12-04-2023 10:58:58 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Op 6 mei toch ook ? |
12-04-2023 11:08:44 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Ja, maar dan is er geen ICNG gepland in de 1000/1100 :) |
12-04-2023 11:12:00 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Is er dan op zaterdag geen ICNG-omloop gepland in de 1000, dacht dat er elke dag wel minimaal 1 omloop zou gaan rijden, doordeweeks in de 900, in het weekend in de 1000 (volgens mij zelfs 2 op zaterdagen). |
12-04-2023 11:51:44 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Nee, nog niet. |
12-04-2023 12:09:05 | ||
---|---|---|
AJT
![]() |
Quote Is voornoemd bericht ook te lezen als: vanaf volgende week woensdag is er naar huidige planning werkdagelijks één omloop ICNG in de 900? |
12-04-2023 12:18:11 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
In de plansystemen staat met uitzondering van Koningsdag dagelijks (ook in het weekend) een ICNG ingepland. Vanaf week 20 komt daar een tweede bij. Maar dat kan allemaal nog veranderen afhankelijk van hoe de eerste inzet verloopt. |
12-04-2023 13:19:13 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Toch opvallend om trein 907 voor de eerste ICNG te gebruiken. Deze heeft normaal een SW9. dus er zijn minimaal twee stellen ICNG nodig. |
12-04-2023 13:35:43 1 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote Hè, kunnen we nog niet zien of de instelbare verlichting integraal op oranje kan worden gezet. Laatst bewerkt door aarclay op 12-04-2023 13:36 |
12-04-2023 13:41:19 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Zie dat in spitsuur is. 3222 met 417 zitplaatsen (zie Somda Wiki ICNG) of SW 9. Dat is wel een verschil. 3222 + 3133 is beter. Zal afhankelijk zijn of het spoor tussen Den Haag Mariahoeve - Leiden v.v. weer in gebruik is. Laatst bewerkt door icened200 op 12-04-2023 13:43 |
12-04-2023 14:01:08 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Quote Er zitten volgens de reizigerstellingen ongeveer 400 reizigers in de 907, dus dat zou gewoon moeten passen in een achtje. |
12-04-2023 14:54:46 1 | ||
---|---|---|
AJT
![]() |
Dat zijn reizigerstellingen onder normale omstandigheden, niet onder die dat het de eerste reizigerstrein ooit wordt met ICNG (dus met veel treinliefhebbers) |
12-04-2023 15:11:31 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Want er gaan echt elke dag midden in de spits bijna 50 extra mensen mee speciaal voor ICNG. (ICNG-8 heeft 441 zitplaatsen, klapzittingen meegerekend). Laatst bewerkt door mtlx op 12-04-2023 15:11 |
12-04-2023 15:47:42 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Niet elke dag nee, maar wel de allereerste slag ooit van dat ding. DDZ in dienst, ik blij! |
12-04-2023 18:29:25 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
In het OD van 11 april wordt gemeld dat er veel ritten in de 900/1000 worden uitgevoerd met lange stammen, afkomstig van de 1100. Vermoedelijk ivm de stremming bij Voorschoten. Misschien hoopt men dat die maar volgende week weer gereden kan worden, maar anders gaat een enkele ICNG wel wat krap worden. |
12-04-2023 19:09:33 | ||
---|---|---|
Basher
![]() |
Weet iemand of de Grote Ooievaar deze zondag nog een ICNG eenheid aflevert? Does anyone know if the Great Stork is delivering another ICNG this Sunday? |
12-04-2023 19:49:26 2 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator ![]() |
Quote En nog maar eens. |
12-04-2023 20:05:30 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Quote 3134 en/of 3136 zouden volgens planning dit weekend naar NL moeten komen of er moet iets gewijzigd zijn dan wordt het volgend weekend. |
12-04-2023 20:46:04 2 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Het lijkt me onder geen enkele omstandigdheid te worden gewaardeerd als je met oranje frontseinen gaat rijden. |
12-04-2023 20:56:18 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Een trein vol liefhebbers op de eerste rit? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Over het algemeen hebben de echte liefhebbers een schurfthekel aan moderne prularia. Laatste ritten zijn daarentegen mateloos populair bij iedereen die 30 jaar lang vergeten was om een keertje mee te gaan. Een troost, trein 912 is nog eerderder dus in de 907 zal plek zat zijn. De vorige Fyra heeft het ook veel langer uitgehouden dan de eerste rit dus zoveel haast is er nu ook weer niet. |
12-04-2023 21:32:50 2 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Quote Er zitten ook lampjes in de trein |
12-04-2023 22:03:21 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Deze verlichting bedoel ik dus: Ze zijn in de cabine instelbaar in een aantal settings, is hier al eerder verteld. Al weet ik niet of het een paar presets zijn, of vrij instelbaar per coupe's. Ook oranje zou dus overal mogelijk moeten zijn met deze mooie ledstrips. Laatst bewerkt door aarclay op 12-04-2023 22:05 |
12-04-2023 22:16:27 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Klopt het zijn presets, geen optie om kleuren te kiezen maar toevallig zit er wel een stand bij waarbij het allemaal oranje wordt ja. |
12-04-2023 22:24:34 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote Leuke toevoeging. Welke presets zijn er nog meer? Enig idee? |
12-04-2023 22:27:02 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Pffff, er heeft iemand zijn tijd zitten verspillen aan iets wat nog nuttelozer is dan die rare golfbeweging in de daardoor volstrekt onpraktisch geworden bagagerekken in IRM. Laatst bewerkt door Henk1619 op 12-04-2023 22:27 |
12-04-2023 22:44:58 7 | ||
---|---|---|
WouterRail
![]() |
En op somda zitten zeiken over de verlichting van een trein is wel nuttig? |
12-04-2023 22:53:43 1 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Degenen die 'zitten zeiken' over het oranje instellen van verlichting die doen dat vast niet in werktijd. |
12-04-2023 22:59:38 1 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Quote Volledig wit, normaal(blauw,oranje,roze), gedimd(oranje) en volledig uit. |
12-04-2023 23:07:04 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Quote Die planning wijzigt gemiddeld 2-3 keer per week. Komend weekend geen ICNG naar Nederland. Het weekend erop misschien de 3134. |
13-04-2023 11:03:58 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Quote Lijkt wel alsof ze geen hoog aflevertempo willen... DDZ in dienst, ik blij! |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
13-04-2023 11:06:22 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Of dat ze zorgvuldig zijn. Ze hebben duidelijk geleerd van de fouten uit het verleden. En als je kijkt wat eerst voor technische problemen waren zoals omschakelen, software etc, opleiding etc. Laatst bewerkt door icened200 op 13-04-2023 11:13 |
13-04-2023 11:34:21 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote Of ze komen met een aantal ritten met twee stellen tegelijkertijd. |
13-04-2023 12:55:03 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Dan kun je ook elke week twee stellen tegelijk laten komen, toch? Ik bedoel meer van dat ik benieuwd ben waarom er een planning gemaakt wordt en die planning elke keer toch verschoven wordt. DDZ in dienst, ik blij! |
13-04-2023 14:02:08 3 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Gebeurt bij iedereen thuis en op het werk ook. Plan je dag en je verandert de tijden, de volgorde en waarmee en met wie je het noodzakelijkerwijs gaat uitvoeren. Als er geen souplesse is, wordt leven onmogelijk. Laatst bewerkt door sjoerd op 13-04-2023 14:03 |
13-04-2023 14:12:15 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Dat ontken ik toch ook niet? En dat beantwoordt de vraag ook niet. Waaróm wil men de stellen dit weekend nog niet hebben? DDZ in dienst, ik blij! |
13-04-2023 14:42:51 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Dan zal er iets nog niet goed zijn toch? Iedereen heeft baat bij een snelle levering, als alles goed en wel zou zijn zouden die stellen echt niet later naar NL komen. |
13-04-2023 19:22:06 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Quote Wat denk je ervan dat er misschien iets nog niet klaar is |
13-04-2023 20:37:40 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Dat zou kunnen, maar ik dacht "misschien is er iemand die iets specifieker de reden kan/mag vermelden". Zo niet dan niet, maar niet geschoten is altijd mis DDZ in dienst, ik blij! |
13-04-2023 21:04:58 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Rond Braunschweig en Magdeburg staan genoeg stellen. Zowel zwart als blauw-geel, worden deze ook in de flow kleurstelling afgeleverd? Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. |
13-04-2023 21:15:37 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Nee, dat is al wel eerder besproken hier, de volledige binnenlandse serie zal in reguliere IC kleuren afgeleverd worden. DDZ in dienst, ik blij! |
13-04-2023 22:26:33 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Vandaag was er toch weer een ICNG transport, en voor de verandering in België, en voor de verandering een transportje terug. De ICNG-B 3302 is vanuit Schaarbeek teruggebracht naar de fabriek voor afbouw, en het 'flow' jasje. Er zouden in Polen of Duitsland nog minimaal twee ICNG-B flows staan. Ik vermoed de 3304 en 3305. |
14-04-2023 21:33:42 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Kan het zijn dat de ICNG België gefaseerd in 2024 al de reeks 28/NS serie 186 + ICR gaat vervangen? Zodat voor dienstregeling 2025 alle Beneluxtrein treinstamnen al ICNG België zijn. Aangevuld met of zonder I - 11 rijtuigen + reeks 28/17. |
14-04-2023 21:45:44 2 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Zoals al vaker aangegeven, speculatie over inzetgebieden is geen ontwikkeling. Eerste prioriteit is inzet in de 900/1000 omdat deze per dienstregeling 2024 treinpaden voor 200km/u krijgen. Wat verder mogelijk is zal afhangen van het aflevertempo, de startdatum van de snelle Benelux is nog niet bekendgemaakt. |
14-04-2023 22:27:09 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Vandaag waren er in het Spoorwegmuseum een aantal lezingen tijdens een symposium die over trein ontwerpen gaat. Ook werd door Hans Blaauw van Alstom een presentatie gegeven over de ICNG. Ook de aangepaste onderverdeling onder NL, België en Duitsland die eerder in dit topic genoemd werd kwam aan bod. Ook werd er gezegd dat de ICNG-B in 2023 in dienst komt, zonder een periode te noemen. Dus je zal ze dan tot de Belgische inzet ook nationaal gaan zien. De ICNG-D komt in 2025 in dienst na een toelatingsproces in Duitsland. De bouw daarvan is al begonnen. Voornamelijke verschil met ICNG-B is PZB en LZB en 15 kV AC. Zolang er geen internationale grensoverschrijdende verbinding is zal deze uiteindelijk nationaal ingezet worden. Laatst bewerkt door aarclay op 15-04-2023 00:31 |
15-04-2023 10:42:02 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Wellicht kan men er niet specifieker over zijn,of wil men dat gewoonweg niet. |
15-04-2023 11:13:39 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Gelukkig hoeft een toelating in een ander land niet volledig overnieuw zoals jij lijkt te schetsen. |
15-04-2023 12:09:44 2 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Quote Inmiddels is gisteren definitief het besluit genomen om a.s woensdag te gaan starten met het "proefbedrijf reizigers". |
15-04-2023 12:13:26 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Weet jij toevallig of het een enkel of dubbel stel wordt? |
15-04-2023 12:33:32 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Planning is alleen stel 3222 ;) |
16-04-2023 06:41:54 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
En daar staat het. |
16-04-2023 06:47:35 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Begin van een nieuw tijdperk. De HSL zal gefaseerd steeds meer geïntegreerd worden in het hoofdrailnet. |
16-04-2023 09:09:11 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Zie op ICNG Facebook dat de ICNG België in Breda waren. Hebben ze het moeilijkste deel tussen Antwerpen C - Breda weer getest met omschakeling en de grensovergang. Schakelt ICNG België ook automatisch om? Las ergens op deze topic van niet. En waarom in België dan niet op HSL Antwerpen - Breda? |
16-04-2023 11:09:04 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote De middag ontbreekt nog, maar de omloop voor woensdag daar op Treinposities lijkt zich gedurende deze dag uit te breiden. Ik ben wel benieuwd of we na woensdag ook twee vijfjes kunnen gaan zien. Laatst bewerkt door aarclay op 16-04-2023 11:10 |
16-04-2023 11:23:22 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Materieelinzet wordt 72 uur van te voren zichtbaar in de reisinformatie, dus aan het eind van de dag moet de omloop compleet zijn. Inzet van vijfjes was pas voorzien voor week 20 geloof ik. |
16-04-2023 11:46:41 1 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Hoeveel van dit soort onnozele vragen gaan we nog krijgen. We worden tot in detail op de hoogte gehouden van de stand van zaken dus waarom moet dat steeds weer in twijfel worden getrokken? Zie hier: Quote Morgen begint week 16 dus het afleveren loopt inmiddels (weer) achter. |
16-04-2023 12:05:20 3 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Thanks Michaben. @Henk: Er bestaan geen domme/onnozele vragen, wel domme/onnozele antwoorden.
Laatst bewerkt door aarclay op 16-04-2023 12:07 |
16-04-2023 12:06:23 1 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Quote Dat lijkt me in week 20 de enige optie... Er zijn naast de woensdag startende trein alleen nog 2 5 delige stellen beschikbaar. Maar goed zoals al benoemd week 20 lijkt nu de volgende fase. Maar wat hier boven wordt beschreven vind ik nu ook weer wat overdreven in bewoordingen het is altijd afhankelijk van heel veel zaken dus eerst de woensdag zien wat erna komt staat nog niet vast Edit: ik doel maar mee op de reactie van Henk Laatst bewerkt door Xander140 op 16-04-2023 12:07 |
16-04-2023 12:07:08 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Quote Ja, de ICNG-BE schakelt (in NL) ook automatisch om. In België liggen er (nog) geen balises die de trein voorzien van de juiste informatie om automatisch omschakelen mogelijk te maken. |
16-04-2023 12:13:07 2 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Quote Maar Henk heeft wel gelijk. Jij stelt keer op keer vragen, waardoor je de gegeven informatie telkens in twijfel trekt. |
16-04-2023 12:21:41 1 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Dat lijkt misschien zo, maar zo zie ik het niet. Het kan dat de gegeven informatie al eerder vermeld is, maar het forum lijkt enigzins tekort hierin te schieten met goede posts markeren, filteren of zoeken. Ik zal eens een topic maken met wat idëeen. Terug naar de ICNG dan maar weer... Laatst bewerkt door aarclay op 16-04-2023 12:31 |
16-04-2023 12:36:04 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Ik schets niks. |
16-04-2023 14:23:49 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Tsja, en passant ook nog even Peter een trap na geven is wel het toppunt Gewoon even een paar berichten terug lezen is toch niet te veel moeite? Dat je niet ieder detail wat al maanden geleden is besproken kunt weten of nazoeken is logisch. Maar als je werkelijk geïnteresseerd bent dan had je toch echt wel geweten dat de planning hier recent al was gepubliceerd. Hoe meer mensen naar de bekende weg vragen, des te meer moeite het terugzoeken kost. Markeren kan trouwens gewoon. Links naast 'Meld bericht' staat een icoontje (een +) waarmee je een bericht aan je favorieten kunt toevoegen. Die kun je vervolgens raadplegen via een optie in het 'Forum' menu.
|
16-04-2023 14:38:53 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Nee Henk! Ik geef niemand een trap na. En ik heb respect voor Peter wat hij gemaakt heeft. Misschien zijn wat verbeteringen mogelijk, als het ook baat heeft voor anderen. Ik zal proberen of ik de favorieten-functie kan benutten. Dat is wel een goede tip. Maar probeer ook eens wat vriendelijker te zijn, Henk. Dat kan je best! Laten we het leuk houden met elkaar. Laatst bewerkt door aarclay op 16-04-2023 14:53 |
16-04-2023 15:04:09 7 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Quote Sorry ik vind dat je nogal overdrijft.... En je maakt het gewoon onprettig. Je kunt misschien een andere mening hebben maar dat kun je ook anders uiten toch? En niet iedereen is even bij of doet zoals jij dat graag wilt zien. |
16-04-2023 15:29:53 1 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Dat mag je vinden. Maar de houding aannemen dat iemand anders wel even voor jou gaat opzoeken waar je zelf geen zin in hebt komt bij anderen weer onprettig over. We waren er al uit: niemand had het vervelend bedoeld, toch interpreteerden we elkaar berichten niet als dusdanig. In de vlek blijven wrijven komt de sfeer vast niet ten goede. Voor de duidelijkheid: het was niks persoonlijks tegen aarclay, hij was de toevallige pispaal omdat hij de laatste was die naar de bekende weg vroeg. |
16-04-2023 16:46:56 6 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Quote Ik vind het een bijzondere woordkeuze "pispaal"... Ik val in de ene verbazing na de andere.. maar goed je begrijpt duidelijk niet wat er geschreven wordt en doet het af als een verschil in lezen terwijl dat dus niet het punt is.... Maar goed dit praten tegen een muur |
16-04-2023 18:37:16 1 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Heb even een vraag over de plaatsing van ICNG bij de bakborden. ICNG-V is 109,4 meter en dus net iets langer dan ICMm-4 van 107,1 meter. Uitgerekend met de lengte van 109,4m en 27,5m tussen de bakborden (info uit dit topic), wordt dat 3,97, dus bord '4'. Ook een ICNG-VIII is met 164,9 meter net langer dan 2x ICMm-3 van 161,2 meter. Ook hier berekend 164,9 / 27,5 = 5,99. Klopt het dat de stellen solo bij '4' en '6' stoppen? En een ICNG 5+8 dan bij '10'? |
16-04-2023 18:46:49 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Dat klopt ja ;) |
16-04-2023 20:34:06 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Als de argumenten op zijn dan komen de persoonlijke aanvallen... |
16-04-2023 20:58:39 4 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Quote Tja ik ben niet de eerste die zo een woordenwisseling heeft gehad met je en het ligt altijd aan de ander maar goed.... |
17-04-2023 17:40:08 2 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Naar alle waarschijnlijkheid wordt de 3133 woensdag en anders donderdag of vrijdag ook ingezet, gecombineerd met de 3222 dus |
17-04-2023 19:28:27 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Quote Goed om te lezen! Leuk ook gelijk dat NS deze beschikking ook heeft en ook goed voor het testen dacht ik zo! |
17-04-2023 21:21:44 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Quote Het is en blijft uiteraard onder voorbehoud. Naar wat ik begrepen heb (geen rechten aan te ontlenen) is dat er woensdag eerst gestart wordt met de 3222 en als dat allemaal goed gaat wordt op een later moment (wanneer dat ook mag zijn) de 3133 eraan vastgeplakt. |
17-04-2023 23:00:34 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Quote Ja dat lijkt me prima en het testen met een volle trein hoort ook bij het proces. Het is een afspiegeling van wat er komen gaat en ze voldoen alle veiligheidseisen. En het gaat vaak om 1 of 2 slagen van de week ik veel per dag per richting waar het echt even vol is. |
18-04-2023 14:03:28 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote De treinen van NS worden elke keer langer. De vijfdelige ICNG heeft wel minder zitplaatsen? * Mag ik deze vraag stellen? Of wordt deze ook verwijderd? Ijs |
18-04-2023 14:10:38 1 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
![]() |
Wat vraag je eigenlijk? Minder zitplaatsen dan wat? Dergelijke vragen zijn lastig te beantwoorden en maken het lastig om informatie voor forumleden terug te vinden, waar nota bene een ontwikkelingentopic voor is opgezet. |
18-04-2023 14:10:56 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Waar baseer je het statement "De treinen van NS worden elke keer langer." op? Ik zou oprecht niet weten waar dit uit blijkt. DDZ in dienst, ik blij! |
18-04-2023 14:12:13 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Zien hoe snel het gelijkvloers in - en uitstappen gaat. Bij ICR met trappen hebben invalide treinreizigers zoal al hulp nodig. Bij een station als Schiphol is doorstroming essentieel. Wat moeten ze allemaal testen bij een volle trein? Laatst bewerkt door icened200 op 18-04-2023 14:12 |
18-04-2023 14:14:08 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Achtdelige ICNG is 164,9 meter. De langste aaneengesloten trein. De Hondekop was aanzienlijk korter. |
18-04-2023 14:17:05 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Was nog niet volledig. Vierdelige ICM-M heeft meer zitplaatsen dan vijfdelige ICNG. Blijkbaar nog meer comfort. Sommigen zullen dan zeggen dat het accent op meer zitplaatsen moet zijn. |
18-04-2023 14:28:52 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Quote Maar een Thalys of ICE is langer. Je kunt niet zomaar "Treinen van NS worden elke keer langer" zeggen als er geen daadwerkelijk stijgende lijn in zit. SLT kwam na VIRM. SGM-2 kwam na de Hondekop/Apekop viertjes. En SNG drietjes zijn sinds SGM de kortste treinen ooit. Ik snap wat je bedoelt, maar "Treinen van NS worden elke keer langer" is letterlijk een leugen. Laatst bewerkt door DDZ7504 op 18-04-2023 14:29 DDZ in dienst, ik blij! |
18-04-2023 14:34:36 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Hij heeft wel gelijk, enkele jaren terug is het perron van Amfs verlengd om ICM/VIRM12 aan te kunnen in de 11600, en nu blijkt dat weer enkele meters te kort voor ICNG15/16. |
18-04-2023 14:35:04 3 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Zowel de 3222 als 3133 zullen morgen de hele dag samen rijden |
18-04-2023 14:38:55 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Quote Hij had het bewust niet over gekoppelde combinaties. DDZ in dienst, ik blij! |
18-04-2023 15:21:33 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Quote In Ut zijn dan weer perrons ingekort ( ik dacht van icm 15 naar icm 12 ) |
18-04-2023 15:48:32 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote Het is maar hoe je het bekijkt. 7 of 9 bakken ICR is langer dan een ICNG-VIII, en wordt ook als één aaneengesloten trein geëxploiteerd. Als er één bak defect is gaat de hele stam uit de exploitatie. En ICNG-VIII is slechts 2,8 meter langer dan VIRM-VI, maar VIRM-VIII biedt zo'n 150 zitplaatsen meer t.o.v. een ICNG. |
18-04-2023 17:04:29 | ||
---|---|---|
rogierdegr
![]() |
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2023/04/18/bijlage-rapport-externe-toets-planning-en-instroom-op-de-hsl-zuid
Misschien interessante informatie m.b.t. ICNG planning. Laatste ICNG pas in 2025 verwacht i.v.m. lange duur retrofit van 39 treinstellen.
|
18-04-2023 18:03:37 | ||
---|---|---|
tieske05
![]() |
Alles wat ik hieronder zeg is allemaal onder voorbehoud, voor de mensen met teveel hoop ;) |
18-04-2023 18:24:31 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Een B@Mnummer? |
18-04-2023 18:27:15 1 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
18-04-2023 18:40:27 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
B@M is bijsturing materieel. |
18-04-2023 19:08:25 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Quote Tja, en maar vasthouden aan bakbor....euh, treinlengteborden die op een duur niet meer voldoen. |
18-04-2023 19:17:22 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Dat kun je vergeten. Zelfs op 21 juni red je het niet met de zon goed. Nog los van het feit dat de zon niet eens boven de perronkap uit gaat komen op dat tijdstip morgen. Gelukkig begint de dag in Rtd met bewolking maar dat heb je weer niet voldoende licht zo net na zonsopkomst. Ik zou gewoon uitslapen en hopen dat het ding niet na 1 slag ergens hulpeloos onderweg staat.
|
18-04-2023 19:19:33 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote En de overige bijlages staan hier: www.tweedekamer.nl Aflevering laatste treinstel is minstens enkele maanden vertraagd tot eind februari 2025, maar planning wordt nog herzien en zou nog verder kunnen uitlopen. Gevolgen hiervan zijn nog onbekend, dat zal pas duidelijk worden als de herziene planning er is. Voor instroom in de 700/1800 speelt het probleem dat de EU eist dat treinen voorzien van ERTMS ook onder ERTMS moeten rijden op dual-signalling baanvakken. De machinisten die in 700/1800 rijden zijn daar echter nog niet voor opgeleid. Men probeert daarom ontheffing te krijgen zodat ICNG onder ATB ingezet mag worden op de Hanzelijn. Dit speelt uiteraard alleen in de periode tot de 700/1800 doorgekoppeld worden aan de HSL, daarna zal men onder ERTMS moeten gaan rijden om de nieuwe rijtijden te halen. |
18-04-2023 19:24:39 1 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
aantal opvallende punten: Het onderhoud van stilstaande rijtuigen is uitgevoerd zonder functionele controles en er is daarbovenop een risico op degradatie van de kwaliteit, bijvoorbeeld aan lagers, dempers, bekabeling, en door vocht. Dit gebrek aan goed stilstand management leidt tot het risico dat meer componenten vervangen moeten worden. Omdat de eerste treinen al meer dan drie jaar geleden zijn geproduceerd, zijn de garanties voor componenten in die treinen verlopen. De garantieperiode voor componenten in treinen van jongere datum kan in de komende twee jaar verlopen, afhankelijk van de planning van het retrofit proces. Dit is op zich een risico voor Alstom, niet voor NS omdat de garantie van NS gekoppeld is aan het moment van accepteren van de treinen, maar dit kan mogelijk lei- den tot vertraging in de levering van vervangende onderdelen.
De afgifte van een ontheffing voor ATB-only is een middelgroot risico voor de instroom op de bestemmingen naar Groningen/Leeuwarden en Enschede. NS heeft geen alternatief voor het geval de EU geen ontheffing verleent. ATB-only houdt in dat de machinist de trein bij het opstarten kan instrueren om op dual sig- nalling baanvakken alleen onder ATB te rijden. Dit is van belang voor die machinisten die niet zijn opgeleid voor ERTMS en de bevoegdheid niet hebben. De keuze tussen ATB-only en ATB+ETCS wordt gemaakt met behulp van een fysieke sleutel. Het rijden onder ERTMS is geen probleem voor de ca. 425-450 machinisten die op het HSL- Zuid traject rijden en daarvoor opgeleid zijn. De overige machinisten, ca. 2400-3000, hebben geen ervaring met ERTMS en zouden daarvoor niet alleen moeten worden opgeleid, maar de bekwaamheid ook in de praktijk moeten bijhouden. De EU verplicht om wanneer de trein voorzien is van ERTMS op dual signalling-baanvakken onder ERTMS te rijden. In Nederland zijn dat baanvakken waar zowel ATB als ERTMS ligt: Amsterdam-Utrecht en Lelystad-Zwolle. Die verplichting is neergelegd in de TSI CCS (Com- mand, Control and Signalling) 2016/91912. NS wil ontheffing van die verplichting omdat de opleidingscapaciteit niet voldoende is om een grote groep machinisten in korte tijd voor ERTMS te trainen en bekwaam te houden. |
18-04-2023 19:51:30 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Quote Dit zou simpelweg een kwestie moeten zijn van de opleiding ICNG combineren met de opleiding ERTMS voor al het personeel zonder ERTMS-bevoegdheid. Ik vind je logica overigens raar: je zegt dat het een issue is zolang de 700/1800 niet is doorgekoppeld aan de HSL, maar dan hoeft het personeel in de 700/1800 niet met ICNG te rijden... Laatst bewerkt door treinfan op 18-04-2023 19:54 |
18-04-2023 20:39:18 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Ik meen hier eerder gelezen te hebben dat het de bedoeling was om vooruitlopend op die doorkoppeling al deels met ICNG op de huidige noordoostseries te gaan rijden |
18-04-2023 20:50:47 | ||
---|---|---|
chris24
![]() |
Quote Alle machinsten die nu opgeleid worden krijgen hebben toch ook al ERMTS curcus gehad? En vanaf welke opleidigsjaar hebben de mcn ERMTS verplichting? |
18-04-2023 21:24:19 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Natuurlijk kan ik begrijpen dat de EU zakeh waar zij subsidie voor verleent ook gebruikt wil zien worden. Maar hoe wil de EU dat dan controleren of een Mcn onder ATB of onder ETCS rijdt t.z.t? Dat de EU dat niet kan of wil is helaas een paar weken terug in Griekenland bewezen. Een met Europees geld gemoderniseerd baanvak bleek nooit met ETCS gebruikt te zijn , zelfs de nationale beveiliging ontbrak. GEEN EU of nationale controle, dus het was slechts een kwestie van tijd dat het mis ging ! Gelukkig hebben we in NL wel een nu en straks aanwezig werkend alternatief |
18-04-2023 21:24:48 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Quote De NS-planning is dat vanaf december 2023 de HRN-machinisten worden opgeleid, 400-500 per jaar: tegen eind 2025, wanneer de ICNG volledig zal zijn ingestroomd, zijn 800-1100 machinisten opgeleid. Het opleidingsprogramma zal zeven jaar vergen. Na de theoretische opleiding zal elke machinist de eerste maand direct minimaal vijftien ‘ERTMS-momenten’ in de praktijk opdoen om routine op te bouwen. Hierna zal elke machinist elke vier weken een ERTMS-moment in de dienst ingepland krijgen en elke vier weken een moment op een simulator krijgen om routine op te doen met specifieke procedures.
Laatst bewerkt door treinhobby op 18-04-2023 21:30 |
18-04-2023 22:47:17 1 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Quote Ik vraag me ook oprecht af waarom daar zo krampachtig mee wordt doorgegaan. Het gaat ook wel met enige regelmaat zo dat de mcn zich compleet verrekend en dan ergens staat dat de reiziger eerst een half uur kan lopen om bij de eerste deur te komen.... Bijna de helft past niet meer in de verhoudingen er van. |