18-04-2023 23:13:30 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote Zoals het mij is uitgelegd is dat in de regelgeving is vastgelegd dat een trein altijd onder de meest veilige modus zal rijden: indien een trein is voorzien van ETCS (en is voorzien van de juiste encryptiesleutels) dan zal er bij het oprijden van een ETCS-baanvak een transitie naar ETCS worden aangeboden. Indien de machinist de transitie weigert, zal de trein tot stilstand komen. "Ik rij door onder het oude systeem" is dus standaard geen keuze. Met deze "ATB Only"-modus wil men het dus mogelijk maken om de ETCS-transitie uit te schakelen, maar omdat dat niet is voorzien in de regelgeving zal er dus een ontheffing moeten worden aangevraagd en verleend. |
18-04-2023 23:17:56 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote Er waren wel plannen binnen NS en ProRail om onderzoek te doen naar een nieuwe markeringsmethode om treinen op de juiste plek te laten stoppen. Maar dat was ook al weer een hoop jaartjes geleden. Ik ben benieuwd waar dat schip gestrand is. Laatst bewerkt door aarclay op 18-04-2023 23:18 |
19-04-2023 01:21:57 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Het aangeven van de treinlengte in meters is logischer, maar anderzijds minstens zo foutgevoelig natuurlijk. |
19-04-2023 03:03:04 | ||
---|---|---|
JOver
![]() |
Quote Volgens Treinposities zal de 3133 omloop B@M9517 hebben. Linkje voor WA1. |
19-04-2023 05:58:25 | ||
---|---|---|
Yannickclae
![]() |
1uur en 50 minuten voor vertrek staat er op de NS website nog steeds dat er met 9 rijtuigen ICR wordt gereden. Speculatie: dit zal vast zo zijn omdat het een "verassingsrit" is. |
19-04-2023 06:34:38 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Waarschijnlijk was je nog te vroeg. Op NS Reisplanner staat aangegeven dat 3222 + 3133 soms gekoppeld rijden. Laatst bewerkt door icened200 op 19-04-2023 06:36 |
19-04-2023 06:49:21 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
De NS data geeft alleen kort (normaal zo'n 4 uur?) voor vertrek de echte treinstelnummers. Voor dat moment baseert de reisplanner zich op de niet-bijgestuurde inzet. Aangezien de 3133 pas laat toegevoegd is, staan de latere ritten vandaag nog weergegeven met alleen een ongenummerd 8tje. Inmiddels zijn beide treinstellen vertrokken als 912, en ook te volgen via GPS. Is dit dan eigenlijk de eerste keer dat een trein over de HSL publiek GPS beschikbaar heeft? |
19-04-2023 07:23:35 | ||
---|---|---|
R1-2010
![]() |
Het snelheidsgrafiekje op treinposities moet in ieder geval een nieuwe maximum snelheid krijgen, het grafiekje is nog niet ICNG proof |
19-04-2023 07:36:35 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Eerste rit zit erop: Deze trein is stiller dan Traxx + ICR. Zullen ze bij Bleiswijk en Bergschenhoek wel tevreden over zijn. Die klaagden wel eens over het geluidsniveau van Traxx + ICR: Laatst bewerkt door icened200 op 19-04-2023 07:47 |
19-04-2023 07:38:47 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Quote "Verassing" is het zeker niet, verrassing ook niet aangezien er gewoon een bericht aan hebben gewijd. |
19-04-2023 07:57:46 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
De 3133 en 3222 zullen volgens planning gewoon de hele dag samen rijden (ovb) dus dat een online bron iets anders verkondigd klopt dan niet |
19-04-2023 07:59:39 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Mooi. Des te beter. Baseerde me op trein positie.nl en NS Reisplanner. Laatst bewerkt door icened200 op 19-04-2023 08:00 |
19-04-2023 09:18:14 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Quote Korte tijd? Volgens het oorspronkelijke plan had de ICNG dit jaar al naar Groningen / Leeuwarden moeten rijden volgens mij. Nu hebben ze twee jaar langer. Hoe doen ze dit in België wel niet? Daar jassen ze in een paar jaar het halve land onder ERTMS, inclusief oude treinstellen. Daar zou dus zo ongeveer iedereen al ERTMS-opleidingen gehad moeten hebben inmiddels. Misschien hebben die de komende tijd opleidingscapaciteit over... |
19-04-2023 11:40:18 1 | ||
---|---|---|
279
![]() |
Quote Bijsturings-applicatie Materieel . Het systeem waarin (vrijwel) alle activiteiten staan van het materieel en waarin de omlopen zichtbaar zijn. |
19-04-2023 12:24:13 2 | ||
---|---|---|
wouterder
![]() |
Het is in dit topic zo'n chaos met discussies dat ik het niet terug kan vinden. |
19-04-2023 13:02:04 1 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Als ik me niet vergis: 3110, 3112, 3116, 3119, 3121, 3122, 3133, 3135, 3204, 3208, 3222, 3301, 3303 Laatst bewerkt door treinfan op 19-04-2023 13:08 |
19-04-2023 13:32:25 | ||
---|---|---|
Jasper-N
![]() |
Als je onder ERTMS rijdt hou je toch juist mensen ertms bekwaam? Of ben ik nou gek? |
19-04-2023 14:31:32 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Het probleem is dat het NS (waarschijnlijk) niet lukt om ERTMS opleiding van machinisten en afname van treinstellen in hetzelfde tempo te laten verlopen, en dan bovendien in de dagelijkse operatie de ERTMS opgeleide machinisten allemaal aan de ICNG omlopen gekoppeld te houden. ERTMS kennis opbouwen is één ding, maar die kennis actueel houden is een tweede. Wanneer er nieuwe machinisten hun ERTMS bevoegdheid halen, moeten ze ook de eerste maand een flink aantal ritten onder ERTMS maken om die kennis te laten beklijven. En met slechts een klein aantal inzetbare ICNG, gaat dat dus ook niet zo snel lukken. Vandaar dat het tempo van ERTMS opleiding geremd is, en NS ontheffing wil om met die trein onder ATB te mogen rijden op de Hanzelijn, wanneer dat nodig is vanwege de bevoegdheid van de machinist. |
19-04-2023 14:32:43 1 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Quote Validatie treinen: 3112, 3204, 3301, 3303 Loan for use (moeten nog terug naar Polen voor retrofit) 3110, 3116, 3119, 3121, 3122, 3208 Loan for use 2.0 (maar worden spoedig overgenomen door NS) 3133, 3135 (nog niet geaccepteerd), 3222 |
19-04-2023 15:04:05 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Mooi lijstje! 'Loan for use' voor de retrofit stellen: blijven dat voorlopig test- en opleidingsstellen? Of bedoel je dat we die toch in de publieke dienstregeling verwachten tot Polen klaar is voor hun opknapbeurt? Verder zag ik van de 3133 en 3222 dat de voertuighouder in het NVR-nummer niet meer afgeplakt is. Laatst bewerkt door aarclay op 19-04-2023 15:21 |
19-04-2023 15:19:57 1 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
De 3133 en de 3222 zijn afgelopen maandag formeel geaccepteerd door NS en ook overgeschreven naar NS als voertuighouder. |
19-04-2023 15:21:54 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Dat moet ook wel anders kan je ze niet inzetten in de comerciële dienst Mcn Asd |
19-04-2023 15:26:11 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Niet per se, anders zouden leaseconstructies ook niet mogelijk zijn. |
19-04-2023 15:27:15 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote Duidelijk :-) |
19-04-2023 15:48:46 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Quote Nee ze worden enkel gebruikt voor opleidingen en (test) ritten maar niet voor reizigers.
@mtlx Ah ok dat wist ik niet, wel dat ze onder een andere constructie/voorwaarde gebruikt werden. |
19-04-2023 21:33:59 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Klinkt heel simpel, maar een opleiding voor ETCS duurt wat langer dan een middagje ;) En er is al een flink tekort, dus even iedereen zomaar op een cursus van een paar weken sturen zou een flink gat in de inzetbaarheid van het rijdend personeel slaan. |
19-04-2023 22:03:13 | ||
---|---|---|
zigzag
![]() |
Wat zijn nu de eisen om als vervoerder dit soort generale repetities te mogen houden op kosten van de reizigers? Want met jaren aan voorbereiding lijkt het er op dat NS er bewust voor heeft gekozen dat de trein meerdere ritten maar mocht uitvallen en de reizigers daarmee op te zadelen. Natuurlijk moeten ze een keer in het echt gaan rijden, maar dan mag toch wel verwacht worden dat ze bij het testen wel al behoorlijk gestest hadden dat voorzieningen als deuren niet alleen veilig zijn maar ook bestand zijn tegen een beetje gebruik in de praktijk. Als met een paar ritjes die deuren het al begeven, dan lijkt het nauwelijks meer getest dan of het in theorie en fabrieksomstandigheden kon voldoen. De directeur noemt het niet zomaar een generale repetitie. Het rijden lijkt als doel te hebben dat reizigers onder veilige omstandigheden maar geluk moeten hebben als de ritten door gaan. Zolang er maar geen gewonden vallen mag de reiziger dus gebruikt worden als proefkonijnen die daar dan ook nog eens voor moeten betalen. |
19-04-2023 22:13:32 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
In het opvallende dingen-draadje van vandaag valt inmiddels te lezen dat het wel degelijk om een storing met de buitendeuren ging die niet opgelost kon worden. Ongelukkig maar nog niet meteen zorgwekkend.
|
19-04-2023 22:25:21 3 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
@zigzag: De eerste ICNG is al bijna 3 jaar in het land. Er is al enorm veel proef gereden De teruggave van 186's is inmiddels begonnen dus ze kunnen zonder ICNG de drgl nauwelijks overeind houden Er zal toch een keer de eerste keer moeten zijn met reizigers, en ja dan kan er ook wat fout gaan En o wat zijn de reizigers vreselijk behandeld. Ze moesten in het voorjaarszonnetje wel 15 minuten wachten op de volgende trein. of zijn we in onze claimsamenleving inmiddels zo diep gezakt dat alles 100% perfect moet zijn.... |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
19-04-2023 22:36:59 1 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Nou, het goede nieuws is dat de stellen morgen weer gaan rijden omdat het euvel is verholpen. Ik ga hier niet delen wat het probleem was maar dat was met testen zonder reizigers nooit aan het licht gekomen. Ooit zul je toch met mensen erin moeten gaan rijden, juist zodat dit soort problemen zich voordoen en (structureel) aangepakt kunnen worden. |
19-04-2023 22:54:39 1 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Ach ja, wat je zelf koopt voor thuis, mankeert ook wel eens wat. Bij postorderbedrijven wordt zelfs bijna evenveel teruggestuurd als besteld. En met sommige merken auto's is ook vaak wat mis.
|
19-04-2023 23:13:37 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote Inderdaad! Wel weer sneu dat SkyRadio net om 23:00 uur met het nieuws kwam dat de ICNG na de eerste dag al uit dienst gehaald werd 'vanwege een deurstoring door een kapotte sensor.' Ja, elke trein heeft in het begin kinderziekten. Laatst bewerkt door aarclay op 19-04-2023 23:37 |
20-04-2023 05:42:14 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote NOS, AD berichten ook over de deur. Gelukkig voegen ze ook bij dat de ICNG vandaag weer rijdt. Het is duidelijk. Ze volgen de ontwikkelingen van ICNG op de voet. Als alles goed gaat hoor je niks. Laatst bewerkt door icened200 op 20-04-2023 05:42 |
20-04-2023 08:17:21 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Er zijn een aantal verschillen tussen ICNG en Traxx + ICR. Één van de positieve verschillen was het geluidsniveau. De ICNG is stil. Weet niet hoe het geluidsniveau is als de ICNG met 200 km p/u Bleiswijk en Bergschenhoek passeert. Maar waarschijnlijk voldoet de ICNG wel véél beter aan de geluids normen van de HSL. Voor Traxx + ICR werd een uitzondering gemaakt:
Laatst bewerkt door icened200 op 20-04-2023 08:20 |
20-04-2023 08:20:54 | ||
---|---|---|
rogierdegr
![]() |
Quote En hoe wil je dan deze treinen gaan testen in de praktijksituatie. Bij het testen zonder passagiers werden de deuren regelmatig op de stations geopend en gesloten. Veel meer kun je niet doen en uiteindelijk moet je met reizigers gaan rijden \ testen. Verder kan dit gewoon een incident zijn. Ik ga pas oordelen pas over enkele maanden als de treinen langere tijd gereden hebben. Dan kun je pas een goed beeld van de situatie krijgen.
|
20-04-2023 08:29:27 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Je kunt bijvoorbeeld als extra reizigerstrein rijden zoals men met de V250 deed. Dan tref je niet direct de spitsreiziger als er iets mis gaat maar je kunt wel met reizigers testen want er zijn genoeg reizigers die de extra trein zullen pakken als deze eerder komt dan hun geplande trein. |
20-04-2023 08:33:28 | ||
---|---|---|
jacokran
![]() |
Was het niet de V250 die -zonder backup plan- in één keer werd ingezet voor de verbinding Amsterdam Brussel, waardoor deze trein in eens nog maar een paar keer per dag reed, als al? |
20-04-2023 08:45:47 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Een storing als deze kan bij al het materieel voorkomen. Of je nu een ICM, een VIRM of een ICNG pakt, of er nu reizigers of geen reizigers mee gaan, of je de treinen in de normale dienstregeling of als extra treinen laat rijden, of de treinen nieuw of oud zijn... het maakt niet uit. Treinen zijn nu eenmaal complexe gebruiksvoorwerpen waarbij dingen nu eenmaal af en toe niet helemaal goed gaan. De storing had dan ook niks te maken met de aanwezigheid van de passagiers. Ja, ongelooflijk balen dat het precies op de 1e dag met reizigers moet gebeuren. Dat is natuurlijk een slechte beurt en logisch dat de pers er meteen op is gesprongen, maar we moeten het niet groter maken dan het is: een simpele, maar voor de reizigers vervelende storing die gelukkig in de werkplaats snel verholpen kon worden. |
20-04-2023 09:04:29 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote Ja, dat klopt. Er was geen rijpad meer beschikbaar via Roosendaal en de TRAXX-locs waren ook meteen al teruggestuurd. |
20-04-2023 09:07:21 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Hoe dan ook. Op Twitter gingen de criticasters onder aanvoering van Rikus helemaal los op NS en ICNG. De vergelijking met de V250 werd ook meteen van stal gehaald. ICNG => Fyra 2.0. Het is zo sneu allemaal, maar de volgelingen hebben er van gesmuld. |
20-04-2023 09:12:10 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Ken die notoire criticaster(s). Je moet ze niet de gelegenheid geven. Die mislukte ex-ROVER medewerker grijpt elke gelegenheid aan om kritiek te geven op de NS. |
20-04-2023 09:18:56 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote Nee, de V250 reed toen al enkele maanden met reizigers rond. Het probleem was toen vooral dat men uitsluitend de snelle paden had aangevraagd en geen terugvaloptie had. Dat is nu anders, in 2024 mag men weliswaar 200 rijden maar er komt een lange stop in Rtd voor de ICD Asd-Bd zodat er eventueel nog een langzamere trein ingezet kan worden zonder de hele dienstregeling om zeep te helpen. |
20-04-2023 09:26:55 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Zolang die snelheidsbeperking bij Rijpwetering erin zit zal 200 rijden goed van pas komen om binnen het 160-pad op tijd te blijven. |
20-04-2023 11:38:11 | ||
---|---|---|
Talbot
![]() |
Quote Wat ik begreep uit een artikel van ProRail is het geluidsverschil bij 200 km/h naar verwachting klein. Ik verwacht er dan ook niet al te veel van. |
20-04-2023 12:53:06 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Voor komende zaterdag stond ook een ICNG dienst gepland (in de 1000 Rtd-Asdz) maar die is gisteravond eruit gehaald. Zie deze link van de 1013 als voorbeeld, onderin staat dat er eerst een ICNG gepland stond, maar dat dat om 20:23 gisteravond toch veranderd is naar een ICR stam. DDZ in dienst, ik blij! |
20-04-2023 12:59:37 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Quote Klopt Alstom heeft geen beschikbaar personeel voor het weekend! Zowel voor zaterdag als zondag wat ik begrepen heb. |
20-04-2023 16:00:00 4 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Quote Weer zo'n nietszeggend gezweef met een weinig relevante link erbij. Weet je het nou wel of niet, over het geluidsverschil van de ICNG? Mijn indruk gisteren was in ieder geval dat de ICNG een stuk onrustiger is tijdens het rijden. ICR heeft prachtige geluidsisolatie in de coupés, maar bij ICNG hoor je door de hele trein ongeveer hetzelfde. En dat is dan behoorlijk wat motorgeluid tijdens optrekken en remmen. Wat best leuk is voor fanaten zoals ik, maar voor de algemene reiziger nogal storend. In tunnels is het rolgeluid zelf ook behoorlijk hoorbaar. Laatst bewerkt door Dionysusnu op 20-04-2023 16:01 |
20-04-2023 16:08:52 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Ik merkte geen relevant geluidsniveau-verschil tussen de ICNG en welk ander materieel dan ook waar ik ooit mee gereisd heb, afgezien van het feit dat je in ICR geen motorgeluid hoort omdat er geen tractiemotoren in de rijtuigen zitten. Bij bijvoorbeeld ICM hoor je ook veel meer als je in een van de motorbakken zit ten opzichte van de andere bakken. Het geluid komt wat mij betreft redelijk overeen met FLIRT of SNG, ook bij hogere snelheden. Overigens zat ik met mijn 1,98m verrassend comfortabel in de tweede klasse, zowel op de reguliere stoel als op de "bank". Laatst bewerkt door DDZ7504 op 20-04-2023 16:11 DDZ in dienst, ik blij! |
20-04-2023 16:22:42 1 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Daar kan ik me wel bij aansluiten, ja. Qua reisbeleving zou ik de ICNG een "opgevoerde sprinter met luxe uitvoering" willen noemen. Het is een prima trein maar t.o.v. getrokken materieel is het wel een heel andere reisbeleving. |
20-04-2023 16:41:42 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
De normale stoelen zijn goed, maar die in-theorie-boven-je-hoofd bagagerekken in de hoge gebieden zijn nogal onopvallend. De klapstoelen en loungebanken voelden allebei erg hard, oncomfortabel om langere tijd op te zitten. |
21-04-2023 07:00:10 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Ik heb nooit met ICR op de HSL gereisd (behalve met de evacuatieoefening) en ik vond de IC-NG erg luidruchtig. Of dat aan de baan of het materieel ligt weet ik niet, maar ik vond het zeker geen stil materieel. In mijn ervaring is een ICE-3 met 300 km/h stiller dan een IC-NG met 200 km/h. |
21-04-2023 09:53:37 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Wat bij de geluidservaring in ICNG een grote rol speelt is waar je in de trein zit. Bij de rijtuigovergangen zit aan 1 zijde een schuifdeur. Als je aan de 'open' zijde zit dan is er meer geluid hoorbaar dan dat je aan de kant van de deur zit. |
21-04-2023 10:04:50 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Dat was toch een vorm van dynamische markering,wat aangepast kon worden op het materieeltype wat op het betreffende spoor zou gaan verschijnen ?
Quote Klopt Alstom heeft geen beschikbaar personeel voor het weekend! Zowel voor zaterdag als zondag wat ik begrepen heb. Nu gaat dit wellicht raar klinken,maar vanwaar moet Alstom zorgen voor personeel voor het rijden van diensten met een icng,ipv NS ?? |
21-04-2023 10:11:59 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Quote Goede vraag inderdaad maar dat is een simpel antwoord.... Storing ondersteuning. Dat is een vaste procedure dat bij het proefbedrijf met reizigers een staflid van het bedrijf mee gaat om mee te kijken. |
21-04-2023 12:50:32 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Op de eerste dag reed zowat heel team ICNG mee. DDZ in dienst, ik blij! |
21-04-2023 14:26:03 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Quote Kan mee heel goed voorstellen dat er een vorm van nazorg wordt geboden. Dat is overigens in andere bedrijfstakken heel normaal. |
21-04-2023 18:45:41 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator ![]() |
Diverse berichten opgeschoond. |
22-04-2023 10:12:15 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Duidelijk verhaal en met de uitleg erbij eigenlijk idd ook logisch,merci allen voor de uitleg/info. |
22-04-2023 11:49:52 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Gisteren heb ik nog even aandachtig de ICNG bekeken toen deze zoals planning op Amsterdam Zuid zijn rit beëindigde. Op de kopwanden kan je een plaatje zien van Alstom met het bouwjaar. En op de uitstulpingen van het carosserie aan de zijkant waar de jacobsdraaistellen rusten is een ingeslagen baknummer te zien. IC 8022 F1 staat voor: 8-tje, stel nummer 22 uit deze serie: 3222, en baktype F. De 1 staat voor achtdelige stellen, en de 2 voor vijfdelige. Dit is ook op de RailWiki te vinden bij de Technische Gegevens. Dat getal achter de baktype, moeten we dat interpreteren dat de bakken niet zomaar uitwisselbaar zijn met een stel van de andere lengte, maar dat ze qua ruwbouw wel gelijk zijn? Laatst bewerkt door aarclay op 22-04-2023 11:55 |
22-04-2023 12:17:24 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Kleine correctie: gezien je beschrijving staat het baktype (2 letters + 1 cijfer) niet vermeld. In je voorbeeld is F1 de bakcode (zie ook de technische gegevens op de RailWiki). De bakcode heeft niets te maken met uitwisselbaarheid, anders zouden sommige bakcodes bij de België-treinstellen anders moeten zijn. Ik weet niet waarom de bakcode bij alle 8-delige treinstellen een 1 bevat en bij alle 5-delige een 2. |
24-04-2023 09:05:45 6 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator ![]() |
Wederom wat berichten verwijderd die weinig met ontwikkelingen ICNG te maken hadden en/of in het OD thuishoorden van die dag. |
26-04-2023 08:23:28 | ||
---|---|---|
Treinspotterdavid
![]() |
Weet iemand waarom de ICNG ineens niet meer rijdt? Is hij defect? Gisteren reed hij maar 8 ritten en nu zijn er ook een paar gecanceld. |
26-04-2023 09:29:17 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Deur die niet werkt vanwege sensor die niet werkt? Is dat probleem alleen bij ICNG 3222? Of is het een probleem dat bij alle ICNG nog even verholpen moet worden? |
26-04-2023 09:32:53 2 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Quote De 3222 is niet defect, maar er wordt even de tijd genomen voor onderzoek naar bepaalde dingen die naar boven zijn gekomen tijdens de afgelopen dagen. Het is een beetje afhankelijk van hoe lang het onderzoek duurt, maar men verwacht in ieder geval vrijdag weer te gaan rijden. Laatst bewerkt door mtlx op 26-04-2023 16:18 |
26-04-2023 10:12:17 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Even de puntjes op de i zetten. Daar is een testperiode voor. Laatst bewerkt door icened200 op 26-04-2023 10:12 |
26-04-2023 10:24:56 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Die deuren waren/zijn inderdaad een issue. Vrijdagavond vertrok deze ook met +15 vanwege een 'deurprobleem' aldus de omroep in de trein. 'Een reset moest er toen plaatsvinden', werd er verteld. Hopelijk zijn deze kinderziekten snel verholpen. |
26-04-2023 10:43:53 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote In ieder geval rijdt de ICNG 3222 tot nu toe prima op de HSL (Zuid). Daar is het voor ontworpen. Er was geen uitval door problemen met ICNG op HSL. |
04-05-2023 23:09:06 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Zo te zien is Alstom nog voorzichtig met de overbrengingen van nieuwe stellen. Het is al een paar weekjes rustig bij de grens. Maar is er met het weekend in zicht al duidelijkheid of er één of meerdere ICNG's zullen komen? |
04-05-2023 23:10:36 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Er hadden de afgelopen weken al meerdere stellen geleverd moeten worden. Ook afgelopen weekend (3134) maar die komt nu aankomend weekend (wat uiteraard ook weer uitgesteld kan worden...) De oorzaak dat t niet loopt weet ik niet. |
06-05-2023 14:24:42 | ||
---|---|---|
MCN-GVC
![]() |
Weet iemand vanaf wanneer de ICNG eigenlijk in zijn geplande weekend omloop gaat rijden? |
06-05-2023 14:32:40 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Ik vermoed als er genoeg vertrouwen is. Nu is er nog personeel van Alstom in de buurt doordeweeks. |
06-05-2023 14:40:46 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Voor dit weekend zijn ze er weer op het laatste moment uitgehaald helaas nadat er in eerste instantie een ICNG zichtbaar werd in de reisinformatie voor vandaag. Volgens de eerdere planning zou er vanaf 15 mei ook een tweede compositie (twee vijfjes) bij moeten komen maar ook dat kan nog aangepast worden. Vanaf wijzigingsblad juni zou er een derde compositie bij komen, plus extra paden voor het proefbedrijf (Gv - Bd - Rsd, Zl - Gn en Wgm - Zd - Amr) dus zodra de aflevering op gang komt kan men het proefbedrijf opschalen. |
06-05-2023 16:53:12 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
En 2 vijfjes inzetten wordt voorlopig nog wat lastig want de 3135 is nog niet geaccepteerd door NS, alleen de 3133 en 3222 zijn nu beschikbaar. |
06-05-2023 17:58:40 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Dat kan ook in een dag geregeld zijn. Een ruime week is dan sowieso genoeg daarvoor. Laatst bewerkt door DDZ7504 op 06-05-2023 17:59 DDZ in dienst, ik blij! |
06-05-2023 18:02:07 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Jij weet helemaal niet wat de reden van niet accepteren is. Dus nu te stellen dat het in een dag geregeld is, is te gemakkelijk gezegd |
06-05-2023 18:47:35 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Quote Theoretisch moet het in 2 weken kunnen maar als een trein wat hardnekkige problemen heeft kan NS besluiten deze niet af te nemen totdat het opgelost is. |
06-05-2023 20:10:59 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
En daar doet NS heel verstandig aan. |
06-05-2023 20:14:32 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
![]() |
Er heeft hier niemand gesteld dat NS dat niet doet, nietwaar? |
06-05-2023 21:14:13 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Hier niet nee. Op social media heeft de icng al de bijnaam Fyra 2.0 gekregen. Hele columns worden er aan gewijd door ene Rikus. |
06-05-2023 21:16:28 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Quote Dan ben ik heel benieuwd hoe de 3133 zo snel gereed gemaakt is. DDZ in dienst, ik blij! |
06-05-2023 23:42:57 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
3133 is ook niet snel gereed gemaakt, 17-4 pas overgenomen door NS. |
07-05-2023 00:31:09 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
En kwam op 11 februari 2023 aan. |
07-05-2023 01:20:47 | ||
---|---|---|
rogierdegr
![]() |
Quote Hij schiet te veel door, maar de vertragingen mbt de leveringen moet ook niet te lang gaan duren, want anders loopt het project weer vertraging op.
Wel kan ik moeilijk voorstellen dat de relatie tussen Alstom en de NS goed is, getuige met name de grootschalige aanpassingen die bij de eerdere geleverde treinstellen gedaan moeten worden. Vooral de problemen met een deel van de lasnaden is naar mijn zorgwekkend, want dit kost extra veel tijd.
|
07-05-2023 08:25:27 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Quote Oooh je bedoelt het zo? Ik had het over de tijd tussen overname door NS en daadwerkelijke indienststelling... DDZ in dienst, ik blij! |
07-05-2023 08:36:24 1 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Notoire NS criticus. Geen aandacht aan besteden. Helaas beïnvloeden zulke mensen de sfeer wel. Want niet iedereen weet hoe het in de spoorwereld werkt. En dan zo'n ophitser die NS zit te bashen wordt wel geloofd door sommigen. |
07-05-2023 09:40:32 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Quote Ja de tijd die er totaal tussen zat van aankomst in NL en acceptatie door NS ;) maar mijn vermoeden is dat de 3135 nu wordt gebruikt voor updates aan de software. Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 07-05-2023 09:41 |
07-05-2023 10:43:44 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Nee, ik dacht dat het wel snel kon, omdat de beslissing om de 3133 in de eerste paar dagen samen met de 3222 in te zetten pas heel laat kwam. De vraag is in hoeverre het al de bedoeling was om de 3133 op 17 april aan NS af te leveren; en dus in hoeverre dat proces is versneld in de dagen daarvoor. DDZ in dienst, ik blij! |
07-05-2023 10:57:12 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
De 3133 was al eerder afgeleverd aan NS dan de 3222 dus de mogelijkheid om m in te zetten was al aanwezig |
07-05-2023 11:52:48 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Wanneer was de 3222 dan afgeleverd? In de nacht van 18 op 19 april of zoiets? In ander nieuws; Melle (D) 11.45 Dit aldus melding in een appgroep. DDZ in dienst, ik blij! |
07-05-2023 15:36:15 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
ICNG 3134 is onderweg naar Zwolle. Het staat op opstelterrein Zwolle. Railadventure locomotief wordt gekoppeld aan de goederenwagons. Hoe snel zal de ICNG 3134 op HSL rijden? Of is het een retourrit Zwolle - Steenwijk? Laatst bewerkt door icened200 op 07-05-2023 16:12 |
07-05-2023 16:20:38 1 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
De ICNG op de HSL 200 km/u? |
07-05-2023 16:28:34 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Stel de vraag verkeerd. Bedoel hoe snel de ICNG in reguliere dienstregeling ingezet gaat worden. Nu is dat ICNG 3222. ICNG 3133 heeft 2 dagen gekoppeld meegereden. ICNG 3133 heb ik twee keer gezien. Maar niet in de dienstregeling. Blijkbaar om andere redenen zoals hieronder beschreven. |
07-05-2023 16:32:08 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Het is toch eerst een kwestie van 2500 storingsvrije testkilometers maken? |
07-05-2023 16:33:10 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Geen idee. Weet niet alles. Even een paar retourritten Breda - Groningen v.v. + andere ritten rijden Zit je al snel op 2500 km. Laatst bewerkt door icened200 op 07-05-2023 16:37 |
07-05-2023 16:41:46 1 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Geen idee wat je nu precies hebt gezien maar elders wordt gemeld dat het transport van de 3134 pas om 15.55 door Zl is gekomen dus die kun je niet al 20 minuten eerder hebben gezien. Het is een enkele reis Bh-Zlwo, geen idee waarom je denkt dat ze nog een keer naar Swk rijden met dat transport want dat is nog nooit gebeurd. Een 1600 functioneert ook niet zo lekker op de HSL dus dat lijkt me ook geen optie. |
07-05-2023 16:46:40 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Sta tegenover ICNG 3134. Je moet overigens kijken naar mijn bewerking van 16:12. ICNG 3134 wordt nu weggetrokken en teruggeduwd. Laatst bewerkt door icened200 op 07-05-2023 16:55 |
07-05-2023 17:03:50 2 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Ik wil niet op de stoel gaan zitten van de moderator maar 'nu' is niet de manier van het vermelden van een tijdstip van een spot die erg gewaardeerd wordt. Maar 'nu' zouden we met wat puzzelen nog kunnen relateren aan het moment van plaatsen van een bijdrage, als je die vervolgens gaat actualiseren en denkt dat wij gaan snappen dat dat dan het tijdstip was van een spot dan overschat je onze paranormale gaves denk ik een beetje. Spots zijn wellicht ook beter op hun plek in het dagtopic. Laatst bewerkt door Henk1619 op 07-05-2023 17:05 |
07-05-2023 17:04:58 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Quote Nieuwe treinen moeten eerst in bedrijf gesteld worden, daarna de grinding ritten (ook wel inremmen genoemd) en dan zullen ze uiteindelijk de acceptatieritten gaan rijden (zowel naar Swk als over de HSL) 2500km is wel veel, ik dacht eigenlijk dat het er 1000 waren. |
07-05-2023 17:20:57 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
De eerste 10 (geloof ik zo uit mijn hoofd) treinstellen moeten inderdaad 2000+ kilometer rijden. Als daarbij geen bijzondere dingen naar boven komen en men een goede indruk heeft van de consistentie van de (technische) prestaties van de afgeleverde treinen vanuit de serieproductie kan dat verlaagd worden naar 1000 km. Laatst bewerkt door mtlx op 07-05-2023 19:46 |
08-05-2023 17:50:54 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Zo leren we nog is wat |