18-04-2023 23:13:30
AlexNL
AlexNL
Quote
cuneo56 (18-04-2023 21:24:19):

Natuurlijk kan ik begrijpen dat de EU zakeh waar zij subsidie voor verleent ook gebruikt wil zien worden. Maar hoe wil de EU dat dan controleren of een Mcn onder ATB of onder ETCS rijdt t.z.t?


Zoals het mij is uitgelegd is dat in de regelgeving is vastgelegd dat een trein altijd onder de meest veilige modus zal rijden: indien een trein is voorzien van ETCS (en is voorzien van de juiste encryptiesleutels) dan zal er bij het oprijden van een ETCS-baanvak een transitie naar ETCS worden aangeboden.

Indien de machinist de transitie weigert, zal de trein tot stilstand komen. "Ik rij door onder het oude systeem" is dus standaard geen keuze.

Met deze "ATB Only"-modus wil men het dus mogelijk maken om de ETCS-transitie uit te schakelen, maar omdat dat niet is voorzien in de regelgeving zal er dus een ontheffing moeten worden aangevraagd en verleend.


18-04-2023 23:17:56
aarclay
aarclay
Quote
Xander140 (18-04-2023 22:47:17):
Quote
gvttreinen (18-04-2023 19:08:25):
Quote
treinhobby (16-04-2023 18:37:16):

Heb even een vraag over de plaatsing van ICNG bij de bakborden.

ICNG-V is 109,4 meter en dus net iets langer dan ICMm-4 van 107,1 meter.

Uitgerekend met de lengte van 109,4m en 27,5m tussen de bakborden (info uit dit topic), wordt dat 3,97, dus bord '4'.

Ook een ICNG-VIII is met 164,9 meter net langer dan 2x ICMm-3 van 161,2 meter.

Ook hier berekend 164,9 / 27,5 = 5,99.

Klopt het dat de stellen solo bij '4' en '6' stoppen? En een ICNG 5+8 dan bij '10'?


Tja, en maar vasthouden aan bakbor....euh, treinlengteborden die op een duur niet meer voldoen.


Ik vraag me ook oprecht af waarom daar zo krampachtig mee wordt doorgegaan. Het gaat ook wel met enige regelmaat zo dat de mcn zich compleet verrekend en dan ergens staat dat de reiziger eerst een half uur kan lopen om bij de eerste deur te komen.... Bijna de helft past niet meer in de verhoudingen er van.


Er waren wel plannen binnen NS en ProRail om onderzoek te doen naar een nieuwe markeringsmethode om treinen op de juiste plek te laten stoppen. Maar dat was ook al weer een hoop jaartjes geleden. Ik ben benieuwd waar dat schip gestrand is.



Laatst bewerkt door aarclay op 18-04-2023 23:18

19-04-2023 01:21:57
broek53
broek53

Het aangeven van de treinlengte in meters is logischer, maar anderzijds minstens zo foutgevoelig natuurlijk.


19-04-2023 03:03:04
JOver
JOver
Quote
tieske05 (18-04-2023 18:03:37):

Alles wat ik hieronder zeg is allemaal onder voorbehoud, voor de mensen met teveel hoop ;)
Morgen gaat de ICNG dus in dienst komen. 06:35 is de planning dat ie als LM vanuit de WGM aankomt op spoor 14a in Asd. 3133 voorop, 3222 achterop. Om 06:38 vertrekt het duo ri. Rtd, met een tussenstop op Shl. Aankomst Rtd is 07.19 op spoor 12. Mochten er mensen zijn die een mooie foto willen maken, de zon staat perfect in je rug als je vanaf spoor 13 gaat fotograferen, mits de zon schijnt maar das wel de bedoeling. De rest van de dag rijdt de 3222 verder als omloop https://treinposities.nl/omloop/WA1/20230419, het omloopnummer van de 3133 is mij onbekend maar dat zal wel een B@Mnummer krijgen. Ik wens iedereen een hele mooie dag toe, en denk om mekaars veiligheid!


Volgens Treinposities zal de 3133 omloop B@M9517 hebben. Linkje voor WA1.



19-04-2023 05:58:25
Yannickclae
Yannickclae

1uur en 50 minuten voor vertrek staat er op de NS website nog steeds dat er met 9 rijtuigen ICR wordt gereden.

Speculatie: dit zal vast zo zijn omdat het een "verassingsrit" is.


19-04-2023 06:34:38
icened200
icened200
Quote
Yannickclae (19-04-2023 05:58:25):

1uur en 50 minuten voor vertrek staat er op de NS website nog steeds dat er met 9 rijtuigen ICR wordt gereden.

Speculatie: dit zal vast zo zijn omdat het een "verassingsrit" is.


Waarschijnlijk was je nog te vroeg. Op NS Reisplanner staat aangegeven dat 3222 + 3133 soms gekoppeld rijden.



Laatst bewerkt door icened200 op 19-04-2023 06:36

19-04-2023 06:49:21
Dionysusnu
Dionysusnu

De NS data geeft alleen kort (normaal zo'n 4 uur?) voor vertrek de echte treinstelnummers. Voor dat moment baseert de reisplanner zich op de niet-bijgestuurde inzet. Aangezien de 3133 pas laat toegevoegd is, staan de latere ritten vandaag nog weergegeven met alleen een ongenummerd 8tje.

Inmiddels zijn beide treinstellen vertrokken als 912, en ook te volgen via GPS. Is dit dan eigenlijk de eerste keer dat een trein over de HSL publiek GPS beschikbaar heeft?


19-04-2023 07:23:35
R1-2010
R1-2010

Het snelheidsgrafiekje op treinposities moet in ieder geval een nieuwe maximum snelheid krijgen, het grafiekje is nog niet ICNG proof wink


19-04-2023 07:36:35
icened200
icened200

Eerste rit zit erop:

youtu.be

Deze trein is stiller dan Traxx + ICR. Zullen ze bij Bleiswijk en Bergschenhoek wel tevreden over zijn. Die klaagden wel eens over het geluidsniveau van Traxx + ICR:

www.rijksoverheid.nl



Laatst bewerkt door icened200 op 19-04-2023 07:47

19-04-2023 07:38:47
martijn
martijn
Quote
Yannickclae (19-04-2023 05:58:25):

1uur en 50 minuten voor vertrek staat er op de NS website nog steeds dat er met 9 rijtuigen ICR wordt gereden.

Speculatie: dit zal vast zo zijn omdat het een "verassingsrit" is.


"Verassing" is het zeker niet, verrassing ook niet aangezien er gewoon een bericht aan hebben gewijd.


19-04-2023 07:57:46
VIRMm1
VIRMm1

De 3133 en 3222 zullen volgens planning gewoon de hele dag samen rijden (ovb) dus dat een online bron iets anders verkondigd klopt dan niet


19-04-2023 07:59:39
icened200
icened200
Quote
VIRMm1 (19-04-2023 07:57:46):

De 3133 en 3222 zullen volgens planning gewoon de hele dag samen rijden (ovb) dus dat een online bron iets anders verkondigd klopt dan niet


Mooi. Des te beter. Baseerde me op trein positie.nl en NS Reisplanner.



Laatst bewerkt door icened200 op 19-04-2023 08:00

19-04-2023 09:18:14
Marco
Marco
Quote
treinhobby (18-04-2023 19:24:39):

NS wil ontheffing van die verplichting omdat de opleidingscapaciteit niet voldoende is om een grote groep machinisten in korte tijd voor ERTMS te trainen en bekwaam te houden.


Korte tijd? Volgens het oorspronkelijke plan had de ICNG dit jaar al naar Groningen / Leeuwarden moeten rijden volgens mij. Nu hebben ze twee jaar langer.

Hoe doen ze dit in België wel niet? Daar jassen ze in een paar jaar het halve land onder ERTMS, inclusief oude treinstellen. Daar zou dus zo ongeveer iedereen al ERTMS-opleidingen gehad moeten hebben inmiddels. Misschien hebben die de komende tijd opleidingscapaciteit over...


19-04-2023 11:40:18 1
279
279
Quote
aarclay (18-04-2023 18:24:31):

Een B@Mnummer?


Bijsturings-applicatie Materieel . Het systeem waarin (vrijwel) alle activiteiten staan van het materieel en waarin de omlopen zichtbaar zijn.


19-04-2023 12:24:13 2
wouterder
wouterder

Het is in dit topic zo'n chaos met discussies dat ik het niet terug kan vinden.
Maar heeft iemand een lijst met treinstellen die nu in Nederland zijn?


19-04-2023 13:02:04 1
treinfan
treinfan

Als ik me niet vergis: 3110, 3112, 3116, 3119, 3121, 3122, 3133, 3135, 3204, 3208, 3222, 3301, 3303



Laatst bewerkt door treinfan op 19-04-2023 13:08

19-04-2023 13:32:25
Jasper-N
Jasper-N

Als je onder ERTMS rijdt hou je toch juist mensen ertms bekwaam? Of ben ik nou gek?


19-04-2023 14:31:32
yappa
yappa

Het probleem is dat het NS (waarschijnlijk) niet lukt om ERTMS opleiding van machinisten en afname van treinstellen in hetzelfde tempo te laten verlopen, en dan bovendien in de dagelijkse operatie de ERTMS opgeleide machinisten allemaal aan de ICNG omlopen gekoppeld te houden.
Daardoor voorzien ze de situatie dat een machinist wel ICNG bevoegd is maar geen ERTMS kennis heeft, en gepland of ongepland met een ICNG van Zl richting Shl wordt gestuurd.

ERTMS kennis opbouwen is één ding, maar die kennis actueel houden is een tweede. Wanneer er nieuwe machinisten hun ERTMS bevoegdheid halen, moeten ze ook de eerste maand een flink aantal ritten onder ERTMS maken om die kennis te laten beklijven. En met slechts een klein aantal inzetbare ICNG, gaat dat dus ook niet zo snel lukken. Vandaar dat het tempo van ERTMS opleiding geremd is, en NS ontheffing wil om met die trein onder ATB te mogen rijden op de Hanzelijn, wanneer dat nodig is vanwege de bevoegdheid van de machinist.


19-04-2023 14:32:43 1
VIRMm1
VIRMm1
Quote
wouterder (19-04-2023 12:24:13):

Het is in dit topic zo'n chaos met discussies dat ik het niet terug kan vinden.
Maar heeft iemand een lijst met treinstellen die nu in Nederland zijn?


Validatie treinen:

3112, 3204, 3301, 3303

Loan for use (moeten nog terug naar Polen voor retrofit)

3110, 3116, 3119, 3121, 3122, 3208

Loan for use 2.0 (maar worden spoedig overgenomen door NS)

3133, 3135 (nog niet geaccepteerd), 3222


19-04-2023 15:04:05
aarclay
aarclay

Mooi lijstje!smiley

'Loan for use' voor de retrofit stellen: blijven dat voorlopig test- en opleidingsstellen? Of bedoel je dat we die toch in de publieke dienstregeling verwachten tot Polen klaar is voor hun opknapbeurt?

Verder zag ik van de 3133 en 3222 dat de voertuighouder in het NVR-nummer niet meer afgeplakt is.



Laatst bewerkt door aarclay op 19-04-2023 15:21

19-04-2023 15:19:57 1
mtlx
mtlx

De 3133 en de 3222 zijn afgelopen maandag formeel geaccepteerd door NS en ook overgeschreven naar NS als voertuighouder.


19-04-2023 15:21:54
MasterE
MasterE

Dat moet ook wel anders kan je ze niet inzetten in de comerciële dienst




Mcn Asd

19-04-2023 15:26:11
mtlx
mtlx

Niet per se, anders zouden leaseconstructies ook niet mogelijk zijn.


19-04-2023 15:27:15
aarclay
aarclay
Quote
MasterE (19-04-2023 15:21:54):

Dat moet ook wel anders kan je ze niet inzetten in de comerciële dienst


Duidelijk :-)


19-04-2023 15:48:46
VIRMm1
VIRMm1
Quote
aarclay (19-04-2023 15:04:05):

Mooi lijstje!smiley

'Loan for use' voor de retrofit stellen: blijven dat voorlopig test- en opleidingsstellen? Of bedoel je dat we die toch in de publieke dienstregeling verwachten tot Polen klaar is voor hun opknapbeurt?

Verder zag ik van de 3133 en 3222 dat de voertuighouder in het NVR-nummer niet meer afgeplakt is.


Nee ze worden enkel gebruikt voor opleidingen en (test) ritten maar niet voor reizigers.

@mtlx Ah ok dat wist ik niet, wel dat ze onder een andere constructie/voorwaarde gebruikt werden.


19-04-2023 21:33:59
thom
thom
Quote
treinfan (18-04-2023 19:51:30):
Quote
michaben (18-04-2023 19:19:33):

Voor instroom in de 700/1800 speelt het probleem dat de EU eist dat treinen voorzien van ERTMS ook onder ERTMS moeten rijden op dual-signalling baanvakken. De machinisten die in 700/1800 rijden zijn daar echter nog niet voor opgeleid. Men probeert daarom ontheffing te krijgen zodat ICNG onder ATB ingezet mag worden op de Hanzelijn. Dit speelt uiteraard alleen in de periode tot de 700/1800 doorgekoppeld worden aan de HSL, daarna zal men onder ERTMS moeten gaan rijden om de nieuwe rijtijden te halen.


Dit zou simpelweg een kwestie moeten zijn van de opleiding ICNG combineren met de opleiding ERTMS voor al het personeel zonder ERTMS-bevoegdheid. Ik vind je logica overigens raar: je zegt dat het een issue is zolang de 700/1800 niet is doorgekoppeld aan de HSL, maar dan hoeft het personeel in de 700/1800 niet met ICNG te rijden...


Klinkt heel simpel, maar een opleiding voor ETCS duurt wat langer dan een middagje ;)

En er is al een flink tekort, dus even iedereen zomaar op een cursus van een paar weken sturen zou een flink gat in de inzetbaarheid van het rijdend personeel slaan.


19-04-2023 22:03:13
zigzag
zigzag

Wat zijn nu de eisen om als vervoerder dit soort generale repetities te mogen houden op kosten van de reizigers? Want met jaren aan voorbereiding lijkt het er op dat NS er bewust voor heeft gekozen dat de trein meerdere ritten maar mocht uitvallen en de reizigers daarmee op te zadelen.

Natuurlijk moeten ze een keer in het echt gaan rijden, maar dan mag toch wel verwacht worden dat ze bij het testen wel al behoorlijk gestest hadden dat voorzieningen als deuren niet alleen veilig zijn maar ook bestand zijn tegen een beetje gebruik in de praktijk. Als met een paar ritjes die deuren het al begeven, dan lijkt het nauwelijks meer getest dan of het in theorie en fabrieksomstandigheden kon voldoen. De directeur noemt het niet zomaar een generale repetitie. Het rijden lijkt als doel te hebben dat reizigers onder veilige omstandigheden maar geluk moeten hebben als de ritten door gaan. Zolang er maar geen gewonden vallen mag de reiziger dus gebruikt worden als proefkonijnen die daar dan ook nog eens voor moeten betalen.


19-04-2023 22:13:32
AlexNL
AlexNL

In het opvallende dingen-draadje van vandaag valt inmiddels te lezen dat het wel degelijk om een storing met de buitendeuren ging die niet opgelost kon worden.

Ongelukkig maar nog niet meteen zorgwekkend.


19-04-2023 22:25:21 3
Muizeneus
Muizeneus

@zigzag:

De eerste ICNG is al bijna 3 jaar in het land.

Er is al enorm veel proef gereden

De teruggave van 186's is inmiddels begonnen dus ze kunnen zonder ICNG de drgl nauwelijks overeind houden

Er zal toch een keer de eerste keer moeten zijn met reizigers, en ja dan kan er ook wat fout gaan

En o wat zijn de reizigers vreselijk behandeld. Ze moesten in het voorjaarszonnetje wel 15 minuten wachten op de volgende trein.

of zijn we in onze claimsamenleving inmiddels zo diep gezakt dat alles 100% perfect moet zijn....



Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


19-04-2023 22:36:59 1
VIRMm1
VIRMm1

Nou, het goede nieuws is dat de stellen morgen weer gaan rijden omdat het euvel is verholpen.

Ik ga hier niet delen wat het probleem was maar dat was met testen zonder reizigers nooit aan het licht gekomen. Ooit zul je toch met mensen erin moeten gaan rijden, juist zodat dit soort problemen zich voordoen en (structureel) aangepakt kunnen worden.


19-04-2023 22:54:39 1
sjoerd
sjoerd

Ach ja, wat je zelf koopt voor thuis, mankeert ook wel eens wat. Bij postorderbedrijven wordt zelfs bijna evenveel teruggestuurd als besteld. En met sommige merken auto's is ook vaak wat mis.


19-04-2023 23:13:37
aarclay
aarclay
Quote
VIRMm1 (19-04-2023 22:36:59):

Nou, het goede nieuws is dat de stellen morgen weer gaan rijden omdat het euvel is verholpen.

Ik ga hier niet delen wat het probleem was maar dat was met testen zonder reizigers nooit aan het licht gekomen. Ooit zul je toch met mensen erin moeten gaan rijden, juist zodat dit soort problemen zich voordoen en (structureel) aangepakt kunnen worden.


Inderdaad! yes

Wel weer sneu dat SkyRadio net om 23:00 uur met het nieuws kwam dat de ICNG na de eerste dag al uit dienst gehaald werd 'vanwege een deurstoring door een kapotte sensor.'

Ja, elke trein heeft in het begin kinderziekten.​​​​​ wink



Laatst bewerkt door aarclay op 19-04-2023 23:37

20-04-2023 05:42:14
icened200
icened200
Quote
aarclay (19-04-2023 23:13:37):
Quote
VIRMm1 (19-04-2023 22:36:59):

Nou, het goede nieuws is dat de stellen morgen weer gaan rijden omdat het euvel is verholpen.

Ik ga hier niet delen wat het probleem was maar dat was met testen zonder reizigers nooit aan het licht gekomen. Ooit zul je toch met mensen erin moeten gaan rijden, juist zodat dit soort problemen zich voordoen en (structureel) aangepakt kunnen worden.


Inderdaad! yes

Wel weer sneu dat SkyRadio net om 23:00 uur met het nieuws kwam dat de ICNG na de eerste dag al uit dienst gehaald werd 'vanwege een deurstoring door een kapotte sensor.'

Ja, elke trein heeft in het begin kinderziekten.​​​​​ wink


NOS, AD berichten ook over de deur. Gelukkig voegen ze ook bij dat de ICNG vandaag weer rijdt.

Het is duidelijk. Ze volgen de ontwikkelingen van ICNG op de voet. Als alles goed gaat hoor je niks.



Laatst bewerkt door icened200 op 20-04-2023 05:42

20-04-2023 08:17:21
icened200
icened200

Er zijn een aantal verschillen tussen ICNG en Traxx + ICR.

Één van de positieve verschillen was het geluidsniveau. De ICNG is stil. Weet niet hoe het geluidsniveau is als de ICNG met 200 km p/u Bleiswijk en Bergschenhoek passeert. Maar waarschijnlijk voldoet de ICNG wel véél beter aan de geluids normen van de HSL. Voor Traxx + ICR werd een uitzondering gemaakt:

www.treinreiziger.nl



Laatst bewerkt door icened200 op 20-04-2023 08:20

20-04-2023 08:20:54
rogierdegr
rogierdegr
Quote
zigzag (19-04-2023 22:03:13):

Wat zijn nu de eisen om als vervoerder dit soort generale repetities te mogen houden op kosten van de reizigers? Want met jaren aan voorbereiding lijkt het er op dat NS er bewust voor heeft gekozen dat de trein meerdere ritten maar mocht uitvallen en de reizigers daarmee op te zadelen.

Natuurlijk moeten ze een keer in het echt gaan rijden, maar dan mag toch wel verwacht worden dat ze bij het testen wel al behoorlijk gestest hadden dat voorzieningen als deuren niet alleen veilig zijn maar ook bestand zijn tegen een beetje gebruik in de praktijk. Als met een paar ritjes die deuren het al begeven, dan lijkt het nauwelijks meer getest dan of het in theorie en fabrieksomstandigheden kon voldoen. De directeur noemt het niet zomaar een generale repetitie. Het rijden lijkt als doel te hebben dat reizigers onder veilige omstandigheden maar geluk moeten hebben als de ritten door gaan. Zolang er maar geen gewonden vallen mag de reiziger dus gebruikt worden als proefkonijnen die daar dan ook nog eens voor moeten betalen.


En hoe wil je dan deze treinen gaan testen in de praktijksituatie. Bij het testen zonder passagiers werden de deuren regelmatig op de stations geopend en gesloten. Veel meer kun je niet doen en uiteindelijk moet je met reizigers gaan rijden \ testen. Verder kan dit gewoon een incident zijn. Ik ga pas oordelen pas over enkele maanden als de treinen langere tijd gereden hebben. Dan kun je pas een goed beeld van de situatie krijgen.


20-04-2023 08:29:27
michaben
michaben

Je kunt bijvoorbeeld als extra reizigerstrein rijden zoals men met de V250 deed. Dan tref je niet direct de spitsreiziger als er iets mis gaat maar je kunt wel met reizigers testen want er zijn genoeg reizigers die de extra trein zullen pakken als deze eerder komt dan hun geplande trein.


20-04-2023 08:33:28
jacokran
jacokran

Was het niet de V250 die -zonder backup plan- in één keer werd ingezet voor de verbinding Amsterdam Brussel, waardoor deze trein in eens nog maar een paar keer per dag reed, als al?


20-04-2023 08:45:47
mtlx
mtlx

Een storing als deze kan bij al het materieel voorkomen. Of je nu een ICM, een VIRM of een ICNG pakt, of er nu reizigers of geen reizigers mee gaan, of je de treinen in de normale dienstregeling of als extra treinen laat rijden, of de treinen nieuw of oud zijn... het maakt niet uit. Treinen zijn nu eenmaal complexe gebruiksvoorwerpen waarbij dingen nu eenmaal af en toe niet helemaal goed gaan. De storing had dan ook niks te maken met de aanwezigheid van de passagiers.

Ja, ongelooflijk balen dat het precies op de 1e dag met reizigers moet gebeuren. Dat is natuurlijk een slechte beurt en logisch dat de pers er meteen op is gesprongen, maar we moeten het niet groter maken dan het is: een simpele, maar voor de reizigers vervelende storing die gelukkig in de werkplaats snel verholpen kon worden.


20-04-2023 09:04:29
AlexNL
AlexNL
Quote
jacokran (20-04-2023 08:33:28):

Was het niet de V250 die -zonder backup plan- in één keer werd ingezet voor de verbinding Amsterdam Brussel, waardoor deze trein in eens nog maar een paar keer per dag reed, als al?


Ja, dat klopt. Er was geen rijpad meer beschikbaar via Roosendaal en de TRAXX-locs waren ook meteen al teruggestuurd.


20-04-2023 09:07:21
Oldskool
Oldskool

Hoe dan ook. Op Twitter gingen de criticasters onder aanvoering van Rikus helemaal los op NS en ICNG. De vergelijking met de V250 werd ook meteen van stal gehaald. ICNG => Fyra 2.0. Het is zo sneu allemaal, maar de volgelingen hebben er van gesmuld.


20-04-2023 09:12:10
icened200
icened200
Quote
Oldskool (20-04-2023 09:07:21):

Hoe dan ook. Op Twitter gingen de criticasters onder aanvoering van Rikus helemaal los op NS en ICNG. De vergelijking met de V250 werd ook meteen van stal gehaald. ICNG => Fyra 2.0. Het is zo sneu allemaal, maar de volgelingen hebben er van gesmuld.


Ken die notoire criticaster(s). Je moet ze niet de gelegenheid geven. Die mislukte ex-ROVER medewerker grijpt elke gelegenheid aan om kritiek te geven op de NS.


20-04-2023 09:18:56
michaben
michaben
Quote
jacokran (20-04-2023 08:33:28):

Was het niet de V250 die -zonder backup plan- in één keer werd ingezet voor de verbinding Amsterdam Brussel, waardoor deze trein in eens nog maar een paar keer per dag reed, als al?


Nee, de V250 reed toen al enkele maanden met reizigers rond. Het probleem was toen vooral dat men uitsluitend de snelle paden had aangevraagd en geen terugvaloptie had. Dat is nu anders, in 2024 mag men weliswaar 200 rijden maar er komt een lange stop in Rtd voor de ICD Asd-Bd zodat er eventueel nog een langzamere trein ingezet kan worden zonder de hele dienstregeling om zeep te helpen.


20-04-2023 09:26:55
AlexNL
AlexNL

Zolang die snelheidsbeperking bij Rijpwetering erin zit zal 200 rijden goed van pas komen om binnen het 160-pad op tijd te blijven.


20-04-2023 11:38:11
Talbot
Talbot
Quote
icened200 (20-04-2023 08:17:21):

Er zijn een aantal verschillen tussen ICNG en Traxx + ICR.

Één van de positieve verschillen was het geluidsniveau. De ICNG is stil. Weet niet hoe het geluidsniveau is als de ICNG met 200 km p/u Bleiswijk en Bergschenhoek passeert. Maar waarschijnlijk voldoet de ICNG wel véél beter aan de geluids normen van de HSL. Voor Traxx + ICR werd een uitzondering gemaakt:

www.treinreiziger.nl


Wat ik begreep uit een artikel van ProRail is het geluidsverschil bij 200 km/h naar verwachting klein. Ik verwacht er dan ook niet al te veel van.


20-04-2023 12:53:06
DDZ7504
DDZ7504

Voor komende zaterdag stond ook een ICNG dienst gepland (in de 1000 Rtd-Asdz) maar die is gisteravond eruit gehaald. Zie deze link van de 1013 als voorbeeld, onderin staat dat er eerst een ICNG gepland stond, maar dat dat om 20:23 gisteravond toch veranderd is naar een ICR stam.




DDZ in dienst, ik blij!

20-04-2023 12:59:37
Xander140
Xander140
Quote
DDZ7504 (20-04-2023 12:53:06):

Voor komende zaterdag stond ook een ICNG dienst gepland (in de 1000 Rtd-Asdz) maar die is gisteravond eruit gehaald. Zie deze link van de 1013 als voorbeeld, onderin staat dat er eerst een ICNG gepland stond, maar dat dat om 20:23 gisteravond toch veranderd is naar een ICR stam.


Klopt Alstom heeft geen beschikbaar personeel voor het weekend! Zowel voor zaterdag als zondag wat ik begrepen heb.


20-04-2023 16:00:00 4
Dionysusnu
Dionysusnu
Quote
icened200 (20-04-2023 08:17:21):

Er zijn een aantal verschillen tussen ICNG en Traxx + ICR.

Één van de positieve verschillen was het geluidsniveau. De ICNG is stil. Weet niet hoe het geluidsniveau is als de ICNG met 200 km p/u Bleiswijk en Bergschenhoek passeert. Maar waarschijnlijk voldoet de ICNG wel véél beter aan de geluids normen van de HSL. Voor Traxx + ICR werd een uitzondering gemaakt:

www.treinreiziger.nl


Weer zo'n nietszeggend gezweef met een weinig relevante link erbij.

Weet je het nou wel of niet, over het geluidsverschil van de ICNG?

Mijn indruk gisteren was in ieder geval dat de ICNG een stuk onrustiger is tijdens het rijden. ICR heeft prachtige geluidsisolatie in de coupés, maar bij ICNG hoor je door de hele trein ongeveer hetzelfde. En dat is dan behoorlijk wat motorgeluid tijdens optrekken en remmen. Wat best leuk is voor fanaten zoals ik, maar voor de algemene reiziger nogal storend. In tunnels is het rolgeluid zelf ook behoorlijk hoorbaar.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 20-04-2023 16:01

20-04-2023 16:08:52
DDZ7504
DDZ7504

Ik merkte geen relevant geluidsniveau-verschil tussen de ICNG en welk ander materieel dan ook waar ik ooit mee gereisd heb, afgezien van het feit dat je in ICR geen motorgeluid hoort omdat er geen tractiemotoren in de rijtuigen zitten. Bij bijvoorbeeld ICM hoor je ook veel meer als je in een van de motorbakken zit ten opzichte van de andere bakken.

Het geluid komt wat mij betreft redelijk overeen met FLIRT of SNG, ook bij hogere snelheden. Overigens zat ik met mijn 1,98m verrassend comfortabel in de tweede klasse, zowel op de reguliere stoel als op de "bank".



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 20-04-2023 16:11


DDZ in dienst, ik blij!

20-04-2023 16:22:42 1
AlexNL
AlexNL

Daar kan ik me wel bij aansluiten, ja.

Qua reisbeleving zou ik de ICNG een "opgevoerde sprinter met luxe uitvoering" willen noemen. Het is een prima trein maar t.o.v. getrokken materieel is het wel een heel andere reisbeleving.


20-04-2023 16:41:42
Dionysusnu
Dionysusnu

De normale stoelen zijn goed, maar die in-theorie-boven-je-hoofd bagagerekken in de hoge gebieden zijn nogal onopvallend. De klapstoelen en loungebanken voelden allebei erg hard, oncomfortabel om langere tijd op te zitten.


21-04-2023 07:00:10
mdeen
mdeen
Quote
DDZ7504 (20-04-2023 16:08:52):

Ik merkte geen relevant geluidsniveau-verschil tussen de ICNG en welk ander materieel dan ook waar ik ooit mee gereisd heb,


Ik heb nooit met ICR op de HSL gereisd (behalve met de evacuatieoefening) en ik vond de IC-NG erg luidruchtig. Of dat aan de baan of het materieel ligt weet ik niet, maar ik vond het zeker geen stil materieel. In mijn ervaring is een ICE-3 met 300 km/h stiller dan een IC-NG met 200 km/h.


21-04-2023 09:53:37
VIRMm1
VIRMm1

Wat bij de geluidservaring in ICNG een grote rol speelt is waar je in de trein zit.

Bij de rijtuigovergangen zit aan 1 zijde een schuifdeur. Als je aan de 'open' zijde zit dan is er meer geluid hoorbaar dan dat je aan de kant van de deur zit.


21-04-2023 10:04:50
phantom
phantom
Quote
aarclay (18-04-2023 23:17:56):
Quote
Xander140 (18-04-2023 22:47:17):
Quote
gvttreinen (18-04-2023 19:08:25):
Quote
treinhobby (16-04-2023 18:37:16):

Heb even een vraag over de plaatsing van ICNG bij de bakborden.

ICNG-V is 109,4 meter en dus net iets langer dan ICMm-4 van 107,1 meter.

Uitgerekend met de lengte van 109,4m en 27,5m tussen de bakborden (info uit dit topic), wordt dat 3,97, dus bord '4'.

Ook een ICNG-VIII is met 164,9 meter net langer dan 2x ICMm-3 van 161,2 meter.

Ook hier berekend 164,9 / 27,5 = 5,99.

Klopt het dat de stellen solo bij '4' en '6' stoppen? En een ICNG 5+8 dan bij '10'?


Tja, en maar vasthouden aan bakbor....euh, treinlengteborden die op een duur niet meer voldoen.


Ik vraag me ook oprecht af waarom daar zo krampachtig mee wordt doorgegaan. Het gaat ook wel met enige regelmaat zo dat de mcn zich compleet verrekend en dan ergens staat dat de reiziger eerst een half uur kan lopen om bij de eerste deur te komen.... Bijna de helft past niet meer in de verhoudingen er van.


Er waren wel plannen binnen NS en ProRail om onderzoek te doen naar een nieuwe markeringsmethode om treinen op de juiste plek te laten stoppen. Maar dat was ook al weer een hoop jaartjes geleden. Ik ben benieuwd waar dat schip gestrand is.


Dat was toch een vorm van dynamische markering,wat aangepast kon worden op het materieeltype wat op het betreffende spoor zou gaan verschijnen ?
Zoiets zou handiger wezen om een meer accuraat verhaal te tonen aan mcn en aan de reizigers.
Maar wat daar van terecht is gekomen,tja wie t weet,mag t zeggen.

Quote
DDZ7504 (20-04-2023 12:53:06):

Voor komende zaterdag stond ook een ICNG dienst gepland (in de 1000 Rtd-Asdz) maar die is gisteravond eruit gehaald. Zie deze link van de 1013 als voorbeeld, onderin staat dat er eerst een ICNG gepland stond, maar dat dat om 20:23 gisteravond toch veranderd is naar een ICR stam.


Klopt Alstom heeft geen beschikbaar personeel voor het weekend! Zowel voor zaterdag als zondag wat ik begrepen heb.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu gaat dit wellicht raar klinken,maar vanwaar moet Alstom zorgen voor personeel voor het rijden van diensten met een icng,ipv NS ??


21-04-2023 10:11:59
Xander140
Xander140
Quote
phantom (21-04-2023 10:04:50):
Quote
aarclay (18-04-2023 23:17:56):
Quote
Xander140 (18-04-2023 22:47:17):
Quote
gvttreinen (18-04-2023 19:08:25):
Quote
treinhobby (16-04-2023 18:37:16):

Heb even een vraag over de plaatsing van ICNG bij de bakborden.

ICNG-V is 109,4 meter en dus net iets langer dan ICMm-4 van 107,1 meter.

Uitgerekend met de lengte van 109,4m en 27,5m tussen de bakborden (info uit dit topic), wordt dat 3,97, dus bord '4'.

Ook een ICNG-VIII is met 164,9 meter net langer dan 2x ICMm-3 van 161,2 meter.

Ook hier berekend 164,9 / 27,5 = 5,99.

Klopt het dat de stellen solo bij '4' en '6' stoppen? En een ICNG 5+8 dan bij '10'?


Tja, en maar vasthouden aan bakbor....euh, treinlengteborden die op een duur niet meer voldoen.


Ik vraag me ook oprecht af waarom daar zo krampachtig mee wordt doorgegaan. Het gaat ook wel met enige regelmaat zo dat de mcn zich compleet verrekend en dan ergens staat dat de reiziger eerst een half uur kan lopen om bij de eerste deur te komen.... Bijna de helft past niet meer in de verhoudingen er van.


Er waren wel plannen binnen NS en ProRail om onderzoek te doen naar een nieuwe markeringsmethode om treinen op de juiste plek te laten stoppen. Maar dat was ook al weer een hoop jaartjes geleden. Ik ben benieuwd waar dat schip gestrand is.


Dat was toch een vorm van dynamische markering,wat aangepast kon worden op het materieeltype wat op het betreffende spoor zou gaan verschijnen ?
Zoiets zou handiger wezen om een meer accuraat verhaal te tonen aan mcn en aan de reizigers.
Maar wat daar van terecht is gekomen,tja wie t weet,mag t zeggen.

Quote
DDZ7504 (20-04-2023 12:53:06):

Voor komende zaterdag stond ook een ICNG dienst gepland (in de 1000 Rtd-Asdz) maar die is gisteravond eruit gehaald. Zie deze link van de 1013 als voorbeeld, onderin staat dat er eerst een ICNG gepland stond, maar dat dat om 20:23 gisteravond toch veranderd is naar een ICR stam.


Klopt Alstom heeft geen beschikbaar personeel voor het weekend! Zowel voor zaterdag als zondag wat ik begrepen heb.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu gaat dit wellicht raar klinken,maar vanwaar moet Alstom zorgen voor personeel voor het rijden van diensten met een icng,ipv NS ??


Goede vraag inderdaad maar dat is een simpel antwoord.... Storing ondersteuning. Dat is een vaste procedure dat bij het proefbedrijf met reizigers een staflid van het bedrijf mee gaat om mee te kijken.



21-04-2023 12:50:32
DDZ7504
DDZ7504

Op de eerste dag reed zowat heel team ICNG mee.




DDZ in dienst, ik blij!

21-04-2023 14:26:03
Rsb
Rsb
Quote
phantom (21-04-2023 10:04:50):
Quote
aarclay (18-04-2023 23:17:56):
Quote
Xander140 (18-04-2023 22:47:17):
Quote
gvttreinen (18-04-2023 19:08:25):
Quote
treinhobby (16-04-2023 18:37:16):

Heb even een vraag over de plaatsing van ICNG bij de bakborden.

ICNG-V is 109,4 meter en dus net iets langer dan ICMm-4 van 107,1 meter.

Uitgerekend met de lengte van 109,4m en 27,5m tussen de bakborden (info uit dit topic), wordt dat 3,97, dus bord '4'.

Ook een ICNG-VIII is met 164,9 meter net langer dan 2x ICMm-3 van 161,2 meter.

Ook hier berekend 164,9 / 27,5 = 5,99.

Klopt het dat de stellen solo bij '4' en '6' stoppen? En een ICNG 5+8 dan bij '10'?


Tja, en maar vasthouden aan bakbor....euh, treinlengteborden die op een duur niet meer voldoen.


Ik vraag me ook oprecht af waarom daar zo krampachtig mee wordt doorgegaan. Het gaat ook wel met enige regelmaat zo dat de mcn zich compleet verrekend en dan ergens staat dat de reiziger eerst een half uur kan lopen om bij de eerste deur te komen.... Bijna de helft past niet meer in de verhoudingen er van.


Er waren wel plannen binnen NS en ProRail om onderzoek te doen naar een nieuwe markeringsmethode om treinen op de juiste plek te laten stoppen. Maar dat was ook al weer een hoop jaartjes geleden. Ik ben benieuwd waar dat schip gestrand is.


Dat was toch een vorm van dynamische markering,wat aangepast kon worden op het materieeltype wat op het betreffende spoor zou gaan verschijnen ?
Zoiets zou handiger wezen om een meer accuraat verhaal te tonen aan mcn en aan de reizigers.
Maar wat daar van terecht is gekomen,tja wie t weet,mag t zeggen.

Quote
DDZ7504 (20-04-2023 12:53:06):

Voor komende zaterdag stond ook een ICNG dienst gepland (in de 1000 Rtd-Asdz) maar die is gisteravond eruit gehaald. Zie deze link van de 1013 als voorbeeld, onderin staat dat er eerst een ICNG gepland stond, maar dat dat om 20:23 gisteravond toch veranderd is naar een ICR stam.


Klopt Alstom heeft geen beschikbaar personeel voor het weekend! Zowel voor zaterdag als zondag wat ik begrepen heb.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu gaat dit wellicht raar klinken,maar vanwaar moet Alstom zorgen voor personeel voor het rijden van diensten met een icng,ipv NS ??


Kan mee heel goed voorstellen dat er een vorm van nazorg wordt geboden. Dat is overigens in andere bedrijfstakken heel normaal.


21-04-2023 18:45:41
moderator
Moderator
moderator

Diverse berichten opgeschoond.
We gaan hier fatsoenlijk met elkaar om.

Daarnaast ook weer het een en ander aan berichten verwijderd dat geen 'Ontwikkeling ICNG' is.


22-04-2023 10:12:15
phantom
phantom
Quote
DDZ7504 (21-04-2023 12:50:32):

Op de eerste dag reed zowat heel team ICNG mee.


Duidelijk verhaal en met de uitleg erbij eigenlijk idd ook logisch,merci allen voor de uitleg/info.


22-04-2023 11:49:52
aarclay
aarclay

Gisteren heb ik nog even aandachtig de ICNG bekeken toen deze zoals planning op Amsterdam Zuid zijn rit beëindigde. Op de kopwanden kan je een plaatje zien van Alstom met het bouwjaar. En op de uitstulpingen van het carosserie aan de zijkant waar de jacobsdraaistellen rusten is een ingeslagen baknummer te zien.

IC 8022 F1 staat voor: 8-tje, stel nummer 22 uit deze serie: 3222, en baktype F. De 1 staat voor achtdelige stellen, en de 2 voor vijfdelige. Dit is ook op de RailWiki te vinden bij de Technische Gegevens. Dat getal achter de baktype, moeten we dat interpreteren dat de bakken niet zomaar uitwisselbaar zijn met een stel van de andere lengte, maar dat ze qua ruwbouw wel gelijk zijn?

ibb.co
ibb.co



Laatst bewerkt door aarclay op 22-04-2023 11:55

22-04-2023 12:17:24
treinfan
treinfan

Kleine correctie: gezien je beschrijving staat het baktype (2 letters + 1 cijfer) niet vermeld. In je voorbeeld is F1 de bakcode (zie ook de technische gegevens op de RailWiki). De bakcode heeft niets te maken met uitwisselbaarheid, anders zouden sommige bakcodes bij de België-treinstellen anders moeten zijn. Ik weet niet waarom de bakcode bij alle 8-delige treinstellen een 1 bevat en bij alle 5-delige een 2.


24-04-2023 09:05:45 6
moderator
Moderator
moderator

Wederom wat berichten verwijderd die weinig met ontwikkelingen ICNG te maken hadden en/of in het OD thuishoorden van die dag.


26-04-2023 08:23:28
Treinspotterdavid
Treinspotterdavid

Weet iemand waarom de ICNG ineens niet meer rijdt? Is hij defect? Gisteren reed hij maar 8 ritten en nu zijn er ook een paar gecanceld.


26-04-2023 09:29:17
icened200
icened200
Quote
Treinspotterdavid (26-04-2023 08:23:28):

Weet iemand waarom de ICNG ineens niet meer rijdt? Is hij defect? Gisteren reed hij maar 8 ritten en nu zijn er ook een paar gecanceld.


Deur die niet werkt vanwege sensor die niet werkt? Is dat probleem alleen bij ICNG 3222? Of is het een probleem dat bij alle ICNG nog even verholpen moet worden?


26-04-2023 09:32:53 2
mtlx
mtlx
Quote
Treinspotterdavid (26-04-2023 08:23:28):

Weet iemand waarom de ICNG ineens niet meer rijdt? Is hij defect? Gisteren reed hij maar 8 ritten en nu zijn er ook een paar gecanceld.


De 3222 is niet defect, maar er wordt even de tijd genomen voor onderzoek naar bepaalde dingen die naar boven zijn gekomen tijdens de afgelopen dagen. Het is een beetje afhankelijk van hoe lang het onderzoek duurt, maar men verwacht in ieder geval vrijdag weer te gaan rijden.



Laatst bewerkt door mtlx op 26-04-2023 16:18

26-04-2023 10:12:17
icened200
icened200
Quote
mtlx (26-04-2023 09:32:53):
Quote
Treinspotterdavid (26-04-2023 08:23:28):

Weet iemand waarom de ICNG ineens niet meer rijdt? Is hij defect? Gisteren reed hij maar 8 ritten en nu zijn er ook een paar gecanceld.


De 3222 is niet defect, maar er wordt even de tijd genomen voor onderzoek naar bepaalde dingen die naar boven zijn gekomen tijdens de afgelopen dagen. Het is een beetje afhankelijk van hoe lang het onderzoek duurt, maar men hoopt vrijdag weer te gaan rijden.


Even de puntjes op de i zetten. Daar is een testperiode voor.



Laatst bewerkt door icened200 op 26-04-2023 10:12

26-04-2023 10:24:56
aarclay
aarclay

Die deuren waren/zijn inderdaad een issue. Vrijdagavond vertrok deze ook met +15 vanwege een 'deurprobleem' aldus de omroep in de trein. 'Een reset moest er toen plaatsvinden', werd er verteld.

Hopelijk zijn deze kinderziekten snel verholpen. smiley


26-04-2023 10:43:53
icened200
icened200
Quote
aarclay (26-04-2023 10:24:56):

Die deuren waren/zijn inderdaad een issue. Vrijdagavond vertrok deze ook met +15 vanwege een 'deurprobleem' aldus de omroep in de trein. 'Een reset moest er toen plaatsvinden', werd er verteld.

Hopelijk zijn deze kinderziekten snel verholpen. smiley


In ieder geval rijdt de ICNG 3222 tot nu toe prima op de HSL (Zuid). Daar is het voor ontworpen. Er was geen uitval door problemen met ICNG op HSL.


04-05-2023 23:09:06
aarclay
aarclay

Zo te zien is Alstom nog voorzichtig met de overbrengingen van nieuwe stellen. Het is al een paar weekjes rustig bij de grens. Maar is er met het weekend in zicht al duidelijkheid of er één of meerdere ICNG's zullen komen?

Of zou Alstom eerst nog een paar wijzigingen toevoegen naar aanleiding van de commerciele proefinzet in de afgelopen weken waarna de wekelijkse overbrengingen steeds vaker gehaald wordt?


04-05-2023 23:10:36
VIRMm1
VIRMm1

Er hadden de afgelopen weken al meerdere stellen geleverd moeten worden.

Ook afgelopen weekend (3134) maar die komt nu aankomend weekend (wat uiteraard ook weer uitgesteld kan worden...)

De oorzaak dat t niet loopt weet ik niet.


06-05-2023 14:24:42
MCN-GVC
MCN-GVC

Weet iemand vanaf wanneer de ICNG eigenlijk in zijn geplande weekend omloop gaat rijden?


06-05-2023 14:32:40
Daan!
Daan!

Ik vermoed als er genoeg vertrouwen is. Nu is er nog personeel van Alstom in de buurt doordeweeks.


06-05-2023 14:40:46
michaben
michaben

Voor dit weekend zijn ze er weer op het laatste moment uitgehaald helaas nadat er in eerste instantie een ICNG zichtbaar werd in de reisinformatie voor vandaag. Volgens de eerdere planning zou er vanaf 15 mei ook een tweede compositie (twee vijfjes) bij moeten komen maar ook dat kan nog aangepast worden. Vanaf wijzigingsblad juni zou er een derde compositie bij komen, plus extra paden voor het proefbedrijf (Gv - Bd - Rsd, Zl - Gn en Wgm - Zd - Amr) dus zodra de aflevering op gang komt kan men het proefbedrijf opschalen.


06-05-2023 16:53:12
Rolffiej19
Rolffiej19

En 2 vijfjes inzetten wordt voorlopig nog wat lastig want de 3135 is nog niet geaccepteerd door NS, alleen de 3133 en 3222 zijn nu beschikbaar.


06-05-2023 17:58:40
DDZ7504
DDZ7504

Dat kan ook in een dag geregeld zijn. Een ruime week is dan sowieso genoeg daarvoor.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 06-05-2023 17:59


DDZ in dienst, ik blij!

06-05-2023 18:02:07
Oldskool
Oldskool

Jij weet helemaal niet wat de reden van niet accepteren is. Dus nu te stellen dat het in een dag geregeld is, is te gemakkelijk gezegd wink


06-05-2023 18:47:35
VIRMm1
VIRMm1
Quote
Oldskool (06-05-2023 18:02:07):

Jij weet helemaal niet wat de reden van niet accepteren is. Dus nu te stellen dat het in een dag geregeld is, is te gemakkelijk gezegd wink


Theoretisch moet het in 2 weken kunnen maar als een trein wat hardnekkige problemen heeft kan NS besluiten deze niet af te nemen totdat het opgelost is.


06-05-2023 20:10:59
Oldskool
Oldskool

En daar doet NS heel verstandig aan.


06-05-2023 20:14:32
Ysbergsla
Ysbergsla

Er heeft hier niemand gesteld dat NS dat niet doet, nietwaar?


06-05-2023 21:14:13
Oldskool
Oldskool

Hier niet nee. Op social media heeft de icng al de bijnaam Fyra 2.0 gekregen. Hele columns worden er aan gewijd door ene Rikus. wink


06-05-2023 21:16:28
DDZ7504
DDZ7504
Quote
Oldskool (06-05-2023 18:02:07):

Jij weet helemaal niet wat de reden van niet accepteren is. Dus nu te stellen dat het in een dag geregeld is, is te gemakkelijk gezegd wink


Dan ben ik heel benieuwd hoe de 3133 zo snel gereed gemaakt is.




DDZ in dienst, ik blij!

06-05-2023 23:42:57
Rolffiej19
Rolffiej19

3133 is ook niet snel gereed gemaakt, 17-4 pas overgenomen door NS.


07-05-2023 00:31:09
aarclay
aarclay

En kwam op 11 februari 2023 aan.


07-05-2023 01:20:47
rogierdegr
rogierdegr
Quote
Oldskool (06-05-2023 21:14:13):

Hier niet nee. Op social media heeft de icng al de bijnaam Fyra 2.0 gekregen. Hele columns worden er aan gewijd door ene Rikus. wink


Hij schiet te veel door, maar de vertragingen mbt de leveringen moet ook niet te lang gaan duren, want anders loopt het project weer vertraging op.

Wel kan ik moeilijk voorstellen dat de relatie tussen Alstom en de NS goed is, getuige met name de grootschalige aanpassingen die bij de eerdere geleverde treinstellen gedaan moeten worden. Vooral de problemen met een deel van de lasnaden is naar mijn zorgwekkend, want dit kost extra veel tijd.


07-05-2023 08:25:27
DDZ7504
DDZ7504
Quote
Rolffiej19 (06-05-2023 23:42:57):

3133 is ook niet snel gereed gemaakt, 17-4 pas overgenomen door NS.


Oooh je bedoelt het zo? Ik had het over de tijd tussen overname door NS en daadwerkelijke indienststelling...




DDZ in dienst, ik blij!

07-05-2023 08:36:24 1
icened200
icened200
Quote
Oldskool (06-05-2023 21:14:13):

Hier niet nee. Op social media heeft de icng al de bijnaam Fyra 2.0 gekregen. Hele columns worden er aan gewijd door ene Rikus. wink


Notoire NS criticus. Geen aandacht aan besteden.

Helaas beïnvloeden zulke mensen de sfeer wel. Want niet iedereen weet hoe het in de spoorwereld werkt. En dan zo'n ophitser die NS zit te bashen wordt wel geloofd door sommigen.


07-05-2023 09:40:32
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
DDZ7504 (07-05-2023 08:25:27):
Quote
Rolffiej19 (06-05-2023 23:42:57):

3133 is ook niet snel gereed gemaakt, 17-4 pas overgenomen door NS.


Oooh je bedoelt het zo? Ik had het over de tijd tussen overname door NS en daadwerkelijke indienststelling...


Ja de tijd die er totaal tussen zat van aankomst in NL en acceptatie door NS ;) maar mijn vermoeden is dat de 3135 nu wordt gebruikt voor updates aan de software.



Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 07-05-2023 09:41

07-05-2023 10:43:44
DDZ7504
DDZ7504

Nee, ik dacht dat het wel snel kon, omdat de beslissing om de 3133 in de eerste paar dagen samen met de 3222 in te zetten pas heel laat kwam. De vraag is in hoeverre het al de bedoeling was om de 3133 op 17 april aan NS af te leveren; en dus in hoeverre dat proces is versneld in de dagen daarvoor.




DDZ in dienst, ik blij!

07-05-2023 10:57:12
VIRMm1
VIRMm1

De 3133 was al eerder afgeleverd aan NS dan de 3222 dus de mogelijkheid om m in te zetten was al aanwezig


07-05-2023 11:52:48
DDZ7504
DDZ7504

Wanneer was de 3222 dan afgeleverd? In de nacht van 18 op 19 april of zoiets?

In ander nieuws;

Melle (D) 11.45
RADVE 139 558 met ICNG 3134 -> Bh. Remwagens achterop.

Dit aldus melding in een appgroep.




DDZ in dienst, ik blij!

07-05-2023 15:36:15
icened200
icened200

ICNG 3134 is onderweg naar Zwolle.

Het staat op opstelterrein Zwolle. Railadventure locomotief wordt gekoppeld aan de goederenwagons.

Hoe snel zal de ICNG 3134 op HSL rijden? Of is het een retourrit Zwolle - Steenwijk?



Laatst bewerkt door icened200 op 07-05-2023 16:12

07-05-2023 16:20:38 1
john2
john2

De ICNG op de HSL 200 km/u?


07-05-2023 16:28:34
icened200
icened200
Quote
john2 (07-05-2023 16:20:38):

De ICNG op de HSL 200 km/u?


Stel de vraag verkeerd. Bedoel hoe snel de ICNG in reguliere dienstregeling ingezet gaat worden.

Nu is dat ICNG 3222. ICNG 3133 heeft 2 dagen gekoppeld meegereden. ICNG 3133 heb ik twee keer gezien. Maar niet in de dienstregeling. Blijkbaar om andere redenen zoals hieronder beschreven.


07-05-2023 16:32:08
aarclay
aarclay

Het is toch eerst een kwestie van 2500 storingsvrije testkilometers maken?


07-05-2023 16:33:10
icened200
icened200
Quote
aarclay (07-05-2023 16:32:08):

Het is toch eerst een kwestie van 2500 storingsvrije testkilometers maken?


Geen idee. Weet niet alles. Even een paar retourritten Breda - Groningen v.v. + andere ritten rijden Zit je al snel op 2500 km.



Laatst bewerkt door icened200 op 07-05-2023 16:37

07-05-2023 16:41:46 1
Henk1619
Henk1619
Quote
icened200 (07-05-2023 15:36:15):

ICNG 3134 is onderweg naar Zwolle.

Het staat op opstelterrein Zwolle. Railadventure locomotief wordt gekoppeld aan de goederenwagons.

Hoe snel zal de ICNG 3134 op HSL rijden? Of is het een retourrit Zwolle - Steenwijk?


Geen idee wat je nu precies hebt gezien maar elders wordt gemeld dat het transport van de 3134 pas om 15.55 door Zl is gekomen dus die kun je niet al 20 minuten eerder hebben gezien. Het is een enkele reis Bh-Zlwo, geen idee waarom je denkt dat ze nog een keer naar Swk rijden met dat transport want dat is nog nooit gebeurd. Een 1600 functioneert ook niet zo lekker op de HSL dus dat lijkt me ook geen optie.


07-05-2023 16:46:40
icened200
icened200
Quote
Henk1619 (07-05-2023 16:41:46):
Quote
icened200 (07-05-2023 15:36:15):

ICNG 3134 is onderweg naar Zwolle.

Het staat op opstelterrein Zwolle. Railadventure locomotief wordt gekoppeld aan de goederenwagons.

Hoe snel zal de ICNG 3134 op HSL rijden? Of is het een retourrit Zwolle - Steenwijk?


Geen idee wat je nu precies hebt gezien maar elders wordt gemeld dat het transport van de 3134 pas om 15.55 door Zl is gekomen dus die kun je niet al 20 minuten eerder hebben gezien. Het is een enkele reis Bh-Zlwo, geen idee waarom je denkt dat ze nog een keer naar Swk rijden met dat transport want dat is nog nooit gebeurd. Een 1600 functioneert ook niet zo lekker op de HSL dus dat lijkt me ook geen optie.


Sta tegenover ICNG 3134. Je moet overigens kijken naar mijn bewerking van 16:12.

ICNG 3134 wordt nu weggetrokken en teruggeduwd.



Laatst bewerkt door icened200 op 07-05-2023 16:55

07-05-2023 17:03:50 2
Henk1619
Henk1619

Ik wil niet op de stoel gaan zitten van de moderator maar 'nu' is niet de manier van het vermelden van een tijdstip van een spot die erg gewaardeerd wordt. Maar 'nu' zouden we met wat puzzelen nog kunnen relateren aan het moment van plaatsen van een bijdrage, als je die vervolgens gaat actualiseren en denkt dat wij gaan snappen dat dat dan het tijdstip was van een spot dan overschat je onze paranormale gaves denk ik een beetje.

Spots zijn wellicht ook beter op hun plek in het dagtopic.



Laatst bewerkt door Henk1619 op 07-05-2023 17:05

07-05-2023 17:04:58
VIRMm1
VIRMm1
Quote
icened200 (07-05-2023 16:28:34):
Quote
john2 (07-05-2023 16:20:38):

De ICNG op de HSL 200 km/u?


Stel de vraag verkeerd. Bedoel hoe snel de ICNG in reguliere dienstregeling ingezet gaat worden.

Nu is dat ICNG 3222. ICNG 3133 heeft 2 dagen gekoppeld meegereden. ICNG 3133 heb ik twee keer gezien. Maar niet in de dienstregeling. Blijkbaar om andere redenen zoals hieronder beschreven.


Nieuwe treinen moeten eerst in bedrijf gesteld worden, daarna de grinding ritten (ook wel inremmen genoemd) en dan zullen ze uiteindelijk de acceptatieritten gaan rijden (zowel naar Swk als over de HSL)

2500km is wel veel, ik dacht eigenlijk dat het er 1000 waren.


07-05-2023 17:20:57
mtlx
mtlx

De eerste 10 (geloof ik zo uit mijn hoofd) treinstellen moeten inderdaad 2000+ kilometer rijden. Als daarbij geen bijzondere dingen naar boven komen en men een goede indruk heeft van de consistentie van de (technische) prestaties van de afgeleverde treinen vanuit de serieproductie kan dat verlaagd worden naar 1000 km.



Laatst bewerkt door mtlx op 07-05-2023 19:46

08-05-2023 17:50:54
phantom
phantom

Zo leren we nog is wat yes
Wellicht is een vraag te ver,maar ik ben toch nieuwsgierig.
In hoeverre kunnen de verplichte grinding ritten en acceptatie ritten (2500km/1000 km) storingsvrij rijden,het schema van afleveren nog in de war schoppen ?
OF is er al geen sprake meer van een schema omdat er schijnbaar elke week wel ergens iets wijzigd in het aanleveren van nieuwe stellen ??