
Ook zou een aantal treinenbouwers al zijn overgebleven namelijk Alstom, Bombardier, Siemens en Stadler.


Behoorlijk gespecificeerd als je het mij vraagt. https://www.tenderned.nl/tenderned-web/aankondiging/detail/samenvatting/akid/4b412ff63fba3440b283990cfa16f3b7/cid/1310836

Laatst bewerkt door DingeZ op 30-10-2015 15:55

30-10-2015 18:11:01
Daan!
Daan!
Dank je wel.

19-01-2016 17:14:10
daniel81
daniel81
Persbericht van NS over ICNG:
http://nieuws.ns.nl/update-nieuwe-intercitys/

19-01-2016 17:34:15
pjkleton
pjkleton
Dus dit worden dan Tweespannings treinstellen ?
Allemaal ? Of ook treinstellen die alleen op 1850 V gaan rijden ?
Peter

19-01-2016 17:46:16
reisthijs
reisthijs
De eerste levering zal bestaan uit tweespanningsstellen, voor vervolgbestellingen zijn nog allerlei opties mogelijk.

19-01-2016 18:55:24
stefanvw14
stefanvw14
Even kijken wat houd je voor mogelijkheden bij deze bouwers?
Bij Alstom wordt het al snel een Coradia variant, maar welke deze worden voornamelijk als stoptreinen gebruikt. Pendolino lijkt mij niet logisch, aangezien dat materieel veel harder kan dan 200.
Bij Siemens ga je toch al snel naar een Desiro variant of iets wat lijkt op ICx/ICE4.
Bij Bombardier kan samen met Siemens voor ICx/ICE4 gaan. Verder houd je Pendolino over, maar die kan veel harder dan 200 en andere optie is een variant van de SNCF AGC.
Bij Stadler kan je EC250 bestellen, al dan niet begrenst op 200 km/h als de NS graag niet harder wilt. Verder kan je FLIRT als intercity bestellen.

Bij ICE4 en EC250 is het nog geen bewezen techniek, dus dat zal de NS wel niet aan durven.

19-01-2016 19:42:24
AlexNL
AlexNL
Alstom: reeds in ontwikkeling is de Coradia Liner V200, een intercityvariant van de reeds ontwikkelde en toegelaten Coradia Polyvalent.
Bombardier: aangezien het enkeldeks is valt OMNEO af, wellicht doorontwikkeling van het CONTESSA / REGINA-platform? (De "Deense neus")
Siemens: een Desiro-variant lijkt me het meest waarschijnlijke. Met wat goede stoelen kun je van een Desiro ML al een IC maken (zie ÖBB Cityjet)
Stadler: FLIRT.

19-01-2016 19:59:26
IC2000
IC2000
Van de treinen die je noemt is volgens mij alleen de Bombardier Contessa als IC geschikt.
Ik kan me niet voorstellen dat de NS een stoptrein-stel als basis neemt voor hun IC's.
Ik acht het waarschijnlijker dat het een ICE4 achtig stel wordt.

19-01-2016 21:13:59
AlexNL
AlexNL
De Coradia Liner V200 is juist ontwikkeld als intercity, het is de opvolger van de Corail-rijtuigen. Technisch is de trein nauw verwant aan de Coradia Polyvalent, maar dat is denk ik meer omdat SNCF al een raamwerkovereenkomst had met Alstom en men zodoende een aanbesteding kon vermijden. Datzelfde zie je met de IC2 van DB.

De FLIRT rijdt in een aantal landen al als intercity rond (Zweden, Noorwegen, Tsjechië) en de Desiro ML (CityJet) wordt weliswaar ingezet in stoptreindiensten in Oostenrijk, maar heeft de inrichting van een intercity.

19-01-2016 22:13:06
aarclay
aarclay
Ik zie de NS niet snel de keuze maken voor een FLIRT als Intercity. Vooral omdat ze niet echt gestroomlijnd zijn voor hoge snelheden, en dus ook niet bepaald duurzaam. En tevens is het materieel al bekend als sprinterdiensten bij NSR, Veolia, Arriva en Syntus, hoe mooi je het van binnen wilt aankleden.
Voor Stadtler denk ik nog aan de EC250, maar die is meer bedoeld voor 250 km/h en valt dus onder de HSL-treinen.

Ik denk dat Stadtler af zal vallen, tenzij ze een doorontwikkeling op deze EC250-trein doen, maar dat lijkt mij sterk.

De Alstom Coradia V200 maakt nog een goede kans. Ik zie ook brede deurpartijen, en hij is enkeldeks. Tevens ook mooi gestroomlijnd, zie ook deze link: http://www.alstom.com/products-services/product-catalogue/rail-systems/trains/products/coradia-liner-v200-main-line-train/.

Bij Bombardier zie ik weinig geschikt materieel. Misschien de BM71/73. Maar ik zie dat deze 3-delig is, en niet veel capaciteit heeft. In ieder geval weet NedTrain wel inmiddels het één en ander van de trein af, ghehe.


Choo choo.....

19-01-2016 22:24:34
gose91
gose91
Laten we afwachten. Eind februari start de review van biedingen. Daarna nog best and final en reviewen etc.

19-01-2016 22:26:34
aarclay
aarclay
Zou interessant zijn. Zijn deze reviews tegen die tijd openbaar, en waar komen deze dan mogelijk vinden?

Laatst bewerkt door aarclay op 19-01-2016 22:26


Choo choo.....

19-01-2016 22:33:41
stefanvw14
stefanvw14
De NS wilt graag een beproefd concept en niet iets wat zich nog niet heeft bewezen.
Daar zou de V200 aan voldoen. Ze zijn in 2015 in dienst gegaan bij SNCF voor inter- regionaalvervoer, maar qua afstanden in Nederland komt dat neer op IC diensten en wat mooi is de stellen van SNCF zijn multi courant gelijkstroom(1500V) en wisselstroom(25kV).
Ik kan zo snel de baklengtes niet vinden, maar de V200 is minimaal 6 bakker lang en dus minder flexibel dan bijvoorbeeld ICMm die uit drietjes en viertjes bestaat.

Edit: We mogen de NS wel bedanken voor de heldere manier van communiceren over de hele aanbestedingsprocedure. De reisinformatie in onduidelijker

Laatst bewerkt door stefanvw14 op 19-01-2016 22:35

19-01-2016 22:44:26
jeanne
jeanne
Ja dank je de koekoek dat is een gevolg van alle ellende rond de V250 aanbesteding en we hoeven daar echt niet dankbaar over te zijn.


Jeanne Kok

19-01-2016 22:49:10
MetroRET
MetroRET
Bijkomend voordeel, mocht de FLIRT alsnog worden gekozen om ook de ICNG te gaan worden, dan hoeft de ICNG ook niet dat hele toelatingscircus te doorlopen, alleen nog voor de HSL.

Hierbij zou er indien nodig, ook nog eens gekoppeld gereden kan worden met de FLIRT uit de Sprinterdiensten.

19-01-2016 22:51:54
cuneo56
cuneo56
Quote
stefanvw14 (di 19 jan 2016 22:33:41 https://www.somda.nl/forum/15040/p565989/): We mogen de NS wel bedanken voor de heldere manier van communiceren over de hele aanbestedingsprocedure. De reisinformatie in onduidelijker

En de datum is vast ook niet toevallig dezelfde als het debat van de 2e kamer over het Fyra rapport.

Laatst bewerkt door cuneo56 op 19-01-2016 22:53

19-01-2016 23:13:20
jeanne
jeanne
Achter de naam Flirt gaat een heel palet schuil en de ene flirt is beslist niet de andere flirt. Dat houd ook in dat de elke flirt die afwijkt van de eerst toegelaten flirt op onderdelen een nieuw toelatings circus moet doorlopen in Nederland zover er geen Europese gemeenschappelijke voorligt. Nog even daar gelaten dat de toelating van materieel met een Vmax van 189 km/h en meer van een heel andere orde is dan die daar beneden geconstrueerd is.


Jeanne Kok

20-01-2016 11:18:41
icened
icened
Nee zie bijvoorbeeld de Flirt van de MTR Express Stockholm - Göteborg. Eén van de laatste Flirt IC.

Mis de vierdelige X 55 van Bombardier. Ook een prima kandidaat.

Laatst bewerkt door icened op 20-01-2016 11:19

20-01-2016 11:22:47
reisthijs
reisthijs
X55 is Bombardier Regina, die is al een keer genoemd. Maar dan moet Bombardier die wel gelijkvloers kunnen maken.

Quote
IC2000 (di 19 jan 2016 19:59:26 https://www.somda.nl/forum/15040/p565975/): Ik kan me niet voorstellen dat de NS een stoptrein-stel als basis neemt voor hun IC's.
NS bepaalt niet wat er als basis wordt genomen, dat mochten de fabrikanten zelf bepalen. En blijkbaar hebben deze vier allemaal een geschikte basis gevonden, ze zijn tenslotte naar de volgende ronde.

Quote
aarclay (di 19 jan 2016 22:13:06 https://www.somda.nl/forum/15040/p565985/): Ik zie de NS niet snel de keuze maken voor een FLIRT als Intercity. Vooral omdat ze niet echt gestroomlijnd zijn voor hoge snelheden, en dus ook niet bepaald duurzaam. En tevens is het materieel al bekend als sprinterdiensten bij NSR, Veolia, Arriva en Syntus, hoe mooi je het van binnen wilt aankleden.
Ik zie niet waarom NS dat iets zou kunnen schelen. Het onderscheid wordt toch wel gemaakt in kleurstelling en interieur. Net zoals bij DDZ.

20-01-2016 11:25:24
mtlx
mtlx
Ik weet niet meer waar ik het had gelezen, maar volgens mij stond er in één van de vorige persberichten over het nieuwe materieel dat een aantal mensen van NS al in alle aangeboden treinen had gereden om ook echt een reismet de trein te ervaren als passagier. Dat was volgens mij alweer een ruim een half jaar geleden.
Volgens mij vallen door die mededeling alweer een aantal van de hierboven genoemde opties af.
Voor Stadler betekent het dan ook, als ik mij niet vergis (!), dat het in ieder geval een versie van de FLIRT is. Voor de andere fabrikanten ben ik niet genoeg op de hoogte van hun aanbod op de huidige markt om te zien welke treinen (of platforms) daaraan voldoen.

20-01-2016 13:25:59
maurits
maurits
Quote
icened (wo 20 jan 2016 11:18:41 https://www.somda.nl/forum/15040/p566029/): Nee zie bijvoorbeeld de Flirt van de MTR Express Stockholm - Göteborg. Eén van de laatste Flirt IC.



Voor een impressie van de MTR-Flirt: http://www.jarnvag.net/vagnguide/x74 En de stellen voor PKP-IC worden ook gebruikt voor lange-afstandsdiensten: http://www.railwaygazette.com/news/traction-rolling-stock/single-view/view/pkp-intercity-flirt-presented.html

Overigens wel opvallend dat men voor puur enkeldeks materieel kiest. Een dubbeldeks treinstel met één of meer enkeldeks bakken biedt meer capaciteit maar is toch toegankelijk. Zie bijvoorbeeld het nieuwe materieel voor de RRX: http://www.silicon-saxony.de/en/news/news-detail/article/milliardenauftrag-siemens-baut-den-rhein-ruhr-express.html


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

20-01-2016 14:06:26
stefanvw14
stefanvw14
Het moet de opvolger worden van ICMm, dus vandaar enkeldeks.
De NS vervangt graag enkeldeks met enkeldeks materieel.

20-01-2016 14:09:04
Daan!
Daan!
Quote
stefanvw14 (wo 20 jan 2016 14:06:26 https://www.somda.nl/forum/15040/p566050/):
De NS vervangt graag enkeldeks met enkeldeks materieel.


Waar staat dat dan?


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


20-01-2016 14:11:53
stefanvw14
stefanvw14
Waarom zou de NS enkeldeks met dubbeldeks materieel willen vervangen. Zo creëer je overcapaciteit op lijnen die nu bewust met enkeldeksmaterieel worden bereden. Overcapaciteit kost meer dan het ooit zal opleveren, wel kan je zo reclame maken dat er ruim voldoende zitplaatsen zijn en kan je mensen dus de auto uit proberen te halen.

Laatst bewerkt door moderator op 20-01-2016 14:49, reden: Quoot laatste bericht ...

20-01-2016 14:12:51
icened
icened
Verwacht eerder dat de IC-NG direct/indirect een aantal V-IRM-M vervangt. En dat de wat minder oude V-IRM-M daarna de ICM-M/DDZ vervangt.

Laatst bewerkt door icened op 20-01-2016 14:13

20-01-2016 14:23:39
dlm4yjp
dlm4yjp
Is de speculaas weer lekker heren? %09%


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

20-01-2016 14:24:41
moderator
Moderator
moderator
Laten we hier maar niet onze verzinsels gaan spuien, dit onderwerp gaat over ontwikkelingen. Gaarne weer ontopic.


Met vriendelijke groet, Het moderator team

20-01-2016 14:41:47
bobo90
bobo90
Ik snap ook niet dat ze daar eisen aan hebben gesteld. Het gaat toch om lange afstandsvervoer dus de meeste mensen zitten lang in de trein, dan maakt die trap ook niet uit. En de desiro hc heeft over de gehele lengte een gelijkvloerse entree, dus het kan wel op 760 mm. Het belangrijkste is dat er bij de deuren goede doorstroming is. En drie bakken zal bijna nergens echt overcapaciteit veroorzaken. Het gaat het toch om dat de bouwer een zo goed mogelijk product neer zet aan de hand van de eisen van ns. Ik denk dat gezien de fyra we wel weten dat het niet al te handig is dit aan ns over te laten.

Laatst bewerkt door bobo90 op 20-01-2016 14:55

20-01-2016 15:54:07
daniel81
daniel81
Quote
bobo90 (wo 20 jan 2016 14:41:47 https://www.somda.nl/forum/15040/p566061/): Het gaat het toch om dat de bouwer een zo goed mogelijk product neer zet aan de hand van de eisen van ns.

Precies, en een eis is dus dat het enkeldeks materieel is. Daar kunnen allerlei goede redenen voor zijn, denk aan sociale veiligheid (doorzicht in de ICNG wordt specifiek genoemd; een trappenhuis belemmert dat), denk aan reisplezier voor invaliden (die in VIRM tot het balkon 'veroordeeld' zijn), of eventuele klachten van HC's over het vele traplopen. Ik weet niet of dit de concrete redenen zijn; wel vind ik het zeer plausibele redenen om enkeldeks voor te schrijven ipv af te wachten waar een fabrikant mee komt.

20-01-2016 15:56:31
AgentX
AgentX
Ik vind elke eis vanuit de vervoerder wel plausibel. De opdrachtgever kan wat mij betreft alles eisen; er moeten blauwe stoelen in, er moet een toilet in, hij moet 250 km/h kunnen etc. Daar is de rol als opdrachtgever toch voor.

20-01-2016 15:59:45
daniel81
daniel81
Ja en nee. Tuurlijk kun je voor alles wel een goede reden verzinnen, maar één ding mag niet en dat is een dusdanige eis opstellen dat je toeschrijft naar een bepaalde leverancier. Extreem voorbeeld: eisen dat de fabrikant een kantoor heeft in Zwitserland mag niet, omdat je daarmee automatisch naar Stadler toeschrijft.

20-01-2016 16:07:19
cuneo56
cuneo56
Ach b.v. Bombardier heeft er ook een vestiging.%02%

20-01-2016 18:16:24
aarclay
aarclay
Dan ben ik benieuwd 'of' en 'hoe' ze Ansaldobreda hebben geweerd uit de aanbesteding.

Laatst bewerkt door aarclay op 20-01-2016 18:17


Choo choo.....

20-01-2016 18:21:24
aarclay
aarclay
Quote
daniel81 (wo 20 jan 2016 15:54:07 https://www.somda.nl/forum/15040/p566064/):
Quote
bobo90 (wo 20 jan 2016 14:41:47 https://www.somda.nl/forum/15040/p566061/): Het gaat het toch om dat de bouwer een zo goed mogelijk product neer zet aan de hand van de eisen van ns.

Precies, en een eis is dus dat het enkeldeks materieel is. Daar kunnen allerlei goede redenen voor zijn, denk aan sociale veiligheid (doorzicht in de ICNG wordt specifiek genoemd; een trappenhuis belemmert dat), denk aan reisplezier voor invaliden (die in VIRM tot het balkon 'veroordeeld' zijn), of eventuele klachten van HC's over het vele traplopen. Ik weet niet of dit de concrete redenen zijn; wel vind ik het zeer plausibele redenen om enkeldeks voor te schrijven ipv af te wachten waar een fabrikant mee komt.

Ik kan me wel herinneren uit een nieuwsartikel dat het lastig was voor de NS om een trein te vinden die dubbeldeks was en aan de eisen van de NS zou voldoen, waaronder de rolstoeltoegankelijkheid. Ik durf te wedden dat dat mee heeft gespeeld in de aanpassing van dubbeldeks naar enkeldeks materieel.

Laatst bewerkt door aarclay op 20-01-2016 18:21


Choo choo.....

20-01-2016 18:53:48
AlexNL
AlexNL
Quote
aarclay (wo 20 jan 2016 18:16:24 https://www.somda.nl/forum/15040/p566096/): Dan ben ik benieuwd 'of' en 'hoe' ze Ansaldobreda hebben geweerd uit de aanbesteding.

"De beoogde leverancier mag de afgelopen 3 jaar niet betrokken zijn geweest bij een juridisch conflict met NS."

Met zoiets (maar dan natuurlijk correct-juridisch geformuleerd) sluit je AB/Hitachi Italy uit, terwijl je de anderen wel binnen houdt. Het SLT-winterdebacle was tenslotte langer dan 3 jaar terug. %02%

20-01-2016 19:00:40
aarclay
aarclay
Da's inderdaad een goeie, Alex. ☺

20-01-2016 19:06:38
kleine_man
kleine_man
Stadler Kiss, Bombardier Omneo, Bombardier Twindexx, Skoda Elephant. Zomaar 4 dubbeldekkers met bewezen technieken en juiste instap hoogte.

Probleem bij dubbeldeksmaterieel is dat voor optimaal gebruik de deuren boven de draaistellen moet zitten. Maar dan is barierevrij reizen niet mogelijk. Enkeldeksmaterieel wordt makkelijker door de reiziger geaccepteerd dan dubbeldeksmaterieel.

Hoever wil je gaan met treinstellen. De IC225 en railjet zijn ook lokgetrokken treinstellen ala DDZ.

Gevoelsmatig denk ik dat Siemens de tender wint met de Vaggio. Siemens is de enige kandidaat die geen goed gevulde order portofeuille heeft. Maar het pak speculaas is lekker.

20-01-2016 19:45:52
dh3201
dh3201
Blijkbaar kent men geen tussenweg tussen geheel enkeldeks en geheel dubbeldeks %03%


Shqiperise-lopers?

20-01-2016 20:56:05
AlexNL
AlexNL
Siemens is anders hartstikke druk met de bouw van de nieuwe Thameslink- (Class 700), South West Trains- (Class 707) en Eurostartreinstellen (Class 374). Dat zijn al drie grote orders.

20-01-2016 21:03:12
b2py
b2py
En die 130 stellen ICE4 stellen ook weinig voor natuurlijk

20-01-2016 21:24:55
icened
icened
Hebben niet alle vier leveranciers het druk? Alstom wordt vaak gevraagd om ERTMS te leveren. Stadler heeft regelmatig orders voor Flirt en daarvoor KISS treinstellen. En Bombardier levert de meeste treinmaterieel wereldwijd. De orders voor Zefiro 380 is in China en ETR 1000 Frecciarossa (samen met Hitachi Rail Italy) zijn daar onder andere een van de orders.

20-01-2016 21:25:54
moderator
Moderator
moderator
Feiten maar weer?


Met vriendelijke groet, Het moderator team

20-01-2016 23:49:40
thom
thom
Quote
icened (wo 20 jan 2016 21:24:55 https://www.somda.nl/forum/15040/p566117/): Hebben niet alle vier leveranciers het druk? Alstom wordt vaak gevraagd om ERTMS te leveren. Stadler heeft regelmatig orders voor Flirt en daarvoor KISS treinstellen. En Bombardier levert de meeste treinmaterieel wereldwijd. De orders voor Zefiro 380 is in China en ETR 1000 Frecciarossa (samen met Hitachi Rail Italy) zijn daar onder andere een van de orders.

Het leveren van ERMTS installaties zal door een heel andere afdeling van het bedrijf gaan dan de productie van treinen zelf.

21-01-2016 00:13:54
AgentX
AgentX
Quote
daniel81 (wo 20 jan 2016 15:59:45 https://www.somda.nl/forum/15040/p566068/): Ja en nee. Tuurlijk kun je voor alles wel een goede reden verzinnen, maar één ding mag niet en dat is een dusdanige eis opstellen dat je toeschrijft naar een bepaalde leverancier. Extreem voorbeeld: eisen dat de fabrikant een kantoor heeft in Zwitserland mag niet, omdat je daarmee automatisch naar Stadler toeschrijft.


Ik doelde dan ook op specifieke producteisen.

21-01-2016 13:35:33
IC2000
IC2000
Quote
kleine_man (wo 20 jan 2016 19:06:38 https://www.somda.nl/forum/15040/p566105/): Probleem bij dubbeldeksmaterieel is dat voor optimaal gebruik de deuren boven de draaistellen moet zitten. Maar dan is barierevrij reizen niet mogelijk. Enkeldeksmaterieel wordt makkelijker door de reiziger geaccepteerd dan dubbeldeksmaterieel.



Neem de IC2000 van de SBB, deze heeft de deuren dus naast de draaistellen en een doorlopende bovenverdieping. Daarnaast zijn de speciale zone's vaak beneden geplaatst. Het kán dus wel..

21-01-2016 13:44:08
bert
bert
Er is zelfs een instap op perronhoogte daar. Maar dit hele concept past alleen bij een standaard lagere perronhoogte. Da's ff jammer voor NS want het is een heel mooi concept.

21-01-2016 15:16:26
nathanvos2
nathanvos2
Quote
IC2000 (do 21 jan 2016 13:35:33 https://www.somda.nl/forum/15040/p566191/):
Quote
kleine_man (wo 20 jan 2016 19:06:38 https://www.somda.nl/forum/15040/p566105/): Probleem bij dubbeldeksmaterieel is dat voor optimaal gebruik de deuren boven de draaistellen moet zitten. Maar dan is barierevrij reizen niet mogelijk. Enkeldeksmaterieel wordt makkelijker door de reiziger geaccepteerd dan dubbeldeksmaterieel.



Neem de IC2000 van de SBB, deze heeft de deuren dus naast de draaistellen en een doorlopende bovenverdieping. Daarnaast zijn de speciale zone's vaak beneden geplaatst. Het kán dus wel..

We drijven hier een beetje af maar het kan inderdaad dat de deuren niet boven de draaistellen zitten. Ik denk dat hier gedoeld wordt op om/nabij de draaistellen. Ik weet dat er in Frankrijk dubbeldeksmaterieel rijd waar deuren midden in de bak zitten. Daar word de indeling ook niet beter van.

21-01-2016 16:51:40
jeanne
jeanne
Quote
IC2000 (do 21 jan 2016 13:35:33 https://www.somda.nl/forum/15040/p566191/): Neem de IC2000 van de SBB, deze heeft de deuren dus naast de draaistellen en een doorlopende bovenverdieping. Daarnaast zijn de speciale zone's vaak beneden geplaatst. Het kán dus wel..

Uit het Zwitserse dubbeldeks IC materieel kunnen ook nog een andere les leren. Het IC2000 heeft ook model gestaan de Zwitserse Twindexx die overigens veel te laat geleverd gaan worden door Bombardier. Behalve van wege constructieve problemen, heeft deze vertraging vooral te maken met juridische gesteggel over de toegankelijkheid van dubbeldeks materieel voor mindervaliden. Slechts a niveau ruimten zijn goed en discriminatie-vrij toegankelijk! Daarom is het ook niet zo gek dat er door NS voor het ICNG een enkeldeks variant gekozen is. Het mindervalide toegankelijk maken van niet a niveau materieel vergt nog al wat en ken ook nog eens behoorlijk wat beperkingen.


Jeanne Kok


18-02-2016 22:03:08
jeanne
jeanne
Uit doorgaans goed ingelichte Zwitsers kringen heb ik vernomen dat Stadler Rail zijn nieuwste creatie de Giruno (EC250) op Innotrans 2016 in Berlijn zal tonen.


Jeanne Kok

02-05-2016 10:11:02
aarclay
aarclay
En de aangewezen (voorlopige) winnaar is...... (tromgeroffel)
Alstom. http://nieuws.ns.nl/aanschaf-nieuwe-intercitys/

Ik ben benieuwd welke trein het zal worden?
http://www.alstom.com/products-services/product-catalogue/rail-systems/trains/rail-systems/main-line-trains/.

Ikzelf zou inzetten op de V200, omdat deze enkeldeks is en zo'n beetje aan alle eisen voldoet.

Laatst bewerkt door aarclay op 02-05-2016 10:24


Choo choo.....

02-05-2016 10:20:12
b2py
b2py
Preferred bidder, geen winnaar

02-05-2016 10:20:17
BasSNG2001
BasSNG2001
Ik denk ook de V200, maar met een andere kopvorm.


#DiscoverEU

02-05-2016 10:28:24
JcJay
JcJay
Quote uit bericht: "De door NS geselecteerde intercity is gebaseerd op een trein die al rijdt in meerdere landen."

Ben toch wel benieuwd naar welke treinen/landen er hier naar verwezen wordt.
Reden er bij de SNCF niet al enkele van deze Coradia IC treinen (op proef) die zowel onder draad als op diesel konden rijden, waarbij alle perrons aangepast moesten worden? Betreft het Duitsland dan denk ik aan BR440, die ze dan verder moeten oppimpen tot IC trein.

Laatst bewerkt door JcJay op 02-05-2016 10:31

02-05-2016 11:19:33
wouterder
wouterder
Wat ik alleen niet begrijp is dat in de basisorder 25000 zitplaatsen gevraagd wordt.

Maar als ICMm wegvalt ben je al ongeveer 30000 zitplaatsen kwijt. Dan nog niet eens ICR stammen meegeteld. Neem aan dat er met het groeiend aantal reizigers juist meer zitplaatsen nodig zijn?

02-05-2016 11:24:24
michaben
michaben
Het is dan ook een basisorder, er staat nergens in het artikel dat dit basisorder de volledige ICM en ICR vloot gaat vervangen.

02-05-2016 11:44:13
icened
icened
Inderdaad. Het is een basisorder. Ze hadden zelfs over 80.000 zitplaatsen. Maar dat is allemaal speculatie. Want er staat voorlopig alleen vast dat deze nieuwe IC in Nederland op de HSL zal rijden.

En daarna is het afwachten of het verder op andere delen van het hoofdrailnet zal rijden. En eventueel wordt ingezet in het buitenland.

02-05-2016 12:10:13
daniel81
daniel81
Gezien de perikelen in Den Haag staat er nooit veel vast, en áls er al iets vast zou staan is het dat ICM zo langzamerhand vervangen moet gaan worden.

Over de basisorder: ICM is destijds in 5 schijven besteld, denkbaar dat het bij ICNG ook zo zal gaan.

02-05-2016 12:28:51
mdeen
mdeen
Quote
JcJay (ma 02 mei 2016 10:28:24 https://www.somda.nl/forum/15040/p576891/): Quote uit bericht: "De door NS geselecteerde intercity is gebaseerd op een trein die al rijdt in meerdere landen."

Ben toch wel benieuwd naar welke treinen/landen er hier naar verwezen wordt.
Reden er bij de SNCF niet al enkele van deze Coradia IC treinen (op proef) die zowel onder draad als op diesel konden rijden, waarbij alle perrons aangepast moesten worden? Betreft het Duitsland dan denk ik aan BR440, die ze dan verder moeten oppimpen tot IC trein.


Als je het ruim interpreteert: de X3 in Zweden en de British Rail class 460 worden ook tot de Coradiafamilie gerekend.

02-05-2016 13:09:43
nathanvos2
nathanvos2
Als ik https://railmagazine.nl/ns-bestelt-ca-80-treinstellen-bij-alstom/ moet geloven dan komt de Coradia liner V200 wat nu aan Frankrijk wordt geleverd het meest in de buurt van de eisen van de NS. Alleen dit is uiteindelijk niet het ontwerp. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat mogelijk hier op verder wordt ontwikkeld.

Laatst bewerkt door moderator op 02-05-2016 15:22, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

02-05-2016 15:01:24
icened
icened
Wat bedoel je met dat er hierop verder ontwikkeld wordt? Het mooie van de Coradia Liner V 200 en de nieuwste NS IC is dat het een aantal overeenkomsten heeft zoals ERTMS Atlas 200, het rijden onder 1500 volt en 25 KV. De Franse KVB is te vergelijken met ATB.

02-05-2016 15:24:20
geert
geert
Mwah KVB en ATB zijn echt wel heel erg verschillende systemen! Verder gaat je vergelijking op, met de aantekening dat de 160 km/h versie in Frankrijk inmiddels rijdt maar de 200 versie nog niet.

02-05-2016 16:44:38
SchuurB
SchuurB
Ik snap ook niet waar deze discussie over gaat. Waarom gaat het de V200 sowieso niet worden, voldoet die niet meer aan de meest recente ontwerpeisen?

02-05-2016 17:40:36
phantom
phantom
Quote
icened (ma 02 mei 2016 11:44:13 https://www.somda.nl/forum/15040/p576900/): Want er staat voorlopig alleen vast dat deze nieuwe IC in Nederland op de HSL zal rijden.

En daarna is het afwachten of het verder op andere delen van het hoofdrailnet zal rijden. En eventueel wordt ingezet in het buitenland.


Waar lees je dat deze nieuw IC op de HSL zal gaan rijden ?
Het enigste wat ik lees is dat deze treinen op de HSL zouden kunnen rijden.

Een IC rijd voornamelijk op het HRN,meer daar dan op een HSL.
Inzet in het buitenland/grens overschrijdende diensten zijn voorlopig al helemaal niet aan de orde,als men dat wil(geen idee op welke lijnen/diensten dat zou moeten wezen) dan zal bij de start van de bouw e.e.a. ingebouwd moeten worden om extra onkosten te vermijden.
Nogmaals ik kan me niet voorhalen waarom men grensoverschrijdend zou willen rijden meer dan de Benelux diensten van en naar Belgie


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

02-05-2016 17:44:08
b2py
b2py
Heb je uberhaupt wel iets gelezen wat in dit topic staat?

02-05-2016 18:05:41
nathanvos2
nathanvos2
Quote
icened (ma 02 mei 2016 15:01:24 https://www.somda.nl/forum/15040/p576925/): Wat bedoel je met dat er hierop verder ontwikkeld wordt? Het mooie van de Coradia Liner V 200 en de nieuwste NS IC is dat het een aantal overeenkomsten heeft zoals ERTMS Atlas 200, het rijden onder 1500 volt en 25 KV. De Franse KVB is te vergelijken met ATB.


Ik wil niet te veel speculaas aanhalen maar in de tekst bij railmagazine stond.

Quote
Mogelijke kanshebber is de Coradia Liner van Alstom die geleverd wordt aan de Franse spoorwegen, deze komt met de specificaties in de buurt van de eisen van NS. Dit treinstel is ook in de Artist impressie van Alstom hierboven weergegeven maar, is niet het uiteindelijke treinstel en ontwerp voor NS.


Op de foto op deze site stond zo'n foto van een Coradia Liner V200. Je bent gouw geneigd om dan te gaan denken dat het op de tekentafel hier mee begint.

Quote
SchuurB (ma 02 mei 2016 16:44:38 https://www.somda.nl/forum/15040/p576940/): Ik snap ook niet waar deze discussie over gaat. Waarom gaat het de V200 sowieso niet worden, voldoet die niet meer aan de meest recente ontwerpeisen?

Het word inderdaad geen v200 maar ik denk eerder een doorontwikkeling van de V200 tot zo ver ik kan vinden over het hoe en wat over het nieuwe materieel. Uiteindelijk zullen we gewoon af moeten wachten. We zullen het vanzelf zien wat hier uit komt.

Laatst bewerkt door nathanvos2 op 02-05-2016 18:12

02-05-2016 18:18:58
PimTH
PimTH
En NS is NS niet als er niet wat aanpassingen aan gedaan worden.

Laatst bewerkt door PimTH op 02-05-2016 18:19

02-05-2016 18:31:14
thom
thom
Dat ligt niet alleen aan NS, maar ook aan de lokale omstandigheden in dit land en wat wij hier als reizigers gewend zijn.

Overigens zijn we hier allang onderin de speculaas doos beland, idee om dit weer even af te splitsen tov de feitelijke ontwikkelingen?

Laatst bewerkt door thom op 02-05-2016 18:31

03-05-2016 08:54:32
icened
icened
NS kiest voor de IC van Alstom. Geeft dat ook aan dat de Coradia Liner V 200 al bijna ontwikkeld is? Je leest bijna niets over de Coradia Liner V 200. Er zijn geen berichten dat er binnenkort getest gaat worden met de Coradia Liner V 200 van SNCF.

SNCF heeft Alstom de order gegeven om 35 van deze treinstellen te leveren. Las dat Coradia Liner V 200 de IC is die de Co-rail rijtuigen gaat vervangen. Heeft SNCF hier al een raamwerk voor gemaakt met Alstom?

En zal NS een raamwerk maken voor een bepaalde periode? Bij de SLT was niet een raamwerk voor een lange periode. Anders had Bombardier & Siemens nog steeds de SLT geleverd.

03-05-2016 11:28:53
thom
thom
Voor SLT was er zeker een optie voor vervolgorders, echter heeft NSR die zelf niet gelicht door de toilettendiscussie, en de inbouw daarvan een te grote wijziging was voor de bestellingsoptie.

03-05-2016 11:37:14
michaben
michaben
Men heeft wel degelijk opties voor SLT gelicht, want de eerste bestelling bestond uit slechts 35 stellen. Er waren in totaal vijf opties, waarvan men er uiteindelijk drie heeft afgenomen en de laatste twee niet.

03-05-2016 11:45:30
Z2N
Z2N
De Coradia Liner is een doorontwikkeling van de Coradia Polyvalent, en is een versie die meer geschikt is voor langeafstandsverkeer. Deze stellen zijn in productie, en de eerste stellen beginnen net langzaamaan met de testritten op de trajecten Parijs - Troyes - Belfort en Parijs - Vierzon - Montluçon. De eerste stellen zullen tegen het einde van het jaar in dienst komen op deze trajecten, waar zij getrokken dieseltreinen met Corail-rijtuigen zullen vervangen. Later zullen zij ook op Parijs - Amiens - Boulogne en Parijs - Granville gaan rijden, evenals enkele interregionale treinverbindingen.

De Coradia Liner V200 is weer een doorontwikkeling van de 'gewone' Coradia Liner, met een maximumsnelheid van 200 km/h (de gewone versie heeft een maximumsnelheid van 160 km/h). Deze is lange tijd voorzien voor de vervanging van Corail-rijtuigen op een groot deel van het Franse netwerk, maar recentelijk komt vanuit de SNCF het bericht dat deze niet comfortabel genoeg zou zijn voor de langere trajecten van de Corail-treinen (meer dan vier uur), en dat er daarom een alternatief gezocht wordt. (http://www.mobilicites.com/Dossier-23-L-avenir-des-Intercites-dans-les-mains-de-l-Etat/011-4654-Intercites-des-senateurs-demandent-a-l-executif-de-passer-commande-a-Alstom.html)

03-05-2016 12:14:24
stefanvw14
stefanvw14
Gelukkig duren de meeste Intercity's in NL niet meer dan 3 uur van begin tot eindpunt. Zelfs al zouden deze treinen IC Brussel gaan rijden duurt de rit niet meer dan 3,5 uur.


Vaste reiziger traject Zd - Amr, favoriete treinmaterieel ICMm en ICRmh. VIRM alleen 9547-9597.

03-05-2016 12:31:13
Z2N
Z2N
Voor NS is het dan ook geen probleem, het is alleen dat de combinatie Coradia Liner + 200 km/h nog niet in de praktijk getest is. Gelukkig heeft het bedrijf in beiden een goede trackrecord, Alstom is nog steeds de bouwer van goede hogesnelheidstreinen, en de Coradia Liner is verder ook een goede trein, alleen de SNCF heeft geen flauw benul hoe het spoor er bij ligt waardoor het netwerk op een aantal plekken aangepast moest worden voor deze treinen.

03-05-2016 12:36:35
geert
geert
Nou je haalt nu echt een heleboel door elkaar. De Coradia Liner 200 wordt momenteel getest op de bekende testtrajecten in Frankrijk o.a. Les Aubrais - Blois en in Bretagne.
De problemen met de perrons kennen een heel andere oorzaak die ook al gold voor de 160 versie, namelijk dat RFF ( franse Prorail sinds 1 januari 2016 weer onderdeel van de SNCF) niet op tijd klaar was met aanpassingen aan europese standaarden cq daar verkeerde informatie over gegeven heeft. Daarom is de introductie op een aantal trajecten uitgesteld,
Inmiddels rijdt de 160 versie succesvol o.a. tussen Parijs en Granville, Parijs en Boulogne, rond Straatsburg en rond Bordeaux.

03-05-2016 12:41:53
Z2N
Z2N
De versie die getest wordt heeft maar een Vmax van 160 hoor.

Dat heeft overigens nog tot discussie geleid voor de verbinding tussen Parijs en Montluçon, daar deze over een grote afstand op een spoorlijn met een Vmax van 200 km/h loopt. (http://transportrail.canalblog.com/archives/2013/12/05/28591585.html)

03-05-2016 16:30:46
icened
icened
Welke bovenleiding spanning hebben ze tussen Parijs - Montlucon? 1500 volt of 25 KV? In sommige artikelen wordt aangegeven dat de nieuwe NS Intercity onder 1500 volt ook 200 km p/u kan rijden.

Zie ervan komen dat de ontwikkeling, testen,toelating en leveren van de Coradia Liner V 200 en de IC-NG redelijk gelijk opgaat.

Laatst bewerkt door icened op 03-05-2016 16:34

03-05-2016 17:05:53
koos
koos
Ik meen mij te herinneren dat NS IC's wil met bakken van 26,4 meter (zo lang als ICR ongeveer). Volgens mij kun je dan geen jacobsdraaistellen toepassen. Ik zie dat de Coradia-treinstellen deze wel hebben.

Wil NS IC's met jacobsdraaistellen of is dat niet bekend?

03-05-2016 17:18:46
michaben
michaben
Men wilde treinen van circa 80, 110 en 160 meter. Of dat 3, 4 of 6 bakken zijn lijkt me dan niet echt relevant, met bakken van 18 en 15 meter met jacobsdraaistellen kun je die lengtes maken.

03-05-2016 17:52:50
Z2N
Z2N
Quote
icened (di 03 mei 2016 16:30:46 https://www.somda.nl/forum/15040/p577062/): Welke bovenleiding spanning hebben ze tussen Parijs - Montlucon? 1500 volt of 25 KV? In sommige artikelen wordt aangegeven dat de nieuwe NS Intercity onder 1500 volt ook 200 km p/u kan rijden..

Tussen Parijs en Bourges is het 1500 volt, na Bourges gaat de trein in dieselmodus verder richting Montluçon. In Frankrijk wordt door een aantal treinen 200-220 km/h gereden onder 1500 volt, dit trekt echter veel vermogen uit de bovenleiding waardoor de capaciteit van de spoorlijn als geheel daalt, bovendien trekken de treinen niet bijzonder snel op.

03-05-2016 17:54:23
nohab
nohab
Quote
icened (di 03 mei 2016 16:30:46 https://www.somda.nl/forum/15040/p577062/): Welke bovenleidingsspanning hebben ze tussen Parijs en Montluçon? 1500 Volt of 25 kV?
Hangt daar dan inmiddels draad? Zover ik weet is het daar nog niet elektrisch. De lijn naar Clermont-Ferrand heeft 25 kV.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

03-05-2016 18:00:30
Z2N
Z2N
Ik zou één berichtje boven je kijken.

03-05-2016 18:06:41
icened
icened
_________________________________________________________________________________
michaben

Men wilde treinen van circa 80, 110 en 160 meter. Of dat 3, 4 of 6 bakken zijn lijkt me dan niet echt relevant, met bakken van 18 en 15 meter met jacobsdraaistellen kun je die lengtes maken.
_________________________________________________________________________________

Je ziet dat Alstom bakken levert met wat kortere bakken zoals de SJ X 60. Maar indien de klant langere bakken wilt kan Alstom dat ook leveren zie de SJ X 40 Coradia Duplex.

Laatst bewerkt door icened op 03-05-2016 18:29

26-05-2016 20:40:59
qj7141
qj7141
Siemens heeft een kort geding aangespannen. Bron: http://nieuws.ns.nl/voortgang-icng/

Laatst bewerkt door moderator op 26-05-2016 20:58, reden: Link aangepast.

26-05-2016 21:18:38
Michael98
Michael98
Als de NS geen procedurefouten heeft gemaakt bij de Europese aanbesteding en de Alstom treinen aan de gestelde criteria voldoen, dan lijkt mij dit kort geding vrij kansloos. Siemens wil waarschijnlijk alleen maar de order ophouden nu zij waarschijnlijk deze order niet mogen produceren.
Veel treinenbouwers willen natuurlijk deze aanbesteding winnen, het aantal orders/aanbestedingen in deze markt is dusdanig laag dat alles moet worden gedaan om een order binnen te halen.
Vertraging zal het nu sowieso oplopen, het contract met Alstom mag in afwachting van de uitspraak nog niet worden getekend. Het kan ook best zijn dat de hele aanbesteding in afwachting van de rechtszaak wordt stilgelegd.

26-05-2016 21:27:38
b2py
b2py
Het is een kort geding, die gaan meestal vrij snel..

26-05-2016 22:13:55
Frontier
Frontier
Het is bij (grote) aanbestedingen geen zeldzaamheid dat verliezende partij(en) een kort geding aanspannen, veelal in de hoop dat er toch nog ergens een procedurefout ontdekt kan worden.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

15-07-2016 16:37:10
VIRMm1
VIRMm1
NS en Alstom sluiten contract over levering van 79 snelle Intercity's

15 juli 2016

Samenvatting
- Contractwaarde meer dan € 800 miljoen
- Vanaf 2021 op het Nederlandse spoor
- Snelheid 200 km/u
- 25.000 zitplaatsen
NS en Alstom sluiten een contract voor de levering van 79 (enkeldeks) Intercity’s met een snelheid van 200 km/u. Alstom kwam als beste uit de bus bij de door NS uitgeschreven aanbesteding. De trein is gebaseerd op het Coradia-concept van Alstom waarvan al in meerdere landen treinen rijden. De Coradia-trein wordt nu aangepast voor NS, zodat de trein geschikt is voor inzet in Nederland op zowel de hogesnelheidslijn (HSL) als het hoofdrailnet (HRN). De trein moet vanaf 2021 gaan rijden op het traject Amsterdam-Rotterdam-Breda over de hogesnelheidslijn. Daarna gaat de trein ook rijden tussen Den Haag en Eindhoven (deels over de HSL). NS heeft de mogelijkheid in het contract om meer treinen te kunnen bestellen.

“Beproefde technologie en tegelijkertijd een trein die klaar is voor de toekomst. Dat is volgens mij in kort bestek wat Alstom onze reizigers en ons biedt. Wij zien erg uit naar de samenwerking in de komende jaren. Vanaf nu moeten we samen met Alstom vol doorpakken, want er ligt een ambitieuze planning en er moet veel gebeuren,” aldus Roel Okhuijsen, programmadirecteur nieuw materieel van NS. De nieuwe Intercity’s zijn nodig ter vervanging van bestaand materieel en voor de uitbreiding van de dienstverlening.

“Wij zijn zeer verheugd met het vertrouwen dat NS in Alstom heeft gesteld om een efficiënte, comfortabele en milieuvriendelijke mobiliteitsoplossing te mogen leveren aan haar reizigers. De Intercitytrein voor NS bouwt voort op de beste en bewezen technologie uit het Coradia-platform, waarvan meer dan 2.400 treinen wereldwijd zijn verkocht en die dagelijks met een hoge beschikbaarheid worden ingezet,” aldus Andreas Knitter, Senior Vice-President Europa bij Alstom.

Eerst afronden van het definitieve ontwerp

In bijgaande infographic staat samengevat wat er komende jaren allemaal moet gebeuren om vanaf 2021 te kunnen rijden. Komend jaar staat in het teken van het afronden van het definitieve ontwerp van de trein. Dit gebeurt in nauw overleg met reizigers, rijdend personeel, onderhoudsmedewerkers en schoonmakers, zodat de trein in het Nederlandse systeem kan worden ingepast. Daarna start de productie van de eerste kleine serie treinen en kunnen we de test- en toelatingsfase in met tests op verschillende speciale testbanen in Europa, in een speciale klimaatkamer in Wenen en veel testritten op het Nederlandse spoor, zowel op de HSL als het reguliere spoor. Daarna start de serieproductie en gaan de eerste treinen naar verwachting in 2021 rijden.

Kenmerken van de trein

“De nieuwe trein combineert een hoge snelheid met comfort en een goede toegankelijkheid. Zo sluit deze snelle Intercity beter aan op het perron. Hierdoor wordt de trein beter toegankelijk voor grote groepen reizigers, zoals met een kinderwagen of in een rolstoel. De trein is verder van alle gemakken voorzien voor de reiziger zoals comfortabele stoelen, wifi, stopcontacten en usb-aansluitingen bij iedere zitplaats,” aldus Roel Okhuijsen.

Enkele kenmerken van de nieuwe intercity’s:

79 treinstellen; NS koopt 49 treinstellen met 5 rijtuigen en 30 treinstellen met 8 rijtuigen.

Zitplaatsen; de 79 treinen hebben samen zo’n 25.000 zitplaatsen, verdeeld over verschillende zones in 1e en 2e klas.

‘Dutch design’; door de samenwerking van Alstom met een Nederlandse kunstenaar zorgen we dat iedereen zich straks helemaal thuis voelt in deze nieuwe trein. De trein krijgt aangename zones die zich bijvoorbeeld meer lenen voor werken/rust of gezelligheid/ontmoeten.

Gemak; de treinen hebben onder meer (rolstoeltoegankelijke) toiletten, wifi, reisinformatieschermen, gescheiden afvalinzameling op de balkons, led-verlichting met Intelligent Light Control, (USB-) stopcontacten (in eerste en tweede klasse), een schuiftrede voor betere toegankelijkheid en extra bagageruimte. Zo zorgen we voor maximaal gemak onderweg.

Nieuwste techniek; de trein moet zowel kunnen rijden op 25 kV bovenleidingspanning (hogesnelheidslijn) als 1,5 kV (hoofdrailnet). Daarnaast krijgt de trein zowel het beveiligingssysteem ERTMS (dit ligt nu al op de HSL) als ATB (op het Hoofdrailnet) aan boord. Camera’s in de trein en de aanwezigheid van noodknoppen (‘call for aid’) zorgen voor een sociaal veilige omgeving.

Achtergronden

Een eerder door Siemens aangespannen kort geding over de aanbesteding voor de snelle nieuwe Intercity’s is vandaag door NS gewonnen waardoor NS nu het contract met Alstom kan sluiten.

De aanschaf van de 79 snelle Intercity’s past in de lopende modernisering en uitbreiding van de NS-vloot. Zo stromen de eerste nieuwe Sprinters in vanaf dienstregeling 2017 (Type Flirt van fabrikant Stadler, 58 stuks) vanwege o.a. het behoud en uitbreiding van de OV-studentenkaart. Vanaf medio 2018 volgen meer Sprinters (Type Civity van fabrikant CAF, 118 stuks). Ook worden 81 (VIRM)-dubbeldekkers de komende jaren bij NS-dochter NedTrain in Haarlem gemoderniseerd. In totaal investeert NS meer dan 2,5 miljard in modernisering en uitbreiding van de vloot.


bron: http://nieuws.ns.nl/ns-en-alstom-sluiten-contract-over-levering-van-79-snelle-intercitys/

15-07-2016 17:59:14
Daan!
Daan!
Quote
79 treinstellen; NS koopt 49 treinstellen met 5 rijtuigen en 30 treinstellen met 8 rijtuigen.


Ik vraag me af of dit praktisch is. Met samenstellingen van 5 en 8 bakken ben je veel minder flexibel dan wanneer je bijvoorbeeld kiest voor samenstellingen van 3 en 4 bakken. Met 5 en 8 bakken kun je alleen composities maken van 5, 8, 5+5, 5+8, 8+8 met een maximum van de maximale toegestane lengte in Nederland. Met samenstellingen van bijvoorbeeld 3 en 4 bakken is NS veel flexibeler in zijn materieelinzet.

Quote
Zitplaatsen; de 79 treinen hebben samen zo’n 25.000 zitplaatsen, verdeeld over verschillende zones in 1e en 2e klas.

‘Dutch design’; door de samenwerking van Alstom met een Nederlandse kunstenaar zorgen we dat iedereen zich straks helemaal thuis voelt in deze nieuwe trein. De trein krijgt aangename zones die zich bijvoorbeeld meer lenen voor werken/rust of gezelligheid/ontmoeten.


Met een steeds luxer wordende tweede klas, begin ik het nut van de eerste klas zo langzamerhand te betwijfelen, maar dat is een andere discussie. Echter, de zones zoals in DDZ in een enkeldekstrein toepassen, is vragen om moeilijkheden. In ieder geval wordt het praktisch onuitvoerbaar. Reizigers gaan zich niet verdelen over de trein wanneer blijkt dat de verkeerde zone voor hun neus gestopt is. Reizigers willen gewoon comfortabel van A naar B vervoerd worden. Leuk bedacht vanachter het bureau, maar in de praktijk werkt het niet.
Een onderzoek zou het moeten uitwijzen, maar ik ben toch wel benieuwd wie er bewust kiest voor een zone in DDZ (werkcoupé of kletscoupé). Ik geloof wel dat reizigers bewust de stiltecoupés opzoeken, maar ook dat concept lijkt mij toch wel failliet na de mislukte proef met logo’s op de hoofdsteunen.

15-07-2016 18:04:35
Frontier
Frontier
Beter besteld men gewoon 79 7-delige stellen, al dat eeuwige geneuzel met verschillende lengtes en de zogenaamde flexibiliteit waar in de praktijk dagelijks weer van alles fout mee gaat... %03%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

15-07-2016 18:08:30
michaben
michaben
Quote
Daan! (vr 15 jul 2016 17:59:14 https://www.somda.nl/forum/15040/p584924/): Met samenstellingen van 5 en 8 bakken ben je veel minder flexibel dan wanneer je bijvoorbeeld kiest voor samenstellingen van 3 en 4 bakken.

Ik denk niet dat de het aantal bakken moet gaan vergelijken met wat we nu hebben. Als het jacobsdraaistellen zijn heb je veel kortere bakken. ICM heeft een baklengte van circa 27 meter, terwijl SLT kopbakken van circa 19 en tussenbakken van circa 15 meter kent. Dan kun je de combinaties tot en met 5+8+8 en 5+5+5+5 maken.

Laatst bewerkt door michaben op 15-07-2016 18:09

15-07-2016 18:16:34
VIRMm1
VIRMm1
Als we hier kijken

http://www.alstom.com/products-services/product-catalogue/rail-systems/trains/products/coradia-liner-v200-main-line-train/

dan zien we dat alstom standaard niet korter levert dan 6 wagenstellen.
Waarschijnlijk wilde de ns dus al korter en zijn ze idd voor 5 wagenstellen gegaan.
Over de lengte kan ik zo gauw nog niks vinden maar qua lengte kunnen ze misschien overeenkomen met een SLT6 (wat weer gelijk is aan 'normaal' 4 bakken)

Het klinkt inderdaad veel, 5 en 8 baks, maar qua lengte zal het niet gelijk zijn aan bijv ICMm.

15-07-2016 18:25:29
Daan!
Daan!
@Michaben,

Dat klopt, maar de flexibiliteit blijft evengoed kleiner. Aan de combinatie 5+5+5+5 zul je in de praktijk waarschijnlijk niets hebben. Het gaat mij erom dat je vooral in de middellange treinen flexibel bent. NS wil graag zijn materieel zo efficiënt mogelijk inzetten. Begrijpelijk, maar in dat licht vind ik de keuze 5 en 8 vreemd.

Overigens heeft hier wel eens gestaan hoe lang de 3 lengtevarianten totaal zouden zijn. Met behulp van die cijfers zou te achterhalen moeten zijn hoe lang elke bak is. Weet iemand waar die staan?

15-07-2016 18:44:59
michaben
michaben
Waarom zou je aan 5+5+5+5 niets hebben? De NS zet nu ook ICM 3+3+3+3 in.

15-07-2016 18:54:13
dennistd
dennistd
Als ik dit plaatje https://www.flickr.com/photos/51978012@N05/17155928361/in/album-72157651983465475/ zo bekijk zijn het inderdaad kortere tussenbakken, dus de lengte zal wel in de buurt komen van een 100 en 150 meter, net als VIRM. Met kortere treinstellen ben je weliswaar flexibeler, maar verlies je veel zitplaatsen door de cabines.

Laatst bewerkt door dennistd op 15-07-2016 18:54